Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onko se sellainen vähän sinertävä? Tai muuten poikkeava väri? Joskus tullut tuollaisia bemareita vastaan, jossa on hohkannut siniset ympyrät
Silloin kun olivat suosituimmillaan niin sai ties missä värissä ja on/oli niitä rgb versioinakin.
 
Heh, mitkä uudet nastat vaativat tuollaista nysväämistä niin tietää itse välttää ko. merkkiä.
Vältä keikki merkki renkaita, ehkä joidenkin halpahallit myymät kumeja joiden osalta ei ns sisäänajo suositusta. Se ettei suositusta ei tarkoita etteikö niidenkin osalta olisi hyödyksi.
Käytännössä yksilataus/vajaan tankillinen riittää jo pitkälle.

Kumma kun ysitielläkin taas tuossa muutamapäivä takaperin mentiin letkassa 80kmh rajotuksen mukaan hieman välillä himmaillen. Ohituskaista alkoi niin kaksi edellä ollutta lähti ohittamaan letkan veturia ~120-150kmh, painelin itsekin reippaasti ohi. Muuten hyvä, mutta ohituskaista loppui niin kovin vetäjä alkoi taas ajelemaan ~90kmh ja muut perässä. Jos jumalauta auto kulkee ohituskaistalla 150 niin luulisi että haluja ajaa sitä reipasta vauhtia jatkossakin löytyisi, tarkotuksena oli kuitenkin painaa 100kmh jämsään asti ennenkun liikenteen määrä ja kamerat lisääntyy. Onneksi nutailija kääntyi pian pois tuon pätkän jälkeen niin sai rauhassa ajella.
Muistaakseni tuolla tiellä osa ohistuskaista pätkistä on satasen aluetta, vaikka muuten olisi talvella 80km/h

Ketjussa jotkut nimimerkit valitelleet sitä että ohituskaistalla jotkut välttää rajua ylinopeutta, ja nyt sitten valitellaan että jotkut vetää reilustiylinopeutta.
Bemarin pyöreiden valojen ympärille tuleva valokehä.
Olisivat ennemmin pistäneet ne rahat toimiviin valoihin. :-)
 
Liikennevaloihin himmailijat. Nämä jotka jo 200 metriä ennen valoja himmaavat vauhdin johonkin 5 km/h ja matelevat hissukseen kohti valoja.
 
Liikennevaloihin himmailijat. Nämä jotka jo 200 metriä ennen valoja himmaavat vauhdin johonkin 5 km/h ja matelevat hissukseen kohti valoja.
Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?

Itse en ole noin 3 miljoonan kilometrin ajojen aikana nähnyt vielä noin hitaaseen vauhtiin tiputtaneita tuolla etäisyydellä valoista kertaakaan, joten oletan kyseessä olevan liioittelun.
 
Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?

Itse en ole noin 3 miljoonan kilometrin ajojen aikana nähnyt vielä noin hitaaseen vauhtiin tiputtaneita tuolla etäisyydellä valoista kertaakaan, joten oletan kyseessä olevan liioittelun.
Tunnen yhden moisen. Kuulema ei halua joutua pysähtymään koska manuaali ja kytkin on kuulema vaikea.
 
Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?

Itse en ole noin 3 miljoonan kilometrin ajojen aikana nähnyt vielä noin hitaaseen vauhtiin tiputtaneita tuolla etäisyydellä valoista kertaakaan, joten oletan kyseessä olevan liioittelun.

Kyllä yleistäisin ihan kaikkiin. On turhauttavaa tuollaiset, joilla on jokin epärationaalinen tarve vältellä pysähtymistä. Ihan kuin auto menisi rikki jos sillä pysähtyy. Jos takana ei tule ketään, niin himmailkoon ihan rauhassa, mutta jos takana tulee muitakin, niin samalla nämä pakottavat takanatulijatkin himmailemaan sen sijaan, että voisi rauhassa ajaa jonon perään ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä valoja.

Lisäksi nämä itsekeskeiset kuskit eivät ota huomioon sitä, että joissain risteyksissä on esim. oikealle erillinen nuolivalo ja tätä varten sitten lyhyt ylimääräinen kaistakin. Mutta himmailija blokkaa oikealle haluavilta pääsyn tälle kaistalle, esim. tilanteessa missä himmailijalle palaa punainen, mutta oikealle olisi vihreä nuolivalo.
 
Kyllä yleistäisin ihan kaikkiin. On turhauttavaa tuollaiset, joilla on jokin epärationaalinen tarve vältellä pysähtymistä. Ihan kuin auto menisi rikki jos sillä pysähtyy. Jos takana ei tule ketään, niin himmailkoon ihan rauhassa, mutta jos takana tulee muitakin, niin samalla nämä pakottavat takanatulijatkin himmailemaan sen sijaan, että voisi rauhassa ajaa jonon perään ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä valoja.

Lisäksi nämä itsekeskeiset kuskit eivät ota huomioon sitä, että joissain risteyksissä on esim. oikealle erillinen nuolivalo ja tätä varten sitten lyhyt ylimääräinen kaistakin. Mutta himmailija blokkaa oikealle haluavilta pääsyn tälle kaistalle, esim. tilanteessa missä himmailijalle palaa punainen, mutta oikealle olisi vihreä nuolivalo.
Mutta pitää muistaa että raskas kalusto on asia erikseen, erityisesti talvella pysähtymistä pitää välttää. Pitkän ajon jäljiltä lämmenneet renkaat sulattavat nopeasti itsensä kuoppiin, joista on välillä hankalaakin lähteä liikkeelle. Jos on pienikin vastamäki, niin ongelma on jo suuri. Työpaikkani lähellä on ahdas liikenneympyrä, jos näen mäestä tulevan yhdistelmän niin himmailen henkilöautoani tai jopa pysäytän selvästi, ettei heidän tarvitse pysähtyä ylämäkeen.
 
Mutta pitää muistaa että raskas kalusto on asia erikseen, erityisesti talvella pysähtymistä pitää välttää. Pitkän ajon jäljiltä lämmenneet renkaat sulattavat nopeasti itsensä kuoppiin, joista on välillä hankalaakin lähteä liikkeelle. Jos on pienikin vastamäki, niin ongelma on jo suuri. Työpaikkani lähellä on ahdas liikenneympyrä, jos näen mäestä tulevan yhdistelmän niin himmailen henkilöautoani tai jopa pysäytän selvästi, ettei heidän tarvitse pysähtyä ylämäkeen.

Toki. Puhun ihan vaan henkilöautoista.
 
Kyllä yleistäisin ihan kaikkiin. On turhauttavaa tuollaiset, joilla on jokin epärationaalinen tarve vältellä pysähtymistä. Ihan kuin auto menisi rikki jos sillä pysähtyy. Jos takana ei tule ketään, niin himmailkoon ihan rauhassa, mutta jos takana tulee muitakin, niin samalla nämä pakottavat takanatulijatkin himmailemaan sen sijaan, että voisi rauhassa ajaa jonon perään ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä valoja.



Lisäksi nämä itsekeskeiset kuskit eivät ota huomioon sitä, että joissain risteyksissä on esim. oikealle erillinen nuolivalo ja tätä varten sitten lyhyt ylimääräinen kaistakin. Mutta himmailija blokkaa oikealle haluavilta pääsyn tälle kaistalle, esim. tilanteessa missä himmailijalle palaa punainen, mutta oikealle olisi vihreä nuolivalo.

Aihe on sellainen että lukijat ja kirjoittajavat varmaan kuvittelevat ihan omanlaisensa tilanteen, sen lisäksi että on sitten eri tavat.



On kuljettajia jotka ajaa vauhdilla, ja suht voimakkaasti hiljentäen pysähtyvät viivalle, sitten on näitä mainittuja ennakoijia jotka sovittavat vauhdin vihreisiin, hiljentäen nopeutta ajoissa, suoranaisesti häiritsemättä muualta tulevia (esim matkalla risteys missä valoton odottaa paikkaa).

Ennakkoiva tuskin oikeasti häiritsee, ainakaan enempää kuin viivalle kiirehtivä.

Näissä hidastelevissa tulee häiritseviä silloin kun eivät huomaa muiden tarpeita, mainittu valoton risteys mistä joku odottaa vuoroaan, tai kaksikaistaisella tiellä ennen ryhmityskaistaa mikä menee ohi valojen, tai missä olisi vihreäaalto.

Manuaalilla yli hidastelu, missä vauhti menee alle sellaisen millä manuaalilla ei pysty, varsinkin ylämäessä.
 
Aihe on sellainen että lukijat ja kirjoittajavat varmaan kuvittelevat ihan omanlaisensa tilanteen, sen lisäksi että on sitten eri tavat.



On kuljettajia jotka ajaa vauhdilla, ja suht voimakkaasti hiljentäen pysähtyvät viivalle, sitten on näitä mainittuja ennakoijia jotka sovittavat vauhdin vihreisiin, hiljentäen nopeutta ajoissa, suoranaisesti häiritsemättä muualta tulevia (esim matkalla risteys missä valoton odottaa paikkaa).

Ennakkoiva tuskin oikeasti häiritsee, ainakaan enempää kuin viivalle kiirehtivä.

Näissä hidastelevissa tulee häiritseviä silloin kun eivät huomaa muiden tarpeita, mainittu valoton risteys mistä joku odottaa vuoroaan, tai kaksikaistaisella tiellä ennen ryhmityskaistaa mikä menee ohi valojen, tai missä olisi vihreäaalto.

Manuaalilla yli hidastelu, missä vauhti menee alle sellaisen millä manuaalilla ei pysty, varsinkin ylämäessä.

Ei sitä nyt tarvitse tietenkään ajaa suurinta sallittua nopeutta viimeiseen asti ja sitten renkaat savuten pysäyttää 10 cm edellisen perseeseen. Vaan ajaa ihan normaalisti ja pysähtyä turvallisesti.

Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi. Poislukien tietty raskasliikenne, mikä tässä mainittiinkin.
 
Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi.
Jos mennään tuon 2. mukaan, niin taitaa olla ihan oppien/koulutuksen mukaista.

siis tolkuullisena ja että huomioidan mm mainitut valottomat ristykset, kääntymiset jne.
 
Ei sitä nyt tarvitse tietenkään ajaa suurinta sallittua nopeutta viimeiseen asti ja sitten renkaat savuten pysäyttää 10 cm edellisen perseeseen. Vaan ajaa ihan normaalisti ja pysähtyä turvallisesti.

Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi. Poislukien tietty raskasliikenne, mikä tässä mainittiinkin.
No se vähän riippuu, jos vaikka 80 alueella valot pamahtaa punaselle 500m päässä niin kaasuhan kannattaa nostaa pois ja pienempää vaihdetta, siitä sitten valutellen miten auto itse himmaantuu. Mutta kuvailemassasi mönkimisessä ei kyllä ole järkeä.

Turha pysähtyminen kuluttaa energiaa aika paljonkin ja nostaa kyllä kulutusta mutta rajansa siinä himmailunkin "pituudessa". Mutta toisaalta tuskin kukaan ajaa 80kmh 100m päähän niistä punasista jarruttaen sitten reippaahkosti valoihin, vaan nostaa sen kaasun kun valo menee punaselle.

Paikallistuntemuskin auttaa aika paljon noiden valojen kanssa jos tietää syklin pituuden.
 
Jos mennään tuon 2. mukaan, niin taitaa olla ihan oppien/koulutuksen mukaista.

Jaa, missähän apukoulussa tuollaisia oppeja jaellaan? On tämä kyllä uskomaton ketju. Ei varmasti löydy ainoatakaan sellaista tapaa häiriköidä kanssakulkijoita, joita ei vähintään yksi kirjoittelija tulisi puolustelemaan.
 
No se vähän riippuu, jos vaikka 80 alueella valot pamahtaa punaselle 500m päässä niin kaasuhan kannattaa nostaa pois ja pienempää vaihdetta, siitä sitten valutellen miten auto itse himmaantuu. Mutta kuvailemassasi mönkimisessä ei kyllä ole järkeä.

Turha pysähtyminen kuluttaa energiaa aika paljonkin ja nostaa kyllä kulutusta mutta rajansa siinä himmailunkin "pituudessa". Mutta toisaalta tuskin kukaan ajaa 80kmh 100m päähän niistä punasista jarruttaen sitten reippaahkosti valoihin, vaan nostaa sen kaasun kun valo menee punaselle.

Paikallistuntemuskin auttaa aika paljon noiden valojen kanssa jos tietää syklin pituuden.

Juu, tuo on ihan normaalia, eli tasaisesti annetaan vauhdin laskea nollaan. Mutta tässä matelemisessa on kyse siitä, että vauhti pudotetaan siihen mateluvauhtiin jos siellä parin sadan metrin pässä ja sitten tällä mateluvauhdilla himmataan eteenpäin valoja kohti.
 
Sellanen älytön mateleminen kyllä vituttaa. Siis sellanen, että se kerätty vauhti on jo rullailtu pois ja liikutaan ryömittämällä. Varsinkin jos itse pyrkii kääntyvien kaistalle. Se, että antaa rullaten vauhdin hiipua on vaan fiksua. Ja kääntyvien huomioimisesta iso peukku.

Mä mietin et kuvitteleekohan osa säästävänsä sillä polttoainetta vai onko se enemmän tota liikkellelähtöä?
 
Sellanen älytön mateleminen kyllä vituttaa. Siis sellanen, että se kerätty vauhti on jo rullailtu pois ja liikutaan ryömittämällä. Varsinkin jos itse pyrkii kääntyvien kaistalle. Se, että antaa rullaten vauhdin hiipua on vaan fiksua. Ja kääntyvien huomioimisesta iso peukku.

Juuri tätä tarkoitin, sinä sanoitit sen paremmin.

Mä mietin et kuvitteleekohan osa säästävänsä sillä polttoainetta vai onko se enemmän tota liikkellelähtöä?

Mutta miksi sitä liikkeellelähtöäkään pitäisi vältellä.
 
Jaa, missähän apukoulussa tuollaisia oppeja jaellaan? On tämä kyllä uskomaton ketju. Ei varmasti löydy ainoatakaan sellaista tapaa häiriköidä kanssakulkijoita, joita ei vähintään yksi kirjoittelija tulisi puolustelemaan.
Uhm.... kuuluu aikalailla autokoulun opetussuunnitelmaan. Kukas täällä olikaan se ajokortti inssejä valvova kaveri? Voisi hiukan valaista mikä on nykyinen meno tarkemmin. Itsellä kokemukset varsin vanhat ja eivät täysin päde enää nykyautoihin ja olen seurannut autokoulua käyviä vain sivusta.

Autokoulussa opetetaan myös taloudellista ajoa, mennen paikoin ylikin sen suhteen. Minun aikaan ohjeistus oli että rullaa valoihin moottorijarrulla tai anna vauhdin vain hiipua, tavoitteena on minimoida pysähtymiset. Joten tuo kuvailemasi 200m ennen valoja himmaaminen on juurikin taloudellista. Juu muut kärsivät, mutta pääset itse pienemmällä kulutuksella. Tuo ryömittäminen ilman kytkimenpoljentaa oli myös ainakin itselle opetettu asia, nykyisillä start&stop ja hybrideillä ei ehkä enää päde. Mutta näin omana aikana kun ei ollut ei ollut moisia järjestelmiä. Siihen aikaan kun ajelin korttia, ei ollut hybridejä kuin Prius ja joku muu. Ja ei, en tee tuota rullaamista pysähdyksiin jos takana on autoja ja jos alla on sopiva auto, en tee sitä siltikään koska paikaltaan lähteminen on niissä hauskempaa.

EDIT: Eniten energiaa kuluu kun auto pitää saada liikkeelle paikaltaan. Kun työnnät autoa, tiedät että ei se tunnu miltään, kunhan saat sen ensin liikkeelle. Sama juttu tässä.
 
Uhm.... kuuluu aikalailla autokoulun opetussuunnitelmaan. Kukas täällä olikaan se ajokortti inssejä valvova kaveri? Voisi hiukan valaista mikä on nykyinen meno tarkemmin. Itsellä kokemukset varsin vanhat ja eivät täysin päde enää nykyautoihin ja olen seurannut autokoulua käyviä vain sivusta.

No ei todellakaan kuulu. Se ei ole mitään muuta kuin idioottimaista liikenteen häirintää.
 
No ei todellakaan kuulu. Se ei ole mitään muuta kuin idioottimaista liikenteen häirintää.
Juuu juuu juu.... kyllä, ymmärrän että se ottaa sinua päähän. Niin minuakin jos vedetään yli niin että muut kärsivät. Mutta asia nyt vain on niin että niin se taloudellinen ajo vain kuuluu autokouluun. Ennen siitä oli jopa erillinen "koe" inssin jälkeen.

Ei tuo känkkäränkkäily mitään ratko.
 
Juuu juuu juu.... kyllä, ymmärrän että se ottaa sinua päähän. Niin minuakin jos vedetään yli niin että muut kärsivät. Mutta asia nyt vain on niin että niin se taloudellinen ajo vain kuuluu autokouluun. Ennen siitä oli jopa erillinen "koe" inssin jälkeen.

Ei tuo känkkäränkkäily mitään ratko.

Ei se autokoulussa opetettu taloudellinen ajo liity millään tavalla tuohon matelemiseen, mistä minä puhuin. Autokoulussa opetettiin niin, että valoihin tullessa jalka pois kaasulta siten, että auto moottorijarrutuksella hidastuu sopivasti siihen, mihin on tarkoitus valoihin pysähtyä, eli että ei hidasteta vauhtia jarrulla.

Siellä ei opetettu, eikä opeteta edelleenkään, että useita satoja metrejä ennen liikennevaloja hidastetaan vauhti mateluvauhtiin ja sitten madellaan kohti valoja.
 
Jaa, missähän apukoulussa tuollaisia oppeja jaellaan? On tämä kyllä uskomaton ketju. Ei varmasti löydy ainoatakaan sellaista tapaa häiriköidä kanssakulkijoita, joita ei vähintään yksi kirjoittelija tulisi puolustelemaan.
Itse ainakin sain aika tomerat huomautukset 2. vaiheen ajoarvioinnissa vaikka käytän perus pulse and glideä aika tehokkaasti. Käytetty auto oli malli jossa moottorijarrutus ei käytännössä tehnyt mitään ja olisi kuulemma pitänyt nostaa kaasua vielä aiemmin.

Ei se tosin mitenkään kanssakulkijoita häiritse, muuten kuin henkisesti niitä joiden ennakointikyky on kolmevuotiaan lapsen tasolla.
 
Itse ainakin sain aika tomerat huomautukset 2. vaiheen ajoarvioinnissa vaikka käytän perus pulse and glideä aika tehokkaasti. Käytetty auto oli malli jossa moottorijarrutus ei käytännössä tehnyt mitään ja olisi kuulemma pitänyt nostaa kaasua vielä aiemmin.

Ei se tosin mitenkään kanssakulkijoita häiritse, muuten kuin henkisesti niitä joiden ennakointikyky on kolmevuotiaan lapsen tasolla.
Juu samasta tuli sanomista itselläkin. Itselle siis opetettiin nimenomaan että älä pysähdy jos se on mitenkään mahdollista. EDIT: Tosin oli aika jännä että ei tullut mutinoita vaikka käytin kierroksia varsin ronskisti jopa siinä ekoautoilu kokeessa. Esim liittymistä vedettiin kakkosella kierrokset tappiin kun liityttiin 80kmh tielle jne.... Odotin varsin tylyä palautetta ja siitä ei tullut muuta mainintaa kuin että ei tuo nyt maailman taloudellisin ole, mutta ainakin pääsit liittymään.

Ja häiritsee tuo jos peräkkäin on useita risteyksiä lähekkäin ja mielellään nuolivaloja joista pääsee se 2autoa kerrallaan ja et koskaan ehdi sinne oikealle kaistalle ajoissa koska joku himmailee siinä edessä katsoen vain sitä omaa suoraan menevien valoaan. Niitä pieniä juttuja kuten jos pysähdyt juuri toisen kaistan alkuun, vedät auton toiseen laitaan mahd. lähelle edellä olevaa mahdollistaen sinne alkavalle kaistalle ajamisen. Noita vain todella harva tuntuu harrastavan.
 
Himmailu oikein tehtynä: himmailija ja kaikki hänen perässään pääsee jatkamaan pysähtymättä. Säästyy polttoainetta, renkaita, asflattia ja aikaa.

Himmailu väärin tehtynä: blokataan kääntyvien kaistalle ryhmittyvät ja aiheutetaan kunnon haitari taakse.

Ero näiden kahden välillä on joskus aika pieni, mutta mitä väljempää on, sen hyväksyttävämpää imo. Kunnon ruuhkissa harvoin mahdollista tehdä oikein. Mutta harvoin himmailija on ainakaan mua haitanut, vaan yleisemmin talvisin ärsyttävät ne, jotka sinne valoihin kiirehtii ylinopeutta ja joutuvat pysähtymään, koska rytmi menee hitamman vauhdin mukaan. Sitten ruovitaan siellä valoissa kun itsellä olisi hyvä flow päästä jalkaa kaasulta nostamatta etenemään.
 
Ero on pieni, mutta paikoin todella merkittävä. Ajelin ennen 90% ajosta Kehä3:n sisällä, nyt pitkin poikin Suomea. Ehkä isoin shokki on näin "kaupunkilaisena" ollut nuo pienempien kaupunkien/kylien rajoilla liikkuvat paikat. Siellä tuntuu olevan mitä hulluinta porukkaa. Joko mennään kaasu pohjassa amistuning bimmerillä joka paikassa poikittain ja nopeutta tuplasti mitä pitäisi, tai ajellaan sillä Micralla 30kmh 50kmh tiellä. Juu kärjistystä tottakai, mutta tajunnette pointin. Jostain syystä isommissa kaupungeissa tuota perseilyä osaa tavallaan odottaa koska huomioitavaa on todella paljon enemmän, mutta miten perustelet/oikeutat tuon tilanteessa jossa paikassa on yksi pääkatu/tie ja ei oikeastaan mitään huomioitavaa, poikkeavaa tai erikoista ympärillä ja silti säädetään ja häsätään ties miten. Se on ihanaa kun ajat paikan x läpi samassa säässä, samaan aikaan jne... ja aika voi erota joka kolminkertaisesti riippuen ketä edelle sattuu, ilman ylinopeuksia vaikka tilanne sallisi.
 
Ei se tosin mitenkään kanssakulkijoita häiritse, muuten kuin henkisesti niitä joiden ennakointikyky on kolmevuotiaan lapsen tasolla.

Esitin tuossa aiemmin varsin hyvän esimerkin miten se muita häiritsee. Se estää noissa tietynlaisissa risteyksissä kääntyvien pääsyn kääntyvien kaistalle, vaikka kääntyjille palaisi vihreä nuolivalo.
 
Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi. Poislukien tietty raskasliikenne, mikä tässä mainittiinkin.

Mikä kiire sulla on sinne liikennevaloihin odottamaan?

Jos huomaan että edellä esim. 100 metrin päässä valo vaihtuu punaiselle, niin nostan välittömästi jalan pois kaasulta ja annan auton rullata moottorijarrutuksella liikennevaloille.. Tällainen ajotapa säästää polttoainetta erityisesti kaupunkiajossa, jossa pysähdyksiä tulee jatkuvasti.. Joskus aikoinaan legendaarinen Ensio Itkonen jo suositteli tälläistä ajotapaa, kun siten säästää polttoainetta.
 
Juu samasta tuli sanomista itselläkin. Itselle siis opetettiin nimenomaan että älä pysähdy jos se on mitenkään mahdollista.

Tuollaisista ei kannata välittää, ovat täysin inssimiesten fantasioita. Jotkut inssimiehet kun kuvittelevat, että heillä olisi jokin mandaatti määritellä miten muiden tulee ajaa.
 
Mikä kiire sulla on sinne liikennevaloihin odottamaan?

Lue nyt hyvä mies viestit ennenkuin vastaat. Ei sinne mitään mennä odottamaan, jos olet menossa oikealle ja siellä palaa VIHREÄ nuolivalo oikealle, mutta et pääse sinne oikealle kääntyvien kaistalle, koska tällainen himmailija estää pääsyn.
 
Esitin tuossa aiemmin varsin hyvän esimerkin miten se muita häiritsee. Se estää noissa tietynlaisissa risteyksissä kääntyvien pääsyn kääntyvien kaistalle, vaikka kääntyjille palaisi vihreä nuolivalo.
Ei sitä tarvitse niin paljon tehdä sellaisissa paikoissa. Vähemmän niitä paikkoja on kuin sellaisia missä siitä ei ole haittaa.

Kyllä se silti monia tuntuu hermostuttavan, mutta ei se ainakaan minulta ole pois.
 
1708366435747.png

Tuossa esimerkiksi se tilanne, missä tuollainen matelija haittaa. Yksi kaista siis haarautuu risteykseen mennessä neljäksi kaistaksi, joista keskimmäiset jatkavat suoraan ja reunimmaiset kääntyvät. Kääntyville on omat nuolivalot. Suoraan paloi siis punaiset ja oikealle kääntyville vihreä, mutta sinne ei kukaan päässyt, kun tämä punaisella merkitty autoilija himmasi tuossa mateluvauhtia.
 
Jos huomaan että edellä esim. 100 metrin päässä valo vaihtuu punaiselle, niin nostan välittömästi jalan pois kaasulta ja annan auton rullata moottorijarrutuksella liikennevaloille.

Joskus se vasemmalle kääntyminen ottaa 2-kierrosta valojen vaihtumisia, kun ei himmailijan takia pääse valojen rytmissä tunnistimen päälle.
Tuosta oikealle kääntymisestä puhumattakaan.


Tänään kolmion takaa tuleva meinas ajaa kylkeen. Hätäjarrutti 20 cm päähän. Miten witt…. Tulin vielä hänen kulkusuuntaan oikealta, A-pilarikaan EI voinut tehdä katvetta. Itsellä normaaliin tapaan vilkku päällä ja ajovalot. Enkä aja millään Quashqailla, jossa vilkku jää kirkkaan DLR:n valovoiman taakse piiloon.
 
1708366435747.png

Tuossa esimerkiksi se tilanne, missä tuollainen matelija haittaa. Yksi kaista siis haarautuu risteykseen mennessä neljäksi kaistaksi, joista keskimmäiset jatkavat suoraan ja reunimmaiset kääntyvät. Kääntyville on omat nuolivalot. Suoraan paloi siis punaiset ja oikealle kääntyville vihreä, mutta sinne ei kukaan päässyt, kun tämä punaisella merkitty autoilija himmasi tuossa mateluvauhtia.

Hyväksytään, tämä on tosiaan aivan selvä ja ihan varma vitutuksen aihe. Itse nojaisin räikkään niin kauan että ymmärtää mennä pois tieltä.
 
Lue nyt hyvä mies viestit ennenkuin vastaat. Ei sinne mitään mennä odottamaan, jos olet menossa oikealle ja siellä palaa VIHREÄ nuolivalo oikealle, mutta et pääse sinne oikealle kääntyvien kaistalle, koska tällainen himmailija estää pääsyn.

Itsekin aloit kesken keskustelun siirtelemään maalitolppia.. Ensin oli kaikki himmailijat perseestä, mutta nyt vaan ne jotkaa blokkaa pääsyn käääntyvien kaistalle. :D

Himmailu säästää polttoainetta. Deal with it.

Itseäni useimmiten naurattaa, kuinka monella on kauhea kiire odottamaan sinne liikennevaloihin.. Useimmiten joku premium-merkin auto mielenosoituksellisesti roikkuu metrin päässä puskurista, kun ei pääse mahdollisimman pian liikennevaloihin odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä meinasi tulla eilen kaksi idioottia kylkeen 2km matkalla. Toinen näki minut, päätellen siitä että lähti vaihtamaan kaistaa vasemmalle mutta himmasi hetkeksi kunnes löi vilkun uudelleen ja tunki väliin silti ja toinen päätti liittyä sulkuviivan yli suoraan kohti kylkeäni. Jos en molemmissa olisi lyönyt liinoja kiinni, olisi tullut kolari. En piru tajua mikä siinä on vaikeaa ymmärtää että jos vaihdat kaistaa, sinä olet se joka väistää. Ei vaan voi käsittää mikä saa vetämään silti eteen vaikka selkeästi havaitset toisella kaistalla olevan auton ja silti päätät että on hyvä idea tunkea kylkeen.

Oh ja lisätään samalta reissulta kännykän räplääjä joka vietti varsin pitkiä aikoja kahta kaistaa alinopeutta ajaen. Kun väläytin valoja että heräähän nyt pahvi... tuli ohi ajaessa sentteriä tööttiä ja valoshow ja luonnollisesti koko juttu luuri kädessä.
 
:sgiggle:

Kylläpä teette ajamisesta turhan monimutkaista. Voisitte pistää torven soimaan pitkäksi aikaa ja huutakaa ja ulvokaa. Helpottaa.

Kyllähän eniten vituttaa kaikki, jos on huonolla tuulella. Ei haittaa himmailu. Löydämme toisemme suurella todennäköisyydellä punaisissa valoissa samassa jonossa. Kyllä kannatti pumpata kaasua.:lol:
 
Päätiellä hidastelijat kun olisin liittymässä mukaan, liekö väistävät muulloinkin kolmion takaa tulevia. :tdown:
 
Itsekin aloit kesken keskustelun siirtelemään maalitolppia.. Ensin oli kaikki himmailijat perseestä, mutta nyt vaan ne jotkaa blokkaa pääsyn käääntyvien kaistalle. :D

Älä viitsi puhua paskaa. En ole mitään maalitolppia siirrellyt, kaikki himmailijat ovat edelleen perseestä.

Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä.
 
Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä.

Miksi se vituttaa? :rolleyes: Ajallisesti et häviä mitään. Ja kun nostat jalan kaasulta ja himmaat mukana (:lol:), niin säästät sinäkin polttoainetta.

Vai onko se jostain armeijasta jäänyt päälles tapa, että on kiire odottamaan? :)
 
Juu en kyllä ymmärrä mikä kiire sinne valoihin on pysähtyä. Kunnolla matelevat viherpiiperöt erikseen mutta en mäkään ala ajamaan punaisiin valoihin sen takia että sinne on kiire odottamaan. Eri asia jos rinnalle aukeaa sitten kaista missä on vihreää kääntyville.

Toisilla vissiin on varaa ylimääräiseen bensaan. Toisekseen, pysähtymällä "turhaan" valoihin tekee palveluksen takaa tuleville kun vihreät aukeaa uudelleen ja joutuvat odottelemaan kun pysähtyjä kelaa uudelleen vauhdin.
 
Miksi se vituttaa? :rolleyes: Ajallisesti et häviä mitään. Ja kun nostat jalan kaasulta ja himmaat mukana :)lol:), niin säästät sinäkin polttoainetta.

Vai onko se jostain armeijasta jäänyt päälles tapa, että on kiire odottamaan? :)

Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia.

Lisäksi se, mikä monesti käy, eli kun tämä kusipää matelee punaisia kohti, niin ne valot saattavat vaihtua vihreäksi siinä vaiheessa kun tämä kusipää on vielä 100 metrin päässä risteyksestä ja näin ollen niillä vihreillä ei ehdi risteyksestä yli kaikki, jotka olisivat ehtineet jos siinä oltaisiin odoteltu valmiiksi liikennevaloissa niitä vihreitä.

Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Ja minkälainen ihminen oikein puolustelee tällaista käytöstä? Veikkaan, että juurikin ne, jotka tuolla tavalla liikenteessä käyttäytyvät.
 
Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia.

Lisäksi se, mikä monesti käy, eli kun tämä kusipää matelee punaisia kohti, niin ne valot saattavat vaihtua vihreäksi siinä vaiheessa kun tämä kusipää on vielä 100 metrin päässä risteyksestä ja näin ollen niillä vihreillä ei ehdi risteyksestä yli kaikki, jotka olisivat ehtineet jos siinä oltaisiin odoteltu valmiiksi liikennevaloissa niitä vihreitä.

Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Ja minkälainen ihminen oikein puolustelee tällaista käytöstä? Veikkaan, että juurikin ne, jotka tuolla tavalla liikenteessä käyttäytyvät.
Sä nyt varmaan kuvittelet päässäsi vain niitä skenaarioita joita päässäsi pystyt kehittämään ja unohdat samalla, että oikein tehtynä tuo päinvastoin parantaa liikennevalojen läpimenoaikaa kun vauhtia ei tarvitse kelata nollista. Tutuissa valoissa on hyvin helppo asettaa vauhti optimoiden kohta vaihtuvien vihreiden suhteen.
 
Sä nyt varmaan kuvittelet päässäsi vain niitä skenaarioita joita päässäsi pystyt kehittämään ja unohdat samalla, että oikein tehtynä tuo päinvastoin parantaa liikennevalojen läpimenoaikaa kun vauhtia ei tarvitse kelata nollista. Tutuissa valoissa on hyvin helppo asettaa vauhti optimoiden kohta vaihtuvien vihreiden suhteen.

Jos viitsisit lukea, niin huomaisit että olen jo kommentoinut tuota, että oikein tehtynä tuo on ihan ok ja hyvä homma.

Minä en kuvittele päässäni mitään skenaarioita, vaan minä kerron täällä sellaisia skenaarioita, mihin olen törmännyt tuolla ihan oikeassa elämässä. Nimenomaan tällainen ihan todellinen skenaario oli juuri se triggeri, joka sai minut kirjoittamaan tästä asiasta tähän ketjuun.

Jos nyt sivuutetaan tuo suurin ongelma, eli kääntyvien blokkaaminen, ja keskitytään tuohon suoraan menemiseen, niin se läpimenoaika nimenomaan huononee silloin, kun tätä himmailua valoihin tehdään turhan varovaisesti ja ennakoiden, jolloin käy niin että kun valot vaihtuvatkin vihreäksi, niin jonon pää on vielä 100 metrin päässä valoristeyksestä, jolloin iso osa vihreiden palamisajasta menee siihen, kun jono vasta kiihdyttelee kohti valoja.

Yritä nyt muistaa, että keskivertoautoilijalla ei ole kompetenssia arvioida, milloin pitää hiljentäminen aloittaa, että pääsee optimaalisella vauhdilla risteykseen juuri vihreiden vaihtuessa ilman että tarvitsee pysähtyä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 580
Viestejä
4 594 153
Jäsenet
75 683
Uusin jäsen
Jub4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom