Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Autoilusta kiinnostunut kuski? Siis joku kaksikymppinen, joka ajelee pillurallia huvikseen jollain spoileripemarilla. Eiköhän kaikki normaalit aikuiset ole kiinnostunut autoilusta mahdollisimman vähän -melkoisen tylsää hommaa ;-)
Mitä harrastat? "No, tietsikkapelejä ja autoilua" ;-D

Kyllä, niitä autoilusta kiinnostuneita on myös muitakin kuin ne kaksikymppiset. Jopa ns."pakosta". Työmatka-autoilijat, siis en tarkoita siitä betonikuutiosta sinne salaattitehtaalle, vaan ne/me reissulaiset, ns. reppumiehet, normaalit aikuiset, toivottavasti. Ikävä kyllä, suurin osa maamme yksityiskilometreistä tulee varmasti tohon kategoriaan.
 
Autoilusta kiinnostunut kuski? Siis joku kaksikymppinen, joka ajelee pillurallia huvikseen jollain spoileripemarilla. Eiköhän kaikki normaalit aikuiset ole kiinnostunut autoilusta mahdollisimman vähän -melkoisen tylsää hommaa ;-)
Mitä harrastat? "No, tietsikkapelejä ja autoilua" ;-D
Katos, ensimmäinen Dacia kuski ilmoittautui. Onko miten pelannut?
 
Kyllähän noita arvokkaita erikoisautojakin ostaa pääsääntöisesti +50v ihmiset.
Aika kapea näkökanta elämään jos kaikki autoilusta kiinnostuneet lukee näihin mattamustilla bemareilla ajeleviin liekkipipoihin.
Vähän samanlainen yleistys olisi että tämän foorumin käyttäjät on kaikki 45kg anorektisia neitsytnörttejä jotka käy larppaamassa jotain teletappeja kun pitkäaikaistyöttömyydeltään ehtivät.
 
Viimeksi muokattu:
5 vuotta tullut Dacialla ajettua ja hyvin on pelannut :cool:

Viimeisin ärsytyksen aihe oli, kun piti ajaa tuttua väliä reilun 80 kilsan matka mutkaista ja mäkistä tietä, jossa 80 km/h rajoitus koko matkan. Tykkään ajaa tasanopeutta 90 km/h ja alamäissä hieman kasvattaa nopeutta seuraavaan ylämäkeen ja moottorijarruttaa mutkaan, jotta ajaminen olisi taloudellista ja jouhevaa. Jos ajaisin vakkarilla koko ajan tasan 80 niin alamäissä jarruttaisi ja ylämäkeen vauhti hyytyisi, pitäisi vaihtaa pienemmälle vaihteelle ja kulutus kasvaisi.

Eteen tuli autoilija joka polki huolella mutkissa jarrua ja nopeus putosi 50-60 välille ja siitä kiihdytti suoralle +90 vauhtiin.

Jätin hieman väliä ennen mutkaa ja kiihdytin siitä seuraavalle suoralle ja ohi reilulla marginaalilla. Tämä autoilija vilkutti kädessään taskulamppua ja auton pitkiä valoja perääni :confused:

En millään tajua sitä, että joku ärsyyntyy kun mennään ripeästi ohi eikä mitenkään haitata hänen ajamista. Olisiko ollut hänen mielestään parempi, jos olisin pysynyt sen 80 kilsaa hänen takana vesisumussa ja polkenut jarrua aina samaan tahtiin.

Itse, kun ajan joskus samaa väliä kärryn kanssa tai muuten hitaammin ja joku tulee takaa nopeammin niin jätän sopivalla suoralla vaan kiihdyttämättä ja näytän vilkulla, että voi ohittaa. Ei tulisi mieleenkään alkaa haittaamaan muiden ajamista.
 
5 vuotta tullut Dacialla ajettua ja hyvin on pelannut...

...En millään tajua sitä, että joku ärsyyntyy kun mennään ripeästi ohi eikä mitenkään haitata hänen ajamista. Olisiko ollut hänen mielestään parempi, jos olisin pysynyt sen 80 kilsaa hänen takana vesisumussa ja polkenut jarrua aina samaan tahtiin.
Älä käsitä väärin ja tämä on todellakin vain mielikuva mutta Dacia ja "ripeä" :D.
 
Älä käsitä väärin ja tämä on todellakin vain mielikuva mutta Dacia ja "ripeä" :D.
En sitten varmaan tiedä miten muut automerkit toimii mutta monesti tuntuu, että ajan liikenteessä ripeämmin kuin 90% muista autoilijoista.

edit. Ehkä kyse on siitä, että tunnen hyvin oman auton suorityskyvyn ja optimaalisen kierrosalueen vaihtamiselle ja osaan ennakoida hyvin.
 
En sitten varmaan tiedä miten muut automerkit toimii mutta monesti tuntuu, että ajan liikenteessä ripeämmin kuin 90% muista autoilijoista.
Tiedän kyllä tuon tunteen oikein hyvin ja tulee kyllä monesti saatua reaktioita aikaan MX-5:llä joka ei ole nopea oikein millään mittapuulla mutta uskallan käyttää kierroksia ja kaasua toisin kuin suurin osa muista ja tulos että olenkin yhtäkkiä se nopein rampilla yms. Dacia vain ei mielikuvana edusta MITÄÄN nopeuteen viittaavaa, edes teoriassa/tunteella tms. muulla mittapuulla. Ja täsmää kyllä siihen mitä olen nähnyt itse liikenteessä. Dacia kuskit ajavat joko aivan perseelleen tai keskivertoa paremmin muuten mutta eivät esim osaa huomioida muita jotka ehkä haluaisivat nopeammin täysperästä ohi tms. Ovat siis vain "kehonkuljettimen" kuskeja vs "autoilijoita".
 
Jotenkin itsestä tuntuu että järjetöntä edes tehdä alle 200hp vehkeitä, kun nykyään tekniikka sen mahdollistaa. Ja joku 200hp vehje on vielä todella laiska jos täytyisi lähteä yllättävään kiihdytykseen/ tarvisi ohittaa turvallisesti
 
Jotenkin itsestä tuntuu että järjetöntä edes tehdä alle 200hp vehkeitä, kun nykyään tekniikka sen mahdollistaa. Ja joku 200hp vehje on vielä todella laiska jos täytyisi lähteä yllättävään kiihdytykseen/ tarvisi ohittaa turvallisesti
Pakko sanoa että nykyautojen painot huomioiden allekirjoitan tuon tavallaan mutta laskisin ehkä tehorajan sanotaan 150hp alueeseen. Monesti jo 100hp koneilla "pärjää" jos kuskit vain uskaltaisivat käyttää niitä kierroksia ja tehoja. Ongema on enemmän kuskissa kuin autossa. Sitä ei uskoisi miten paljon nopeutta saa kaivettua autoista missä ei ole paperilla mitään jos uskaltaa vain painaa sitä prkl:n poljinta lattiaan. Datsun 100A on ihan kelpo kulkine nykymaailmassakin kunhan vain tajuaa käyttää kaikkea sitä vähää tehoa mitä auto tarjoaa. Jopa 30hp kuplalla pärjää kunhan tajuaa rajat. Ja toki outoahan tuo on tehdä noita alle 150hp alle omaavia autoja kun about mistä tahansa koneesta repii nykyään nuo tehot ilman että muut asiat kärsivät (kulutus tms siis).
 
Tiedän kyllä tuon tunteen oikein hyvin ja tulee kyllä monesti saatua reaktioita aikaan MX-5:llä joka ei ole nopea oikein millään mittapuulla mutta uskallan käyttää kierroksia ja kaasua toisin kuin suurin osa muista ja tulos että olenkin yhtäkkiä se nopein rampilla yms. Dacia vain ei mielikuvana edusta MITÄÄN nopeuteen viittaavaa, edes teoriassa/tunteella tms. muulla mittapuulla. Ja täsmää kyllä siihen mitä olen nähnyt itse liikenteessä. Dacia kuskit ajavat joko aivan perseelleen tai keskivertoa paremmin muuten mutta eivät esim osaa huomioida muita jotka ehkä haluaisivat nopeammin täysperästä ohi tms. Ovat siis vain "kehonkuljettimen" kuskeja vs "autoilijoita".
Omasta Daciasta löytyy pieni 0,9 litran turbomoottori joka on oikein käytettynä yllättävän pirteä verrattuna vaikka tuplasti isompaan 2.0 litran vapariin jollainen oli aiemmin. Moni ei liikenteessä juuri osaa tai uskalla käyttää kaasua ja kierroksia optimaalisesti. Siinä mielessä allekirjoitan saman, ettei yksikään Dacia ole tainnut ohittaa minua vaan yleensä ne ovat olleet tientukkeena.
 
Jotenkin itsestä tuntuu että järjetöntä edes tehdä alle 200hp vehkeitä, kun nykyään tekniikka sen mahdollistaa. Ja joku 200hp vehje on vielä todella laiska jos täytyisi lähteä yllättävään kiihdytykseen/ tarvisi ohittaa turvallisesti
No jos puhutaan pikavuosto bussista, tai tukkirekasta, niin juu,

Tosin jos aiemmissa viesteissä puhutaan Dacia kokoluokan autoista, niin ei

Toki 200hp laiskalle voi tuoda helpotusta.
 
En sitten varmaan tiedä miten muut automerkit toimii mutta monesti tuntuu, että ajan liikenteessä ripeämmin kuin 90% muista autoilijoista.

edit. Ehkä kyse on siitä, että tunnen hyvin oman auton suorityskyvyn ja optimaalisen kierrosalueen vaihtamiselle ja osaan ennakoida hyvin.
Hyvä vastaus! Litraisellakin koneella pärjää hyvin, jos sitä osaa käyttää. Surullisen pieni vähemmistö osaa kierrättää konetta sen tarkoitetulla käyttöalueella.
 
Jotenkin itsestä tuntuu että järjetöntä edes tehdä alle 200hp vehkeitä, kun nykyään tekniikka sen mahdollistaa. Ja joku 200hp vehje on vielä todella laiska jos täytyisi lähteä yllättävään kiihdytykseen/ tarvisi ohittaa turvallisesti
Jos tulee tarve lähteä yllättävään kiihdytykseen, niin ehkä sopii pohtia mikä johti tilanteen yllättävyyteen ja miten useasti näin tapahtuu?

Koneiden teho ei koskaan ole ollut kynnyskysymys, vaan ihmisten kyky painaa polkimia. Kytkin on ainoa, jota painetaan 100%. Ja sitäkin liian paljon, liian pitkään.
 
Hyvä vastaus! Litraisellakin koneella pärjää hyvin, jos sitä osaa käyttää. Surullisen pieni vähemmistö osaa kierrättää konetta sen tarkoitetulla käyttöalueella.
Tämä ja ennakointi on nimenomaan tärkeää. Todella moni kyttää ohitusta ajamalla turhan lähellä parin metrin päässä ja pää kenossa kytätään ohituspaikkaa. Kun sitten huomataan, että voi ohittaa niin lähdetään laiskasti kiihdyttämään puolessa välissä suoraa ja suunnilleen toivotaan ettei ketään nyt vaan tule vastaan.
Itse jätän aina reilusti väliä ja vaihdan ajoissa pienemmälle vaihteelle ja olen kaasulla heti, kun ohituspaikka aukeaa ja jos pystyn ohittamaan niin kaasu lähes pohjassa menen ohi.

Tukkirekalla ajamisen jälkeen tyhjä kuorma-auto tuntuu formulalta ja oma dacia lähes kiihdytysautolta.
 
Tämä ja ennakointi on nimenomaan tärkeää. Todella moni kyttää ohitusta ajamalla turhan lähellä parin metrin päässä ja pää kenossa kytätään ohituspaikkaa. Kun sitten huomataan, että voi ohittaa niin lähdetään laiskasti kiihdyttämään puolessa välissä suoraa ja suunnilleen toivotaan ettei ketään nyt vaan tule vastaan.
Itse jätän aina reilusti väliä ja vaihdan ajoissa pienemmälle vaihteelle ja olen kaasulla heti, kun ohituspaikka aukeaa ja jos pystyn ohittamaan niin kaasu lähes pohjassa menen ohi.

Tukkirekalla ajamisen jälkeen tyhjä kuorma-auto tuntuu formulalta ja oma dacia lähes kiihdytysautolta.
Oot mun lemppari dacia-kuski, pakko sanoa. :giggle:
 
Voi vittu mitä taliaivoja taas liikenteessä tänään. Pysähdytään motarille menevälle kiihdytyskaistalle. Ajetaan suoralla seututiellä 80 alueella 50 mittarissa. Ajellaan ilman valoja lumipöllyssä.

Varmaan 90% tuolla suhailevista on oikeasti matkustajia vaikka kuskin penkillä istuisivatkin.
 
Voi vittu mitä taliaivoja taas liikenteessä tänään. Pysähdytään motarille menevälle kiihdytyskaistalle. Ajetaan suoralla seututiellä 80 alueella 50 mittarissa. Ajellaan ilman valoja lumipöllyssä.

Varmaan 90% tuolla suhailevista on oikeasti matkustajia vaikka kuskin penkillä istuisivatkin.
Tai sitten kiihdytyskaistalta tullaan kylkeen tai viime hetkellä eteen reilusti alempaa nopeutta että saa itse jarruttaa kun ajanut vakkarilla rajoitusten mukaan, ja tiellä ei juuri liikennettä ole että olisi ollut helppo kiihdyttää reilusti eteen tai jäädä taakse
 
Tai sitten kiihdytyskaistalta tullaan kylkeen tai viime hetkellä eteen reilusti alempaa nopeutta että saa itse jarruttaa kun ajanut vakkarilla rajoitusten mukaan, ja tiellä ei juuri liikennettä ole että olisi ollut helppo kiihdyttää reilusti eteen tai jäädä taakse
Pakko sanoa että tänään tuli ensimmäistä kertaa elämässä tilanne että autoa ei vaan olisi voinut saada 80kmh vauhtiin sillä rampilla. Sain juuri ja juuri 60 ja sekin mentiin jo aika riskillä. Ei yhtään pitoa kun kiillottunut peilijääksi.

Ja itsellä taas hyvää sanottavaa aamusta. Kehä 1 veti helvetin hyvin ja etenkin aamulla näkyi jopa useita turvavälejä. Iltapäivällä alkoi taas se normi perseily ja etenkin rekat kunnostautuivat tuossa oikein isosti.
 
Suomalaiset, me olemma kansa joka rakastaa vapautta, vapautta ajaa ilman valoja, ja mikä vapaus olikaan kun ei enää tarvinnut suojella omaa eikä muiden autoja kivisateelta, ne kauhhiat roiskeläpät saatiin pois, oli tosi noloa kun ei ollut sivuhelma ruosteessa! Nyt on uusi suomalaisten supervapaus: on ihan kansainvälinen ölo kun voi parkata autonsa kadulle väärinpäin! Mikä voisi olla venäläiosempää! Kyl nyy on hianoo!
 
Suomalaiset, me olemma kansa joka rakastaa vapautta, vapautta ajaa ilman valoja, ja mikä vapaus olikaan kun ei enää tarvinnut suojella omaa eikä muiden autoja kivisateelta, ne kauhhiat roiskeläpät saatiin pois, oli tosi noloa kun ei ollut sivuhelma ruosteessa! Nyt on uusi suomalaisten supervapaus: on ihan kansainvälinen ölo kun voi parkata autonsa kadulle väärinpäin! Mikä voisi olla venäläiosempää! Kyl nyy on hianoo!

Suurimmalle osalle ihmisistä se auto on vain kulkuneuvo. Yksi naarmu käyttöesineessä ei haittaa silloin kun elämässä on muutakin kun säälittävä peltilehmä jonka varaan oman itsetunnon voi rakentaa.
 
Motaria tuli ajettua 300km lumipöllyssä. 1/10 autoilijalla oli takasumuvalo päällä, 3/10 autoilijaa ajeli perä kokonaan pimeänä. Vittu mitä touhua.
Valot "Auto"-asetuksella ja tulos tuo, kun ei niiden autojen valoautimatiikkaa ole ohjelmoitu Suomen olosuhteisiin. Saatan itse olla yksi noista kuskeista, kun ei todellakaan ole mitään käryä, mitkä valot on milloinkin päällä "Auto"-asetuksella, kun ei niitä auton sisältä itse näe.
 
Valot "Auto"-asetuksella ja tulos tuo, kun ei niiden autojen valoautimatiikkaa ole ohjelmoitu Suomen olosuhteisiin. Saatan itse olla yksi noista kuskeista, kun ei todellakaan ole mitään käryä, mitkä valot on milloinkin päällä "Auto"-asetuksella, kun ei niitä auton sisältä itse näe.

Kun kerran olet näköjään sen verran fiksu, että tiedostat, että et tiedä mitkä valot siellä palaa auto-asennolla, niin miksi et ota selvää? Tai yksinkertaisimmillaan väännä niitä valoja päälle? Vai eikö tosiaan kiinnosta muiden, eikä ainakaan oma turvallisuus?
 
Kun kerran olet näköjään sen verran fiksu, että tiedostat, että et tiedä mitkä valot siellä palaa auto-asennolla, niin miksi et ota selvää? Tai yksinkertaisimmillaan väännä niitä valoja päälle? Vai eikö tosiaan kiinnosta muiden, eikä ainakaan oma turvallisuus?
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.
 
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.


että pysäköidystä autosta et voi tarkistaa kaikkien kolmen asennon vaikutusta valoihin?
Auto = paskaa
Minivalot = aina päivisin hyvät.
päällä = kaikki päälllä paitsi pitkät ja sumuvalot.

no nyt olikin vaikea päättelytehtävä. Ihan katkaisijan asennosta pääteltävissä.. Ei ajonopeudesta tarkistettava asia.
 
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.

Niin et sitten olekaan niin fiksu kuin kuvittelin, että olisit esim. kotipihassa katsonut, että mitä siellä palaa auto-asennolla, sekä hämärässä, että kirkkaalla kelillä? Ja seuraavan kerran kun katsot, niin katso ja testaa mitä tekee sumuvalo(t) kun nappaat ne päälle, erittäin todennäköisesti tulee sellainen AHAA-elämys kun huomaat, että kaikki tuikut edessä ja takana syttyvät, jos ei jo palaneet aikaisemmin.
 
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.
Ei kai ne valot nopeuden mukaan elä omaa elämäänsä? Jos joskus pimeän aikaan käynnistää auton ja hyppää ulos katsomaan, palavatko takavalot ko. asetuksella, niin saattaa saada jonkinlaista osviittaa niiden perän valojen toiminnasta.

Itse olen muutaman ajanut jonkun takavalottoman perässä esim kaupan pihalle ja kertonut että herralla/rouvalla on muuten perä pimeänä. Aika yllätyksenä on asia tullut kuskeille joka kerta.
 
Niin et sitten olekaan niin fiksu kuin kuvittelin, että olisit esim. kotipihassa katsonut, että mitä siellä palaa auto-asennolla, sekä hämärässä, että kirkkaalla kelillä? Ja seuraavan kerran kun katsot, niin katso ja testaa mitä tekee sumuvalo(t) kun nappaat ne päälle, erittäin todennäköisesti tulee sellainen AHAA-elämys kun huomaat, että kaikki tuikut edessä ja takana syttyvät, jos ei jo palaneet aikaisemmin.
Lumipyryssä tapaa sensorit olla sitä mieltä, että on kirkasta, eli hieman keliriippuvaista tuo testaaminen.
 
Lumipyryssä tapaa sensorit olla sitä mieltä, että on kirkasta, eli hieman keliriippuvaista tuo testaaminen.

Niin, sillähän tuossa vinkkasin testaamaan ne molemmat kelit, hämärän ja kirkkaan. Ei se niin vaikeaa ihan oikeasti ole. Ja testaa myös sumuvalojen toiminta ja vaikutus valoihin samalla. Ja samalla oikeastaan voit testata, mitä tapahtuu valoille, kun laitat pyyhkijät manuaalilla pyyhkimään jatkuvasti.
 
Tuo "Auto"-asento toimii ajovalojen kanssa kuskin näkökulmasta kaikissa olosuhteissa äärimmäisen hyvin, joten koko homma unohtuu ajellessa todella helposti. Muutenkin hankala jalkautua 80km/h vauhdissa katsomaan, että palaako takavalot vai ei, eikä niille ole mitään indikaattoria muutenkaan.

Kai mittaristoon syttyy merkkivalo, että valot päällä?
 
Kai mittaristoon syttyy merkkivalo, että valot päällä?
Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.
 
Kai mittaristoon syttyy merkkivalo, että valot päällä?

Tuota ei todellakaan ole kaikissa autoissa, ei edes esim. ns. premium 5satku bemarissa. Tosin ainakin ne kaikki mitä minulla on olleet hämärätunnistimella ja auto-valoilla, niin ne sytyttää mittarivalot kun on tunnistimella ajovalot päällä. Ittelle ei noilla ole ollut niin väliä, kun takavalot on palaneet aina ja viimeistään pian oston jälkeen koodattu päälle.
 
Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.

Position light on normaalisti parkkivalo, ei ajovalo, ei päiväajovalo.
 
Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.
Miksi et vain laita valoja päälle?

Omassakin ajovaloautomattiikka toimii kyllä hyvin, mutta koska tuontiauto, ei etuvalot pala päivällä joten on vaan helpompi ajaa valot päällä.
 
Tuota ei todellakaan ole kaikissa autoissa, ei edes esim. ns. premium 5satku bemarissa. Tosin ainakin ne kaikki mitä minulla on olleet hämärätunnistimella ja auto-valoilla, niin ne sytyttää mittarivalot kun on tunnistimella ajovalot päällä. Ittelle ei noilla ole ollut niin väliä, kun takavalot on palaneet aina ja viimeistään pian oston jälkeen koodattu päälle.

Ai, kuvittelin jotenkin että olisi pakollinen nykyisin, mutta ei näköjään. Todellinen suunnittelun kukkanen mielestäni yhdistettynä automaattivaloihin. Ja kun omassa toimii päinvastoin, mittarivalot palaa kirkkaana silloin kun valot ei ole päällä. Ja sitten himmenee kun valot menee päälle.

Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.

Silloin ainakin pitäisi palaa takana valot kun merkkivalo mittaristoon syttyy. Autosta riippuu onko parkeille ja ajovaloille omaa merkkiä.

Ärsytti taas perjantain iltapäivän iikenteessä ne perinteiset. Valoissa nukkujat ja se ihmeellinen tapa lähteä yksitellen liikkeelle. Ja moottoritielle liittyminen tuntuu olevan kuulentoon verrattava suoritus, niin vaikeaa se joillekin on. Täällä ei sitä liikennettä ole paljoa, niin paikka löytyy ihan varmasti kun päättäväisesti ottaa sen. Omalla kesäkäytössä olevalla 1.6d golfillakin pääsee liittymään vaikka sillä saa ehkä 90km/h mittariin jos on myötätuuli ja ramppi alamäkeen.
 
Ai, kuvittelin jotenkin että olisi pakollinen nykyisin, mutta ei näköjään. Todellinen suunnittelun kukkanen mielestäni yhdistettynä automaattivaloihin. Ja kun omassa toimii päinvastoin, mittarivalot palaa kirkkaana silloin kun valot ei ole päällä. Ja sitten himmenee kun valot menee päälle.
Oisko toi viimeisin uusi hankinta ollut vm2019 tai vm2020 ja siinä ei tosiaan ollut valoille muuta järkevää indikaatiota, kuin ne mittarivalot auto-asennolla.
Ai niitä on noinkin päin, no se ja sama, kunhan itte tietää miten toimii milloinkin. Tosiaan omat ollut noita saksalaisia ja välissä pari ruåttalaista, niin niissä mittaristo pimeänä, kunnes automaagi sytyttää ajovalot, joko pyyhkijöiden(sadetunnistin) tai hämärätunnistimen takia.
 
Joo syttyy lyhyistä valoista. En vaan oo varma onko ns. position light päällä vai ei. Auto on sen verran uusi, että keulassa pitäisi olla ihan EU-direkriivin määräämänä, mutta perästä ei oo mitään tietoa. Google-hakukaan tarjoa vastausta aiheeseen.
Eiväthän nämä salatieteet paljastu kuin heijastavan pinnan edessä/takana testaillen, valitettavasti. Pysäköintijarru ja oven avaaminenkin muuttavat asioita, eikä pelkästään silloin kun automatiikka on aktivoitu. Kamalan ikävää tämä.

Se ei silti oikeuta ketään ajelemaan väärillä valoilla. Vastuu on kuljettajan ja väärillä valoilla ajaminen on pahoinpitelyä kaikkia muita tienkäyttäjiä kohtaan.

Ai, kuvittelin jotenkin että olisi pakollinen nykyisin, mutta ei näköjään. Todellinen suunnittelun kukkanen mielestäni yhdistettynä automaattivaloihin. Ja kun omassa toimii päinvastoin, mittarivalot palaa kirkkaana silloin kun valot ei ole päällä. Ja sitten himmenee kun valot menee päälle.
Oisko toi viimeisin uusi hankinta ollut vm2019 tai vm2020 ja siinä ei tosiaan ollut valoille muuta järkevää indikaatiota, kuin ne mittarivalot auto-asennolla.
Ai niitä on noinkin päin, no se ja sama, kunhan itte tietää miten toimii milloinkin.
Minulla taas omassa katiskassa mittarivalot toimivat kyllä ihan järkevästi. Ne himmentyvät kun tulee hämärämpää. Tämä ei tosin ole millään tavalla yhteydessä siihen, missä vaiheessa valoautomatiikka vaihtaa päivävaloilta lähivaloille, jolloin myös lähivalojen merkkivalo syttyy. Se tapahtuu jonkin verran myöhemmin illan hämärtyessä.

Jos joku käyttää mittarivaloja muistutuksena siitä, ettei koko yötä voi ajella valot asennossa "0", se on oma syy ja ilmaisee todella vahvaa kehitysvammaisuutta.

Tämä ei nykyään mitenkään haittaa, koska automatiikkahan tässä köyhäinautossa toimii hienosti. Tai siis hienosti se toimi alkujaankin muuten, mutta tyyppihyväksynnän ja esivallan idiotismista takavalot eivät palaneet muuten kuin varsinaisten valonheitinten toimiessa, mikä vakava moka piti korjauttaa omaan laskuun. Eihän nyt auto voi kaupasta valmiina tulla asiakkaalle.

Jossain paskassa 2021 ranskanpullassa paloi lähivalojen(vai oliko etu-ja takavalojen yhteinen) merkkivalo, vaikka oli vielä päivävalo päällä ja perä pimeänä. Yhtä kaikki vihreä valo, jonka symboli selvästi ilmaisee että perässä on valot. Ei ollut. Onhan tämä ihan sairasta. Silti vastuu on kuljettajan ja liikenteen paskominen ei johdu valmistajien kuspäisyydestä vaan lähimmäisten piittaamattomuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku käyttää mittarivaloja muistutuksena siitä, ettei koko yötä voi ajella valot asennossa "0", se on oma syy ja ilmaisee todella vahvaa kehitysvammaisuutta.

En tiedä mihin ja kenelle vastasit, mutta ei kait kukaan niitä mittarivaloja tiiraile ja ihmettele, jos valot on 0-asennolla, luonnollisesti tuossa asennossa ne valot ei syty, millään kelillä missään olosuhteissa, muuten kuin manuaalisesti.
 
Miksi et vain laita valoja päälle?
Yleinen kysymys,
Ongelmahan valot ei ole jos autossa on se manuaali kytkin ja siitä kytkee valot ja sen verran automatiikkaa että valot sammuu kun "virrat" sammuttaa.
Mutta onko sellaisia malleja joissa ne valot pitää ja samuttaa autosta lähtiessä ja uudestaan kytkeä ajoonlähdössä,
Tai onko sellaisia malleja joissa ei ole "manuaalikytkintä" ja valoja pitää aina vexlata päälle riippumatta siitä miten ne edellisella ajokerralla jättänyt.

Jos siis tavoite on se että takana ajaessa valot palaa, säästä riippumatta.
 
B8 passatissa on ainakin sekavat valot. En tiedä johtuuko niistä ”biled” ajovaloista mitkä omassa on.

0 = en ole keksinyt tälle käyttöä.
Auto = ihan mitä sattuu palaa, yleensä vain etu päiväajovalot.
päiväajovalot = edessä ja takana joku ledirimpsu valaistuna. Mittaristo on pimeä tämän kanssa,jos olet parkissa. Tosin viisareissa on valot (riippuen vuosimallista/mittaristosta) Nämä valot jäävät myös päälle vaikka autosta poistut ja laitat ovet lukkoon (kaipa tämä on joku Saksan pysäköintisäännös, onnea suomikuskit Saksan reissuille)
Täydet valot = ajovalot edessä ja takana. Ja nämäkin jos jätät päälle, jotakin jää palamaan kun autolta poistut.

Muttei se silti vaadi kuin kuljettajalta oikean asennon valinnan, jotta ajaminen on turvallista.
Automaatin koodaus toimii/sitä voisi käyttää B8:n kanssa jos on seuraavat olosuhteet:
kirkas auringonpaiste.
Tunneli.
Säkkipimeässä.

Muuten pitää kyllä ihan itse räpeltää siitä kytkimestä oikea asento. Ei ole kovin paljon vaadittu osata käyttää ajovalokytkintä. Ihan autokoulun perusjuttuja..
 
Oman kokemuksen mukaan noissa aasialaisissa autoissa palaa päiväajovalojenkin kanssa mittarivalot ja yleensä vielä sillä ajovalokytkimen "0"-asennolla, jolloin päiväajovalot palavat mutta minkäänlaista automatiikkaa ei ole hämärän/sateen sattuessa. Näitä sitten perse pimeänä tuolla liikenteessä ihan h*lvetisti. En tiedä miten ihmiset ei tiedä kuinka sen oman auton valot saa päälle tai että mitkä valot nyt palaa milloinkin.

Meikäläisen mielestä vois se Pasterstein käydä muutama pimeä perseisen kuskin sakottamassa pimeällä kelillä ja tehdä siitä lehtijutun ":D" niin ehkä se edes sitä 10% ihmisistä laittais miettimään miten ne oman katiskan ajovalot toimivat.
 
Muuten pitää kyllä ihan itse räpeltää siitä kytkimestä oikea asento. Ei ole kovin paljon vaadittu osata käyttää ajovalokytkintä. Ihan autokoulun perusjuttuja..
Vanhemmat kuskit on tottuneet Suomessa autoihin joissa ei tarvitse koskea valokytkimeen, kunhan sen on kaupan/huollon/katsastuksen/ jälkeen vääntänyt oikeaan asentoon.
Jopa viimevuosisadalla japanilaisilla ajelleet boomerit on sen jälkeen tottuneet tuohon. Jos se autokauppis/auton luovuttaja ei käe läpi auton valoerikoisuuksia ja dymota jotain isoa oranssia tarraa muistoksi, ja sen lisäksi jos ja kun autolla ajelee muutkin niin viestiä viedä eteenpäin.

Valojen käyttöliittymiäkin on moneen lähtöön, tuskin siellä autokoulussa edes oman aikansa totetuksia kovin laajas käyty läpi. Yleinen oli myös se että 0-asennossa ajossa palaa valot.

Sori, en ole kanssasi erimieltä, yritän ymmärtää törppöjä.

Jos ei autokoulussa opetettu, niin erilaisissa artikkeleissa muistuteltu ja annettu vinkkejä valojen tarkistamisesta, jos ei ennen liikkeelle lähtöä tarkista, niin ne peilailut liiketilojen ikkunoista. edestä ja takaa. (toki tuokin tarpeetonta kun auto kertoo jos jokin lyhyty pimeenä teknisen vianakia)

Ja jos kanssaautoilijat vilkuttelee valoja, niin se ei ole some peukutusta. Joku kello pitäisi jo soida.

Virheitä sattuu, nääkee välillä ammattikuskejakin, piemeänä, vaikka heillä säännöllinen koulutus, no yhdestä vilautuksesta kyllä korjaavaat tilanteen.
 
Kyllä ainakin uusimman mallin vitosessa mittaristonäyttöön syttyy merkkivalo ajovalojen syttyessä.

Varmasti tajunneet sen sinnekin lisätä, tuosta uudemmasta ei ole tietoa, mutta muutama hieman vanhempi, aina E6x kopasta ensimmäiseen F-koppaiseen ja ainakaan E-koppaisessa ei ole mitään merkkivaloa, niitä oli useampi eri vuosimallia. F-koppaisesta ei varsinaisesti ole kokemusta kuin parilta viikolta ja en kyllä muista siitä ihan alkupään vehkeestä, että siinäkään olisi ollut mitään merkkivaloa ajovaloille, sen muistan kun ihmettelin ääneen saksalaisen insinöörin kehitysvimmaa ja nopeutta pikkujutuille.
 
Sori, en ole kanssasi erimieltä, yritän ymmärtää törppöjä.
Eipä se haittaa että jostain erimieltä on.

Se kyllä on totta, että viimeisen 4 vuoden aikana, kun olen autoja ostanut (käytettyjä ja uusia), kertaakaan ei yksikään myyjä ole käynyt ajoneuvon ajovalojen toimintaa läpi. Ei minulle tai puolisolle.

Se vaan että myyjä ei aja sitä autoa liikenteessä, vaan ajoneuvon ostanut henkilö. Sen vuoksi olen tässä asiassa jyrkkä, koska tässä on tasan sama velvollisuus kaikilla kuljettajilla. Välineiden soveltuvuus per kuski vaan vaihtelee, vaatimus ei.
 
Varmasti tajunneet sen sinnekin lisätä, tuosta uudemmasta ei ole tietoa, mutta muutama hieman vanhempi, aina E6x kopasta ensimmäiseen F-koppaiseen ja ainakaan E-koppaisessa ei ole mitään merkkivaloa, niitä oli useampi eri vuosimallia. F-koppaisesta ei varsinaisesti ole kokemusta kuin parilta viikolta ja en kyllä muista siitä ihan alkupään vehkeestä, että siinäkään olisi ollut mitään merkkivaloa ajovaloille, sen muistan kun ihmettelin ääneen saksalaisen insinöörin kehitysvimmaa ja nopeutta pikkujutuille.
Paloihan siinä E60:ssä valokytkimen vieressä automaattiasennon vasemalla puolella valo silloin kuin autonatiikka oli ajovalot päälle kytkenyt. Näin ainakin LCI:ssä ja ohessa vielä ko. paneelista kuva jossa tuo led selkeästi näkyy. Kuskin paikallehan tuo ei näy ellei erikseen asiaa kuikuile.
 
Paloihan siinä E60:ssä valokytkimen vieressä automaattiasennon vasemalla puolella valo silloin kuin autonatiikka oli ajovalot päälle kytkenyt. Näin ainakin LCI:ssä ja ohessa vielä ko. paneelista kuva jossa tuo led selkeästi näkyy. Kuskin paikallehan tuo ei näy ellei erikseen asiaa kuikuile.

Sama homma myös E90/E92:ssa, palaa se vihreä valo kun valot päällä.
 
Paloihan siinä E60:ssä valokytkimen vieressä automaattiasennon vasemalla puolella valo silloin kuin autonatiikka oli ajovalot päälle kytkenyt. Näin ainakin LCI:ssä ja ohessa vielä ko. paneelista kuva jossa tuo led selkeästi näkyy. Kuskin paikallehan tuo ei näy ellei erikseen asiaa kuikuile.

Eiku joo, niin muuten paloi se led, totta. Ja kuten sanoit, että pimentoon jää, niin sen takia ei varmaan oikein muistikuvia siitä.
 
B8 passatissa on ainakin sekavat valot. En tiedä johtuuko niistä ”biled” ajovaloista mitkä omassa on.

0 = en ole keksinyt tälle käyttöä.
Auto = ihan mitä sattuu palaa, yleensä vain etu päiväajovalot.
päiväajovalot = edessä ja takana joku ledirimpsu valaistuna. Mittaristo on pimeä tämän kanssa,jos olet parkissa. Tosin viisareissa on valot (riippuen vuosimallista/mittaristosta) Nämä valot jäävät myös päälle vaikka autosta poistut ja laitat ovet lukkoon (kaipa tämä on joku Saksan pysäköintisäännös, onnea suomikuskit Saksan reissuille)
Täydet valot = ajovalot edessä ja takana. Ja nämäkin jos jätät päälle, jotakin jää palamaan kun autolta poistut.

Muttei se silti vaadi kuin kuljettajalta oikean asennon valinnan, jotta ajaminen on turvallista.
Automaatin koodaus toimii/sitä voisi käyttää B8:n kanssa jos on seuraavat olosuhteet:
kirkas auringonpaiste.
Tunneli.
Säkkipimeässä.

Muuten pitää kyllä ihan itse räpeltää siitä kytkimestä oikea asento. Ei ole kovin paljon vaadittu osata käyttää ajovalokytkintä. Ihan autokoulun perusjuttuja..
Korjaan nyt sen verran, että tuo "päiväajovalot" asento tarkoittaa parkkeja, ja ne voi kaikissa autoissa jättää päälle ihan turvallisuuden (ja pykälien mm. TLL 50§) vuoksi vaikka autosta poistuisi ja ovet laittaisi lukkoon. Ne ovat himmeämmät tai kokonaan eri valaisimet kuin oikeat päiväajovalot (tai huomiovalot suomalaisen lain termistön mukaan), eikä pelkillä niillä Suomen lain mukaan saa liikenteessä ajaa (lähde TLL 49§). Pahoittelen offtopicia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 027
Viestejä
4 617 860
Jäsenet
75 974
Uusin jäsen
Apneahko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom