Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yleisemmin tuollaisissa kohdissa (yksi kaista käytössä) siellä on jopa se kilometrin-parin verran autoja kiltisti peräkkäin jonossa yhdellä kaistalla (kuinka kaukaa se on ilmoitettukaan ja parhaassa tapauksessa alkupäässä on ollut jo pakollinen ohjaus esim. oikeammanpuoleiselle kaistalle) mutta kummasti sieltä löytyy se yksi-kaksi autoilijaa jotka ovat sitä mieltä että kun tässä on kaksi kaistaa niin ohittaminen vasemmalta on tietysti järkevää ja tyhmäthän siinä jonottavat. Tai siis näin Turun päässä motarilla vaikka oikein erikseen on ollut kylttejäkin tietöistä tai vaikka onnettomuudesta.

Yksittäisen kerran on tainnut olla moottoripyöräpoliisi vahtimassa ja pientä vahingoniloa silloin saatoin kokea tilanteesta vaikka pidänkin tuota hivenen lapsellisena käytöksenä.
Mitä ne poliisit siellä muuta tekee kuin naureskelee yhdessä jonossa jonottaville. Silloin kun noita siltaremppoja oli niin parhaalla kerralla oli 3 km idiootijono. Ihan turha puristaa rystyset valkoisena, kun molempia kaistoja saa käyttää, sinäkin. Vai pakollinen ohjaus :rofl2:
 
Yleisemmin tuollaisissa kohdissa (yksi kaista käytössä) siellä on jopa se kilometrin-parin verran autoja kiltisti peräkkäin jonossa yhdellä kaistalla (kuinka kaukaa se on ilmoitettukaan ja parhaassa tapauksessa alkupäässä on ollut jo pakollinen ohjaus esim. oikeammanpuoleiselle kaistalle) mutta kummasti sieltä löytyy se yksi-kaksi autoilijaa jotka ovat sitä mieltä että kun tässä on kaksi kaistaa niin ohittaminen vasemmalta on tietysti järkevää ja tyhmäthän siinä jonottavat. Tai siis näin Turun päässä motarilla vaikka oikein erikseen on ollut kylttejäkin tietöistä tai vaikka onnettomuudesta.

Yksittäisen kerran on tainnut olla moottoripyöräpoliisi vahtimassa ja pientä vahingoniloa silloin saatoin kokea tilanteesta vaikka pidänkin tuota hivenen lapsellisena käytöksenä.
Herää kysymys jos se kaista on 2km aiemmin suljettu ja siellä voi ajaa niin minkä tähden siellä sitten ei voi ajaa.

Samaa tasoa kun rantatunnelin remontit aikanan tampereella. Koko vasuri suljettu ja tunnelin läpi ajettua todettiin että siellä ei ole vasemmalla kaistalla mitään syytä olla ajamalla. Tätä iloa jatkui viikon verran tiettynä aikana kunnes viranomaiset suvaitsivat avata tuon kaistan.

Ihan turhaan täällä ihmetellään kun tuolla työmailla ja muilla rajoitetuilla alueilla vedetään vatasena kun 80% alueista ei tapahdu yhtään mitään. Pistäisi rajotukset normaaliksi kun ukot ei töiss niin herättäisi jotain luottamusta autoiljoissakin tuo nopeuksien kanssa veivaaminen.

Uusi asfalttikin voi paikasta riippuen olla 80, 100 tai 120kmh alue. 80kmh rajotusta on vaikea perustella liukkaudella; jossei auto pysy tiellä 100-120kmh uudella asfaltilla kesällä, niin pysyykö se hanskassa motarin 100kmh talvirajotuksella kun tie on peilijäässä?
 
Se uuden asvaltin 80km/h rajoitus on yleensä siitä syystä, että se ei mene heti huonoksi ja kerkeää kunnolla kovettua/asettua jne. Lisänä puuttuvat kaistaviivat. Monesti myös työmailla jää se rajoitus alhaiseksi ihan vaan siksi, että jos siellä on jotain monttua, kiveä tms. Ettei tarvitse sitten ottaa vastuuta.
 
Ihan turhaan täällä ihmetellään kun tuolla työmailla ja muilla rajoitetuilla alueilla vedetään vatasena kun 80% alueista ei tapahdu yhtään mitään. Pistäisi rajotukset normaaliksi kun ukot ei töiss niin herättäisi jotain luottamusta autoiljoissakin tuo nopeuksien kanssa veivaaminen.
Noita rajoituksia ei veivailla ihan semmoisesta yksinkertaisesta syystä, että siellä työmaalla voi käytännössä olla koska vaan joku vielä töissä ja tälle on taattava turvallinen työskentely ympäristö. Myöskin kivet jne mitä sieltä työmaa alueelta voi päätyä siihen liikennöitävälle kaistalle, niin sillä alemmalla nopeusrajoituksella estetään niiden lenteleminen ties minne esim takana tulevan tuulilasiin. Muutenkin jos esim toinen kaista on suljettu niin liikenneolosuhteet ei vastaa sitä normaalia johon se nopeusrajoitus on tarkoitettu.


Noin yleisesti en kyllä ymmärrä miksei siinä tietyömaan alueella voi ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan, ne ei yleensä ole pitkiä pätkiä. Siellä on kuitenkin ihan ihmisiä töissä joiden läheiset haluavat nähdä heidät illallakin yhtenä kappaleena. Voin kokemuksesta sanoa ettei ole mukavaa työskennellä siltatyömaalla, jossa 50kmh nopeusrajoitus, ja väistellä siinä töiden lomassa sankareita jotka ajavat sen 100kmh siitä ohi...

Asfaltointihommissa se 80kmh rajoitus johtuu yleensä kaistamerkintöjen puutteesta. On tullut nähtyä niitäkin sankareita jotka kaistaviivojen puutteen vuoksi ajavat motarilla KESKELLÄ koska kaiketi olettavat siinä olevam vain yhden kaistan kun ei ole viivoja. Joten tuokin 80kmh rajoitus on ihan perusteltua kun liikenteessä liikkuu tuollaisia sankareita. Noistakin asfaltti ym tietöistä kyllä ilmoitellaan melkoisen hyvin, joten jos sellainen on tielle osumassa niin lähtee sen 10minuuttia aikaisemmin jolloin ei tarvitse kiirehtiä :)

Noin muuten vituttaa kuskit, jotka ei osaa katsoa liikennevalojen värejä. Tossa nyt muutaman kerran Lahdesjärven ABC:n liikennevaloissa todistanut kuinka on lähdetty vasemmalle kääntyvien nuolivalolla suoraan menevien kaistalta eteenpäin (palaa punainen, koska vastakkaiseen suuntaan pääsevät myös vasemmalle kääntyvät) ja aiheuttanut mielenkiintoisia tilanteita siinä keskellä risteystä.
 
Noita rajoituksia ei veivailla ihan semmoisesta yksinkertaisesta syystä, että siellä työmaalla voi käytännössä olla koska vaan joku vielä töissä ja tälle on taattava turvallinen työskentely ympäristö. Myöskin kivet jne mitä sieltä työmaa alueelta voi päätyä siihen liikennöitävälle kaistalle, niin sillä alemmalla nopeusrajoituksella estetään niiden lenteleminen ties minne esim takana tulevan tuulilasiin. Muutenkin jos esim toinen kaista on suljettu niin liikenneolosuhteet ei vastaa sitä normaalia johon se nopeusrajoitus on tarkoitettu.


Noin yleisesti en kyllä ymmärrä miksei siinä tietyömaan alueella voi ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan, ne ei yleensä ole pitkiä pätkiä. Siellä on kuitenkin ihan ihmisiä töissä joiden läheiset haluavat nähdä heidät illallakin yhtenä kappaleena. Voin kokemuksesta sanoa ettei ole mukavaa työskennellä siltatyömaalla, jossa 50kmh nopeusrajoitus, ja väistellä siinä töiden lomassa sankareita jotka ajavat sen 100kmh siitä ohi...

Asfaltointihommissa se 80kmh rajoitus johtuu yleensä kaistamerkintöjen puutteesta. On tullut nähtyä niitäkin sankareita jotka kaistaviivojen puutteen vuoksi ajavat motarilla KESKELLÄ koska kaiketi olettavat siinä olevam vain yhden kaistan kun ei ole viivoja. Joten tuokin 80kmh rajoitus on ihan perusteltua kun liikenteessä liikkuu tuollaisia sankareita. Noistakin asfaltti ym tietöistä kyllä ilmoitellaan melkoisen hyvin, joten jos sellainen on tielle osumassa niin lähtee sen 10minuuttia aikaisemmin jolloin ei tarvitse kiirehtiä :)

Noin muuten vituttaa kuskit, jotka ei osaa katsoa liikennevalojen värejä. Tossa nyt muutaman kerran Lahdesjärven ABC:n liikennevaloissa todistanut kuinka on lähdetty vasemmalle kääntyvien nuolivalolla suoraan menevien kaistalta eteenpäin (palaa punainen, koska vastakkaiseen suuntaan pääsevät myös vasemmalle kääntyvät) ja aiheuttanut mielenkiintoisia tilanteita siinä keskellä risteystä.
Jep, se ongelma tässä onkin että maalaisjärkeä ei voida käyttää vaan yhden keilan takia kaikki saa ajaa sitten 80kmh siellä uudella asvaltilla sen 20km pätkän.

Siltatyömaita en käsitä miten joku semmosesta voi vetää 100kmh läpi (varmasti näitä löytyy), lähinnä meinaan näitä alueita missä on käynnissä "tietyö" eli vaikka 50 rajotus mutta kalustosta ja miehistä ei välttämättä ole tietoa viikkoihin.
 
Se uuden asvaltin 80km/h rajoitus on yleensä siitä syystä, että se ei mene heti huonoksi ja kerkeää kunnolla kovettua/asettua jne. Lisänä puuttuvat kaistaviivat. Monesti myös työmailla jää se rajoitus alhaiseksi ihan vaan siksi, että jos siellä on jotain monttua, kiveä tms. Ettei tarvitse sitten ottaa vastuuta.
Suomalaisille tuntuu myös olevan mahdoton käsittää että rinnakkaisilla kaistoilla voi olla eri nopeusrajoitus. Tai ei se ihme ole, kun esim Tarvontien vaihtuvat nopeusrajoitukset (100>> 80) tuntuvat olevan vain viitteellisiä niille kenen pitää posottaa 120 lasissa kehä kakkosen tai kolmosen rampille.
 
Lisävalojen huonosta käytöstä valitin äskettäin täällä, eli vaihdetaan pitkät liian myöhään lyhyille ja häikäistään muut autoilijat.

Nyt tuli kunnon teinibemari esimerkkinä tuosta liikenteessä ja oli kyllä paljon muutakin pielessä. Harmi, kun taakse ei ole myös kameraa. Kunnon valopallo ilmestyi taustapeiliin, kun mitäs sitä turhia vaihtamaan lyhyille, jos edessä ajaa auto. Sitten bemari liimautui niin perseeseen kiinni, ettei varmaan ikinä kukaan ole ajanut niin pienellä turvavälillä takana. Edestä kääntyi hitaampia autoja pois, niin aikataulun painaessa naksautin vakkariin hyvin reilun nopeuden 80-alueelle. Bemarin oli silti pakko pyrkiä ohi, jarrutella ja jäädä ajamaan hiljempaa eteen. Videolta näkyy kahdesti, miten laiskasti vaihdellaan vastaantulijoiden kohdalla lyhyille.

Koko matka Jyväskylään meni hitaammin kuin mitä itsellä vakkarissa oli ja vauhti hiipui ohituksen jälkeen. Ohi saa mennä (turvallisesti), mutta silloin ei jäädä ajamaan hitaammin kuin ohitettava! Vähän voisi edes hetken tarkkailla, millaista vauhtia ohitettava edellä ajaa ennen kuin painellaan ohi.




Ihan samalla Petäjävesi-Jyväskylä -välillä perseili myös toinen samanlainen vitossarjan Bemari pari vuotta sitten ja laitoin siitäkin tänne videon. 80-alueella mentiin keltaisella viivalla ylinopeutta ja ilman vilkkua ohi, mutta 100-alueella oltiin tukkona. Tuota jatkui koko matkan Jyväskylään ja kertaakaan en nähnyt Bemarin käyttävän vilkkua tuolla välillä (tyypillistä merkille). Muistakin mentiin ohi keltaisilla. Tuo oli selvästi "fiiliksen" mukaan ajelija, eli nopeusrajoituksia ei katsottu ja kaasua painettiin mututuntumalla.

 
Herää kysymys jos se kaista on 2km aiemmin suljettu ja siellä voi ajaa niin minkä tähden siellä sitten ei voi ajaa.

Samaa tasoa kun rantatunnelin remontit aikanan tampereella. Koko vasuri suljettu ja tunnelin läpi ajettua todettiin että siellä ei ole vasemmalla kaistalla mitään syytä olla ajamalla. Tätä iloa jatkui viikon verran tiettynä aikana kunnes viranomaiset suvaitsivat avata tuon kaistan.

Ihan turhaan täällä ihmetellään kun tuolla työmailla ja muilla rajoitetuilla alueilla vedetään vatasena kun 80% alueista ei tapahdu yhtään mitään. Pistäisi rajotukset normaaliksi kun ukot ei töiss niin herättäisi jotain luottamusta autoiljoissakin tuo nopeuksien kanssa veivaaminen.

Uusi asfalttikin voi paikasta riippuen olla 80, 100 tai 120kmh alue. 80kmh rajotusta on vaikea perustella liukkaudella; jossei auto pysy tiellä 100-120kmh uudella asfaltilla kesällä, niin pysyykö se hanskassa motarin 100kmh talvirajotuksella kun tie on peilijäässä?
Minustakin toi käytäntö, että rajoitukset voimassa vaikka ei todellistatarvetta (ei työmiehiä) syö vaan noiden varoitusmerkkien tehoa.
Monesti näkee, että joku nopeusrajoitus on "unohtunut" viikkokausiksi vaikka, työmaata ei enää ole. => Minusta voitaisiin antaa työmaan mestarille tollasesta rikemaksu, ehkä se auttaisi noi poistamaan /"parantamaan muistia" ajallaan.
 
Minustakin toi käytäntö, että rajoitukset voimassa vaikka ei todellistatarvetta (ei työmiehiä) syö vaan noiden varoitusmerkkien tehoa.
Monesti näkee, että joku nopeusrajoitus on "unohtunut" viikkokausiksi vaikka, työmaata ei enää ole. => Minusta voitaisiin antaa työmaan mestarille tollasesta rikemaksu, ehkä se auttaisi noi poistamaan /"parantamaan muistia" ajallaan.
Ennenkuin se tietyömaa on siivottu, eli kaikki ne sormenpään kokoiset kivet jne. poistettu asfaltin pinnasta niin nopeudet pitää pitää alempina. EI haittaa vaikka kuluu 10 sekuntia pidempään matkaan jos tuulilasit ei päädy vaihtoon sen ansiosta. Voisi mennä juurikin sinne työmaafirman korvattaviksi jos nopeusrajoitus nostetaan ja vahinkoja syntyy.
 
Ennenkuin se tietyömaa on siivottu, eli kaikki ne sormenpään kokoiset kivet jne. poistettu asfaltin pinnasta niin nopeudet pitää pitää alempina. EI haittaa vaikka kuluu 10 sekuntia pidempään matkaan jos tuulilasit ei päädy vaihtoon sen ansiosta. Voisi mennä juurikin sinne työmaafirman korvattaviksi jos nopeusrajoitus nostetaan ja vahinkoja syntyy.
Pahimmat puhdistetaan tarvittaessa harja-autolla ja ne muut kyllä lentää päivässä parissa, ei siihen pahimmillaan jopa kuukausia tarvita. Toi tietysti siitä mestarista kiinni. Monet hoitavat homman asiallisesti. Toisekseen kaikki eivät pidä siitä, että joutuu köröttelemään sileällä asfaltilla 50 vaikka 80Km on hyvin turvallista.
Siinä on toi syykkinen puolikin. Kaikki eivät ole aina niin seestyneessä tilassa :)
 
Tulipaha taas 9-tiellä nähtyä mersu joka paahto tasan 90kmh huolimatta siitä oliko rajotus 60, 80 tai 100kmh. Sai mennä ohi satasen alueella mutta muutoin istu kuin tatti metrin päässä puskurista
 
Ihan turhaan täällä ihmetellään kun tuolla työmailla ja muilla rajoitetuilla alueilla vedetään vatasena kun 80% alueista ei tapahdu yhtään mitään. Pistäisi rajotukset normaaliksi kun ukot ei töiss niin herättäisi jotain luottamusta autoiljoissakin tuo nopeuksien kanssa veivaaminen.

Uusi asfalttikin voi paikasta riippuen olla 80, 100 tai 120kmh alue. 80kmh rajotusta on vaikea perustella liukkaudella; jossei auto pysy tiellä 100-120kmh uudella asfaltilla kesällä, niin pysyykö se hanskassa motarin 100kmh talvirajotuksella kun tie on peilijäässä?
Monelle noin muutenkin vaikea sovittaa nopeus oikeaan tilanne nopeutee kun tilanteen pitäisi näkyä ratintaakse.
Saati sitten tuollaisissa kohteissa joissa kuljettajan on vaikea arvioida rajoituksen tarvetta, joten ne merkit on tarpeen ja niitä syytä noudattaa.



Minustakin toi käytäntö, että rajoitukset voimassa vaikka ei todellistatarvetta (ei työmiehiä) syö vaan noiden varoitusmerkkien tehoa.
Monesti näkee, että joku nopeusrajoitus on "unohtunut" viikkokausiksi vaikka, työmaata ei enää ole. => Minusta voitaisiin antaa työmaan mestarille tollasesta rikemaksu, ehkä se auttaisi noi poistamaan /"parantamaan muistia" ajallaan.
Tarpeettomat ovat ongelma, mutta suurempi ongelma taitaa olla kuljettajien valistus, miten heille sitä tietoa ja osaamista jakaa.

Ja sitten tietyömaiden rajoitusten "dynaamisuus", eli jos kohteessa on mahdollista lyhentää kohtuu kustannuksin välillä rajoitusaluetta, niin se toteutetaan.
 
Mitä ne poliisit siellä muuta tekee kuin naureskelee yhdessä jonossa jonottaville. Silloin kun noita siltaremppoja oli niin parhaalla kerralla oli 3 km idiootijono. Ihan turha puristaa rystyset valkoisena, kun molempia kaistoja saa käyttää, sinäkin. Vai pakollinen ohjaus :rofl2:
No rivien välistä siellä voisi mm poimia tiensivuun väistämisvelvollisia jotkakiilaa ja liianpienillä turvaväleillä ajavia.

Jos nyt kuvailet kohdetta missä kaksi kaistaa suuntaansa muuttuu yksikaistaiseksi työmaan takia, ja kaistat yhdistetään niin ajoissa että se sujuu turvallisesi, niin jos joku työmatkalainen huristelee/ohittaa suljettua kaistaa pitkin jonon ja kiilaa väliin, niin sitä voi toki miettiä kuka joukosta on liikenteessa se haitallinen vaarantava idiootti.
 
No rivien välistä siellä voisi mm poimia tiensivuun väistämisvelvollisia jotkakiilaa ja liianpienillä turvaväleillä ajavia.

Jos nyt kuvailet kohdetta missä kaksi kaistaa suuntaansa muuttuu yksikaistaiseksi työmaan takia, ja kaistat yhdistetään niin ajoissa että se sujuu turvallisesi, niin jos joku työmatkalainen huristelee/ohittaa suljettua kaistaa pitkin jonon ja kiilaa väliin, niin sitä voi toki miettiä kuka joukosta on liikenteessa se haitallinen vaarantava idiootti.
En muista, olenko tällaista tilannetta tai käytöstä koskaan nähnyt. Ennemmin niin päin, että kaistat yhdistyy jossain kaukana edessä päin, mutta silti jono muodostuu hyvin pitkäksi ja pahimmillaan tukkii aiempia risteyksiä. Kun siis idea olisi, että turvavälit on kunnossa ja osa autoista voi liittyä mukaan siellä, missä kaistat yhdistyy.

En oikein saa kiinni ajatuksesta, että joku voisi kaistojen yhdistymisen jälkeen edelleen ajaa jotain suljettua kaistaa pitkin? Toihan kuulostaa kieltämättä idioottimaiselta ja vaaralliselta.
 
No rivien välistä siellä voisi mm poimia tiensivuun väistämisvelvollisia jotkakiilaa ja liianpienillä turvaväleillä ajavia.
Saisi pikkuhiljaa jalkautua se vetoketjuperiaate… Kauhea angsti ”etuilusta”, kun molemmat kaistat ovat jokaisen käytettävissä jonotukseen (ja se tehostaisi läpäisyä).
Jos nyt kuvailet kohdetta missä kaksi kaistaa suuntaansa muuttuu yksikaistaiseksi työmaan takia, ja kaistat yhdistetään niin ajoissa että se sujuu turvallisesi, niin jos joku työmatkalainen huristelee/ohittaa suljettua kaistaa pitkin jonon ja kiilaa väliin, niin sitä voi toki miettiä kuka joukosta on liikenteessa se haitallinen vaarantava idiootti.
No enpä kuule kuvaile. Alkuperäinen kijoittaja keksi moisen skenaarion päästään, kun olisi ilmeisesti ollut hankala perustella miksi pitää km-kaupalla avointa kaistaa tyhjänä. Ne siltatyömaat oli ihan oikeasti koomista katsottavaa, kun opittuna mentiin jonon jatkoksi vaikka edes kaista päättyy 1,5 km tms. merkkiä edes vielä nähty…

En hetkeäkään epäile etteikö jostain joku suljetun kaistan ajajakin löydy (toyota, ikä 80+ tai bemari, ikä 18+), mutta ei se ole varsinainen ongelma tässä jutussa.
 
En muista, olenko tällaista tilannetta tai käytöstä koskaan nähnyt. Ennemmin niin päin, että kaistat yhdistyy jossain kaukana edessä päin, mutta silti jono muodostuu hyvin pitkäksi ja pahimmillaan tukkii aiempia risteyksiä. Kun siis idea olisi, että turvavälit on kunnossa ja osa autoista voi liittyä mukaan siellä, missä kaistat yhdistyy.
Ison painoarvon laittaisin tilapäisjärjestelyn suunnittelulle, merkkaamiselle, "opastukselle".


Jos odotetaan että jono ylettyy säännöllisesti erkanemirampeille asti, niin varmaan voisi pohtia että vasen kaista suoraan ja oikea poistuville, niin poistuvien ei tarvi jonotella.


En oikein saa kiinni ajatuksesta, että joku voisi kaistojen yhdistymisen jälkeen edelleen ajaa jotain suljettua kaistaa pitkin? Toihan kuulostaa kieltämättä idioottimaiselta ja vaaralliselta.
Ketjussa ollut tarinoita erilaisista tilanteissa, mm niistä missä kaista merkitty päättyväksi, mutta jos siellä ei ole kunnon esteitä, niin osa "fiksummeista" kuskeista ohittaa jonon tosita kaistaa pitkin.

Toinen on sitten ne paikat, missä ajoissa kerrotaan tulevasta, että kuljettajat voi ennakoida, jolloin suurin osa vaihtaa kaistan ajoissa, ja osa tuikkaa ns päätyyn asti ja tunkee sinne väliin, ja loputus sitten huomaa tilanteen vähän liianmyöhään ja etsivät sen sopivan liittymiskohdan sen jälkeen (eivät ytirä tunkeä päätyyn asti).


Saisi pikkuhiljaa jalkautua se vetoketjuperiaate… Kauhea angsti ”etuilusta”, kun molemmat kaistat ovat jokaisen käytettävissä jonotukseen (ja se tehostaisi läpäisyä).
Jos vetoketju tehostaa, niin kannatan ehdottomasti sitä.
Mutta jos nyt kyse kohteesta missä vetoketju lisää riskejä, niin eihän siinä ole järkeä, jonotus aika ei lyhene, vaan pitenee, parhamillaan ehkä sama.

Vetoketju toimii silloin jos kyse risteyksestä, eri suunnilta tuleva liikenne yhdistetään, esim jos siinä joltain rampilta liittyy liikennettä.

Jos se tietyökohta on sellaisessa paikkaa mitä ennen on niukasti tilaa ja halutaan jonottajat lähelle, niin arvioda parijonossa jonottamisen edut, per 1 jonossa.
 
Viimeksi muokattu:
etsivät sen sopivan liittymiskohdan sen jälkeen (eivät ytirä tunkeä päätyyn asti).
Tämä on hienoa sakkia, km tyhjää edessä, vilkku päällä oikealle auto seis motarilla vasemmalla kaistalla. Mikä voiskaan mennä pieleen… Jos siihen oikean kaistan hölmöjengiin haluaa mennä, niin jonon päähän. Jos päästä menee ohi syystä x, niin oman kaistan päähän ja siitä vetoketjulla läpi.
 
Jos vetoketju tehostaa, niin kannatan ehdottomasti sitä.
Mutta jos nyt kyse kohteesta missä vetoketju lisää riskejä, niin eihän siinä ole järkeä, jonotus aika ei lyhene, vaan pitenee, parhamillaan ehkä sama.

Vetoketju toimii silloin jos kyse risteyksestä, eri suunnilta tuleva liikenne yhdistetään, esim jos siinä joltain rampilta liittyy liikennettä.
Eiköhän siitä ole ihan tarpeeksi tutkimuksia olemassa, että vetoketju tehostaa liikennettä, kun kaistat yhdistyy. Ei siinä tarvitse keksiä mitään ”tässä toimii, tässä ei” skenaarioita, kun tilanne kaikissa sama. Mieti nyt vähän minkälainen kuminauhaefekti muodostuu pitkästä jonosta (vs. 1/2 jono). Kaikki osaa pääsääntöisesti mennä nelikaistaisella valoissa lyhyimpään jonoon, sama periaate vaan käyttöön näissäkin. Ajat sille kaistalle missä jonoa vähenmän.
 
Tämä on hienoa sakkia, km tyhjää edessä, vilkku päällä oikealle auto seis motarilla vasemmalla kaistalla. Mikä voiskaan mennä pieleen… Jos siihen oikean kaistan hölmöjengiin haluaa mennä, niin jonon päähän. Jos päästä menee ohi syystä x, niin oman kaistan päähän ja siitä vetoketjulla läpi.
Sori huono ilmaisu, tarkoitin että havaittuaan etsiin sen sopivan välin sovittaa nopeuden jne., en tarkoittanut että vetää seis. Eli välttää sen että joutuu vetään seis. (siellä päässä)


Eiköhän siitä ole ihan tarpeeksi tutkimuksia olemassa, että vetoketju tehostaa liikennettä, kun kaistat yhdistyy. Ei siinä tarvitse keksiä mitään ”tässä toimii, tässä ei” skenaarioita, kun tilanne kaikissa sama. Mieti nyt vähän minkälainen kuminauhaefekti muodostuu pitkästä jonosta (vs. 1/2 jono). Kaikki osaa pääsääntöisesti mennä nelikaistaisella valoissa lyhyimpään jonoon, sama periaate vaan käyttöön näissäkin. Ajat sille kaistalle missä jonoa vähenmän.
Nyt oli kyse tilanteesta missä ei tarvita vetoketjua, eli kaistat voi yhdistyä ajoissa, ennen jonoutumista.

Eli jos kaista yhdistetään 2km ennen sitä työmaata, ja joutumista tapahtuu vasta sen jälkeen, niin ei ole tehokasta ajattaa parijonossa koko pätkää, vaan hyvissä ajoin yhteen jonoon. Se vetoketju merkki voidaan asettaa sinne 2km päähän, niitä tilanteita varten että joskus on jonoutumista ennen sitä.
 
Sori huono ilmaisu, tarkoitin että havaittuaan etsiin sen sopivan välin sovittaa nopeuden jne., en tarkoittanut että vetää seis. Eli välttää sen että joutuu vetään seis. (siellä päässä)
Käytännössä noi vetää seis, kun oikea on seis ja/tai autojen väliin vilkuttajan kohdalla ei mahdu ”yllättäen” edes sanomalehteä. Jonon päässä ei järjestäen edes tarvitse pysähtyä kiitos oikean jonon voimakkaan kuminauhailun.

Oikeastaan ainoa kysymys tässä on, miksi työmailla on edelleen kaista päättyy merkki vetoketju-merkin sijaan. Jälkimmäinen ehkä estäisi jononmuodostusvietin aktivoitumisen, kun ei kerrota kumpi kaista päättyy.
 
Käytännössä noi vetää seis, kun oikea on seis ja/tai autojen väliin vilkuttajan kohdalla ei mahdu ”yllättäen” edes sanomalehteä. Jonon päässä ei järjestäen edes tarvitse pysähtyä kiitos oikean jonon voimakkaan kuminauhailun.
Kuvailemasi kuminauha syntyy sen takia että osa ajaa pitkälle, joko vahingossa tai tahallaan.

Jos mennään samalle kaistalle ennen jounoutumista, niin sillä jonolla olisi tasaisesti etenemisen mahdollisuus ja ei olisi kaistanvaihdon aiheuttamaa riskiä.

Se sitten suunnittelun asia missä missä kohtaa optimikohta yhdistää ja onko siinä vetoketju järkevintä.

Lisäksi jos se yhdistäminen tehdään ajoissa, niin se ilman vetoketjuakin tapahtuva yhdistyminen sujuu paremmin.

Kannattan ehdottomasti "vetoketjuamerkkiä" jos sopii tilanteeseen, jos halutaan välttää sitä että yhdistytään liianaikaisin. Se ymmärtääkseni ihan sallittu keino tietyömailla. Kuljettajan on vaikea arvioida tilannetta ja eri kuskit voivat tehdä eri tulkinnat. Suunnittelialla aikaa perehtya ja miettiä se optimiratkaisu.

Jos merkein osoitettu että kaistapäättyy, ja jonoa jo silloin näkyy, niin silloin kuski tietää että se päättyväkaista on umpikuja, niin silloin aloittaa sen kaistanvaihdon ennen jonon päätä.

Jos ennakkoon kerrotaan että kaistat yhdistyvät, niin sitten kuski tietää että voi ajaa yhdistymiskohtaan asti, varsinkin jos jounoutuminen tapahtuu ennen yhdisytmistä.

Vetoketjumerkki (ajokaistojen yhdistyminen) sopii motarityömaillekkin hyvin, kun ne rajoitukset alkaa jokatapauksessa hyvissä ajoin ennen, yhdistymistä. Ja siitä voidaan varoittaa ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvailemasi kuminauha syntyy sen takia että osa ajaa pitkälle, joko vahingossa tai tahallaan.

Jos mennään samalle kaistalle ennen jounoutumista, niin sillä jonolla olisi tasaisesti etenemisen mahdollisuus ja ei olisi kaistanvaihdon aiheuttamaa riskiä.
Paljon tämän enempää ei varmaan ko. tilannetta voisi väärin tulkita. Se haitarihan tulee siitä jonon pituudesta, ei siitä että liittymäkohdassa yksittäinen auto menee pitkän jonon haitariliikkeen aiheuttamaan olemassa olevaan väliin. Hyvin toimiva vetoketju lyhentää jonot puoleen ja sitä kautta sekin minimoi haitariliikettä. Toisekseen vetoketju pakottaa pitämään turvaväliä joka sekin poistaa haitariliikettä.
 
Turussa remppaavat moottoritien päässä rautatiesiltaa. Alkusyksystä joutuivat välillä nostotöiden takia sulkemaan toisen kaistan molempiin suuntiin. Varsinkin keskustan suunnasta Helsinkiin päin kulkiessa alettiin jonoutua hyvissä ajoin (lue: 4-5 liikennevalot, eli noin kilometri ennen kuin kaista yhdistyy) ja äkkiä tukittiin monta risteystä. Sivukadulta liittyminen siihen yhteen ainoaan jonoon oli mahdotonta, kun risteys oli tukossa ja jonon pää jo risteyksessä.

Minähän posotin tietysti aina sitä tyhjää kaistaa päätyyn asti ja jouhevasti liittyminen jonoon. Joku muukin järkevä näin toimi. Toki näitä kotipoliiseja sitten sattui välillä eteen, jotka siirtyivät tukkimaan toista kaistaa :facepalm: Mutta selkeästi opittu kaava suurimmalla osalla, kun tiedettiin että siellä päässä toinen kaista loppuu, ja jonoteltiin sitten kiltisti. Tuossa olisi liikenneohjaussuunnitelman laatija voinut kyllä käyttää pelisilmää juuri käyttämällä tuota kaistojen yhdistymismerkkiä. Toista kaistaa siis ei kuitenkaan oltu onneksi suljettu kuin työmaan kohdalta.
 
Toimiva vetoketju vaatisi sen, että jatkuvalla kaistalla pitäisi pitää riittävät välit. joihin voisi liittyä ilman että pitää hakea tilaa ja ilman että jonon nopeus muuttuu liittyjien takia. Käytännössä homma kosahtaa n. 100% tapauksista tähän, jonossa ollaan minimiturvaväleillä, ja sitten tulee jarrutuksia ja pahimmillaan seisahduksia, kun toiselta kaistalta pitää "kiilata" että pääsee liittymään. Ja haitariliike jonon loppupäässä on melko väistämätön seuraus tästä.

Itsekin kaipaisin noihin enemmän vetoketjuliikennemerkkejä, ja opasteisiin tietoa siitä miten pitkä matka toisen kaistan päättymiseen vielä on.

Lisäksi vetoketjua voisi ehkä parantaa se, jos kaistaopasteet olisi tehty niin, että ei olisi selkeästi yhtä päättyvää ja toista jatkuvaa kaistaa, vaan molempien kaistaviivat yhdistyisivät pidemmällä matkalla yhteen.
 
Toimiva vetoketju vaatisi sen, että jatkuvalla kaistalla pitäisi pitää riittävät välit. joihin voisi liittyä ilman että pitää hakea tilaa ja ilman että jonon nopeus muuttuu liittyjien takia. Käytännössä homma kosahtaa n. 100% tapauksista tähän, jonossa ollaan minimiturvaväleillä, ja sitten tulee jarrutuksia ja pahimmillaan seisahduksia, kun toiselta kaistalta pitää "kiilata" että pääsee liittymään. Ja haitariliike jonon loppupäässä on melko väistämätön seuraus tästä.

Itsekin kaipaisin noihin enemmän vetoketjuliikennemerkkejä, ja opasteisiin tietoa siitä miten pitkä matka toisen kaistan päättymiseen vielä on.

Lisäksi vetoketjua voisi ehkä parantaa se, jos kaistaopasteet olisi tehty niin, että ei olisi selkeästi yhtä päättyvää ja toista jatkuvaa kaistaa, vaan molempien kaistaviivat yhdistyisivät pidemmällä matkalla yhteen.
Tätä se usein on, kun moni käsittää sen pahantahtoisena kiilaamisena eikä ymmärrä sen vetoketjumenetelmän perään. Kyllä se aina välillä pääkaupunkiseudulla toimii, välillä ei. Kuuleman mukaan jossain muualla päin Suomea ollaan vähän mustasukkaisempia omasta tilasta ja vedetään välit umpeen tilanteessa kuin tilanteessa. Siihen nähden olen varauksella tyytyväinen liikenteeseen täällä, missä itse ajan, vaikka paljon onkin korjattavaa.
 
Itsekin kaipaisin noihin enemmän vetoketjuliikennemerkkejä, ja opasteisiin tietoa siitä miten pitkä matka toisen kaistan päättymiseen vielä on.
Tuo matkamäärä ei kyllä ainakaan 1-tiellä auttanut mitään. Kyltissä Ämmässuon liittymän jälkeen Espooseen päin luki 1,5 km (oikeasti 3 km) ja silti porukka oli taaempana Ämmässuon liittymässä tukkimassa liikennevirtaa, kun muistivat että tässä "pitää" jonottaa. Sama tuo DaKyyn mainitsema paikka. Ihmettelin, kun vasemmalla kaistalla oli ruuhkaa rautatieaseman ohi Koulukadulle saakka. Koko Ratapihakadun suora ja loppupätkä yliopistolle asti tukossa (9-10 valoristeystä), toinen kaista vetää hyvin. Ei näin poijaat.

e: typo
 
Ihan tutkimuksissahan on osoitettu, että tuo vetoketjumenetelmä ei paranna esim 2 kaistaisella tiellä 1 kaistaisen tietyön kohdalla. Se missä tuo vetoketjuhomma tulee hyödylliseksi on, että jonoa kerääntyy yhden kaistan sijaan kahdelle, jolloin jonojen pituus laskee. Esimerkiksi kehä 1 kun tota 3-tien ylittävää siltaa rempattiin, niin jonoa kertyi helposti länteen päin ajosuunnalla tonne Tuusulanväylän rampille asti, mistä itse liityin. En tiedä olisiko jonoa ollut jopa tuon Tuusulanväylän toiselle puolelle, jolloin tuo jonoutuminen voi jarruttaa muihinkin paikkoihin pääsyä.

Tuo vetoketju tarvitsisi pienen käyttöönottokouluttamisen, esimerkiksi jotain infokylttejä tyylillä: "kaistat yhdistyvät vetoketjulla molemmilta kaistoilta vuorotellen" ja se vetoketjumerkki siihen tauluun, niin eiköhän porukka tuohon oppisi. Itselleni toki useissa tapauksissa parempi, jos ei ole vetoketjua, koska pääsen sitä vapaata kaistaa sinne perille asti.
 
Tämä on hienoa sakkia, km tyhjää edessä, vilkku päällä oikealle auto seis motarilla vasemmalla kaistalla. Mikä voiskaan mennä pieleen… Jos siihen oikean kaistan hölmöjengiin haluaa mennä, niin jonon päähän. Jos päästä menee ohi syystä x, niin oman kaistan päähän ja siitä vetoketjulla läpi.
Yhtään nopeampaan siitä yhden kohdan ahtaumasta ei päästä vaikka sitä ennen olisi kymmenen rinnakkaista kaistaa täynnä autoja. Pikemminkin päinvastoin kun kaikki yrittävät viime metreillä päästä sille ainoalle vetävälle kaistalle, mikä varmasti aiheuttaa hätäjarrutteluita ja haitariliikettä kuin suolistossa konsanaan pökäleen edetessä hitaasti kohti määränpäätään. Sama kuin kuvittelisi että jos supermarketissa ainoaan aukiolevaan kassaan johtaisi kymmenen jonoa jotka yhdistyvät aivan lopussa yhdeksi jonoksi, sitten kaikki pääsevät läpi nopeammin.

Syy miksi jo kauan ennen sitä yhtä kaistaa muodostuu pitkä jono liittynee kahteen asiaan:

1. Useimmat ovat sisäistäneet aivan oikein että pääsääntöisesti tulisi ajaa oikeaa kaistaa.

2. Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu ylläolevan kassaesimerkin mukaisesti että jonotetaan kiltisti, eikä lähdetä etuilemaan eli asettamaan omaa kiirettä muiden kiireen edelle.

Jos huomaa että vasen kaista etenee hitaasti ja oikea kaista on tyhjä, useimmat varmaan ymmärtävät että on jokin syy miksi sitä oikeaa kaistaa ei käytetä, esim. että se on suljettu. Toki mahdollista on että joku luulee ihmisten tyhmyyttään ajavan hitaasti vain yhdellä kaistalla vaikka toinenkin olisi ihan vapaana.

Jos joku ilmiselvästi pyrkii etuilemaan muita jonottajia eikä kyse ole erehdyksestä, heihin toimii sama kuin kassajonossa, eli on niin kiinni edelläoleviin perstuntumassa ettei etuilija varmasti pääse väliin. Tarvittaessa voi vaikka vähän kolhaista häntä takaisin pientareelle ja puida nyrkkiä.
 
Yhtään nopeampaan siitä yhden kohdan ahtaumasta ei päästä vaikka sitä ennen olisi kymmenen rinnakkaista kaistaa täynnä autoja. Pikemminkin päinvastoin kun kaikki yrittävät viime metreillä päästä sille ainoalle vetävälle kaistalle, mikä varmasti aiheuttaa hätäjarrutteluita ja haitariliikettä kuin suolistossa konsanaan pökäleen edetessä hitaasti kohti määränpäätään. Sama kuin kuvittelisi että jos supermarketissa ainoaan aukiolevaan kassaan johtaisi kymmenen jonoa jotka yhdistyvät aivan lopussa yhdeksi jonoksi, sitten kaikki pääsevät läpi nopeammin.

Syy miksi jo kauan ennen sitä yhtä kaistaa muodostuu pitkä jono liittynee kahteen asiaan:

1. Useimmat ovat sisäistäneet aivan oikein että pääsääntöisesti tulisi ajaa oikeaa kaistaa.

2. Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu ylläolevan kassaesimerkin mukaisesti että jonotetaan kiltisti, eikä lähdetä etuilemaan eli asettamaan omaa kiirettä muiden kiireen edelle.

Jos huomaa että vasen kaista etenee hitaasti ja oikea kaista on tyhjä, useimmat varmaan ymmärtävät että on jokin syy miksi sitä oikeaa kaistaa ei käytetä, esim. että se on suljettu. Toki mahdollista on että joku luulee ihmisten tyhmyyttään ajavan hitaasti vain yhdellä kaistalla vaikka toinenkin olisi ihan vapaana.

Jos joku ilmiselvästi pyrkii etuilemaan muita jonottajia eikä kyse ole erehdyksestä, heihin toimii sama kuin kassajonossa, eli on niin kiinni edelläoleviin perstuntumassa ettei etuilija varmasti pääse väliin. Tarvittaessa voi vaikka vähän kolhaista häntä takaisin pientareelle ja puida nyrkkiä.
Katso vaikka linkkaamani tutkimus, niin ei tarvitse mutuilla. Kuvaamasi omakeskeinen itsekäs toiminta yhden jonon ihmisiltä on se ongelma, ei järkeä ja väylän täyttä kapasiteettia käyttävä vähemmistö. Etuilusta itkemiseen kysyn edelleen: Sulla on siinä vapaa kaista, mikset mene? Kyllä ”avaamme uuden kassan” saa ihmisiin liikettä.
 
Katso vaikka linkkaamani tutkimus, niin ei tarvitse mutuilla. Kuvaamasi omakeskeinen itsekäs toiminta yhden jonon ihmisiltä on se ongelma, ei järkeä ja väylän täyttä kapasiteettia käyttävä vähemmistö. Etuilusta itkemiseen kysyn edelleen: Sulla on siinä vapaa kaista, mikset mene?
Linkissäsi oli verrattu hallitsematonta kaistojen vaihtoa suunnitelmallisempaan "joka-toinen-auto" vetoketjusysteemiin, ei vetoketjusysteemiä verrattuna siihen että kaikki autot etenisivät sitä yhtä vapaata kaistaa, ilman tarvetta kaistanvaihdoille. Edelleenkään siitä ahtaumakohdasta ei mene yhtään sen enempää autoja läpi kuin yhtä jonoa etenemällä.
 
Yhtään nopeampaan siitä yhden kohdan ahtaumasta ei päästä vaikka sitä ennen olisi kymmenen rinnakkaista kaistaa täynnä autoja. Pikemminkin päinvastoin kun kaikki yrittävät viime metreillä päästä sille ainoalle vetävälle kaistalle, mikä varmasti aiheuttaa hätäjarrutteluita ja haitariliikettä kuin suolistossa konsanaan pökäleen edetessä hitaasti kohti määränpäätään. Sama kuin kuvittelisi että jos supermarketissa ainoaan aukiolevaan kassaan johtaisi kymmenen jonoa jotka yhdistyvät aivan lopussa yhdeksi jonoksi, sitten kaikki pääsevät läpi nopeammin.

Syy miksi jo kauan ennen sitä yhtä kaistaa muodostuu pitkä jono liittynee kahteen asiaan:

1. Useimmat ovat sisäistäneet aivan oikein että pääsääntöisesti tulisi ajaa oikeaa kaistaa.

2. Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu ylläolevan kassaesimerkin mukaisesti että jonotetaan kiltisti, eikä lähdetä etuilemaan eli asettamaan omaa kiirettä muiden kiireen edelle.

Jos huomaa että vasen kaista etenee hitaasti ja oikea kaista on tyhjä, useimmat varmaan ymmärtävät että on jokin syy miksi sitä oikeaa kaistaa ei käytetä, esim. että se on suljettu. Toki mahdollista on että joku luulee ihmisten tyhmyyttään ajavan hitaasti vain yhdellä kaistalla vaikka toinenkin olisi ihan vapaana.

Jos joku ilmiselvästi pyrkii etuilemaan muita jonottajia eikä kyse ole erehdyksestä, heihin toimii sama kuin kassajonossa, eli on niin kiinni edelläoleviin perstuntumassa ettei etuilija varmasti pääse väliin. Tarvittaessa voi vaikka vähän kolhaista häntä takaisin pientareelle ja puida nyrkkiä.
Tässä viestissä on suunnilleen kaikki niin pielessä etten tiedä mihin kohtaan lähtisi ensimmäisenä puuttumaan. Sovitaan suosiolla että menen yleislakkoon koko kokonaisuutta vastaan. :)
 
Linkissäsi oli verrattu hallitsematonta kaistojen vaihtoa suunnitelmallisempaan "joka-toinen-auto" vetoketjusysteemiin, ei vetoketjusysteemiä verrattuna siihen että kaikki autot etenisivät sitä yhtä vapaata kaistaa, ilman tarvetta kaistanvaihdoille. Edelleenkään siitä ahtaumakohdasta ei mene yhtään sen enempää autoja läpi kuin yhtä jonoa etenemällä.
Mitä muutakaan se on kuin hallitsematonta kaistanvaihtoa, kun idiootit tunkee yhteen jonoon. Se on aina vitosen show, kun tulee lukkojarrutusta ja kaistalle pysähtymistä, että ei vaan kukaan luulisi etuilua tapahtuvan. Ideaalitilanteessa ryhmittymisellä ei ole merkitystä, käytännön elämässä yhden jonon periaate kusee viimeistään muutaman auton jälkeen. Turussa Härkämäen suunnasta tullessa Motonetin vieressä oli kunnon kiihdytyskisa-paikka aiemmin, nyt siinä on vetoketjumerkki ja homma toimii.
 
Se vetoketjumerkki saisi yleistyä ja ripeästi.

Mannerheimintiellä Oopperatalon risteykseen tullessa oli pitkään (on ehkä vieläkin?) yksi kaista melkein korttelin matkalta poikki. Siinä oli malliesimerkki tilanteesta, jossa yhdellä kaistalla jonottamisella sai pahimmillaan tukittua muutamankin edeltäneen risteyksen, kun sama määrä autoja olisi hyvin mahtunut kahdelle kaistalle ajoittain jopa samaan kortteliin.


Edessä vasemmalla kaistalla näkyvän auton kohdalla se kaista suurin piirtein päättyi, joten tuossa kun sattuu pari bussia samaan aikaan, niin jono on hyvin äkkiä kuvan kohdalla. Siinä kun yksi jää antamaan tilaa pysäkiltä lähtevälle bussille, niin vasemmalta pääsee parhaimmillaan pari-kolme autoa pujahtamaan oikealle kaistalle sen bussin eteen sitä hidastamatta. Kukaan muu ei kärsi kuin se nyrkkiä pureva jonottaja, joka ei itse tajunnut tehdä tuota.

edit: tulipahan mieleen, että kun noille suojateille pyrkiville annetaan joskus aika huonosti tilaa, niin tulee myös aika potentiaalisia giljotiinipaikkoja.
 
Se vetoketjumerkki saisi yleistyä ja ripeästi.

Mannerheimintiellä Oopperatalon risteykseen tullessa oli pitkään (on ehkä vieläkin?) yksi kaista melkein korttelin matkalta poikki. Siinä oli malliesimerkki tilanteesta, jossa yhdellä kaistalla jonottamisella sai pahimmillaan tukittua muutamankin edeltäneen risteyksen, kun sama määrä autoja olisi hyvin mahtunut kahdelle kaistalle ajoittain jopa samaan kortteliin.


Edessä vasemmalla kaistalla näkyvän auton kohdalla se kaista suurin piirtein päättyi, joten tuossa kun sattuu pari bussia samaan aikaan, niin jono on hyvin äkkiä kuvan kohdalla. Siinä kun yksi jää antamaan tilaa pysäkiltä lähtevälle bussille, niin vasemmalta pääsee parhaimmillaan pari-kolme autoa pujahtamaan oikealle kaistalle sen bussin eteen sitä hidastamatta. Kukaan muu ei kärsi kuin se nyrkkiä pureva jonottaja, joka ei itse tajunnut tehdä tuota.
Joo, sille olis kyllä paikkansa just alueilla, missä se jonon pituus itsessään aiheuttaa tollasta pitkittynyttä jonoa ja ulottuu muiden risteysten yli. Tuotahan voitaisiin ensialkuun tehdä niin, että jollain liikennetötsillä tms tehtäisiin se ainoa käytössä oleva kaista tietyön ajaksi alkamaan siitä kahden kaistan keskeltä ja sinne se merkki ja miksei joku infokylttikin. Aika nopeasti alkais porukka oppimaan ja ehkä muutaman vuoden päästä voitais vaan laittaa merkki vaikka kaista lähtisikin vaan toiselta kaistalta.
 
Joo, sille olis kyllä paikkansa just alueilla, missä se jonon pituus itsessään aiheuttaa tollasta pitkittynyttä jonoa ja ulottuu muiden risteysten yli. Tuotahan voitaisiin ensialkuun tehdä niin, että jollain liikennetötsillä tms tehtäisiin se ainoa käytössä oleva kaista tietyön ajaksi alkamaan siitä kahden kaistan keskeltä ja sinne se merkki ja miksei joku infokylttikin. Aika nopeasti alkais porukka oppimaan ja ehkä muutaman vuoden päästä voitais vaan laittaa merkki vaikka kaista lähtisikin vaan toiselta kaistalta.
Mä kyllä uskon, että se menis ihan vaan laittamalla se uus kyltti sinne. Se on lopulta aika yksiselitteinen merkki, kun sen yhdistää kontekstiin. Ehkä ihmiset googlailis sitä merkkiä sitten miettiessään, että miten se nyt eroaa siitä vanhasta. Samaan aikaan vois olla iltapäivälehdissä juttu pari asiasta tuomassa lisänäkyvyyttä.

Alkuun siinä on aivan varmasti tilanteita, joissa sitä tilaa ei osata antaa (mennään vanhasta tottumuksesta kiukkusena edellä olevan puskurissa kiinni, että "minun eteenihän et sieltä jonon ohittelija tule!") tai ei ymmärretä, että sitä tilaa kuuluisi antaa ja suututaan sille, joka toimii oikein tullessaan omalla vuorollaan. Sanon silti, että suoraan vaan käyttöön mahdollisimman laajalti, jotta sitä altistusta tulee ja paljon. Ei noissa nykyisissäkään niin paljoa ole tainnut kolista, vaikka siellä on sitä väliin tunkijaa ja toisalta niitä, jotka blokkaa kiilaajia.
 
Vetoketju menee rikki jos ohittaa jo liittyneen auton.

Jos haluaa olla järkevä, voi ajaa päättyvää kaistaa samaa nopeutta kuin jatkuva kaista ja vaihtaa jatkuvalle kaistalle vasta toisen kaista päättyessä. Yleensä perään tarttuu ainakin muutama auto, jotka sitten noudattavat vetoketjua kiltisti.
 
Vetoketju menee rikki jos ohittaa jo liittyneen auton.

Jos haluaa olla järkevä, voi ajaa päättyvää kaistaa samaa nopeutta kuin jatkuva kaista ja vaihtaa jatkuvalle kaistalle vasta toisen kaista päättyessä. Yleensä perään tarttuu ainakin muutama auto, jotka sitten noudattavat vetoketjua kiltisti.

Tarkoitat varmaan että liian aikaisin liittyvä rikkoo vetoketjun?
Tuo jälkimmäinen sutkautus on ihan klassista kotipoliisimateriaalia mitä on youtuben dashcam-kanavat pullollaan.
 
Ihmisten kykenemättömyys lukea liikennemerkkejä, vaikka on tietyö ja ajojärjestelyt muuttuneet. Ajetaan vaan fiiliksen mukaan.

Tässä lähellä tosiaan risteys rempassa. Ennen risteyksen yli meni kaksi kaistaa suoraan, molemmilta sai kääntyä omille suunnilleen (vasemmalta kaistalta vasemmalle, oikealta oikealle) ja ajaa suoraan. Nyt risteys on rempassa, ja vasemmalta kaistalta saakin vain kääntyä vasemmalle, ja oikealla olevalta ajaa suoraan ja kääntyä oikealle. Toisella puolella risteystä on pois käytöstä oikeanpuoleinen kaista, eli suoraan ajava joutuu siirtymään vasemmalle. Ei tämä kovin intuitiivinen ole, mutta liikennemerkit on selkeät, vaikka tiessä vielä onkin vanhat nuolet. Alla kuva selittämään tilannetta.

risteys.png


Valehtelematta varmaan 90% suoraan ajavista vetää tuota vasenta kaistaa, koska siinä on suora linja. Joka kerta saa pelätä tuleeko joku kylkeen, kun itse ajaa oikeaa kaistaa.

Samassa risteyksessä on nyt liikennevalot pois käytöstä, mutta ajojärjestyskään ei tunnu monelle olevan selkeä. Vasemmalta ja oikealta tulevilla on kolmiot, mutta nuolien suunnassa ajavat jatkuvasti väistävät tuossa kolmion takaa tulevia, tai eivät vain uskalla ajaa risteykseen kun ei ole valoja kertomassa kuka saa mennä.
 
Ihmisten kykenemättömyys lukea liikennemerkkejä, vaikka on tietyö ja ajojärjestelyt muuttuneet. Ajetaan vaan fiiliksen mukaan.

Tässä lähellä tosiaan risteys rempassa. Ennen risteyksen yli meni kaksi kaistaa suoraan, molemmilta sai kääntyä omille suunnilleen (vasemmalta kaistalta vasemmalle, oikealta oikealle) ja ajaa suoraan. Nyt risteys on rempassa, ja vasemmalta kaistalta saakin vain kääntyä vasemmalle, ja oikealla olevalta ajaa suoraan ja kääntyä oikealle. Toisella puolella risteystä on pois käytöstä oikeanpuoleinen kaista, eli suoraan ajava joutuu siirtymään vasemmalle. Ei tämä kovin intuitiivinen ole, mutta liikennemerkit on selkeät, vaikka tiessä vielä onkin vanhat nuolet. Alla kuva selittämään tilannetta.

risteys.png


Valehtelematta varmaan 90% suoraan ajavista vetää tuota vasenta kaistaa, koska siinä on suora linja. Joka kerta saa pelätä tuleeko joku kylkeen, kun itse ajaa oikeaa kaistaa.

Samassa risteyksessä on nyt liikennevalot pois käytöstä, mutta ajojärjestyskään ei tunnu monelle olevan selkeä. Vasemmalta ja oikealta tulevilla on kolmiot, mutta nuolien suunnassa ajavat jatkuvasti väistävät tuossa kolmion takaa tulevia, tai eivät vain uskalla ajaa risteykseen kun ei ole valoja kertomassa kuka saa mennä.
Koska tossa on vielä ne nuolet asfaltissa ja tuossa on "optinen" ohjaus suoraan, niin hyvinkin ymmärrettävää että mennään vanhan mukaan. Olet tarkkana, niin et tarvitse korjaamolla käydä ja tule turhaa ajankulua. Joskus joku professori totesi, että "liikennesäännöt ovat sitä varten, että voidaan osoittaa syyllinen" . Varovaisuutta molemmin puolin, niin vähemmän kolisee.
 
Ihmisten kykenemättömyys lukea liikennemerkkejä, vaikka on tietyö ja ajojärjestelyt muuttuneet. Ajetaan vaan fiiliksen mukaan.

Tässä lähellä tosiaan risteys rempassa. Ennen risteyksen yli meni kaksi kaistaa suoraan, molemmilta sai kääntyä omille suunnilleen (vasemmalta kaistalta vasemmalle, oikealta oikealle) ja ajaa suoraan. Nyt risteys on rempassa, ja vasemmalta kaistalta saakin vain kääntyä vasemmalle, ja oikealla olevalta ajaa suoraan ja kääntyä oikealle. Toisella puolella risteystä on pois käytöstä oikeanpuoleinen kaista, eli suoraan ajava joutuu siirtymään vasemmalle. Ei tämä kovin intuitiivinen ole, mutta liikennemerkit on selkeät, vaikka tiessä vielä onkin vanhat nuolet. Alla kuva selittämään tilannetta.

risteys.png


Valehtelematta varmaan 90% suoraan ajavista vetää tuota vasenta kaistaa, koska siinä on suora linja. Joka kerta saa pelätä tuleeko joku kylkeen, kun itse ajaa oikeaa kaistaa.

Vähän vastaava mutta vähemmän vaarallinen paikka on ollut jonkin aikaa Pasilan aseman kulmalla (Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteys keskustasta päin tullessa). Aiemmin tuossa kaksi kaistaa jatkoi suoraan ja erikseen oli kääntymiskaista oikealle. Kääntymiskaista on tietöiden takia poistettu, ja nyt liikennemerkkien mukaan jäljellä olevista oikeanpuoleiselta kaistalta saa vain kääntyä oikealle, vasemmanpuoleiselta jatkaa suoraan. Lähes joka kerta tuosta ajaessa yksi tai useampi auto paahtaa sitä oikeanpuoleista kaistaa suoraan risteyksen läpi. Osa ehkä vahingossa ja monet selkeän tahallaan, koska oikealla kaistalla on enemmän tilaa, kun kaikki sääntöjä noudattavat ajavat vasenta. Koska molemmat kaistat jatkuvat risteyksen jälkeen, ei tuosta ihmeenpää vaaraa tule, ja yleensä vain ihmettelen siinä kohtaa tasapuolisesti sekä noita tietoisesti väärin ajavia, että sitä miksi tuo kaistajärjestely on tehty noin.
 
Hieman kyllä sapettaa noi autoilijat, joilta puuttuu uskallus liikkua teillä. Ajetaan 80km/h alueella tasasta 70. Jos sataa vettä tai lunta, niin 60. 22km työmatkalla menee noiden takia melkein puol tuntia, vaikka iso osa matkasta 80 aluetta.
 
Nämä ärsyttää:


Tilanne sujui hyvin kun oli tilaa, eikä ruuhkaa ja ilmeisen kokeneita kuljettajia ympärillä. Kokemattomia kuskeja ja ruuhkaa niin on ketjukolarin ainekset olemassa.

Melkein oletus, että kun näkee mustan "premium"-tason katumaasturin, niin jotain kusipäistä tai vitun tyhmää on tapahtumassa.
 
Tuntuu kyllä viime vuosina Volvo kuskit nostaneen profiiliaan autoteiden kusipäinä samalla kun ainakin BMW puolella hieman rauhoituttu.
Oom huomannut saman jo pidempään. Siinä missä bemareissa korostuu ehkäpä nuorten tai maahanmuuttajataustaisten asenteetesim vilkun käyttämättömyys niin volvokuskit on keskimäärin kusipäisempiä. Ajetaan hirveellä kiireellä kiinni puskurissa, pakko tunkea ohi yms urpoilua.
 
Oom huomannut saman jo pidempään. Siinä missä bemareissa korostuu ehkäpä nuorten tai maahanmuuttajataustaisten asenteetesim vilkun käyttämättömyys niin volvokuskit on keskimäärin kusipäisempiä. Ajetaan hirveellä kiireellä kiinni puskurissa, pakko tunkea ohi yms urpoilua.
Audit sama. Ja aina jotain lippispäitä, joilla ei ole varaa Mersuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom