Kyllä vaan IS:n viiksessä tuntuu pieni pykälä, jonka yli on käännettävä, että vilkku jää päälle, vähän kääntämällä tulee kaistanvaihtovilkutus. Viiksi palaa aina saman tien takaisin keskelle.
Ekassa autossa vuosimallia -89 tuo ei ollut speksattu ominaisuus, mutta herkällä kädellä viisarin sai toimimaan noin. Joskus rele veti ylimääräisiä lyöntejä, mutta siitä huolimatta pystyin paskalla kulkineellakin oppia hyviä käytöstapoja ilman haavereita.
Siis perinteinen vilkunviiksi, jossa mekaaninenautomaatti palautus ?
Mutta onko nyt kyse jostain vanhasta kuluneesta ja sen takia vaikea vain vilauttaa vilkkua, vai onko tosiaan ollut niin että vilku ei välähdä ennekuin vetää ns lukituksen yli? (ja siis aikanaan kun ovat olleet myynnissä, vs että nyt ei enään toimi)
Onko muilla tullut vastaan näitä keiloja jotka ajaa ledikangen kanssa motarilla kanki päällä kokoajan? Pari on nyt näkynyt hiljan, ihan pokalla vetäävät vasuria ohi muista kanki päällä. Ja vastaan tulee toki kanssa porukkaa.
Enemmän näkyy keltaiset parkit päällä pimeässä ajavia. Ja monesti valkoiset angel eyesit parkkien kaverina. Positiivista kuitenkin, että niillä palaa myös takavalot
Ei ole itsellekään noita tullut kuin tuo pari, liekö joku uusi muoti laittaa kanki päälle tampereella ja sammuttaa helsingissä. Tuolla samaisella reissulla joku ajeli micralla täysin perse pimeänä säkkipimeässä vesisateessa, ei toiminut edes rekkarivalot. Olisi pitänyt varmaan soitella häkeen niin poliisit olisi päässeet kirjottelemaan päiväsakkoja.
No kyllä se aikalailla köyhyydestä kertoo, jos pitää autoonsa virittää tuollainen vitosen pirkkavalo, kun ei ole varaa huolehtia että autossa olisi asianmukaiset valot.
No kyllä se aikalailla köyhyydestä kertoo, jos pitää autoonsa virittää tuollainen vitosen pirkkavalo, kun ei ole varaa huolehtia että autossa olisi asianmukaiset valot.
Katellaan vaikka sitten näkemyksiä uudelleen kun olet tehnyt tuttavuutta hirven tai peuran kanssa jossain korvessa. Tommosella nimittäin pelastaa aika monta potentiaalista paukkua.
No kyllä se aikalailla köyhyydestä kertoo, jos pitää autoonsa virittää tuollainen vitosen pirkkavalo, kun ei ole varaa huolehtia että autossa olisi asianmukaiset valot.
Kerrohan muillekin mistä näitä asianmukaisia valoja sitten saa? Vinkinä niin yhessäkään autossa ei tule tehtaalta semmosia valoja jotka pieksisi 100-200w ledikangen.
Vai ymmärsitkö nyt ledikangen että se on oikeasti tommonen 10w spottivalo mitä joillakin on peruutusvalona?
Paljon fiksumpaa toitottaa se sosiaalisessa mediassa. Mutta vakavasti, lisävalot voi olla tarpeen varakkaallekkin, ja jos tarpeeseen asentaa niin kertoo fiksuudesta, hyvästä itsetunnosta, asettaa turvallisuuden esteettisyyden sosiaalisen negatiivisen paineen edelle.
Katellaan vaikka sitten näkemyksiä uudelleen kun olet tehnyt tuttavuutta hirven tai peuran kanssa jossain korvessa. Tommosella nimittäin pelastaa aika monta potentiaalista paukkua.
Kun näitä alkoi valumaan pohjoisesta etelämmäksi, ei niinkään tarpeesta tai valittu tarve edellä, niin saivat kyllä negatiivista mainetta, tieliikenteessa turvallisuus hyödyt jäi monella saavuttamatta, haitat sai, jos asennettiin paremminkin työvaloiksi sopivia , kuin kaukovaloiksi. (*
Mutta samaa mieltä ehdottomasti siinä että kaikissa automalleissa ei ole "laadukkaita" kaukovaloja ja jos ajalee, lapin kainuun oloissa niin laatuun investointi voi olla järkevää, jos varkkaan itsetunto ei sitä kestä ja mielummin matelee, niin siinä sitten köröttelee.
(*
Valovoima edellä, ja kuviot siis enemmän työvaloksi sopivia, en siis tarkoita että joku työvaloja asentaisi.
Mutta samaa mieltä ehdottomasti siinä että kaikissa automalleissa ei ole "laadukkaita" kaukovaloja ja jos ajalee, lapin kainuun oloissa niin laatuun investointi voi olla järkevää, jos varkkaan itsetunto ei sitä kestä ja mielummin matelee, niin siinä sitten köröttelee.
(*
Valovoima edellä, ja kuviot siis enemmän työvaloksi sopivia, en siis tarkoita että joku työvaloja asentaisi.
Sanotaanko, että aika harvassa automallissa on kaukovalot lähelläkään tuommoisen perus hyvälaatuisen LED-palkin tuottamaan verrattuna. Jos auton kaukovalot riittävät keskimäärin 150m - 200m haarukkaan niin tuollainen 250 euron palkki tuottaa valoa jopa yli 500 metriin saakka.
Asentaisin heti, jos olisi tarvetta ajella jatkuvasti pimeillä teillä.
Joo, ei missään autossa ole sellaisia valoja, jotka vastaisivat tehokasta lisävalosettiä. Eikä se nyt varmaan olisi järkevääkään, kun ei kaikki sellaista tarvitse.
Jos katsoo vaikka TM:n valomittauksia, niin ei voi olettaa, että edes kalliissa autoissa olisi hyvät kaukovalot. Ihan turhia nämä kommentit, että "lisävalot ovat turhia, kun nykyautoissa on jo niin hyvät valot" tai "lisävalot pitäisi kieltää". Moni Kehä Kolmosen sisäpuolella asuva ei tajua, millaisissa olosuhteissa moni muu autoilija joutuu ajamaan. Ja että miten huonot oman auton kaukovalot lopulta ovatkin pimeässä syksyn tihkusateessa.
Itsellä on Skodassa jo ihan kohtuullisen hyvät ledipitkät. Silti sirolla ja huomaamattomalla 90€ paneelilla tuplasi valokeilan leveyden ja kantamaakin sai reilusti lisää. Ihan älyttömästi mukavampi ajella pimeitä korpiteitä ja hirvieläimet huomaa varmasti aikaisemmin.
Toki itseä ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että ostetaan tehokas lisävalo ja pitkiä käytetään samaan tapaan kuin pelkillä H4-hehkuilla. Tämän seurauksena vaihdetaan kohdatessa liian myöhään lyhyille, vaihdetaan juuri ennen kohtaamista lisävalo takaisin päälle ja sitten ajetaan myös liian lähellä perässä lisävalo loistaen.
Joo, ei missään autossa ole sellaisia valoja, jotka vastaisivat tehokasta lisävalosettiä. Eikä se nyt varmaan olisi järkevääkään, kun ei kaikki sellaista tarvitse.
En kiistä "palkin" hyötyjä, mutta tuntuu siltä että 80% käyttäjistä ei tajua kirkkauden ja runsaan hajavalon haittoja vastaantulijoille. Eli pientä ennakointia ja parempaa tarkkuutta niiden käyttöön tarvittaisiin.
Voi verrata vaikka rekkojen massiivisiin lisävalopattereihin, siellä yleensä kuskit ovat hereillä niitä käyttäessä.
En kiistä "palkin" hyötyjä, mutta tuntuu siltä että 80% käyttäjistä ei tajua kirkkauden ja runsaan hajavalon haittoja vastaantulijoille. Eli pientä ennakointia ja parempaa tarkkuutta niiden käyttöön tarvittaisiin.
Voi verrata vaikka rekkojen massiivisiin lisävalopattereihin, siellä yleensä kuskit ovat hereillä niitä käyttäessä.
Eipä tuo eroa perusvalojen häirinnästä juurikaan. Jatkuvasti tulee vastaan sokaisevia valoja, tai toispuoleisesti sokaisevia. Asennettu kulma päin persettä.
Jos katsoo vaikka TM:n valomittauksia, niin ei voi olettaa, että edes kalliissa autoissa olisi hyvät kaukovalot. Ihan turhia nämä kommentit, että "lisävalot ovat turhia, kun nykyautoissa on jo niin hyvät valot" tai "lisävalot pitäisi kieltää". Moni Kehä Kolmosen sisäpuolella asuva ei tajua, millaisissa olosuhteissa moni muu autoilija joutuu ajamaan. Ja että miten huonot oman auton kaukovalot lopulta ovatkin pimeässä syksyn tihkusateessa.
Itsellä on Skodassa jo ihan kohtuullisen hyvät ledipitkät. Silti sirolla ja huomaamattomalla 90€ paneelilla tuplasi valokeilan leveyden ja kantamaakin sai reilusti lisää. Ihan älyttömästi mukavampi ajella pimeitä korpiteitä ja hirvieläimet huomaa varmasti aikaisemmin.
Toki itseä ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että ostetaan tehokas lisävalo ja pitkiä käytetään samaan tapaan kuin pelkillä H4-hehkuilla. Tämän seurauksena vaihdetaan kohdatessa liian myöhään lyhyille, vaihdetaan juuri ennen kohtaamista lisävalo takaisin päälle ja sitten ajetaan myös liian lähellä perässä lisävalo loistaen.
Juurikin näin, onneksi suurin osa osaa käyttää noita asiallisesti. Lisävalon ainoa huono puoli on se tosiaan, että vastaantulijan huomioimiseksi tuon joutuu tiputtamaan aiemmin pois kuin normaalit pitkät.
Ja sitten ääritapaukset ajeleevat juuri motaria tuollainen päällä kokoajan.
En kiistä "palkin" hyötyjä, mutta tuntuu siltä että 80% käyttäjistä ei tajua kirkkauden ja runsaan hajavalon haittoja vastaantulijoille. Eli pientä ennakointia ja parempaa tarkkuutta niiden käyttöön tarvittaisiin.
Voi verrata vaikka rekkojen massiivisiin lisävalopattereihin, siellä yleensä kuskit ovat hereillä niitä käyttäessä.
Raskaan kuljettajilta saakin aika hyvän mallin noiden lisävalojen käytölle. Sieltä tulee myös välitön palaute jos unohtaa pitkät päälle tai on muuten häikäisevä kombinaatio.
Käsittääkseni monissa uusissa autoissa (osassa tosin toimii päin persettä...)on jo ns. automaattiset pitkät. Niiden kanssa jos käyttää lisäpalkkia niin voi unohtaa että se palkkihan ei toimi samaan tapaan automaattisesti. Itse en käytä pitkiä juuri koskaan koska ajo on 90% kaupunkiseutua.
Käsittääkseni monissa uusissa autoissa (osassa tosin toimii päin persettä...)on jo ns. automaattiset pitkät. Niiden kanssa jos käyttää lisäpalkkia niin voi unohtaa että se palkkihan ei toimi samaan tapaan automaattisesti. Itse en käytä pitkiä juuri koskaan koska ajo on 90% kaupunkiseutua.
Kyllä se aikamoinen show on jos kytket lisävalon auton omien pitkien rinnalle järjestelmässä jossa on tosiaan käytössä nuo automaattiset pitkät. Erillisellä kytkimellähän tuo pitää tuommoisessa melkein laittaa. Vanhemmissa autoissa voi laittaa omien pitkien rinnalle ihan rauhassa kun niitä pitkiä operoidaan viiksestä.
Nuo automaattipitkät on tosiaan osassa autoja hyvinkin vammaisia, joku päivä juuri joku hiillosti takana tommoisten kanssa, sitten jonkun kuopan jälkeen se kytkeytyi pois ja tovin päästä jälleen päälle. Erittäin ärsyttävä keksintö jos eivät toimi kunnolla ja joutuu ajelemaan edellä. Firman touranissa oli tuollaiset muistaakseni, ikinä ei ole vastaantulijat ja rekkakuskit vilkutelleet valoja niin paljon kuin tuon vehkeen kanssa motarilla ajellessa.
Käsittääkseni monissa uusissa autoissa (osassa tosin toimii päin persettä...)on jo ns. automaattiset pitkät. Niiden kanssa jos käyttää lisäpalkkia niin voi unohtaa että se palkkihan ei toimi samaan tapaan automaattisesti. Itse en käytä pitkiä juuri koskaan koska ajo on 90% kaupunkiseutua.
Tarkoittanet matriisivaloja lisättynä apukaukovaloilla? Pirssissä on "perinteiset" ajovalot sekä automaattiset pitkät ja apukaukovalot ja kyllä apukaukovalot syttyvät/sammuvat ihan oikein pitkien kanssa
Mikähän tänään vaivasi mersukuskia... liityin päätielle rampilta kaistalle joka jatkuu jokusen kilometrin. Normaalisti jengi liittyy kaistalta siihen keskikaistalle joka on oikeanpuolisin kaista joka ei pääty n.40-60kmh, takaa 80kmh tulevien eteen. Itse kiihdytän aina tuolla päättyvällä kaistalla sinne maksimiin ja vaihdan kaistaa vasta sitten. Noh sama tänään ja kun vaihdan väljään väliin kahden auton väliin keksii takana tullut mersukuski lyödä heti pitkät päälle mielenosoituksena jostain. Ei tajua, ei saa liittyä hitaasti, ei saa liittyä täydellä vauhdilla eteen, ei saa ohittaakaan kai...
. Noh sama tänään ja kun vaihdan väljään väliin kahden auton väliin keksii takana tullut mersukuski lyödä heti pitkät päälle mielenosoituksena jostain. Ei tajua, ei saa liittyä hitaasti, ei saa liittyä täydellä vauhdilla eteen, ei saa ohittaakaan kai...
En tiedä mitä kongreettisesti oli "väljäväli"(*, mutta jos nyt jonoon pitää liittyä ja siellä joku pitää pientä turvaväliä että muuten asiallisesti liittyjä ärsyttää, niin onhan se sen pienin välin pitäjän oma vika.
Tietenkin jos tuossa olisi se tilanne että tuon takana oli tyhjää, niin silloin olisi se nyt vähän harkitsematonta väliin änkeä, ja silloin huomautuksesta otetaan opiksi. ja heilautus anteeksipyynnöksi.
(*
mutta jos kyse tiestä missä kiihdytyskaistat ja idea liittyä sekaan (lähinnä motari), eikä sellainen risteys missä odotetaan paikka mihin voidaan häiriöttä liitty.
En tiedä mitä kongreettisesti oli "väljäväli"(*, mutta jos nyt jonoon pitää liittyä ja siellä joku pitää pientä turvaväliä että muuten asiallisesti liittyjä ärsyttää, niin onhan se sen pienin välin pitäjän oma vika.
Tietenkin jos tuossa olisi se tilanne että tuon takana oli tyhjää, niin silloin olisi se nyt vähän harkitsematonta väliin änkeä, ja silloin huomautuksesta otetaan opiksi. ja heilautus anteeksipyynnöksi.
(*
mutta jos kyse tiestä missä kiihdytyskaistat ja idea liittyä sekaan (lähinnä motari), eikä sellainen risteys missä odotetaan paikka mihin voidaan häiriöttä liitty.
Olihan siellä tyhjää, mutta jos olen jo kelannut vauhtia enemmän kuin mersu koska mersu vaikutti päästävän jalan kaasulta odottaen että vedän katsomatta eteen, vedän reilulla turvavälillä olevaan väliin ja jatkan vasemmalle kaistalle heti katsottuani ettei vasemmalla kaistalla ole ketään tulossa ja jatkan alinopeutta kulkevan jonon ohittamista... mitä tein väärin?
No siitä varmaan vinkkas, en siitä ottaisi nokkiini, jos olisin arvioinut kiihdtyksen/paikan väärin ja eteen joutunut liittyyn. tulee mieleen että jotain sontaa sieltä lentänyt, esim kiveä. niin ehkä kiitos niistä.
Joku tulkkaa tuo 4s väliksi, joku toinen reilusti piedemmäksi, ja kolmannelle se voi reilu olla vain parin sekunnin väli. + sitten mihin kohtaan tuossa välissä lähdetään tuleen.
Mutta ilmeisesti joku nelikaistainen tie, jossa liittymiskaista, mutta vähän nihkeet tilat sovitella vauhtia.
Tarinassa ensimmäisenä tulee mieleen esim se että jotain irtotavaraa lentänyt.
Hyvän kuskin merkki että miettii mitä virheitä tapahtunut, miten voi toimia paremmin seuraavalla kerralla.
Jos vähän yleistetään, jos on siellä ohituskaistalla ollur reilusti mersun edellä ja vilkkupäällä ajoisa, ruhallinen ennustetava kaistan vaihto ei niin reilun turvavälein, niin roskien rinnalla tulee mieleen se että takana olisi ollut tyhjää, eli pieni virharvio mihin tähtää.
jos lisää pitää keksiä mitävoisi olla, niin vilkkuntoimivuus tsekata, harvoin ne viallisia, mutta ei mahdoton.
Olihan siellä tyhjää, mutta jos olen jo kelannut vauhtia enemmän kuin mersu koska mersu vaikutti päästävän jalan kaasulta odottaen että vedän katsomatta eteen, vedän reilulla turvavälillä olevaan väliin ja jatkan vasemmalle kaistalle heti katsottuani ettei vasemmalla kaistalla ole ketään tulossa ja jatkan alinopeutta kulkevan jonon ohittamista... mitä tein väärin?
Kuulostaa potentiaalisesti fiksulta tavalta liittyä liikennevirtaan ja mersukuskilla vaan oli joku irrationaalinen ärsytyksen aihe, kuten vaikka se, että "ohitit jonon / etuilit" tai muuta hassua. En tiedä. Ehkä ajatteli, että miksi siihen väliin piti tunkea, kun takanakin oli tilaa? Juu tiedän, jatkoit vasurille, mutta ehkä mersukuskin silmin olit tunkenut siihen hänen hyvään turvaväliinsä ja protestoi sitä siinä hetkessä?
Noissa liittymissä kuppaillaan aina välillä jotenkin ihmeellisesti, joten minä ainakin tykkään, jos siellä liittyjien letkan kärjessä joku tekee aremmille homman helpommaksi hyödyntämällä pitkää kiihdytyskaistaa silloin, kun sen voi fiksusti tehdä.
Pientä aamuvitutusta itsellä toki alla joten jäi vituttamaan tuollainen turha vilkuttelu... En tiedä, lähinnä vituttaa ylipäänsä nuo väärin liittymissä toimivat 40kmh 80kmh alueella suoraan tielle ajelijat, päätiellä himmailijat, kaistan vaihtajat yms jotka aiheuttavat tuota että jengi ei osaa enää reagoida jos joku liittyykin tielle sitä rajoituksen mukaista.
Ja en kyllä rehellisesti näe tehneeni mitään väärää. Jos tuolla etäisyydellä lentää tavaraa lasille niin aika rehellisesti voi voi. Ajoin mersun edellä olleen auton taakse, joten about sama määrä tavaraa sitä olisi lentänyt siitäkin. Ja tiellä ei loskaa vaan ihan rehtiä ja rehellistä märkää asfalttia ja itsellä kitkat, eli ei edes nastoja heiteltävänä (enkä ajele hiekoitetuilla teillä juurikaan joten todnäk ei liiemmin edes kiviä renkaissa).
Se syy ei selvinnyt tarinasta, sille on voinut olla jokin syy, voi olla vahinko, kaverin tervehdys.
Ikävää että mennyt noin pahasti tunteisiin, jos ei mikään soita kelloja, niin vaikea reakoida, jos vilkutteluja toistamiseen, sit uudestaan isommalla ajatuksella.
Tästä tuli mieleen ihan toinen tapaus, jossa viikonsisäisellä kelillä lensi yhdestä autosta tavallista enemmän sitä kiinteää tavaraa, oliko sitten tarttunut kitkoihin aiemmin, vai jostain asfalttisaumasta. No siinä ei ollut kyse jonnekkin vajaan kymmenen sekunnin päähän liittymistä, ja aikaisesta vilkun käytöstä. vaan enemmän sellaisesta "kehä reilua" vähän reilumasta.
Se syy ei selvinnyt tarinasta, sille on voinut olla jokin syy, voi olla vahinko, kaverin tervehdys.
Huoh.
Tästä tuli mieleen ihan toinen tapaus, jossa viikonsisäisellä kelillä lensi yhdestä autosta tavallista enemmän sitä kiinteää tavaraa, oliko sitten tarttunut kitkoihin aiemmin, vai jostain asfalttisaumasta. No siinä ei ollut kyse jonnekkin vajaan kymmenen sekunnin päähän liittymistä, ja aikaisesta vilkun käytöstä. vaan enemmän sellaisesta "kehä reilua" vähän reilumasta.
Well... lets agree to disagree tältä osin. Ei se vahinkovilkuttelu ollut, mersuja ei kaveripiirissä ole ja muuta järkevää syytä en keksi. Itse näen asian toisin, sinä toisin. Ja tuo voi voi kommentti, pointtina se että siinä vaiheessa koen etten ole enää vastuussa koska etäisyys oli tarpeeksi väljä ja jos jotain lensi, se olisi voinut lentää edellä ajavaltakin ihan yhtä isolla todennäköisyydellä kuin minun autostani. Ei se enää ihmettelemällä muutu.
Ihan yksinkertaisista liikennesäännöistä saa monimutkaisia, jos lähtee arvailemaan muiden ajatuksia. Niitä kun riittää.
Eikös olis kiva, jos liittymästä kiihdyttävää ajoneuvoa ei lähtisi ohittamaan ja vaikeuttamaan tielle liittymistä. Ei minua haittaa löysätä kaasua. Terve maalaisjärki sen sanoo, että tulee riskitilanne. Sieltä tulevalle raskaalle liikenteelle ei kannata lähteä opettamaan liikennesääntöjä vaikka olisi miten oikeassa jne.
Vilkkaassa liikenteessä helposti joutuu riskitilanteisiin jos ei yhtään ennakoi.
Jokainen on vastuussa itse esim. oman auton tuulilasiin lentäneistä kivistä, että johan hassuksi menee jos se toisin olisi.
Well... lets agree to disagree tältä osin. Ei se vahinkovilkuttelu ollut, mersuja ei kaveripiirissä ole ja muuta järkevää syytä en keksi. Itse näen asian toisin, sinä toisin. Ja tuo voi voi kommentti, pointtina se että siinä vaiheessa koen etten ole enää vastuussa koska etäisyys oli tarpeeksi väljä ja jos jotain lensi, se olisi voinut lentää edellä ajavaltakin ihan yhtä isolla todennäköisyydellä kuin minun autostani. Ei se enää ihmettelemällä muutu.
No ehkä se sitten oli vaan joku sekopää. Tsekkaa vielä että vilkut/valot kunnossa, ja kai tuossa se oppi jäi että yrittää tähdätä paremmin, jos paikassa on jotain näkyvyyttä.
No ehkä se sitten oli vaan joku sekopää. Tsekkaa vielä että vilkut/valot kunnossa, ja kai tuossa se oppi jäi että yrittää tähdätä paremmin, jos paikassa on jotain näkyvyyttä.
Olenko muuten ihan sekaisin, mutta tuntuuko muista siltä että tässä olisi yhtäkkiä ollut paljon vähemmän pimeitä periä kun vielä pari kolme viikkoa aiemmin. Olisiko ne pari myräkkää vähän herätelleet vai onko vain sattumaa?
Ihan yksinkertaisista liikennesäännöistä saa monimutkaisia, jos lähtee arvailemaan muiden ajatuksia. Niitä kun riittää.
Eikös olis kiva, jos liittymästä kiihdyttävää ajoneuvoa ei lähtisi ohittamaan ja vaikeuttamaan tielle liittymistä. Ei minua haittaa löysätä kaasua. Terve maalaisjärki sen sanoo, että tulee riskitilanne. Sieltä tulevalle raskaalle liikenteelle ei kannata lähteä opettamaan liikennesääntöjä vaikka olisi miten oikeassa jne.
Kyllä minä ainakin liittymästä tulevana oletan että päätiellä ajavat jatkavat tasaista nopeuttaan eteenpäin ja katson sopivan välin liittyä jonkun taakse. Jos siinä päätiellä sitten aletaan nostelemaan jalkaa kaasulta, niin ennakoitavuus kärsii melkolailla ja vaaratilanteita syntyy. Oletan sopivalla vauhdilla pääseväni taaksesi ja sitten yhtäkkiä ajellaankin rinnakkain kun päätiellä aletaan kohteliaisuuttaan kikkailemaan. Minullahan se kolmio liittyjänä on ja velcollisuus etsiä itselle oikea liittymisväli. Eli nimenomaan kuten sanoit; mennään liikennesääntöjen mukaan eikä aleta kikkailemaan siellä päätielläkään millään vauhdin pumppauksilla suuntaan eikä toiseen. (pl. raskas liikenne)
Kyllä minä ainakin liittymästä tulevana oletan että päätiellä ajavat jatkavat tasaista nopeuttaan eteenpäin ja katson sopivan välin liittyä jonkun taakse. Jos siinä päätiellä sitten aletaan nostelemaan jalkaa kaasulta, niin ennakoitavuus kärsii melkolailla ja vaaratilanteita syntyy. Oletan sopivalla vauhdilla pääseväni taaksesi ja sitten yhtäkkiä ajellaankin rinnakkain kun päätiellä aletaan kohteliaisuuttaan kikkailemaan. Minullahan se kolmio liittyjänä on ja velcollisuus etsiä itselle oikea liittymisväli. Eli nimenomaan kuten sanoit; mennään liikennesääntöjen mukaan eikä aleta kikkailemaan siellä päätielläkään millään vauhdin pumppauksilla suuntaan eikä toiseen. (pl. raskas liikenne)
Niin no ihmiset on hirveän huonoja arvioimaan muiden ajoneuvojen nopeutta. Kun näkee, että liittymästä tulossa letka autoja, on mulla se itsesuojeluvaisto mielessä, että voin ihan hyvin löysätä kaasua. En väistä vasemmalle, jos ei ole aivan pakko. Kyllä sieltä liittymästä nyt ajaa niin sekalaista seurakuntaa, etten voi kyllä ennakoida tuleeko sieltä kylkeen vai miten. Eipä kiinnosta pitää oikeuksista kiinni ja lähtee valoshowta pitämään.
Liittymästä tulijan kannattaa ymmärtää myös, että sopeutuva vakionopeudensäädin voi aiheuttaa vaaratilanteita, kun se voi lähteä kiihdyttämään liittymätien kohdalla automaattisesti ja estää liittymisen tielle. Järkevä kuski ei noin tekisi, vaikka tietenkin etuoikeutettu onkin.
Kyllä minä ainakin liittymästä tulevana oletan että päätiellä ajavat jatkavat tasaista nopeuttaan eteenpäin ja katson sopivan välin liittyä jonkun taakse. Jos siinä päätiellä sitten aletaan nostelemaan jalkaa kaasulta, niin ennakoitavuus kärsii melkolailla ja vaaratilanteita syntyy. Oletan sopivalla vauhdilla pääseväni taaksesi ja sitten yhtäkkiä ajellaankin rinnakkain kun päätiellä aletaan kohteliaisuuttaan kikkailemaan. Minullahan se kolmio liittyjänä on ja velcollisuus etsiä itselle oikea liittymisväli. Eli nimenomaan kuten sanoit; mennään liikennesääntöjen mukaan eikä aleta kikkailemaan siellä päätielläkään millään vauhdin pumppauksilla suuntaan eikä toiseen. (pl. raskas liikenne)
Jos paikka missä näkyvyyttä ja ajoissa sen paikan valitsee, niin onneksi harvoin noissa hämmingiä syntyy liittyjän kannalta(**, mutta kuvailusi ongelma seuraa helposti jos kesken matkan joutuu muuttamaan sitä väliä mihin pyrkiin, vähän himmaileen, niin varsinaisella väylällä oleva alkaa sitten "kilpaa" himmaileen, jos ei pääse vaihtaan kaistaa, toki ymmärettävää (ihan kokemuksella). Jos alla tavallinen lousku, niin mitäs siinä voi tehdä, vähän terävämpi hiljennys, että aikeet selviää. (*
(**
Siis pääväylällä se kenenkä perää tähtää ei voi erehtyä, kun jos ns takaapäin tulee. Jos se kenenkä eteen tähtää alkaa väisteleen, niin ei haittaa. Todennäköisesti kyse tilanteesta missä tilaa tarviikin.
(*
Tässä oletus ettei omassa kontissa ole joku kusipää, jos on niin todennäköisesti se sikailee tilanteen muutenkin.
Toki joku miettii että vilkkua hitusen myöhemmin , ja ajolinja selkeä vakaa.
Kyllä minä ainakin liittymästä tulevana oletan että päätiellä ajavat jatkavat tasaista nopeuttaan eteenpäin ja katson sopivan välin liittyä jonkun taakse. Jos siinä päätiellä sitten aletaan nostelemaan jalkaa kaasulta, niin ennakoitavuus kärsii melkolailla ja vaaratilanteita syntyy. Oletan sopivalla vauhdilla pääseväni taaksesi ja sitten yhtäkkiä ajellaankin rinnakkain kun päätiellä aletaan kohteliaisuuttaan kikkailemaan. Minullahan se kolmio liittyjänä on ja velcollisuus etsiä itselle oikea liittymisväli. Eli nimenomaan kuten sanoit; mennään liikennesääntöjen mukaan eikä aleta kikkailemaan siellä päätielläkään millään vauhdin pumppauksilla suuntaan eikä toiseen. (pl. raskas liikenne)
Kyllä. Just näin. Tasaista vauhtia liikkuvaan autoon nähden on paljon helpompi sovittaa se oma vauhti.
Jos mä nään, että mun vasemmalla / liityttävän tien oikealla kaistalla ajoneuvo saavuttaa mua hiljalleen, mutta on kuitenkin sen verran lähellä etten vielä viitsi leikata eteen ja mulla on itselläni vielä alle tai noin suurin sallittu kyseiselle tielle, niin mun on siitä helppo polkasta (olettaen, että edessä tilaa) vähän kaasua ja liittyä sen eteen. Toisaalta jos mun edessä on joku arpomassa tai muuten vain ahdasta, niin mä tiedän ettei mun tarvitse kuin vähän itse himmata kaasua ja pääsen näppärästi liittymään sen minua hiljalleen saavuttavan taakse.
Nyt jos se saavuttavan ajoneuvon nopeus muuttuukin vaikka niin, että se hidastaa vauhtia - kenties mun kanssa samaa tahtia, niin hankaloittaahan se ensinnäkin mun tilannetta (kyllä, voin tässä vaiheessa luultavasti taas polkaista vähän kaasua, kun siihen eteen on syntynyt oletettavasti tilaa, ellei edessä tapahdu samanlaista perseilyä), mutta mun hidastaessa mahdollisesti mun perässä tulevatkin joutuvat hidastamaan ja samaan aikaan oikean kaistan mahdollisen jonon välit tiivistyy, aletaan tekemään kamikaze-vaihtoja vasurille jne. Kaikki se (edelleen mahdollinen) hulabaloo vain sen takia, että otetaan ennakoitavuus pois.
Näissä nyt on tosi paljon muuttujia ja tämäkin on vain yksi epäsuotuisa esimerkki. Siinä jos sen saavutavan ajoneuvon perässä onkin metrin-parin turvaväleillä useamman auton letka, eikä riittävää varmuutta, että pääsenkö liittymään sen saavuttavan auton eteen, niin jäisin mahdollisesti himmailemaan kiihdytyskaistan alkuun ottaen itselleni tilaa kiihdyttää hetken päästä ja suosiolla tähdännyt heidän taakseen. Hyvin usein näitä pystyy havainnoimaan riittävän ajoissa.
Samalla tavalla oon jäänyt himmailemaan, jos meitä liittyjiä vetää joku hieman epävarman oloinen kuljettaja ja meidän välissä on vielä vaikka kolme autoa, jotka kaikki hinaa toistensa puskureissa, kun se yksi arkailee edessä. Siinä on vaan kaikkien turvallisuuden kannalta fiksumpi jättää vähän väliä ja antaa pelivaraa sille kohta alkavalle sirkukselle.
Kylläpä veetutti äskön. Olin liittymässä motarille ja näin, että vierelle valuu omaan elämäänsä kyllästynyt karavaanari samaa vauhtia. Motarilla 100 rajoitus ja itsellä vähän reilut juuri ennen kiihdytyskaistan alkua, niin eikös tämä karavaanari kiihdytä etten vaan pääse hänen edelle. Onneksi oma auto kiihtyy sen verran, että kiihdytyskaistan lopussa vauhtia reilu 120 ja juuri ja juuri pääsin tämän asuntoauton eteen ennen kuin kaista loppui. Eikä siinä vielä kaikki, hän päättää lyödä pitkät päälle ja ajeli noin 5km puskurissa kiinni pitkät päällä kunnes kyllästyi ja alkoi ajelemaan taas normaalia vauhtia ja jäi taakse köröttelemään.
Ihme pelle!
Kylläpä veetutti äskön. Olin liittymässä motarille ja näin, että vierelle valuu omaan elämäänsä kyllästynyt karavaanari samaa vauhtia. Motarilla 100 rajoitus ja itsellä vähän reilut juuri ennen kiihdytyskaistan alkua, niin eikös tämä karavaanari kiihdytä etten vaan pääse hänen edelle. Onneksi oma auto kiihtyy sen verran, että kiihdytyskaistan lopussa vauhtia reilu 120 ja juuri ja juuri pääsin tämän asuntoauton eteen ennen kuin kaista loppui. Eikä siinä vielä kaikki, hän päättää lyödä pitkät päälle ja ajeli noin 5km puskurissa kiinni pitkät päällä kunnes kyllästyi ja alkoi ajelemaan taas normaalia vauhtia ja jäi taakse köröttelemään.
Ihme pelle!
Outoa. Tätä tapahtuu hyvin harvoin, mutta nyt viime päivinä on käynyt itsellenikin vastaavaa kolme kertaa kahden päivän aikana. Mitähän tautia nyt on liikkeellä joka saa ihmiset käyttäytymään noin?
Outoa. Tätä tapahtuu hyvin harvoin, mutta nyt viime päivinä on käynyt itsellenikin vastaavaa kolme kertaa kahden päivän aikana. Mitähän tautia nyt on liikkeellä joka saa ihmiset käyttäytymään noin?
Poikkeamat rutiineihin aiheuttavat valmiiksi loppuunajetuille hermosairautta. Lakkoilu onkin yllättävän stressaavaa kun lapset ja akka vaativat että mennään sinne sun tänne. Rahatkin menee.
Liikenteessä mennään niin vähällä järjellä, että pitäs oikeasti hirvittää.
Olen huomannut törkeyksiin liikenteessä syyllistyvän enemmän premium- ihmisten. Köyhillä ei silleen ole varaa sellaiseen, ellei sitten ole täysin pitelemättömien kirjoissa jo muutenkin.
Myös päihdekuskit toinen lukunsa. Eipä kannata analysoida enempää, koska ei kohta uskalla edes ajaa.
Näissä nyt on tosi paljon muuttujia ja tämäkin on vain yksi epäsuotuisa esimerkki. Siinä jos sen saavutavan ajoneuvon perässä onkin metrin-parin turvaväleillä useamman auton letka, eikä riittävää varmuutta, että pääsenkö liittymään sen saavuttavan auton eteen, niin jäisin mahdollisesti himmailemaan kiihdytyskaistan alkuun ottaen itselleni tilaa kiihdyttää hetken päästä ja suosiolla tähdännyt heidän taakseen. Hyvin usein näitä pystyy havainnoimaan riittävän ajoissa.
Samalla tavalla oon jäänyt himmailemaan, jos meitä liittyjiä vetää joku hieman epävarman oloinen kuljettaja ja meidän välissä on vielä vaikka kolme autoa, jotka kaikki hinaa toistensa puskureissa, kun se yksi arkailee edessä. Siinä on vaan kaikkien turvallisuuden kannalta fiksumpi jättää vähän väliä ja antaa pelivaraa sille kohta alkavalle sirkukselle.
En tidä millaista liittymää nyt miellessäsi ajattelet. Joten en siitä kommentoi, vaan esim tyypillisempää motarille liittymistä.
Nuo on todellä arsyttäviä jotka tulee rampilla/kiihdytyskaistalla kontissa, niiden osalta voi odottaa yllättäviä vetoja. Edelläoleva voi paljon helmpommin hanskata, tai on siis pitkälti kiinni omista valinnoista, mutta virhearviointeja voi tulla, jos edellä oleva voikin olla reipas ja yllättäen kadota maisemaan, no se ei ole vaarallista. (joo, sori kärjityst)
Mutta motarille liittyminen, niin vähän menee oman vika arvion piikkiin jos kiihdytyskaistan alussa joutuu himmaan sen takia että edessä on yksi, tai useampi tahmaa, en väitä etteikö joskus siellä voi olla tukko jonka kuvittelee purkautuvan ennenkun sen saavuttaa. Jolloin pakko himmata siihen mihin jo kerinnyt..
Mutta motarille liittyminen, niin vähän menee oman vika arvion piikkiin jos kiihdytyskaistan alussa joutuu himmaan sen takia että edessä on yksi, tai useampi tahmaa, en väitä etteikö joskus siellä voi olla tukko jonka kuvittelee purkautuvan ennenkun sen saavuttaa. Jolloin pakko himmata siihen mihin jo kerinnyt..
Samaa mieltä. Näytän upealla paint-piirroksella mitä tarkoitin. Yksityiskohdat tästä tapauksesta saattaa hieman poiketa varsinaisesta, mutta tilanne meni kuta kuinkin näin:
Sinisellä oikealla kaistalla pysyneet ajoneuvot.
Vihreällä vaihtaja.
Punainen vetää letkaa ehkä neljää-viittäkymppiä.
Mustat ajoneuvot halusivat kiihdyttää, mutta päätyvät lyhyin turvavälein punaisen perään.
Violetti olen minä.
Sijainnit suuntaa-antavia, mutta tuossa kaarteessa nostin jalan kaasulta, kun huomasin punaisen auton haasteet. Etummaisen sinisen auton nopeus olisi mahdollistanut letkan ainakin kahden ensimmäisen auton liittymisen hänen eteensä, mikäli olisivat kelanneet 80 km/h edes mittarinopeutta. Tuossa oli tilaa kiihdyttää siihen kahdeksaankymppiin tuhnummallakin menopelillä. Voi olla, että liittymä oli punaiselle tuntematon, mutta tuosta olisi tämän ketjun vakkareista ehtinyt luultavasti kolmekin tuon sinisen auton eteen. No, se siitä. Punainen joka tapauksessa rullaili sitä neljää-viittäkymppiä, eikä mustista autoistakaan kukaan oikein voinut sinisen ja vihreän takia liittyä, kunnes vihreä sitten vaihtaa kaistaa avaten riittävän välin koko sakille. Joku noista mustista sinkos tietysti suoraan vasurille ja taisi se punainen arkailla niitä takaa liittyviäkin.
Koska itse hölläsin kaasua, niin tuo taaempi sininen auto oli päässyt etenemään omaa matkavauhtiaan niin pitkälle, että kun itse kiihdytin samaan nopeuteen, pääsin liittymään suoraan hänen taakseen.
Meillä oli varmaan mielessä vähän eri asiat ja olen edelleen samaa mieltä, että jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta parikymmentä metriä myöhemmin ja joutunut himmailemaan tuossa jonon perässä, niin silloin kyseessä olisi ehdottomasti ollut virhearvio. Nyt nimenomaan ennakoin tuon sirkuksen ja omalla toiminnallani vältin sen eskaloitumisen tuon enempää.
Samaa mieltä. Näytän upealla paint-piirroksella mitä tarkoitin. Yksityiskohdat tästä tapauksesta saattaa hieman poiketa varsinaisesta, mutta tilanne meni kuta kuinkin näin:
Sinisellä oikealla kaistalla pysyneet ajoneuvot.
Vihreällä vaihtaja.
Punainen vetää letkaa ehkä neljää-viittäkymppiä.
Mustat ajoneuvot halusivat kiihdyttää, mutta päätyvät lyhyin turvavälein punaisen perään.
Violetti olen minä.
Sijainnit suuntaa-antavia, mutta tuossa kaarteessa nostin jalan kaasulta, kun huomasin punaisen auton haasteet. Etummaisen sinisen auton nopeus olisi mahdollistanut letkan ainakin kahden ensimmäisen auton liittymisen hänen eteensä, mikäli olisivat kelanneet 80 km/h edes mittarinopeutta. Tuossa oli tilaa kiihdyttää siihen kahdeksaankymppiin tuhnummallakin menopelillä. Voi olla, että liittymä oli punaiselle tuntematon, mutta tuosta olisi tämän ketjun vakkareista ehtinyt luultavasti kolmekin tuon sinisen auton eteen. No, se siitä. Punainen joka tapauksessa rullaili sitä neljää-viittäkymppiä, eikä mustista autoistakaan kukaan oikein voinut sinisen ja vihreän takia liittyä, kunnes vihreä sitten vaihtaa kaistaa avaten riittävän välin koko sakille. Joku noista mustista sinkos tietysti suoraan vasurille ja taisi se punainen arkailla niitä takaa liittyviäkin.
Koska itse hölläsin kaasua, niin tuo taaempi sininen auto oli päässyt etenemään omaa matkavauhtiaan niin pitkälle, että kun itse kiihdytin samaan nopeuteen, pääsin liittymään suoraan hänen taakseen.
Meillä oli varmaan mielessä vähän eri asiat ja olen edelleen samaa mieltä, että jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta parikymmentä metriä myöhemmin ja joutunut himmailemaan tuossa jonon perässä, niin silloin kyseessä olisi ehdottomasti ollut virhearvio. Nyt nimenomaan ennakoin tuon sirkuksen ja omalla toiminnallani vältin sen eskaloitumisen tuon enempää.
Tossa hyvä esimerkki mitä noissa voi sattua. Siinä sitten vaan jäitä hattuun, minusta vihreä ja violetti toimi tossa hyvin. Punainen luulavasti joku vasta kortin saanut arka kuski,
pelkäsi mennä tohon eteen kovemmalla vauhdilla ja toimi silloin tossa oikein. Mäkin olen tollasissa jättäytynyt ja katsellut miten tolla rampilla oleva jono etenee. Niin saa itse vauhin liikenteen mukaiseksi.
Toi punanen olisi vaikka saattanut pysähtyä.
Jos siellä ajetaan perässä kiinni, voi ajaa sitten hitaasti. Aina pitää jättää riittävä väli. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Siksi minäkin jään aina ihmettelemään ihmisten typeryyttä kauempaa.
Voi toki olla vanhus lähtenyt liikenteeseen, mutta voi siinä olla sitä pelkoa, että joku ajaa perään. No turvallisempaa ajaa sitten hitaammin.
Samaa mieltä. Näytän upealla paint-piirroksella mitä tarkoitin. Yksityiskohdat tästä tapauksesta saattaa hieman poiketa varsinaisesta, mutta tilanne meni kuta kuinkin näin:
Sinisellä oikealla kaistalla pysyneet ajoneuvot.
Vihreällä vaihtaja.
Punainen vetää letkaa ehkä neljää-viittäkymppiä.
Mustat ajoneuvot halusivat kiihdyttää, mutta päätyvät lyhyin turvavälein punaisen perään.
Violetti olen minä.
Sijainnit suuntaa-antavia, mutta tuossa kaarteessa nostin jalan kaasulta, kun huomasin punaisen auton haasteet. Etummaisen sinisen auton nopeus olisi mahdollistanut letkan ainakin kahden ensimmäisen auton liittymisen hänen eteensä, mikäli olisivat kelanneet 80 km/h edes mittarinopeutta. Tuossa oli tilaa kiihdyttää siihen kahdeksaankymppiin tuhnummallakin menopelillä. Voi olla, että liittymä oli punaiselle tuntematon, mutta tuosta olisi tämän ketjun vakkareista ehtinyt luultavasti kolmekin tuon sinisen auton eteen. No, se siitä. Punainen joka tapauksessa rullaili sitä neljää-viittäkymppiä, eikä mustista autoistakaan kukaan oikein voinut sinisen ja vihreän takia liittyä, kunnes vihreä sitten vaihtaa kaistaa avaten riittävän välin koko sakille. Joku noista mustista sinkos tietysti suoraan vasurille ja taisi se punainen arkailla niitä takaa liittyviäkin.
Koska itse hölläsin kaasua, niin tuo taaempi sininen auto oli päässyt etenemään omaa matkavauhtiaan niin pitkälle, että kun itse kiihdytin samaan nopeuteen, pääsin liittymään suoraan hänen taakseen.
Meillä oli varmaan mielessä vähän eri asiat ja olen edelleen samaa mieltä, että jos olisin havahtunut tilanteeseen vasta parikymmentä metriä myöhemmin ja joutunut himmailemaan tuossa jonon perässä, niin silloin kyseessä olisi ehdottomasti ollut virhearvio. Nyt nimenomaan ennakoin tuon sirkuksen ja omalla toiminnallani vältin sen eskaloitumisen tuon enempää.
Kommentoin tosiaan yleisluenteisesti aiemmin
Violetti ilman muuta oikein, heti kun havaitsi tukon, niin jäi odottaa, ei siinä oikein voi muuta tehdä.
Mustat ilman muuta topänneet pahasti, jos oletetaan että punainen ei missään vaiheessa ole saavuttanut suurempaa nopeutta.
Vihreä ilmanmuta oikein, jos ja kun havaitsee vaikeantilanteen, toivottavasti saman myös sininen.
Jos ramppion kovasti peitteinen, ettei näe kunnolla eteen tietä niin siellä voi tulla yllätyksiä vastaan, nuhasella autolla haasteellisia jos pitäisi jo rampilla ottaa vauhtia. (joo, esimerkissäsi ei ollut tarvetta), oma lukunsa on sitten ne rampit missä ei näy sinne tielle mihin tarkoitus liittyä.
Yleisellä kokemuksella rampilta tulee niin usein possujunia että siksi oletin että nuo mustat on ihan itse mokanneet