Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
No sehän se tässä virhe oli että vaikka tilaa ja aikaa olisi, niin aletaan sooloilemaan jotain jarrutteluja vaikka ohikin pääsisi kun kerran on lähtenyt ohittamaan. Eihän sitä sivullisena tiedä onko vaikka autosta hajonnut jotain, jolloin se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos lähdetään ohi, niin herran jumala sitä kaasua sitten, eikä jäädä siihen vierelle junnaamaan.
Kunnes havaitaan se pirun iso vesimassa/loskakasa joka peittää puolet motarista... Vaikka yrität ajaa kiltisti ja ennakoivasti ja esim rekoista ja busseista ohi ilman säätöä, esimerkkitapauksissa jouduin silti olemaan jarrulla paikoin rajustukin että sain auton nopeuteen missä en olisi kaiteessa tai bussin alla, kunnes pystyin taas kiihdyttämään ohi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 771
No sehän se tässä virhe oli että vaikka tilaa ja aikaa olisi, niin aletaan sooloilemaan jotain jarrutteluja vaikka ohikin pääsisi kun kerran on lähtenyt ohittamaan. Eihän sitä sivullisena tiedä onko vaikka autosta hajonnut jotain, jolloin se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos lähdetään ohi, niin herran jumala sitä kaasua sitten, eikä jäädä siihen vierelle junnaamaan.
Eli tarina on nyt sellainen että ajellaan jossa pohjanmaan 10km suoralla ja suoran päähän ilmestyy vastaantulian valot ? ja olisi turvallisesti kerinnyt rajoitusten ja auton kyvyillä ohi, niin ohittaja keskeytti ohituksen ?
No toki tuo kuullostaa oudolta, mutta jos ohittajan mielestä ei voinut ohitusta suorittaa loppuun turvallisesti, niin oikeapäätös se keskeyttää. Johtuko päätös sitten siitä että paikka ei ollut tuttu ja ei pystynyt arvioimaan luotettavasti etäisyyttä, vai oliko pimeää ja vastaantulian valot heikensi näkyvyyttä.

Vaikka olisi sitten keskeyttämisen jälkeen havainnut, että olisi pystynyt viemään ohituksen loppuun, niin silti päätös hyvä.

Kirjoitit jostain kilometrinsuorasta, niin tyypillisessä rekan ohituksesta satasen alueella, niin kilometrinsuora on noin lähtökohtaisesti lyhyt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 258
Ikäväkseni totean että ihmisillä ei yleensä vain ole käsityskykyä ympärillä tapahtuvista asioista. Pätee todella paljon autoiluun. Juu kauniissa maailmassa se olisi se että siinä olisi tuollainen skenaario käynyt, että on ollut muita autoja, että kun parkkialueen taaimmaiseen nurkkaan on yksin pysäköinyt, niin siihen on yhden ruudun päähän tullut auto, niin seuraavan pitää siihen kapeaan väliin päästä (vaikka siinä olisi 100m säteellä täysin tyhjää?). Ei se oikeassa maailmassa niin mene. Ja siis olisihan se mahtavaa jos näin olisi, että ihmiset olisivat fiksuja ja ajattelevaisia, ja tällainen olisi vain sattumusten seurausta, mutta ihmiset nyt on aika ajattelemattomia ja omaa napaa tuijottavia persereikiä noin lähtökohtaisesti kun katselee mitä tuolla tien päällä tapahtuu.
Siinä voi olla nimetty ruutu. Esim oma ruutu kämpän pihassa on reunimmainen nimetty ruutu ja kun olen poissa ja palaan esim klo 23, niin joku voi olla vierasruudussa ja senverran lähellä, että väliin ei meinaa mahtua /ei mahdu. Sitten on ongelma itsellä ja muilla, että pitää puristautua autoon..

Toki jos oikeinhyvin vituttaa, niin sitten auto parkkiin seuraavaan vierasruutuun, siten että idiootti saa mennä autoonsa apukuskin puolelta, kun kuskin puolen väliin ei mahdu..

Siinäkin on paikka, jota pitäisi harventaa siten, että joka viides ruutu otettaisiin pois.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 134
Tänään oli koko päivän melkoinen usva ainakin täällä Varsinais-Suomessa ja jälleen kerran kanssa-autoilijat ajelivat tyytyväisinä pelkät päivävalot päällä ja peräpäät yhtä pimeänä kuin kuljettajan paikalla istuvan matkustajan ajukoppa. Takseja myöten. Eikö taksikuskien pitäisi kuitenkin olla ammattilaisia ja osata laittaa valot päälle?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 320
Itsekin napsuttelin sekä valot että takasumarin päälle. Tuossa ennen klo 15:stä oli kuitenkin sen verran "kirkasta" että automatiikka ei kytkenyt lähivaloja päälle (toki omassa perässä valot palavat riippumatta tuosta) vaikka olisi kyllä ollut tarpeen (että auto näkyisi myös edestäpäin).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 474
Minkä helvetin takia se auto pitää pysäköidä niin lähelle ettei ovia mahdu avaamaan kunnolla? Vaikka oma auto olisi jätetty parkkiksen reunaan että jää tilaa.
Tänä talvena tullut molempiin takaoviin kuopat kun naapuriruuduilta on ovia availtu. Voin sanoa että kyllä vituttaa. Jostakin syystä mun auton viereen haluaa aina parkkeerata joku rekan kokoinen maasturi joka ei mahdu muutenkaan ruutuun.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Tänä talvena tullut molempiin takaoviin kuopat kun naapuriruuduilta on ovia availtu. Voin sanoa että kyllä vituttaa. Jostakin syystä mun auton viereen haluaa aina parkkeerata joku rekan kokoinen maasturi joka ei mahdu muutenkaan ruutuun.
Onneksi harrasteauto on kokoa kirppu, molemmilla puolilla on isot möhköt :D. Jouduin kerran pysäköimään Toyotan siihen ja ai saakeli kun sai olla tarkkana ulos noustessa. En tiedä mikä tuuri itsellä on noissa taloyhtiön parkkiksissa koska toisessa paikassa on sitten vieressä mm. kuski joka ei aina muista mikä on oma ruutu, auto on melkein aina oman ruudun viivalla. Onneksi toisella puolella on pienempi auto jonka kuskin kanssa sovittu että saan ajaa aikalailla hänen ruutunsa laitaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
497
Muistan joskus parikymppisenä kun ajoin vielä pienellä Peugeotilla kouluaikoina, ja pienkerrostalomme piha oli vain hiekoitettu ja tolppapaikat laitettu nurmikon rajalle. Jätin auton aina selvästi oman tolppani oikealle puolelle, en koskaan edes tolpan "päälle". Kun muutin tähän taloon, soitti ovikelloa joku vanha mies ja sanoi että tervetuloa taloon, mutta nyt kannattaa heti ensimmäisenä opetella parkkeeraamista. Kysyin miten niin, ja lähdettiin yhdessä katsomaan. Minun pieni peugeottini oli täydellisesti tolpan oikealla puolella, ja hänen pieni renault oli hieman tolpan "päällä", vasemmalla puolellani eli käytännössä viivan päällä jos viivaa olisi siihen koskaan tehty. Sanoin etten väittele asiasta, ja että oma autoni on oikein omalla paikallaan. Mies tuli vielä kolme erillistä kertaa oven taakse valittamaan. Laittoi vielä muutaman lapun postiluukusta ja kertoi minkälainen mulkku oikein olen, nuori typerä ja tyypillinen opiskelija joka ei välitä muista.

Ihmettelin aikani että miksi tyhjästä asiasta pitää tehdä ongelma. Autoni oli aina juuri siinä missä sen kuului olla. Meni muutama viikko, ja tämä kaveri oli kirkkaan punaisella maalilla käynyt maalaamassa autojen edessä olevaan pieneen kivetykseen "parkkiruutuviivat". Oli kätevää, että heidän parkkiruudun leveys oli paljon suurempi kuin minun, tolpatkaan eivät siis täsmänneet viivojen kanssa. Tästä huolimatta autoni oli aina näiden viivojen välissä (totta puhuen aikalailla samassa kohtaa kun ennenkin, joten hänen piirtämä viiva autoni oikealle puolelle oli melkein renkaassa kiinni).

Ajattelin sitten yksi päivä että no, koska mies tulee oven taakse yleensä neljän jälkeen, että varmaan hän tulee töistä silloin kotiin. Menin ulos tupakalle koska halusin vain katsoa että onko miehellä joku ongelma oman parkkeerauksensa kanssa, niin hän koittaa saada jostain lisää tilaa. Katsoin kun mies ajoi ruutuun, poistui autosta ja jäi odottamaan auton taakse. Pelkääjän paikalta nousi valehtelematta noin 200 kiloinen vanhempi nainen, jolla kesti 15 minuuttia päästä autosta ulos. Luultavasti miehen vaimo siis. Asiaa hankaloitti se, että hänen piti kokoajan pitää auton ovesta kiinni ettei se osu minun autooni. Kun nainen vihdoin pääsi autosta ylös, hänen kylkensä laahasivat molempien autojen kylkiä.

Tilanne aukesi minulle aika nopeasti. Yhtä asiaa en ymmärrä, miksei vaimoa voi päästää autosta ulos ennen parkkeeraamista?
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 038
Turvaväleistä täällä olikin juttua. Jatketaan vanhaa valitusta: Miksi ihmisten on pakko vaihtaa kaistaa aivan keulan eteen, vaikka edessä olisi kuinka paljon tilaa tahansa? Tätä en vaan ymmärrä. Siinä aiheutetaan samalla myös se tilanne, että jos siellä edessä sattuu tapahtumaan mitä tahansa, johon ohittaja joutuu reagoimaan, minulle jää kovin vähän aikaa samaan reagointiin. Ainoa vaihtoehto on alkaa itse hidastamaan ja kasvattamaan väliä uudestaan. Typerimmissä tilanteissa tuo tapahtuu motarilla ja ohittaja ei sitten ajakaan kovempaa, vaan jää siihen eteen hidastelemaan.

Sama toistuu ihan samalla tavalla taajamassa. Jos pidän mitään väliä edellä ajavaan, tuntuu se olevan kuin kutsuhuuto sille, että jokaisen malttamattoman vasemman kaistan "ohittajan" on pakko päästä siihen väliin, kun ei viitsitty ajoissa ryhmittyä oikein, vaikka veikkaan suurimman osan olevan paikallisia, jotka kyllä tietävät, missä tulisi ajaa, jos haluaa mennä toivomaansa suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 091
Turvaväleistä täällä olikin juttua. Jatketaan vanhaa valitusta: Miksi ihmisten on pakko vaihtaa kaistaa aivan keulan eteen, vaikka edessä olisi kuinka paljon tilaa tahansa? Tätä en vaan ymmärrä. Siinä aiheutetaan samalla myös se tilanne, että jos siellä edessä sattuu tapahtumaan mitä tahansa, johon ohittaja joutuu reagoimaan, minulle jää kovin vähän aikaa samaan reagointiin. Ainoa vaihtoehto on alkaa itse hidastamaan ja kasvattamaan väliä uudestaan. Typerimmissä tilanteissa tuo tapahtuu motarilla ja ohittaja ei sitten ajakaan kovempaa, vaan jää siihen eteen hidastelemaan.

Sama toistuu ihan samalla tavalla taajamassa. Jos pidän mitään väliä edellä ajavaan, tuntuu se olevan kuin kutsuhuuto sille, että jokaisen malttamattoman vasemman kaistan "ohittajan" on pakko päästä siihen väliin, kun ei viitsitty ajoissa ryhmittyä oikein, vaikka veikkaan suurimman osan olevan paikallisia, jotka kyllä tietävät, missä tulisi ajaa, jos haluaa mennä toivomaansa suuntaan.
Tästä pääsee eroon vain joko ajamalla vähintään +10 km/h rajoitukseen nähden tai 20 km/h alle. Tällä toimenpiteellä eliminoit suurimman osan idiooteista. Reippaammalla nopeudella sieltä ei tule yleensä ohi kuin harvat, jotka osaavat ajaa. Alinopeus ei ole ihan aukoton systeemi, kun jollain dynaamisella ajajalla voi silti olla riittävän nopeat reaktiot, että pääsee kaistalle liian lähelle. Tai sitten joku rasittavin mahdollinen tapaus eli myöskin reipasta alinopeutta ajava joka suorittaa ensin 5 km ohituksen vain liittyäkseen nenän eteen. Taitolaji tuo motarilla ajaminen. Jos käy tuuri, niin löytyy joku sopiva poka eteen ajamaan, jonka perässä riittävän pienellä mutta turvallisella etäisyydellä voi ajaa ilman väliin tunkevia. Tai ainakin suurin osa eliminoituu.

e: Jos autojen eteen liittyminen ja hidastelu sen jälkeen tuntuu jatkuvalta ongelmalta, niin kannattaa varmistaa nopeusmittarista (ilman vakkaria ajaessa), että et itse kiihdytä. Ohitettuun kohdistuva vetosäde on kyllä kovin mielenkiintoinen ilmiö. 1-2 km pätkällä saa auton heittämällä kiinni ja ohituksen jälkeen seuraavat 5 km ei jää yhtään (omaa nopeutta kasvattamatta).
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 289
Tästä pääsee eroon vain joko ajamalla vähintään +10 km/h rajoitukseen nähden tai 20 km/h alle. Tällä toimenpiteellä eliminoit suurimman osan idiooteista. Reippaammalla nopeudella sieltä ei tule yleensä ohi kuin harvat, jotka osaavat ajaa. Alinopeus ei ole ihan aukoton systeemi, kun jollain dynaamisella ajajalla voi silti olla riittävän nopeat reaktiot, että pääsee kaistalle liian lähelle.
Hyvin tuoreella kokemuksella (mistä pari sivua sitten mainitsin), vain tuo runsas ylinopeus toimii. Kun ajelin tuoreilla nastoilla muutaman sata kilometriä 80 mittarissa motarilla, niin kyllä siinä sai ihan jatkuvasti todistaa tätä ilmiötä.

Nimenomaan noita dynaamisia tuntuu olevan tosi paljon. Pahinta on että luulevat varmaan olevansa koviakin rattimiehiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 253
Turvaväleistä täällä olikin juttua. Jatketaan vanhaa valitusta: Miksi ihmisten on pakko vaihtaa kaistaa aivan keulan eteen, vaikka edessä olisi kuinka paljon tilaa tahansa? Tätä en vaan ymmärrä. Siinä aiheutetaan samalla myös se tilanne, että jos siellä edessä sattuu tapahtumaan mitä tahansa, johon ohittaja joutuu reagoimaan, minulle jää kovin vähän aikaa samaan reagointiin. Ainoa vaihtoehto on alkaa itse hidastamaan ja kasvattamaan väliä uudestaan. Typerimmissä tilanteissa tuo tapahtuu motarilla ja ohittaja ei sitten ajakaan kovempaa, vaan jää siihen eteen hidastelemaan.

Sama toistuu ihan samalla tavalla taajamassa. Jos pidän mitään väliä edellä ajavaan, tuntuu se olevan kuin kutsuhuuto sille, että jokaisen malttamattoman vasemman kaistan "ohittajan" on pakko päästä siihen väliin, kun ei viitsitty ajoissa ryhmittyä oikein, vaikka veikkaan suurimman osan olevan paikallisia, jotka kyllä tietävät, missä tulisi ajaa, jos haluaa mennä toivomaansa suuntaan.
Ehkä voisin tässä myöntää sen, että joskus on tullut tehtyä tätä liian lähelle eteen palaamista kun joku on selkeästi ajonopeudellaan häirinnyt kaikkia muita ympärillä liikkuvia. Esimerkiksi kaksikaistaisella tiellä ruuhka-aikaan reilun alinopeuden ajaminen siten, että liikenne alkaa pakkautua molemmille kaistoille.

Kuitenkin nyt kun tätä mietin tarkemmin niin ehkä olisi syytä lopettaa moinen kokonaan. Eivät he minun protestini syytä ole varmaan yhdelläkään kertaa ymmärtäneet.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
505
Hyvin tuoreella kokemuksella (mistä pari sivua sitten mainitsin), vain tuo runsas ylinopeus toimii. Kun ajelin tuoreilla nastoilla muutaman sata kilometriä 80 mittarissa motarilla, niin kyllä siinä sai ihan jatkuvasti todistaa tätä ilmiötä.

Nimenomaan noita dynaamisia tuntuu olevan tosi paljon. Pahinta on että luulevat varmaan olevansa koviakin rattimiehiä.
Just ajelin 300km pääosin motaria ja gps-nopeus 108@100 motarilla, vakkari päällä. Moni joka minut ohitti, vaihtoi kaistaa suoraan eteen vaikka tilaa oli. Mikään ruuhka ei ollut. Osa vieläpä vain kävi siinä heittämässä kurat ja vaihtoi heti pois, koska piti ohittaa seuraava.

Olivat varmaan just niitä dynaamisia kuskeja ja tää oli jotain viestintää tai joustamista, jota en ymmärrä. Ei ollut valojen vilkuttelua eikä peränuohoamista kyllä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 038
Ehkä voisin tässä myöntää sen, että joskus on tullut tehtyä tätä liian lähelle eteen palaamista kun joku on selkeästi ajonopeudellaan häirinnyt kaikkia muita ympärillä liikkuvia. Esimerkiksi kaksikaistaisella tiellä ruuhka-aikaan reilun alinopeuden ajaminen siten, että liikenne alkaa pakkautua molemmille kaistoille.

Kuitenkin nyt kun tätä mietin tarkemmin niin ehkä olisi syytä lopettaa moinen kokonaan. Eivät he minun protestini syytä ole varmaan yhdelläkään kertaa ymmärtäneet.
Mulla ei ole kyllä kyse alinopeudella ajamisesta ja ajan myös hyvin tasaisella nopeudella, joten sinänsä en provosoi ketään noin käyttäytymään. En tiedä sitten näistä dynaamisista kuskeista, että mitä itse ajattelevat, jos joku tekee heille samaa. Oppivat varmaan vasta sitten, jos joutuvat itse samaan tilanteeseen ja tulee joku yllättävä tilanne tai nasta lasiin. Tai sitten ei.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 253
Mulla ei ole kyllä kyse alinopeudella ajamisesta ja ajan myös hyvin tasaisella nopeudella, joten sinänsä en provosoi ketään noin käyttäytymään. En tiedä sitten näistä dynaamisista kuskeista, että mitä itse ajattelevat, jos joku tekee heille samaa. Oppivat varmaan vasta sitten, jos joutuvat itse samaan tilanteeseen ja tulee joku yllättävä tilanne tai nasta lasiin. Tai sitten ei.
En sitä missään nimessä tarkoittanutkaan. Pahoittelut jos tällainen käsitys syntyi. Minä olen tällainen dynaaminen kuski, ja kyllä tuo liian lähelle eteen siirtyminen ärsyttää minuakin. Juuri viime viikonloppuna kolmostiellä tuli ikävä kiveniskemä auton tuulilasiin tuon takia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 771
Just ajelin 300km pääosin motaria ja gps-nopeus 108@100 motarilla, vakkari päällä. Moni joka minut ohitti, vaihtoi kaistaa suoraan eteen vaikka tilaa oli. Mikään ruuhka ei ollut. Osa vieläpä vain kävi siinä heittämässä kurat ja vaihtoi heti pois, koska piti ohittaa seuraava.

Olivat varmaan just niitä dynaamisia kuskeja ja tää oli jotain viestintää tai joustamista, jota en ymmärrä. Ei ollut valojen vilkuttelua eikä peränuohoamista kyllä.
Se eteen vaihtaminen on niin laajaa, tyypillistä, että veikkaan vahvasti siitä että sen etäisyyden arviointi on vaikeaa, jos se on eteenkin vaikeaa, niin se on paljon haastavampaa taaksepäin. Sitten päälle nämä jotka pienessä paniikissa lähtee altapois jos kontissa toinen.

Oma lukunsa on sitten noi jotka poukkoilee kaistalta toiselle, veikkaan että osa boomereita jotka aikanaan opetettu että ajetaan oikealla kaistalla, tapa syntynyt 70 luvulla jolloin liikenne vähäistä, ja turvallisuus opitkin mitä oli.

Nuo poukkolijat ovat ärsyttäviä myös silloin jos ohituskaistalla useampi ohittaja, niin yksi siellä sitten poukkoilee kaistalta toiselle melkein jokaisen ohitettavan välissä. Näinä aikoina sitten paskovat tehokkaasti kaikkien lasit + aiheuttava pummpausliikettä kummallekkin kaistalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 091
Aika moni ohittaa motarilla samalla ajatustavalla kuin maantiellä, jolloin on perusteltua siirtyä mahdollisimman nopeasti pois vastaantulevien kaistalta.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 289
Aika moni ohittaa motarilla samalla ajatustavalla kuin maantiellä, jolloin on perusteltua siirtyä mahdollisimman nopeasti pois vastaantulevien kaistalta.
Maantielläkin voi ihan hyvin olla vastaantulevan kaistalla edes niin pitkään että taustapeilistä näkee valot, jos se vaan on turvallista. Jos se ei onnistu, niin ei sitä ohitusta ole alkuunsakkaan ollut kovin turvallista suorittaa.

Toki tilannekohtaista aina, mutta lähinnä tosiaan haen sitä, että maantielläkään ei läheskään aina ole kiire, pakko tai turvallisinta palata keulaa viistäen oikealle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 091
Maantielläkin voi ihan hyvin olla vastaantulevan kaistalla edes niin pitkään että taustapeilistä näkee valot, jos se vaan on turvallista. Jos se ei onnistu, niin ei sitä ohitusta ole alkuunsakkaan ollut kovin turvallista suorittaa.
No tämähän nyt oli ihan perusoletus :confused: Ihan eteenhän sitä tulee silti, jos taustapeilistä näkee valot.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Pysäköidään latauspaikoille, mutta ei ladata?
Jep, ja pääasiassa kyse aina kuitenkin ladattavista autoista. Eli ei mene senkään piikkiin, ettei huomaisi kyseessä olevan latauspaikka, vaan näitä pidetään jonain sähköautoilijoiden VIP-paikkoina.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 038
Jep, ja pääasiassa kyse aina kuitenkin ladattavista autoista. Eli ei mene senkään piikkiin, ettei huomaisi kyseessä olevan latauspaikka, vaan näitä pidetään jonain sähköautoilijoiden VIP-paikkoina.
Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 320
Juu, tuntuu olevan nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että laturin blokkaa latauskykenevä -auto. Toki vaikea sanoa kuinka iso osa tekee tuota vain silloin kun niitä latauspaikkoja on reilusti vapaana, eli mikä se mulkkuuden aste on. Itse on tullut koettua helpommaksi käyttää latauspaikkoja vain lataamiseen, koska autojen seisottaminen lataamatta kusee omiin muroihin pidemmän päälle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 474
Juu onhan tossa vähän samaa efektiä jos itse parkkeerais tankkauspaikalle.

Parkkisääntöihin vois tulla pykälä että voi laputtaa jos ei ole auto piuhan päässä latauspaikoilla.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 038
Juu, tuntuu olevan nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että laturin blokkaa latauskykenevä -auto. Toki vaikea sanoa kuinka iso osa tekee tuota vain silloin kun niitä latauspaikkoja on reilusti vapaana, eli mikä se mulkkuuden aste on. Itse on tullut koettua helpommaksi käyttää latauspaikkoja vain lataamiseen, koska autojen seisottaminen lataamatta kusee omiin muroihin pidemmän päälle.
Ei nyt suoraan liity tähän, mutta tuohon latauskokemukseen liittyen ole kyllä todistanut melkoisia suorituksia Teslan supercharger asemilla. Esimerkiksi Jyväskylän Keljossa on nykyään tuollainen ja toisinaan siinä käy niin, että kaikki latauspaikat ovat täynnä ja siihen alkaa jonoutumaan useampia autoja. Jotkut jättävät Teslansa siihen pidemmäksi aikaa (oletettavasti ovat kaupoilla) ja joskus olen todistanut, kun se alkaa kuumentamaan joidenkin tunteita, kun laturille ei tahdo päästä (tosin kyse ei ole siitä, etteivätkö autot olisi latauksessa). Voihan se olla, että tullaan hyvin vajaalla latauksella siihen ja kun talvi kuitenkin on, niin ei kehdata varmaan mukavuussyistä oikein laittaa autoa virrattomaksikaan. Aika pitkään jotkut siinä tolpalla viihtyvät, vaikka istuisivat autossa. Oikeastaan suurin ihmetys on ollut se, että kun siinä viereisen Prisman pihalla on ABC:n latausasema, niin siihen eivät nuo kaikki jonottajat millään eksy, vaikka tilaa olisi. Samalla alueella on myös K-lataus ja ei niitä Tesloja siihenkään aina päädy. Tiukasti odotellaan omaa vuoroa siihen superchargerille. Joku viisaampi osaa varmaan sanoa miksi näin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 253
Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
Kyllähän se tuohon pysäköinnistä saatava ylemmyydentunne on monille riittävä motivaattori tuolle käytökselle.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 390
Jep, ja pääasiassa kyse aina kuitenkin ladattavista autoista. Eli ei mene senkään piikkiin, ettei huomaisi kyseessä olevan latauspaikka, vaan näitä pidetään jonain sähköautoilijoiden VIP-paikkoina.
Toisaalta ainakin ruuhka-aikoina muita autoilijoita kohtaan voi olla ihan hyvä, että ladattavat autot valikoi noita latauspaikkoja joka tapauksessa. Koska niitä on esimerkiksi Lippulaivassa paljon. Tällöin tavallisille autoille jää niitä tavallisia paikkoja paremmin.

Ja joo onhan sekin taas toisaalta pois niiltä sähköautoilta, jotka haluaisi ladata, jos käy niin, että suurin osa latauspaikoilla olevista ei lataa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 191
Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
En ole Lippulaivassa käynyt, mutta siellä on webbivun mukaan yli 130 latauspaikkaa. Ehkä siellä on sitten vapaita paikkoja reilusti saatavilla, jolloin tuolla ei ole niin väliä vaikka pysäköisikin latauspaikalle. Tämähän itseasiassa olisi se toivottava suunta, että paikkoja on aina saatavilla aina tarpeeksi.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
599
Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
Eiköhän se ole vain lataamiseen jo tuon ison tekstin myötä. Pienellä lienee tarkennus: "Pysäköinti sallittu vain..." Selkeintä toki olisi käyttää virallisia latauspaikan merkkejä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Eiköhän se ole vain lataamiseen jo tuon ison tekstin myötä. Pienellä lienee tarkennus: "Pysäköinti sallittu vain..." Selkeintä toki olisi käyttää virallisia latauspaikan merkkejä.
Monessa paikassa juu erikseen kilpi siitä että pysäköinti sallittu vain ladatessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 771
"Kivoja" nuo arvaa mitä kuva-arvoitukset, sisältö foorumille.

En ole Lippulaivassa käynyt, mutta siellä on webbivun mukaan yli 130 latauspaikkaa. Ehkä siellä on sitten vapaita paikkoja reilusti saatavilla, jolloin tuolla ei ole niin väliä vaikka pysäköisikin latauspaikalle. Tämähän itseasiassa olisi se toivottava suunta, että paikkoja on aina saatavilla aina tarpeeksi.
Pitkälti latauspaikan/parkkipaikan pitäjän päätettävissä millaista käytöstä toivoo.

Jos ei ohjeita:

ja pari latauspaikkaa ja vieressä vapaana sähköttömiä paikkoja, niin suurin osa varmaan jättää latauspaikan vapaaksi, jos ei sille itsellä tarvetta.
Jos parkkipaikalla on täyttä ja ainostaan vapaita latauspaikkoja, niin silloin ei paljon ole vaihtoehtoja jos haluaa pysäköidä.
Jos parkkipaikka on varustettu suureltaosin latauspisteillä, ja sähköttömiä paikkoja jossain reunoilla, niin varmaan moni pysäköi lähempänä oleviin latauspaikkoihin lataustarpeesta riippumatta.

Eli vartaisin lämmitystolppiin, ei nekään perinteisesti ole mitään vain lohkolämmitin autoille, saati vain silloin jos kytkee lohkolämmittimen päälle. Noiden tolppien osalla totuttu ohjeisiin ja niitä noudatettu.

Sähkis kuskit vähän herkempiä, on tapauksia missä paikan omistaja/haltijoita ajettu pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
On kielletty pysäköinti lataamatta autoa. Nämä laitettu tuohon paikalle vähän aikaa sitten. Eivät näytä auttavan ja valvonta on ihan olematonta.

En tiedä liittyykö latureiden sijaintiin sisäänkäynnin läheisyydessä, mutta tämä ongelma on vahvasti esillä juuri tuolla Lippulaivassa. Sellossa tai Iso Omenassa näitä ei juuri näe.

Toki viimeksi viime viikolla Iso Omenassakin joku kurvasi mun edessä plugari bemarillaan viimeiselle vapaana olevalle pikalaturille (missä sitä ei siis voi ladata).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 091
Ei nyt suoraan liity tähän, mutta tuohon latauskokemukseen liittyen ole kyllä todistanut melkoisia suorituksia Teslan supercharger asemilla. Esimerkiksi Jyväskylän Keljossa on nykyään tuollainen ja toisinaan siinä käy niin, että kaikki latauspaikat ovat täynnä ja siihen alkaa jonoutumaan useampia autoja. Jotkut jättävät Teslansa siihen pidemmäksi aikaa (oletettavasti ovat kaupoilla) ja joskus olen todistanut, kun se alkaa kuumentamaan joidenkin tunteita, kun laturille ei tahdo päästä (tosin kyse ei ole siitä, etteivätkö autot olisi latauksessa). Voihan se olla, että tullaan hyvin vajaalla latauksella siihen ja kun talvi kuitenkin on, niin ei kehdata varmaan mukavuussyistä oikein laittaa autoa virrattomaksikaan. Aika pitkään jotkut siinä tolpalla viihtyvät, vaikka istuisivat autossa. Oikeastaan suurin ihmetys on ollut se, että kun siinä viereisen Prisman pihalla on ABC:n latausasema, niin siihen eivät nuo kaikki jonottajat millään eksy, vaikka tilaa olisi. Samalla alueella on myös K-lataus ja ei niitä Tesloja siihenkään aina päädy. Tiukasti odotellaan omaa vuoroa siihen superchargerille. Joku viisaampi osaa varmaan sanoa miksi näin?
1-tiellä olen havainnut valitettavan käänteisen ilmiön. Superit tyhjiä ja teslat ABC:n laturilla. En ole jaksanut selvittää korreloiko latauskenttien tehon kanssa, 1-tien abc-asemat ovat uusia ja hyvällä teholla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
329
Oikeastaan suurin ihmetys on ollut se, että kun siinä viereisen Prisman pihalla on ABC:n latausasema, niin siihen eivät nuo kaikki jonottajat millään eksy, vaikka tilaa olisi. Samalla alueella on myös K-lataus ja ei niitä Tesloja siihenkään aina päädy. Tiukasti odotellaan omaa vuoroa siihen superchargerille. Joku viisaampi osaa varmaan sanoa miksi näin?
Teslalla ollut kampanjoita missä saa n verran latausta niiden omilla asemilla.
 
Liittynyt
29.05.2021
Viestejä
31
Hommahan on mennyt pieleen kun nuo latauspaikat on aika usein asennettu parhaille paikoille, lähelle sisäänkäyntejä. Ihan sama omassa firmassa.

Jos olisivat kaukana ovista, niin kukaan ei viitsisi jättää turhaan kauas latauspaikalle autoa, jos ei autoa ole tarvetta ladata.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Hommahan on mennyt pieleen kun nuo latauspaikat on aika usein asennettu parhaille paikoille, lähelle sisäänkäyntejä. Ihan sama omassa firmassa.

Jos olisivat kaukana ovista, niin kukaan ei viitsisi jättää turhaan kauas latauspaikalle autoa, jos ei autoa ole tarvetta ladata.
Kyseessä oli taktiikka saada ihmiset ostamaan sähkiksiä. Olihan se mukava vetää auto laturiin heti oven viereen. Kunnes olivat aina täynnä, tai ruudut omaan makuun liian pieniä/riski saada kolhuja liian suuri ja aloin käyttämään vanhoja tuttuja paikkoja kauempana.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 873
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
Vai liittyiskö tämä enemmän niihin jonneihin?
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
263
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
Kuka sen hinauksen sitten maksaa ?
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
367
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
Aikanaan itsellä oli kerrostalon lähiovelta katsottuna lähin autopaikka ja paikallisen hoivakodin autot tuppasivat parkeraamaan siihen päiväsaikaan. Vieraspaikat olisivat olleet kahden ruudun päässä.
Kolmesti jaksoin soittaa yritykseen että tulevat siirtämään auton, neljännellä kerralla "hinasin" auton itse nurkan taakse.

...oli naurussa pidättelemistä kun tulivat takaisin etsimään sitä kippoansa
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 125
Kyseessä oli taktiikka saada ihmiset ostamaan sähkiksiä. Olihan se mukava vetää auto laturiin heti oven viereen. Kunnes olivat aina täynnä, tai ruudut omaan makuun liian pieniä/riski saada kolhuja liian suuri ja aloin käyttämään vanhoja tuttuja paikkoja kauempana.
Aika tollo saa olla, jos moinen saa kallistumaan sähköautoon. Enemmän tuo on sitä viherpesua eli tehdään näennäisesti jotain, vaikka samalla tuetaan turhaa hupiautoilua kaupungissa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Aika tollo saa olla, jos moinen saa kallistumaan sähköautoon. Enemmän tuo on sitä viherpesua eli tehdään näennäisesti jotain, vaikka samalla tuetaan turhaa hupiautoilua kaupungissa.
Pieniä juttuja, mutta niistä kertyy etenkin normi arkena yllättävän paljon. Oli kyse verotuksesta, kulutuksesta, saat parkkeerata lähemmäs, saat sitä ja tätä pientä... Viihdyin sähköautoilijana, niin kauan kunnes tuli liian vähän kilsoja. Sain onneksi Teslan myytyä ennen arvojen putoamista. Jos olisin saanut vapaasti päättää työsuhdeautoni, olisin ihan mielelläni hypännyt taas jonkun sähköauton rattiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 125
Pieniä juttuja, mutta niistä kertyy etenkin normi arkena yllättävän paljon. Oli kyse verotuksesta, kulutuksesta, saat parkkeerata lähemmäs, saat sitä ja tätä pientä... Viihdyin sähköautoilijana, niin kauan kunnes tuli liian vähän kilsoja. Sain onneksi Teslan myytyä ennen arvojen putoamista. Jos olisin saanut vapaasti päättää työsuhdeautoni, olisin ihan mielelläni hypännyt taas jonkun sähköauton rattiin.
Paras tuo sähkäri on maaseudulle, missä kilsoja tulee ja saa kotona latailtua. Kaupungissa vaan ottaa päähän turhat autot teillä. Ajetaan kilsa tai kaksi salille ja sitten poljetaan kuntopyörällä lämmöt. Ja sama väki itkee ruuhkista...
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 219
Tästä pääsee eroon vain joko ajamalla vähintään +10 km/h rajoitukseen nähden tai 20 km/h alle. Tällä toimenpiteellä eliminoit suurimman osan idiooteista.
Turussa päin tämä vain provosoi paskoja kuskeja ajamaan alle, kaistalle palatessa. Terve menoa kokeilemaan.

Parhaiten auttaa epilepsianlaukaisemista tavoitteleva pitkien vilkuttelu ja ääni torvi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 095
Kyseessä oli taktiikka saada ihmiset ostamaan sähkiksiä. Olihan se mukava vetää auto laturiin heti oven viereen. Kunnes olivat aina täynnä, tai ruudut omaan makuun liian pieniä/riski saada kolhuja liian suuri ja aloin käyttämään vanhoja tuttuja paikkoja kauempana.
Eiköhän kyseessä ole kuitenkin vain ilmiö, missä yritykset haluavat näennäisesti osoittaa tukevansa sähköistä ja "vihreää" liikkumista?
Siinä "sivussa" varataan parhaat pysäköintipaikat eniten ostovoimaa omaaville asiakkaille ja kauppias kiittää.
Yritykset tai kaupat eivät käsittääkseni saa rahaa autovalmistajilta että heidän sähköautot myisivät paremmin? Kyse on vaan kauppojen tietoisesta valinnasta suosia tiettyjä kohderyhmiä...
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Turussa päin tämä vain provosoi paskoja kuskeja ajamaan alle, kaistalle palatessa. Terve menoa kokeilemaan.

Parhaiten auttaa epilepsianlaukaisemista tavoitteleva pitkien vilkuttelu ja ääni torvi.
Etelän tavat hiipii hiljalleen pohjoisempaankin valitettavasti. Länsirannikko etunenässä. En laske sitä enää iloksi että meinasin tänään pyöräilijänä jäädä auton alle vain kahdesti...
E: Entä jos Turku olisi vielä pääkaupunki, missä se pärshole sitten olisi?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 078
Viestejä
4 325 875
Jäsenet
72 146
Uusin jäsen
Rampe__

Hinta.fi

Ylös Bottom