Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tänään ärsytti helsingin mäkelänkatua ajanut vaaleansininen Yaris. Liikkui niin helvetin laiskasti ja tietysti vasenta kaistaa koko matkan ilman kääntymisaikeita vasemmalle. Kyyläsin vihaisesti ohittaessani oikealta

Mäkelänkatu ei ole moottoritie, joten ei siinä ole mitään nopeampia ja hitaampia kaistoja.

ja kyllä, kuljettaja räpläsi kännykkää keskittyneen oloisesti. Harmi että ei tullut rinnalleni liikennevaloihin vaan jätti reilun raon edellämenevään, olisin näyttänyt käsimerkkejä :mad:

Ei se sitä käsimerkkiä olisi huomannut, jos kerran kännykkää räpläsi
 
Periaatteessa samaa mieltä, mutta monesti tulee kyllä jatkettua vasenta kaistaa seuraavaan ohitukseen ihan vaan siksi, että muuten sieltä perästä tulee kymmenen muutakin 130 km/h ajavaa autoa ohi kun itsellä nopeutta on vaivaset 129 ja itse jää sumppuun oikealle kaistalle.

No tälläsessä kohtaa voi varmaan käyttää sitä pelisilmää ja pumpata lisää vauhtia tai sitten odotella kiltisti vuoroaan.
 
Jonon (tai "jonon") ensimmäisellä luulisi vuoronumerossa lukevan 1.
Kuvastaakin hyvin suomijunttien mentaliteettia :D

Onhan se nyt silkkaa itsekkyyttä/kusipäisyyttä jäädä tuhertamaan ohituskaistalle jos huomaa perässä tulevan nopeampia.
Jännä ettei näitä teiden tukkoja näy esim. autobahnilla? Siellä siirrytään kiltisti takaisin oikealle kun havaitaan peilissä nopeasti kasvava kohde. Tai vaihtoehtoisesti osataan pysyä kokonaan pois vasemmalta kaistalta/moottoriteiltä, jos ei ole kykyä käskyttää sitä matolaatikkoaan muun liikennevirran mukaisesti.
 
No tälläsessä kohtaa voi varmaan käyttää sitä pelisilmää ja pumpata lisää vauhtia tai sitten odotella kiltisti vuoroaan.
Kyllä, takana olevat voivat kiltisti odottaa vuoroaan. Joskus olen saattanut positiivisen vahvistamisen muodossa painaa kaasua, jos takana oleva on osannut jättää turvavälin ja ohitustarve on kohta loppumassa. Jos oikealla on kuitenkin pitkä, hitaasti liikkuva jono, jossa on muutamia 100 metrin välejä siellä täällä, niin en ala muiden kiireen vuoksi nostamaan enkä laskemaan nopeuttani. Jos arvioin, että yksittäinen kuumakalle ehtii puikahtaa tuossa välissä ohi, sujahdan siihen hetkeksi. Aikaa on ohitukseen on n. 5 sekuntia, ennen kuin joutuisin itse hidastamaan, jos oikealla kulmaa rekkoja.
 
Näyttää myös youtuben videois tulevan vastaan noit autobahnilla tien tukkona olevia. Että mitähän kuvitelmaa tuo taas on ettei siellä olis. Ja onhan se täysin eri asia motarin 120 rajoituksella 130 ajellen hiukan turhan hitaasti siirtyä oikealle kuin tiellä jossa ei nopeusrajoitusta.
Näin tänäkin iltana baanalle suuntaavana voin kyllä kertoa että vasemman kaistan varaajia näkyy todella todella harvoin. Siitä saa myös kovat sakot jos poliisit sattuu näkemään. Tai sikäläisittäin kovat.
 
Näyttää myös youtuben videois tulevan vastaan noit autobahnilla tien tukkona olevia. Että mitähän kuvitelmaa tuo taas on ettei siellä olis. Ja onhan se täysin eri asia motarin 120 rajoituksella 130 ajellen hiukan turhan hitaasti siirtyä oikealle kuin tiellä jossa ei nopeusrajoitusta.
Saksassa taitaa kuitenkin olla sakotettava rike vasemmilla kaistoilla turhaan ajaminen ja sitä myös valvotaan? Toki sieltä silti voi löytyä joku joka on tukkona. Usein varmaan myös ulkomaalaisia, jotka eivät tunne sääntöjä.

Tuo nopeusrajoituksen puute kyllä tekee ajamisesta paljon huomioon ottavampaa. Kun sellaista nopeutta ei ole mitä kaikkien pitäisi ajaa niin ihmiset helpommin antaa tilaa niin nopeampaa kuin hitaampaakin ajaville. Ja onhan siinä sekin kun ei tarvitse orjallisesti tuijottaa sitä nopeusmittaria niin jää enemmän aikaa seurata liikennettä.
 
Kuvastaakin hyvin suomijunttien mentaliteettia :D

Onhan se nyt silkkaa itsekkyyttä/kusipäisyyttä jäädä tuhertamaan ohituskaistalle jos huomaa perässä tulevan nopeampia.
Jännä ettei näitä teiden tukkoja näy esim. autobahnilla? Siellä siirrytään kiltisti takaisin oikealle kun havaitaan peilissä nopeasti kasvava kohde. Tai vaihtoehtoisesti osataan pysyä kokonaan pois vasemmalta kaistalta/moottoriteiltä, jos ei ole kykyä käskyttää sitä matolaatikkoaan muun liikennevirran mukaisesti.

Asia nyt vaan on niin, että liikenteessä on säännöt ja jos joku haluaa pelata sitä peliä omilla säännöillä niin hän on se joka tinkii. Silkka aitsepäisyyttä/kusipäisyyttä ajella roimaa ylinopeutta ja kiroilla muita.

Ja tämä siis ajatellen tilannetta, jossa oihittaja ajaa rajoituksen mukaan (todellista nopeutta).
 
Asia nyt vaan on niin, että liikenteessä on säännöt ja jos joku haluaa pelata sitä peliä omilla säännöillä niin hän on se joka tinkii. Silkka aitsepäisyyttä/kusipäisyyttä ajella roimaa ylinopeutta ja kiroilla muita.

Ja tämä siis ajatellen tilannetta, jossa oihittaja ajaa rajoituksen mukaan (todellista nopeutta).
Nimenomaan. Nopeusrajoitus koskee myös vasenta kaistaa ja jos rajoituksen mukainen vauhti ei riitä, niin se on takaa kovempaa tulevan oma ongelma. Toinen asia on sitten se, että jääkö ajamaan vasenta kaistaa vai vaihtaako fiksusti takaisin oikealle.
 
Tämä ”mulla on oikeus ajaa just niin hiljaa vasuria kuin haluan muista välittämättä” kultti alkaa kovasti kuulostaa samalta vinkumiselta, jota tulee, kun tietyn ihmistyypin (kokovartalomulkku) tupakoijalle mainitsee hänen polttavan asuntojen ilmanottoaukon yms. edessä. Joo, ei ole varmaan suoraan kielletty, mutta tervejärkinen katsoo tilannetta. Isoa ihmisjoukkoa voi häiritä vaikka tekis täsmälleen sääntöjen puitteissa.
 
Tämä ”mulla on oikeus ajaa just niin hiljaa vasuria kuin haluan muista välittämättä” kultti alkaa kovasti kuulostaa samalta vinkumiselta, jota tulee, kun tietyn ihmistyypin (kokovartalomulkku) tupakoijalle mainitsee hänen polttavan asuntojen ilmanottoaukon yms. edessä. Joo, ei ole varmaan suoraan kielletty, mutta tervejärkinen katsoo tilannetta. Isoa ihmisjoukkoa voi häiritä vaikka tekis täsmälleen sääntöjen puitteissa.
Älä nyt ala olkiukkoilemaan. Ja en minä ylinopeuttakaan ala ajamaan sen takia, että jollain takaa tulevalla bensalenkkarilla on kiire.
 
Älä nyt ala olkiukkoilemaan. Ja en minä ylinopeuttakaan ala ajamaan sen takia, että jollain takaa tulevalla bensalenkkarilla on kiire.
Mut et aja hiljempaakaan? Mulla ei ole ongelmaa nopeuden suhteen, joustamattomuuden suhteen sen sijaan on paljonkin.

Eihän motarilla se ohittaminen ole mitenkään pitkäkestoinen operaatio vaan ne ongelmat syntyy kaistalle vaihdoista tai sen tekemättä jättämisestä. Aiemmin kuvasin jäykkäniska jne. tilanteet, niin en ala tähän toistamaan. Nopeus on lähinnä ongelma silloin, kun mennään rekkatyylillä 1 km:h erolla ohi ja kestää ja kestää. Jono tällaisen mulkun takana pk-seudulla voi olla hyvin kymmeniä autoja. Pelisilmää saa ja pitää käyttää.

Itse en lähde suht samaa nopeutta ajavista ohi ellei sitten ole joku pumppari kyseessä ja vakkarin käyttö ei ole mahdollista. Noi hermannit ovat kaikkein rasittavimpia, kun 90 % varmuudella se hetkeksi unohtunut kaasupoljin löytyy just ohittaessa. Sit se painaa horisonttiin vain tullakseen perä edellä parin minuutin päästä vastaan. Prkl. Jos on vielä joku teinibemari, niin saa oikeasti ”yllättää” sen, että ei lähde kisaamaan. Jotkut lähtee silti. Ja muutama minuutti myöhemmin. 1-tiellä Lohja-Halikko välillä näkyy eniten näitä helmiä.
 
Mut et aja hiljempaakaan? Mulla ei ole ongelmaa nopeuden suhteen, joustamattomuuden suhteen sen sijaan on paljonkin.

Eihän motarilla se ohittaminen ole mitenkään pitkäkestoinen operaatio vaan ne ongelmat syntyy kaistalle vaihdoista tai sen tekemättä jättämisestä. Aiemmin kuvasin jäykkäniska jne. tilanteet, niin en ala tähän toistamaan. Nopeus on lähinnä ongelma silloin, kun mennään rekkatyylillä 1 km:h erolla ohi ja kestää ja kestää. Jono tällaisen mulkun takana pk-seudulla voi olla hyvin kymmeniä autoja. Pelisilmää saa ja pitää käyttää.

Itse en lähde suht samaa nopeutta ajavista ohi ellei sitten ole joku pumppari kyseessä ja vakkarin käyttö ei ole mahdollista. Noi hermannit ovat kaikkein rasittavimpia, kun 90 % varmuudella se hetkeksi unohtunut kaasupoljin löytyy just ohittaessa. Sit se painaa horisonttiin vain tullakseen perä edellä parin minuutin päästä vastaan. Prkl. Jos on vielä joku teinibemari, niin saa oikeasti ”yllättää” sen, että ei lähde kisaamaan. Jotkut lähtee silti. Ja muutama minuutti myöhemmin. 1-tiellä Lohja-Halikko välillä näkyy eniten näitä helmiä.
Pääasiassa tulee ohiteltua ajoneuvoyhdistelmiä ja reilusti alle nopeusrajoituksen ajavia, jolloin nopeusero on enemmän kuin 1 km/h. En myöskään jää vasemman kaistan tukkeeksi.
 
Pääasiassa tulee ohiteltua ajoneuvoyhdistelmiä ja reilusti alle nopeusrajoituksen ajavia, jolloin nopeusero on enemmän kuin 1 km/h. En myöskään jää vasemman kaistan tukkeeksi.
Eli ei pitäisi olla suurempia ongelmia, jos seuraat vähän mitä peileissä tapahtuu ja ajoitat vasemmalle siirtymiset liikennevirran mukaan.

Yleisellä tasolla: Jos tuntemus on, että koko ajan meinaa jäädä pussiin oikealle ja vasurilla kaikki ajaa yli, niin silloin ajaa liian nopeasti oikean kaistan yleisnopeuteen nähden ja liian hitaasti vasurin yleisnopeuteen nähden. Tämä voi toki olla pähkinä purtavaksi niille, joiden mielestä se oma nopeus on ainoa oikea. Eihän omassa sääntöjen mukaan ajossa voi olla mitään haittaavaa, eihän??
 
Yleisellä tasolla: Jos tuntemus on, että koko ajan meinaa jäädä pussiin oikealle ja vasurilla kaikki ajaa yli, niin silloin ajaa liian nopeasti oikean kaistan yleisnopeuteen nähden ja liian hitaasti vasurin yleisnopeuteen nähden. Tämä voi toki olla pähkinä purtavaksi niille, joiden mielestä se oma nopeus on ainoa oikea. Eihän omassa sääntöjen mukaan ajossa voi olla mitään haittaavaa, eihän??
Yleisellä tasolla: Jos ajaa rajoitus + 40 km/h ja tuntemus on, että koko ajan muut ovat tukkeena, niin silloin kannattaa katsoa peiliin. Tämä voi toki olla pähkinä purtavaksi niille, joiden mielestä se oma ylinopeus on ainoa oikea. Eihän omassa dynaamisessa ajossa voi olla mitään haittaavaa, eihän??
 
Yleisellä tasolla: Jos ajaa rajoitus + 40 km/h ja tuntemus on, että koko ajan muut ovat tukkeena, niin silloin kannattaa katsoa peiliin. Tämä voi toki olla pähkinä purtavaksi niille, joiden mielestä se oma ylinopeus on ainoa oikea. Eihän omassa dynaamisessa ajossa voi olla mitään haittaavaa, eihän??
Taitaa se totuus sattua? Tuollaista törkeää nopeutta ei motarilla juuri näe, 127 km/h todellista kun pistää menemään, niin hyvin harva tulee enää ohi. 135-140 km/h vauhdissa ei tule oikeastaan ketään ohi. Mut ootas kun tulee tietyö yms. rajoitus. Ne 115 km/h ajavat hermannit tulee samaa vauhtia ohi. Sit joskus kolmannen (yleensä 60 km/h) kohdalla lamppu syttyy niin penkin ja ratin välissä kuin auton perässä. Monesti jää kyllä silloinkin syttymättä.

e: Ja kuten aikoja sitten jo avasin, mua ei ärsytä kuin liikenteen tahallinen tai tahaton epäsujuvoittaminen. Pöpilässä olisin näillä ajokilometreillä, jos jokaisesta ohittajasta pitäis alkaa stressaamaan.

e2: Ja nimenomaan riippumatta siitä olenko sitten ohittaja tai ohitettava. Sen olen huomannut, että helpompi ajaa mitä vähemmän itseä ohitetaan. Eli riittää, kun ajaa Poliisin huomautusrajan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa se totuus sattua? Tuollaista törkeää nopeutta ei motarilla juuri näe, 127 km/h todellista kun pistää menemään, niin hyvin harva tulee enää ohi. 135-140 km/h vauhdissa ei tule oikeastaan ketään ohi. Mut ootas kun tulee tietyö yms. rajoitus. Ne 115 km/h ajavat hermannit tulee samaa vauhtia ohi. Sit joskus kolmannen (yleensä 60 km/h) kohdalla lamppu syttyy niin penkin ja ratin välissä kuin auton perässä. Monesti jää kyllä silloinkin syttymättä.
Ei satu. Annoin vain vinkin yleisellä tasolla.
 
No mitä voi odottaa, jos joidenkin mielestä liikenne on joku binäärifunktio ja sivuuttavat 95 % normaalista liikenteestä siinä välissä. Kaistanvaihdot kyllä sinällään ovat motarilla ihan aito ongelma, joka jää nopeuskeskustelun varjoon.
 
No mitä voi odottaa, jos joidenkin mielestä liikenne on joku binäärifunktio ja sivuuttavat 95 % normaalista liikenteestä siinä välissä. Kaistanvaihdot kyllä sinällään ovat motarilla ihan aito ongelma, joka jää nopeuskeskustelun varjoon.
Kenen mielestä? Kuten tuoppi jo vihjasi, niin yritetään olla olkiukkoilematta. :)
 
Kaistanvaihtoon liittyen: Vilkutta pieneen väliin tasaamatta nopeutta toisen kaistan kanssa juuri ollenkaan? Vai se että muistaa vaihtaa kaistaa vain toiseen suuntaan.
 
Kaistanvaihtoon liittyen: Vilkutta pieneen väliin tasaamatta nopeutta toisen kaistan kanssa juuri ollenkaan? Vai se että muistaa vaihtaa kaistaa vain toiseen suuntaan.
No jos lähdetään liikkeelle vaikka vilkun oikeaoppisesta käytöstä ja ennakoinnista. Entäs turhat ohitukset ja kaistanvaihdot?
 
Kenen mielestä? Kuten tuoppi jo vihjasi, niin yritetään olla olkiukkoilematta. :)
Onhan tässä aika moni esittänyt mielipiteitä sen suuntaan, että jos ajaa sääntöjen mukaan, niin voi haistattaa muille paskat.

Mitäpä jos olkiukkojen huutelun sijaan keskityttäisiin pohtimaan itse asiaa?
 
Tämä ”mulla on oikeus ajaa just niin hiljaa vasuria kuin haluan muista välittämättä” kultti alkaa kovasti kuulostaa samalta vinkumiselta, jota tulee, kun tietyn ihmistyypin (kokovartalomulkku) tupakoijalle mainitsee hänen polttavan asuntojen ilmanottoaukon yms. edessä. Joo, ei ole varmaan suoraan kielletty, mutta tervejärkinen katsoo tilannetta. Isoa ihmisjoukkoa voi häiritä vaikka tekis täsmälleen sääntöjen puitteissa.
Luetun ymmärtäminen. Aika monessa kohtaa nyt tullut esiin, että puhutaan tilanteesta, jossa ajetaan jo suurinta sallittua. Ei ole etummaisen tehtävä toimia sakkohaavina.

Kumma kun talvella on perä täynnä porukkaa ajaa 110-115 mittarivauhtia ja kesällä kun 130 niin ohittavat autot lasketaan yhden käden sormilla.

Edit: Jaa luuri oli jättänyt viimeiset viestit näyttämättä. Jokatapauksessa saa helposti mielikuvan, että pitäisi ajaa 160km/h pitkän ohitettavan jonon ohi jos takana oleva puskee vauhtia.
 
Onhan tässä aika moni esittänyt mielipiteitä sen suuntaan, että jos ajaa sääntöjen mukaan, niin voi haistattaa muille paskat.
Se on sinun tulkintasi. Kuten jo edellä sanoin, niin huomioin muut esimerkiksi siten, että en jää vasemmalle kaistalle roikkumaan muiden tukkeeksi. En kuitenkaan ala kiihdyttelemään takaatulevan ehdoilla ohituksen ollessa kesken.
 
Se on sinun tulkintasi. Kuten jo edellä sanoin, niin huomioin muut esimerkiksi siten, että en jää vasemmalle kaistalle muiden tukkeeksi. En kuitenkaan ala kiihdyttelemään takaatulevan ehdoilla ohituksen ollessa kesken.
Toi nyt on ainakin epätaloudellisinta ajamista mitä voi tehdä jos ohitat ensin 130km/h tavaraa ohituskaistalla, tän jälkeen paluu omalle kaistalle liinat kiinni vaikka 118km/h ettei mene hitaamman kontista sisään ja kun kiireisempi kaveri on päästetty ohi niin takasin ohituskaistalle reippaalla kiihdytyksellä.
 
Luetun ymmärtäminen. Aika monessa kohtaa nyt tullut esiin, että puhutaan tilanteesta, jossa ajetaan jo suurinta sallittua. Ei ole etummaisen tehtävä toimia sakkohaavina.

Kumma kun talvella on perä täynnä porukkaa ajaa 110-115 mittarivauhtia ja kesällä kun 130 niin ohittavat autot lasketaan yhden käden sormilla.
Asian ymmärtäminen. Ei sen jonon ensimmäisen tehtävä myöskään ole (sujuvan) liikenteen estäminen. Ei ”suurin sallittu” ole mikään oikeutus käyttäytyä kuin idiootti. Ylinopeuskaan ei ole oikeutus. Kuten x kertaa jo totesin, normaalilla tyylillä ja muut huomioiden ohitus sallitulla ei ole mikään ongelma. Satunnaisesti varmasti taakse osuu tällöinkin kärsimätön kaveri, mutta säännöllisesti? Tällöin kallistun sen puolelle, että väkisin on alettu tappelemaan liikennevirran nopeutta vastaan.

En sitten tiedä kinaatteko vain kinaamisen vuoksi, mutta varsin selväähän se on, että jos 1-tiellä onnistuu keräämään parin kilsan jonon taakseen, niin todellinen ongelma ei liene autoissa 2-x oli 1. auton nopeus mikä tahansa.
 
Se on sinun tulkintasi. Kuten jo edellä sanoin, niin huomioin muut esimerkiksi siten, että en jää vasemmalle kaistalle roikkumaan muiden tukkeeksi. En kuitenkaan ala kiihdyttelemään takaatulevan ehdoilla ohituksen ollessa kesken.
Enpä tainnut sinusta edes kirjoittaa. Johan mä totesin, että sun tyylillä tuskin tulee ongelmia.
 
Eipähän jäänyt kennellekään epäselväksi. Sääntöjen noudattaminen ei välttämättä tarkoita, että jättäisi muut huomioimatta ja ajaisi kokonaan ilman pelisilmää.
Niin, suurin osaa ajaa ihan hyvin ja asiallisesti. Vähän turhan paljon mennään kaistanvaihtoihin nollat taulussa, mutta varsinaisia kotipoliiseja on suht vähän. Ruuhka-aikoina tosin ei tarvitse kuin sen yhden, niin johan ollaan jumissa.

Onneksi ei itse tarvitse pahimpiin ruuhka-aikoihin hirveästi ajaa. Mut silti kyllä joka 1-tien päästä päähän ajoon mahtuu joku sankari. Muurlan paikkeilla on ollut (sama?) sininen bemari pari kertaa pomppaamassa vasurille jyrkällä liikkeellä sillä sekunnilla, kun oma vilkku vilkahtaa. Molemmilla kerroilla olisin oikein hyvin ehtinyt hermannin ohi normaalien etäisyyksien puitteissa. Jos ja kun tulee vielä vastaan, niin täytynee vilkauttaa kerran ja jos taas riuhtaisee varurille, niin tyynesti vilkutan kerran takas oikealle ja jatkan sitä pitkin omalla nopeudella esteen ohittamiseen asti. Todennäköisyys sille, että kiihdyttää kun tulen rinnalle vakkari päällä? Veikkaisin 100.
 
Nimenomaan. Nopeusrajoitus koskee myös vasenta kaistaa ja jos rajoituksen mukainen vauhti ei riitä, niin se on takaa kovempaa tulevan oma ongelma. Toinen asia on sitten se, että jääkö ajamaan vasenta kaistaa vai vaihtaako fiksusti takaisin oikealle.
Toisaalta, mutta toisaalta jos suurimmalla sallitulla ei pääse sitten säädyllisessä ajassa ohi (eikä halua ylinopeutta ajaa) niin miksi sitten on siinä ohituskaistalla? Ei se että takanatuleva ehkä tötöilee jos annan niin oikeuta itseä tötöilemään yhtä pahasti.

Tuo ongelma muodostuu lähinnä siitä, että ollaan joustamattomia omassa nopeudessa, eli kun ajetaan vakkari päällä 119,8km/h ja saavutetaan joku toinen vakkari päällä 119,2km/h ajava niin lähdetään sitten ohittamaan samaa nopeutta jatkaen ja tukitaan se vasen kaista. Oikea vaihtoehto on joko lisätä nopeutta (ainakin ohituksen ajaksi) tai sitten ottaa kilometri vakkarista pois ja jäädä taakse. Kumpikin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta se rinnalla nylkyttäminen (koska minä ajan rajoitusten mukaan) ei ole.

Ajakoon jokainen mitä nopeutta haluaa, kunhan pystyy siitä vähän liikennetilanteen mukaan joustamaan. Eli jos et halua ajaa hetkeäkään 125km/h, niin sitten pitää olla valmis ajamaan 115 km/h. johonkin suuntaan pitää joustoa löytyä, muuten ei liikenne toimi.

Toivottavasti kun mukautuvat yleistyy niin tämäkin vähenee.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta, mutta toisaalta jos suurimmalla sallitulla ei pääse sitten säädyllisessä ajassa ohi (eikä halua ylinopeutta ajaa) niin miksi sitten on siinä ohituskaistalla? Ei se että takanatuleva ehkä tötöilee jos annan niin oikeuta itseä tötöilemään yhtä pahasti.
Jos ohittaa ajoneuvoyhdistelmää tai reilusti alle nopeusrajoituksen ajavaa liikennettä, niin kyllä pääsee säädyllisessä ajassa ohi. Se ei silti kaikille aina riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ohittaa ajoneuvoyhdistelmää tai reilusti alle nopeusrajoituksen ajavaa liikennettä, niin kyllä pääsee säädyllisessä ajassa ohi.
Se onkin minunkin mielestäni ihan ok, että ohittelee 120km/h rekkoja, oli takana liikennettä tai ei. Mutta tosiaan jos ohittelee 120km/h 119,5km/h ajavaa henkilöautoa, niin silloin ei olisi pitänyt olla mitään asiaa ohituskaistalle, vaikka kuinka ajaisi suurinta sallittua.

Vielä ärsyttävämpiä nämä kilometritolkulla ohittavat ovat tietysti ohituskaistoilla. Joillakin tuntuu olevan se käsitys, että se koko 5 km ohituskaista on varattu vain heidän ohitukseensa rekan ohittamiseen, vaikka perässä olisi millainen letka. Edelleen jos ei ole haluja mennä yli 5km/h kovempaa kuin rekka niin sitten jäädään taakse. Jotenkuten sen vielä ymmärtää kun se 60 hummainen pikkukippo oikeasti tarvitsee sen koko ohituskaistan kiihdyttääkseen 5 km/h (tosin vauhdin otto etukäteen on sallittua), mutta kun tuota näkee sellaisiltakin autoilta joissa potkua pitäisi olla riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta, mutta toisaalta jos suurimmalla sallitulla ei pääse sitten säädyllisessä ajassa ohi (eikä halua ylinopeutta ajaa) niin miksi sitten on siinä ohituskaistalla? Ei se että takanatuleva ehkä tötöilee jos annan niin oikeuta itseä tötöilemään yhtä pahasti.
Tuolla tosiaan liikkuu melkoisen paljon sellaista sakkia, joiden mielestä pitäisi änkeä 40 km/h nopeuserolla ohittaessa ensimmäiseen väliin, johon auton juuri ja juuri saisi mahtumaan, jotta takaa tuleva pääsisi jatkamaan itse valitsemaansa nopeutta, ja jotka kuvittelevat takaa puskemisen jotenkin auttavan asiaa.

Vaihtoehtoisesti takaa tuleva tötöilijä ei odota edessä olevan väistävän ensimmäiseen rakoon, vaan ajattelee, että 10 metriä on ihan tavanomainen väli 120-130 km/h nopeuksissa.

En tiedä kumpi on pahempi vaihtoehto.
 
Jos raskas liikenne päästelee rajoitinta vasten noin 90 km/h, ohituskaista alkaa, satasen rajoitus, niin jotta se pitkä jono henkilöautoja pääsee kaikki siitä rekasta ohi sen muutaman kilometrin ohituskaistan aikana, niin kovia nopeuksia siinä tulisi käyttää. Sopisi minulle. Tuo olisi sitä joustavaa liikennettä. Mutta kun laki sanoo ettei ylinopeutta saa ajaa missää tilanteessa. Eikä ole vain yksi kerta kun olen nähnyt sinivuokot tutkan kanssa ohituskaistan päädyssä. Rahastuksen makua :grumpy:
 
Kvarkki ei taaskaan ole ymmärtänyt lukemaansa tai sitten ymmärtää tahallaan väärin jotta pääsee kinaamaan.
Eikö sulla ole parempaa inputtia kuin keksityt skenaariot, valitukset ei-kelpaavista vastauksista ja yleinen trollaus?

Jos sä kirjoitat, että muiden pitää joustaa, kun sä ajat sääntöjen mukaan, niin miten tämä pitäis tulkita? Mulle tulee ensimmäisenä mieleen 1-tiellä jääräpäisesti vasuria jurruttava jääräpää puolet Lohjasta ja Vihdistä vittuuntuneen perseessä kiinni. Ihan oman arkikokemuksen mukaan pienet joustot ovat välttämättömiä liikenteen sujumiseksi. Vetoketjukin ja koko parijonon liikkuminen tyssää aina siihen jäärään, jolla on oikeus.
 
Jos raskas liikenne päästelee rajoitinta vasten noin 90 km/h, ohituskaista alkaa, satasen rajoitus, niin jotta se pitkä jono henkilöautoja pääsee kaikki siitä rekasta ohi sen muutaman kilometrin ohituskaistan aikana, niin kovia nopeuksia siinä tulisi käyttää. Sopisi minulle. Tuo olisi sitä joustavaa liikennettä. Mutta kun laki sanoo ettei ylinopeutta saa ajaa missää tilanteessa. Eikä ole vain yksi kerta kun olen nähnyt sinivuokot tutkan kanssa ohituskaistan päädyssä. Rahastuksen makua :grumpy:
Sitähän tuo on.

Ohituskaista onkin ihan oma lukunsa ja siellä harvoin tulee mittaria katseltua. Sivariautoja sen sijaan tulee katseltua siinä kun reippaammin ajaa.
 
Vilkku tuntuu olevan taas vaikea. Nähtävästi nuoriso on tottunut sillä isin leasingkärryllä talven ajan näpäyttämään vilkkuviikseä kerran, kun siinä on se kaistanvaihtovilkku. Nyt sitten on unohtunut, että siinä omassa 20 vuotta vanhassa katiskassa ei olekkaan moista ominaisuutta.

Kyllä puolen sekunnin näpäytys riittää kertomaan aikeista. Jos sen siis huomaa.

Vilkku on vissiin sama kuin pipo päässä 20 asteen pakkasella 80-90kytluvulla. Kaverit pistää heti turpaan, elä vilkuta, muut tietää minne meet h0mo!!1!
 
Jos raskas liikenne päästelee rajoitinta vasten noin 90 km/h, ohituskaista alkaa, satasen rajoitus, niin jotta se pitkä jono henkilöautoja pääsee kaikki siitä rekasta ohi sen muutaman kilometrin ohituskaistan aikana, niin kovia nopeuksia siinä tulisi käyttää. Sopisi minulle. Tuo olisi sitä joustavaa liikennettä. Mutta kun laki sanoo ettei ylinopeutta saa ajaa missää tilanteessa. Eikä ole vain yksi kerta kun olen nähnyt sinivuokot tutkan kanssa ohituskaistan päädyssä. Rahastuksen makua :grumpy:
Juu pikkuylitysten kyttäys ohituskaistalla on kyllä täysin naurattavaa, mutta valitettavasti tuota näkee. Liikenneturvallisuuttahan tuo vain ja ainoastaan laskee, kaikkien etu olisi että siinä ohistuskaistalla pääsisi mahdollisimman moni ohi.

Helppohan tuo olisi lakimuutoksella korjata, että ohituskaistalla ja vastaantulijan kaistalla ohitetettaesas on rajoitus +20km/h, liikenneturvallisuus vain paranisi kun vaarallisin tapa hidas ohitus. Mutta kun sakkotulot pienenisi niin eihän se käy.
 
Jos näkyvyys on heikko mutkien, mäkien tai kasvillisuuden jne. takia niin jotkut koittavat ajaa silti päin, kun joustaa ei voi. Kun yksinkertaisesti ei voi nähdä heidän tulevan vaikka miten katsoisi, joskus on pakko painaa kaasu pohjaan ja toivoa parasta. Joihinkin kohtiin on laitettu peilejä, mutta eihän niitä kukaan pese, joten täysin hyödyttömiä. Sitten on erikseen ne henkilöt ketkä käyttävät kyseisiä risteyksiä, joten he tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Vilkku tuntuu olevan taas vaikea. Nähtävästi nuoriso on tottunut sillä isin leasingkärryllä talven ajan näpäyttämään vilkkuviikseä kerran, kun siinä on se kaistanvaihtovilkku. Nyt sitten on unohtunut, että siinä omassa 20 vuotta vanhassa katiskassa ei olekkaan moista ominaisuutta.
Erityisen hyödyllistä on hipaista sitä vilkkua samalla kun rattia kääntäessä käsi kulkee viiksen ohi. Havaintojeni mukaan tuollainen ei kyllä rajoitu millään tavalla nuorisoon.
 
Lainsäätäjä määrittää oikean nopeuden.
Kerran lähdit näsäviisastelemaan, niin itse asiassa lainsäätäjä ei määritä vaan se, jolle liikenteen ohjauslaitteen asentaminen kuuluu. Kaupunki, tiepiiri tms. mikä instanssi nyt missä tilanteessa onkaan. Ongelmana tässä tietysti on se, että annettu nopeus on esitetty maksimina ilman minimiä ja olosuhdekohtaista harkintaa.
 
Kerran lähdit näsäviisastelemaan, niin itse asiassa lainsäätäjä ei määritä vaan se, jolle liikenteen ohjauslaitteen asentaminen kuuluu. Kaupunki, tiepiiri tms. mikä instanssi nyt missä tilanteessa onkaan. Ongelmana tässä tietysti on se, että annettu nopeus on esitetty maksimina ilman minimiä ja olosuhdekohtaista harkintaa.

Ketjussa on nyt niin paljon mutuilua että lainaan vain yhtä viestiä ja annan jotain luettavaa kaikille: https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/2000006-v-03liikennemerkkiohje.pdf

Nämä tietty menee hieman uusiksi kun niitä minimirajoitusmerkkejä aletaan asettamaan.
 
Kyllä, takana olevat voivat kiltisti odottaa vuoroaan. Joskus olen saattanut positiivisen vahvistamisen muodossa painaa kaasua, jos takana oleva on osannut jättää turvavälin ja ohitustarve on kohta loppumassa. Jos oikealla on kuitenkin pitkä, hitaasti liikkuva jono, jossa on muutamia 100 metrin välejä siellä täällä, niin en ala muiden kiireen vuoksi nostamaan enkä laskemaan nopeuttani. Jos arvioin, että yksittäinen kuumakalle ehtii puikahtaa tuossa välissä ohi, sujahdan siihen hetkeksi. Aikaa on ohitukseen on n. 5 sekuntia, ennen kuin joutuisin itse hidastamaan, jos oikealla kulmaa rekkoja.

Tämä on kyllä jännä näkökulma. Jonkun verran on työn puolesta joutunut Euroopassa ajelemaan ristiin rastiin, varmaan 20 eri maassa ja esim Saksassa varmaan kymppitonnin verran. En muista koskaan että siellä tällaisten kouluttajien ja oikeassa olijoiden takia pullottaisi otsasuoni. Siellä liikennekulttuuri on huomattavasti sujuvampaa ja sivistyneempää kun kaikki huomioidaan puolin ja toisin. Idiotismia on jos ei voi väistää oikealle kiireisempiä tulijoita ja palata omalle kaistalle noudattamaan lakia kirjaimellisesti.
 
Tämä on kyllä jännä näkökulma. Jonkun verran on työn puolesta joutunut Euroopassa ajelemaan ristiin rastiin, varmaan 20 eri maassa ja esim Saksassa varmaan kymppitonnin verran. En muista koskaan että siellä tällaisten kouluttajien ja oikeassa olijoiden takia pullottaisi otsasuoni. Siellä liikennekulttuuri on huomattavasti sujuvampaa ja sivistyneempää kun kaikki huomioidaan puolin ja toisin. Idiotismia on jos ei voi väistää oikealle kiireisempiä tulijoita ja palata omalle kaistalle noudattamaan lakia kirjaimellisesti.
Et sitten lukenut lainaamaasi viestiä? Sanoin pujahtavani jopa 100 metrin reikiin jos arvioin sen sopivaksi. Tuossakin rikon lakia ihan vain muiden kiireen vuoksi, sillä edes suoraan keskelle tuollaista aukkoa osuessa moottoritienopeuksissa ei jää riittävää turvaväliä.

Muistaakseni Saksan pykälistä löytyy sääntö, jonka mukaan oikealle on palattava, jos siellä olisi vähintään 15 sekuntia. 120 km/h nopeudella ja 4 sekunnin turvävälillä tämä tarkoittaisi, että oikealle on kirjaimallisesti lakia noudattaen välttämätöntä palata vasta kun ohitettavassa jonossa on yli 750 metrin mittainen rako.
 
Taas tympiny nämä ohituksen jälkeen eteen kiilaajat, vaikka ois prkl kilometrin suora edessä tilaa niin pitää siihen parin metrin päähän ängetä eteen. Kaikki kivet keskikaistalta vaan silmille. Härskeimmät kuvittelee olevansa vissiin kilparadalla ku ekana meinataan viedä takakulma, sitten peili ja lopuksi vielä etukulma autosta. :rage:

Lisäksi ottaa päähän nämä risteyksissä oikojat, jotka vetää (vissiin kuvittelevat olevan jälleen kilparadalla) mutkat suoriksi välittämättä siitä että sattuu tulemaan autojakin vastaan.
Eilen kävi omalle kohalle vastaava tilanne. Olin itse tulossa huoltamon pihasta ja samaan aikaan taksipenarikuski änkeää kovalla vauhdilla oikoen huoltamon pihaan ja meinaa kopsauttaa Jeepin keulaan. Noh, sai se sen sentään pysäytettyä ennen kolahtamista. Siinä sitä oltiin nokat vastakkain. Näytti käsimerkeistä päätellen se olevan sitä mieltä että mun pitäis peruuttaa vaikka olin ihan kyllä omalla kaistallani ja takanani oli auto. Siinäpä sitä ihmeteltiin kunnes se tajusi itse peruuttaa ja kiertää sieltä mistä pitääkin..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom