Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Muuten tämä. En muista oikeasti milloin olisin kuullut liikenteessä töötin äänen, enkä ole itsekkään sitä ikinä painanut. Huomion sillä kyllä saisi sekä hyvässä että pahassa.
Ite oon vasta viimevuosina ruvennu tööttäilemään allepyrkiville. Ei niillä silti pää käänny tai reaktiota tuu, mutta jospa sinne pääkoppaan joku ajatus jäisi. Lähinnä täälläpäin tasa-arvoisissa tai kolmion takaa tuleville joutunu käyttämään
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Miksi, oi miksi, pitää koukata oikean kautta, kun kääntyy risteyksessä vasemmalle?

Ajelin eilen yhden sankarin/sankarittaren perässä ja vastaan tuli risteys, jossa vasemmalle kääntyvälle on oma kaista. Edellämenevä sitten siirtyi kääntyvälle kaistalle ja minä suoraan ajavana alan menemään hänestä ohi. No, tämä kääntyvä päättääkin sitten koukata juuri ennen kääntymistä oikean kautta oiken reilusti, siis valehtelemättä ainakin puoli autoa tuli suoraan menevän kaistan puolelle ja melkein siis minun eteeni. No, tulipa putsattua jarrulevyt ja kolhut vältettyä tällä kertaa.

Mutta siis miksi pitää henkilöautollakin koukkia kääntyessä vastakkaiselle puolelle ennen kääntymistä? Onko keskikorokkeen pää niin pelottava, että se pitää tuolla tavoin kiertää mahdollisimman kaukaa?
Ihmisillä nyt vaan ryhmittyminen tuntuu olevan tuntematon käsite. Samoin poikkeuskäännöksiä joissain paikoissa tekee puolet kuskeista ilman syytä.

Joskus olin itse kääntymässä parkkihallissa yksisuuntaiselta vasemmalle. Paikka on sellainen, että suurin osa kääntyy tuossa vasemmalle. Edellä ajanut ryhmittyi oikeaan reunaan luonnollisesti ilman vilkkua. Itse tungin tämän vasemmalle puolelle odottamaan kääntymistä ja eikös sieltä sitten vilkku ja töötti löytynyt.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tuo töötin käyttö härmäläisillä ei vaan ole opetettua tai opittua. Muualla euroopassa kätevä väline ilmoittaa aikeistaan, kuten risteyksessä valojen väläytys merkiksi siitä, että mene vaan ensin.

Yleensä tööttään omasta mielestä hienovaraisesti silleen puolen sekunnin "töt" äänellä, kun nukutaan liikennevaloissa tai vaikka marketin parkkiksella, kun ruudusta joku meinaa peruuttaa päälle. En toki hiillosta noita parkkiperuuttajia sen enempää, jätän välin pakittaa sen auton pois tai pakitan ite sen verran, että mahtuu. Mutta se sompaamisen ja sähläyksen määrä sen "hei oon tässä takanurkalla" tööttäyksen jälkeen on jotain käsittämätöntä. Jotkut ei välitä vittuakaan, jotkut tallaa lapun lattiaan ja poistuu ehkä omasta mielestä loukattuina paikalta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Miksi, oi miksi, pitää koukata oikean kautta, kun kääntyy risteyksessä vasemmalle?

Ajelin eilen yhden sankarin/sankarittaren perässä ja vastaan tuli risteys, jossa vasemmalle kääntyvälle on oma kaista. Edellämenevä sitten siirtyi kääntyvälle kaistalle ja minä suoraan ajavana alan menemään hänestä ohi. No, tämä kääntyvä päättääkin sitten koukata juuri ennen kääntymistä oikean kautta oiken reilusti, siis valehtelemättä ainakin puoli autoa tuli suoraan menevän kaistan puolelle ja melkein siis minun eteeni. No, tulipa putsattua jarrulevyt ja kolhut vältettyä tällä kertaa.

Mutta siis miksi pitää henkilöautollakin koukkia kääntyessä vastakkaiselle puolelle ennen kääntymistä? Onko keskikorokkeen pää niin pelottava, että se pitää tuolla tavoin kiertää mahdollisimman kaukaa?
Tuo liittyy tasapainoaistiin. Käytännössä kaikki tekevät tuota koukkaamista enemmän tai vähemmän. Osaamattomat enemmän ja suurin osa ei edes huomaa kääntävänsä alkuun rattia väärään suuntaan.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tuo liittyy tasapainoaistiin. Käytännössä kaikki tekevät tuota koukkaamista enemmän tai vähemmän. Osaamattomat enemmän ja suurin osa ei edes huomaa kääntävänsä alkuun rattia väärään suuntaan.
Liittyy enemmänkin vanhoihin aikoihin, kun ei ollut ohjaustehostimia. Loivemmalla kaarella sen ladan sai kääntymään vähemminin voimin. Sieltä sitten periytynyt näille oman elämän vatasille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Liittyy enemmänkin vanhoihin aikoihin, kun ei ollut ohjaustehostimia. Loivemmalla kaarella sen ladan sai kääntymään vähemminin voimin. Sieltä sitten periytynyt näille oman elämän vatasille.
Ei liity, uudet kuskit jotka eivät ole ladaa nähneetkään kärsii tuosta enemmän. Vielä enemmän jos ovat ajelleet 2-pyöräisillä, joilla ohjausliike aloitetaan aina kääntämällä väärään suuntaan että saadaan kallistus aikaiseksi.

Väitän omaa mutuani paremmaksi mutuksi.

Ilman tuota refleksiä kaatuisit juostessasi nopeasti kulmakäännöksen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
389
Noita väärinpäin koukkaajia näkee joka kerta kun ajaa jossain. Kyse on varmaan myös siitä, että on tunne että voi ajaa kovempaa pois takaa tulevan alta loivemmalla kaarella. Tosin ei selitä kyllä kaikkia urpoilijoita.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Noi koukkaajat ovat varmaan samoja tyyppejä joiden mielestä ajoradan oikeassa reunassa ajaminen tarkoittaa keskiviivan vieressä ajamista.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Itsekkään en ymmärrä tuota koukkausta. Ei noilla vauhdeilla millä risteyksissä käännytään. Pari päivää sitten kanssa meinasin tuommoisen perseeseen ajella kun edellä oleva oli kääntymässä vasemmalle (kääntyville oma kaista) ja kumminkin koukkasi suoraan ajavien kaistan kautta reilun puolen metrin verran (huom. ei ollut bmw tai audi kuski ;))
Itse kyllä tulee sovitettua vauhti ja kääntöpiste sillein ettei koukkauksia tarvitse tehdä vaikka onkin alla kankeasti kääntyvä paku.

Samaten tuli todistettua kuinka eräs jalankulkija melkein jäi erään auton alle vaikka oli jo lähes puolessävälissä suojatietä. Onneksi jalankulkija huomasi tilanteen ja pysähtyi. Mutta risteyksen toisella puolella sama autoilija antoi jalankulkijoille tilaa.

Editti: Itse pyrin antamaan suojatiellä oleville/tuleville jalankulkijoille tilaa jos huomaan tarpeeksi ajoissa. Myönnän etten aina onnistu ja se myös harmittaa.
Mutta se että jalankulkijat kiittää siitä että annan tietä heilauttamalla kättä laitaa josku vituttamaan. Ei siitä pitäisi joutua kiittelemään vaan sen pitäisi olla itsestään selvää että jalankulkijoille annetaan tietä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Editti: Itse pyrin antamaan suojatiellä oleville/tuleville jalankulkijoille tilaa jos huomaan tarpeeksi ajoissa. Myönnän etten aina onnistu ja se myös harmittaa.
Mutta se että jalankulkijat kiittää siitä että annan tietä heilauttamalla kättä laitaa josku vituttamaan. Ei siitä pitäisi joutua kiittelemään vaan sen pitäisi olla itsestään selvää että jalankulkijoille annetaan tietä.
Kyllähän se pieni käden heilautus tai hymy saa hyvälle tuulelle. Se saa ikään kuin liikenteen tuntumaan yhteispeliltä. Sinä huomioit hänet antamalla tietä ja hän huomioi sinut pienellä eleellä.

Jalankulkijana kannattaa ottaa katsekontakti ja osoittaa aikeensa määrätietoisesti, niin autoilijan ei tarvitse arvuutella, että palloileeko tuo muuten vaan puhelin kourassa tuossa vai onko aikeena mennä yli. Ja jos tietä annetaan, niin voisivat mennä rohkeasti tien yli eikä alkaa pysähtyneelle autoilijalle viittoilemaan, että mee sinä vaan ensin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Mutta se että jalankulkijat kiittää siitä että annan tietä heilauttamalla kättä laitaa josku vituttamaan. Ei siitä pitäisi joutua kiittelemään vaan sen pitäisi olla itsestään selvää että jalankulkijoille annetaan tietä.
Ei kai se mitään pakko ole mutta äiti opetti, että kiittäminen on kohteliasta. :) Jos joku mulle on ystävällinen niin kyllä vaan sanon kiitos.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Koukkaan jos tuntuu että on tarvetta. Joskus kanttarit on niin vittumaisesti että pakko koukata vähän.
Protip: kantteihin otetaan etäisyyttä ennen risteystä ajamalla vähän pidemmälle, ei koukkaamalla vasemmalta. Jos on oikein iso auto (eli vähintään kuorma-auto), koukkaus tapahtuu tällöin risteyksen jälkeiseltä, risteävän tien vasemmalta kaistalta. Ennen risteystä ei koukita koskaan, eikä siihen ole koskaan tarvettakaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei kai se mitään pakko ole mutta äiti opetti, että kiittäminen on kohteliasta. :) Jos joku mulle on ystävällinen niin kyllä vaan sanon kiitos.
Tässä kai pointtina oli, ettei jalankulkijan "päästäminen" suojatien ylitse ole sen ystävällisempää kuin lähestyvän junan päästäminen tasoristeyksen ylitse. Harvemmin se veturinkuljettaja sieltä morjenstelee, kun autot ystävällisesti noudattivat lain velvoitetta esteettömään kulkuun.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eikä oteta jos ei ole tilaa. Parkkihallit on usein aika vittumaisia.

Edit: niin ja joku aivokuollut kaupunkisuunnittelija on täällä päin suunnitellut pari katua niin, että golffia isommalla autolla et käänny omalla kaistalla. Katu tekee 90 asteen mutkan aivan turhan jyrkästi ja kanttaritkin on aika korkeat. Oikealle kääntyessä pitää käydä vastaantulevien kautta väkisinkin.
Olen törmännyt (heh) vain yhdessä paikassa tuollaiseen, oikealla puolella on kantti ja suoraan edessä seinä. Helpoiten siitä kyllä pääsee lähestymällä jo valmiiksi riittävän kaukaa vasemmasta reunasta. Parkkihalleissa nyt muutenkin pitää vähän soveltaa.

Kaduilla kuitenkin on yleensä tilaa edessä, joten se koukkaus tosiaan suoritetaan risteyksen jälkeen, ei ennen risteystä. Näin ainakin C-korttia ajellessa opetettiin, ja pidän sitä järkevänä ajotapana. Jos on niin iso auto ja niin ahdas paikka, että on pakko ottaa tilaa jo ennen risteystä, ei silloinkaan koukata yllättäen, vaan ryhmitytään keskelle tietä niin, ettei oikealta mahdu kukaan tukkimaan ohitse ja käännytään erittäin varovasti.

Täällä on parissa risteyksessä vasemman kaistan pysäytysviiva liikennevaloissa autonmitan verran oikeaa taaempana ihan vain siksi, että bussit mahtuvat kääntymään risteävän tien vastaantulijoiden kaistan kautta, eivätkä niin, että ennen risteystä koukkisivat vasemman kaistan puolelta.
 
Viimeksi muokattu:

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Noniin, jotku veteli vierekkäin semmosilla "fatbikeillä" (vai mitä ne läskipyörät onkaan) 15kmh vauhilla 80-alueella. Liikennettäkin oli tarpeekse ettei heittämällä voinut ohikaan mennä. Ei vaan pysty millään ymmärtämään.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Semmonen mielipidetiedustelu että:
MInä ajan moottoritiellä sallittu +5 ja ohitan pitkän jonon joka menee alle rajoituksen. Taakse ilmestyy valoja vilkutteleva jonne jolla on kai sitten kova kiire kun ei malta odottaa että pääsen jonon ohi. Suoritan kuitenkin ohituksen loppuun ja palaan oikealle kaistalle.

Kumpi meistä ajaa Minä itte-tyylillä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Semmonen mielipidetiedustelu että:
MInä ajan moottoritiellä sallittu +5 ja ohitan pitkän jonon joka menee alle rajoituksen. Taakse ilmestyy valoja vilkutteleva jonne jolla on kai sitten kova kiire kun ei malta odottaa että pääsen jonon ohi. Suoritan kuitenkin ohituksen loppuun ja palaan oikealle kaistalle.

Kumpi meistä ajaa Minä itte-tyylillä?
Ihan oikein toimittu. Jos oikealla ei ole sopivaa väliä jonne väistää, niin sitten ei ole. Turha noista on stressata.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 890
ei suoranaisesti ärsyttäny, mut eilen illalla ihmettelin 200km reissullani miksi suurinosa ajoi 80km/h vaikka 100km/h rarjoitus eikä lähipiirissä näy pahemmi autoja. onneks niistä pääs ohi siihenaikaan samantien kun ei liikennettä kauhasti ollut
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Vastashan Diaz, kaikki. Sitä tarina ei kyllä kerro, miksi takana tullut provosoitui noin paljon. Tuikkasit just eteen kun lähdit jonosta ohi? Siitä on vuosia aikaa, kun joku on mulle vilkutellut, että jotain erityistä tuossa täytyi olla. Voi olla se kärsimätön Jonnekin.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Vastashan Diaz, kaikki. Sitä tarina ei kyllä kerro, miksi takana tullut provosoitui noin paljon. Tuikkasit just eteen kun lähdit jonosta ohi? Siitä on vuosia aikaa, kun joku on mulle vilkutellut, että jotain erityistä tuossa täytyi olla. Voi olla se kärsimätön Jonnekin.
Se oli mielipidetiedustelu, ei tositilanne. Täsmennetään nyt vielä, että kukaan ei kiilannut ketään.

Kysyin kumpi. Ei voi vastata kaikki. Perustelutkin oli huonot.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Tänään ärsytti iso traktori jossa oli iso maansiirtovaunu perässä. Mutkaista valtatietä missä mäkiä ja kumpuja. Laidempaan hän ei kyllä juuri päässyt mutta leveä vaunu peitti silti koko kaistan. Ärsytyksen aihe oli lähinnä siis se että ei voinut vilkulla näyttää milloin sopii mennä ohi kun varmasti näki sieltä korkealta kuitenkin pitkälle ja itse en nähnyt yhtään mitään eteen jos en puolittain vaihtanut jo kaistaa :(

Noh eipä tuo nyt ollut kuin minuutin tjs. kun katselin ohituspaikkaa mutta kyllä vähän harmitti silti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Se oli mielipidetiedustelu, ei tositilanne. Täsmennetään nyt vielä, että kukaan ei kiilannut ketään.

Kysyin kumpi. Ei voi vastata kaikki. Perustelutkin oli huonot.
Ai kuvitteellinen tilanne ja siihen pitäis antaa patenttiratkaisukin vielä. Ei hyvää päivää. Vastaan sinä, koska todennäköisesti käyttäydyt liikenteessä yhtä hölmösti kuin tässä keskustelussa.

e: Kai sä nyt ymmärrät, että ihan kaikki riippuu siitä tilanteesta? Tasan samalla tavalla aina jäykästi toimien hankaloittaa vain kaikkien elämää.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
232
Eikä oteta jos ei ole tilaa. Parkkihallit on usein aika vittumaisia.

Edit: niin ja joku aivokuollut kaupunkisuunnittelija on täällä päin suunnitellut pari katua niin, että golffia isommalla autolla et käänny omalla kaistalla. Katu tekee 90 asteen mutkan aivan turhan jyrkästi ja kanttaritkin on aika korkeat. Oikealle kääntyessä pitää käydä vastaantulevien kautta väkisinkin.
Golfia isompi auto ei kylläkään kääntyvyydestä kerro yhtään mitään. Oma E-sarjan mersu esimerkiksi kääntyy reilusti pienemmässä tilassa kuin mikä tahansa etuvetoinen kottero vaikka mittaa on enemmän kuin monissa farmareissa ja pakettiautoissa. Taannoin oli juuri oma auto korjaamolla ja tuli ajeltua Opel Astralla ja parilla Nissan Pulsarilla, niin vaikeaa oli, kun ei ne taittuneet mihinkään. Melkein kolmasosan pidemmällä akselivälillä varustetulla mersulla veivaa hiukan leveämmällä 2 kaistaisella tiellä suoraan U-käännöksen, kun noilla pitää olla neljä kaistaa ja sittenkin menee ahtaaksi. Takavetoisen auton etuja - pyörät kääntyy reilusti enemmän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ainakin pääkaupunkiseudulla saa joka päivä painaa torvea mm silloin, kun bussikaistaa ajava yllättäen jatkaakin laittomasti suoraan eikä käänny ja itse pitäisi päästä valojen jälkeen bussikaistalle. Näitä ohittelijoita en sääli yhtään.
Näitä hermanneja muuten riittää, olen työntänyt Tampereellakin röyhkeästi eteen, eihän kys. auton kuuluisi siellä ajella.
Semmonen mielipidetiedustelu että:
MInä ajan moottoritiellä sallittu +5 ja ohitan pitkän jonon joka menee alle rajoituksen. Taakse ilmestyy valoja vilkutteleva jonne jolla on kai sitten kova kiire kun ei malta odottaa että pääsen jonon ohi. Suoritan kuitenkin ohituksen loppuun ja palaan oikealle kaistalle.

Kumpi meistä ajaa Minä itte-tyylillä?
Tämähän on itsestäänselvyys. Jonne on hyvä ja odottaa kun muut rajoitusta noudattaen ohittaa jonon. Eli minäitsekaveri on jonne tässä keississä.Eri asia jos ajat alinopeutta, tällöinkään tosin en itse ole alkanut valoja vilkuttelemaan alinopeuden ajajalle.

Noita "jonnejahan" saa talvella ihastella päivittäin kun ajaa 110 vakkarilla ja kaikki intoilijat roikkuu 2m päässä perseestä, vaikka ohittelen rivakkaan tahtiin hitaampia. Kesänopeuksilla ole enää moni tullut ohi, kai se 130 alkaa olemaan tarpeeksi.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Golfia isompi auto ei kylläkään kääntyvyydestä kerro yhtään mitään. Oma E-sarjan mersu esimerkiksi kääntyy reilusti pienemmässä tilassa kuin mikä tahansa etuvetoinen kottero vaikka mittaa on enemmän kuin monissa farmareissa ja pakettiautoissa. Taannoin oli juuri oma auto korjaamolla ja tuli ajeltua Opel Astralla ja parilla Nissan Pulsarilla, niin vaikeaa oli, kun ei ne taittuneet mihinkään. Melkein kolmasosan pidemmällä akselivälillä varustetulla mersulla veivaa hiukan leveämmällä 2 kaistaisella tiellä suoraan U-käännöksen, kun noilla pitää olla neljä kaistaa ja sittenkin menee ahtaaksi. Takavetoisen auton etuja - pyörät kääntyy reilusti enemmän.
Mikä on takavetokotterosi tarkka malli, niin voidaan katsoa, onko ero todellisuudessa niin valtava?:kahvi:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Eipä välttämättä löydy tuollakaan. Ole itse yhteen takavetoon lisännyt eturenkaiden kääntyvyyttä reippaasti ja toises renkaiden koon takia pienentänyt. Takavedos mikään muu ei oikein rajoita renkaiden kääntyvyyttä kuin se miten mahtuu pyöriin ottamatta kiinni. Jyrkimmillään on sisempi melkein poikittain. Etuvedois nivelet ei kestä samoja kulmia.
Pointtikin oli et autoilla eri kääntyvyyttä eikä koko kerro kaikkea. Jossakin etuvedoissakin päästetään nivelet melkoisiin kulmiin kun toisis ei käänny mihinkään.
Kyllä etuvetoiset sedanit ja viistoperät yleensä kääntyy ihan hyvin, mutta jossain etuveto-Ducatossa saa rattia veivata urakalla ees taas. Väite kun oli, että astrat ja pulsarit eivät muka taitu mihinkään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Täällä päin on kaksi risteystä, joissa ihmiset eivät osaa ajaa. Toinen on ihan normaali neljän suunnan liikennevalo-ohjattu risteys. Ongelmana vain on se, että vasemmalle kääntyvät hyvin usein eivät väistä toisesta suunnasta tulevia oikealle kääntyviä.
Toinen taas on T-risteys, jossa on myös liittymä kaupan piha-alueelle, jolloin se erehdyttävästi näyttää myös neljän tien risteykseltä. Liikennevalot tosin puuttuvat. Tässä on ongelmana se, että monet kaupan pihalta tulevat eivät ymmärrä väistää.

Hiljattain tulin jonkun perässä ja reitti kulki molempien risteysten kautta. Ensimmäisessä risteyksessä edellä ajava antoi tilaa väärin ajavalle. Tässä vaiheessa en vielä ajatellut muuta, kuin että edellä ajava teki väärin. Kun pääsimme toiseen risteykseen, teki hän sen uudestaan. Siinä vaiheessa hermostuin siinä määrin, että pieni tööttäys pääsi ilmoille.

Tavallaan tyhmää ja hermostuminen liikenteessä on aina paha, mutta juuri tuollaisten takia ihmiset ajavat väärin kyseisissä risteyksissä. Jos tilaa ei annettaisi, niin ei sieltä kauaa tungettaisi eteen vaan odotettaisiin kiltisti vuoroaan.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Ai kuvitteellinen tilanne ja siihen pitäis antaa patenttiratkaisukin vielä. Ei hyvää päivää. Vastaan sinä, koska todennäköisesti käyttäydyt liikenteessä yhtä hölmösti kuin tässä keskustelussa.

e: Kai sä nyt ymmärrät, että ihan kaikki riippuu siitä tilanteesta? Tasan samalla tavalla aina jäykästi toimien hankaloittaa vain kaikkien elämää.
On se nyt kumma, kun ei mielipidettä voi kysyä ilman ettei mene herne nenään. Minä kerroin tilanteen ja jos et sitä päässäsi pysy mieltämään niin minkäs sille sitten voi. Lienet Kvarkki just se takaa kovaa ylinopeutta tuleva jonka mielestä edessä ajava itsekkäästi nysvää. Ei vaan kehtaa tunnustaa.

Diazin nyt arvas. Se haluaa vaan ruveta rähjäämään. ;-)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Ratin kääntelystä vastakkaiseen! Tänään osuin vakiopaikkaan, jossa olen usean kerran huomannut vasemmalle kääntyvän ajautuvan vielä viimeisenä temppunaan suoraan menevien kaistalle. Olin kerrankin valmiina ja torvi soi railakkaasti sille pikkuautolle, joka siis olisi mahtunut sille kääntyvien kaistalla ehkä jopa poikittain. Tuossa kun ajaa kunnon turvavälillä, niin edessä menevä auto hiljentää juuri sen verran, että sitten ollaan jo aika lähellä toisiamme kun hän koukkaa takaisin väärälle kaistalle. Ei ole millään tavalla tiukka kurvi, paitsi jos sen ottaa aivan liian vauhdikkaasti. Tässä tapauksessa torven soitto ei herättänyt mitään näkyviä reaktioita siinä kääntyvässä autossa.

https://goo.gl/maps/4nxb2j5A1Sk
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Ratin kääntelystä vastakkaiseen! Tänään osuin vakiopaikkaan, jossa olen usean kerran huomannut vasemmalle kääntyvän ajautuvan vielä viimeisenä temppunaan suoraan menevien kaistalle. Olin kerrankin valmiina ja torvi soi railakkaasti sille pikkuautolle, joka siis olisi mahtunut sille kääntyvien kaistalla ehkä jopa poikittain. Tuossa kun ajaa kunnon turvavälillä, niin edessä menevä auto hiljentää juuri sen verran, että sitten ollaan jo aika lähellä toisiamme kun hän koukkaa takaisin väärälle kaistalle. Ei ole millään tavalla tiukka kurvi, paitsi jos sen ottaa aivan liian vauhdikkaasti. Tässä tapauksessa torven soitto ei herättänyt mitään näkyviä reaktioita siinä kääntyvässä autossa.

https://goo.gl/maps/4nxb2j5A1Sk
Jos tuossa kokee tarvetta koukata oikealle, suosittelen ajokortista luopumista. Mistä ylipäätänsä löytyy risteys missä henkilöautolle ei oma kaista riitä?
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Mitä tässä nyt on rähjätty? Vastasin kysymyksiisi kaksi kertaa. En voi sille mitään, jos et osaa niitä tosta parsia kun kaikki muut kyllä osasi.
Otetaan nyt luetun ymmärtämismielessä. Jos kysymyksessä annetaan kaksi vaihtoehtoa ja kysytään kumpi niin kaikki ei ole vastaus kysymykseen. Koitas uudelleen, ajatuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
On se nyt kumma, kun ei mielipidettä voi kysyä ilman ettei mene herne nenään. Minä kerroin tilanteen ja jos et sitä päässäsi pysy mieltämään niin minkäs sille sitten voi. Lienet Kvarkki just se takaa kovaa ylinopeutta tuleva jonka mielestä edessä ajava itsekkäästi nysvää. Ei vaan kehtaa tunnustaa.

Diazin nyt arvas. Se haluaa vaan ruveta rähjäämään. ;-)
Kuin monta kertaa täytyy kertoa, että riippuu täysin tilanteesta mitä tapahtuu. Varmasti ärsyynnyn, jos joku jäykkäniska vetää katsomatta siten eteen etanoimaan, että olisin hyvin ehtinyt ohi ennen jonoa. Vielä enemmän ärsyynnyn, jos ko. kuspää tahallaan vetää eteen, kun vaihdan kaistaa kuspään ohittaakseni. Jos taas joku lähtee hyvän matkaa edellä ohi ja saan kiinni, niin no problem. Yleensä himmaan jo ajoissa sen verran että ei paljoa tarvii tehdä. Yhteispeliä eikä mikään kusipäistä touhua ja lukkoon lyötyjä toimintamalleja. ”Varmana vedän bussikaistaa suoraan ajaneen eteen”. Ei hyvää päivää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Kuin monta kertaa täytyy kertoa, että riippuu täysin tilanteesta mitä tapahtuu. Varmasti ärsyynnyn, jos joku jäykkäniska vetää katsomatta siten eteen etanoimaan, että olisin hyvin ehtinyt ohi ennen jonoa. Vielä enemmän ärsyynnyn, jos ko. kuspää tahallaan vetää eteen, kun vaihdan kaistaa kuspään ohittaakseni. Jos taas joku lähtee hyvän matkaa edellä ohi ja saan kiinni, niin no problem. Yleensä himmaan jo ajoissa sen verran että ei paljoa tarvii tehdä. Yhteispeliä eikä mikään kusipäistä touhua ja lukkoon lyötyjä toimintamalleja. ”Varmana vedän bussikaistaa suoraan ajaneen eteen”. Ei hyvää päivää.
Muuten ok, mutta en tosiaan ala jarruttelemaan jos joku aatami ajelee bussikaistaa pitkin ja ohittelee porukkaa sieltä. Joku raja sentään. Ja näitä kyrpiä kyllä riittää ainakin Tampereella.

Ei nyt vartavasten ala sitä kiilaamaan siitä, mutta jos ja kun tulee takaa kovempaa niin saa sitten jarrutella ja tehdä tilaa sääntöjen mukaan ajeleville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Näitä hermanneja muuten riittää, olen työntänyt Tampereellakin röyhkeästi eteen, eihän kys. auton kuuluisi siellä ajella.
Tämähän on itsestäänselvyys. Jonne on hyvä ja odottaa kun muut rajoitusta noudattaen ohittaa jonon. Eli minäitsekaveri on jonne tässä keississä.Eri asia jos ajat alinopeutta, tällöinkään tosin en itse ole alkanut valoja vilkuttelemaan alinopeuden ajajalle.

Noita "jonnejahan" saa talvella ihastella päivittäin kun ajaa 110 vakkarilla ja kaikki intoilijat roikkuu 2m päässä perseestä, vaikka ohittelen rivakkaan tahtiin hitaampia. Kesänopeuksilla ole enää moni tullut ohi, kai se 130 alkaa olemaan tarpeeksi.

Ongelma nykyään on se että ohituksen jälkeen siihen vasemmalle jäädään asumaan vaikka ohitus on tapahtunut ajat sitten.

Juuri viimeksi tänään oli tällainen tilanne. Noin kilometrin perässäköröttelyn jälkeen motarilla ajoin jokusen metrin päähän takapuskurista ennen kuin tajuttiin vaihtaa sitä kaistaa. Sitten jeesustellaan kuinka vastuutonta ja turvatonta ko. toiminta on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ongelma nykyään on se että ohituksen jälkeen siihen vasemmalle jäädään asumaan vaikka ohitus on tapahtunut ajat sitten.

Juuri viimeksi tänään oli tällainen tilanne. Noin kilometrin perässäköröttelyn jälkeen motarilla ajoin jokusen metrin päähän takapuskurista ennen kuin tajuttiin vaihtaa sitä kaistaa. Sitten jeesustellaan kuinka vastuutonta ja turvatonta ko. toiminta on.
Tuo nyt on kuitenkin aivan oma kansanosansa joka tuota harrastaa, turhaanhan siinä kaistalla ei asuta. Pointti oli lähinnä se, että minun vakkarissa ei tapahdu mitään vaikka takana hiillostetaan, jos mulla on ohitus kesken ja vauhtia sen rajotus +10km/h.

Noista köröttelijöistä voi kiskasta oikealta ohi vaivihkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Semmonen mielipidetiedustelu että:
MInä ajan moottoritiellä sallittu +5 ja ohitan pitkän jonon joka menee alle rajoituksen. Taakse ilmestyy valoja vilkutteleva jonne jolla on kai sitten kova kiire kun ei malta odottaa että pääsen jonon ohi. Suoritan kuitenkin ohituksen loppuun ja palaan oikealle kaistalle.

Kumpi meistä ajaa Minä itte-tyylillä?
Molemmat kaiketi. Lähtökohta pitää olla siinä, ettei häiritse tai vaaranna muuta liikennettä. Usein +5 vasemmalla kaistalla on liian vähän (uliuli), mutta tässä tapauksessa ei vaikuta siltä kun oikea kaista eteni alinopeutta. Vähän mautonta vilkutella valoilla vauhtia jos edellä ajava ajaa jo yli rajoituksen. Samalla sitten yleensä vasemmalla kaistalla pitäisi pysyä liikennevirran mukana. Jos väliä edellä ajaviin muodostuu, se näyttää takana oleville siltä, että hidastelee tarkoituksella. Ja se, miten ajosi muille näyttäytyy, on se miten se tulkitaan. Onko tulkinta väärin tai oikein, se on siinä tilanteessa irrelevanttia, koska päätökset tehdään joka tapauksessa koetun tulkinnan mukaan.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Kas. David tapansa mukaan pysyy asialinjalla.:tup:

Tällä palstalla, ja samoin Murossa aikanaan tuntuu olevan vallalla se käsitys, että tässäkin _kuvitteellisessa_ tapauksessa ohittava on se itsekäs, muita ajattelematon tyyppi jonka pitäisi itsensä tunkea vaikka kuinka pieneen väliin jonossa jotta nopeasti ajava pääsee ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Tuo nyt on kuitenkin aivan oma kansanosansa joka tuota harrastaa, turhaanhan siinä kaistalla ei asuta. Pointti oli lähinnä se, että minun vakkarissa ei tapahdu mitään vaikka takana hiillostetaan, jos mulla on ohitus kesken ja vauhtia sen rajotus +10km/h.
Käsittääkseni sellaisissakin autoissa, joissa on vakionopeudensäädin, on myös kaasupoljin, jota voi painaa. Ja siinä vakionopeudensäätimessä on kytkin, jolla sen saa pois päältä.

Noista köröttelijöistä voi kiskasta oikealta ohi vaivihkaa.
Tämä jos mikä on laitonta, typerää ja vaarallista.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Kas. David tapansa mukaan pysyy asialinjalla.:tup:

Tällä palstalla, ja samoin Murossa aikanaan tuntui olevan vallalla se käsitys, että tässäkin _muvitteellisessa_ tapauksessa ohittava on se itsekäs, muita ajattelematon tyyppi jonka pitäisi itsensä tunkea vaikka kuinka pieneen väliin jonossa jotta nopeasti ajava pääsee ohi.
Se muuttuu itsekkääksi ja muita ajattelemattomaksi sillon kun siellä oikealla on sellainen väli johon ihan hyvin olisi voinut mennä. Jos joku kaahari ohittaa sut oikealta on muuten merkki että siellä oikealla olisi ollut sopiva väli sulle.

Moottoritiellä ohituksessa kun täyttyy nämä kaksi ehtoa, niin ei muilla pitäisi olla nokan koputtamista.
1) Ohittajan vauhti on merkitsevästi nopeampi kuin ohitettavan letkan
2) Ohittaja poistuu vasemmalta kaistalta kun ohittaminen on päättynyt
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Käsittääkseni sellaisissakin autoissa, joissa on vakionopeudensäädin, on myös kaasupoljin, jota voi painaa. Ja siinä vakionopeudensäätimessä on kytkin, jolla sen saa pois päältä.



Tämä jos mikä on laitonta, typerää ja vaarallista.
Minkä takia mun pitää ajaa ylinopeutta (yli sakkorajan) jos joku takana niin haluaa? Valot jos vilkkuisi niin tiputtaisin pari pykälää pois.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Monesti vaan tuntuu siltä, että perässähiihtäjän mielestä se ohitus pitäisi päättyä siinä vaiheessa kun oma takapuskuri on ohittanut noin metrin sen ohitettavan etupuskurin.
Itse varmaan syyllistyn tähän perässähiihtämiseen kun matkanopeus tuppaa olemaan 120km/h motarilla. Ei mua siltikään ahdista hitaammin ohittelevat jos ne kohtuullisessa ajassa siirtyvät takaisin sinne omalle kaistalleen esim. alle kilometri ohituksen jälkeen.

...mutta kun ei. Joka päivä joku jää turaamaan siihen vasemmalle kaistalle kilometritolkulla vakkarilla 95km/h, parhaimmillaan kymmeniä rampinvälejä. Ei näistä auta kuin heittää oikealta ohi. (Joka ei btw ole laitonta varsinkaan jos oikea kaista on tyhjä ja jää myös siihen oikealle ajamaan.)
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
...mutta kun ei. Joka päivä joku jää turaamaan siihen vasemmalle kaistalle kilometritolkulla vakkarilla 95km/h, parhaimmillaan kymmeniä rampinvälejä.
Iso ongelma lienee myös se, että suomalaiset ohitettuina lyövät automaattisesti lisää löylyä koneeseen. Tilanteessa, jossa auto 1 ohitetaan auton 2 toimesta ja auto 3 lähestyy takaa vielä kovempaa: auto 1 kiihdyttää aina (nopeuseron ollessa korkeintaan 5 km/h) samaan nopeuteen 2:sen kanssa. 2 painaa vakkarilla samaa vauhtia ja lopputuloksena 1 ja 2 jaanaavat rinnakkain kilometritolkulla, kun 3 roikkuu 2:sen perässä tattituntumalla.

Ei näistä auta kuin heittää oikealta ohi. (Joka ei btw ole laitonta varsinkaan jos oikea kaista on tyhjä ja jää myös siihen oikealle ajamaan.)
Ollaan hyvin harmaalla alueella. Jos on oikealle kaistalle palannut selvästi ennen vasemmalla ajavaa autoa ja jatkaa vain entistä nopeutta palaamatta lähiaikoina vasemmalle, ollaan selvillä vesillä. Sen sijaan hidastaminen vasemman kaistan auton perään, vaihtaminen oikealle ja kiihdyttäminen, on jo selkeästi laitonta. Kaikki välillä on lain kannalta siinä ja siinä. Varmaa on se, että temppu saa aikaan vasemman kaistan tyypissä kiehumista oli sitten ajanut oikeaa kaistaa 100 m tai 5 km.

Itse koitan välttää oikealta ohittamista moottoriteillä ja annan ainakin vähintään pari kunnon mahdollisuutta ennen kuin siirryn normaaliin tapaan oikealle enkä enää odota tämän vasurilla ajavan antavan tietä ja jatkan itse vakkarilla. Usein tässä vaiheessa seuraa joku provosoiva blokkausyritys useammalla kaistalla, mutta kyllä nämä hetken hengähdettyään yleensä tajuaa olleensa itse niitä mulkkuja (tai ainakin vetäytyvät johonkin pikku väliin nuolemaan näppejään).


Päivän kevennys pikaruokalassa:
Haalarimies 1: "Olit sitten uuden auton ostanut, paljonko maksoi?"
Haalarimies 2: "No 3500."
Haalarimies 1: "Hah. Itse maksoin omasta tonnin."
Haalarimies 2: "No mutta tämä on kuitenkin uudempi ja oli navit, vakkarit ja kaikki."
Haalarimies 1: "No toi on kyllä totta... Mutta mieti, että jotkut ostaa kymppitonninkin autoja. Mitä niissä muka voi olla lisää, että kannattaa?"
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Ongelma nykyään on se että ohituksen jälkeen siihen vasemmalle jäädään asumaan vaikka ohitus on tapahtunut ajat sitten.

Juuri viimeksi tänään oli tällainen tilanne. Noin kilometrin perässäköröttelyn jälkeen motarilla ajoin jokusen metrin päähän takapuskurista ennen kuin tajuttiin vaihtaa sitä kaistaa. Sitten jeesustellaan kuinka vastuutonta ja turvatonta ko. toiminta on.
Kyllä niitä törttöilijöitä löytyy sekä perässä tulevista nopeammista että edellä menevistä hitaammista. Siis:
A) Niitä jotka valtaavat sen vasemman kaistan, ja jatkavat omaa hidasta tahtiaan vasemmalla, vaikka takana ja edessä on kilometri tyhjää oikeaa kaistaa
ja
B) Niitä jotka puikahtavat oikealta ohi heti kun auto juuri ja juuri mahtuu ohitetun ja edessä olevan välistä, luonnollisesti juuri kun edellä oleva on vilkku päällä jo vaihtamassa siihen oikealle takaisin.

A tapauksessa toki joskus on kyse vaan siitä, että kuski on omissa ajatuksissaan, ja vaihtaa kiltisti kaistaa kun valoja väläyttää, nämä B tapaukset on sitten niitä asennevammaisia. Toki A-joukostakin löytyy asennevammaisia wannabe-poliiseja, joiden mielestä kenenkään ei kuulu päästä heistä ohi, koska he ajavat (oman 10km/h heittävän mittarinsa mukaan) suurinta sallittua.

Onneksi kuitenkin suurin osa nyt enemmän tai vähemmän järjevästi autoilee, mutta se yksi törttö jää aina paremmin mieleen kuin ne 50 fiksusti ajavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Se muuttuu itsekkääksi ja muita ajattelemattomaksi sillon kun siellä oikealla on sellainen väli johon ihan hyvin olisi voinut mennä. Jos joku kaahari ohittaa sut oikealta on muuten merkki että siellä oikealla olisi ollut sopiva väli sulle.

Moottoritiellä ohituksessa kun täyttyy nämä kaksi ehtoa, niin ei muilla pitäisi olla nokan koputtamista.
1) Ohittajan vauhti on merkitsevästi nopeampi kuin ohitettavan letkan
2) Ohittaja poistuu vasemmalta kaistalta kun ohittaminen on päättynyt
Periaatteessa samaa mieltä, mutta monesti tulee kyllä jatkettua vasenta kaistaa seuraavaan ohitukseen ihan vaan siksi, että muuten sieltä perästä tulee kymmenen muutakin 130 km/h ajavaa autoa ohi kun itsellä nopeutta on vaivaset 129 ja itse jää sumppuun oikealle kaistalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Tänään ärsytti helsingin mäkelänkatua ajanut vaaleansininen Yaris. Liikkui niin helvetin laiskasti ja tietysti vasenta kaistaa koko matkan ilman kääntymisaikeita vasemmalle. Kyyläsin vihaisesti ohittaessani oikealta ja kyllä, kuljettaja räpläsi kännykkää keskittyneen oloisesti. Harmi että ei tullut rinnalleni liikennevaloihin vaan jätti reilun raon edellämenevään, olisin näyttänyt käsimerkkejä :mad:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 417
Viestejä
4 198 661
Jäsenet
70 905
Uusin jäsen
Jazo

Hinta.fi

Ylös Bottom