Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yhtään nopeampaan siitä yhden kohdan ahtaumasta ei päästä vaikka sitä ennen olisi kymmenen rinnakkaista kaistaa täynnä autoja. Pikemminkin päinvastoin kun kaikki yrittävät viime metreillä päästä sille ainoalle vetävälle kaistalle, mikä varmasti aiheuttaa hätäjarrutteluita ja haitariliikettä kuin suolistossa konsanaan pökäleen edetessä hitaasti kohti määränpäätään. Sama kuin kuvittelisi että jos supermarketissa ainoaan aukiolevaan kassaan johtaisi kymmenen jonoa jotka yhdistyvät aivan lopussa yhdeksi jonoksi, sitten kaikki pääsevät läpi nopeammin.

Syy miksi jo kauan ennen sitä yhtä kaistaa muodostuu pitkä jono liittynee kahteen asiaan:

1. Useimmat ovat sisäistäneet aivan oikein että pääsääntöisesti tulisi ajaa oikeaa kaistaa.

2. Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu ylläolevan kassaesimerkin mukaisesti että jonotetaan kiltisti, eikä lähdetä etuilemaan eli asettamaan omaa kiirettä muiden kiireen edelle.

Jos huomaa että vasen kaista etenee hitaasti ja oikea kaista on tyhjä, useimmat varmaan ymmärtävät että on jokin syy miksi sitä oikeaa kaistaa ei käytetä, esim. että se on suljettu. Toki mahdollista on että joku luulee ihmisten tyhmyyttään ajavan hitaasti vain yhdellä kaistalla vaikka toinenkin olisi ihan vapaana.

Jos joku ilmiselvästi pyrkii etuilemaan muita jonottajia eikä kyse ole erehdyksestä, heihin toimii sama kuin kassajonossa, eli on niin kiinni edelläoleviin perstuntumassa ettei etuilija varmasti pääse väliin. Tarvittaessa voi vaikka vähän kolhaista häntä takaisin pientareelle ja puida nyrkkiä.
Tässä viestissä on suunnilleen kaikki niin pielessä etten tiedä mihin kohtaan lähtisi ensimmäisenä puuttumaan. Sovitaan suosiolla että menen yleislakkoon koko kokonaisuutta vastaan. :)
 
Linkissäsi oli verrattu hallitsematonta kaistojen vaihtoa suunnitelmallisempaan "joka-toinen-auto" vetoketjusysteemiin, ei vetoketjusysteemiä verrattuna siihen että kaikki autot etenisivät sitä yhtä vapaata kaistaa, ilman tarvetta kaistanvaihdoille. Edelleenkään siitä ahtaumakohdasta ei mene yhtään sen enempää autoja läpi kuin yhtä jonoa etenemällä.
Mitä muutakaan se on kuin hallitsematonta kaistanvaihtoa, kun idiootit tunkee yhteen jonoon. Se on aina vitosen show, kun tulee lukkojarrutusta ja kaistalle pysähtymistä, että ei vaan kukaan luulisi etuilua tapahtuvan. Ideaalitilanteessa ryhmittymisellä ei ole merkitystä, käytännön elämässä yhden jonon periaate kusee viimeistään muutaman auton jälkeen. Turussa Härkämäen suunnasta tullessa Motonetin vieressä oli kunnon kiihdytyskisa-paikka aiemmin, nyt siinä on vetoketjumerkki ja homma toimii.
 
Se vetoketjumerkki saisi yleistyä ja ripeästi.

Mannerheimintiellä Oopperatalon risteykseen tullessa oli pitkään (on ehkä vieläkin?) yksi kaista melkein korttelin matkalta poikki. Siinä oli malliesimerkki tilanteesta, jossa yhdellä kaistalla jonottamisella sai pahimmillaan tukittua muutamankin edeltäneen risteyksen, kun sama määrä autoja olisi hyvin mahtunut kahdelle kaistalle ajoittain jopa samaan kortteliin.


Edessä vasemmalla kaistalla näkyvän auton kohdalla se kaista suurin piirtein päättyi, joten tuossa kun sattuu pari bussia samaan aikaan, niin jono on hyvin äkkiä kuvan kohdalla. Siinä kun yksi jää antamaan tilaa pysäkiltä lähtevälle bussille, niin vasemmalta pääsee parhaimmillaan pari-kolme autoa pujahtamaan oikealle kaistalle sen bussin eteen sitä hidastamatta. Kukaan muu ei kärsi kuin se nyrkkiä pureva jonottaja, joka ei itse tajunnut tehdä tuota.

edit: tulipahan mieleen, että kun noille suojateille pyrkiville annetaan joskus aika huonosti tilaa, niin tulee myös aika potentiaalisia giljotiinipaikkoja.
 
Se vetoketjumerkki saisi yleistyä ja ripeästi.

Mannerheimintiellä Oopperatalon risteykseen tullessa oli pitkään (on ehkä vieläkin?) yksi kaista melkein korttelin matkalta poikki. Siinä oli malliesimerkki tilanteesta, jossa yhdellä kaistalla jonottamisella sai pahimmillaan tukittua muutamankin edeltäneen risteyksen, kun sama määrä autoja olisi hyvin mahtunut kahdelle kaistalle ajoittain jopa samaan kortteliin.


Edessä vasemmalla kaistalla näkyvän auton kohdalla se kaista suurin piirtein päättyi, joten tuossa kun sattuu pari bussia samaan aikaan, niin jono on hyvin äkkiä kuvan kohdalla. Siinä kun yksi jää antamaan tilaa pysäkiltä lähtevälle bussille, niin vasemmalta pääsee parhaimmillaan pari-kolme autoa pujahtamaan oikealle kaistalle sen bussin eteen sitä hidastamatta. Kukaan muu ei kärsi kuin se nyrkkiä pureva jonottaja, joka ei itse tajunnut tehdä tuota.
Joo, sille olis kyllä paikkansa just alueilla, missä se jonon pituus itsessään aiheuttaa tollasta pitkittynyttä jonoa ja ulottuu muiden risteysten yli. Tuotahan voitaisiin ensialkuun tehdä niin, että jollain liikennetötsillä tms tehtäisiin se ainoa käytössä oleva kaista tietyön ajaksi alkamaan siitä kahden kaistan keskeltä ja sinne se merkki ja miksei joku infokylttikin. Aika nopeasti alkais porukka oppimaan ja ehkä muutaman vuoden päästä voitais vaan laittaa merkki vaikka kaista lähtisikin vaan toiselta kaistalta.
 
Joo, sille olis kyllä paikkansa just alueilla, missä se jonon pituus itsessään aiheuttaa tollasta pitkittynyttä jonoa ja ulottuu muiden risteysten yli. Tuotahan voitaisiin ensialkuun tehdä niin, että jollain liikennetötsillä tms tehtäisiin se ainoa käytössä oleva kaista tietyön ajaksi alkamaan siitä kahden kaistan keskeltä ja sinne se merkki ja miksei joku infokylttikin. Aika nopeasti alkais porukka oppimaan ja ehkä muutaman vuoden päästä voitais vaan laittaa merkki vaikka kaista lähtisikin vaan toiselta kaistalta.
Mä kyllä uskon, että se menis ihan vaan laittamalla se uus kyltti sinne. Se on lopulta aika yksiselitteinen merkki, kun sen yhdistää kontekstiin. Ehkä ihmiset googlailis sitä merkkiä sitten miettiessään, että miten se nyt eroaa siitä vanhasta. Samaan aikaan vois olla iltapäivälehdissä juttu pari asiasta tuomassa lisänäkyvyyttä.

Alkuun siinä on aivan varmasti tilanteita, joissa sitä tilaa ei osata antaa (mennään vanhasta tottumuksesta kiukkusena edellä olevan puskurissa kiinni, että "minun eteenihän et sieltä jonon ohittelija tule!") tai ei ymmärretä, että sitä tilaa kuuluisi antaa ja suututaan sille, joka toimii oikein tullessaan omalla vuorollaan. Sanon silti, että suoraan vaan käyttöön mahdollisimman laajalti, jotta sitä altistusta tulee ja paljon. Ei noissa nykyisissäkään niin paljoa ole tainnut kolista, vaikka siellä on sitä väliin tunkijaa ja toisalta niitä, jotka blokkaa kiilaajia.
 
Vetoketju menee rikki jos ohittaa jo liittyneen auton.

Jos haluaa olla järkevä, voi ajaa päättyvää kaistaa samaa nopeutta kuin jatkuva kaista ja vaihtaa jatkuvalle kaistalle vasta toisen kaista päättyessä. Yleensä perään tarttuu ainakin muutama auto, jotka sitten noudattavat vetoketjua kiltisti.
 
Vetoketju menee rikki jos ohittaa jo liittyneen auton.

Jos haluaa olla järkevä, voi ajaa päättyvää kaistaa samaa nopeutta kuin jatkuva kaista ja vaihtaa jatkuvalle kaistalle vasta toisen kaista päättyessä. Yleensä perään tarttuu ainakin muutama auto, jotka sitten noudattavat vetoketjua kiltisti.

Tarkoitat varmaan että liian aikaisin liittyvä rikkoo vetoketjun?
Tuo jälkimmäinen sutkautus on ihan klassista kotipoliisimateriaalia mitä on youtuben dashcam-kanavat pullollaan.
 
Ihmisten kykenemättömyys lukea liikennemerkkejä, vaikka on tietyö ja ajojärjestelyt muuttuneet. Ajetaan vaan fiiliksen mukaan.

Tässä lähellä tosiaan risteys rempassa. Ennen risteyksen yli meni kaksi kaistaa suoraan, molemmilta sai kääntyä omille suunnilleen (vasemmalta kaistalta vasemmalle, oikealta oikealle) ja ajaa suoraan. Nyt risteys on rempassa, ja vasemmalta kaistalta saakin vain kääntyä vasemmalle, ja oikealla olevalta ajaa suoraan ja kääntyä oikealle. Toisella puolella risteystä on pois käytöstä oikeanpuoleinen kaista, eli suoraan ajava joutuu siirtymään vasemmalle. Ei tämä kovin intuitiivinen ole, mutta liikennemerkit on selkeät, vaikka tiessä vielä onkin vanhat nuolet. Alla kuva selittämään tilannetta.

risteys.png


Valehtelematta varmaan 90% suoraan ajavista vetää tuota vasenta kaistaa, koska siinä on suora linja. Joka kerta saa pelätä tuleeko joku kylkeen, kun itse ajaa oikeaa kaistaa.

Samassa risteyksessä on nyt liikennevalot pois käytöstä, mutta ajojärjestyskään ei tunnu monelle olevan selkeä. Vasemmalta ja oikealta tulevilla on kolmiot, mutta nuolien suunnassa ajavat jatkuvasti väistävät tuossa kolmion takaa tulevia, tai eivät vain uskalla ajaa risteykseen kun ei ole valoja kertomassa kuka saa mennä.
 
Ihmisten kykenemättömyys lukea liikennemerkkejä, vaikka on tietyö ja ajojärjestelyt muuttuneet. Ajetaan vaan fiiliksen mukaan.

Tässä lähellä tosiaan risteys rempassa. Ennen risteyksen yli meni kaksi kaistaa suoraan, molemmilta sai kääntyä omille suunnilleen (vasemmalta kaistalta vasemmalle, oikealta oikealle) ja ajaa suoraan. Nyt risteys on rempassa, ja vasemmalta kaistalta saakin vain kääntyä vasemmalle, ja oikealla olevalta ajaa suoraan ja kääntyä oikealle. Toisella puolella risteystä on pois käytöstä oikeanpuoleinen kaista, eli suoraan ajava joutuu siirtymään vasemmalle. Ei tämä kovin intuitiivinen ole, mutta liikennemerkit on selkeät, vaikka tiessä vielä onkin vanhat nuolet. Alla kuva selittämään tilannetta.

risteys.png


Valehtelematta varmaan 90% suoraan ajavista vetää tuota vasenta kaistaa, koska siinä on suora linja. Joka kerta saa pelätä tuleeko joku kylkeen, kun itse ajaa oikeaa kaistaa.

Samassa risteyksessä on nyt liikennevalot pois käytöstä, mutta ajojärjestyskään ei tunnu monelle olevan selkeä. Vasemmalta ja oikealta tulevilla on kolmiot, mutta nuolien suunnassa ajavat jatkuvasti väistävät tuossa kolmion takaa tulevia, tai eivät vain uskalla ajaa risteykseen kun ei ole valoja kertomassa kuka saa mennä.
Koska tossa on vielä ne nuolet asfaltissa ja tuossa on "optinen" ohjaus suoraan, niin hyvinkin ymmärrettävää että mennään vanhan mukaan. Olet tarkkana, niin et tarvitse korjaamolla käydä ja tule turhaa ajankulua. Joskus joku professori totesi, että "liikennesäännöt ovat sitä varten, että voidaan osoittaa syyllinen" . Varovaisuutta molemmin puolin, niin vähemmän kolisee.
 
Ihmisten kykenemättömyys lukea liikennemerkkejä, vaikka on tietyö ja ajojärjestelyt muuttuneet. Ajetaan vaan fiiliksen mukaan.

Tässä lähellä tosiaan risteys rempassa. Ennen risteyksen yli meni kaksi kaistaa suoraan, molemmilta sai kääntyä omille suunnilleen (vasemmalta kaistalta vasemmalle, oikealta oikealle) ja ajaa suoraan. Nyt risteys on rempassa, ja vasemmalta kaistalta saakin vain kääntyä vasemmalle, ja oikealla olevalta ajaa suoraan ja kääntyä oikealle. Toisella puolella risteystä on pois käytöstä oikeanpuoleinen kaista, eli suoraan ajava joutuu siirtymään vasemmalle. Ei tämä kovin intuitiivinen ole, mutta liikennemerkit on selkeät, vaikka tiessä vielä onkin vanhat nuolet. Alla kuva selittämään tilannetta.

risteys.png


Valehtelematta varmaan 90% suoraan ajavista vetää tuota vasenta kaistaa, koska siinä on suora linja. Joka kerta saa pelätä tuleeko joku kylkeen, kun itse ajaa oikeaa kaistaa.

Vähän vastaava mutta vähemmän vaarallinen paikka on ollut jonkin aikaa Pasilan aseman kulmalla (Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteys keskustasta päin tullessa). Aiemmin tuossa kaksi kaistaa jatkoi suoraan ja erikseen oli kääntymiskaista oikealle. Kääntymiskaista on tietöiden takia poistettu, ja nyt liikennemerkkien mukaan jäljellä olevista oikeanpuoleiselta kaistalta saa vain kääntyä oikealle, vasemmanpuoleiselta jatkaa suoraan. Lähes joka kerta tuosta ajaessa yksi tai useampi auto paahtaa sitä oikeanpuoleista kaistaa suoraan risteyksen läpi. Osa ehkä vahingossa ja monet selkeän tahallaan, koska oikealla kaistalla on enemmän tilaa, kun kaikki sääntöjä noudattavat ajavat vasenta. Koska molemmat kaistat jatkuvat risteyksen jälkeen, ei tuosta ihmeenpää vaaraa tule, ja yleensä vain ihmettelen siinä kohtaa tasapuolisesti sekä noita tietoisesti väärin ajavia, että sitä miksi tuo kaistajärjestely on tehty noin.
 
Hieman kyllä sapettaa noi autoilijat, joilta puuttuu uskallus liikkua teillä. Ajetaan 80km/h alueella tasasta 70. Jos sataa vettä tai lunta, niin 60. 22km työmatkalla menee noiden takia melkein puol tuntia, vaikka iso osa matkasta 80 aluetta.
 
Nämä ärsyttää:


Tilanne sujui hyvin kun oli tilaa, eikä ruuhkaa ja ilmeisen kokeneita kuljettajia ympärillä. Kokemattomia kuskeja ja ruuhkaa niin on ketjukolarin ainekset olemassa.

Melkein oletus, että kun näkee mustan "premium"-tason katumaasturin, niin jotain kusipäistä tai vitun tyhmää on tapahtumassa.
 
Tuntuu kyllä viime vuosina Volvo kuskit nostaneen profiiliaan autoteiden kusipäinä samalla kun ainakin BMW puolella hieman rauhoituttu.
Oom huomannut saman jo pidempään. Siinä missä bemareissa korostuu ehkäpä nuorten tai maahanmuuttajataustaisten asenteetesim vilkun käyttämättömyys niin volvokuskit on keskimäärin kusipäisempiä. Ajetaan hirveellä kiireellä kiinni puskurissa, pakko tunkea ohi yms urpoilua.
 
Oom huomannut saman jo pidempään. Siinä missä bemareissa korostuu ehkäpä nuorten tai maahanmuuttajataustaisten asenteetesim vilkun käyttämättömyys niin volvokuskit on keskimäärin kusipäisempiä. Ajetaan hirveellä kiireellä kiinni puskurissa, pakko tunkea ohi yms urpoilua.
Audit sama. Ja aina jotain lippispäitä, joilla ei ole varaa Mersuun.
 
Tuntuu kyllä viime vuosina Volvo kuskit nostaneen profiiliaan autoteiden kusipäinä samalla kun ainakin BMW puolella hieman rauhoituttu.
80-luvun lopun ja 90-luvun alun edustajia on saamassa ensimmäisiä premium-autojaan, ja jos lapsia niin se ensimmäisten vuosien paine näkyy liikenteessäkin. Tämä rauhoittuu kyllä. Kymmenen vuoden päästä samoin puhutaan tesla-kuskeista.
 
Nämä ärsyttää:


Tilanne sujui hyvin kun oli tilaa, eikä ruuhkaa ja ilmeisen kokeneita kuljettajia ympärillä. Kokemattomia kuskeja ja ruuhkaa niin on ketjukolarin ainekset olemassa.
Täähän on siisti vielä ja tosiaan ihan "hyväksyttävä" vaikka aika kusipäinen liike.

Hämeenlinnassa tiiriön ramppiin on tässä lähiaikoina kaksi kaveria suorittanut vasemmalta suoraan ramppiin liikkeen siitä kohdin kun rampin katkoviiva jo loppunut ja alkaa se V kuvio. Eli aivan viimemetrillä ja kivet lentäen. Ei tuota edes uskoisi ennenkun itse näkee. Parasta toki että näillä ei ollut vasurilla mikään kiire keretä ohi mistään, vaan herääminen tapahtui 100m ennen ramppia.

Tommonen yllämainittu persereikä kun suorittaisi ko. manööverin 5m mun keulasta niin se ei kyllä paikalta poistuisi ilman keskustelua. Nämä mun todistamat keissit on on 200m päästä.
 
Nämä ärsyttää:


Tilanne sujui hyvin kun oli tilaa, eikä ruuhkaa
Kun oli tilaa, eikä ruuhkaa, eikä kukaan joutunut tekemään mitään jarrutuksia tai väistöjä tuon takia, niin mikä tuossa varsinaisesti oli ongelma? Varsin puhdas ja vaaraton suoritus, vaikka keskimääräistä vauhdikkaampi kyllä. Sitten on eri juttu kun muut saa jarrutella tuollaisen takia tai jätetään sinne viimetippaan että alkaa kiveä lentämään. Tuossahan oli kuitenkin ihan hyvä kohta liittyä rampille ja reiluhko välimatka seuraavaksi takana olevaan.

Mä näen suurempana ongelmana tuon toisinpäin. Eli ne autoilijat jotka ovat liittymässä alas sinne kehälle/moottoritielle ja ampuvat sieltä suoraan vasemmalle kaistalle (tai suoraan välittömästi sille oikealle kaistalle ilman kiihdytyskaistan käyttöä) eivätkä näin ollen ehdi ollenkaan havainnoimaan muita ennen kaistanvaihtoaan.
 
Ihan turha riskinotto ja hyöty täysin olematon. Oli puhdasta sattumaa, että tuo toinenkin auto poistui moottoritieltä joten se oli jo hidastamassa sopivasti vauhtiaan eikä tullut häirityksi tuon manööverin vuoksi. Vähäinen liikenne ei myöskään ole mikään syy käyttäytyä röyhkeästi liikenteessä. Poliisi palkitse tuollaisesta teosta päiväsakoilla.
Hyöty täysin nolla ja röyhkeä kyllä, mutta ei tuosta sakkoa saa mitenkään (jos ei ylinopeutta ole tutkattu), siinähän oli vielä vilkkukin käytössä. Ymmärrän kyllä alunperäisen pointin, eli nuo ahtaaseen väliin viimemetreillä kiilaavat, mutta tuo ei ole kovin hyvä esimerkki sellaisesta.
 
@asentaja1 kojelautakamerat käyttävät kalansilmälinssiä, jolloin etäisyydet näyttävät videolla pidemmiltä kuin mitä ne ovat todellisuudessa.
Törttöilyä tuo oli, miksei ennakoinut poistumistarvetta, vaan viimetipassa 2 kaistan yli. Ne merkit rampista on noin 1.5 km ennen ramppia nähtävillä.

Vilkkua kyseinen auto EI käyttänyt. Sattui vaan jarrutuksen lomassa käsi lipsahtamaan vilkulle kun autoa jo siirrettiin toiselle kaistalle. Ei näin.
 
Onhan tuollainen perseily ihan helvetin epäkohteliasta ja moukkamaista puuttumatta siihen milloin se on laitonta ja vaarallista ja milloin ei. Ihmisten, jotka lähtevät joka päivä liikenteeseen matkustajina kuljettajan paikalla, vittuillakseen, kiusatakseen tai kilparadalle, pitäisi mennä bussilla tai säästää happea meille muille.
 
Joskus tilanne voi olla se että oikealla kaistalla ajetaan reilua alinopeutta ja sen takia ajetaan vasemmalla kaistalla rajoitusten mukaista nopeutta, sitten se ramppi joskus tuleekin vastaan hieman "yllättäen" jos ei ole tuttu tie kyseessä.
Ja monesti tilanne on myös se että sinne oikealle kaistalle ei tahdo päästä takaisin koska monen alinopeutta ajavan itsetunnolle ottaa se kun muut ohittaa ja aletaan sitten kiihdyttää siinä vierellä...
 
Joskus tilanne voi olla se että oikealla kaistalla ajetaan reilua alinopeutta ja sen takia ajetaan vasemmalla kaistalla rajoitusten mukaista nopeutta, sitten se ramppi joskus tuleekin vastaan hieman "yllättäen" jos ei ole tuttu tie kyseessä.
Ja monesti tilanne on myös se että sinne oikealle kaistalle ei tahdo päästä takaisin koska monen alinopeutta ajavan itsetunnolle ottaa se kun muut ohittaa ja aletaan sitten kiihdyttää siinä vierellä...
Jos ramppi tulee yllättäen ohituskaistalla mennessä, kannattaisi vaan jatkaa seuraavaan ramppiin ja tulla sieltä takaisin. Ei maksa vaivaa tehdä hätiköityjä liikkeitä enää tuossa kohtaa, kun et kuitenkaan voi olla varma, mihin se johtaa. Tuolla päin kuitenkin seuraava ramppi olisi ollut vastassa hyvin pian, ei siinä matka-aika juuri muutu.
 
Jos ramppi tulee yllättäen ohituskaistalla mennessä, kannattaisi vaan jatkaa seuraavaan ramppiin ja tulla sieltä takaisin. Ei maksa vaivaa tehdä hätiköityjä liikkeitä enää tuossa kohtaa, kun et kuitenkaan voi olla varma, mihin se johtaa. Tuolla päin kuitenkin seuraava ramppi olisi ollut vastassa hyvin pian, ei siinä matka-aika juuri muutu.

On myös paikkoja joissa se seuraava ramppi on useiden kilometrien päässä. Ja jos tie ei ole tuttu niin hankala tietää...


Ramppi tulee "yllättäen" vastaan maassa missä on ehkä maailman parhaat liikenneopasteet!? :zoom:

Tunnistan kyllä tämän possujunan oikealla kaistalla, varsinkin kehällä missä voi ihan hyvin ajaa myös sitä vasenta kaistaa ja ajatusmallin että minun eteen et tule, mutta kyllä se nyt olisi suotavaa ryhmittyä oikealle kaistalle viimeistään 100-200m ennen ramppia...

Ehkä sellaisin vittumaisin asia on se että nykyään liikenteessä ensin käännetään ja sitten EHKÄ laitetaan vilkku päälle ja sitten vain tullaan siihen eteen ja pahimmassa tapauksessa 10-30km/h nopeuserolla jolloin se pääväylää ajava joutuu jarruttamaan ja näitä näkee joka päivä tuolla!

Kun oikea tapa on laittaa se vilkku ensin päälle, sitten katsotaan väli ja asetetaan se nopeus samaksi kun tiellä mihin ollaan liittymässä ja ennen kaistanvaihtoa ollaan vielä varmistuttu siitä että siinä on oikeasti tilaa ja sitten vaihdetaan kaistaa häiritsemättä muuta liikennettä!

Joskus se aikaisempi opaste saattaa jäädä huomaamatta vaikka sen takia kun on juuri rekan vierellä vasemmalla kaistalla...

Toki vilkku pitäisi aina laittaa ensin päälle, sitten katsoa peiliin ja vaihtaa kaista vain jos sen voi tehdä ilman tuollaista tilannetta että muut joutuu tekemään jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä...
 
Ko. suorittajat saa mielihyvin tulla ostelemaan uusia tuulilaseja muille autoilijoille jossei voi vähän malttaa.
 
Tuossa videon paikassa on useampi opastekyltti, 1,5km, 500m ja vielä kolmas rampin alun kohdalla, jos mitään noista ei näe niin suosittelen julkisia...
Näki tai ei niitä opasteita, niin tuossa kyseisessä videonpätkässä nyt sen suuremmin ole vikaa; tilaa on ihan hyvin liittyä sinne rampille, eikä siinä seuraava auto joudu sen takia jarruttamaan. Tosin ajansäästö on olematon ja tuollainen suoraan kahden kaistan yli ajaminen nykyään (ollut aina?) kiellettyä tieliikennelaissa. Sitä en kiellä, etteikö tuollainen ajaminen ole hiukan turhaa. Mutta ei tuossa nyt mitään varsinaista vaaratilannetta synny kenellekään niin kumman paljon se ihmisiä silti ärsyttää :cigarbeye:
 
Ko. suorittajat saa mielihyvin tulla ostelemaan uusia tuulilaseja muille autoilijoille jossei voi vähän malttaa.
Jep, yksi tollainen Volvo ”kuski”, 50+ ikävuosissa olllut mies, on minulle yhden tuulilasin velkaa. Hyppäs suoraan eteen ja kivi mun lasiin. Säälittävän ajotaidoton kuski.
 
Tuosta sellainen vielä ehkä riskimpi sijainti, jota välillä näkee, on Länsiväylällä Helsingin suuntaan vähän ennen Isoa Omenaa, kun joku päättää sieltä vasemmalta kaistalta vetää kahden kaistan yli ja vähän hiekkaa heittäen ylös Ison Omenan ramppiin. Tai vaikka siltä keskimmäiseltä kaistalta. Ja ne on sellaisia äkkiliikkeitä, joissa en helposti usko, että kuski olisi oikeasti ehtinyt katsoa peileistä etukäteen tilanteen. Näissä tilanteissa taas yleensä näkee, että Kehä II:lle tai Omenaan jo ryhmittyneet autot joutuvat käyttää jalkaa jarrulla.

Se että se tuossa videolla onnistui suhteellisen rauhallisesti ei kuitenkaan tarkoita, että tuollainen tapa olisi fiksua omaksua. Muuten siitä tulee se ensimmäinen reaktio aina kun huomaa, että se oma liittymä onkin jo kohdalla.
 
Toistensa perseitä nuuskiva possujuna oikealla, itse jumissa jonkun takana vasemmalla, niin kyllähän se ramppi voi päästä "yllättämään" vaikka miten tietäisi missä se ramppi on. Varsinkin tuo Ison omenan tilanne voi olla sellainen, siellä on aikamoinen letkajenkka joskus oletettavasti tuota ramppia seuraavan kehä 2:n rampin takia. Videolla kuski teki toki virhearvion minkä auton välistä rampille kannattaa mennä, olisi pitänyt mennä kuvaajan auton edestä - sit varman olisi tullut porua turvaväleistä? IMHO tuo videon tilanne ei ollut nyt niin paha, että siitä olisi mitänyt mitään julkaista. Toisinpäin rampilta hitaan rekan takaa suoraan vasurille 120 km/h osuudelle jo kiihdyttävän letkan eteen vaikka kehä 3 -> 1-tie on paljon karmeampaa katsottavaa.
 
Toistensa perseitä nuuskiva possujuna oikealla,
Juu, oot oikeassa. "Turvaväli" videolla taisi olla noin 1.5 sek. Eli perus kännykkää ym tuijottavan paras reaktioaika. Tästä syystä nämä eteläsuomalaisten halveksimat kunnon turvavälit ovat tärkeitä, vähentävät radikaalisti riskialttiita tilanteita. 1.5 sekunnin turvavälillä ainot tapa liittyä letkaan on nuolla edellä menevän persettä, mikä on sekin riski. Keskelle ei voi liittyä ilman takaa tulevan ärsyyntymistä. Mut kuvan ohituskaista kuski oli aivan väärässä siinä milloin pitäisi palata oikealle ennen ramppia. 1.5km ennen ramppia on ihan hyvä aika palata oikealle. Kuski oli siis joko tietämätön missä ramppi on, tai taas yksi perus asennevammainen joka ajattelee vain itseään. Kukaan järkevä ei liity normaalisti noin rampille.
 
Toistensa perseitä nuuskiva possujuna oikealla, itse jumissa jonkun takana vasemmalla, niin kyllähän se ramppi voi päästä "yllättämään" vaikka miten tietäisi missä se ramppi on. Varsinkin tuo Ison omenan tilanne voi olla sellainen, siellä on aikamoinen letkajenkka joskus oletettavasti tuota ramppia seuraavan kehä 2:n rampin takia. Videolla kuski teki toki virhearvion minkä auton välistä rampille kannattaa mennä, olisi pitänyt mennä kuvaajan auton edestä - sit varman olisi tullut porua turvaväleistä? IMHO tuo videon tilanne ei ollut nyt niin paha, että siitä olisi mitänyt mitään julkaista. Toisinpäin rampilta hitaan rekan takaa suoraan vasurille 120 km/h osuudelle jo kiihdyttävän letkan eteen vaikka kehä 3 -> 1-tie on paljon karmeampaa katsottavaa.
Voihan noita tilanteita tulla, että oikealla on se possujuna jonne on hankala tunkea, mutta esimerkiksi Omenan esimerkissä vähän vilkkaampina aikoina itse melko usein jään jo ennen Suomenojan liittymää jossain sopivassa kohtaa siihen oikealle kaistalle, vaikka se etenisikin alle rajoituksen tai rauhallisemmin kuin itse muuten olisin ajanut. Mikäli siis olen aiemmin ollut ohittamassa.
 
Joskus tuota voi käydä nimenomaan tutussa paikassa, että menee autopilotilla kohti jotain normaalia kohdetta, kunnes yhtäkkiä ennen liittymää havahtuu siihen, että tostahan mun piti tällä kertaa mennä.
 
No ei tästä ole kuin se 2pvä kun itse lähdin liittymästä Helsingin suuntaan vaikka piti pohjoiseen päin lähteä. Olisin päässyt vielä valkoisten viivojen yli oikeaan suuntaan jos olisin sikaillut, mutta kävin sitten kuitenkin koukkaa yhden liittymän verran väärään suuntaan kun puhutaan vain 5minuutista.
Normaalisti, en puolustelisi ollenkaan, sillä kuskin pitää olla hereillä... Mutta itsellä on pari kertaa käynyt moista, nimenomaan tutulla reitillä ja etenkin navigoinnin kanssa esim työmatkalla (reitti tuttu mutta ruuhkatilanne muuttuu ja nopein reitti muuttuu). Olen ajanut ajatuksissani ohi tavan takia (pahin oli kun ajoin ajatuksissani vanhalle kämpälle parin km:n päähän pari kk muuton jälkeen) tai kun pidän Wazea auki ja en huomaakaan että jaa tiellä x on kolari/ruuhka/tms ja ajan automaattisesti vakioreittiä liittymän ohi. Juu olisin monesti ehtinyt vaihtaa kaistaa ja ajaa liittymään mutta olen joka kerta kironnut ja ajanut seuraavaan liittymään, tai todennut että paskan marjat, mennään sitä alkuperäistä reittiä mitä ajattelin.
 
Miksi sä annat tilaa? Kun antaa tilaa niin samalla opettaa vääriä toimintamalleja.

Ymmärrän että raskaille tai muuten hitaille ajoneuvoille ollaan joustavia ja annetaan tilaa...
Siksi olen viimetingassa antanut tilaa kun en halua että kolaroivat autojeni kylkiin enkä halua että ajavat ulos pientareen puolelle. Jos eivät meinaa saada aikaiseksi rampin aikana ratkaisua niin sitten minä toimin. Kyllä sen ehtii huomaamaan että mitä se toinen oikee meinaa vai meinaako mitään.
 
Voihan noita tilanteita tulla, että oikealla on se possujuna jonne on hankala tunkea, mutta esimerkiksi Omenan esimerkissä vähän vilkkaampina aikoina itse melko usein jään jo ennen Suomenojan liittymää jossain sopivassa kohtaa siihen oikealle kaistalle, vaikka se etenisikin alle rajoituksen tai rauhallisemmin kuin itse muuten olisin ajanut. Mikäli siis olen aiemmin ollut ohittamassa.
Minä taas vedän mieluusti jonon ohi niin pitkälle kuin mahdollista ja poimin sen tilan jonka joku muu on hukannut. Jos sellaista ei ole niin nielen nerokkuuteni ja jatkan seuraavaan liittymään, enkä ala väkisin tunkemaan väliin. Koska 1/10 töhöilee omiaan, tosi harvoin jää tila löytymättä.

Koen, että näin toimimalla myötävaikutan positiivisesti liikenteen sujuvuuteen. Ainoastaan vuoronumerolla ajavien kuskien puolesta harmittaa. Yrittävät varmasti parhaansa toimia parhaalla mahdollisella tavalla ja silti joutuvat kokemaan turhautumisen tunnetta siitä, että joku saa sen edun josta itse on luopunut.
 
Espoo. Länsiväylä ja Hanasaaren kohta Lauttasaaren suuntaan. Miksi tuossa kohtaa molemmilla kaistoilla toistuvasti jarrutetaan ja ajetaan kahdeksankympin alueella alle seitsemääkymppiä? Kun Hanasaaresta ollaan päästy, nousee nopeus reippaaseen kahdeksaankymppiin.

Joka saatanan aamu.

Siinä on mukava liittyä Keilaniemen suunnasta kun nopeus on normaali ja löydät raon. Yhtäkkiä edessä kaikki jarruttavat jostain tuntemattomasta syystä.
 
Espoo. Länsiväylä ja Hanasaaren kohta Lauttasaaren suuntaan. Miksi tuossa kohtaa molemmilla kaistoilla toistuvasti jarrutetaan ja ajetaan kahdeksankympin alueella alle seitsemääkymppiä? Kun Hanasaaresta ollaan päästy, nousee nopeus reippaaseen kahdeksaankymppiin.

Joka saatanan aamu.

Siinä on mukava liittyä Keilaniemen suunnasta kun nopeus on normaali ja löydät raon. Yhtäkkiä edessä kaikki jarruttavat jostain tuntemattomasta syystä.

Jos tarkoitat Kehä 1 -> Länsiväylä stadiin.

Aja sieltä bussikaistan, vähäpäästöisten autojen kaistan kautta. Näin minä teen jokaikinen kerta, keskellä päivääkin ja liittyminen sujuu kuin ajatus. Toki saattaa ärsyttää, sain monia kertoja pitkien vilkutteluita osakseni ihan oikeasti vähäpäästöisellä (ja ko. kaistan päästörajat alittavalla) hybridiautollakin, koska se oli monia kovasti ärsyttänyt, BMW-merkkinen isokokoinen "edustusauto". Samat perään vilkuttelut ja muu aggressio nykyisellä hybridi-urheiluautolla, BMW i8. Alittaa kaikki ko. kaistan päästörajat mutta tavallista tuulipukua vain ärsyttää - vituttaa liikenteessä aivan maksimeilla. Minua lähinnä naurattaa.

Hassua on myös se, että "autopilot"-Teslailijat ja kaikki muutkin vähäpäästöiset - kukaan ei aja sieltä, koska vissiin "aivot nollissa autopilotti vie" -moodissa.
 
Viimeksi muokattu:
Espoo. Länsiväylä ja Hanasaaren kohta Lauttasaaren suuntaan. Miksi tuossa kohtaa molemmilla kaistoilla toistuvasti jarrutetaan ja ajetaan kahdeksankympin alueella alle seitsemääkymppiä? Kun Hanasaaresta ollaan päästy, nousee nopeus reippaaseen kahdeksaankymppiin.

Joka saatanan aamu.

Siinä on mukava liittyä Keilaniemen suunnasta kun nopeus on normaali ja löydät raon. Yhtäkkiä edessä kaikki jarruttavat jostain tuntemattomasta syystä.
Toi on kyllä ihmeellinen kohta. Aika usein Keilaniemestä liittyvät arkailee kummallisen paljon eikä tunnu mitenkään uskaltavan liittyä tasaisellakaan nopeudella liikkuvaan virtaan muuten kuin jollain äkkiliikkeellä juuri ennen sitä Hanasaaren pysäkkiä. Ja toisaalta Länsiväylää jo ajavat saattavat itsekin mennä tossa sekaisin ja turhaan väistellä.

Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että joillain olisi vähän turhan herkästi muistissa toi pysäkki, joka on poliisien suosima tutkapaikka (sekä myös se ensimmäisen rampin edusta Lauttasaareen), mutta en jaksa uskoa että se kuitenkaan toistuvasti aiheuttaisi jarruttelua.
 
Jos tarkoitat Kehä 1 -> Länsiväylä stadiin.

Aja sieltä bussikaistan, vähäpäästöisten autojen kaistan kautta. Näin minä teen jokaikinen kerta, keskellä päivääkin ja liittyminen sujuu kuin ajatus. Toki saattaa ärsyttää, sain monia kertoja pitkien vilkutteluita osakseni ihan oikeasti vähäpäästöisellä (ja ko. kaistan päästörajat alittavalla) hybridiautollakin, koska se oli monia kovasti ärsyttänyt, BMW-merkkinen isokokoinen "edustusauto". Samat perään vilkuttelut ja muu aggressio nykyisellä hybridi-urheiluautolla, BMW i8. Alittaa kaikki ko. kaistan päästörajat mutta tavallista tuulipukua vain ärsyttää - vituttaa liikenteessä aivan maksimeilla. Minua lähinnä naurattaa.

Hassua on myös se, että "autopilot"-Teslailijat ja kaikki muutkin vähäpäästöiset - kukaan ei aja sieltä, koska vissiin "aivot nollissa autopilotti vie" -moodissa.
Siis onko pk seudulle tullut jo kaistoja jossa saa ajaa vaan vähäpäästöisellä autolla? Ei jumalauta. :D
 
Siis onko pk seudulle tullut jo kaistoja jossa saa ajaa vaan vähäpäästöisellä autolla? Ei jumalauta. :D
Ainakin länärillä taitaa bussikaista olla sellanen, että siinä saa ajaa myös vähäpäästösellä autolla. Ei sentään mitään vain vähäpäästösille autoille tarkotettuja kaistoja ole. Vähän toki tollanen hetkellinen ilohan tuo on, koska pikkuhiljaa autot on enemmän tai vähemmän kaikki sit tollasia ja varmaan pkseudulla liikkuu jo nyt niin paljon vähäpäästösiä autoja, että jos ajavat tuolla kaistalla niin helpottaa jo ruuhkaa päästöisemmillekin autoille.
 
Onko tuo yllä mainittu eko/bussikaista siirretty alkamaan Espoon puolelle? Google Mapsissa se on melkein kilsan päässä tuosta kehä 1 liittymästä itään.
 
Melkein oletus, että kun näkee mustan "premium"-tason katumaasturin, niin jotain kusipäistä tai vitun tyhmää on tapahtumassa.

Hauska tulla lukemaan näitä kommentteja kun itsellä on identtinen auto videolla näkyvän kanssa :cigarbeye:

Mitkä niitä sallittuja merkkejä ja korimalleja on ettei tule mielipahaa? Toyota Corolla, Skoda Octavia?
 
Hauska tulla lukemaan näitä kommentteja kun itsellä on identtinen auto videolla näkyvän kanssa :cigarbeye:

Mitkä niitä sallittuja merkkejä ja korimalleja on ettei tule mielipahaa? Toyota Corolla, Skoda Octavia?

Jos liikenteessä ajaa ihan päin helvettiä muista piittaamatta, niin ihan sama millä peltipurkilla ajaa.
 
Hauska tulla lukemaan näitä kommentteja kun itsellä on identtinen auto videolla näkyvän kanssa :cigarbeye:

Mitkä niitä sallittuja merkkejä ja korimalleja on ettei tule mielipahaa? Toyota Corolla, Skoda Octavia?

Ei tätä nyt turhan vakavasti kannata ottaa ja kaikki ovat ihan sallittuja. Toivottavasti edustat korimallia eduksesi :tup:

E. Ja tarkennan vielä, että korimalli ei aiheuta mielipahaa (pl. Fiat Multipla), vaan kuljettajat jotka eivät huomioi muita.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
268 254
Viestejä
4 640 914
Jäsenet
76 178
Uusin jäsen
Juhan af Grann

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom