Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikähän siinä on että toisinaan jotkut ohitetut kuskit vilkuttelevat pitkiä ja puivat nyrkkiä, vaikka ohitussuoritus ei millään tavalla häiritse heidän ajoaan?
Varmaan ajat vain semmoisen merkkisellä kalustolla joka triggeröi syystä tai toisesta ohitettavaa. Ei tuolla liikenteessä sen kummaisempaa syytä nykyään vaadi.
 
Mikähän siinä on että toisinaan jotkut ohitetut kuskit vilkuttelevat pitkiä ja puivat nyrkkiä, vaikka ohitussuoritus ei millään tavalla häiritse heidän ajoaan?

Ainut perusteltava syy on, että liityt liian lähelle heidän eteen, kun palaat takalasiin oikealle kaistalle. Ihan liian moni tekee tätä.
- 1 auton mitta ei ole tarpeeksi.
- Sivupeileissä näkyvä yksi ajovalo ei ole tarpeeksi.
- taustapeilissä näkyvät kaksi ohitettavan ajovalot alkaa olla tarpeeksi. Riippuen nopeudesta. Motarilla vesisadepaskassa 100 km/h vauhdeissa saa tähdätä vielä kauemmas eteen.

Sitten se ei perusteltu syy, on nämä kuskit joiden eka mielikuva taustapeilissä näkyviin valoihin on ”TULEEKO SE MUKA MINUSTA OHI???!”. -> näitä myös riittää liikenteessä. Yleensä ohitettavan kaasupoljin saattaa nykiä pohjaan päin, kun näistä menee ohi.
 
ohitettavan kaasupoljin saattaa nykiä pohjaan päin
Tämä on ärsytyksen aihe itsessään ja vielä enemmän vituttaa, että yleisen elämänkokemuksen perusteella yllättävän moni ei edes tiedä, että tuo on erikseen kielletty. Tai siis saahan toki syöttöä lisätä mutta ei nopeutta.

Autokoulu kolmivuotiseksi ja kertausharjoitukset käyttöön. :rofl2:
 
Itsekin suosisin ainakin kerran 10v suoritettavia tarkastusajoja, joissa katsotaan onko perusasiat kunnossa. Jos ei niin koulutukseen kunnes on. Sen verran perseestä monen ajotavat.
 
Itsekin suosisin ainakin kerran 10v suoritettavia tarkastusajoja, joissa katsotaan onko perusasiat kunnossa. Jos ei niin koulutukseen kunnes on. Sen verran perseestä monen ajotavat.

Tälläsessä olisi valitettavasti se ongelma, että suurin osa osaa/pystyy keskittymään siihen kunnolla ajamiseen sen tunnin (tai mitä se tarkastusajo kestäisi), eikä olisi suurta merkitystä normi liikenteeseen. Pelkkää rahastus olisi vain.
 
Tämä se ei ainakaan ole, sen verran suuri nopeusero yleensä on.
Nopeusero ei taida kertoa sitä jättääkö riittävästiväliä. Esim jos motarilla ajelee kahdesaakymppiä niin kyllä siinä yllättävän moni ohittaja vaihtaa aivan liian eteen, nopeuserosta huolimatta.

Nopeuseron korostaminen ym. saa toki miettiin että mitä rivien välissä mahtaa olla.
 
Viimeksi muokattu:
Tälläsessä olisi valitettavasti se ongelma, että suurin osa osaa/pystyy keskittymään siihen kunnolla ajamiseen sen tunnin (tai mitä se tarkastusajo kestäisi), eikä olisi suurta merkitystä normi liikenteeseen. Pelkkää rahastus olisi vain.
Jos asenne ongelma, niin ei se asennatta muuta, näkyyhän se ammattikuskienkin kohdalla. Mutta lopuille pieni tarkastus/koulutus/kertaus ajo voisi tuoda suurta lisäarvoa, siinä kouluttaja voisi seurata kuljettajan toimia ja opastaa kohdennetetusti, että yleisesti. Uskon että nämä turvavälit, vilkut, liikenteenseuraamiset, ennakoivat ajotavat(puute) on ihan ei tiedostettuja haasteita.
 
Itsekin suosisin ainakin kerran 10v suoritettavia tarkastusajoja, joissa katsotaan onko perusasiat kunnossa. Jos ei niin koulutukseen kunnes on. Sen verran perseestä monen ajotavat.
Nimenomaan näin ja ei mikään 30min lähikauppakäynti vaan kunnon analyysi.

Vaan eipä apinat taida oppia vaikka miten yrittäisi.
 
Nimenomaan näin ja ei mikään 30min lähikauppakäynti vaan kunnon analyysi.

Vaan eipä apinat taida oppia vaikka miten yrittäisi.
Ainakin alkajaisiksi kirjallinen varmistuskoe. Selviää silläkin jo, jos on aivan pihalla voimassa olevista säännöistä. Voi myös paljastua että on tullut seniiliksi tavalla jota ei arvauskeskuksessa bongata.
 
Tuossa nyt vielä esimerkki siitä, miten 2 sekunnin ero vs perskärpästen ajo näyttäytyy dashcamissa.


Vasemmalla kaistalla on kolme autoa pienemmässä tilassa, kuin oikealla kaistalla on 2 sekunnin etäisyys.
Tässä nyt ei ole virhe siinä, että oikealla kaistalla pidetään sitä kohtuullista etäisyyttä.
Ei minkään näköistä ruuhkaa motarilla ja silti tuupataan taajama etäisyydellä menemään. Mitään järkeä tuollaisessa ajamisessa ei ole. Kortti pois ja bussin kyytiin.
 
Mitään järkeä tuollaisessa ajamisessa ei ole. Kortti pois ja bussin kyytiin.
Tulee monesti mieleen myös ns etuoikeutetut ihmiset, kaikkihan ei ole tasa-arvoisia. Jos esim ajat 5km liian hiljaa takana tulevan mielestä, niin herralla on oikeus ajaa perseeseen kiinni 1m päähän ja juuttua siihen. Jos lähdet ohittamaan motarilla 5-10km nopeuserolla edellämenevää niin 2km päästä tuleva herrasmersukuski saa töötätä sinulle koska sinun olisi pitänyt huomata että hän ajaa huomattavaa ylinopeutta.

Nykyisin tulee laskettua nopeutta jos huomaan persekärpäsen etenkin kaupunkialueella. Ajan tasan mittarin näyttämää (kyllä tiedän, alinopeutta) 40 tai 30 jos saan persekärpäsen.
 
Jos lähdet ohittamaan motarilla 5-10km nopeuserolla edellämenevää niin 2km päästä tuleva herrasmersukuski saa töötätä sinulle koska sinun olisi pitänyt huomata että hän ajaa huomattavaa ylinopeutta.
Jos joku saa sinut 2 km päästä kiinni, kun ohitat yhtä autoa, niin kyllä se vika on ihan jossain muualla kuin takaa tulevassa.
 
Jos joku saa sinut 2 km päästä kiinni, kun ohitat yhtä autoa, niin kyllä se vika on ihan jossain muualla kuin takaa tulevassa.
Joku tuossa tarinassa ei mätsää, jos kuvitellaan että 2km päässä tulee parikymppiä lujempaa niin luokkaa 6 minuuttia menee että kontissa. (jos en ihan sekoile) Kerkiäähän siinä puolalainen rekkakin ohittaa paikallisen tukkirekan. Ja jos nyt joku saa kunigasajatuksen ohittaa vajaa 95 todellista ajavan Fiat kuskin, tarkastin satasen tikkarinipeudella, niin siinä ajassa menee heittämällä parinkin ohi. (300m / 1,39m/s).

No silmämääräisesti pimeällä etäisyyksiä on vaikea arvioida, varsinkin peileistä taakse.
 
Arvelen että tässä on heitetty juuri tuo matka aivan hatusta. Liioittelu on tehokeino.
Mahdollista, mutta täällä voi tulla sanomista jos suorilta syyttelee, niin mennään sen mukaan mitä kerrotaan.
Tiedä sitten mitä tuolla tehokeinolla saavuttaa.

Semmoinen on mahdollisa että joku tulee 500m päässä ja sen aikeita , vauhtia, etäisyyttä vaikeata arvioida, ja jos ja kun mennään peräkantaa oikeanpuolesta kaistaa, ja siinä tekee ohituspäätöksen, jollain 10km/nopeuserolla (*, niin jos se kauempaa takanatullut ajaa sen parikymppiä ylinopeutta, niin saavuttaa toki, ja joku sankari voi kontiin kiinni ajaa elehtimään. Sellaisen tarina ei tarvi tehokeinoja.


(*
Ja nopeuskin korkein sallittu tai enemmän.
 
Mahdollista, mutta täällä voi tulla sanomista jos suorilta syyttelee, niin mennään sen mukaan mitä kerrotaan.
Tiedä sitten mitä tuolla tehokeinolla saavuttaa.

Semmoinen on mahdollisa että joku tulee 500m päässä ja sen aikeita , vauhtia, etäisyyttä vaikeata arvioida, ja jos ja kun mennään peräkantaa oikeanpuolesta kaistaa, ja siinä tekee ohituspäätöksen, jollain 10km/nopeuserolla (*, niin jos se kauempaa takanatullut ajaa sen parikymppiä ylinopeutta, niin saavuttaa toki, ja joku sankari voi kontiin kiinni ajaa elehtimään. Sellaisen tarina ei tarvi tehokeinoja.


(*
Ja nopeuskin korkein sallittu tai enemmän.
EI tuon nopeuseron tarvitse kovin iso olla tasaista nopeutta ajaessa että tuntuu siltä että menet heittämällä ohi vs matelet ohi. Omassa vakkari pudottaa esim ylämäissä asetetun nopeuden alle 1-5kmh... se riittää siihen että tuntuu että matelet toista kohti vs pari kmh enemmän ajaessa (kuten oli vakkariin asetettu) ja menet mukavan sulavasti ohi.
 
Tuo heittelevä vakkari (tai kaasujalka) on kyllä motarilla äärimmäisen vittumainen ilmiö. Edessä ajava hyytyy mäkeen ja riittävän lyhyessä mäessä samainen sankari tulee sitten ylämäen jälkeisessä alamäessä takaisin rinnalle ja jopa ohi (ennen kuin ehdit vaihtaa takaisin oikealle). Tai jos ehdit vaihtaa takaisin oikealle ja sankarilla nopeudenvaihtelu on erityisen suurta, niin jokunen on lähtenyt jopa ohittamaan hyytyäkseen taas seuraavaan mäkeen. Tku-Hki pätkällä varsinkin Turun päässä on monta isoa mäkeä, jossa tätä tapahtuu.
 
Tuo heittelevä vakkari (tai kaasujalka) on kyllä motarilla äärimmäisen vittumainen ilmiö. Edessä ajava hyytyy mäkeen ja riittävän lyhyessä mäessä samainen sankari tulee sitten ylämäen jälkeisessä alamäessä takaisin rinnalle ja jopa ohi (ennen kuin ehdit vaihtaa takaisin oikealle). Tai jos ehdit vaihtaa takaisin oikealle ja sankarilla nopeudenvaihtelu on erityisen suurta, niin jokunen on lähtenyt jopa ohittamaan hyytyäkseen taas seuraavaan mäkeen. Tku-Hki pätkällä varsinkin Turun päässä on monta isoa mäkeä, jossa tätä tapahtuu.
Kuvittele se vitutuksen määrä kun olet itse se "tasakaasu" kuski. Asetan vakkariin vaikka 90kmh... Nopeus heittelee 85-95kmh jos en itse polje kaasua tai jarruta. Niin ja muistaa toki huutaa alamäissä että ajan ylinopeutta. VMP... Yksi oudoimmista asioista tuossa autossa on se että tuntuu että vakkarilla on hyviä ja huonoja päiviä. Yhtenä päivänä mennään juuri kuten pitää, seuraavana mennään kuten aiemmin kuvailin. Jos taas lyön speed limiterin päälle, auto osaa pitää nopeuden ja myös jarruttaa tarpeeksi agressiivisesti alamäissä. Eli auto kyllä kykenee, mutta ohjelmoitu aivan paskasti. Eli älkää olko vihaisia kaikille japsikuskeille pimeistä peristä (viimeksi tänään olen joutunut vetämään valot automaatilta manuaalille että oli mitään valoja perässä, toisin kuin about yhdessäkään muussa omistamassani automaattivaloilla olevassa autossa) ja heittelevistä nopeuksista.
 
Kuvittele se vitutuksen määrä kun olet itse se "tasakaasu" kuski. Asetan vakkariin vaikka 90kmh... Nopeus heittelee 85-95kmh jos en itse polje kaasua tai jarruta. Niin ja muistaa toki huutaa alamäissä että ajan ylinopeutta. VMP... Yksi oudoimmista asioista tuossa autossa on se että tuntuu että vakkarilla on hyviä ja huonoja päiviä. Yhtenä päivänä mennään juuri kuten pitää, seuraavana mennään kuten aiemmin kuvailin. Jos taas lyön speed limiterin päälle, auto osaa pitää nopeuden ja myös jarruttaa tarpeeksi agressiivisesti alamäissä. Eli auto kyllä kykenee, mutta ohjelmoitu aivan paskasti. Eli älkää olko vihaisia kaikille japsikuskeille pimeistä peristä (viimeksi tänään olen joutunut vetämään valot automaatilta manuaalille että oli mitään valoja perässä, toisin kuin about yhdessäkään muussa omistamassani automaattivaloilla olevassa autossa) ja heittelevistä nopeuksista.
Eihän sille autolle mitään voi, mutta sitä ihmettelen ettei kuskilla raksuta yhtään esim. kun lähtee alamäessä ohi autosta, joka meni heittämällä ylämäkeen ohi. Autosta, joka oli saavuttanut ko. auton muutenkin. Ok, outojakin kuskeja toki mahtuu aina joukkoon, mutta autossa on kuitenkin nopeusmittarista helposti tarkistettavissa kiihdyttääkö itse vai himmaako toinen. Polkaisemalla hetkellisesti sopivassa kohtaa noista tietysti pääsee tarpeeksi kauas, että ei joudu mukaan sekoiluun.
 
Eihän sille autolle mitään voi, mutta sitä ihmettelen ettei kuskilla raksuta yhtään esim. kun lähtee alamäessä ohi autosta, joka meni heittämällä ylämäkeen ohi. Autosta, joka oli saavuttanut ko. auton muutenkin. Ok, outojakin kuskeja toki mahtuu aina joukkoon, mutta autossa on kuitenkin nopeusmittarista helposti tarkistettavissa kiihdyttääkö itse vai himmaako toinen. Polkaisemalla hetkellisesti sopivassa kohtaa noista tietysti pääsee tarpeeksi kauas, että ei joudu mukaan sekoiluun.
Yksi on osaamattomuus, mutta toinen on ihan rehellisesti laiskuus. Ajatus että lyön vakkarin päälle tarkoittaa että ei tarvitse koskea kaasuun tai jarruun. Paitsi että... Ei tuo nyt yhtä paha ole ajaa kuin ilman vakkaria, mutta paikoin kyllä tuntuu ettei kaukana olla koska joutuu aivan turhaan keskittymään vakkariin ja polkemaan jatkuvasti kaasua ettei mennä alinopeutta vasemmalla kaistalla tai vastaavasti ettei ammuta yli kamerarajojen alamäissä.

Ihan päivittäinen meno että ohitat ja tulet ohitetuksi saman auton toimesta jatkuvasti koska toinen ei osaa pitää nopeuttaan vakaana tai keskittyy välillä puhelimeensa tms mikä hidastaa ajoa ja viestittelyn jälkeen painetaan taas ylinopeutta ohi.
 
Tämä että joillekkin sattuu aina noita suutttujia ja välkyttelijöitä yms. Eteen tuntuu käsittämättömältä. Itse tulee ajettua paljon pk-seudulla ja muualla.
Usein pakulla jolla en viitsi pelkästään polttoainekulujen takia ajaa yli 100km/h ja taas henkilöautolla jolla ajan mieluusti sen 8kmh "yli" rajoituksen minkä laki sallii.
Olen kummalla vaan liikenteessä, niin nopeamman tullessa taakse annnan tilaa tai nostan hetkellisesti vauhtia. Ikinä en vaihda kaistaa toisen nenää hipoen.

Joku 60tkm tulee vuodessa kilometrejä, enkä muista että kukaan olisi valoja motarilla tai muulla useampikaistaisella vilkutellut tai muuten esittänyt häiriintymisen merkkejä.

Jos näen peilistä, että joku lähestyy reilulla nopeuserolla, niin aika pieneenkin väliin voi antaa tilaa. Tai sitten vain nostan omaa nopeutta. Äkkiä nykypakukin ottaa sen 140km/h tms. Josta kesällä harva motarilla häiriintyy.

En koe ajamista kilpailuna, niin voin auttaa muita sujuvassa etenimisessä.

Toki jos ei yhtään seuraa peilejä, ja jumiutuu ohituskaistalle, niin äkkiä on vilkuttelijoita perässä.
 
Miten 80 luvun lopun jenkissäkin vakkari pitää nopeuden vaihtelun 3kmh sisällä jossei se onnistu uusillakaan autoilla. Ihan järkyssä ylämäessä voi hyytyä ehkä 5kmh alle asetetun.
 
Yksi on osaamattomuus, mutta toinen on ihan rehellisesti laiskuus. Ajatus että lyön vakkarin päälle tarkoittaa että ei tarvitse koskea kaasuun tai jarruun. Paitsi että... Ei tuo nyt yhtä paha ole ajaa kuin ilman vakkaria, mutta paikoin kyllä tuntuu ettei kaukana olla koska joutuu aivan turhaan keskittymään vakkariin ja polkemaan jatkuvasti kaasua ettei mennä alinopeutta vasemmalla kaistalla tai vastaavasti ettei ammuta yli kamerarajojen alamäissä.

Ihan päivittäinen meno että ohitat ja tulet ohitetuksi saman auton toimesta jatkuvasti koska toinen ei osaa pitää nopeuttaan vakaana tai keskittyy välillä puhelimeensa tms mikä hidastaa ajoa ja viestittelyn jälkeen painetaan taas ylinopeutta ohi.

Eipä ole kyllä tullut vastaan vakkaria joka antaa nopeuden vaihdella noin paljon. -90 940 volvossakin nopeus pysyy käytännössä samana, mäen alussa saattaa pudota 1kmh kunnes alkaa kiihdyttää. Ja tuossa on alipaine toiminen vakkari.
 
Eipä ole kyllä tullut vastaan vakkaria joka antaa nopeuden vaihdella noin paljon. -90 940 volvossakin nopeus pysyy käytännössä samana, mäen alussa saattaa pudota 1kmh kunnes alkaa kiihdyttää. Ja tuossa on alipaine toiminen vakkari.
Niinpä. Mutta tämä kansan suosikki Corolla tekee näin. En rehellisesti tiedä onko kyse viasta vai ominaisuudesta. Tämän hetkisten kommenttien ja huollon sanomisten mukaan kyse on ominaisuudesta.

EDIT: Legit maksaisin extraa siitä että saisin tuon vakkarin pitämään vauhdin vakiona. Vituttaa olla jatkuvasti seuraamassa mittaria kun vakkarin perus idea on ettei sitä tarvitse jatkuvasti vilkuilla, etenkään adaptiivisen kanssa. Jos MX-5:n ajoasento olisi pitkäjalkaiselle mieluisempi (kaasujalka ei oikein tykkää pidemmistä matkoista koska nilkka on niin kierossa ja kurtussa), ajaisin todennäköisesti mielummin sillä jopa pitkät matkat.
 
Viimeksi muokattu:
Toki Corollan kyseessä ollessa voi olla myös, että kuski ei vaan osaa edes laittaa vakkaria päälle.
Yleensä jos ajaa rollalla tms. Ei ajaminen muutenkaan kiinnosta/ei ole mitään tietoa miten kuuluisi ajaa.
 
Toki Corollan kyseessä ollessa voi olla myös, että kuski ei vaan osaa edes laittaa vakkaria päälle.
Yleensä jos ajaa rollalla tms. Ei ajaminen muutenkaan kiinnosta/ei ole mitään tietoa miten kuuluisi ajaa.
Juu sain tuossa yksi päivä vittuilua työkaverilta siitä että jätin niin ison välin rampilla/melkein pysähdyin rampin alkuun. Katselin että duunikaverin edessä oli joku 2000-luvun hopeinen Corolla... Jännästi menivät possujunassa juuri ja juuri rekkojen väliin hädintuskin 80kmh kun itse liityin 112kmh mittarinopeutta ongelmitta... Ei saisi aina olla stereotypiat päällä, mutta joskus niille on oikeasti aihetta ja niihin pitää reagoida sen mukaisesti.
 
Viime aikoina on alkanut todenteolla ärsyttämään vasenta kaistaa tukkivat kännykän näprääjät, jotka tuijottavat muniaan ja poukkoilevat kaistan laidasta laitaan. Ajavat yleensä nippanappa sallittua nopeutta tai nopeus seilaa ylös-alas ja tukkivat hienosti sujuvan liikenteen. Katse ei irtoa puhelimesta vaikka ajaa oikealta viereen ja painaa torvea. Eivätkä edes tajua siirtyä pois alta vaikka porukka menee oikealta ohi useamman auton voimin. Helv, kun nämä kaikki textaajat saisi pysyvään ajokieltoon!

Muutama muukin asia jaksaa vuodesta toiseen ihmetyttää ja ärsyttää Suomalaisessa ajokäyttäytymisessä.

- Moottoritiellä ohitus suoritetaan alle sallitun nopeuden tai korkeintaan +5 kmh. Kun palataan oikealle kaistalle, alkaa vauhtia löytyä rajoitus +15-20 kmh. Tämän jälkeen joudut ohittamaan itse +20-30 kmh, jonka jälkeen takana kiire loppuu ja vauhti tippuu +5-10 kmh tasolle.

- Takana tulevan nopeuden arvioinnin puute tai täysi välinpitämättömyys käyttää peilejä. Kammetaan suoraan eteen ohituskaistalle, ajaen alle rajoituksen ja takana tulevat saavat polkea jarrua tosissaan. Tähän, kun lisätään kaistojen välinen poukkoilu auton-parin välein niin kylläpä liikenne taas sujuu ja kaikilla on mukavaa.

- Käytös ohituskaistateillä. Ohituskaistan alkaessa jokainen toppahousu runttaa monon konehuoneeseen ja vauhtia pitää saada vähintään +20 khm yli rajoituksen vaikka ei edes ohita ketään ja ajaa oikealla. Kun tie kapenee yhteen kaistaan ja rajoitus säilyy niin vauhti tippuu alle rajoituksen ja sitä hinkataan seuraavaan ohituskaistaan saakka, jolloin sama kuvio taas toistuu. Mikä ihme siinä on, ettei koko osuutta voi ajaa tasaista vauhtia, kun rajoitus on sama.
 
Viime aikoina on alkanut todenteolla ärsyttämään vasenta kaistaa tukkivat kännykän näprääjät, jotka tuijottavat muniaan ja poukkoilevat kaistan laidasta laitaan. Ajavat yleensä nippanappa sallittua nopeutta tai nopeus seilaa ylös-alas ja tukkivat hienosti sujuvan liikenteen. Katse ei irtoa puhelimesta vaikka ajaa oikealta viereen ja painaa torvea. Eivätkä edes tajua siirtyä pois alta vaikka porukka menee oikealta ohi useamman auton voimin. Helv, kun nämä kaikki textaajat saisi pysyvään ajokieltoon!

Muutama muukin asia jaksaa vuodesta toiseen ihmetyttää ja ärsyttää Suomalaisessa ajokäyttäytymisessä.

- Moottoritiellä ohitus suoritetaan alle sallitun nopeuden tai korkeintaan +5 kmh. Kun palataan oikealle kaistalle, alkaa vauhtia löytyä rajoitus +15-20 kmh. Tämän jälkeen joudut ohittamaan itse +20-30 kmh, jonka jälkeen takana kiire loppuu ja vauhti tippuu +5-10 kmh tasolle.

- Takana tulevan nopeuden arvioinnin puute tai täysi välinpitämättömyys käyttää peilejä. Kammetaan suoraan eteen ohituskaistalle, ajaen alle rajoituksen ja takana tulevat saavat polkea jarrua tosissaan. Tähän, kun lisätään kaistojen välinen poukkoilu auton-parin välein niin kylläpä liikenne taas sujuu ja kaikilla on mukavaa.

- Käytös ohituskaistateillä. Ohituskaistan alkaessa jokainen toppahousu runttaa monon konehuoneeseen ja vauhtia pitää saada vähintään +20 khm yli rajoituksen vaikka ei edes ohita ketään ja ajaa oikealla. Kun tie kapenee yhteen kaistaan ja rajoitus säilyy niin vauhti tippuu alle rajoituksen ja sitä hinkataan seuraavaan ohituskaistaan saakka, jolloin sama kuvio taas toistuu. Mikä ihme siinä on, ettei koko osuutta voi ajaa tasaista vauhtia, kun rajoitus on sama.
Tähän ei voi lisätä kuin ne, jotka ajaa pätkää jossa rajoitus vaihtelee 60-80kmh koko ajan seitsemääkymppiä.
 
- Moottoritiellä ohitus suoritetaan alle sallitun nopeuden tai korkeintaan +5 kmh. Kun palataan oikealle kaistalle, alkaa vauhtia löytyä rajoitus +15-20 kmh. Tämän jälkeen joudut ohittamaan itse +20-30 kmh, jonka jälkeen takana kiire loppuu ja vauhti tippuu +5-10 kmh tasolle.
Tämän vetosäteen kun saisi muutettua siinä vasurilla työntösäteeksi, niin homma toimisi mainiosti. Yleensä nämä vetosäteen uhrit tippuvat viimeistään seuraavan auton tullessa oikealle kaistalla vastaan. Kai tämä (ja muut listaamasi asiat) johtuu vaan siitä, että ei oikeasti seurata yhtään mitään mitä ympärillä tapahtuu. Joskus kun oikein tärppää, niin tällainen sama kaveri omaa vielä jojo-vakkarin, josta äsken oli puhe. Edelleen paras resepti mitä olen näihin löytänyt, on ajaa just alle päiväsakkorajan. Tai sitten ajaa todella leppoisaa vauhtia mieluusti jonkun toisen takana siten, että yksikään keulaviistäjä ei ko. väliin jaksa änkeä. Maan tavalla vähän päälle rajoituksen kun ajaa, niin tulee vitosen show pyytämättä ja yllättäen kanssa-autoilijoilta.
 
Juu sain tuossa yksi päivä vittuilua työkaverilta siitä että jätin niin ison välin rampilla/melkein pysähdyin rampin alkuun. Katselin että duunikaverin edessä oli joku 2000-luvun hopeinen Corolla... Jännästi menivät possujunassa juuri ja juuri rekkojen väliin hädintuskin 80kmh kun itse liityin 112kmh mittarinopeutta ongelmitta... Ei saisi aina olla stereotypiat päällä, mutta joskus niille on oikeasti aihetta ja niihin pitää reagoida sen mukaisesti.
Oikeastihan sama tapa pitäisi olla käytössä huolimatta siitä mikä auto siellä edessä on, muuten edetään tuurilla.

Monilla se työkaverin tai jonkun muun mielipide vaan ohjaa pois järkevistä ratkaisuista. Mikähän siinäkin on?
 
Toki Corollan kyseessä ollessa voi olla myös, että kuski ei vaan osaa edes laittaa vakkaria päälle.
Yleensä jos ajaa rollalla tms. Ei ajaminen muutenkaan kiinnosta/ei ole mitään tietoa miten kuuluisi ajaa.
Pysyyköhän jollain pikkukoneisella corollalla edes vauhti 80kmh vauhissa vitosella kun tulee isompi mäki. 1.8 Avensis muistaakseni kyllä meni vitosella maantiellä ok mutta ei se yleinen liikuntakyky kyllä päätä huimannut.
 
Ainakin alkajaisiksi kirjallinen varmistuskoe. Selviää silläkin jo, jos on aivan pihalla voimassa olevista säännöistä. Voi myös paljastua että on tullut seniiliksi tavalla jota ei arvauskeskuksessa bongata.
Onhan traficomilla jo nyt drone operaattori lisenssi. Sama ajokortille ja tulee liikennesäännöt kerrattua.
 
EI tuon nopeuseron tarvitse kovin iso olla tasaista nopeutta ajaessa että tuntuu siltä että menet heittämällä ohi vs matelet ohi. Omassa vakkari pudottaa esim ylämäissä asetetun nopeuden alle 1-5kmh... se riittää siihen että tuntuu että matelet toista kohti vs pari kmh enemmän ajaessa (kuten oli vakkariin asetettu) ja menet mukavan sulavasti ohi.
Ensin käy niin että kaukaisuudessa näkyy pimeä perä, jos mennään tuolla 2km 5km/h nopeuserolla, niin siinä menee parikymmentä minuuttia että lähestytään turvaväliä., ehkä se vauhti kiihtyy, pariminuuttia täpinöissään suunnittelee ohitusta, mutta meitä on erilaisia, mutta tunne heittämällä ohi jos kaistanvaihdon jälkeenkin junnataan > minuutti että edes rinnalla. Toki jos mennään niillä harvoilla motareilla joissa jyrkempää kaarretta sisäkurvissa, niin kokemus voi olla huisa. Aivan taivaallnen, jos ohitettava napsauttaa vakkarista pois naksun pari.
Niinpä. Mutta tämä kansan suosikki Corolla tekee näin. En rehellisesti tiedä onko kyse viasta vai ominaisuudesta. Tämän hetkisten kommenttien ja huollon sanomisten mukaan kyse on ominaisuudesta.
Vakkarit ei ole niin tarkkoja että voisi ajella tarkasti rajoituksen mukaan, tai tarkasti sakotusrajalla. Mutta jos Corollan vakkari seilaa +/- 5kmh, niin lähenee jo käyttökelvotonta, yksinään ajellessa ehkä tilapäisesti.

Oletan että tässä nyt tarkoitetaan sitä että välillä oikeasti hyytyy sen -5km/h jolla mennään, ja sitten voi kerätä vauhtia ja mennään välillä se +5km/h ja että puhutaan automaatista. Se nyt ei ole tavatonta että vähän tahmee jos esim muuttuu ylämäeksi, niin muutaman km/h kykkää tilapäisesti, mutta hakee kuitekin sen asetetun, ilman kuljettajan toimia, ja se ihan monen auton ongelma että jyrkemissä alamäissä ryntäilee. , missä kuljettaja joutu jarrutteleen, ärysttävää,

Mutta jos jollain Laden motarilla joutuu laittaan -5km/h korkeimmasta halutusta, niin kieltäisen tuollaisen markkinoinnin vakkarina. Monella autolla ajaisi paremman "käsikaasulla":

Jos näen peilistä, että joku lähestyy reilulla nopeuserolla, niin aika pieneenkin väliin voi antaa tilaa.
"pieni väli" voi tarkoittaa tuossa yhteydessä satasen motari alueella 50 metristä pariinsataan metriin. Jälkimmäinen voi olla ok, mutta jos ensimmäinen, niin menee kyllä perseilyksi.
 
@pulatunnus hyytyy ylämäissä eikä kiihdytä takaisin itse kuin ikuisuuden päästä jos silloinkaan. Alamäissä osaa jarruttaa mutta syystä x (veikkaan että käyttää vain regeniä) vakkari päällä päästää yhtään jyrlemmissä ylinopeuden puolelle mutta nopeusrajoitin päällä ei anna mennä kilsaakaan yli.
 
@pulatunnus hyytyy ylämäissä eikä kiihdytä takaisin itse kuin ikuisuuden päästä jos silloinkaan. Alamäissä osaa jarruttaa mutta syystä x (veikkaan että käyttää vain regeniä) vakkari päällä päästää yhtään jyrlemmissä ylinopeuden puolelle mutta nopeusrajoitin päällä ei anna mennä kilsaakaan yli.
Hyytyykö ylämäessä tehonpuutteeseen, automaatti ei vaihda pienemmälle, vai niin että joku "manuaali vakkari" ja automaatti vaihtaa pienemmälle, mutta vakkari ei siihen reagoi.

Ja onko tosiaan tilanne se että ns pysyvä ominaisuus, ei siis jonkin malli ei toivottu ominaisuus joka saamassa korjauksen, tai jossain päivityksessä tullut ominaisuus.

Kai se kuitenkin jalkakaasulla menee tasaisesti ? siis vaihteen vaihtamisiin ei tarvi reagoida.
 
Hyytyykö ylämäessä tehonpuutteeseen, automaatti ei vaihda pienemmälle, vai niin että joku "manuaali vakkari" ja automaatti vaihtaa pienemmälle, mutta vakkari ei siihen reagoi.

Ja onko tosiaan tilanne se että ns pysyvä ominaisuus, ei siis jonkin malli ei toivottu ominaisuus joka saamassa korjauksen, tai jossain päivityksessä tullut ominaisuus.

Kai se kuitenkin jalkakaasulla menee tasaisesti ? siis vaihteen vaihtamisiin ei tarvi reagoida.
Tehoa on, eCVT aski löytyy joten kyse on ohjelmoinnista. Ajat vakkari asetettuna 90kmh ja tulee ylämäki, auto vain ei nosta kierroksia/anna tarpeeksi kaasua ja vauhti putoaa. Annat hiukan lisäapuja omalla jalalla niin menee aivan nätisti. Tai jos napautat vaikka 10kmh lisää vakkariin niin lähtee samantien kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Luulen itse että ovat ohjelmoineet tuon tehtaalla säästämään bensaa noin. Antavat hiukan hyytyä ylämäissä ja ottaa vauhtia alamäissä säästäen polttoainetta. Ja on ollut nyt omassa ajossa kahdessa huollossa ja olen pyytänyt päivittämään kaiken mahdollisen ja olen maininnut kyseisestä asiasta vielä erikseen.
 
Eilen oli vaihteeksi jokseenkin sumuinen keli ja kuskin paikalla istuvat matkustajat ajelivat taas nollat taulussa pelkät päivävalot päällä, perät pimeänä. Parhaimmilla ei ollut _mitään_ valoja.
 
Eilen oli vaihteeksi jokseenkin sumuinen keli ja kuskin paikalla istuvat matkustajat ajelivat taas nollat taulussa pelkät päivävalot päällä, perät pimeänä. Parhaimmilla ei ollut _mitään_ valoja.
EI kun parhaita ovat pelkät parkit päällä olevat kuskit joiden autoissa missä tiedän että pitää erikseen kytkeä parkit päälle ajovalojen tilalle.
 
Tehoa on, eCVT aski löytyy joten kyse on ohjelmoinnista. Ajat vakkari asetettuna 90kmh ja tulee ylämäki, auto vain ei nosta kierroksia/anna tarpeeksi kaasua ja vauhti putoaa. Annat hiukan lisäapuja omalla jalalla niin menee aivan nätisti. Tai jos napautat vaikka 10kmh lisää vakkariin niin lähtee samantien kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Luulen itse että ovat ohjelmoineet tuon tehtaalla säästämään bensaa noin. Antavat hiukan hyytyä ylämäissä ja ottaa vauhtia alamäissä säästäen polttoainetta. Ja on ollut nyt omassa ajossa kahdessa huollossa ja olen pyytänyt päivittämään kaiken mahdollisen ja olen maininnut kyseisestä asiasta vielä erikseen.
Jos sietää ylinopeuden alamäissä, niin ei tuo sitten ihan paha ole jos vain ylämäissä hyytyy ja alamäissä vähän ryntää, oletan siis että loivemmissa nousuissa ei ala hiippuu ja normi motari osuuksissa +/- 2-3 rajoissa. pysyy.

(Ylläoleva siis takapakkia käyttökelvoton kommentista, en tuollaista säästäjää ilman mahdollisuutta pois kytkeä kelpuuttaisi)
 
Jos sietää ylinopeuden alamäissä, niin ei tuo sitten ihan paha ole jos vain ylämäissä hyytyy ja alamäissä vähän ryntää, oletan siis että loivemmissa nousuissa ei ala hiippuu ja normi motari osuuksissa +/- 2-3 rajoissa. pysyy.

(Ylläoleva siis takapakkia käyttökelvoton kommentista, en tuollaista säästäjää ilman mahdollisuutta pois kytkeä kelpuuttaisi)
Ei se ylinopeus alamäessä... mutta se saatanan piippaus ja vinkuna että ajat ylinopeutta :D. Ja loivissa nousuissa putoaa myös joskus, joskus ei. Ja kuten mainitsit tuon päälle kytkemisen, jos tuon saisi valittua niin tuohan olisi ihan mahtavaa. Ei tyhmää säätöä tai häsäystä vaan valitset moden ja sillä selvä.

EDIT: Ja itse ketjun aiheeseen tarkennuksena. Mietin vain mitenköhän moni ongelma aiheutuu siitä että edes kokeneempi kuski ei tajua tekevänsä jotain väärin. Otetaan esimerkkinä jälleen tuo oma Corolla. En ole vieläkään ymmärtänyt tuon valoautomatiikan logiikkaa. Jotain aamuna ikkunoita raaputtaessa on täydet valot, seuraavana päiväajot ja kolmantena ei edes päiväajoja. Eihän tuon viimeisen pitäisi olla edes mahdollista jos auto on käynnissä ja valot auto tilassa. Ja päiväajovaloja on varsin vaikea testata ajaessa itse. Vaatisi kaverin kyyläämään mikä palaa ja missä....
 
Viimeksi muokattu:
Jatkoin tuonne yleistä autokeskustelua ketjuun
Ei se ylinopeus alamäessä... mutta se saatanan piippaus ja vinkuna että ajat ylinopeutta :D. Ja loivissa nousuissa putoaa myös joskus, joskus ei. Ja kuten mainitsit tuon päälle kytkemisen, jos tuon saisi valittua niin tuohan olisi ihan mahtavaa. Ei tyhmää säätöä tai häsäystä vaan valitset moden ja sillä selvä.

Kuvittelen, säädän vakari 5 pykälää alle halutunkorkeimmat, ja sitten ajellaan suurin osa -5km/h välillä -10km/h joskus ihan sitä mitä haluankin.

Moni vetää vakkarin juuri sille rajalle mitä ei halua ylittää , esim puuttumiskynnys, tai korkein salittu ja haluaisi sillä myös liikkua
 
Ei se ylinopeus alamäessä... mutta se saatanan piippaus ja vinkuna että ajat ylinopeutta :D. Ja loivissa nousuissa putoaa myös joskus, joskus ei. Ja kuten mainitsit tuon päälle kytkemisen, jos tuon saisi valittua niin tuohan olisi ihan mahtavaa. Ei tyhmää säätöä tai häsäystä vaan valitset moden ja sillä selvä.

EDIT: Ja itse ketjun aiheeseen tarkennuksena. Mietin vain mitenköhän moni ongelma aiheutuu siitä että edes kokeneempi kuski ei tajua tekevänsä jotain väärin. Otetaan esimerkkinä jälleen tuo oma Corolla. En ole vieläkään ymmärtänyt tuon valoautomatiikan logiikkaa. Jotain aamuna ikkunoita raaputtaessa on täydet valot, seuraavana päiväajot ja kolmantena ei edes päiväajoja. Eihän tuon viimeisen pitäisi olla edes mahdollista jos auto on käynnissä ja valot auto tilassa. Ja päiväajovaloja on varsin vaikea testata ajaessa itse. Vaatisi kaverin kyyläämään mikä palaa ja missä....
Ainakin Lexuksessa valot automaattitilassa toimivat käynnistyksen yhteydessä näin: jos on riittävän pimeää -> ajovalot koko ajan päällä, kun auto on käynnissä (tai siis ready-tilassa)
Jos on valoisaa -> ei valoja, kunnes käsijarrun päästää pois (tai vaihtaa vaihdetta), jolloin syttyvät päiväajovalot. Uudelleen kässärin päälle ja vaihteen P:lle laittaminen eivät sammuta päiväajovaloja, vaan koko auto pitää sammuttaa. Kaverilla toimi KIA:ssa samalla tavalla. Corollasta en tiedä, mutta Lexus sytyttää parkkien merkkivalon mittaristoon, kun automatiikka laittaa autoon ajovalot päälle, päiväajovaloilla ko. valo ei pala. Ajaessa on siis helppo mittaristoon vilkaisemalla saada käytössä olevat valot selville.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Lexuksessa valot automaattitilassa toimivat käynnistyksen yhteydessä näin: jos on riittävän pimeää -> ajovalot koko ajan päällä, kun auto on käynnissä (tai siis ready-tilassa)
Jos on valoisaa -> ei valoja, kunnes käsijarrun päästää pois (tai vaihtaa vaihdetta), jolloin syttyvät päiväajovalot. Uudelleen kässärin päälle ja vaihteen P:lle laittaminen eivät sammuta päiväajovaloja, vaan koko auto pitää sammuttaa. Kaverilla toimi KIA:ssa samalla tavalla. Corollasta en tiedä, mutta Lexus sytyttää parkkien merkkivalon mittaristoon, kun automatiikka laittaa autoon ajovalot päälle, päiväajovaloilla ko. valo ei pala. Ajaessa on siis helppo mittaristoon vilkaisemalla saada käytössä olevat valot selville.
Miksihän noin? Mitä tuolla saavutetaan? Näin oletin että voisi toimia, mutten tajunnut mitään loogista syytä miksi näin toimittaisiin.
 
Tehoa on, eCVT aski löytyy joten kyse on ohjelmoinnista. Ajat vakkari asetettuna 90kmh ja tulee ylämäki, auto vain ei nosta kierroksia/anna tarpeeksi kaasua ja vauhti putoaa. Annat hiukan lisäapuja omalla jalalla niin menee aivan nätisti. Tai jos napautat vaikka 10kmh lisää vakkariin niin lähtee samantien kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Luulen itse että ovat ohjelmoineet tuon tehtaalla säästämään bensaa noin. Antavat hiukan hyytyä ylämäissä ja ottaa vauhtia alamäissä säästäen polttoainetta. Ja on ollut nyt omassa ajossa kahdessa huollossa ja olen pyytänyt päivittämään kaiken mahdollisen ja olen maininnut kyseisestä asiasta vielä erikseen.

Eipä ole omat kolme Toyotaa koskaan toiminut näin.
 
Oikeastihan sama tapa pitäisi olla käytössä huolimatta siitä mikä auto siellä edessä on, muuten edetään tuurilla.

Monilla se työkaverin tai jonkun muun mielipide vaan ohjaa pois järkevistä ratkaisuista. Mikähän siinäkin on?

Tää on hyvä vinkki. Tänä talvena motarin kiihdytyskaistalla oli edessä joku Audi R8 tai vastaava. Jätin kyllä välin, mutta en niin reilusti kuin yleensä. Oletin että sellaisen auton kuski varmaan osaa mennä reippaasti. Paskan marjat, se hinasi sen motarin rampin jotain 70 km/h ja hiljensi lopussa, kun välin löytyminen oli yllättäen hankalaa. Oltiin tosin Oulussa.

Sitten toinen asia. Eilen maantiellä joku veti autoletkaa 75 km/h. Oli vetänyt kai jonkin aikaa, koska itse liityin sen perään kun takana oli ehkä 6-7 autoa. Kun alkoi ohituskaista ja 100 km/h rajoitus, niin tuosta ei voinut päästä ohi alle sakkorajan.
 
Niinpä. Mutta tämä kansan suosikki Corolla tekee näin. En rehellisesti tiedä onko kyse viasta vai ominaisuudesta. Tämän hetkisten kommenttien ja huollon sanomisten mukaan kyse on ominaisuudesta.

EDIT: Legit maksaisin extraa siitä että saisin tuon vakkarin pitämään vauhdin vakiona. Vituttaa olla jatkuvasti seuraamassa mittaria kun vakkarin perus idea on ettei sitä tarvitse jatkuvasti vilkuilla, etenkään adaptiivisen kanssa. Jos MX-5:n ajoasento olisi pitkäjalkaiselle mieluisempi (kaasujalka ei oikein tykkää pidemmistä matkoista koska nilkka on niin kierossa ja kurtussa), ajaisin todennäköisesti mielummin sillä jopa pitkät matkat.

Lexuksessa en ole kyllä huomannut mitään nopeuden pumppailua vakkarilla vaikka sama systeemi sielläkin pitäisi olla.
 
Sitten toinen asia. Eilen maantiellä joku veti autoletkaa 75 km/h. Oli vetänyt kai jonkin aikaa, koska itse liityin sen perään kun takana oli ehkä 6-7 autoa. Kun alkoi ohituskaista ja 100 km/h rajoitus, niin tuosta ei voinut päästä ohi alle sakkorajan.

Se vaikuttaa aikailailla vauhdintunteeseen, että kuinka leveää väylää ajellaan.
 
Lexuksessa en ole kyllä huomannut mitään nopeuden pumppailua vakkarilla vaikka sama systeemi sielläkin pitäisi olla.

Näin Lexuksen ja Corollan omistajana voin sanoa, että kumpikin pumppaa vakkari päällä todella ärsyttävästi. Lexus on jopa pahempi. Voisin kuvitella, että takana ajavia saattaa välillä ärsyttää, varsinkin mäkisellä tiellä. Ajelen yleensä vakkarilla +10 km/h nopeusrajoituksesta, ettei joka ylämäen alku ihan mateluksi mene, kun ei sitä kaasua jaksa aina pumpata.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 995
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom