Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
87
Hehe. Tykkäisin tässäkohtaa viitata tiettyyn puolueeseen, mutta jääköön tekemättä. :)

Nyt olet tietoinen, että premium ihmiset ovat liikenteessäkin edelläkävijöitä. :rofl:

Minä en edes katsele, josko autoista keskaria esitellään. Saattaa olla narkomaanikuski, joka siellä lesoilee.

Luonto hoitaa tuommoiset.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 839
Kävin viime viikolla työmatkalla keski-suomessa, reissu tehtiin asiakkaan autolla (vanhempi herrasmies) joka oli ratissa suurimman osan matkasta.
Jo menomatkalla meinasi iskeä epätoivo koska motarilla ajettiin huomattavalla tunteella rajoitusten seuraamisen sijaan, eli vauhti muuttui sen mukaan miten vauhdikas vaihe oli menossa tarinoita kertoessa.
Normaali gps-nopeus seilasi 80-100km/h välillä, mutta välillä siihen otettiin 20km/h spurtteja joiden aikana tehtiin myös ohituksia joiden jälkeen palattiin välittömästi omalle kaistalle ja jarrutettiin saman verran vauhtia pois. :facepalm: Eli lähes jokainen ohitus oli enemmän tai vähemmän brake check ja monet ohitetut menivät hyvin pian ohi mikäli tarinoinnissa tultiin seesteiseen kohtaan.
Vakkaria silti näprättiin jatkuvasti joten en ymmärrä mikä tähän oli syynä.

Kun päästiin motarilta kaksikaistaiselle tielle alettiin perinteinen vanhojen miesten ohituskaistahumppa eli iso turbofarkku sai kyytiä aina kaistan alussa ja loppuun sitten hidastettiin reilusti, jos oli kameravaroituksia niin vahti hiipui GPS:n mukaan pahimmillaan johonkin 55-60 tasolle. Loppumatkan pienemmällä ja katuvalottomalla 80-rajoituksen tiellä ajeltiin 45-55km/h.

Seuraavana aamuna sitten ajeltiin kaupunkialueella ympyröissä pariin otteeseen etuajo-oikeutetun auton eteen ja yksi jalankulkija joutui pysähtymään keskikorokkeelle koska auton kuljettaja ei tätä huomannut vaikka kartturin penkiltä jotain paniikissa änkytinkin. Paluumatka tehtiin päivän valossa, joten sekoilun määrä oli hieman pienempi vaikka siihenkin mahtui muutamia läheltä piti -tilanteita.

Pakko sanoa että oli aika vaikea tilanne minulle henkilökohtaisesti koska en voi käskeä asiakasta viemään korttiaan asemalle ja kulkemaan bussilla vaikka mieli olisi tehnytkin.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
87
Juupajuu. Sitä tulee ihmeteltyä miksi ei voi ajaa liikenteen seassa tasaista nopeutta ja omalla kaistalla ja pitää riittävästi etäisyyttä edessä ajavaan. Kauhean hankalaa keskittyä ja kattoo vaan eteensä. o_O
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 635
nettiauto ketjusta
Aika usein näkee sitäkin, että varsinkin nuorempi väki pitää jalkoja kojetaululla. Nehän lähtee jumalauta perseestä itri kolaritilanteessa. Itse on vanhempana antaisi ikipäivänä lapseni tehdä niin.
Joskus nähnyt kuskeja joilla jalat kojelaudalla, siinä kolaririski koholla, jalkojen irtilähtemistä ihan noin kuvaillut, muta mielikuvissa miettinyt pelastajia kun turvatyynyt paukkuneet ja raajat miten sattuu. eikä puristuneena siellä missä yleensä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
On tuota minullekin käynyt, ja tännekin siitä kirjoittanut. Olin vielä ainot auto koko näkyvällä motarilla. Kai tuohon on syynä ihan se että eivät katso tuleeko joku, joko a. olettavat vilkun tarjoavan etuajo-oikeuden tai b. olettavat muusta syystä että muut väistävät.
Joo tilaa oli sekä edessä että takana runsaasti !
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
1 796
Tuossa kun katselin taas lumipyryssä perä pimeänä ajelevia autoilijoita, niin tuli mieleen, että näille pitäisi kortin poisottamisen ja isojen sakkojen lisäksi lätkäistä tuomio tapon yrityksestä.

Lisäksi, kun perä pimeänä ajaminen on selkeä merkki vähä-älyisyydestä, voisi jopa sanoa kehitysvammasta, niin miksi helvetissä tällaisilla on edes ajokortti? Joku kontrolli ei nyt pelaa. Pitäisikö ajokorttia varten olla myös älykkyystestit?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
Lähtisin ennemmin etsimään syyllisyyttä eu laista. Ei ennen ollut mahdollista edes katsastaa autoa ilman toimivia takavaloja. Nyt kun itsekkin joudun työn puolesta ajamaan milloin millaisellakkin autolla niin mistä edes tiedän miltä takavalot näyttää perässä ajavalle. Mutta säästäähän se luontoa kun niitä sähköä kuluttavia ledejä ei turhaan paistattele.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
1 796
Lähtisin ennemmin etsimään syyllisyyttä eu laista. Ei ennen ollut mahdollista edes katsastaa autoa ilman toimivia takavaloja. Nyt kun itsekkin joudun työn puolesta ajamaan milloin millaisellakkin autolla niin mistä edes tiedän miltä takavalot näyttää perässä ajavalle. Mutta säästäähän se luontoa kun niitä sähköä kuluttavia ledejä ei turhaan paistattele.
Se on sinun tehtäväsi auton kuljettajana varmistaa että valot toimivat. Jos et tiedä miten takavalot toimivat, niin sinun pitää se selvittää ennen kuin lähdet liikkeelle.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 499
Tuossa kun katselin taas lumipyryssä perä pimeänä ajelevia autoilijoita, niin tuli mieleen, että näille pitäisi kortin poisottamisen ja isojen sakkojen lisäksi lätkäistä tuomio tapon yrityksestä.

Lisäksi, kun perä pimeänä ajaminen on selkeä merkki vähä-älyisyydestä, voisi jopa sanoa kehitysvammasta, niin miksi helvetissä tällaisilla on edes ajokortti? Joku kontrolli ei nyt pelaa. Pitäisikö ajokorttia varten olla myös älykkyystestit?
Sinulta se kortti pitäisi ottaa pois jos kaahaat huithapelisti ja luotat perävaloihin. Tieliikennelaissa määritellään yksiselitteisesti että auto on kyettävä pysäyttämään näkyvällä osuudella ettei onnettomuuksia satu.

Todella vastuutonta luottaa muuten sokeana johonkin perävaloihin ja posottaa sumuun, kun siellä voi olla onnettomuuspaikka tai lapsia edessä, joilla nyt ainakaan ei ole mitään perävaloja.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 717
Sinulta se kortti pitäisi ottaa pois jos kaahaat huithapelisti ja luotat perävaloihin. Tieliikennelaissa määritellään yksiselitteisesti että auto on kyettävä pysäyttämään näkyvällä osuudella ettei onnettomuuksia satu.

Todella vastuutonta luottaa muuten sokeana johonkin perävaloihin ja posottaa sumuun, kun siellä voi olla onnettomuuspaikka tai lapsia edessä, joilla nyt ainakaan ei ole mitään perävaloja.
Miten siis toimisit tuollaisessa tilanteessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 091
Tuossa kun katselin taas lumipyryssä perä pimeänä ajelevia autoilijoita, niin tuli mieleen, että näille pitäisi kortin poisottamisen ja isojen sakkojen lisäksi lätkäistä tuomio tapon yrityksestä.

Lisäksi, kun perä pimeänä ajaminen on selkeä merkki vähä-älyisyydestä, voisi jopa sanoa kehitysvammasta, niin miksi helvetissä tällaisilla on edes ajokortti? Joku kontrolli ei nyt pelaa. Pitäisikö ajokorttia varten olla myös älykkyystestit?
Selvästi tämä ei ole lainsaatäjän mielestä ihan niin iso ongelma kuin IO Techissä. Näitä aina silloin tällöin on, mutta en kyllä muista että koskaan olisi mitään "Läheltä piti" tilannetta näiden perä pimeänä ajajien kanssa tullut.

Tuntuu vähän sellaiselta "kärpäsestä härkänen" meiningiltä tämä valoista vaahtoaminen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 360
Selvästi tämä ei ole lainsaatäjän mielestä ihan niin iso ongelma kuin IO Techissä. Näitä aina silloin tällöin on, mutta en kyllä muista että koskaan olisi mitään "Läheltä piti" tilannetta näiden perä pimeänä ajajien kanssa tullut.

Tuntuu vähän sellaiselta "kärpäsestä härkänen" meiningiltä tämä valoista vaahtoaminen.
Kyllä ne valot on ihan kivat. Ja jopa takavalojen putsaaminen toisinaan. Oli mielenkiintoista kerran ajella, kun edessä olevan auton erotti siitä, että lumituisku näytti vähän erilaiselta sen kohdalla, mutta sen edessä ajavan auton takavalot näkyi.

Päädyin siihen, että turvallisinta ajaa maksimietäisyydellä missä näen missä tuo menee, kun en luottanut siihen, että näkisin sen varmasti jos pidän isomman välin ja se yhtäkkiä hidastaa vaikka mutkan takana.

E. Ja tuolla jälkimmäisellä oli takavalot. Lumen peitossa, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 717
Ajellaan kaikki siis ilman takavaloja ja sumareita, jos se ei nyt kuitenkaan ole niin iso turvallisuustekijä. Jep jep.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
Niin noissa ääriolosuhteissa kun sillä ei edes ole väliä yrittääkö se ledi loistaa vai ei. Perä on joka tapauksessa tapauksessa pimeä.
Lähtökohtaisesti itse vieraalla autolla lähtiessäni ajamaan katson että etuvalot kuskin paikalta katsottuna näyttävät jotain hämärässä. Loppu on auto suunnittelun kukkasia.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
1 796
Sinulta se kortti pitäisi ottaa pois jos kaahaat huithapelisti ja luotat perävaloihin. Tieliikennelaissa määritellään yksiselitteisesti että auto on kyettävä pysäyttämään näkyvällä osuudella ettei onnettomuuksia satu.

Todella vastuutonta luottaa muuten sokeana johonkin perävaloihin ja posottaa sumuun, kun siellä voi olla onnettomuuspaikka tai lapsia edessä, joilla nyt ainakaan ei ole mitään perävaloja.
Mitäs jos keskittyisit olennaisiin, etkä keksisi päästä omia fantasioitasi siitä miten minä ajelen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
Ajellaan kaikki siis ilman takavaloja ja sumareita, jos se ei nyt kuitenkaan ole niin iso turvallisuustekijä. Jep jep.
Eikun ajellaan kaikki vaan ihan kaikki valot päällä pitkistä ja hätä vilkuista lähtien päällä. Sitten on turvallista.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
1 796
Niin noissa ääriolosuhteissa kun sillä ei edes ole väliä yrittääkö se ledi loistaa vai ei. Perä on joka tapauksessa tapauksessa pimeä.
Lähtökohtaisesti itse vieraalla autolla lähtiessäni ajamaan katson että etuvalot kuskin paikalta katsottuna näyttävät jotain hämärässä. Loppu on auto suunnittelun kukkasia.
No ei se loppu mitään autosuunnittelun kukkasia ole, vaan ihan täysin kuljettajan virhe. Jokaisessa autossa on kytkimet, joilla takavalot saa palamaan. Se on vain ja ainoastaan kuljettajan syy, jos takavalot eivät pala. Ei auton tai auton suunnittelijan syy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
Miksi niitä sitten mainostetaan automaattisina päivä valoina? Vasta muutama päivä sitten olin kyydissä, kun edellä olevalla autolla pumppasi takavalot päälle ja pois riippuen valoisuudesta. Sepä vasta turvallista kun ei tiedä jarruttaako se nyt vai sekoileeko valo automaatti. (En ajanut, mutta kuski kiroili kun joutui vakkaria säätämään aina kun valot syttyi)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
No ei se loppu mitään autosuunnittelun kukkasia ole, vaan ihan täysin kuljettajan virhe. Jokaisessa autossa on kytkimet, joilla takavalot saa palamaan. Se on vain ja ainoastaan kuljettajan syy, jos takavalot eivät pala. Ei auton tai auton suunnittelijan syy.
Aijaa. Jännä että omassa vanhemmassa autossa valokytkimen olessa asennossa "auto" ei ole tarvinnut erikseen mitään takavalo kytkimiä edes etsiä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 717
Vaikka olisikin toimiva automatiikka, niin ei se välttämättä kytke niitä päälle sumussa/lumisateessa. Jolloin se jää kuskin tehtäväksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
Niin vähän niinkuin klassinen Bemarin vilkku risteyksessä. (Osaan kyllä nuo valot kytkeä tarvittaessa) Ja juu tiedän kyllä millä kytkimellä saan takavalot palamaan. Toiset sanovat sitä jarrupolkimeksi.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
1 796
Aijaa. Jännä että omassa vanhemmassa autossa valokytkimen olessa asennossa "auto" ei ole tarvinnut erikseen mitään takavalo kytkimiä edes etsiä.
Tämä on huolestuttavaa. Sinä siis luotat vain automaattiasentoon ilman että ymmärrät mitä se tarkoittaa. Vinkki: Kaikissa autoissa se automaattiasento ei tarkoita samaa asiaa.

Esim. omassa autossani auto-asento laittaa pelkästään eteen päiväajoledit päälle, jos auto tulkitsee on tarpeeksi valoisaa. Tällöin perä jää pimeäksi. Automaattiasento sytyttää takavalot vasta sitten kun se tulkitsee, että on tarpeeksi hämärää.

Siksi valoisaan aikaan, jos haluan takavalojen palavan, laitan valot manuaalisesti päälle.

Jokaisen kuljettajan vastuulla on tuntea ajamansa autojen valojen toiminta ja huolehtia siitä, että valot palavat asianmukaisesti, eikä vain ajatella että "auto-asento päällä, joten minulla ei mitään vastuuta."

Miksi niitä sitten mainostetaan automaattisina päivä valoina?
Sillä ei ole mitään merkitystä miten niitä mainostetaan. Sillä on merkitystä, että kuljettaja tietää miten valot toimivat.

Esim. kun itse viimeksi vaihdoin autoa, niin ensimmäinen asia minkä tein oli se, että selvitin miten ja missä tilanteissa takavalot palavat. Tällöin huomasin että ne toimivat eri tavalla kuin aiemmassa autossani, joten tiedän laittaa takavalot päälle manuaalisesti, jos on tarve. Aiemmassa autossani takavalot paloivat AINA kun valokytkin oli auto-asennossa. Se oli hyvä.

Lisäksi kun valot ovat auto-asennossa, niin ainakin omassa autossani näen mittaristosta palaako takavalot vai ei.

tiedän kyllä millä kytkimellä saan takavalot palamaan. Toiset sanovat sitä jarrupolkimeksi.
Pitäisikö palauttaa ajokortti, jos et tiedä mikä ero on takavaloilla ja jarruvaloilla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
Tämä on huolestuttavaa. Sinä siis luotat vain automaattiasentoon ilman että ymmärrät mitä se tarkoittaa. Vinkki: Kaikissa autoissa se automaattiasento ei tarkoita samaa asiaa.

Esim. omassa autossani auto-asento laittaa pelkästään eteen päiväajoledit päälle, jos auto tulkitsee on tarpeeksi valoisaa. Tällöin perä jää pimeäksi. Automaattiasento sytyttää takavalot vasta sitten kun se tulkitsee, että on tarpeeksi hämärää.

Siksi valoisaan aikaan, jos haluan takavalojen palavan, laitan valot manuaalisesti päälle.

Jokaisen kuljettajan vastuulla on tuntea ajamansa autojen valojen toiminta ja huolehtia siitä, että valot palavat asianmukaisesti, eikä vain ajatella että "auto-asento päällä, joten minulla ei mitään vastuuta."
Unohdit tai et huomannut että puhuin omasta vanhemmasta autosta jossa ne takavalot on aina päällä ja jonkin verran joudun ajelemaan satunnaisilla autoilla.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
1 796
Unohdit tai et huomannut että puhuin omasta vanhemmasta autosta jossa ne takavalot on aina päällä ja jonkin verran joudun ajelemaan satunnaisilla autoilla.
En unohtanut ja huomasin. Se ei poista sinun vastuuta siitä, että jos ajat satunnaisesti jollain muulla autolla, niin sinun on tiedettävä miten sen valot toimivat, jotta voit varmistua että siinä palaa asianmukaiset valot kun ajat sillä.

Et sinä voi mennä sen taakse, että "ei ole mun auto", jos ajelet ilman valoja.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
En unohtanut ja huomasin. Se ei poista sinun vastuuta siitä, että jos ajat satunnaisesti jollain muulla autolla, niin sinun on tiedettävä miten sen valot toimivat, jotta voit varmistua että siinä palaa asianmukaiset valot kun ajat sillä.

Et sinä voi mennä sen taakse, että "ei ole mun auto", jos ajelet ilman valoja.
Aivan totta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
607
Ennen kaikki oli paremmin. Auton käynnistyksen jälkeen laitettiin halogeeni valot päälle niin kuin turvavyökin kiinni.
Ennen moottorin sammutusta valot laitettiin pois päältä ettei valot jääneet päälle ja kouluttaneet akkua. Hi tech versioissa oli jopa summeri joka muistutti valojen sammuttamisesta.
Sitten tuli valo automaatti ja valot sammui jos virta ei ollut päällä.
Sitten tuli ihme ledivalot ja päivävalot. Sitten alkoi sekoilu valojen kanssa ja päästiin takaisin historiaan.
Taas joutuu kytkemään valoja päälle ja pois. Onneksi ledien aikakaudella luonto sentään kiittää.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
1 796
En muista miten homma aiemmin toimi, ennenkuin EU alkoi tätä hommaa paskoa. EU:n vaatimuksestahan noita takavaloja jouduttiin autoissa laittamaan oletuksena pimeäksi ja sitten kun järki palasi, niin osa autoista edelleen toimii miten sattuu. Omakin nykyinen auto tosiaan kuuluu tuohon paskakastiin, että joutuu itse huolehtimaan takavalot tarvittaessa päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 265
Se on sinun tehtäväsi auton kuljettajana varmistaa että valot toimivat. Jos et tiedä miten takavalot toimivat, niin sinun pitää se selvittää ennen kuin lähdet liikkeelle.
Helppohan se on selvittää kun se toiminta voi olla ihan mitä vain. Saako kaikista edes pakotettua takavaloja päälle jos auton mielestä on riittävän valoisaa?

Sakottaa noista saa kuljettajia mutta elinkautista saisi tarjota sille joka tuon älyvapauden on unionista implementoinut suomalaisten autojen valovaatimuksia koskevaan lainsäädäntöön.

Onneksi on köyhä ja ajaa vanhoilla paskoilla missä ei joko pala yksikään valo tai sitten palaa kaikki valot. Helppoa ja turvallista. Kätevääkin kun saa valot pimeäksi halutessaan, voi esimerkiksi lähteä kauppaan ja jättää auton käymään ilman että kukaan sitä tajuaa seisomatta vieressä.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
1 796
Helppohan se on selvittää kun se toiminta voi olla ihan mitä vain. Saako kaikista edes pakotettua takavaloja päälle jos auton mielestä on riittävän valoisaa?
Laittaa kytkimen auto-asentoon ja katsoo mitkä valot palavat valoisan aikaan ja sitten illalla katsoo mitkä valot palavat pimeään aikaan. Sillä tavalla ainakin selviää mitä valoja automatiikka kytkee. Se toki jää sitten herran haltuun, että milloin automatiikka tulkitsee että on valoisaa ja milloin hämärää :) Se tosin näkee monesti mittaristosta, milloin automatiikka kytkee ajovalot päälle.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 082
Automatiikkaan ainakin omalla autolla kuuluu lähinnä etuvalojen tarkkailu. Ko. Kiassa takavalot palavat aina (toiminta vaihdettiin ilmeisesti jossain vaiheessa kun tuli ilmeisesti palautetta) ja automatiikka lähinnä säätää etuvaloja. Ne toimivat muuten ok, mutta saa noitakin manuaalisesti kytkeä jos lumipyryä tms. jotka heikentävät näkyvyyttä mutta kirkkaus ei riittävästi vähene. Toinen milloin joskus joutuu säätämään on nouseva tai laskeva aurinko, joka lähinnä ärsyttää kun riippuen varjoista auto sytyttää tai sammuttaa ajovaloja kun on valaistuksen osalta siinä rajalla.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
87
Miten tällaisesta asiasta saa aikaiseksi näin paljon porinaa? :)

Mä ainakin ajan aina kaukana muista, niin ei takavalot eikä toisen ajotyyli haittaa. Eikä tarvitse hengittää pakokaasua ja aivot saa happea.

Eikä sitten varmaan tule ajettua peräänajoa. Kai siihen tietysti se toinen ois syyllinen aina. ;) Tietysti peräänajaja on se syypää. Silti paahdetaan jonossa oli keli miten huono tahansa. Pitää nähdä eteensä jos ylipäätään ajaa.

Kallansilloilla tapahtui vuosia sitten kunnon peräänajo suma. Ihmiset ajaa kuin hullut lyhyillä väleillä ja yhtäkkiä lumipyry edessä ja vaan ajetaan vaikkei nähdä edes eteenpäin.

Eikä tuotakaan ois tapahtunut jos jätettäisiin väliä reilusti.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
425
Miten tällaisesta asiasta saa aikaiseksi näin paljon porinaa? :)

Mä ainakin ajan aina kaukana muista, niin ei takavalot eikä toisen ajotyyli haittaa. Eikä tarvitse hengittää pakokaasua ja aivot saa happea.

Eikä sitten varmaan tule ajettua peräänajoa. Kai siihen tietysti se toinen ois syyllinen aina. ;) Tietysti peräänajaja on se syypää. Silti paahdetaan jonossa oli keli miten huono tahansa. Pitää nähdä eteensä jos ylipäätään ajaa.

Kallansilloilla tapahtui vuosia sitten kunnon peräänajo suma. Ihmiset ajaa kuin hullut lyhyillä väleillä ja yhtäkkiä lumipyry edessä ja vaan ajetaan vaikkei nähdä edes eteenpäin.

Eikä tuotakaan ois tapahtunut jos jätettäisiin väliä reilusti.
Turvavälien puute on huomattavasti vaarallisempaa kuin takavalojen palamattomuus. Yöllä kun ajelee pitkää matkaa harvaan asutuilla alueilla, on 500-1000m sopiva turvaväli. Jos tuppaa vähenemään niin reippaalla vauhdilla ohi vaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 388
Mistäs tiedät ajavasi kaukana muista? Itsekin tuossa yksi päivä pyryssä ajellessa lumen pöllytessä havahduin että jaa melkein edessä onkin näköjään valkoinen paku jossa perä pimeänä ja auto hukkui täysin pöllyävään lumeen.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 306
Lakkopäivän iloja Helsingissä, eli paljon sellaisia autoilijoita, jotka eivät normaalisti juuri aja tai ajavat itselleen uusia reittejä. Tästä syystä väistämissäännöt aika pahasti hukassa tasa-arvoisissa risteyksissä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 635
Miten tällaisesta asiasta saa aikaiseksi näin paljon porinaa? :)

Mä ainakin ajan aina kaukana muista, niin ei takavalot eikä toisen ajotyyli haittaa. Eikä tarvitse hengittää pakokaasua ja aivot saa happea.

Eikä sitten varmaan tule ajettua peräänajoa. Kai siihen tietysti se toinen ois syyllinen aina. ;) Tietysti peräänajaja on se syypää. Silti paahdetaan jonossa oli keli miten huono tahansa. Pitää nähdä eteensä jos ylipäätään ajaa.

Kallansilloilla tapahtui vuosia sitten kunnon peräänajo suma. Ihmiset ajaa kuin hullut lyhyillä väleillä ja yhtäkkiä lumipyry edessä ja vaan ajetaan vaikkei nähdä edes eteenpäin.

Eikä tuotakaan ois tapahtunut jos jätettäisiin väliä reilusti.
Takavalot on turvallisuus juttu, enemmän siinä tilanteessa kun ei ajeta jonossa, ja jos on sitä lumipöllyä, niin sitten pitää olla jo takasumari, eli jos silloinkin pimeänä, niin tullut jo pari peräkkäistä virhettä.

Olen toki sitäkin mieltä että peräkkäinajessakin ne takavalot on tärkeitä, helpottaa sen edessäolevan menemisen havainnointia. Siinä tilanteessa kannattaa sille edelläolevalla antaa vähän valomerkkiä, kyllä hiestä moni sen jäkeen valotkytkee. Ei ne kaikki mitään vähä-älyisiä ole, virheitä ja unohduksia sattuu, varsinkin kun se monessa autossa noilla keleillä jää helposti huomaamatta.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 677
Ennen kaikki oli paremmin. Auton käynnistyksen jälkeen laitettiin halogeeni valot päälle niin kuin turvavyökin kiinni.
Ennen moottorin sammutusta valot laitettiin pois päältä ettei valot jääneet päälle ja kouluttaneet akkua. Hi tech versioissa oli jopa summeri joka muistutti valojen sammuttamisesta.
Sitten tuli valo automaatti ja valot sammui jos virta ei ollut päällä.
Sitten tuli ihme ledivalot ja päivävalot. Sitten alkoi sekoilu valojen kanssa ja päästiin takaisin historiaan.
Taas joutuu kytkemään valoja päälle ja pois. Onneksi ledien aikakaudella luonto sentään kiittää.
Jep. Jostain 80-luvulta asti oli osassa automerkeillä, että valot paloi automaattisesti kun auto käynnissä ja olivat pois päältä kun auto sammuksissa. Valokytkimeen ei tarvinnut siis koskaan koskea eikä asiaa miettiä muutenkaan. Toki huonona puolena oli, että ajovalot paloi "turhaan" valoisallakin, mutta haittasiko tuo nyt niin paljon lopulta.

Sitten tuli nämä "automaattiset" valot ja nyt sitten kuski joutuu miettimään että milloin pitää itse vaihtaa automaattiasennosta valot päälle asentoon, jos haluaa että takavalot palaa tai jos automatiikka ei toimi muuten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 538
Jep. Jostain 80-luvulta oli osassa automerkeillä, että valot paloi automaattisesti kun auto käynnissä ja olivat pois päältä kun auto sammuksissa. Valokytkimeen ei tarvinnut siis koskaan koskea eikä asiaa miettiä muutenkaan. Toki huonona puolena oli, että välillä ajovalot paloi "turhaan" valoisallakin, mutta haittasiko tuo nyt niin paljon lopulta.
Niin, Suomessa ja ehkä muissa pohjoismaissa kun asetus määräsi että niiden pitää toimia noin. Esim. Keski-Euroopassa taas oletus oli, että valot palaa vain kun ne erikseen vääntää päälle. Suomalaisella autolla kun ajeli Saksassa, niin kaikenlaista huitojaa sai nähdä kun yrittivät kertoa, että hei sulla on valot päällä keskellä päivää (muistoja lapsuuden kesälomareissuilta).
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 306
Niin, Suomessa ja ehkä muissa pohjoismaissa kun asetus määräsi että niiden pitää toimia noin. Esim. Keski-Euroopassa taas oletus oli, että valot palaa vain kun ne erikseen vääntää päälle. Suomalaisella autolla kun ajeli Saksassa, niin kaikenlaista huitojaa sai nähdä kun yrittivät kertoa, että hei sulla on valot päällä keskellä päivää (muistoja lapsuuden kesälomareissuilta).
Jep, toi meni just noin. Totuushan kuitenkin on se, että kirkkaalla päivänvalollakin ajovalollinen auto näkyy paljon paremmin kuin valoton, korostuu esim. vasta-auringossa tms. haastavassa ympäristössä, joten valoja kannattaa polttaa kyllä koko ajan, jos ajattelee liikenneturvallisuutta.

Joku sitten jossain vaiheessa keksi, että valojen polttaminen lisää CO2-päästöjä. Itse kyllä olen sitä mieltä, että kyse on täysin kohinaan häviävästä päästölähteestä.

Sitä en tiedä, miksi ennen CO2-megatrendiä valoja ei käytetty useissa maissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 925
Mistäs tiedät ajavasi kaukana muista? Itsekin tuossa yksi päivä pyryssä ajellessa lumen pöllytessä havahduin että jaa melkein edessä onkin näköjään valkoinen paku jossa perä pimeänä ja auto hukkui täysin pöllyävään lumeen.
Kun vastaan alkaa tulla pöllyävää lunta, niin silloin on selvää, että jokuhan siellä on ja on syytä hidastaa.. Olin kyydissä, kun meinasi tulla kolari valaistun rekan perän kanssa.. Kuski ajoi lähellä, vitunmoinen pölinä ja hetkeksi ilmeisesti herpaantui. Jos en olisi huomannut ja karjaissut VARO JARRUTA, niin jonkinasteinen kosketus /törmäys olisi tullut.. En ole rekan perää autosta ennemmin yhtäläheltä katsellut, vaikka on tullut ajeltua vuosikymmeniä..

Jos taas sää on niin paska, että yleisesti ei näe, kun jonkun 5-10 metriä eteensä (Lumi tai vesi), kun sataa niin helvetisti (sitäkin on sattunut n kerran 5 vuoteen itselle..) niin sitten hidastetaan yleisesti.) Joskus on 60 km/h tai vaikka vain 20 km/h sopiva nopeus, vaikka liikennemerkkien mukaan olisi 80 km/h. Toki joskus kannattaa ihan vetää vaikka parkkiin. Esim kun sataa -5 asteen kelissä vettä, joka jäätyy tuulilasiin ja se menee umpeen, niin silloin ainut mahdollisuus on ajaa lähimpään turvalliseen paikkaan parkkiin, koska jatkaminen on täysin tärähteneen hommaa. Tämä on käynyt kerran.. Onneksi extreme sääilmiöt ovat harvinaisia, mutta niitä kannattaa kunnioittaa, jos oma ja muiden terveys on kallis..

Kerran oli tuossa alle 5 vuotta sitten keväällä "märän näköinen" tie. Auto meinasi lähteä heittelehtimään n 80 vuhdissa, suoralla tiellä (lievää uraa paikallisesti).. Säikäytti pahasti. Loppumatka (yli 100 km sitten meni 50-60 vauhtia. Välillä tie oli vain märkä ja jarrut toimi, kuten märällä kelillä, eli ok. Välillä taas mustassa jäässä (ulkonäössä ei eroa) ja jarruttamisella ei ollut juuri mitään vaikutusta (on muuten aika vitun haikea fiilis, kun painaa jarrua ja ainoastaan ohjattavuus kärsii / lähtee lopullisesti, mutta hidastumista ei juuri ollenkaan tapahdu). Autossa oli toki nastarenkaat, eikä edes ihan loppuunsorvatut, niillä mentiin vielä seuraavakin talvi kokonaan.. Ei muuten muutkaan hurjastelleet tai ohitelleet. Edes mitään jonoa ei tullut taakse, vaikka matka oli pitkä.. Ei edes yksittäistä autoa.. Jos olisin lähtiessä tiennyt, niin olisin tasan jättänyt seuraavaan päivään, mutta ongelmaa ei ollut ihan lähtöpäässä...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 360
Sitä en tiedä, miksi ennen CO2-megatrendiä valoja ei käytetty useissa maissa.
Toki 'kirkas aurinko paistaa muualta kuin ylhäältä tai yläviistosta' tilanteessa voi valoista olla hieman hyötyä, mutta en muista, että etelämpänä olisi tuo niin vaivannut. Mielikuvani on, että tuo auringon paisto keskellä päivää suoraan silmiin on meidän pohjoinen ongelma. Voi toki olla, että en vain muista, tai tuli ajeltua vähemmän tuollaisiin aikoihin. Nopeasti tuohon valottomuuteen tottui, eikä niitä (alun järkytyksen jäleen) kaivannut ollenkaan.

Tuoreeltaan tammikuussa Etelä-Suomessa otti päähän, ettei tullut aurinkolaseja mukaan, kun olisi parantanut näkyvyyttä merkittävästi, kun tuli ajettua suoraan aurinkoa kohti, mutta en kyllä silloinkaan valoja kaivannut muihin autoihin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 388
Kun vastaan alkaa tulla pöllyävää lunta, niin silloin on selvää, että jokuhan siellä on ja on syytä hidastaa.. Olin kyydissä, kun meinasi tulla kolari valaistun rekan perän kanssa.. Kuski ajoi lähellä, vitunmoinen pölinä ja hetkeksi ilmeisesti herpaantui. Jos en olisi huomannut ja karjaissut VARO JARRUTA, niin jonkinasteinen kosketus /törmäys olisi tullut.. En ole rekan perää autosta ennemmin yhtäläheltä katsellut, vaikka on tullut ajeltua vuosikymmeniä..

Jos taas sää on niin paska, että yleisesti ei näe, kun jonkun 5-10 metriä eteensä (Lumi tai vesi), kun sataa niin helvetisti (sitäkin on sattunut n kerran 5 vuoteen itselle..) niin sitten hidastetaan yleisesti.) Joskus on 60 km/h tai vaikka vain 20 km/h sopiva nopeus, vaikka liikennemerkkien mukaan olisi 80 km/h. Toki joskus kannattaa ihan vetää vaikka parkkiin. Esim kun sataa -5 asteen kelissä vettä, joka jäätyy tuulilasiin ja se menee umpeen, niin silloin ainut mahdollisuus on ajaa lähimpään turvalliseen paikkaan parkkiin, koska jatkaminen on täysin tärähteneen hommaa. Tämä on käynyt kerran.. Onneksi extreme sääilmiöt ovat harvinaisia, mutta niitä kannattaa kunnioittaa, jos oma ja muiden terveys on kallis..

Kerran oli tuossa alle 5 vuotta sitten keväällä "märän näköinen" tie. Auto meinasi lähteä heittelehtimään n 80 vuhdissa, suoralla tiellä (lievää uraa paikallisesti).. Säikäytti pahasti. Loppumatka (yli 100 km sitten meni 50-60 vauhtia. Välillä tie oli vain märkä ja jarrut toimi, kuten märällä kelillä, eli ok. Välillä taas mustassa jäässä (ulkonäössä ei eroa) ja jarruttamisella ei ollut juuri mitään vaikutusta (on muuten aika vitun haikea fiilis, kun painaa jarrua ja ainoastaan ohjattavuus kärsii / lähtee lopullisesti, mutta hidastumista ei juuri ollenkaan tapahdu). Autossa oli toki nastarenkaat, eikä edes ihan loppuunsorvatut, niillä mentiin vielä seuraavakin talvi kokonaan.. Ei muuten muutkaan hurjastelleet tai ohitelleet. Edes mitään jonoa ei tullut taakse, vaikka matka oli pitkä.. Ei edes yksittäistä autoa.. Jos olisin lähtiessä tiennyt, niin olisin tasan jättänyt seuraavaan päivään, mutta ongelmaa ei ollut ihan lähtöpäässä...
Kaksi kaistaa ja viereinen isompi auto pöllyttää lunta. Siitä menossa ohi kun tuli perä mainitsemani paku perä edellä vastaan.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 306
Toki 'kirkas aurinko paistaa muualta kuin ylhäältä tai yläviistosta' tilanteessa voi valoista olla hieman hyötyä, mutta en muista, että etelämpänä olisi tuo niin vaivannut. Mielikuvani on, että tuo auringon paisto keskellä päivää suoraan silmiin on meidän pohjoinen ongelma. Voi toki olla, että en vain muista, tai tuli ajeltua vähemmän tuollaisiin aikoihin. Nopeasti tuohon valottomuuteen tottui, eikä niitä (alun järkytyksen jäleen) kaivannut ollenkaan.

Tuoreeltaan tammikuussa Etelä-Suomessa otti päähän, ettei tullut aurinkolaseja mukaan, kun olisi parantanut näkyvyyttä merkittävästi, kun tuli ajettua suoraan aurinkoa kohti, mutta en kyllä silloinkaan valoja kaivannut muihin autoihin.
Lähinnä kiinnostaa se, että miksei valoja poltettu, oliko se jotain "saksalaistyyppistä" nuukailua, kun polttimot kuluvat ja bensaa menee senttilitra enemmän satkulla vai miksi näin. En meinaan keksi mitään varsinaista liikenneturvallisuusHYÖTYÄ siitä, ettei valoja polteta koko ajan.

Jo pelkkä valojen päälläolo indikoi, että joku on nyt just siinä ratissa ja auto on liikkeessä tai lähtemässä liikkeelle, tärkeää erityisesti taajamassa. En keksi yhtään mitään syytä olla polttamatta valoja (paitsi euron nuukailu tai sitten jos pitää tätä mielestäni äärimmäisen marginaalista päästölähdettä ongelmana).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 538
Lähinnä kiinnostaa se, että miksei valoja poltettu, oliko se jotain "saksalaistyyppistä" nuukailua, kun polttimot kuluvat ja bensaa menee senttilitra enemmän satkulla vai miksi näin.
Eiköhän se ollut juuri se, että halogeenipolttimot kului turhaan. Ei niitä valoja nähty niin tarpeelliseksi päiväsaikaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 360
Jo pelkkä valojen päälläolo indikoi, että joku on nyt just siinä ratissa ja auto on liikkeessä tai lähtemässä liikkeelle.
Juu, tuohon kesti hetki tottua, kun oli aika vahvasti assosioitunut mielessä. Assosiaation vuoksi toisaalta ei tule tarkkailtua valottomia autoja yhtä tarkasti, ja onkin mielikuva noin 20 vuoden takaa, että meinasin jäädä omaa huolimattomuuttani auton alle tämän vuoksi.

Noin muuten en kyllä vastusta valojen päälläoloa päivälläkään. Tosin jos valittavana olisi joku pakollinen automaattitarkastus, että ne valot toimii silloin kun niitä 'oikeasti' tarvitaan, ja auto itkee tarpeeksi tehokkaasti kunnes ne laitetaan kuntoon, niin valitsisin sen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 635
Jep. Jostain 80-luvulta asti oli osassa automerkeillä, että valot paloi automaattisesti kun auto käynnissä ja olivat pois päältä kun auto sammuksissa. Valokytkimeen ei tarvinnut siis koskaan koskea eikä asiaa miettiä muutenkaan. Toki huonona puolena oli, että ajovalot paloi "turhaan" valoisallakin, mutta haittasiko tuo nyt niin paljon lopulta.

Sitten tuli nämä "automaattiset" valot ja nyt sitten kuski joutuu miettimään että milloin pitää itse vaihtaa automaattiasennosta valot päälle asentoon, jos haluaa että takavalot palaa tai jos automatiikka ei toimi muuten.
Pitkään meni niin että monella merkillä ei ollut mitään valoautomatiikkaa, ne kytkettiin käsin ja ne sammutettiin käsin, jossain saatto olla summeri joka huusi, jos valot unohtu päälle. Joku vanha Volvo ja Saab oli valoautomatiikalla, valot palo jos virrat, ja sammu virta-avaimesta, ehkä jossain ei edes saanut kokonaan pois ajossa, parkit vähintään.

Autot kehittyy, ja jossain vaiheessa jopa peruskippihin tuli summerri ja sitten jopa niin että sammuivat virta-avaimesta, -> kansa väänsi valot päälle, ja sen jälkeen ei tarvinnut koskea, huollon tai katsastuksen jälkeen jos oli väänetty pois, niin valoisaan aikaa sitten viikko tai kaksi valoitta.

Päivävalot, vai millä niitä kutstuaan, oli osittain iso harppaus EU tasolla, saatiin autoihin keulalle valot , se miksi me täällä kipuillaan johtuu siitä että takavalot sai edelleen olla pimeänä valoisaan hyvänsään aikaan. Jossain vaiheessa Corollaankin tullut automatiikka (valot sammuu virtakytkimestä) taisi joistain malleista poistua (en ihan varma), Loppusilauksen teki VW konserni päästökikkailuilla, (mistä seurasi se että autovalmistajat sitten jättää jakaisen milliwatin säästökikan toimitusmalleihin.)

Automatiikka on toki iso harppaus, liikenteessä toki näkee missä malleissa on sen varaan ei kannata nojata lainkaan. Kyllä siinä on iso ero minkä merkkiset autot menee peräpimeänä. (en tiedä onko 20 luvulla meidän tuontimalleja missä normi asetuksilla poltetaan valoja takana päivävalojen kanssa)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
234 280
Viestejä
4 118 928
Jäsenet
69 902
Uusin jäsen
CallmeJohnson

Hinta.fi

Ylös Bottom