Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En pääse siitä ajatuksesta kiinni että miksei vaan loisi eteen niin isoa tilaa hidastamalla, että hätäpysähdysvolvon takana voisi olan yli vilkaisun jälkeen jarruttaa rauhallisesti tai vaikka tehdä se kaistanvaihdon loppuun ennen kuin on volvon kohdalla. Tai siis mikä estäisi toimimasta näin?
Toki siinä sitten hidastaa takana olevan jonon etenemistä hetken myös, joka voi joillekin olla henkisesti hankalaa, mutta jos sen avulla pääsee toiselle kaistalle, ne muut varmaan saa volvon sieltä kohta taas kiinni.

Mutta tuo nyt oli vain arvaus että mikä se este voisi olla. Kyselen koska en ymmärrä. :)
Mieti miten pitkä matka tuo kuvailemasi tilanne on perus keskusta ympäristössä. Idealismia, joten olet toki oikeassa, mutta valitettava totuus on että jos ihmiset ajelesivat noin, kukaan ei pääsisi mihinkään. Mieti myös miten pirun nopeasti tuo Volvo hidastuu kun jarruille hypätään. Siinä ei sekunnin parin turvavåli auta. Mitä jonoihin tulee, niitä ei ollut. Itse yritin vain vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle jotta pääsen kääntymään.

Onko muilla tuoreita kokemuksia merkki- mallivihasta? Mietin lähinnä että onko tuo ovikolhimisen yms määrä räjähtänyt käsiin vai onko kyse jostain muusta. Ajaessahan tuon merkki- mallivihan havaitsee hyvinkin selkeästi (jos näet esim 90-luvun Micran liittymässä, oletatko että se painaa kaasu pohjassa, liittyen motarille rajulla ylinopeudella vai ajatko varautuen siihen että kyeinen Micra liittyy noin 50kmh vauhdilla motarille) mutta mitkä ovat muiden havainnot parkkiksilla? Omissa henk.koht. autoissa ei ole tullut kolhun kolhua öööö viimeisen 15vuoden tms. aikana ja firman Corollassa on vuoden aikana jo puskuri ajettu paskaksi ja ovissa pari jälkeä. Ihan kuin tietyillä autoilla ei vain olisi väliä miten niitä kohdellaan. Ajan ja parkkeeraan kaikilla autoillani samoihin paikkoihin, samalla tavalla ja vain Corolla on saanut kolhuja.
 
Ite kans oon pääosin välttyny, mutta vain siksi että käyn epäortodoksiseen aikaan kaupassa 96% ajasta. :D Mutta kyllä niinä harvoina kertoina jos kauemmas jättää, niin aina siihen joku löytää viereen. Ihmisten laumakäyttäytyminen on kiehtovan hämmentävää touhua.
Luulen et kyse on osittain ainakin siitä, että sitä toista autoa on helpompi tai kivempi käyttää kiintopisteenä. Miks sitä pysäköintiä ei sit voi korjata, jos huomaakin auton päätyneen liian lähelle? Laiskuutta? Välinpitämättömyyttä muita kohtaa? En tiedä, mutta ehkä mullekin osuu vielä joku päivä kohdalle ja ehkä mulla on silloin aikaa jäädä kysymään.
 
Liian pienet ruudut.

Joku on voinut parkkeerata eim 2 auton väliin ja sitten toinen on lähtenyt pois, jolloin voi ihmetellä, miksi on niin lähellä.

Parkkiruudut ovat monissa paikoissa aivan liian pieniä edes nykyisille henkilöautoille, saati jos ja kun on pakulla liikkeellä..
Ei se voi siitä olla kiinni jos oma auto on esim. reunimmaisen ruudun reunassa.
 
Mieti miten pitkä matka tuo kuvailemasi tilanne on perus keskusta ympäristössä. Idealismia, joten olet toki oikeassa, mutta valitettava totuus on että jos ihmiset ajelesivat noin, kukaan ei pääsisi mihinkään. Mieti myös miten pirun nopeasti tuo Volvo hidastuu kun jarruille hypätään. Siinä ei sekunnin parin turvavåli auta. Mitä jonoihin tulee, niitä ei ollut. Itse yritin vain vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle jotta pääsen kääntymään.
Itse kun toimin noin niin eteen syntyy ehkä 50m tilaa, hitaasti etenevissä jonoissa vähemmän, mutta joka tapauksessa 5 sekuntia luokkaa.

Kun sinne ruuhkajonoihin syntyy välejä niin se itseasiassa sujuvoittaa liikennettä, kun kaistanvaihdoille syntyy helppo paikka suorittaa, ilman että monet joutuvat tosissaan hidastamaan odotellessaan tilan syntyvän ennen kaistojen eroamista eri suuntiin. Ilman jonoja en ymmärrä että miten se hidastus ja ison välin jättö estää muita pääsemästä mihinkään? Voi olla että meillä on nyt erilaiset skenaariot mielessä, joka vaikuttaa tähän.
 
Ei se voi siitä olla kiinni jos oma auto on esim. reunimmaisen ruudun reunassa.
Juu, ei toki, jos joku pysäkäi sinne parkkiruutualueen ulkopuolelle, viimeisessä ruudussa olevan autosi viereen ja blokkaa ovesi.. Muutoin noiden ruutujen pienuutta saa ainankin Joensuussa kiroilla suurimmaassa osasta paikkoja. Varsinkin suuri osa parkkihalleista pitäisi uudestaanruuduttaa siten, että joku 1/3 paikoista poistettaisiin.. Yleensäkin keskusta on sillainen persreikä, että ei sinnä viitsi autolla mennä, muutakuin pakollisille työkeikoille..
 
Luulen et kyse on osittain ainakin siitä, että sitä toista autoa on helpompi tai kivempi käyttää kiintopisteenä. Miks sitä pysäköintiä ei sit voi korjata, jos huomaakin auton päätyneen liian lähelle? Laiskuutta? Välinpitämättömyyttä muita kohtaa? En tiedä, mutta ehkä mullekin osuu vielä joku päivä kohdalle ja ehkä mulla on silloin aikaa jäädä kysymään.
No samaa veikkaan itsekin. Silti se on jännää miten ne ruutujen viivatkin on vaikea hahmottaa, ja tarvitsee sen toisen auton siihen viereen. Mutta meitä on moneen junaan. Meikä istuu ravintolavaunussa, jotkut juttelee konduktöörin kanssa, ja osa jää vaan asemalle kun ei löydä junaa.
 
Mieti miten pitkä matka tuo kuvailemasi tilanne on perus keskusta ympäristössä. Idealismia, joten olet toki oikeassa, mutta valitettava totuus on että jos ihmiset ajelesivat noin, kukaan ei pääsisi mihinkään. Mieti myös miten pirun nopeasti tuo Volvo hidastuu kun jarruille hypätään. Siinä ei sekunnin parin turvavåli auta. Mitä jonoihin tulee, niitä ei ollut. Itse yritin vain vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle jotta pääsen kääntymään.
Mä en ole tässä keskustelussa nähnyt mitään väärää sun toiminnassa. En voi käsittää Volvo-oletetun toimintaa. Täyttä kusipäisyyttä.

Onko muilla tuoreita kokemuksia merkki- mallivihasta? Mietin lähinnä että onko tuo ovikolhimisen yms määrä räjähtänyt käsiin vai onko kyse jostain muusta. Ajaessahan tuon merkki- mallivihan havaitsee hyvinkin selkeästi (jos näet esim 90-luvun Micran liittymässä, oletatko että se painaa kaasu pohjassa, liittyen motarille rajulla ylinopeudella vai ajatko varautuen siihen että kyeinen Micra liittyy noin 50kmh vauhdilla motarille) mutta mitkä ovat muiden havainnot parkkiksilla? Omissa henk.koht. autoissa ei ole tullut kolhun kolhua öööö viimeisen 15vuoden tms. aikana ja firman Corollassa on vuoden aikana jo puskuri ajettu paskaksi ja ovissa pari jälkeä. Ihan kuin tietyillä autoilla ei vain olisi väliä miten niitä kohdellaan. Ajan ja parkkeeraan kaikilla autoillani samoihin paikkoihin, samalla tavalla ja vain Corolla on saanut kolhuja.
Aika jännä huomio, itellä ei ole kyllä tullut vastaan. Olen ajellut kaikenmoisilla autoilla, mutta en ole huomannut mitään eroa parkkipaikkakolhuissa. Sanottakoon taas että pyrin tekemään asiointini silloin kun on mahdollisimman vähän muita ihmisiä liikenteessä, enkä asu pk-seudulla, joten nämä vaikuttavat varmasti asiaan. Vielä olen (näkyviltä) parkkipaikkakolhuilta säästynyt, mutta koputtanen puuta. :D
Ainoa mitä olen huomannut on että ei-premium-autoani oletetaan paljon hitaammaksi kuin mitä se on. Ja siis tämä on siistiä kun itse lähden aina ripeästi valoista, en jää ihmettelemään ja arpomaan. Joskus toki naurattaa kun lippalakkipojat eivät pääsekään ohi kun reiluntehoisella nelivedolla pääsen valoista ihan mukavaa vauhtia. Kerrankin lähtivät ajamaan perään pidemmänkin matkan, metrin päässä takapuskurista? Siis vain siksi että normaalin ripeästi lähdin valoista liikkeelle, eivätkä he sattuneet pääsemään ohi. En edes ajatellut asiaa sen kummemmin, mutta eikai se ysärin takapotkupenari nyt siitä jäältä niin nopeasti liiku. Nojuu, lippalakkipojat nyt on sellasia. Jos jollain "äksvitosella" olisin siinä ollut, niin tuskinpa olisi samanlaista reaktiota tullut. Mistäpä tuota tietää, ehkä kuvittelen kaiken.
 
Kerran piti oikein kysyä yhdeltä papparaiselta että wtf, kun olin itse ajanut todella kauas muista ja kun tuli takaisin autolle niin siihen viereen ahtautumassa papparainen lippahattu vinossa. Koputin siihen ikkunaan että tajuutsä setä että tuolla on hitto vie hehtaari tyhjää tilaa ja sä pakkaat tähän ihan viereen kiinni. Siihen se vaan että yleensä aina itse ajaa tähän paikalle ja siihen se sit kans ajoi:D
 
Kerran piti oikein kysyä yhdeltä papparaiselta että wtf, kun olin itse ajanut todella kauas muista ja kun tuli takaisin autolle niin siihen viereen ahtautumassa papparainen lippahattu vinossa. Koputin siihen ikkunaan että tajuutsä setä että tuolla on hitto vie hehtaari tyhjää tilaa ja sä pakkaat tähän ihan viereen kiinni. Siihen se vaan että yleensä aina itse ajaa tähän paikalle ja siihen se sit kans ajoi:D

Siis jollain on oma parkkipaikka. :sbsmile:
 
Kerran ajoi vasta kortinsaanut nuori nainen autonsa vinoon autoni viereiseen ruutuun. Hän ajoi autonsa aivan viistosti autoni takakulmaa hipoen ja ryhtyi edes taas sahaamalla suoristamaan autoaan. :D Näinkin se onnistuu, kun pistää onnistumaan. Poislähtiessä piti ajaa edessäolevan ruudun kautta pois, kun oli vapaana. Olisin muuten pyyhkinyt sitä pikkukinneriä ja samalla maalit omasta autosta. Hemmetti, että ihminen osaa alisuoriutua, vaikka ois muuten selväjärkinen. Kun oppii tekemään asiat väärin, niin ei hitto se on sitte vaikeeta.
 
Jatkan tätä hieman. Et ole tehnyt mitään vääärää, mutta mun mielestä ohitus pitäisi tapahtua riittävällä vauhtierolla jotta se sujuu nopeasti. Mikä tämä riittävä vauhtiero on, jätän sen nyt jokaisen pähkäiltäväksi. Voi olla että tässä em. tapauksessa vauhtiero oli 20 km/h, joka on jo ihan riittävä. On ensinnäkin ohittajan kannalta hyvä asia , että hän palaa omalle kaistalleen mahdollisimman nopeasti. Toisten kannalta olisi myös mukavaa, että ohitusmahdollisuus avautuisi myös takanatuleville, sillä joskus turvalliset ohituspaikat ovat kiven alla.

Joskus valitettavsti näkee näitä rekan ohituksia siten, että vaihtiero oli aika olematon ja ohitus kestää ikuisuuden.

Itse sallin ohitustilanteessa tarvittaessa maltillisen ylinopeuden em. syistä. Ja lainvastaistahan se on. Tiedän.
Tässä ilmeisesti kommentoit alimpana olevaa lainausta. Eli motarilla ohitetaan jonoa, jossa rekkoja, n satkunvaihdilla niin tarinassa ilmeisesti oli nopeuseroa riittävästi, kuten mainitsit.

Jos siinä ajellaan suurinpiirtein korkeinta salittua, niin toki se vähän ärsyttää perässätuliaa jonka matkavauhti olisi enemmän, mutta mihinkäs se edellä oleva siitä pääsee ennekuin oikea kaista tyhjenee.

Ärsytävä versio on ne ohittajat jotka koukkii siellä oikealla ja palaavat takaisin vasemmalle ennekuin perässä vasemmalle ajanut kerinny ohittaa.




Tulipahan todistettua taas sitä miksi kannattaa lähteä mielummin 5min etuajassa kuin 5min myöhässä. Ajelin motaria jossa 100km/h rajoitus ja kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Lähdin itse ohittamaan ihan rauhassa paria rekkaa ja muuta autoa vasemmalta vakkarissa tasainen 104 koko ajan. Takaa alkoi lähestyä ruotsalainen melko yleinen auto hieman kovempaa mitä itse ajelin ja tämä ei ilmeisesti tykännyt siitä kun ajelin ja ohitin rajoitusten mukaan näitä rekkoja ja muita autoja. Rämppäsi pitkiä pari kertaa ja jätti sitten pitkät päälle koko ohituksen ajaksi ja oli varmaan 2m päässä minun takapuskurista. Siinä kun olisi tullut isompi lätäkkö vasemmalla kaistalla ja olisin painanut jarrua, niin olisi tullut pahaa jälkeä. Lätäköitä oli nimittäin melkosen paljon joka paikassa.

Toivottavasti sai pari napakkaa kiveniskua tuulilasiin muistuttamaan tommosesta typeryydestä.
 
No vaikka sellainen että lähdetään kaksikaistaisella tiellä tyhjällä suoralla ohittamaan rekkaa äärimmäisen pienellä nopeuserolla. Tien päähän ilmestyy auton valot, mutta siitä huolimatta ohitusta ei nopeuteta ollenkaan vaan aletaan jarruttamaan ja palataan takaisin rekan taakse.
No virhe toki lähteä ohittaan, jos sille ei tilaan, mutta plussaa tuosta että keskeyttää sen ohittamisen, eikä lähde kiihdyttään ja väkisin yrittää ohi, vaikka vastaantulia. Jälkimmäisiä tuntuu tulevan enemmän vastaan, kuin keskyttäviä.
 
Minkä helvetin takia se auto pitää pysäköidä niin lähelle ettei ovia mahdu avaamaan kunnolla? Vaikka oma auto olisi jätetty parkkiksen reunaan että jää tilaa.
Nään mielessäni auton parkkisen reunassa, ja se on jotenkin pussitttu jokapuolelta.

Jko tahallsita kaverinkiusaamista, tai sitten ne ruudut paikat merkattu surkeasti. No ei silti tarvi kuskinovet tukkia, jos toinen on asiallisesti pysäköinyt. No en kannata muutenkaan kuskin oven tukkimista, kapeissa ruuduissa käytännössä nyky normileveällä joutuu sen apukuskin puolen ajaan kiinni.
 
No virhe toki lähteä ohittaan, jos sille ei tilaan, mutta plussaa tuosta että keskeyttää sen ohittamisen, eikä lähde kiihdyttään ja väkisin yrittää ohi, vaikka vastaantulia. Jälkimmäisiä tuntuu tulevan enemmän vastaan, kuin keskyttäviä.

Kyllä itseä enemmän pännii ne jotka ei uskalla sitä kaasua painaa. Jos tilaa ja aikaa on vaikka muille jakaa, niin sellainen ennakoimaton ja muusta liikennevirrasta poikkeava käytös sekoittaa koko paletin muilta.
 
No virhe toki lähteä ohittaan, jos sille ei tilaan, mutta plussaa tuosta että keskeyttää sen ohittamisen, eikä lähde kiihdyttään ja väkisin yrittää ohi, vaikka vastaantulia. Jälkimmäisiä tuntuu tulevan enemmän vastaan, kuin keskyttäviä.
Ei siinä rajoituksen mukaan suoritetussa ohituksessa sinänsä ole mitään vikaa, jos sen osaa keskeyttää kun tilanne elää. Ongelman voi luoda tilanne jossa joku takaatuleva rikkoo ohituskieltosääntöjä rankasti ja mahdollisesti lähtee ohittamaan samaan aikaan, vaikka vasen kaista ei ole vielä vapaana.

Nokkakolareissa on kaksi ryhmää, jotka ovat yliedustettuja kolaritilastoissa. Nuoret miehet tuoreella kortilla ja keski-ikäiset miehet premium autolla "ei minun kalliilla bemarilla jätetä ohitusta kesken!" Kummatkaan näistä ei osaa ajaa, mutta luulevat osaavansa.
 
Kyllä itseä enemmän pännii ne jotka ei uskalla sitä kaasua painaa. Jos tilaa ja aikaa on vaikka muille jakaa, niin sellainen ennakoimaton ja muusta liikennevirrasta poikkeava käytös sekoittaa koko paletin muilta.
Erttaisin tuosta kolme asiaa eirlleen, on virhe lähteä ohittaan jos ei ole sitä näkyvyyttä riittävästi turvalliselle ohittamiselle. Toinen virhe että lähdetään ohittaan, vaikka nopeusero ohittamiseen ei ole (2-kaistainen tie 1 suuntaansa). Ja kolmantena oikea teko, eli se että kuljettaja keskeytti ohituksen havaittuaan ettei voi sitä turvallisesti viedä loppuun.

Kaikki tekee virheitä, suuri taito että kantti riittää keskyttää se ohitus, jos se ei onnistu, vs se että lähdetään painaan väkisin, tekemällä lisää virheitä.

niin sellainen ennakoimaton ja muusta liikennevirrasta poikkeava käytös sekoittaa koko paletin muilta.
Tarinassa hän keskeytti ohituksen, ei vaarantanut muita, ei sekoittanut muiden menoa.

En muista koska tuollaisesta olisi ollut haittaa, saati harmia, mutta jos ajalee noita 2 kaistaisi teitä, niin niitä lappupohjaan ohittajia tilanteessa missä näkyy jopa vastaantualia, niin niitä pisaa haitaksi asti.
 
kuljettaja keskeytti ohituksen havaittuaan ettei voi sitä turvallisesti viedä loppuun.
No sehän se tässä virhe oli että vaikka tilaa ja aikaa olisi, niin aletaan sooloilemaan jotain jarrutteluja vaikka ohikin pääsisi kun kerran on lähtenyt ohittamaan. Eihän sitä sivullisena tiedä onko vaikka autosta hajonnut jotain, jolloin se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos lähdetään ohi, niin herran jumala sitä kaasua sitten, eikä jäädä siihen vierelle junnaamaan.
 
No sehän se tässä virhe oli että vaikka tilaa ja aikaa olisi, niin aletaan sooloilemaan jotain jarrutteluja vaikka ohikin pääsisi kun kerran on lähtenyt ohittamaan. Eihän sitä sivullisena tiedä onko vaikka autosta hajonnut jotain, jolloin se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos lähdetään ohi, niin herran jumala sitä kaasua sitten, eikä jäädä siihen vierelle junnaamaan.
Kunnes havaitaan se pirun iso vesimassa/loskakasa joka peittää puolet motarista... Vaikka yrität ajaa kiltisti ja ennakoivasti ja esim rekoista ja busseista ohi ilman säätöä, esimerkkitapauksissa jouduin silti olemaan jarrulla paikoin rajustukin että sain auton nopeuteen missä en olisi kaiteessa tai bussin alla, kunnes pystyin taas kiihdyttämään ohi.
 
No sehän se tässä virhe oli että vaikka tilaa ja aikaa olisi, niin aletaan sooloilemaan jotain jarrutteluja vaikka ohikin pääsisi kun kerran on lähtenyt ohittamaan. Eihän sitä sivullisena tiedä onko vaikka autosta hajonnut jotain, jolloin se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos lähdetään ohi, niin herran jumala sitä kaasua sitten, eikä jäädä siihen vierelle junnaamaan.
Eli tarina on nyt sellainen että ajellaan jossa pohjanmaan 10km suoralla ja suoran päähän ilmestyy vastaantulian valot ? ja olisi turvallisesti kerinnyt rajoitusten ja auton kyvyillä ohi, niin ohittaja keskeytti ohituksen ?
No toki tuo kuullostaa oudolta, mutta jos ohittajan mielestä ei voinut ohitusta suorittaa loppuun turvallisesti, niin oikeapäätös se keskeyttää. Johtuko päätös sitten siitä että paikka ei ollut tuttu ja ei pystynyt arvioimaan luotettavasti etäisyyttä, vai oliko pimeää ja vastaantulian valot heikensi näkyvyyttä.

Vaikka olisi sitten keskeyttämisen jälkeen havainnut, että olisi pystynyt viemään ohituksen loppuun, niin silti päätös hyvä.

Kirjoitit jostain kilometrinsuorasta, niin tyypillisessä rekan ohituksesta satasen alueella, niin kilometrinsuora on noin lähtökohtaisesti lyhyt.
 
Ikäväkseni totean että ihmisillä ei yleensä vain ole käsityskykyä ympärillä tapahtuvista asioista. Pätee todella paljon autoiluun. Juu kauniissa maailmassa se olisi se että siinä olisi tuollainen skenaario käynyt, että on ollut muita autoja, että kun parkkialueen taaimmaiseen nurkkaan on yksin pysäköinyt, niin siihen on yhden ruudun päähän tullut auto, niin seuraavan pitää siihen kapeaan väliin päästä (vaikka siinä olisi 100m säteellä täysin tyhjää?). Ei se oikeassa maailmassa niin mene. Ja siis olisihan se mahtavaa jos näin olisi, että ihmiset olisivat fiksuja ja ajattelevaisia, ja tällainen olisi vain sattumusten seurausta, mutta ihmiset nyt on aika ajattelemattomia ja omaa napaa tuijottavia persereikiä noin lähtökohtaisesti kun katselee mitä tuolla tien päällä tapahtuu.
Siinä voi olla nimetty ruutu. Esim oma ruutu kämpän pihassa on reunimmainen nimetty ruutu ja kun olen poissa ja palaan esim klo 23, niin joku voi olla vierasruudussa ja senverran lähellä, että väliin ei meinaa mahtua /ei mahdu. Sitten on ongelma itsellä ja muilla, että pitää puristautua autoon..

Toki jos oikeinhyvin vituttaa, niin sitten auto parkkiin seuraavaan vierasruutuun, siten että idiootti saa mennä autoonsa apukuskin puolelta, kun kuskin puolen väliin ei mahdu..

Siinäkin on paikka, jota pitäisi harventaa siten, että joka viides ruutu otettaisiin pois.
 
Tänään oli koko päivän melkoinen usva ainakin täällä Varsinais-Suomessa ja jälleen kerran kanssa-autoilijat ajelivat tyytyväisinä pelkät päivävalot päällä ja peräpäät yhtä pimeänä kuin kuljettajan paikalla istuvan matkustajan ajukoppa. Takseja myöten. Eikö taksikuskien pitäisi kuitenkin olla ammattilaisia ja osata laittaa valot päälle?
 
Itsekin napsuttelin sekä valot että takasumarin päälle. Tuossa ennen klo 15:stä oli kuitenkin sen verran "kirkasta" että automatiikka ei kytkenyt lähivaloja päälle (toki omassa perässä valot palavat riippumatta tuosta) vaikka olisi kyllä ollut tarpeen (että auto näkyisi myös edestäpäin).
 
Minkä helvetin takia se auto pitää pysäköidä niin lähelle ettei ovia mahdu avaamaan kunnolla? Vaikka oma auto olisi jätetty parkkiksen reunaan että jää tilaa.

Tänä talvena tullut molempiin takaoviin kuopat kun naapuriruuduilta on ovia availtu. Voin sanoa että kyllä vituttaa. Jostakin syystä mun auton viereen haluaa aina parkkeerata joku rekan kokoinen maasturi joka ei mahdu muutenkaan ruutuun.
 
Tänä talvena tullut molempiin takaoviin kuopat kun naapuriruuduilta on ovia availtu. Voin sanoa että kyllä vituttaa. Jostakin syystä mun auton viereen haluaa aina parkkeerata joku rekan kokoinen maasturi joka ei mahdu muutenkaan ruutuun.
Onneksi harrasteauto on kokoa kirppu, molemmilla puolilla on isot möhköt :D. Jouduin kerran pysäköimään Toyotan siihen ja ai saakeli kun sai olla tarkkana ulos noustessa. En tiedä mikä tuuri itsellä on noissa taloyhtiön parkkiksissa koska toisessa paikassa on sitten vieressä mm. kuski joka ei aina muista mikä on oma ruutu, auto on melkein aina oman ruudun viivalla. Onneksi toisella puolella on pienempi auto jonka kuskin kanssa sovittu että saan ajaa aikalailla hänen ruutunsa laitaan.
 
Muistan joskus parikymppisenä kun ajoin vielä pienellä Peugeotilla kouluaikoina, ja pienkerrostalomme piha oli vain hiekoitettu ja tolppapaikat laitettu nurmikon rajalle. Jätin auton aina selvästi oman tolppani oikealle puolelle, en koskaan edes tolpan "päälle". Kun muutin tähän taloon, soitti ovikelloa joku vanha mies ja sanoi että tervetuloa taloon, mutta nyt kannattaa heti ensimmäisenä opetella parkkeeraamista. Kysyin miten niin, ja lähdettiin yhdessä katsomaan. Minun pieni peugeottini oli täydellisesti tolpan oikealla puolella, ja hänen pieni renault oli hieman tolpan "päällä", vasemmalla puolellani eli käytännössä viivan päällä jos viivaa olisi siihen koskaan tehty. Sanoin etten väittele asiasta, ja että oma autoni on oikein omalla paikallaan. Mies tuli vielä kolme erillistä kertaa oven taakse valittamaan. Laittoi vielä muutaman lapun postiluukusta ja kertoi minkälainen mulkku oikein olen, nuori typerä ja tyypillinen opiskelija joka ei välitä muista.

Ihmettelin aikani että miksi tyhjästä asiasta pitää tehdä ongelma. Autoni oli aina juuri siinä missä sen kuului olla. Meni muutama viikko, ja tämä kaveri oli kirkkaan punaisella maalilla käynyt maalaamassa autojen edessä olevaan pieneen kivetykseen "parkkiruutuviivat". Oli kätevää, että heidän parkkiruudun leveys oli paljon suurempi kuin minun, tolpatkaan eivät siis täsmänneet viivojen kanssa. Tästä huolimatta autoni oli aina näiden viivojen välissä (totta puhuen aikalailla samassa kohtaa kun ennenkin, joten hänen piirtämä viiva autoni oikealle puolelle oli melkein renkaassa kiinni).

Ajattelin sitten yksi päivä että no, koska mies tulee oven taakse yleensä neljän jälkeen, että varmaan hän tulee töistä silloin kotiin. Menin ulos tupakalle koska halusin vain katsoa että onko miehellä joku ongelma oman parkkeerauksensa kanssa, niin hän koittaa saada jostain lisää tilaa. Katsoin kun mies ajoi ruutuun, poistui autosta ja jäi odottamaan auton taakse. Pelkääjän paikalta nousi valehtelematta noin 200 kiloinen vanhempi nainen, jolla kesti 15 minuuttia päästä autosta ulos. Luultavasti miehen vaimo siis. Asiaa hankaloitti se, että hänen piti kokoajan pitää auton ovesta kiinni ettei se osu minun autooni. Kun nainen vihdoin pääsi autosta ylös, hänen kylkensä laahasivat molempien autojen kylkiä.

Tilanne aukesi minulle aika nopeasti. Yhtä asiaa en ymmärrä, miksei vaimoa voi päästää autosta ulos ennen parkkeeraamista?
 
Turvaväleistä täällä olikin juttua. Jatketaan vanhaa valitusta: Miksi ihmisten on pakko vaihtaa kaistaa aivan keulan eteen, vaikka edessä olisi kuinka paljon tilaa tahansa? Tätä en vaan ymmärrä. Siinä aiheutetaan samalla myös se tilanne, että jos siellä edessä sattuu tapahtumaan mitä tahansa, johon ohittaja joutuu reagoimaan, minulle jää kovin vähän aikaa samaan reagointiin. Ainoa vaihtoehto on alkaa itse hidastamaan ja kasvattamaan väliä uudestaan. Typerimmissä tilanteissa tuo tapahtuu motarilla ja ohittaja ei sitten ajakaan kovempaa, vaan jää siihen eteen hidastelemaan.

Sama toistuu ihan samalla tavalla taajamassa. Jos pidän mitään väliä edellä ajavaan, tuntuu se olevan kuin kutsuhuuto sille, että jokaisen malttamattoman vasemman kaistan "ohittajan" on pakko päästä siihen väliin, kun ei viitsitty ajoissa ryhmittyä oikein, vaikka veikkaan suurimman osan olevan paikallisia, jotka kyllä tietävät, missä tulisi ajaa, jos haluaa mennä toivomaansa suuntaan.
 
Turvaväleistä täällä olikin juttua. Jatketaan vanhaa valitusta: Miksi ihmisten on pakko vaihtaa kaistaa aivan keulan eteen, vaikka edessä olisi kuinka paljon tilaa tahansa? Tätä en vaan ymmärrä. Siinä aiheutetaan samalla myös se tilanne, että jos siellä edessä sattuu tapahtumaan mitä tahansa, johon ohittaja joutuu reagoimaan, minulle jää kovin vähän aikaa samaan reagointiin. Ainoa vaihtoehto on alkaa itse hidastamaan ja kasvattamaan väliä uudestaan. Typerimmissä tilanteissa tuo tapahtuu motarilla ja ohittaja ei sitten ajakaan kovempaa, vaan jää siihen eteen hidastelemaan.

Sama toistuu ihan samalla tavalla taajamassa. Jos pidän mitään väliä edellä ajavaan, tuntuu se olevan kuin kutsuhuuto sille, että jokaisen malttamattoman vasemman kaistan "ohittajan" on pakko päästä siihen väliin, kun ei viitsitty ajoissa ryhmittyä oikein, vaikka veikkaan suurimman osan olevan paikallisia, jotka kyllä tietävät, missä tulisi ajaa, jos haluaa mennä toivomaansa suuntaan.
Tästä pääsee eroon vain joko ajamalla vähintään +10 km/h rajoitukseen nähden tai 20 km/h alle. Tällä toimenpiteellä eliminoit suurimman osan idiooteista. Reippaammalla nopeudella sieltä ei tule yleensä ohi kuin harvat, jotka osaavat ajaa. Alinopeus ei ole ihan aukoton systeemi, kun jollain dynaamisella ajajalla voi silti olla riittävän nopeat reaktiot, että pääsee kaistalle liian lähelle. Tai sitten joku rasittavin mahdollinen tapaus eli myöskin reipasta alinopeutta ajava joka suorittaa ensin 5 km ohituksen vain liittyäkseen nenän eteen. Taitolaji tuo motarilla ajaminen. Jos käy tuuri, niin löytyy joku sopiva poka eteen ajamaan, jonka perässä riittävän pienellä mutta turvallisella etäisyydellä voi ajaa ilman väliin tunkevia. Tai ainakin suurin osa eliminoituu.

e: Jos autojen eteen liittyminen ja hidastelu sen jälkeen tuntuu jatkuvalta ongelmalta, niin kannattaa varmistaa nopeusmittarista (ilman vakkaria ajaessa), että et itse kiihdytä. Ohitettuun kohdistuva vetosäde on kyllä kovin mielenkiintoinen ilmiö. 1-2 km pätkällä saa auton heittämällä kiinni ja ohituksen jälkeen seuraavat 5 km ei jää yhtään (omaa nopeutta kasvattamatta).
 
Tästä pääsee eroon vain joko ajamalla vähintään +10 km/h rajoitukseen nähden tai 20 km/h alle. Tällä toimenpiteellä eliminoit suurimman osan idiooteista. Reippaammalla nopeudella sieltä ei tule yleensä ohi kuin harvat, jotka osaavat ajaa. Alinopeus ei ole ihan aukoton systeemi, kun jollain dynaamisella ajajalla voi silti olla riittävän nopeat reaktiot, että pääsee kaistalle liian lähelle.

Hyvin tuoreella kokemuksella (mistä pari sivua sitten mainitsin), vain tuo runsas ylinopeus toimii. Kun ajelin tuoreilla nastoilla muutaman sata kilometriä 80 mittarissa motarilla, niin kyllä siinä sai ihan jatkuvasti todistaa tätä ilmiötä.

Nimenomaan noita dynaamisia tuntuu olevan tosi paljon. Pahinta on että luulevat varmaan olevansa koviakin rattimiehiä.
 
Turvaväleistä täällä olikin juttua. Jatketaan vanhaa valitusta: Miksi ihmisten on pakko vaihtaa kaistaa aivan keulan eteen, vaikka edessä olisi kuinka paljon tilaa tahansa? Tätä en vaan ymmärrä. Siinä aiheutetaan samalla myös se tilanne, että jos siellä edessä sattuu tapahtumaan mitä tahansa, johon ohittaja joutuu reagoimaan, minulle jää kovin vähän aikaa samaan reagointiin. Ainoa vaihtoehto on alkaa itse hidastamaan ja kasvattamaan väliä uudestaan. Typerimmissä tilanteissa tuo tapahtuu motarilla ja ohittaja ei sitten ajakaan kovempaa, vaan jää siihen eteen hidastelemaan.

Sama toistuu ihan samalla tavalla taajamassa. Jos pidän mitään väliä edellä ajavaan, tuntuu se olevan kuin kutsuhuuto sille, että jokaisen malttamattoman vasemman kaistan "ohittajan" on pakko päästä siihen väliin, kun ei viitsitty ajoissa ryhmittyä oikein, vaikka veikkaan suurimman osan olevan paikallisia, jotka kyllä tietävät, missä tulisi ajaa, jos haluaa mennä toivomaansa suuntaan.
Ehkä voisin tässä myöntää sen, että joskus on tullut tehtyä tätä liian lähelle eteen palaamista kun joku on selkeästi ajonopeudellaan häirinnyt kaikkia muita ympärillä liikkuvia. Esimerkiksi kaksikaistaisella tiellä ruuhka-aikaan reilun alinopeuden ajaminen siten, että liikenne alkaa pakkautua molemmille kaistoille.

Kuitenkin nyt kun tätä mietin tarkemmin niin ehkä olisi syytä lopettaa moinen kokonaan. Eivät he minun protestini syytä ole varmaan yhdelläkään kertaa ymmärtäneet.
 
Hyvin tuoreella kokemuksella (mistä pari sivua sitten mainitsin), vain tuo runsas ylinopeus toimii. Kun ajelin tuoreilla nastoilla muutaman sata kilometriä 80 mittarissa motarilla, niin kyllä siinä sai ihan jatkuvasti todistaa tätä ilmiötä.

Nimenomaan noita dynaamisia tuntuu olevan tosi paljon. Pahinta on että luulevat varmaan olevansa koviakin rattimiehiä.

Just ajelin 300km pääosin motaria ja gps-nopeus 108@100 motarilla, vakkari päällä. Moni joka minut ohitti, vaihtoi kaistaa suoraan eteen vaikka tilaa oli. Mikään ruuhka ei ollut. Osa vieläpä vain kävi siinä heittämässä kurat ja vaihtoi heti pois, koska piti ohittaa seuraava.

Olivat varmaan just niitä dynaamisia kuskeja ja tää oli jotain viestintää tai joustamista, jota en ymmärrä. Ei ollut valojen vilkuttelua eikä peränuohoamista kyllä.
 
Ehkä voisin tässä myöntää sen, että joskus on tullut tehtyä tätä liian lähelle eteen palaamista kun joku on selkeästi ajonopeudellaan häirinnyt kaikkia muita ympärillä liikkuvia. Esimerkiksi kaksikaistaisella tiellä ruuhka-aikaan reilun alinopeuden ajaminen siten, että liikenne alkaa pakkautua molemmille kaistoille.

Kuitenkin nyt kun tätä mietin tarkemmin niin ehkä olisi syytä lopettaa moinen kokonaan. Eivät he minun protestini syytä ole varmaan yhdelläkään kertaa ymmärtäneet.

Mulla ei ole kyllä kyse alinopeudella ajamisesta ja ajan myös hyvin tasaisella nopeudella, joten sinänsä en provosoi ketään noin käyttäytymään. En tiedä sitten näistä dynaamisista kuskeista, että mitä itse ajattelevat, jos joku tekee heille samaa. Oppivat varmaan vasta sitten, jos joutuvat itse samaan tilanteeseen ja tulee joku yllättävä tilanne tai nasta lasiin. Tai sitten ei.
 
Mulla ei ole kyllä kyse alinopeudella ajamisesta ja ajan myös hyvin tasaisella nopeudella, joten sinänsä en provosoi ketään noin käyttäytymään. En tiedä sitten näistä dynaamisista kuskeista, että mitä itse ajattelevat, jos joku tekee heille samaa. Oppivat varmaan vasta sitten, jos joutuvat itse samaan tilanteeseen ja tulee joku yllättävä tilanne tai nasta lasiin. Tai sitten ei.
En sitä missään nimessä tarkoittanutkaan. Pahoittelut jos tällainen käsitys syntyi. Minä olen tällainen dynaaminen kuski, ja kyllä tuo liian lähelle eteen siirtyminen ärsyttää minuakin. Juuri viime viikonloppuna kolmostiellä tuli ikävä kiveniskemä auton tuulilasiin tuon takia.
 
Just ajelin 300km pääosin motaria ja gps-nopeus 108@100 motarilla, vakkari päällä. Moni joka minut ohitti, vaihtoi kaistaa suoraan eteen vaikka tilaa oli. Mikään ruuhka ei ollut. Osa vieläpä vain kävi siinä heittämässä kurat ja vaihtoi heti pois, koska piti ohittaa seuraava.

Olivat varmaan just niitä dynaamisia kuskeja ja tää oli jotain viestintää tai joustamista, jota en ymmärrä. Ei ollut valojen vilkuttelua eikä peränuohoamista kyllä.
Se eteen vaihtaminen on niin laajaa, tyypillistä, että veikkaan vahvasti siitä että sen etäisyyden arviointi on vaikeaa, jos se on eteenkin vaikeaa, niin se on paljon haastavampaa taaksepäin. Sitten päälle nämä jotka pienessä paniikissa lähtee altapois jos kontissa toinen.

Oma lukunsa on sitten noi jotka poukkoilee kaistalta toiselle, veikkaan että osa boomereita jotka aikanaan opetettu että ajetaan oikealla kaistalla, tapa syntynyt 70 luvulla jolloin liikenne vähäistä, ja turvallisuus opitkin mitä oli.

Nuo poukkolijat ovat ärsyttäviä myös silloin jos ohituskaistalla useampi ohittaja, niin yksi siellä sitten poukkoilee kaistalta toiselle melkein jokaisen ohitettavan välissä. Näinä aikoina sitten paskovat tehokkaasti kaikkien lasit + aiheuttava pummpausliikettä kummallekkin kaistalle.
 
Aika moni ohittaa motarilla samalla ajatustavalla kuin maantiellä, jolloin on perusteltua siirtyä mahdollisimman nopeasti pois vastaantulevien kaistalta.
 
Aika moni ohittaa motarilla samalla ajatustavalla kuin maantiellä, jolloin on perusteltua siirtyä mahdollisimman nopeasti pois vastaantulevien kaistalta.

Maantielläkin voi ihan hyvin olla vastaantulevan kaistalla edes niin pitkään että taustapeilistä näkee valot, jos se vaan on turvallista. Jos se ei onnistu, niin ei sitä ohitusta ole alkuunsakkaan ollut kovin turvallista suorittaa.

Toki tilannekohtaista aina, mutta lähinnä tosiaan haen sitä, että maantielläkään ei läheskään aina ole kiire, pakko tai turvallisinta palata keulaa viistäen oikealle.
 
Maantielläkin voi ihan hyvin olla vastaantulevan kaistalla edes niin pitkään että taustapeilistä näkee valot, jos se vaan on turvallista. Jos se ei onnistu, niin ei sitä ohitusta ole alkuunsakkaan ollut kovin turvallista suorittaa.
No tämähän nyt oli ihan perusoletus :confused: Ihan eteenhän sitä tulee silti, jos taustapeilistä näkee valot.
 
Tämä

1000045822.jpg
 
Pysäköidään latauspaikoille, mutta ei ladata?
Jep, ja pääasiassa kyse aina kuitenkin ladattavista autoista. Eli ei mene senkään piikkiin, ettei huomaisi kyseessä olevan latauspaikka, vaan näitä pidetään jonain sähköautoilijoiden VIP-paikkoina.
 
Jep, ja pääasiassa kyse aina kuitenkin ladattavista autoista. Eli ei mene senkään piikkiin, ettei huomaisi kyseessä olevan latauspaikka, vaan näitä pidetään jonain sähköautoilijoiden VIP-paikkoina.

Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
 
Juu, tuntuu olevan nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että laturin blokkaa latauskykenevä -auto. Toki vaikea sanoa kuinka iso osa tekee tuota vain silloin kun niitä latauspaikkoja on reilusti vapaana, eli mikä se mulkkuuden aste on. Itse on tullut koettua helpommaksi käyttää latauspaikkoja vain lataamiseen, koska autojen seisottaminen lataamatta kusee omiin muroihin pidemmän päälle.
 
Juu onhan tossa vähän samaa efektiä jos itse parkkeerais tankkauspaikalle.

Parkkisääntöihin vois tulla pykälä että voi laputtaa jos ei ole auto piuhan päässä latauspaikoilla.
 
Juu, tuntuu olevan nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus että laturin blokkaa latauskykenevä -auto. Toki vaikea sanoa kuinka iso osa tekee tuota vain silloin kun niitä latauspaikkoja on reilusti vapaana, eli mikä se mulkkuuden aste on. Itse on tullut koettua helpommaksi käyttää latauspaikkoja vain lataamiseen, koska autojen seisottaminen lataamatta kusee omiin muroihin pidemmän päälle.

Ei nyt suoraan liity tähän, mutta tuohon latauskokemukseen liittyen ole kyllä todistanut melkoisia suorituksia Teslan supercharger asemilla. Esimerkiksi Jyväskylän Keljossa on nykyään tuollainen ja toisinaan siinä käy niin, että kaikki latauspaikat ovat täynnä ja siihen alkaa jonoutumaan useampia autoja. Jotkut jättävät Teslansa siihen pidemmäksi aikaa (oletettavasti ovat kaupoilla) ja joskus olen todistanut, kun se alkaa kuumentamaan joidenkin tunteita, kun laturille ei tahdo päästä (tosin kyse ei ole siitä, etteivätkö autot olisi latauksessa). Voihan se olla, että tullaan hyvin vajaalla latauksella siihen ja kun talvi kuitenkin on, niin ei kehdata varmaan mukavuussyistä oikein laittaa autoa virrattomaksikaan. Aika pitkään jotkut siinä tolpalla viihtyvät, vaikka istuisivat autossa. Oikeastaan suurin ihmetys on ollut se, että kun siinä viereisen Prisman pihalla on ABC:n latausasema, niin siihen eivät nuo kaikki jonottajat millään eksy, vaikka tilaa olisi. Samalla alueella on myös K-lataus ja ei niitä Tesloja siihenkään aina päädy. Tiukasti odotellaan omaa vuoroa siihen superchargerille. Joku viisaampi osaa varmaan sanoa miksi näin?
 
Joku kieltomerkki tuossa on, mutta en saa selvää mitä siinä lukee. Onko tuota sähköauton lataamattomuutta erikseen kielletty? Joo, hyvien tapojen mukaista olisi olla pysäköimättä tuohon, jos ei aio ladata, mutta aika moni tarvitsee sen kirjaimellisen kiellon, jotta tajuaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
Kyllähän se tuohon pysäköinnistä saatava ylemmyydentunne on monille riittävä motivaattori tuolle käytökselle.
 
Jep, ja pääasiassa kyse aina kuitenkin ladattavista autoista. Eli ei mene senkään piikkiin, ettei huomaisi kyseessä olevan latauspaikka, vaan näitä pidetään jonain sähköautoilijoiden VIP-paikkoina.
Toisaalta ainakin ruuhka-aikoina muita autoilijoita kohtaan voi olla ihan hyvä, että ladattavat autot valikoi noita latauspaikkoja joka tapauksessa. Koska niitä on esimerkiksi Lippulaivassa paljon. Tällöin tavallisille autoille jää niitä tavallisia paikkoja paremmin.

Ja joo onhan sekin taas toisaalta pois niiltä sähköautoilta, jotka haluaisi ladata, jos käy niin, että suurin osa latauspaikoilla olevista ei lataa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 487
Viestejä
4 596 775
Jäsenet
75 640
Uusin jäsen
Saqx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom