Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 291
Ei se kaistaa vaihda vaan poistuu sisemmältä vastoin maalauksia ja tod näk opastuksiakin. Ja periaattessahan se Yaris kerkesi siihen kaistalle ensin, jolloin vaihtaja väistää. Hölmöläisten takia kannattaa kuitenkin ennakoida eikä änkeä tuommoiseen paikkaan.
Laki ei tunne mitään periaatteessa kerkesi, Asuntoautolla on vilkku päällä jo 6s kohdalla jolloin yaris on vielä paikoillaan.

Kaistaa voi vaihtaa tuossa missä kohtaa vain koska siinä on katkoviivat, sitä vastoin, kolmion takaa tulevan on annettava tilaa kaikille liikenneympyrässä oleville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Laki ei tunne mitään periaatteessa kerkesi, Asuntoautolla on vilkku päällä jo 6s kohdalla jolloin yaris on vielä paikoillaan.

Kaistaa voi vaihtaa tuossa missä kohtaa vain koska siinä on katkoviivat, sitä vastoin, kolmion takaa tulevan on annettava tilaa kaikille liikenneympyrässä oleville.
Eihän sillä asuntovaunulla ole vielä edes tässä kohtaa vilkku päällä (pari sekkaa myöhemmin näkee kun se lähtee päälle):
1675421735597.png


Kaksi uunoa, huono ajoitus, mutta matkailuauto olisi ollut maksaja. Huomaa myös autojen sijainti, Yaris on jo edellä ympyrässä ennen kuin syöksy edes alkaa.

e:
1675423712739.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
5 229
Laki ei tunne mitään periaatteessa kerkesi, Asuntoautolla on vilkku päällä jo 6s kohdalla jolloin yaris on vielä paikoillaan.

Kaistaa voi vaihtaa tuossa missä kohtaa vain koska siinä on katkoviivat, sitä vastoin, kolmion takaa tulevan on annettava tilaa kaikille liikenneympyrässä oleville.
Ei tunnekaan, se kerkesi sinne ja antoi oikeaoppisesti tilaakin. Toinen vaan päätti liittymisen jälkeen kiilata eteen.
 
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
57
Yaris ei osannut ajaa, mutta maksajana olisi ollut asuntoauto. Näin.
Eihän sillä asuntovaunulla ole vielä edes tässä kohtaa vilkku päällä (pari sekkaa myöhemmin näkee kun se lähtee päälle):


Kaksi uunoa, huono ajoitus, mutta matkailuauto olisi ollut maksaja. Huomaa myös autojen sijainti, Yaris on jo edellä ympyrässä ennen kuin syöksy edes alkaa.

e:
Minusta tuo Yaris ajoi todella surkeasti, ja tunki autonsa huonoon väliin. Se on totta että matkailuautolla on jäänyt kaistanvaihto myöhäiseksi, ja se ei olisi saanut tuosta suoraan poistua. Mutta aivan hyvin olisi mahtunut ilman Yarista, vaikkei olisi saanutkaan.. Nyt matkailuauton olisi pitänyt vetää kunniankierros, vaihtaa kaistaa ja poistua sen jälkeen. Ympyrät on välillä erilaisia, ja näitä joskus tapahtuu. Minusta tuo Yaris olisi saanut odottaa koska ympyrässä on jo joku, eikä Yaris ehtinyt pois alta. Ajatellen liikenteen sujuvuutta ja lakia samaan aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Yaris ei osannut ajaa, mutta maksajana olisi ollut asuntoauto. Näin.

Minusta tuo Yaris ajoi todella surkeasti, ja tunki autonsa huonoon väliin. Se on totta että matkailuautolla on jäänyt kaistanvaihto myöhäiseksi, ja se ei olisi saanut tuosta suoraan poistua. Mutta aivan hyvin olisi mahtunut ilman Yarista, vaikkei olisi saanutkaan.. Nyt matkailuauton olisi pitänyt vetää kunniankierros, vaihtaa kaistaa ja poistua sen jälkeen. Ympyrät on välillä erilaisia, ja näitä joskus tapahtuu. Minusta tuo Yaris olisi saanut odottaa koska ympyrässä on jo joku, eikä Yaris ehtinyt pois alta. Ajatellen liikenteen sujuvuutta ja lakia samaan aikaan.
Jos jättää sen arkailun pois (toisella kaistalla oleva auto haittaisi varmaan näkyvyyttä), niin kun matkailuauton vilkku ei ollut päällä, niin latuhan oli vapaa ja oletus on, että matkailuauto jatkaa ko. kaistaa suoraan. Jos olisin itse tullut vauhdilla tilanteeseen, niin todennäköisesti olis kolahtanut samalla ajoituksella.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
407
Eikö tuo matkailuauto vilkuta jo hyvissä ajoin, noin 5-6s kohdalla?

Kännykällä tietty videosta hankala nähdä ihan tyhjentästi, mutta oikean puolen ajovalo näyttäisi sammuvan vilkun takia kuten nykyautoissa on tapana.

Edit: Asuntoauto ainakin pyrkii uloimmalle kaistalle jo aiemmin mutta siellä joku musta auto ilmeisesti on blokkaamassa, joten ratkaisu on sitten tuollainen, noh melko hätäinen. Molemmissa on mielestäni vikaa, aivan turhaan Yaris jää tuohon arpomaan.
 
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
57
Jos jättää sen arkailun pois (toisella kaistalla oleva auto haittaisi varmaan näkyvyyttä), niin kun matkailuauton vilkku ei ollut päällä, niin latuhan oli vapaa ja oletus on, että matkailuauto jatkaa ko. kaistaa suoraan. Jos olisin itse tullut vauhdilla tilanteeseen, niin todennäköisesti olis kolahtanut samalla ajoituksella.
Oletus on että se menee sitä kaistaa suoraan, mutta ei sitä tilannetta nyt ihan noin lueta. Jos on huono ennakoimaan tai paska näkyvyys tai molemmat, ei kannattais ajaa sinne ympyrään toisen eteen. Oli sillä vilkku päällä tai väärä kaista muutenkin. Pikku Yarikselle käy muuten huonosti siinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Eikö tuo matkailuauto vilkuta jo hyvissä ajoin, noin 5-6s kohdalla?
Se valkoinen heijastin siinä vaan välkkyy. Keltainen vilkku lähtee päälle vasta "ratin myötä" kohdassa jonka laitoin aiempaan viestiin. Voisin kuvitella, että jos sillä olis ollut vilkku päällä, niin se Yaris ei ko. kohtaan olis tunkenut. Myös se, että matkailuautossa ei tapahtunut mitään reaktiota vaikka tuli lähes kolari, viittaa siihen, että se kaveri ei seurannut yhtään ympäristöään.

e: Eikä se ajovalo sammu, kuvan kulma vaan muuttuu niin se ei näy. Samanlailla se vasen valo "katoaa", kun kulma muuttuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Oletus on että se menee sitä kaistaa suoraan, mutta ei sitä tilannetta nyt ihan noin lueta. Jos on huono ennakoimaan tai paska näkyvyys tai molemmat, ei kannattais ajaa sinne ympyrään toisen eteen. Oli sillä vilkku päällä tai väärä kaista muutenkin. Pikku Yarikselle käy muuten huonosti siinä.
No sillähän oletuksella sitä ympyrään pitää mennään, että toinen kertoo mitä tekee. Tokihan sitä silti aina seuraa, että tekeekö se toinen niin kuin näyttää. Tuossa asuntoauto teki peliliikkeen vaan niin myöhään ja aivan väärältä kaistalta, että jos Yariksen tilalla olisi ollut reippaammin liikkuva/kiihtyvä auto, niin kolari olisi ollut väistämätön.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
641
Eihän toimittajakaan osannut kertoa mikä tarkalleen meni pieleen tai kuka ajoi väärin siinä artikkelin videossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 612
Toinen vaihtoi kaistaa varomattomasti ja toinen ei onnistunut väistämään liikenneympyrässä olevaa. Laki kaipaa täsmennystä tässä suhteessa. Itse näkisin, että nykyiset säännöt pitäisi koskea vain yksikaistaista ympyrää. Mikäli kyseessä olisi suora tie, olisi konfliktitilanne ollut yksinomaan asuntoauton syytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Finnoon monikaistainen liikenneympyrä Espoossa oli paikallislehdissä jonkun verran tunnettu siitä, että mahdollisuudet peltien uusimiseen toisen kustannuksella olivat aika hyvät, jos halusi olla kusipää. Eikä edes tarvinnut tehdä "asuntoautoja". Sittemmin ovat sitä mielestäni vähän muokanneet.

e: On tästä näköjään edelleen juttua. Onko tässä Suomen vaikein liikenneympyrä?
e2: Rahakaista on tuo peräkärryn ajama linja, maksaja tulee alhaalta oikeinpuolimmaisinta.
1675433709727.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 291
Finnoon monikaistainen liikenneympyrä Espoossa oli paikallislehdissä jonkun verran tunnettu siitä, että mahdollisuudet peltien uusimiseen toisen kustannuksella olivat aika hyvät, jos halusi olla kusipää. Eikä edes tarvinnut tehdä "asuntoautoja". Sittemmin ovat sitä mielestäni vähän muokanneet.

e: On tästä näköjään edelleen juttua. Onko tässä Suomen vaikein liikenneympyrä?
e2: Rahakaista on tuo peräkärryn ajama linja, maksaja tulee alhaalta oikeinpuolimmaisinta.
Tuossakaan ei ole mitään ihmeellistä, kolmion takaata tuleva väistää vaikka oravaa tuossa, ongelma on piittaamattomat ja ymmärtämättömät autoilijat jotka olettaa, mutta eivät tiedä että he väistävät kaikkea!

Sama kuin tämä risteys, oli ennen kolmiot, pelti kolisi joka päivä, nyt laittoivat STOP merkit ja silti pelti kolisee, kun ei paviaanit ymmärrä mitä väistämisvelvollisuus merkitsee :facepalm:

Screenshot_20230203_164007_Maps.jpg
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
121
Aika hankalaksi menee tuon Yariksen ja matkailuauton välinen tilanne, jos matkailuauto tuli Oulun suunnasta ja kyltit ovat edelleen, kuten Streetviewin 2019 kuvissa. Kylttien mukaan molempia kaistoja pitkin pääsisi Jyväskylään päin, mutta todellisuudessa vain ulompaa kaistaa pääsee ja sisemmältä olisi pitänyt vaihtaa ulommalle kaistalle aiemmin kuin matkailuauto vaihtoi. Molemmat tuossa möhlivät, mutta matkailuauto kaistaa vaihtavana olisi mun mielestä ollut väistämisvelvollinen. Yaris ehti liittyä ympyrään matkailuauton edelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Tuossakaan ei ole mitään ihmeellistä, kolmion takaata tuleva väistää vaikka oravaa tuossa, ongelma on piittaamattomat ja ymmärtämättömät autoilijat jotka olettaa, mutta eivät tiedä että he väistävät kaikkea!
Onhan tuo kaistojen määrän takia talvella tai ekaa kertaa tulevana haasteellinen hahmotettava. Jatkuvasti kun ajaa, niin tietää mistä mennä ja mitä varoa. Suurin syy noihin mälleihin tuossa on se, että väistämisvelvollisen ja väistettävän välissä on yleensä autoja ja kumpikin osapuoli ei varsinaisesti varovasti tilanteeseen tule. Liikennettä kun on tarpeeksi, niin aina silloin tällöin osuu tilastotappio, kun pimeästä kulmasta tuleekin auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Aika hankalaksi menee tuon Yariksen ja matkailuauton välinen tilanne, jos matkailuauto tuli Oulun suunnasta ja kyltit ovat edelleen, kuten Streetviewin 2019 kuvissa. Kylttien mukaan molempia kaistoja pitkin pääsisi Jyväskylään päin, mutta todellisuudessa vain ulompaa kaistaa pääsee ja sisemmältä olisi pitänyt vaihtaa ulommalle kaistalle aiemmin kuin matkailuauto vaihtoi. Molemmat tuossa möhlivät, mutta matkailuauto kaistaa vaihtavana olisi mun mielestä ollut väistämisvelvollinen. Yaris ehti liittyä ympyrään matkailuauton edelle.
Kun katsoo miten samanlainen paikka toisesta suunnasta samassa ympyrässä on pistetty, niin herää kysymyäs tekeekö ne liikennesuunnittelua kännissä? Tämä jälkimmäinen toteutustapa on ehkä selvempi, kun ympyrään haluava ei voi olettaa sisäkaistaa tulevan jatkavan sisäkaistaa, joten Yariksen olisi ollut pakko odottaa vuoroaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 291
Onhan tuo kaistojen määrän takia talvella tai ekaa kertaa tulevana haasteellinen hahmotettava. Jatkuvasti kun ajaa, niin tietää mistä mennä ja mitä varoa. Suurin syy noihin mälleihin tuossa on se, että väistämisvelvollisen ja väistettävän välissä on yleensä autoja ja kumpikin osapuoli ei varsinaisesti varovasti tilanteeseen tule. Liikennettä kun on tarpeeksi, niin aina silloin tällöin osuu tilastotappio, kun pimeästä kulmasta tuleekin auto.
Liikenteessä on välinpitämättömyys lisääntynyt voimakkaasti, ihmiset ajaa punaisia päin, kaupunkialueella jos ajaa 40 niin eikös siellä ole joku perseessä hiillostamassa, yritetään risteyksissä mennä väistämisvelvollisena "vielä minä ehdin tästä" tyylillä ja sitten ihmetellään kun pelti kolisee jatkuvasti.

Hyvä esimerkki joku vihdintie Helsingin päässä, siellä on liikennevalot ja päivittäin sielläkin pelti kolisee kun mennään vähän vanhoilla vihreillä. :facepalm:
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
785
Liikenteessä on välinpitämättömyys lisääntynyt voimakkaasti, ihmiset ajaa punaisia päin, kaupunkialueella jos ajaa 40 niin eikös siellä ole joku perseessä hiillostamassa, yritetään risteyksissä mennä väistämisvelvollisena "vielä minä ehdin tästä" tyylillä ja sitten ihmetellään kun pelti kolisee jatkuvasti.

Hyvä esimerkki joku vihdintie Helsingin päässä, siellä on liikennevalot ja päivittäin sielläkin pelti kolisee kun mennään vähän vanhoilla vihreillä. :facepalm:
Kyllä nautin kun joku eukko painoi aivan punaista päin vilkkaassa risteyksessä. Ei siis ollu kyse mistään vanhoista keltaisista vaan ihan puhtaasti punaisiin ajamisesta.

Jonossa oli risteyksen toisella puolella siviilikyttä-auto. Samantien valot päälle, vähän tilaa jonosta ja perään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
321
Oli teslassa vissiin joku automaaginen ohituksen esto päällä tai kuskilla niin heikko ego, että aina sillon ku yritin vanhalla autollani sitä ohittaa, ni kummasti se vaan blokkasi siirtymällä keskiviivan päälle, joka vitun kerta. Muutenki se seilasi kaistalla laidasta laitaan, liekkö kånässä ollu tai sitte sillä oli joku automaagiohjaus kotterosta päällä että sai kuski runkata/sormettaa rauhassa muskin kuva kourassa. 80kmh alueella sen vauhti seilasi 60-70kmh välillä.. Taajamaan tultiin ni risteyksistä ajeli samoilla ajolinjoilla ku täysperärekka menee. Melkonen teiden sankari..
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
10 217
Oletus on että se menee sitä kaistaa suoraan, mutta ei sitä tilannetta nyt ihan noin lueta. Jos on huono ennakoimaan tai paska näkyvyys tai molemmat, ei kannattais ajaa sinne ympyrään toisen eteen. Oli sillä vilkku päällä tai väärä kaista muutenkin. Pikku Yarikselle käy muuten huonosti siinä.
Yaris kuski näytti poikkeuksellisen tarkkaavaiselta, ei tuikannut ympyrää ennenkuin "varma" että tilaa, mutta ei ollut tarpeeksi varovainen, olisi pitänyt odottaa että kaksikaistaisessa "ympyrässä" on molemmat kaistat tyhjiä, mutta oli kuitenkin varatilanteessakin kartalla, väisti kylkeen kiilaavaa asuntoautoa, ilmeisesti ilman naarmuja selvittiin. Ehkä se kahden kaistan ympyrä luo ajatuksen että siellä voisi mennä kaksi rinna, ketjun opetusten perusteella jatkossa parempi odottaa että molemmat kaista tyhjiä ennen kuin lähtee ulommalle kaistalla nokkaa tarjoamaan.

Sitä en tiedä missä asuntoautokuskin ajatukset on liikkuneet, ilmeisesti ei lainkaan havainnut Toyototaa, ehkä videosta ensimmäisen kerran näki mitä tapahtui, jos siis videon nähnyt.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 034
Taas vaihteeksi kauhea kiire 60 alueella tulla kolmion takaa eteen ja sitten ajellaan mittarivauhtia 32 edessä. Voi juudas, merkkinä se tyypillinen punalogoinen lippis.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 825
Ei tule muuta mieleen kuin Tesla? Mitsubishin tai Bugatin logosta en lippistä hahmota.
Juu ei tullut itsellekään mieleen ihan heti mistä kyse. Jostain syystä mieli käänsi itseni Koff:iin ja Hifk:iin. En muista nähneeni jonkun merkin x lippiksiä liiemmin enää, satunnaista Teslaa ja jostain syystä Jaguar lippistä lukuunottamatta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 589
Yksi pyöräilijä meinasi päästä hengestään tässä, kun veti hidastamatta suoraan eteen oikealta. Itse olin siis autolla menossa suoraan. Toivottavasti annettu äänimerkki aiheuttaisi edes hieman pohdintaa, näytti olevan ihan aikuinen mies tuo polkija.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 214
Eli ajan 94km suuntaansa työmatkaa per päivä johon kuuluu puolet maantietä ja puolet motaria. Tässä viime aikoina kun vähän sataa lunta niin maantievauhdit putoaa 60-70km/h, se saa näkemään punaista kun pitäisi töihin suht ajoissa keretä.
Lasketaas vähän.

94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.

Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.

Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 825
Yksi pyöräilijä meinasi päästä hengestään tässä, kun veti hidastamatta suoraan eteen oikealta. Itse olin siis autolla menossa suoraan. Toivottavasti annettu äänimerkki aiheuttaisi edes hieman pohdintaa, näytti olevan ihan aikuinen mies tuo polkija.
Turha toivo. Erittäin suuri todennäköisyys että pitää sinua kusipäänä ja luulee itse olevansa oikeassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 015
Lasketaas vähän.

94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.

Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.

Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Kyllä se vähän vituttaa viikossa kuluttaa ylimääräinen tunti muiden kupeksinnan takia. Nää hidastelijat sen sijaan voisi pysähtyä antamaan tilaa nopeammille kun ei kerran ole kiire mihinkään.

Olisko sustakin kiva päästä 10min myöhässä töistä jokapäivä kun työkaveri on kaivanut persettä puolet päivästä eikä saa hoidettua töitään työajan puitteissa, mutta kukaan ei lähde kotiin ennenkun kaikki työt on hoidettu?
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
202
Kannattaisi kulkea julkisilla jos ei ohitella uskalla. Varmaan juuri näistä jännittäjistä alkaa ne letkat valtateillä syntymään, kun ei siitä hidastelijasta uskalleta ohi mennä...
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
158
Lasketaas vähän.

94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.

Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.

Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Ja kun tämä hidastelija vetää perässään useamman kymmentä autoa, niin mikä onkaan kokonaisvaikutus. Monta tuntia yhteistä aikaa valuu hukkaan jo yhdellä reissulla, vain yhden kusipään takia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 090
Ottaen huomioon, että topikin aihe on mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa, niin tässä kontekstissa mun mielestä 16 minuuttia päivässä ylimääräistä aikaa alinopeuden takia voi hyvinkin mennä sinne ärsyttävyyspuolelle ilman, että joku tulee ehdottelemaan ratkaisuksi yksityistietä :D. Itselleni selkeästi eniten ärsytystä aiheuttaa sellaiset epävarmat tai epäselvästi ajavat kuskit ja tähän lukeutuu selkeä alinopeus, ei käytetä vilkkua, hidastellaan keskellä suoraa tietä kun ei ehkä tiedetä minne ollaan edes ajamassa ja tätä rataa. En tiedä onko kyseessä se, että ratissa räplätään kännykkää vai mikä, mutta taajamissa on selkeästi alkanut näkymään enemmän tuollaista täysin järjetöntä toimintaa. Ajelen töihin isommalle tielle taajama-alueen läpi, missä pienen keskittymän alueella on 30 rajoitus, joka nousee ruuhkaisimman kohdan jälkeen 40 rajoitukseksi ja hieman sen jälkeen 50 rajoitukseksi ennen motarille siirtymistä. Ne ketkä tuotakin pätkää ajavat, ajavat sitä varmasti keskimäärin useammin kuin yhden kerran, eli rajoitusten pitäisi olla selkeitä, mutta silti näitä 30 mittarinopeutta suhaavia osuu tuolle 50 rajoitusalueellekin enkä keksi mitään syytä toiminnalle, kuin että siellä ajetaan joku puhelin kädessä. Eräänäkin aamuna viime viikolla edessä ajava paku ajoi 50 tiellä niin että mittarinopeus seilasi jopa 20 alkuisilla lukemilla. Väläytin tuolle pari kertaa pitkiä, että voisi ajella vähän rivakammin niin paku koittaa break checkata ja laittoi hätävilkut päälle... Sitten motarilla painan pakun ohi niin se kaahaa perässä ja vilkutteli pitkiä valoja taukoamatta jonain protestina... Jotenkn vaikuttaa siltä, että nykypäivänä liikenteessä liikutaan sellaisella hälläväliä asenteella...
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
215
Ottaen huomioon, että topikin aihe on mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa, niin tässä kontekstissa mun mielestä 16 minuuttia päivässä ylimääräistä aikaa alinopeuden takia voi hyvinkin mennä sinne ärsyttävyyspuolelle ilman, että joku tulee ehdottelemaan ratkaisuksi yksityistietä :D.
...
Juuri näin. Erillinen topic voisi sitten olla "Mikä raivostuttaa kanssa-autoilijoissa niin paljon, että voisin karjapuskurilla puskea kaikki vatipäät mereen", ja sinne sitten ne kunnon raivostumisen kohteet. Itseänikin ärsyttää juuri oudot vatuloijat jotka kännykkää näpläävät, tai eivät muuten vain osaa keskittyä liikenteessä. Saahan sitä asiat ärsyttää ilman, että niitä ihmisiä haluaisi mennä hakkaamaan tai "opettamaan". Ärsyttää minua pöydälle kaatunut juomakin, mutta reaktioni on vain huokaista ja pyyhkiä läikytetty juoma pois. En tiedä, onko se sitten "ylireagointia" jos jokin asia ärsyttää? Mikähän olisi sallittu tunne? Varmaan tyynesti ymmärtää ja hymyillä että ihmiset eivät keskity liikenteeseen ja ovat pahimmillaan vaaraksi toisille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 214
Kyllä se vähän vituttaa viikossa kuluttaa ylimääräinen tunti muiden kupeksinnan takia.
Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?

Eiköhän se ennemminkin toistu kerran kuussa tai maksimissaan kerran viikossa joten puheet "tunnista viikossa" on turhia.

Jos alle 10min viivästys luokkaa kerran viikossa saa näkemään punaista, kannattaa edelleen hakea sitä vikaa peilistä tai ratin ja penkin välistä.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
158
Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?

Eiköhän se ennemminkin toistu kerran kuussa tai maksimissaan kerran viikossa joten puheet "tunnista viikossa" on turhia.

Jos alle 10min viivästys luokkaa kerran viikossa saa näkemään punaista, kannattaa edelleen hakea sitä vikaa peilistä tai ratin ja penkin välistä.
Kun se vika ei ole siinä joka ajaa kuten kuuluu vaan siinä perseilijässä, jolle ei valo syty päähän vaikka takana olisi jono jonka päätä ei näy. Tuollaisia sattui eteen päivittäin kun ajoin 700-1300km normaalissa työpäivässä. Pullahtavat eteen kolmion takaa, paska ei kiihdy ja jäädään köröttelemään. 60-80 tonnin yhdistelmä ei pääse ohi, se ei jaksa kiskoa itseään kuuttakymppiä mäen päälle jos ei ole täysi vauhti mäen alla, ainoa keino säästää polttoainetta ja hermoja on pitää tauko. Sitten kun pitää tauon, on entistä enemmän myöhässä ilmoitetusta purkuajasta ja koko vuorokauden MUUT kuljettajat 5-15 kpl kärsivät nahoissaan tämän yhden kusipäähidastelijan toiminnasta.

Joten väitteesi "tunnista viikossa on turhaa" on paskapuhetta, viikkotasolla kyse on kymmenistä, sadoista tunneista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 214
Kun se vika ei ole siinä joka ajaa kuten kuuluu vaan siinä perseilijässä, jolle ei valo syty päähän vaikka takana olisi jono jonka päätä ei näy. Tuollaisia sattui eteen päivittäin kun ajoin 700-1300km normaalissa työpäivässä. Pullahtavat eteen kolmion takaa, paska ei kiihdy ja jäädään köröttelemään. 60-80 tonnin yhdistelmä ei pääse ohi, se ei jaksa kiskoa itseään kuuttakymppiä mäen päälle jos ei ole täysi vauhti mäen alla, ainoa keino säästää polttoainetta ja hermoja on pitää tauko. Sitten kun pitää tauon, on entistä enemmän myöhässä ilmoitetusta purkuajasta ja koko vuorokauden MUUT kuljettajat 5-15 kpl kärsivät nahoissaan tämän yhden kusipäähidastelijan toiminnasta.

Joten väitteesi "tunnista viikossa on turhaa" on paskapuhetta, viikkotasolla kyse on kymmenistä, sadoista tunneista.
Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.

Joku voisi sanoa tuota maalitolppien siirtelyksi.

Eiköhän tämä ollut tässä.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
215
Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.

Joku voisi sanoa tuota maalitolppien siirtelyksi.

Eiköhän tämä ollut tässä.
Tuohon tuhanteen kilometriin voi hyvinkin kuulua vaikka se sama sadan kilometrin pätkä mitä toinen ajaa, ja jossa näitä tarkkaavaisuusongelmaisia kuskeja esiintyy runsaasti. Miksi sinä saat päättää mikä asia saa ihmistä ärsyttää, tai toteat keskustelun päättyneeksi ja "tämän olevan tässä"? Vai onko ärsytys jokin binäärinen asia, että joko ollaan rakkauden ja rauhallisuuden perikuva, tai sitten nähdään punaista, raivotaan huutaen, ja mennään pahimmillaan takomaan toisen auton ikkunoita? Saa ihmisiä eri asiat ärsyttää. Luepas vaikka vastaukseni tuolta muutama viesti ylempää jos se vähän avaisi mitä "ärsyttäminen" tarkoittaa. Jos vielä annan esimerkin: Minua ärsyttää jos olen illalla ollut laiska, enkä ole jaksanut siivota keittiötä. Alanko aamulla paiskomaan tavaroita ja karjumaan lavuaarille hävyttömyyksiä? Noh, itse ainakaan en, vaan totean pettymykseni, olen hetken ärsyyntynyt, ja jatkan elämääni. Se on ihan tervettä että asiat saavat ärsyttää ihmisiä. Ei sen aina tarvitse olla sitä väkivaltaa ja huutoa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
10 217
Lasketaas vähän.

94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.

Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.

Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Jos 80 kattorajoitus, niin keskinopeus pitäisi olla alle sen vaikka ei olisi tientukkeita, jos ei kyse jostain mopoautosta jonka joka aamu saavuttaa alkukilometreillä ja sen perässä joutuu oikeasti körötteleen koko matkan, niin kyse ehkä enemmän otsikosta, eli ärsyttää. Jos sen takia oikeasti menettää 8min vapaa-aikaan joka työpäivä, eli ajo aikaa ei voi käyttää mihinkään, vaan se on pois vapaa-ajasta tai työajasta, niin kyllähän siitä vuositasolla kiertyy.

Ihan oikeasti pitää lähteä aiemmin, ei ehkä ihan 8min aiemmin, mutta ehkä useamman minuutin, ja se on pois aamuvapaa-ajasta, tai jos joutuu heräämään aiemmin, niin ilta-ajasta.

En tiedä tienpätkää, mutta noin yleisesti jos sääntakia nopeudet laskee, niin sille usein ihan syy ja ihan paikallaan kaikkien sovittaa nopeus tilanteen mukaan.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
158
Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.

Joku voisi sanoa tuota maalitolppien siirtelyksi.

Eiköhän tämä ollut tässä.
Totta kai puhun kokonaisvaikutuksesta, se ei haittaisi lainkaan jos Pekka myöhästyy kerran kuussa töistä hidastelijan takia. Mutta kun hidastelijoita on ympäri Suomea, vetävät letkoja perässään joka ikisenä päivänä ja se kertautuu. Täten vähäisen ihmismäärän takia menee vuositasolla hukkaan mielipuolisesti tehokasta aikaa autossa istumiseen. Vika on siinä joka siellä tulppana on, ei kenenkään muun.

Itse ratkaisin tällaiset ongelmat ajamalla kahdella kiekolla, ei ollut tarvetta antaa muiden määritellä saanko nukkua kotonani yöt vai auton hytissä vaikka esim kello 10 aamupäivällä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 090
Itsehän voin sen verran sanoa, että en ole koskaan minnekään ajanut maantietä sisältäviä pätkiä ilman, että edessä joku olisi ajanut alinopeutta ja vetänyt perässään letkaa aivan tarpeettomasti. Okei, ehkä joskus talvikeleillä alinopeuden kritisointi nyt on vähän makuasia, että missä menee turvallisuusnäkökulmasta sopiva nopeus, mutta jos nyt tarkasteluun otetaan yksinomaan normaalit hyvät liikenneolosuhteet, niin aina näitä tientukkoja on vaikka miten olisi aikaisessa, myöhään tai vaikkapa keskellä yötä liikenteessä. Ei tuo alinopeudesta aiheutuva haitta matka-ajassa ole todellakaan mikään kerta viikossa tyylinen tilanne, vaan kyllä se aidosti pidempää työmatkaa ajavilla on ennemminkin lähes päivittäistä. Ihmisillä vaan on niin erilainen käsitys liikkumisesta ja liikennesäännöistä, kun jonkun mielestä sakkorajalla ajaminen on ihan ok, ja joku toinen ei ehdottomasti halua ajaa ylinopeutta, jolloin vedellään maantienopeudella mittarinopeus -5 eli lähemmäs 10km/h rajoituksen alle ja kolmas on sen verran epävarma, että ajattelee varmuuden vuoksi ajavansa vieläkin hitaammin. Eikä näissä keisseissä nyt sinänsä voi suoraan edes syytellä ketään osapuolta väärin tekemisestä, mutta kyllähän se ymmärrettävästi hiertää niitä enemmän ajavia, jos jatkuvasti joku on jarruna edessä ihan rajoitusten puitteissakin katsellen.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
471
Sain kuulla tuossa viikonloppuna että moni tuttukin ajaa auton mittarinäyttämän mukaan eikä tietoa tai kiinnostusta mitä oikeasti mennään GPS-mitattuna.

Sitten kun on näitä pirssejä mitkä näyttää mittarivauhtia 10km/h liikaa ja ajetaan visusti sitä 80km/h vauhtia niin soppa on keitetty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?
Jos ihmisillä on säännölliset työajat, niin 100%. Pari vuotta sitten jouduin ajamaan kuukauden verran Tku-Rauma väliä päivittäin samalla aikataululla. Kyseinen teiden tukko mulkku oli jopa niin täsmällinen, että pystyin jo oman lähtöaikani perusteella arvaamaan onko se siellä letkan kärjessä vai ei. Ratkaisin siis ongelman sillä, että yritin lähteä 5 minuuttia turhan aikaisin, että tämä Mynämäen hinaaja ei ehtinyt letkansa keräämistä aloittaa (tai letkaa oli niin vähän, että pääsi ohi niissä vähissä paikoissa mitä oli mahdollista).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 015
Kyllä noista munkin lyhyillä maantiepätkä työmatkoilla on saanut ihan riittävän usein nauttia, vähän aikaa tuli kelattua hämeenlinnasta järvenpäähänkin aikanaan, melkein jokapäivä sai olla ihmettelemässä porukan toikaamista tuolla.

Paras tapaus on aikanaan vitostieltä, kaveri ajoi känny korvalla 60kmh 100 alueella ja letka oli aikas pitkä kun ohituskaista alkoi. Enskerta tommonen tulee eteen niin ajan räikkä päällä takana niin kauan kunnes väistyy johonkin.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
564
Jos 80 kattorajoitus, niin keskinopeus pitäisi olla alle sen vaikka ei olisi tientukkeita, jos ei kyse jostain mopoautosta jonka joka aamu saavuttaa alkukilometreillä ja sen perässä joutuu oikeasti körötteleen koko matkan, niin kyse ehkä enemmän otsikosta, eli ärsyttää. Jos sen takia oikeasti menettää 8min vapaa-aikaan joka työpäivä, eli ajo aikaa ei voi käyttää mihinkään, vaan se on pois vapaa-ajasta tai työajasta, niin kyllähän siitä vuositasolla kiertyy.

Ihan oikeasti pitää lähteä aiemmin, ei ehkä ihan 8min aiemmin, mutta ehkä useamman minuutin, ja se on pois aamuvapaa-ajasta, tai jos joutuu heräämään aiemmin, niin ilta-ajasta.

En tiedä tienpätkää, mutta noin yleisesti jos sääntakia nopeudet laskee, niin sille usein ihan syy ja ihan paikallaan kaikkien sovittaa nopeus tilanteen mukaan.
No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
564
Totta kai puhun kokonaisvaikutuksesta, se ei haittaisi lainkaan jos Pekka myöhästyy kerran kuussa töistä hidastelijan takia. Mutta kun hidastelijoita on ympäri Suomea, vetävät letkoja perässään joka ikisenä päivänä ja se kertautuu. Täten vähäisen ihmismäärän takia menee vuositasolla hukkaan mielipuolisesti tehokasta aikaa autossa istumiseen. Vika on siinä joka siellä tulppana on, ei kenenkään muun.

Itse ratkaisin tällaiset ongelmat ajamalla kahdella kiekolla, ei ollut tarvetta antaa muiden määritellä saanko nukkua kotonani yöt vai auton hytissä vaikka esim kello 10 aamupäivällä.
Kahdella kortilla ajajat saisi pistää kaikkien slaavikikkailijoiden kanssa samaan täysperävaunuun ja suorinta tietä pysähtymättä uralille asti.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
158
Huomautus: Jätetään nimittelyt ja muut henkilökohtaisuudet pois keskustelusta.
Kahdella kortilla ajajat saisi pistää kaikkien slaavikikkailijoiden kanssa samaan täysperävaunuun ja suorinta tietä pysähtymättä uralille asti.
Nyt varmaan tuntuu hyvälle ja rahtaritarrat on kiillotettu. Ignoreen joutaa paskanjauhaja
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 612
No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.
Kannattaa harkita häiritä muita mahdollisimman vähän niin ei tarvitse koittaa perustella omia vajaavuuksiaan muiden elämän kautta.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
471
No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.
Tarkennan vielä ettei pointti ole se 8 minuutin viivästys vaan ihan yleisesti ne liikenteen sujuvuutta tahallisesti häiritsevät teiden tukot.

Esim. 90km/h satasen alueella ajavat rekat eivät ärsytä yhtään.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 825
Tänä aamuna kyllä pisti vituttamaan jo motarilla havaitsemani uudehko Golf GTI, sumarit päällä, reilua ylinopeutta ohi (itsellä se 100kmh GPS+pientä plussaa ja väistin heti oikealle kun näin auton) ja sain auton kuitenkin kiinni kun oli jäänyt hitaammin ajavan rekan perään motarilta poistuttuaan. Rekan poistuttua liimautui noin metrin päähän edessä olleen auton takakontista. Ei ollut kyse siitä että oltaisiin menty alinopeutta vaan 60 alueella mentiin hyvää nopeutta mittarivirheet poistettuna ja silti piti hinata koko matka kontissa siihen asti kunnes jatkoivat 50 alueella samaa vauhtia ja karkasivat näkökentästä. Itse en edes nähnyt edellä ajavan takavaloja kuin pariin otteeseen mutkissa ja tuo etäisyys oli pienimmistä mitä olen toviin nähnyt. Tätä siis n.5km matkan verran mitä ajoin perässä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
198 813
Viestejä
3 571 605
Jäsenet
63 312
Uusin jäsen
Kytiksellä

Hinta.fi

Ylös Bottom