Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eiköhän kyseessä ole kuitenkin vain ilmiö, missä yritykset haluavat näennäisesti osoittaa tukevansa sähköistä ja "vihreää" liikkumista?
Siinä "sivussa" varataan parhaat pysäköintipaikat eniten ostovoimaa omaaville asiakkaille ja kauppias kiittää.
Yritykset tai kaupat eivät käsittääkseni saa rahaa autovalmistajilta että heidän sähköautot myisivät paremmin? Kyse on vaan kauppojen tietoisesta valinnasta suosia tiettyjä kohderyhmiä...
Olet ehdottomasti oikeassa ja molempi parempi. Tiedän että itsekin valitsin tiettyjä kauppakeskuksia tai kauppoja mihin mennä jos sain auton lataukseen nopealla laturilla samalla kun kävin kaupassa. Tämä tosin ennen aikaa kun itsellä oli kotilataus mahdollista. Sen tulon jälkeen muutin tiettyjä tapojani takaisin enemmän polttis tyyppiseen. En välittänyt reiteistä tai milloin ladata koska löi vain illalla lataukseen.
 
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...

Teinibemari voi tarkoittaa sitä, että siellä jokin nuoruuden voimissaan testosteronia pursuava yksinvaltias, kuka ottaa juuri sen parkkipaikan jonka hänen ylhäisyytensä haluaa. Näitä perinteisiä itsekkäitä kusimulkkuja joita on liikenne muutenkin täynnä.
 
Teinibemari voi tarkoittaa sitä, että siellä jokin nuoruuden voimissaan testosteronia pursuava yksinvaltias, kuka ottaa juuri sen parkkipaikan jonka hänen ylhäisyytensä haluaa. Näitä perinteisiä itsekkäitä kusimulkkuja joita on liikenne muutenkin täynnä.
Tai se naapuri/naapurin vieras joka ei tajua mikä ruutu on mikä. Olen pari kertaa ajanut kotiin havaiten naapuriruudun auton olevan omassa ruudussani. Jotkut eivät vain osaa. Kerran olen pysäköinyt kyseisen naapurin ruudussa ja kahdesti ajanut vain omaan toiseen ruutuun nyt kun harraste on talvisäilössä.
 
Tai se naapuri/naapurin vieras joka ei tajua mikä ruutu on mikä. Olen pari kertaa ajanut kotiin havaiten naapuriruudun auton olevan omassa ruudussani. Jotkut eivät vain osaa. Kerran olen pysäköinyt kyseisen naapurin ruudussa ja kahdesti ajanut vain omaan toiseen ruutuun nyt kun harraste on talvisäilössä.
Naapuriruudun auto väärässä parkissa? Ei kai nyt kukaan ajokunnossa oleva voi ajaa "ohi" jos kyse on omasta parkista?
Varmaan jokunen toisto tulee kun siihen aikaisemmin ajanut, jos alkaa menemään huti, niin olisin enemminkin huolissani kuskin ajokyvystä...
Varmaan joku dementikko kenellä ei kyky riitä ajamaan autoa muutenkaan?

Edit. Ja tarkoitin siis, että jos se naapurin auto on kuitenkin yleensä oikealla paikalla, niin melko outoa että välillä "lipsuu" väärään ruutuun?
 
Naapuriruudun auto väärässä parkissa? Ei kai nyt kukaan ajokunnossa oleva voi ajaa "ohi" jos kyse on omasta parkista?
Varmaan jokunen toisto tulee kun siihen aikaisemmin ajanut, jos alkaa menemään huti, niin olisin enemminkin huolissani kuskin ajokyvystä...
Varmaan joku dementikko kenellä ei kyky riitä ajamaan autoa muutenkaan?
Joku 30v kundi kyseessä. Ainoa asia mitä annan, monesta tolpasta on jo yllä olevien puiden paskan takia numerot kuluneet pois, suurin osa ruuduista on tyhjiä kun ajelen normi aikaan kotiin, joudun itsekin tarkistelemaan välillä että olihan tuo nyt varmasti oikea ruutu. Tarpeeksi monta ruutua vierekkäin ilman referenssiä, riski on olemassa, mutta kyllä sentään pitäisi tajuta jos se sähkötolppa olikin yhtäkkiä normaalista poiketen toisella puolella autoa. Kyseinen kundi myös tosiaan ajaa romunsa ihan oman ruudun laitaan ja joudun itse ajamaan ihan oman ruutuni laitaan (naapurin luvalla) että kaikki mahtuvat kulkemaan molempien puolien ovista. Jotenkin sellainen fiilis että jos tuo kaveri kolhisi ovella omaa autoa, ei se siitä lappua jättäisi ja vänkäisi takuulla vastaan vaikka olisi todisteet videolla. Harmi ettei ollut Teslaa enään kun otin tuon toisen ruudun itselle. Olisi todennäköisesti miettinyt parkkeeraamistaan hiukan eri tavalla kun sentry mode olisi vilkutellut valoja kun ollaan ihan kyljessä ja näytöllä lukee että olet kamerassa.
 
Hommahan on mennyt pieleen kun nuo latauspaikat on aika usein asennettu parhaille paikoille, lähelle sisäänkäyntejä. Ihan sama omassa firmassa.

Jos olisivat kaukana ovista, niin kukaan ei viitsisi jättää turhaan kauas latauspaikalle autoa, jos ei autoa ole tarvetta ladata.
Olen kyllä Helsingin Redissä todistanut myös tapausta, jossa teslakuski pysäköi parkkihallin viimeisessä nurkassa olevalle latauspaikalle laittamatta autoaan lataukseen. Tämä ihmetytti jo "kohtuullisesti", kun oven edessäkin olisi ollut tyhjiä ruutuja.
 
Onkohan BMW kuskeilla asennevaiva jo syntyessään vai syntyykö se auton oston myötä? Meidän talon parkkipaikat on sisäpihalla katoksessa ja jokaisen kohdalla ilmoitetaan että kyseessä on yksityinen pysäköintialue ja tämä ruutu on varattu autolle jonka rekisterikilpi on ABC-123, mutta eikö vaan ollut joku teinibemari meikäläisen ruudussa kun tuli töistä kotia ja sitten oli mission-impossible etsiä vapaata parkkipaikkaa kadulta että saa ruokakassit vesisateessa kannettua kotia...... vituttaa sen verran että huomenna aamusta ensimmäisenä soitan hinausyhtiöön että saavat tulla viemään sen pois ja ihan sama vaikka dumppaavat bemarin lähimpään jokeen...
Vinkki: jätä auto parkkiin siihen taakse. Ei varmaan toista kertaa näy enää sinun ruudussa.
 
Eiköhän latauspaikkojen sijainnissa käytännössä aina määrittävä tekijä ole olemassa olevan infran sijainti rakennusten lähistöllä. Sen verran halpaa hupia on noiden latausasemien ja niiden vaatiman infran rakentaminen. Siinä ei paljon investoinnin kustannuksissa paina, vaikka asennusukkoja kuskataan toisesta päästä Suomea tekemään asennuksia ja jokainen varmaan tietää kuinka halpoja ovat tämän maan miestyötunnit.
 
Eiköhän latauspaikkojen sijainnissa käytännössä aina määrittävä tekijä ole olemassa olevan infran sijainti rakennusten lähistöllä. Sen verran halpaa hupia on noiden latausasemien ja niiden vaatiman infran rakentaminen. Siinä ei paljon investoinnin kustannuksissa paina, vaikka asennusukkoja kuskataan toisesta päästä Suomea tekemään asennuksia ja jokainen varmaan tietää kuinka halpoja ovat tämän maan miestyötunnit.
Jollain parkkisella/hallilla ?
Ei ne lataus asemat aina ole siellä mihin lyhyimmät ja tai helpoimmat kaapeli reitit. Isot kauppa paikat ovat valmiima laittamaan muutaman tonnin lisää siihen mikä lisää asiointia
 
Vinkki: jätä auto parkkiin siihen taakse. Ei varmaan toista kertaa näy enää sinun ruudussa.
Ei hyvä idea koska:
1. Sitten olisi oma auto tien tukkeena estämässä naapureiden kulkemisen
2. Todennäköisesti seurauksena on oma auto täynnä lommoja kun tämä kuski yrittää saada autonsa pois.
3. Laitonta ja tuloksena voi olla sakot + oman auton hinaus.

Auto on edelleen parkissa ja aamupäivän soitellut hinausliikkeitä läpi, ei ole vielä löytynyt sitä firmaa jolla on oikeus hinata tällä alueella autoja pois. Tiedon saa kuulemma kaupunginkansliasta joka aukeaa maanantaina.
Noh, tästä oppineena on laitettava rullat tilaukseen niin saa ainakin tulevaisuudessa itse siirrettyä auton pois, ja jos työntää tielle asti, niin sieltä voi sitten poliisi poimia pois eikä tarvitse itse miettiä kuka hinaa ja kuka maksaa.
 
Ei hyvä idea koska:
1. Sitten olisi oma auto tien tukkeena estämässä naapureiden kulkemisen
2. Todennäköisesti seurauksena on oma auto täynnä lommoja kun tämä kuski yrittää saada autonsa pois.
3. Laitonta ja tuloksena voi olla sakot + oman auton hinaus.

Auto on edelleen parkissa ja aamupäivän soitellut hinausliikkeitä läpi, ei ole vielä löytynyt sitä firmaa jolla on oikeus hinata tällä alueella autoja pois. Tiedon saa kuulemma kaupunginkansliasta joka aukeaa maanantaina.
Noh, tästä oppineena on laitettava rullat tilaukseen niin saa ainakin tulevaisuudessa itse siirrettyä auton pois, ja jos työntää tielle asti, niin sieltä voi sitten poliisi poimia pois eikä tarvitse itse miettiä kuka hinaa ja kuka maksaa.
Joo meinasinkin jo tuohon laittaa että kannattaa olla suht arvoton auto itsellä ja tosiaan jos tukkii muiden kulkemista niin silloinhan tuo keino ei kovin hyvä ole.

Voi kai sen siitä ruudusta väkisinkin repiä tielle mutta siinäkin varmaan seurausriski.
 
Tämä nyt on vähän turha viesti mutta menköön. Itse olen huomannut että kun ikää on tullut niin olen alkanut ymmärtää enemmän näitä ärsyttäviä kanssa-autoilijoita. Kaikki ei osaa tai pysty ja usein siellä ajelee se vanha pappa tai muori muita ärsyttämässä, odottaa liikenneympyrään pääsyä kunnes muita ei näy. Joillakin vain sattuu olemaan se huono päivä kun vaimo on nalkuttanut ja sitten ohittajat saa kokea pitkien valojen voiman ja ajetaan perässä hetken. Joku on niin syventynyt keskusteluun tai johonkin ettei huomaa ajavansa ohituskaistaa jono perässä pitkiä matkoja.

Itse vaikka mulkku kuski olenkin (lähinnä pieni ylinopeus ja ohittelut kun joku ajaa alle sakkorajan, joskus enemmänkin ylinopeutta tuolla periferiassa hiljaisina aikoina) niin yritän ottaa muut tiellä liikkujat huomioon jos niitä on ja ennakoida. Silti tulee joskus (hyvin harvoin) tehtyä virhearviointeja jotka harmittaa jälkeenpäin pitkäänkin, läheltä piti tilanteita jotka olisin voinut välttää odottamalla kun kiire hautaan ei ole vieläkään. Lähinnä harmittaa ajatella että siellä joku vastaantulija on sydän kurkussa luullut viimeisen hetkensä koittaneen...
 
Kylläpä veetutti äskön. Olin liittymässä motarille ja näin, että vierelle valuu omaan elämäänsä kyllästynyt karavaanari samaa vauhtia. Motarilla 100 rajoitus ja itsellä vähän reilut juuri ennen kiihdytyskaistan alkua, niin eikös tämä karavaanari kiihdytä etten vaan pääse hänen edelle. Onneksi oma auto kiihtyy sen verran, että kiihdytyskaistan lopussa vauhtia reilu 120 ja juuri ja juuri pääsin tämän asuntoauton eteen ennen kuin kaista loppui. Eikä siinä vielä kaikki, hän päättää lyödä pitkät päälle ja ajeli noin 5km puskurissa kiinni pitkät päällä kunnes kyllästyi ja alkoi ajelemaan taas normaalia vauhtia ja jäi taakse köröttelemään.
Ihme pelle! :facepalm:

Vastaan vähän vanhaan viestiin. Tuo kiihdytyskaistalla rinnalta eteen liittyminen tuntuu todella herkästi ärsyttävän porukkaa. Kolme kertaa neljästä valoshow, tööttäilyä ja päätiellä oleva kiihdyttää blokatakseen tai jotain muuta. Yksi lähti kerran jopa seuraamaan. Kunnon rattiraivoa. Ja olen kyllä hyvin varma että näissä tapauksissa päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle. Sen myönnän, että myös takana olisi ollu tilaa. Nämä siis valtatiellä jossa 80 rajoitus.

Joku tuohon vastasikin, että normaalista poikkeava ärsyttää stressaantunutta kansaa. Voi hyvin olla, mitään muuta en keksi.
 
Vastaan vähän vanhaan viestiin. Tuo kiihdytyskaistalla rinnalta eteen liittyminen tuntuu todella herkästi ärsyttävän porukkaa. Kolme kertaa neljästä valoshow, tööttäilyä ja päätiellä oleva kiihdyttää blokatakseen tai jotain muuta. Yksi lähti kerran jopa seuraamaan. Kunnon rattiraivoa. Ja olen kyllä hyvin varma että näissä tapauksissa päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle. Sen myönnän, että myös takana olisi ollu tilaa. Nämä siis valtatiellä jossa 80 rajoitus.

Joku tuohon vastasikin, että normaalista poikkeava ärsyttää stressaantunutta kansaa. Voi hyvin olla, mitään muuta en keksi.
Rinnalta eteen liittyminen ? kolme neljästä vaivautuu antamaan palautetta. Tarina kuullostaa siltä että kiilataan toisten eteen, aivan liian lähelle, ja siitä muodustunut tapa. En syytä tahallisesti kiusaamisesta, vaan tilanne kuva on muodostunut vääräksi.

Oletan ettei kyse ole karavaanarista, karavaanarista voi toki tulla ärsytyspisteitä, mutta siinä tapauksessa näen silmissä tilanteen missä karavaanarikuksi lähtee rinnalla tosissaan polkeen yhdistelmää lyhyellä kiihdytyskaistalle eteeni. muuten tyhjällä tiellä.
Tuo kiihdytyskaistalla rinnalta eteen liittyminen tuntuu todella herkästi ärsyttävän porukkaa.
...
päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle.
...
80km/h valtateiden kiihdystyskaistat ei välttämättä ole kovin pitkiä, jolloin edes ajatustasolla ei olisi mahdollista polkasta eteen häiriöttä.

Jos on sen tulon arvioinut väärin ja ajautunut tilanteeseen missä rinnan, niin paljon helpompi sovittaa oma nopeus rinnalla olian taakse. se ennustettavampaa, häiritsee vähemmän muuta liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
että näissä tapauksissa päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle. Sen myönnän, että myös takana olisi ollu tilaa.
Kivet lentää 3 sekunnin päähän asti. Joten jos jättää sellaisen 1-2 auton mittaa "väliä", päätietä ajavan eteen, saa motarilla ajava kiven poikineen lasiinsa liittyvältä autolta.
Ja kun vaihtoehto on ollut, että voisi ihan liittyä siihen taaksekin, kiviä paiskomatta, niin vituttaa varmasti motaria ennakoitavasti ajavaa.
Itselläni toi sepelöinti aiheuttaa aina aikatauluongelmia, kun auto pitää kiikuttaa taas tuulilasinvaihtoon - siksi että joku apina "jätti" 1-2 auton mittaa väliä liittyessään, eli 0,3 - 0,6 sekuntia.
 
Joskus kiihdytyskaistaa on se jokunen kymmenen metriä. Joskus se kiihdytyskaista katkuu seuraavan liittymän erkanemiskaistana. Ihan tapauskohtaisesti liityn eteen tai taakse, mikäli joku on siinä kuta kuinkin rinnalla.

Jos oon liittymässä tielle, jossa rajotus 80 ja kuljetaan rinnakkain alle 80 mittarissa, niin luultavasti polkaisen ohi. Taas tapauskohtaisesti sen mukaan miten sitä tilaa oikein on. Mitään kamikazevaihtoja puoliks pientareen puolelta en harrasta. Niin kiire mulla ei ole vielä koskaan ollut.

Jos tilaa on vähemmän tai mittari näyttää jo lähemmäs 90, niin kiltisti taakse.
 
Kiviä ikävä kyllä lentää, eikä sille voi ihan hirveästi tehdä. Liittymissä liitytään siihen mihin mahdutaan. Itsekin yleensä hiljentelen perään, mutta hyvin tapauskohtaistahan tuo on.

Kolme sekuntia on tosiaan se suositeltava turvaväli mutta kyllä se kivi sieltäkin lentää ja toisaalta kun liittymästä liitytään niin eipä se turvaväli ole välttämättä kovin realistinen saavuttaa liityttäessä.

Sinänsä liikenteessä pitää vaan tottua, että virheitä sattuu kaikille. Meilläkin vaimo meinasi ajaa toisen auton kylkeen ympyrään liittyessä kun oli oman auton pilarin takana sopivasti. Kolaria ei käynyt ja sai pysäytettyä, joten siinä mielessä ei käynyt mitään. Tokihan sieltä keskisormea nousi tervehdyksi (joka sinänsä oli varmaan ihan ymmärrettävää), mutta sitten seuraavassa risteyksessä ollaan vieressä ja kuvaillaan kännykämeralla yms. provosoivaa. Ymmärrän harmituksen ja vitutuksenkin, mutta sen verran liikenteessä kannattaisi löysätä että ymmärtää että aika harvaa asiaa siellä tehdään tahallaan (paitsi niitä kuittailuja).
 
Viimeksi muokattu:
Jos oon liittymässä tielle, jossa rajotus 80 ja kuljetaan rinnakkain alle 80 mittarissa, niin luultavasti polkaisen ohi. Taas tapauskohtaisesti sen mukaan miten sitä tilaa oikein on. Mitään kamikazevaihtoja puoliks pientareen puolelta en harrasta. Niin kiire mulla ei ole vielä koskaan ollut.
Se vaatii että sitä kiihdytyskaistaa on satojametrejä jäljellä, vaikka polkaisisi sinne päiväskoille ja yli korttipois tuntumaan.

Tämä lähti kahdeksankympin valtateista, puhtaat kiihdytyskistat jotka olisi edes kokonaispiituudeltaan 200 metriä, niin saa vähän aikaa etsiä, satametriäkin on ihan hyvä löyty.

Mielssä toki jotkin ylämäkikohteet missä alhaalla liittymä, ja koko pitkä ylämäki 3 kaistaa (2+1), ja mainitsitkin kohteen missä liittymis ja erkanemiskaista peräkkäin, missä sitten minkäkin laskee, noissa jos lähtee kiriin eteen, niin siinä omat vaaransa.

Kolme sekuntia on tosiaan se suositeltava turvaväli mutta kyllä se kivi sieltäkin lentää ja toisaalta kun liittymästä liitytään niin eipä se turvaväli ole välttämättä kovin realistinen saavuttaa liityttäessä.
Mikä tämä 3sekunttia on, taajamanopeuksissa suositus on pienempi, mutta taajemien ulkopuolella kesäkelin minimi suositus on jossain 4sekunttia tai enemmän, ja toinen yleinen on metrejä yhtäpaljon kuin mittarinäyttää, sekin lähempänä neljää kuin kolmea.

Kaistaa vaihtaessa kyse myös siitä takanatulevan lasin paskomisesta, ja siitä ettei sen tarvisi alkaa vauhtia jumppaa turhanpäiten.

Jos kyse pitkästä kiihdytyskaistasta ja vilkkaasta tiestä, missä ei tarkoituksen mukaista odottaa sitä tyhjää väliä, jonoon liityttävä, niin jos siellä ajellaan reilusti alle 4s väleillä, niin toki siinä saa katsoa peiliin sekin jonka lasi paskotaan. vaikea 2-3s väliin ajaa niin että taakse jää 3-4s saati enemmän
 
Viimeksi muokattu:
Itse vaikka mulkku kuski olenkin (lähinnä pieni ylinopeus ja ohittelut kun joku ajaa alle sakkorajan, joskus enemmänkin ylinopeutta tuolla periferiassa hiljaisina aikoina) niin yritän ottaa muut tiellä liikkujat huomioon jos niitä on ja ennakoida. Silti tulee joskus (hyvin harvoin) tehtyä virhearviointeja jotka harmittaa jälkeenpäin pitkäänkin, läheltä piti tilanteita jotka olisin voinut välttää odottamalla kun kiire hautaan ei ole vieläkään. Lähinnä harmittaa ajatella että siellä joku vastaantulija on sydän kurkussa luullut viimeisen hetkensä koittaneen...

Voit kehittyä paremmaksi ihmiseksi ja kuskiksi, kun lopetat turhan häsläämisen ja pysyt siellä omalla kaistalla ja ajat liikenteen mukana, etkä leiki mitään edelläkävijää. Älä anna tunteiden ohjata sitä mitä teet, ei ne liikenteeseen kuulu.
 
Voit kehittyä paremmaksi ihmiseksi ja kuskiksi, kun lopetat turhan häsläämisen ja pysyt siellä omalla kaistalla ja ajat liikenteen mukana, etkä leiki mitään edelläkävijää. Älä anna tunteiden ohjata sitä mitä teet, ei ne liikenteeseen kuulu.
Tuossa nyt ei välittynyt lainkaan häsläämistä tai leikkimistä, vaan realistinen kokemus omasta ajosta, mikä taasen viestisi perusteella sinulla vielä on kehittymässä. Jos tuntee olevansa moitteeton kuljettaja, ei kilometrejä ole ajettuna riittävästi.
 
Vastaan vähän vanhaan viestiin. Tuo kiihdytyskaistalla rinnalta eteen liittyminen tuntuu todella herkästi ärsyttävän porukkaa. Kolme kertaa neljästä valoshow, tööttäilyä ja päätiellä oleva kiihdyttää blokatakseen tai jotain muuta. Yksi lähti kerran jopa seuraamaan. Kunnon rattiraivoa. Ja olen kyllä hyvin varma että näissä tapauksissa päätietä kulkeville ei tullut mitään ylimääräistä haittaa eikä eteen liityttty turhan lähelle. Sen myönnän, että myös takana olisi ollu tilaa. Nämä siis valtatiellä jossa 80 rajoitus.

Joku tuohon vastasikin, että normaalista poikkeava ärsyttää stressaantunutta kansaa. Voi hyvin olla, mitään muuta en keksi.
Se että on ensinnäkään saapunut kiihdytyskaistalle niin että päätyy päätiellä ajavan rinnalle, kertoo siitä että ennakointi ja vuorovaikutustaidot muun liikenteen seassa olisi selkeitä kehityskohteita.

Se väli mihin liitytään pitäisi päättää mahdollisimman aikaisin ja viestiä valinnastaan päätietä ajaville oman vauhdin säätelyllä, niin välttyy tilanteilta missä muiden täytyy arpoa mitä teet. Tuohon kun vielä lisää sen että poljetaan isolla kaasulla sen tien osan yli, jossa on irtokiviä toisen auton eteen taatusti vielä etäisyydellä, jossa ne kivet päätyy tuulilasiin, niin toisen auton kuljettajan silmissä toiminta näyttää hyvin piittaamattomalta ja osaamattomalta. Tämä ei tietty päde jos kiihdytyskaista on kilometrejä pitkä ja etäisyyttä syntyy se 5 sekunttia vähintään.

Vähän sama kuin juoksisi jossain torilla nyrkit pystyssä suoraan päin ihmisiä, väistäen vasta viimeisellä metrillä jommalta kummalta puolelta.
 
Ihan laskettu noista teihin piirretyistä valkoisista poikittaisista viivoista joita pitää kaksi näkyä kerrallaan.
Ok, kiitos.
Joskus maalittiin jotain merkkejä, yritin muistella/etsiä niin en löytänyt, onko heittää mistä voisi esim Googlen kartoista katsoa.

Suomessa valistettu tyypillisesti, joko taajaman ulkopuolella minimi suositus / ainakin 4 sekunttia (>60kmh?)
Ja toinen valituksessa esintyyvä ollut nyrkkisääntö, mittarilukama metreinä, joka jäisi vähän alle tuon 4s. no sekin olisi hurja saavutus.
Taajamassa minimi puolet. ja nuo siis hyvällä kelillä.

Ymmärtääkseni mitoituksen taustalla on se että ei ole peräänajon vaaraa, tulee ihan laista, tämän kai voi täyttää tilapäisesti pienemmälläkin välillä, mutta jatkuvana ne rektiajat pidempiä, ja turvälillä muitakin syitä, liikenteen sujuvuus, ajon helppous, havoinnoin muualle jne.

Eteen kaistaavaihtavan luonollisesti ottaa vastuun turvavälistä taakse, eikä sitä toisen puolesta voi tinkiä, sen jälkeen toki takanatulian vastuu pitää riittävänä.

Tuossa nyt ei välittynyt lainkaan häsläämistä tai leikkimistä, vaan realistinen kokemus omasta ajosta, mikä taasen viestisi perusteella sinulla vielä on kehittymässä. Jos tuntee olevansa moitteeton kuljettaja, ei kilometrejä ole ajettuna riittävästi.
Samaa mieltä, oli hyvin kypsän kuljettajan kirjoitus, kaikki tekee virheitä, hyvät kuskit yrittää ottaa opiksi ja välttää niiden toistamista. Kilometrit ei kaikille tuo tuota taitoa, ja osa voi matkanvarella taantua.
 
En ole muuta väittänytkään.

Suurinosa ongelmista johtuu omasta joustamattomasta ajokäytöksestä, jota Requim oli purkanut viestissään ja yrittänyt kehittyä. Nii-in. Sanotaanhan sitä autokoulussakin, että peiliin katsomalla löytyy syyllinen. Hän kuitenkin kykenee peiliin katsomaan. Sopii ihan kaikille, jotka autolla haluavat ajaa.
 
Kivet lentää 3 sekunnin päähän asti. Joten jos jättää sellaisen 1-2 auton mittaa "väliä", päätietä ajavan eteen, saa motarilla ajava kiven poikineen lasiinsa liittyvältä autolta.
Ja kun vaihtoehto on ollut, että voisi ihan liittyä siihen taaksekin, kiviä paiskomatta, niin vituttaa varmasti motaria ennakoitavasti ajavaa.
Itselläni toi sepelöinti aiheuttaa aina aikatauluongelmia, kun auto pitää kiikuttaa taas tuulilasinvaihtoon - siksi että joku apina "jätti" 1-2 auton mittaa väliä liittyessään, eli 0,3 - 0,6 sekuntia.
Niin no, täytyy muistaa, että mikäli vähänkään ruuhkaisempaan aikaan ajelee, niin hyvin usein sitä päätyy liittymään jonkun eteen alle kolmen sekunnin välillä joka tapauksessa. Mutta niihin tapauksiin missä tää pätee, että ko. auton takana on hyvä väli tai vaikka täysin tyhjää, niin samaa mieltä.
 
Niin no, täytyy muistaa, että mikäli vähänkään ruuhkaisempaan aikaan ajelee, niin hyvin usein sitä päätyy liittymään jonkun eteen alle kolmen sekunnin välillä joka tapauksessa. Mutta niihin tapauksiin missä tää pätee, että ko. auton takana on hyvä väli tai vaikka täysin tyhjää, niin samaa mieltä.
Tähänkin vaikuttaa se että liittyykö tasaisella vauhdilla, vai onko lähtenyt siitä rinnalta kiihdyttämään reilusti sora-osuudelle.

kts. miten kiveä lentää ralli-autojen mennessä ohi. ja vertaa tasaista vaihtia kulkevan auton ilmaan heittämään massaan.
 
Noita lentäviä kiviä ja nastoja varten on nykyään vakuutusyhtiöiden tarjoamat lasivakuutukset :cigar: Eipä sillä, että noita pelkästään jostain rampeilta lentelisi, itsellä ainakin kun joutuu tre-hki väliä suhaamaan pari kolme kertaa viikossa edestakasin niin kyllä tuolla moottoritiellä lasiin tulee lähes joka reissulla vähintään kerran kiviä/nastoja jossain keskellä ei mitään ts. Ei ramppeja lähimaillakaan. Tosin itselle on ihan se ja sama paljonko niitä iskuja tulee tuohon lasiin kun on jo reunasta reunaan halki ja menossa vaihtoon kesällä :D

Pointtina lähinnä se, että noita erinäisiä esineitä nyt vaan lentelee tuolla tiellä ja jos se lasin särkyminen pelottaa niin sitten hommaa sen lasivakuutuksen ja ajelee tyytyväisenä. Toki vituttaahan se jos joku ehdoin tahdoin heittää hiekkapuhalluksen lasiin en sitä kiellä. Itselläkin tuossa 60kmh rajoitusalueella tuli aura vastaan joka sirotteli sitten hiekoitussepeliä sirottimella, voitte vaan kuvitella kuinka kolisi keulassa kun sitä viittä kuuttakymppiä sekin tuli vastaan :D
 
Niin no, täytyy muistaa, että mikäli vähänkään ruuhkaisempaan aikaan ajelee, niin hyvin usein sitä päätyy liittymään jonkun eteen alle kolmen sekunnin välillä joka tapauksessa. Mutta niihin tapauksiin missä tää pätee, että ko. auton takana on hyvä väli tai vaikka täysin tyhjää, niin samaa mieltä.
Jos puhutaan 80 valtateista niin silmiin piirtyy tilanne missä joku malttamaton sieltä kolmiontakaa tuuppaa etteen.
Jos hypättiin motarille tai vastaavan tyyliselle, niin osa mokasta menee kyllä possujunassa pienin välein menevälle.

Tosin arki joillain pätkillä on se että rampilta valuu possujuna josta toinenkin auto tunkee siihen samaan väliin.

-hki väliä suhaamaan pari kolme kertaa viikossa edestakasin niin kyllä tuolla moottoritiellä lasiin tulee lähes joka reissulla vähintään kerran kiviä/nastoja jossain keskellä ei mitään ts. Ei ramppeja lähimaillakaan.
Tästä piirtyy kuva näistä aiemmin kritisoiduista ohittajista jotka palaa suoraan ohitettavan eteen. Ihan turhaa tositen lasia sotkemista ja rikkomista.
 
Vinkki: jätä auto parkkiin siihen taakse. Ei varmaan toista kertaa näy enää sinun ruudussa.
Kerran tuttu palautti lainassa olevan auton, mutta parkkeerasi vahingossa väärään ruutuun. Lähdin samalla ovenavauksella siirtämään autoa, mutta parkkiruudun omistaja (en tuntenut henkilöä) oli jo kerennyt blokkaamaan koslani jättämällä omansa poikittain sen taakse. Totesin, että ei voi mitään ja painuin takaisin kämpille.

Illalla yhdentoista jälkeen tyyppi sitten soitti itkuraivoisen kuuloisena (oli kai kaivanut numeron rekkarin perusteella). Selitin tilanteen ja sanoin, että olisin siirtänyt auton välittömästi jos sitä ei olisi blokattu. Eipä se osannut siihen oikein mitään vastata. Kävin siirtämässä auton varautuen siihen, että tyyppi tulee pesäpallomailan kanssa nurkan takaa, mutta eipä sitä onneksi näkynyt.

Mitä tästä opimme? No ainakin sen, ettei kannata blokkailla jos haluaa oman autonsa joskus siihen paikalle.
 
Parkkeeraamisesta tuli mieleen, että aikanaan Vantaalla asuessa noin 10 vuotta sitten. Uusissa kerrostaloissa ei oltu tietenkään nykytrendien mukaisesti tehty jokaiselle asukkaalle edes sitä yhtä autopaikkaa. Joten autoja oli sitten vähän joka puolella viheraluetta yms. ennen kuin kaupunki näitä rupesi sakottamaan. Tämän tyylinen parkkeerausmuoto loppui siihen ja seuraava ratkaisu näillä sankareilla oli sitten, että keksivät jättää autonsa aina johonkin tyhjään ruutuun. Ja mietin, että mitenköhän pitkään pitää olla poissa, että omaan ruutuun löytyy kyseinen paalivalmis-mersu ja viikon loman se otti, että lomalta kotiin tullessa oli kyseinen katiska omassa ruudussa. Siinä kun illalla tulet kotiin ja mietit että mitään vieraspaikkoja ei todellakaan ollut käytössä koska ruutuja ei muutenkaan ollut kaikille ja nälkäkin oli ja haluaisi auton vain parkkiin. Niin tekstiviestillä omistajantiedot selville ja naapurirapustahan auton omistaja sitten löytyi ja odottelemaan ulko-oven taakse, että sieltä talosta tulisi joku ulos ja pääsisi itse porraskäytävään ja autonomistajan oven taakse. Onneksi ei tarvinnut kauaa odotella, että toive toteutui ja mersun omistajan ovelle koputtamaan ja ennen kuin ovea avattiin, niin varmistettiin asunnon sisältä, että tällä kertaa ei ollut velanperijät oven takana. No pienen keskustelun jälkeen sieltä uskallettiin ulos ja ymmärrettiin, että en ole mitään muuta vailla kuin, että siirtämään auto, että saan omani ruutuun josta maksankin. No tämän väärin parkkeeraajan ratkaisuna oli katsoa ensimmäinen tyhjä ruutu ja jättää auto siihen ja takaisin sisälle. Kyllä siinä tuli mietittyä, että kaiken näköistä sankaria sitä löytyykin.
 
Niin sitä voi jokanen miettiä mihin sen katiskansa tuuppaa kun toinen on pöllinyt oman ruudun ja seuraava vapaa ruutu on esimerkiksi kilsan päässä. Oma katiska jää ainakin sillon väärinpysäköijän taakse oli sitten vahinko tai ei ja jossei haittaa muiden elämää. Ei se niin vaikeaa ole katsoa mihin tai kenen ruutuun pysäköi, merkityt ruudut on yleensä merkittyjä ja jossei mitään merkkiä ole niin sitten lienee yleinen ruutu.
 
Meilläpäin on sellainen persoonallinen romupihan omistaja, jos sattuu auto olemaan omassa ruudussa niin riittää kun nappaa kilven irti ja soittaa kaverin hakemaan auton kouralla.
Kaveri ei kysele, eikä piittaa.. Itse saa ruudun tyhjäksi, hyvän mielen ja luultavasti vielä viiskymppisen siitä autosta
 
Meilläpäin on sellainen persoonallinen romupihan omistaja, jos sattuu auto olemaan omassa ruudussa niin riittää kun nappaa kilven irti ja soittaa kaverin hakemaan auton kouralla.
Kaveri ei kysele, eikä piittaa.. Itse saa ruudun tyhjäksi, hyvän mielen ja luultavasti vielä viiskymppisen siitä autosta
Juu aivan varmasti:joy:
 
Perjantaina on kyllä pahimmat muumit liikkeellä. Taajamassa mopoauton perässä minä ja toinen auto. Mauto pisteli viidenkymmenen alueella gps nopeutta 45-50kmh, eli ei mitään ihmeellistä himmailua, varmaan meni niin kovaa kun koneesta lähti. Ihan ok vauhti taajamaan jossa paljon suojateitä.

No jossain vaiheessa mauton perään tuli kolmas auto, joka alkoi heti kärkkyä keskiviivan tuntumassa ja aivan kontissa kiinni. Sitten kun ei vastaantulevaa autoa enää näkynyt, uuvatti lähti ohittamaan meidän kolmen letkaa. Ei vaan tajunnut että edessä olevaa suojatietä oli juuri lähtenyt ylittämään kävelijä, joka joutui juoksemaan pois alta. Melkein kompuroi, näytti ihan helvetin pahalta. Ohituksensa jälkeen uuvatti jäi seuraavan konttiin kiinni ja kääntyi vajaan puolen kilometrin päästä pois. Eli melkein viattoman henki pois siksi että sai säästettyä 10 sekuntia.

Vituttaa tuon tason välinpitämättömyys ja sai harkitsemaan vakavasti että hankkisi vihdoin sen kojelautakameran tositapahtuman varalle. Varmaan tuo taajaman kuningas olisi ollut liian kiireinen pysähtymään elvyttämään/selvittämään poliisille jos olisi osunut.
 
Perjantaina on kyllä pahimmat muumit liikkeellä. Taajamassa mopoauton perässä minä ja toinen auto. Mauto pisteli viidenkymmenen alueella gps nopeutta 45-50kmh, eli ei mitään ihmeellistä himmailua, varmaan meni niin kovaa kun koneesta lähti. Ihan ok vauhti taajamaan jossa paljon suojateitä.

No jossain vaiheessa mauton perään tuli kolmas auto, joka alkoi heti kärkkyä keskiviivan tuntumassa ja aivan kontissa kiinni. Sitten kun ei vastaantulevaa autoa enää näkynyt, uuvatti lähti ohittamaan meidän kolmen letkaa. Ei vaan tajunnut että edessä olevaa suojatietä oli juuri lähtenyt ylittämään kävelijä, joka joutui juoksemaan pois alta. Melkein kompuroi, näytti ihan helvetin pahalta. Ohituksensa jälkeen uuvatti jäi seuraavan konttiin kiinni ja kääntyi vajaan puolen kilometrin päästä pois. Eli melkein viattoman henki pois siksi että sai säästettyä 10 sekuntia.

Vituttaa tuon tason välinpitämättömyys ja sai harkitsemaan vakavasti että hankkisi vihdoin sen kojelautakameran tositapahtuman varalle. Varmaan tuo taajaman kuningas olisi ollut liian kiireinen pysähtymään elvyttämään/selvittämään poliisille jos olisi osunut.
Tuossa voisi olla ihan hyväksyttävä syy estää ohitus siirtymällä eteen.

Parille vakiokommentoijalle: Ja jos jätettäisiin ne kotipoliisi huutelut tällä kertaa kirjoittamatta, jooko?
 
Tuossa voisi olla ihan hyväksyttävä syy estää ohitus siirtymällä eteen.

Parille vakiokommentoijalle: Ja jos jätettäisiin ne kotipoliisi huutelut tällä kertaa kirjoittamatta, jooko?
Ei se kai kovin laillista ole ajella vastaantulijan kaistalla estääkseen toisen ohitusta. Ja mistäs näistä ikinä tietää tuleeko oikeasti ohi vaikka kärkkyykin.
 
Minkä tahansa luulisi olevan sallittua, jos sillä saa estettyä sen, ettei uuvatti suojatien käyttäjän päälle.
 
Tuossa voisi olla ihan hyväksyttävä syy estää ohitus siirtymällä eteen.
Tämä on kyllä sellaista toimintaa, että ennemmin pitäisi tilaa antaa ja soittaa oikea poliisi. Tuskimpa kovin moni normikuski on niin kartalla ympäröivästä liikenteestä, että pystyy tällaiseen manööveeriin. Alkaisko poliisi tällaisessa tilanteessa kojelautakameran perusteella kaivella ohittajaa selville ja ryhtyä asianmukaisiin toimiin?

Kerran valtatiellä yksi henkilöautoileva vapaaehtoisliikenteenvalvoja vähän koukkasi ja räpsytteli, vaikka ohitustilaa oli riittämiin ja oikea Teukka olisi samassa paikassa ohittanut rekan tai enemmän. Aika omaan arvoon jätän tällaiset. Oikeassa tilanteessa luulisi kuskin sen verran havahtuneen tilanteessa, että ensi kerralla miettii enemmän. Jos ei havahdu ajaa sitten joka tapauksessa jonkun yli tai kolarin. Omalle kohdalle ei ole sattunut vielä kumpaakaan, paitsi pyörällä ollut muutaman kerran lähellä jalankulkijoiden kanssa.
 
Tämä on kyllä sellaista toimintaa, että ennemmin pitäisi tilaa antaa ja soittaa oikea poliisi. Tuskimpa kovin moni normikuski on niin kartalla ympäröivästä liikenteestä, että pystyy tällaiseen manööveeriin. Alkaisko poliisi tällaisessa tilanteessa kojelautakameran perusteella kaivella ohittajaa selville ja ryhtyä asianmukaisiin toimiin?

Kerran valtatiellä yksi henkilöautoileva vapaaehtoisliikenteenvalvoja vähän koukkasi ja räpsytteli, vaikka ohitustilaa oli riittämiin ja oikea Teukka olisi samassa paikassa ohittanut rekan tai enemmän. Aika omaan arvoon jätän tällaiset. Oikeassa tilanteessa luulisi kuskin sen verran havahtuneen tilanteessa, että ensi kerralla miettii enemmän. Jos ei havahdu ajaa sitten joka tapauksessa jonkun yli tai kolarin. Omalle kohdalle ei ole sattunut vielä kumpaakaan, paitsi pyörällä ollut muutaman kerran lähellä jalankulkijoiden kanssa.
Jos havaitsee vaaratilanteen niin varmaan ihan luonollista että yrittää varoittaa, estää vaaratilanteen syntymistä/pahenemista.

Tässä tarinassa eteensiirtyminen voidaan nähdä monin tavoin, ensimmäinen mielikuva oli hmm. vaarallinen. Mutta voi siitä kehitellä myös toisenlaisen tapahtumakulun, ei vaarallisen ja onnettomuuden estävän. Jälkimmäiset ei ihan tavattomia tietyissä tilanteissa.

Mutta tarinaan ei välttämättä sovi, varoittaa toki pitää, jos lähtee siltikin, niin äänimerkkiä.

Kerran valtatiellä yksi henkilöautoileva vapaaehtoisliikenteenvalvoja vähän koukkasi ja räpsytteli, vaikka ohitustilaa oli riittämiin ja oikea Teukka olisi samassa paikassa ohittanut rekan tai enemmän. Aika omaan arvoon jätän tällaiset. Oikeassa tilanteessa luulisi kuskin sen verran havahtuneen tilanteessa, että ensi kerralla miettii enemmän. Jos ei havahdu ajaa sitten joka tapauksessa jonkun yli tai kolarin. Omalle kohdalle ei ole sattunut vielä kumpaakaan, paitsi pyörällä ollut muutaman kerran lähellä jalankulkijoiden kanssa.
Siis lähdit ohittaan vaikka varoitettiin, tai siis tulkitsit sen varoitukseksi.

Kolari, onnettomuus jos osaa reitille , niin miettii miten olisi voinut estää, mutta jos tilanne sellainen että vaaranpaikan näki, mutta ei tehnyt mitään, niin se jo rankempaa, ainakin osalle ihmisiä.
 
Siis lähdit ohittaan vaikka varoitettiin, tai siis tulkitsit sen varoitukseksi.
Joo tämä vilkutti valoja ennen ja jälkeen. Omasta mielestä en vaarallisissa paikoissa ohittele ja tässä paikassa erityisesti näkyvyys niin hyvä, että itse kykenin päättelemään voiko ohittaa. Eikä henkilöauto yleensä estä näkyvyttä.

Eteen koukkaamista pidän kyllä enemmän itsessään vaarallisena käytöksenä ja ennemmin kuumentaa kanssa-autoilijaa entisestää, oli tarkoitusperät miten hyvät tahansa. Vaikea nyt sanoa minkälaisia tilanteita kaupungissa voi tapahtua.

Kojelautakameraan tallentunutta suojatien yli pysähtymättä porhaltanutta bussia poliisi sanoi alkavansa tutkia, mielenkiintoista myöhemmin kuulla päästäänkö rangaistukseen asti.
 
Tuli tänään ajettua reilun 600km:n siirtymä Helsingistä kohti Itä/Pohjois-Suomea, joillakin ajotavat ovat edelleen hukassa kuten viimeksikin samalla reitillä.
Moottoritiellä heitetään hiekat ja kurat silmille vaihtamalla kaistaa eteen heti ohituksen jälkeen, lisäksi jäädään muhimaan eteen siinä määrin että koskematta omaan vakkariin joudun 10km päästä ohittamaan saman pellen, tämä siis ajaen itse kokoajan samaa nopeutta?
Ohituskaistalla kiihdyttäjät ovat niin perus kauraa että jaksa edes mainita, samoin kuin ne perässä roikkujat ilman ohitusaikeita.
Ihmettelen myös miksi ei käytetä vakionopeudensäädintä jos ajetaan jonon kärjessä yksin ja "rauhassa"? Ihmeen paljon näkee näitä "tasakaasulla" ajavia. Eli vaikka rajoitus pysyy samana, esim 100km/h, niin alamäessä ajetaan 130km/h mutta pitkään ylämäkeen mennään alle 80km/h, en ymmärrä....
 

Kaikenlaisen ärsytyksen yli nousee tällainen raivostuttava äärimmäinen liikenneperseily, jolla oli tällä kertaa traaginen loppu. Onko pakko ajaa ensinnäkin ympäripäissään ja lisäksi suunnilleen niin kovaa kuin auto kulkee? Tuon vuosimallin ja moottoriversion huippunopeus on ymmärtääkseni 170 km/h eikä tästä jäljen perusteella välttämättä kaukana oltu. :mad: Ja mällin jälkeen alkaa vielä pistää poliisille vastaan.
 
Tuli tänään ajettua reilun 600km:n siirtymä Helsingistä kohti Itä/Pohjois-Suomea, joillakin ajotavat ovat edelleen hukassa kuten viimeksikin samalla reitillä.
Moottoritiellä heitetään hiekat ja kurat silmille vaihtamalla kaistaa eteen heti ohituksen jälkeen, lisäksi jäädään muhimaan eteen siinä määrin että koskematta omaan vakkariin joudun 10km päästä ohittamaan saman pellen, tämä siis ajaen itse kokoajan samaa nopeutta?
Ohituskaistalla kiihdyttäjät ovat niin perus kauraa että jaksa edes mainita, samoin kuin ne perässä roikkujat ilman ohitusaikeita.
Ihmettelen myös miksi ei käytetä vakionopeudensäädintä jos ajetaan jonon kärjessä yksin ja "rauhassa"? Ihmeen paljon näkee näitä "tasakaasulla" ajavia. Eli vaikka rajoitus pysyy samana, esim 100km/h, niin alamäessä ajetaan 130km/h mutta pitkään ylämäkeen mennään alle 80km/h, en ymmärrä....
Ihan perusmeininki. Näitä motarisuorittajia saa ihailla joka viikko. Ohituskaistasuorittajia niin ikään jos tuolla maanteillä ajelisi pidempää pätkää useammin.
 
Mikähän siinä on että toisinaan jotkut ohitetut kuskit vilkuttelevat pitkiä ja puivat nyrkkiä, vaikka ohitussuoritus ei millään tavalla häiritse heidän ajoaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 982
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom