Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 427
Vakkari päällä on tullut ajettua noihin tolppa-ansioihin vaikka kuinka monta kertaa, vauhtia max 10km/h yli rajoituksen, eikä sakkoja tai huomautuksia ole tullut koskaan.

Erittäin ärsyttäviä on ne urpot jotka jarruttaa joka tolpan kohdalla, varsinkin jos ajaa cruise päällä.

Melkolailla samaa ärsyttävyysluokkaa niiden kanssa, jotka kiihdyttää aina kun ohituskaista aukeaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 007
Tosta tolppaan jarruttamisesta tuli mieleen, kun ajelin joskus enmuistamissä, mutta siellä oli 100 rajotus ja aina kun tuli tolppa edessä menevä jarrutti 100(+) -> 80. Oli raivostuttavaa ajella vakkarilla sen perässä, kun kokoajan sai olla säätämässä sitä, vaikka pidin hyvää väliäkin edessä menevään.
Niin ja tietenkin aina kun tuli mahdollisuus ohittaa tuli auto vastaan. Onneks käännyin sitten pois jossain kohtaa sen perästä.

Miks ei voinu ajaa vaan satasta siinä satasen alueella, ni ei ois tarvinnu jarrutella. Saatanan pelle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Viime vuonna vain huomautti ohimennen tuosta, tällä kertaa tuli oikeen korjauskehotus. Valokuvio ok eikä mitään vikaa, mutta osoittaa liian alas. Täytyy varmaan ottaa ja säätää ylemmäs. Siinähän sitten räpsivät pitkiä. Vitun turkulaiset. :rofl:
Muistan kerran poliisin räpsineen työvaloja s40/v50 volvolle. Volvo ohitti minua ja poliisia motarilla ja ne valot häikäisi ihan pirusti. Toisaalta minkäs kuski sille voi, jos volvon insinöörit on häikäisevät valot sinne keulalle pultanneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Joo ei saa risteystä tukkia, se on selvä. Mutta, tuossa on sulla jokatapauksessa vaikeuksia lähteä kääntymään, koska näkyvyys oikealle on huono tuon jonon takia. Siinä hyvin kääntyy asiat päänlaelleen, että sinä jäät keskelle risteystä tien tukkeeksi. :vihellys:
Liittymä kyllä sellainen, että jos ei ole tunari ja ryhmity noiden sinisten autojen väliin niin voi ennakoida ja katsoa tuleeko oikealta autoja.

Mutta juu, pointtina vaan se että risteysalue pitää jo lain mukaan jättää tyhjäksi, mutta liikenteessä on niin monta hermannia ettei tosikaan. :shifty:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
387
Oon itse seurannut vieressä kun Kehä III lla 80 alueella tolppaa lähestyttäessä ohituskaistalla mua selkeästi ylinopeutta ohittava mersu hidastaa minun vauhtia hitaammaksi ja tolpan jälkeen maila lattiaan ja taas mennään 20 yli. Itse siis suhasin vakkarilla 80kmh. Mersu oli vielä mennyt musta just auton mitan ohi vasempaan etunurkan tienoille. Hidastaa alinopeuteen jolloin tolpan jälkeen se on mun vasemman takanurkan kohdalla. :D Se on vaan käsittämätöntä myös että miksi pitää ajaa kokoajan sen sakkolimiitin mukaan. Mitä säästää siinä että ajaa 3-10kmh yli aina ja kaikkialla? Ymmärrän sen että ajaa mittarivirheen verran "yli".
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Eniten varmaan ärsyttää tuo kamikaze henki kaistanvaihdossa. Meinasi taas tänään lähteä nokka autosta kun viereistä kaistaa tuli taksi takaa ainakin 80km/h (50km/h alue) eli ilmestyi siis näkyviin melkein tyhjästä ja veti niin tiukkaan eteeni kaistalleni (mutkassa), että oli muotoilla konepellin vasemman reunan uusiksi. Sen jälkeen sama pelle rupesi vaihtelemaan vielä kaistaa kiivaasti etsien aina jotain rakoa, että pääsisi ylinopeutta eteenpäin. Jos olisi ollut poliisi näkemässä, niin Tampereella olisi nyt yksi taksikuski vähemmän.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 915
Tosta tolppaan jarruttamisesta tuli mieleen, kun ajelin joskus enmuistamissä, mutta siellä oli 100 rajotus ja aina kun tuli tolppa edessä menevä jarrutti 100(+) -> 80. Oli raivostuttavaa ajella vakkarilla sen perässä, kun kokoajan sai olla säätämässä sitä, vaikka pidin hyvää väliäkin edessä menevään.
Niin ja tietenkin aina kun tuli mahdollisuus ohittaa tuli auto vastaan. Onneks käännyin sitten pois jossain kohtaa sen perästä.

Miks ei voinu ajaa vaan satasta siinä satasen alueella, ni ei ois tarvinnu jarrutella. Saatanan pelle.
Sen ainoan kerran kun olen tolpasta pikavoiton napannut niin se tuli juurikin siitä, että ajoin satasta tolppaan kun luulin kyseessä olevan satasen alue (todellisuudessa sitten 80). Ennemminpä annan takanaolevan sadatella jos olen epävarma rajoituksesta kuin otan kerran vuodessa tuplattavan pikavoiton. Olkoonkin että itsekin ihmettelen sitä miksi niille tolpille pitää varmuuden vuoksi jarruttaa 10 alle alimman uskottavan rajoituksen eikä vain siihen alimpana uskottavaan rajoitukseen.

Eriasia jos Suomessa olisi liikenteen sakotus Saksan malliin järkevää, niin että yhden liikennemerkin huomaamatta jäämisestä tulisi parinkympin eikä parinsadan muistutus. Tai vaihtoehtoisesti pistäisivät nopeusrajoituskyltin aina tolppaa ennen, niin ei tarvitisi arpoa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
119
Jarrutatko varmuuden vuoksi myös aina kun näet poliisit liikenteessä? :rolleyes:
Vain jos nopeutta enemmän kuin +10.

Tai sitten ajaisit sen nopeusrajoituksen mukaan tasaisesti, vaikka vakkari päällä jos ei muuten onnistu, niin ei tulisi tuollaista kuminauha-pullonkaula-paskaefektiä liikenteeseen.
Mistä kuminauhaefektistä oikein puhut? Taitaa olla sun omasta ajotavasta johtuva ongelma jos tollasesta kärsit. Kannatta pitää enemmän turvaväliä jos täytyy vetää liinat kiinni aina kun edellä ajava hidastaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Voisi yleistyä ne ulkomailtakin tutut maalatut risteykset. Muistuttavat hyvin siitä, että kyseessä ei ole mikään pysäköintialue.
Ei auta mitään, ainakaan täällä Tampereella, mutta täällä ruuhka-ajo tuntuu olevan muutenkin ihmisille ihan käsittämättömän vaikeaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
374
Mistä kuminauhaefektistä oikein puhut? Taitaa olla sun omasta ajotavasta johtuva ongelma jos tollasesta kärsit. Kannatta pitää enemmän turvaväliä jos täytyy vetää liinat kiinni aina kun edellä ajava hidastaa.
Et ole vissiin koskaan ajanut Kehä 1/3 ruuhka-aikaan. Se kun tiellä on perkeleesti liikennettä, joka sujuisi ihan mukavasti kun kaikki ajaisi tasaisesti sitä kaheksaakymppiä, mutta ei, kun pitää jarruttaa siihen 70km/h tuntumaan justiinsa ennen tolppaa, ja sitten kiihdyttää uudestaan rako seuraavaan autoon umpeen. Ja jos on tarpeeksi paljon porukkaa tiellä, joista sopivan moni hidastaa ja venkslaa nopeuden kanssa niin on aika hyvä mahdollisuus että saa aikaan oikein kunnon pullonkaulan ja pahentaa sitä ruuhkaa entisestään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
Niin ajamalla alinopeutta ja jarruttamalla tolpan kohdalla joo vaikka ei tarttis näitä on siis varmaan 80% tai yli esim kehä I käyttäjistä siis ketkä ajaa allee 70km/h todellista.

Ite ajan GPS avulla cruiseen asetettu 80km/h tasan ja niin vaan valtasoa joutuu ohitetuks ykskään kamera ei räpsähädä eikä tarvii jarrutella.

Sit viel se osa joka haluu vetää vasempaa kaistaa alle 70 lasissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 709
Tänään taas joku ei osannut käyttää vilkkua, tai tiennyt minne mennä. Olin kioskille menossa, ja kääntymässä oikealle, villku päällä, siinä sitten kolmion takaa paku ilman vilkkua tönötti risteyksessä miettimässä mennäkö suoraan vai oikealla. Vasemmalle päätti sitten lähteä ilman vilkkua, no ok. Menin kioskille ja hoidin asiani, ja tämä sama tollo tulee samaan risteykseen uudestaan, heittää uukkarin siinä ja jää parkkiin jalkakäytävälle.

Se oli muuten poliisiauto, siis maija tunnuksin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Toisaalta eipä se juurikaan ole multa pois. Olen huomannut ettei se juuri mun kulkuani viivästä jos siihen muutama auto tulee matkan aikana väliin.
Juu, ei mullakaan koskaan niin kiire ole että sen takia myöhästyisin. Huomiona vaan...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
552
Vain jos nopeutta enemmän kuin +10.

Mistä kuminauhaefektistä oikein puhut? Taitaa olla sun omasta ajotavasta johtuva ongelma jos tollasesta kärsit. Kannatta pitää enemmän turvaväliä jos täytyy vetää liinat kiinni aina kun edellä ajava hidastaa.
+10? Jos et uskalla vetää sitte koko ajan +10 vaan jarruttelet kun pelkäät ehkä sakon tulevan niin kannattaisko jättää ne "+10" pois? Nopeusrajotus on ihan syystä olemassa jopa sulle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
+10? Jos et uskalla vetää sitte koko ajan +10 vaan jarruttelet kun pelkäät ehkä sakon tulevan niin kannattaisko jättää ne "+10" pois? Nopeusrajotus on ihan syystä olemassa jopa sulle.
No jaa. Suomen teillä ja autokannalla merkittävä osa nopeusrajoituksista on määritelty liian alhaisiksi. Se ei tarkoita, että niitä pitäisi saada vapaasti rikkoa, eli ihan vaan tällaisena yleisenä huomiona ajattelin heittää tähän väliin, kun porukka tuntuu pokkuroivan niitä uuveloita rajoituksia ja niiden takana olevaa holhous-ajatusmaailmaa vähän liikaakin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Autokannalla? Puolet autoista on hieman kärjistettynä läpimätiä paskoja slikseillä renkailla jotka hädintuskin läpäisee katsastusta.
En allekirjoita. Suurin osa autokannasta on sillä tasolla, ettei varsinkaan hyvin hoidettujen pääteiden (moottoriteistä puhumattakaan) 80km/h rajoituksille ole mitään muita perusteita kuin holhous. Tilanne oli 20v sitten jotain ihan muuta, kun silloisesta autokannasta se vanhempi pää oli oikeasti vaarallisen huonoja ajaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
Tänäänkin mätisäkit ajoivat kehällä rinnakkain alle 80km/h. Miksi ei voi ajaa oikeanpuoleisella kaistalla?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Tänään taas joku ei osannut käyttää vilkkua, tai tiennyt minne mennä. Olin kioskille menossa, ja kääntymässä oikealle, villku päällä, siinä sitten kolmion takaa paku ilman vilkkua tönötti risteyksessä miettimässä mennäkö suoraan vai oikealla. Vasemmalle päätti sitten lähteä ilman vilkkua, no ok. Menin kioskille ja hoidin asiani, ja tämä sama tollo tulee samaan risteykseen uudestaan, heittää uukkarin siinä ja jää parkkiin jalkakäytävälle.

Se oli muuten poliisiauto, siis maija tunnuksin.
Minulla kävi viikolla, että oikealta oli tulossa tasa-arvoisessa risteyksessä myös pakettiauto. Pysäytin, tyyppi jäi katselemaan ja odottelemaan. Levittelin käsiä, ettei sulla ole kolmiota, joten minä olen väistämisvelvollinen, ja sinä nyt voit liittyä sieltä tielle kun minä olen pysähdyksissä asti.

Oli myös pandamaalauksissa oleva maija poliisimies ratissa, ilmeisesti koulutuksessa jätetään nykyisin jotain liikennekursseja välistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 709
Minulla kävi viikolla, että oikealta oli tulossa tasa-arvoisessa risteyksessä myös pakettiauto. Pysäytin, tyyppi jäi katselemaan ja odottelemaan. Levittelin käsiä, ettei sulla ole kolmiota, joten minä olen väistämisvelvollinen, ja sinä nyt voit liittyä sieltä tielle kun minä olen pysähdyksissä asti.

Oli myös pandamaalauksissa oleva maija poliisimies ratissa, ilmeisesti koulutuksessa jätetään nykyisin jotain liikennekursseja välistä.
Mjoo.. silloin harvoin kun noita edes näkee, niin jotain edellämainittua, yleensä kännykkä korvalla on se yleisin. Ja se perkeleen tyhjäkäyntikielto ei koske miliisiä:rage: 2 minuuttia näillä keleillä. Huurtukoot vittu sinne volkkariin vai onko niillä omat säännöt. No eipä tästä sen enempää:shifty: kyr..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
170
Ketuttaa:
- Pumppukaasuttelijat motarilla kun ajelet ohi ja ne peijjoonit kiihdyttelevät sitten joko tahallaan/tahattomasti kun ohitat. Sama kun ajavat ohi ja sitten jäävät eteen tulpaksi.
- ohitetaan ja tuupataan ihan naaman eteen tie-scheissea lennättämään, vaikka tilaa olisi jättää isompi väli ja sitten vasta tulla oikealle kaistalle.
- putsaamattomat ikkunat talviaikaan -> eihän sieltä kotilosta näe edes ulos, mutta niiden Taunojen/Irmojen on pakko silti tunkea liikenteen sekaan aiheuttamaan vaaratilanteita.
- kääntyvien kaistan kautta seisahtuneen autojonon ohittajat (kaikkimulleheti-Urpot)
- suuntavilkun käyttö silloin kun huvittaa - ei oo pakko käyttää ihan joka kerta jos ei jaksa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
372
Otsikkoon vastaten, lyhyesti ja ytimekkäästi, sumu-vitun-valojen turha käyttö
Osa käyttää niitä turhaan, mutta vastapainona yhtä suuri osa ei käytä, vaikka olisi tarpeen. Tasapainossa mennään --> kaikki hyvin... :tdown:
Tilannetta ei yhtään helpota se, että joissain autoissa takasumaria ei saa päälle kytkemättä ensin etusumuvaloja. Noita on melko mahdotonta käyttää "oikein".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Oululaista osaamista taas kerran: kallioparkissa on joka paikassa 20km/h rajoitus, mutta menepä noita raivopäisten "kotipoliisien" rallikisoja estämään. Hallituskadun ulosajokaistalla pysähdyin väistämään suojatietä ylittävää jalankulkijaa ja takanatuleva volkkarikuski vetäsi totaalisen rattiraivokohtauksen.
Kuusamontiellä muuan sinistä mersua ajava juntti oli sitä mieltä, että kolmion takaa rampista tulevaa väistetään, myös siinä tilanteessa ettei rampista tulijaa kiinnosta pätkääkään kiihdyttää ajokaistan marssivauhtiin. Puhelin on tärkeämpi. Onneksi takana ei ollut ketään kun jouduin tekemään paniikkijarrutuksen, kun setä alkoi kiilata kylkeen. Toinen vaihtoehto olisi ollut runtata vasenta kaistaa ajava keskialueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 117
Ketuttaa:
- Pumppukaasuttelijat motarilla kun ajelet ohi ja ne peijjoonit kiihdyttelevät sitten joko tahallaan/tahattomasti kun ohitat. Sama kun ajavat ohi ja sitten jäävät eteen tulpaksi.
- ohitetaan ja tuupataan ihan naaman eteen tie-scheissea lennättämään, vaikka tilaa olisi jättää isompi väli ja sitten vasta tulla oikealle kaistalle.
Noissahan on oikeastaan osittain taustalla se että monet motarilla menevät nopeammin vasenta kaistaa ja sitten hidastavat oikealle palatessa. Tekee vaikeaksi määrittää sen missä järjestyksessä siellä ajetaan kun ei pysty ennakoimaan muiden nopeuksia kaistanvaihdon jälkeen. Tavallaan niiden tyyppien aiheuttama tilanne, jotka menevät hätyyttelemään konttiin, jos joku uskaltaa ohittaa rajoituksen mukaisella vauhdilla. Itse ajan samaa vauhtia kaistasta riippumatta ja silloin taas nuo oikean kaistan ohituksen aikana kiihdyttelijät joskus hieman ärsyttävät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Joku olisi halunnut päästä perjantaina neljän maissa Pirkkalassa ohitustiellä motarin vasenta kaistaa muita nopeammin. Ei riittänyt muun siistissä jonossa ajavan liikenteen 105-120km/h. Roikkui edellisten autojen puskurissa vasemmalta kurkkien ja mulle halusi vielä pitkiäkin vilkutella kun en antanut tietä.

Hirvittävän kiva olisi tietää, miksi tuollainen kuski olettaa oman matkansa olevan jotenkin tärkeämpi kuin satojen muiden tienkäyttäjien samalla hetkellä. Tiellä oli siis tuohon aikaan molemmilla kaistoilla ihan täysi miehitys.

Kohteliaasti kuittasin valomerkin vastaanotetuksi ja ymmärretyksi muutamalla jarrun polkaisulla. Saattoi tuo ymmärtää vinkin, koska loppumatka mentiin normaalilla turvavälillä muun liikenteen mukana...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Peräkontissa lojuvan kaljakorin tai kossupullon kutsu alkaa käydä vastustamattomaksi, tai sitten nikotiini/kofeiinipäänsärky on käymässä sietämättömäksi, ja sen takia on päästävä äkkiä perille, tai ainakin rööki/kahvitauolle. Ei noille reikäpäille oikein muutakaan selitystä keksi vapaapäivän aattona.
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Ei auta mitään, ainakaan täällä Tampereella, mutta täällä ruuhka-ajo tuntuu olevan muutenkin ihmisille ihan käsittämättömän vaikeaa.
Ja vilkun käyttö. Liikenteessä tuntuu olevan paljon autoja, jotka voisi kaupata eteenpäin mainoslauseella "Vilkut uudenveroiset, ei koskaan käytetty".
 

Gremmy

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Ja vilkun käyttö. Liikenteessä tuntuu olevan paljon autoja, jotka voisi kaupata eteenpäin mainoslauseella "Vilkut uudenveroiset, ei koskaan käytetty".
Ihan joka päivä näkee näitä ja aina vituttavat ihan yhtä paljon.

Tänään tuli myös nähtyä ihan kohtalaisen kova peliliike joltain torspolta. On kolme kaistaa rinnakkain, vasen ja keskimmäinen suoraan meneville ja oikea oikealle kääntymistä varten. Vasemmalla kaistalla auto valoissa, keskimmäisellä minä ja oikea tyhjänä. Valot vaihtuu vihreäksi niin ei ehdi vasen enkä minä juuri liikkumaan ku oikeaa kaistaa vetää oikealle kääntyvää ja sieltä päin tulevaa kaistaa erottavaa liikenteenjakajaa sekä minun auton kylkeä hipoen ohitse joku ilmeisesti erittäin kiireinen henkilö jonka oli ihan välttämättä päästävä ensimmäisenä seuraavista valoista lähtevään motarin ramppiin.
Kiire kyllä loppui heti kun ramppiin pääsi kun motarille mentiin tasaisesti 60km/h ja samaa tahtia jatkettiin myös itse motarilla. Ihan pari kertaa tuli siinä pohdiskeltua että mitähän vittua tuonkin tyypin päässä mahtoi liikkua.

Edit. Typoja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
387
Tänään moottoritiellä tuli enemmän kuin useasti kohdattua se tosiasia että vasemmalta kaistalta oikealle palataan käytännössä aina suoraan naaman eteen. Se on erittäin kiva näillä säillä kun rapaa lentää jatkuvasti edellä menevän toimesta. Eikö sitä vasenmman puoleista kaistaa voisi suhata sen 5-10metriä edemmäksi minusta tai kenestä muusta ohitettavasta vaan? Eikä tänään onneks ollu ravan suhteen edes mikään paha tilanne.

Myönnän itse syyllistyneen samaan kahdesti reissun aikana kun minut vasemmalla puolella saavutti reilusti ylinopeutta ajaneet ajoneuvot jotka jäivät työntämään lisää vauhtia tai ajamaan ojan puolelta ohi jne.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Tamperelainen kamikaze: Vedetään sillä keskimmäisellä kaistalla (koska sillä säästää melkein 10 sekuntia ajoaikaa). 50m ennen liittymää josta pitäisi poistua tieltä vedetään väkisin oikealle kaistalle oli siellä tilaa tai ei ja samaa vauhtia heti liittymästä ulos. Tosi miehet tekevät tämän ilman vilkun käyttöä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
Tänään moottoritiellä tuli enemmän kuin useasti kohdattua se tosiasia että vasemmalta kaistalta oikealle palataan käytännössä aina suoraan naaman eteen. Se on erittäin kiva näillä säillä kun rapaa lentää jatkuvasti edellä menevän toimesta. Eikö sitä vasenmman puoleista kaistaa voisi suhata sen 5-10metriä edemmäksi minusta tai kenestä muusta ohitettavasta vaan? Eikä tänään onneks ollu ravan suhteen edes mikään paha tilanne.

Myönnän itse syyllistyneen samaan kahdesti reissun aikana kun minut vasemmalla puolella saavutti reilusti ylinopeutta ajaneet ajoneuvot jotka jäivät työntämään lisää vauhtia tai ajamaan ojan puolelta ohi jne.
Niinhän ne joskus yrittävät työntää vaikka ajaisi sakkorajalla, palkitsen jarrupolkimella nuo.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
391
Niinhän ne joskus yrittävät työntää vaikka ajaisi sakkorajalla, palkitsen jarrupolkimella nuo.
Tähän on syynä se, että turhan moni tulee siihen vasemmalle ajaen sitä samaa vauhtia vaikka vasemmalla ajavat liikkuisivat tikkari+ 20kmh. Jos et näytä käymällä lähellä, niin se nutaaja ei kyllä tajua välillä käydä oikealla päästämässä nopeampia ohi. Poikkeuksia toki on, ja jopa niitä poikkeuksia jotka suorittaa ohituksen ripeästi nostamalla hiukan nopeutta ja palaavat takaisin oikealle aikaisempaan vauhtiin hiljentäen. Turhan moni vaan kerää sen kymmenen auton saattueen kun ei voi sadan metrin väliin mennä, vaikka ei ole kiire. Jotkut näistä vetureista sitten pyrkii viime hetkellä ramppiin ja taas jarrutellaan...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
Tähän on syynä se, että turhan moni tulee siihen vasemmalle ajaen sitä samaa vauhtia vaikka vasemmalla ajavat liikkuisivat tikkari+ 20kmh. Jos et näytä käymällä lähellä, niin se nutaaja ei kyllä tajua välillä käydä oikealla päästämässä nopeampia ohi. Poikkeuksia toki on, ja jopa niitä poikkeuksia jotka suorittaa ohituksen ripeästi nostamalla hiukan nopeutta ja palaavat takaisin oikealle aikaisempaan vauhtiin hiljentäen. Turhan moni vaan kerää sen kymmenen auton saattueen kun ei voi sadan metrin väliin mennä, vaikka ei ole kiire. Jotkut näistä vetureista sitten pyrkii viime hetkellä ramppiin ja taas jarrutellaan...
En viitsi sen takia nostaa omaa nopeutta ohituksen ajaksi, koska jollain muulla on kiire. Samoin 100m väliin on turha väistää jos omaa nopeutta joutuu sen takia laskemaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 039
Eihän sadan metrin väli oo motarilla kuin reilut kolme sekuntia. Mun mielestä se on ihan liian lyhyt väli, etenkin jos on vesikeli ja rapa lentää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 039
Joo mutta pointti on se, että kumpaankin suuntaan saisi olla vähintään se pari sekuntia etäisyyttä. En mä halua vaihtaa kaistaa kenenkään nenän eteen enkä toisaalta myöskään nuohota kenenkään takapuskurissa vain siksi, että jollakulla on "kiire."
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Tähän on syynä se, että turhan moni tulee siihen vasemmalle ajaen sitä samaa vauhtia vaikka vasemmalla ajavat liikkuisivat tikkari+ 20kmh. Jos et näytä käymällä lähellä, niin se nutaaja ei kyllä tajua välillä käydä oikealla päästämässä nopeampia ohi. Poikkeuksia toki on, ja jopa niitä poikkeuksia jotka suorittaa ohituksen ripeästi nostamalla hiukan nopeutta ja palaavat takaisin oikealle aikaisempaan vauhtiin hiljentäen. Turhan moni vaan kerää sen kymmenen auton saattueen kun ei voi sadan metrin väliin mennä, vaikka ei ole kiire. Jotkut näistä vetureista sitten pyrkii viime hetkellä ramppiin ja taas jarrutellaan...
Toimii toiseenkin suuntaan. Jos joku menee sinne 100-200 metrin väliin antaakseen takana tulevalle tilaa, niin takana tuleva nappaa cruisen takaisin päälle ja antaa auton hoitaa kiihdytyksen hitaasti, pakottaen tilan antajan jarruttamaan.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Eihän sadan metrin väli oo motarilla kuin reilut kolme sekuntia. Mun mielestä se on ihan liian lyhyt väli, etenkin jos on vesikeli ja rapa lentää.
Haluan nähdä sen kun normaaliliikenteessä saat motarilla pidettyä sen 100m eroa edellä ajavaan. Käytännössä jos jätät sen välin, niin hetkeä myöhemmin siihen 100m väliin kiilaa vähintään kolme apinaa, joita turvaväli ei kiinnosta tippaakaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 039
Haluan nähdä sen kun normaaliliikenteessä saat motarilla pidettyä sen 100m eroa edellä ajavaan. Käytännössä jos jätät sen välin, niin hetkeä myöhemmin siihen 100m väliin kiilaa vähintään kolme apinaa, joita turvaväli ei kiinnosta tippaakaan.
Muuallakin on motareita kuin pk-seudulla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 117
Haluan nähdä sen kun normaaliliikenteessä saat motarilla pidettyä sen 100m eroa edellä ajavaan. Käytännössä jos jätät sen välin, niin hetkeä myöhemmin siihen 100m väliin kiilaa vähintään kolme apinaa, joita turvaväli ei kiinnosta tippaakaan.
Saa olla aika apina jos tuohon ei pysty. Jos siihen väliin tunkee muita niin paljonko myöhempään olet perillä kasvattamalla uudestaan sen sadan metrin välin?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Saa olla aika apina jos tuohon ei pysty. Jos siihen väliin tunkee muita niin paljonko myöhempään olet perillä kasvattamalla uudestaan sen sadan metrin välin?
Kokeilin tuota tässä Tampereen ympäristössä ja siihen väliin löytyi aina uusi auto kunnes lopulta tympäännyin ja lopetin sen kokeilun. Oli varmaan sitten huonoa tuuria tai väärä kellonaika tai jotain

Toisaalta on myönnettävä, että sattuneista syistä olen pääasiassa liikenteessä niinä ruuhka-aikoina.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Tämä on aika vahva. Joku britti taisi todeta, että heille menee samaan aikaan ympyrästä läpi tuplasti se määrä autoja mitä Suomessa. Joku vielä kehtasi lehden palstalla avautua siitä, että vilkutetaan "sisään" kun pysytään ympyrässä vaikka se on ehkä nerokkain idea koskaan. Jos vastakkaisesta suunnasta tulee 5 auton letka et voi tietää koukkaako joku sieltä ympyrään vai jatkaako suoraan jos kukaan ei vilkuta sisään eikä ulos.
Meneppä Tukholmaan ajamaan. Siellä vilkutetaan nätisti ympyrässä sisäänpäin jos ei olla seuraavasta liittymästä poistumassa. Sitten vasta vilkku oikeelle ku ollaan poistumassa, aivan mahtavan helppo ajaa siellä, liikkenneympyröiden luvatussa maassa :D

Edit.

Olen siis ajellut siellä kuorma-autoa ihan työkseni jonkin aikaa, mut todella helppoa ja sujuaa oli liikenne :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 117
Nyt parin viikon etelä-espanjan lomalla ja täällä tottuu nopeasti tuohon että suojateille voi astua joka kerta vaikka silmät kiinni. Paikalliset ei tunnu välittävän nopeusrajoituksista tai turvaväleistä mutta suojateiden kohdilla hidastetaan ihan joka kerta eikä suojateiden kohdilla ajella niin lähellä muiden perää että olisi vaikeaa nähdä tuleeko sinne kävelijöitä. Monta sataa suojatietä nyt ylittäneenä ei ole tullut vielä yhtään kertaa jossa auto ei olisi päästänyt etenemään. Tämä kun toimisi suomessakin...
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Nyt parin viikon etelä-espanjan lomalla ja täällä tottuu nopeasti tuohon että suojateille voi astua joka kerta vaikka silmät kiinni. Paikalliset ei tunnu välittävän nopeusrajoituksista tai turvaväleistä mutta suojateiden kohdilla hidastetaan ihan joka kerta eikä suojateiden kohdilla ajella niin lähellä muiden perää että olisi vaikeaa nähdä tuleeko sinne kävelijöitä. Monta sataa suojatietä nyt ylittäneenä ei ole tullut vielä yhtään kertaa jossa auto ei olisi päästänyt etenemään. Tämä kun toimisi suomessakin...
Sama oli muuten Kanadassakin. Jos oli edes kuviteltavissa, että jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä, niin kuskit survaisivat jarrut pohjaan. Toisaalta paikallinen sanoi, että yliajosta saa aika kovat sanktiot, ettö oliko se sitten syynä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Kokeilin tuota tässä Tampereen ympäristössä ja siihen väliin löytyi aina uusi auto kunnes lopulta tympäännyin ja lopetin sen kokeilun. Oli varmaan sitten huonoa tuuria tai väärä kellonaika tai jotain

Toisaalta on myönnettävä, että sattuneista syistä olen pääasiassa liikenteessä niinä ruuhka-aikoina.
Tampereen ympäristössä ei tunnu onnistuvan motareilla(kaan) mikään, edes ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Nyt parin viikon etelä-espanjan lomalla ja täällä tottuu nopeasti tuohon että suojateille voi astua joka kerta vaikka silmät kiinni. Paikalliset ei tunnu välittävän nopeusrajoituksista tai turvaväleistä mutta suojateiden kohdilla hidastetaan ihan joka kerta eikä suojateiden kohdilla ajella niin lähellä muiden perää että olisi vaikeaa nähdä tuleeko sinne kävelijöitä. Monta sataa suojatietä nyt ylittäneenä ei ole tullut vielä yhtään kertaa jossa auto ei olisi päästänyt etenemään. Tämä kun toimisi suomessakin...
Joskus vuosia sitten olin frendin luona Kanarialla. Tämä toimi sielläkin, jopa naurettavuuksiin saakka. Kerran olin menossa suojatielle, kun jonkun remontti-Reiskan ohjastama lava-auto tuli aika reipasta kyytiä. Hidastin liikkumistani, että auto ehtii mennä ohi siten, ettei kummankaan tarvitse pysähtyä. Kuski kuitenkin huomasi, että olin menossa yli, veti lukkojarrutuksen pysähdyksiin saakka ja viittoi, jotta mene vaan. Sai siinä hiukan tien yli kipitellessä ihmetellä, että mitä helvettiä... Toimii muuten suojatiet tuolla etelänaapurissakin ihan ok, vaikka joidenkin mielestä Tallinnassa reippaasti ajavatkin. Siellä on ihan hyvä liikkua sekä autolla, että jalan. Kävellessä voi olla kohtalaisen varma (ainakin Helsinkiin verrattuna), että suojatiellä ei tule yliajetuksi. Autoillessa voi rauhassa stopata suojatien eteen ilman pelkoa siitä, että joka ajaa perään tai vetää viereiseltä kaistalta lappu lattiassa ohi, päin tietä ylittävää mummoa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
321
Suomessa mielestäni suojatiekulttuuri toimii paremmin mitä etelämmässä ollaan. Asuin lounais-suomessa viitisen vuotta ennenkuin tänä vuonna pikkuhiljaa asetuin pohjanmaalle. Oli aikamoinen shokki kun tossa keväällä lähdin huvikseni kävelle kauppaan. Vilkasta tietä ylittäessäni (ei liikennevaloja) jouduin sen pari minuuttia odotteleen ennenkuin tuli väli mistä uskalsi ripeästi mennä yli, ei puhettakaan että kukaan autoista olisi pysähtynyt tai edes hiljentänyt. Ja ylitin ihan suojatien kohdalta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 078
Viestejä
4 211 856
Jäsenet
71 008
Uusin jäsen
EchoCode

Hinta.fi

Ylös Bottom