Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 197
Tuntuu kyllä viime vuosina Volvo kuskit nostaneen profiiliaan autoteiden kusipäinä samalla kun ainakin BMW puolella hieman rauhoituttu.
80-luvun lopun ja 90-luvun alun edustajia on saamassa ensimmäisiä premium-autojaan, ja jos lapsia niin se ensimmäisten vuosien paine näkyy liikenteessäkin. Tämä rauhoittuu kyllä. Kymmenen vuoden päästä samoin puhutaan tesla-kuskeista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 338
Nämä ärsyttää:


Tilanne sujui hyvin kun oli tilaa, eikä ruuhkaa ja ilmeisen kokeneita kuljettajia ympärillä. Kokemattomia kuskeja ja ruuhkaa niin on ketjukolarin ainekset olemassa.
Täähän on siisti vielä ja tosiaan ihan "hyväksyttävä" vaikka aika kusipäinen liike.

Hämeenlinnassa tiiriön ramppiin on tässä lähiaikoina kaksi kaveria suorittanut vasemmalta suoraan ramppiin liikkeen siitä kohdin kun rampin katkoviiva jo loppunut ja alkaa se V kuvio. Eli aivan viimemetrillä ja kivet lentäen. Ei tuota edes uskoisi ennenkun itse näkee. Parasta toki että näillä ei ollut vasurilla mikään kiire keretä ohi mistään, vaan herääminen tapahtui 100m ennen ramppia.

Tommonen yllämainittu persereikä kun suorittaisi ko. manööverin 5m mun keulasta niin se ei kyllä paikalta poistuisi ilman keskustelua. Nämä mun todistamat keissit on on 200m päästä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 437
Nämä ärsyttää:


Tilanne sujui hyvin kun oli tilaa, eikä ruuhkaa
Kun oli tilaa, eikä ruuhkaa, eikä kukaan joutunut tekemään mitään jarrutuksia tai väistöjä tuon takia, niin mikä tuossa varsinaisesti oli ongelma? Varsin puhdas ja vaaraton suoritus, vaikka keskimääräistä vauhdikkaampi kyllä. Sitten on eri juttu kun muut saa jarrutella tuollaisen takia tai jätetään sinne viimetippaan että alkaa kiveä lentämään. Tuossahan oli kuitenkin ihan hyvä kohta liittyä rampille ja reiluhko välimatka seuraavaksi takana olevaan.

Mä näen suurempana ongelmana tuon toisinpäin. Eli ne autoilijat jotka ovat liittymässä alas sinne kehälle/moottoritielle ja ampuvat sieltä suoraan vasemmalle kaistalle (tai suoraan välittömästi sille oikealle kaistalle ilman kiihdytyskaistan käyttöä) eivätkä näin ollen ehdi ollenkaan havainnoimaan muita ennen kaistanvaihtoaan.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 437
Ihan turha riskinotto ja hyöty täysin olematon. Oli puhdasta sattumaa, että tuo toinenkin auto poistui moottoritieltä joten se oli jo hidastamassa sopivasti vauhtiaan eikä tullut häirityksi tuon manööverin vuoksi. Vähäinen liikenne ei myöskään ole mikään syy käyttäytyä röyhkeästi liikenteessä. Poliisi palkitse tuollaisesta teosta päiväsakoilla.
Hyöty täysin nolla ja röyhkeä kyllä, mutta ei tuosta sakkoa saa mitenkään (jos ei ylinopeutta ole tutkattu), siinähän oli vielä vilkkukin käytössä. Ymmärrän kyllä alunperäisen pointin, eli nuo ahtaaseen väliin viimemetreillä kiilaavat, mutta tuo ei ole kovin hyvä esimerkki sellaisesta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
@asentaja1 kojelautakamerat käyttävät kalansilmälinssiä, jolloin etäisyydet näyttävät videolla pidemmiltä kuin mitä ne ovat todellisuudessa.
Törttöilyä tuo oli, miksei ennakoinut poistumistarvetta, vaan viimetipassa 2 kaistan yli. Ne merkit rampista on noin 1.5 km ennen ramppia nähtävillä.

Vilkkua kyseinen auto EI käyttänyt. Sattui vaan jarrutuksen lomassa käsi lipsahtamaan vilkulle kun autoa jo siirrettiin toiselle kaistalle. Ei näin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 741
Onhan tuollainen perseily ihan helvetin epäkohteliasta ja moukkamaista puuttumatta siihen milloin se on laitonta ja vaarallista ja milloin ei. Ihmisten, jotka lähtevät joka päivä liikenteeseen matkustajina kuljettajan paikalla, vittuillakseen, kiusatakseen tai kilparadalle, pitäisi mennä bussilla tai säästää happea meille muille.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 457
Joskus tilanne voi olla se että oikealla kaistalla ajetaan reilua alinopeutta ja sen takia ajetaan vasemmalla kaistalla rajoitusten mukaista nopeutta, sitten se ramppi joskus tuleekin vastaan hieman "yllättäen" jos ei ole tuttu tie kyseessä.
Ja monesti tilanne on myös se että sinne oikealle kaistalle ei tahdo päästä takaisin koska monen alinopeutta ajavan itsetunnolle ottaa se kun muut ohittaa ja aletaan sitten kiihdyttää siinä vierellä...
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 336
Joskus tilanne voi olla se että oikealla kaistalla ajetaan reilua alinopeutta ja sen takia ajetaan vasemmalla kaistalla rajoitusten mukaista nopeutta, sitten se ramppi joskus tuleekin vastaan hieman "yllättäen" jos ei ole tuttu tie kyseessä.
Ja monesti tilanne on myös se että sinne oikealle kaistalle ei tahdo päästä takaisin koska monen alinopeutta ajavan itsetunnolle ottaa se kun muut ohittaa ja aletaan sitten kiihdyttää siinä vierellä...
Jos ramppi tulee yllättäen ohituskaistalla mennessä, kannattaisi vaan jatkaa seuraavaan ramppiin ja tulla sieltä takaisin. Ei maksa vaivaa tehdä hätiköityjä liikkeitä enää tuossa kohtaa, kun et kuitenkaan voi olla varma, mihin se johtaa. Tuolla päin kuitenkin seuraava ramppi olisi ollut vastassa hyvin pian, ei siinä matka-aika juuri muutu.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 457
Jos ramppi tulee yllättäen ohituskaistalla mennessä, kannattaisi vaan jatkaa seuraavaan ramppiin ja tulla sieltä takaisin. Ei maksa vaivaa tehdä hätiköityjä liikkeitä enää tuossa kohtaa, kun et kuitenkaan voi olla varma, mihin se johtaa. Tuolla päin kuitenkin seuraava ramppi olisi ollut vastassa hyvin pian, ei siinä matka-aika juuri muutu.
On myös paikkoja joissa se seuraava ramppi on useiden kilometrien päässä. Ja jos tie ei ole tuttu niin hankala tietää...


Ramppi tulee "yllättäen" vastaan maassa missä on ehkä maailman parhaat liikenneopasteet!? :zoom:

Tunnistan kyllä tämän possujunan oikealla kaistalla, varsinkin kehällä missä voi ihan hyvin ajaa myös sitä vasenta kaistaa ja ajatusmallin että minun eteen et tule, mutta kyllä se nyt olisi suotavaa ryhmittyä oikealle kaistalle viimeistään 100-200m ennen ramppia...

Ehkä sellaisin vittumaisin asia on se että nykyään liikenteessä ensin käännetään ja sitten EHKÄ laitetaan vilkku päälle ja sitten vain tullaan siihen eteen ja pahimmassa tapauksessa 10-30km/h nopeuserolla jolloin se pääväylää ajava joutuu jarruttamaan ja näitä näkee joka päivä tuolla!

Kun oikea tapa on laittaa se vilkku ensin päälle, sitten katsotaan väli ja asetetaan se nopeus samaksi kun tiellä mihin ollaan liittymässä ja ennen kaistanvaihtoa ollaan vielä varmistuttu siitä että siinä on oikeasti tilaa ja sitten vaihdetaan kaistaa häiritsemättä muuta liikennettä!
Joskus se aikaisempi opaste saattaa jäädä huomaamatta vaikka sen takia kun on juuri rekan vierellä vasemmalla kaistalla...

Toki vilkku pitäisi aina laittaa ensin päälle, sitten katsoa peiliin ja vaihtaa kaista vain jos sen voi tehdä ilman tuollaista tilannetta että muut joutuu tekemään jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 338
Ko. suorittajat saa mielihyvin tulla ostelemaan uusia tuulilaseja muille autoilijoille jossei voi vähän malttaa.
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
199
Tuossa videon paikassa on useampi opastekyltti, 1,5km, 500m ja vielä kolmas rampin alun kohdalla, jos mitään noista ei näe niin suosittelen julkisia...
Näki tai ei niitä opasteita, niin tuossa kyseisessä videonpätkässä nyt sen suuremmin ole vikaa; tilaa on ihan hyvin liittyä sinne rampille, eikä siinä seuraava auto joudu sen takia jarruttamaan. Tosin ajansäästö on olematon ja tuollainen suoraan kahden kaistan yli ajaminen nykyään (ollut aina?) kiellettyä tieliikennelaissa. Sitä en kiellä, etteikö tuollainen ajaminen ole hiukan turhaa. Mutta ei tuossa nyt mitään varsinaista vaaratilannetta synny kenellekään niin kumman paljon se ihmisiä silti ärsyttää :cigarbeye:
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
Ko. suorittajat saa mielihyvin tulla ostelemaan uusia tuulilaseja muille autoilijoille jossei voi vähän malttaa.
Jep, yksi tollainen Volvo ”kuski”, 50+ ikävuosissa olllut mies, on minulle yhden tuulilasin velkaa. Hyppäs suoraan eteen ja kivi mun lasiin. Säälittävän ajotaidoton kuski.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 336
Tuosta sellainen vielä ehkä riskimpi sijainti, jota välillä näkee, on Länsiväylällä Helsingin suuntaan vähän ennen Isoa Omenaa, kun joku päättää sieltä vasemmalta kaistalta vetää kahden kaistan yli ja vähän hiekkaa heittäen ylös Ison Omenan ramppiin. Tai vaikka siltä keskimmäiseltä kaistalta. Ja ne on sellaisia äkkiliikkeitä, joissa en helposti usko, että kuski olisi oikeasti ehtinyt katsoa peileistä etukäteen tilanteen. Näissä tilanteissa taas yleensä näkee, että Kehä II:lle tai Omenaan jo ryhmittyneet autot joutuvat käyttää jalkaa jarrulla.

Se että se tuossa videolla onnistui suhteellisen rauhallisesti ei kuitenkaan tarkoita, että tuollainen tapa olisi fiksua omaksua. Muuten siitä tulee se ensimmäinen reaktio aina kun huomaa, että se oma liittymä onkin jo kohdalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Toistensa perseitä nuuskiva possujuna oikealla, itse jumissa jonkun takana vasemmalla, niin kyllähän se ramppi voi päästä "yllättämään" vaikka miten tietäisi missä se ramppi on. Varsinkin tuo Ison omenan tilanne voi olla sellainen, siellä on aikamoinen letkajenkka joskus oletettavasti tuota ramppia seuraavan kehä 2:n rampin takia. Videolla kuski teki toki virhearvion minkä auton välistä rampille kannattaa mennä, olisi pitänyt mennä kuvaajan auton edestä - sit varman olisi tullut porua turvaväleistä? IMHO tuo videon tilanne ei ollut nyt niin paha, että siitä olisi mitänyt mitään julkaista. Toisinpäin rampilta hitaan rekan takaa suoraan vasurille 120 km/h osuudelle jo kiihdyttävän letkan eteen vaikka kehä 3 -> 1-tie on paljon karmeampaa katsottavaa.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 843
Toistensa perseitä nuuskiva possujuna oikealla,
Juu, oot oikeassa. "Turvaväli" videolla taisi olla noin 1.5 sek. Eli perus kännykkää ym tuijottavan paras reaktioaika. Tästä syystä nämä eteläsuomalaisten halveksimat kunnon turvavälit ovat tärkeitä, vähentävät radikaalisti riskialttiita tilanteita. 1.5 sekunnin turvavälillä ainot tapa liittyä letkaan on nuolla edellä menevän persettä, mikä on sekin riski. Keskelle ei voi liittyä ilman takaa tulevan ärsyyntymistä. Mut kuvan ohituskaista kuski oli aivan väärässä siinä milloin pitäisi palata oikealle ennen ramppia. 1.5km ennen ramppia on ihan hyvä aika palata oikealle. Kuski oli siis joko tietämätön missä ramppi on, tai taas yksi perus asennevammainen joka ajattelee vain itseään. Kukaan järkevä ei liity normaalisti noin rampille.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 336
Toistensa perseitä nuuskiva possujuna oikealla, itse jumissa jonkun takana vasemmalla, niin kyllähän se ramppi voi päästä "yllättämään" vaikka miten tietäisi missä se ramppi on. Varsinkin tuo Ison omenan tilanne voi olla sellainen, siellä on aikamoinen letkajenkka joskus oletettavasti tuota ramppia seuraavan kehä 2:n rampin takia. Videolla kuski teki toki virhearvion minkä auton välistä rampille kannattaa mennä, olisi pitänyt mennä kuvaajan auton edestä - sit varman olisi tullut porua turvaväleistä? IMHO tuo videon tilanne ei ollut nyt niin paha, että siitä olisi mitänyt mitään julkaista. Toisinpäin rampilta hitaan rekan takaa suoraan vasurille 120 km/h osuudelle jo kiihdyttävän letkan eteen vaikka kehä 3 -> 1-tie on paljon karmeampaa katsottavaa.
Voihan noita tilanteita tulla, että oikealla on se possujuna jonne on hankala tunkea, mutta esimerkiksi Omenan esimerkissä vähän vilkkaampina aikoina itse melko usein jään jo ennen Suomenojan liittymää jossain sopivassa kohtaa siihen oikealle kaistalle, vaikka se etenisikin alle rajoituksen tai rauhallisemmin kuin itse muuten olisin ajanut. Mikäli siis olen aiemmin ollut ohittamassa.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Joskus tuota voi käydä nimenomaan tutussa paikassa, että menee autopilotilla kohti jotain normaalia kohdetta, kunnes yhtäkkiä ennen liittymää havahtuu siihen, että tostahan mun piti tällä kertaa mennä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
No ei tästä ole kuin se 2pvä kun itse lähdin liittymästä Helsingin suuntaan vaikka piti pohjoiseen päin lähteä. Olisin päässyt vielä valkoisten viivojen yli oikeaan suuntaan jos olisin sikaillut, mutta kävin sitten kuitenkin koukkaa yhden liittymän verran väärään suuntaan kun puhutaan vain 5minuutista.
Normaalisti, en puolustelisi ollenkaan, sillä kuskin pitää olla hereillä... Mutta itsellä on pari kertaa käynyt moista, nimenomaan tutulla reitillä ja etenkin navigoinnin kanssa esim työmatkalla (reitti tuttu mutta ruuhkatilanne muuttuu ja nopein reitti muuttuu). Olen ajanut ajatuksissani ohi tavan takia (pahin oli kun ajoin ajatuksissani vanhalle kämpälle parin km:n päähän pari kk muuton jälkeen) tai kun pidän Wazea auki ja en huomaakaan että jaa tiellä x on kolari/ruuhka/tms ja ajan automaattisesti vakioreittiä liittymän ohi. Juu olisin monesti ehtinyt vaihtaa kaistaa ja ajaa liittymään mutta olen joka kerta kironnut ja ajanut seuraavaan liittymään, tai todennut että paskan marjat, mennään sitä alkuperäistä reittiä mitä ajattelin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
395
Miksi sä annat tilaa? Kun antaa tilaa niin samalla opettaa vääriä toimintamalleja.

Ymmärrän että raskaille tai muuten hitaille ajoneuvoille ollaan joustavia ja annetaan tilaa...
Siksi olen viimetingassa antanut tilaa kun en halua että kolaroivat autojeni kylkiin enkä halua että ajavat ulos pientareen puolelle. Jos eivät meinaa saada aikaiseksi rampin aikana ratkaisua niin sitten minä toimin. Kyllä sen ehtii huomaamaan että mitä se toinen oikee meinaa vai meinaako mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 197
Voihan noita tilanteita tulla, että oikealla on se possujuna jonne on hankala tunkea, mutta esimerkiksi Omenan esimerkissä vähän vilkkaampina aikoina itse melko usein jään jo ennen Suomenojan liittymää jossain sopivassa kohtaa siihen oikealle kaistalle, vaikka se etenisikin alle rajoituksen tai rauhallisemmin kuin itse muuten olisin ajanut. Mikäli siis olen aiemmin ollut ohittamassa.
Minä taas vedän mieluusti jonon ohi niin pitkälle kuin mahdollista ja poimin sen tilan jonka joku muu on hukannut. Jos sellaista ei ole niin nielen nerokkuuteni ja jatkan seuraavaan liittymään, enkä ala väkisin tunkemaan väliin. Koska 1/10 töhöilee omiaan, tosi harvoin jää tila löytymättä.

Koen, että näin toimimalla myötävaikutan positiivisesti liikenteen sujuvuuteen. Ainoastaan vuoronumerolla ajavien kuskien puolesta harmittaa. Yrittävät varmasti parhaansa toimia parhaalla mahdollisella tavalla ja silti joutuvat kokemaan turhautumisen tunnetta siitä, että joku saa sen edun josta itse on luopunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 104
Espoo. Länsiväylä ja Hanasaaren kohta Lauttasaaren suuntaan. Miksi tuossa kohtaa molemmilla kaistoilla toistuvasti jarrutetaan ja ajetaan kahdeksankympin alueella alle seitsemääkymppiä? Kun Hanasaaresta ollaan päästy, nousee nopeus reippaaseen kahdeksaankymppiin.

Joka saatanan aamu.

Siinä on mukava liittyä Keilaniemen suunnasta kun nopeus on normaali ja löydät raon. Yhtäkkiä edessä kaikki jarruttavat jostain tuntemattomasta syystä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
863
Espoo. Länsiväylä ja Hanasaaren kohta Lauttasaaren suuntaan. Miksi tuossa kohtaa molemmilla kaistoilla toistuvasti jarrutetaan ja ajetaan kahdeksankympin alueella alle seitsemääkymppiä? Kun Hanasaaresta ollaan päästy, nousee nopeus reippaaseen kahdeksaankymppiin.

Joka saatanan aamu.

Siinä on mukava liittyä Keilaniemen suunnasta kun nopeus on normaali ja löydät raon. Yhtäkkiä edessä kaikki jarruttavat jostain tuntemattomasta syystä.
Jos tarkoitat Kehä 1 -> Länsiväylä stadiin.

Aja sieltä bussikaistan, vähäpäästöisten autojen kaistan kautta. Näin minä teen jokaikinen kerta, keskellä päivääkin ja liittyminen sujuu kuin ajatus. Toki saattaa ärsyttää, sain monia kertoja pitkien vilkutteluita osakseni ihan oikeasti vähäpäästöisellä (ja ko. kaistan päästörajat alittavalla) hybridiautollakin, koska se oli monia kovasti ärsyttänyt, BMW-merkkinen isokokoinen "edustusauto". Samat perään vilkuttelut ja muu aggressio nykyisellä hybridi-urheiluautolla, BMW i8. Alittaa kaikki ko. kaistan päästörajat mutta tavallista tuulipukua vain ärsyttää - vituttaa liikenteessä aivan maksimeilla. Minua lähinnä naurattaa.

Hassua on myös se, että "autopilot"-Teslailijat ja kaikki muutkin vähäpäästöiset - kukaan ei aja sieltä, koska vissiin "aivot nollissa autopilotti vie" -moodissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 336
Espoo. Länsiväylä ja Hanasaaren kohta Lauttasaaren suuntaan. Miksi tuossa kohtaa molemmilla kaistoilla toistuvasti jarrutetaan ja ajetaan kahdeksankympin alueella alle seitsemääkymppiä? Kun Hanasaaresta ollaan päästy, nousee nopeus reippaaseen kahdeksaankymppiin.

Joka saatanan aamu.

Siinä on mukava liittyä Keilaniemen suunnasta kun nopeus on normaali ja löydät raon. Yhtäkkiä edessä kaikki jarruttavat jostain tuntemattomasta syystä.
Toi on kyllä ihmeellinen kohta. Aika usein Keilaniemestä liittyvät arkailee kummallisen paljon eikä tunnu mitenkään uskaltavan liittyä tasaisellakaan nopeudella liikkuvaan virtaan muuten kuin jollain äkkiliikkeellä juuri ennen sitä Hanasaaren pysäkkiä. Ja toisaalta Länsiväylää jo ajavat saattavat itsekin mennä tossa sekaisin ja turhaan väistellä.

Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että joillain olisi vähän turhan herkästi muistissa toi pysäkki, joka on poliisien suosima tutkapaikka (sekä myös se ensimmäisen rampin edusta Lauttasaareen), mutta en jaksa uskoa että se kuitenkaan toistuvasti aiheuttaisi jarruttelua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 338
Jos tarkoitat Kehä 1 -> Länsiväylä stadiin.

Aja sieltä bussikaistan, vähäpäästöisten autojen kaistan kautta. Näin minä teen jokaikinen kerta, keskellä päivääkin ja liittyminen sujuu kuin ajatus. Toki saattaa ärsyttää, sain monia kertoja pitkien vilkutteluita osakseni ihan oikeasti vähäpäästöisellä (ja ko. kaistan päästörajat alittavalla) hybridiautollakin, koska se oli monia kovasti ärsyttänyt, BMW-merkkinen isokokoinen "edustusauto". Samat perään vilkuttelut ja muu aggressio nykyisellä hybridi-urheiluautolla, BMW i8. Alittaa kaikki ko. kaistan päästörajat mutta tavallista tuulipukua vain ärsyttää - vituttaa liikenteessä aivan maksimeilla. Minua lähinnä naurattaa.

Hassua on myös se, että "autopilot"-Teslailijat ja kaikki muutkin vähäpäästöiset - kukaan ei aja sieltä, koska vissiin "aivot nollissa autopilotti vie" -moodissa.
Siis onko pk seudulle tullut jo kaistoja jossa saa ajaa vaan vähäpäästöisellä autolla? Ei jumalauta. :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Siis onko pk seudulle tullut jo kaistoja jossa saa ajaa vaan vähäpäästöisellä autolla? Ei jumalauta. :D
Ainakin länärillä taitaa bussikaista olla sellanen, että siinä saa ajaa myös vähäpäästösellä autolla. Ei sentään mitään vain vähäpäästösille autoille tarkotettuja kaistoja ole. Vähän toki tollanen hetkellinen ilohan tuo on, koska pikkuhiljaa autot on enemmän tai vähemmän kaikki sit tollasia ja varmaan pkseudulla liikkuu jo nyt niin paljon vähäpäästösiä autoja, että jos ajavat tuolla kaistalla niin helpottaa jo ruuhkaa päästöisemmillekin autoille.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
595
Onko tuo yllä mainittu eko/bussikaista siirretty alkamaan Espoon puolelle? Google Mapsissa se on melkein kilsan päässä tuosta kehä 1 liittymästä itään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 199
Melkein oletus, että kun näkee mustan "premium"-tason katumaasturin, niin jotain kusipäistä tai vitun tyhmää on tapahtumassa.
Hauska tulla lukemaan näitä kommentteja kun itsellä on identtinen auto videolla näkyvän kanssa :cigarbeye:

Mitkä niitä sallittuja merkkejä ja korimalleja on ettei tule mielipahaa? Toyota Corolla, Skoda Octavia?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 850
Hauska tulla lukemaan näitä kommentteja kun itsellä on identtinen auto videolla näkyvän kanssa :cigarbeye:

Mitkä niitä sallittuja merkkejä ja korimalleja on ettei tule mielipahaa? Toyota Corolla, Skoda Octavia?
Jos liikenteessä ajaa ihan päin helvettiä muista piittaamatta, niin ihan sama millä peltipurkilla ajaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 277
Hauska tulla lukemaan näitä kommentteja kun itsellä on identtinen auto videolla näkyvän kanssa :cigarbeye:

Mitkä niitä sallittuja merkkejä ja korimalleja on ettei tule mielipahaa? Toyota Corolla, Skoda Octavia?
Ei tätä nyt turhan vakavasti kannata ottaa ja kaikki ovat ihan sallittuja. Toivottavasti edustat korimallia eduksesi :tup:

E. Ja tarkennan vielä, että korimalli ei aiheuta mielipahaa (pl. Fiat Multipla), vaan kuljettajat jotka eivät huomioi muita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 454
Eilen sattui taas "oikeassa oleva" vanhempi herrasmies jalankulkija muorinsa kanssa. Eli olin normaalisti ylittämässä risteystä jossa minulla autoilijana oli ammottavat vihreät valot. No siinä sitten vanhempi pariskunta päätti tallustaa "suojatien" yli punaiset iloisesti palaen. No jarrutin kovasti ja tööttäsin tietysti. Vanha herrasmies oli sitä mieltä että olin väärässä ja jäi autoni eteen älisemään ja taputti käpälillä konepeltiin. Kaikenlaista kulkijaa tuolla heiluu. Jos olisi ollut pimeää ja/tai huono keli niin olisivat jääneet alle kyllä. Hereillä saa olla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Eilen sattui taas "oikeassa oleva" vanhempi herrasmies jalankulkija muorinsa kanssa. Eli olin normaalisti ylittämässä risteystä jossa minulla autoilijana oli ammottavat vihreät valot. No siinä sitten vanhempi pariskunta päätti tallustaa "suojatien" yli punaiset iloisesti palaen. No jarrutin kovasti ja tööttäsin tietysti. Vanha herrasmies oli sitä mieltä että olin väärässä ja jäi autoni eteen älisemään ja taputti käpälillä konepeltiin. Kaikenlaista kulkijaa tuolla heiluu. Jos olisi ollut pimeää ja/tai huono keli niin olisivat jääneet alle kyllä. Hereillä saa olla.
Siis ajoit suoraan vihreillä ja jalankulkijat käveli punaisia päin sinua toruen?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Itsellä taas tuli sentteriä pyöräilijältä kun toinen puoli antoi tietä (jakaja keskellä) ja itse jatkoin matkaani.

Ja tuo punaisia päin kävely, ajelin eilen kotiin ja muija kävelee punaisiin katsomatta. Tööttään ja sitten tuli käsien nosto että mikä on vialla. Ei ollut missään keskustassa vaan ihan väljällä mutta autoja paljon omaavalla lähiöalueella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 454
Itsellä taas tuli sentteriä pyöräilijältä kun toinen puoli antoi tietä (jakaja keskellä) ja itse jatkoin matkaani.
Tässä itse käytän ihan vahinkojen välttämiseksi samaa tapaa kuin giljotiini risteyksissä, eli jos vasta puoli on pysähtynyt, pysähdyn itsekin. Vaikka lain mukaanhan näin ei tarvitsisi tehdä. Virheen tuossa teki mielestäni se toinen autoilija joka antoi pyöräilijälle tietä turhaan, aiheuttaen lopullisen vaaratilanteen koska sinä noudatit lakia, pyöräilijän ja toisen autoilijan sijaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Tässä itse käytän ihan vahinkojen välttämiseksi samaa tapaa kuin giljotiini risteyksissä, eli jos vasta puoli on pysähtynyt, pysähdyn itsekin. Vaikka lain mukaanhan näin ei tarvitsisi tehdä. Virheen tuossa teki mielestäni se toinen autoilija joka antoi pyöräilijälle tietä turhaan, aiheuttaen lopullisen vaaratilanteen koska sinä noudatit lakia, pyöräilijän ja toisen autoilijan sijaan.
Toki, toinen autoilija aloitti, pyöräilijä otti hyödyn ja sen jälkeen minä kärsin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 762
Toki, toinen autoilija aloitti, pyöräilijä otti hyödyn ja sen jälkeen minä kärsin.
Kannattaa niin lujaa ja niin lähelle että se fillaristi luulee jäävänsä alle ja pysähtyy, sitten jatkaa itte matkaa ja huikkaa ikkunasta et väistämisvelvollisena ei kannata poukkoilla miten sattuu vaikka joku tietä antaakin. Kärsimys jää minimaaliseksi ja vastapuoli toivottavasti oppii jotain.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 800
Eilen ruuhkassa pizzakuski suoritti: Seison valoissa vasemmalle kääntyvällä kaistalla, hän oikealla suoraan menevällä. Yhtäkkiä punaisilla tunkeekin kotteronsa mun kaistalle poikittain. Ei siinä vielä mitään, kääntyköön jos haluaa, ajattelin. Valojen vaihtuessa tää päättääkin tehdä u-käännöksen. Kaikki tämä siis oikealta kaistalta lähtien. 100 metriä valojen jälkeen olisi ollut liikenneympyrä mistä olisi ihan sekoilematta päässyt haluamaansa suuntaan.

muutenkin vituttaa navigaattorikuskit, ketkä poukkoilee minne sattuu kun navi käskee.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 800
Kappas, sama show tänäänkin kotimatkalla: Pääskylänkadulla on 2 kaistaa vasemmalle, 2 kaistaa oikealle. Sankaritar pysäköi riisikipponsa keskikaistalle keskelle alamäkeä, koska miksipäs ei. Kun pääsen lopulta ohittamaan, niin taulutelkkarin kokoista puhelinta räplätään ratin takana ja hirveä selittäminen on päällä vieruskaverille.

opetelkaa vittu käyttämään sitä navigaattoria.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 541
En tiedä miten oli onnistunut, mutta joku hullu insinööri oli onnistunut ripustamaan auringon autonsa nokkaan viime viikolla pimeän aikaan. Epäkäytännöllinen systeemi, kun ei saanut sitä sammutettua vaikka räpäytin pitkiä, en yllättyisi, vaikka ei olisi edes huomannut. Viitisen minuuttia meni, että silmiä ei enää kivistänyt. Piti alkuun vähän hidastellakin.
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
199
Välillä mietin, että liikkuuko siellä toisen kuskin päässä edes silmät. Nytkin tuli viikonloppuna todistettua juuri ennen Kuortin ABC:tä, kun takaa lähestyi huomattavan kovalla kyydillä Audin Q8 ja edessä oli pitkä suora eikä sillä hetkellä yhtään vastaantulijaa näköpiirissä. No näytin sitten vilkulla oikealle, että antaa mennä samoilla vauhdeilla ohi ja maisemaan kerran sieltä ei ketään vieläkään tule vastaan. No tämä sankarihan ei vinkistä ota vaaria vaan jää sitten siihen takapuskuriin roikkumaan, eikä siinä sinällään mitään jos olisi sitten malttanut odottaa seuraavaan turvalliseen ohituspaikkaan. Nimittäin heti kun vastaan tuli liikennettä niin tämän herrasmiehen oli yhtäkkiä päästävä ohi keskellä mutkaa tuplasulkuviivalla... siinä sitten minä ja vastaantulija väistettiin hiukan pientareen puolelle että mahtui kolme autoa rinnakkain sillä kohtaa tietä. Tuosta sitten pari kilometriä eteenpäin niin sinne se Audi kaarsi ABC:n rampista ylös varmasti kiireellä kahville, olihan se lopulta meikäläisen ohitettuaan päässyt jopa muutaman sata metriä repimään eroa eli ajallisesti ei oikeastaan mitään :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Taitaa olla tuo vilkun näyttö oikealle vähän katoava perinne. Ts. aiheuttaa enemmän sekaannusta kuin hyötyä. Itse en ainakaan missään tilanteessa luota jonkun toisen signaaliin vaan ohituspaikka pitää olla itselle selvä. Sitä en tiedä miksei audi sitten nähnyt tilannetta samoin kuin sinä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 336
Paikoin liukasta ja vähintään liukkauden mahdollisuus täällä pääkaupunkiseudulla, mutta onneksi edelleen löytyy adrenaliinia tihkuvia hurjapäitä, joiden taidot riittävät ajaa kontissa kiinni, ohittaa konttia viistäen, ja muutenkin miehekkäästi turhautua jos osa liikenteestä haluaa pelata nössönä varman päälle nyt kun ajo-olosuhteet tien pinnalla voi vaihdella ihan muutamien tuntien sykleissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Paikoin liukasta ja vähintään liukkauden mahdollisuus täällä pääkaupunkiseudulla, mutta onneksi edelleen löytyy adrenaliinia tihkuvia hurjapäitä, joiden taidot riittävät ajaa kontissa kiinni, ohittaa konttia viistäen, ja muutenkin miehekkäästi turhautua jos osa liikenteestä haluaa pelata nössönä varman päälle nyt kun ajo-olosuhteet tien pinnalla voi vaihdella ihan muutamien tuntien sykleissä.
Muuten ihan sama, mutta yleensähän nämä ohjukset sahaa aina samaa väliä edes takaisin jolloin näkymys missä ja milloin voi olla liukasta on muodostunut pidemmän ajan kuluessa. Viime päivinä on näkynyt omilla nurkilla (ei pk-seutu) paljon nastarenkaan ropisuttajia, jotka tuntuvat ajavan kuin peilijäällä vaikka tie on kuiva, +2 ja aurinko paistaa. Varovainen on hyvä olla, mutta kyllä minä vähän mieleni pahoitin, kun 60 km/h edettiin pitkä pätkä ohituskieltoalueella täysin kesäkuntoisella 80 km/h tiellä (yhdessä tapauksessa).
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 336
Muuten ihan sama, mutta yleensähän nämä ohjukset sahaa aina samaa väliä edes takaisin jolloin näkymys missä ja milloin voi olla liukasta on muodostunut pidemmän ajan kuluessa. Viime päivinä on näkynyt omilla nurkilla (ei pk-seutu) paljon nastarenkaan ropisuttajia, jotka tuntuvat ajavan kuin peilijäällä vaikka tie on kuiva, +2 ja aurinko paistaa. Varovainen on hyvä olla, mutta kyllä minä vähän mieleni pahoitin, kun 60 km/h edettiin pitkä pätkä ohituskieltoalueella täysin kesäkuntoisella 80 km/h tiellä (yhdessä tapauksessa).
Joo noi on vähän asia erikseen, jos talvirenkailla tuollaisilla osuuksilla menee 20 km/h alle rajoituksen. Oma kommentti tarkemmin liittyi juuri pääkaupunkiseutuun, jossa vielä on aika monilla varmaan kesärenkaita alla. Ja vielä tarkemmin ruuhka-aikaan pimeällä. Ja alueella, joissa kaistoja riittää.

Kävi vielä niin huono tuuri, että noi kohdalleni ja muuten näköpiiriin sattuneet rohkeat ohjukset oli sellasia sadan tonnin möykkymaastureita, joten ennakkoluulo vihaisista, tärkeistä ja kiireisistä toimitusjohtajista pääsi hetkeksi nostamaan päätään.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Joo noi on vähän asia erikseen, jos talvirenkailla tuollaisilla osuuksilla menee 20 km/h alle rajoituksen. Oma kommentti tarkemmin liittyi juuri pääkaupunkiseutuun, jossa vielä on aika monilla varmaan kesärenkaita alla. Ja vielä tarkemmin ruuhka-aikaan pimeällä. Ja alueella, joissa kaistoja riittää.

Kävi vielä niin huono tuuri, että noi kohdalleni ja muuten näköpiiriin sattuneet rohkeat ohjukset oli sellasia sadan tonnin möykkymaastureita, joten ennakkoluulo vihaisista, tärkeistä ja kiireisistä toimitusjohtajista pääsi hetkeksi nostamaan päätään.
Itseasiassa hauskinta tuossa ensilumessa PK-seudulla oli se että landella koko perkeleen liikenne pysähtyi kuin seinään tai hidastui merkittävästi. Jengi ajoi vielä kesärenkaat alla. Kehätiet ja muut rullasivat täysin normaalisti, mutta mitä kauemmas ajoi Kehä3:sta, sen paskemmin liikenne liikkui. Jengi jäi jumiin tasaiselle, ylämäkiin ja ties mihin koska ajelivat tyytyväisinä kesänakit alla ja tiet peilijäässä. Pitäisikö se sanonta ettei kaupunkilaiset osaa ajaa muuttaa sanonnaksi ettei landet osaa ajaa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 269
Onhan tuokin tietty katsantokanta että kaikki kehä3:n ulkopuolella on landea. Noin yleisesti sillä tuskin on paljonkaan väliä missä asuu, että milloin ne renkaat vaihtaa. Ennemmin ne ketkä eniten autoa käyttävät myös yleensä hoitavat rengasasiat tarkemmin. Jos/kun autolla ajetaan vain silloin tällöin niin motivaatio vaihtaa niitä renkaita laskee kun ajatellaan että kyllä niillä vielä pääsee kun voi menot paremmin suunnitella ja sitten pakollinen meno tuleekin yllättäen vastaan. Toki pohjois/etelä -jako vaikuttaa jonkin verran itse ajankohtaan, mutta kelin osalta eivät kovin merkittävästi.

Jonkin verran oli sohjoa täälläkin, mutta vaikka osa autoilijoista ei vaikuta antavan sen haitata ajotapoja niin eipä jalankulkijoita/pyöräilijöitäkään voi kehua. Tuossa kuuden kilometrin matkalla oli kaksi melkein yllätystapausta. Pyöräilijällä ei ollut valoja (ko. kohdalla onneksi suora ylitys keskellä suoraa ja hyvät katuvalot) joten näin sitten lopulta hänet kyllä, mutta hivenen enemmän tuhrua taivaalta niin olisi mennyt haastavaksi (tai pienempi suora näkyvyys). Jalankulkija ylitti suojatien ihan ok. valaistulla alueella, mutta mustat vaatteet ja pitkä musta takkki pienessä aamuhämärässä hukkuu taustaan kun taivaalta tulee töhnää vielä lasiin. Todella vaikea havaittava vaikka varmasti kävelijällä oli sellainen olo että kyllähän hänet nyt ihan hyvin näkee.
Autoilijoiden ongelmia olivat lähinnä huonosti tarkastetut valot. Ainakin pari takavaloa oli pimeänä ja lisäksi ainakin yksi etuvalo ja takakontissa roikkui innokkaasti yksi sankari vaikka ajoin välillä sitä suurinta sallittua ja tie oli paikoin sohjoinen (ja tien yli menee muutama pyörätie asuinalueilta josta suunnataan kouluun noihin aikoihin).

Pimeys siis tuntuu yllättävän sekä autoilijat että pyöräilijät. Jostain tokmannilta kuitenkin saa pyörään 4-5 euroon sekä etuvalon että takavalon joilla ainakin näkyisi niille muille teiden käyttäjille. Osittain menee vielä vanhempien piikkiinkin tuossa kohtaa tosin. Heijastimien käyttämättömyys meneekin sitten ihan välinpitämättömyyden piikkiin ja noilta osin lapsilla aika hyvin heijastavia pintoja näkyy (edes sitten vaatteissa vaikka ei heijastimia olisikaan).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Pointtina että jostain syystä landella jätetään renkaiden vaihto toooodella todella myöhäiseksi. Ei hajua miksi. Voisi kuvitella että olisi juurikin että Kehien sisällä jätetäisiin myöhemmäksi. Tiet olivat kuitenkin jäässä/lumessa paikoin aivan kokonaan, eikä olisi tullut mieleenkään lähteä kesänakeilla liikenteeseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 776
Viestejä
4 292 669
Jäsenet
71 721
Uusin jäsen
Starshield

Hinta.fi

Ylös Bottom