Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 5 005
Bemarin pyöreiden valojen ympärille tuleva valokehä.Mitkä nämä ovat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Bemarin pyöreiden valojen ympärille tuleva valokehä.Mitkä nämä ovat?
Onko se sellainen vähän sinertävä? Tai muuten poikkeava väri? Joskus tullut tuollaisia bemareita vastaan, jossa on hohkannut siniset ympyrätBemarin pyöreiden valojen ympärille tuleva valokehä.
Silloin kun olivat suosituimmillaan niin sai ties missä värissä ja on/oli niitä rgb versioinakin.Onko se sellainen vähän sinertävä? Tai muuten poikkeava väri? Joskus tullut tuollaisia bemareita vastaan, jossa on hohkannut siniset ympyrät
Itsehän kieltäisin lailla ajovalojen tuunaamisenSilloin kun olivat suosituimmillaan niin sai ties missä värissä ja on/oli niitä rgb versioinakin.
Sitä se lienee onkin. Mutta harvaa se estää.Itsehän kieltäisin lailla ajovalojen tuunaamisen
Vältä keikki merkki renkaita, ehkä joidenkin halpahallit myymät kumeja joiden osalta ei ns sisäänajo suositusta. Se ettei suositusta ei tarkoita etteikö niidenkin osalta olisi hyödyksi.Heh, mitkä uudet nastat vaativat tuollaista nysväämistä niin tietää itse välttää ko. merkkiä.
Muistaakseni tuolla tiellä osa ohistuskaista pätkistä on satasen aluetta, vaikka muuten olisi talvella 80km/hKumma kun ysitielläkin taas tuossa muutamapäivä takaperin mentiin letkassa 80kmh rajotuksen mukaan hieman välillä himmaillen. Ohituskaista alkoi niin kaksi edellä ollutta lähti ohittamaan letkan veturia ~120-150kmh, painelin itsekin reippaasti ohi. Muuten hyvä, mutta ohituskaista loppui niin kovin vetäjä alkoi taas ajelemaan ~90kmh ja muut perässä. Jos jumalauta auto kulkee ohituskaistalla 150 niin luulisi että haluja ajaa sitä reipasta vauhtia jatkossakin löytyisi, tarkotuksena oli kuitenkin painaa 100kmh jämsään asti ennenkun liikenteen määrä ja kamerat lisääntyy. Onneksi nutailija kääntyi pian pois tuon pätkän jälkeen niin sai rauhassa ajella.
Olisivat ennemmin pistäneet ne rahat toimiviin valoihin.Bemarin pyöreiden valojen ympärille tuleva valokehä.
Olisivat ennemmin pistäneet ne rahat toimiviin valoihin.
Tässä kai kyse siitä että jonne on viimeiset säästönsä noihin laittanut. (jälkiasennetuista juttu lähti)Jos joku jonne ajelee tarkoituksella parkit päällä, niin mitä se valmistaja siihen voi?
Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?Liikennevaloihin himmailijat. Nämä jotka jo 200 metriä ennen valoja himmaavat vauhdin johonkin 5 km/h ja matelevat hissukseen kohti valoja.
Tunnen yhden moisen. Kuulema ei halua joutua pysähtymään koska manuaali ja kytkin on kuulema vaikea.Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?
Itse en ole noin 3 miljoonan kilometrin ajojen aikana nähnyt vielä noin hitaaseen vauhtiin tiputtaneita tuolla etäisyydellä valoista kertaakaan, joten oletan kyseessä olevan liioittelun.
Päteekö yleistyksenä kaikkiin vai luetaanko pois ne jotka osaa ennakoida valorytmit ja näin jättää välistä turhan pysähdyksen?
Itse en ole noin 3 miljoonan kilometrin ajojen aikana nähnyt vielä noin hitaaseen vauhtiin tiputtaneita tuolla etäisyydellä valoista kertaakaan, joten oletan kyseessä olevan liioittelun.
Mutta pitää muistaa että raskas kalusto on asia erikseen, erityisesti talvella pysähtymistä pitää välttää. Pitkän ajon jäljiltä lämmenneet renkaat sulattavat nopeasti itsensä kuoppiin, joista on välillä hankalaakin lähteä liikkeelle. Jos on pienikin vastamäki, niin ongelma on jo suuri. Työpaikkani lähellä on ahdas liikenneympyrä, jos näen mäestä tulevan yhdistelmän niin himmailen henkilöautoani tai jopa pysäytän selvästi, ettei heidän tarvitse pysähtyä ylämäkeen.Kyllä yleistäisin ihan kaikkiin. On turhauttavaa tuollaiset, joilla on jokin epärationaalinen tarve vältellä pysähtymistä. Ihan kuin auto menisi rikki jos sillä pysähtyy. Jos takana ei tule ketään, niin himmailkoon ihan rauhassa, mutta jos takana tulee muitakin, niin samalla nämä pakottavat takanatulijatkin himmailemaan sen sijaan, että voisi rauhassa ajaa jonon perään ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä valoja.
Lisäksi nämä itsekeskeiset kuskit eivät ota huomioon sitä, että joissain risteyksissä on esim. oikealle erillinen nuolivalo ja tätä varten sitten lyhyt ylimääräinen kaistakin. Mutta himmailija blokkaa oikealle haluavilta pääsyn tälle kaistalle, esim. tilanteessa missä himmailijalle palaa punainen, mutta oikealle olisi vihreä nuolivalo.
Mutta pitää muistaa että raskas kalusto on asia erikseen, erityisesti talvella pysähtymistä pitää välttää. Pitkän ajon jäljiltä lämmenneet renkaat sulattavat nopeasti itsensä kuoppiin, joista on välillä hankalaakin lähteä liikkeelle. Jos on pienikin vastamäki, niin ongelma on jo suuri. Työpaikkani lähellä on ahdas liikenneympyrä, jos näen mäestä tulevan yhdistelmän niin himmailen henkilöautoani tai jopa pysäytän selvästi, ettei heidän tarvitse pysähtyä ylämäkeen.
Kyllä yleistäisin ihan kaikkiin. On turhauttavaa tuollaiset, joilla on jokin epärationaalinen tarve vältellä pysähtymistä. Ihan kuin auto menisi rikki jos sillä pysähtyy. Jos takana ei tule ketään, niin himmailkoon ihan rauhassa, mutta jos takana tulee muitakin, niin samalla nämä pakottavat takanatulijatkin himmailemaan sen sijaan, että voisi rauhassa ajaa jonon perään ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä valoja.
Lisäksi nämä itsekeskeiset kuskit eivät ota huomioon sitä, että joissain risteyksissä on esim. oikealle erillinen nuolivalo ja tätä varten sitten lyhyt ylimääräinen kaistakin. Mutta himmailija blokkaa oikealle haluavilta pääsyn tälle kaistalle, esim. tilanteessa missä himmailijalle palaa punainen, mutta oikealle olisi vihreä nuolivalo.
Aihe on sellainen että lukijat ja kirjoittajavat varmaan kuvittelevat ihan omanlaisensa tilanteen, sen lisäksi että on sitten eri tavat.
On kuljettajia jotka ajaa vauhdilla, ja suht voimakkaasti hiljentäen pysähtyvät viivalle, sitten on näitä mainittuja ennakoijia jotka sovittavat vauhdin vihreisiin, hiljentäen nopeutta ajoissa, suoranaisesti häiritsemättä muualta tulevia (esim matkalla risteys missä valoton odottaa paikkaa).
Ennakkoiva tuskin oikeasti häiritsee, ainakaan enempää kuin viivalle kiirehtivä.
Näissä hidastelevissa tulee häiritseviä silloin kun eivät huomaa muiden tarpeita, mainittu valoton risteys mistä joku odottaa vuoroaan, tai kaksikaistaisella tiellä ennen ryhmityskaistaa mikä menee ohi valojen, tai missä olisi vihreäaalto.
Manuaalilla yli hidastelu, missä vauhti menee alle sellaisen millä manuaalilla ei pysty, varsinkin ylämäessä.
Jos mennään tuon 2. mukaan, niin taitaa olla ihan oppien/koulutuksen mukaista.Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi.
No se vähän riippuu, jos vaikka 80 alueella valot pamahtaa punaselle 500m päässä niin kaasuhan kannattaa nostaa pois ja pienempää vaihdetta, siitä sitten valutellen miten auto itse himmaantuu. Mutta kuvailemassasi mönkimisessä ei kyllä ole järkeä.Ei sitä nyt tarvitse tietenkään ajaa suurinta sallittua nopeutta viimeiseen asti ja sitten renkaat savuten pysäyttää 10 cm edellisen perseeseen. Vaan ajaa ihan normaalisti ja pysähtyä turvallisesti.
Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi. Poislukien tietty raskasliikenne, mikä tässä mainittiinkin.
Jos mennään tuon 2. mukaan, niin taitaa olla ihan oppien/koulutuksen mukaista.
No se vähän riippuu, jos vaikka 80 alueella valot pamahtaa punaselle 500m päässä niin kaasuhan kannattaa nostaa pois ja pienempää vaihdetta, siitä sitten valutellen miten auto itse himmaantuu. Mutta kuvailemassasi mönkimisessä ei kyllä ole järkeä.
Turha pysähtyminen kuluttaa energiaa aika paljonkin ja nostaa kyllä kulutusta mutta rajansa siinä himmailunkin "pituudessa". Mutta toisaalta tuskin kukaan ajaa 80kmh 100m päähän niistä punasista jarruttaen sitten reippaahkosti valoihin, vaan nostaa sen kaasun kun valo menee punaselle.
Paikallistuntemuskin auttaa aika paljon noiden valojen kanssa jos tietää syklin pituuden.
Sellanen älytön mateleminen kyllä vituttaa. Siis sellanen, että se kerätty vauhti on jo rullailtu pois ja liikutaan ryömittämällä. Varsinkin jos itse pyrkii kääntyvien kaistalle. Se, että antaa rullaten vauhdin hiipua on vaan fiksua. Ja kääntyvien huomioimisesta iso peukku.
Mä mietin et kuvitteleekohan osa säästävänsä sillä polttoainetta vai onko se enemmän tota liikkellelähtöä?
Uhm.... kuuluu aikalailla autokoulun opetussuunnitelmaan. Kukas täällä olikaan se ajokortti inssejä valvova kaveri? Voisi hiukan valaista mikä on nykyinen meno tarkemmin. Itsellä kokemukset varsin vanhat ja eivät täysin päde enää nykyautoihin ja olen seurannut autokoulua käyviä vain sivusta.Jaa, missähän apukoulussa tuollaisia oppeja jaellaan? On tämä kyllä uskomaton ketju. Ei varmasti löydy ainoatakaan sellaista tapaa häiriköidä kanssakulkijoita, joita ei vähintään yksi kirjoittelija tulisi puolustelemaan.
Uhm.... kuuluu aikalailla autokoulun opetussuunnitelmaan. Kukas täällä olikaan se ajokortti inssejä valvova kaveri? Voisi hiukan valaista mikä on nykyinen meno tarkemmin. Itsellä kokemukset varsin vanhat ja eivät täysin päde enää nykyautoihin ja olen seurannut autokoulua käyviä vain sivusta.
Juuu juuu juu.... kyllä, ymmärrän että se ottaa sinua päähän. Niin minuakin jos vedetään yli niin että muut kärsivät. Mutta asia nyt vain on niin että niin se taloudellinen ajo vain kuuluu autokouluun. Ennen siitä oli jopa erillinen "koe" inssin jälkeen.No ei todellakaan kuulu. Se ei ole mitään muuta kuin idioottimaista liikenteen häirintää.
Juuu juuu juu.... kyllä, ymmärrän että se ottaa sinua päähän. Niin minuakin jos vedetään yli niin että muut kärsivät. Mutta asia nyt vain on niin että niin se taloudellinen ajo vain kuuluu autokouluun. Ennen siitä oli jopa erillinen "koe" inssin jälkeen.
Ei tuo känkkäränkkäily mitään ratko.
Itse ainakin sain aika tomerat huomautukset 2. vaiheen ajoarvioinnissa vaikka käytän perus pulse and glideä aika tehokkaasti. Käytetty auto oli malli jossa moottorijarrutus ei käytännössä tehnyt mitään ja olisi kuulemma pitänyt nostaa kaasua vielä aiemmin.Jaa, missähän apukoulussa tuollaisia oppeja jaellaan? On tämä kyllä uskomaton ketju. Ei varmasti löydy ainoatakaan sellaista tapaa häiriköidä kanssakulkijoita, joita ei vähintään yksi kirjoittelija tulisi puolustelemaan.
Juu samasta tuli sanomista itselläkin. Itselle siis opetettiin nimenomaan että älä pysähdy jos se on mitenkään mahdollista. EDIT: Tosin oli aika jännä että ei tullut mutinoita vaikka käytin kierroksia varsin ronskisti jopa siinä ekoautoilu kokeessa. Esim liittymistä vedettiin kakkosella kierrokset tappiin kun liityttiin 80kmh tielle jne.... Odotin varsin tylyä palautetta ja siitä ei tullut muuta mainintaa kuin että ei tuo nyt maailman taloudellisin ole, mutta ainakin pääsit liittymään.Itse ainakin sain aika tomerat huomautukset 2. vaiheen ajoarvioinnissa vaikka käytän perus pulse and glideä aika tehokkaasti. Käytetty auto oli malli jossa moottorijarrutus ei käytännössä tehnyt mitään ja olisi kuulemma pitänyt nostaa kaasua vielä aiemmin.
Ei se tosin mitenkään kanssakulkijoita häiritse, muuten kuin henkisesti niitä joiden ennakointikyky on kolmevuotiaan lapsen tasolla.
Ei se tosin mitenkään kanssakulkijoita häiritse, muuten kuin henkisesti niitä joiden ennakointikyky on kolmevuotiaan lapsen tasolla.
Siinä ei ole mitään järjen häivääkään, että hidastellaan risteykseen saapumista vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi pysähtyä. Kukaan täydellä pakalla pelaava ei niin toimi. Poislukien tietty raskasliikenne, mikä tässä mainittiinkin.
Juu samasta tuli sanomista itselläkin. Itselle siis opetettiin nimenomaan että älä pysähdy jos se on mitenkään mahdollista.
Mikä kiire sulla on sinne liikennevaloihin odottamaan?
Ei sitä tarvitse niin paljon tehdä sellaisissa paikoissa. Vähemmän niitä paikkoja on kuin sellaisia missä siitä ei ole haittaa.Esitin tuossa aiemmin varsin hyvän esimerkin miten se muita häiritsee. Se estää noissa tietynlaisissa risteyksissä kääntyvien pääsyn kääntyvien kaistalle, vaikka kääntyjille palaisi vihreä nuolivalo.
Jos huomaan että edellä esim. 100 metrin päässä valo vaihtuu punaiselle, niin nostan välittömästi jalan pois kaasulta ja annan auton rullata moottorijarrutuksella liikennevaloille.
Tuossa esimerkiksi se tilanne, missä tuollainen matelija haittaa. Yksi kaista siis haarautuu risteykseen mennessä neljäksi kaistaksi, joista keskimmäiset jatkavat suoraan ja reunimmaiset kääntyvät. Kääntyville on omat nuolivalot. Suoraan paloi siis punaiset ja oikealle kääntyville vihreä, mutta sinne ei kukaan päässyt, kun tämä punaisella merkitty autoilija himmasi tuossa mateluvauhtia.
Lue nyt hyvä mies viestit ennenkuin vastaat. Ei sinne mitään mennä odottamaan, jos olet menossa oikealle ja siellä palaa VIHREÄ nuolivalo oikealle, mutta et pääse sinne oikealle kääntyvien kaistalle, koska tällainen himmailija estää pääsyn.
Itsekin aloit kesken keskustelun siirtelemään maalitolppia.. Ensin oli kaikki himmailijat perseestä, mutta nyt vaan ne jotkaa blokkaa pääsyn käääntyvien kaistalle.
Ja vaikka olisin menossa suoraankin, niin vituttaa se silti käyttää se odotteluaika siihen että joudun hitaasti himmaamaan sen edessä ajavan vuoksi, kun vaihtoehtona olisi ajaa kerralla johon päähän ja pysähtyä siihen odottamaan vihreitä.
Miksi se vituttaa? Ajallisesti et häviä mitään. Ja kun nostat jalan kaasulta ja himmaat mukana lol, niin säästät sinäkin polttoainetta.
Vai onko se jostain armeijasta jäänyt päälles tapa, että on kiire odottamaan?
Sä nyt varmaan kuvittelet päässäsi vain niitä skenaarioita joita päässäsi pystyt kehittämään ja unohdat samalla, että oikein tehtynä tuo päinvastoin parantaa liikennevalojen läpimenoaikaa kun vauhtia ei tarvitse kelata nollista. Tutuissa valoissa on hyvin helppo asettaa vauhti optimoiden kohta vaihtuvien vihreiden suhteen.Onhan se nyt huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa odotella pysähtyneessä autossa paikallaan, kuin madella sillä autolla hitaasti niin, että joudut jopa jarrupolkimella hidastamaan vauhtia.
Lisäksi se, mikä monesti käy, eli kun tämä kusipää matelee punaisia kohti, niin ne valot saattavat vaihtua vihreäksi siinä vaiheessa kun tämä kusipää on vielä 100 metrin päässä risteyksestä ja näin ollen niillä vihreillä ei ehdi risteyksestä yli kaikki, jotka olisivat ehtineet jos siinä oltaisiin odoteltu valmiiksi liikennevaloissa niitä vihreitä.
Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Ja minkälainen ihminen oikein puolustelee tällaista käytöstä? Veikkaan, että juurikin ne, jotka tuolla tavalla liikenteessä käyttäytyvät.
Sä nyt varmaan kuvittelet päässäsi vain niitä skenaarioita joita päässäsi pystyt kehittämään ja unohdat samalla, että oikein tehtynä tuo päinvastoin parantaa liikennevalojen läpimenoaikaa kun vauhtia ei tarvitse kelata nollista. Tutuissa valoissa on hyvin helppo asettaa vauhti optimoiden kohta vaihtuvien vihreiden suhteen.
No hyvin valikoivasti viitsin viestejäsi lukea kun on niin raskaan oloista kielenkäyttöä.Jos viitsisit lukea, niin huomaisit että olen jo kommentoinut tuota, että oikein tehtynä tuo on ihan ok ja hyvä homma.