Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
Jaa nyt ei enää riitä edes se 150m...

Ja höpö höpö. Turvavälisuositukset on tarkoitettu matka-ajoon, vakiintuvaksi sitten kun ei enää ohitella, kiihdytellä tai jarrutella. Samaa peräpeilisääntöä ainakin allekirjoittaneella aikanaan opetettiin ihan motarillakin, toki lisäten, että jos takana ei ole ketään niin turva pitää kiirettä.

Miten sinä ikinä liityt motarille, jos ne turvavälisuositukset pitää mielestäsi aina täyttää? Edes suositusten mukaiseen rakoonhan ei voi liittyä, kun sen jälkeen turvaväliä olisi vain puolet suosituksesta, ja sehän on vaarallista jos edellämenevä pysähtyy liikenne- ja fysiikan lakeja rikkoen kuin seinään.

Ja kolmanteen kertaan pyydän kaikkia, jotka eivät uskalla antaa tilaa perustelmaan (ad hoc lentävät Yarikset ja meteoriitit poislukien), että millä logiikalla on todennäköisempää, että se 40 km/h teitä hitaammin ajava ohitettu ajaa äkkijarrutuksessa teidän perään, kuin että se 0 km/h hitaammin samalla tai pienemmällä välillä (kuten sanottu, ei tarvitse väistää ennenkuin takana tuleva on vähintään rekan rinnalla) perässänne ajava blokattu ajaa teidän äkkijarrutuksessa teidän peräänne?
Tuohon vaan puutuin kuin rupesit tarinoimaan mutuja autokouluopetuksesta. Ne opetussuunnitelmat on ihan julkisia ja voi käydä lukaisemassa. Materiaalit eivät kaikki tosin ole saatavilla ihan suoraan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 913
Tuohon vaan puutuin kuin rupesit tarinoimaan mutuja autokouluopetuksesta. Ne opetussuunnitelmat on ihan julkisia ja voi käydä lukaisemassa. Materiaalit eivät kaikki tosin ole saatavilla ihan suoraan.
Mitä mutuja tarinoin autokoulusta? Autokoulussa opetetaan, että ohituksesta palaamiseen on riittävästi sitä turvaväliä kun takaa tuleva näkyy peilistä. Toki väli kasvaa vielä palaamisen jälkeen. Se mikä on maantiellä pienellä nopeuserolla turvallista, niin on vielä huomattamasti paljon turvallisempaa leveällä motarilla ja suurella nopeuserolla ohitettuun.

Matka-ajoon vakiintuneeksi turvaväliksi on tottakai riittämätön niin maantiellä kuin moottoritielläkin.

Mutta näitä suosituksia ei ole todellakaan tarvitse tai ole tarkoitettukaan noudatettavaksi ohitustilanteissa, liittymisissä, kääntymisissä tai muissa vastaavissa. Päinvastoin, jokapaikkaan moisen rakojen olisi täysin mahdonta ja todella typerää.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
Katselin ihan samaa. Tuollaiselta porukalta pitäisi saada kortit pois, kun maantiellä se nopeusrajoituskyltin lukema ylittää oman älykkyysosamäärän. On tietysti jo ihan perseestä ajaa välinpitämättömästi ja vaarallisesti, mutta jos on vielä niin tyhmäkin, ettei edes kykene ymmärtämään ihan alkeellista liikenneturvallisuutta...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
165
Jännää. Porukkaa vituttaa kun joku ohittaa heidät niin, että palaa ihan eteen ja heittää kurat tai hiekat päin näköä. Sitten kuitenkin kehottavat tekemään ohitukset juuri niin.

Kunnon turvaväli pitää aina olla ennenkuin palaa ohituksen jälkeen omalle kaistalleen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 263
Mahtaa mennä jonkin ocd:n tai muun autismin piikkiin, että jengi laskee etäisyyksiä, kulmia tms, koska sopii tai ei sovi tehdä mitäkin!
Parhaimmilaankin noi laskelmat on hyviä arvauksia tietyistä vaikioiduista tapahtumista. Samalla kuitenkin unohdetaan se, että liikenteessä jokainen tapahtuma on omanlaisensa, eikä mikään hyvänmiehen ajatus oikeasta toiminnasta sovi sellaisenaan. Aina täytyy soveltaa tilanteen mukaan, muuten on aika paska kuski, jos ei näin tee...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Ajo-opettaja tyrmistyi Mersu-kuskin älyvapaasta lautakuormasta: ”En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa”

Nyt on kyllä yövuoron päätteeksi ihan pakko kysyä, että mitähän vittua tällä kaverilla liikkui päässä? Kyllä tässä suomalaisessa ajokortin myöntämisjärjestelmässä taitaa olla useampikin porsaanreikä. Eipä olis ittelle tullut edes unissa mieleen tommonen.

Autokoulun opettajakin hyvin tehtävien tasalla kun ei osaa poliiseja soittaa, jutun järjestys iltalehteen sen sijaan onnistui.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Ajo-opettaja tyrmistyi Mersu-kuskin älyvapaasta lautakuormasta: ”En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa”

Nyt on kyllä yövuoron päätteeksi ihan pakko kysyä, että mitähän vittua tällä kaverilla liikkui päässä? Kyllä tässä suomalaisessa ajokortin myöntämisjärjestelmässä taitaa olla useampikin porsaanreikä. Eipä olis ittelle tullut edes unissa mieleen tommonen.

Autokoulun opettajakin hyvin tehtävien tasalla kun ei osaa poliiseja soittaa, jutun järjestys iltalehteen sen sijaan onnistui.
Ja siitä lukemisen iloa:

Autokoulunopettaja kuvasi älyttömän viritelmän eilen maanantaina Jyväskylän Tourulassa.

Jyväkyläläinen autokoulunopettaja Ilkka Ilomäki ei ollut uskoa silmiään, kun hänen oppilaansa käänsi ratin kohti liikenneympyrää Jyväskylän Tourulassa maanantai-iltana. Ilomäki piti opettajan elkein pelkääjän paikkaa.
  • Jutun alussa olevalla videolla kuvakooste erikoisesta lautakuljetuksesta.
Paikallisen rautakaupan pihasta tuli eteen Mersun maasturi, jolla oli kyydissään Ilomäen arvion mukaan kahdeksan metrin mittainen lautakuorma.

Erikoinen kuormaustapa ehti aiheuttaa useita vaaratilanteita. (KUVA: Ilkka Ilomäki)
Sen sijaan, että lautapino olisi pakattu asianmukaisesti peräkärryyn, puut oli pinottu ikkunoiden kautta auton läpi leveyssuunnassa. Ilomäen mukaan laudat tulivat Mersun molemmilta sivuilta ulos noin 2,5 metrin verran.

– Vaikka paljon pyörin liikenteessä, niin en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa, Ilomäki päivittelee.

Mies taltioi tilanteen puhelimensa kameraan.

Häiritsi hälytysajoneuvojen kulkua
Erikoinen tilanne muuttui entistäkin jännittävämmäksi, kun vastaan tuli hälytysajossa oleva ambulanssi.

– Ambulanssi ei meinannut huomata lautakuormaa ollenkaan. Se joutui jarruttamaan aika rajustikin ja näin kuljettajan pyörittelevän päätään, kertoo Ilomäki.

Ambulanssi joutui tekemään väistöliikkeen.

– Jos on satanen vauhtia ja tuollainen tulee vastaan, niin yllättäähän se. Auringonpaisteessa tuollaista vaaleaa puuta ei äkkiseltään näe, jos sitä ei ole mitenkään merkitty.

Ambulanssia seurasi niin ikään hälytysajossa ollut paloauto, jota Mersu sentään ymmärsi väistää riittävästi.

Jalankulkijat joutuivat kumartumaan
Samalla kun kanssakuljettajat pyörittelivät päitään, jalankulkijat koukistivat polviaan.

Ilomäen mukaan lautapino ulottui niin pitkälle jalkakäytävälle, että jalankulkijat joutuivat kyykistymään alittaakseen yllättävän vastaantulijan.

Lautapino oli lähellä osua liikennemerkkeihin. (KUVA: Ilkka Ilomäki)
Kaista oli näillä main viisi metriä leveä, joten maasturi-Mersu ei ollut lähelläkään mahtua kokonaan yhdelle kaistalle.

– Kahdella kaistalla se mahtui menemään juuri sopivasti.

Hajurako
Autokoululainen pysytteli hyvän matkan päässä epämääräisestä kuormasta, kunnes päätyi sen kanssa samaan risteykseen. Tässä kohtaa tie oli muuttunut kaksikaistaiseksi.

– Se oli kääntymässä valoista vasemmalle ja me oikealle. Mutta emmehän me päässeet kääntymään, kun kuorma oli siinä edessä, vaikka valo oli meille vihreä.

He peesasivat lautakuskia kokonaisuudessaan noin kilometrin verran, kunnes Mersu kääntyi kuormineen kohti keskustaa.

Arvokas oppitunti
Ilomäen oppilas sai tilanteessa arvokkaan oppitunnin aiheesta ”ei näin”.

– Sanoin oppilaalle, että nämä ovat nyt niitä asioita, mitä liikenteestä ei pidä oppia.

Ambulanssi joutui hidastamaan vauhtia vastaantulevan kuorman takia. (KUVA: Ilkka Ilomäki)
Autokoulunopettaja tietää, ettei ajoneuvon sivuilta saa törröttää mitään ylimääräistä, saati viiden metrin mitalta rakennusmateriaalia.

Vaikka näky on kuvista katsottuna lähes huvittava, ajo-opettaja tietää, ettei tämänkaltainen liikennekäyttäytyminen ole naurun asia.

– Eihän tuommoinen käy päinsä. On jotain järkeä oltava päässä kun liikenteessä liikkuu.
Erika Åkman

Ja kortti pois ja vähän äkkiä jos ei jo ole, samoin autokouluopelta luvat jäähylle hetkeksi jos ei tajua että näyttää esimerkkiä kuinka on parempi kuvata ja yhteys iltalehteen eikä soittaa heti 112. :vihellys:
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Lainaus uutisesta: Sisä-Suomen poliisista kerrotaan Ilta-Sanomille, että lautoja kuskannut kuljettaja sai tempustaan sakkoja ja häneltä on otettu kortti pois. Häntä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Kuka ilmoitti, sitä ei kerrottu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Ajo-opettaja tyrmistyi Mersu-kuskin älyvapaasta lautakuormasta: ”En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa”

Nyt on kyllä yövuoron päätteeksi ihan pakko kysyä, että mitähän vittua tällä kaverilla liikkui päässä? Kyllä tässä suomalaisessa ajokortin myöntämisjärjestelmässä taitaa olla useampikin porsaanreikä. Eipä olis ittelle tullut edes unissa mieleen tommonen.

Autokoulun opettajakin hyvin tehtävien tasalla kun ei osaa poliiseja soittaa, jutun järjestys iltalehteen sen sijaan onnistui.
Perus neukkutyyliä videoiden perusteella.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Ois kyllä hauska nähdä haastattelu tuosta kuskista. "Noniin, miten meni noin niinkuin omasta mielestä ja miten päädyitte tällaiseen ratkaisuun?"

Aika mainio ja varsinkin siksi ettei keneenkään sattunut :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Autokoulunopettaja on kyllä selkeästi huono arvioimaan etäisyyksiä. Hämmästyisin, jos yli 6 m lankkua kaupasta on löytänyt. En nyt jaksa auton leveyttä googletella, mutta sen perusteella taitaa olla ihan perus 5 metristä tikkua. Olisivat menneet mersuun suht hyvin pituussuunnassa. Mut jos ei osaa, niin ei osaa. Näin mä yhden 206-207 pösönkin mihin oli tökätty lankut pelkääjän jalkatilasta perästä ulos ja kattoa kohti. Siinä vaiheessa, kun meni pyytämään myyjältä köyttä, että sais laudat kiinni pystyssä olevaan takaluukkuun, niin myyjä ehdotti maksuttoman peräkärryn lainaamista "kun sulta tuo peräkoukkukin löytyy...".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 705
Jaaha, läksin skodella liikenteeseen. En päässyt ehkä kuin 50m ja ensimmäiseen mutkaan. Eikä sitä vauhtiakaan ollut paljoa, niin johan joku akka kurvaa vastaan siinä keskellä tietä, vetää naaman norsunvitulle ja puistelee päätää kun jouduin väistämään sitä:facepalm: Kukahan sitä ei osaa pysyä omalla kaistallaan kapealla tiellä:btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Jaaha, läksin skodella liikenteeseen. En päässyt ehkä kuin 50m ja ensimmäiseen mutkaan. Eikä sitä vauhtiakaan ollut paljoa, niin johan joku akka kurvaa vastaan siinä keskellä tietä, vetää naaman norsunvitulle ja puistelee päätää kun jouduin väistämään sitä:facepalm: Kukahan sitä ei osaa pysyä omalla kaistallaan kapealla tiellä:btooth:
Lisätäänpä tähän vielä jo pitkällä oleva talvi ja oman auton perässä autoa leveämpi kärry halkoja väärällään. Kyllä se yhdistelmä tiellä pysyi kuitenkin, mutta eipähän ainakaan vastaantulijan auto "vetässyt ojaan". Kuskin puolen peili siltä oli kyllä hyvin lähellä lähteä kalppimaan.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
328
Eipä ole aiemmin tullut ajettua valtatiellä (ysi) mopoauton vetämässä parin kilsan letkassa. Siinä voisi letkan keulassa Keekin tahtiin ajaessa vilkuilla välillä peileihin ja väistää pysäkille. Perään kun jää pari hinattavaa vessaa ja rekka niin tulppa on taattu.

Heti kun tämä "sankari" kääntyi pois (Ruutanaan) niin eteen kääntyi fiksu mopoautoilija, joka ajoi sen verran sivussa että ohi pääsi heittämällä. En siis päässyt yleistämään koko heimoa o_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 705
Pitääkä tästä nyt ärsyyntyä vai ei. Eilen illalla olin koiran kanssa lenkillä ilman mitään kiirettä, sitten ylittämään tietä. Tai katsoin että auto tulee ja tapani mukaan jäin riittävän etäisyyden päähän odottamaan että ehtii mennä siitä, katselin ihan toisaalle ja annoin ymmärtää että mä en liikahda tästä mihinkään ennenkuin se on mennyt.

Vaan ei, sehän pysähtyi siihen joten eikun menoks ja kättä heilautin kiitokseksi. Vaikka nyt oli suojatie, laki tms. niin ei mulla niin kiire ole koiran kanssa mihinkään että pitäis pysähtyä, vielä kun yritin viestittää elekielellä että menee vaan...
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
351
Pitääkä tästä nyt ärsyyntyä vai ei. Eilen illalla olin koiran kanssa lenkillä ilman mitään kiirettä, sitten ylittämään tietä. Tai katsoin että auto tulee ja tapani mukaan jäin riittävän etäisyyden päähän odottamaan että ehtii mennä siitä, katselin ihan toisaalle ja annoin ymmärtää että mä en liikahda tästä mihinkään ennenkuin se on mennyt.

Vaan ei, sehän pysähtyi siihen joten eikun menoks ja kättä heilautin kiitokseksi. Vaikka nyt oli suojatie, laki tms. niin ei mulla niin kiire ole koiran kanssa mihinkään että pitäis pysähtyä, vielä kun yritin viestittää elekielellä että menee vaan...
Olen tätä samaa välillä miettinyt, mutta sillä erolla, että olen maastopyörällä tulossa metsäpolkua kohti tietä ja näissä usein vielä oja välissä ja auto pysähtyy päästämään minua tien yli. Tätä välillä ihmettelen, että miksi ihmeessä ja varsinkin jos tiellä 60 alue. Itse en todellakaan pysähtyisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 705
Olen tätä samaa välillä miettinyt, mutta sillä erolla, että olen maastopyörällä tulossa metsäpolkua kohti tietä ja näissä usein vielä oja välissä ja auto pysähtyy päästämään minua tien yli. Tätä välillä ihmettelen, että miksi ihmeessä ja varsinkin jos tiellä 60 alue. Itse en todellakaan pysähtyisi.
Juu, tämä syrjäinen taajama, 40kmh alue ja ainoa liikenne siihen aikaan on minä + koira ja se auto. Enkä itsekään pysähtyisi jos ja kun jalankulkija on jossain kauempana suojatiestä, ja koira nuuskii maastoa kaikessa rauhassa.
Siinä kului jarrupalat ja dieseliä kului kiihdytykseen aivan turhaan.

Nyt sitten odotellaan mielensäpahoittajia:smoke:
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Uskoisin, että pysähtyi koiran takia, vaikka koira nyt nuuskikin rauhassa. Muuta selitystä en keksi.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 890
eilen ajelin 100km/h rajoitus alueella 106km/h gps mukaan. perässäni ajoi pitkänmatkaa tyytyväisenä joku. sattu tilanne jossa rampilta oli tulossa auto just sopivalle kohdalle takanatulijani kanssaa. niin tämä takana tulija koki sen perinteisen velvollisuuden väistää vasemmalle kaistalle ja antoi ns,oman paikkansa tälle rampiltatulialle.

no tämä jäi sitten kyntämään siihen vasentakaistaa, kun tilaa ei ollut enää mennä takaisin oikeallekaistalle jäi vaihto ehdot vain hidastaa sen rampistatulleen taakse tai ajaa 4 muusta autosta ohitse reilua ylinopeutta.

ite sain vain lisää varmistusta etten hyvää hyvyyttänikään väistä rampilta tulioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 705
Uskoisin, että pysähtyi koiran takia, vaikka koira nyt nuuskikin rauhassa. Muuta selitystä en keksi.
Ehkä niinkiin. Mitään flexiä en käytä, ettei tule mitään yllättäviä säntäilyitä monen metrin päähän.

Ja nyt kun asiasta mainitsit, niin itsekin jos näen koiran, niin tietä pitkin mennessä väistän reippaasti toiselle kaistalle jos mahdollista, tai hidastan. Ja muutenkin koirille annan kyllä enemmän tilaa liikenteessä, kuin ihmisille, kuten nyt tässä tapauksessa mahdollisesti kävi:)
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Kanssa autoilijan toimesta oli läheltä piti tilanne.

Hälytysajossa ollut ambulanssi tuli risteykseen ns. maksimit ja alle meinasin jäädä. Sinivalot oli päällä, mutta siihen se jäikin. Ei sireenejä päällä. :facepalm:

No - siinähän leipovat sitten kun jos joutuu tilille jonkin sattuessa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
Lanssikuskit ajaa paljon kolareita. Useat eivät saa mitään koulutusta nopeaan ajoon ja osa saa jotain, mutta käytännössä ilmeisesti b-kortti ja lähihoitajan paperit riittää sinne kuskin pallille pääsyyn. Viimeisin tuleva lanssikuski jonka kanssa aiheesta pidempään juttelin, kertoi että heilläkin on käytössä koulutusauto, mutta se ei liiku koskaan.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 321
Vantaalla on niin ystävälläistä väkeä (armoton yleistys ja kärjistys ;)). Olin kävelemässä suojatietä kohden kun tietä pitkin tuli isohko katumaasturi, yllätys kyllä suurin piirtein sitä 40km/h. Eikä tuosta voinut olla epäselvää että olin tulossa suojatielle ja olinkin kadunlaidassa ennen kuin auto edes suojatien kohdalla. Näkihän sen että ei se kuski osannut liikennesääntöjä vaan ajoi pysähtymättä ohi jolloin niin ystävällisenä näytin mulkun merkkiä. Takaisin tuli torven soitto, käsi ulos kuskin ikkunasta ja keskari pystyssä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Vantaalla on niin ystävälläistä väkeä (armoton yleistys ja kärjistys ;)). Olin kävelemässä suojatietä kohden kun tietä pitkin tuli isohko katumaasturi, yllätys kyllä suurin piirtein sitä 40km/h. Eikä tuosta voinut olla epäselvää että olin tulossa suojatielle ja olinkin kadunlaidassa ennen kuin auto edes suojatien kohdalla. Näkihän sen että ei se kuski osannut liikennesääntöjä vaan ajoi pysähtymättä ohi jolloin niin ystävällisenä näytin mulkun merkkiä. Takaisin tuli torven soitto, käsi ulos kuskin ikkunasta ja keskari pystyssä.
Itellä on usein tapana kääntää nuppi kohti autoa ja astua tielle, kyllä sitä voi kesällä astua vähän tiukempaankin väliin, sitä varten autossa on jarrut. Kuski saattaa jopa muistaakin vähän aikaa suojatien merkityksen jos joku meinaa tulla ns. puskista tielle. Talvella varovaisuus erikseen sitten.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Itellä on usein tapana kääntää nuppi kohti autoa ja astua tielle, kyllä sitä voi kesällä astua vähän tiukempaankin väliin, sitä varten autossa on jarrut. Kuski saattaa jopa muistaakin vähän aikaa suojatien merkityksen jos joku meinaa tulla ns. puskista tielle. Talvella varovaisuus erikseen sitten.
Tuossa on vähän tuo, että ihmiset ovat aivan liian kainoja sinne suojatielle menonsa suhteen, niin se on sitten sellaista arpomista puolet ajasta. Vaan ei se jämäkkyyskään aina riitä.

Kerran sain itsekkin ottaa taka-askelia äkkiä, kun akka meinasi ajaa lujaa päälle. Kyllä sen verran pelästyin, että meininkin oli kuin hidastetussa elokuvassa. Oli aikaa yrittää peiliäkin mukaan, mutta en saanut muuta kuin repsottamaan vähän, ei kuitenkaan pysähtynyt. ;)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 169
Tänään taas näin omanlaisensa mulkun moottoritiellä vastaantulevien puolella.

Jo pitkän matkan päästä näkyi lanssi tulossa pillit ja valot päällä helvetinmoista lentoa ohituskaistalla, niin siinäpä sitten joku punainen pikkuauto rauhassa ohitti kahta oikealla kaistalla menevää autoa, eikä tehnyt elettäkään väistääkseen lanssia, vaikka olisi ihan hyvin voinut vaikka mennä siihe ohitettavien autojen väliin hetkeksi ja odottaa lanssin menevän ohi. Mikä vittu noita joitain ihmisiä oikein vaivaa :facepalm:


Tuosta suojatiellä jalankulkijoille tilan antamisesta, monesti ongelma on myös siinä, ettei kuskina meinaa tietää aikooko jalankulkija "antaa tietä" vai haluaako se tulla sieltä heti yli. Monta kertaa on tullut tilanne eteen, jossa olen itse alkanu tekemään tietä, ja sitten se jalankulkija vaan tönöttää siellä tien reunassa eikä lähde millään liikkeelle vaikka itse olen selvästi hidastanut ja matelen kävelyvaihtua kohti suojatietä. Sitten siinä lopuksi seisotaan molemmat paikallaan ja ihmetellään kuka menee ensin :btooth:

Ihmisten pitäisi tulla vähän hanakammin sieltä reunasta suojatielle niin tietäisi varmaksi haluaako se tulla vai odotella. Monestihan jalankulkijatkin käyttää pelisilmää ja odottaa vaikka parin auton menevän ohi jos niiden takana on tyhjää ettei turhaan liikenne pysähtele, mikä on tosi hieno juttu mun mielestä, mutta silloin jos sieltä haluaa tosissaan tulla, niin pitäisi alkaa vaan pistämään itseään kadun puolelle niin osaisin jarruttaa kun näen selkeästi, että sieltä joku haluaa tulla yli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 918
Tänään taas näin omanlaisensa mulkun moottoritiellä vastaantulevien puolella.

Jo pitkän matkan päästä näkyi lanssi tulossa pillit ja valot päällä helvetinmoista lentoa ohituskaistalla, niin siinäpä sitten joku punainen pikkuauto rauhassa ohitti kahta oikealla kaistalla menevää autoa, eikä tehnyt elettäkään väistääkseen lanssia, vaikka olisi ihan hyvin voinut vaikka mennä siihe ohitettavien autojen väliin hetkeksi ja odottaa lanssin menevän ohi. Mikä vittu noita joitain ihmisiä oikein vaivaa :facepalm:


Tuosta suojatiellä jalankulkijoille tilan antamisesta, monesti ongelma on myös siinä, ettei kuskina meinaa tietää aikooko jalankulkija "antaa tietä" vai haluaako se tulla sieltä heti yli. Monta kertaa on tullut tilanne eteen, jossa olen itse alkanu tekemään tietä, ja sitten se jalankulkija vaan tönöttää siellä tien reunassa eikä lähde millään liikkeelle vaikka itse olen selvästi hidastanut ja matelen kävelyvaihtua kohti suojatietä. Sitten siinä lopuksi seisotaan molemmat paikallaan ja ihmetellään kuka menee ensin :btooth:

Ihmisten pitäisi tulla vähän hanakammin sieltä reunasta suojatielle niin tietäisi varmaksi haluaako se tulla vai odotella. Monestihan jalankulkijatkin käyttää pelisilmää ja odottaa vaikka parin auton menevän ohi jos niiden takana on tyhjää ettei turhaan liikenne pysähtele, mikä on tosi hieno juttu mun mielestä, mutta silloin jos sieltä haluaa tosissaan tulla, niin pitäisi alkaa vaan pistämään itseään kadun puolelle niin osaisin jarruttaa kun näen selkeästi, että sieltä joku haluaa tulla yli.
..tai mitä jos heilauttaisit sille jalankulkijalle hyvissä ajoin kädellä että mene vaan..
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 169
..tai mitä jos heilauttaisit sille jalankulkijalle hyvissä ajoin kädellä että mene vaan..
Niin mä yleensä aina teenkin jos ei sieltä muuten huomata lähteä, mutta ne jalankulkijat ei kauhean tarkasti tunnu seuraavan mun antamia käsimerkkejä ja yleensä huomaavat sen vasta kun olen suojatien kohdalla. Parhaimmillaan sitten molemmat heilutellaan toisillemme, kun tässä tapauksessa etuoikeutettu haluaa antaa mulle tietä vaikka olen jo pysähtynyt suojatien eteen päästämään häntä yli....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 918
Niin mä yleensä aina teenkin jos ei sieltä muuten huomata lähteä, mutta ne jalankulkijat ei kauhean tarkasti tunnu seuraavan mun antamia käsimerkkejä ja yleensä huomaavat sen vasta kun olen suojatien kohdalla. Parhaimmillaan sitten molemmat heilutellaan toisillemme, kun tässä tapauksessa etuoikeutettu haluaa antaa mulle tietä vaikka olen jo pysähtynyt suojatien eteen päästämään häntä yli....
No toi on kyllä totta. Ja varsinkin kun tuntuu että suurinosa jalankulkijoista kävelee naama kännyssä kiinni niin ei voi koskaan tietää näkikö se autoa vai ei..
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 105
Päällehän ei koskaan saa ajaa mutta silti jalankulkijoiltakin unohtuu tieliikennelaki 44 §:
"Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

Joskus irkissä sain tuohon autoilua karttavalta hyvän vastauksen: "Tuo pykälä ei merkitse mitään."
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Omalla työmatkalla muodostuu tehokas suojatiegiljotiini. Pihatien risteys ja seuraavan valoristeyksen väli on niin pieni, että pihatien risteyksen taakse valoihin mahtuu pari-3 autoa, tästä seuraava valoihin aikova joutuu luonnollisesti pysähtymään ennen tuota pihatienristeystä, jossa sattumoisin on suojatie. Seuraavassa risteyksessä on suojatie valojen kanssa ja edelliseen suojatiehen on n. 20m matkaa, joten tämä suojatie on vieläpä melko tarpeeton (vaikka kohdasta tien ylittäisi, joutuu jompaan kumpaan suuntaan lähteä eli muita suojateitä voisi käyttää).

Kohdassa on 2 kaistaa, joista toinen aina täynnä, koska mestasta tullaan kehätien liittymäalueelle. Toista kaistaa ajavat vetävät jatkuvasti giljotiinilla ohitseni (pysähdyn useimpina päivinä siihen suojatien eteen, sillä edessä risteys ajetaan myös tavanomaisesti tukkoon).
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 105
Käytännössä ei tarkoitakaan kuin ettei siihen suojatielle juosta. Kävelyvauhdilla on noudatettu jo riittävää varovaisuutta.
Sinänsä aika perseestä että käytännössä laki vaatii molemmilta varovaisuutta mutta sitä edellytetään vain toiselta osapuolelta. Itsellä ainakin jalankulkijana on ajatus että mieluummin väärässä ja terve kuin oikeassa ja auton alla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Käytännössä ei tarkoitakaan kuin ettei siihen suojatielle juosta. Kävelyvauhdilla on noudatettu jo riittävää varovaisuutta.

Viimekesänä sain taltioitua videon jossa koirantaluttaja käveli kevillä. Koiralla joku 9 metrin flexi ja pieni koira ampas auton eteen suojatielle vaikkei kävelijä ollut edes siihen suuntaan menos. Autoilija väisti hipasten koiraa rikkoen vanteen katukivetykseen. Sattu autossa itsellä oleen koirien ensiapulaukku niin aattelin käydä vilkasees vaiks näytti vaan pikki tönäisyltä. Alko sit jostain kumman syystä kävelijä minuakin sättiin vaikka edes osallinen, jolloin vittuunnuin täysin siihen. Muistitin autoilijaa että tilanne on kojelautakameran videolla ja oli jo kävellyt ohi suojatien ettei ole astumas siihen. Koira ei nauti kävelytien suojasta eli vaatii koiranomistajalta uuden vanteen. Et ottaa yhteystiedot kävelijältä ylös. Kävelijä meinas hilppasta jolloin huikattiin ettei lähde mitään ettei tarvi kiinni ottooikeutta käyttää ja naamaa asfaltiin. Autoilija sai kävelijän yhteystiedot ja ladattiin video autoilijan puhelimeen ja itse jatkoin matkaa. Joskohan enskerralla taluttaa koiraa lyhyemmällä flexilla tai osaa seurata koiran toimia ja flexin nappia painaa ajoissa. Tuollaista pikkuista koiraa edes erota heinän seasta syöksyvänä.
Asiaa hipoen, kaupunkien sähkönsäästöinto on ainakin Hämeenlinnassa kesäsin johtanut tilanteeseen, että yöllä ei ole katuvaloja lainkaan. Edes keskustassa.

Mukava ajella säkkipimeässä, mitään et näe jos suojatielle joku kävelee ennenkun oot kohalla. Jonkun pyöräilijän yli ajeltiin viimekeväänä, tupsahti sieltä pimeästä suoraan auton eteen.

Katuvalaistuksen puute pistää myös kaikki elukat liikekannalle, ei kerta eikä ensimmäinen kun meinaa mällätä jonkun rusakon kotikulmilla.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 105
Täälläpäin vuosia sitten tehtiin nerokas ratkaisu: pyörätiellä oli suojatielle tullessa ennen kolmio jota kukaan ei noudattanut joten se poistettiin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Yleensä ne ei kyllä aja sinne risteykseen ns. maksimit joten täytyy vähän ihmetellä. Prioriteetti on saada lanssi ehjänä perille, joten noi riskipaikkojen tunnistamiset on kyllä kuskeille opetettu.
Harvoin noita reikäpäitä ambulanssin ratissa on, mutta olen kyllä itsekin päässyt todistamaan useampaan otteeseen varsin vastuutonta ajoa. Pahin paikka itselle oli, kun olin ohittamassa ohituskaistalla, ja ambulanssi ilmestyi vastakkaiseen suuntaan sitä ohituskaistaa pitkin mäen takaa.

Sen sijaan hälytysajo ilman äänimerkkiä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Pelkillä vilkuilla ambulanssilla vaan ei ole minkäänlaista etuajo-oikeutta muihin tielläliikkujiin nähden, ei oikeutta ajella päin punaisia tai ohittaa stop-merkkiä pysähtymättä.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 288
Tänään taas näin omanlaisensa mulkun moottoritiellä vastaantulevien puolella.

Jo pitkän matkan päästä näkyi lanssi tulossa pillit ja valot päällä helvetinmoista lentoa ohituskaistalla, niin siinäpä sitten joku punainen pikkuauto rauhassa ohitti kahta oikealla kaistalla menevää autoa, eikä tehnyt elettäkään väistääkseen lanssia, vaikka olisi ihan hyvin voinut vaikka mennä siihe ohitettavien autojen väliin hetkeksi ja odottaa lanssin menevän ohi. Mikä vittu noita joitain ihmisiä oikein vaivaa :facepalm:
No katsos kun ohituksen jälkeen toiselle kaistalle vaihdettaessa pitää aivan ehdottomasti olla riittävä turvaväli, eli 150m eteen ja 150m taakse. Eli alle 300m rakoon ei vain kerta kaikkiaan mahdu. Ei edes hätätilanteessa.:dead:

Turvavälit! Kuulikko!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Varmaan tullutkin mainittua täällä, mutta itte meinasin kerran jäädä melkein anssin alle kun päätti motarilla kiskasta ohituskaistalle mun eteen siihen auton etukulman kohdalle. Mukavan lähellä kävi, missään hälyajossa tuo ei siis ollut.

Paras kohta tuli kun ohitin sen sitten myöhemmin, siellähän joku 19v jannu räpläsi luuria eikä katsettakaan muualle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
27
Harvoin noita reikäpäitä ambulanssin ratissa on, mutta olen kyllä itsekin päässyt todistamaan useampaan otteeseen varsin vastuutonta ajoa. Pahin paikka itselle oli, kun olin ohittamassa ohituskaistalla, ja ambulanssi ilmestyi vastakkaiseen suuntaan sitä ohituskaistaa pitkin mäen takaa.

Sen sijaan hälytysajo ilman äänimerkkiä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Pelkillä vilkuilla ambulanssilla vaan ei ole minkäänlaista etuajo-oikeutta muihin tielläliikkujiin nähden, ei oikeutta ajella päin punaisia tai ohittaa stop-merkkiä pysähtymättä.
Ambulanssi kaahasi vastaantulevien kaistalla 170 km/h - "Ei voi kuvitella, että olisi ollut tarvetta"
Olen itsekin aikoinaan käynyt hälytyasjokurssin ja sillon siihen ei ainakaan kuulunut käytännönharjoittelua :tdown:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
Paljon painotettiin omaa vastuuta. En muista tarkalleen sisältöä, mutta periaate oli, että mitä isompi nopeusero, sen vaarallisempaa.
Oliko mitään teoreettista opetusta siitä, miten minimoidaan riskit kun on pakko liikkua vauhdilla? Tyypit jotka on tuon kurssin käyneet eivät osanneet jutellessa kertoa mitään esimerkkejä mieleen jääneistä jutuista. Voisi kuvitella että esim. käytäisiin läpi tapahtuneita ambulanssi kolareita yksityiskohtaisesti ja eroteltaisiin sieltä syitä miksi homma on mennyt pieleen. Kuitenkin on olemassa kaikenlaisia jippoja joilla eteneminen vauhdittuu ilman että tulee paljoa lisää riskiä. Vaatii kuskilta vaan todellista ennakointi taitoa että pystyy toteuttamaan.

Vauhti kasvaa niin riskit kasvaa tietenkin on tiivistettynä sama asia, mutta vaikuttaa hieman kevyehköltä vaihtoehdolta kattavaan koulutukseen(jossa ne karsittaisiin jotka ei opi) verrattuna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Vantaalla on niin ystävälläistä väkeä (armoton yleistys ja kärjistys ;)). Olin kävelemässä suojatietä kohden kun tietä pitkin tuli isohko katumaasturi, yllätys kyllä suurin piirtein sitä 40km/h. Eikä tuosta voinut olla epäselvää että olin tulossa suojatielle ja olinkin kadunlaidassa ennen kuin auto edes suojatien kohdalla. Näkihän sen että ei se kuski osannut liikennesääntöjä vaan ajoi pysähtymättä ohi jolloin niin ystävällisenä näytin mulkun merkkiä. Takaisin tuli torven soitto, käsi ulos kuskin ikkunasta ja keskari pystyssä.
Minulle kävi kerran niin, että kävelin itsevarmalla askeleella liikenneympyrän suojatielle. Ympyrästä tullutta autoilijaa ei väistäminen kiinnostanut ja olin suojatiellä, kun auto meni varpaiden edestä ohi. Heti suojatien toisella puolella katsoin auton menosuuntaan, jossa auton takana ajanut poliisi oli laittanut vilkut päälle ja kääntyi samaan suuntaan tuon autoilijan kanssa. Pisti hymyilyttämään.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Varmaan tullutkin mainittua täällä, mutta itte meinasin kerran jäädä melkein anssin alle kun päätti motarilla kiskasta ohituskaistalle mun eteen siihen auton etukulman kohdalle. Mukavan lähellä kävi, missään hälyajossa tuo ei siis ollut.

Paras kohta tuli kun ohitin sen sitten myöhemmin, siellähän joku 19v jannu räpläsi luuria eikä katsettakaan muualle.
Tuossa kohtaa on mukava, jos on kojelautakamera, sekä saa vielä kännettyä sen kohti lanssikuskia.

Se on vähän sen luokan ammatti, että tuollaista ei katsota hyvällä, kun videon uppaa ensin tubeen ja sitten linkittää lanssin alueen sairaalan seinälle. :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 932
Viestejä
4 214 240
Jäsenet
70 981
Uusin jäsen
kossu77

Hinta.fi

Ylös Bottom