Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Älä viitsi puhua paskaa. En ole mitään maalitolppia siirrellyt, kaikki himmailijat ovat edelleen perseestä.

Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä.
Jos viitsisit lukea, niin huomaisit että olen jo kommentoinut tuota, että oikein tehtynä tuo on ihan ok ja hyvä homma.

Minä en kuvittele päässäni mitään skenaarioita, vaan minä kerron täällä sellaisia skenaarioita, mihin olen törmännyt tuolla ihan oikeassa elämässä. Nimenomaan tällainen ihan todellinen skenaario oli juuri se triggeri, joka sai minut kirjoittamaan tästä asiasta tähän ketjuun.

Jos nyt sivuutetaan tuo suurin ongelma, eli kääntyvien blokkaaminen, ja keskitytään tuohon suoraan menemiseen, niin se läpimenoaika nimenomaan huononee silloin, kun tätä himmailua valoihin tehdään turhan varovaisesti ja ennakoiden, jolloin käy niin että kun valot vaihtuvatkin vihreäksi, niin jonon pää on vielä 100 metrin päässä valoristeyksestä, jolloin iso osa vihreiden palamisajasta menee siihen, kun jono vasta kiihdyttelee kohti valoja.

Yritä nyt muistaa, että keskivertoautoilijalla ei ole kompetenssia arvioida, milloin pitää hiljentäminen aloittaa, että pääsee optimaalisella vauhdilla risteykseen juuri vihreiden vaihtuessa ilman että tarvitsee pysähtyä.
Mitä mieltä nyt sitten olet?
 
Mitä mieltä nyt sitten olet?

Yritä sisäistää mitä olen alusta alkaen tarkoittanut sanalla "himmailija". Se on hyvin selkeästi esitetty ihan ensimmäisissä viesteissä mitä aiheesta kirjoitin.

Sinä vain itse alat keksiä sitten uusia merkityksiä kyseiselle sanalle, jotta voisit sitten väittää että minä olenkin jotain muuta mieltä kuin mitä olen.

Rautalangasta: Sellainen kuljettaja, joka asianmukaisesti hiljentää rauhallisesti vauhtia kohti valoja ja lähtee siitä vihreillä ripeästi liikkeelle EI OLE himmailija. Himmailija on sellainen, joka jo paljon ennen liikennevaloja pudottaa vauhtinsa mateluvauhtiin ja himmailee sillä sitten eteenpäin.

Muutenkin vinkkinä kaikkeen keskusteluun: Lue ne viestit ja ymmärrä mitä niissä sanotaan. Älä takerru yksittäisiin sanoihin ja yritä keksiä niille eri merkityksiä, kun kaikki on kuitenkin hyvinkin selkeää kun katsoo kontekstia. On täysin sairasta lukea viestejä ja poimia sieltä yksittäisiä sanoja ja alkaa tappelemaan sitten siitä, että mitä se sana tarkoittaa. Vaikka olisikin mielestäsi väärä sana, niin konteksti kuitenkin kertoo mitä sillä tarkoitetaan.
 
Yritä sisäistää mitä olen alusta alkaen tarkoittanut sanalla "himmailija". Se on hyvin selkeästi esitetty ihan ensimmäisissä viesteissä mitä aiheesta kirjoitin.

Sinä vain itse alat keksiä sitten uusia merkityksiä kyseiselle sanalle, jotta voisit sitten väittää että minä olenkin jotain muuta mieltä kuin mitä olen.

Rautalangasta: Sellainen kuljettaja, joka asianmukaisesti hiljentää rauhallisesti vauhtia kohti valoja ja lähtee siitä vihreillä ripeästi liikkeelle EI OLE himmailija. Himmailija on sellainen, joka jo paljon ennen liikennevaloja pudottaa vauhtinsa mateluvauhtiin ja himmailee sillä sitten eteenpäin.

Muutenkin vinkkinä kaikkeen keskusteluun: Lue ne viestit ja ymmärrä mitä niissä sanotaan. Älä takerru yksittäisiin sanoihin ja yritä keksiä niille eri merkityksiä, kun kaikki on kuitenkin hyvinkin selkeää kun katsoo kontekstia. On täysin sairasta lukea viestejä ja poimia sieltä yksittäisiä sanoja ja alkaa tappelemaan sitten siitä, että mitä se sana tarkoittaa. Vaikka olisikin mielestäsi väärä sana, niin konteksti kuitenkin kertoo mitä sillä tarkoitetaan.
Keksit itse tarkoituksen sanalle jonka tuot keskusteluun ja sen jälkeen yrität opastaa muita keskustelemaan oikein ja olemaan väärinymmärtämättä sanasi tarkoituksia. Huomaatko mikä ehkä meni pieleen? Käytit myös sanaa kaikki laajentamaan sanasi (jonka tarkoitusta emme voi tuntea) tarkoitusta. Ehkä kommunikoinnissasi on parannettavaa?
 
Asianmukaisesti hiljentäminen ja rauhallisesti valoa kohti ajaminen ei ole himmaamista.
Himmaamista on kun pudottaa vauhtiaan ja himmailee.

Kyllä näistä määritelmistä voisi jonkinlaisen kunniamerkin antaa.
 
Kyllä taas näkee, kun argumentit itse asiaan loppuvat, niin aletaan nillittämään yksittäisestä sanasta ja sen merkityksestä, vaikka sillä ei ole käsiteltävän asian kanssa mitään tekemistä.

Tuo on yksi selvä merkki hävitystä väittelystä.

Onko teillä kahdella nyt mitään oikeaa annettavaa vielä tähän keskusteluun?
 
Itse olen ainakin ymmärtänyt @OscarK tilanteen ihan ekoista viesteistä asti niin, että joku neropatti ottaa valoja lähestyttäessä vauhdit pois siellä 100-200m ennen risteystä ja loppumatka lähestytään tyhjäkäynnillä ryömittämällä eli kävelyvauhtia.

Tuo on ainakin omasta mielestä täysin eri asia kuin normaali kaasun nosto / moottorijarrutus valoja lähestyttäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon että nuo kaksi ymmärtävät myös, mutta koska eivät osaa enää argumentoida asiaan, niin keskittyvät vain tuohon yksittäiseen ”himmata” -sanaan ja sen merkitykseen, vaikka olen jo moneen kertaan tarkentanut mitä sillä tarkoitin.
 
Tommosiakin tapauksia löytyy varmaan 1 miljoonasta. Itse varmaan rullaisin ohi jostakin jos auto etenee tyhjäkäyntiä ja valoihin on satoja metrejä matkaa.
 
Uskon että nuo kaksi ymmärtävät myös, mutta koska eivät osaa enää argumentoida asiaan, niin keskittyvät vain tuohon yksittäiseen ”himmata” -sanaan ja sen merkitykseen, vaikka olen jo moneen kertaan tarkentanut mitä sillä tarkoitin.

Ajatuksia on vaikea lukea, joten ollaan ihan kirjoitetun tekstin varassa täällä. Puhuit toisaalta tuosta spesifistä skenaariosta, jossa himmailu on aidosti tuomittavaa. Toisaalta puhuit että haluaisit vaan että kaikki vaan rullaavat valoihin asti odottelemaan, koska mielestäsi:

"Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia"
ja
"Älä viitsi puhua paskaa. En ole mitään maalitolppia siirrellyt, kaikki himmailijat ovat edelleen perseestä. Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä."

Tämä on mielipidekysymys. Esim. mun mielestä se ei ole aina helpompaa tai vaivattomampaa. Ajaessa keskityn ajamiseen, joten on ihan yhdentekevää onko auto liikkeessä vai pysähdyksissä. Jos himmailee joskus hieman, niin säästää aikaansa, renkaita, asflattia ja hermojaan - etenkin talvisin.
 
Uskon että nuo kaksi ymmärtävät myös, mutta koska eivät osaa enää argumentoida asiaan, niin keskittyvät vain tuohon yksittäiseen ”himmata” -sanaan ja sen merkitykseen, vaikka olen jo moneen kertaan tarkentanut mitä sillä tarkoitin.
Ihan aidosti sain sellaisen käsityksen että mielestäsi moottorijarrutus on yksinkertaisesti väärin, koska mielummin ajat olet paikallasi odottamassa valojen vaihtumista. Jos tarkoitat sitä että joku moottorijarruttaa niin aikaisin että lopulta ajaa todella pitkän matkan tyhjäkäynnillä kohti valotolppaa, otat mielestäni aivan liikaa stressiä erittäin harvinaisesta toiminnasta.

Kontekstina oli kuitenkin liian aikaisin moottorijarruttelevat, ei esim. ilmiö jossa pysähdytään kauemmas jonosta ja sitten valutellaan sen jälkeen lähemmäs edellä ajavaa. En ole ihan varma kummasta nyt lopulta puhut ja mikä mielestäsi on väärin.
 
Tommosiakin tapauksia löytyy varmaan 1 miljoonasta. Itse varmaan rullaisin ohi jostakin jos auto etenee tyhjäkäyntiä ja valoihin on satoja metrejä matkaa.

Omassa tapauksessa ei mahdollista, koska vain 1 kaista ja molemmilla puolilla kaide, joten ohi ei pääse.
 
Ajatuksia on vaikea lukea, joten ollaan ihan kirjoitetun tekstin varassa täällä. Puhuit toisaalta tuosta spesifistä skenaariosta, jossa himmailu on aidosti tuomittavaa. Toisaalta puhuit että haluaisit vaan että kaikki vaan rullaavat valoihin asti odottelemaan, koska mielestäsi:

"Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia"
ja
"Älä viitsi puhua paskaa. En ole mitään maalitolppia siirrellyt, kaikki himmailijat ovat edelleen perseestä. Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä."

Tämä on mielipidekysymys. Esim. mun mielestä se ei ole aina helpompaa tai vaivattomampaa. Ajaessa keskityn ajamiseen, joten on ihan yhdentekevää onko auto liikkeessä vai pysähdyksissä. Jos himmailee joskus hieman, niin säästää aikaansa, renkaita, asflattia ja hermojaan - etenkin talvisin.

Mikä tuossa on vaikeasti ymmärrettävää? Se himmailu on paljon raivostuttavaa, jos joudut matelemaan toisen perässä siten, että joudut koko ajan jarrulla hidastamaan vauhtia.
 
Itsekin moottorijarruttelen, toki plugarilla se tarkoittaa energian regenerointia samalla kun moottori joko on tai ei ole pois päältä (riippuen lämpötilasta sekä moottorilla että kabiinissa). Ymmärrän harmituksen jos kääntyvät kaistat ovat tukossa tuon takia samalla kun niissä palaa valo vihreänä. Yleisesti tuota vaan tapahtuu todella harvoin ja lähes aina hidastaminen (kohtuullisen kaukaakin, vähän riippuen mikä nopeusrajoitus ko. kohdassa on) on ihan järkevää. Joitakin häiritsee toki jopa motarilta poistumisen himmailu ja he haluaisivat hidastaa nopeuden vasta siinä kohtaa kun pitäisi rampilta kääntyä joko vasemmalle tai oikealle. Ihan minimaalinen mateluvauhti ns. tyhjäkäynnillä ei ole kovin näppärää kun ihan pysähtymisen lähellä matelu saattaa sisältää muutaman nykäyksen tuon sähkösysteemin takia jossa moottorijarru ja jarru tekevät yhteistyötä.
 
Kontekstina oli kuitenkin liian aikaisin moottorijarruttelevat, ei esim. ilmiö jossa pysähdytään kauemmas jonosta ja sitten valutellaan sen jälkeen lähemmäs edellä ajavaa. En ole ihan varma kummasta nyt lopulta puhut ja mikä mielestäsi on väärin.

Enköhän se minä päätä mikä oli konteksti, kun minä tämän koko tapauksen nostin tähän keskusteluun. Ja se konteksti oli nimenomaan tuo helvetin valuttelu mateluvauhtia.
 
No sitten ei osaa ennakoida riittävästi, jos ei muka saa säätää nopeuttaan sellaiseksi, että onnistuu vaihtamaan kaistaa oikeassa paikkaa ja kaasupolkimessa on vain yksi asento. Ettei vaan muut tykkää pahaa jne. :eek:

Tuokin ärsytys helpottaa, kun oikeasti keskittyy siihen omaan ajamiseen ja mukautuu tilanteeseen ja ajaa joustavasti. :thumbsup:
 
Liikennevaloihin himmailijat. Nämä jotka jo 200 metriä ennen valoja himmaavat vauhdin johonkin 5 km/h ja matelevat hissukseen kohti valoja.
Enköhän se minä päätä mikä oli konteksti, kun minä tämän koko tapauksen nostin tähän keskusteluun. Ja se konteksti oli nimenomaan tuo helvetin valuttelu mateluvauhtia.
Tässä on nyt tuo ensimmäinen viestisi. Se on niin liioiteltu etten siitä voi olla ihan varma mitä tarkoitat. Väitän ettet ole koskaan nähnyt että kukaan hidastaisi 200 metriä ennen valoja 5 km/h nopeuteen, jota jatkaisi valoihin asti. Vaikea siis ymmärtää onko tarkoitus hermostua siitä että joku nostaa jalan kaasulta 200 metriä ennen valoja vai että joku hidastaa vauhdin niin että esim. 30 metriä ennen valoja mennään 5 km/h valoille asti. Nämäkin esimerkit ovat sellaisia etten muista koskaan nähneeni tapahtuvan, vaikka olen toista miljoonaa kilometriä ajanut. Joskus olen sen tilanteen nähnyt että moottorijarrutetaan aika reippaasti kun toiseen suuntaan menossa oleville olisi vihreä valo, mutta se ei nyt näytä koskevan tätä. Yritän siis saada kiinni siitä mikä todellinen asia sinua hermostuttaa.
 
Yritän siis saada kiinni siitä mikä todellinen asia sinua hermostuttaa.

No ei sen vauhtin tarvitse edes 5 km/h asti laskea. Jopa 20 km/h vauhtiin hidastaminen on liikaa. Jos tiellä on 50 km/h rajoitus, niin älä nyt helvetti siitä hiljennä ennenkuin olet jo lähellä valoristeystä. Edelleenkään ei ole kukaan antanut mitään älyllistä perustelua sille, miksi sinne valoihin pitäisi hitaasti valutella noin kaukaa. Jos valoihin on matkaa 50 metriä, niin siinä voi jo alkaa hidastamaan.

Ja edelleen se pysähtymisen välttely ihmetyttää. Kuinka paska kuski täytyy olla, ettei saa autoaan pysähdyksistä ripeästi uudelleen liikkeelle? Kuinka heikoilla kantimilla on taloudenhoito, jos joutuu säästelemään senttejä polttoaineesta välttelemällä pysähtymisiä?
 
Risteyksestä ehtii enemmän autoja läpi jos niiden ei tarvitse pysähtyä (haitariliike minimoidaan) ja taloudellinen ajaminen on toki järkevää tilanteissa jossa nopeutta nostamalla saadaan vain negatiivisia asioita aikaan.
 
Risteyksestä ehtii enemmän autoja läpi jos niiden ei tarvitse pysähtyä (haitariliike minimoidaan) ja taloudellinen ajaminen on toki järkevää tilanteissa jossa nopeutta nostamalla saadaan vain negatiivisia asioita aikaan.

Tuo toimii vain silloin, jos ne himmailijat onnistuvat ennustamaan valot niin hyvin, että ovat sitten sopivasti risteyksessä kun valot vaihtuu vihreälle. Usein käy päin vastoin, eli kun himmataan liian aikaisin, niin ollaan vielä 50 metrin päässä risteyksestä kun siellä jo vihreä palaa.
 
No siis sellainen nelisen-viitisen autoa (eli about 20m) vaikka missaisi niin edelleen päästään vähintään samaan. Toki jos kovasti tuota enemmän missaa niin toki se muutaman auton enemmän jättää risteykseen vs. risteykseen asti reippaasti ajaminen. Tietty vähän riippuen mikä nopeusrajoitus ko. tiellä on.
 
No ei sen vauhtin tarvitse edes 5 km/h asti laskea. Jopa 20 km/h vauhtiin hidastaminen on liikaa. Jos tiellä on 50 km/h rajoitus, niin älä nyt helvetti siitä hiljennä ennenkuin olet jo lähellä valoristeystä. Edelleenkään ei ole kukaan antanut mitään älyllistä perustelua sille, miksi sinne valoihin pitäisi hitaasti valutella noin kaukaa. Jos valoihin on matkaa 50 metriä, niin siinä voi jo alkaa hidastamaan.

Ja edelleen se pysähtymisen välttely ihmetyttää. Kuinka paska kuski täytyy olla, ettei saa autoaan pysähdyksistä ripeästi uudelleen liikkeelle? Kuinka heikoilla kantimilla on taloudenhoito, jos joutuu säästelemään senttejä polttoaineesta välttelemällä pysähtymisiä?
(*
Yksi kärjistävä sääntö, jos joutuu pysähtyy niin on epäonnistunut ennakoinnissa. Sen kun hallitsee, niin loput on sitten optimointia.

Optimointi on sitten ajoitukset, hidastus, nopeus, ympäristö, jonkinverran vaikuttaa mennääkö ylämäkeen, tasasisella, alamäkeen.

Talvella ennakoinnista enemmän hyötyä, siis siitä että välttää pysähtymisen. Ennakointi tukee myös sitä että on ennustettava muulle esim risteävällä etuoikeutetulle liikenteelle, se jo yksinään tarkoittaa että ajoissa hiljnnettävä.

Tässä en nyt puhu persilystä, valottomista risteyksiistä, ristykseen liikeneteen estämisestä jne, parin valokierron hidastatelusta jne, vaan siitä ennakoviasta ajosta.

Automaatilla, mukaanlukien sähkikset homma on helppoa, mutta jos momenttimuunnin automaatilla, tai sähkiksellä kovasti vauhti tippuu esim ylämäessä niin jollekkin kolmelovisella manuaalilaatikolla perässä tulevalle olla vähän epämilyttävää, mutta menee jo vähän kauaksi.

Modernilla autolla taasen automatiikka hoitaa homman.

Tuo toimii vain silloin, jos ne himmailijat onnistuvat ennustamaan valot niin hyvin, että ovat sitten sopivasti risteyksessä kun valot vaihtuu vihreälle. Usein käy päin vastoin, eli kun himmataan liian aikaisin, niin ollaan vielä 50 metrin päässä risteyksestä kun siellä jo vihreä palaa.
Tuossa voi toki epäonnistua, lähinnä sellaisissa valoissa joissa valo-ohjelma on kovin erikoinen, esim (vihreä)keltaiset ja sen jälkeen punaiset poikkeuksellisen lyhyeksiaikaan, mutta siinäkin se ns tappio voi olla hyvin vähäinen, ja pientä verrattuna siihen että ajetaan valoihin seisoon
 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös - toistuva asiaton käytös keskustelussa
Yksi kärjistävä sääntö, jos joutuu pysähtyy niin on epäonnistunut ennakoinnissa. Sen kun hallitsee, niin loput on sitten optimointia.

No tämä nyt on ihan puhdasta paskaa. Et sinä voi risteystä lähestyttäessä tietää milloin ne vaihtuvat vihreälle, joten on täysin järjen vastaista yrittää hidastella tarkoituksena vain välttää pysähtymistä. Mikä helvetin ongelma se teille joillekin on pysäyttää auto? Ei hitto mitää soopaa.

Otetaan nyt esimerkki. Lähestyn risteystä ja minulla on about 15 sekuntia matkaa jäljellä. Valot palavat punaisena vielä minuutin. Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että minun pitäisi pudottaa vauhtini neljäsosaan ja madella tuo loppumatka ihan vain siksi, että se valoihin pysähtyminen on joku helvetin mörkö?

Lisäksi on olemassa lukematon määrä valoristeyksiä joita edeltää toinen (valoton) risteys hyvinkin lähellä joten tällä "ennakoinnilla" eli matelulla ainoastaan hankaloitettais niiden ihmisten kulkua, jotka ovat kääntymässä jo tuosta edeltävästä risteyksestä.

Kannattaisi nyt ottaa oikeasti pää pois perseestä ja käyttää omia aivoja. Se, että joku idiootti on joskus keksinyt että "jee, olisipa mukava ajella niin, ettei tartte koskaan pysähtyä", ei tarkoita sitä, että järkevien ihmisten tarvitsisi lähteä sitä apinoimaan.
 
No tämä nyt on ihan puhdasta paskaa. Et sinä voi risteystä lähestyttäessä tietää milloin ne vaihtuvat vihreälle, joten on täysin järjen vastaista yrittää hidastella tarkoituksena vain välttää pysähtymistä. Mikä helvetin ongelma se teille joillekin on pysäyttää auto? Ei hitto mitää soopaa.
Käytin sanaa "kärjistävä" Wikissä "kärjistää"
kärjistää yleistää hieman liioittelemalla

Toki tuo ei ollut oma keksimä, vaan muistinvarainen jälki ammattilaisen kärjistyksestä. Ja totta, ei siinä ennakoinnissa aina onnistuta, sitten joutuu pyshtyyn, ei se niin vaarallista ole, siinä täyttynyt kuitenkin se että etuajo-oikeutetut havainneet toimesi.
 
Toki tuo ei ollut oma keksimä, vaan muistinvarainen jälki ammattilaisen kärjistyksestä. Ja totta, ei siinä aina onnistuta, sitten joutuu pyshtyyn

Älä käytä sanaa ammattilainen tässä yhteydessä, kun se ei liity asiaan mitenkään. Se, että joku tituleerataaan ammattilaiseksi, ei tarkoita, että hän jotenkin tietäisi asian paremmin. Se pysähtelyn välttely on vain ja ainoastaan typerää ja häiritsee muuta liikennettä. Jos oikeasti pelkää pysähtymistä niin paljon, niin kannattaisi siirtyä vaikka julkisten käyttöön, pois häiritsemästä muita.
 
Vasta kohta puoli vuotta olen ajanut ja aika paljon ollut mäessä olevissa valoissa porukkaa ongelmissa, kun on työnnetty vauhdilla sinne ja pysähdytty. Minä työpakulla ryömitän rauhassa. Miten kaukaa niin vähän riippuu, miltä tuntuu valojen suhteen. Tasasille ongelmattomille kohdille en tee näin.

Ei ole varsinaisesti vielä ärsyttänyt kukaan tai mikään ajajatyyppi. Onhan sitä kaikenlaista liikenteessä. En viitsi ottaa stressiä.
 
Vasta kohta puoli vuotta olen ajanut ja aika paljon ollut mäessä olevissa valoissa porukkaa ongelmissa, kun on työnnetty vauhdilla sinne ja pysähdytty. Minä työpakulla ryömitän rauhassa. Miten kaukaa niin vähän riippuu, miltä tuntuu valojen suhteen. Tasasille ongelmattomille kohdille en tee näin.

Ei ole varsinaisesti vielä ärsyttänyt kukaan tai mikään ajajatyyppi. Onhan sitä kaikenlaista liikenteessä. En viitsi ottaa stressiä.

Joo, nuo mäet ovat hyvä pointti, joissa voi joskus olla tarpeen säätää. Lisäksi jos joutuu pysähtymään, niin ei kannata pysähtyä niihin uriin, jotka on jo muiden toimesta kiillotettu peilijäälle, vaan kannattaa pysähtyä urien ulkopuolelle siten että renkaiden alla on mahdollisimman paljon pitoa.
 
Et sinä voi risteystä lähestyttäessä tietää milloin ne vaihtuvat vihreälle
Tietenkin voi. Tutuilla reiteillä valorytmit oppii ulkoa ja jos ei ole tuttu paikka niin lähestyessä voi katsoa milloin risteävät valot ovat vaihtumassa ja arvioida ajan myös sen perusteella, onko sivutie pienemmän liikennemäärän tie, jolloin päätiellä on lyhyet punaiset jne.

Tietty jos ei osaa niin voi olla vaikeaa. Vielä joitain vuosia sitten ennakoiva ajo hoidettiin autokoulun 2-vaiheessa ja turhien pysähdysten poisjättämisellä välillä puolitettiin kulutus ja päästiin nopeammin perille.

Yhtä juttua en ymmärrä, mikä saa mielestäsi pysähtelyn vaikuttamaan jollain tapaa paremmalta kuin sujuvan etenemisen ilman pysähtelyä? Jos se on parempaa niin mikset ajaisi samalla tavalla myös vaikka motarilla? :) Oletus tietenkin ettei tukita kääntyvien reittejä jne, koska se haittaa muuta liikennettä.
 
Älä käytä sanaa ammattilainen tässä yhteydessä, kun se ei liity asiaan mitenkään.
Sori en yksilöinyt organisaatiota ja titteliä, mutta mukailee sitä mitä niin autoilijoiden etujärjestöt viestii, ammattikouluttajat viestii. Yksilöitä jotka allalla. Tämä ketju niitä harvoja paikkoja joissa sitä perusajatusta edes kyseenalaistettu.

Tuossa virkkeessä kärjistys sanankäyttön tarkoitus vetää viesti vähän överiksi , toinen idea myös siinä että koulutettavan voisi alkuun asettaa sen tavoitteen korkealle. Idea ei ole se että kaikinkonstein muu uhraamalla vältetään pysähtymistä , talvella välillä kannattaa vältellä enemmän kuin kesällä.
 
Sori en yksilöinyt organisaatiota ja titteliä, mutta mukailee sitä mitä niin autoilijoiden etujärjestöt viestii, ammattikouluttajat viestii. Yksilöitä jotka allalla. Tämä ketju niitä harvoja paikkoja joissa sitä perusajatusta edes kyseenalaistettu.

Tuossa virkkeessä kärjistys sanankäyttön tarkoitus vetää viesti vähän överiksi , toinen idea myös siinä että koulutettavan voisi alkuun asettaa sen tavoitteen korkealle. Idea ei ole se että kaikinkonstein muu uhraamalla vältetään pysähtymistä , talvella välillä kannattaa vältellä enemmän kuin kesällä.
Tämä oli tosiaan ensimmäinen kerta kun olen nähnyt kenenkään kyseenalaistavan ennakoivaa ajotapaa. Ehkä tässä nähdään mitä koulutuksen puute tekee ja vastareaktio voi näemmä olla yllättävän vahva. Kakkosvaiheen ajokoulutuks ei ehkä ollutkaan turhaa, vaikka moni niin ajatteli.
 
Kyllä täällä ainakin se suurin henkilökohtainen vitutus (muiden töpeksivien autoilijoiden jälkeen) keskittyy liikenteessä tohon valojen vaihtumiseen ja sen verkkaisuuteen ennakoivassa ajossa ja nimenomaan siihen tilanteeseen jossa alan himmaamaan ja luulen/tiedän pääseväni pysähtymättä valoista, ja sitten punaset vaihtuu vihreäksi samalla sekunnilla kun on saanut keulan siihen opastimen kohdalla pysäytettyä.

Tolla kaasun nostolla/vaihteilla jarrutuksella ja muulla ennakoinnilla on järkyttävä vaikutus kulutukseen kuten Tommykin mainitsi. Eikä vaan omaan vaan myös muiden. Nämä suoraan punaisiin pudottelijat istuvat vielä valoissa siinä kohtaa kun himmaaja tulee jo takaa omalla jälkivauhdillaan. Punaseen pudottelija kun olisi nostanut kanssa kaasun ja himmannut hissuksiin niin kummankaan ei tarvitsisi pysähtyä, toisessa skenaariossa molemmat saattavat joutua pysähtymään.

En tiedä ymmärsikö kukaan mitä tässä haetaan, mutta yritin ainakin.:cigar2:
 
Kyllä täällä ainakin se suurin henkilökohtainen vitutus (muiden töpeksivien autoilijoiden jälkeen) keskittyy liikenteessä tohon valojen vaihtumiseen ja sen verkkaisuuteen ennakoivassa ajossa ja nimenomaan siihen tilanteeseen jossa alan himmaamaan ja luulen/tiedän pääseväni pysähtymättä valoista, ja sitten punaset vaihtuu vihreäksi samalla sekunnilla kun on saanut keulan siihen opastimen kohdalla pysäytettyä.

Tolla kaasun nostolla/vaihteilla jarrutuksella ja muulla ennakoinnilla on järkyttävä vaikutus kulutukseen kuten Tommykin mainitsi. Eikä vaan omaan vaan myös muiden. Nämä suoraan punaisiin pudottelijat istuvat vielä valoissa siinä kohtaa kun himmaaja tulee jo takaa omalla jälkivauhdillaan. Punaseen pudottelija kun olisi nostanut kanssa kaasun ja himmannut hissuksiin niin kummankaan ei tarvitsisi pysähtyä, toisessa skenaariossa molemmat saattavat joutua pysähtymään.

En tiedä ymmärsikö kukaan mitä tässä haetaan, mutta yritin ainakin.:cigar2:
Kun useampi kaista menee valoista läpi niin onhan tuo ero huomattava, kun toisella kaistalla on pakonomainen valoihin pysähtyjä pysäyttämässä koko kaistansa sujuvan etenemisen ja toisella kaistalla kun valoja ensimmäisenä lähestyvä ennakoi vaihdon niin koko kaista vetää siitä läpi pienillä nopeudenmuutoksilla ja päästää vihreistä läpi isomman määrän autoja.
 
Kun useampi kaista menee valoista läpi niin onhan tuo ero huomattava, kun toisella kaistalla on pakonomainen valoihin pysähtyjä pysäyttämässä koko kaistansa sujuvan etenemisen ja toisella kaistalla kun valoja ensimmäisenä lähestyvä ennakoi vaihdon niin koko kaista vetää siitä läpi pienillä nopeudenmuutoksilla ja päästää vihreistä läpi isomman määrän autoja.
Juuri näin. Ja taitava kaveri vielä ennakoi näiden hosujien liikkeet ja hommautuu parhaiten etenevälle kaistalle etukäteen ennen risteystä.

Vielä kun trimmattaisiin ne valojen vaihtumiset viimeisen päälle. Esim risteys jossa liittyvä tie tulee vasemmalta. Päätien valot menee punaisiksi, vasemmalta risteävän tien liikenne liittyy vihreällä päätielle. Hyvä. Tämän jälkeen minä lähestyn punaisia valoja ja joudun pysähtymään. Jostain syystä kuitenkin oikealta risteykseen nähden, päätietä pitkin tuleva liikenne eli vastaantulevien kaista, saavat jo ajaa. Miksi? Minkä takia toinen päätien kaistan valo menee huomattavasti aiemmin vihreälle (5-10s) kuin toinen? Ja tämä paikassa missä risteävää liikennettä tulee tosiaan vain yhdestä suunnasta, eli jos vastaantulija saa ajaa niin tällöin myös vastakkaisella kaistalla on jo esteetön kulku.
 
Oma erikoistapauksensa tässä on muuten ne risteykset, joissa valot vaihtuu tunnistimilla. Tiedän lähiseudulta yhdet vasemmalle kääntyvät valot, joihin pitää kiirehtiä edellisistä valoista tolpan juurelle ennen kuin vasemmalta tulevien vihreät päättyy. Näin pääsee itse vasemmalle heti seuraavalla vaihdolla. Jos ei tuohon ehdi, pitää odottaa yli minuutin että kaikki muut valot kiertää ensin.
 
Oma erikoistapauksensa tässä on muuten ne risteykset, joissa valot vaihtuu tunnistimilla. Tiedän lähiseudulta yhdet vasemmalle kääntyvät valot, joihin pitää kiirehtiä edellisistä valoista tolpan juurelle ennen kuin vasemmalta tulevien vihreät päättyy. Näin pääsee itse vasemmalle heti seuraavalla vaihdolla. Jos ei tuohon ehdi, pitää odottaa yli minuutin että kaikki muut valot kiertää ensin.
Heh, semi OT mutta tämähän on pyöräilijöille ihan arkea että joutuu kiirehtimään napille todetakseen että myöhästyttiin aikaslotista joka sallisi valon vaihtumisen seuraavalla kierrolla ja taas odotellaan minuutti tai pari.

Sekä autoilijoilla että pyöräilijöillä tuo heikentää valojen kunnioitusta. Luulisi ettei tekninen toteutus ole niin vaikeaa että voisi saada ajovuoron seuraavasta kierrosta jos vaan osuu anturiin edes millisekunnin ennen kuin sen vuoron pitäisi alkaa. Vähän sama kuin jalankulkuvalot jotka vaihtavat ajoradan valot punaiselle vasta 20 sekuntia napin painamisen jälkeen, mitä järkeä?
 
Heh, semi OT mutta tämähän on pyöräilijöille ihan arkea että joutuu kiirehtimään napille todetakseen että myöhästyttiin aikaslotista joka sallisi valon vaihtumisen seuraavalla kierrolla ja taas odotellaan minuutti tai pari.

Sekä autoilijoilla että pyöräilijöillä tuo heikentää valojen kunnioitusta. Luulisi ettei tekninen toteutus ole niin vaikeaa että voisi saada ajovuoron seuraavasta kierrosta jos vaan osuu anturiin edes millisekunnin ennen kuin sen vuoron pitäisi alkaa. Vähän sama kuin jalankulkuvalot jotka vaihtavat ajoradan valot punaiselle vasta 20 sekuntia napin painamisen jälkeen, mitä järkeä?
Anturoinnilla, tunnistamiselle varmaan kehittämisen varaa, ja monessa paikkaa kyse vain siitä että hyvin vanhat ohjaukset.
Kääntyville ajoneuvoilla kannata vilkun tunnistamiseen perustuvaa systeemiä, sillä hoituisi se saapuvan liikenteen tunnistus, ja toki motivoisi kuskeja käyttään vilkkua.

Yksittäisen risteyksen kritisoinnin osalta muistettava että modernimmassa ohjauksessa ohjelmiin liittyy muitakin risteyksiä. pyritään optimoimaan isoa kuvaa, eikä yksittäisen kääntyvän kuljettajan odotusaikaa.

(tässä en sitten väitä että noin olisi aina ja että toimisi, tiedostan että on risteyksiä missä palaa punainen jollekkin kulkijalle vaikka vihreälle olisi vapaa aikaikkuna suoja-aikoineen)

Edit, lisävaikutusta tulee toki joukkoliikenteestä ja sille tarjotusta edusta.
 
Oma erikoistapauksensa tässä on muuten ne risteykset, joissa valot vaihtuu tunnistimilla. Tiedän lähiseudulta yhdet vasemmalle kääntyvät valot, joihin pitää kiirehtiä edellisistä valoista tolpan juurelle ennen kuin vasemmalta tulevien vihreät päättyy. Näin pääsee itse vasemmalle heti seuraavalla vaihdolla. Jos ei tuohon ehdi, pitää odottaa yli minuutin että kaikki muut valot kiertää ensin.
Omalla "pääreitillä" näitä on vaivaksi asti. Ei estä ollenkaan himmailijoita himmailemasta. Parhaimmillaan mennään etanavauhtia kaksi rinnakkain, kun kumpikaan edessä olevista ei ymmärrä. Ko. pätkä on muutenkin perseestä, kun valot on asetettu punainen aalto moodiin. Tunnistus siis ohjaa sekä suoraan ajavia että kääntyviä.
 
Tuossa voi olla rakennettu pelivaraa ihan hälytysajoneuvoja ja/tai busseja varten tarkoituksella. Antureilla homma ei sinänsä kauheasti itseäni häiritse kun ainakin täällä niiden kanssa sykli on selvästi nopeampi. Ovat käytössä vain ruuhka-aikojen ulkopuolella ja useammin pääsee heti kuin ei pääse koska liikennettä on vähän. Ruuhka-aikana antureiden reagointi on hyvin erilaista (hidastelu ei muuta kääntyvien sykliä kuin tosi huonolla tuurilla ja pääsuunta saa selvästi pidemmän vihreän) ja sujuvoittaa mielestäni ennemmin kuin häiritsee kokonaisuutena vaikka kääntyvät joutuvat joskus hivenen odottamaan. Monesti näissä valojen toimivuutta voitaisiin toki nopeuttaa, mutta tuo yleensä lisää pysähtymistä sillä suurimman liikennemäärän suunnalla ja täten hidastaa keskimääräisesti enemmän kuin se, että muutama kääntyvä odottaa.
 
Omalla "pääreitillä" näitä on vaivaksi asti. Ei estä ollenkaan himmailijoita himmailemasta. Parhaimmillaan mennään etanavauhtia kaksi rinnakkain, kun kumpikaan edessä olevista ei ymmärrä. Ko. pätkä on muutenkin perseestä, kun valot on asetettu punainen aalto moodiin. Tunnistus siis ohjaa sekä suoraan ajavia että kääntyviä.
Ottaa kyllä välillä päähän kun idiootit alkaa noissa himmailemaan ihan turhaan. :D
 
Tämä nyt ei varsinaisesti liity kanssa-autoilijoihin, mutta yllä olevasta tuli mieleen...
Nuo tunnistavat tai anturoidut risteyksen talvella tai tietöiden aikaan. Tuolla Suomen ytimessä kun niitä riittää ja ei se kuopankaivaja mitään huomaa tai välitä. Valot räppää koko ajan punaiselle pääväylällä, kun se kasa, betoniporsas tai turva-aidan pätkä osuu siihen anturiin.
 
Jatkoin suunnittelun kukkaset ketjuun
Tämä nyt ei varsinaisesti liity kanssa-autoilijoihin, mutta yllä olevasta tuli mieleen...
Nuo tunnistavat tai anturoidut risteyksen talvella tai tietöiden aikaan. Tuolla Suomen ytimessä kun niitä riittää ja ei se kuopankaivaja mitään huomaa tai välitä. Valot räppää koko ajan punaiselle pääväylällä, kun se kasa, betoniporsas tai turva-aidan pätkä osuu siihen anturiin.
Alkaa liippaan suunnittelunkukkaset, ikävämpi on ne toteutkset missä tunnistus ei toimi, ja automatiikka sitten toimii sillä oletuksella ettei ole ketään monossa/viivalla. Sellaisen nähnyt missä vasemmalla kääntyväkaista ei tunnistanut ja vasemmalle ei tullut vihreitä edes silloin kun vastakkaisessa suunnassa kääntyvä ja sille vihreä. Samaa vikaa joskus suojatie napeissa ja ohjelmassa.

Vian luulisi modernimmalla raudalla arvottavan/tunnistettavan, joissain valoohjauksissa päällepäin näyttää siltä että niissä on pohjalla jäykkä aikaohjelma joku turvaa jonkin kierron.

Talvella joissain paikoin ne ajourat jopa valoissa poikkeaa suunnitellusta, jolloin toteutuksesta/suunnitetlusta riippuen voi olla tarkkakkin siitä kaistalla olemisesta. ei riitä että toinen rengas on oikealla kaistalla.
 
Tulipahan todistettua taas sitä miksi kannattaa lähteä mielummin 5min etuajassa kuin 5min myöhässä. Ajelin motaria jossa 100km/h rajoitus ja kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Lähdin itse ohittamaan ihan rauhassa paria rekkaa ja muuta autoa vasemmalta vakkarissa tasainen 104 koko ajan. Takaa alkoi lähestyä ruotsalainen melko yleinen auto hieman kovempaa mitä itse ajelin ja tämä ei ilmeisesti tykännyt siitä kun ajelin ja ohitin rajoitusten mukaan näitä rekkoja ja muita autoja. Rämppäsi pitkiä pari kertaa ja jätti sitten pitkät päälle koko ohituksen ajaksi ja oli varmaan 2m päässä minun takapuskurista. Siinä kun olisi tullut isompi lätäkkö vasemmalla kaistalla ja olisin painanut jarrua, niin olisi tullut pahaa jälkeä. Lätäköitä oli nimittäin melkosen paljon joka paikassa.

Toivottavasti sai pari napakkaa kiveniskua tuulilasiin muistuttamaan tommosesta typeryydestä.
 
Tulipahan todistettua taas sitä miksi kannattaa lähteä mielummin 5min etuajassa kuin 5min myöhässä. Ajelin motaria jossa 100km/h rajoitus ja kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Lähdin itse ohittamaan ihan rauhassa paria rekkaa ja muuta autoa vasemmalta vakkarissa tasainen 104 koko ajan. Takaa alkoi lähestyä ruotsalainen melko yleinen auto hieman kovempaa mitä itse ajelin ja tämä ei ilmeisesti tykännyt siitä kun ajelin ja ohitin rajoitusten mukaan näitä rekkoja ja muita autoja. Rämppäsi pitkiä pari kertaa ja jätti sitten pitkät päälle koko ohituksen ajaksi ja oli varmaan 2m päässä minun takapuskurista. Siinä kun olisi tullut isompi lätäkkö vasemmalla kaistalla ja olisin painanut jarrua, niin olisi tullut pahaa jälkeä. Lätäköitä oli nimittäin melkosen paljon joka paikassa.

Toivottavasti sai pari napakkaa kiveniskua tuulilasiin muistuttamaan tommosesta typeryydestä.
Inb4 "Olet riidanhaastaja ja sun velvollisuus on väistää. Ei koskaan tiedä millainen sarjamurhaaja takana on tai mihin synnytykseen siellä on kiire".

On se jännä miten moni kokee olevansa elämää suurempi auton ratissa. Tuskin tämä sama kaveri kehtaisi tuolla tavalla uhkailla missään muussa tilanteessa kuin auton ratissa. Saattaa jopa olla ihan mukava tyyppi, mutta liikenteessä tulee ilmi todellinen kusipäisyys.
 
Jatkan tätä hieman. Et ole tehnyt mitään vääärää, mutta mun mielestä ohitus pitäisi tapahtua riittävällä vauhtierolla jotta se sujuu nopeasti. Mikä tämä riittävä vauhtiero on, jätän sen nyt jokaisen pähkäiltäväksi. Voi olla että tässä em. tapauksessa vauhtiero oli 20 km/h, joka on jo ihan riittävä. On ensinnäkin ohittajan kannalta hyvä asia , että hän palaa omalle kaistalleen mahdollisimman nopeasti. Toisten kannalta olisi myös mukavaa, että ohitusmahdollisuus avautuisi myös takanatuleville, sillä joskus turvalliset ohituspaikat ovat kiven alla.

Joskus valitettavsti näkee näitä rekan ohituksia siten, että vaihtiero oli aika olematon ja ohitus kestää ikuisuuden.

Itse sallin ohitustilanteessa tarvittaessa maltillisen ylinopeuden em. syistä. Ja lainvastaistahan se on. Tiedän.
 
Huonolla kelillä toki suhteellinen ohitusnopeus ainakin itsellä laskee merkittävästi ihan sen takia, ettei noihin lätäköihin nykäisy kovalla vauhdilla tai sohjon päällä liitäminen kiinnosta vaikka nopeutta olisi enemmän kuin ohitettavalla. Varsinkin tällöin tien käyttäjältä vaaditaan hivenen parempaa itsehillintää että kaikki pääsevät turvallisesti perille.
 
Jos liikennevalot eivät ole toiminnassa, niin ei (aikaisemmin mainittujen kävelijöiden lisäksi) näemmä osata väistää oikealta (ilman kolmiota) tuleviakaan. On se jännä.
 
Jatkan tätä hieman. Et ole tehnyt mitään vääärää, mutta mun mielestä ohitus pitäisi tapahtua riittävällä vauhtierolla jotta se sujuu nopeasti. Mikä tämä riittävä vauhtiero on, jätän sen nyt jokaisen pähkäiltäväksi. Voi olla että tässä em. tapauksessa vauhtiero oli 20 km/h, joka on jo ihan riittävä. On ensinnäkin ohittajan kannalta hyvä asia , että hän palaa omalle kaistalleen mahdollisimman nopeasti. Toisten kannalta olisi myös mukavaa, että ohitusmahdollisuus avautuisi myös takanatuleville, sillä joskus turvalliset ohituspaikat ovat kiven alla.

Joskus valitettavsti näkee näitä rekan ohituksia siten, että vaihtiero oli aika olematon ja ohitus kestää ikuisuuden.

Itse sallin ohitustilanteessa tarvittaessa maltillisen ylinopeuden em. syistä. Ja lainvastaistahan se on. Tiedän.
Kyllä, olet ihan oikeassa, että vasen kaista on lähinnä ohittamista varten ja oikealla on siirryttävä mahdollisimman pian. Nyt kuitenkin motaria jatkui lähes 100km ja ohittaa kyllä kerkeää vaikka jokaisen auton joka tulee perä edellä vastaan. Yleensä itsekin painelen hieman lainvastaisesti vasemmalla kaistalla jos keli sen sallii ja baanaa on. Nyt en halunnut ajella yhtään kovempaa huonon kelin vuoksi ja toivoisin samaa myös muilta kanssa autoilijoilta ettei turhaan kolisisi.

Ne sitten erikseen ketkä roikuu ohitettavan kanssa rinnan minuutteja lähes samaa vauhtia. Tämä minun ohitus ei varmastikkaan kestänyt kuin 30-60sek ja sujui kaikin puolin liikennesääntöjen mukaan. Niin kiire tuolla liikenteessä ei pitäisi olla, että roikutaan perässä kiinni huonolla ajokelillä ja häiritään pitkillä vain sen takia kun on itse myöhässä.
 
Ei se aina ole sen ohittajan "syy", että ohitus tapahtuu pienellä nopeuserolla. Ajelen itse tasaista vauhtia vakkarilla, ja monesti olen löytänyt itsenikin tilanteesta, jossa edessä ajavan vauhti heittelee +/- 10km/h ja ohituksen aikana se on juuri korkeimmillaan, jolloin ohitan tätä juurikin sillä 1-2km/h nopeuserolla. Ohituksen jälkeen vauhti taas hidastuu ja ohitettu on enää pieni valopiste taustapeilissä. Mielestäni en voi olettaa kenenkään ajavan ylinopeutta ohituksen aikana, ja jos on kuitenkin selvästi saavuttanut tämän ohitetun, niin ei sen taaksekaan viitsi enää jättäytyä vain siksi, että tämän vauhti sattui juuri nyt kiihtymään. Toki katson myös peileihin, ettei takaa tule ketään selvästi kovempaa kun lähden ohittamaan, mutta sille en voi mitään jos se takaa tuleva ajaa selkeästi ylinopeutta ja saavuttaa mua 500m sen ohituksen aikana.

Eri asia on sitten nämä jotka ajelevat 120km/h alueella vajaata satasta ja tukkivat ohituskaistan rekkoja ohitellessaan. Kiire näillä ei selvästikään ole, joten voisi sen ohituspaikankin valita sen mukaan, ettei joku 30km/h kovempaa ajava ole juuri tulossa takana.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
En ymmärrä näitä jotka tulevat väkisin tukkimaan risteyksen sekä liikenteen sujuvuuden kun kyseessä on selkeästi liikennemerillä kerrottu että edessä on kaista suljettu.
Eilen esimerkiksi vasen jono pysähteli kun "minulla on kiire" asenteella ajetaan ihan tappiin ja siitä etummaisten autojen väliin. Metsälässä on meneillään kaapelityö heti Pasila-Maunula risteyksen jälkeen ja pahimmillaan koko risteys on ajoittain tukossa.
Jos kaikki ajelisivat sitä vasenta kaistaa niin jono liikkuisi hitaasti mutta sujuvasti risteyksen yli.
 
En ymmärrä näitä jotka tulevat väkisin tukkimaan risteyksen sekä liikenteen sujuvuuden kun kyseessä on selkeästi liikennemerillä kerrottu että edessä on kaista suljettu.
Eilen esimerkiksi vasen jono pysähteli kun "minulla on kiire" asenteella ajetaan ihan tappiin ja siitä etummaisten autojen väliin. Metsälässä on meneillään kaapelityö heti Pasila-Maunula risteyksen jälkeen ja pahimmillaan koko risteys on ajoittain tukossa.
Jos kaikki ajelisivat sitä vasenta kaistaa niin jono liikkuisi hitaasti mutta sujuvasti risteyksen yli.
Tässä tullaan tapauskohtaisesti myös tien vetokykyyn. Varsinkin Helsingin keskustassa jonot ylittää välillä edellisiä risteyksiä, kun ei hyödynnetä sitä suljetunkin kaistan tilaa. Toivoisin sen vetoketjumerkin yleistyvän ja todella nopeasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 829
Viestejä
4 664 293
Jäsenet
76 502
Uusin jäsen
peelz84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom