Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 128
Ajat kehällä tunnetusti provosoivalla tavalla ja moralisoit tänne, kuinka ihmiset provosoituneina ajaa typerästi :confused: Muistaakseni ollaan tästä keskusteltu vuonna miekka ja kilpi jo aiemmin, joten tyydyn toteamaan, etten edelleenkään ymmärrä miksi. Pääsee paljon vähemmällä, kun vasurilla ajaa korostetusti muut huomioiden ja jos haluaa nollat taulussa mennä, niin sitten oikeaa reiluin turvavälein.
En tuosta nyt ihan kauheen suurta provokaatiota löytänyt. Vauhtia ollut yli rajoituksen ja se on ollut tasaista. Provosoituminen on tässä aika puhtaasti takaa tulleen omaa mielenvikaa.

Itse kyllä annan tilaa, kunhan tulee sellainen rako johon voi oikealle kaistalle vaihtaa ilman että tarvitsee vaihtaa kenenkään nenän eteen tai konttiin kiinni. Se käsitys sopivasta tilasta ilmeisesti eroaa aika paljon pahimpien sekopäiden käsityksestä, kun kontiin on tultu väläyttelemään valoja ja keikkumaan puolelta toiselle (se ei vaikuta mun ajamiseen, en perseile pelkästään sen takia että joku takana yrittää "käskeä"). Onneksi noita mänttejä löytyy todella vähän.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Miksi? Miksi väistäisin autoa joka haluaa ajaa kehällä ylinopeutta? :facepalm:
Öö, no jos haluat ottaa muut huomioon etkä olla kusipää? Jos joku koukkaa oikealta ohi niin silloin sun ois kannattanut olla siinä oikealla antamassa tietä.

Kyllä vitutti, kun edellistä edeltävällä työmatkalla Prius-kuskilla oli joka-aamuisena tapana vetää pelkästään vasemmalla kaistalla tasan rajoituksen mukaan todellista, eli tismalleen samaa vauhtia tai pari kmh kovempaa kuin oikea kaista. Sitten perässä aina kilometrin jono. Mitähän helvettiä siellä päässä liikkui, varmaan joku kotipoliisiasenne, että kun laki ei salli minulle ylinopeutta, niin eväänpä sen kaikilta muiltakin.

Pari kertaa pääsin oikealta ohi roiskuttamaan kivet ja ravat lasille, ja nautin siitä. Useimmiten jonottelin oikean kaistan vauhtia taaempana, näköhavaiten tai muuten vaan tietäen miksi jonotellaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 999
En tuosta nyt ihan kauheen suurta provokaatiota löytänyt. Vauhtia ollut yli rajoituksen ja se on ollut tasaista. Provosoituminen on tässä aika puhtaasti takaa tulleen omaa mielenvikaa.
Jos ja kun siinä oli tilaa toisen ohittaa oikealta ja itsekin sanoo ettei väistä, niin jos tuo ei ole provoilua niin mikä on? Nopeus auttaa vain siihen, että provosoituvia on vähän vähemmän.
Tuolla kehällä tuntuu olevan melkoset keharien kokoontumisajot päällä aika usein. Jossei 87 vasurilla riitä niin ei se vika ainakaan siinä vasurin ajelijassa ole.
Ei auton nopeus sitä määrää provoaako toisia vai ei. Nakkikioskillakin viaton saa helposti nenänsä poskelle, jos ei sopeuta käytöstään vallitsevaan tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos ja kun siinä oli tilaa toisen ohittaa oikealta ja itsekin sanoo ettei väistä, niin jos tuo ei ole provoilua niin mikä on? Nopeus auttaa vain siihen, että provosoituvia on vähän vähemmän.
Se on provosointia kun ajaa niin miten laki sanoo, aasia kunnossa :tup:

Kumma kun itse en provosoidu siitä kun ohitan jonkun oikealta, eli olisiko se vika sittenkin siellä ärsyyntyjässä...


:sidea:

Ymmärtäisin jos jumittaisin oikealla ajavan kanssa vierekkäin, mutta kun ajan kovempaa kuin oikea kaista, selkeästi ja tasaista nopeutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 999
Se on provosointia kun ajaa niin miten laki sanoo, aasia kunnossa :tup:
No sä löysit kehän käytännöistä poiketen ajamalla kaverin, joka hiiltyi sinun toimintaasi ja sinä hiillyit sen toimintaan. Eiköhän provosointi puolin ja toisin nyt ole aika selviö? Hetkeksi oikealle ja kaveri olisi jatkanut matkaansa ilman välikohtausta. Ihan turhia tööttäilyjä ja vaaratilanteita, jotka pystyy omaa ajotyyliä sopeuttamalla välttämään.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 128
No sä löysit kehän käytännöistä poiketen ajamalla kaverin, joka hiiltyi sinun toimintaasi ja sinä hiillyit sen toimintaan. Eiköhän provosointi puolin ja toisin nyt ole aika selviö? Hetkeksi oikealle ja kaveri olisi jatkanut matkaansa ilman välikohtausta. Ihan turhia tööttäilyjä ja vaaratilanteita, jotka pystyy omaa ajotyyliä sopeuttamalla välttämään.
Aika vahvaa victim blamingiä..
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
No sä löysit kehän käytännöistä poiketen ajamalla kaverin, joka hiiltyi sinun toimintaasi ja sinä hiillyit sen toimintaan. Eiköhän provosointi puolin ja toisin nyt ole aika selviö? Hetkeksi oikealle ja kaveri olisi jatkanut matkaansa ilman välikohtausta. Ihan turhia tööttäilyjä ja vaaratilanteita, jotka pystyy omaa ajotyyliä sopeuttamalla välttämään.
Minähän en ole missään vaiheessa provosoitunut tai provosoinut ketään...

Jos siitä menee hermo että joku ajaa vasenta kaistaa muiden mukana niin kannattaa palauttaa kortti, tulee muuten aika vaikea elämä...

Lähinnä naurattaa nämä oman elämänsä vataset jotka kaahaa jonossa ja kameran kohdalla poljetaan jarrua ja ajetaan 70km/h sekoittaen kaikkien liikennettä...
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Lähinnä naurattaa nämä oman elämänsä vataset jotka kaahaa jonossa ja kameran kohdalla poljetaan jarrua ja ajetaan 70km/h sekoittaen kaikkien liikennettä...
Sehän onkin parasta, että jos jonoutuneessa tilanteessa joku yrittää ohitella ja roikkuu puskurissa indikoiden ohitushalukkuutta, niin väistät oikealle ja roikut sitten sen puskurissa viestien että miten menee noin niin kuin omasta mielestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 999
Aika vahvaa victim blamingiä..
Jos moralisoi toisten käytöstä, niin varmaan on hyvä katsoa miten se omakin käytös vaikuttaa?
Minähän en ole missään vaiheessa provosoitunut tai provosoinut ketään...
Kehällä vasurilla, vieressä oikealla tilaa ja nopeampi takana. Et väistä. Miten et voi hahmottaa, että ko. ajotyyli on hyvin provosoiva? Ja yleensä noissa sattuu ja tapahtuu kuten tälläkin kertaa. Ihan turhaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sehän onkin parasta, että jos jonoutuneessa tilanteessa joku yrittää ohitella ja roikkuu puskurissa indikoiden ohitushalukkuutta, niin väistät oikealle ja roikut sitten sen puskurissa viestien että miten menee noin niin kuin omasta mielestä.
En mä ala tuolla liikenteessä ketään provosoimaan roikkumalla puskurissa kiinni :facepalm: alentua juntin tasolle, jos juntti ei tajua, juntti ei tajua ja jotkut meistä on enemmän tai vähemmän juntteja...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 339
Jos ja kun siinä oli tilaa toisen ohittaa oikealta ja itsekin sanoo ettei väistä, niin jos tuo ei ole provoilua niin mikä on? Nopeus auttaa vain siihen, että provosoituvia on vähän vähemmän.
Ei auton nopeus sitä määrää provoaako toisia vai ei. Nakkikioskillakin viaton saa helposti nenänsä poskelle, jos ei sopeuta käytöstään vallitsevaan tilanteeseen.
Ei se mitään provoilua ole, kehällä aika harvoin on tilaa väistää oikealle ilman että joutuu tiputtelemaan vakkaria pois tms, kiinnostus siihen on aika pieni jos kuitenkin oma vauhti on jo siellä sakkorajalla. Ja kuten sanottu niin oikealta voi ihan rauhassa hipsiä ohitse jos siellä on tilaa.

Kyllähän minäkin aina oikelle väistän jossei tarvitse omaan vauhtiin koskea, mutta ne tilanteet on vähän harvassa noilla ruuhkateillä.
 
Liittynyt
28.02.2020
Viestejä
261
Tämmöinen samanlainen vasemmalla junnailu on hyvin tuttua Tampereellakin. Erityisesti Lielahti-Elovainio välillä. Oman elämänsä ylinopeuspoliisit(rajoituksien puitteissa ja alle ajavat) omistavat sen vasemman kaistan nopeammin ajavilta ja tahallisesti aiheuttavat päänvaivaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 340
Tämmöinen samanlainen vasemmalla junnailu on hyvin tuttua Tampereellakin. Erityisesti Lielahti-Elovainio välillä. Oman elämänsä ylinopeuspoliisit(rajoituksien puitteissa ja alle ajavat) omistavat sen vasemman kaistan nopeammin ajavilta ja tahallisesti aiheuttavat päänvaivaa.
Nyt oli kyse kuitenkin kehätiestä ja kirjoittajan vakkari 92 km/h.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
On vähän eri asia ajaa vasemmalla kaistalla oikeaa kovempaa tai niin, että oikealtq pääsee ohi, kuin jumittaa oikealla ajavan rinnalla.

Teidän mielestä on varmaan myös provosointia, kun ei tyhjällä motarilla anna tilaa liittyvälle autolle kaistaa vaihtamalla, kerta siihen olisi mahdollisuus?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 339
Tämmöinen samanlainen vasemmalla junnailu on hyvin tuttua Tampereellakin. Erityisesti Lielahti-Elovainio välillä. Oman elämänsä ylinopeuspoliisit(rajoituksien puitteissa ja alle ajavat) omistavat sen vasemman kaistan nopeammin ajavilta ja tahallisesti aiheuttavat päänvaivaa.
Joo ja sitten junkataan kilometritolkulla jonkun rinnalla ajaen 60kmh 70 alueella.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 082
En mä ikinä väistä kehällä jos joku tulee takaata kovempaa, sama toisin päin, jos saavutan jotain, siirryn oikealle kaistalle ja menen ohi ilman draamaa, niin ne kehät on tarkoitettu käytettäväksi.

Moottoritie on sitten erikseen...

Toki jos mä ajan kehällä keskellä yötä kahden muun kanssa niin ajan varmaan oikealla kaistalla, mutta ruuhka-aikana aina vasenta kaistaa niin ei tarvitse välittää rampilta tulijoita tai niille menijöitä...
Aina olen miettinyt, mitä näiden vasemman kaistan junnaajien mielessä liikkuu. Ei mitään ajatusta sille, että ärsyttää muita ja aiheuttaa vaaraa liikenteessä. "koska olen oikeassa"
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 082
Jännä miten usein victim blamingiä onnistutaan käyttämään tämän aiheen ympärillä..
Lähinnä itse mietin, oliko vain provo?
Tiedostaa, että hänen käytös saa muita ihmisiä hermostumaan ja sitten heitä toimimaan tavalla, joka aiheuttaa itselleen ja muille vaaraa liikenteessä?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Lähinnä itse mietin, oliko vain provo?
Tiedostaa, että hänen käytös saa muita ihmisiä hermostumaan ja sitten heitä toimimaan tavalla, joka aiheuttaa itselleen ja muille vaaraa liikenteessä?
Jos mä ajan siinä harvassa jonossa huomattavasti kovempaa kuin oikean kaistan possujuna ajaa niin en vittu ala vaihtamaan kaistaa jonkun takia joka haluaa ajaa vielä kovempaa.

Vaaran tuossa tilanteessa aiheuttaa vain ja ainoastaan tämä mielenosoittaja.

Olette te kyllä sellaisia idiootteja että en yhtään ihmettele että tuolla sattuu ja tapahtuu joka päivä.

Jos 80 alueella 87 ei riitä niin vittu lähde aikasemmin niin ehdit! :facepalm:
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 903
Täällä Oulussa ruokalähetit ajavat järjestään kännykkä joko kädessä tai tuulilasilla ja siellä näkyy videopuhelut sun muut somettamiset/viestittelyt aina olevan käynnissä 100% ajasta. Ihan sama missä ajavat. Heitä ei myöskään kiinnosta parkkeeraamisen säännöt (ovat jatkuvasti taksitolpalla tiellä siihen kellonaikaan, kun siinä saa olla vain taksit), eikä moottoriajoneuvolla ajo kielletty - liikennemerkit. Monesti saa jännittää, että osaavatko edes väistämisvelvollisuuksia.
Tämä on kyllä aikalailla totta. Mutta jalkakäytävillä ajaa yhtä paljon wolttikuskit ja taksikuskit. Molemmilla ryhmillä kunnioitus kevyttä liikennettä kohtaan keskimäärin nolla. Lisätään vielä kiinteistönhuollon ja katuhuollon urpot.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 380
Jos mä ajan siinä harvassa jonossa huomattavasti kovempaa kuin oikean kaistan possujuna ajaa niin en vittu ala vaihtamaan kaistaa jonkun takia joka haluaa ajaa vielä kovempaa.

Vaaran tuossa tilanteessa aiheuttaa vain ja ainoastaan tämä mielenosoittaja.

Olette te kyllä sellaisia idiootteja että en yhtään ihmettele että tuolla sattuu ja tapahtuu joka päivä.

Jos 80 alueella 87 ei riitä niin vittu lähde aikasemmin niin ehdit! :facepalm:
Kysyn täältä että haittaako itseäsi jos vasemmalle tulee joku ajamaan vaikka 80 pienellä mittarivirheellä eteesi? Oletan ettei.

Oletan että ketjussa on monia joita se harmittaisi myös.

Oletan myös että joskus se 80 kuski, tosin ilman mittarivirhettä olen minä. Ei vaan kiinnosta kovin paljoa jos joku hermostuu ettei muut noudata sen hermostujan itse keksimiä sääntöjä, samalla kun itseä ei kiinnosta noudattaako se hermostuja itse keksimiään sääntöjä tyhjällä tiellä tilanteissa joissa se ei vaikuta muihin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kysyn täältä että haittaako itseäsi jos vasemmalle tulee joku ajamaan vaikka 80 pienellä mittarivirheellä eteesi? Oletan ettei.

Oletan että ketjussa on monia joita se harmittaisi myös.

Oletan myös että joskus se 80 kuski, tosin ilman mittarivirhettä olen minä. Ei vaan kiinnosta kovin paljoa jos joku hermostuu ettei muut noudata sen hermostujan itse keksimiä sääntöjä, samalla kun itseä ei kiinnosta noudattaako se hermostuja itse keksimiään sääntöjä tyhjällä tiellä tilanteissa joissa se ei vaikuta muihin.
En mä ikinä väistä kehällä jos joku tulee takaata kovempaa, sama toisin päin, jos saavutan jotain, siirryn oikealle kaistalle ja menen ohi ilman draamaa, niin ne kehät on tarkoitettu käytettäväksi.

Moottoritie on sitten erikseen...

Toki jos mä ajan kehällä keskellä yötä kahden muun kanssa niin ajan varmaan oikealla kaistalla, mutta ruuhka-aikana aina vasenta kaistaa niin ei tarvitse välittää rampilta tulijoita tai niille menijöitä...
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Yleensä mulla on kyllä tapana antaa kehälläkin tilaa takaa kovempaa tuleville, kunhan on vain semmonen väli, ettei itse tarvi jarrutella oikealla kaistalla. Joskus menin pienempiinkin väleihin, mutta kun muutaman kerran se puskurissa roikkunut ei halunnutkaan ohi vaan tarvitsi jonkun eteensä osaakseen säädellä nopeutta ja pussitti mut sitten oikealle kaistalle hitaamman perään, niin aloin katselemaan välit sen mukaan, etten itse jää sinne jumiin.

Kehällä oman poikkeuksensa aiheuttaa myös se, että vasen ja oikea kaista voi mennä eri suuntiin. Jos oon kehä 1:llä itään päin kääntymässä lahden motarille, niin ajan toki painotetummin vasemmalla kaistalla. Jos taas länteen mennessä menossa turun motarille, niin ei ole ongelmaa ajella vähän aikaa siellä oikella jonossa, vaikka vasen kaista menisikin kovempaa. Mutta jos oon leppävaaran kohdalla vasemmalla kaistalla ja kääntymässä 3km päästä vasemmalle otaniemeen, niin kiireisemmät saa sitten etsiä ohituspaikan oikealta.

Kehä 2 voikin sitten ajaa päädystä päätyyn sitä kaistaa miltä meinaa poistua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 339
Yleensä mulla on kyllä tapana antaa kehälläkin tilaa takaa kovempaa tuleville, kunhan on vain semmonen väli, ettei itse tarvi jarrutella oikealla kaistalla.
Tässä aikalailla koko homman pointti ja ajelee vielä vähintään sen rajotuksen verran. Jossei miellytä takaatulevia niin oikealta pääsee ohi jos osaa alkuunkaan ajaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Jos vauhtia on rajoituksen verran, ei vasemmalta kaistalta tarvitse siirtyä minnekään, jos oikealla kaistalla ei ole selvää rakoa. Se ylinopeutta ajava voi työntää keskarinsa vaikka takapuoleensa, kumma kyllä olisi nähtävästi kohteliasta väistää lakia rikkovia typeryksiä, mutta näiden typerysten ei tarvitse osoittaa kohteliaisuutta ajamalla lakien mukaan.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Jos vauhtia on rajoituksen verran, ei vasemmalta kaistalta tarvitse siirtyä minnekään, jos oikealla kaistalla ei ole selvää rakoa.
Aloittajan mukaan jonotilanne oli väljä, ja eiköhän siellä riittävä rako ollut väistämiseen, kun sieltä ohikin pääsi, joka vaatii huomattavasti isomman raon kuin väistäminen.
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 999
Jos vauhtia on rajoituksen verran, ei vasemmalta kaistalta tarvitse siirtyä minnekään, jos oikealla kaistalla ei ole selvää rakoa. Se ylinopeutta ajava voi työntää keskarinsa vaikka takapuoleensa, kumma kyllä olisi nähtävästi kohteliasta väistää lakia rikkovia typeryksiä, mutta näiden typerysten ei tarvitse osoittaa kohteliaisuutta ajamalla lakien mukaan.
Ei lailla ja nopeudella ole tän kanssa mitään tekemistä. Ethän sä kolmion takaa eteen tulevan kylkeenkään vedä tahallaan, että oppii ajamaan. Jostain syystä kun asia kääntyy nopeuteen, niin joustavan liikenteen konsepti on osalle porukasta ihan no-go. Ehdoin tahdoin lähdetään blokkaamaan ties minkä hullun ajamista ja sit valitetaan täällä, kun se hullu vähemmän yllättäen kilahti. Johonkin useamman auton mälliin kun päätyy, niin ei siinä paljoa ole lohtua kuka oli oikeassa ja kuka aiheutti mitäkin.

e: Ehkä joustavan liikenteen sijasta vois ennemmin puhua itsesuojeluvaistosta.
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 932
Jooh ei ole laitonta hinailla vasurilla kehäteillä. Kusipäistä kylläkin.
Täällä tuntuu olevan paljon tyyppejä joille napsahtaa automaattisesti kuvitteelliset poliisin oikeudet mikäli toinen tielläliikkuja ajaa hiemankaan ylinopeutta, mä ainakin väistän oikealle aina kun se on mahdollista koska ei ole multa pois jos joku haluaa riskeerata oman ajokorttinsa.

Tästä tähteä rintaan tekkilän sheriffeille:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos vauhtia on rajoituksen verran, ei vasemmalta kaistalta tarvitse siirtyä minnekään, jos oikealla kaistalla ei ole selvää rakoa. Se ylinopeutta ajava voi työntää keskarinsa vaikka takapuoleensa, kumma kyllä olisi nähtävästi kohteliasta väistää lakia rikkovia typeryksiä, mutta näiden typerysten ei tarvitse osoittaa kohteliaisuutta ajamalla lakien mukaan.
Tämä, näin olen aina toiminut ja näin tulen aina toimimaan.

Ymmärrän tilanteen jos oikea kaista menee sitä normaalia 70km/h ja siinä vasemmalla kaistalla ajetaan rinnalla samaa vauhtia keräten jonoa taakse ja edessä ei ole ketään, mutta jos mä ajan gps mukaan jo 87km/h ja siinä edessä 50-100m päässä on toinen auto ja sen edessä toinen ja silmän kantamattomiin autoja niin en varmasti ala antamaan kenellekkään tilaa joka haluaa ajaa vielä kovempaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
Ihan vaan varmistuksena. Kai tiedätte mitä ohitus edes tarkoittaa? Ohittaminen vaatii kaistojen vaihtamista. (jopa motarilla) Jos ajan kaksi+ kaistaisella moottori- tai kehätiellä ja joku junnaa toisella kaistalla ajan kyllä surutta ohi omalla kaistallani.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 200
Ihan vaan varmistuksena. Kai tiedätte mitä ohitus edes tarkoittaa? Ohittaminen vaatii kaistojen vaihtamista. (jopa motarilla) Jos ajan kaksi+ kaistaisella moottori- tai kehätiellä ja joku junnaa toisella kaistalla ajan kyllä surutta ohi omalla kaistallani.
Ei se ihan noin mene, sillä tieliikennelaissakin mainitaan "ohittaminen ajokaistaa vaihtamatta" :D Kyllä silloinkin ohitat jos jatkat samalla kaistalla ja viereisellä on hitaampi ajoneuvo.

Mutta kuitenkin, toimin myös samalla tavalla. Jos joku junnaa vasemmalla kaistalla omaa tavoitevauhtiani hitaammin ja oikealla on tilaa, siirryn sinne ja ajan ohi. Tämä on mahdollista tehdä ilman mitään ylimääräisiä manöövereitä tai mieltä osoittaen, en siis näyttele samalla käsimerkkejä tai soita torvea.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 380
Ihan vaan varmistuksena. Kai tiedätte mitä ohitus edes tarkoittaa? Ohittaminen vaatii kaistojen vaihtamista. (jopa motarilla) Jos ajan kaksi+ kaistaisella moottori- tai kehätiellä ja joku junnaa toisella kaistalla ajan kyllä surutta ohi omalla kaistallani.
Kaistan vaihtamista myös takaisin, yksittäisen auton eteen.

Muu tarkoittaa ohi ajamista, josta tosin välillä käytetään yleistermiä ohittaminen jopa lakitekstissä.

Vähän sama juttu kui että kuusi tarkoittaa numeroa ja puuta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
Ei se ihan noin mene, sillä tieliikennelaissakin mainitaan "ohittaminen ajokaistaa vaihtamatta" :D Kyllä silloinkin ohitat jos jatkat samalla kaistalla ja viereisellä on hitaampi ajoneuvo.

Mutta kuitenkin, toimin myös samalla tavalla. Jos joku junnaa vasemmalla kaistalla omaa tavoitevauhtiani hitaammin ja oikealla on tilaa, siirryn sinne ja ajan ohi. Tämä on mahdollista tehdä ilman mitään ylimääräisiä manöövereitä tai mieltä osoittaen, en siis näyttele samalla käsimerkkejä tai soita torvea.
Eli vaihdat kaistaa. Se oli juuri se pointti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
Mites tämä Liittymä nyt kun kolmio alkoikin velvoittamaan määräämättömän matkan ajan risteysalueena? Oikea kaista jatkuu oikealle ilman kaistan vaihtoa ja vasemmalta tulee yksi kaista jotka kumpikin päätyy kaksikaistaiselle.
Asiasta ihan toiseen. Moniko tietää että nykyisin voit risteyksessä kääntyessä monikaistaiselle valita suoraan kaistan mille menet. Ennen piti mennä omalla kaistalla ja vaihtaa risteyksen jälkeen?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 084
Ulkomailla jostain syystä liikenne sujuu paljon paremmin. Välillä oikein vituttaa ajella kotia kohti Helsingistä kun on kerennyt lomalla tottumaan sujuvaan monikaistaiseen liikenteeseen.
Juu, se minä olen oikeassa ajattelu puuttuu kokonaan, ajatellaan muita.

Joku aika sitten laitoin juttua, että kuinka hienosti virolainen kuski toimi moottoritiellä. Sillä oli varmaan 140km/h vauhtia ohituskaistalla, kun takaa tuli joku reilusti kovempaa. Virolainen jarrutti heti oikealle sopivaan väliin ja nopeampi tuskin joutui vauhtia hidastamaan.
Ei tämmöistä huomaavaisuutta suomalaisluonteessa ole, eikä varsinkaan jos nopeampi auto on kalliimpi kuin oma.

Koskaan ei tiedä syytä siihen ylinopeuteen, voi olla synnytys käynnissä takapenkillä tms.

Itse ainakin annan tilaa ihan kohteliaisuudesta. Jos ei ole heti vapaata väliä, niin kiihdytän omaa nopeuttani.

Jos ei ole kiire, niin ajan oikealla rekkojen nopeutta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
Itse teen ihan samaa ja jos olen ns. nopealla kaistalla niin vilkuilen kyllä peileihin enemmän jos sieltä joku haluaa tulla vielä kovempaa ja väistän toiselle kaistalle jos se on tilanne nopeuden mukaan mahdollista.
Nyt kun nykyisessä autossa on adaptiivinen vakionopeussäädin. Voi vaikuttaa kanssa ajajista että "nysvään" vasemmalla kaistalla mutta en mielellään turhaan vaihda takaisin hitaammalle kaistalle jos peileissä ei näy ketään nopeampaa.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
702
Sama homma. Ajan vasenta kaistaa säännönmukaisesti se +10km/h vakkarissa. Seurailen peileistä ja jos joku haluaa ajaa nopeampaa, vaihdan oikealle kaistalle. Jos takaa ei tule ketään, ajelen vasemmalla vältellen turhia kaistanvaihtoja. Ja ainahan voi kenkäistä hetkellisesti vauhtia, jotta pääsee alta pois ja toviksi hitaammalle kaistalle. Liikenne vaatii joustavuutta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
638
Joskus muinoin kun suunnistaminenkin piti tehdä ihan paperikartalla onnistui tuossakin toiseksi vasemmalta kaistalta siirtyä liittymään ilman että kukaan ärsyyntyi.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 279
Juu, se minä olen oikeassa ajattelu puuttuu kokonaan, ajatellaan muita.

Joku aika sitten laitoin juttua, että kuinka hienosti virolainen kuski toimi moottoritiellä. Sillä oli varmaan 140km/h vauhtia ohituskaistalla, kun takaa tuli joku reilusti kovempaa. Virolainen jarrutti heti oikealle sopivaan väliin ja nopeampi tuskin joutui vauhtia hidastamaan.
Ei mulla nyt montaa sataa kilometriä ole alla itäeurooppalaista maantietä, mutta sen kokemuksen perusteella ajan mieluummin kotosuomessa. Täällä pääsee perille ehkä hitaammin, mutta ainakin pääsee perille. Viro nyt on vielä ok, mutta Latvia ja Liettua...

Vasurilla saa mun mielestä aina olla sen aikaa, että saa sen oman ohituksensa turvallisesti suoritettua. Eli ei siten, että palataan puskuria viistäen oikealle tai ahtaen johonkin pieneen taskuun jossa joutuu jarruttamaan kunnolla, vaan sen takia, että että takana olevan pää ei kestä pienintäkään epämukavuutta.

Mutta siellä vasurilla asuminen on myös ihan perseestä, ja sitä on hankala puolustaa. Sen verran täytyy olla hahmotuskykyä, että osaa tulkita takana tulevan nopeuden suhteessa omaansa ja seuraavaan mahdolliseen ohitettavaan autoon. HKI-TRE välillä on valitettavan paljon juuri niitä, jotka varaavat vasurin ohittaakseen +500m välein kulkevaa jonoa, vaikka siinä välissä voisi käydä ihan turvallisesti oikealla ja antaa nopeampien mennä matkojaan.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
217
Vasurilla saa mun mielestä aina olla sen aikaa, että saa sen oman ohituksensa turvallisesti suoritettua. Eli ei siten, että palataan puskuria viistäen oikealle tai ahtaen johonkin pieneen taskuun jossa joutuu jarruttamaan kunnolla, vaan sen takia, että että takana olevan pää ei kestä pienintäkään epämukavuutta.

Mutta siellä vasurilla asuminen on myös ihan perseestä, ja sitä on hankala puolustaa. Sen verran täytyy olla hahmotuskykyä, että osaa tulkita takana tulevan nopeuden suhteessa omaansa ja seuraavaan mahdolliseen ohitettavaan autoon. HKI-TRE välillä on valitettavan paljon juuri niitä, jotka varaavat vasurin ohittaakseen +500m välein kulkevaa jonoa, vaikka siinä välissä voisi käydä ihan turvallisesti oikealla ja antaa nopeampien mennä matkojaan.
Näin mäkin tän nään. Annan tilaa nopeammille, jopa niin että oma vauhti hetkellisesti hidastuu sen seurauksena, mutta jos ohitan vaikkapa kolmea ajoneuvoa, niin en mä niiden väliin tunge jos välit on liian pienet, vaan ohitan ne ja annan sitten tilaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 200
"ohittaminen on turvallisinta reilulla vauhdilla!"

"kuka idiootti ohittaa ajamalla rajoituksen mukaan?"

"ne jotka ei ohita vaan jää toisen auton taakse aiheuttaa vaaratilanteet!"

Mikä tämän postauksen idea oli? Joku jossain joskus on menettänyt auton hallinnan ohituksen aikana niin mielestäsi nopeusrajoituksen ylittäminen ohittaessa on täten todistettu vaaralliseksi ja vääräksi?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 380
Mikä tämän postauksen idea oli? Joku jossain joskus on menettänyt auton hallinnan ohituksen aikana niin mielestäsi nopeusrajoituksen ylittäminen ohittaessa on täten todistettu vaaralliseksi ja vääräksi?
Noita "lainattuja" mielipiteitä löytää täältäkin usein joissa ideana on että jos ajaa rajoituksen mukaan ja noudattaa mutenkin sääntöjä, on tosiasiassa se joka aiheuttaa riskit. Jostain syystä harvoin näee otsikoita "rajoituksen mukaan ajava aiheutti kolarin" jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 335
Mä ajan kyllä aika reippaasti 90% ajasta, mutta jos käytännössä missä tahansa tilanteessa joku tulee takaa kovempaa, niin kyllä minä silloin päästän ohi. Ei se kaistan vaihto nyt ole niin vaikeaa. Autolla liikkumista paljon helpompaa ei ole edes kävely, niin aika haastavaa kyllä joidenkin elämä on jos ei voi sitä kaistaa siksi aikaa väistää että nopeammat pääsee takaa liikkeelle.
Se että joku toinen ajaa kovempaa, ei ole minulta millään tapaa pois. Onpahan pois pyörimästä sieltä takaa sitten. Omaan kalloon ei vain mahdu millään että mikä ihme tässä suomalaisessa liikennekulttuurissa aiheuttaa sen että muut eivät saisi ajaa kovempaa.

Suurimpiä ärsytyksiä viimeajoilta on se että motarilla vasenta kaistaa ajaessa, siitä oikealta kaistalta hyökätään suurella nopeuserolla suoraan eteen "varaamaan" sitä kaistaa jo puoli kilometriä ennen kuin se mahdollisesti ohitettava auto on edes lähellä. Ja usein käy niin että tämä "ohittaja" ei edes saa kiinni sitä ohitettavaa autoa. Mutta kunhan nyt tulee siihen ohituskaistalle maleksimaan...

Miettikää asia näin.
Kuinka moni sinua lujempaa ajava tekee sen ihan vain kiusatakseen? Aivan, ei kukaan. Kuinka moni hitaammin ajava tekee sen ihan puhtaasti mulkun luonteen takia? Kyllä, aika moni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 200
Noita "lainattuja" mielipiteitä löytää täältäkin usein joissa ideana on että jos ajaa rajoituksen mukaan ja noudattaa mutenkin sääntöjä, on tosiasiassa se joka aiheuttaa riskit. Jostain syystä harvoin näee otsikoita "rajoituksen mukaan ajava aiheutti kolarin" jne.
En asiaa näkisi näin kun kuvailet, sääntöjen noudattamisessa ei ole mitään vikaa, mutta aiempi postauksesi lähinnä tuomitsi sellaiset jotka hyvissä olosuhteissa riittävällä näkyvyydellä haluavat minimoida vastaantulijoiden kaistalla vietetyn ajan.

Olen itsekin yhdet päiväsakot ohituksesta maksanut mutta hyväksyn sen, laki on näin niin minkäs teet. Tästä on aikaa reilut 10 vuotta ja aika monta kertaa on sen jälkeen tullut toistettua sama (nopeus yli rajoituksen) ilman että arpaonni osuu kohdalle tutkan muodossa, sillä oman näkemykseni ja moraalini mukaan on järkevämpää ohittaa ripeästi.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Mä ajan kyllä aika reippaasti 90% ajasta, mutta jos käytännössä missä tahansa tilanteessa joku tulee takaa kovempaa, niin kyllä minä silloin päästän ohi. Ei se kaistan vaihto nyt ole niin vaikeaa. Autolla liikkumista paljon helpompaa ei ole edes kävely, niin aika haastavaa kyllä joidenkin elämä on jos ei voi sitä kaistaa siksi aikaa väistää että nopeammat pääsee takaa liikkeelle.
Se että joku toinen ajaa kovempaa, ei ole minulta millään tapaa pois. Onpahan pois pyörimästä sieltä takaa sitten. Omaan kalloon ei vain mahdu millään että mikä ihme tässä suomalaisessa liikennekulttuurissa aiheuttaa sen että muut eivät saisi ajaa kovempaa.

Suurimpiä ärsytyksiä viimeajoilta on se että motarilla vasenta kaistaa ajaessa, siitä oikealta kaistalta hyökätään suurella nopeuserolla suoraan eteen "varaamaan" sitä kaistaa jo puoli kilometriä ennen kuin se mahdollisesti ohitettava auto on edes lähellä. Ja usein käy niin että tämä "ohittaja" ei edes saa kiinni sitä ohitettavaa autoa. Mutta kunhan nyt tulee siihen ohituskaistalle maleksimaan...

Miettikää asia näin.
Kuinka moni sinua lujempaa ajava tekee sen ihan vain kiusatakseen? Aivan, ei kukaan. Kuinka moni hitaammin ajava tekee sen ihan puhtaasti mulkun luonteen takia? Kyllä, aika moni.
Tässä ei ole puhuttu motarilla ajamisesta, vaan tavallisesta kaksikaistaisesta kehätiestä. Eiköhän täälläkin kaikki motarilla anna tilaa.

Pointti ei ole ollut, että se olisi keltään pois, että joku haluaa ajaa kovempaa. Pointti oli se, että oikealta saa mennä näissä tapauksissa ohi. Kaistan vaihto ei ole vaikeaa, mutta missä menee raja, millon pitää antaa tilaa takaa tuleville motarin ulkopuolisilla teillä? Pitääkö 50 auton väistellä, kun joku haluaa ajaa 10km/h jonoa kovempaa? Pitääkö antaa tilaa, vaikka itse joutuisi sitten jarruttamaan hitaampaan jonoon ahtaaseen väliin?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 288
Viestejä
4 306 395
Jäsenet
71 808
Uusin jäsen
jerek19

Hinta.fi

Ylös Bottom