Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Suomalaiset, me olemma kansa joka rakastaa vapautta, vapautta ajaa ilman valoja, ja mikä vapaus olikaan kun ei enää tarvinnut suojella omaa eikä muiden autoja kivisateelta, ne kauhhiat roiskeläpät saatiin pois, oli tosi noloa kun ei ollut sivuhelma ruosteessa! Nyt on uusi suomalaisten supervapaus: on ihan kansainvälinen ölo kun voi parkata autonsa kadulle väärinpäin! Mikä voisi olla venäläiosempää! Kyl nyy on hianoo!
 
Suomalaiset, me olemma kansa joka rakastaa vapautta, vapautta ajaa ilman valoja, ja mikä vapaus olikaan kun ei enää tarvinnut suojella omaa eikä muiden autoja kivisateelta, ne kauhhiat roiskeläpät saatiin pois, oli tosi noloa kun ei ollut sivuhelma ruosteessa! Nyt on uusi suomalaisten supervapaus: on ihan kansainvälinen ölo kun voi parkata autonsa kadulle väärinpäin! Mikä voisi olla venäläiosempää! Kyl nyy on hianoo!

Suurimmalle osalle ihmisistä se auto on vain kulkuneuvo. Yksi naarmu käyttöesineessä ei haittaa silloin kun elämässä on muutakin kun säälittävä peltilehmä jonka varaan oman itsetunnon voi rakentaa.
 
Motaria tuli ajettua 300km lumipöllyssä. 1/10 autoilijalla oli takasumuvalo päällä, 3/10 autoilijaa ajeli perä kokonaan pimeänä. Vittu mitä touhua.
Valot "Auto"-asetuksella ja tulos tuo, kun ei niiden autojen valoautimatiikkaa ole ohjelmoitu Suomen olosuhteisiin. Saatan itse olla yksi noista kuskeista, kun ei todellakaan ole mitään käryä, mitkä valot on milloinkin päällä "Auto"-asetuksella, kun ei niitä auton sisältä itse näe.
 
Valot "Auto"-asetuksella ja tulos tuo, kun ei niiden autojen valoautimatiikkaa ole ohjelmoitu Suomen olosuhteisiin. Saatan itse olla yksi noista kuskeista, kun ei todellakaan ole mitään käryä, mitkä valot on milloinkin päällä "Auto"-asetuksella, kun ei niitä auton sisältä itse näe.

Kun kerran olet näköjään sen verran fiksu, että tiedostat, että et tiedä mitkä valot siellä palaa auto-asennolla, niin miksi et ota selvää? Tai yksinkertaisimmillaan väännä niitä valoja päälle? Vai eikö tosiaan kiinnosta muiden, eikä ainakaan oma turvallisuus?
 
Kun kerran olet näköjään sen verran fiksu, että tiedostat, että et tiedä mitkä valot siellä palaa auto-asennolla, niin miksi et ota selvää? Tai yksinkertaisimmillaan väännä niitä valoja päälle? Vai eikö tosiaan kiinnosta muiden, eikä ainakaan oma turvallisuus?
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.
 
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.


että pysäköidystä autosta et voi tarkistaa kaikkien kolmen asennon vaikutusta valoihin?
Auto = paskaa
Minivalot = aina päivisin hyvät.
päällä = kaikki päälllä paitsi pitkät ja sumuvalot.

no nyt olikin vaikea päättelytehtävä. Ihan katkaisijan asennosta pääteltävissä.. Ei ajonopeudesta tarkistettava asia.
 
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.

Niin et sitten olekaan niin fiksu kuin kuvittelin, että olisit esim. kotipihassa katsonut, että mitä siellä palaa auto-asennolla, sekä hämärässä, että kirkkaalla kelillä? Ja seuraavan kerran kun katsot, niin katso ja testaa mitä tekee sumuvalo(t) kun nappaat ne päälle, erittäin todennäköisesti tulee sellainen AHAA-elämys kun huomaat, että kaikki tuikut edessä ja takana syttyvät, jos ei jo palaneet aikaisemmin.
 
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.
Ei kai ne valot nopeuden mukaan elä omaa elämäänsä? Jos joskus pimeän aikaan käynnistää auton ja hyppää ulos katsomaan, palavatko takavalot ko. asetuksella, niin saattaa saada jonkinlaista osviittaa niiden perän valojen toiminnasta.

Itse olen muutaman ajanut jonkun takavalottoman perässä esim kaupan pihalle ja kertonut että herralla/rouvalla on muuten perä pimeänä. Aika yllätyksenä on asia tullut kuskeille joka kerta.
 
Niin et sitten olekaan niin fiksu kuin kuvittelin, että olisit esim. kotipihassa katsonut, että mitä siellä palaa auto-asennolla, sekä hämärässä, että kirkkaalla kelillä? Ja seuraavan kerran kun katsot, niin katso ja testaa mitä tekee sumuvalo(t) kun nappaat ne päälle, erittäin todennäköisesti tulee sellainen AHAA-elämys kun huomaat, että kaikki tuikut edessä ja takana syttyvät, jos ei jo palaneet aikaisemmin.
Lumipyryssä tapaa sensorit olla sitä mieltä, että on kirkasta, eli hieman keliriippuvaista tuo testaaminen.
 
Lumipyryssä tapaa sensorit olla sitä mieltä, että on kirkasta, eli hieman keliriippuvaista tuo testaaminen.

Niin, sillähän tuossa vinkkasin testaamaan ne molemmat kelit, hämärän ja kirkkaan. Ei se niin vaikeaa ihan oikeasti ole. Ja testaa myös sumuvalojen toiminta ja vaikutus valoihin samalla. Ja samalla oikeastaan voit testata, mitä tapahtuu valoille, kun laitat pyyhkijät manuaalilla pyyhkimään jatkuvasti.
 
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.

Kai mittaristoon syttyy merkkivalo, että valot päällä?
 
Kai mittaristoon syttyy merkkivalo, että valot päällä?
Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.
 
Kai mittaristoon syttyy merkkivalo, että valot päällä?

Tuota ei todellakaan ole kaikissa autoissa, ei edes esim. ns. premium 5satku bemarissa. Tosin ainakin ne kaikki mitä minulla on olleet hämärätunnistimella ja auto-valoilla, niin ne sytyttää mittarivalot kun on tunnistimella ajovalot päällä. Ittelle ei noilla ole ollut niin väliä, kun takavalot on palaneet aina ja viimeistään pian oston jälkeen koodattu päälle.
 
Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.

Position light on normaalisti parkkivalo, ei ajovalo, ei päiväajovalo.
 
Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.
Miksi et vain laita valoja päälle?

Omassakin ajovaloautomattiikka toimii kyllä hyvin, mutta koska tuontiauto, ei etuvalot pala päivällä joten on vaan helpompi ajaa valot päällä.
 
Tuota ei todellakaan ole kaikissa autoissa, ei edes esim. ns. premium 5satku bemarissa. Tosin ainakin ne kaikki mitä minulla on olleet hämärätunnistimella ja auto-valoilla, niin ne sytyttää mittarivalot kun on tunnistimella ajovalot päällä. Ittelle ei noilla ole ollut niin väliä, kun takavalot on palaneet aina ja viimeistään pian oston jälkeen koodattu päälle.

Ai, kuvittelin jotenkin että olisi pakollinen nykyisin, mutta ei näköjään. Todellinen suunnittelun kukkanen mielestäni yhdistettynä automaattivaloihin. Ja kun omassa toimii päinvastoin, mittarivalot palaa kirkkaana silloin kun valot ei ole päällä. Ja sitten himmenee kun valot menee päälle.

Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.

Silloin ainakin pitäisi palaa takana valot kun merkkivalo mittaristoon syttyy. Autosta riippuu onko parkeille ja ajovaloille omaa merkkiä.

Ärsytti taas perjantain iltapäivän iikenteessä ne perinteiset. Valoissa nukkujat ja se ihmeellinen tapa lähteä yksitellen liikkeelle. Ja moottoritielle liittyminen tuntuu olevan kuulentoon verrattava suoritus, niin vaikeaa se joillekin on. Täällä ei sitä liikennettä ole paljoa, niin paikka löytyy ihan varmasti kun päättäväisesti ottaa sen. Omalla kesäkäytössä olevalla 1.6d golfillakin pääsee liittymään vaikka sillä saa ehkä 90km/h mittariin jos on myötätuuli ja ramppi alamäkeen.
 
Ai, kuvittelin jotenkin että olisi pakollinen nykyisin, mutta ei näköjään. Todellinen suunnittelun kukkanen mielestäni yhdistettynä automaattivaloihin. Ja kun omassa toimii päinvastoin, mittarivalot palaa kirkkaana silloin kun valot ei ole päällä. Ja sitten himmenee kun valot menee päälle.
Oisko toi viimeisin uusi hankinta ollut vm2019 tai vm2020 ja siinä ei tosiaan ollut valoille muuta järkevää indikaatiota, kuin ne mittarivalot auto-asennolla.
Ai niitä on noinkin päin, no se ja sama, kunhan itte tietää miten toimii milloinkin. Tosiaan omat ollut noita saksalaisia ja välissä pari ruåttalaista, niin niissä mittaristo pimeänä, kunnes automaagi sytyttää ajovalot, joko pyyhkijöiden(sadetunnistin) tai hämärätunnistimen takia.
 
Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.
Eiväthän nämä salatieteet paljastu kuin heijastavan pinnan edessä/takana testaillen, valitettavasti. Pysäköintijarru ja oven avaaminenkin muuttavat asioita, eikä pelkästään silloin kun automatiikka on aktivoitu. Kamalan ikävää tämä.

Se ei silti oikeuta ketään ajelemaan väärillä valoilla. Vastuu on kuljettajan ja väärillä valoilla ajaminen on pahoinpitelyä kaikkia muita tienkäyttäjiä kohtaan.

Ai, kuvittelin jotenkin että olisi pakollinen nykyisin, mutta ei näköjään. Todellinen suunnittelun kukkanen mielestäni yhdistettynä automaattivaloihin. Ja kun omassa toimii päinvastoin, mittarivalot palaa kirkkaana silloin kun valot ei ole päällä. Ja sitten himmenee kun valot menee päälle.
Oisko toi viimeisin uusi hankinta ollut vm2019 tai vm2020 ja siinä ei tosiaan ollut valoille muuta järkevää indikaatiota, kuin ne mittarivalot auto-asennolla.
Ai niitä on noinkin päin, no se ja sama, kunhan itte tietää miten toimii milloinkin.
Minulla taas omassa katiskassa mittarivalot toimivat kyllä ihan järkevästi. Ne himmentyvät kun tulee hämärämpää. Tämä ei tosin ole millään tavalla yhteydessä siihen, missä vaiheessa valoautomatiikka vaihtaa päivävaloilta lähivaloille, jolloin myös lähivalojen merkkivalo syttyy. Se tapahtuu jonkin verran myöhemmin illan hämärtyessä.

Jos joku käyttää mittarivaloja muistutuksena siitä, ettei koko yötä voi ajella valot asennossa "0", se on oma syy ja ilmaisee todella vahvaa kehitysvammaisuutta.

Tämä ei nykyään mitenkään haittaa, koska automatiikkahan tässä köyhäinautossa toimii hienosti. Tai siis hienosti se toimi alkujaankin muuten, mutta tyyppihyväksynnän ja esivallan idiotismista takavalot eivät palaneet muuten kuin varsinaisten valonheitinten toimiessa, mikä vakava moka piti korjauttaa omaan laskuun. Eihän nyt auto voi kaupasta valmiina tulla asiakkaalle.

Jossain paskassa 2021 ranskanpullassa paloi lähivalojen(vai oliko etu-ja takavalojen yhteinen) merkkivalo, vaikka oli vielä päivävalo päällä ja perä pimeänä. Yhtä kaikki vihreä valo, jonka symboli selvästi ilmaisee että perässä on valot. Ei ollut. Onhan tämä ihan sairasta. Silti vastuu on kuljettajan ja liikenteen paskominen ei johdu valmistajien kuspäisyydestä vaan lähimmäisten piittaamattomuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku käyttää mittarivaloja muistutuksena siitä, ettei koko yötä voi ajella valot asennossa "0", se on oma syy ja ilmaisee todella vahvaa kehitysvammaisuutta.

En tiedä mihin ja kenelle vastasit, mutta ei kait kukaan niitä mittarivaloja tiiraile ja ihmettele, jos valot on 0-asennolla, luonnollisesti tuossa asennossa ne valot ei syty, millään kelillä missään olosuhteissa, muuten kuin manuaalisesti.
 
Miksi et vain laita valoja päälle?
Yleinen kysymys,
Ongelmahan valot ei ole jos autossa on se manuaali kytkin ja siitä kytkee valot ja sen verran automatiikkaa että valot sammuu kun "virrat" sammuttaa.
Mutta onko sellaisia malleja joissa ne valot pitää ja samuttaa autosta lähtiessä ja uudestaan kytkeä ajoonlähdössä,
Tai onko sellaisia malleja joissa ei ole "manuaalikytkintä" ja valoja pitää aina vexlata päälle riippumatta siitä miten ne edellisella ajokerralla jättänyt.

Jos siis tavoite on se että takana ajaessa valot palaa, säästä riippumatta.
 
B8 passatissa on ainakin sekavat valot. En tiedä johtuuko niistä ”biled” ajovaloista mitkä omassa on.

0 = en ole keksinyt tälle käyttöä.
Auto = ihan mitä sattuu palaa, yleensä vain etu päiväajovalot.
päiväajovalot = edessä ja takana joku ledirimpsu valaistuna. Mittaristo on pimeä tämän kanssa,jos olet parkissa. Tosin viisareissa on valot (riippuen vuosimallista/mittaristosta) Nämä valot jäävät myös päälle vaikka autosta poistut ja laitat ovet lukkoon (kaipa tämä on joku Saksan pysäköintisäännös, onnea suomikuskit Saksan reissuille)
Täydet valot = ajovalot edessä ja takana. Ja nämäkin jos jätät päälle, jotakin jää palamaan kun autolta poistut.

Muttei se silti vaadi kuin kuljettajalta oikean asennon valinnan, jotta ajaminen on turvallista.
Automaatin koodaus toimii/sitä voisi käyttää B8:n kanssa jos on seuraavat olosuhteet:
kirkas auringonpaiste.
Tunneli.
Säkkipimeässä.

Muuten pitää kyllä ihan itse räpeltää siitä kytkimestä oikea asento. Ei ole kovin paljon vaadittu osata käyttää ajovalokytkintä. Ihan autokoulun perusjuttuja..
 
Oman kokemuksen mukaan noissa aasialaisissa autoissa palaa päiväajovalojenkin kanssa mittarivalot ja yleensä vielä sillä ajovalokytkimen "0"-asennolla, jolloin päiväajovalot palavat mutta minkäänlaista automatiikkaa ei ole hämärän/sateen sattuessa. Näitä sitten perse pimeänä tuolla liikenteessä ihan h*lvetisti. En tiedä miten ihmiset ei tiedä kuinka sen oman auton valot saa päälle tai että mitkä valot nyt palaa milloinkin.

Meikäläisen mielestä vois se Pasterstein käydä muutama pimeä perseisen kuskin sakottamassa pimeällä kelillä ja tehdä siitä lehtijutun ":D" niin ehkä se edes sitä 10% ihmisistä laittais miettimään miten ne oman katiskan ajovalot toimivat.
 
Muuten pitää kyllä ihan itse räpeltää siitä kytkimestä oikea asento. Ei ole kovin paljon vaadittu osata käyttää ajovalokytkintä. Ihan autokoulun perusjuttuja..
Vanhemmat kuskit on tottuneet Suomessa autoihin joissa ei tarvitse koskea valokytkimeen, kunhan sen on kaupan/huollon/katsastuksen/ jälkeen vääntänyt oikeaan asentoon.
Jopa viimevuosisadalla japanilaisilla ajelleet boomerit on sen jälkeen tottuneet tuohon. Jos se autokauppis/auton luovuttaja ei käe läpi auton valoerikoisuuksia ja dymota jotain isoa oranssia tarraa muistoksi, ja sen lisäksi jos ja kun autolla ajelee muutkin niin viestiä viedä eteenpäin.

Valojen käyttöliittymiäkin on moneen lähtöön, tuskin siellä autokoulussa edes oman aikansa totetuksia kovin laajas käyty läpi. Yleinen oli myös se että 0-asennossa ajossa palaa valot.

Sori, en ole kanssasi erimieltä, yritän ymmärtää törppöjä.

Jos ei autokoulussa opetettu, niin erilaisissa artikkeleissa muistuteltu ja annettu vinkkejä valojen tarkistamisesta, jos ei ennen liikkeelle lähtöä tarkista, niin ne peilailut liiketilojen ikkunoista. edestä ja takaa. (toki tuokin tarpeetonta kun auto kertoo jos jokin lyhyty pimeenä teknisen vianakia)

Ja jos kanssaautoilijat vilkuttelee valoja, niin se ei ole some peukutusta. Joku kello pitäisi jo soida.

Virheitä sattuu, nääkee välillä ammattikuskejakin, piemeänä, vaikka heillä säännöllinen koulutus, no yhdestä vilautuksesta kyllä korjaavaat tilanteen.
 
Kyllä ainakin uusimman mallin vitosessa mittaristonäyttöön syttyy merkkivalo ajovalojen syttyessä.

Varmasti tajunneet sen sinnekin lisätä, tuosta uudemmasta ei ole tietoa, mutta muutama hieman vanhempi, aina E6x kopasta ensimmäiseen F-koppaiseen ja ainakaan E-koppaisessa ei ole mitään merkkivaloa, niitä oli useampi eri vuosimallia. F-koppaisesta ei varsinaisesti ole kokemusta kuin parilta viikolta ja en kyllä muista siitä ihan alkupään vehkeestä, että siinäkään olisi ollut mitään merkkivaloa ajovaloille, sen muistan kun ihmettelin ääneen saksalaisen insinöörin kehitysvimmaa ja nopeutta pikkujutuille.
 
Sori, en ole kanssasi erimieltä, yritän ymmärtää törppöjä.
Eipä se haittaa että jostain erimieltä on.

Se kyllä on totta, että viimeisen 4 vuoden aikana, kun olen autoja ostanut (käytettyjä ja uusia), kertaakaan ei yksikään myyjä ole käynyt ajoneuvon ajovalojen toimintaa läpi. Ei minulle tai puolisolle.

Se vaan että myyjä ei aja sitä autoa liikenteessä, vaan ajoneuvon ostanut henkilö. Sen vuoksi olen tässä asiassa jyrkkä, koska tässä on tasan sama velvollisuus kaikilla kuljettajilla. Välineiden soveltuvuus per kuski vaan vaihtelee, vaatimus ei.
 
Varmasti tajunneet sen sinnekin lisätä, tuosta uudemmasta ei ole tietoa, mutta muutama hieman vanhempi, aina E6x kopasta ensimmäiseen F-koppaiseen ja ainakaan E-koppaisessa ei ole mitään merkkivaloa, niitä oli useampi eri vuosimallia. F-koppaisesta ei varsinaisesti ole kokemusta kuin parilta viikolta ja en kyllä muista siitä ihan alkupään vehkeestä, että siinäkään olisi ollut mitään merkkivaloa ajovaloille, sen muistan kun ihmettelin ääneen saksalaisen insinöörin kehitysvimmaa ja nopeutta pikkujutuille.
Paloihan siinä E60:ssä valokytkimen vieressä automaattiasennon vasemalla puolella valo silloin kuin autonatiikka oli ajovalot päälle kytkenyt. Näin ainakin LCI:ssä ja ohessa vielä ko. paneelista kuva jossa tuo led selkeästi näkyy. Kuskin paikallehan tuo ei näy ellei erikseen asiaa kuikuile.
 
Paloihan siinä E60:ssä valokytkimen vieressä automaattiasennon vasemalla puolella valo silloin kuin autonatiikka oli ajovalot päälle kytkenyt. Näin ainakin LCI:ssä ja ohessa vielä ko. paneelista kuva jossa tuo led selkeästi näkyy. Kuskin paikallehan tuo ei näy ellei erikseen asiaa kuikuile.

Sama homma myös E90/E92:ssa, palaa se vihreä valo kun valot päällä.
 
Paloihan siinä E60:ssä valokytkimen vieressä automaattiasennon vasemalla puolella valo silloin kuin autonatiikka oli ajovalot päälle kytkenyt. Näin ainakin LCI:ssä ja ohessa vielä ko. paneelista kuva jossa tuo led selkeästi näkyy. Kuskin paikallehan tuo ei näy ellei erikseen asiaa kuikuile.

Eiku joo, niin muuten paloi se led, totta. Ja kuten sanoit, että pimentoon jää, niin sen takia ei varmaan oikein muistikuvia siitä.
 
B8 passatissa on ainakin sekavat valot. En tiedä johtuuko niistä ”biled” ajovaloista mitkä omassa on.

0 = en ole keksinyt tälle käyttöä.
Auto = ihan mitä sattuu palaa, yleensä vain etu päiväajovalot.
päiväajovalot = edessä ja takana joku ledirimpsu valaistuna. Mittaristo on pimeä tämän kanssa,jos olet parkissa. Tosin viisareissa on valot (riippuen vuosimallista/mittaristosta) Nämä valot jäävät myös päälle vaikka autosta poistut ja laitat ovet lukkoon (kaipa tämä on joku Saksan pysäköintisäännös, onnea suomikuskit Saksan reissuille)
Täydet valot = ajovalot edessä ja takana. Ja nämäkin jos jätät päälle, jotakin jää palamaan kun autolta poistut.

Muttei se silti vaadi kuin kuljettajalta oikean asennon valinnan, jotta ajaminen on turvallista.
Automaatin koodaus toimii/sitä voisi käyttää B8:n kanssa jos on seuraavat olosuhteet:
kirkas auringonpaiste.
Tunneli.
Säkkipimeässä.

Muuten pitää kyllä ihan itse räpeltää siitä kytkimestä oikea asento. Ei ole kovin paljon vaadittu osata käyttää ajovalokytkintä. Ihan autokoulun perusjuttuja..
Korjaan nyt sen verran, että tuo "päiväajovalot" asento tarkoittaa parkkeja, ja ne voi kaikissa autoissa jättää päälle ihan turvallisuuden (ja pykälien mm. TLL 50§) vuoksi vaikka autosta poistuisi ja ovet laittaisi lukkoon. Ne ovat himmeämmät tai kokonaan eri valaisimet kuin oikeat päiväajovalot (tai huomiovalot suomalaisen lain termistön mukaan), eikä pelkillä niillä Suomen lain mukaan saa liikenteessä ajaa (lähde TLL 49§). Pahoittelen offtopicia.
 
Tätä valokeskustelua lukiessa ei voi kuin miettiä, että taisi löytyä asia minkä Opel on tehnyt parhaiten.
Ainakin Astra K:ssa (2016-2021) ja uskoakseni muissakin uudemmissa GM-tekniikkaan perustuvissa Opeleissa valoautomatiikka toimii seuraavasti:

Ajovalot ja perävalot palavat, jos on hämärää (pilvinen syyspäivä riittää) tai tuulilasinpyyhkimet ovat käytössä. Näiden valojen päälläoloa on osoittamassa merkkivalo mittaristossa.
Mittarivalaistus ohjautuu hämäräkytkimellä. Valoisalla mittarivalot ja näyttöjen taustavalot ovat kirkkaina. Hämärällä ne taas asettuvat siihen kirkkauteen mikä on himmentimellä asetettu.

Kiteytettynä siis näin:
Valoisaa: päiväajovalot päällä ja mittarivalot kirkkaina
Pimeää/hämärää: Ajovalot, perävalot ja himmennetyt mittarivalot. Lisäksi merkkivalo mittaristossa.
Valoisaa, mutta sataa (eli pyyhkimet päällä): Ajovalot, perävalot ja kirkkaat mittarivalot. Merkkivalo mittaristossa.

Ajo- ja perävalojen päälläoloa ei siis ole mitenkään kytketty mittarivaloihin.

Nuo kolme tapausta kattavat lähes kaikki ajotilanteet ja automatiikka hallitsee ne täydellisesti. Ainoa tilanne jossa valot saattaa joutua sytyttämään käsin, on sumu tai lumisade päiväsaikaan. Silloin on niin valoisaa ettei hämäräkytkin sytytä valoja, mutta pyyhkimiäkään ei tarvitse, joten valot eivät syty sitäkään kautta.
 
No siis niinkin simppeli asia kuin pyyhkijöiden tarve on mielestäni syy sytyttäää valot. Esim Toyota ei sytytä valoja vaikka pyyhkijät jauhaisivat 110% nopeudella. Ihan naurettava toteutus jota joudun ajaessa vahtimaan enemmän kuin missään muussa modernissa autossa mitä olen omistanut/ajanut päätoimisesti. En muista missä autossa olisin joutunut laittamaan valoja päälle manuaalisesti yhtä usein kun nyt Corollassa. Ei pitäisi olla mitää salatiedettä tuo valoautomatiikka ja ainoa tilanne missä annan löysää automatiikalle, on kohtuu valoisat olosuhteet+sade/lumi/usva jolloin sensorit eivät tajua lyödä valoja päälle kuten pitäisi koska kirkkautta riittää mutta ei tarvettä pyyhkijöille tms. Ei tuossa paljoa ole selittelemistä japseilla/korealaisilla kuin rehellinen kyvyttömyys valoautomattiikan kanssa. Fordit saattoivat välillä perseillä pitkä/lyhyet vaihdossa mutta valot sentään paloivat ja ei tarvinyt seurata jatkuvasti ovatko valot päällä. Tesla piti valot päällä paljon agressiivisemmin, mikä voittaa nykyisen 10-0 ja muissa ollut jotain tuolta väliltä.
 
K-Astrassa on ihan hyvin tehty, mutta G20 3-sarjan BMW vie voiton: Voit itse valita palaako perävalot päiväajovalojen kanssa vai ei valikosta. Kun laitat aina palamaan niin käytännössä autossa on aina valot päällä kun olosuhteet edellyttävät. Hämärätunnistin on myös riittävän herkkä. Lisäksi mittaristossa vasemmalla näkyy kun on perävalot päällä ja sen yläpuolella merkkivalo varsinaisille ajovaloille vielä.
Lisäksi autosta ei voi kytkeä ajovaloja pois päältä moottorin ollessa käynnissä. Parkkeja ei voi kytkeä päälle ellei nopeus ole alle 20km/h.

Käytännössä kun käy asettamassa takavalot päälle, ei autolla voi ajaa ilman joitain valoja eteen/taakse edes vahingossa/tahallaan. Pimeällä et saa päiväajovaloja päälle, vaikka yrittäisit, ajovalot palavat aina kun auto "käynnistetään" ja parkit toki saat päälle itse pimeälläkin, mutta käytännössä kun starttaat auton, on pimeällä/hämärässä autossa aina täydet ajovalot päällä.

Yhtäkään G20-korimallin BMW:tä ette varmasti näe pimeässä ilman perävaloja, sillä kun ei voi pimeässä ajaa ilman perävaloja (ellei sitten ole perävalot oikeasti rikki).

BMW on vain parempi auto. :)
 
Kia paras, aina ollu oikeet valot päällä, paitsi silloin kun täytyy toimia toisin. Napit sallivat poikkeukset, automatiikan puolesta aina oikeat valot päällä.

En edes tajunnut tätä etua kunnes ajoin autoja joissa pitää väännellä sitä sun tätä tietämättä mihin kaikkeen se vaikuttaa sen tarkoituksellisen toimen ohella. Nykyautot on tehty idiooteille, mutta edes nero voi tajuta koko logiikkaa aukottomasti, sillä automaatiologiikka on rakennettu kyvykkyyttömyyden ja toiminnallisuuden välillä kompromisoiden. Esimerkiksi se aiemmin ehdotettu valaistuksen automatisointi pyyhkimien toiminnan mukaan on myrkkyä niille, jotka haluavat hetkellisesti pyyhkiä tuulilasinsa väläyttämättä valoja edessä ajavalle. Tämänkin estämiseksi voisi kehittää logiikan, joka olisi taas yksi kerros abstraktiota jo ennestään monimutkaisen logiikan päälle.
 
Esimerkiksi se aiemmin ehdotettu valaistuksen automatisointi pyyhkimien toiminnan mukaan on myrkkyä niille, jotka haluavat hetkellisesti pyyhkiä tuulilasinsa väläyttämättä valoja edessä ajavalle. Tämänkin estämiseksi voisi kehittää logiikan, joka olisi taas yksi kerros abstraktiota jo ennestään monimutkaisen logiikan päälle.

Eipä omassa ykdi pyyhkäisy niitä valoja sytytä. Täyty olla muistaakseni n. 30sek päällä, että syttyy. Ja samaten pari minuuttia pois, että sammuu. Ja sadetunnistin asennossa oleva viiksen asento ei sytytä valoja, jos ei pyyhkijät oikeasti pyyhi. Itsellä on koodattu takavalot aina päälle - > ajovalot voi olla kokoajan automaatilla. Vaikka olen herkkyyden valinnu vähiten herkäksi, syttyvät ajovalot reilusti ennenkuin niitä kaipaa.
 
K-Astrassa on ihan hyvin tehty, mutta G20 3-sarjan BMW vie voiton: Voit itse valita palaako perävalot päiväajovalojen kanssa vai ei valikosta. Kun laitat aina palamaan niin käytännössä autossa on aina valot päällä kun olosuhteet edellyttävät. Hämärätunnistin on myös riittävän herkkä. Lisäksi mittaristossa vasemmalla näkyy kun on perävalot päällä ja sen yläpuolella merkkivalo varsinaisille ajovaloille vielä.
Lisäksi autosta ei voi kytkeä ajovaloja pois päältä moottorin ollessa käynnissä. Parkkeja ei voi kytkeä päälle ellei nopeus ole alle 20km/h.

Käytännössä kun käy asettamassa takavalot päälle, ei autolla voi ajaa ilman joitain valoja eteen/taakse edes vahingossa/tahallaan. Pimeällä et saa päiväajovaloja päälle, vaikka yrittäisit, ajovalot palavat aina kun auto "käynnistetään" ja parkit toki saat päälle itse pimeälläkin, mutta käytännössä kun starttaat auton, on pimeällä/hämärässä autossa aina täydet ajovalot päällä.

Yhtäkään G20-korimallin BMW:tä ette varmasti näe pimeässä ilman perävaloja, sillä kun ei voi pimeässä ajaa ilman perävaloja (ellei sitten ole perävalot oikeasti rikki).

BMW on vain parempi auto. :)

Yksi sana, BMW.

Monessa, monessa asiassa. Näitä "pikkujuttuja" ei vain ymmärrä mikäli:

A. lähtökohtaisesti vihaa BMW
B. ajaa japanilaisilla / korealaisilla, koska on aina ajanut
 
No siis niinkin simppeli asia kuin pyyhkijöiden tarve on mielestäni syy sytyttäää valot. Esim Toyota ei sytytä valoja vaikka pyyhkijät jauhaisivat 110% nopeudella.
Minulle ei ihan auennut miten pyyhkijöiden käyttö liittyy tarpeeseen sytyttää ajovalot?

Mulla on Rellu Zoe ollut yli 1½ vuotta nyt, enkä ole vielä edes opetellut miten sen valot toimivat manuaalisesti. Automaattiasetus on päällä, ja onneksi tähän mennessä ainakina ajovalot ovat tuntuneet itsestään menneen päälle silloin kun niitä mielestäni tarvitsee, hämärässä ja pimeällä. Ei hajuakaan milloin takavalot ovat päällä, mutta oletan että silloin kun etuvalotkin ovat menneet päälle. Mittaristoon tulee kyllä merkkivalo milloin valot ovat menneet päälle, ei joudu arvailemaan.

Automaattisen pyyhkimisen kyllä suljin, katsoin paremmaksi itse päättää milloin ja millä nopeudella pyyhin tuulilasia. En ollut aina sen automatiikkaan tyytyväinen.

Ainoa mikä Rellun valoautomatiikassa ketuttaa on että jos aurinko paistaa kirkkaasti matalasti edestä, Rellu kuitenkin ilmeisesti päättelee että on sen verran hämärää että mittariston valot ovat minimillä. Ei meinaa sellaisessa valaistuksessa nähdä edes nopeusmittaria. Ehkä se valoisuuden tunnistin on niin lähellä mittaristoa että edestäpäin matalalta tuleva valo ei osu siihen. Pitäis varmaan selata asetukset läpi jos laittaisi mittariston kirkkauden manuaalisesti jollekin keskitasolle, mutta kyllä tuo mittariston kirkkausautomatiikka muuten toimii ok 90% ajasta, lukuunottamatta tuota yhtä erikoistilannetta eli edestä matalalta kirkkaana paistava aurinko.
 
Yksi sana, BMW.

Monessa, monessa asiassa. Näitä "pikkujuttuja" ei vain ymmärrä mikäli:

A. lähtökohtaisesti vihaa BMW
B. ajaa japanilaisilla / korealaisilla, koska on aina ajanut
Ehkä nyt lankesin ansaan.

Se on totta että BMW ei nouse pimeistä puhuessa esille, joissain jopa "vilkut" palaa kokoajan, tosin harvassa vilkkuu.


Onko se nyt hyvä, saati kehun arvoinen.

Eli hyvä jos edessä ja takana palaa valot ennen liikkeelle lähtöä, ja vilkku vilkkuu. Huonompi jos valot syttyy vasta ajossa, vielä huonompi jos ajossa palaa vain edessä.


Minulle ei ihan auennut miten pyyhkijöiden käyttö liittyy tarpeeseen sytyttää ajovalot?
Sateella hyvä olla valot päällä, tai oikeastaan pitää olla.
 
Viimeksi muokattu:
Sateella hyvä olla valot päällä, tai oikeastaan pitää olla.
Jaa totta. Enpä ole tarkkaillut miten Rellu käyttäytyy, laittaako itse valot päälle jos tulee yhtään sadetta (vaikka en laittaisi pyyhkijöitä päälle), vai menevätkö päälle jos käytän pyyhkijöitä. On tosin kirkkaana päivänäkin tullut pyyhkijöitä käytettyä esim. pölyn takia, tai kun edessä ajava bemari heitti sulavia loskia tuulilasiin. No samapa se meneekö valot silloin päälle automaattisesti, saa puolestani mennä. Edellisessä autossa pidin ajovaloja aina ajaessa päällä.
 
Tätä valokeskustelua lukiessa ei voi kuin miettiä, että taisi löytyä asia minkä Opel on tehnyt parhaiten.
Ainakin Astra K:ssa (2016-2021) ja uskoakseni muissakin uudemmissa GM-tekniikkaan perustuvissa Opeleissa valoautomatiikka toimii seuraavasti:

Ajovalot ja perävalot palavat, jos on hämärää (pilvinen syyspäivä riittää) tai tuulilasinpyyhkimet ovat käytössä. Näiden valojen päälläoloa on osoittamassa merkkivalo mittaristossa.
Mittarivalaistus ohjautuu hämäräkytkimellä. Valoisalla mittarivalot ja näyttöjen taustavalot ovat kirkkaina. Hämärällä ne taas asettuvat siihen kirkkauteen mikä on himmentimellä asetettu.

Kiteytettynä siis näin:
....

Näin toimii paskoissa ranskanpullissakin, ainakin omissa -01 607 ja - 09 c5. Hallintalaitteiden valot ja mittarivalot toimii nekin toisistaan riippumatta. Kirkas keli pöllyävässä lumessa on tilanne, että pitää käsin laittaa valot päälle. Koodaamalla tuohonkin saisi takavalot palamaan påivävalojen kanssa.

Bmw:n ratkaisu vaikuttaa järkevältä että pimeässä palaa aina ajovalot :thumbsup: ainakin yhdessä mallissa. Jonnebemareita näkyy paljonkin pimeässä missä palaa valkoiset angel eyesit, vilkut ja sumarit tai jotain näiden yhdistelmiä :rofl: mutta ei nekään perä pimeänä aja

Miksi et vain laita valoja päälle?
...

Säästyy xenonit. Toki voisin ohittaa automatiikan ja pitää valoja on-asennossa jolloin syttyvät ja sammuvat auton mukana, mutta turhaan polttaa kalliita valoja kirkkaana kesäpäivänä
 
Yksi sana, BMW.

Monessa, monessa asiassa. Näitä "pikkujuttuja" ei vain ymmärrä mikäli:

A. lähtökohtaisesti vihaa BMW
B. ajaa japanilaisilla / korealaisilla, koska on aina ajanut

Ainakin omassa korealaisessa riisikipossa näkee kertavilkaisulla mittaristosta mitkä valot ovat päällä. Valokytkin minulla on ollut viimeisen vuoden ajan asennossa "ajovalot päällä", jolloin myös takavalot palavat. Olenkohan autoillut jotenkin väärin :confused:
 
Ainakin omassa korealaisessa riisikipossa näkee kertavilkaisulla mittaristosta mitkä valot ovat päällä. Valokytkin minulla on ollut viimeisen vuoden ajan asennossa "ajovalot päällä", jolloin myös takavalot palavat. Olenkohan autoillut jotenkin väärin :confused:
Ei vain kaikissa voi jättää valoja päälle. Muuten olisi itselläkin jatkuvasti on asennossa. Corolla ja aiemmat Fordit alkoivat heti huutaa kun löi virrat pois ja avasi oven.
 
Ei vain kaikissa voi jättää valoja päälle. Muuten olisi itselläkin jatkuvasti on asennossa. Corolla ja aiemmat Fordit alkoivat heti huutaa kun löi virrat pois ja avasi oven.

Ei tietenkään voi. En ole tosin tainnut omistaa kohta 20 vuoteen sellaista autoa, jossa joutuisi vääntelemään valokatkaisinta asennosta toiseen.
 
Säästyy xenonit. Toki voisin ohittaa automatiikan ja pitää valoja on-asennossa jolloin syttyvät ja sammuvat auton mukana, mutta turhaan polttaa kalliita valoja kirkkaana kesäpäivänä
Tää on ehkä idioottimaisin perustelu olla käyttämättä valoja :D mitä nuo xenonit kestää 150-200tkm päällä ja nykyään maksavat noin 100€/pari. Noh säästö se on pienikin säästö, joka sitten vituttaa suunnattomasti kun joku ajaa perään lumituiskussa kun ajelet perse pimeenä ja taaksepäin autosi näkee 5m päähän. En tiedä, vaikka olisi peräänajajan vika(?) (onkohan tämmösestä ennakkotapausta, jossa edellä ajava ei ole käyttänyt sään edellyttämiä valoja ja tulee peräänajetuksi, kuka maksaa viulut?) mutta matka keskeytyy ja siinä sitten ihmetellään et olipa hyvä säästää satanen polttimoissa joita joutuu ehkä pari kolme kertaa auton elinkaaren aikana vaihtamaan kun oottelee hinuria omalle kipolleen.
 
Ei vain kaikissa voi jättää valoja päälle. Muuten olisi itselläkin jatkuvasti on asennossa. Corolla ja aiemmat Fordit alkoivat heti huutaa kun löi virrat pois ja avasi oven.
Koska ketju näyttää olevan myös tekniikka,suunnittelun kukkaset , opetus ja oppimis ketju.

Niin mistä juontaa käytöntä että oikealta vasemmalle lukevassa mailmassa etupään valoja kuvaavat kuvakkeet osoittaa vasemmalle ja takapään valoja kuvaavat ikonit osoittaa oikealle.

Valkoinen tai sininen on vakiintunut pitkien merkiksi, muuten väreissäkin kirjavuutta.
 
Ainakin omassa korealaisessa riisikipossa näkee kertavilkaisulla mittaristosta mitkä valot ovat päällä. Valokytkin minulla on ollut viimeisen vuoden ajan asennossa "ajovalot päällä", jolloin myös takavalot palavat. Olenkohan autoillut jotenkin väärin :confused:
Thaimaassa ajellessa tuli jostain syystä paikallisilta vastaantulevilta jatkuvasti valojen vilkuttelua, jos päivällä pidin (lyhyitä) valoja päällä. Siellä laitetaan autoon valot vasta kun tulee hämärää tai säkkipimeää, riippuen milloin kuskin mielestä on niin pimeää että on ihan pakko laittaa ajovalot päälle (paljon näki niitä jotka vielä kovin hämärässä olivat sitä mieltä että vielä ei ole tarpeeksi pimeää).

En täysin sisäistänyt mikä heitä siinä ärsytti että pidin päivällä lähivaloja, vai pelkäsivätkö että akkuni sippaa valojen turhaan päälläpitämisen takia, ja olivat vaan niin superavuliaita?

Yksi asia mitä thaikkujen toivoisin oppivan pohjoismaalaisilta ovat jalankulkuheijastimet. Siellä kun yöt ovat todella säkkipimeitä (myös kesällä), ja pientareet monesti kovin kapeita, kun riisipeltojen työntekijät kävelevät pimeän tultua kotiinsa. Heijastimet auttaisivat aika helvetin paljon, mutta kai ne ovat liian kallis keksintö sinne. Heijastin maksaa kai sitten riisipeltotyöläisen kahden kuukauden palkan verran.
 
Tämän päivän ärsytys, ajat landelle kylälle ja kaikki paikalliset ajelevat mitä uskomattomimmin tavoin ja epäloogisesti koska ajavat kuten heillä on siinä kylässä aina ajettu. Säännöistä viis. Kiva mennä kylää ja tapoja tuntematta sinne ja kirota kun milloin meinaa joku tulla kylkeen tai milloin joku oikoo siellä ja täällä tai ajaa pätkän yksisuuntaista tietä väärään suuntaan koska näin nyt vain ilmeisesti tehdään siellä (toistunut usein) yms yms.
 
Tämän päivän ärsytys, ajat landelle kylälle ja kaikki paikalliset ajelevat mitä uskomattomimmin tavoin ja epäloogisesti koska ajavat kuten heillä on siinä kylässä aina ajettu. Säännöistä viis. Kiva mennä kylää ja tapoja tuntematta sinne ja kirota kun milloin meinaa joku tulla kylkeen tai milloin joku oikoo siellä ja täällä tai ajaa pätkän yksisuuntaista tietä väärään suuntaan koska näin nyt vain ilmeisesti tehdään siellä (toistunut usein) yms yms.

Taitaa vaaranpaikat syntyä perimmiltään silti siitä että joko ajetaan ylinopeutta tai sitten perseessä kiinni. Vasta eilen meinasi joku perseeseen ajaa kun edellämenevä jäi osittain kääntyessä kaistalle jotain odottamaan ja jouduinkin pysähtymään kokonaan hidastamisen sijaan.
 
Tämän päivän ärsytys, ajat landelle kylälle ja kaikki paikalliset ajelevat mitä uskomattomimmin tavoin ja epäloogisesti koska ajavat kuten heillä on siinä kylässä aina ajettu. Säännöistä viis. Kiva mennä kylää ja tapoja tuntematta sinne ja kirota kun milloin meinaa joku tulla kylkeen tai milloin joku oikoo siellä ja täällä tai ajaa pätkän yksisuuntaista tietä väärään suuntaan koska näin nyt vain ilmeisesti tehdään siellä (toistunut usein) yms yms.

Meinasin kirjoittaa pitkästi, mutta vähän mietittyä, miten se eroaa kaupungeista (no kaupungissa soi torvi). joo samaa mieltä paikalliset tavat kyllä monesti hämmentää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom