Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Juu sain tuossa yksi päivä vittuilua työkaverilta siitä että jätin niin ison välin rampilla/melkein pysähdyin rampin alkuun. Katselin että duunikaverin edessä oli joku 2000-luvun hopeinen Corolla... Jännästi menivät possujunassa juuri ja juuri rekkojen väliin hädintuskin 80kmh kun itse liityin 112kmh mittarinopeutta ongelmitta... Ei saisi aina olla stereotypiat päällä, mutta joskus niille on oikeasti aihetta ja niihin pitää reagoida sen mukaisesti.
Oikeastihan sama tapa pitäisi olla käytössä huolimatta siitä mikä auto siellä edessä on, muuten edetään tuurilla.

Monilla se työkaverin tai jonkun muun mielipide vaan ohjaa pois järkevistä ratkaisuista. Mikähän siinäkin on?
 
Toki Corollan kyseessä ollessa voi olla myös, että kuski ei vaan osaa edes laittaa vakkaria päälle.
Yleensä jos ajaa rollalla tms. Ei ajaminen muutenkaan kiinnosta/ei ole mitään tietoa miten kuuluisi ajaa.
Pysyyköhän jollain pikkukoneisella corollalla edes vauhti 80kmh vauhissa vitosella kun tulee isompi mäki. 1.8 Avensis muistaakseni kyllä meni vitosella maantiellä ok mutta ei se yleinen liikuntakyky kyllä päätä huimannut.
 
Ainakin alkajaisiksi kirjallinen varmistuskoe. Selviää silläkin jo, jos on aivan pihalla voimassa olevista säännöistä. Voi myös paljastua että on tullut seniiliksi tavalla jota ei arvauskeskuksessa bongata.
Onhan traficomilla jo nyt drone operaattori lisenssi. Sama ajokortille ja tulee liikennesäännöt kerrattua.
 
EI tuon nopeuseron tarvitse kovin iso olla tasaista nopeutta ajaessa että tuntuu siltä että menet heittämällä ohi vs matelet ohi. Omassa vakkari pudottaa esim ylämäissä asetetun nopeuden alle 1-5kmh... se riittää siihen että tuntuu että matelet toista kohti vs pari kmh enemmän ajaessa (kuten oli vakkariin asetettu) ja menet mukavan sulavasti ohi.
Ensin käy niin että kaukaisuudessa näkyy pimeä perä, jos mennään tuolla 2km 5km/h nopeuserolla, niin siinä menee parikymmentä minuuttia että lähestytään turvaväliä., ehkä se vauhti kiihtyy, pariminuuttia täpinöissään suunnittelee ohitusta, mutta meitä on erilaisia, mutta tunne heittämällä ohi jos kaistanvaihdon jälkeenkin junnataan > minuutti että edes rinnalla. Toki jos mennään niillä harvoilla motareilla joissa jyrkempää kaarretta sisäkurvissa, niin kokemus voi olla huisa. Aivan taivaallnen, jos ohitettava napsauttaa vakkarista pois naksun pari.
Niinpä. Mutta tämä kansan suosikki Corolla tekee näin. En rehellisesti tiedä onko kyse viasta vai ominaisuudesta. Tämän hetkisten kommenttien ja huollon sanomisten mukaan kyse on ominaisuudesta.
Vakkarit ei ole niin tarkkoja että voisi ajella tarkasti rajoituksen mukaan, tai tarkasti sakotusrajalla. Mutta jos Corollan vakkari seilaa +/- 5kmh, niin lähenee jo käyttökelvotonta, yksinään ajellessa ehkä tilapäisesti.

Oletan että tässä nyt tarkoitetaan sitä että välillä oikeasti hyytyy sen -5km/h jolla mennään, ja sitten voi kerätä vauhtia ja mennään välillä se +5km/h ja että puhutaan automaatista. Se nyt ei ole tavatonta että vähän tahmee jos esim muuttuu ylämäeksi, niin muutaman km/h kykkää tilapäisesti, mutta hakee kuitekin sen asetetun, ilman kuljettajan toimia, ja se ihan monen auton ongelma että jyrkemissä alamäissä ryntäilee. , missä kuljettaja joutu jarrutteleen, ärysttävää,

Mutta jos jollain Laden motarilla joutuu laittaan -5km/h korkeimmasta halutusta, niin kieltäisen tuollaisen markkinoinnin vakkarina. Monella autolla ajaisi paremman "käsikaasulla":

Jos näen peilistä, että joku lähestyy reilulla nopeuserolla, niin aika pieneenkin väliin voi antaa tilaa.
"pieni väli" voi tarkoittaa tuossa yhteydessä satasen motari alueella 50 metristä pariinsataan metriin. Jälkimmäinen voi olla ok, mutta jos ensimmäinen, niin menee kyllä perseilyksi.
 
@pulatunnus hyytyy ylämäissä eikä kiihdytä takaisin itse kuin ikuisuuden päästä jos silloinkaan. Alamäissä osaa jarruttaa mutta syystä x (veikkaan että käyttää vain regeniä) vakkari päällä päästää yhtään jyrlemmissä ylinopeuden puolelle mutta nopeusrajoitin päällä ei anna mennä kilsaakaan yli.
 
@pulatunnus hyytyy ylämäissä eikä kiihdytä takaisin itse kuin ikuisuuden päästä jos silloinkaan. Alamäissä osaa jarruttaa mutta syystä x (veikkaan että käyttää vain regeniä) vakkari päällä päästää yhtään jyrlemmissä ylinopeuden puolelle mutta nopeusrajoitin päällä ei anna mennä kilsaakaan yli.
Hyytyykö ylämäessä tehonpuutteeseen, automaatti ei vaihda pienemmälle, vai niin että joku "manuaali vakkari" ja automaatti vaihtaa pienemmälle, mutta vakkari ei siihen reagoi.

Ja onko tosiaan tilanne se että ns pysyvä ominaisuus, ei siis jonkin malli ei toivottu ominaisuus joka saamassa korjauksen, tai jossain päivityksessä tullut ominaisuus.

Kai se kuitenkin jalkakaasulla menee tasaisesti ? siis vaihteen vaihtamisiin ei tarvi reagoida.
 
Hyytyykö ylämäessä tehonpuutteeseen, automaatti ei vaihda pienemmälle, vai niin että joku "manuaali vakkari" ja automaatti vaihtaa pienemmälle, mutta vakkari ei siihen reagoi.

Ja onko tosiaan tilanne se että ns pysyvä ominaisuus, ei siis jonkin malli ei toivottu ominaisuus joka saamassa korjauksen, tai jossain päivityksessä tullut ominaisuus.

Kai se kuitenkin jalkakaasulla menee tasaisesti ? siis vaihteen vaihtamisiin ei tarvi reagoida.
Tehoa on, eCVT aski löytyy joten kyse on ohjelmoinnista. Ajat vakkari asetettuna 90kmh ja tulee ylämäki, auto vain ei nosta kierroksia/anna tarpeeksi kaasua ja vauhti putoaa. Annat hiukan lisäapuja omalla jalalla niin menee aivan nätisti. Tai jos napautat vaikka 10kmh lisää vakkariin niin lähtee samantien kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Luulen itse että ovat ohjelmoineet tuon tehtaalla säästämään bensaa noin. Antavat hiukan hyytyä ylämäissä ja ottaa vauhtia alamäissä säästäen polttoainetta. Ja on ollut nyt omassa ajossa kahdessa huollossa ja olen pyytänyt päivittämään kaiken mahdollisen ja olen maininnut kyseisestä asiasta vielä erikseen.
 
Eilen oli vaihteeksi jokseenkin sumuinen keli ja kuskin paikalla istuvat matkustajat ajelivat taas nollat taulussa pelkät päivävalot päällä, perät pimeänä. Parhaimmilla ei ollut _mitään_ valoja.
 
Eilen oli vaihteeksi jokseenkin sumuinen keli ja kuskin paikalla istuvat matkustajat ajelivat taas nollat taulussa pelkät päivävalot päällä, perät pimeänä. Parhaimmilla ei ollut _mitään_ valoja.
EI kun parhaita ovat pelkät parkit päällä olevat kuskit joiden autoissa missä tiedän että pitää erikseen kytkeä parkit päälle ajovalojen tilalle.
 
Tehoa on, eCVT aski löytyy joten kyse on ohjelmoinnista. Ajat vakkari asetettuna 90kmh ja tulee ylämäki, auto vain ei nosta kierroksia/anna tarpeeksi kaasua ja vauhti putoaa. Annat hiukan lisäapuja omalla jalalla niin menee aivan nätisti. Tai jos napautat vaikka 10kmh lisää vakkariin niin lähtee samantien kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Luulen itse että ovat ohjelmoineet tuon tehtaalla säästämään bensaa noin. Antavat hiukan hyytyä ylämäissä ja ottaa vauhtia alamäissä säästäen polttoainetta. Ja on ollut nyt omassa ajossa kahdessa huollossa ja olen pyytänyt päivittämään kaiken mahdollisen ja olen maininnut kyseisestä asiasta vielä erikseen.
Jos sietää ylinopeuden alamäissä, niin ei tuo sitten ihan paha ole jos vain ylämäissä hyytyy ja alamäissä vähän ryntää, oletan siis että loivemmissa nousuissa ei ala hiippuu ja normi motari osuuksissa +/- 2-3 rajoissa. pysyy.

(Ylläoleva siis takapakkia käyttökelvoton kommentista, en tuollaista säästäjää ilman mahdollisuutta pois kytkeä kelpuuttaisi)
 
Jos sietää ylinopeuden alamäissä, niin ei tuo sitten ihan paha ole jos vain ylämäissä hyytyy ja alamäissä vähän ryntää, oletan siis että loivemmissa nousuissa ei ala hiippuu ja normi motari osuuksissa +/- 2-3 rajoissa. pysyy.

(Ylläoleva siis takapakkia käyttökelvoton kommentista, en tuollaista säästäjää ilman mahdollisuutta pois kytkeä kelpuuttaisi)
Ei se ylinopeus alamäessä... mutta se saatanan piippaus ja vinkuna että ajat ylinopeutta :D. Ja loivissa nousuissa putoaa myös joskus, joskus ei. Ja kuten mainitsit tuon päälle kytkemisen, jos tuon saisi valittua niin tuohan olisi ihan mahtavaa. Ei tyhmää säätöä tai häsäystä vaan valitset moden ja sillä selvä.

EDIT: Ja itse ketjun aiheeseen tarkennuksena. Mietin vain mitenköhän moni ongelma aiheutuu siitä että edes kokeneempi kuski ei tajua tekevänsä jotain väärin. Otetaan esimerkkinä jälleen tuo oma Corolla. En ole vieläkään ymmärtänyt tuon valoautomatiikan logiikkaa. Jotain aamuna ikkunoita raaputtaessa on täydet valot, seuraavana päiväajot ja kolmantena ei edes päiväajoja. Eihän tuon viimeisen pitäisi olla edes mahdollista jos auto on käynnissä ja valot auto tilassa. Ja päiväajovaloja on varsin vaikea testata ajaessa itse. Vaatisi kaverin kyyläämään mikä palaa ja missä....
 
Viimeksi muokattu:
Jatkoin tuonne yleistä autokeskustelua ketjuun
Ei se ylinopeus alamäessä... mutta se saatanan piippaus ja vinkuna että ajat ylinopeutta :D. Ja loivissa nousuissa putoaa myös joskus, joskus ei. Ja kuten mainitsit tuon päälle kytkemisen, jos tuon saisi valittua niin tuohan olisi ihan mahtavaa. Ei tyhmää säätöä tai häsäystä vaan valitset moden ja sillä selvä.

Kuvittelen, säädän vakari 5 pykälää alle halutunkorkeimmat, ja sitten ajellaan suurin osa -5km/h välillä -10km/h joskus ihan sitä mitä haluankin.

Moni vetää vakkarin juuri sille rajalle mitä ei halua ylittää , esim puuttumiskynnys, tai korkein salittu ja haluaisi sillä myös liikkua
 
Ei se ylinopeus alamäessä... mutta se saatanan piippaus ja vinkuna että ajat ylinopeutta :D. Ja loivissa nousuissa putoaa myös joskus, joskus ei. Ja kuten mainitsit tuon päälle kytkemisen, jos tuon saisi valittua niin tuohan olisi ihan mahtavaa. Ei tyhmää säätöä tai häsäystä vaan valitset moden ja sillä selvä.

EDIT: Ja itse ketjun aiheeseen tarkennuksena. Mietin vain mitenköhän moni ongelma aiheutuu siitä että edes kokeneempi kuski ei tajua tekevänsä jotain väärin. Otetaan esimerkkinä jälleen tuo oma Corolla. En ole vieläkään ymmärtänyt tuon valoautomatiikan logiikkaa. Jotain aamuna ikkunoita raaputtaessa on täydet valot, seuraavana päiväajot ja kolmantena ei edes päiväajoja. Eihän tuon viimeisen pitäisi olla edes mahdollista jos auto on käynnissä ja valot auto tilassa. Ja päiväajovaloja on varsin vaikea testata ajaessa itse. Vaatisi kaverin kyyläämään mikä palaa ja missä....
Ainakin Lexuksessa valot automaattitilassa toimivat käynnistyksen yhteydessä näin: jos on riittävän pimeää -> ajovalot koko ajan päällä, kun auto on käynnissä (tai siis ready-tilassa)
Jos on valoisaa -> ei valoja, kunnes käsijarrun päästää pois (tai vaihtaa vaihdetta), jolloin syttyvät päiväajovalot. Uudelleen kässärin päälle ja vaihteen P:lle laittaminen eivät sammuta päiväajovaloja, vaan koko auto pitää sammuttaa. Kaverilla toimi KIA:ssa samalla tavalla. Corollasta en tiedä, mutta Lexus sytyttää parkkien merkkivalon mittaristoon, kun automatiikka laittaa autoon ajovalot päälle, päiväajovaloilla ko. valo ei pala. Ajaessa on siis helppo mittaristoon vilkaisemalla saada käytössä olevat valot selville.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Lexuksessa valot automaattitilassa toimivat käynnistyksen yhteydessä näin: jos on riittävän pimeää -> ajovalot koko ajan päällä, kun auto on käynnissä (tai siis ready-tilassa)
Jos on valoisaa -> ei valoja, kunnes käsijarrun päästää pois (tai vaihtaa vaihdetta), jolloin syttyvät päiväajovalot. Uudelleen kässärin päälle ja vaihteen P:lle laittaminen eivät sammuta päiväajovaloja, vaan koko auto pitää sammuttaa. Kaverilla toimi KIA:ssa samalla tavalla. Corollasta en tiedä, mutta Lexus sytyttää parkkien merkkivalon mittaristoon, kun automatiikka laittaa autoon ajovalot päälle, päiväajovaloilla ko. valo ei pala. Ajaessa on siis helppo mittaristoon vilkaisemalla saada käytössä olevat valot selville.
Miksihän noin? Mitä tuolla saavutetaan? Näin oletin että voisi toimia, mutten tajunnut mitään loogista syytä miksi näin toimittaisiin.
 
Tehoa on, eCVT aski löytyy joten kyse on ohjelmoinnista. Ajat vakkari asetettuna 90kmh ja tulee ylämäki, auto vain ei nosta kierroksia/anna tarpeeksi kaasua ja vauhti putoaa. Annat hiukan lisäapuja omalla jalalla niin menee aivan nätisti. Tai jos napautat vaikka 10kmh lisää vakkariin niin lähtee samantien kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Luulen itse että ovat ohjelmoineet tuon tehtaalla säästämään bensaa noin. Antavat hiukan hyytyä ylämäissä ja ottaa vauhtia alamäissä säästäen polttoainetta. Ja on ollut nyt omassa ajossa kahdessa huollossa ja olen pyytänyt päivittämään kaiken mahdollisen ja olen maininnut kyseisestä asiasta vielä erikseen.

Eipä ole omat kolme Toyotaa koskaan toiminut näin.
 
Oikeastihan sama tapa pitäisi olla käytössä huolimatta siitä mikä auto siellä edessä on, muuten edetään tuurilla.

Monilla se työkaverin tai jonkun muun mielipide vaan ohjaa pois järkevistä ratkaisuista. Mikähän siinäkin on?

Tää on hyvä vinkki. Tänä talvena motarin kiihdytyskaistalla oli edessä joku Audi R8 tai vastaava. Jätin kyllä välin, mutta en niin reilusti kuin yleensä. Oletin että sellaisen auton kuski varmaan osaa mennä reippaasti. Paskan marjat, se hinasi sen motarin rampin jotain 70 km/h ja hiljensi lopussa, kun välin löytyminen oli yllättäen hankalaa. Oltiin tosin Oulussa.

Sitten toinen asia. Eilen maantiellä joku veti autoletkaa 75 km/h. Oli vetänyt kai jonkin aikaa, koska itse liityin sen perään kun takana oli ehkä 6-7 autoa. Kun alkoi ohituskaista ja 100 km/h rajoitus, niin tuosta ei voinut päästä ohi alle sakkorajan.
 
Niinpä. Mutta tämä kansan suosikki Corolla tekee näin. En rehellisesti tiedä onko kyse viasta vai ominaisuudesta. Tämän hetkisten kommenttien ja huollon sanomisten mukaan kyse on ominaisuudesta.

EDIT: Legit maksaisin extraa siitä että saisin tuon vakkarin pitämään vauhdin vakiona. Vituttaa olla jatkuvasti seuraamassa mittaria kun vakkarin perus idea on ettei sitä tarvitse jatkuvasti vilkuilla, etenkään adaptiivisen kanssa. Jos MX-5:n ajoasento olisi pitkäjalkaiselle mieluisempi (kaasujalka ei oikein tykkää pidemmistä matkoista koska nilkka on niin kierossa ja kurtussa), ajaisin todennäköisesti mielummin sillä jopa pitkät matkat.

Lexuksessa en ole kyllä huomannut mitään nopeuden pumppailua vakkarilla vaikka sama systeemi sielläkin pitäisi olla.
 
Sitten toinen asia. Eilen maantiellä joku veti autoletkaa 75 km/h. Oli vetänyt kai jonkin aikaa, koska itse liityin sen perään kun takana oli ehkä 6-7 autoa. Kun alkoi ohituskaista ja 100 km/h rajoitus, niin tuosta ei voinut päästä ohi alle sakkorajan.

Se vaikuttaa aikailailla vauhdintunteeseen, että kuinka leveää väylää ajellaan.
 
Lexuksessa en ole kyllä huomannut mitään nopeuden pumppailua vakkarilla vaikka sama systeemi sielläkin pitäisi olla.

Näin Lexuksen ja Corollan omistajana voin sanoa, että kumpikin pumppaa vakkari päällä todella ärsyttävästi. Lexus on jopa pahempi. Voisin kuvitella, että takana ajavia saattaa välillä ärsyttää, varsinkin mäkisellä tiellä. Ajelen yleensä vakkarilla +10 km/h nopeusrajoituksesta, ettei joka ylämäen alku ihan mateluksi mene, kun ei sitä kaasua jaksa aina pumpata.
 
Näin Lexuksen ja Corollan omistajana voin sanoa, että kumpikin pumppaa vakkari päällä todella ärsyttävästi. Lexus on jopa pahempi. Voisin kuvitella, että takana ajavia saattaa välillä ärsyttää, varsinkin mäkisellä tiellä. Ajelen yleensä vakkarilla +10 km/h nopeusrajoituksesta, ettei joka ylämäen alku ihan mateluksi mene, kun ei sitä kaasua jaksa aina pumpata.
Noin paljon pumppaa vakari on perässä vakarilla tulevalle todella ärsyttävää, ensin tulee peräedellä vastaan, sitten vähän tiputtaa omaa nopeutta, ja vähän ajan päästä toinen alkaa kadota maisemaan -> no ehkä tässä voi vähän lisätä omaakin vauhtia -> sama jumppa uudestaan. Kunnes ohituspaikka, jolloin tojon vakkari saa jonkun spurtin...

No tieto tässä tapauksessa rahoittaa. ja helpottaa sopeutumista noihin.
 
Vaggineissa onneks vakionopeudensäädin pitää nopeuden kohdillaan ja jos ei moottorissa riitä vääntö ylämäkeen niin pudottaa pienemmälle. Vastaavasti alamäkeen käyttelee moottorijarrutuksen lisäksi auton omia jarruja jos meinaa kiihtyä, niin ei tarvi itse polkea jarrua jos mäen alla sattuu olemaan kamera.
 
Noin paljon pumppaa vakari on perässä vakarilla tulevalle todella ärsyttävää, ensin tulee peräedellä vastaan, sitten vähän tiputtaa omaa nopeutta, ja vähän ajan päästä toinen alkaa kadota maisemaan -> no ehkä tässä voi vähän lisätä omaakin vauhtia -> sama jumppa uudestaan. Kunnes ohituspaikka, jolloin tojon vakkari saa jonkun spurtin...

No tieto tässä tapauksessa rahoittaa. ja helpottaa sopeutumista noihin.

Parastahan on se, jos Toyota päättää saada jäätävän spurtin, kun joku on juuri rinnalla ohittamassa. Yleensä nappaan vakkarin pois päältä, kun oma auto päättää tehdä tuon tempun, (mutta se saattaa taas rasittaa takana ajavaa). Pitänee siirtyä takaisin Mersuihin. :D
Tarinan opetus: Toyota-konsernin tuotteilla ajavat eivät välttämättä tarkoituksella perseile, vaan autot on vain ohjelmoitu huonosti. Hybrideissä on eCVT-vaihteistot, joten ongelma ei ole liian suuri vaihde ja sähkömoottorin turvin noissa pitäisi väännönkin riittää.

Mutta se offtopicista.
 
Parastahan on se, jos Toyota päättää saada jäätävän spurtin, kun joku on juuri rinnalla ohittamassa. Yleensä nappaan vakkarin pois päältä, kun oma auto päättää tehdä tuon tempun, (mutta se saattaa taas rasittaa takana ajavaa). Pitänee siirtyä takaisin Mersuihin. :D
Tarinan opetus: Toyota-konsernin tuotteilla ajavat eivät välttämättä tarkoituksella perseile, vaan autot on vain ohjelmoitu huonosti. Hybrideissä on eCVT-vaihteistot, joten ongelma ei ole liian suuri vaihde ja sähkömoottorin turvin noissa pitäisi väännönkin riittää.

Mutta se offtopicista.
Ei se oikeastaan ole edes OT. Aiheuttaa oikeasti ärsytystä. Omassa tapauskessa kuskille aka minulle sekä muilla ympärilläni ajaville...

EDIT: Mikä helvetti Tamperelasia vaivaa. Ihan perus kaistalla pysyminen tuntui tänään olevan helvetin vaikeaa, valoihin jarruteltiin ja jäätiin nukkumaan ihan jatkuvasti yms.... Ja ajoin vain keskustan kautta läpi ja silti jäi ihan vitun outo fiilis.
 
Viimeksi muokattu:

Se vaikuttaa aikailailla vauhdintunteeseen, että kuinka leveää väylää ajellaan.

Jep. Suurinosa ihmisiä on liikkeen, nopeuden ja tilan havannointikyvyn suhteen aivan lapsen tasolla ja loppuja ei kiinnosta kuin matka a->b. Voipi olla viisasta ja fiksua, ammattikuskia, talousneroa ja isoa johtajaa. Silti kolmiulotteinen hahmotuskyky nolla. Eikä kiinnosta edes oppia.

Esim. Kotitaajamaan saavuttaessa yksin ajellessa just ja just ajelee sallittua tai vähän yli. Jos edessä ajaa auto 40 alueella 60, tämä nero ajaa sitä samaa 60 vauhtia siinä 10m päässä. Ja sitä seuraava jne jos letkaa riittää. Ajaminen on ulkoistettu jollekin kun tietäs mille?

Lauantaina joku mamma ajeli n. 10m päässä rekasta kauheessa vesisumussa. Ei mitään aikomusta ohi. Jos ajaa hiljempaa kuin rajoitus, niin kaikki muu päin persettä oleva ajamisessa on vissiin ok...
 
Viimeksi muokattu:
Parastahan on se, jos Toyota päättää saada jäätävän spurtin, kun joku on juuri rinnalla ohittamassa.
Mutta kertomanne selittää miksi Toyota kukseja kritisoidaan, se tyypillinen, ajetaan 80 alueella vähän liianreilusti alle 80, mutta kun ohituskaista alkaa, niin ajetaankin satkua tai vähän yli. Enne pidin noit aihan ureapäinä. Mutta nyt ymmärrän, ihan normaaliajotapa.

- Asetetaan vakkari haluttuun matkavauhtiin, se sitten pumppaa välillä reilusti alle.
- Ohituskaista alkaa, lisätään vakkariin se parikymppää -> vauhti sitten pomsahtaa se 25km/h
- Ohituskaista päättyy, vakkarista pudotetaan parikymppää -> sen jälkeen sitten jälleen seilailee energiaa säästävästi.


Miten selviämme näiden kanssa, ohistukaistan alussa/edellä ohitusaije selkeäksi, ehkä osa huomaa, ja ei ehkä lisää vauhtia.
 
Ja siis tää spurttiongelma, josta puhuin, liittyy siis adaptiiviseen vakkariin. Se tekee välillä todella kummallisia "päätöksiä"; välillä se kiihdyttelee hitaasti haluttuun nopeuteen ja toisinaan auto vetää kaasun pohjaan. En tiedä yhtään kuinka vanhempien Toyotien vanhan mallin vakkarit toimii.

Ohituskaistojen kohdalla vakkariin 20 km/h lisäävät ovat sitten porukka erikseen. :D
 
Ja siis tää spurttiongelma, josta puhuin, liittyy siis adaptiiviseen vakkariin. Se tekee välillä todella kummallisia "päätöksiä"; välillä se kiihdyttelee hitaasti haluttuun nopeuteen ja toisinaan auto vetää kaasun pohjaan. En tiedä yhtään kuinka vanhempien Toyotien vanhan mallin vakkarit toimii.

Ohituskaistojen kohdalla vakkariin 20 km/h lisäävät ovat sitten porukka erikseen. :D
Tuo on juurisyy siihen miksi vierastan ihan kaikkia elektronisia ajoapuja. ABS:n olen oppinut hyväksymään, mutta jo ohjaustehostimen algoritmi rajaa paljon autoja hyväksyttävien kulkineiden poolista. Ymmärrän kyllä, että keskimäärin kaiken maailman tutkat ja avustimet auttavat liikenteessä keskimäärin. Minulle ne ovat vain rasite. Ääriesimerkkinä ehkä pikkumersujen ajonvakautus, joka vetää tehot nolliin pienessäkin sladissa. Se ei ole pelkästään epämukavaa, vaan jopa vaarallista.
 
Ääriesimerkkinä ehkä pikkumersujen ajonvakautus, joka vetää tehot nolliin pienessäkin sladissa. Se ei ole pelkästään epämukavaa, vaan jopa vaarallista.
Vittumainen keksintö on luistonesto jota ei saa pois päältä (ainakin joissain vanhemmissa Golfeissa tuollainen on).

Mutta nuo ohituskaistojen ajaksi nopeutta nostavat letkanvetäjän on kyllä syvältä poikittain.
 
Ohituskaistojen kohdalla vakkariin 20 km/h lisäävät ovat sitten porukka erikseen. :D

Veikkaisin että ne jotka lisäävät vauhtia ohituskaistalla tuskin ajavat vakkarilla. Näillä kuskeilla kun nopeus tuntuu muutenkin seilaavan ylös-alas koko ajan esim. kurvi vs suora tie.
 
Tänään taas oli edellä tuollainen 5 km/h valoihin mateleva pelle. Ja lopulta kuitenkin joutui pysähtymään punaisille, joten mikä hyöty siitä matelusta nyt sitten oli? Ainoa asia mitä tuolla sai aikaan oli se, että hidasti minun liikkumistani, kun en päässyt oikealle kääntyvien kaistalle, kun siellä paloi vihreä nuolivalo.
 
Veikkaisin että ne jotka lisäävät vauhtia ohituskaistalla tuskin ajavat vakkarilla. Näillä kuskeilla kun nopeus tuntuu muutenkin seilaavan ylös-alas koko ajan esim. kurvi vs suora tie.
Jos rajoitus muuttuu 80km/h -> 100km/h niin kyllä siinä moni vakkari kuskikin nostaa. en uskalla väittää kummat enemmän nukkuu tikkarin ohi.
 
Jos rajoitus muuttuu 80km/h -> 100km/h niin kyllä siinä moni vakkari kuskikin nostaa. en uskalla väittää kummat enemmän nukkuu tikkarin ohi.

Tuossa viitattiin niihin, jotka nostavat vauhdin ohituskaistalla 120 km/h ja pudottavat ohituskaistan jälkeen takaisin 90 km/h, vaikka nopeusrajoitus pysyy koko ajan samana. Sellaiset eivät todellakaan käytä vakkaria.
 
Tuossa viitattiin niihin, jotka nostavat vauhdin ohituskaistalla 120 km/h ja pudottavat ohituskaistan jälkeen takaisin 90 km/h, vaikka nopeusrajoitus pysyy koko ajan samana. Sellaiset eivät todellakaan käytä vakkaria.
Tämä tarina lähiti siitä tyypillisestä, 80 pätkällä tojo vetelee eco moodissa välillä selkeästi alle, ja sitten satasen ohituskaistalla kuski lisää vauhtia sen parikymppiä vakkariin, mistä hyppää sitten asetettuun, tarina hyppäs välillä adaptiiviseen.
Lainuasketju katkeili ja joka välissä ei olut käyty läpi tarinan alkutilannetta, niin ehkä tarinat erkani. +30 ja 120 meni ohi omien silmien.


Toki on heitä jotka ajaa 90 sakotusrajalla, yleisesti ja ohituskaistalla sitten painavat menemään isommalla riskillä 120km/h ohi. Ei se tyypillisin corolla kuski. Ehkä ei tyypillisin vakkarikuski, mutta kyllä se silläkin onnistuu.
 
Tänään taas oli edellä tuollainen 5 km/h valoihin mateleva pelle. Ja lopulta kuitenkin joutui pysähtymään punaisille, joten mikä hyöty siitä matelusta nyt sitten oli?

Säästi polttoainetta.. Siitäkin tavarasta voi olla vaikka pulaa ensi viikolla.
 
Tuossa viitattiin niihin, jotka nostavat vauhdin ohituskaistalla 120 km/h ja pudottavat ohituskaistan jälkeen takaisin 90 km/h, vaikka nopeusrajoitus pysyy koko ajan samana. Sellaiset eivät todellakaan käytä vakkaria.
paras josta ennenkin tänne kirjoittanut veti ennen ohituskaistaa 10km/h alle rajoituksen, meidän välissä ollut lähti ohi, niin lähdin katsomaan miten tuon vauhti nousee. 170km/h oli navissa, kun toinen pääsi ohi...
Onneksi tuolla oli ohituspaikkoja muuallakin kuin ohitustkaistoilla, niin pääsin yllättämään. ja toki tällä apinalla oli alla mazda6 joista ei edes sporttimalli tehoilla leveile.
 
500km takana päin, ja taas törmäsin mielestäni epäloogiseen ilmiöön: ajetaan 80 alueella max 90, mutta ohituskaistoilla ajetaan 120 vaikka ei ole ohitettavia. Mikä logiikka tuossa?
 
Eilen näin kolme törkeästi punaisia päin ajavaa kuljettajaa. Ei siis menneet edes millään ns. "vanhoilla". Oulun keskustassa kaikki. Viime viikonloppuna Tesla Model 3 kuski kääntyi täysin välittämättä suoraan eteen vastaantulevana, olin itse menossa suoraan. Nosti vaan kättä kun huudatin äänitorvea ja jarrutin välttääkseni kolarin. Ois kiva jos valvontaa lisättäisi, on meno aika rumaa. Lisäksi jostain syystä jatkuvasti ajetaan 10-15km/h alle rajoituksen sulalla/kuivalla tiellä taajamassa. Automerkit ovat aina Nissaneita, Kiaa, Hyundaita, Toyotaa ja Volvoja. Moottoritielle yhden käden sormilla laskettava määrä saanut sen 100km/h vauhtia kiihdytyskaistalla. Ainakin kolme meinannut ajaa suoraan jonkun toisen tai minun kylkeen. Viimeksi nainen Polestarilla tulee rampilta eikä yhtään katsele ja meinaa vaihtaa kaistaa kylkeen kunnes löytää kaasupolkimen kun alkoi ramppi loppumaan ja keulaa viistäen liittyi sitten eteen. Itselläni oli vakionopeudensäädin päällä koko ajan ja hän ei vain yhtään seurannut.

Sitten ihan perus parkkeerataan taksien tolpalle, jotka ovat selkeästi merkitty. Saa vähän väliä käydä pyytämässä siirtämään.

Taas töihin, saapa nähdä mitä tänään, toivottavasti ei satu vahinkoja.
 
500km takana päin, ja taas törmäsin mielestäni epäloogiseen ilmiöön: ajetaan 80 alueella max 90, mutta ohituskaistoilla ajetaan 120 vaikka ei ole ohitettavia. Mikä logiikka tuossa?
Tämän vuoksi en aja Keski-Suomessa :D kauheeta pas..a seurata tuota sekoilua. Tyypillisesti noi tiivitaavit ajaa vielä 80 alueella 70.
 
Pelottaakohan joitakin kuskeja rampit, vai miksi niillä ei oteta riittävää vauhtia. Tampereen Sarankulman rampilla oli taas kuski, joka ei saanut kerättyä edes 80 km/h vauhtia motarille liittymiseen. Onneksi oli hiljaista, niin ei aiheuttanut suurempia ongelmia kenellekkään.
 
Viimeksi muokattu:
Pelottaakohan joitakin kuskeja rampit, vai miksi niillä ei oteta riittävää vauhtia. Tampereen Sarankulman rampilla oli taas kusi, joka ei saanut kerättyä edes 80 km/h vauhtia motarille liittymiseen. Onneksi oli hiljaista, niin ei aiheuttanut suurempia ongelmia kenellekkään.
Ne on visuaalisesti kapeita + vauhtiin tottuminen vie hetken aikaa.


Monet tietty kuvittelee että kyseessä olisi vain kyvyttömyys kiihdyttää. Jos kiihdytyskaistat olisi yhtä leveitä kuin motarit, niin vauhdit keskimäärin kasvaisi.
 
Monet tietty kuvittelee että kyseessä olisi vain kyvyttömyys kiihdyttää

Ei se ole kyvyttömyyttä, vaan uskaltamattomuutta. Pelätään.

Vähän sama ilmiö kuin 90 asteen käännöksissä, esim. kaupunkien keskustojen risteyksissä. Pelätään että se auto kaatuu, jos kääntyessä on vauhtia enemmän kuin 5 km/h.
 
Vähän sama ilmiö kuin 90 asteen käännöksissä, esim. kaupunkien keskustojen risteyksissä. Pelätään että se auto kaatuu, jos kääntyessä on vauhtia enemmän kuin 5 km/h.
Tai jos ei käytä koko leveydeltä vastaan tulevien kaistaa.
 
Pelottaakohan joitakin kuskeja rampit, vai miksi niillä ei oteta riittävää vauhtia. Tampereen Sarankulman rampilla oli taas kuski, joka ei saanut kerättyä edes 80 km/h vauhtia motarille liittymiseen. Onneksi oli hiljaista, niin ei aiheuttanut suurempia ongelmia kenellekkään.

Sarankulman rampit on kyllä pirkanmaan pahimmat. Jostain syystä se nopeus pelottaa, mutta se ei pelota, että mennään 3-8 auton letkassa 70km/h alle auton mittaisin välein possujunassa sinne motarille. Vastenmielinen paikka ja pyrin viimeiseen välttämään 16-17 välistä tuntia tuolla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 930
Viestejä
4 667 159
Jäsenet
76 517
Uusin jäsen
superturbo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom