Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kun vastaan alkaa tulla pöllyävää lunta, niin silloin on selvää, että jokuhan siellä on ja on syytä hidastaa.. Olin kyydissä, kun meinasi tulla kolari valaistun rekan perän kanssa.. Kuski ajoi lähellä, vitunmoinen pölinä ja hetkeksi ilmeisesti herpaantui. Jos en olisi huomannut ja karjaissut VARO JARRUTA, niin jonkinasteinen kosketus /törmäys olisi tullut.. En ole rekan perää autosta ennemmin yhtäläheltä katsellut, vaikka on tullut ajeltua vuosikymmeniä..

Jos taas sää on niin paska, että yleisesti ei näe, kun jonkun 5-10 metriä eteensä (Lumi tai vesi), kun sataa niin helvetisti (sitäkin on sattunut n kerran 5 vuoteen itselle..) niin sitten hidastetaan yleisesti.) Joskus on 60 km/h tai vaikka vain 20 km/h sopiva nopeus, vaikka liikennemerkkien mukaan olisi 80 km/h. Toki joskus kannattaa ihan vetää vaikka parkkiin. Esim kun sataa -5 asteen kelissä vettä, joka jäätyy tuulilasiin ja se menee umpeen, niin silloin ainut mahdollisuus on ajaa lähimpään turvalliseen paikkaan parkkiin, koska jatkaminen on täysin tärähteneen hommaa. Tämä on käynyt kerran.. Onneksi extreme sääilmiöt ovat harvinaisia, mutta niitä kannattaa kunnioittaa, jos oma ja muiden terveys on kallis..

Kerran oli tuossa alle 5 vuotta sitten keväällä "märän näköinen" tie. Auto meinasi lähteä heittelehtimään n 80 vuhdissa, suoralla tiellä (lievää uraa paikallisesti).. Säikäytti pahasti. Loppumatka (yli 100 km sitten meni 50-60 vauhtia. Välillä tie oli vain märkä ja jarrut toimi, kuten märällä kelillä, eli ok. Välillä taas mustassa jäässä (ulkonäössä ei eroa) ja jarruttamisella ei ollut juuri mitään vaikutusta (on muuten aika vitun haikea fiilis, kun painaa jarrua ja ainoastaan ohjattavuus kärsii / lähtee lopullisesti, mutta hidastumista ei juuri ollenkaan tapahdu). Autossa oli toki nastarenkaat, eikä edes ihan loppuunsorvatut, niillä mentiin vielä seuraavakin talvi kokonaan.. Ei muuten muutkaan hurjastelleet tai ohitelleet. Edes mitään jonoa ei tullut taakse, vaikka matka oli pitkä.. Ei edes yksittäistä autoa.. Jos olisin lähtiessä tiennyt, niin olisin tasan jättänyt seuraavaan päivään, mutta ongelmaa ei ollut ihan lähtöpäässä...
Kaksi kaistaa ja viereinen isompi auto pöllyttää lunta. Siitä menossa ohi kun tuli perä mainitsemani paku perä edellä vastaan.
 
Toki 'kirkas aurinko paistaa muualta kuin ylhäältä tai yläviistosta' tilanteessa voi valoista olla hieman hyötyä, mutta en muista, että etelämpänä olisi tuo niin vaivannut. Mielikuvani on, että tuo auringon paisto keskellä päivää suoraan silmiin on meidän pohjoinen ongelma. Voi toki olla, että en vain muista, tai tuli ajeltua vähemmän tuollaisiin aikoihin. Nopeasti tuohon valottomuuteen tottui, eikä niitä (alun järkytyksen jäleen) kaivannut ollenkaan.

Tuoreeltaan tammikuussa Etelä-Suomessa otti päähän, ettei tullut aurinkolaseja mukaan, kun olisi parantanut näkyvyyttä merkittävästi, kun tuli ajettua suoraan aurinkoa kohti, mutta en kyllä silloinkaan valoja kaivannut muihin autoihin.
Lähinnä kiinnostaa se, että miksei valoja poltettu, oliko se jotain "saksalaistyyppistä" nuukailua, kun polttimot kuluvat ja bensaa menee senttilitra enemmän satkulla vai miksi näin. En meinaan keksi mitään varsinaista liikenneturvallisuusHYÖTYÄ siitä, ettei valoja polteta koko ajan.

Jo pelkkä valojen päälläolo indikoi, että joku on nyt just siinä ratissa ja auto on liikkeessä tai lähtemässä liikkeelle, tärkeää erityisesti taajamassa. En keksi yhtään mitään syytä olla polttamatta valoja (paitsi euron nuukailu tai sitten jos pitää tätä mielestäni äärimmäisen marginaalista päästölähdettä ongelmana).
 
Lähinnä kiinnostaa se, että miksei valoja poltettu, oliko se jotain "saksalaistyyppistä" nuukailua, kun polttimot kuluvat ja bensaa menee senttilitra enemmän satkulla vai miksi näin.
Eiköhän se ollut juuri se, että halogeenipolttimot kului turhaan. Ei niitä valoja nähty niin tarpeelliseksi päiväsaikaan.
 
Jo pelkkä valojen päälläolo indikoi, että joku on nyt just siinä ratissa ja auto on liikkeessä tai lähtemässä liikkeelle.

Juu, tuohon kesti hetki tottua, kun oli aika vahvasti assosioitunut mielessä. Assosiaation vuoksi toisaalta ei tule tarkkailtua valottomia autoja yhtä tarkasti, ja onkin mielikuva noin 20 vuoden takaa, että meinasin jäädä omaa huolimattomuuttani auton alle tämän vuoksi.

Noin muuten en kyllä vastusta valojen päälläoloa päivälläkään. Tosin jos valittavana olisi joku pakollinen automaattitarkastus, että ne valot toimii silloin kun niitä 'oikeasti' tarvitaan, ja auto itkee tarpeeksi tehokkaasti kunnes ne laitetaan kuntoon, niin valitsisin sen.
 
Jep. Jostain 80-luvulta asti oli osassa automerkeillä, että valot paloi automaattisesti kun auto käynnissä ja olivat pois päältä kun auto sammuksissa. Valokytkimeen ei tarvinnut siis koskaan koskea eikä asiaa miettiä muutenkaan. Toki huonona puolena oli, että ajovalot paloi "turhaan" valoisallakin, mutta haittasiko tuo nyt niin paljon lopulta.

Sitten tuli nämä "automaattiset" valot ja nyt sitten kuski joutuu miettimään että milloin pitää itse vaihtaa automaattiasennosta valot päälle asentoon, jos haluaa että takavalot palaa tai jos automatiikka ei toimi muuten.
Pitkään meni niin että monella merkillä ei ollut mitään valoautomatiikkaa, ne kytkettiin käsin ja ne sammutettiin käsin, jossain saatto olla summeri joka huusi, jos valot unohtu päälle. Joku vanha Volvo ja Saab oli valoautomatiikalla, valot palo jos virrat, ja sammu virta-avaimesta, ehkä jossain ei edes saanut kokonaan pois ajossa, parkit vähintään.

Autot kehittyy, ja jossain vaiheessa jopa peruskippihin tuli summerri ja sitten jopa niin että sammuivat virta-avaimesta, -> kansa väänsi valot päälle, ja sen jälkeen ei tarvinnut koskea, huollon tai katsastuksen jälkeen jos oli väänetty pois, niin valoisaan aikaa sitten viikko tai kaksi valoitta.

Päivävalot, vai millä niitä kutstuaan, oli osittain iso harppaus EU tasolla, saatiin autoihin keulalle valot , se miksi me täällä kipuillaan johtuu siitä että takavalot sai edelleen olla pimeänä valoisaan hyvänsään aikaan. Jossain vaiheessa Corollaankin tullut automatiikka (valot sammuu virtakytkimestä) taisi joistain malleista poistua (en ihan varma), Loppusilauksen teki VW konserni päästökikkailuilla, (mistä seurasi se että autovalmistajat sitten jättää jakaisen milliwatin säästökikan toimitusmalleihin.)

Automatiikka on toki iso harppaus, liikenteessä toki näkee missä malleissa on sen varaan ei kannata nojata lainkaan. Kyllä siinä on iso ero minkä merkkiset autot menee peräpimeänä. (en tiedä onko 20 luvulla meidän tuontimalleja missä normi asetuksilla poltetaan valoja takana päivävalojen kanssa)
 
Kyllä se nyt vaan on kuljettajan vastuulla olla tietoinen palavatko takavalot vai ei. Näkyvyyden ollessa heikkoa niiden soisi kuitenkin palavan, tarvittaessa sumuvalo kaverina.

Nämä triidin mestarikuskit varmaan syyttävät suunnittelijaa/valmistajaa siitäkin kun päätyvät vatastelun jälkeen metsähallituksen puolelle: "Se aliohjautu!" :lol:
 
Kyllä se nyt vaan on kuljettajan vastuulla olla tietoinen palavatko takavalot vai ei. Näkyvyyden ollessa heikkoa niiden soisi kuitenkin palavan, tarvittaessa sumuvalo kaverina.
Ilman muuta kuljettaja on vastuussa, ei kai sitä kukaan ole kiistänyt, vaan kritisoinut suunnitelua, toteutusta, ihan surutta saa osoitella myös niitä suunnittelijoita tuotepääliköitä, maahantuojia. Kuljettajat ovat tavallisia ihmisiä, se parempi puoliskokin tekee välillä virheitä, ja niin tekee kaikki kuljettajat. harva perä pimeänä ajava on mikään vähä-älyinen kehitysvammainen, ajokyvytön. moni varmaan älykkäämpi, taitavampi kuljettaja kuin se jolla palaa keltaiset valot kulmissa.

Jos havaitaan ettei edellä ajavalla ole valot päällä, niin kerrotaan hänelle.
 
Ongelma noissa "AUTO" asetuksissa on että ne katsoo vaan valoisuuden mukaan. Eli tuiskukelissä/ja tai kaatosateessa on usein liian kirkasta että se osaisi sytyttää perävaloja ja/tai etuvaloja. Vaikka ehdottomasti pitäisi sytyttää.
 
Ei ehkä kaikilla, mutta moni toimii. Ja toivon että lopuista osalla sitten myöhemmin. Ei sitä pidä hermostua jos viestiä ei aina ymmärettä.
Ikinä yksikään perä pimeänä ajava ei ole sytyttänyt ajovaloja, kun olen välkytellyt pitkiä tai sammutellut omia ajovaloja. Ei ne vain tajua. Ja tuota vilkuttelua olen tehnyt paljon, koska kyseiset autoilijat ärsyttävät pimeällä ja/tai huonossa kelissä. Myös vastaantulijoille olen väläyttänyt välillä pitkiä, kun nähnyt ajavan päivävaloilla. Taustapeilistä hyvä seurata, kun toinen jatkaa matkaa perä pimeänä reagoimatta mitenkään :D

Parkit päällä ajavat usein laittavat valot päälle, kun väläyttää pitkiä. Paitsi jos kyseessä on Bemari Angel Eyes -valoilla.
 
Ikinä yksikään perä pimeänä ajava ei ole sytyttänyt ajovaloja, kun olen välkytellyt pitkiä tai sammutellut omia ajovaloja.
Harmi, toivottavasti seuraavalla kerralla
hmm. ehkä olen sitten ajellut perässäsi, sillä "onnistumis" prosentti yli viidenkymmenen. No ehkä vaikuttaa se että vinkkaus kynnys on aika korkea, niin sään kuin muun liikennetilantee osalta.

Motarilla noihin pimeisiin periin luonollisesti törmää enemmän, siellä taasen harvemmin tulee pidempään perässä roikuttua.
 
No sellainen itseoppineen liikennepoliisin toiminta ärsyttää, että moni ei varmaan senkään takia viitsi totella. :)

Tuollaiset varoitukset menettävät tehonsa vaikka olisivat hyödyllisiä vakavammissa tilanteissa. Vähä sama jos soittelee harmistusten takia torvea, kun se ei täällä ole ollut tapana. o_O
 
No sellainen itseoppineen liikennepoliisin toiminta ärsyttää, että moni ei varmaan senkään takia viitsi totella.
Jos nyt mietit valoja puuttumista, niin ei ole mitään kotipoliisi touhua vaan kohteliasta. lisäksi turvallisuus juttu.

Jos ihan miettii tilannetta itselle, että olisi ne valot unohtunut, ja onneessaan ajelee, eikä kukaan siitä vinkkaa, niin onhan se jo noloa muiltakin. Ei siitä vinkkaaminen ole noloa.

Jos kukaan ei kertoisi, niin joku voi ajella piemenänä viikkokausia.
Vähä sama jos soittelee harmistusten takia torvea, kun se ei täällä ole ollut tapana. o_O
No se nyt ihan eriasia purkaa omaa pahaa olo äänimerkkiin. Niitä taitaa olla, mutta harvassa sitten he jotka sitä käyttäisi kun pitäisi.
 
No viime päivinä on joutunut ajamaan hitaammin ja siitäkin huolimatta bemari tai audi liimautuu suurinpiirtein perään kiinni. o_O

Ne on näitä premium ihmisiä taas ja nyt ne lomailee. o_O Osa ei pysynyt tiellä. Minäpä pysyin. :oops:
 
No viime päivinä on joutunut ajamaan hitaammin ja siitäkin huolimatta bemari tai audi liimautuu suurinpiirtein perään kiinni. o_O

Ne on näitä premium ihmisiä taas ja nyt ne lomailee. o_O Osa ei pysynyt tiellä. Minäpä pysyin. :oops:

Samapa täällä, kun on muutamia kertoja tullut ajeltua autolla jossa on uudet nastat sisäänajovaiheessa. Kasikymppiä motarilla, niin tulee entistäkin tutummaksi ohituksia ilman mitään turvaväliä suorittavat, vaikka vasen kaista on täysin tyhjä heidän edestä sekä takaa. Ei vaan mene jakeluun että miksi on palattava näillä keleillä oikealle aivan välittömästi. Saldona yksi pieni kiveniskemä lasiin ja melkein ajaminen routamonttuun, kun sain loskapaskat juuri strategisella hetkellä tuulilasiin.

Karkeasti ottaen noin kolmasosa kuskeista on näitä mulkkuja. Usein juuri premium-merkkejä, mutta en osaa kyllä sanoa jäävätkö vaan jotenkin paremmin mieleen. Liian yleistä jokatapauksessa.
 
Samapa täällä, kun on muutamia kertoja tullut ajeltua autolla jossa on uudet nastat sisäänajovaiheessa. Kasikymppiä motarilla, niin tulee entistäkin tutummaksi ohituksia ilman mitään turvaväliä suorittavat, vaikka vasen kaista on täysin tyhjä heidän edestä sekä takaa. Ei vaan mene jakeluun että miksi on palattava näillä keleillä oikealle aivan välittömästi. Saldona yksi pieni kiveniskemä lasiin ja melkein ajaminen routamonttuun, kun sain loskapaskat juuri strategisella hetkellä tuulilasiin.
Heh, mitkä uudet nastat vaativat tuollaista nysväämistä niin tietää itse välttää ko. merkkiä.
 
Heh, mitkä uudet nastat vaativat tuollaista nysväämistä niin tietää itse välttää ko. merkkiä.


Nokialaiset. Nopeusrajoitus taitaa kyllä olla rengasliikkeen lisäohje, joka perustuu tai on perustumatta johonkin. Mutta kunnioitan omistajan tahtoa joten rauhassa mennään.
 
Kai talvisäässä voi 80 nopeus olla ihan sopiva, jopa 60 tai alempi? Taajamassa auraamatta tiet, hyvä yrittää ajaa edes 50. o_O 40 cm lunta kahden päivän aikana. :oops:

Jos haluaa nastojen pysyvän paikoillaan, pitää tuo sisäänajo huomioida.
 
Muutaman kerran tullut pimeällä valaistulla aluella eteen uudehko auto (kerran polestar?), jossa ei takavalot pala. Onko auto rikki, kuski koodauttanut ne pois päältä tai auto tuotu jostain missä takavaloja ei tarvitse käyttää pimeällä (onko mahdollista)?

Itse en myös näistä vapaaehtoisliikennepoliiseista juuri perusta. Vastaantulevan valojen räpsyttelijän jälkeen nyt ymmärtää tarkistaa omansa, mutta takana oleva alkaa olla jo epämääräisempi. Motarilla ohitustilanteessa muutaman kerran joku takana räpytellyt valoja, ilmeisesti halunnut tietä vaikka itse ajanut rajoitusten mukaan. Miten tällaisiin pitäisi suhtautua? En nyt näe syytä väistyä syrjään jos ei ole hälytysvalot päällä. Onko päivystyskeikalle suuntaavilla lääkäreillä tai palomiehillä tapana ajaa ylinopeutta ja vaatia tietä?
 
Jos haluaa nastojen pysyvän paikoillaan, pitää tuo sisäänajo huomioida.

Jos nastojen pysyminen edellyttää sisäänajoa, niin renkaassa on silloin virhe. Todennäköisempää on, että joku kuvittelee että ne vaatii sisäänajon ja sitten se on päätynyt firman ohjeistuksiin. Eli kannattaa vältellä tuollaisia firmojakin.

Motarilla ohitustilanteessa muutaman kerran joku takana räpytellyt valoja, ilmeisesti halunnut tietä vaikka itse ajanut rajoitusten mukaan. Miten tällaisiin pitäisi suhtautua? En nyt näe syytä väistyä syrjään jos ei ole hälytysvalot päällä. Onko päivystyskeikalle suuntaavilla lääkäreillä tai palomiehillä tapana ajaa ylinopeutta ja vaatia tietä?

Eipä näistä tiedä, syitä voi olla niin monia. Joillakin ihan oikeasti on se virhekäsitys, että motarin vasemmalla kaistalla nopeimmalla olisi etuajo-oikeus.
 
Jotkut kokevat oikeudekseen esittää muille tienkäyttäjille vaatimuksia esim. ajamalla perässä kiinni, soittamalla torvea ja vilkuttelemalla valoja. :rolleyes: Se kai on ihmisen persoonasta kauheasti kiinni miten käyttäytyy stressitilanteessa ja kun on pahamieli jne. Ehkä on sellastakin, että voi kokea itsensä jotenkin isommaksi kuin onkaan, kun voi isotella muille. Mä kuitenkin yritän muistaa, että auton rekisterinumeron perusteella saa mun yhteystiedot ja yritän toimia myös sen mukaisesti.

Eikai se kuitenkaan kovin tiukkaa tee, jos ensimmäiset 500-1000 km joutuu ajamaan hieman hitaammin? :giggle:
 
Itse en myös näistä vapaaehtoisliikennepoliiseista juuri perusta. Vastaantulevan valojen räpsyttelijän jälkeen nyt ymmärtää tarkistaa omansa, mutta takana oleva alkaa olla jo epämääräisempi. Motarilla ohitustilanteessa muutaman kerran joku takana räpytellyt valoja, ilmeisesti halunnut tietä vaikka itse ajanut rajoitusten mukaan. Miten tällaisiin pitäisi suhtautua? En nyt näe syytä väistyä syrjään jos ei ole hälytysvalot päällä. Onko päivystyskeikalle suuntaavilla lääkäreillä tai palomiehillä tapana ajaa ylinopeutta ja vaatia tietä?
Tää on tää iänikuinen vänkäyksen aihe. Vaikka mitään varsinaista velvollisuutta ei oliskaan, niin mun mielestä liikenne vaan on sujuvampaa kokonaisuutena käväisemällä oikealla kaistalla tai antamalla nopeammin ajavan lähteä ohitukseensa ensin jne. Toki jos joku tulee konttiin roikkumaan ja/tai vilkuttelemaan valoja, niin se saa mussa pikkumaisuuden esiin, enkä varmasti tee hyvää hyvyyttäni sen kuskin eteen minkäänlaisia ylimääräisiä väistöliikkeitä.
 
Tää on tää iänikuinen vänkäyksen aihe. Vaikka mitään varsinaista velvollisuutta ei oliskaan, niin mun mielestä liikenne vaan on sujuvampaa kokonaisuutena käväisemällä oikealla kaistalla tai antamalla nopeammin ajavan lähteä ohitukseensa ensin jne. Toki jos joku tulee konttiin roikkumaan ja/tai vilkuttelemaan valoja, niin se saa mussa pikkumaisuuden esiin, enkä varmasti tee hyvää hyvyyttäni sen kuskin eteen minkäänlaisia ylimääräisiä väistöliikkeitä.
Joo en kanssa ymmärrä niitä "ohituskaistalla" roikkuvia. Omalla kohdalla nämä räpsyttelijät on olleet tilanteissa missä olen ollut ohittamassa rajoituksen puitteissa, luultavasti vielä pienellä <=5kmh plussalla. Jos edessä on letka en näe tarpeelliseksi koukkia oikealle joka rakoon.

Omien kokemusten mukaan motareilla haittaa nykyisin kuskit, jotka ajaa tiukasti omaa nopeuttaan (vakkarilla) eivätkä mukauta tilanteeseen, esimerkiksi ohittamalla mitättömällä nopeuserolla ja lopulta blokkaamalla oikealla ajajan kun vastaan tulee oikeasti hitaampi auto. Yhtä hyvin voisi trimmata nopeuttaan hiukan alas ja pysyä takana tai sitten kiihdyttää sen verran että pääsee ripeästi ohi. Ääriesimerkissä tällainen käytös on johtanut siihen, että vähän hidas kanssa-autoilija siirtyi vasemmalle ohittamaan rekkaa puoli kilsaa ennen ettei joudu jonkun blokkaamaksi.

E: Tätä siis nähnyt tapahtuvan ruuhkattomaan aikaan.
 
Joku paino Kia Sportagella sivutieltä kolmion takaa eteen niin että sain vetää kunnon paniikkijarrutukset ja luonnollisesti viikon ostokset takakontissa pitkin poikin. Raejuustot pitkin kontin lattioita.

Eikä siinä, vahinkoja ja havainnointi virheitä sattuu, mutta tämä kuski ilmeisesti tilanteesta pelästyneenä päätti sitten jäädä ajelemaan 20kmh alinopeutta vaikka risteyksestä kuitenkin syötettiin pirunmoisella kiireellä eteen melkein sivuluisussa. Huoh.


Ohituskaistan jumittajista:

Et sinä tiedä onko se takantuleva menossa synnytyslaitokselle tai pelastamaan avantoon pudonnutta kaveriaan ja sen takia ajaa kiireellä. Tai vaikka kuljettaa mustan pörssin munuaisia.
En paljon mulkumpaa tekoa liikenteessä keksi, kuin toisen etenemisen haittaaminen jos tahallaa jäädään junnaamaan siihen vasemmalle kaistalle.
 
No kai niitä riskipaikkoja on, joissa ei ole näkyväisyyttäkään ja voipi olla että sieltä liitytään tielle aivan sokkona. Myös jos ajelee sopivaa nopeutta, niin harvemmin sattuu ihan täysiä yllätyksiä että ehtii jarrutaa niinku pitää.
 
Samapa täällä, kun on muutamia kertoja tullut ajeltua autolla jossa on uudet nastat sisäänajovaiheessa. Kasikymppiä motarilla, niin tulee entistäkin tutummaksi ohituksia ilman mitään turvaväliä suorittavat, vaikka vasen kaista on täysin tyhjä heidän edestä sekä takaa. Ei vaan mene jakeluun että miksi on palattava näillä keleillä oikealle aivan välittömästi. Saldona yksi pieni kiveniskemä lasiin ja melkein ajaminen routamonttuun, kun sain loskapaskat juuri strategisella hetkellä tuulilasiin.

Karkeasti ottaen noin kolmasosa kuskeista on näitä mulkkuja. Usein juuri premium-merkkejä, mutta en osaa kyllä sanoa jäävätkö vaan jotenkin paremmin mieleen. Liian yleistä jokatapauksessa.

Näille ajotaidottomille annan aina torvea ja pitkiä vilkuttelen terveisiksi. Eipä siellä syty valo muualla ku taustapeilissä.
 
Kumma kun ysitielläkin taas tuossa muutamapäivä takaperin mentiin letkassa 80kmh rajotuksen mukaan hieman välillä himmaillen. Ohituskaista alkoi niin kaksi edellä ollutta lähti ohittamaan letkan veturia ~120-150kmh, painelin itsekin reippaasti ohi. Muuten hyvä, mutta ohituskaista loppui niin kovin vetäjä alkoi taas ajelemaan ~90kmh ja muut perässä. Jos jumalauta auto kulkee ohituskaistalla 150 niin luulisi että haluja ajaa sitä reipasta vauhtia jatkossakin löytyisi, tarkotuksena oli kuitenkin painaa 100kmh jämsään asti ennenkun liikenteen määrä ja kamerat lisääntyy. Onneksi nutailija kääntyi pian pois tuon pätkän jälkeen niin sai rauhassa ajella.
 
En nyt tiedä ärsyttääkö vai huvittaako pikemminkin kun bemarit tulee talvella pimeällä vastaan ilman ajovaloja jotta kaikki näkee ne (jälkiasennetut) angel aissit ja sitten myös mahdollisesti kattoluukku auki koska eihän sitä muut muuten näe.
 
Onko se sellainen vähän sinertävä? Tai muuten poikkeava väri? Joskus tullut tuollaisia bemareita vastaan, jossa on hohkannut siniset ympyrät
Silloin kun olivat suosituimmillaan niin sai ties missä värissä ja on/oli niitä rgb versioinakin.
 
Heh, mitkä uudet nastat vaativat tuollaista nysväämistä niin tietää itse välttää ko. merkkiä.
Vältä keikki merkki renkaita, ehkä joidenkin halpahallit myymät kumeja joiden osalta ei ns sisäänajo suositusta. Se ettei suositusta ei tarkoita etteikö niidenkin osalta olisi hyödyksi.
Käytännössä yksilataus/vajaan tankillinen riittää jo pitkälle.

Kumma kun ysitielläkin taas tuossa muutamapäivä takaperin mentiin letkassa 80kmh rajotuksen mukaan hieman välillä himmaillen. Ohituskaista alkoi niin kaksi edellä ollutta lähti ohittamaan letkan veturia ~120-150kmh, painelin itsekin reippaasti ohi. Muuten hyvä, mutta ohituskaista loppui niin kovin vetäjä alkoi taas ajelemaan ~90kmh ja muut perässä. Jos jumalauta auto kulkee ohituskaistalla 150 niin luulisi että haluja ajaa sitä reipasta vauhtia jatkossakin löytyisi, tarkotuksena oli kuitenkin painaa 100kmh jämsään asti ennenkun liikenteen määrä ja kamerat lisääntyy. Onneksi nutailija kääntyi pian pois tuon pätkän jälkeen niin sai rauhassa ajella.
Muistaakseni tuolla tiellä osa ohistuskaista pätkistä on satasen aluetta, vaikka muuten olisi talvella 80km/h

Ketjussa jotkut nimimerkit valitelleet sitä että ohituskaistalla jotkut välttää rajua ylinopeutta, ja nyt sitten valitellaan että jotkut vetää reilustiylinopeutta.
Bemarin pyöreiden valojen ympärille tuleva valokehä.
Olisivat ennemmin pistäneet ne rahat toimiviin valoihin. :-)
 
Liikennevaloihin himmailijat. Nämä jotka jo 200 metriä ennen valoja himmaavat vauhdin johonkin 5 km/h ja matelevat hissukseen kohti valoja.
 
Liikennevaloihin himmailijat. Nämä jotka jo 200 metriä ennen valoja himmaavat vauhdin johonkin 5 km/h ja matelevat hissukseen kohti valoja.
Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?

Itse en ole noin 3 miljoonan kilometrin ajojen aikana nähnyt vielä noin hitaaseen vauhtiin tiputtaneita tuolla etäisyydellä valoista kertaakaan, joten oletan kyseessä olevan liioittelun.
 
Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?

Itse en ole noin 3 miljoonan kilometrin ajojen aikana nähnyt vielä noin hitaaseen vauhtiin tiputtaneita tuolla etäisyydellä valoista kertaakaan, joten oletan kyseessä olevan liioittelun.
Tunnen yhden moisen. Kuulema ei halua joutua pysähtymään koska manuaali ja kytkin on kuulema vaikea.
 
Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?

Itse en ole noin 3 miljoonan kilometrin ajojen aikana nähnyt vielä noin hitaaseen vauhtiin tiputtaneita tuolla etäisyydellä valoista kertaakaan, joten oletan kyseessä olevan liioittelun.

Kyllä yleistäisin ihan kaikkiin. On turhauttavaa tuollaiset, joilla on jokin epärationaalinen tarve vältellä pysähtymistä. Ihan kuin auto menisi rikki jos sillä pysähtyy. Jos takana ei tule ketään, niin himmailkoon ihan rauhassa, mutta jos takana tulee muitakin, niin samalla nämä pakottavat takanatulijatkin himmailemaan sen sijaan, että voisi rauhassa ajaa jonon perään ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä valoja.

Lisäksi nämä itsekeskeiset kuskit eivät ota huomioon sitä, että joissain risteyksissä on esim. oikealle erillinen nuolivalo ja tätä varten sitten lyhyt ylimääräinen kaistakin. Mutta himmailija blokkaa oikealle haluavilta pääsyn tälle kaistalle, esim. tilanteessa missä himmailijalle palaa punainen, mutta oikealle olisi vihreä nuolivalo.
 
Kyllä yleistäisin ihan kaikkiin. On turhauttavaa tuollaiset, joilla on jokin epärationaalinen tarve vältellä pysähtymistä. Ihan kuin auto menisi rikki jos sillä pysähtyy. Jos takana ei tule ketään, niin himmailkoon ihan rauhassa, mutta jos takana tulee muitakin, niin samalla nämä pakottavat takanatulijatkin himmailemaan sen sijaan, että voisi rauhassa ajaa jonon perään ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä valoja.

Lisäksi nämä itsekeskeiset kuskit eivät ota huomioon sitä, että joissain risteyksissä on esim. oikealle erillinen nuolivalo ja tätä varten sitten lyhyt ylimääräinen kaistakin. Mutta himmailija blokkaa oikealle haluavilta pääsyn tälle kaistalle, esim. tilanteessa missä himmailijalle palaa punainen, mutta oikealle olisi vihreä nuolivalo.
Mutta pitää muistaa että raskas kalusto on asia erikseen, erityisesti talvella pysähtymistä pitää välttää. Pitkän ajon jäljiltä lämmenneet renkaat sulattavat nopeasti itsensä kuoppiin, joista on välillä hankalaakin lähteä liikkeelle. Jos on pienikin vastamäki, niin ongelma on jo suuri. Työpaikkani lähellä on ahdas liikenneympyrä, jos näen mäestä tulevan yhdistelmän niin himmailen henkilöautoani tai jopa pysäytän selvästi, ettei heidän tarvitse pysähtyä ylämäkeen.
 
Mutta pitää muistaa että raskas kalusto on asia erikseen, erityisesti talvella pysähtymistä pitää välttää. Pitkän ajon jäljiltä lämmenneet renkaat sulattavat nopeasti itsensä kuoppiin, joista on välillä hankalaakin lähteä liikkeelle. Jos on pienikin vastamäki, niin ongelma on jo suuri. Työpaikkani lähellä on ahdas liikenneympyrä, jos näen mäestä tulevan yhdistelmän niin himmailen henkilöautoani tai jopa pysäytän selvästi, ettei heidän tarvitse pysähtyä ylämäkeen.

Toki. Puhun ihan vaan henkilöautoista.
 
Kyllä yleistäisin ihan kaikkiin. On turhauttavaa tuollaiset, joilla on jokin epärationaalinen tarve vältellä pysähtymistä. Ihan kuin auto menisi rikki jos sillä pysähtyy. Jos takana ei tule ketään, niin himmailkoon ihan rauhassa, mutta jos takana tulee muitakin, niin samalla nämä pakottavat takanatulijatkin himmailemaan sen sijaan, että voisi rauhassa ajaa jonon perään ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä valoja.



Lisäksi nämä itsekeskeiset kuskit eivät ota huomioon sitä, että joissain risteyksissä on esim. oikealle erillinen nuolivalo ja tätä varten sitten lyhyt ylimääräinen kaistakin. Mutta himmailija blokkaa oikealle haluavilta pääsyn tälle kaistalle, esim. tilanteessa missä himmailijalle palaa punainen, mutta oikealle olisi vihreä nuolivalo.

Aihe on sellainen että lukijat ja kirjoittajavat varmaan kuvittelevat ihan omanlaisensa tilanteen, sen lisäksi että on sitten eri tavat.



On kuljettajia jotka ajaa vauhdilla, ja suht voimakkaasti hiljentäen pysähtyvät viivalle, sitten on näitä mainittuja ennakoijia jotka sovittavat vauhdin vihreisiin, hiljentäen nopeutta ajoissa, suoranaisesti häiritsemättä muualta tulevia (esim matkalla risteys missä valoton odottaa paikkaa).

Ennakkoiva tuskin oikeasti häiritsee, ainakaan enempää kuin viivalle kiirehtivä.

Näissä hidastelevissa tulee häiritseviä silloin kun eivät huomaa muiden tarpeita, mainittu valoton risteys mistä joku odottaa vuoroaan, tai kaksikaistaisella tiellä ennen ryhmityskaistaa mikä menee ohi valojen, tai missä olisi vihreäaalto.

Manuaalilla yli hidastelu, missä vauhti menee alle sellaisen millä manuaalilla ei pysty, varsinkin ylämäessä.
 
Aihe on sellainen että lukijat ja kirjoittajavat varmaan kuvittelevat ihan omanlaisensa tilanteen, sen lisäksi että on sitten eri tavat.



On kuljettajia jotka ajaa vauhdilla, ja suht voimakkaasti hiljentäen pysähtyvät viivalle, sitten on näitä mainittuja ennakoijia jotka sovittavat vauhdin vihreisiin, hiljentäen nopeutta ajoissa, suoranaisesti häiritsemättä muualta tulevia (esim matkalla risteys missä valoton odottaa paikkaa).

Ennakkoiva tuskin oikeasti häiritsee, ainakaan enempää kuin viivalle kiirehtivä.

Näissä hidastelevissa tulee häiritseviä silloin kun eivät huomaa muiden tarpeita, mainittu valoton risteys mistä joku odottaa vuoroaan, tai kaksikaistaisella tiellä ennen ryhmityskaistaa mikä menee ohi valojen, tai missä olisi vihreäaalto.

Manuaalilla yli hidastelu, missä vauhti menee alle sellaisen millä manuaalilla ei pysty, varsinkin ylämäessä.

Ei sitä nyt tarvitse tietenkään ajaa suurinta sallittua nopeutta viimeiseen asti ja sitten renkaat savuten pysäyttää 10 cm edellisen perseeseen. Vaan ajaa ihan normaalisti ja pysähtyä turvallisesti.

Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi. Poislukien tietty raskasliikenne, mikä tässä mainittiinkin.
 
Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi.
Jos mennään tuon 2. mukaan, niin taitaa olla ihan oppien/koulutuksen mukaista.

siis tolkuullisena ja että huomioidan mm mainitut valottomat ristykset, kääntymiset jne.
 
Ei sitä nyt tarvitse tietenkään ajaa suurinta sallittua nopeutta viimeiseen asti ja sitten renkaat savuten pysäyttää 10 cm edellisen perseeseen. Vaan ajaa ihan normaalisti ja pysähtyä turvallisesti.

Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi. Poislukien tietty raskasliikenne, mikä tässä mainittiinkin.
No se vähän riippuu, jos vaikka 80 alueella valot pamahtaa punaselle 500m päässä niin kaasuhan kannattaa nostaa pois ja pienempää vaihdetta, siitä sitten valutellen miten auto itse himmaantuu. Mutta kuvailemassasi mönkimisessä ei kyllä ole järkeä.

Turha pysähtyminen kuluttaa energiaa aika paljonkin ja nostaa kyllä kulutusta mutta rajansa siinä himmailunkin "pituudessa". Mutta toisaalta tuskin kukaan ajaa 80kmh 100m päähän niistä punasista jarruttaen sitten reippaahkosti valoihin, vaan nostaa sen kaasun kun valo menee punaselle.

Paikallistuntemuskin auttaa aika paljon noiden valojen kanssa jos tietää syklin pituuden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom