Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pientä aamuvitutusta itsellä toki alla joten jäi vituttamaan tuollainen turha vilkuttelu... En tiedä, lähinnä vituttaa ylipäänsä nuo väärin liittymissä toimivat 40kmh 80kmh alueella suoraan tielle ajelijat, päätiellä himmailijat, kaistan vaihtajat yms jotka aiheuttavat tuota että jengi ei osaa enää reagoida jos joku liittyykin tielle sitä rajoituksen mukaista.

Ja en kyllä rehellisesti näe tehneeni mitään väärää. Jos tuolla etäisyydellä lentää tavaraa lasille niin aika rehellisesti voi voi. Ajoin mersun edellä olleen auton taakse, joten about sama määrä tavaraa sitä olisi lentänyt siitäkin. Ja tiellä ei loskaa vaan ihan rehtiä ja rehellistä märkää asfalttia ja itsellä kitkat, eli ei edes nastoja heiteltävänä (enkä ajele hiekoitetuilla teillä juurikaan joten todnäk ei liiemmin edes kiviä renkaissa).

Pientä aamuvitutusta itsellä toki alla joten jäi vituttamaan tuollainen turha vilkuttelu...
Se syy ei selvinnyt tarinasta, sille on voinut olla jokin syy, voi olla vahinko, kaverin tervehdys.
Ikävää että mennyt noin pahasti tunteisiin, jos ei mikään soita kelloja, niin vaikea reakoida, jos vilkutteluja toistamiseen, sit uudestaan isommalla ajatuksella.

Jos tuolla etäisyydellä lentää tavaraa lasille niin aika rehellisesti voi voi.
Huoh.

Tästä tuli mieleen ihan toinen tapaus, jossa viikonsisäisellä kelillä lensi yhdestä autosta tavallista enemmän sitä kiinteää tavaraa, oliko sitten tarttunut kitkoihin aiemmin, vai jostain asfalttisaumasta. No siinä ei ollut kyse jonnekkin vajaan kymmenen sekunnin päähän liittymistä, ja aikaisesta vilkun käytöstä. vaan enemmän sellaisesta "kehä reilua" vähän reilumasta.

Se syy ei selvinnyt tarinasta, sille on voinut olla jokin syy, voi olla vahinko, kaverin tervehdys.

Huoh.

Tästä tuli mieleen ihan toinen tapaus, jossa viikonsisäisellä kelillä lensi yhdestä autosta tavallista enemmän sitä kiinteää tavaraa, oliko sitten tarttunut kitkoihin aiemmin, vai jostain asfalttisaumasta. No siinä ei ollut kyse jonnekkin vajaan kymmenen sekunnin päähän liittymistä, ja aikaisesta vilkun käytöstä. vaan enemmän sellaisesta "kehä reilua" vähän reilumasta.
Well... lets agree to disagree tältä osin. Ei se vahinkovilkuttelu ollut, mersuja ei kaveripiirissä ole ja muuta järkevää syytä en keksi. Itse näen asian toisin, sinä toisin. Ja tuo voi voi kommentti, pointtina se että siinä vaiheessa koen etten ole enää vastuussa koska etäisyys oli tarpeeksi väljä ja jos jotain lensi, se olisi voinut lentää edellä ajavaltakin ihan yhtä isolla todennäköisyydellä kuin minun autostani. Ei se enää ihmettelemällä muutu.

Ihan yksinkertaisista liikennesäännöistä saa monimutkaisia, jos lähtee arvailemaan muiden ajatuksia. Niitä kun riittää.

Eikös olis kiva, jos liittymästä kiihdyttävää ajoneuvoa ei lähtisi ohittamaan ja vaikeuttamaan tielle liittymistä. Ei minua haittaa löysätä kaasua. Terve maalaisjärki sen sanoo, että tulee riskitilanne. Sieltä tulevalle raskaalle liikenteelle ei kannata lähteä opettamaan liikennesääntöjä vaikka olisi miten oikeassa jne.

Vilkkaassa liikenteessä helposti joutuu riskitilanteisiin jos ei yhtään ennakoi.

Jokainen on vastuussa itse esim. oman auton tuulilasiin lentäneistä kivistä, että johan hassuksi menee jos se toisin olisi. :)

Well... lets agree to disagree tältä osin. Ei se vahinkovilkuttelu ollut, mersuja ei kaveripiirissä ole ja muuta järkevää syytä en keksi. Itse näen asian toisin, sinä toisin. Ja tuo voi voi kommentti, pointtina se että siinä vaiheessa koen etten ole enää vastuussa koska etäisyys oli tarpeeksi väljä ja jos jotain lensi, se olisi voinut lentää edellä ajavaltakin ihan yhtä isolla todennäköisyydellä kuin minun autostani. Ei se enää ihmettelemällä muutu.
No ehkä se sitten oli vaan joku sekopää. Tsekkaa vielä että vilkut/valot kunnossa, ja kai tuossa se oppi jäi että yrittää tähdätä paremmin, jos paikassa on jotain näkyvyyttä.

No ehkä se sitten oli vaan joku sekopää. Tsekkaa vielä että vilkut/valot kunnossa, ja kai tuossa se oppi jäi että yrittää tähdätä paremmin, jos paikassa on jotain näkyvyyttä.
Valot kunnossa ja päällä.

Olenko muuten ihan sekaisin, mutta tuntuuko muista siltä että tässä olisi yhtäkkiä ollut paljon vähemmän pimeitä periä kun vielä pari kolme viikkoa aiemmin. Olisiko ne pari myräkkää vähän herätelleet vai onko vain sattumaa?

Ihan yksinkertaisista liikennesäännöistä saa monimutkaisia, jos lähtee arvailemaan muiden ajatuksia. Niitä kun riittää.

Eikös olis kiva, jos liittymästä kiihdyttävää ajoneuvoa ei lähtisi ohittamaan ja vaikeuttamaan tielle liittymistä. Ei minua haittaa löysätä kaasua. Terve maalaisjärki sen sanoo, että tulee riskitilanne. Sieltä tulevalle raskaalle liikenteelle ei kannata lähteä opettamaan liikennesääntöjä vaikka olisi miten oikeassa jne.

Kyllä minä ainakin liittymästä tulevana oletan että päätiellä ajavat jatkavat tasaista nopeuttaan eteenpäin ja katson sopivan välin liittyä jonkun taakse. Jos siinä päätiellä sitten aletaan nostelemaan jalkaa kaasulta, niin ennakoitavuus kärsii melkolailla ja vaaratilanteita syntyy. Oletan sopivalla vauhdilla pääseväni taaksesi ja sitten yhtäkkiä ajellaankin rinnakkain kun päätiellä aletaan kohteliaisuuttaan kikkailemaan. Minullahan se kolmio liittyjänä on ja velcollisuus etsiä itselle oikea liittymisväli. Eli nimenomaan kuten sanoit; mennään liikennesääntöjen mukaan eikä aleta kikkailemaan siellä päätielläkään millään vauhdin pumppauksilla suuntaan eikä toiseen. (pl. raskas liikenne)

Kyllä minä ainakin liittymästä tulevana oletan että päätiellä ajavat jatkavat tasaista nopeuttaan eteenpäin ja katson sopivan välin liittyä jonkun taakse. Jos siinä päätiellä sitten aletaan nostelemaan jalkaa kaasulta, niin ennakoitavuus kärsii melkolailla ja vaaratilanteita syntyy. Oletan sopivalla vauhdilla pääseväni taaksesi ja sitten yhtäkkiä ajellaankin rinnakkain kun päätiellä aletaan kohteliaisuuttaan kikkailemaan. Minullahan se kolmio liittyjänä on ja velcollisuus etsiä itselle oikea liittymisväli. Eli nimenomaan kuten sanoit; mennään liikennesääntöjen mukaan eikä aleta kikkailemaan siellä päätielläkään millään vauhdin pumppauksilla suuntaan eikä toiseen. (pl. raskas liikenne)

Niin no ihmiset on hirveän huonoja arvioimaan muiden ajoneuvojen nopeutta. Kun näkee, että liittymästä tulossa letka autoja, on mulla se itsesuojeluvaisto mielessä, että voin ihan hyvin löysätä kaasua. En väistä vasemmalle, jos ei ole aivan pakko. Kyllä sieltä liittymästä nyt ajaa niin sekalaista seurakuntaa, etten voi kyllä ennakoida tuleeko sieltä kylkeen vai miten. Eipä kiinnosta pitää oikeuksista kiinni ja lähtee valoshowta pitämään.

Liittymästä tulijan kannattaa ymmärtää myös, että sopeutuva vakionopeudensäädin voi aiheuttaa vaaratilanteita, kun se voi lähteä kiihdyttämään liittymätien kohdalla automaattisesti ja estää liittymisen tielle. Järkevä kuski ei noin tekisi, vaikka tietenkin etuoikeutettu onkin.

Jos paikka missä näkyvyyttä ja ajoissa sen paikan valitsee, niin onneksi harvoin noissa hämmingiä syntyy liittyjän kannalta(**, mutta kuvailusi ongelma seuraa helposti jos kesken matkan joutuu muuttamaan sitä väliä mihin pyrkiin, vähän himmaileen, niin varsinaisella väylällä oleva alkaa sitten "kilpaa" himmaileen, jos ei pääse vaihtaan kaistaa, toki ymmärettävää (ihan kokemuksella). Jos alla tavallinen lousku, niin mitäs siinä voi tehdä, vähän terävämpi hiljennys, että aikeet selviää. (*

(**
Siis pääväylällä se kenenkä perää tähtää ei voi erehtyä, kun jos ns takaapäin tulee. Jos se kenenkä eteen tähtää alkaa väisteleen, niin ei haittaa. Todennäköisesti kyse tilanteesta missä tilaa tarviikin.

(*
Tässä oletus ettei omassa kontissa ole joku kusipää, jos on niin todennäköisesti se sikailee tilanteen muutenkin.
Toki joku miettii että vilkkua hitusen myöhemmin , ja ajolinja selkeä vakaa.

Kyllä. Just näin. Tasaista vauhtia liikkuvaan autoon nähden on paljon helpompi sovittaa se oma vauhti.

Jos mä nään, että mun vasemmalla / liityttävän tien oikealla kaistalla ajoneuvo saavuttaa mua hiljalleen, mutta on kuitenkin sen verran lähellä etten vielä viitsi leikata eteen ja mulla on itselläni vielä alle tai noin suurin sallittu kyseiselle tielle, niin mun on siitä helppo polkasta (olettaen, että edessä tilaa) vähän kaasua ja liittyä sen eteen. Toisaalta jos mun edessä on joku arpomassa tai muuten vain ahdasta, niin mä tiedän ettei mun tarvitse kuin vähän itse himmata kaasua ja pääsen näppärästi liittymään sen minua hiljalleen saavuttavan taakse.

Nyt jos se saavuttavan ajoneuvon nopeus muuttuukin vaikka niin, että se hidastaa vauhtia - kenties mun kanssa samaa tahtia, niin hankaloittaahan se ensinnäkin mun tilannetta (kyllä, voin tässä vaiheessa luultavasti taas polkaista vähän kaasua, kun siihen eteen on syntynyt oletettavasti tilaa, ellei edessä tapahdu samanlaista perseilyä), mutta mun hidastaessa mahdollisesti mun perässä tulevatkin joutuvat hidastamaan ja samaan aikaan oikean kaistan mahdollisen jonon välit tiivistyy, aletaan tekemään kamikaze-vaihtoja vasurille jne. Kaikki se (edelleen mahdollinen) hulabaloo vain sen takia, että otetaan ennakoitavuus pois.

Näissä nyt on tosi paljon muuttujia ja tämäkin on vain yksi epäsuotuisa esimerkki. Siinä jos sen saavutavan ajoneuvon perässä onkin metrin-parin turvaväleillä useamman auton letka, eikä riittävää varmuutta, että pääsenkö liittymään sen saavuttavan auton eteen, niin jäisin mahdollisesti himmailemaan kiihdytyskaistan alkuun ottaen itselleni tilaa kiihdyttää hetken päästä ja suosiolla tähdännyt heidän taakseen. Hyvin usein näitä pystyy havainnoimaan riittävän ajoissa.

Samalla tavalla oon jäänyt himmailemaan, jos meitä liittyjiä vetää joku hieman epävarman oloinen kuljettaja ja meidän välissä on vielä vaikka kolme autoa, jotka kaikki hinaa toistensa puskureissa, kun se yksi arkailee edessä. Siinä on vaan kaikkien turvallisuuden kannalta fiksumpi jättää vähän väliä ja antaa pelivaraa sille kohta alkavalle sirkukselle.

Kylläpä veetutti äskön. Olin liittymässä motarille ja näin, että vierelle valuu omaan elämäänsä kyllästynyt karavaanari samaa vauhtia. Motarilla 100 rajoitus ja itsellä vähän reilut juuri ennen kiihdytyskaistan alkua, niin eikös tämä karavaanari kiihdytä etten vaan pääse hänen edelle. Onneksi oma auto kiihtyy sen verran, että kiihdytyskaistan lopussa vauhtia reilu 120 ja juuri ja juuri pääsin tämän asuntoauton eteen ennen kuin kaista loppui. Eikä siinä vielä kaikki, hän päättää lyödä pitkät päälle ja ajeli noin 5km puskurissa kiinni pitkät päällä kunnes kyllästyi ja alkoi ajelemaan taas normaalia vauhtia ja jäi taakse köröttelemään.
Ihme pelle! :facepalm:

Kylläpä veetutti äskön. Olin liittymässä motarille ja näin, että vierelle valuu omaan elämäänsä kyllästynyt karavaanari samaa vauhtia. Motarilla 100 rajoitus ja itsellä vähän reilut juuri ennen kiihdytyskaistan alkua, niin eikös tämä karavaanari kiihdytä etten vaan pääse hänen edelle. Onneksi oma auto kiihtyy sen verran, että kiihdytyskaistan lopussa vauhtia reilu 120 ja juuri ja juuri pääsin tämän asuntoauton eteen ennen kuin kaista loppui. Eikä siinä vielä kaikki, hän päättää lyödä pitkät päälle ja ajeli noin 5km puskurissa kiinni pitkät päällä kunnes kyllästyi ja alkoi ajelemaan taas normaalia vauhtia ja jäi taakse köröttelemään.
Ihme pelle! :facepalm:
Outoa. Tätä tapahtuu hyvin harvoin, mutta nyt viime päivinä on käynyt itsellenikin vastaavaa kolme kertaa kahden päivän aikana. Mitähän tautia nyt on liikkeellä joka saa ihmiset käyttäytymään noin?

Outoa. Tätä tapahtuu hyvin harvoin, mutta nyt viime päivinä on käynyt itsellenikin vastaavaa kolme kertaa kahden päivän aikana. Mitähän tautia nyt on liikkeellä joka saa ihmiset käyttäytymään noin?
Poikkeamat rutiineihin aiheuttavat valmiiksi loppuunajetuille hermosairautta. Lakkoilu onkin yllättävän stressaavaa kun lapset ja akka vaativat että mennään sinne sun tänne. Rahatkin menee.

Liikenteessä mennään niin vähällä järjellä, että pitäs oikeasti hirvittää.

Olen huomannut törkeyksiin liikenteessä syyllistyvän enemmän premium- ihmisten. Köyhillä ei silleen ole varaa sellaiseen, ellei sitten ole täysin pitelemättömien kirjoissa jo muutenkin.

Myös päihdekuskit toinen lukunsa. Eipä kannata analysoida enempää, koska ei kohta uskalla edes ajaa. :)

Näissä nyt on tosi paljon muuttujia ja tämäkin on vain yksi epäsuotuisa esimerkki. Siinä jos sen saavutavan ajoneuvon perässä onkin metrin-parin turvaväleillä useamman auton letka, eikä riittävää varmuutta, että pääsenkö liittymään sen saavuttavan auton eteen, niin jäisin mahdollisesti himmailemaan kiihdytyskaistan alkuun ottaen itselleni tilaa kiihdyttää hetken päästä ja suosiolla tähdännyt heidän taakseen. Hyvin usein näitä pystyy havainnoimaan riittävän ajoissa.

Samalla tavalla oon jäänyt himmailemaan, jos meitä liittyjiä vetää joku hieman epävarman oloinen kuljettaja ja meidän välissä on vielä vaikka kolme autoa, jotka kaikki hinaa toistensa puskureissa, kun se yksi arkailee edessä. Siinä on vaan kaikkien turvallisuuden kannalta fiksumpi jättää vähän väliä ja antaa pelivaraa sille kohta alkavalle sirkukselle.
En tidä millaista liittymää nyt miellessäsi ajattelet. Joten en siitä kommentoi, vaan esim tyypillisempää motarille liittymistä.

Nuo on todellä arsyttäviä jotka tulee rampilla/kiihdytyskaistalla kontissa, niiden osalta voi odottaa yllättäviä vetoja. Edelläoleva voi paljon helmpommin hanskata, tai on siis pitkälti kiinni omista valinnoista, mutta virhearviointeja voi tulla, jos edellä oleva voikin olla reipas ja yllättäen kadota maisemaan, no se ei ole vaarallista. (joo, sori kärjityst)

Mutta motarille liittyminen, niin vähän menee oman vika arvion piikkiin jos kiihdytyskaistan alussa joutuu himmaan sen takia että edessä on yksi, tai useampi tahmaa, en väitä etteikö joskus siellä voi olla tukko jonka kuvittelee purkautuvan ennenkun sen saavuttaa. Jolloin pakko himmata siihen mihin jo kerinnyt..

Mutta motarille liittyminen, niin vähän menee oman vika arvion piikkiin jos kiihdytyskaistan alussa joutuu himmaan sen takia että edessä on yksi, tai useampi tahmaa, en väitä etteikö joskus siellä voi olla tukko jonka kuvittelee purkautuvan ennenkun sen saavuttaa. Jolloin pakko himmata siihen mihin jo kerinnyt..
Samaa mieltä. Näytän upealla paint-piirroksella mitä tarkoitin. Yksityiskohdat tästä tapauksesta saattaa hieman poiketa varsinaisesta, mutta tilanne meni kuta kuinkin näin:

Havainnollistus.jpg

Sinisellä oikealla kaistalla pysyneet ajoneuvot.
Vihreällä vaihtaja.
Punainen vetää letkaa ehkä neljää-viittäkymppiä.
Mustat ajoneuvot halusivat kiihdyttää, mutta päätyvät lyhyin turvavälein punaisen perään.
Violetti olen minä.
Sijainnit suuntaa-antavia, mutta tuossa kaarteessa nostin jalan kaasulta, kun huomasin punaisen auton haasteet. Etummaisen sinisen auton nopeus olisi mahdollistanut letkan ainakin kahden ensimmäisen auton liittymisen hänen eteensä, mikäli olisivat kelanneet 80 km/h edes mittarinopeutta. Tuossa oli tilaa kiihdyttää siihen kahdeksaankymppiin tuhnummallakin menopelillä. Voi olla, että liittymä oli punaiselle tuntematon, mutta tuosta olisi tämän ketjun vakkareista ehtinyt luultavasti kolmekin tuon sinisen auton eteen. No, se siitä. Punainen joka tapauksessa rullaili sitä neljää-viittäkymppiä, eikä mustista autoistakaan kukaan oikein voinut sinisen ja vihreän takia liittyä, kunnes vihreä sitten vaihtaa kaistaa avaten riittävän välin koko sakille. Joku noista mustista sinkos tietysti suoraan vasurille ja taisi se punainen arkailla niitä takaa liittyviäkin.
Koska itse hölläsin kaasua, niin tuo taaempi sininen auto oli päässyt etenemään omaa matkavauhtiaan niin pitkälle, että kun itse kiihdytin samaan nopeuteen, pääsin liittymään suoraan hänen taakseen.

Meillä oli varmaan mielessä vähän eri asiat ja olen edelleen samaa mieltä, että jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta parikymmentä metriä myöhemmin ja joutunut himmailemaan tuossa jonon perässä, niin silloin kyseessä olisi ehdottomasti ollut virhearvio. Nyt nimenomaan ennakoin tuon sirkuksen ja omalla toiminnallani vältin sen eskaloitumisen tuon enempää.

Samaa mieltä. Näytän upealla paint-piirroksella mitä tarkoitin. Yksityiskohdat tästä tapauksesta saattaa hieman poiketa varsinaisesta, mutta tilanne meni kuta kuinkin näin:

Havainnollistus.jpg

Vihreällä vaihtaja.
Mustat ajoneuvot halusivat kiihdyttää, mutta päätyvät lyhyin turvavälein punaisen perään.
Violetti olen minä.
Sijainnit suuntaa-antavia, mutta tuossa kaarteessa nostin jalan kaasulta, kun huomasin punaisen auton haasteet. Etummaisen sinisen auton nopeus olisi mahdollistanut letkan ainakin kahden ensimmäisen auton liittymisen hänen eteensä, mikäli olisivat kelanneet 80 km/h edes mittarinopeutta. Tuossa oli tilaa kiihdyttää siihen kahdeksaankymppiin tuhnummallakin menopelillä. Voi olla, että liittymä oli punaiselle tuntematon, mutta tuosta olisi tämän ketjun vakkareista ehtinyt luultavasti kolmekin tuon sinisen auton eteen. No, se siitä. Punainen joka tapauksessa rullaili sitä neljää-viittäkymppiä, eikä mustista autoistakaan kukaan oikein voinut sinisen ja vihreän takia liittyä, kunnes vihreä sitten vaihtaa kaistaa avaten riittävän välin koko sakille. Joku noista mustista sinkos tietysti suoraan vasurille ja taisi se punainen arkailla niitä takaa liittyviäkin.
Koska itse hölläsin kaasua, niin tuo taaempi sininen auto oli päässyt etenemään omaa matkavauhtiaan niin pitkälle, että kun itse kiihdytin samaan nopeuteen, pääsin liittymään suoraan hänen taakseen.

Meillä oli varmaan mielessä vähän eri asiat ja olen edelleen samaa mieltä, että jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta parikymmentä metriä myöhemmin ja joutunut himmailemaan tuossa jonon perässä, niin silloin kyseessä olisi ehdottomasti ollut virhearvio. Nyt nimenomaan ennakoin tuon sirkuksen ja omalla toiminnallani vältin sen eskaloitumisen tuon enempää.
Tossa hyvä esimerkki mitä noissa voi sattua. Siinä sitten vaan jäitä hattuun, minusta vihreä ja violetti toimi tossa hyvin. Punainen luulavasti joku vasta kortin saanut arka kuski,
pelkäsi mennä tohon eteen kovemmalla vauhdilla ja toimi silloin tossa oikein. Mäkin olen tollasissa jättäytynyt ja katsellut miten tolla rampilla oleva jono etenee. Niin saa itse vauhin liikenteen mukaiseksi.
Toi punanen olisi vaikka saattanut pysähtyä.

Jos siellä ajetaan perässä kiinni, voi ajaa sitten hitaasti. :) Aina pitää jättää riittävä väli. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Siksi minäkin jään aina ihmettelemään ihmisten typeryyttä kauempaa. ;)

Voi toki olla vanhus lähtenyt liikenteeseen, mutta voi siinä olla sitä pelkoa, että joku ajaa perään. No turvallisempaa ajaa sitten hitaammin. :)

Havainnollistus.jpg

Vihreällä vaihtaja.
Violetti olen minä.

Kommentoin tosiaan yleisluenteisesti aiemmin
Violetti ilman muuta oikein, heti kun havaitsi tukon, niin jäi odottaa, ei siinä oikein voi muuta tehdä.
Mustat ilman muuta topänneet pahasti, jos oletetaan että punainen ei missään vaiheessa ole saavuttanut suurempaa nopeutta.
Vihreä ilmanmuta oikein, jos ja kun havaitsee vaikeantilanteen, toivottavasti saman myös sininen.

Jos ramppion kovasti peitteinen, ettei näe kunnolla eteen tietä niin siellä voi tulla yllätyksiä vastaan, nuhasella autolla haasteellisia jos pitäisi jo rampilla ottaa vauhtia. (joo, esimerkissäsi ei ollut tarvetta), oma lukunsa on sitten ne rampit missä ei näy sinne tielle mihin tarkoitus liittyä.

Yleisellä kokemuksella rampilta tulee niin usein possujunia että siksi oletin että nuo mustat on ihan itse mokanneet

Onko muilla tullut vastaan näitä keiloja jotka ajaa ledikangen kanssa motarilla kanki päällä kokoajan? Pari on nyt näkynyt hiljan, ihan pokalla vetäävät vasuria ohi muista kanki päällä. Ja vastaan tulee toki kanssa porukkaa.

Itse olen törmännyt päinvastaiseen ilmiöön viime aikoina. Jengi ei käytä edes pitkiä valoja täysin pimeällä tiellä. Kiva ajella jonkun perässä kun kukaan ei näe yhtään mitään.

En oikein keksi miksi ei. Eivät jaksa ottaa pitkiä pois kun tulee joku vastaan? Vai onko tie niin "tuttu" että ei muka tarvitse pitkiä?

Itse olen törmännyt päinvastaiseen ilmiöön viime aikoina. Jengi ei käytä edes pitkiä valoja täysin pimeällä tiellä. Kiva ajella jonkun perässä kun kukaan ei näe yhtään mitään.

En oikein keksi miksi ei. Eivät jaksa ottaa pitkiä pois kun tulee joku vastaan? Vai onko tie niin "tuttu" että ei muka tarvitse pitkiä?
Jotkut eivät nykyään edes varsinaisesti tiedä, että autossa on jotain valoja joiden toimintaan kuljettaja voi vaikuttaa. Tarkoitan siis ettei kiinnosta, sehän on joku nörttijuttu. Ihan hyvin tää toimii ku vaan ajaa.

Mulle tuli joskus yllätys, kun osoittautui, että pitkät valot ei 'jää päälle' jossain autossa. Joutu hetken miettimään, mutta ne toimi 'oikein', jos ensin käsin väänsi ne samat ajovalot päälle mitkä paloi automaattisesti. Luulisi kyllä, että hölmömpikin tajuaa pysähtyä kokeilemaan, että miten pitkät saa päälle, jos ei toimi kuten olettaa.

Taas kävi hermon päälle. Teeen ohitiellä, suunta Tampereelle päin. Ajoin vakkarilla 100 km/h, lentokentän kohdalla liitymärampista tuli hopean värinen audi rinnalle ja rupes tuleen kylkeen. E tiedä näkikö mua olleenkaan... Oli pakko väistää vasemmalle kaistalle. Onneksi oli tilaa. Ja sieltä audista nousi keskari pystyyn. Polkasin kaasua ja jatkoin vasenta kaistaa kun oikelle ei heti päässyt hitaamman liikenteen takia. No kohta oli Audi perseessä kiinni ja vilkutteli pitkiä ihan urakalla. Laskin nopeuden maltilliseksi ja siirryin heti vasemmalle kaistalle kun oli tilaa. Audi paahtoi ohi ja Audin repsikka esitteli keskisormeaan. Ei tainnut olla Audi kuskilla tiedossa, että liitymäkaistalta tulevalla on väistämisvelvollisuus. Vähän aikaa taas kiukutti... tämä oli jo toinen tällänen tapaus ko. tiellä, lyhyen ajan sisään.

On tuota minullekin käynyt, ja tännekin siitä kirjoittanut. Olin vielä ainot auto koko näkyvällä motarilla. Kai tuohon on syynä ihan se että eivät katso tuleeko joku, joko a. olettavat vilkun tarjoavan etuajo-oikeuden tai b. olettavat muusta syystä että muut väistävät.

Hehe. Tykkäisin tässäkohtaa viitata tiettyyn puolueeseen, mutta jääköön tekemättä. :)

Nyt olet tietoinen, että premium ihmiset ovat liikenteessäkin edelläkävijöitä. :rofl:

Minä en edes katsele, josko autoista keskaria esitellään. Saattaa olla narkomaanikuski, joka siellä lesoilee.

Luonto hoitaa tuommoiset.

Kävin viime viikolla työmatkalla keski-suomessa, reissu tehtiin asiakkaan autolla (vanhempi herrasmies) joka oli ratissa suurimman osan matkasta.
Jo menomatkalla meinasi iskeä epätoivo koska motarilla ajettiin huomattavalla tunteella rajoitusten seuraamisen sijaan, eli vauhti muuttui sen mukaan miten vauhdikas vaihe oli menossa tarinoita kertoessa.
Normaali gps-nopeus seilasi 80-100km/h välillä, mutta välillä siihen otettiin 20km/h spurtteja joiden aikana tehtiin myös ohituksia joiden jälkeen palattiin välittömästi omalle kaistalle ja jarrutettiin saman verran vauhtia pois. :facepalm: Eli lähes jokainen ohitus oli enemmän tai vähemmän brake check ja monet ohitetut menivät hyvin pian ohi mikäli tarinoinnissa tultiin seesteiseen kohtaan.
Vakkaria silti näprättiin jatkuvasti joten en ymmärrä mikä tähän oli syynä.

Kun päästiin motarilta kaksikaistaiselle tielle alettiin perinteinen vanhojen miesten ohituskaistahumppa eli iso turbofarkku sai kyytiä aina kaistan alussa ja loppuun sitten hidastettiin reilusti, jos oli kameravaroituksia niin vahti hiipui GPS:n mukaan pahimmillaan johonkin 55-60 tasolle. Loppumatkan pienemmällä ja katuvalottomalla 80-rajoituksen tiellä ajeltiin 45-55km/h.

Seuraavana aamuna sitten ajeltiin kaupunkialueella ympyröissä pariin otteeseen etuajo-oikeutetun auton eteen ja yksi jalankulkija joutui pysähtymään keskikorokkeelle koska auton kuljettaja ei tätä huomannut vaikka kartturin penkiltä jotain paniikissa änkytinkin. Paluumatka tehtiin päivän valossa, joten sekoilun määrä oli hieman pienempi vaikka siihenkin mahtui muutamia läheltä piti -tilanteita.

Pakko sanoa että oli aika vaikea tilanne minulle henkilökohtaisesti koska en voi käskeä asiakasta viemään korttiaan asemalle ja kulkemaan bussilla vaikka mieli olisi tehnytkin.

Juupajuu. Sitä tulee ihmeteltyä miksi ei voi ajaa liikenteen seassa tasaista nopeutta ja omalla kaistalla ja pitää riittävästi etäisyyttä edessä ajavaan. Kauhean hankalaa keskittyä ja kattoo vaan eteensä. o_O

nettiauto ketjusta
Aika usein näkee sitäkin, että varsinkin nuorempi väki pitää jalkoja kojetaululla. Nehän lähtee jumalauta perseestä itri kolaritilanteessa. Itse on vanhempana antaisi ikipäivänä lapseni tehdä niin.
Joskus nähnyt kuskeja joilla jalat kojelaudalla, siinä kolaririski koholla, jalkojen irtilähtemistä ihan noin kuvaillut, muta mielikuvissa miettinyt pelastajia kun turvatyynyt paukkuneet ja raajat miten sattuu. eikä puristuneena siellä missä yleensä.

On tuota minullekin käynyt, ja tännekin siitä kirjoittanut. Olin vielä ainot auto koko näkyvällä motarilla. Kai tuohon on syynä ihan se että eivät katso tuleeko joku, joko a. olettavat vilkun tarjoavan etuajo-oikeuden tai b. olettavat muusta syystä että muut väistävät.
Joo tilaa oli sekä edessä että takana runsaasti !

Tuossa kun katselin taas lumipyryssä perä pimeänä ajelevia autoilijoita, niin tuli mieleen, että näille pitäisi kortin poisottamisen ja isojen sakkojen lisäksi lätkäistä tuomio tapon yrityksestä.

Lisäksi, kun perä pimeänä ajaminen on selkeä merkki vähä-älyisyydestä, voisi jopa sanoa kehitysvammasta, niin miksi helvetissä tällaisilla on edes ajokortti? Joku kontrolli ei nyt pelaa. Pitäisikö ajokorttia varten olla myös älykkyystestit?

Lähtisin ennemmin etsimään syyllisyyttä eu laista. Ei ennen ollut mahdollista edes katsastaa autoa ilman toimivia takavaloja. Nyt kun itsekkin joudun työn puolesta ajamaan milloin millaisellakkin autolla niin mistä edes tiedän miltä takavalot näyttää perässä ajavalle. Mutta säästäähän se luontoa kun niitä sähköä kuluttavia ledejä ei turhaan paistattele.

Lähtisin ennemmin etsimään syyllisyyttä eu laista. Ei ennen ollut mahdollista edes katsastaa autoa ilman toimivia takavaloja. Nyt kun itsekkin joudun työn puolesta ajamaan milloin millaisellakkin autolla niin mistä edes tiedän miltä takavalot näyttää perässä ajavalle. Mutta säästäähän se luontoa kun niitä sähköä kuluttavia ledejä ei turhaan paistattele.

Se on sinun tehtäväsi auton kuljettajana varmistaa että valot toimivat. Jos et tiedä miten takavalot toimivat, niin sinun pitää se selvittää ennen kuin lähdet liikkeelle.

Tuossa kun katselin taas lumipyryssä perä pimeänä ajelevia autoilijoita, niin tuli mieleen, että näille pitäisi kortin poisottamisen ja isojen sakkojen lisäksi lätkäistä tuomio tapon yrityksestä.

Lisäksi, kun perä pimeänä ajaminen on selkeä merkki vähä-älyisyydestä, voisi jopa sanoa kehitysvammasta, niin miksi helvetissä tällaisilla on edes ajokortti? Joku kontrolli ei nyt pelaa. Pitäisikö ajokorttia varten olla myös älykkyystestit?

Sinulta se kortti pitäisi ottaa pois jos kaahaat huithapelisti ja luotat perävaloihin. Tieliikennelaissa määritellään yksiselitteisesti että auto on kyettävä pysäyttämään näkyvällä osuudella ettei onnettomuuksia satu.

Todella vastuutonta luottaa muuten sokeana johonkin perävaloihin ja posottaa sumuun, kun siellä voi olla onnettomuuspaikka tai lapsia edessä, joilla nyt ainakaan ei ole mitään perävaloja.

Sinulta se kortti pitäisi ottaa pois jos kaahaat huithapelisti ja luotat perävaloihin. Tieliikennelaissa määritellään yksiselitteisesti että auto on kyettävä pysäyttämään näkyvällä osuudella ettei onnettomuuksia satu.

Todella vastuutonta luottaa muuten sokeana johonkin perävaloihin ja posottaa sumuun, kun siellä voi olla onnettomuuspaikka tai lapsia edessä, joilla nyt ainakaan ei ole mitään perävaloja.

Miten siis toimisit tuollaisessa tilanteessa?

Selvästi tämä ei ole lainsaatäjän mielestä ihan niin iso ongelma kuin IO Techissä. Näitä aina silloin tällöin on, mutta en kyllä muista että koskaan olisi mitään "Läheltä piti" tilannetta näiden perä pimeänä ajajien kanssa tullut.

Tuntuu vähän sellaiselta "kärpäsestä härkänen" meiningiltä tämä valoista vaahtoaminen.

Selvästi tämä ei ole lainsaatäjän mielestä ihan niin iso ongelma kuin IO Techissä. Näitä aina silloin tällöin on, mutta en kyllä muista että koskaan olisi mitään "Läheltä piti" tilannetta näiden perä pimeänä ajajien kanssa tullut.

Tuntuu vähän sellaiselta "kärpäsestä härkänen" meiningiltä tämä valoista vaahtoaminen.

Kyllä ne valot on ihan kivat. Ja jopa takavalojen putsaaminen toisinaan. Oli mielenkiintoista kerran ajella, kun edessä olevan auton erotti siitä, että lumituisku näytti vähän erilaiselta sen kohdalla, mutta sen edessä ajavan auton takavalot näkyi.

Päädyin siihen, että turvallisinta ajaa maksimietäisyydellä missä näen missä tuo menee, kun en luottanut siihen, että näkisin sen varmasti jos pidän isomman välin ja se yhtäkkiä hidastaa vaikka mutkan takana.

E. Ja tuolla jälkimmäisellä oli takavalot. Lumen peitossa, mutta kuitenkin.

Ajellaan kaikki siis ilman takavaloja ja sumareita, jos se ei nyt kuitenkaan ole niin iso turvallisuustekijä. Jep jep.

Niin noissa ääriolosuhteissa kun sillä ei edes ole väliä yrittääkö se ledi loistaa vai ei. Perä on joka tapauksessa tapauksessa pimeä.
Lähtökohtaisesti itse vieraalla autolla lähtiessäni ajamaan katson että etuvalot kuskin paikalta katsottuna näyttävät jotain hämärässä. Loppu on auto suunnittelun kukkasia.

Mitäs jos keskittyisit olennaisiin, etkä keksisi päästä omia fantasioitasi siitä miten minä ajelen.

Ajellaan kaikki siis ilman takavaloja ja sumareita, jos se ei nyt kuitenkaan ole niin iso turvallisuustekijä. Jep jep.
Eikun ajellaan kaikki vaan ihan kaikki valot päällä pitkistä ja hätä vilkuista lähtien päällä. Sitten on turvallista.

Niin noissa ääriolosuhteissa kun sillä ei edes ole väliä yrittääkö se ledi loistaa vai ei. Perä on joka tapauksessa tapauksessa pimeä.
Lähtökohtaisesti itse vieraalla autolla lähtiessäni ajamaan katson että etuvalot kuskin paikalta katsottuna näyttävät jotain hämärässä. Loppu on auto suunnittelun kukkasia.

No ei se loppu mitään autosuunnittelun kukkasia ole, vaan ihan täysin kuljettajan virhe. Jokaisessa autossa on kytkimet, joilla takavalot saa palamaan. Se on vain ja ainoastaan kuljettajan syy, jos takavalot eivät pala. Ei auton tai auton suunnittelijan syy.

Miksi niitä sitten mainostetaan automaattisina päivä valoina? Vasta muutama päivä sitten olin kyydissä, kun edellä olevalla autolla pumppasi takavalot päälle ja pois riippuen valoisuudesta. Sepä vasta turvallista kun ei tiedä jarruttaako se nyt vai sekoileeko valo automaatti. (En ajanut, mutta kuski kiroili kun joutui vakkaria säätämään aina kun valot syttyi)

No ei se loppu mitään autosuunnittelun kukkasia ole, vaan ihan täysin kuljettajan virhe. Jokaisessa autossa on kytkimet, joilla takavalot saa palamaan. Se on vain ja ainoastaan kuljettajan syy, jos takavalot eivät pala. Ei auton tai auton suunnittelijan syy.
Aijaa. Jännä että omassa vanhemmassa autossa valokytkimen olessa asennossa "auto" ei ole tarvinnut erikseen mitään takavalo kytkimiä edes etsiä.

Vaikka olisikin toimiva automatiikka, niin ei se välttämättä kytke niitä päälle sumussa/lumisateessa. Jolloin se jää kuskin tehtäväksi.

Niin vähän niinkuin klassinen Bemarin vilkku risteyksessä. (Osaan kyllä nuo valot kytkeä tarvittaessa) Ja juu tiedän kyllä millä kytkimellä saan takavalot palamaan. Toiset sanovat sitä jarrupolkimeksi.

Aijaa. Jännä että omassa vanhemmassa autossa valokytkimen olessa asennossa "auto" ei ole tarvinnut erikseen mitään takavalo kytkimiä edes etsiä.

Tämä on huolestuttavaa. Sinä siis luotat vain automaattiasentoon ilman että ymmärrät mitä se tarkoittaa. Vinkki: Kaikissa autoissa se automaattiasento ei tarkoita samaa asiaa.

Esim. omassa autossani auto-asento laittaa pelkästään eteen päiväajoledit päälle, jos auto tulkitsee on tarpeeksi valoisaa. Tällöin perä jää pimeäksi. Automaattiasento sytyttää takavalot vasta sitten kun se tulkitsee, että on tarpeeksi hämärää.

Siksi valoisaan aikaan, jos haluan takavalojen palavan, laitan valot manuaalisesti päälle.

Jokaisen kuljettajan vastuulla on tuntea ajamansa autojen valojen toiminta ja huolehtia siitä, että valot palavat asianmukaisesti, eikä vain ajatella että "auto-asento päällä, joten minulla ei mitään vastuuta."

Miksi niitä sitten mainostetaan automaattisina päivä valoina?

Sillä ei ole mitään merkitystä miten niitä mainostetaan. Sillä on merkitystä, että kuljettaja tietää miten valot toimivat.

Esim. kun itse viimeksi vaihdoin autoa, niin ensimmäinen asia minkä tein oli se, että selvitin miten ja missä tilanteissa takavalot palavat. Tällöin huomasin että ne toimivat eri tavalla kuin aiemmassa autossani, joten tiedän laittaa takavalot päälle manuaalisesti, jos on tarve. Aiemmassa autossani takavalot paloivat AINA kun valokytkin oli auto-asennossa. Se oli hyvä.

Lisäksi kun valot ovat auto-asennossa, niin ainakin omassa autossani näen mittaristosta palaako takavalot vai ei.

tiedän kyllä millä kytkimellä saan takavalot palamaan. Toiset sanovat sitä jarrupolkimeksi.

Pitäisikö palauttaa ajokortti, jos et tiedä mikä ero on takavaloilla ja jarruvaloilla?

Viimeksi muokattu:
Tämä on huolestuttavaa. Sinä siis luotat vain automaattiasentoon ilman että ymmärrät mitä se tarkoittaa. Vinkki: Kaikissa autoissa se automaattiasento ei tarkoita samaa asiaa.

Esim. omassa autossani auto-asento laittaa pelkästään eteen päiväajoledit päälle, jos auto tulkitsee on tarpeeksi valoisaa. Tällöin perä jää pimeäksi. Automaattiasento sytyttää takavalot vasta sitten kun se tulkitsee, että on tarpeeksi hämärää.

Siksi valoisaan aikaan, jos haluan takavalojen palavan, laitan valot manuaalisesti päälle.

Jokaisen kuljettajan vastuulla on tuntea ajamansa autojen valojen toiminta ja huolehtia siitä, että valot palavat asianmukaisesti, eikä vain ajatella että "auto-asento päällä, joten minulla ei mitään vastuuta."
Unohdit tai et huomannut että puhuin omasta vanhemmasta autosta jossa ne takavalot on aina päällä ja jonkin verran joudun ajelemaan satunnaisilla autoilla.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 829
Jäsenet
76 502
Uusin jäsen
peelz84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom