Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Voiskohan tuon topicin nyt jo jättää. Ukot vääntää samaa settiä jo sivukaupalla.

Ja aiheeseen: Ei niinkään ärsytä, mutta enemmänkin ihmetyttää miten reilusti plussan puolella oleva lämpötila jännittää monia. Ei minulla kiire ole kuin veroja maksamaan, mutta kun mennään kuudenkympin tiellä sitä 50km/h mittarinopeutta hiukan kostealla tiellä, niin mieleen lähinnä tulee että siellä kuvitellaan tien olevan jäinen koska se kiiltelee. Kaipa useimmissa uudemmissa autoissa lämpötilan näyttö kuitenkin on? Joo ehkä väärä ketju, mutta aina ihmettelen mikä siinä jännittää että madellaan. Ja jep, tiedän, se tikkarin näyttämä on se maksiminopeus, mutta tiellä jossa ei ole kevyttä liikennettä, ei suojateitä, eikä edes hirvivaaraa eikä mitään, niin aina vähän ihmettelen. Nojuu ei sillä, eihän sitä kiire pitäisi olla. Maltti on valttia, ja mennään omien kykyjen ja halujen mukaan tuolla. Ei sitä aina vaan jaksaisi siellä kilometrikaupalla odotella että kaasupoljin löytyisi.
 
Voiskohan tuon topicin nyt jo jättää. Ukot vääntää samaa settiä jo sivukaupalla.

Ja aiheeseen: Ei niinkään ärsytä, mutta enemmänkin ihmetyttää miten reilusti plussan puolella oleva lämpötila jännittää monia. Ei minulla kiire ole kuin veroja maksamaan, mutta kun mennään kuudenkympin tiellä sitä 50km/h mittarinopeutta hiukan kostealla tiellä, niin mieleen lähinnä tulee että siellä kuvitellaan tien olevan jäinen koska se kiiltelee. Kaipa useimmissa uudemmissa autoissa lämpötilan näyttö kuitenkin on? Joo ehkä väärä ketju, mutta aina ihmettelen mikä siinä jännittää että madellaan. Ja jep, tiedän, se tikkarin näyttämä on se maksiminopeus, mutta tiellä jossa ei ole kevyttä liikennettä, ei suojateitä, eikä edes hirvivaaraa eikä mitään, niin aina vähän ihmettelen. Nojuu ei sillä, eihän sitä kiire pitäisi olla. Maltti on valttia, ja mennään omien kykyjen ja halujen mukaan tuolla. Ei sitä aina vaan jaksaisi siellä kilometrikaupalla odotella että kaasupoljin löytyisi.

Eiku siellä on luettu iltapaskeita
 
Eiku siellä on luettu iltapaskeita
Tuossa on oikeasti yllätävän raju "odottamaton" vaara. Olen itse meinannut lentää lepikkoon kun ajelin tyytyväisen plussakelissa hyvät alle vuoden vanhat renkaat alla, siihen aikaan modernilla ajonvakautuksilla yms varustetulla autolla kun 60kmh vauhdissa perä vain lähti totaalisesti irti varjoisessa paikassa. Tuo oli mäen alaosa jossa on aina vettä, mutta lisänä tuo varjo. Tulos olis se että mentiin varsin isossa kulmassa ja rehellisesti jos ne olisi aikanaan leikkinyt niin paljon liukkailla eri autojen kanssa, olisin ollut lepikossa ja en tiedä mikä puoli autosta olisi ollut ylöspäin. Niitä harvoja kertoja kun olen rehellisesti ollut melkein paskat housussa auton ratissa ja en säikähdä auton ratissa kovin herkästi. Jos oikein muistan, lämpöä oli ekoja kertoja kevään aikana +5-10c ja aurinkoista koko päivän aikana ja ajelin tuohon olisiko viiden maissa alkuillasta.. Autona MK7 Ford Fiesta ST joka on toki tunnettu siitä että tarjoaa aina perää sivulle ennen keulaa mutta yllätti tuo silti aika isosti. Tuttu paikka ja vuosia vuosia ajanut samaa reittiä ilman ongelmia.
 
Mä en ole ikinä liikenteessä yllättynyt tien pidosta sillä tunnustelen sitä jatkuvasti. Tuttu auto, hyvät renkaat ja manuaalivaihteisto tekee tämän helpoksi. Toki koputan puuta ja ymmärrän, että joskus saattaa käydä toisinkin.
 
Mä en ole ikinä liikenteessä yllättynyt tien pidosta sillä tunnustelen sitä jatkuvasti. Tuttu auto, hyvät renkaat ja manuaalivaihteisto tekee tämän helpoksi. Toki koputan puuta ja ymmärrän, että joskus saattaa käydä toisinkin.
Sepä se, tarkkailen tietä yleensä pirun tarkkaan (ehkä tuo tuttu tie jne laskivat vähän tuota valmiutta reagoida) tuttu auto, tuttu vetotapa, tuttu paikka, hyvät renkaat, manuaali jne jne jne jne.... kaikki paperilla kunnossa ja yhtäkkiä oltiin täysin poikittain. Jos en olisi leikkinyt liukkailla, olisin polkenut jarrua, pahentaen tilannetta. Onneksi tuli leikittyä ja refleksi oli puskea kaasu pohjaan.
 
Sepä se, tarkkailen tietä yleensä pirun tarkkaan (ehkä tuo tuttu tie jne laskivat vähän tuota valmiutta reagoida) tuttu auto, tuttu vetotapa, tuttu paikka, hyvät renkaat, manuaali jne jne jne jne.... kaikki paperilla kunnossa ja yhtäkkiä oltiin täysin poikittain. Jos en olisi leikkinyt liukkailla, olisin polkenut jarrua, pahentaen tilannetta. Onneksi tuli leikittyä ja refleksi oli puskea kaasu pohjaan.
Otan vinkistä vaarin. Kiitos! Hyvin toimittu kyllä kun osasit korjata tilanteen tavalla joka vaatii refleksin lisäksi luontaista ymmärrystä fysikaalisista realiteeteista.
 
Tuossa on oikeasti yllätävän raju "odottamaton" vaara. Olen itse meinannut lentää lepikkoon kun ajelin tyytyväisen plussakelissa hyvät alle vuoden vanhat renkaat alla, siihen aikaan modernilla ajonvakautuksilla yms varustetulla autolla kun 60kmh vauhdissa perä vain lähti totaalisesti irti varjoisessa paikassa. Tuo oli mäen alaosa jossa on aina vettä, mutta lisänä tuo varjo. Tulos olis se että mentiin varsin isossa kulmassa ja rehellisesti jos ne olisi aikanaan leikkinyt niin paljon liukkailla eri autojen kanssa, olisin ollut lepikossa ja en tiedä mikä puoli autosta olisi ollut ylöspäin. Niitä harvoja kertoja kun olen rehellisesti ollut melkein paskat housussa auton ratissa ja en säikähdä auton ratissa kovin herkästi. Jos oikein muistan, lämpöä oli ekoja kertoja kevään aikana +5-10c ja aurinkoista koko päivän aikana ja ajelin tuohon olisiko viiden maissa alkuillasta.. Autona MK7 Ford Fiesta ST joka on toki tunnettu siitä että tarjoaa aina perää sivulle ennen keulaa mutta yllätti tuo silti aika isosti. Tuttu paikka ja vuosia vuosia ajanut samaa reittiä ilman ongelmia.
Kerran oon joutunut tuusulantiellä stadiin päin tammistosta tullessa ajamaan jotain 30km/h kun satoi alijäähtynyttä vettä tielle vaikka oli nastat alla ja kallistus tiessä sillon ~20v sitten oli sillai että meinasi auto valua vaan ulos. Mutta tosiaan nuo vaaranpaikat on hyvä pitää mielessä esim. nuo varjokohdat etä siellä hyvinkin voi olla mustaa jäätä.
 
Otan vinkistä vaarin. Kiitos! Hyvin toimittu kyllä kun osasit korjata tilanteen tavalla joka vaatii refleksin lisäksi luontaista ymmärrystä fysikaalisista realiteeteista.
Rehellisesti, jos en olisi käynyt leikkimässä etu ja takaveto ja ties millä moottorin sijainnella olevilla autoilla enemmän kuin tarpeeksi, ajanut ykkös ja kakkosvaiheen liukkaita... en usko että olisin pysynyt tiellä. Tuo tuli niin puskista vaikka tiesin paikan potentiaalisen vaaran. On asioita jotka ovat teoriassa pirun helppoja ja loogisia, mutta käytännössä asia voi olla täysin toisin. Itseasiassa, en tiedä mitä tuossa olisi käynyt sen "normi" mallin kanssa jossa teho ei välttämättä olisi riittänyt 5-6vaihteella repimään auton keulaa oikeaan suuntaan.

Kyllä, osaan vetää takavedolla isoja tarkkoja donitsejä joiden jäljistä luulisi että ajoin vain yhden tai kaksi kierrosta yms yms, talvisin puolet ajasta harrasteella menee poikittain tai ainakin jonkinlaisessa sivuluisussa (itse en laske noita sivuluisuiksi vaan kyseisen auton ajo-ominaisuuksi), osaan ajaa rajusti viritetyllä takaveto takamoottori autolla partaveitsen terällä leikkien painonjakautumalla ja etuvedot tuntuvat noihin verrattuna helvetin helpoilta... Mutta fakta on että et ikinä voi olla liian itsevarma ja luulla että kaikki on hallinnassa ja hoidossa.
 
Rehellisesti, jos en olisi käynyt leikkimässä etu ja takaveto ja ties millä moottorin sijainnella olevilla autoilla enemmän kuin tarpeeksi, ajanut ykkös ja kakkosvaiheen liukkaita... en usko että olisin pysynyt tiellä. Tuo tuli niin puskista vaikka tiesin paikan potentiaalisen vaaran. On asioita jotka ovat teoriassa pirun helppoja ja loogisia, mutta käytännössä asia voi olla täysin toisin. Itseasiassa, en tiedä mitä tuossa olisi käynyt sen "normi" mallin kanssa jossa teho ei välttämättä olisi riittänyt 5-6vaihteella repimään auton keulaa oikeaan suuntaan.

Kyllä, osaan vetää takavedolla isoja tarkkoja donitsejä joiden jäljistä luulisi että ajoin vain yhden tai kaksi kierrosta yms yms, talvisin puolet ajasta harrasteella menee poikittain tai ainakin jonkinlaisessa sivuluisussa (itse en laske noita sivuluisuiksi vaan kyseisen auton ajo-ominaisuuksi), osaan ajaa rajusti viritetyllä takaveto takamoottori autolla partaveitsen terällä leikkien painonjakautumalla ja etuvedot tuntuvat noihin verrattuna helvetin helpoilta... Mutta fakta on että et ikinä voi olla liian itsevarma ja luulla että kaikki on hallinnassa ja hoidossa.
Sepä se, tuo viimeinen lause on kyllä jokaiselle Kankkuselle tarpeen kerrata. Autojen ja olosuhteiden yhteisen varianssin pooliin mahtuu aina tilanteita, joissa osaaminen ja ajoneuvon kyvyt eivät riitä.

Moottoripyöräilijöiden osalta tämä aspekti on jopa kriittistä. Vaikka olisi kuinka taitava oman ajoneuvonsa kanssa, on liikenteessä tilanteita jotka eivät ole omissa käsissä. Moottoripyörällä konflikteihin on huomattavasti vähemmän marginaalia kuin henkilöautolla.
 
Sepä se, tuo viimeinen lause on kyllä jokaiselle Kankkuselle tarpeen kerrata. Autojen ja olosuhteiden yhteisen varianssin pooliin mahtuu aina tilanteita, joissa osaaminen ja ajoneuvon kyvyt eivät riitä.

Moottoripyöräilijöiden osalta tämä aspekti on jopa kriittistä. Vaikka olisi kuinka taitava oman ajoneuvonsa kanssa, on liikenteessä tilanteita jotka eivät ole omissa käsissä. Moottoripyörällä konflikteihin on huomattavasti vähemmän marginaalia kuin henkilöautolla.
Tämä on OT muttei ole OT. Olen lentänyt TL krossimönkkärillä ajaessa edellä ajaneen Volvon takalasiin ja siitä asfalttiin selkä edellä. Tein taktisen virheen ja yritin varmistaa taakse katsomalla ettei viereisellä kaistalla ole kaistaa vaihtaessa takana ketään, juuri kun kaistalla jolle vaihdoin oli edellläni Volvokuski joka koki ilmeisesti tuon 100db+ putkiston äänet liian rajuksi (tehtaan jäljiltä, täysin vakio putkisto joka oli kyllä varsin rajun kuuloinen) tms ja brake chekkasi meikäläisen niin rajusti että osuin Volvon perään ja lensin takalasiin ja siitä katuun. Ei sitä siinä tilanteessa tajunnut, mutta jälkikäteen tajusin/muistin että jokin kusee kun kuski sanoo ettei mitään ongelmaa, "Ei vaurioita autoon, jatkan matkaani kun kauhea kiire." kun keräilen mönkkärin kappaleita maasta ilmalennon jälkeen, tajuten/muistaen vasta myöhemmin ettei edessä ollut ketään kenen takia jarruttaa voimakkaasti ja että Volvokuskin tarina oli täysi kasa paskaa. Siinä shokissa katuun lentämisestä ei oikein tajunnut kaikkea ja päästin kuskin menemään ilman mitään tietoa kilvistä, kuskista tms. En tiedä oliko rattis, vakuutukseton, leimaton vai tajusiko vain että hänen oma ajonsa aiheutti potentiaalisesti helvetin vaarallisen tilanteen. Onnekseni olin aina helvetin jääräpäinen suojavarusteista ja jopa siinä +25c lämmöissä ajelin prätkärotsi päällä selkäpanssari paikallaan. Jos ei moista olisi ollut, en tiedä mitä olisi käynyt.
 
Tämä on OT muttei ole OT. Olen lentänyt TL krossimönkkärillä ajaessa edellä ajaneen Volvon takalasiin ja siitä asfalttiin selkä edellä. Tein taktisen virheen ja yritin varmistaa taakse katsomalla ettei viereisellä kaistalla ole kaistaa vaihtaessa takana ketään, juuri kun kaistalla jolle vaihdoin oli edellläni Volvokuski joka koki ilmeisesti tuon 100db+ putkiston äänet liian rajuksi (tehtaan jäljiltä, täysin vakio putkisto joka oli kyllä varsin rajun kuuloinen) tms ja brake chekkasi meikäläisen niin rajusti että osuin Volvon perään ja lensin takalasiin ja siitä katuun. Ei sitä siinä tilanteessa tajunnut, mutta jälkikäteen tajusin/muistin että jokin kusee kun kuski sanoo ettei mitään ongelmaa, "Ei vaurioita autoon, jatkan matkaani kun kauhea kiire." kun keräilen mönkkärin kappaleita maasta ilmalennon jälkeen, tajuten/muistaen vasta myöhemmin ettei edessä ollut ketään kenen takia jarruttaa voimakkaasti ja että Volvokuskin tarina oli täysi kasa paskaa. Siinä shokissa katuun lentämisestä ei oikein tajunnut kaikkea ja päästin kuskin menemään ilman mitään tietoa kilvistä, kuskista tms. En tiedä oliko rattis, vakuutukseton, leimaton vai tajusiko vain että hänen oma ajonsa aiheutti potentiaalisesti helvetin vaarallisen tilanteen. Onnekseni olin aina helvetin jääräpäinen suojavarusteista ja jopa siinä +25c lämmöissä ajelin prätkärotsi päällä selkäpanssari paikallaan. Jos ei moista olisi ollut, en tiedä mitä olisi käynyt.
Pidä turvaväli sellaisena, että voit pysäyttää ajoneuvon tien näkyvällä osalla. Tämä on hyvin helppo perussääntö. Jos katsot muualle, niin menetät matka-ajassa sen marginaalin, jonka käytät muualle katsomiseen. Ei minulta tuohon onnettomuuteen löydy sympatiaa vaikka sinne suuntaan taisit alitajuntaisesti johdatella. Harmillista kuitenkin. Onneksi ei käynyt pahemmin.
 
Pidä turvaväli sellaisena, että voit pysäyttää ajoneuvon tien näkyvällä osalla. Tämä on hyvin helppo perussääntö. Jos katsot muualle, niin menetät matka-ajassa sen marginaalin, jonka käytät muualle katsomiseen. Ei minulta tuohon onnettomuuteen löydy sympatiaa vaikka sinne suuntaan taisit alitajuntaisesti johdatella. Harmillista kuitenkin. Onneksi ei käynyt pahemmin.
Jatketaan OT muualla, mutta miten pidät turvavälin kunnossa kun vaihdat kaistaa taajamassa? Odotatko miten pitkään että väli on sekuntteja tms ennen kuin vaihdat vai mikä on realistinen tilanne silmissäsi? Itse ajoin rauhallisesti, löin vilkku päälle ajoissa, vaihdoin kaistaa, viivoja ylittäessä katsoin vielä taakse ettei ketään ole tulossa ja tadaa.... Volvokuski keksi vetää liinat kiinni ilman syytä. Mitä pirua tein väärin tai mitä pirua olisi pitänyt tehdä toisin?
 
Jatketaan OT muualla, mutta miten pidät turvavälin kunnossa kun vaihdat kaistaa taajamassa? Odotatko miten pitkään että väli on sekuntteja tms ennen kuin vaihdat vai mikä on realistinen tilanne silmissäsi? Itse ajoin rauhallisesti, löin vilkku päälle ajoissa, vaihdoin kaistaa, viivoja ylittäessä katsoin vielä taakse ettei ketään ole tulossa ja tadaa.... Volvokuski keksi vetää liinat kiinni ilman syytä. Mitä pirua tein väärin tai mitä pirua olisi pitänyt tehdä toisin?
En oikeastaan tiedä. Minulla ei ole tässäkään ollut ongelmia. Tarkkailen liikennettä jatkuvasti ja jos en tiedä voivani vaihtaa kaistaa turvallisesti, en vaihda kaistaa. Varaudun myös siihen, että edellä oleva saattaa jarruttaa äkillisesti. Kaikkea en tietenkään tee täydellisesti joten ehkä tässäkin on ollut onni matkassa.

En osaa sanoa mitä olisit voinut tehdä toisin. Minusta vaikutat vastuulliselta ja kyvykkäältä kuskilta. Se ei poissulje mahdollisuutta onnettomuuksiin. Se viesti on ehkäpä paras anti muille tässä meidän välisessä keskustelussa.
 
Jatketaan OT muualla, mutta miten pidät turvavälin kunnossa kun vaihdat kaistaa taajamassa? Odotatko miten pitkään että väli on sekuntteja tms ennen kuin vaihdat vai mikä on realistinen tilanne silmissäsi? Itse ajoin rauhallisesti, löin vilkku päälle ajoissa, vaihdoin kaistaa, viivoja ylittäessä katsoin vielä taakse ettei ketään ole tulossa ja tadaa.... Volvokuski keksi vetää liinat kiinni ilman syytä. Mitä pirua tein väärin tai mitä pirua olisi pitänyt tehdä toisin?
Olisi pitänyt olla pidempi väli, jotta taakse olisi voinut katsoa ilman riskiä. Oletus on että edessä voidaan tehdä äkkipysähdys milloin vain.
 
En oikeastaan tiedä. Minulla ei ole tässäkään ollut ongelmia. Tarkkailen liikennettä jatkuvasti ja jos en tiedä voivani vaihtaa kaistaa turvallisesti, en vaihda kaistaa. Varaudun myös siihen, että edellä oleva saattaa jarruttaa äkillisesti. Kaikkea en tietenkään tee täydellisesti joten ehkä tässäkin on ollut onni matkassa.

En osaa sanoa mitä olisit voinut tehdä toisin. Minusta vaikutat vastuulliselta ja kyvykkäältä kuskilta. Se ei poissulje mahdollisuutta onnettomuuksiin. Se viesti on ehkäpä paras anti muille tässä meidän välisessä keskustelussa.
Olin inssissäkin se joka koki oman ympäristön havainnointinsa heikoimmaksi kohdaksi ja inssi totesi sen vahvimmaksi osakseni. Eli katsoin kyllä kaikki jalankulkijoista eri automalleihin ja niiden varusteluihin asti (ja siis niiden stereotyyppisiin ajotapoihin, "normaaleihin" reaktioihin jne jne.)... Toki, paitsi että kun alkushokin jälkeen tajusin mitå oli tapahtunut, mutta siinä vaiheessa oli jo liian myöhäistä. Olin kyllä katsonut tarpeeksi kauas ja ollut tilanteessa ettei syytä katseen kääntämisen taakse ja eteen välissä ei olisi pitänyt olla...

@Tommy Goldfish luonnollisesti ideallisissa olosuhteissa, mutta miten pirussa teet moisen kaistanvaihdon "ison" kaupungin keskustassa (Helsinki)?
 
Tulipahan todistettua taas sitä miksi kannattaa lähteä mielummin 5min etuajassa kuin 5min myöhässä. Ajelin motaria jossa 100km/h rajoitus ja kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Lähdin itse ohittamaan ihan rauhassa paria rekkaa ja muuta autoa vasemmalta vakkarissa tasainen 104 koko ajan. Takaa alkoi lähestyä ruotsalainen melko yleinen auto hieman kovempaa mitä itse ajelin ja tämä ei ilmeisesti tykännyt siitä kun ajelin ja ohitin rajoitusten mukaan näitä rekkoja ja muita autoja. Rämppäsi pitkiä pari kertaa ja jätti sitten pitkät päälle koko ohituksen ajaksi ja oli varmaan 2m päässä minun takapuskurista. Siinä kun olisi tullut isompi lätäkkö vasemmalla kaistalla ja olisin painanut jarrua, niin olisi tullut pahaa jälkeä. Lätäköitä oli nimittäin melkosen paljon joka paikassa.

Toivottavasti sai pari napakkaa kiveniskua tuulilasiin muistuttamaan tommosesta typeryydestä.
Tällä viikolla Volvolla vilkuttelin vastaavassa tilanteessa pitkiä jollekin, kun ei voinut vaihtaa oikealle kaistalle kun siellä oli tilaa vain puoli kilometriä :)

Nopeudetkin kyllä täsmäis aika hyvin, mutta väli edessä olevaan oli ainakin 5m.
 
@Tommy Goldfish luonnollisesti ideallisissa olosuhteissa, mutta miten pirussa teet moisen kaistanvaihdon "ison" kaupungin keskustassa (Helsinki)?
Mikä sen estää mielestäsi? Hidastaminen tuossa varmaan se keino #1 on. Itsellä toimii hyvin Helsingissä ajellessa. Viime aikoina on tullutkin sielä paljon ajoa itselle vieraissa paikoissa, joissa on joutunut tekemään paljon kaistavalintoja liian myöhään ruuhkassa, kun kevät aurinko on estänyt opasteiden näkemisen ajoissa.
 
Tuo on ihan hyvä muistutus siitä että turvaväli pitää olla kunnossa aina, eikä siitä poiketa muuten kuin yllättävissä tilanteissa. Täällä sitä on moni väittänyt että voi lyhyesti poiketa turvavälistä erikoistilanteissa, tajuamatta sitä että erikoistilanne on juuri se jossa huomio herpaantuu ja tilanteen sattuessa onnettomuusriski on sitäkin suurempi. Turvavälin käsitekin on monelle vaikea, sekin tuli tässä hyvin ilmi millainen se on: pystyt turvallisesti pysähtymään jos edellä oleva vetää täyden niittauksen vaikka juuri vilkaisisit apukuskia koska rouva näytti tänään niin nätiltä (noin esimerkkinä, rouva voi olla vaikka se uusi RTX4090 jonka laitoit turvavöihin apparin penkille).

Sen sijaan että väittelisi siitä miten vaikeaa se turvavälin pitäminen on, voisi vaikka aloittaa kokeilun jossa sitä oikeasti yrittää pitää joka tilanteessa. Ei se vaikeaa ole, edes keskustoissa.
 
Minkä helvetin takia se auto pitää pysäköidä niin lähelle ettei ovia mahdu avaamaan kunnolla? Vaikka oma auto olisi jätetty parkkiksen reunaan että jää tilaa.
Liian pienet ruudut.

Joku on voinut parkkeerata esim 2 auton väliin ja sitten toinen on lähtenyt pois, jolloin voi ihmetellä, miksi on niin lähellä.

Parkkiruudut ovat monissa paikoissa aivan liian pieniä edes nykyisille henkilöautoille, saati jos ja kun on pakulla liikkeellä..
 
Viimeksi muokattu:
Liian pienet ruudut.

Joku on voinut parkkeerata eim 2 auton väliin ja sitten toinen on lähtenyt pois, jolloin voi ihmetellä, miksi on niin lähellä.

Parkkiruudut ovat monissa paikoissa aivan liian pieniä edes nykyisille henkilöautoille, saati jos ja kun on pakulla liikkeellä..
Ikäväkseni totean että ihmisillä ei yleensä vain ole käsityskykyä ympärillä tapahtuvista asioista. Pätee todella paljon autoiluun. Juu kauniissa maailmassa se olisi se että siinä olisi tuollainen skenaario käynyt, että on ollut muita autoja, että kun parkkialueen taaimmaiseen nurkkaan on yksin pysäköinyt, niin siihen on yhden ruudun päähän tullut auto, niin seuraavan pitää siihen kapeaan väliin päästä (vaikka siinä olisi 100m säteellä täysin tyhjää?). Ei se oikeassa maailmassa niin mene. Ja siis olisihan se mahtavaa jos näin olisi, että ihmiset olisivat fiksuja ja ajattelevaisia, ja tällainen olisi vain sattumusten seurausta, mutta ihmiset nyt on aika ajattelemattomia ja omaa napaa tuijottavia persereikiä noin lähtökohtaisesti kun katselee mitä tuolla tien päällä tapahtuu.
 
Voiskohan tuon topicin nyt jo jättää. Ukot vääntää samaa settiä jo sivukaupalla.

Ja aiheeseen: Ei niinkään ärsytä, mutta enemmänkin ihmetyttää miten reilusti plussan puolella oleva lämpötila jännittää monia. Ei minulla kiire ole kuin veroja maksamaan, mutta kun mennään kuudenkympin tiellä sitä 50km/h mittarinopeutta hiukan kostealla tiellä, niin mieleen lähinnä tulee että siellä kuvitellaan tien olevan jäinen koska se kiiltelee. Kaipa useimmissa uudemmissa autoissa lämpötilan näyttö kuitenkin on? Joo ehkä väärä ketju, mutta aina ihmettelen mikä siinä jännittää että madellaan. Ja jep, tiedän, se tikkarin näyttämä on se maksiminopeus, mutta tiellä jossa ei ole kevyttä liikennettä, ei suojateitä, eikä edes hirvivaaraa eikä mitään, niin aina vähän ihmettelen. Nojuu ei sillä, eihän sitä kiire pitäisi olla. Maltti on valttia, ja mennään omien kykyjen ja halujen mukaan tuolla. Ei sitä aina vaan jaksaisi siellä kilometrikaupalla odotella että kaasupoljin löytyisi.
Tälläiset kelit missä sää on juuri kääntynyt pakkasista plussalle on melkeinpä ne vaarallisimmat ja syytäkin ajaa varovasti. Osa tiestä voi olla sula ja kuivakin, mutta osassa kohtaa voi olla vielä jäätä, loskaa, jään muodostamia raiteita, mustaa jäätä, vettä jonka alla jäätä, lätäköitä jonka syvyyttä et välttämättä tiedä, yms. Voi siis tulla yllättäviä tilanteita, joten ihan hyvä idea ajella varovasti.
 
Tälläiset kelit missä sää on juuri kääntynyt pakkasista plussalle on melkeinpä ne vaarallisimmat ja syytäkin ajaa varovasti. Osa tiestä voi olla sula ja kuivakin, mutta osassa kohtaa voi olla vielä jäätä, loskaa, jään muodostamia raiteita, mustaa jäätä, vettä jonka alla jäätä, lätäköitä jonka syvyyttä et välttämättä tiedä, yms. Voi siis tulla yllättäviä tilanteita, joten ihan hyvä idea ajella varovasti.
Ehdottomasti kyllä. Toki voitte vain minun sanaani luottaa kun sanon että aurinkoinen ilma, ei varjopaikkoja, ja ei sillä isolla tiellä ollut yhtään mustaa jäätä (ainakaan sillä pätkällä mistä tilanteesta tänne kirjoitin). Toki on hyvä olla varovainen, ehdottomasti. Siksi kirjoitinkin että ei niinkään ärsyttänyt vaan lähinnä ihmettelin. Kyllähän autoista ohi pääsee useampikaistaisilla teillä, eikä tuokaan mikään kylän hiljaisin raitti ollut. Mutta oli tosiaan aivan täysin sulaa tällä kertaa. Eikä sillä -- edelleenkin on hyvä olla varovainen.
 
Mikä sen estää mielestäsi? Hidastaminen tuossa varmaan se keino #1 on. Itsellä toimii hyvin Helsingissä ajellessa. Viime aikoina on tullutkin sielä paljon ajoa itselle vieraissa paikoissa, joissa on joutunut tekemään paljon kaistavalintoja liian myöhään ruuhkassa, kun kevät aurinko on estänyt opasteiden näkemisen ajoissa.
Vaikka väliä olisi ollut, se katoaa varsin nopeasti jos edellä menevä Volvoilija hyppää kunnolla jarrulle :/. Olet tottakai teoriassa täysin oikeassa, käytännön elämässä tuon toteutuminen voi vaihdella rajustikin. Itsekin kuitenkin himmasin kaasulta ennen kaistavaihtoa jne ja silti homma kusi oikein hienosti...
 
Vaikka väliä olisi ollut, se katoaa varsin nopeasti jos edellä menevä Volvoilija hyppää kunnolla jarrulle :/. Olet tottakai teoriassa täysin oikeassa, käytännön elämässä tuon toteutuminen voi vaihdella rajustikin. Itsekin kuitenkin himmasin kaasulta ennen kaistavaihtoa jne ja silti homma kusi oikein hienosti...
En pääse siitä ajatuksesta kiinni että miksei vaan loisi eteen niin isoa tilaa hidastamalla, että hätäpysähdysvolvon takana voisi olan yli vilkaisun jälkeen jarruttaa rauhallisesti tai vaikka tehdä se kaistanvaihdon loppuun ennen kuin on volvon kohdalla. Tai siis mikä estäisi toimimasta näin?
Toki siinä sitten hidastaa takana olevan jonon etenemistä hetken myös, joka voi joillekin olla henkisesti hankalaa, mutta jos sen avulla pääsee toiselle kaistalle, ne muut varmaan saa volvon sieltä kohta taas kiinni.

Mutta tuo nyt oli vain arvaus että mikä se este voisi olla. Kyselen koska en ymmärrä. :)
 
Jengii ei vaan kiinnosta pätkääkään muiden hommat. Kunhan itsellä on kaikki hvyin ja mukavasti.
Näin se välillä tuntuu olevan. Oli sitten lumen (ja peittyneiden viivojen) tai vain kollektiivisesti kehnoksi muodostuneen pysäköinnin tulosta, niin laitetaan auto sellaiseen väliin, jossa väistämättä blokkaa jomman kumman viereisen auton kuskin oven ihan vaan, koska "mitä ajoitte nii päin persettä" tai muu asennevamma, kun ei jakseta kävellä sieltä kauemmalta vapaalta paikalta.

Ihmisten laiskuudessa on se hyvä puoli, ettei usein tarvii kävellä ku muutama kymmenen metriä pidempi matka saadakseen vaikka kolme ruutua itselleen.
 
Näin se välillä tuntuu olevan. Oli sitten lumen (ja peittyneiden viivojen) tai vain kollektiivisesti kehnoksi muodostuneen pysäköinnin tulosta, niin laitetaan auto sellaiseen väliin, jossa väistämättä blokkaa jomman kumman viereisen auton kuskin oven ihan vaan, koska "mitä ajoitte nii päin persettä" tai muu asennevamma, kun ei jakseta kävellä sieltä kauemmalta vapaalta paikalta.
Se on aina että joko blokkaa toisen auton, tai jätetään sellainen 0,7 auton levyinen paikka. There is no between.

Ihmisten laiskuudessa on se hyvä puoli, ettei usein tarvii kävellä ku muutama kymmenen metriä pidempi matka saadakseen vaikka kolme ruutua itselleen.
Vaikka alueen viimeiseen nurkkaan veisi oman kinnerin, sadan metrin turvavälillä, niin kyllä siihen kymmenen sentin päähän aina joku osaa vartin kauppareissun aikana pysäköidä. Näin se vaan menee.
 
Vaikka alueen viimeiseen nurkkaan veisi oman kinnerin, sadan metrin turvavälillä, niin kyllä siihen kymmenen sentin päähän aina joku osaa vartin kauppareissun aikana pysäköidä. Näin se vaan menee.
Mä oon onneks välttynyt tältä. Usein joku kyllä löytää viereen, mutta en muista että kertaakaan olis vetänyt liian lähelle.
 
Mä oon onneks välttynyt tältä. Usein joku kyllä löytää viereen, mutta en muista että kertaakaan olis vetänyt liian lähelle.
Taisin löytää kuvan kauppakassistasi:
-1x-1-4.jpg
 
Mä oon onneks välttynyt tältä. Usein joku kyllä löytää viereen, mutta en muista että kertaakaan olis vetänyt liian lähelle.
Ite kans oon pääosin välttyny, mutta vain siksi että käyn epäortodoksiseen aikaan kaupassa 96% ajasta. :D Mutta kyllä niinä harvoina kertoina jos kauemmas jättää, niin aina siihen joku löytää viereen. Ihmisten laumakäyttäytyminen on kiehtovan hämmentävää touhua.
 
En pääse siitä ajatuksesta kiinni että miksei vaan loisi eteen niin isoa tilaa hidastamalla, että hätäpysähdysvolvon takana voisi olan yli vilkaisun jälkeen jarruttaa rauhallisesti tai vaikka tehdä se kaistanvaihdon loppuun ennen kuin on volvon kohdalla. Tai siis mikä estäisi toimimasta näin?
Toki siinä sitten hidastaa takana olevan jonon etenemistä hetken myös, joka voi joillekin olla henkisesti hankalaa, mutta jos sen avulla pääsee toiselle kaistalle, ne muut varmaan saa volvon sieltä kohta taas kiinni.

Mutta tuo nyt oli vain arvaus että mikä se este voisi olla. Kyselen koska en ymmärrä. :)
Mieti miten pitkä matka tuo kuvailemasi tilanne on perus keskusta ympäristössä. Idealismia, joten olet toki oikeassa, mutta valitettava totuus on että jos ihmiset ajelesivat noin, kukaan ei pääsisi mihinkään. Mieti myös miten pirun nopeasti tuo Volvo hidastuu kun jarruille hypätään. Siinä ei sekunnin parin turvavåli auta. Mitä jonoihin tulee, niitä ei ollut. Itse yritin vain vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle jotta pääsen kääntymään.

Onko muilla tuoreita kokemuksia merkki- mallivihasta? Mietin lähinnä että onko tuo ovikolhimisen yms määrä räjähtänyt käsiin vai onko kyse jostain muusta. Ajaessahan tuon merkki- mallivihan havaitsee hyvinkin selkeästi (jos näet esim 90-luvun Micran liittymässä, oletatko että se painaa kaasu pohjassa, liittyen motarille rajulla ylinopeudella vai ajatko varautuen siihen että kyeinen Micra liittyy noin 50kmh vauhdilla motarille) mutta mitkä ovat muiden havainnot parkkiksilla? Omissa henk.koht. autoissa ei ole tullut kolhun kolhua öööö viimeisen 15vuoden tms. aikana ja firman Corollassa on vuoden aikana jo puskuri ajettu paskaksi ja ovissa pari jälkeä. Ihan kuin tietyillä autoilla ei vain olisi väliä miten niitä kohdellaan. Ajan ja parkkeeraan kaikilla autoillani samoihin paikkoihin, samalla tavalla ja vain Corolla on saanut kolhuja.
 
Ite kans oon pääosin välttyny, mutta vain siksi että käyn epäortodoksiseen aikaan kaupassa 96% ajasta. :D Mutta kyllä niinä harvoina kertoina jos kauemmas jättää, niin aina siihen joku löytää viereen. Ihmisten laumakäyttäytyminen on kiehtovan hämmentävää touhua.
Luulen et kyse on osittain ainakin siitä, että sitä toista autoa on helpompi tai kivempi käyttää kiintopisteenä. Miks sitä pysäköintiä ei sit voi korjata, jos huomaakin auton päätyneen liian lähelle? Laiskuutta? Välinpitämättömyyttä muita kohtaa? En tiedä, mutta ehkä mullekin osuu vielä joku päivä kohdalle ja ehkä mulla on silloin aikaa jäädä kysymään.
 
Liian pienet ruudut.

Joku on voinut parkkeerata eim 2 auton väliin ja sitten toinen on lähtenyt pois, jolloin voi ihmetellä, miksi on niin lähellä.

Parkkiruudut ovat monissa paikoissa aivan liian pieniä edes nykyisille henkilöautoille, saati jos ja kun on pakulla liikkeellä..
Ei se voi siitä olla kiinni jos oma auto on esim. reunimmaisen ruudun reunassa.
 
Mieti miten pitkä matka tuo kuvailemasi tilanne on perus keskusta ympäristössä. Idealismia, joten olet toki oikeassa, mutta valitettava totuus on että jos ihmiset ajelesivat noin, kukaan ei pääsisi mihinkään. Mieti myös miten pirun nopeasti tuo Volvo hidastuu kun jarruille hypätään. Siinä ei sekunnin parin turvavåli auta. Mitä jonoihin tulee, niitä ei ollut. Itse yritin vain vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle jotta pääsen kääntymään.
Itse kun toimin noin niin eteen syntyy ehkä 50m tilaa, hitaasti etenevissä jonoissa vähemmän, mutta joka tapauksessa 5 sekuntia luokkaa.

Kun sinne ruuhkajonoihin syntyy välejä niin se itseasiassa sujuvoittaa liikennettä, kun kaistanvaihdoille syntyy helppo paikka suorittaa, ilman että monet joutuvat tosissaan hidastamaan odotellessaan tilan syntyvän ennen kaistojen eroamista eri suuntiin. Ilman jonoja en ymmärrä että miten se hidastus ja ison välin jättö estää muita pääsemästä mihinkään? Voi olla että meillä on nyt erilaiset skenaariot mielessä, joka vaikuttaa tähän.
 
Ei se voi siitä olla kiinni jos oma auto on esim. reunimmaisen ruudun reunassa.
Juu, ei toki, jos joku pysäkäi sinne parkkiruutualueen ulkopuolelle, viimeisessä ruudussa olevan autosi viereen ja blokkaa ovesi.. Muutoin noiden ruutujen pienuutta saa ainankin Joensuussa kiroilla suurimmaassa osasta paikkoja. Varsinkin suuri osa parkkihalleista pitäisi uudestaanruuduttaa siten, että joku 1/3 paikoista poistettaisiin.. Yleensäkin keskusta on sillainen persreikä, että ei sinnä viitsi autolla mennä, muutakuin pakollisille työkeikoille..
 
Luulen et kyse on osittain ainakin siitä, että sitä toista autoa on helpompi tai kivempi käyttää kiintopisteenä. Miks sitä pysäköintiä ei sit voi korjata, jos huomaakin auton päätyneen liian lähelle? Laiskuutta? Välinpitämättömyyttä muita kohtaa? En tiedä, mutta ehkä mullekin osuu vielä joku päivä kohdalle ja ehkä mulla on silloin aikaa jäädä kysymään.
No samaa veikkaan itsekin. Silti se on jännää miten ne ruutujen viivatkin on vaikea hahmottaa, ja tarvitsee sen toisen auton siihen viereen. Mutta meitä on moneen junaan. Meikä istuu ravintolavaunussa, jotkut juttelee konduktöörin kanssa, ja osa jää vaan asemalle kun ei löydä junaa.
 
Mieti miten pitkä matka tuo kuvailemasi tilanne on perus keskusta ympäristössä. Idealismia, joten olet toki oikeassa, mutta valitettava totuus on että jos ihmiset ajelesivat noin, kukaan ei pääsisi mihinkään. Mieti myös miten pirun nopeasti tuo Volvo hidastuu kun jarruille hypätään. Siinä ei sekunnin parin turvavåli auta. Mitä jonoihin tulee, niitä ei ollut. Itse yritin vain vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle jotta pääsen kääntymään.
Mä en ole tässä keskustelussa nähnyt mitään väärää sun toiminnassa. En voi käsittää Volvo-oletetun toimintaa. Täyttä kusipäisyyttä.

Onko muilla tuoreita kokemuksia merkki- mallivihasta? Mietin lähinnä että onko tuo ovikolhimisen yms määrä räjähtänyt käsiin vai onko kyse jostain muusta. Ajaessahan tuon merkki- mallivihan havaitsee hyvinkin selkeästi (jos näet esim 90-luvun Micran liittymässä, oletatko että se painaa kaasu pohjassa, liittyen motarille rajulla ylinopeudella vai ajatko varautuen siihen että kyeinen Micra liittyy noin 50kmh vauhdilla motarille) mutta mitkä ovat muiden havainnot parkkiksilla? Omissa henk.koht. autoissa ei ole tullut kolhun kolhua öööö viimeisen 15vuoden tms. aikana ja firman Corollassa on vuoden aikana jo puskuri ajettu paskaksi ja ovissa pari jälkeä. Ihan kuin tietyillä autoilla ei vain olisi väliä miten niitä kohdellaan. Ajan ja parkkeeraan kaikilla autoillani samoihin paikkoihin, samalla tavalla ja vain Corolla on saanut kolhuja.
Aika jännä huomio, itellä ei ole kyllä tullut vastaan. Olen ajellut kaikenmoisilla autoilla, mutta en ole huomannut mitään eroa parkkipaikkakolhuissa. Sanottakoon taas että pyrin tekemään asiointini silloin kun on mahdollisimman vähän muita ihmisiä liikenteessä, enkä asu pk-seudulla, joten nämä vaikuttavat varmasti asiaan. Vielä olen (näkyviltä) parkkipaikkakolhuilta säästynyt, mutta koputtanen puuta. :D
Ainoa mitä olen huomannut on että ei-premium-autoani oletetaan paljon hitaammaksi kuin mitä se on. Ja siis tämä on siistiä kun itse lähden aina ripeästi valoista, en jää ihmettelemään ja arpomaan. Joskus toki naurattaa kun lippalakkipojat eivät pääsekään ohi kun reiluntehoisella nelivedolla pääsen valoista ihan mukavaa vauhtia. Kerrankin lähtivät ajamaan perään pidemmänkin matkan, metrin päässä takapuskurista? Siis vain siksi että normaalin ripeästi lähdin valoista liikkeelle, eivätkä he sattuneet pääsemään ohi. En edes ajatellut asiaa sen kummemmin, mutta eikai se ysärin takapotkupenari nyt siitä jäältä niin nopeasti liiku. Nojuu, lippalakkipojat nyt on sellasia. Jos jollain "äksvitosella" olisin siinä ollut, niin tuskinpa olisi samanlaista reaktiota tullut. Mistäpä tuota tietää, ehkä kuvittelen kaiken.
 
Kerran piti oikein kysyä yhdeltä papparaiselta että wtf, kun olin itse ajanut todella kauas muista ja kun tuli takaisin autolle niin siihen viereen ahtautumassa papparainen lippahattu vinossa. Koputin siihen ikkunaan että tajuutsä setä että tuolla on hitto vie hehtaari tyhjää tilaa ja sä pakkaat tähän ihan viereen kiinni. Siihen se vaan että yleensä aina itse ajaa tähän paikalle ja siihen se sit kans ajoi:D
 
Kerran piti oikein kysyä yhdeltä papparaiselta että wtf, kun olin itse ajanut todella kauas muista ja kun tuli takaisin autolle niin siihen viereen ahtautumassa papparainen lippahattu vinossa. Koputin siihen ikkunaan että tajuutsä setä että tuolla on hitto vie hehtaari tyhjää tilaa ja sä pakkaat tähän ihan viereen kiinni. Siihen se vaan että yleensä aina itse ajaa tähän paikalle ja siihen se sit kans ajoi:D

Siis jollain on oma parkkipaikka. :sbsmile:
 
Kerran ajoi vasta kortinsaanut nuori nainen autonsa vinoon autoni viereiseen ruutuun. Hän ajoi autonsa aivan viistosti autoni takakulmaa hipoen ja ryhtyi edes taas sahaamalla suoristamaan autoaan. :D Näinkin se onnistuu, kun pistää onnistumaan. Poislähtiessä piti ajaa edessäolevan ruudun kautta pois, kun oli vapaana. Olisin muuten pyyhkinyt sitä pikkukinneriä ja samalla maalit omasta autosta. Hemmetti, että ihminen osaa alisuoriutua, vaikka ois muuten selväjärkinen. Kun oppii tekemään asiat väärin, niin ei hitto se on sitte vaikeeta.
 
Jatkan tätä hieman. Et ole tehnyt mitään vääärää, mutta mun mielestä ohitus pitäisi tapahtua riittävällä vauhtierolla jotta se sujuu nopeasti. Mikä tämä riittävä vauhtiero on, jätän sen nyt jokaisen pähkäiltäväksi. Voi olla että tässä em. tapauksessa vauhtiero oli 20 km/h, joka on jo ihan riittävä. On ensinnäkin ohittajan kannalta hyvä asia , että hän palaa omalle kaistalleen mahdollisimman nopeasti. Toisten kannalta olisi myös mukavaa, että ohitusmahdollisuus avautuisi myös takanatuleville, sillä joskus turvalliset ohituspaikat ovat kiven alla.

Joskus valitettavsti näkee näitä rekan ohituksia siten, että vaihtiero oli aika olematon ja ohitus kestää ikuisuuden.

Itse sallin ohitustilanteessa tarvittaessa maltillisen ylinopeuden em. syistä. Ja lainvastaistahan se on. Tiedän.
Tässä ilmeisesti kommentoit alimpana olevaa lainausta. Eli motarilla ohitetaan jonoa, jossa rekkoja, n satkunvaihdilla niin tarinassa ilmeisesti oli nopeuseroa riittävästi, kuten mainitsit.

Jos siinä ajellaan suurinpiirtein korkeinta salittua, niin toki se vähän ärsyttää perässätuliaa jonka matkavauhti olisi enemmän, mutta mihinkäs se edellä oleva siitä pääsee ennekuin oikea kaista tyhjenee.

Ärsytävä versio on ne ohittajat jotka koukkii siellä oikealla ja palaavat takaisin vasemmalle ennekuin perässä vasemmalle ajanut kerinny ohittaa.




Tulipahan todistettua taas sitä miksi kannattaa lähteä mielummin 5min etuajassa kuin 5min myöhässä. Ajelin motaria jossa 100km/h rajoitus ja kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Lähdin itse ohittamaan ihan rauhassa paria rekkaa ja muuta autoa vasemmalta vakkarissa tasainen 104 koko ajan. Takaa alkoi lähestyä ruotsalainen melko yleinen auto hieman kovempaa mitä itse ajelin ja tämä ei ilmeisesti tykännyt siitä kun ajelin ja ohitin rajoitusten mukaan näitä rekkoja ja muita autoja. Rämppäsi pitkiä pari kertaa ja jätti sitten pitkät päälle koko ohituksen ajaksi ja oli varmaan 2m päässä minun takapuskurista. Siinä kun olisi tullut isompi lätäkkö vasemmalla kaistalla ja olisin painanut jarrua, niin olisi tullut pahaa jälkeä. Lätäköitä oli nimittäin melkosen paljon joka paikassa.

Toivottavasti sai pari napakkaa kiveniskua tuulilasiin muistuttamaan tommosesta typeryydestä.
 
No vaikka sellainen että lähdetään kaksikaistaisella tiellä tyhjällä suoralla ohittamaan rekkaa äärimmäisen pienellä nopeuserolla. Tien päähän ilmestyy auton valot, mutta siitä huolimatta ohitusta ei nopeuteta ollenkaan vaan aletaan jarruttamaan ja palataan takaisin rekan taakse.
No virhe toki lähteä ohittaan, jos sille ei tilaan, mutta plussaa tuosta että keskeyttää sen ohittamisen, eikä lähde kiihdyttään ja väkisin yrittää ohi, vaikka vastaantulia. Jälkimmäisiä tuntuu tulevan enemmän vastaan, kuin keskyttäviä.
 
Minkä helvetin takia se auto pitää pysäköidä niin lähelle ettei ovia mahdu avaamaan kunnolla? Vaikka oma auto olisi jätetty parkkiksen reunaan että jää tilaa.
Nään mielessäni auton parkkisen reunassa, ja se on jotenkin pussitttu jokapuolelta.

Jko tahallsita kaverinkiusaamista, tai sitten ne ruudut paikat merkattu surkeasti. No ei silti tarvi kuskinovet tukkia, jos toinen on asiallisesti pysäköinyt. No en kannata muutenkaan kuskin oven tukkimista, kapeissa ruuduissa käytännössä nyky normileveällä joutuu sen apukuskin puolen ajaan kiinni.
 
No virhe toki lähteä ohittaan, jos sille ei tilaan, mutta plussaa tuosta että keskeyttää sen ohittamisen, eikä lähde kiihdyttään ja väkisin yrittää ohi, vaikka vastaantulia. Jälkimmäisiä tuntuu tulevan enemmän vastaan, kuin keskyttäviä.

Kyllä itseä enemmän pännii ne jotka ei uskalla sitä kaasua painaa. Jos tilaa ja aikaa on vaikka muille jakaa, niin sellainen ennakoimaton ja muusta liikennevirrasta poikkeava käytös sekoittaa koko paletin muilta.
 
No virhe toki lähteä ohittaan, jos sille ei tilaan, mutta plussaa tuosta että keskeyttää sen ohittamisen, eikä lähde kiihdyttään ja väkisin yrittää ohi, vaikka vastaantulia. Jälkimmäisiä tuntuu tulevan enemmän vastaan, kuin keskyttäviä.
Ei siinä rajoituksen mukaan suoritetussa ohituksessa sinänsä ole mitään vikaa, jos sen osaa keskeyttää kun tilanne elää. Ongelman voi luoda tilanne jossa joku takaatuleva rikkoo ohituskieltosääntöjä rankasti ja mahdollisesti lähtee ohittamaan samaan aikaan, vaikka vasen kaista ei ole vielä vapaana.

Nokkakolareissa on kaksi ryhmää, jotka ovat yliedustettuja kolaritilastoissa. Nuoret miehet tuoreella kortilla ja keski-ikäiset miehet premium autolla "ei minun kalliilla bemarilla jätetä ohitusta kesken!" Kummatkaan näistä ei osaa ajaa, mutta luulevat osaavansa.
 
Kyllä itseä enemmän pännii ne jotka ei uskalla sitä kaasua painaa. Jos tilaa ja aikaa on vaikka muille jakaa, niin sellainen ennakoimaton ja muusta liikennevirrasta poikkeava käytös sekoittaa koko paletin muilta.
Erttaisin tuosta kolme asiaa eirlleen, on virhe lähteä ohittaan jos ei ole sitä näkyvyyttä riittävästi turvalliselle ohittamiselle. Toinen virhe että lähdetään ohittaan, vaikka nopeusero ohittamiseen ei ole (2-kaistainen tie 1 suuntaansa). Ja kolmantena oikea teko, eli se että kuljettaja keskeytti ohituksen havaittuaan ettei voi sitä turvallisesti viedä loppuun.

Kaikki tekee virheitä, suuri taito että kantti riittää keskyttää se ohitus, jos se ei onnistu, vs se että lähdetään painaan väkisin, tekemällä lisää virheitä.

niin sellainen ennakoimaton ja muusta liikennevirrasta poikkeava käytös sekoittaa koko paletin muilta.
Tarinassa hän keskeytti ohituksen, ei vaarantanut muita, ei sekoittanut muiden menoa.

En muista koska tuollaisesta olisi ollut haittaa, saati harmia, mutta jos ajalee noita 2 kaistaisi teitä, niin niitä lappupohjaan ohittajia tilanteessa missä näkyy jopa vastaantualia, niin niitä pisaa haitaksi asti.
 
kuljettaja keskeytti ohituksen havaittuaan ettei voi sitä turvallisesti viedä loppuun.
No sehän se tässä virhe oli että vaikka tilaa ja aikaa olisi, niin aletaan sooloilemaan jotain jarrutteluja vaikka ohikin pääsisi kun kerran on lähtenyt ohittamaan. Eihän sitä sivullisena tiedä onko vaikka autosta hajonnut jotain, jolloin se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos lähdetään ohi, niin herran jumala sitä kaasua sitten, eikä jäädä siihen vierelle junnaamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 040
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom