Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos mennään tuon 2. mukaan, niin taitaa olla ihan oppien/koulutuksen mukaista.

Jaa, missähän apukoulussa tuollaisia oppeja jaellaan? On tämä kyllä uskomaton ketju. Ei varmasti löydy ainoatakaan sellaista tapaa häiriköidä kanssakulkijoita, joita ei vähintään yksi kirjoittelija tulisi puolustelemaan.
 
No se vähän riippuu, jos vaikka 80 alueella valot pamahtaa punaselle 500m päässä niin kaasuhan kannattaa nostaa pois ja pienempää vaihdetta, siitä sitten valutellen miten auto itse himmaantuu. Mutta kuvailemassasi mönkimisessä ei kyllä ole järkeä.

Turha pysähtyminen kuluttaa energiaa aika paljonkin ja nostaa kyllä kulutusta mutta rajansa siinä himmailunkin "pituudessa". Mutta toisaalta tuskin kukaan ajaa 80kmh 100m päähän niistä punasista jarruttaen sitten reippaahkosti valoihin, vaan nostaa sen kaasun kun valo menee punaselle.

Paikallistuntemuskin auttaa aika paljon noiden valojen kanssa jos tietää syklin pituuden.

Juu, tuo on ihan normaalia, eli tasaisesti annetaan vauhdin laskea nollaan. Mutta tässä matelemisessa on kyse siitä, että vauhti pudotetaan siihen mateluvauhtiin jos siellä parin sadan metrin pässä ja sitten tällä mateluvauhdilla himmataan eteenpäin valoja kohti.
 
Sellanen älytön mateleminen kyllä vituttaa. Siis sellanen, että se kerätty vauhti on jo rullailtu pois ja liikutaan ryömittämällä. Varsinkin jos itse pyrkii kääntyvien kaistalle. Se, että antaa rullaten vauhdin hiipua on vaan fiksua. Ja kääntyvien huomioimisesta iso peukku.

Mä mietin et kuvitteleekohan osa säästävänsä sillä polttoainetta vai onko se enemmän tota liikkellelähtöä?
 
Sellanen älytön mateleminen kyllä vituttaa. Siis sellanen, että se kerätty vauhti on jo rullailtu pois ja liikutaan ryömittämällä. Varsinkin jos itse pyrkii kääntyvien kaistalle. Se, että antaa rullaten vauhdin hiipua on vaan fiksua. Ja kääntyvien huomioimisesta iso peukku.

Juuri tätä tarkoitin, sinä sanoitit sen paremmin.

Mä mietin et kuvitteleekohan osa säästävänsä sillä polttoainetta vai onko se enemmän tota liikkellelähtöä?

Mutta miksi sitä liikkeellelähtöäkään pitäisi vältellä.
 
Jaa, missähän apukoulussa tuollaisia oppeja jaellaan? On tämä kyllä uskomaton ketju. Ei varmasti löydy ainoatakaan sellaista tapaa häiriköidä kanssakulkijoita, joita ei vähintään yksi kirjoittelija tulisi puolustelemaan.
Uhm.... kuuluu aikalailla autokoulun opetussuunnitelmaan. Kukas täällä olikaan se ajokortti inssejä valvova kaveri? Voisi hiukan valaista mikä on nykyinen meno tarkemmin. Itsellä kokemukset varsin vanhat ja eivät täysin päde enää nykyautoihin ja olen seurannut autokoulua käyviä vain sivusta.

Autokoulussa opetetaan myös taloudellista ajoa, mennen paikoin ylikin sen suhteen. Minun aikaan ohjeistus oli että rullaa valoihin moottorijarrulla tai anna vauhdin vain hiipua, tavoitteena on minimoida pysähtymiset. Joten tuo kuvailemasi 200m ennen valoja himmaaminen on juurikin taloudellista. Juu muut kärsivät, mutta pääset itse pienemmällä kulutuksella. Tuo ryömittäminen ilman kytkimenpoljentaa oli myös ainakin itselle opetettu asia, nykyisillä start&stop ja hybrideillä ei ehkä enää päde. Mutta näin omana aikana kun ei ollut ei ollut moisia järjestelmiä. Siihen aikaan kun ajelin korttia, ei ollut hybridejä kuin Prius ja joku muu. Ja ei, en tee tuota rullaamista pysähdyksiin jos takana on autoja ja jos alla on sopiva auto, en tee sitä siltikään koska paikaltaan lähteminen on niissä hauskempaa.

EDIT: Eniten energiaa kuluu kun auto pitää saada liikkeelle paikaltaan. Kun työnnät autoa, tiedät että ei se tunnu miltään, kunhan saat sen ensin liikkeelle. Sama juttu tässä.
 
Uhm.... kuuluu aikalailla autokoulun opetussuunnitelmaan. Kukas täällä olikaan se ajokortti inssejä valvova kaveri? Voisi hiukan valaista mikä on nykyinen meno tarkemmin. Itsellä kokemukset varsin vanhat ja eivät täysin päde enää nykyautoihin ja olen seurannut autokoulua käyviä vain sivusta.

No ei todellakaan kuulu. Se ei ole mitään muuta kuin idioottimaista liikenteen häirintää.
 
No ei todellakaan kuulu. Se ei ole mitään muuta kuin idioottimaista liikenteen häirintää.
Juuu juuu juu.... kyllä, ymmärrän että se ottaa sinua päähän. Niin minuakin jos vedetään yli niin että muut kärsivät. Mutta asia nyt vain on niin että niin se taloudellinen ajo vain kuuluu autokouluun. Ennen siitä oli jopa erillinen "koe" inssin jälkeen.

Ei tuo känkkäränkkäily mitään ratko.
 
Juuu juuu juu.... kyllä, ymmärrän että se ottaa sinua päähän. Niin minuakin jos vedetään yli niin että muut kärsivät. Mutta asia nyt vain on niin että niin se taloudellinen ajo vain kuuluu autokouluun. Ennen siitä oli jopa erillinen "koe" inssin jälkeen.

Ei tuo känkkäränkkäily mitään ratko.

Ei se autokoulussa opetettu taloudellinen ajo liity millään tavalla tuohon matelemiseen, mistä minä puhuin. Autokoulussa opetettiin niin, että valoihin tullessa jalka pois kaasulta siten, että auto moottorijarrutuksella hidastuu sopivasti siihen, mihin on tarkoitus valoihin pysähtyä, eli että ei hidasteta vauhtia jarrulla.

Siellä ei opetettu, eikä opeteta edelleenkään, että useita satoja metrejä ennen liikennevaloja hidastetaan vauhti mateluvauhtiin ja sitten madellaan kohti valoja.
 
Jaa, missähän apukoulussa tuollaisia oppeja jaellaan? On tämä kyllä uskomaton ketju. Ei varmasti löydy ainoatakaan sellaista tapaa häiriköidä kanssakulkijoita, joita ei vähintään yksi kirjoittelija tulisi puolustelemaan.
Itse ainakin sain aika tomerat huomautukset 2. vaiheen ajoarvioinnissa vaikka käytän perus pulse and glideä aika tehokkaasti. Käytetty auto oli malli jossa moottorijarrutus ei käytännössä tehnyt mitään ja olisi kuulemma pitänyt nostaa kaasua vielä aiemmin.

Ei se tosin mitenkään kanssakulkijoita häiritse, muuten kuin henkisesti niitä joiden ennakointikyky on kolmevuotiaan lapsen tasolla.
 
Itse ainakin sain aika tomerat huomautukset 2. vaiheen ajoarvioinnissa vaikka käytän perus pulse and glideä aika tehokkaasti. Käytetty auto oli malli jossa moottorijarrutus ei käytännössä tehnyt mitään ja olisi kuulemma pitänyt nostaa kaasua vielä aiemmin.

Ei se tosin mitenkään kanssakulkijoita häiritse, muuten kuin henkisesti niitä joiden ennakointikyky on kolmevuotiaan lapsen tasolla.
Juu samasta tuli sanomista itselläkin. Itselle siis opetettiin nimenomaan että älä pysähdy jos se on mitenkään mahdollista. EDIT: Tosin oli aika jännä että ei tullut mutinoita vaikka käytin kierroksia varsin ronskisti jopa siinä ekoautoilu kokeessa. Esim liittymistä vedettiin kakkosella kierrokset tappiin kun liityttiin 80kmh tielle jne.... Odotin varsin tylyä palautetta ja siitä ei tullut muuta mainintaa kuin että ei tuo nyt maailman taloudellisin ole, mutta ainakin pääsit liittymään.

Ja häiritsee tuo jos peräkkäin on useita risteyksiä lähekkäin ja mielellään nuolivaloja joista pääsee se 2autoa kerrallaan ja et koskaan ehdi sinne oikealle kaistalle ajoissa koska joku himmailee siinä edessä katsoen vain sitä omaa suoraan menevien valoaan. Niitä pieniä juttuja kuten jos pysähdyt juuri toisen kaistan alkuun, vedät auton toiseen laitaan mahd. lähelle edellä olevaa mahdollistaen sinne alkavalle kaistalle ajamisen. Noita vain todella harva tuntuu harrastavan.
 
Himmailu oikein tehtynä: himmailija ja kaikki hänen perässään pääsee jatkamaan pysähtymättä. Säästyy polttoainetta, renkaita, asflattia ja aikaa.

Himmailu väärin tehtynä: blokataan kääntyvien kaistalle ryhmittyvät ja aiheutetaan kunnon haitari taakse.

Ero näiden kahden välillä on joskus aika pieni, mutta mitä väljempää on, sen hyväksyttävämpää imo. Kunnon ruuhkissa harvoin mahdollista tehdä oikein. Mutta harvoin himmailija on ainakaan mua haitanut, vaan yleisemmin talvisin ärsyttävät ne, jotka sinne valoihin kiirehtii ylinopeutta ja joutuvat pysähtymään, koska rytmi menee hitamman vauhdin mukaan. Sitten ruovitaan siellä valoissa kun itsellä olisi hyvä flow päästä jalkaa kaasulta nostamatta etenemään.
 
Ero on pieni, mutta paikoin todella merkittävä. Ajelin ennen 90% ajosta Kehä3:n sisällä, nyt pitkin poikin Suomea. Ehkä isoin shokki on näin "kaupunkilaisena" ollut nuo pienempien kaupunkien/kylien rajoilla liikkuvat paikat. Siellä tuntuu olevan mitä hulluinta porukkaa. Joko mennään kaasu pohjassa amistuning bimmerillä joka paikassa poikittain ja nopeutta tuplasti mitä pitäisi, tai ajellaan sillä Micralla 30kmh 50kmh tiellä. Juu kärjistystä tottakai, mutta tajunnette pointin. Jostain syystä isommissa kaupungeissa tuota perseilyä osaa tavallaan odottaa koska huomioitavaa on todella paljon enemmän, mutta miten perustelet/oikeutat tuon tilanteessa jossa paikassa on yksi pääkatu/tie ja ei oikeastaan mitään huomioitavaa, poikkeavaa tai erikoista ympärillä ja silti säädetään ja häsätään ties miten. Se on ihanaa kun ajat paikan x läpi samassa säässä, samaan aikaan jne... ja aika voi erota joka kolminkertaisesti riippuen ketä edelle sattuu, ilman ylinopeuksia vaikka tilanne sallisi.
 
Ei se tosin mitenkään kanssakulkijoita häiritse, muuten kuin henkisesti niitä joiden ennakointikyky on kolmevuotiaan lapsen tasolla.

Esitin tuossa aiemmin varsin hyvän esimerkin miten se muita häiritsee. Se estää noissa tietynlaisissa risteyksissä kääntyvien pääsyn kääntyvien kaistalle, vaikka kääntyjille palaisi vihreä nuolivalo.
 
Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi. Poislukien tietty raskasliikenne, mikä tässä mainittiinkin.

Mikä kiire sulla on sinne liikennevaloihin odottamaan?

Jos huomaan että edellä esim. 100 metrin päässä valo vaihtuu punaiselle, niin nostan välittömästi jalan pois kaasulta ja annan auton rullata moottorijarrutuksella liikennevaloille.. Tällainen ajotapa säästää polttoainetta erityisesti kaupunkiajossa, jossa pysähdyksiä tulee jatkuvasti.. Joskus aikoinaan legendaarinen Ensio Itkonen jo suositteli tälläistä ajotapaa, kun siten säästää polttoainetta.
 
Juu samasta tuli sanomista itselläkin. Itselle siis opetettiin nimenomaan että älä pysähdy jos se on mitenkään mahdollista.

Tuollaisista ei kannata välittää, ovat täysin inssimiesten fantasioita. Jotkut inssimiehet kun kuvittelevat, että heillä olisi jokin mandaatti määritellä miten muiden tulee ajaa.
 
Mikä kiire sulla on sinne liikennevaloihin odottamaan?

Lue nyt hyvä mies viestit ennenkuin vastaat. Ei sinne mitään mennä odottamaan, jos olet menossa oikealle ja siellä palaa VIHREÄ nuolivalo oikealle, mutta et pääse sinne oikealle kääntyvien kaistalle, koska tällainen himmailija estää pääsyn.
 
Esitin tuossa aiemmin varsin hyvän esimerkin miten se muita häiritsee. Se estää noissa tietynlaisissa risteyksissä kääntyvien pääsyn kääntyvien kaistalle, vaikka kääntyjille palaisi vihreä nuolivalo.
Ei sitä tarvitse niin paljon tehdä sellaisissa paikoissa. Vähemmän niitä paikkoja on kuin sellaisia missä siitä ei ole haittaa.

Kyllä se silti monia tuntuu hermostuttavan, mutta ei se ainakaan minulta ole pois.
 
1708366435747.png

Tuossa esimerkiksi se tilanne, missä tuollainen matelija haittaa. Yksi kaista siis haarautuu risteykseen mennessä neljäksi kaistaksi, joista keskimmäiset jatkavat suoraan ja reunimmaiset kääntyvät. Kääntyville on omat nuolivalot. Suoraan paloi siis punaiset ja oikealle kääntyville vihreä, mutta sinne ei kukaan päässyt, kun tämä punaisella merkitty autoilija himmasi tuossa mateluvauhtia.
 
Jos huomaan että edellä esim. 100 metrin päässä valo vaihtuu punaiselle, niin nostan välittömästi jalan pois kaasulta ja annan auton rullata moottorijarrutuksella liikennevaloille.

Joskus se vasemmalle kääntyminen ottaa 2-kierrosta valojen vaihtumisia, kun ei himmailijan takia pääse valojen rytmissä tunnistimen päälle.
Tuosta oikealle kääntymisestä puhumattakaan.


Tänään kolmion takaa tuleva meinas ajaa kylkeen. Hätäjarrutti 20 cm päähän. Miten witt…. Tulin vielä hänen kulkusuuntaan oikealta, A-pilarikaan EI voinut tehdä katvetta. Itsellä normaaliin tapaan vilkku päällä ja ajovalot. Enkä aja millään Quashqailla, jossa vilkku jää kirkkaan DLR:n valovoiman taakse piiloon.
 
1708366435747.png

Tuossa esimerkiksi se tilanne, missä tuollainen matelija haittaa. Yksi kaista siis haarautuu risteykseen mennessä neljäksi kaistaksi, joista keskimmäiset jatkavat suoraan ja reunimmaiset kääntyvät. Kääntyville on omat nuolivalot. Suoraan paloi siis punaiset ja oikealle kääntyville vihreä, mutta sinne ei kukaan päässyt, kun tämä punaisella merkitty autoilija himmasi tuossa mateluvauhtia.

Hyväksytään, tämä on tosiaan aivan selvä ja ihan varma vitutuksen aihe. Itse nojaisin räikkään niin kauan että ymmärtää mennä pois tieltä.
 
Lue nyt hyvä mies viestit ennenkuin vastaat. Ei sinne mitään mennä odottamaan, jos olet menossa oikealle ja siellä palaa VIHREÄ nuolivalo oikealle, mutta et pääse sinne oikealle kääntyvien kaistalle, koska tällainen himmailija estää pääsyn.

Itsekin aloit kesken keskustelun siirtelemään maalitolppia.. Ensin oli kaikki himmailijat perseestä, mutta nyt vaan ne jotkaa blokkaa pääsyn käääntyvien kaistalle. :D

Himmailu säästää polttoainetta. Deal with it.

Itseäni useimmiten naurattaa, kuinka monella on kauhea kiire odottamaan sinne liikennevaloihin.. Useimmiten joku premium-merkin auto mielenosoituksellisesti roikkuu metrin päässä puskurista, kun ei pääse mahdollisimman pian liikennevaloihin odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä meinasi tulla eilen kaksi idioottia kylkeen 2km matkalla. Toinen näki minut, päätellen siitä että lähti vaihtamaan kaistaa vasemmalle mutta himmasi hetkeksi kunnes löi vilkun uudelleen ja tunki väliin silti ja toinen päätti liittyä sulkuviivan yli suoraan kohti kylkeäni. Jos en molemmissa olisi lyönyt liinoja kiinni, olisi tullut kolari. En piru tajua mikä siinä on vaikeaa ymmärtää että jos vaihdat kaistaa, sinä olet se joka väistää. Ei vaan voi käsittää mikä saa vetämään silti eteen vaikka selkeästi havaitset toisella kaistalla olevan auton ja silti päätät että on hyvä idea tunkea kylkeen.

Oh ja lisätään samalta reissulta kännykän räplääjä joka vietti varsin pitkiä aikoja kahta kaistaa alinopeutta ajaen. Kun väläytin valoja että heräähän nyt pahvi... tuli ohi ajaessa sentteriä tööttiä ja valoshow ja luonnollisesti koko juttu luuri kädessä.
 
:sgiggle:

Kylläpä teette ajamisesta turhan monimutkaista. Voisitte pistää torven soimaan pitkäksi aikaa ja huutakaa ja ulvokaa. Helpottaa.

Kyllähän eniten vituttaa kaikki, jos on huonolla tuulella. Ei haittaa himmailu. Löydämme toisemme suurella todennäköisyydellä punaisissa valoissa samassa jonossa. Kyllä kannatti pumpata kaasua.:lol:
 
Päätiellä hidastelijat kun olisin liittymässä mukaan, liekö väistävät muulloinkin kolmion takaa tulevia. :tdown:
 
Itsekin aloit kesken keskustelun siirtelemään maalitolppia.. Ensin oli kaikki himmailijat perseestä, mutta nyt vaan ne jotkaa blokkaa pääsyn käääntyvien kaistalle. :D

Älä viitsi puhua paskaa. En ole mitään maalitolppia siirrellyt, kaikki himmailijat ovat edelleen perseestä.

Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä.
 
Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä.

Miksi se vituttaa? :rolleyes: Ajallisesti et häviä mitään. Ja kun nostat jalan kaasulta ja himmaat mukana (:lol:), niin säästät sinäkin polttoainetta.

Vai onko se jostain armeijasta jäänyt päälles tapa, että on kiire odottamaan? :)
 
Juu en kyllä ymmärrä mikä kiire sinne valoihin on pysähtyä. Kunnolla matelevat viherpiiperöt erikseen mutta en mäkään ala ajamaan punaisiin valoihin sen takia että sinne on kiire odottamaan. Eri asia jos rinnalle aukeaa sitten kaista missä on vihreää kääntyville.

Toisilla vissiin on varaa ylimääräiseen bensaan. Toisekseen, pysähtymällä "turhaan" valoihin tekee palveluksen takaa tuleville kun vihreät aukeaa uudelleen ja joutuvat odottelemaan kun pysähtyjä kelaa uudelleen vauhdin.
 
Miksi se vituttaa? :rolleyes: Ajallisesti et häviä mitään. Ja kun nostat jalan kaasulta ja himmaat mukana :)lol:), niin säästät sinäkin polttoainetta.

Vai onko se jostain armeijasta jäänyt päälles tapa, että on kiire odottamaan? :)

Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia.

Lisäksi se, mikä monesti käy, eli kun tämä kusipää matelee punaisia kohti, niin ne valot saattavat vaihtua vihreäksi siinä vaiheessa kun tämä kusipää on vielä 100 metrin päässä risteyksestä ja näin ollen niillä vihreillä ei ehdi risteyksestä yli kaikki, jotka olisivat ehtineet jos siinä oltaisiin odoteltu valmiiksi liikennevaloissa niitä vihreitä.

Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Ja minkälainen ihminen oikein puolustelee tällaista käytöstä? Veikkaan, että juurikin ne, jotka tuolla tavalla liikenteessä käyttäytyvät.
 
Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia.

Lisäksi se, mikä monesti käy, eli kun tämä kusipää matelee punaisia kohti, niin ne valot saattavat vaihtua vihreäksi siinä vaiheessa kun tämä kusipää on vielä 100 metrin päässä risteyksestä ja näin ollen niillä vihreillä ei ehdi risteyksestä yli kaikki, jotka olisivat ehtineet jos siinä oltaisiin odoteltu valmiiksi liikennevaloissa niitä vihreitä.

Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Ja minkälainen ihminen oikein puolustelee tällaista käytöstä? Veikkaan, että juurikin ne, jotka tuolla tavalla liikenteessä käyttäytyvät.
Sä nyt varmaan kuvittelet päässäsi vain niitä skenaarioita joita päässäsi pystyt kehittämään ja unohdat samalla, että oikein tehtynä tuo päinvastoin parantaa liikennevalojen läpimenoaikaa kun vauhtia ei tarvitse kelata nollista. Tutuissa valoissa on hyvin helppo asettaa vauhti optimoiden kohta vaihtuvien vihreiden suhteen.
 
Sä nyt varmaan kuvittelet päässäsi vain niitä skenaarioita joita päässäsi pystyt kehittämään ja unohdat samalla, että oikein tehtynä tuo päinvastoin parantaa liikennevalojen läpimenoaikaa kun vauhtia ei tarvitse kelata nollista. Tutuissa valoissa on hyvin helppo asettaa vauhti optimoiden kohta vaihtuvien vihreiden suhteen.

Jos viitsisit lukea, niin huomaisit että olen jo kommentoinut tuota, että oikein tehtynä tuo on ihan ok ja hyvä homma.

Minä en kuvittele päässäni mitään skenaarioita, vaan minä kerron täällä sellaisia skenaarioita, mihin olen törmännyt tuolla ihan oikeassa elämässä. Nimenomaan tällainen ihan todellinen skenaario oli juuri se triggeri, joka sai minut kirjoittamaan tästä asiasta tähän ketjuun.

Jos nyt sivuutetaan tuo suurin ongelma, eli kääntyvien blokkaaminen, ja keskitytään tuohon suoraan menemiseen, niin se läpimenoaika nimenomaan huononee silloin, kun tätä himmailua valoihin tehdään turhan varovaisesti ja ennakoiden, jolloin käy niin että kun valot vaihtuvatkin vihreäksi, niin jonon pää on vielä 100 metrin päässä valoristeyksestä, jolloin iso osa vihreiden palamisajasta menee siihen, kun jono vasta kiihdyttelee kohti valoja.

Yritä nyt muistaa, että keskivertoautoilijalla ei ole kompetenssia arvioida, milloin pitää hiljentäminen aloittaa, että pääsee optimaalisella vauhdilla risteykseen juuri vihreiden vaihtuessa ilman että tarvitsee pysähtyä.
 
Älä viitsi puhua paskaa. En ole mitään maalitolppia siirrellyt, kaikki himmailijat ovat edelleen perseestä.

Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä.
Jos viitsisit lukea, niin huomaisit että olen jo kommentoinut tuota, että oikein tehtynä tuo on ihan ok ja hyvä homma.

Minä en kuvittele päässäni mitään skenaarioita, vaan minä kerron täällä sellaisia skenaarioita, mihin olen törmännyt tuolla ihan oikeassa elämässä. Nimenomaan tällainen ihan todellinen skenaario oli juuri se triggeri, joka sai minut kirjoittamaan tästä asiasta tähän ketjuun.

Jos nyt sivuutetaan tuo suurin ongelma, eli kääntyvien blokkaaminen, ja keskitytään tuohon suoraan menemiseen, niin se läpimenoaika nimenomaan huononee silloin, kun tätä himmailua valoihin tehdään turhan varovaisesti ja ennakoiden, jolloin käy niin että kun valot vaihtuvatkin vihreäksi, niin jonon pää on vielä 100 metrin päässä valoristeyksestä, jolloin iso osa vihreiden palamisajasta menee siihen, kun jono vasta kiihdyttelee kohti valoja.

Yritä nyt muistaa, että keskivertoautoilijalla ei ole kompetenssia arvioida, milloin pitää hiljentäminen aloittaa, että pääsee optimaalisella vauhdilla risteykseen juuri vihreiden vaihtuessa ilman että tarvitsee pysähtyä.
Mitä mieltä nyt sitten olet?
 
Mitä mieltä nyt sitten olet?

Yritä sisäistää mitä olen alusta alkaen tarkoittanut sanalla "himmailija". Se on hyvin selkeästi esitetty ihan ensimmäisissä viesteissä mitä aiheesta kirjoitin.

Sinä vain itse alat keksiä sitten uusia merkityksiä kyseiselle sanalle, jotta voisit sitten väittää että minä olenkin jotain muuta mieltä kuin mitä olen.

Rautalangasta: Sellainen kuljettaja, joka asianmukaisesti hiljentää rauhallisesti vauhtia kohti valoja ja lähtee siitä vihreillä ripeästi liikkeelle EI OLE himmailija. Himmailija on sellainen, joka jo paljon ennen liikennevaloja pudottaa vauhtinsa mateluvauhtiin ja himmailee sillä sitten eteenpäin.

Muutenkin vinkkinä kaikkeen keskusteluun: Lue ne viestit ja ymmärrä mitä niissä sanotaan. Älä takerru yksittäisiin sanoihin ja yritä keksiä niille eri merkityksiä, kun kaikki on kuitenkin hyvinkin selkeää kun katsoo kontekstia. On täysin sairasta lukea viestejä ja poimia sieltä yksittäisiä sanoja ja alkaa tappelemaan sitten siitä, että mitä se sana tarkoittaa. Vaikka olisikin mielestäsi väärä sana, niin konteksti kuitenkin kertoo mitä sillä tarkoitetaan.
 
Yritä sisäistää mitä olen alusta alkaen tarkoittanut sanalla "himmailija". Se on hyvin selkeästi esitetty ihan ensimmäisissä viesteissä mitä aiheesta kirjoitin.

Sinä vain itse alat keksiä sitten uusia merkityksiä kyseiselle sanalle, jotta voisit sitten väittää että minä olenkin jotain muuta mieltä kuin mitä olen.

Rautalangasta: Sellainen kuljettaja, joka asianmukaisesti hiljentää rauhallisesti vauhtia kohti valoja ja lähtee siitä vihreillä ripeästi liikkeelle EI OLE himmailija. Himmailija on sellainen, joka jo paljon ennen liikennevaloja pudottaa vauhtinsa mateluvauhtiin ja himmailee sillä sitten eteenpäin.

Muutenkin vinkkinä kaikkeen keskusteluun: Lue ne viestit ja ymmärrä mitä niissä sanotaan. Älä takerru yksittäisiin sanoihin ja yritä keksiä niille eri merkityksiä, kun kaikki on kuitenkin hyvinkin selkeää kun katsoo kontekstia. On täysin sairasta lukea viestejä ja poimia sieltä yksittäisiä sanoja ja alkaa tappelemaan sitten siitä, että mitä se sana tarkoittaa. Vaikka olisikin mielestäsi väärä sana, niin konteksti kuitenkin kertoo mitä sillä tarkoitetaan.
Keksit itse tarkoituksen sanalle jonka tuot keskusteluun ja sen jälkeen yrität opastaa muita keskustelemaan oikein ja olemaan väärinymmärtämättä sanasi tarkoituksia. Huomaatko mikä ehkä meni pieleen? Käytit myös sanaa kaikki laajentamaan sanasi (jonka tarkoitusta emme voi tuntea) tarkoitusta. Ehkä kommunikoinnissasi on parannettavaa?
 
Asianmukaisesti hiljentäminen ja rauhallisesti valoa kohti ajaminen ei ole himmaamista.
Himmaamista on kun pudottaa vauhtiaan ja himmailee.

Kyllä näistä määritelmistä voisi jonkinlaisen kunniamerkin antaa.
 
Kyllä taas näkee, kun argumentit itse asiaan loppuvat, niin aletaan nillittämään yksittäisestä sanasta ja sen merkityksestä, vaikka sillä ei ole käsiteltävän asian kanssa mitään tekemistä.

Tuo on yksi selvä merkki hävitystä väittelystä.

Onko teillä kahdella nyt mitään oikeaa annettavaa vielä tähän keskusteluun?
 
Itse olen ainakin ymmärtänyt @OscarK tilanteen ihan ekoista viesteistä asti niin, että joku neropatti ottaa valoja lähestyttäessä vauhdit pois siellä 100-200m ennen risteystä ja loppumatka lähestytään tyhjäkäynnillä ryömittämällä eli kävelyvauhtia.

Tuo on ainakin omasta mielestä täysin eri asia kuin normaali kaasun nosto / moottorijarrutus valoja lähestyttäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon että nuo kaksi ymmärtävät myös, mutta koska eivät osaa enää argumentoida asiaan, niin keskittyvät vain tuohon yksittäiseen ”himmata” -sanaan ja sen merkitykseen, vaikka olen jo moneen kertaan tarkentanut mitä sillä tarkoitin.
 
Tommosiakin tapauksia löytyy varmaan 1 miljoonasta. Itse varmaan rullaisin ohi jostakin jos auto etenee tyhjäkäyntiä ja valoihin on satoja metrejä matkaa.
 
Uskon että nuo kaksi ymmärtävät myös, mutta koska eivät osaa enää argumentoida asiaan, niin keskittyvät vain tuohon yksittäiseen ”himmata” -sanaan ja sen merkitykseen, vaikka olen jo moneen kertaan tarkentanut mitä sillä tarkoitin.

Ajatuksia on vaikea lukea, joten ollaan ihan kirjoitetun tekstin varassa täällä. Puhuit toisaalta tuosta spesifistä skenaariosta, jossa himmailu on aidosti tuomittavaa. Toisaalta puhuit että haluaisit vaan että kaikki vaan rullaavat valoihin asti odottelemaan, koska mielestäsi:

"Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia"
ja
"Älä viitsi puhua paskaa. En ole mitään maalitolppia siirrellyt, kaikki himmailijat ovat edelleen perseestä. Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä."

Tämä on mielipidekysymys. Esim. mun mielestä se ei ole aina helpompaa tai vaivattomampaa. Ajaessa keskityn ajamiseen, joten on ihan yhdentekevää onko auto liikkeessä vai pysähdyksissä. Jos himmailee joskus hieman, niin säästää aikaansa, renkaita, asflattia ja hermojaan - etenkin talvisin.
 
Uskon että nuo kaksi ymmärtävät myös, mutta koska eivät osaa enää argumentoida asiaan, niin keskittyvät vain tuohon yksittäiseen ”himmata” -sanaan ja sen merkitykseen, vaikka olen jo moneen kertaan tarkentanut mitä sillä tarkoitin.
Ihan aidosti sain sellaisen käsityksen että mielestäsi moottorijarrutus on yksinkertaisesti väärin, koska mielummin ajat olet paikallasi odottamassa valojen vaihtumista. Jos tarkoitat sitä että joku moottorijarruttaa niin aikaisin että lopulta ajaa todella pitkän matkan tyhjäkäynnillä kohti valotolppaa, otat mielestäni aivan liikaa stressiä erittäin harvinaisesta toiminnasta.

Kontekstina oli kuitenkin liian aikaisin moottorijarruttelevat, ei esim. ilmiö jossa pysähdytään kauemmas jonosta ja sitten valutellaan sen jälkeen lähemmäs edellä ajavaa. En ole ihan varma kummasta nyt lopulta puhut ja mikä mielestäsi on väärin.
 
Tommosiakin tapauksia löytyy varmaan 1 miljoonasta. Itse varmaan rullaisin ohi jostakin jos auto etenee tyhjäkäyntiä ja valoihin on satoja metrejä matkaa.

Omassa tapauksessa ei mahdollista, koska vain 1 kaista ja molemmilla puolilla kaide, joten ohi ei pääse.
 
Ajatuksia on vaikea lukea, joten ollaan ihan kirjoitetun tekstin varassa täällä. Puhuit toisaalta tuosta spesifistä skenaariosta, jossa himmailu on aidosti tuomittavaa. Toisaalta puhuit että haluaisit vaan että kaikki vaan rullaavat valoihin asti odottelemaan, koska mielestäsi:

"Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia"
ja
"Älä viitsi puhua paskaa. En ole mitään maalitolppia siirrellyt, kaikki himmailijat ovat edelleen perseestä. Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä."

Tämä on mielipidekysymys. Esim. mun mielestä se ei ole aina helpompaa tai vaivattomampaa. Ajaessa keskityn ajamiseen, joten on ihan yhdentekevää onko auto liikkeessä vai pysähdyksissä. Jos himmailee joskus hieman, niin säästää aikaansa, renkaita, asflattia ja hermojaan - etenkin talvisin.

Mikä tuossa on vaikeasti ymmärrettävää? Se himmailu on paljon raivostuttavaa, jos joudut matelemaan toisen perässä siten, että joudut koko ajan jarrulla hidastamaan vauhtia.
 
Itsekin moottorijarruttelen, toki plugarilla se tarkoittaa energian regenerointia samalla kun moottori joko on tai ei ole pois päältä (riippuen lämpötilasta sekä moottorilla että kabiinissa). Ymmärrän harmituksen jos kääntyvät kaistat ovat tukossa tuon takia samalla kun niissä palaa valo vihreänä. Yleisesti tuota vaan tapahtuu todella harvoin ja lähes aina hidastaminen (kohtuullisen kaukaakin, vähän riippuen mikä nopeusrajoitus ko. kohdassa on) on ihan järkevää. Joitakin häiritsee toki jopa motarilta poistumisen himmailu ja he haluaisivat hidastaa nopeuden vasta siinä kohtaa kun pitäisi rampilta kääntyä joko vasemmalle tai oikealle. Ihan minimaalinen mateluvauhti ns. tyhjäkäynnillä ei ole kovin näppärää kun ihan pysähtymisen lähellä matelu saattaa sisältää muutaman nykäyksen tuon sähkösysteemin takia jossa moottorijarru ja jarru tekevät yhteistyötä.
 
Kontekstina oli kuitenkin liian aikaisin moottorijarruttelevat, ei esim. ilmiö jossa pysähdytään kauemmas jonosta ja sitten valutellaan sen jälkeen lähemmäs edellä ajavaa. En ole ihan varma kummasta nyt lopulta puhut ja mikä mielestäsi on väärin.

Enköhän se minä päätä mikä oli konteksti, kun minä tämän koko tapauksen nostin tähän keskusteluun. Ja se konteksti oli nimenomaan tuo helvetin valuttelu mateluvauhtia.
 
No sitten ei osaa ennakoida riittävästi, jos ei muka saa säätää nopeuttaan sellaiseksi, että onnistuu vaihtamaan kaistaa oikeassa paikkaa ja kaasupolkimessa on vain yksi asento. Ettei vaan muut tykkää pahaa jne. :eek:

Tuokin ärsytys helpottaa, kun oikeasti keskittyy siihen omaan ajamiseen ja mukautuu tilanteeseen ja ajaa joustavasti. :thumbsup:
 
Liikennevaloihin himmailijat. Nämä jotka jo 200 metriä ennen valoja himmaavat vauhdin johonkin 5 km/h ja matelevat hissukseen kohti valoja.
Enköhän se minä päätä mikä oli konteksti, kun minä tämän koko tapauksen nostin tähän keskusteluun. Ja se konteksti oli nimenomaan tuo helvetin valuttelu mateluvauhtia.
Tässä on nyt tuo ensimmäinen viestisi. Se on niin liioiteltu etten siitä voi olla ihan varma mitä tarkoitat. Väitän ettet ole koskaan nähnyt että kukaan hidastaisi 200 metriä ennen valoja 5 km/h nopeuteen, jota jatkaisi valoihin asti. Vaikea siis ymmärtää onko tarkoitus hermostua siitä että joku nostaa jalan kaasulta 200 metriä ennen valoja vai että joku hidastaa vauhdin niin että esim. 30 metriä ennen valoja mennään 5 km/h valoille asti. Nämäkin esimerkit ovat sellaisia etten muista koskaan nähneeni tapahtuvan, vaikka olen toista miljoonaa kilometriä ajanut. Joskus olen sen tilanteen nähnyt että moottorijarrutetaan aika reippaasti kun toiseen suuntaan menossa oleville olisi vihreä valo, mutta se ei nyt näytä koskevan tätä. Yritän siis saada kiinni siitä mikä todellinen asia sinua hermostuttaa.
 
Yritän siis saada kiinni siitä mikä todellinen asia sinua hermostuttaa.

No ei sen vauhtin tarvitse edes 5 km/h asti laskea. Jopa 20 km/h vauhtiin hidastaminen on liikaa. Jos tiellä on 50 km/h rajoitus, niin älä nyt helvetti siitä hiljennä ennenkuin olet jo lähellä valoristeystä. Edelleenkään ei ole kukaan antanut mitään älyllistä perustelua sille, miksi sinne valoihin pitäisi hitaasti valutella noin kaukaa. Jos valoihin on matkaa 50 metriä, niin siinä voi jo alkaa hidastamaan.

Ja edelleen se pysähtymisen välttely ihmetyttää. Kuinka paska kuski täytyy olla, ettei saa autoaan pysähdyksistä ripeästi uudelleen liikkeelle? Kuinka heikoilla kantimilla on taloudenhoito, jos joutuu säästelemään senttejä polttoaineesta välttelemällä pysähtymisiä?
 
Risteyksestä ehtii enemmän autoja läpi jos niiden ei tarvitse pysähtyä (haitariliike minimoidaan) ja taloudellinen ajaminen on toki järkevää tilanteissa jossa nopeutta nostamalla saadaan vain negatiivisia asioita aikaan.
 
Risteyksestä ehtii enemmän autoja läpi jos niiden ei tarvitse pysähtyä (haitariliike minimoidaan) ja taloudellinen ajaminen on toki järkevää tilanteissa jossa nopeutta nostamalla saadaan vain negatiivisia asioita aikaan.

Tuo toimii vain silloin, jos ne himmailijat onnistuvat ennustamaan valot niin hyvin, että ovat sitten sopivasti risteyksessä kun valot vaihtuu vihreälle. Usein käy päin vastoin, eli kun himmataan liian aikaisin, niin ollaan vielä 50 metrin päässä risteyksestä kun siellä jo vihreä palaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom