...mutta kun ei. Joka päivä joku jää turaamaan siihen vasemmalle kaistalle kilometritolkulla vakkarilla 95km/h, parhaimmillaan kymmeniä rampinvälejä.
Iso ongelma lienee myös se, että suomalaiset ohitettuina lyövät automaattisesti lisää löylyä koneeseen. Tilanteessa, jossa auto 1 ohitetaan auton 2 toimesta ja auto 3 lähestyy takaa vielä kovempaa: auto 1 kiihdyttää aina (nopeuseron ollessa korkeintaan 5 km/h) samaan nopeuteen 2:sen kanssa. 2 painaa vakkarilla samaa vauhtia ja lopputuloksena 1 ja 2 jaanaavat rinnakkain kilometritolkulla, kun 3 roikkuu 2:sen perässä tattituntumalla.
Ei näistä auta kuin heittää oikealta ohi. (Joka ei btw ole laitonta varsinkaan jos oikea kaista on tyhjä ja jää myös siihen oikealle ajamaan.)
Ollaan hyvin harmaalla alueella. Jos on oikealle kaistalle palannut selvästi ennen vasemmalla ajavaa autoa ja jatkaa vain entistä nopeutta palaamatta lähiaikoina vasemmalle, ollaan selvillä vesillä. Sen sijaan hidastaminen vasemman kaistan auton perään, vaihtaminen oikealle ja kiihdyttäminen, on jo selkeästi laitonta. Kaikki välillä on lain kannalta siinä ja siinä. Varmaa on se, että temppu saa aikaan vasemman kaistan tyypissä kiehumista oli sitten ajanut oikeaa kaistaa 100 m tai 5 km.
Itse koitan välttää oikealta ohittamista moottoriteillä ja annan ainakin vähintään pari kunnon mahdollisuutta ennen kuin siirryn normaaliin tapaan oikealle enkä enää odota tämän vasurilla ajavan antavan tietä ja jatkan itse vakkarilla. Usein tässä vaiheessa seuraa joku provosoiva blokkausyritys useammalla kaistalla, mutta kyllä nämä hetken hengähdettyään yleensä tajuaa olleensa itse niitä mulkkuja (tai ainakin vetäytyvät johonkin pikku väliin nuolemaan näppejään).
Päivän kevennys pikaruokalassa:
Haalarimies 1: "Olit sitten uuden auton ostanut, paljonko maksoi?"
Haalarimies 2: "No 3500."
Haalarimies 1: "Hah. Itse maksoin omasta tonnin."
Haalarimies 2: "No mutta tämä on kuitenkin uudempi ja oli navit, vakkarit ja kaikki."
Haalarimies 1: "No toi on kyllä totta... Mutta mieti, että jotkut ostaa kymppitonninkin autoja. Mitä niissä muka voi olla lisää, että kannattaa?"