Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eilen sattui taas "oikeassa oleva" vanhempi herrasmies jalankulkija muorinsa kanssa. Eli olin normaalisti ylittämässä risteystä jossa minulla autoilijana oli ammottavat vihreät valot. No siinä sitten vanhempi pariskunta päätti tallustaa "suojatien" yli punaiset iloisesti palaen. No jarrutin kovasti ja tööttäsin tietysti. Vanha herrasmies oli sitä mieltä että olin väärässä ja jäi autoni eteen älisemään ja taputti käpälillä konepeltiin. Kaikenlaista kulkijaa tuolla heiluu. Jos olisi ollut pimeää ja/tai huono keli niin olisivat jääneet alle kyllä. Hereillä saa olla.
 
Eilen sattui taas "oikeassa oleva" vanhempi herrasmies jalankulkija muorinsa kanssa. Eli olin normaalisti ylittämässä risteystä jossa minulla autoilijana oli ammottavat vihreät valot. No siinä sitten vanhempi pariskunta päätti tallustaa "suojatien" yli punaiset iloisesti palaen. No jarrutin kovasti ja tööttäsin tietysti. Vanha herrasmies oli sitä mieltä että olin väärässä ja jäi autoni eteen älisemään ja taputti käpälillä konepeltiin. Kaikenlaista kulkijaa tuolla heiluu. Jos olisi ollut pimeää ja/tai huono keli niin olisivat jääneet alle kyllä. Hereillä saa olla.
Siis ajoit suoraan vihreillä ja jalankulkijat käveli punaisia päin sinua toruen?
 
Itsellä taas tuli sentteriä pyöräilijältä kun toinen puoli antoi tietä (jakaja keskellä) ja itse jatkoin matkaani.

Ja tuo punaisia päin kävely, ajelin eilen kotiin ja muija kävelee punaisiin katsomatta. Tööttään ja sitten tuli käsien nosto että mikä on vialla. Ei ollut missään keskustassa vaan ihan väljällä mutta autoja paljon omaavalla lähiöalueella.
 
Itsellä taas tuli sentteriä pyöräilijältä kun toinen puoli antoi tietä (jakaja keskellä) ja itse jatkoin matkaani.

Tässä itse käytän ihan vahinkojen välttämiseksi samaa tapaa kuin giljotiini risteyksissä, eli jos vasta puoli on pysähtynyt, pysähdyn itsekin. Vaikka lain mukaanhan näin ei tarvitsisi tehdä. Virheen tuossa teki mielestäni se toinen autoilija joka antoi pyöräilijälle tietä turhaan, aiheuttaen lopullisen vaaratilanteen koska sinä noudatit lakia, pyöräilijän ja toisen autoilijan sijaan.
 
Tässä itse käytän ihan vahinkojen välttämiseksi samaa tapaa kuin giljotiini risteyksissä, eli jos vasta puoli on pysähtynyt, pysähdyn itsekin. Vaikka lain mukaanhan näin ei tarvitsisi tehdä. Virheen tuossa teki mielestäni se toinen autoilija joka antoi pyöräilijälle tietä turhaan, aiheuttaen lopullisen vaaratilanteen koska sinä noudatit lakia, pyöräilijän ja toisen autoilijan sijaan.
Toki, toinen autoilija aloitti, pyöräilijä otti hyödyn ja sen jälkeen minä kärsin.
 
Toki, toinen autoilija aloitti, pyöräilijä otti hyödyn ja sen jälkeen minä kärsin.
Kannattaa niin lujaa ja niin lähelle että se fillaristi luulee jäävänsä alle ja pysähtyy, sitten jatkaa itte matkaa ja huikkaa ikkunasta et väistämisvelvollisena ei kannata poukkoilla miten sattuu vaikka joku tietä antaakin. Kärsimys jää minimaaliseksi ja vastapuoli toivottavasti oppii jotain.
 
Eilen ruuhkassa pizzakuski suoritti: Seison valoissa vasemmalle kääntyvällä kaistalla, hän oikealla suoraan menevällä. Yhtäkkiä punaisilla tunkeekin kotteronsa mun kaistalle poikittain. Ei siinä vielä mitään, kääntyköön jos haluaa, ajattelin. Valojen vaihtuessa tää päättääkin tehdä u-käännöksen. Kaikki tämä siis oikealta kaistalta lähtien. 100 metriä valojen jälkeen olisi ollut liikenneympyrä mistä olisi ihan sekoilematta päässyt haluamaansa suuntaan.

muutenkin vituttaa navigaattorikuskit, ketkä poukkoilee minne sattuu kun navi käskee.
 
Kappas, sama show tänäänkin kotimatkalla: Pääskylänkadulla on 2 kaistaa vasemmalle, 2 kaistaa oikealle. Sankaritar pysäköi riisikipponsa keskikaistalle keskelle alamäkeä, koska miksipäs ei. Kun pääsen lopulta ohittamaan, niin taulutelkkarin kokoista puhelinta räplätään ratin takana ja hirveä selittäminen on päällä vieruskaverille.

opetelkaa vittu käyttämään sitä navigaattoria.
 
En tiedä miten oli onnistunut, mutta joku hullu insinööri oli onnistunut ripustamaan auringon autonsa nokkaan viime viikolla pimeän aikaan. Epäkäytännöllinen systeemi, kun ei saanut sitä sammutettua vaikka räpäytin pitkiä, en yllättyisi, vaikka ei olisi edes huomannut. Viitisen minuuttia meni, että silmiä ei enää kivistänyt. Piti alkuun vähän hidastellakin.
 
Välillä mietin, että liikkuuko siellä toisen kuskin päässä edes silmät. Nytkin tuli viikonloppuna todistettua juuri ennen Kuortin ABC:tä, kun takaa lähestyi huomattavan kovalla kyydillä Audin Q8 ja edessä oli pitkä suora eikä sillä hetkellä yhtään vastaantulijaa näköpiirissä. No näytin sitten vilkulla oikealle, että antaa mennä samoilla vauhdeilla ohi ja maisemaan kerran sieltä ei ketään vieläkään tule vastaan. No tämä sankarihan ei vinkistä ota vaaria vaan jää sitten siihen takapuskuriin roikkumaan, eikä siinä sinällään mitään jos olisi sitten malttanut odottaa seuraavaan turvalliseen ohituspaikkaan. Nimittäin heti kun vastaan tuli liikennettä niin tämän herrasmiehen oli yhtäkkiä päästävä ohi keskellä mutkaa tuplasulkuviivalla... siinä sitten minä ja vastaantulija väistettiin hiukan pientareen puolelle että mahtui kolme autoa rinnakkain sillä kohtaa tietä. Tuosta sitten pari kilometriä eteenpäin niin sinne se Audi kaarsi ABC:n rampista ylös varmasti kiireellä kahville, olihan se lopulta meikäläisen ohitettuaan päässyt jopa muutaman sata metriä repimään eroa eli ajallisesti ei oikeastaan mitään :D
 
Taitaa olla tuo vilkun näyttö oikealle vähän katoava perinne. Ts. aiheuttaa enemmän sekaannusta kuin hyötyä. Itse en ainakaan missään tilanteessa luota jonkun toisen signaaliin vaan ohituspaikka pitää olla itselle selvä. Sitä en tiedä miksei audi sitten nähnyt tilannetta samoin kuin sinä.
 
Paikoin liukasta ja vähintään liukkauden mahdollisuus täällä pääkaupunkiseudulla, mutta onneksi edelleen löytyy adrenaliinia tihkuvia hurjapäitä, joiden taidot riittävät ajaa kontissa kiinni, ohittaa konttia viistäen, ja muutenkin miehekkäästi turhautua jos osa liikenteestä haluaa pelata nössönä varman päälle nyt kun ajo-olosuhteet tien pinnalla voi vaihdella ihan muutamien tuntien sykleissä.
 
Paikoin liukasta ja vähintään liukkauden mahdollisuus täällä pääkaupunkiseudulla, mutta onneksi edelleen löytyy adrenaliinia tihkuvia hurjapäitä, joiden taidot riittävät ajaa kontissa kiinni, ohittaa konttia viistäen, ja muutenkin miehekkäästi turhautua jos osa liikenteestä haluaa pelata nössönä varman päälle nyt kun ajo-olosuhteet tien pinnalla voi vaihdella ihan muutamien tuntien sykleissä.
Muuten ihan sama, mutta yleensähän nämä ohjukset sahaa aina samaa väliä edes takaisin jolloin näkymys missä ja milloin voi olla liukasta on muodostunut pidemmän ajan kuluessa. Viime päivinä on näkynyt omilla nurkilla (ei pk-seutu) paljon nastarenkaan ropisuttajia, jotka tuntuvat ajavan kuin peilijäällä vaikka tie on kuiva, +2 ja aurinko paistaa. Varovainen on hyvä olla, mutta kyllä minä vähän mieleni pahoitin, kun 60 km/h edettiin pitkä pätkä ohituskieltoalueella täysin kesäkuntoisella 80 km/h tiellä (yhdessä tapauksessa).
 
Muuten ihan sama, mutta yleensähän nämä ohjukset sahaa aina samaa väliä edes takaisin jolloin näkymys missä ja milloin voi olla liukasta on muodostunut pidemmän ajan kuluessa. Viime päivinä on näkynyt omilla nurkilla (ei pk-seutu) paljon nastarenkaan ropisuttajia, jotka tuntuvat ajavan kuin peilijäällä vaikka tie on kuiva, +2 ja aurinko paistaa. Varovainen on hyvä olla, mutta kyllä minä vähän mieleni pahoitin, kun 60 km/h edettiin pitkä pätkä ohituskieltoalueella täysin kesäkuntoisella 80 km/h tiellä (yhdessä tapauksessa).
Joo noi on vähän asia erikseen, jos talvirenkailla tuollaisilla osuuksilla menee 20 km/h alle rajoituksen. Oma kommentti tarkemmin liittyi juuri pääkaupunkiseutuun, jossa vielä on aika monilla varmaan kesärenkaita alla. Ja vielä tarkemmin ruuhka-aikaan pimeällä. Ja alueella, joissa kaistoja riittää.

Kävi vielä niin huono tuuri, että noi kohdalleni ja muuten näköpiiriin sattuneet rohkeat ohjukset oli sellasia sadan tonnin möykkymaastureita, joten ennakkoluulo vihaisista, tärkeistä ja kiireisistä toimitusjohtajista pääsi hetkeksi nostamaan päätään.
 
Joo noi on vähän asia erikseen, jos talvirenkailla tuollaisilla osuuksilla menee 20 km/h alle rajoituksen. Oma kommentti tarkemmin liittyi juuri pääkaupunkiseutuun, jossa vielä on aika monilla varmaan kesärenkaita alla. Ja vielä tarkemmin ruuhka-aikaan pimeällä. Ja alueella, joissa kaistoja riittää.

Kävi vielä niin huono tuuri, että noi kohdalleni ja muuten näköpiiriin sattuneet rohkeat ohjukset oli sellasia sadan tonnin möykkymaastureita, joten ennakkoluulo vihaisista, tärkeistä ja kiireisistä toimitusjohtajista pääsi hetkeksi nostamaan päätään.
Itseasiassa hauskinta tuossa ensilumessa PK-seudulla oli se että landella koko perkeleen liikenne pysähtyi kuin seinään tai hidastui merkittävästi. Jengi ajoi vielä kesärenkaat alla. Kehätiet ja muut rullasivat täysin normaalisti, mutta mitä kauemmas ajoi Kehä3:sta, sen paskemmin liikenne liikkui. Jengi jäi jumiin tasaiselle, ylämäkiin ja ties mihin koska ajelivat tyytyväisinä kesänakit alla ja tiet peilijäässä. Pitäisikö se sanonta ettei kaupunkilaiset osaa ajaa muuttaa sanonnaksi ettei landet osaa ajaa.
 
Onhan tuokin tietty katsantokanta että kaikki kehä3:n ulkopuolella on landea. Noin yleisesti sillä tuskin on paljonkaan väliä missä asuu, että milloin ne renkaat vaihtaa. Ennemmin ne ketkä eniten autoa käyttävät myös yleensä hoitavat rengasasiat tarkemmin. Jos/kun autolla ajetaan vain silloin tällöin niin motivaatio vaihtaa niitä renkaita laskee kun ajatellaan että kyllä niillä vielä pääsee kun voi menot paremmin suunnitella ja sitten pakollinen meno tuleekin yllättäen vastaan. Toki pohjois/etelä -jako vaikuttaa jonkin verran itse ajankohtaan, mutta kelin osalta eivät kovin merkittävästi.

Jonkin verran oli sohjoa täälläkin, mutta vaikka osa autoilijoista ei vaikuta antavan sen haitata ajotapoja niin eipä jalankulkijoita/pyöräilijöitäkään voi kehua. Tuossa kuuden kilometrin matkalla oli kaksi melkein yllätystapausta. Pyöräilijällä ei ollut valoja (ko. kohdalla onneksi suora ylitys keskellä suoraa ja hyvät katuvalot) joten näin sitten lopulta hänet kyllä, mutta hivenen enemmän tuhrua taivaalta niin olisi mennyt haastavaksi (tai pienempi suora näkyvyys). Jalankulkija ylitti suojatien ihan ok. valaistulla alueella, mutta mustat vaatteet ja pitkä musta takkki pienessä aamuhämärässä hukkuu taustaan kun taivaalta tulee töhnää vielä lasiin. Todella vaikea havaittava vaikka varmasti kävelijällä oli sellainen olo että kyllähän hänet nyt ihan hyvin näkee.
Autoilijoiden ongelmia olivat lähinnä huonosti tarkastetut valot. Ainakin pari takavaloa oli pimeänä ja lisäksi ainakin yksi etuvalo ja takakontissa roikkui innokkaasti yksi sankari vaikka ajoin välillä sitä suurinta sallittua ja tie oli paikoin sohjoinen (ja tien yli menee muutama pyörätie asuinalueilta josta suunnataan kouluun noihin aikoihin).

Pimeys siis tuntuu yllättävän sekä autoilijat että pyöräilijät. Jostain tokmannilta kuitenkin saa pyörään 4-5 euroon sekä etuvalon että takavalon joilla ainakin näkyisi niille muille teiden käyttäjille. Osittain menee vielä vanhempien piikkiinkin tuossa kohtaa tosin. Heijastimien käyttämättömyys meneekin sitten ihan välinpitämättömyyden piikkiin ja noilta osin lapsilla aika hyvin heijastavia pintoja näkyy (edes sitten vaatteissa vaikka ei heijastimia olisikaan).
 
Pointtina että jostain syystä landella jätetään renkaiden vaihto toooodella todella myöhäiseksi. Ei hajua miksi. Voisi kuvitella että olisi juurikin että Kehien sisällä jätetäisiin myöhemmäksi. Tiet olivat kuitenkin jäässä/lumessa paikoin aivan kokonaan, eikä olisi tullut mieleenkään lähteä kesänakeilla liikenteeseen.
 
Päivän u-käännössankari löytyi iltapäiväruuhkasta Teollisuuskadun ja Jämsänkadun risteyksestä. Sitä voisi vähän kattoa mahtuuko sitä uukkaria ylipäätään tekemään, ettei tarvitse koko risteystä tukkia. Tai sit kiltisti kiertäisi sen yhden korttelin että pääsee siististi nokka haluamaansa suuntaan.
 
Tänään aamulla meinas tulla Porsche kylkeen ilman vilkkua kolmion takaa. Piti jarruttaa, ettei olisi tullut kolari. Tämän jälkeen kaasutti pois paikalta sikamaista ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
lähes joka kerta kun haluan päästä nuolen osoittamaan suuntaan niin saa ajaa piennarta pitkin kun oikean kaistan jonon pää on tuossa edellisessä risteyksessä ja ketään ei ole vasemmalla kaistalla vaikka 9/10 autosta menee suoraan! :facepalm:

Vasemman kaistan pelko vai possujunan ihanuus!?

Kuvasta ei sen paremmin selviä paikka, mutta tuollaiseen on aika usein syynä epäselvät/huonosti näkyvät opasteet, tai sitten se, mitä heti tuon risteyksen jälkeen on (kuvan alapuolella), eli mihin ne autoilijat enimmäkseen tuon jälkeen on kääntymässä.
 
Edessä 800 metriä suoraa kahdella kaistalla.
Jaa tuo.. Tuossahan on tietöitä ollut pitkään, mutta ne ei ehkä liity asiaan nyt. Tuossahan ajaa aika suuri osa muutenkin aina oikeaa kaistaa, nopeusrajoitus on hyvin alhainen tiehen nähden ja poliisit "aina" siellä kyttäämässä helppoja sakkoja tuossa mäkin kohdalla bussipysäkillä, tai sitten parilla seuraavalla.
Tuohon myös moni nousee tuolta kehältä samasta suunnasta mistä itse olet tulossa, eikä vain välttämättä ole vielä ehditty vaihtamaan sitä kaistaa ennen liikennevaloja.
 
Viimeksi muokattu:
Pointtina että jostain syystä landella jätetään renkaiden vaihto toooodella todella myöhäiseksi. Ei hajua miksi. Voisi kuvitella että olisi juurikin että Kehien sisällä jätetäisiin myöhemmäksi. Tiet olivat kuitenkin jäässä/lumessa paikoin aivan kokonaan, eikä olisi tullut mieleenkään lähteä kesänakeilla liikenteeseen.
Olisiko mahdollista että siellä "landella" olisi ollut myös sieltä hesasta tullutta jengiä niine kesärenkaineen? Tuo helsinkiläisten "lande" on vähän omituinen termi, ilmeisesti kaikki kehätien jälkeen on sitten sitä?

En ole savon suunnalla kyllä montakaan kertaa nähnyt että joku sutisi kesärenkailla menemään ja jäisi vielä kiinnikin johonkin. Tuosta ei vielä selkoa saanut että ajoitko nyt 50 vai 500 km helsingistä pohjoiseen ja teit havaintosi?

Ennemmin niin, että täällä porukka vaihtelee talvirenkaat aika aikaisin ja rapisuttelee menemään. Toisaalta kaupungissakin on usein 3-15cm jäätä varsinkin risteyksissä semmoisena muhkuraisena peltona, ainoat kunnolla sulat tiet on sitten ehkä motari ja jotkut isot pääväylät, jotka nekin saattaa olla jääpinnalla. Parkkipaikat, keskustan alueen kadut ja syrjempään menevät sivutiet onkin sitten usein paksussa jäässä.

Niin ei siinä pitkään kesärenkailla pärjää, jos niitä joku käyttää.

Täällä on taas riesana nuo idiootit jotka ajelee pitkät valot tai jotkut kiinanledit päällä taajamassa, välillä on melkein joka kolmannella järkyttävän häikäisevät valot.

Vissiin osasyynä on nämä adaptiiviset valot joita sitten käytetään niin, että ajetaan pitkät päällä ja kuvitellaan ettei ne ketään häikäise. Ehkä jossain autoissa toimivatkin, mutta ei noita silti pitäisi taajamassa käyttää.

Joskus tilanne voi olla se että oikealla kaistalla ajetaan reilua alinopeutta ja sen takia ajetaan vasemmalla kaistalla rajoitusten mukaista nopeutta, sitten se ramppi joskus tuleekin vastaan hieman "yllättäen" jos ei ole tuttu tie kyseessä.
Ja monesti tilanne on myös se että sinne oikealle kaistalle ei tahdo päästä takaisin koska monen alinopeutta ajavan itsetunnolle ottaa se kun muut ohittaa ja aletaan sitten kiihdyttää siinä vierellä...

Melkein päivittäin näkee kyllä tuota, että joku törppö tulee motarilla selvää ylinopeutta perässä (jos itse ajaa 102-104 gps nopeutta satasen motarilla, tai 122-124 120 pätkällä) ja päättää ohittaa niin, että pitää väkisin tunkea eteen ja seuraavasta liittymästä pois juuri ja juuri ehtien. Eli siis sen sijaan että ajaisi jonkun 100-400 metriä perässä, on pakko ohittaa, tunkea parin metrin päähän eteen ja siitä pois, ei voi ymmärtää vaan tuota käytöstä. kortti pitäisi ottaa kokonaan pois jos ei ego ja hermot kestä ajaa suunnilleen rajoitusten mukaan, ja sitten pitää vielä tehdä tuollaisia pelleilyohituksia. Monet muutenkin ajaa sen 10-15 yli rajoituksen motarilla, ja sitten varmaan kiroaa "hitaasti ajavia"
 
Viimeksi muokattu:
Siinä risteyksien välissä on 150m tilaa vaihtaa kaistaa mutta suomalaiselle sekin on liian vähän! :facepalm:

Ihmiset ei oikeasti vain ymmärrä kuinka tärkeää olisi täyttää kaikki kaistat mahdollisimman tasaisesti!
Ei se nyt niin tärkeää ole. Moni pitää tärkeänä että vasemmalla kaistalla ajetaan ylinopeutta, ei sinne kannata mennä kun siellä kohtaa tieraivoa jos ajaa rajoitusten mukaan.

TLL §19 on muutenkin kirjoitettu vähän siihen suuntaan että vasenta kaistaa olisi parempi pitää vapaana.
 
Ei sano :facepalm:

Laki sanoo

"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

kun ihmiset ei ymmärrä edes lukemaansa!

Jos sä ajat ajoneuvolla joka pystyy menemään tielle annettua nopeutta normaalisti ilman vaaraa tai haittaa niin saat ajaa myös sitä "MUUTA" ajokaistaa, eli ne hitaat ajoneuvot (traktorit, työkoneet ym) sinne oikealle kaistalle muut voi ajaa missä parhaaksi näkee!
En sanonut että se sanoo niin, vaan että se on kirjoitettu sen suuntaisesti. Sen lisäksi missään ei mainita velvollisuudesta käyttää vasenta kaistaa jos oikealla on jonoa.

Se että se häiritsee sinua ei tee asiasta tärkeää.
 
Tänään aamulla meinas tulla Porsche kylkeen ilman vilkkua kolmion takaa. Piti jarruttaa, ettei olisi tullut kolari. Tämän jälkeen kaasutti pois paikalta sikamaista ylinopeutta.
Auto oli porsas ja kuski täys sika, sanonta pitää siis välillä jopa paikkansa.
 
Juu, oot oikeassa. "Turvaväli" videolla taisi olla noin 1.5 sek. Eli perus kännykkää ym tuijottavan paras reaktioaika. Tästä syystä nämä eteläsuomalaisten halveksimat kunnon turvavälit ovat tärkeitä, vähentävät radikaalisti riskialttiita tilanteita. 1.5 sekunnin turvavälillä ainot tapa liittyä letkaan on nuolla edellä menevän persettä, mikä on sekin riski. Keskelle ei voi liittyä ilman takaa tulevan ärsyyntymistä. Mut kuvan ohituskaista kuski oli aivan väärässä siinä milloin pitäisi palata oikealle ennen ramppia. 1.5km ennen ramppia on ihan hyvä aika palata oikealle. Kuski oli siis joko tietämätön missä ramppi on, tai taas yksi perus asennevammainen joka ajattelee vain itseään. Kukaan järkevä ei liity normaalisti noin rampille.

Niin siis about missään muussa maassahan ei näin isoja turvavälejä pidetä. Eikä se ole monen maan liikennemäärillä edes mahdollista varsinkaan kaupungeissa ja niiden välittömässä läheisyydessä. Voin lyödä vasemman kivekseni vetoa että ollaan liikenteessä maailman top5 kurinalaisimmissa kansoissa. Onnettomuuksia meillä varmasti sattuu jo ihan kelioloista johtuen.


"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

Tulkitsisin tämän niin että se vaaran aiheuttaminen voi täyttyä vaikka ajaisit rajoituksen mukaan "muulla ajokaistalla" jos siellä kaikki muut on pyrkimässä etenemään nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten aika hulina motarilla hki-tampere kun rajotukset laski 100kmh. Mä ajan usein 100kmh ja tuntui että kesällä sai ohittaa enempi kun nyt, tänäänkin varmaan joka toinen minuutti tuli joku ohi 110-130 vauhtia. Ei toki ihme kun keli heinäkuun tasoa.

Sen sijaan nämä persereijät vituttaa jotka tulee vasurilta 120kmh keulan edestä ramppiin. Yksi sankari teki tämän edessä olevalle, itseltä olis tullut valo- ja keskarishow jo.
 
Olisiko mahdollista että siellä "landella" olisi ollut myös sieltä hesasta tullutta jengiä niine kesärenkaineen? Tuo helsinkiläisten "lande" on vähän omituinen termi, ilmeisesti kaikki kehätien jälkeen on sitten sitä?

En ole savon suunnalla kyllä montakaan kertaa nähnyt että joku sutisi kesärenkailla menemään ja jäisi vielä kiinnikin johonkin. Tuosta ei vielä selkoa saanut että ajoitko nyt 50 vai 500 km helsingistä pohjoiseen ja teit havaintosi?

Ennemmin niin, että täällä porukka vaihtelee talvirenkaat aika aikaisin ja rapisuttelee menemään. Toisaalta kaupungissakin on usein 3-15cm jäätä varsinkin risteyksissä semmoisena muhkuraisena peltona, ainoat kunnolla sulat tiet on sitten ehkä motari ja jotkut isot pääväylät, jotka nekin saattaa olla jääpinnalla. Parkkipaikat, keskustan alueen kadut ja syrjempään menevät sivutiet onkin sitten usein paksussa jäässä.

Niin ei siinä pitkään kesärenkailla pärjää, jos niitä joku käyttää.

Täällä on taas riesana nuo idiootit jotka ajelee pitkät valot tai jotkut kiinanledit päällä taajamassa, välillä on melkein joka kolmannella järkyttävän häikäisevät valot.

Vissiin osasyynä on nämä adaptiiviset valot joita sitten käytetään niin, että ajetaan pitkät päällä ja kuvitellaan ettei ne ketään häikäise. Ehkä jossain autoissa toimivatkin, mutta ei noita silti pitäisi taajamassa käyttää.



Melkein päivittäin näkee kyllä tuota, että joku törppö tulee motarilla selvää ylinopeutta perässä (jos itse ajaa 102-104 gps nopeutta satasen motarilla, tai 122-124 120 pätkällä) ja päättää ohittaa niin, että pitää väkisin tunkea eteen ja seuraavasta liittymästä pois juuri ja juuri ehtien. Eli siis sen sijaan että ajaisi jonkun 100-400 metriä perässä, on pakko ohittaa, tunkea parin metrin päähän eteen ja siitä pois, ei voi ymmärtää vaan tuota käytöstä. kortti pitäisi ottaa kokonaan pois jos ei ego ja hermot kestä ajaa suunnilleen rajoitusten mukaan, ja sitten pitää vielä tehdä tuollaisia pelleilyohituksia. Monet muutenkin ajaa sen 10-15 yli rajoituksen motarilla, ja sitten varmaan kiroaa "hitaasti ajavia"
Tai sitten ajankohtaan vaikuttaa myös se, että landella ihmiset vielä osaavat vaihtaa renkaansa itse ja pystyvät ne myös ilman jotain rengashotelleja säilyttämään. Eli voivat ne renkaat vaihtaa koska tahansa sitten kun on tarvis. Stadissa taas pitää varata aika renkaanvaihtoon joko aivan liian aikaisin tai sitten renkaanvaihtorumban jälkeen.

Kaverikin sai talvikumit alle tällä viikolla kun oli varannut ensimmäisen mahdollisen ajan viisi viikkoa sitten.
 
Vissiin osasyynä on nämä adaptiiviset valot joita sitten käytetään niin, että ajetaan pitkät päällä ja kuvitellaan ettei ne ketään häikäise. Ehkä jossain autoissa toimivatkin, mutta ei noita silti pitäisi taajamassa käyttää.
Eikös näissä ole nopeusrajoitus, että milloin pitkät voi mennä päälle. Eili eivät aktivoidu taajamanopeuksisilla. Lisäksi katuvalot kyllä estävät niiden käytön. Näin ainakin mulla. Luulen että taajamassa häikäisijöillä on vaan valojen suuntaus päin prinkkalaa. Tämän on hämmästyttävän yleistä uusilla autoilla ja joillan merkeillä vielä yleisempää.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten ajankohtaan vaikuttaa myös se, että landella ihmiset vielä osaavat vaihtaa renkaansa itse ja pystyvät ne myös ilman jotain rengashotelleja säilyttämään. Eli voivat ne renkaat vaihtaa koska tahansa sitten kun on tarvis. Stadissa taas pitää varata aika renkaanvaihtoon joko aivan liian aikaisin tai sitten renkaanvaihtorumban jälkeen.

Kaverikin sai talvikumit alle tällä viikolla kun oli varannut ensimmäisen mahdollisen ajan viisi viikkoa sitten.
Juu, mutta jostain syystä ainakin tuolla missä itse töissä, ovat todella jääräpäisiä vaihdon kanssa. "Kyllä näillä vielä pärjää." vaikka olisi lumi maassa.

Tuossa omassa esimerkissä kyse kaupungista josta iso osa ajaa muualle töihin. Sieltä johtaa kaksi tietä motarille. Tuo keskustasta motarille menevä jono oli täynnä jumiin jääneitä tai muuten säästäviä tuona päivänä.
 
Juu, mutta jostain syystä ainakin tuolla missä itse töissä, ovat todella jääräpäisiä vaihdon kanssa. "Kyllä näillä vielä pärjää." vaikka olisi lumi maassa.
Se osa joilla kyse viitseliäisyydestä ovat sitten keväällä sitä mieltä että sulamisvesiä jossain metsän reunassa yöllä jäätyä ja vappuna tarkoitus mennä rukalle, siellä lunta ainakin rinteessä. Enne ajattelin että liittyy nastarenkaisiin, mutta ei kitkat luonnetta muuta.

No jotka aidosti vetää siihen saakka kun pärjää, niin ovat illalla tai viimeistään aamulla vaihtamassa ennen töihin lähtöä, jos keli vaatii talvirenkaat. Näistä osa ehkä vaihtaa kitkoihin ja sen jälkeen ajoissa vaihtamiseen.
 
Ysitie Turun päässä, motari. Pakettiauto vetää isoa traileria. Trailerilla toinen pakettiauto. Vauhtia ~110. Kuski puhuu puhelimessa, ei handsfreeta käytössä. Koko yhdistelmä heijaa hieman edestakaisin kaistallaan.

Mikä meni pieleen?
 
:srofl:

Mä ajamassa liikennesääntöjen mukaan ja vaarantamassa liikennettä kun ylinopeutta ajavat ei pääse ohi! :facepalm:

Oletko sä tosissasi, me ei olla edes räbässä ja jätkä trollaa täällä?!
:sdarra:

No muutetaan sitten niin että edellä ajaa alinopeutta joku ja muut pyrkivät rajoituksen puitteissa eteenpäin.
Pointti nyt kuitenkin tuli varmaan selväksi.
 
Mitä ihmeen maalitolppia.
Sanoin vain, että itse tulkitsisin asian niin että jos joku tötöilee vaikkakin lain puitteissa, voi hän silti aiheuttaa vaaraa. Et nyt jostain syystä halua vain ymmärtää mitä tarkoitan.

Osaan ihan hyvin kuvitella skenaarion missä joku ajelee motarilla ohituskaistaa 80 @ 120kmh. Sinivuokot kyllä menee siinä kohtaa puhuttamaan sitä 80 ajavaa papparaista, eikä niitä 100 muuta jotka tulee 130 lasissa sieltä takaa perseeseen hinaamaan. Raadollista ja ehkä ei kaikkien oikeustajuun mahdu, mutta käytännön elämässä näin. Teoriassa varmaan jotain muuta. Ehkä tässä nyt keskustellaan kahdesta eri asiasta. Ei se lakikirja kädessä ajaminen aina ole kuitenkaan käytännöllistä todellisessa elämässä.
 
Rakentava vastaus.
En tiedä miten tästä voisi keskustelua järkevästi jatkaa :D
Ihmettelen kovasti jos olen täysin yksin näkemykseni kanssa.
 
Ja kukaan ei puhunut moottoritiestä, tiehen mihin pätee ihan eri säännöt lähtökohtaisesti :facepalm:

Koita vielä josko nyt osuisi...

Tiehän se moottoritiekin on. Kyseessä esimerkki tuhansien eri skenaarioiden joukosta.
Koitin vääntää rautalangasta.

Olen sitä mieltä että ihan samat lainalaisuudet pätee oli kyseessä moottoritie tai jokin muu. Jos siellä joku sooloilee poiketen olennaisesti muusta liikennevirrasta, niin ongelma on se sooloilija vaikka hänen toimensa lain kirjaimen täyttäisikin.

Toinen hyvä esimerkki on tietyömaat. Jos maantiellä on yhtäkkiä 50km/h rajoitus tietyön takia ja kyltti on siihen jäänyt tietyön jäljiltä kuukausiksi makaamaan, ei käytännössä kukaan hidasta vaadittuun nopeuteen. Tällöin se yksi lainkuuliainen kansalainen aiheuttaa pelkästään turhan vaaratilanteen tiputtamalla nopeuden kilometrilleen siihen viiteenkymppiin.

En tiedä voiko tätä nyt enää paremmin koittaa ilmaista. Vai onko tässä nyt vain joku väkisin vääntämisen ilo...
 
Viimeksi muokattu:
Laki ei tunne alinopeutta :facepalm: ja jos joku ajaa 80 tiellä 75 niin se ei ole vaaran aiheuttamista ja oikeuta mihinkään toimiin, joten kokeileppa vielä vähän siirrellä maalitolppia niin ehkä osut :tup:

Sun pointti asiassa on se että sun pitää pystyä ajamaan juuri sitä sun haluamaa nopeuttaa ihan missä vain ja kukaan ei saa olla sun edessä, onnea ja menestystä.
Liian hiljaa ajaminen on rangaistavaa. Myös muuta liikennettä hitaammin etenevä on velvoitettu antamaan tietä. Tulkitsen sen niin, että 75 mittarinopeus on jo liian hiljaa 80 alueella, koska se pahoin haittaa raskasta kalustoa. NTP Olosuhteissa siis.
 
Liian hiljaa ajaminen on rangaistavaa. Myös muuta liikennettä hitaammin etenevä on velvoitettu antamaan tietä. Tulkitsen sen niin, että 75 mittarinopeus on jo liian hiljaa 80 alueella, koska se pahoin haittaa raskasta kalustoa. NTP Olosuhteissa siis.
Vai olisko ihan rajoitustenmukaan ajamista.
Mittarinopeussana antaa tilaa mielikuvitukselle, tänäpäivänä jopa hyvin tarkoja ja luettavia. jollain toisella ihan mitä sattuu, paljon virhettä mukaan lukien merkittävän huono lukutarkuus
Eiköhän muut kuitenkin puhu oikeasta nopeudesta.

75km/h "lyhyenä" keskinopeutena tarkoittaa poikkeuksellisen tarkkaan (* rajoitustenmukaan ajamista. Se että raskaanliikenteen kuskit ajelee ylinopeutta ei ole syy miksi muiden pitäisi tehdä samoin.

Raskaassaliikenteessä on sitten niitä kuski/liikennöitsijöitä jotka ihan tietoisesti vetelee 80 kantateillä jonon kärjessä 60km/h-85km/h vaihteluvälillä. Siis paljon pahemmin kuin ns Tojo kuski.
Jossain ketjussa joku nimimerkki oli sitä mieltä että "alinopeus" tarkoittaa kaikkea nopeutta joka alle tikkarinopeuden, ja siitä synty keskustelua että jos noudatetaan tiukasti nopeusrajoitusta, eli nopeus ei yitä korkeinta sallittua, niin se tarkoittaa sitä että ne piikit on yhden numeron tarkkuudella tikkarinopeus, joten hyvälläkin autolla 75 on varsin hyvä suoritus.
Se miksi nuo ärsyttää johtuu siitä että isomassa tähtää keskinopeutena ainakin tikkarinopeuteen, eli ajavat tietoisesti ylinopeutta, heistä osa tähtää todelliseen ylinopeuteen.

että 75 mittarinopeus on jo liian hiljaa 80 alueella,
Jos kuljettaja ei tiedä mittarin tarkkuutta , ja on mahdollisuus että mittaus on sinänsä tarkka viisarinäyttö, niin varman päälle ajava tähtää noille nurkille, vakkarilla tai polkimella, se mikä todellinen piikki ja kesinopeus muodostuu voi olla hyvin kirjavaa.

Tässä kommentissa kesinopeudella tarkoitan sitä osuutta missä voitu ajaa, ilman nopeuden laskuja, esim muunliikenteen takia , vaaran paikka, pudottaa tilannenopeutta tikkarrista. jne.
 
Mä haluan nähdä kun selität poliisille "se ajoi alinopeutta" kun mentiin 75km/h 80 alueella...
En minä mitään selitä vaan menen ohi. 75 mittarissa on monesti alle 70 todellista ja se on muita häiritsevä ajotapa. Jos takana on kilometrien jono ja edessä ei niin melko helppoa päätellä.
 
En minä mitään selitä vaan menen ohi. 75 mittarissa on monesti alle 70 todellista ja se on muita häiritsevä ajotapa. Jos takana on kilometrien jono ja edessä ei niin melko helppoa päätellä.
Ehkä olisi kannattanut sanoa heti alkuun 70km/h todellista.
Tänäpäivänä raskaanliikenteen seassa 70 todellista voi olla ihan hyvä tasainen vauhti, ei tarvi niinpaljoa vauhtia pumpata sen Eco Volvo Truck vakkarrikuskin perässä.


Mutta vakavasti, suurinpiirtein 70km/h 80 kantateillä ajavat toki ärsyttää, varsinkin jos itse ajelee siinä moodissa missä se 80 on vaihteluvälin minimi.

Vaaraattomia ja reippaalle henkilöautolle kuskille toki pieni harmi verrattuna noihin raskaan sarjan ammattilaisiin.
 
Ehkä olisi kannattanut sanoa heti alkuun 70km/h todellista.
Tänäpäivänä raskaanliikenteen seassa 70 todellista voi olla ihan hyvä tasainen vauhti, ei tarvi niinpaljoa vauhtia pumpata sen Eco Volvo Truck vakkarrikuskin perässä.


Mutta vakavasti, suurinpiirtein 70km/h 80 kantateillä ajavat toki ärsyttää, varsinkin jos itse ajelee siinä moodissa missä se 80 on vaihteluvälin minimi.

Vaaraattomia ja reippaalle henkilöautolle kuskille toki pieni harmi verrattuna noihin raskaan sarjan ammattilaisiin.
Näin olisin voinut tehdä selvyyden vuoksi. Hiljaa ajajat eivät monesti tiedä mittarivirhettään ja siksi sanamalehdessä kiroavat satasta ajavia rekkoja, vaikka niitä nykyään on hyvin harvassa. 80 rajoitin on jo yleisempää kuin 89 eikä siinä enää ohiteta 68 ajavaa pikkuautoa.
 
Luepa uudelleen mun viesti mihin vastasit, puhuin koko ajan todellisesta nopeudesta.
Siihen en ottanutkaan kantaa, vaan siihen, että liian hidas ajaminen on rangaistavaa. 75 mittarinopeus, kuten sanoin, oli tulkintaani laista. Kuten pulatunnus sanoi, olisin selvyyden vuoksi voinut puhua todellisesta nopeudesta. Jos auton takana on alati kasvava jono ja tapahtuu koko ajan ohituksia, on todennäköisin syy että etenee muuta liikennettä hitaammin. Tällöin laki velvoittaa antamaan tietä. Myös poliisi puuttuu tällaiseen, olen sen itsekin nähnyt.
 
Tiehän se moottoritiekin on. Kyseessä esimerkki tuhansien eri skenaarioiden joukosta.
Koitin vääntää rautalangasta.

Olen sitä mieltä että ihan samat lainalaisuudet pätee oli kyseessä moottoritie tai jokin muu. Jos siellä joku sooloilee poiketen olennaisesti muusta liikennevirrasta, niin ongelma on se sooloilija vaikka hänen toimensa lain kirjaimen täyttäisikin.

Toinen hyvä esimerkki on tietyömaat. Jos maantiellä on yhtäkkiä 50km/h rajoitus tietyön takia ja kyltti on siihen jäänyt tietyön jäljiltä kuukausiksi makaamaan, ei käytännössä kukaan hidasta vaadittuun nopeuteen. Tällöin se yksi lainkuuliainen kansalainen aiheuttaa pelkästään turhan vaaratilanteen tiputtamalla nopeuden kilometrilleen siihen viiteenkymppiin.

En tiedä voiko tätä nyt enää paremmin koittaa ilmaista. Vai onko tässä nyt vain joku väkisin vääntämisen ilo...
Nyt on kyllä jo kovan luokan rallisankaruutta. Sen mahdollisen ongelman ja vaaran aiheuttaa 9 kertaa 10 se puskurissa hiillostava hero, ei esim kehätiellä 70-80 kmh ihan millä vaan kaistalla ajava.

Ja se työmaan (tai minkä tahansa kohdan) rajoitus on mikä on, eikä itseäni kyllä kiinnosta vittuakaan jos joku valojenvilkuttelija kokee vahvasti että siitä ei tarvitse välittää.
 
Luepa uudelleen alkup viestini niin huomaat että puhuin mittarinopeudesta. Maalitolpat ja vänkäykset hoitele vaikka pallokentällä.
Menee vähän keskustelun sotkemiseksi jos lukijat joutuu arvaamaan että mitähän nopeutta tarkoitetaan, kun voisi kertoa sen nopeuden suoraan.
Hiljaa ajajat eivät monesti tiedä mittarivirhettään
Toki osalla näin, ja silloin toki ajavat sen mittarin mukaan rajoitusten mukaan.
Ärsyttäviä toki jos kovin hitaasti ajavat.
80 rajoitin on jo yleisempää kuin 89 eikä siinä enää ohiteta 68 ajavaa pikkuautoa.
Keskinopeus 75, todellista, 70 todellista, 68 todellista. No mikään noista ei taida olla liikenteen vaarantamista.

Noista ärsyttävimpänä tulee mieleen ne Volvo Truck Eco kuskit . Siitä Tojota kuskista pääsee helpommin ohi, ja jos ei pääse niin ne harvemmin vetää tuntikaupalla putkeen.

Vaarantavia on sitten ne raskaanliikenteen kuskit jotka liimautuu , jopa silloin kun edelläoleva ajaa parhaan kykynsä mukaan rajoitustenmukaan.
 
Tässä hyvä esimerkki menossa olevaan keskusteluun, poliisi puuttui asiaan kun kuski ajeli n. puolta suurimmasta sallitusta, tässä ei ainakaan kerrota että olisi tullut sakkoseuraamuksia, mutta ajokielto epäillyn ajokyvyn heikkenemisen perusteella.


Vaikea kuvitella puuttumiskynnystä, jossa poliisi alkaisi pysäytellä liikennevirrasta niitä, jotka ajavat 70 todellista 80 alueella, ellei muuta ilmiselvää ongelmaa liikkumisessa ole. Toki tilanne muuttuu jos tällainen vetää satojen metrien jonoa perässään, mutta usein on kyse siitä, että puskurissa roikkuu vain muutama auto. Erityisesti pienesti alle rajoituksen ajamisesta ongelmaa ei ole kehillä tai moottoriteillä, jossa on 2 tai enemmän kaistaa suuntaansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 960
Viestejä
4 679 651
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom