Mikä sitten on määritelmä. Lain mukainen on että pitää saada pysähtymään edessä olijan äkillisessä pysähdyksessäkin.
Eikä ole, se on tien näkyvälle osalla (joka ei rajoitu edellä menevän puskuriin) ja lisäksi ennalta arvattavissa tilanteissa jota ei yaris vastaan tulijan puolelta kaiteen yli tai meteoriitti taivaalta edusta. Lakiviitteinä mm. KO päätös jossa etuajo-oikeutetulla tiellä etummainen veti jarrut pohjaan ”väistääkseen” oikealta tulijaa ja takaa tuleva veti perseeseen -> jarruttaja maksoi lystin.
Tästä päästään siihen että se 10-20m on todellakin ihan riittävästi väliä häipymään sinne oikealle hidastamasta muiden menoa kun nopeuseroa on ohitettuun sopivasti, mutta kun osa ei vaan joko osaa tai halua osata.
Lisäksi löytyy käsite ”tolerable risk”, se nyt vaan pitää käytännössä hyväksyä että kerran sadassa vuodessa jollekin käy ohraisesti. Tuon riskin 100% eliminointi on muille liikkujille liian kallista, jäämällä kotiin ei ota riskiä eikä tuki motaria ja eliminoinnin kustannus jää yksin osaamattomalle yksilölle.
En tajua mikä siinä väistämisessä on niin vaikeaa, monista pääsee oikean kautta ohi eli tilasta se väistäminen ei ole kiinni ellei tosiaan jollain sumealla logiikalla tarvitse 150+150m sitä tilaa.
Itse olen ainakin 160 vauhdissakin väistänyt esim. 1-tiellä veikkolan ja kehä III välillä takaa tullutta ~190 vauhtia porschea, jouduin oikein jopa nostamaan kaasua ja tiputtamaan nopeutta ~10 (tämäkin kun tällä foorumilla joku kynnyskysymys, maksaakohan tuo uudelleenkiihdytys ihan 1c vai 5...) kun väli johon väistin oli sen verran pieni (yaris rekkoja ohittaen 110@120 ei ko. väliin menisi) ja en ihan 100% varma ollut että kuinka rivakasti se menee ohi (no menihän se, eritoten kun hyvissä ajoin jo ennen edellisen auton ohitusta pistin vilkun päälle merkiksi että tilaa tehdään ihan just.
Kukaan ei varmaan usko jos sanon että seuraavan(/t) ”100-121” ’ohittajat’ molemmat jouduimme kuittaamaan oikealta kun sen tilan tekeminen on täysin mahdotonta, lopulta olimme peräkkäin kehä III:lla kun porukka nussi porschen edellä ihan koko ajan ja itse sain sen aina kiinni välissä ja pääsin aina porschen ”imussa” ohi samasta tulpasta...
Muualla jonkin verran ajaneena, niin tämmöistä nussimista tyhjillä teillä ei näe käytännössä missään muualla. Ihmiset ei käytännössä tunnu käyttävän peilejä ollenkaan motarilla (niin juu, ei tartte koska ajan ”laillista nopeutta”). Itse ainakin teen tilaa käytännössä aina jos arvioin kaverin voittavan enemmän kuin itse tilaa tekemällä häviän (netto siis plussalla vaikka itse otan 1sec ajassa tai 1euro sentin turpaan hidastamalla ja uudelleen kiihdyttämällä).
Lisäksi liian monta kertaa ”tyhjää tietä” ajaen oikealla saavutat potentiaalista nussijaa ja rekkaa, ei riitä sormet käsissä kun nussija on vaihtanut vasemmalle ohittaakseen rekan niin pitämällä itse oikean on ehtinyt välistä nussijan edelle vasemmalle... ja onhan sitä välillä joutunut ko. tilanteessa vasenta ajaenkin tekemään shikaanin oikean kautta kun jostain syystä se koppero pitää paikoittaa se 150m ennen sitä rekkaa vasemmalle ja nopeuseroa rekkaan on se 20km/h (mutta tällehän löytyi selitys, se ”turvaväli”
)