Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mä olen näin jopa tehnytkin. Jos en ole osannut päättää mitä tilaan, niin annan seuraavan tilata välissä. Sama kaupan kassalla kun takaa tulee yhtä tai kahta tuotetta ostava. Annan mielelläni mennä ensin, koska minulla menee latoessa joka tapauksessa pidempään kuin mitä hänellä ostoksia suorittaessa. Ihan perus käytöstapoja mielestäni.

Teen tosin tämän omaehtoisesti ennen kuin kenenkään tarvitse hoputtaa. Jos hoputtaa niin hyvin nopeasti on hoputtaja nipussa jos asiansa riittävän epäkohteliaasti ilmoittaa.
Jos ei vielä tiedä mitä tilaa, niin ehdottomasti näin, mutta omassa esimerkissäni tosiaan kyse siitä, että halutaan varmistua mitä "kaikki mausteet" tarkoittaa. Se vertautuu ehkä hitaaseen ohittamiseen. Ollaan jo lähdetty ohittamaan vs. ollaan tilattu se lihis, mutta käsitellään vielä tarkentavia kysymyksiä.

Minäkin annan sen pientä pussillista pulloja palauttavan mennä ensin, jos itse palautan vaikka jätesäkillistä pulloja. Jos en tiedä mitä olen tilaamassa, niin sanon, että mene sinä vaan ensin. Ne on nyt hieman eri skenaarioita. Nyt oli tosiaan puhe sellaisista tilanteista, joissa toiminta on jo käynnissä, mutta se koetaan hitaaksi.
 
Vastaan toiselle osoitettuun viestiin, jotta ymmärtämys lisääntyisi.

Ei se mitään sortumista ole todeta fakta, että käyttäytyminen vaikuttaa muiden käyttäytymiseen. Tee muille kuten haluat itsellesi tehtävän. Itse tykkään välillä kruisailla hitaasti kuunnellen veekasin höpinää, mutta tiedän sen ärsyttävän muita pidemmän päälle, vaikka ajoni olisi turvallista ja lain mukaista. Senpä vuoksi joko nostan vauhdin muun liikenteen mukaiseksi jos taakse tulee jonoa, tai järjestän heille mahdollisuuden mennä ohi jouhevasti.

Samaten en liikkuisi vaikkapa Syyriassa heiluttaen sateenkaarilippua, koska tiedän, että siinä kulttuurissa se lisää katolta putoamisen riskiä. Vaikka minulla olisi OIKEUS heiluttaa sellaistakin lippua. (En tiedä oikeasti saako siellä niin tehdä enkä tule koskaan yhteenkään muslimimaahan matkustamaan)

"Oikeinajaja" tarkoittaa minun sanastossani kuljettajaa, joka pitää kynsin hampain kiinni oikeuksistaan, ajaa lain kirjaimen mukaan, mutta toiminnassaan ei osoita maalaisjärkeä edes silloin, kun aiheuttaa harmia tai vaaraa itselleen tai muille.

Ohitatko sinä traktorin, jos alkaa vastaantulevien ohituskaista, eteenpäin on hyvä näkyvyys pari kilometriä, ketään ei ole tulossa sieltä päin ja takaa lähestyy kauempana muutama auto, myös rekka? Itse ohitan, olen monesti niin tehnytkin, toki varmistun täysin ettei edestä tule ketään. Oikeinajaja noudattaa täydellisesti liikennesääntöjä, taakse kertyy jono ja liikenne puuroutuu. Traktorikuski on toki hitaampana velvollinen antamaan tietä, valitettavan usein näin ei tapahdu.
Et sinä tällä lisää ymmärrystä muuta kuin motiiveillesi. Yksi yleinen victim blamingin motiivi onkin se että itse identifioituu paremmin siihen syylliseen osapuoleen ja sillä tavalla haluaa oikeuttaa omaa käytöstään. Itse toivot että sinun edestä väistetään, vaikka se vaatisi lain rikkomista ja siksi haluat kääntää syyllisyyden nurinpäin. Se ei silti muuta sitä että ajatuksesi on vääristynyt ja syyllinen alkuperäiseen tilanteeseen on ainoastaan se takana hermostuva.

Toinen esimerkkisi on ihan yhtä absurdi kuin victim blaming raiskaustapauksissa...

Ei tässä ole mitään "oikeinajajaa" vaan rattiraivoilija joka selvästi on hermostunut syyttä. Ei sillä ole mitään tekemistä maalaisjärjen kanssa ja ainoa kritisoitava henkilö tarinassa on tuo takana ajanut.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
"Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen." Oma käytös vaikuttaa muiden käytökseen. Ajamalla kuin AP kohtaa enemmän agressiivista käytöstä. Aivan varma ja helposti itsekin todettavissa oleva fakta (en kyllä suosittele kokeilemaan). Siksi en itse aja niin. Muiden käytökseen kun on valitettavan hankala vaikuttaa. Ja ei mene omat oikeudet ja laki sekaisin, en vain tuijota lakia sokeasti toiminnassani.

Kai sä nyt ymmärrät, että ei edellä ajavaa ole missään tilanteessa syytetty sen takana tulevan raivoilusta? Ihan itsekseen se siellä kiehui. Minun näkökannasta on kyse puhtaasti siitä, että kun en halua moiselle kohtelulle ottaa riskiä, niin pysyn poissa tieltä. En koe olevan uhri vaan järkevä autoilija. Jonoa ja raivoa taakseen kerävää autoilijaa pidän vähemmän järkevänä. Oli uhri tai ei.
Jatkat edelleen samalla linjalla. Yrität eri tavalla perustella miksi tämä edellä ajava olisi jollain tavalla syypää tilanteeseen. Voidaankohan tätä kehää jotenkin kiertää lisää ja verhoilla se eri termeillä?
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Et sinä tällä lisää ymmärrystä muuta kuin motiiveillesi. Yksi yleinen victim blamingin motiivi onkin se että itse identifioituu paremmin siihen syylliseen osapuoleen ja sillä tavalla haluaa oikeuttaa omaa käytöstään. Itse toivot että sinun edestä väistetään, vaikka se vaatisi lain rikkomista ja siksi haluat kääntää syyllisyyden nurinpäin. Se ei silti muuta sitä että ajatuksesi on vääristynyt ja syyllinen alkuperäiseen tilanteeseen on ainoastaan se takana hermostuva.

Toinen esimerkkisi on ihan yhtä absurdi kuin victim blaming raiskaustapauksissa...

Ei tässä ole mitään "oikeinajajaa" vaan rattiraivoilija joka selvästi on hermostunut syyttä. Ei sillä ole mitään tekemistä maalaisjärjen kanssa ja ainoa kritisoitava henkilö tarinassa on tuo takana ajanut.
En ole missään viestissäni ottanut kantaa Volvoon, joka oli idiootti. Älä siis sellaista väitä. Älä myöskään väitä että olisin kääntelemässä syyllisyyttä nurinpäin. Sinulla on vääristynyt kuva elämästä, jos tarvitset täydellistä sääntöjen noudattamista kaikissa tilanteissa.

Vastaisitko kysymykseeni?
 
Jatkat edelleen samalla linjalla. Yrität eri tavalla perustella miksi tämä edellä ajava olisi jollain tavalla syypää tilanteeseen. Voidaankohan tätä kehää jotenkin kiertää lisää ja verhoilla se eri termeillä?
Ei kyse ole siitä raivoilun kohteeksi joutumisesta ja uhriutumisesta vaikka yrität kovasti niin vakuuttaa. Kyse on puhtaasti siitä minkä valinnan teet siinä kohtaa, kun huomaat jonoa kertyvän taaksesi. Minä en annan jonon kertyä ja menen jopa niin pitkälle, että yritän välttää omilla toimilla jonon syntymisen. Entäs sinä?
 
En ole missään viestissäni ottanut kantaa Volvoon, joka oli idiootti. Älä siis sellaista väitä. Älä myöskään väitä että olisin kääntelemässä syyllisyyttä nurinpäin. Sinulla on vääristynyt kuva elämästä, jos tarvitset täydellistä sääntöjen noudattamista kaikissa tilanteissa.

Vastaisitko kysymykseeni?
Miksi sitten puhut tapauksen uhrista ja tuot esille että uhri on osasyyllinen tapahtumaan? Etkö tunnista tekeväsi sitä?

Kysymyksesi ei ole relevantti, sillä tässä ei ole kyse minusta. Sama koskee kommenttiasi mun elämänkuvastani.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Ei kyse ole siitä raivoilun kohteeksi joutumisesta ja uhriutumisesta vaikka yrität kovasti niin vakuuttaa. Kyse on puhtaasti siitä minkä valinnan teet siinä kohtaa, kun huomaat jonoa kertyvän taaksesi. Minä en annan jonon kertyä ja menen jopa niin pitkälle, että yritän välttää omilla toimilla jonon syntymisen. Entäs sinä?
Tulitko siis tänne tuomaan esille sitä että itse toimisit eri tavalla vai kritisoimaan (syyllistämään) ap:ta?

Minä en liity tähän tapaukseen millään muulla tavalla kuin sen kautta että keskustelen aiheesta.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Kvarkki voisi kertoa mitä hän tekisi siinä tilanteessa että hän joskus huomaa saavuttaneensa moottoritiellä hiukan Kvarkkia hitaammin rekkoja ohittavan auton ja Kvarkin autoon tulee harmittava vika joka saa sen valot välkymään. Mitä Kvarkki tekisi välttääkseen tällaisen ikävän tilanteen tai saadakseen syntyneen tilanteen loppumaan?
 
Miksi sitten puhut tapauksen uhrista ja tuot esille että uhri on osasyyllinen tapahtumaan? Etkö tunnista tekeväsi sitä?

Kysymyksesi ei ole relevantti, sillä tässä ei ole kyse minusta. Sama koskee kommenttiasi mun elämänkuvastani.
Pyydän edelleen, älä esitä paikkaansapitämättömiä väitteitä. Volvotapausta kommentoin vasta äsken, kun valheellisesti väitit minun sellaista tehneen; en voi tunnistaa sellaista mitä ei ole tapahtunut. En katsonut tarpeelliseksi keskustella Volvosta aiemmin, niin selvä idiootti siellä oli ratissa ollut.

Et näköjään ole halukas vastaamaan myöskään käyttäjälle @Kvarkki vaikka hän kysyi täysin asiaankuuluvan, asiallisen kysymyksen, joten en minäkään tämän jälkeen enää kuluta omaa tai sinun aikaasi yrittämällä turhaan kanssasi järkevää keskustelua.
 
Pyydän edelleen, älä esitä paikkaansapitämättömiä väitteitä. Volvotapausta kommentoin vasta äsken, kun valheellisesti väitit minun sellaista tehneen; en voi tunnistaa sellaista mitä ei ole tapahtunut. En katsonut tarpeelliseksi keskustella Volvosta aiemmin, niin selvä idiootti siellä oli ratissa ollut.

Et näköjään ole halukas vastaamaan myöskään käyttäjälle @Kvarkki vaikka hän kysyi täysin asiaankuuluvan, asiallisen kysymyksen, joten en minäkään tämän jälkeen enää kuluta omaa tai sinun aikaasi yrittämällä turhaan kanssasi järkevää keskustelua.
Tulit keskusteluun klassisilla victim blaming tarinoilla. Miten se pitäisi tulkita, muuten kuin siten että yrität tuoda sitä kulmaa keskusteluun?

Nuo molemmat kysymykset liittyivät minuun, eivät tähän keskusteluun. En ole ottanut kantaa siihen miten missäkin tilanteessa pitää toimia eikä minun mielipiteeni siihen ole asiaan kuuluva tieto.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Aikamoinen kalapaliikki syntyi yhdestä postauksesta. Mitä nyt tulkinnnu olen näitä viestejä, niin hauskaa tässä on se, että kaikki ovat periaateessa ihan samaa mieltä, mutta silti eri mieltä :)
Perus foorumi case.

Tänään taas itse törmäsin motarilla yleiseen tapaukseen , eli "ihmekiihdyttelijään" jos ohi yrittää.
Edellä oleva auto ajoi ilmeisesti ilman vakkaria, ja kun itse saavutin hänet ( vakkarinopeus 108 km/h) ja kun yritin ohi vakkari päällä, hän kiihdytti. Menin kiltisti perään. Muutama kilsa ajatetiin taas sulassa sovussa, kun edellä olevan vauhti taas hyytyi ja oma vakkarinopeus saavutti hänet. Taas yritin vakkariohitusta , mutta kuinkas ollakkaan kun vaihdoin kaistaa, niin se taas kiihdytti. Menin taas perään ajalemaan. Sama toistui taas muutaman kilsan päästä. Kun olin perässä ja vaihdoin kaistaa, niin ajattelin että en tee enään samaa virhettä, että yritän vakkariohitusta, vaan teen sen rivakasti. Eli polkaisin hieman reilummin poljinta ( nopeus taisi olla reilut 130 km/h ) ja kun olin rinnalla, uteliaisuuttani katson että millainen kuski siellä olikaan, niin huomasin että hän mulkoili takaisin päätään pyörittäen.

Minähän tässä rikoin lakia liiallisella nopeudella ja ohitettava päänpyörittelyllä sen minulle kertoi. Eli syyllinen olin minä. Inhottavan yleistä tämä.
 
En ymmärtäny yhtikäs mitään tästä viestistä ja sen liittymisestä tuohon meikäläisen käytännössä tieliikennelakia lainaavaan viestiin, mutta ei sen niin väliksi.

Tuohon, jos joku "nukkuu" vasemmalla kaistalla tyhjällä kehätiellä ja sen ohitat oikealta ja sattuisikin käymään niin että hän juuri ohituksen aikaan päättääkin vaihtaa kaistaa; on syyllinen ja maksumies tämä kaistanvaihtaja. Toki vituttaahan se jos matka katkeaa "turhaan" kolariin. Ylipäätään nykyään soisi varovaisuutta ohitustilanteisiin ja parempia turvavälejä liikenteeseen. Enkä pistäisi pahakseni vaikka kaikenmaailman kaistavahdit ja adaptiiviset vakkarit poistettaisiin kokonaan kun tuntuu että nykyihmiset luottavat sokeasti autojen automatiikkaan eivätkä välttämättä osaa hätätilanteessa muuta tehdä kuin sormen laittaa suuhun...
0,
 
Aikamoinen kalapaliikki syntyi yhdestä postauksesta. Mitä nyt tulkinnnu olen näitä viestejä, niin hauskaa tässä on se, että kaikki ovat periaateessa ihan samaa mieltä, mutta silti eri mieltä :)
Perus foorumi case.

Tänään taas itse törmäsin motarilla yleiseen tapaukseen , eli "ihmekiihdyttelijään" jos ohi yrittää.
Edellä oleva auto ajoi ilmeisesti ilman vakkaria, ja kun itse saavutin hänet ( vakkarinopeus 108 km/h) ja kun yritin ohi vakkari päällä, hän kiihdytti. Menin kiltisti perään. Muutama kilsa ajatetiin taas sulassa sovussa, kun edellä olevan vauhti taas hyytyi ja oma vakkarinopeus saavutti hänet. Taas yritin vakkariohitusta , mutta kuinkas ollakkaan kun vaihdoin kaistaa, niin se taas kiihdytti. Menin taas perään ajalemaan. Sama toistui taas muutaman kilsan päästä. Kun olin perässä ja vaihdoin kaistaa, niin ajattelin että en tee enään samaa virhettä, että yritän vakkariohitusta, vaan teen sen rivakasti. Eli polkaisin hieman reilummin poljinta ( nopeus taisi olla reilut 130 km/h ) ja kun olin rinnalla, uteliaisuuttani katson että millainen kuski siellä olikaan, niin huomasin että hän mulkoili takaisin päätään pyörittäen.

Minähän tässä rikoin lakia liiallisella nopeudella ja ohitettava päänpyörittelyllä sen minulle kertoi. Eli syyllinen olin minä. Inhottavan yleistä tämä.
Näissä tilanteissa en ole aina ihan varma onko tuo kiihdyttäminen tahallista vai ollaanko siellä niin nollat taulussa että ei osata kontrolloida nopeutta. Olen istunut sellaisen kuskin kyydissä joka vaistomaisesti aina kiihdytti kun sivupeilistä näkyi lähestyvä auto. Mietin että olikohan tuo pään pudistelu tässäkin tapauksessa ajatuksella että "mitähän toi sekoilee kun se tulee jatkuvasti vierelle?" :D
 
Näissä tilanteissa en ole aina ihan varma onko tuo kiihdyttäminen tahallista vai ollaanko siellä niin nollat taulussa että ei osata kontrolloida nopeutta. Olen istunut sellaisen kuskin kyydissä joka vaistomaisesti aina kiihdytti kun sivupeilistä näkyi lähestyvä auto. Mietin että olikohan tuo pään pudistelu tässäkin tapauksessa ajatuksella että "mitähän toi sekoilee kun se tulee jatkuvasti vierelle?" :D
Voi hyvinkin olla että ei kuski tajua että oma nopeus seilaa reilusti.

Tai sitten kyse on niistä autoilijoista jotka eivät paljon takana olevaa liikentettä seuraile. Mielestäni on hyvin tärkeää, että tietää mitä takana tapahtuu, varsinkin moottoriteillä jossa on kaksi kaistaa saman suuntaan.
Jos horisontista lähestyy joku auto pikku hiljaa, siitä voi helposti vetää sellaisen johtopäätelmän , että sen matkanopeus on omaa suurempi ja tämä todennäköisesti ohittaa sinut kun kohdalle pääsee.
 
Näissä tilanteissa en ole aina ihan varma onko tuo kiihdyttäminen tahallista vai ollaanko siellä niin nollat taulussa että ei osata kontrolloida nopeutta. Olen istunut sellaisen kuskin kyydissä joka vaistomaisesti aina kiihdytti kun sivupeilistä näkyi lähestyvä auto. Mietin että olikohan tuo pään pudistelu tässäkin tapauksessa ajatuksella että "mitähän toi sekoilee kun se tulee jatkuvasti vierelle?" :D
Itse miettinyt ihan samaa. Oulun motarilla viimeviikolla vastaava case. Vakkarilla taakse, vaihto vasurille niin jo kiihtyi. Takasin taakse ja parin kilsan päästä alkoi jälleen hyytymään. Sama veulaus, tällä kertaa totesin että jään sitten takakulman kohalle renkkumaan kun ei ketään muutakaan ollut lähellä. Hiukan aikaa vedätti tuossa, sitten pääsin ohi. Ratissa istui joku keski ikäinen naikkonen joka kopeloi jotain tavaraa etupenkiltä tms.
 
Tulitko siis tänne tuomaan esille sitä että itse toimisit eri tavalla vai kritisoimaan (syyllistämään) ap:ta?

Minä en liity tähän tapaukseen millään muulla tavalla kuin sen kautta että keskustelen aiheesta.
Jos katsot mikä on ketjun aihe, niin eiköhän se ole ihan selvää minkälainen toiminta minua tiellä ärsyttää. AP:n toimintaan ei voi suoraan ottaa kantaa, kun tilannetta ei ole nähnyt. Arvauksia puoleen ja toiseen kyllä oli ketjussa.

Sinun toimintatavallasi on hyvin suuri merkitys siihen miten tilanteen tulkitset. Kakista nyt ulos vaan miten toimit.

Kvarkki voisi kertoa mitä hän tekisi siinä tilanteessa että hän joskus huomaa saavuttaneensa moottoritiellä hiukan Kvarkkia hitaammin rekkoja ohittavan auton ja Kvarkin autoon tulee harmittava vika joka saa sen valot välkymään. Mitä Kvarkki tekisi välttääkseen tällaisen ikävän tilanteen tai saadakseen syntyneen tilanteen loppumaan?
En nyt ihan pysy kärryillä mikä tässä sulla on se pointti? Jos valot alkaa välkkymään vian takia, niin tietysti ekaan turvalliseen paikkaan seis ihmettelemään. Jos ei ole pimeä, niin valot mahdollisuuksien mukaan tietysti heti pois. Ei tällä kyllä nyt ole mitään yhteyttä muuhun kuvaamaasi tilanteeseen.
 
Jos katsot mikä on ketjun aihe, niin eiköhän se ole ihan selvää minkälainen toiminta minua tiellä ärsyttää. AP:n toimintaan ei voi suoraan ottaa kantaa, kun tilannetta ei ole nähnyt. Arvauksia puoleen ja toiseen kyllä oli ketjussa.

Sinun toimintatavallasi on hyvin suuri merkitys siihen miten tilanteen tulkitset. Kakista nyt ulos vaan miten toimit.
Kuitenkin sinulta tuli selvää victim blamingia AP:n toimintatapaan liittyen. Jostain syystä kuitenkin yrität sen kiertää, mutta sitä kuitenkaan kieltämättä. En jaksa lainailla viestejäsi todistaakseni pointtia, kun keskustelu on osaltasi jo aikamoinen farssi, enkä usko että se tästä laadukkaammaksi muuttuu sillä että jatkat samalla linjalla.

Miten toimintatapani merkitsee tässä kontekstissa mitään? Henkilöillä ei ole tässä keskustelussa mitään merkitystä ja vielä vähemmän toimintatavoillani.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Kuitenkin sinulta tuli selvää victim blamingia AP:n toimintatapaan liittyen. Jostain syystä kuitenkin yrität sen kiertää, mutta sitä kuitenkaan kieltämättä. En jaksa lainailla viestejäsi todistaakseni pointtia, kun keskustelu on osaltasi jo aikamoinen farssi, enkä usko että se tästä laadukkaammaksi muuttuu sillä että jatkat samalla linjalla.

Miten toimintatapani merkitsee tässä kontekstissa mitään? Henkilöillä ei ole tässä keskustelussa mitään merkitystä ja vielä vähemmän toimintatavoillani.
Jos sä et halua keskustella miten autoillessa toimitaan ja haluat jatkaa victim blaming vinkumista ja keskustelijoista keskustelemista, niin ehkä joku toinen ketju olisi parempi sinulle?
 
Voiskohan tuon topicin nyt jo jättää. Ukot vääntää samaa settiä jo sivukaupalla.

Ja aiheeseen: Ei niinkään ärsytä, mutta enemmänkin ihmetyttää miten reilusti plussan puolella oleva lämpötila jännittää monia. Ei minulla kiire ole kuin veroja maksamaan, mutta kun mennään kuudenkympin tiellä sitä 50km/h mittarinopeutta hiukan kostealla tiellä, niin mieleen lähinnä tulee että siellä kuvitellaan tien olevan jäinen koska se kiiltelee. Kaipa useimmissa uudemmissa autoissa lämpötilan näyttö kuitenkin on? Joo ehkä väärä ketju, mutta aina ihmettelen mikä siinä jännittää että madellaan. Ja jep, tiedän, se tikkarin näyttämä on se maksiminopeus, mutta tiellä jossa ei ole kevyttä liikennettä, ei suojateitä, eikä edes hirvivaaraa eikä mitään, niin aina vähän ihmettelen. Nojuu ei sillä, eihän sitä kiire pitäisi olla. Maltti on valttia, ja mennään omien kykyjen ja halujen mukaan tuolla. Ei sitä aina vaan jaksaisi siellä kilometrikaupalla odotella että kaasupoljin löytyisi.
 
Voiskohan tuon topicin nyt jo jättää. Ukot vääntää samaa settiä jo sivukaupalla.

Ja aiheeseen: Ei niinkään ärsytä, mutta enemmänkin ihmetyttää miten reilusti plussan puolella oleva lämpötila jännittää monia. Ei minulla kiire ole kuin veroja maksamaan, mutta kun mennään kuudenkympin tiellä sitä 50km/h mittarinopeutta hiukan kostealla tiellä, niin mieleen lähinnä tulee että siellä kuvitellaan tien olevan jäinen koska se kiiltelee. Kaipa useimmissa uudemmissa autoissa lämpötilan näyttö kuitenkin on? Joo ehkä väärä ketju, mutta aina ihmettelen mikä siinä jännittää että madellaan. Ja jep, tiedän, se tikkarin näyttämä on se maksiminopeus, mutta tiellä jossa ei ole kevyttä liikennettä, ei suojateitä, eikä edes hirvivaaraa eikä mitään, niin aina vähän ihmettelen. Nojuu ei sillä, eihän sitä kiire pitäisi olla. Maltti on valttia, ja mennään omien kykyjen ja halujen mukaan tuolla. Ei sitä aina vaan jaksaisi siellä kilometrikaupalla odotella että kaasupoljin löytyisi.

Eiku siellä on luettu iltapaskeita
 
Eiku siellä on luettu iltapaskeita
Tuossa on oikeasti yllätävän raju "odottamaton" vaara. Olen itse meinannut lentää lepikkoon kun ajelin tyytyväisen plussakelissa hyvät alle vuoden vanhat renkaat alla, siihen aikaan modernilla ajonvakautuksilla yms varustetulla autolla kun 60kmh vauhdissa perä vain lähti totaalisesti irti varjoisessa paikassa. Tuo oli mäen alaosa jossa on aina vettä, mutta lisänä tuo varjo. Tulos olis se että mentiin varsin isossa kulmassa ja rehellisesti jos ne olisi aikanaan leikkinyt niin paljon liukkailla eri autojen kanssa, olisin ollut lepikossa ja en tiedä mikä puoli autosta olisi ollut ylöspäin. Niitä harvoja kertoja kun olen rehellisesti ollut melkein paskat housussa auton ratissa ja en säikähdä auton ratissa kovin herkästi. Jos oikein muistan, lämpöä oli ekoja kertoja kevään aikana +5-10c ja aurinkoista koko päivän aikana ja ajelin tuohon olisiko viiden maissa alkuillasta.. Autona MK7 Ford Fiesta ST joka on toki tunnettu siitä että tarjoaa aina perää sivulle ennen keulaa mutta yllätti tuo silti aika isosti. Tuttu paikka ja vuosia vuosia ajanut samaa reittiä ilman ongelmia.
 
Mä en ole ikinä liikenteessä yllättynyt tien pidosta sillä tunnustelen sitä jatkuvasti. Tuttu auto, hyvät renkaat ja manuaalivaihteisto tekee tämän helpoksi. Toki koputan puuta ja ymmärrän, että joskus saattaa käydä toisinkin.
 
Mä en ole ikinä liikenteessä yllättynyt tien pidosta sillä tunnustelen sitä jatkuvasti. Tuttu auto, hyvät renkaat ja manuaalivaihteisto tekee tämän helpoksi. Toki koputan puuta ja ymmärrän, että joskus saattaa käydä toisinkin.
Sepä se, tarkkailen tietä yleensä pirun tarkkaan (ehkä tuo tuttu tie jne laskivat vähän tuota valmiutta reagoida) tuttu auto, tuttu vetotapa, tuttu paikka, hyvät renkaat, manuaali jne jne jne jne.... kaikki paperilla kunnossa ja yhtäkkiä oltiin täysin poikittain. Jos en olisi leikkinyt liukkailla, olisin polkenut jarrua, pahentaen tilannetta. Onneksi tuli leikittyä ja refleksi oli puskea kaasu pohjaan.
 
Sepä se, tarkkailen tietä yleensä pirun tarkkaan (ehkä tuo tuttu tie jne laskivat vähän tuota valmiutta reagoida) tuttu auto, tuttu vetotapa, tuttu paikka, hyvät renkaat, manuaali jne jne jne jne.... kaikki paperilla kunnossa ja yhtäkkiä oltiin täysin poikittain. Jos en olisi leikkinyt liukkailla, olisin polkenut jarrua, pahentaen tilannetta. Onneksi tuli leikittyä ja refleksi oli puskea kaasu pohjaan.
Otan vinkistä vaarin. Kiitos! Hyvin toimittu kyllä kun osasit korjata tilanteen tavalla joka vaatii refleksin lisäksi luontaista ymmärrystä fysikaalisista realiteeteista.
 
Tuossa on oikeasti yllätävän raju "odottamaton" vaara. Olen itse meinannut lentää lepikkoon kun ajelin tyytyväisen plussakelissa hyvät alle vuoden vanhat renkaat alla, siihen aikaan modernilla ajonvakautuksilla yms varustetulla autolla kun 60kmh vauhdissa perä vain lähti totaalisesti irti varjoisessa paikassa. Tuo oli mäen alaosa jossa on aina vettä, mutta lisänä tuo varjo. Tulos olis se että mentiin varsin isossa kulmassa ja rehellisesti jos ne olisi aikanaan leikkinyt niin paljon liukkailla eri autojen kanssa, olisin ollut lepikossa ja en tiedä mikä puoli autosta olisi ollut ylöspäin. Niitä harvoja kertoja kun olen rehellisesti ollut melkein paskat housussa auton ratissa ja en säikähdä auton ratissa kovin herkästi. Jos oikein muistan, lämpöä oli ekoja kertoja kevään aikana +5-10c ja aurinkoista koko päivän aikana ja ajelin tuohon olisiko viiden maissa alkuillasta.. Autona MK7 Ford Fiesta ST joka on toki tunnettu siitä että tarjoaa aina perää sivulle ennen keulaa mutta yllätti tuo silti aika isosti. Tuttu paikka ja vuosia vuosia ajanut samaa reittiä ilman ongelmia.
Kerran oon joutunut tuusulantiellä stadiin päin tammistosta tullessa ajamaan jotain 30km/h kun satoi alijäähtynyttä vettä tielle vaikka oli nastat alla ja kallistus tiessä sillon ~20v sitten oli sillai että meinasi auto valua vaan ulos. Mutta tosiaan nuo vaaranpaikat on hyvä pitää mielessä esim. nuo varjokohdat etä siellä hyvinkin voi olla mustaa jäätä.
 
Otan vinkistä vaarin. Kiitos! Hyvin toimittu kyllä kun osasit korjata tilanteen tavalla joka vaatii refleksin lisäksi luontaista ymmärrystä fysikaalisista realiteeteista.
Rehellisesti, jos en olisi käynyt leikkimässä etu ja takaveto ja ties millä moottorin sijainnella olevilla autoilla enemmän kuin tarpeeksi, ajanut ykkös ja kakkosvaiheen liukkaita... en usko että olisin pysynyt tiellä. Tuo tuli niin puskista vaikka tiesin paikan potentiaalisen vaaran. On asioita jotka ovat teoriassa pirun helppoja ja loogisia, mutta käytännössä asia voi olla täysin toisin. Itseasiassa, en tiedä mitä tuossa olisi käynyt sen "normi" mallin kanssa jossa teho ei välttämättä olisi riittänyt 5-6vaihteella repimään auton keulaa oikeaan suuntaan.

Kyllä, osaan vetää takavedolla isoja tarkkoja donitsejä joiden jäljistä luulisi että ajoin vain yhden tai kaksi kierrosta yms yms, talvisin puolet ajasta harrasteella menee poikittain tai ainakin jonkinlaisessa sivuluisussa (itse en laske noita sivuluisuiksi vaan kyseisen auton ajo-ominaisuuksi), osaan ajaa rajusti viritetyllä takaveto takamoottori autolla partaveitsen terällä leikkien painonjakautumalla ja etuvedot tuntuvat noihin verrattuna helvetin helpoilta... Mutta fakta on että et ikinä voi olla liian itsevarma ja luulla että kaikki on hallinnassa ja hoidossa.
 
Rehellisesti, jos en olisi käynyt leikkimässä etu ja takaveto ja ties millä moottorin sijainnella olevilla autoilla enemmän kuin tarpeeksi, ajanut ykkös ja kakkosvaiheen liukkaita... en usko että olisin pysynyt tiellä. Tuo tuli niin puskista vaikka tiesin paikan potentiaalisen vaaran. On asioita jotka ovat teoriassa pirun helppoja ja loogisia, mutta käytännössä asia voi olla täysin toisin. Itseasiassa, en tiedä mitä tuossa olisi käynyt sen "normi" mallin kanssa jossa teho ei välttämättä olisi riittänyt 5-6vaihteella repimään auton keulaa oikeaan suuntaan.

Kyllä, osaan vetää takavedolla isoja tarkkoja donitsejä joiden jäljistä luulisi että ajoin vain yhden tai kaksi kierrosta yms yms, talvisin puolet ajasta harrasteella menee poikittain tai ainakin jonkinlaisessa sivuluisussa (itse en laske noita sivuluisuiksi vaan kyseisen auton ajo-ominaisuuksi), osaan ajaa rajusti viritetyllä takaveto takamoottori autolla partaveitsen terällä leikkien painonjakautumalla ja etuvedot tuntuvat noihin verrattuna helvetin helpoilta... Mutta fakta on että et ikinä voi olla liian itsevarma ja luulla että kaikki on hallinnassa ja hoidossa.
Sepä se, tuo viimeinen lause on kyllä jokaiselle Kankkuselle tarpeen kerrata. Autojen ja olosuhteiden yhteisen varianssin pooliin mahtuu aina tilanteita, joissa osaaminen ja ajoneuvon kyvyt eivät riitä.

Moottoripyöräilijöiden osalta tämä aspekti on jopa kriittistä. Vaikka olisi kuinka taitava oman ajoneuvonsa kanssa, on liikenteessä tilanteita jotka eivät ole omissa käsissä. Moottoripyörällä konflikteihin on huomattavasti vähemmän marginaalia kuin henkilöautolla.
 
Sepä se, tuo viimeinen lause on kyllä jokaiselle Kankkuselle tarpeen kerrata. Autojen ja olosuhteiden yhteisen varianssin pooliin mahtuu aina tilanteita, joissa osaaminen ja ajoneuvon kyvyt eivät riitä.

Moottoripyöräilijöiden osalta tämä aspekti on jopa kriittistä. Vaikka olisi kuinka taitava oman ajoneuvonsa kanssa, on liikenteessä tilanteita jotka eivät ole omissa käsissä. Moottoripyörällä konflikteihin on huomattavasti vähemmän marginaalia kuin henkilöautolla.
Tämä on OT muttei ole OT. Olen lentänyt TL krossimönkkärillä ajaessa edellä ajaneen Volvon takalasiin ja siitä asfalttiin selkä edellä. Tein taktisen virheen ja yritin varmistaa taakse katsomalla ettei viereisellä kaistalla ole kaistaa vaihtaessa takana ketään, juuri kun kaistalla jolle vaihdoin oli edellläni Volvokuski joka koki ilmeisesti tuon 100db+ putkiston äänet liian rajuksi (tehtaan jäljiltä, täysin vakio putkisto joka oli kyllä varsin rajun kuuloinen) tms ja brake chekkasi meikäläisen niin rajusti että osuin Volvon perään ja lensin takalasiin ja siitä katuun. Ei sitä siinä tilanteessa tajunnut, mutta jälkikäteen tajusin/muistin että jokin kusee kun kuski sanoo ettei mitään ongelmaa, "Ei vaurioita autoon, jatkan matkaani kun kauhea kiire." kun keräilen mönkkärin kappaleita maasta ilmalennon jälkeen, tajuten/muistaen vasta myöhemmin ettei edessä ollut ketään kenen takia jarruttaa voimakkaasti ja että Volvokuskin tarina oli täysi kasa paskaa. Siinä shokissa katuun lentämisestä ei oikein tajunnut kaikkea ja päästin kuskin menemään ilman mitään tietoa kilvistä, kuskista tms. En tiedä oliko rattis, vakuutukseton, leimaton vai tajusiko vain että hänen oma ajonsa aiheutti potentiaalisesti helvetin vaarallisen tilanteen. Onnekseni olin aina helvetin jääräpäinen suojavarusteista ja jopa siinä +25c lämmöissä ajelin prätkärotsi päällä selkäpanssari paikallaan. Jos ei moista olisi ollut, en tiedä mitä olisi käynyt.
 
Tämä on OT muttei ole OT. Olen lentänyt TL krossimönkkärillä ajaessa edellä ajaneen Volvon takalasiin ja siitä asfalttiin selkä edellä. Tein taktisen virheen ja yritin varmistaa taakse katsomalla ettei viereisellä kaistalla ole kaistaa vaihtaessa takana ketään, juuri kun kaistalla jolle vaihdoin oli edellläni Volvokuski joka koki ilmeisesti tuon 100db+ putkiston äänet liian rajuksi (tehtaan jäljiltä, täysin vakio putkisto joka oli kyllä varsin rajun kuuloinen) tms ja brake chekkasi meikäläisen niin rajusti että osuin Volvon perään ja lensin takalasiin ja siitä katuun. Ei sitä siinä tilanteessa tajunnut, mutta jälkikäteen tajusin/muistin että jokin kusee kun kuski sanoo ettei mitään ongelmaa, "Ei vaurioita autoon, jatkan matkaani kun kauhea kiire." kun keräilen mönkkärin kappaleita maasta ilmalennon jälkeen, tajuten/muistaen vasta myöhemmin ettei edessä ollut ketään kenen takia jarruttaa voimakkaasti ja että Volvokuskin tarina oli täysi kasa paskaa. Siinä shokissa katuun lentämisestä ei oikein tajunnut kaikkea ja päästin kuskin menemään ilman mitään tietoa kilvistä, kuskista tms. En tiedä oliko rattis, vakuutukseton, leimaton vai tajusiko vain että hänen oma ajonsa aiheutti potentiaalisesti helvetin vaarallisen tilanteen. Onnekseni olin aina helvetin jääräpäinen suojavarusteista ja jopa siinä +25c lämmöissä ajelin prätkärotsi päällä selkäpanssari paikallaan. Jos ei moista olisi ollut, en tiedä mitä olisi käynyt.
Pidä turvaväli sellaisena, että voit pysäyttää ajoneuvon tien näkyvällä osalla. Tämä on hyvin helppo perussääntö. Jos katsot muualle, niin menetät matka-ajassa sen marginaalin, jonka käytät muualle katsomiseen. Ei minulta tuohon onnettomuuteen löydy sympatiaa vaikka sinne suuntaan taisit alitajuntaisesti johdatella. Harmillista kuitenkin. Onneksi ei käynyt pahemmin.
 
Pidä turvaväli sellaisena, että voit pysäyttää ajoneuvon tien näkyvällä osalla. Tämä on hyvin helppo perussääntö. Jos katsot muualle, niin menetät matka-ajassa sen marginaalin, jonka käytät muualle katsomiseen. Ei minulta tuohon onnettomuuteen löydy sympatiaa vaikka sinne suuntaan taisit alitajuntaisesti johdatella. Harmillista kuitenkin. Onneksi ei käynyt pahemmin.
Jatketaan OT muualla, mutta miten pidät turvavälin kunnossa kun vaihdat kaistaa taajamassa? Odotatko miten pitkään että väli on sekuntteja tms ennen kuin vaihdat vai mikä on realistinen tilanne silmissäsi? Itse ajoin rauhallisesti, löin vilkku päälle ajoissa, vaihdoin kaistaa, viivoja ylittäessä katsoin vielä taakse ettei ketään ole tulossa ja tadaa.... Volvokuski keksi vetää liinat kiinni ilman syytä. Mitä pirua tein väärin tai mitä pirua olisi pitänyt tehdä toisin?
 
Jatketaan OT muualla, mutta miten pidät turvavälin kunnossa kun vaihdat kaistaa taajamassa? Odotatko miten pitkään että väli on sekuntteja tms ennen kuin vaihdat vai mikä on realistinen tilanne silmissäsi? Itse ajoin rauhallisesti, löin vilkku päälle ajoissa, vaihdoin kaistaa, viivoja ylittäessä katsoin vielä taakse ettei ketään ole tulossa ja tadaa.... Volvokuski keksi vetää liinat kiinni ilman syytä. Mitä pirua tein väärin tai mitä pirua olisi pitänyt tehdä toisin?
En oikeastaan tiedä. Minulla ei ole tässäkään ollut ongelmia. Tarkkailen liikennettä jatkuvasti ja jos en tiedä voivani vaihtaa kaistaa turvallisesti, en vaihda kaistaa. Varaudun myös siihen, että edellä oleva saattaa jarruttaa äkillisesti. Kaikkea en tietenkään tee täydellisesti joten ehkä tässäkin on ollut onni matkassa.

En osaa sanoa mitä olisit voinut tehdä toisin. Minusta vaikutat vastuulliselta ja kyvykkäältä kuskilta. Se ei poissulje mahdollisuutta onnettomuuksiin. Se viesti on ehkäpä paras anti muille tässä meidän välisessä keskustelussa.
 
Jatketaan OT muualla, mutta miten pidät turvavälin kunnossa kun vaihdat kaistaa taajamassa? Odotatko miten pitkään että väli on sekuntteja tms ennen kuin vaihdat vai mikä on realistinen tilanne silmissäsi? Itse ajoin rauhallisesti, löin vilkku päälle ajoissa, vaihdoin kaistaa, viivoja ylittäessä katsoin vielä taakse ettei ketään ole tulossa ja tadaa.... Volvokuski keksi vetää liinat kiinni ilman syytä. Mitä pirua tein väärin tai mitä pirua olisi pitänyt tehdä toisin?
Olisi pitänyt olla pidempi väli, jotta taakse olisi voinut katsoa ilman riskiä. Oletus on että edessä voidaan tehdä äkkipysähdys milloin vain.
 
En oikeastaan tiedä. Minulla ei ole tässäkään ollut ongelmia. Tarkkailen liikennettä jatkuvasti ja jos en tiedä voivani vaihtaa kaistaa turvallisesti, en vaihda kaistaa. Varaudun myös siihen, että edellä oleva saattaa jarruttaa äkillisesti. Kaikkea en tietenkään tee täydellisesti joten ehkä tässäkin on ollut onni matkassa.

En osaa sanoa mitä olisit voinut tehdä toisin. Minusta vaikutat vastuulliselta ja kyvykkäältä kuskilta. Se ei poissulje mahdollisuutta onnettomuuksiin. Se viesti on ehkäpä paras anti muille tässä meidän välisessä keskustelussa.
Olin inssissäkin se joka koki oman ympäristön havainnointinsa heikoimmaksi kohdaksi ja inssi totesi sen vahvimmaksi osakseni. Eli katsoin kyllä kaikki jalankulkijoista eri automalleihin ja niiden varusteluihin asti (ja siis niiden stereotyyppisiin ajotapoihin, "normaaleihin" reaktioihin jne jne.)... Toki, paitsi että kun alkushokin jälkeen tajusin mitå oli tapahtunut, mutta siinä vaiheessa oli jo liian myöhäistä. Olin kyllä katsonut tarpeeksi kauas ja ollut tilanteessa ettei syytä katseen kääntämisen taakse ja eteen välissä ei olisi pitänyt olla...

@Tommy Goldfish luonnollisesti ideallisissa olosuhteissa, mutta miten pirussa teet moisen kaistanvaihdon "ison" kaupungin keskustassa (Helsinki)?
 
Tulipahan todistettua taas sitä miksi kannattaa lähteä mielummin 5min etuajassa kuin 5min myöhässä. Ajelin motaria jossa 100km/h rajoitus ja kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Lähdin itse ohittamaan ihan rauhassa paria rekkaa ja muuta autoa vasemmalta vakkarissa tasainen 104 koko ajan. Takaa alkoi lähestyä ruotsalainen melko yleinen auto hieman kovempaa mitä itse ajelin ja tämä ei ilmeisesti tykännyt siitä kun ajelin ja ohitin rajoitusten mukaan näitä rekkoja ja muita autoja. Rämppäsi pitkiä pari kertaa ja jätti sitten pitkät päälle koko ohituksen ajaksi ja oli varmaan 2m päässä minun takapuskurista. Siinä kun olisi tullut isompi lätäkkö vasemmalla kaistalla ja olisin painanut jarrua, niin olisi tullut pahaa jälkeä. Lätäköitä oli nimittäin melkosen paljon joka paikassa.

Toivottavasti sai pari napakkaa kiveniskua tuulilasiin muistuttamaan tommosesta typeryydestä.
Tällä viikolla Volvolla vilkuttelin vastaavassa tilanteessa pitkiä jollekin, kun ei voinut vaihtaa oikealle kaistalle kun siellä oli tilaa vain puoli kilometriä :)

Nopeudetkin kyllä täsmäis aika hyvin, mutta väli edessä olevaan oli ainakin 5m.
 
@Tommy Goldfish luonnollisesti ideallisissa olosuhteissa, mutta miten pirussa teet moisen kaistanvaihdon "ison" kaupungin keskustassa (Helsinki)?
Mikä sen estää mielestäsi? Hidastaminen tuossa varmaan se keino #1 on. Itsellä toimii hyvin Helsingissä ajellessa. Viime aikoina on tullutkin sielä paljon ajoa itselle vieraissa paikoissa, joissa on joutunut tekemään paljon kaistavalintoja liian myöhään ruuhkassa, kun kevät aurinko on estänyt opasteiden näkemisen ajoissa.
 
Tuo on ihan hyvä muistutus siitä että turvaväli pitää olla kunnossa aina, eikä siitä poiketa muuten kuin yllättävissä tilanteissa. Täällä sitä on moni väittänyt että voi lyhyesti poiketa turvavälistä erikoistilanteissa, tajuamatta sitä että erikoistilanne on juuri se jossa huomio herpaantuu ja tilanteen sattuessa onnettomuusriski on sitäkin suurempi. Turvavälin käsitekin on monelle vaikea, sekin tuli tässä hyvin ilmi millainen se on: pystyt turvallisesti pysähtymään jos edellä oleva vetää täyden niittauksen vaikka juuri vilkaisisit apukuskia koska rouva näytti tänään niin nätiltä (noin esimerkkinä, rouva voi olla vaikka se uusi RTX4090 jonka laitoit turvavöihin apparin penkille).

Sen sijaan että väittelisi siitä miten vaikeaa se turvavälin pitäminen on, voisi vaikka aloittaa kokeilun jossa sitä oikeasti yrittää pitää joka tilanteessa. Ei se vaikeaa ole, edes keskustoissa.
 
Minkä helvetin takia se auto pitää pysäköidä niin lähelle ettei ovia mahdu avaamaan kunnolla? Vaikka oma auto olisi jätetty parkkiksen reunaan että jää tilaa.
Liian pienet ruudut.

Joku on voinut parkkeerata esim 2 auton väliin ja sitten toinen on lähtenyt pois, jolloin voi ihmetellä, miksi on niin lähellä.

Parkkiruudut ovat monissa paikoissa aivan liian pieniä edes nykyisille henkilöautoille, saati jos ja kun on pakulla liikkeellä..
 
Viimeksi muokattu:
Liian pienet ruudut.

Joku on voinut parkkeerata eim 2 auton väliin ja sitten toinen on lähtenyt pois, jolloin voi ihmetellä, miksi on niin lähellä.

Parkkiruudut ovat monissa paikoissa aivan liian pieniä edes nykyisille henkilöautoille, saati jos ja kun on pakulla liikkeellä..
Ikäväkseni totean että ihmisillä ei yleensä vain ole käsityskykyä ympärillä tapahtuvista asioista. Pätee todella paljon autoiluun. Juu kauniissa maailmassa se olisi se että siinä olisi tuollainen skenaario käynyt, että on ollut muita autoja, että kun parkkialueen taaimmaiseen nurkkaan on yksin pysäköinyt, niin siihen on yhden ruudun päähän tullut auto, niin seuraavan pitää siihen kapeaan väliin päästä (vaikka siinä olisi 100m säteellä täysin tyhjää?). Ei se oikeassa maailmassa niin mene. Ja siis olisihan se mahtavaa jos näin olisi, että ihmiset olisivat fiksuja ja ajattelevaisia, ja tällainen olisi vain sattumusten seurausta, mutta ihmiset nyt on aika ajattelemattomia ja omaa napaa tuijottavia persereikiä noin lähtökohtaisesti kun katselee mitä tuolla tien päällä tapahtuu.
 
Voiskohan tuon topicin nyt jo jättää. Ukot vääntää samaa settiä jo sivukaupalla.

Ja aiheeseen: Ei niinkään ärsytä, mutta enemmänkin ihmetyttää miten reilusti plussan puolella oleva lämpötila jännittää monia. Ei minulla kiire ole kuin veroja maksamaan, mutta kun mennään kuudenkympin tiellä sitä 50km/h mittarinopeutta hiukan kostealla tiellä, niin mieleen lähinnä tulee että siellä kuvitellaan tien olevan jäinen koska se kiiltelee. Kaipa useimmissa uudemmissa autoissa lämpötilan näyttö kuitenkin on? Joo ehkä väärä ketju, mutta aina ihmettelen mikä siinä jännittää että madellaan. Ja jep, tiedän, se tikkarin näyttämä on se maksiminopeus, mutta tiellä jossa ei ole kevyttä liikennettä, ei suojateitä, eikä edes hirvivaaraa eikä mitään, niin aina vähän ihmettelen. Nojuu ei sillä, eihän sitä kiire pitäisi olla. Maltti on valttia, ja mennään omien kykyjen ja halujen mukaan tuolla. Ei sitä aina vaan jaksaisi siellä kilometrikaupalla odotella että kaasupoljin löytyisi.
Tälläiset kelit missä sää on juuri kääntynyt pakkasista plussalle on melkeinpä ne vaarallisimmat ja syytäkin ajaa varovasti. Osa tiestä voi olla sula ja kuivakin, mutta osassa kohtaa voi olla vielä jäätä, loskaa, jään muodostamia raiteita, mustaa jäätä, vettä jonka alla jäätä, lätäköitä jonka syvyyttä et välttämättä tiedä, yms. Voi siis tulla yllättäviä tilanteita, joten ihan hyvä idea ajella varovasti.
 
Tälläiset kelit missä sää on juuri kääntynyt pakkasista plussalle on melkeinpä ne vaarallisimmat ja syytäkin ajaa varovasti. Osa tiestä voi olla sula ja kuivakin, mutta osassa kohtaa voi olla vielä jäätä, loskaa, jään muodostamia raiteita, mustaa jäätä, vettä jonka alla jäätä, lätäköitä jonka syvyyttä et välttämättä tiedä, yms. Voi siis tulla yllättäviä tilanteita, joten ihan hyvä idea ajella varovasti.
Ehdottomasti kyllä. Toki voitte vain minun sanaani luottaa kun sanon että aurinkoinen ilma, ei varjopaikkoja, ja ei sillä isolla tiellä ollut yhtään mustaa jäätä (ainakaan sillä pätkällä mistä tilanteesta tänne kirjoitin). Toki on hyvä olla varovainen, ehdottomasti. Siksi kirjoitinkin että ei niinkään ärsyttänyt vaan lähinnä ihmettelin. Kyllähän autoista ohi pääsee useampikaistaisilla teillä, eikä tuokaan mikään kylän hiljaisin raitti ollut. Mutta oli tosiaan aivan täysin sulaa tällä kertaa. Eikä sillä -- edelleenkin on hyvä olla varovainen.
 
Mikä sen estää mielestäsi? Hidastaminen tuossa varmaan se keino #1 on. Itsellä toimii hyvin Helsingissä ajellessa. Viime aikoina on tullutkin sielä paljon ajoa itselle vieraissa paikoissa, joissa on joutunut tekemään paljon kaistavalintoja liian myöhään ruuhkassa, kun kevät aurinko on estänyt opasteiden näkemisen ajoissa.
Vaikka väliä olisi ollut, se katoaa varsin nopeasti jos edellä menevä Volvoilija hyppää kunnolla jarrulle :/. Olet tottakai teoriassa täysin oikeassa, käytännön elämässä tuon toteutuminen voi vaihdella rajustikin. Itsekin kuitenkin himmasin kaasulta ennen kaistavaihtoa jne ja silti homma kusi oikein hienosti...
 
Vaikka väliä olisi ollut, se katoaa varsin nopeasti jos edellä menevä Volvoilija hyppää kunnolla jarrulle :/. Olet tottakai teoriassa täysin oikeassa, käytännön elämässä tuon toteutuminen voi vaihdella rajustikin. Itsekin kuitenkin himmasin kaasulta ennen kaistavaihtoa jne ja silti homma kusi oikein hienosti...
En pääse siitä ajatuksesta kiinni että miksei vaan loisi eteen niin isoa tilaa hidastamalla, että hätäpysähdysvolvon takana voisi olan yli vilkaisun jälkeen jarruttaa rauhallisesti tai vaikka tehdä se kaistanvaihdon loppuun ennen kuin on volvon kohdalla. Tai siis mikä estäisi toimimasta näin?
Toki siinä sitten hidastaa takana olevan jonon etenemistä hetken myös, joka voi joillekin olla henkisesti hankalaa, mutta jos sen avulla pääsee toiselle kaistalle, ne muut varmaan saa volvon sieltä kohta taas kiinni.

Mutta tuo nyt oli vain arvaus että mikä se este voisi olla. Kyselen koska en ymmärrä. :)
 
Jengii ei vaan kiinnosta pätkääkään muiden hommat. Kunhan itsellä on kaikki hvyin ja mukavasti.
Näin se välillä tuntuu olevan. Oli sitten lumen (ja peittyneiden viivojen) tai vain kollektiivisesti kehnoksi muodostuneen pysäköinnin tulosta, niin laitetaan auto sellaiseen väliin, jossa väistämättä blokkaa jomman kumman viereisen auton kuskin oven ihan vaan, koska "mitä ajoitte nii päin persettä" tai muu asennevamma, kun ei jakseta kävellä sieltä kauemmalta vapaalta paikalta.

Ihmisten laiskuudessa on se hyvä puoli, ettei usein tarvii kävellä ku muutama kymmenen metriä pidempi matka saadakseen vaikka kolme ruutua itselleen.
 
Näin se välillä tuntuu olevan. Oli sitten lumen (ja peittyneiden viivojen) tai vain kollektiivisesti kehnoksi muodostuneen pysäköinnin tulosta, niin laitetaan auto sellaiseen väliin, jossa väistämättä blokkaa jomman kumman viereisen auton kuskin oven ihan vaan, koska "mitä ajoitte nii päin persettä" tai muu asennevamma, kun ei jakseta kävellä sieltä kauemmalta vapaalta paikalta.
Se on aina että joko blokkaa toisen auton, tai jätetään sellainen 0,7 auton levyinen paikka. There is no between.

Ihmisten laiskuudessa on se hyvä puoli, ettei usein tarvii kävellä ku muutama kymmenen metriä pidempi matka saadakseen vaikka kolme ruutua itselleen.
Vaikka alueen viimeiseen nurkkaan veisi oman kinnerin, sadan metrin turvavälillä, niin kyllä siihen kymmenen sentin päähän aina joku osaa vartin kauppareissun aikana pysäköidä. Näin se vaan menee.
 
Vaikka alueen viimeiseen nurkkaan veisi oman kinnerin, sadan metrin turvavälillä, niin kyllä siihen kymmenen sentin päähän aina joku osaa vartin kauppareissun aikana pysäköidä. Näin se vaan menee.
Mä oon onneks välttynyt tältä. Usein joku kyllä löytää viereen, mutta en muista että kertaakaan olis vetänyt liian lähelle.
 
Mä oon onneks välttynyt tältä. Usein joku kyllä löytää viereen, mutta en muista että kertaakaan olis vetänyt liian lähelle.
Taisin löytää kuvan kauppakassistasi:
-1x-1-4.jpg
 
Mä oon onneks välttynyt tältä. Usein joku kyllä löytää viereen, mutta en muista että kertaakaan olis vetänyt liian lähelle.
Ite kans oon pääosin välttyny, mutta vain siksi että käyn epäortodoksiseen aikaan kaupassa 96% ajasta. :D Mutta kyllä niinä harvoina kertoina jos kauemmas jättää, niin aina siihen joku löytää viereen. Ihmisten laumakäyttäytyminen on kiehtovan hämmentävää touhua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 861
Viestejä
4 665 242
Jäsenet
76 509
Uusin jäsen
Oudi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom