Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Suksiboksit eivät sinällään yllätä, että ovat suosittuja myös kesällä. Ainakin lapsiperheissä tuo on ollut kautta aikojen tapa saada lisätavaratilaa suht helposti. Voisin kuvitella, että aika monella palvelee nimenomaan tavarankuljetuksessa, ei ehkä niin paljoa suksien kuskaamiseen, ainakaan kesällä.

Itse en moista laatikkoa katolle halunnut, sen sijaan hommasin pyörätelineen päälle tällaisen laatikon:

Backspace XT

Taisi olla 300 litraa lisätilaa, mutta toki tuossakin omat "ominaisuutensa". Rapakelissä menee aika likaiseksi ja kosteammassa kelissä voi pohja hieman kastua, mutta ei pahasti. Näppärä napata pois tarvittaessa ja helpompi lastata/purkaa.

Sumuvaloja enemmän itseäni häiritsevät hämärässä pakotetuilla päivävaloilla ajavat autoilijat, joissa samalla auton perä on täysin pimeä. En jaksa uskoa, että tuo voisi tapahtua täysin vahingossa, koska se vaatii aktiivisia toimia kuljettajalta ja lisäksi aika töhö saa olla, jos ei pimeässä tajua, että ajovalot ovat pois päältä.
Mikä tässä nyt oli se ärsytyksen aihe ja mihin suuntaan?

Lunkaamasi boxi on ainakin aivan älyttömän hintainen. Tietysti ehkä jos raahaa boxia katolla 24/7/365 niin tuo maksaa ilmanvastuksen kautta itsensä takaisin, mutta vastapalloon voisi esittää kysymyksen että mitä sellaista tuollaisessa raahaa etteikö se tavalliseen isoon farkkuun sisälle mahtuisi? Etäisesti pystyn keksimään 5 henkilön tapauksessa skenaarion, mutta käytännössä esim 4hlö + kaikki laskurojut&tingentangelit mahtuu autoon sisälle jos menee autojunalla ja ajettavaa on 100km pää lappiin mennessä. Muuten kerran vuodessa tapahtuvaan lapin reissuun boxi on kyllä hinta&laatusuhteeltaan aika lyömätön.

Edelleen tosin jäi epäselväksi että vituttaako ne boksi katolla nysvääjät vai kaahaajat :)?

Tänään sai kyllä taas ihmetellä muutamien turistien kädettömyyttä, olihan sitä lunta ja se vielä ”pöllysi” muttta ihan hyvin pystyi 3 numeroisilla teilläkin vetämään yli 100 vauhtia niin muutama tuuhio sielä veti ”parhaimmillaan” 60 koska ”en ole ikinä lunta nähnyt”, olisi kannattanut jäädä näiden spedejen kotiin kun ajamiminen niin ylivoimaiselta näytti. On siinä pieni perspektiivi ero ajataanko mittari 60 vai 110 samalla tiellä :):):)
 
Tänään sai kyllä taas ihmetellä muutamien turistien kädettömyyttä, olihan sitä lunta ja se vielä ”pöllysi” muttta ihan hyvin pystyi 3 numeroisilla teilläkin vetämään yli 100 vauhtia niin muutama tuuhio sielä veti ”parhaimmillaan” 60 koska ”en ole ikinä lunta nähnyt”, olisi kannattanut jäädä näiden spedejen kotiin kun ajamiminen niin ylivoimaiselta näytti. On siinä pieni perspektiivi ero ajataanko mittari 60 vai 110 samalla tiellä :):):)
Pöllyävä lumi on pahin mahdollinen ajokeli, näkyvyys on rajoitettu mutta se ei ilmeisesti koske sinua? Jollain laser katseella läpi tuiskun?
Hullun hommaa ajaa ilman näkyvyyttä, sakkoja tulossa jos kolahtaa...
 
Pöllyävä lumi on pahin mahdollinen ajokeli, näkyvyys on rajoitettu mutta se ei ilmeisesti koske sinua? Jollain laser katseella läpi tuiskun?
Hullun hommaa ajaa ilman näkyvyyttä, sakkoja tulossa jos kolahtaa...
No se ei nyt kuitenkaan ollut mikään läpinäkymätön sumuverho, ihan hyvin pystyi nuo tuuhiotkin ohittamaan, mutta toki kesäkelillä niitä ohitusmahdollisuuksia olisi olllut 3x enemmän.

vink vink: sitä 60 hinanaavaa tuuhiota se pöllyävä lumi ei voinut häiritä ellei siksi laske vastaantulevasta autosta nousevaa hetkellistä pilveä. Kyllä se pöllyävä lumi haittaa pääasiassa vain ja ainoastaan niitä takaa tulevia ohittajia.
 
Sumuvaloja enemmän itseäni häiritsevät hämärässä pakotetuilla päivävaloilla ajavat autoilijat, joissa samalla auton perä on täysin pimeä. En jaksa uskoa, että tuo voisi tapahtua täysin vahingossa, koska se vaatii aktiivisia toimia kuljettajalta ja lisäksi aika töhö saa olla, jos ei pimeässä tajua, että ajovalot ovat pois päältä.

Tämä on vähän sellainen asia että kun ratissa istuu ihminen joka ei autoista mitään ymmärrä, mittaristossa palaa kumminkin valot ja päivänvalot on niin kirkkaat että hämärässä näyttää siltä että valot olisi päällä niin ei ne tajua ajatella että perseessä ei pala yhtään valoa...

Esimerkiksi mutsi 80v on tälläinen autoilija, onneksi heidän autossa palaa aina kaikki valot, mutta keskikonsolissa ei pala valot ellei viiksestä käännä erikseen "valoja päälle" ja tätä hän ei osannut tehdä kun yritin puhelimessa neuvoa.
 
Esimerkiksi mutsi 80v on tälläinen autoilija, onneksi heidän autossa palaa aina kaikki valot, mutta keskikonsolissa ei pala valot ellei viiksestä käännä erikseen "valoja päälle" ja tätä hän ei osannut tehdä kun yritin puhelimessa neuvoa.
Noin periaatteessa auton rattiin ei pitäisi olla mitään asiaa jos ei osaa käyttää hallintalaitteita. Valojen päälle kytkeminen on kuitenkin about niin peruskauraa kuin ylipäätään voi olla.
 
Noin periaatteessa auton rattiin ei pitäisi olla mitään asiaa jos ei osaa käyttää hallintalaitteita. Valojen päälle kytkeminen on kuitenkin about niin peruskauraa kuin ylipäätään voi olla.

Olen samaa mieltä, lääkärin mukaan ajokunnossa ei ole mitään vikaa niin mitään ei voi...

Toki nyt kannattaa muistaa että valot tuossa kyseisessä autossa on siis aina päällä kun moottori käy, ei vain osaa kääntää sisällä olevia valoja keskikonsolissa päälle kun ei ole tarvetta.
 
Noin periaatteessa auton rattiin ei pitäisi olla mitään asiaa jos ei osaa käyttää hallintalaitteita. Valojen päälle kytkeminen on kuitenkin about niin peruskauraa kuin ylipäätään voi olla.
No osa autovalimistaja on onnistunut sen sössiin huolella. Toki kuljettajan vastuulla, mutta kun se automatiikkakin häärii, niin haastetta
 
@pulatunnus, siltikin kuljettaja on vastuussa ajoneuvosta jota kuljettaa. Tässä ei voi tojotan ja rellun valmistajien niskaan tätä valo-avuttomuutta kipata. Tuo on yksistään ratin ja penkin välissä olevan ihmisen vastuulla käyttää auton (suunnittelukukkaset huomioiden) hallintalaitteita tilanteen edellyttämällä tavalla. Autoissa on pitänyt iät ajat laittaa valoja ”käsin” päälle. Se ei voi olla yllättävää, että avustava automatiikka ei ole täydellinen. Varsinkin kun viallisia esimerkkejä on liikenteessä päivittäin liikkeellä.
 
Mikä tässä nyt oli se ärsytyksen aihe ja mihin suuntaan?

Lunkaamasi boxi on ainakin aivan älyttömän hintainen. Tietysti ehkä jos raahaa boxia katolla 24/7/365 niin tuo maksaa ilmanvastuksen kautta itsensä takaisin, mutta vastapalloon voisi esittää kysymyksen että mitä sellaista tuollaisessa raahaa etteikö se tavalliseen isoon farkkuun sisälle mahtuisi? Etäisesti pystyn keksimään 5 henkilön tapauksessa skenaarion, mutta käytännössä esim 4hlö + kaikki laskurojut&tingentangelit mahtuu autoon sisälle jos menee autojunalla ja ajettavaa on 100km pää lappiin mennessä. Muuten kerran vuodessa tapahtuvaan lapin reissuun boxi on kyllä hinta&laatusuhteeltaan aika lyömätön.

Edelleen tosin jäi epäselväksi että vituttaako ne boksi katolla nysvääjät vai kaahaajat :)?

Tänään sai kyllä taas ihmetellä muutamien turistien kädettömyyttä, olihan sitä lunta ja se vielä ”pöllysi” muttta ihan hyvin pystyi 3 numeroisilla teilläkin vetämään yli 100 vauhtia niin muutama tuuhio sielä veti ”parhaimmillaan” 60 koska ”en ole ikinä lunta nähnyt”, olisi kannattanut jäädä näiden spedejen kotiin kun ajamiminen niin ylivoimaiselta näytti. On siinä pieni perspektiivi ero ajataanko mittari 60 vai 110 samalla tiellä :):):)

Pahoittelen, jos ei ollut aiemmin selkeätä: suksiboksit ei ärsytä, ainakaan muilla autoilijoilla, mutta valottomat autoilijat ärsyttää.

Joo, tuo takaboksi ei välttämättä ole järkevä kaikissa olosuhteissa, mutta meillä hankintaa puolsi useampi seikka: en halunnut peittää auton kattoikkunaa suksiboksilla, perhe on viisihenkinen, niin tavaratilana autossa toimii vain farmarin takaluukku, meillä oli ennestään tuolle laatikolle soveltuva pyöräteline, mutta ei kattokaiteita, harrastetaan jonkin verran telttailua ja se +30kg säkki menee paljon helpommin tuohon laatikkoon kuin katolle (jos olisi edes sopinut) jne. Lopuksi saatiin tuo laatikko n. 400 eurolla, niin all in all, oli järkiostos. ;)
 
Sumareista ärsyyntymisen ymmärrän, suksiboksit, no jos kunnolla, niin ei ka suuresti haittaa/ärsytä, ja aika hyvin pitää kanssa-atoilia tuntea että kyse saamattomasta laiskasta kuskista, joka toiminnallaan nostattaa fosiilisen hintaan.
Joo, nämä ovat eri tason juttuja. Valojen väärä ja huono käyttö on ärsyttävää. Ikävää ja haitallista kaikille.

Turhat suksiboksit ympäri vuoden katolla - vielä kun ne saattavat olla täynnä ties mitä jätettä - ovat vaan tyhmää ja outoa. Ei sinänsä haittaa muita, ellei laatikko ole väärin kuormattu. Jotenkin verrattavissa irrotettavaan vetokoukkuun, jota ei koskaan irroteta ja ruostuu totaalisen kiinni. Joskus auton omistaja ei ole edes tiennyt miten se kuuluisi irrottaa, ja ääritapauksessa joku jorma ei uskonut, että irrotettavia koukkuja on olemassa.
 
Tätä oon ihmetelly, ettei oo yhtään aikaisemmin käyny. Ihmiset kun ajavat naama kiinni puhelimessa ja aivan täysin ilman turvavälejä. Nyt se sitten sattui.

"Keli erittäin huono" ei ole mikään selitys näille, en usko kelin olleen normaalia talvikeliä kummempi. Tollot vaan eivät tajua pitää valoja päällä, eikä turvavälejä. Sitten eiköhän siellä oo rampilta joku sokea uuno vaihtanut moottoritielle toisen eteen, niinkuin yleensä tapahtuu.
 
Tätä oon ihmetelly, ettei oo yhtään aikaisemmin käyny. Ihmiset kun ajavat naama kiinni puhelimessa ja aivan täysin ilman turvavälejä. Nyt se sitten sattui.

"Keli erittäin huono" ei ole mikään selitys näille, en usko kelin olleen normaalia talvikeliä kummempi. Tollot vaan eivät tajua pitää valoja päällä, eikä turvavälejä. Sitten eiköhän siellä oo rampilta joku sokea uuno vaihtanut moottoritielle toisen eteen, niinkuin yleensä tapahtuu.
Veikkaan myös rampilta eteen tulijaa syypääksi. Sellaisia liittymisiä näkee jo hyvänkin sään aikaan että hirvittää.
 
Veikkaan myös rampilta eteen tulijaa syypääksi. Sellaisia liittymisiä näkee jo hyvänkin sään aikaan että hirvittää.
Katselin, että Nissanissa tais olla perse rikki. Ei nyt mikään todiste, mutta auto sopisi ”profiiiliin”. Oulussa kyllö tuntuu olevan ihan hullua koko meno muutenkin, jokusen (kymmenen) kertaa kun läpi on ajanut.
 
Asiallisella nopeudella muutaman kilometrin ajan edessäni ajanut Dacia Duster laski sitten sen nopeuden asiattoman alas. Vakionopeuden säätimen luku 86 laski sitten 69:een 80kmh alueella. Perässäni autoa ja rekkaa, edessä Duster, joka hidasti kun vaalien tienvarsimainonnan kilpiä tuli rivi.

Olikohan se kuuluisa "vaalinumero syötti palturia tunnistinjärjestelmään" vai oltiinkohan menossa äänestämään. Rivissä oli ainakin Antti Häkkänen numerollaan 77 ja muita en sitten muista.
Edit: Ja hidastus oli siis pysyvää.
 
Asiallisella nopeudella muutaman kilometrin ajan edessäni ajanut Dacia Duster laski sitten sen nopeuden asiattoman alas. Vakionopeuden säätimen luku 86 laski sitten 69:een 80kmh alueella. Perässäni autoa ja rekkaa, edessä Duster, joka hidasti kun vaalien tienvarsimainonnan kilpiä tuli rivi.

Olikohan se kuuluisa "vaalinumero syötti palturia tunnistinjärjestelmään" vai oltiinkohan menossa äänestämään. Rivissä oli ainakin Antti Häkkänen numerollaan 77 ja muita en sitten muista.
Edit: Ja hidastus oli siis pysyvää.
Onko jossain dusterissa muka liikennemerkkien tunnistus? Hyvä että on neljä pyörää, ratti ja veivilasit.
Autoilusta kiinnostunutta kuskia noihin ei saa edes lisävarusteena, että luulen vian olevan siinä...
 
Onko jossain dusterissa muka liikennemerkkien tunnistus? Hyvä että on neljä pyörää, ratti ja veivilasit.
Autoilusta kiinnostunutta kuskia noihin ei saa edes lisävarusteena, että luulen vian olevan siinä...

On ne sentään sen verran fiksuja olleet dacian tehtaalla että laittaneet etuoviin varoitustarrat joissa lukee "Step away" ettei tule vahingossakaan istuttua tuollaiseen.

148.jpg
 
Nelostie poikki, 24 autoa ketjukolareissa – keli erittäin huono

Siellä on taas ollut turvavälit ja nopeudet kohdillaan tähän keliin.
Kolme ketjukolaria Oulun seudulla (is.fi 24.3. 14:04 | Päivitetty 24.3. 16:38)
"Ketjukolareista kaksi on Kempeleen suunnalla ja ne aiheuttavat haittaa pohjoiseen menevillä kaistoilla. Ketjukolarit ovat Zateliitin ja Ouluntullien ramppien välissä."
Toisessa viisi ja toisessa seitsemän ajoneuvoa

"Hetkeä näitä myöhemmin tuli tieto kolmannesta ketjukolarista. Se on Höyhtyän kohdalla ja haittaa etelään suuntautuvaa liikennettä."

Kuvienkin perusteella huonohko keli, kuten ketjussa arveltu, väärä ajonopeus, väärät turvavälit.


Ilmeisesti kohdat sellaisia ettei vastaantulijoita päin ole ajeltu, joten yksi virhe , ei edes yhden kuljettajan useat virheet ei johda viiden, saati seitsemän auton kolariin.


(Lainasmerkeissä olevat tekstit lainattu linkin artikkellista)
.
 
Viimeksi muokattu:
"Keli erittäin huono" ei ole mikään selitys näille, en usko kelin olleen normaalia talvikeliä kummempi. Tollot vaan eivät tajua pitää valoja päällä, eikä turvavälejä. Sitten eiköhän siellä oo rampilta joku sokea uuno vaihtanut moottoritielle toisen eteen, niinkuin yleensä tapahtuu.

Keli oli oikeasti ihan helvetin huono. Samaan hengenvetoon toki sanottava, oululaiset eivät osaa ajaa, että turvavälejä ei osata pitää, valoja ei pidetä päällä ja ramppeja ei osata käyttää. Keskimääräinen oululainen on liikenteessä täysin itsekeskeinen idiootti.
 
Tuollakin on varmaan kaikki perinteiseen huonon ajokelin tapaan kuvitellut ajavansa tosi varovaisesti. Eli tiputetaan vauhtia 20km/h alle rajoituksen, mutta:

-ajetaan päiväajovaloilla perä pimeänä lumipöllyssä
-turvaväli edellä ajavaan 2 auton mittaa
-kaikki ajaa oikealla kaistalla yhdessä jonossa

Mutta kunhan nopeus on alle rajoituksen, niin kuvitellaan, että ollaan varovaisia ja hyviä kuskeja, vaikka todellisuudessa olisi turvallisempaa ajaa rajoituksen sallimaa vauhtia ja pitää muut turvatekijät kunnossa.
 
Mutta kunhan nopeus on alle rajoituksen, niin kuvitellaan, että ollaan varovaisia ja hyviä kuskeja, vaikka todellisuudessa olisi turvallisempaa ajaa rajoituksen sallimaa vauhtia ja pitää muut turvatekijät kunnossa.
Jos huonoissa oloissa nostaa vauhtia 19km/h, niin vahingot riskit kyllä kasvaa, siis jos se vahinko silti sattuisi, niin seuraukset pahempia.

Joo, jos turvavälit kunnossa, niin kasa pienempi, tosin jos sitä vauhtia ei ole sovitettu keliin, niin sinne kasaan olisi joku ajanut sen vajaa kaksikymppi lujempaan. (edit ehkä paljon enemmän lujempaa).

Joo tartuin tuohon nopeuteen, se nopeuden lasku huonossa kelissä on tärkeää, ei siitä vapaudu että kytkee valot ja osa siirtyy ohituskaistalle. Ja jos jounoutumista, niin nopeuden nosta tarkoittaa vielä pidempiä turvavälejä ja että näkyvyyttä myös.
 
Lähes aina ketjukolareissa on kaksi selkeää syytä: ajetaan liian lähellä toisia ja tilannenopeus on olosuhteisiin liian suuri. Kolarin juurisyy voi toki syntyä ilman näitä, esim. joku tyrkkää kiihdytyskaistalta toisen eteen tms., mutta useimmiten ne seuraavat kolariin joutuvat autot syyllistyvät kahteen ensimmäiseen.
 
Keli oli oikeasti ihan helvetin huono. Samaan hengenvetoon toki sanottava, oululaiset eivät osaa ajaa, että turvavälejä ei osata pitää, valoja ei pidetä päällä ja ramppeja ei osata käyttää. Keskimääräinen oululainen on liikenteessä täysin itsekeskeinen idiootti.
Luulin, että tämä oli urbaanilegenda, mutta ekaa kertaa Oulussa käydessä sen kyllä huomasi. Ihan järjetöntä sekoilua. Rovaniemellä kaikki taas on normaalisti,joten joku liikennetajun musta-aukko tuonne on päässyt syntymään.
 
Onko jossain dusterissa muka liikennemerkkien tunnistus? Hyvä että on neljä pyörää, ratti ja veivilasit.
Autoilusta kiinnostunutta kuskia noihin ei saa edes lisävarusteena, että luulen vian olevan siinä...

Autoilusta kiinnostunut kuski? Siis joku kaksikymppinen, joka ajelee pillurallia huvikseen jollain spoileripemarilla. Eiköhän kaikki normaalit aikuiset ole kiinnostunut autoilusta mahdollisimman vähän -melkoisen tylsää hommaa ;-)
Mitä harrastat? "No, tietsikkapelejä ja autoilua" ;-D
 
Nelostie poikki, 24 autoa ketjukolareissa – keli erittäin huono

Siellä on taas ollut turvavälit ja nopeudet kohdillaan tähän keliin.

Ei tästä ole kuin muutama viikko (11.3) kun etelässä sama tilanne ja mahdollisuus vaikka suuronnettomuuteen...

Näkyvyys pöllyävän lumen takia metrejä, jengi vetää tuusulan motaria 2-3m turvavälillä ylinopeutta, suurinosa ilman takavaloja koska ilma oli "kirkas" päivällä ja ainoan kenet näin menevän sumuvalo päällä, olin minä itse :facepalm:

Montakos vuotta siitä oikeasti isosta ketjukolarista on aikaa missä taisi porukkaa kuollakin? 90% autoilijoista ajaa tuolla aivan muissa maailmoissa ja keskittyy kaikkeen muuhun...
 
Autoilusta kiinnostunut kuski? Siis joku kaksikymppinen, joka ajelee pillurallia huvikseen jollain spoileripemarilla. Eiköhän kaikki normaalit aikuiset ole kiinnostunut autoilusta mahdollisimman vähän -melkoisen tylsää hommaa ;-)
Mitä harrastat? "No, tietsikkapelejä ja autoilua" ;-D

Kyllä, niitä autoilusta kiinnostuneita on myös muitakin kuin ne kaksikymppiset. Jopa ns."pakosta". Työmatka-autoilijat, siis en tarkoita siitä betonikuutiosta sinne salaattitehtaalle, vaan ne/me reissulaiset, ns. reppumiehet, normaalit aikuiset, toivottavasti. Ikävä kyllä, suurin osa maamme yksityiskilometreistä tulee varmasti tohon kategoriaan.
 
Autoilusta kiinnostunut kuski? Siis joku kaksikymppinen, joka ajelee pillurallia huvikseen jollain spoileripemarilla. Eiköhän kaikki normaalit aikuiset ole kiinnostunut autoilusta mahdollisimman vähän -melkoisen tylsää hommaa ;-)
Mitä harrastat? "No, tietsikkapelejä ja autoilua" ;-D
Katos, ensimmäinen Dacia kuski ilmoittautui. Onko miten pelannut?
 
Kyllähän noita arvokkaita erikoisautojakin ostaa pääsääntöisesti +50v ihmiset.
Aika kapea näkökanta elämään jos kaikki autoilusta kiinnostuneet lukee näihin mattamustilla bemareilla ajeleviin liekkipipoihin.
Vähän samanlainen yleistys olisi että tämän foorumin käyttäjät on kaikki 45kg anorektisia neitsytnörttejä jotka käy larppaamassa jotain teletappeja kun pitkäaikaistyöttömyydeltään ehtivät.
 
Viimeksi muokattu:
5 vuotta tullut Dacialla ajettua ja hyvin on pelannut :cool:

Viimeisin ärsytyksen aihe oli, kun piti ajaa tuttua väliä reilun 80 kilsan matka mutkaista ja mäkistä tietä, jossa 80 km/h rajoitus koko matkan. Tykkään ajaa tasanopeutta 90 km/h ja alamäissä hieman kasvattaa nopeutta seuraavaan ylämäkeen ja moottorijarruttaa mutkaan, jotta ajaminen olisi taloudellista ja jouhevaa. Jos ajaisin vakkarilla koko ajan tasan 80 niin alamäissä jarruttaisi ja ylämäkeen vauhti hyytyisi, pitäisi vaihtaa pienemmälle vaihteelle ja kulutus kasvaisi.

Eteen tuli autoilija joka polki huolella mutkissa jarrua ja nopeus putosi 50-60 välille ja siitä kiihdytti suoralle +90 vauhtiin.

Jätin hieman väliä ennen mutkaa ja kiihdytin siitä seuraavalle suoralle ja ohi reilulla marginaalilla. Tämä autoilija vilkutti kädessään taskulamppua ja auton pitkiä valoja perääni :confused:

En millään tajua sitä, että joku ärsyyntyy kun mennään ripeästi ohi eikä mitenkään haitata hänen ajamista. Olisiko ollut hänen mielestään parempi, jos olisin pysynyt sen 80 kilsaa hänen takana vesisumussa ja polkenut jarrua aina samaan tahtiin.

Itse, kun ajan joskus samaa väliä kärryn kanssa tai muuten hitaammin ja joku tulee takaa nopeammin niin jätän sopivalla suoralla vaan kiihdyttämättä ja näytän vilkulla, että voi ohittaa. Ei tulisi mieleenkään alkaa haittaamaan muiden ajamista.
 
5 vuotta tullut Dacialla ajettua ja hyvin on pelannut...

...En millään tajua sitä, että joku ärsyyntyy kun mennään ripeästi ohi eikä mitenkään haitata hänen ajamista. Olisiko ollut hänen mielestään parempi, jos olisin pysynyt sen 80 kilsaa hänen takana vesisumussa ja polkenut jarrua aina samaan tahtiin.
Älä käsitä väärin ja tämä on todellakin vain mielikuva mutta Dacia ja "ripeä" :D.
 
Älä käsitä väärin ja tämä on todellakin vain mielikuva mutta Dacia ja "ripeä" :D.
En sitten varmaan tiedä miten muut automerkit toimii mutta monesti tuntuu, että ajan liikenteessä ripeämmin kuin 90% muista autoilijoista.

edit. Ehkä kyse on siitä, että tunnen hyvin oman auton suorityskyvyn ja optimaalisen kierrosalueen vaihtamiselle ja osaan ennakoida hyvin.
 
En sitten varmaan tiedä miten muut automerkit toimii mutta monesti tuntuu, että ajan liikenteessä ripeämmin kuin 90% muista autoilijoista.
Tiedän kyllä tuon tunteen oikein hyvin ja tulee kyllä monesti saatua reaktioita aikaan MX-5:llä joka ei ole nopea oikein millään mittapuulla mutta uskallan käyttää kierroksia ja kaasua toisin kuin suurin osa muista ja tulos että olenkin yhtäkkiä se nopein rampilla yms. Dacia vain ei mielikuvana edusta MITÄÄN nopeuteen viittaavaa, edes teoriassa/tunteella tms. muulla mittapuulla. Ja täsmää kyllä siihen mitä olen nähnyt itse liikenteessä. Dacia kuskit ajavat joko aivan perseelleen tai keskivertoa paremmin muuten mutta eivät esim osaa huomioida muita jotka ehkä haluaisivat nopeammin täysperästä ohi tms. Ovat siis vain "kehonkuljettimen" kuskeja vs "autoilijoita".
 
Jotenkin itsestä tuntuu että järjetöntä edes tehdä alle 200hp vehkeitä, kun nykyään tekniikka sen mahdollistaa. Ja joku 200hp vehje on vielä todella laiska jos täytyisi lähteä yllättävään kiihdytykseen/ tarvisi ohittaa turvallisesti
 
Jotenkin itsestä tuntuu että järjetöntä edes tehdä alle 200hp vehkeitä, kun nykyään tekniikka sen mahdollistaa. Ja joku 200hp vehje on vielä todella laiska jos täytyisi lähteä yllättävään kiihdytykseen/ tarvisi ohittaa turvallisesti
Pakko sanoa että nykyautojen painot huomioiden allekirjoitan tuon tavallaan mutta laskisin ehkä tehorajan sanotaan 150hp alueeseen. Monesti jo 100hp koneilla "pärjää" jos kuskit vain uskaltaisivat käyttää niitä kierroksia ja tehoja. Ongema on enemmän kuskissa kuin autossa. Sitä ei uskoisi miten paljon nopeutta saa kaivettua autoista missä ei ole paperilla mitään jos uskaltaa vain painaa sitä prkl:n poljinta lattiaan. Datsun 100A on ihan kelpo kulkine nykymaailmassakin kunhan vain tajuaa käyttää kaikkea sitä vähää tehoa mitä auto tarjoaa. Jopa 30hp kuplalla pärjää kunhan tajuaa rajat. Ja toki outoahan tuo on tehdä noita alle 150hp alle omaavia autoja kun about mistä tahansa koneesta repii nykyään nuo tehot ilman että muut asiat kärsivät (kulutus tms siis).
 
Tiedän kyllä tuon tunteen oikein hyvin ja tulee kyllä monesti saatua reaktioita aikaan MX-5:llä joka ei ole nopea oikein millään mittapuulla mutta uskallan käyttää kierroksia ja kaasua toisin kuin suurin osa muista ja tulos että olenkin yhtäkkiä se nopein rampilla yms. Dacia vain ei mielikuvana edusta MITÄÄN nopeuteen viittaavaa, edes teoriassa/tunteella tms. muulla mittapuulla. Ja täsmää kyllä siihen mitä olen nähnyt itse liikenteessä. Dacia kuskit ajavat joko aivan perseelleen tai keskivertoa paremmin muuten mutta eivät esim osaa huomioida muita jotka ehkä haluaisivat nopeammin täysperästä ohi tms. Ovat siis vain "kehonkuljettimen" kuskeja vs "autoilijoita".
Omasta Daciasta löytyy pieni 0,9 litran turbomoottori joka on oikein käytettynä yllättävän pirteä verrattuna vaikka tuplasti isompaan 2.0 litran vapariin jollainen oli aiemmin. Moni ei liikenteessä juuri osaa tai uskalla käyttää kaasua ja kierroksia optimaalisesti. Siinä mielessä allekirjoitan saman, ettei yksikään Dacia ole tainnut ohittaa minua vaan yleensä ne ovat olleet tientukkeena.
 
Jotenkin itsestä tuntuu että järjetöntä edes tehdä alle 200hp vehkeitä, kun nykyään tekniikka sen mahdollistaa. Ja joku 200hp vehje on vielä todella laiska jos täytyisi lähteä yllättävään kiihdytykseen/ tarvisi ohittaa turvallisesti
No jos puhutaan pikavuosto bussista, tai tukkirekasta, niin juu,

Tosin jos aiemmissa viesteissä puhutaan Dacia kokoluokan autoista, niin ei

Toki 200hp laiskalle voi tuoda helpotusta.
 
En sitten varmaan tiedä miten muut automerkit toimii mutta monesti tuntuu, että ajan liikenteessä ripeämmin kuin 90% muista autoilijoista.

edit. Ehkä kyse on siitä, että tunnen hyvin oman auton suorityskyvyn ja optimaalisen kierrosalueen vaihtamiselle ja osaan ennakoida hyvin.
Hyvä vastaus! Litraisellakin koneella pärjää hyvin, jos sitä osaa käyttää. Surullisen pieni vähemmistö osaa kierrättää konetta sen tarkoitetulla käyttöalueella.
 
Jotenkin itsestä tuntuu että järjetöntä edes tehdä alle 200hp vehkeitä, kun nykyään tekniikka sen mahdollistaa. Ja joku 200hp vehje on vielä todella laiska jos täytyisi lähteä yllättävään kiihdytykseen/ tarvisi ohittaa turvallisesti
Jos tulee tarve lähteä yllättävään kiihdytykseen, niin ehkä sopii pohtia mikä johti tilanteen yllättävyyteen ja miten useasti näin tapahtuu?

Koneiden teho ei koskaan ole ollut kynnyskysymys, vaan ihmisten kyky painaa polkimia. Kytkin on ainoa, jota painetaan 100%. Ja sitäkin liian paljon, liian pitkään.
 
Hyvä vastaus! Litraisellakin koneella pärjää hyvin, jos sitä osaa käyttää. Surullisen pieni vähemmistö osaa kierrättää konetta sen tarkoitetulla käyttöalueella.
Tämä ja ennakointi on nimenomaan tärkeää. Todella moni kyttää ohitusta ajamalla turhan lähellä parin metrin päässä ja pää kenossa kytätään ohituspaikkaa. Kun sitten huomataan, että voi ohittaa niin lähdetään laiskasti kiihdyttämään puolessa välissä suoraa ja suunnilleen toivotaan ettei ketään nyt vaan tule vastaan.
Itse jätän aina reilusti väliä ja vaihdan ajoissa pienemmälle vaihteelle ja olen kaasulla heti, kun ohituspaikka aukeaa ja jos pystyn ohittamaan niin kaasu lähes pohjassa menen ohi.

Tukkirekalla ajamisen jälkeen tyhjä kuorma-auto tuntuu formulalta ja oma dacia lähes kiihdytysautolta.
 
Tämä ja ennakointi on nimenomaan tärkeää. Todella moni kyttää ohitusta ajamalla turhan lähellä parin metrin päässä ja pää kenossa kytätään ohituspaikkaa. Kun sitten huomataan, että voi ohittaa niin lähdetään laiskasti kiihdyttämään puolessa välissä suoraa ja suunnilleen toivotaan ettei ketään nyt vaan tule vastaan.
Itse jätän aina reilusti väliä ja vaihdan ajoissa pienemmälle vaihteelle ja olen kaasulla heti, kun ohituspaikka aukeaa ja jos pystyn ohittamaan niin kaasu lähes pohjassa menen ohi.

Tukkirekalla ajamisen jälkeen tyhjä kuorma-auto tuntuu formulalta ja oma dacia lähes kiihdytysautolta.
Oot mun lemppari dacia-kuski, pakko sanoa. :giggle:
 
Voi vittu mitä taliaivoja taas liikenteessä tänään. Pysähdytään motarille menevälle kiihdytyskaistalle. Ajetaan suoralla seututiellä 80 alueella 50 mittarissa. Ajellaan ilman valoja lumipöllyssä.

Varmaan 90% tuolla suhailevista on oikeasti matkustajia vaikka kuskin penkillä istuisivatkin.
 
Voi vittu mitä taliaivoja taas liikenteessä tänään. Pysähdytään motarille menevälle kiihdytyskaistalle. Ajetaan suoralla seututiellä 80 alueella 50 mittarissa. Ajellaan ilman valoja lumipöllyssä.

Varmaan 90% tuolla suhailevista on oikeasti matkustajia vaikka kuskin penkillä istuisivatkin.
Tai sitten kiihdytyskaistalta tullaan kylkeen tai viime hetkellä eteen reilusti alempaa nopeutta että saa itse jarruttaa kun ajanut vakkarilla rajoitusten mukaan, ja tiellä ei juuri liikennettä ole että olisi ollut helppo kiihdyttää reilusti eteen tai jäädä taakse
 
Tai sitten kiihdytyskaistalta tullaan kylkeen tai viime hetkellä eteen reilusti alempaa nopeutta että saa itse jarruttaa kun ajanut vakkarilla rajoitusten mukaan, ja tiellä ei juuri liikennettä ole että olisi ollut helppo kiihdyttää reilusti eteen tai jäädä taakse
Pakko sanoa että tänään tuli ensimmäistä kertaa elämässä tilanne että autoa ei vaan olisi voinut saada 80kmh vauhtiin sillä rampilla. Sain juuri ja juuri 60 ja sekin mentiin jo aika riskillä. Ei yhtään pitoa kun kiillottunut peilijääksi.

Ja itsellä taas hyvää sanottavaa aamusta. Kehä 1 veti helvetin hyvin ja etenkin aamulla näkyi jopa useita turvavälejä. Iltapäivällä alkoi taas se normi perseily ja etenkin rekat kunnostautuivat tuossa oikein isosti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom