En minä selityksiä tuomitse vaan ajatusmallin. Siinä kohtaa, kun ollaan vasurilla tukkona ja joku hellankoukku vetää hullulla manoveerilla ohi, ollaan jo pahasti myöhässä. Tästäkin keskustelusta mopo lähti ekan viestin jarruttelustani huolimatta aiempaa vastaavasti keulimaan väärään suuntaan. Esim. pulatunnuksen viesteissä lähestymään asiaa siltä kannalta, että millä perustein sen kaistan tukkijan on siinä oikeus olla. Ja kuka on "väärässä". Ei nämä ole oikeata kysymyksiä. Pitäisi kysyä itseltään miksi on missä on. Minä en ainakaan keksi yhtään järkevää syytä miksi minun pitäisi olla vasurin jonon eka letkaa vetämässä. Tämä Asentaja1:n viesti kuvaa sen hyvinkin tyypillisen tilanteen mitä näkee jatkuvasti.Emmä tiedä mikä on parempi tai huonompi nopeus.
Ymmärrän, että ihmisten näkemys väistämiseen sopivista väleistä vaihtelee, mutta tää vähän vaikuttaa siltä, että tuomitset jostain syystä kaikkien selitykset oletuksena virheellisiksi.
Se pätkä Tammiston liittymästä on pahimmillaan toistasataa metriä sellaista yhden-kahden auton väliä. Sinne kun alkais tunkemaan väliin, niin se hidastais nopeuksia jonon hännillä entisestään ja sieltä luultavasti sinkoiltais entistä enemmän entistä suuremmilla nopeuseroilla vasemmalle kaistalle. Nopeutta en haluais nostaa juurikaan. Ehkä se on se mun "parempi nopeus"? Sellainen ylinopeus mitä itse uskaltaa ajaa? Sen takana tulevan "parempi nopeus" onkin sitten jotain muuta, mutta kumman parempi nopeus onkaan parempi?
Reagoin mielestäni (tietysti omassa päässä kaikki varmaan tekee niin) hyvissä ajoin nopeuseroihin, joten harvoin mulla on takana jonoa ja silloin kun on, niin pyrin purkamaan sen. Toi kyseinen kohta vaan sattuu olemaan sellainen, jossa nopeusrajoituksen laskua seuraa liittymä, josta tulee usein isompi köntti valoista samaan aikaan päässeitä ajoneuvoja kerralla. Siinä jos useampi autoilija alkais antaa tilaa yhdelle kiireiselle, niin se hankaloittaa hyvin monen muun autoilijan liittymistä ja hidastaisi vasenta kaistaa vielä merkittävästi enemmän.
Hyvin harvoin ketään ärsyttää se hidas siellä edessä ohituskaistalla ohittamassa "rajoituksen mukaan" tms muusta syystä (takana tulijan mielestä) hidasteleva. Ärsytys ja "tuuppiminen" alkaa siinä vaiheessa, kun on missattu useampi selkeä kohta jossa olisi voinut käydä siellä oikealla ja päästää ohitse. Toiset vaan ajaa nollat taulussa siinä vasemmalla kaistalla, samaa näkee hyvin usein moottoritielläkin vähän kehäteitä suuremmilla nopeuksilla, usein etenkin joku "parempi" auto voi tyhjällä moottoritielläkin ajaa vasenta kaistaa vaikka 140kmh lasissa, vaikka ketään muuta ei näkyisi missään, sillä oletuksella, että "minä ajan nyt sellaista nopeutta, että ei kenenkään tarvitse ohi päästä". Usein siellä vasemmalla myös "asutaan" ja ollaan tarkkailevinaan peiliä, väistetään oikealle vasta sitten, jos sieltä joku tulee takaa riittävän lähelle.
Se oikea kaista pitäisi olla niin kuin turvavyön käyttäminen, automaatio jota ei tarvitse ikinä miettiä. Ollaan siellä oikealla kaistalla, hetkellisesti käydään vasemmalla ohituksen ajan ja sitten heti takaisin oikealle kun ohitus on suoritettu, eikä jäädä sinne tulpaksi.