Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
En ole Lippulaivassa käynyt, mutta siellä on webbivun mukaan yli 130 latauspaikkaa. Ehkä siellä on sitten vapaita paikkoja reilusti saatavilla, jolloin tuolla ei ole niin väliä vaikka pysäköisikin latauspaikalle. Tämähän itseasiassa olisi se toivottava suunta, että paikkoja on aina saatavilla aina tarpeeksi.
 
Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
Eiköhän se ole vain lataamiseen jo tuon ison tekstin myötä. Pienellä lienee tarkennus: "Pysäköinti sallittu vain..." Selkeintä toki olisi käyttää virallisia latauspaikan merkkejä.
 
Eiköhän se ole vain lataamiseen jo tuon ison tekstin myötä. Pienellä lienee tarkennus: "Pysäköinti sallittu vain..." Selkeintä toki olisi käyttää virallisia latauspaikan merkkejä.
Monessa paikassa juu erikseen kilpi siitä että pysäköinti sallittu vain ladatessa.
 
"Kivoja" nuo arvaa mitä kuva-arvoitukset, sisältö foorumille.

En ole Lippulaivassa käynyt, mutta siellä on webbivun mukaan yli 130 latauspaikkaa. Ehkä siellä on sitten vapaita paikkoja reilusti saatavilla, jolloin tuolla ei ole niin väliä vaikka pysäköisikin latauspaikalle. Tämähän itseasiassa olisi se toivottava suunta, että paikkoja on aina saatavilla aina tarpeeksi.
Pitkälti latauspaikan/parkkipaikan pitäjän päätettävissä millaista käytöstä toivoo.

Jos ei ohjeita:

ja pari latauspaikkaa ja vieressä vapaana sähköttömiä paikkoja, niin suurin osa varmaan jättää latauspaikan vapaaksi, jos ei sille itsellä tarvetta.
Jos parkkipaikalla on täyttä ja ainostaan vapaita latauspaikkoja, niin silloin ei paljon ole vaihtoehtoja jos haluaa pysäköidä.
Jos parkkipaikka on varustettu suureltaosin latauspisteillä, ja sähköttömiä paikkoja jossain reunoilla, niin varmaan moni pysäköi lähempänä oleviin latauspaikkoihin lataustarpeesta riippumatta.

Eli vartaisin lämmitystolppiin, ei nekään perinteisesti ole mitään vain lohkolämmitin autoille, saati vain silloin jos kytkee lohkolämmittimen päälle. Noiden tolppien osalla totuttu ohjeisiin ja niitä noudatettu.

Sähkis kuskit vähän herkempiä, on tapauksia missä paikan omistaja/haltijoita ajettu pois.
 
Viimeksi muokattu:
Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
On kielletty pysäköinti lataamatta autoa. Nämä laitettu tuohon paikalle vähän aikaa sitten. Eivät näytä auttavan ja valvonta on ihan olematonta.

En tiedä liittyykö latureiden sijaintiin sisäänkäynnin läheisyydessä, mutta tämä ongelma on vahvasti esillä juuri tuolla Lippulaivassa. Sellossa tai Iso Omenassa näitä ei juuri näe.

Toki viimeksi viime viikolla Iso Omenassakin joku kurvasi mun edessä plugari bemarillaan viimeiselle vapaana olevalle pikalaturille (missä sitä ei siis voi ladata).
 
Ei nyt suoraan liity tähän, mutta tuohon latauskokemukseen liittyen ole kyllä todistanut melkoisia suorituksia Teslan supercharger asemilla. Esimerkiksi Jyväskylän Keljossa on nykyään tuollainen ja toisinaan siinä käy niin, että kaikki latauspaikat ovat täynnä ja siihen alkaa jonoutumaan useampia autoja. Jotkut jättävät Teslansa siihen pidemmäksi aikaa (oletettavasti ovat kaupoilla) ja joskus olen todistanut, kun se alkaa kuumentamaan joidenkin tunteita, kun laturille ei tahdo päästä (tosin kyse ei ole siitä, etteivätkö autot olisi latauksessa). Voihan se olla, että tullaan hyvin vajaalla latauksella siihen ja kun talvi kuitenkin on, niin ei kehdata varmaan mukavuussyistä oikein laittaa autoa virrattomaksikaan. Aika pitkään jotkut siinä tolpalla viihtyvät, vaikka istuisivat autossa. Oikeastaan suurin ihmetys on ollut se, että kun siinä viereisen Prisman pihalla on ABC:n latausasema, niin siihen eivät nuo kaikki jonottajat millään eksy, vaikka tilaa olisi. Samalla alueella on myös K-lataus ja ei niitä Tesloja siihenkään aina päädy. Tiukasti odotellaan omaa vuoroa siihen superchargerille. Joku viisaampi osaa varmaan sanoa miksi näin?
1-tiellä olen havainnut valitettavan käänteisen ilmiön. Superit tyhjiä ja teslat ABC:n laturilla. En ole jaksanut selvittää korreloiko latauskenttien tehon kanssa, 1-tien abc-asemat ovat uusia ja hyvällä teholla.
 
Oikeastaan suurin ihmetys on ollut se, että kun siinä viereisen Prisman pihalla on ABC:n latausasema, niin siihen eivät nuo kaikki jonottajat millään eksy, vaikka tilaa olisi. Samalla alueella on myös K-lataus ja ei niitä Tesloja siihenkään aina päädy. Tiukasti odotellaan omaa vuoroa siihen superchargerille. Joku viisaampi osaa varmaan sanoa miksi näin?

Teslalla ollut kampanjoita missä saa n verran latausta niiden omilla asemilla.
 
Hommahan on mennyt pieleen kun nuo latauspaikat on aika usein asennettu parhaille paikoille, lähelle sisäänkäyntejä. Ihan sama omassa firmassa.

Jos olisivat kaukana ovista, niin kukaan ei viitsisi jättää turhaan kauas latauspaikalle autoa, jos ei autoa ole tarvetta ladata.
 
Hommahan on mennyt pieleen kun nuo latauspaikat on aika usein asennettu parhaille paikoille, lähelle sisäänkäyntejä. Ihan sama omassa firmassa.

Jos olisivat kaukana ovista, niin kukaan ei viitsisi jättää turhaan kauas latauspaikalle autoa, jos ei autoa ole tarvetta ladata.
Kyseessä oli taktiikka saada ihmiset ostamaan sähkiksiä. Olihan se mukava vetää auto laturiin heti oven viereen. Kunnes olivat aina täynnä, tai ruudut omaan makuun liian pieniä/riski saada kolhuja liian suuri ja aloin käyttämään vanhoja tuttuja paikkoja kauempana.
 
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
 
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...

Vai liittyiskö tämä enemmän niihin jonneihin?
 
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
Kuka sen hinauksen sitten maksaa ?
 
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
Aikanaan itsellä oli kerrostalon lähiovelta katsottuna lähin autopaikka ja paikallisen hoivakodin autot tuppasivat parkeraamaan siihen päiväsaikaan. Vieraspaikat olisivat olleet kahden ruudun päässä.
Kolmesti jaksoin soittaa yritykseen että tulevat siirtämään auton, neljännellä kerralla "hinasin" auton itse nurkan taakse.

...oli naurussa pidättelemistä kun tulivat takaisin etsimään sitä kippoansa
 
Kyseessä oli taktiikka saada ihmiset ostamaan sähkiksiä. Olihan se mukava vetää auto laturiin heti oven viereen. Kunnes olivat aina täynnä, tai ruudut omaan makuun liian pieniä/riski saada kolhuja liian suuri ja aloin käyttämään vanhoja tuttuja paikkoja kauempana.
Aika tollo saa olla, jos moinen saa kallistumaan sähköautoon. Enemmän tuo on sitä viherpesua eli tehdään näennäisesti jotain, vaikka samalla tuetaan turhaa hupiautoilua kaupungissa.
 
Aika tollo saa olla, jos moinen saa kallistumaan sähköautoon. Enemmän tuo on sitä viherpesua eli tehdään näennäisesti jotain, vaikka samalla tuetaan turhaa hupiautoilua kaupungissa.
Pieniä juttuja, mutta niistä kertyy etenkin normi arkena yllättävän paljon. Oli kyse verotuksesta, kulutuksesta, saat parkkeerata lähemmäs, saat sitä ja tätä pientä... Viihdyin sähköautoilijana, niin kauan kunnes tuli liian vähän kilsoja. Sain onneksi Teslan myytyä ennen arvojen putoamista. Jos olisin saanut vapaasti päättää työsuhdeautoni, olisin ihan mielelläni hypännyt taas jonkun sähköauton rattiin.
 
Pieniä juttuja, mutta niistä kertyy etenkin normi arkena yllättävän paljon. Oli kyse verotuksesta, kulutuksesta, saat parkkeerata lähemmäs, saat sitä ja tätä pientä... Viihdyin sähköautoilijana, niin kauan kunnes tuli liian vähän kilsoja. Sain onneksi Teslan myytyä ennen arvojen putoamista. Jos olisin saanut vapaasti päättää työsuhdeautoni, olisin ihan mielelläni hypännyt taas jonkun sähköauton rattiin.
Paras tuo sähkäri on maaseudulle, missä kilsoja tulee ja saa kotona latailtua. Kaupungissa vaan ottaa päähän turhat autot teillä. Ajetaan kilsa tai kaksi salille ja sitten poljetaan kuntopyörällä lämmöt. Ja sama väki itkee ruuhkista...
 
Tästä pääsee eroon vain joko ajamalla vähintään +10 km/h rajoitukseen nähden tai 20 km/h alle. Tällä toimenpiteellä eliminoit suurimman osan idiooteista.
Turussa päin tämä vain provosoi paskoja kuskeja ajamaan alle, kaistalle palatessa. Terve menoa kokeilemaan.

Parhaiten auttaa epilepsianlaukaisemista tavoitteleva pitkien vilkuttelu ja ääni torvi.
 
Kyseessä oli taktiikka saada ihmiset ostamaan sähkiksiä. Olihan se mukava vetää auto laturiin heti oven viereen. Kunnes olivat aina täynnä, tai ruudut omaan makuun liian pieniä/riski saada kolhuja liian suuri ja aloin käyttämään vanhoja tuttuja paikkoja kauempana.
Eiköhän kyseessä ole kuitenkin vain ilmiö, missä yritykset haluavat näennäisesti osoittaa tukevansa sähköistä ja "vihreää" liikkumista?
Siinä "sivussa" varataan parhaat pysäköintipaikat eniten ostovoimaa omaaville asiakkaille ja kauppias kiittää.
Yritykset tai kaupat eivät käsittääkseni saa rahaa autovalmistajilta että heidän sähköautot myisivät paremmin? Kyse on vaan kauppojen tietoisesta valinnasta suosia tiettyjä kohderyhmiä...
 
Turussa päin tämä vain provosoi paskoja kuskeja ajamaan alle, kaistalle palatessa. Terve menoa kokeilemaan.

Parhaiten auttaa epilepsianlaukaisemista tavoitteleva pitkien vilkuttelu ja ääni torvi.
Etelän tavat hiipii hiljalleen pohjoisempaankin valitettavasti. Länsirannikko etunenässä. En laske sitä enää iloksi että meinasin tänään pyöräilijänä jäädä auton alle vain kahdesti...
E: Entä jos Turku olisi vielä pääkaupunki, missä se pärshole sitten olisi?
 
Eiköhän kyseessä ole kuitenkin vain ilmiö, missä yritykset haluavat näennäisesti osoittaa tukevansa sähköistä ja "vihreää" liikkumista?
Siinä "sivussa" varataan parhaat pysäköintipaikat eniten ostovoimaa omaaville asiakkaille ja kauppias kiittää.
Yritykset tai kaupat eivät käsittääkseni saa rahaa autovalmistajilta että heidän sähköautot myisivät paremmin? Kyse on vaan kauppojen tietoisesta valinnasta suosia tiettyjä kohderyhmiä...
Olet ehdottomasti oikeassa ja molempi parempi. Tiedän että itsekin valitsin tiettyjä kauppakeskuksia tai kauppoja mihin mennä jos sain auton lataukseen nopealla laturilla samalla kun kävin kaupassa. Tämä tosin ennen aikaa kun itsellä oli kotilataus mahdollista. Sen tulon jälkeen muutin tiettyjä tapojani takaisin enemmän polttis tyyppiseen. En välittänyt reiteistä tai milloin ladata koska löi vain illalla lataukseen.
 
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...

Teinibemari voi tarkoittaa sitä, että siellä jokin nuoruuden voimissaan testosteronia pursuava yksinvaltias, kuka ottaa juuri sen parkkipaikan jonka hänen ylhäisyytensä haluaa. Näitä perinteisiä itsekkäitä kusimulkkuja joita on liikenne muutenkin täynnä.
 
Teinibemari voi tarkoittaa sitä, että siellä jokin nuoruuden voimissaan testosteronia pursuava yksinvaltias, kuka ottaa juuri sen parkkipaikan jonka hänen ylhäisyytensä haluaa. Näitä perinteisiä itsekkäitä kusimulkkuja joita on liikenne muutenkin täynnä.
Tai se naapuri/naapurin vieras joka ei tajua mikä ruutu on mikä. Olen pari kertaa ajanut kotiin havaiten naapuriruudun auton olevan omassa ruudussani. Jotkut eivät vain osaa. Kerran olen pysäköinyt kyseisen naapurin ruudussa ja kahdesti ajanut vain omaan toiseen ruutuun nyt kun harraste on talvisäilössä.
 
Tai se naapuri/naapurin vieras joka ei tajua mikä ruutu on mikä. Olen pari kertaa ajanut kotiin havaiten naapuriruudun auton olevan omassa ruudussani. Jotkut eivät vain osaa. Kerran olen pysäköinyt kyseisen naapurin ruudussa ja kahdesti ajanut vain omaan toiseen ruutuun nyt kun harraste on talvisäilössä.
Naapuriruudun auto väärässä parkissa? Ei kai nyt kukaan ajokunnossa oleva voi ajaa "ohi" jos kyse on omasta parkista?
Varmaan jokunen toisto tulee kun siihen aikaisemmin ajanut, jos alkaa menemään huti, niin olisin enemminkin huolissani kuskin ajokyvystä...
Varmaan joku dementikko kenellä ei kyky riitä ajamaan autoa muutenkaan?

Edit. Ja tarkoitin siis, että jos se naapurin auto on kuitenkin yleensä oikealla paikalla, niin melko outoa että välillä "lipsuu" väärään ruutuun?
 
Naapuriruudun auto väärässä parkissa? Ei kai nyt kukaan ajokunnossa oleva voi ajaa "ohi" jos kyse on omasta parkista?
Varmaan jokunen toisto tulee kun siihen aikaisemmin ajanut, jos alkaa menemään huti, niin olisin enemminkin huolissani kuskin ajokyvystä...
Varmaan joku dementikko kenellä ei kyky riitä ajamaan autoa muutenkaan?
Joku 30v kundi kyseessä. Ainoa asia mitä annan, monesta tolpasta on jo yllä olevien puiden paskan takia numerot kuluneet pois, suurin osa ruuduista on tyhjiä kun ajelen normi aikaan kotiin, joudun itsekin tarkistelemaan välillä että olihan tuo nyt varmasti oikea ruutu. Tarpeeksi monta ruutua vierekkäin ilman referenssiä, riski on olemassa, mutta kyllä sentään pitäisi tajuta jos se sähkötolppa olikin yhtäkkiä normaalista poiketen toisella puolella autoa. Kyseinen kundi myös tosiaan ajaa romunsa ihan oman ruudun laitaan ja joudun itse ajamaan ihan oman ruutuni laitaan (naapurin luvalla) että kaikki mahtuvat kulkemaan molempien puolien ovista. Jotenkin sellainen fiilis että jos tuo kaveri kolhisi ovella omaa autoa, ei se siitä lappua jättäisi ja vänkäisi takuulla vastaan vaikka olisi todisteet videolla. Harmi ettei ollut Teslaa enään kun otin tuon toisen ruudun itselle. Olisi todennäköisesti miettinyt parkkeeraamistaan hiukan eri tavalla kun sentry mode olisi vilkutellut valoja kun ollaan ihan kyljessä ja näytöllä lukee että olet kamerassa.
 
Hommahan on mennyt pieleen kun nuo latauspaikat on aika usein asennettu parhaille paikoille, lähelle sisäänkäyntejä. Ihan sama omassa firmassa.

Jos olisivat kaukana ovista, niin kukaan ei viitsisi jättää turhaan kauas latauspaikalle autoa, jos ei autoa ole tarvetta ladata.
Olen kyllä Helsingin Redissä todistanut myös tapausta, jossa teslakuski pysäköi parkkihallin viimeisessä nurkassa olevalle latauspaikalle laittamatta autoaan lataukseen. Tämä ihmetytti jo "kohtuullisesti", kun oven edessäkin olisi ollut tyhjiä ruutuja.
 
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
Vinkki: jätä auto parkkiin siihen taakse. Ei varmaan toista kertaa näy enää sinun ruudussa.
 
Eiköhän latauspaikkojen sijainnissa käytännössä aina määrittävä tekijä ole olemassa olevan infran sijainti rakennusten lähistöllä. Sen verran halpaa hupia on noiden latausasemien ja niiden vaatiman infran rakentaminen. Siinä ei paljon investoinnin kustannuksissa paina, vaikka asennusukkoja kuskataan toisesta päästä Suomea tekemään asennuksia ja jokainen varmaan tietää kuinka halpoja ovat tämän maan miestyötunnit.
 
Eiköhän latauspaikkojen sijainnissa käytännössä aina määrittävä tekijä ole olemassa olevan infran sijainti rakennusten lähistöllä. Sen verran halpaa hupia on noiden latausasemien ja niiden vaatiman infran rakentaminen. Siinä ei paljon investoinnin kustannuksissa paina, vaikka asennusukkoja kuskataan toisesta päästä Suomea tekemään asennuksia ja jokainen varmaan tietää kuinka halpoja ovat tämän maan miestyötunnit.
Jollain parkkisella/hallilla ?
Ei ne lataus asemat aina ole siellä mihin lyhyimmät ja tai helpoimmat kaapeli reitit. Isot kauppa paikat ovat valmiima laittamaan muutaman tonnin lisää siihen mikä lisää asiointia
 
Vinkki: jätä auto parkkiin siihen taakse. Ei varmaan toista kertaa näy enää sinun ruudussa.
Ei hyvä idea koska:
1. Sitten olisi oma auto tien tukkeena estämässä naapureiden kulkemisen
2. Todennäköisesti seurauksena on oma auto täynnä lommoja kun tämä kuski yrittää saada autonsa pois.
3. Laitonta ja tuloksena voi olla sakot + oman auton hinaus.

Auto on edelleen parkissa ja aamupäivän soitellut hinausliikkeitä läpi, ei ole vielä löytynyt sitä firmaa jolla on oikeus hinata tällä alueella autoja pois. Tiedon saa kuulemma kaupunginkansliasta joka aukeaa maanantaina.
Noh, tästä oppineena on laitettava rullat tilaukseen niin saa ainakin tulevaisuudessa itse siirrettyä auton pois, ja jos työntää tielle asti, niin sieltä voi sitten poliisi poimia pois eikä tarvitse itse miettiä kuka hinaa ja kuka maksaa.
 
Ei hyvä idea koska:
1. Sitten olisi oma auto tien tukkeena estämässä naapureiden kulkemisen
2. Todennäköisesti seurauksena on oma auto täynnä lommoja kun tämä kuski yrittää saada autonsa pois.
3. Laitonta ja tuloksena voi olla sakot + oman auton hinaus.

Auto on edelleen parkissa ja aamupäivän soitellut hinausliikkeitä läpi, ei ole vielä löytynyt sitä firmaa jolla on oikeus hinata tällä alueella autoja pois. Tiedon saa kuulemma kaupunginkansliasta joka aukeaa maanantaina.
Noh, tästä oppineena on laitettava rullat tilaukseen niin saa ainakin tulevaisuudessa itse siirrettyä auton pois, ja jos työntää tielle asti, niin sieltä voi sitten poliisi poimia pois eikä tarvitse itse miettiä kuka hinaa ja kuka maksaa.
Joo meinasinkin jo tuohon laittaa että kannattaa olla suht arvoton auto itsellä ja tosiaan jos tukkii muiden kulkemista niin silloinhan tuo keino ei kovin hyvä ole.

Voi kai sen siitä ruudusta väkisinkin repiä tielle mutta siinäkin varmaan seurausriski.
 
Tämä nyt on vähän turha viesti mutta menköön. Itse olen huomannut että kun ikää on tullut niin olen alkanut ymmärtää enemmän näitä ärsyttäviä kanssa-autoilijoita. Kaikki ei osaa tai pysty ja usein siellä ajelee se vanha pappa tai muori muita ärsyttämässä, odottaa liikenneympyrään pääsyä kunnes muita ei näy. Joillakin vain sattuu olemaan se huono päivä kun vaimo on nalkuttanut ja sitten ohittajat saa kokea pitkien valojen voiman ja ajetaan perässä hetken. Joku on niin syventynyt keskusteluun tai johonkin ettei huomaa ajavansa ohituskaistaa jono perässä pitkiä matkoja.

Itse vaikka mulkku kuski olenkin (lähinnä pieni ylinopeus ja ohittelut kun joku ajaa alle sakkorajan, joskus enemmänkin ylinopeutta tuolla periferiassa hiljaisina aikoina) niin yritän ottaa muut tiellä liikkujat huomioon jos niitä on ja ennakoida. Silti tulee joskus (hyvin harvoin) tehtyä virhearviointeja jotka harmittaa jälkeenpäin pitkäänkin, läheltä piti tilanteita jotka olisin voinut välttää odottamalla kun kiire hautaan ei ole vieläkään. Lähinnä harmittaa ajatella että siellä joku vastaantulija on sydän kurkussa luullut viimeisen hetkensä koittaneen...
 
Kylläpä veetutti äskön. Olin liittymässä motarille ja näin, että vierelle valuu omaan elämäänsä kyllästynyt karavaanari samaa vauhtia. Motarilla 100 rajoitus ja itsellä vähän reilut juuri ennen kiihdytyskaistan alkua, niin eikös tämä karavaanari kiihdytä etten vaan pääse hänen edelle. Onneksi oma auto kiihtyy sen verran, että kiihdytyskaistan lopussa vauhtia reilu 120 ja juuri ja juuri pääsin tämän asuntoauton eteen ennen kuin kaista loppui. Eikä siinä vielä kaikki, hän päättää lyödä pitkät päälle ja ajeli noin 5km puskurissa kiinni pitkät päällä kunnes kyllästyi ja alkoi ajelemaan taas normaalia vauhtia ja jäi taakse köröttelemään.
Ihme pelle! :facepalm:

Vastaan vähän vanhaan viestiin. Tuo kiihdytyskaistalla rinnalta eteen liittyminen tuntuu todella herkästi ärsyttävän porukkaa. Kolme kertaa neljästä valoshow, tööttäilyä ja päätiellä oleva kiihdyttää blokatakseen tai jotain muuta. Yksi lähti kerran jopa seuraamaan. Kunnon rattiraivoa. Ja olen kyllä hyvin varma että näissä tapauksissa päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle. Sen myönnän, että myös takana olisi ollu tilaa. Nämä siis valtatiellä jossa 80 rajoitus.

Joku tuohon vastasikin, että normaalista poikkeava ärsyttää stressaantunutta kansaa. Voi hyvin olla, mitään muuta en keksi.
 
Vastaan vähän vanhaan viestiin. Tuo kiihdytyskaistalla rinnalta eteen liittyminen tuntuu todella herkästi ärsyttävän porukkaa. Kolme kertaa neljästä valoshow, tööttäilyä ja päätiellä oleva kiihdyttää blokatakseen tai jotain muuta. Yksi lähti kerran jopa seuraamaan. Kunnon rattiraivoa. Ja olen kyllä hyvin varma että näissä tapauksissa päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle. Sen myönnän, että myös takana olisi ollu tilaa. Nämä siis valtatiellä jossa 80 rajoitus.

Joku tuohon vastasikin, että normaalista poikkeava ärsyttää stressaantunutta kansaa. Voi hyvin olla, mitään muuta en keksi.
Rinnalta eteen liittyminen ? kolme neljästä vaivautuu antamaan palautetta. Tarina kuullostaa siltä että kiilataan toisten eteen, aivan liian lähelle, ja siitä muodustunut tapa. En syytä tahallisesti kiusaamisesta, vaan tilanne kuva on muodostunut vääräksi.

Oletan ettei kyse ole karavaanarista, karavaanarista voi toki tulla ärsytyspisteitä, mutta siinä tapauksessa näen silmissä tilanteen missä karavaanarikuksi lähtee rinnalla tosissaan polkeen yhdistelmää lyhyellä kiihdytyskaistalle eteeni. muuten tyhjällä tiellä.
Tuo kiihdytyskaistalla rinnalta eteen liittyminen tuntuu todella herkästi ärsyttävän porukkaa.
...
päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle.
...
80km/h valtateiden kiihdystyskaistat ei välttämättä ole kovin pitkiä, jolloin edes ajatustasolla ei olisi mahdollista polkasta eteen häiriöttä.

Jos on sen tulon arvioinut väärin ja ajautunut tilanteeseen missä rinnan, niin paljon helpompi sovittaa oma nopeus rinnalla olian taakse. se ennustettavampaa, häiritsee vähemmän muuta liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
että näissä tapauksissa päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle. Sen myönnän, että myös takana olisi ollu tilaa.
Kivet lentää 3 sekunnin päähän asti. Joten jos jättää sellaisen 1-2 auton mittaa "väliä", päätietä ajavan eteen, saa motarilla ajava kiven poikineen lasiinsa liittyvältä autolta.
Ja kun vaihtoehto on ollut, että voisi ihan liittyä siihen taaksekin, kiviä paiskomatta, niin vituttaa varmasti motaria ennakoitavasti ajavaa.
Itselläni toi sepelöinti aiheuttaa aina aikatauluongelmia, kun auto pitää kiikuttaa taas tuulilasinvaihtoon - siksi että joku apina "jätti" 1-2 auton mittaa väliä liittyessään, eli 0,3 - 0,6 sekuntia.
 
Joskus kiihdytyskaistaa on se jokunen kymmenen metriä. Joskus se kiihdytyskaista katkuu seuraavan liittymän erkanemiskaistana. Ihan tapauskohtaisesti liityn eteen tai taakse, mikäli joku on siinä kuta kuinkin rinnalla.

Jos oon liittymässä tielle, jossa rajotus 80 ja kuljetaan rinnakkain alle 80 mittarissa, niin luultavasti polkaisen ohi. Taas tapauskohtaisesti sen mukaan miten sitä tilaa oikein on. Mitään kamikazevaihtoja puoliks pientareen puolelta en harrasta. Niin kiire mulla ei ole vielä koskaan ollut.

Jos tilaa on vähemmän tai mittari näyttää jo lähemmäs 90, niin kiltisti taakse.
 
Kiviä ikävä kyllä lentää, eikä sille voi ihan hirveästi tehdä. Liittymissä liitytään siihen mihin mahdutaan. Itsekin yleensä hiljentelen perään, mutta hyvin tapauskohtaistahan tuo on.

Kolme sekuntia on tosiaan se suositeltava turvaväli mutta kyllä se kivi sieltäkin lentää ja toisaalta kun liittymästä liitytään niin eipä se turvaväli ole välttämättä kovin realistinen saavuttaa liityttäessä.

Sinänsä liikenteessä pitää vaan tottua, että virheitä sattuu kaikille. Meilläkin vaimo meinasi ajaa toisen auton kylkeen ympyrään liittyessä kun oli oman auton pilarin takana sopivasti. Kolaria ei käynyt ja sai pysäytettyä, joten siinä mielessä ei käynyt mitään. Tokihan sieltä keskisormea nousi tervehdyksi (joka sinänsä oli varmaan ihan ymmärrettävää), mutta sitten seuraavassa risteyksessä ollaan vieressä ja kuvaillaan kännykämeralla yms. provosoivaa. Ymmärrän harmituksen ja vitutuksenkin, mutta sen verran liikenteessä kannattaisi löysätä että ymmärtää että aika harvaa asiaa siellä tehdään tahallaan (paitsi niitä kuittailuja).
 
Viimeksi muokattu:
Jos oon liittymässä tielle, jossa rajotus 80 ja kuljetaan rinnakkain alle 80 mittarissa, niin luultavasti polkaisen ohi. Taas tapauskohtaisesti sen mukaan miten sitä tilaa oikein on. Mitään kamikazevaihtoja puoliks pientareen puolelta en harrasta. Niin kiire mulla ei ole vielä koskaan ollut.
Se vaatii että sitä kiihdytyskaistaa on satojametrejä jäljellä, vaikka polkaisisi sinne päiväskoille ja yli korttipois tuntumaan.

Tämä lähti kahdeksankympin valtateista, puhtaat kiihdytyskistat jotka olisi edes kokonaispiituudeltaan 200 metriä, niin saa vähän aikaa etsiä, satametriäkin on ihan hyvä löyty.

Mielssä toki jotkin ylämäkikohteet missä alhaalla liittymä, ja koko pitkä ylämäki 3 kaistaa (2+1), ja mainitsitkin kohteen missä liittymis ja erkanemiskaista peräkkäin, missä sitten minkäkin laskee, noissa jos lähtee kiriin eteen, niin siinä omat vaaransa.

Kolme sekuntia on tosiaan se suositeltava turvaväli mutta kyllä se kivi sieltäkin lentää ja toisaalta kun liittymästä liitytään niin eipä se turvaväli ole välttämättä kovin realistinen saavuttaa liityttäessä.
Mikä tämä 3sekunttia on, taajamanopeuksissa suositus on pienempi, mutta taajemien ulkopuolella kesäkelin minimi suositus on jossain 4sekunttia tai enemmän, ja toinen yleinen on metrejä yhtäpaljon kuin mittarinäyttää, sekin lähempänä neljää kuin kolmea.

Kaistaa vaihtaessa kyse myös siitä takanatulevan lasin paskomisesta, ja siitä ettei sen tarvisi alkaa vauhtia jumppaa turhanpäiten.

Jos kyse pitkästä kiihdytyskaistasta ja vilkkaasta tiestä, missä ei tarkoituksen mukaista odottaa sitä tyhjää väliä, jonoon liityttävä, niin jos siellä ajellaan reilusti alle 4s väleillä, niin toki siinä saa katsoa peiliin sekin jonka lasi paskotaan. vaikea 2-3s väliin ajaa niin että taakse jää 3-4s saati enemmän
 
Viimeksi muokattu:
Itse vaikka mulkku kuski olenkin (lähinnä pieni ylinopeus ja ohittelut kun joku ajaa alle sakkorajan, joskus enemmänkin ylinopeutta tuolla periferiassa hiljaisina aikoina) niin yritän ottaa muut tiellä liikkujat huomioon jos niitä on ja ennakoida. Silti tulee joskus (hyvin harvoin) tehtyä virhearviointeja jotka harmittaa jälkeenpäin pitkäänkin, läheltä piti tilanteita jotka olisin voinut välttää odottamalla kun kiire hautaan ei ole vieläkään. Lähinnä harmittaa ajatella että siellä joku vastaantulija on sydän kurkussa luullut viimeisen hetkensä koittaneen...

Voit kehittyä paremmaksi ihmiseksi ja kuskiksi, kun lopetat turhan häsläämisen ja pysyt siellä omalla kaistalla ja ajat liikenteen mukana, etkä leiki mitään edelläkävijää. Älä anna tunteiden ohjata sitä mitä teet, ei ne liikenteeseen kuulu.
 
Voit kehittyä paremmaksi ihmiseksi ja kuskiksi, kun lopetat turhan häsläämisen ja pysyt siellä omalla kaistalla ja ajat liikenteen mukana, etkä leiki mitään edelläkävijää. Älä anna tunteiden ohjata sitä mitä teet, ei ne liikenteeseen kuulu.
Tuossa nyt ei välittynyt lainkaan häsläämistä tai leikkimistä, vaan realistinen kokemus omasta ajosta, mikä taasen viestisi perusteella sinulla vielä on kehittymässä. Jos tuntee olevansa moitteeton kuljettaja, ei kilometrejä ole ajettuna riittävästi.
 
Vastaan vähän vanhaan viestiin. Tuo kiihdytyskaistalla rinnalta eteen liittyminen tuntuu todella herkästi ärsyttävän porukkaa. Kolme kertaa neljästä valoshow, tööttäilyä ja päätiellä oleva kiihdyttää blokatakseen tai jotain muuta. Yksi lähti kerran jopa seuraamaan. Kunnon rattiraivoa. Ja olen kyllä hyvin varma että näissä tapauksissa päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle. Sen myönnän, että myös takana olisi ollu tilaa. Nämä siis valtatiellä jossa 80 rajoitus.

Joku tuohon vastasikin, että normaalista poikkeava ärsyttää stressaantunutta kansaa. Voi hyvin olla, mitään muuta en keksi.
Se että on ensinnäkään saapunut kiihdytyskaistalle niin että päätyy päätiellä ajavan rinnalle, kertoo siitä että ennakointi ja vuorovaikutustaidot muun liikenteen seassa olisi selkeitä kehityskohteita.

Se väli mihin liitytään pitäisi päättää mahdollisimman aikaisin ja viestiä valinnastaan päätietä ajaville oman vauhdin säätelyllä, niin välttyy tilanteilta missä muiden täytyy arpoa mitä teet. Tuohon kun vielä lisää sen että poljetaan isolla kaasulla sen tien osan yli, jossa on irtokiviä toisen auton eteen taatusti vielä etäisyydellä, jossa ne kivet päätyy tuulilasiin, niin toisen auton kuljettajan silmissä toiminta näyttää hyvin piittaamattomalta ja osaamattomalta. Tämä ei tietty päde jos kiihdytyskaista on kilometrejä pitkä ja etäisyyttä syntyy se 5 sekunttia vähintään.

Vähän sama kuin juoksisi jossain torilla nyrkit pystyssä suoraan päin ihmisiä, väistäen vasta viimeisellä metrillä jommalta kummalta puolelta.
 
Ihan laskettu noista teihin piirretyistä valkoisista poikittaisista viivoista joita pitää kaksi näkyä kerrallaan.
Ok, kiitos.
Joskus maalittiin jotain merkkejä, yritin muistella/etsiä niin en löytänyt, onko heittää mistä voisi esim Googlen kartoista katsoa.

Suomessa valistettu tyypillisesti, joko taajaman ulkopuolella minimi suositus / ainakin 4 sekunttia (>60kmh?)
Ja toinen valituksessa esintyyvä ollut nyrkkisääntö, mittarilukama metreinä, joka jäisi vähän alle tuon 4s. no sekin olisi hurja saavutus.
Taajamassa minimi puolet. ja nuo siis hyvällä kelillä.

Ymmärtääkseni mitoituksen taustalla on se että ei ole peräänajon vaaraa, tulee ihan laista, tämän kai voi täyttää tilapäisesti pienemmälläkin välillä, mutta jatkuvana ne rektiajat pidempiä, ja turvälillä muitakin syitä, liikenteen sujuvuus, ajon helppous, havoinnoin muualle jne.

Eteen kaistaavaihtavan luonollisesti ottaa vastuun turvavälistä taakse, eikä sitä toisen puolesta voi tinkiä, sen jälkeen toki takanatulian vastuu pitää riittävänä.

Tuossa nyt ei välittynyt lainkaan häsläämistä tai leikkimistä, vaan realistinen kokemus omasta ajosta, mikä taasen viestisi perusteella sinulla vielä on kehittymässä. Jos tuntee olevansa moitteeton kuljettaja, ei kilometrejä ole ajettuna riittävästi.
Samaa mieltä, oli hyvin kypsän kuljettajan kirjoitus, kaikki tekee virheitä, hyvät kuskit yrittää ottaa opiksi ja välttää niiden toistamista. Kilometrit ei kaikille tuo tuota taitoa, ja osa voi matkanvarella taantua.
 
En ole muuta väittänytkään.

Suurinosa ongelmista johtuu omasta joustamattomasta ajokäytöksestä, jota Requim oli purkanut viestissään ja yrittänyt kehittyä. Nii-in. Sanotaanhan sitä autokoulussakin, että peiliin katsomalla löytyy syyllinen. Hän kuitenkin kykenee peiliin katsomaan. Sopii ihan kaikille, jotka autolla haluavat ajaa.
 
Kivet lentää 3 sekunnin päähän asti. Joten jos jättää sellaisen 1-2 auton mittaa "väliä", päätietä ajavan eteen, saa motarilla ajava kiven poikineen lasiinsa liittyvältä autolta.
Ja kun vaihtoehto on ollut, että voisi ihan liittyä siihen taaksekin, kiviä paiskomatta, niin vituttaa varmasti motaria ennakoitavasti ajavaa.
Itselläni toi sepelöinti aiheuttaa aina aikatauluongelmia, kun auto pitää kiikuttaa taas tuulilasinvaihtoon - siksi että joku apina "jätti" 1-2 auton mittaa väliä liittyessään, eli 0,3 - 0,6 sekuntia.
Niin no, täytyy muistaa, että mikäli vähänkään ruuhkaisempaan aikaan ajelee, niin hyvin usein sitä päätyy liittymään jonkun eteen alle kolmen sekunnin välillä joka tapauksessa. Mutta niihin tapauksiin missä tää pätee, että ko. auton takana on hyvä väli tai vaikka täysin tyhjää, niin samaa mieltä.
 
Niin no, täytyy muistaa, että mikäli vähänkään ruuhkaisempaan aikaan ajelee, niin hyvin usein sitä päätyy liittymään jonkun eteen alle kolmen sekunnin välillä joka tapauksessa. Mutta niihin tapauksiin missä tää pätee, että ko. auton takana on hyvä väli tai vaikka täysin tyhjää, niin samaa mieltä.
Tähänkin vaikuttaa se että liittyykö tasaisella vauhdilla, vai onko lähtenyt siitä rinnalta kiihdyttämään reilusti sora-osuudelle.

kts. miten kiveä lentää ralli-autojen mennessä ohi. ja vertaa tasaista vaihtia kulkevan auton ilmaan heittämään massaan.
 
Noita lentäviä kiviä ja nastoja varten on nykyään vakuutusyhtiöiden tarjoamat lasivakuutukset :cigar: Eipä sillä, että noita pelkästään jostain rampeilta lentelisi, itsellä ainakin kun joutuu tre-hki väliä suhaamaan pari kolme kertaa viikossa edestakasin niin kyllä tuolla moottoritiellä lasiin tulee lähes joka reissulla vähintään kerran kiviä/nastoja jossain keskellä ei mitään ts. Ei ramppeja lähimaillakaan. Tosin itselle on ihan se ja sama paljonko niitä iskuja tulee tuohon lasiin kun on jo reunasta reunaan halki ja menossa vaihtoon kesällä :D

Pointtina lähinnä se, että noita erinäisiä esineitä nyt vaan lentelee tuolla tiellä ja jos se lasin särkyminen pelottaa niin sitten hommaa sen lasivakuutuksen ja ajelee tyytyväisenä. Toki vituttaahan se jos joku ehdoin tahdoin heittää hiekkapuhalluksen lasiin en sitä kiellä. Itselläkin tuossa 60kmh rajoitusalueella tuli aura vastaan joka sirotteli sitten hiekoitussepeliä sirottimella, voitte vaan kuvitella kuinka kolisi keulassa kun sitä viittä kuuttakymppiä sekin tuli vastaan :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 390
Viestejä
4 598 657
Jäsenet
75 597
Uusin jäsen
tutkapeksi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom