Näin paljon lunta on satanut tähän aikaan vuodesta etelässä viimeeksi vuonna 1974, eli ei nyt ihan jokapäiväistäKuka ei muka muista vappua jolloin on satanut lunta? Ei kannata aina elää ihan kalenterin mukaan…poikkeuksia tulee säässä.
Näin paljon lunta on satanut tähän aikaan vuodesta etelässä viimeeksi vuonna 1974, eli ei nyt ihan jokapäiväistäKuka ei muka muista vappua jolloin on satanut lunta? Ei kannata aina elää ihan kalenterin mukaan…poikkeuksia tulee säässä.
Tässä kun olen seurannut 10 vuorokauden säätä milloin olisi otollinen aika vaihtaa renkaita, niin kuluneen viikonlopun ja tämän päiväinen myräkkä on näkynyt forecan ennusteissa jo yli viikko etukäteen.Ei kukaan tällaista lumimäärää osannut ennustaa - ei edes meteorologit.
Saderintama on näkynyt ennusteissa, mutta 10 päivää sitten ennuste sanoi, että siitä suuri osa tulisi pk-seudulla vetenä. Toki ennusteessa oli lumihiutaleita, josta pystyi päättelemään että kesärenkailla voi tulla ongelmia, mutta kirjoitin lumimäärän ennusteesta.Tässä kun olen seurannut 10 vuorokauden säätä milloin olisi otollinen aika vaihtaa renkaita, niin kuluneen viikonlopun ja tämän päiväinen myräkkä on näkynyt forecan ennusteissa jo yli viikko etukäteen.
Älä takerru lumen määrään, pakkasia ja jäisiä teitä on joka vuosi vielä tähän aikaan vuodesta ja toisekseen, talvikunnossapito ei ole "jo kesälomalla" kyllä siellä aurat on liikenteessä, teitä on vain mahdottoman monta kilometriä aurattavana.Näin paljon lunta on satanut tähän aikaan vuodesta etelässä viimeeksi vuonna 1974, eli ei nyt ihan jokapäiväistäKyllä tämä kevät on ihan poikkeuksellinen, kylmä ja (lumi)sateinen. Ainahan sitä lunta ja räntää tulee, mutta harvoin oikeaksi ongelmaksi asti enää huhtikuussa, varsinkaan loppupuolella. Toki tänään ei todellakaan kannata lähteä kesärenkailla liikenteeseen, vaikka mikä pakko olisi. Talvikunnossapitokin on jo kesälomilla.
No tänäkeväänä viestintä on kuitenkin onnistunut, vaikka säät jälleen yllätti.Saderintama on näkynyt ennusteissa, mutta 10 päivää sitten ennuste sanoi, että siitä suuri osa tulisi pk-seudulla vetenä. Toki ennusteessa oli lumihiutaleita, josta pystyi päättelemään että kesärenkailla voi tulla ongelmia, mutta kirjoitin lumimäärän ennusteesta.
En minäkään ihmettele, ehdin jo viikon ajella moottoripyörälläkin. Ihmettelen vain sitä kun eräät täällä huutelee sakkoja nastarenkaiden käytöstä huhtikuussa.Lunta voi tulla vaikka juhannuksena. On ollut niin hyviä kelejä ettei ihme että monella on jo kesärenkaat alla.
Mihin se raja sitten vedetään? Onhan joskus 70- ja 80 luvuilla ollut varmasti kesäkuussakin lunta etelässä. Pitäisikö saada ajaa siis ropisijoilla sinne asti kun mahis kuitenkin on että lunta tulee? Tämähän ei ole pelkästään mikään turvallisuustekijä, vaan myös kustannuskysymys. Perustellaanko 1 tai 2 lumipäivän renkaanvaihtotarpeella sitten ne esim 100m€ lisääntyneinä väyläkustannuksina kun ihmiset ropistelevat vielä koko toukokuunkin? Näinhän käy myös monesti, kyllä minusta pitäisi sakot vetää useammin mitä nyt tehdään. Koko ajan saa kuunnella sitä valitustakin että tiet ovat huonossa kunnossa, mistähän johtuis?En minäkään ihmettele, ehdin jo viikon ajella moottoripyörälläkin. Ihmettelen vain sitä kun eräät täällä huutelee sakkoja nastarenkaiden käytöstä huhtikuussa.
Kyllä ainakin minä muistan että melkein joka vuosi on uutisoitu poliisin toimesta koska aijotaan asiaan kiinnittää huomiota joten ehkä sen rajan voi vetää siihen kun poliisikin on sitä mieltä että nastarenkailla ei saa ajaa. Nyt on kuitenkin poliisiltakin tullut useamman viikon ajan viestiä ettei kannata kiirehtiä renkaiden vaihdon kanssa. Vaikka laki sanoisi mitä niin minä ainakin kun joudun ajamaan kelissä kuin kelissä ja eri vuorokauden aikoina niin vaihdan sitten kun alkaa näyttämään siltä että suurempaa vaaraa ei talvikeleistä enää ole. Nyt näyttää siltä että se hetki on tämän viikon loppu puolella. Ja sitten jos toukokuussa tulee uusi takatalvi niin sitten mietin vaihdanko talvirenkaat takaisin.Mihin se raja sitten vedetään? Onhan joskus 70- ja 80 luvuilla ollut varmasti kesäkuussakin lunta etelässä. Pitäisikö saada ajaa siis ropisijoilla sinne asti kun mahis kuitenkin on että lunta tulee? Tämähän ei ole pelkästään mikään turvallisuustekijä, vaan myös kustannuskysymys. Perustellaanko 1 tai 2 lumipäivän renkaanvaihtotarpeella sitten ne esim 100m€ lisääntyneinä väyläkustannuksina kun ihmiset ropistelevat vielä koko toukokuunkin? Näinhän käy myös monesti, kyllä minusta pitäisi sakot vetää useammin mitä nyt tehdään. Koko ajan saa kuunnella sitä valitustakin että tiet ovat huonossa kunnossa, mistähän johtuis?
Tietenkin näin, mutta sanoisin silti että ne jotka haluavat ajaa kesäkuulle asti talvirenkailla, heidän pitäisi valita kitkat. Aika kohtuutonta että tieverkosto kärsii suuret vauriot kun etuoikeutetut ajelevat ropisijoilla sinne asti.Kyllä ainakin minä muistan että melkein joka vuosi on uutisoitu poliisin toimesta koska aijotaan asiaan kiinnittää huomiota joten ehkä sen rajan voi vetää siihen kun poliisikin on sitä mieltä että nastarenkailla ei saa ajaa. Nyt on kuitenkin poliisiltakin tullut useamman viikon ajan viestiä ettei kannata kiirehtiä renkaiden vaihdon kanssa. Vaikka laki sanoisi mitä niin minä ainakin kun joudun ajamaan kelissä kuin kelissä ja eri vuorokauden aikoina niin vaihdan sitten kun alkaa näyttämään siltä että suurempaa vaaraa ei talvikeleistä enää ole. Nyt näyttää siltä että se hetki on tämän viikon loppu puolella. Ja sitten jos toukokuussa tulee uusi takatalvi niin sitten mietin vaihdanko talvirenkaat takaisin.
Haastava tilanne lain puolesta, kun lait koskee koko Suomea, paljon mahtuu eri kelejä Hangon ja Nuorgamin väliin, vielä touko ja kesäkuussakin. Helppo huudella pk-seudulla että pitäisi nastoilla ajajia sakottaa huhtikuussa, pitäisikö myös lapissa nastoilla ajaa sakottaa myös huhtikuussa? Päätiet sielläkin voi olla sulat, mutta syrjemmässä helposti lunta ja liukasta.Tietenkin näin, mutta sanoisin silti että ne jotka haluavat ajaa kesäkuulle asti talvirenkailla, heidän pitäisi valita kitkat. Aika kohtuutonta että tieverkosto kärsii suuret vauriot kun etuoikeutetut ajelevat ropisijoilla sinne asti.
Tällähän ei käytännössä ole merkitystä nykyisin, kun ropistelevat vain menemään. Poliisin pitäisi kertoa selvemmät pelisäännöt ja alkaa sakottaa ahkerammin.Haastava tilanne lain puolesta, kun lait koskee koko Suomea, paljon mahtuu eri kelejä Hangon ja Nuorgamin väliin, vielä touko ja kesäkuussakin. Helppo huudella pk-seudulla että pitäisi nastoilla ajajia sakottaa huhtikuussa, pitäisikö myös lapissa nastoilla ajaa sakottaa myös huhtikuussa? Päätiet sielläkin voi olla sulat, mutta syrjemmässä helposti lunta ja liukasta.
Vuodesta toiseen on tiedotettu ja annettu ohjeita paikallisille, koska se sää aina yllättää, niin toistaiseksi mentävä noin mahdollistaa myös sopeutumisen, ilman hallitusohjelmaan kirjaamista ja raskasta eduskuntakäsittelyä, se vähän tuon lain tarkoituskin. Sopeutuu niin pitkiin talviin, kuin mahdollistaa sen että jossain Turussa voi ajella koko talven kesärenkailla jos keli sen sallii.Mihin se raja sitten vedetään? Onhan joskus 70- ja 80 luvuilla ollut varmasti kesäkuussakin lunta etelässä. Pitäisikö saada ajaa siis ropisijoilla sinne asti kun mahis kuitenkin on että lunta tulee? Tämähän ei ole pelkästään mikään turvallisuustekijä, vaan myös kustannuskysymys. Perustellaanko 1 tai 2 lumipäivän renkaanvaihtotarpeella sitten ne esim 100m€ lisääntyneinä väyläkustannuksina kun ihmiset ropistelevat vielä koko toukokuunkin? Näinhän käy myös monesti, kyllä minusta pitäisi sakot vetää useammin mitä nyt tehdään. Koko ajan saa kuunnella sitä valitustakin että tiet ovat huonossa kunnossa, mistähän johtuis?
Ne se on ihan selkeä, varoitellut kiirehtijöitä (kesärenkaan vaihtajia), varoitellut huonolla kelillä kesärenkaista, ilmoittannut että lappujakin kirjoiteltu.Tällähän ei käytännössä ole merkitystä nykyisin, kun ropistelevat vain menemään. Poliisin pitäisi kertoa selvemmät pelisäännöt ja alkaa sakottaa ahkerammin.
Niin kauan kuin nastarenkaat ovat lailliset Suomessa, tälläisistä asioista on turha murehtia, kyllä poliisi sen kertoo.Mihin se raja sitten vedetään? Onhan joskus 70- ja 80 luvuilla ollut varmasti kesäkuussakin lunta etelässä. Pitäisikö saada ajaa siis ropisijoilla sinne asti kun mahis kuitenkin on että lunta tulee? Tämähän ei ole pelkästään mikään turvallisuustekijä, vaan myös kustannuskysymys. Perustellaanko 1 tai 2 lumipäivän renkaanvaihtotarpeella sitten ne esim 100m€ lisääntyneinä väyläkustannuksina kun ihmiset ropistelevat vielä koko toukokuunkin? Näinhän käy myös monesti, kyllä minusta pitäisi sakot vetää useammin mitä nyt tehdään. Koko ajan saa kuunnella sitä valitustakin että tiet ovat huonossa kunnossa, mistähän johtuis?
Vähän aikaista huhtikuun lumipyryssä ärsyynytä nastarenkaista. Siirsin tänne jos kyse kuitekin enemmänkin keskustelusta nasta vai kitka.Tietenkin näin, mutta sanoisin silti että ne jotka haluavat ajaa kesäkuulle asti talvirenkailla, heidän pitäisi valita kitkat. Aika kohtuutonta että tieverkosto kärsii suuret vauriot kun etuoikeutetut ajelevat ropisijoilla sinne asti.
Huhtikuussa talvirenkaat olleet ihan perustellut, eteläisessä Suomessa kellit olleet talvirengastavaativia riippuen päivästä ja ajankohdasta. Moni vaihto myös kesärenkaat, jos heille reitit ja ajankohdat sellaisia että ne sovelltu kesärenkailla ajamiseen.
Perinteisesti etelässä se talvirengaskausi loppunut toukokuussa ja monesti toukokuussa on alettu laputtaa nastarengaskuskeja, en nyt nopeasti muista kautta missä olisi kesäkuulle saakka menty. Ja moniko auto tuhannesta on enään toukokuun lopulla nastoilla rapsutellut. ja mikä niiden ajosuorite vs muut.
On siellä kesällä joukossa pohjoisenkitkoillakkin ajavia, se ei sinänsä lainvastaista, mutta ei sekään ole suositeltavaa, oli sitten kyse turvallisuus, tai ilmanlaatu.
Lumihan sen ongelman tekee. Joillain pikkuteillä on toki vielä penkkojen sulamisvesiä ja yöpakkaset voivat jäädyttää ne, mutta käytännössä isommat tiet ja kaupunkien kadut ovat tähän aikaan keväästä lähes poikkeuksetta kesärengaskunnossa. Normaalisti lämmöt ovat etelässä n. 10 asteen tietämillä, joten jos lunta tuleekin, niin se sulaa heti pois. Tämä ei ole enää mitään normaalia talvirengasaikaa, jos ei ajele ihan pikkuteitä. Pohjois-Suomi tietysti erikseen.Älä takerru lumen määrään, pakkasia ja jäisiä teitä on joka vuosi vielä tähän aikaan vuodesta ja toisekseen, talvikunnossapito ei ole "jo kesälomalla" kyllä siellä aurat on liikenteessä, teitä on vain mahdottoman monta kilometriä aurattavana.
Kaipa sitä voi myös valita rengastuksen vallitsevan kelin mukaan. Johan sitä toista viikkoa sai ajella kesärenkailla, kunnes viikonloppuna oli taas aika vaihtaa talvirenkaatHaastava tilanne lain puolesta, kun lait koskee koko Suomea, paljon mahtuu eri kelejä Hangon ja Nuorgamin väliin, vielä touko ja kesäkuussakin. Helppo huudella pk-seudulla että pitäisi nastoilla ajajia sakottaa huhtikuussa, pitäisikö myös lapissa nastoilla ajaa sakottaa myös huhtikuussa? Päätiet sielläkin voi olla sulat, mutta syrjemmässä helposti lunta ja liukasta.
Oli sentään talvirenkaat
Tällainen kiihdytteli kehätielle, minun mielestä kusipäisyyttä kun tuosta katolta lähti kuitenkin melkoisia paakkuja lentelemään 80 km/h vauhdissa ja huonolla tuurilla lentää koko kasa jonkun tuulilasiin.
Onhan tuo välinpitämättömyyttä, suurin riski kai se että jarruttaessa valuu tuulilasille, tosin tuollaisessa automallissa pienempi vs joku henkilöauto.
Tällainen kiihdytteli kehätielle, minun mielestä kusipäisyyttä kun tuosta katolta lähti kuitenkin melkoisia paakkuja lentelemään 80 km/h vauhdissa ja huonolla tuurilla lentää koko kasa jonkun tuulilasiin.
Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.Onhan tuo välinpitämättömyyttä, suurin riski kai se että jarruttaessa valuu tuulilasille, tosin tuollaisessa automallissa pienempi vs joku henkilöauto.
Toki ei ne takanatulevankaan eduksi ole, mutta ei ne nyt takanatulevan tuulilasiin lävähdä kasana, jos nyt johonkin valoihin himmataan, niin eteenpäin ne liikkuu. Toki jos tuo lähtee salamana valoista niin kasa ei kerkiä mukana.
Sori, vaikka nyt vähän vähätellevän oloisesti suhtaudun, niin toki vastenmielistä laiskuutta, kuvasta näkyy ettei edes yritetty putsata. Ja turhaa riskinlisäämistä, varsinkin kun riskikelit muutenkin.
Toisaalta jos omistaa tuollaisen tai vakiosti muuten käyttää, eikä yllä katolle, niin ei ole paha vaiva omistaa jotain koroketta, jonka kotoa tai pakusta ottaa esille. Siis jos vaihtoehtona on se, että pitkän ja lumisen talven ajan harva se kerta lähtee tuollaisella puoli-iglulla liikkeelle.Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.
On noita aika usein viikonloppuaamuisin, esim. motarin rampilta poistuessa yms.Onko enää perinteisiä puhallusratsioita? Omalta kohdaltani sellainen osunut viimeksi 15 vuotta sitten. Vai toimiiko se vaan niin että jos useampi soittaa mahdollisesta rattijuoposta lähdetään liikkeelle. Ojaan ajaneet toki puhallutetaan..
Rengasratsiaan en ole ajanut koskaan.
Custom transitista itse putsaan isoimmat ihan katuharjalla, samalla harjalla tuulilasi.. Pituutta mulla kuitenkin alle 180cm. Saattaa siitä katuharjasta jotain naarmuja tulla katolle, koittanut kuitenkin pienen kerroksen lunta jättää.Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.
Kuskeja on tosiaan eripituisia, pidempi kuski pystyy harjalla enempiä lääppii, lyhyelle vaikeampaa, tuossa kuvassa ei edes yritetty edes maasta, ja tuossa takaovet aukeaa sivulle, ja todennäköisesti liukuovi sivulla. Toki voi olla työturvallisuus määrätykset ette kiipeillä kynnykseltä.Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.
Aikaan oli Turussa kun sieltä aamulaivalta ajaa jengiä yhtä tietä pitkin. Veikkaan että oli hyvä paikka.On noita aika usein viikonloppuaamuisin, esim. motarin rampilta poistuessa yms.
Lapsuuden kodin naapurissa oli juoppo, joka muistaakseni jäi useamman kerran kiinni tuolla. Tyhmästä päästä jne... Onnistui se jäämään kiinni kilsan matkalla kodin ja lähikaupan välilläkin. Voi olla, että joku ilmiantoi. Vakioasiakas niin alkossa kuin lähikaupassa.Aikaan oli Turussa kun sieltä aamulaivalta ajaa jengiä yhtä tietä pitkin. Veikkaan että oli hyvä paikka.
Eikös teleskooppivartisia lumiharjoja ole ollut saatavilla iät ajat, ei tuolla tiet ole läpi talven täynnä pakettiautoja joiden katolla on 30 cm lunta.Yhtään vähätellen vaaraa. Tuo on oikeasti vaikea puhdistettava joissain autoissa. Joskus töissä oli ajossa Hiace ja siinä jo tuulilasin raapiminen oli välillä todella vittumainen, vaikka siinä oli portaat puskurissa. Jonkun korkean Transportterin Vito tms katon puhdistus voi olla todella hankala jos et oli yli 2m pitkä.
On toki, mutta sillä saa vain reunat. Näin ainakin oli tuon nelikko Hiacen kanssa. Kuvan autoa ei toki ole yritettykään puhdistaa, mutta silti.Eikös teleskooppivartisia lumiharjoja ole ollut saatavilla iät ajat, ei tuolla tiet ole läpi talven täynnä pakettiautoja joiden katolla on 30 cm lunta.
Viime vuonna syyskuussa 24-tiellä vähän matkaa Jämsästä etelään oli jonkun valaistun risteyksen kohdalla lauantai-iltana klo 22-23 aikaan puhallutusratsia. Mahtoi olla poliiseilla kivaa kaatosateessa pysäytellä porukkaa.Onko enää perinteisiä puhallusratsioita? Omalta kohdaltani sellainen osunut viimeksi 15 vuotta sitten. Vai toimiiko se vaan niin että jos useampi soittaa mahdollisesta rattijuoposta lähdetään liikkeelle. Ojaan ajaneet toki puhallutetaan..
Rengasratsiaan en ole ajanut koskaan.
Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.Onhan tuo välinpitämättömyyttä, suurin riski kai se että jarruttaessa valuu tuulilasille, tosin tuollaisessa automallissa pienempi vs joku henkilöauto.
Toki ei ne takanatulevankaan eduksi ole, mutta ei ne nyt takanatulevan tuulilasiin lävähdä kasana, jos nyt johonkin valoihin himmataan, niin eteenpäin ne liikkuu. Toki jos tuo lähtee salamana valoista niin kasa ei kerkiä mukana.
Sori, vaikka nyt vähän vähätellevän oloisesti suhtaudun, niin toki vastenmielistä laiskuutta, kuvasta näkyy ettei edes yritetty putsata. Ja turhaa riskinlisäämistä, varsinkin kun riskikelit muutenkin.
Juu ja ei se tarvitse isoa jääkokkaretta että saa lasin halki tai kolhua keulaan. Mutta vittumaista tuo on kun tänäänkin harjasin auton katon, mutta painavaa märkää lunta joka on kiinnittynyt kattoon niin hyvin että olisi pitänyt suunnilleen skrapata pois. Ajoin reilut 20km ennen kuin tuo lopulta irrotti otteensa. Ei onneksi kertalaakista vaan pieninä paloina.Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.
Tarinasta jäi uupuun se miksi painoit torvea. Nyt synty mielikuva että jarruttaja ärsytti , ja ärsyytymistä jaettiin huudattamalla torvea taajamassa.Vaihteeksi joku jarrutti suojatien kohdalla pyöräilijöiden takia, painoin torvea. Jäi eteen sitten hidastelemaan ja ohi ajaessa akka huitoi käsillä![]()
Tässä tarinassa toinen osapuoli rikkoi lakia. Se kyllä ärsyttää monia.Vaihteeksi joku jarrutti suojatien kohdalla pyöräilijöiden takia, painoin torvea. Jäi eteen sitten hidastelemaan ja ohi ajaessa akka huitoi käsillä![]()
Koska edessä ajava jarrutti turhan takia.Tarinasta jäi uupuun se miksi painoit torvea. Nyt synty mielikuva että jarruttaja ärsytti , ja ärsyytymistä jaettiin huudattamalla torvea taajamassa.
Jos oikealla puolella ei olisi juuri ohitettavaa autoa niin helposti olisi ehtinyt tehdä väistöliikkeen.Jos sinne katolle kertyy lunta välikeleillä, niin helposti se on pohjalta jäätä.
muoks: tässä muuten näkee hyvin paljonko 2 sekunnin turvavälillä ehtii tehdä kun tulee jotain yllättävää.
Okei, ymmärsin että jarrutti pyöräilijäntakia.Koska edessä ajava jarrutti turhan takia.
Monta kertaa se pitää sanoa että edessä ajava jarrutti turhan takia? Tuolla tavalla toimimalla opettaa pyöräilijöille väärää liikennekäyttäytymistä.Okei, ymmärsin että jarrutti pyöräilijäntakia.
Ilmeisesti nyt herutellaan tietoja. Eli suojatiemainittu, niin ilmeisesti pyräiliä oli menossa suojatielle ja edellä oleva ehkä jarrutti sen takia, sitten se ärsytti ja päätiti painaa taajama-alueella torvea vaikka ei ollut mitään tarvetta.
Edessä olevan auton matkustajat sitten hämillään mistä vaaratilanteesta varoittelet ja lähtivät etenemään varoivaisesti ?
En tiedä missä vaiheessa olisin huomannut irronneen jääpalan. Luultavasti sen rekisteröimiseen olisi mennyt vähintään sekunti ja oikean kaistan tilanteen tarkastamiseen ainakin toinen. En usko, että olisin itse tullut väistäneeksi, mutta tiedä tuota.Jos oikealla puolella ei olisi juuri ohitettavaa autoa niin helposti olisi ehtinyt tehdä väistöliikkeen.
Torven painamisesta tuskin saa sakkoa, väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä saa.Tässä tarinassa toinen osapuoli rikkoi lakia. Se kyllä ärsyttää monia.
Tiedätkö kumpi osapuoli?
Itsellä silmät havainnoi tosi herkästi kaiken epänormaalin liikkeen auton etualalta. Väittäisin että varmasti olisin kerennyt väistää, paitsi tässä tapauksessa kun vieressä oli auto. Paniikkijarrutustakaan ei voi tehdä jos takana tulee auto. Silloin on vain pakko kärsiä osuma ja toivoa ettei tule lasista läpi.En tiedä missä vaiheessa olisin huomannut irronneen jääpalan. Luultavasti sen rekisteröimiseen olisi mennyt vähintään sekunti ja oikean kaistan tilanteen tarkastamiseen ainakin toinen. En usko, että olisin itse tullut väistäneeksi, mutta tiedä tuota.
Torven käyttämisestä lainvastaisesti voi saada sakon, ajovuorosta luopuminen taas ei riko mitään sääntöä.Torven painamisesta tuskin saa sakkoa, väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä saa.