- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 359
Edessä näkyvistä autoista päätellen kuvaajan takanakaan tuskin kovin kummoista jonoa oli eli siellä olisi hyvin mahtunut vaihtamaan kaistaa. Tuomitsen.
Itse halli on joo ihan toimiva, mutta ihmiset.Sellon halli on ollut ainakin omasta mielestä ihan toimiva, lähinnä se hidastetöyssyjen määrä vituttaa. Paras on se töyssy mikä on valoristeyksen ylämäessä. Mikäköhän vitun järki siinäkin on.
Eihän tuossa missään vaiheessa oteta kantaa miten alkuperäiseen tilaanteeseen on päädytty, mutta onko siis sen jälkeen parempi vain jatkaa mahdollisten paikkojen blokkaamista koska joku muu aloitti?Eli se on noiden päätyihin parkkeeraavien vika, että X tai kuvassa sen oikealla puolella oleva on parkkeeranneet itse päin vittua? Hyvin vedetty.
Nimenomaan, väännetään nyt vielä rautalangasta kuvan kanssaEikös tossa ole pointti se että parkkeerattaisiin sinne reunoille jolloin noiden alunperin "väärin" parkkeeranneiden lähtiessä jäisi enemmän tilaa.
Se mahtui siksi kääntymään väärin päin kun minä en ollut siinä ruudussa.Nuo Sellon hallin ruuduthan ovat muistaakseni ihan rehellisiä kunnon vinoparkkeja, eli sedän auton kääntösäde on täytynyt olla oikeastikin pieni, että on saanut sen vastapalloon tuolla kääntymään. Tai sitten on ollut alun perin pysäköitynä kunnolla päin helvettiä kuten Digip kirjoitti.
Kokonaan toinen juttu on nämä Oulun parkkiluolan "vinoparkit" jotka ovat vain periaatteen vuoksi hitusen vinossa. Just sen verran viistossa että ruutuun ei voi järkevästi pakittaa, ja samaan aikaan sen verran suorassa, että keula edellä ruutuun mennessä joutuu vähänkään kookkaamalla autolla joko vekslaamaan tai sitten härskisti koukkaamaan viereisen kaistan kautta. Sama pois lähtiessä.
Tämä, ja vahvasti. Jumbon Stockkan puoleisessa parkkihallissakin usein on siinä parkkeerattu suoraan ajoreitille, vaikka ihan selkeästi ruudut puuttuu, pysäköinti kielletty lätkiä on - kaksin kappalein, ja vielä kielletyn ajosuunnankin merkki, mutta vähintään kerran viikossa siinä on autoja, usein kaksin kappalein.Kyllä ne opasteet on yleensä ihan selkeät, ongelma on siinä että niitä ei viitsitä lukea.
Tuollaiseen pelisilmään et usko itsekään. Pitäisi suunnilleen ajaa ensin läpi siitä väärin parkkeeranneen kohdalta ja sitten palata pysäköimään sopivalla välillä. Ei onnistu. Ainoa oikea tapa on parkkeerata pienillä väleillä jolloin koko tilannetta ei pääse syntymään. Ei kuitenkaan liian pienillä väleillä, että pääsee parkista poiskin.Eikös tossa ole pointti se että parkkeerattaisiin sinne reunoille jolloin noiden alunperin "väärin" parkkeeranneiden lähtiessä jäisi enemmän tilaa.
Tarkoitin siis sitä, että kun sinne päätyyn tulet itse parkkeeraamaan niin mistä voit tietää onko siellä pidemmällä joku parkkeerannut päin persettä ilman, että ajat ensin sen kohdan ohitse?Öööö täh? Siis miten tossa nyt pitää jonkun läpi ajaa?
Mahdollisimman pienet välit joo, näiden vittumasojen ansiosta jää aina kadunvarteen ne metrien mittaiset käyttämättömät pätkät ja jää tilaa turhaan käyttämättä.
Juu tossa olikin ainekset suuronnettomuuteenEi se tuosta vedosta sen vähemmän idioottimaista perseilyä tee ettei mitään just nyt sattunut.
No katsoin. Aika tarkkaan on piirretty siten, että päätyyn ei jää enää tilaa tuollaiselle neuvostostandardin mukaiselle autolle, mutta autoja kun sattuu olemaan monenpituisia niin mieluummin jätän päädyn vapaaksi lyhyelle autolle kuin jätän sen saman välin pystyparkiksi, johon ei 90% autoilijoista saa autoaan kuitenkaan laitettua.Häh? Katso nyt tuota kuvaa ja mieti uudestaan.
Sama matka toiseen suuntaan, 80km ajan taas roikuttiin uudehkolla Passatilla puskurissa kiinni. On se niin kummaa, että pitää noin ajaa.On se niin kiva ajella pimeällä maantiellä ja 120km matkan joku roikkuu puskurissa kiinni. Ei ole varmaan tietoinen käsitteestä "turvaväli". Olisi niin upeeta keräille sen kamppeita omasta peräluukusta, jos pitäisi vaikka hirveä väistää.
Tämä on ns. parkkipaikka-syndrooma missä oman auton viereen on ilmestynyt vähintään yksi auto kauppareissun aikana vaikka olisit pysäköinyt pihan kauimaiseen ruutuun. Suomalainen ei tykkää olla yksin vaan haluaa jonottaa yhdessä muiden kanssa liikenteessä, kassalla, postissa, automaatilla...Jossain vaiheessa edeltä käänty auto pikkutielle ja piti melkein pysäyttää. Siitä sitten kiihdyttelyn aikana jäi kyseinen ajoneuvo n. 300m päähän. Ei aikaakaan kun oltiin jo puskurissa kiinni. Eli piti ajaa oikein ylinopeutta, että pääsi taas roikkumaan puskuriin...
Tai sitten se, kun pitää olla metri etäisyyttä seuraavaan esim. bussipysäkillä patsastellessa. Sitten se metri pidetään myös liikenteessä...parkkipaikka-syndrooma
Enemmän se ärsyttää, että ne parkkipaikat täytetään epäjärjestyksessä. Sitten kun joku pienempi parkkis alkaa täyttyä niin siellä on joka toinen ruutu vapaana. Näin talvella etenkin ne välit tahtoo olla sitten sellaisia että sinne just auto mahtuu mutta ei ulos. Työpaikan parkkiksella tämä on juuri se pahin ongelma ja siihen on koitettu puuttua ohjeistuksella, että täytettäisiin paikat järjestyksessä, eikä miten sattuu.Tämä on ns. parkkipaikka-syndrooma missä oman auton viereen on ilmestynyt vähintään yksi auto kauppareissun aikana vaikka olisit pysäköinyt pihan kauimaiseen ruutuun. Suomalainen ei tykkää olla yksin vaan haluaa jonottaa yhdessä muiden kanssa liikenteessä, kassalla, postissa, automaatilla...
Talvella kun ei ole ruutuja näkyvissä, eikä mitään osoittamassa ruutujen reunoja (kuten lämmitystolpat), tahtoo välejä syntyä ihan autojen vaihtuvuudesta. Eli alussa paikat ovat siististi, mutta kun väleistä lähtee ja niihin tulee autoja, vähitellen etäisyydet elävät. Jossakin vaiheessa syntyy väli, johon aiemmin mahtui neljä autoa, ja nyt enää kolme. Joskus näyttää siltä, että joku on parkkeerannut typerästi todella kauas toisista autoista, todellisuudessa se auto onkin voinut olla kauimmin parkissa ja muiden autojen vaihtuvuudesta on muodostunut iso rako molemmille puolille. Vaikka ne autot miten olisi aikaisemmin järjestetty saksalaisella pieteetillä.Enemmän se ärsyttää, että ne parkkipaikat täytetään epäjärjestyksessä. Sitten kun joku pienempi parkkis alkaa täyttyä niin siellä on joka toinen ruutu vapaana. Näin talvella etenkin ne välit tahtoo olla sitten sellaisia että sinne just auto mahtuu mutta ei ulos. Työpaikan parkkiksella tämä on juuri se pahin ongelma ja siihen on koitettu puuttua ohjeistuksella, että täytettäisiin paikat järjestyksessä, eikä miten sattuu.
Eilen eräässä P-hallissa jätin rivin vasempaan reunaan toisena olevaan ruutuun, kun siinä oli ainut tyhjä. Koska se päätypaikalla oleva oli just lähössä auto käynnissä, niin ajoin siihen ruudun vasempaan reunaan, kuitenkin niin että pääsen kyytin jos siihen joku tuuhio tulee suht lähelle. Ajattelin, että kun siihen vasempaan päätypaikkaan tulee kohta joku, niin se vetää siihen ruutun samalla lailla kun siinä oli vielä ruudun jälkeen puolitoista metriä seinään. No ette arvaa miten oli siihen tullut auto ajettu, kun tulin takaisin? Bingo. Vedetty ruutuun enemmän oikealle kuin vasemmalle. Ei ihmiset kyllä ajattele muita yhtään tai mitään järkeviä kaikkia edistäviä juttuja.Parkkehalleissa näkee näitä "ajoin ruudun oikeaan reunaan, että vasemmalle jää reilusti tilaa ulostua" tapauksia jolloin siihen oikella olevaan ruutuun pysäköivä ei enää pääsekään omasta kopperosta pihalle koska naapurin auto on ihan kuskin ovessa kiinni.
Joo, yleensä jätän auton halleissa ja muissakin parkkitiloissa sen verran kauas ettei pitäisi olla pelkoa että joku on kyljessä kiinni. Vaan ei, joku nutipää ajoi melkeen kylkeen kiinni. Ennenkun aloin jumppaanaan itseäni omaan autoon, muistin toki taittaa naapurin auton peilin kylkeä vasten ja nostaa pyyhkijänsulat pystyyn, mitään siis rikkomatta. Siinähän ihmettelee.Parkkehalleissa näkee näitä "ajoin ruudun oikeaan reunaan, että vasemmalle jää reilusti tilaa ulostua" tapauksia jolloin siihen oikella olevaan ruutuun pysäköivä ei enää pääsekään omasta kopperosta pihalle koska naapurin auto on ihan kuskin ovessa kiinni.
Tämä on kyllä välillä melko käsittämätöntä, olin kerran kanssa kadun varressa parkissa niin joku jonne kaverinsa kanssa tuli kessulle siihen rapun eteen niin tää toinen vatipää hyppäs mun auton takakontin päälle istumaan ja polttelemaan sitä röökiä, voin sanoa että niin kovaa en ole koskaan nähnyt kenenkään juoksevan kun se ääliö siitä jalat otti alle.Joo, yleensä jätän auton halleissa ja muissakin parkkitiloissa sen verran kauas ettei pitäisi olla pelkoa että joku on kyljessä kiinni. Vaan ei, joku nutipää ajoi melkeen kylkeen kiinni. Ennenkun aloin jumppaanaan itseäni omaan autoon, muistin toki taittaa naapurin auton peilin kylkeä vasten ja nostaa pyyhkijänsulat pystyyn, mitään siis rikkomatta. Siinähän ihmettelee.
Toinen erikoinen tapaus oli kun istuin autossa marketin pihalla odottelemassa emäntää kaupasta. No siihen ilmestyy joku nainen kauppakassiensa kanssa, eikä jostain syystä nähnyt että meikä istuu vanhan maasturin rohjon sisällä. Täti laittoi ensimmäisen kassin suoraan maasturini konepellille - tässä kohtaa töötti soi samalla sekunnilla. Lähti kassi aika vikkelään...siis vittu mitään tapoja?! Siinä se sitten hyvin varovasti laitteli ostoksiaan sedaninsa takapenkille, varoen ettei osu mun autoon. Jos olisi ovi kolahtanut, niin olisi itsekin avannut oven vähän reippaammin ja sitten keskusteltu kumpi maksaa kummankin kolhut. Oma auto siis aika piiskattu ja muutenkin lommoilla, mutta olisi ollut tasapeli.
Juuri näin kävi tänään. Mikä siinä sitten oli, ajoin himpan alle sallitun kun edessä oli muutakin liikennettä ja ohittelut siksi turhaa, ja yksi idari tekee juuri noin. Vilkkua ei tietenkään käytetty, jos jotain niin ei sentään suoraan eteen koukannut vaan jätti vähän rakoa, ennenkuin meni sinne 40kmh alueelle liittymästä...Mulkut jotka ohittaa moottoritiellä ja suoraan ohituksesta ajaa liittymään. On vittu pakko lähtee ohittaa ja surffaa pitkin kaistoja vaikka kääntyy liittymään 200m päästä
Nämä. Usein vielä heti kun itse saa pysäytettyä tällaisen perään, niin liu'uttavat autonsa 3 m lähemmäksi.Top viisi ärsyttävyydet kanssa-autoilijoissa:
1) Hajurako jonottajat.
Liikennevaloissa pysäköidään 10m päähän suojatiestä/liikennevaloista niin että mahtuisi vähintään yksi auto vielä eteen. Vittumaista varsinkin kaupungeissa ja ahtaissa risteyksissä. Samat henkilöt jättävät myös keskellä jonoa sen 10m edelliseen autoon. Ymmärrän turvavälin liikkeessä, mutta jonottaessa ei ole juurikaan mitään syytä pitää tommosia rakoja
Lauantaina joku C-Mese aloitti ihmeellisen valoshown, kun jarruvaloilla huomautin reilun kuudenkympin nopeuteen riittämättömästä turvavälistä. Taisi tulla pojalle kiire, kun väliäkään ei ollut kolmea metriä enempää.3. Tyypit jotka eivät ymmärrä sanaa turvaväli (jarruvalon väläytys yleensä toimii tähän)
Tää oli varsinkin joskus noin 8 v sitten ärsyttävä juttu. Itellä oli 90-luvun auto jossa tehdasvarusteena uudesta asti olleet Xenon projektorivalot. Oli oikein suunnattu eikä häikässy mutta kyllä silti usein vilkuteltiin varsinkin päiväsaikaan. Ehkä silloin oli tuo Xenon jälkiasennus halogeeniumpioihin suosittu harrastus niin kyläpoliisit vilkutteli kaikille vanhoille autoille joissa xenonit.Keskiviikkona olis katsastus, katsuri varmasti taas sanoo että hyvin suunnattu paitsi kuskin tuikku näyttää vähän liian alas, niinkuin viime vuonnakin. Kuulemma olis varaa nostaa ylemmäs.
Silti kaikenmaailman turkulaiset aloittaa lisäpitkäshown kohdatessa.
Kyllä tuo laittoman puolelle vissiin lipsahtaa, jos risteyksen tukkii. Satavarmasti se on kuitenkin kusipäistä toimintaa, josta kuuluu antaa palaute valoilla, äänillä ja käsielein.
Voisi yleistyä ne ulkomailtakin tutut maalatut risteykset. Muistuttavat hyvin siitä, että kyseessä ei ole mikään pysäköintialue.
Voisko syynä olla esim. ajoneuvon hidastaminen sakon välttämiseksi? Itse ainakin jarrutan, kun pitää itse ne sakot maksaa ja jarruttamalla ennen kameraa nilltä sakoilta myös välttyy.- Kameroihin jarruttelijat. Siis miksi..
Jarrutatko varmuuden vuoksi myös aina kun näet poliisit liikenteessä?Voisko syynä olla esim. ajoneuvon hidastaminen sakon välttämiseksi? Itse ainakin jarrutan, kun pitää itse ne sakot maksaa ja jarruttamalla ennen kameraa nilltä sakoilta myös välttyy.
Tai sitten ajaisit sen nopeusrajoituksen mukaan tasaisesti, vaikka vakkari päällä jos ei muuten onnistu, niin ei tulisi tuollaista kuminauha-pullonkaula-paskaefektiä liikenteeseen.Voisko syynä olla esim. ajoneuvon hidastaminen sakon välttämiseksi? Itse ainakin jarrutan, kun pitää itse ne sakot maksaa ja jarruttamalla ennen kameraa nilltä sakoilta myös välttyy.