Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jo 30m etäisyydellä ajaminen pienentää selvästi ilmanvastusta.Tuosta rekan perässä roikkumisessa ei ole mitään hyötyä kun on liian kaukana, sen pitäisi olla aivan kiinni puskurissa jos oikeasti haluasi jotain hyötyä
Jo 30m etäisyydellä ajaminen pienentää selvästi ilmanvastusta.
En harrasta tuota, mutta joskus kokeillut. Kyllähän siinä kulutusmittarin näyttämä suorastaan romahtaa, kun ei ole juuri ilmanvastusta. Ihan pintakaasulla saa mennä.
No jaa, turvavälejä katsellen niin ei se niillä ha kuskeillakaan tunnus sujuvan.Paljon kun oon pakuilla ajanut niin toi johtuu yleensä ihan vain siitä, ettei se edellä menevä muodosta näköestettä. Mikäli asiaa ei tietoisesti tarkkaile,
Jos mopo kuskeja raa-asti yleistetään, niin siellä merkittävä joukko jonka mielestä turvavälit on tarpeettomia, niin eteen, kuin sivulle.Vähän samanlainen tilanne on kun henkilöautolla ajetaan moottoripyörän perässä.
Paljon kun oon pakuilla ajanut niin toi johtuu yleensä ihan vain siitä, ettei se edellä menevä muodosta näköestettä. Mikäli asiaa ei tietoisesti tarkkaile, tulee hyvin helposti ajettua turhan lähellä. Vähän samanlainen tilanne on kun henkilöautolla ajetaan moottoripyörän perässä.
Tässäkö viimein selitys niille kolmansille perävaunuille, joita hämmentävän usein näkee… Mahtaa olla rekkakuskista ärsyttävää.Jo 30m etäisyydellä ajaminen pienentää selvästi ilmanvastusta.
Mutta ei hätää, ovat lukeneet saman prujun, siksi roikkuvat skodan kontissa, niin iso prosentti polttoaine säästöä , isäntä kiittää bonarein.Mahtaa olla rekkakuskista ärsyttävää.
Pitäs varmaan vetää jotkin 100km verokit samaan suuntaan. Motari ehkä helpompi/edullisempi kuin joku ei motari.Joo, jos ei välitä oman autonsa maalipinnasta ja autossa on selkeä hetkellisen kulutuksen mittari niin motarilla vaan rekan perään ihmettelemään, kulutus tippuu radikaalisti. Kunhan muistaa verrata sitä hetkellistä kulutusta omaan 80-nopeuteen (maantiellä tms.) eikä 120-marssinopeuteen ennen rekan bongaamista.
Ilmanvastuskerroin on jännä juttu.
Aika useinhan näkee, että rekatkin ajavat kohtuu peräkkäin liekkö osa siinä dieselin säästämisellä?Mutta ei hätää, ovat lukeneet saman prujun, siksi roikkuvat skodan kontissa, niin iso prosentti polttoaine säästöä , isäntä kiittää bonarein.
Mutta nyt jäi kiinnostaa, paljonko siellä rekan perässä 10m päässä oikeasti säästää (polttoainetta/sähkö), tämän päivän Skodalla, tai Teslalla.
Pitäs varmaan vetää jotkin 100km verokit samaan suuntaan. Motari ehkä helpompi/edullisempi kuin joku ei motari.
(tai no oikeasti ei pitäisi ylyttää moiseen)
Kyllä siinä nastatkin lasiin ropisee. Harva niin lähellä ajaa, ettei siihen väliin kiireinen sopisi todetessaan, että tuolta rekan "peitteen" takaa tuleekin auto ja sitten taas kunnolla survasten nastat säästäjän silmille rekasta ohiKiveniskemiä ainakin saa olla vastaanottamassa noilla väleillä jos Suomessa ajelee.
Suhde renkaasta lentävien nastojen ja kivien välillä taitaa olla jotain luokkaa 10000 vs 1. Eli menee enemmän urbaaniksi legendaksi ne lentävät nastat varsinkin isolla vaihteella kaasua polkaistessa.Kyllä siinä nastatkin lasiin ropisee. Harva niin lähellä ajaa, ettei siihen väliin kiireinen sopisi todetessaan, että tuolta rekan "peitteen" takaa tuleekin auto ja sitten taas kunnolla survasten nastat säästäjän silmille rekasta ohi
Ja sama toisinpäin tehtynä on ärsyttävää autoilijalle mutta jälleen vaarallista sille mopoilijalle. Täälläpäin ainakin on useampi mopojonne joiden aikataulut on aika samoja ja ajetaan usein peräkkäin. Sen verran on mopoja viritetty, että 50 km/h rajoitusalueella körötellessä pysyvät hyvin siinä auton perässä noin kahden metrin päässä. Autoon nyt ei tule kuin pientä peltikolhua mutta mopoilijaan voi sattua pahastikin sillä kerralla kun autoilija joutuu jarruttamaan nopeasti. Ei tunnu haittaavan.Autolla mopon perässä lähellä roikkuminen on kyllä vaarallista ja ärsyttävää. Siis mopoilijan kannalta.
Kyllä se haittaisi, jos ne tajuais sen. Sitten kun kolahtaa niin muistuu turvaväliopetus mieleen.Ei tunnu haittaavan.
"Puitiimpas" tämäkin keissi 'lopulliseen päätökseensä' (kai tuosta korkeimpaan vielä voi valittaa): Perhe menetti 17-vuotiaan lapsen puimurin alle – Joutuvat maksamaan tuhansia euroja Liikennevakuutuskeskukselle
Tiivistettynä: Käräjäoikeuden tuomio pysyi mutta darwin awards ehdokkaan vanhemmat saivat vielä pikkusen lisää maksettavaa entisten päälle eli kokonaisumma rapiat 15ke ja kaikki sen takia kun ei ymmärretty odottaa ensin rikosasian käsittelyä loppuun asti vaan rahaa piti saada heti.
Ihan jäätävän ikävä tapaus, mutta oikein meni. Jos sitä ei viitsi eteensä katsoa 80km/h vauhdissa, niin ennemmin tai myöhemmin tulee jotain yllättäen eteen.
Vastaan tulee mikä tahansa 20 km/h liikkuva objekti ja kuljettaja näkee sen 200-300 metriä ennen törmäystä ja silti törmää jarruttamatta vasemman puolen renkaat vastaantulevien kaistalla niin kenenköhän syy onnettomuus on?Eli jos vastaan tulee auto ja sitä ohittamassa oleva auto (tai siis mikä tahansa tien levyinen juttu) 80 kympin alueella, niin vika on vastaantulevassa?
Eli jos vastaan tulee auto ja sitä ohittamassa oleva auto (tai siis mikä tahansa tien levyinen juttu) 80 kympin alueella, niin vika on vastaantulevassa?
Sulla on velvollisuus välttää onnettomuus, eli tuo vertaus ei oikein toimi. Sinun syyhän se ei ole jos ohittaja ajaa sun keulaan etkä voi asialle mitään. Puimuritapauksen kaveri kun olisi keskittynyt ajamiseen niin olisi edelleen hengissä. Yhtälainen mäsäys olisi varmaan käynyt jos puimurikuski olisikin ollut traktorin puikoissa, eli ei tuolla vekottimen leveydellä edelleenkään ole asian kanssa ratkaisevaa merkitystä. 80kmh on vielä semmoinen vauhti että hereillä oleva kuski kykenee kyllä aikaa moneen kertaan huomaamaan jonkun leikkuupuimurin keskellä tietä jos näkyvyys on mitä on.Eli jos vastaan tulee auto ja sitä ohittamassa oleva auto (tai siis mikä tahansa tien levyinen juttu) 80 kympin alueella, niin vika on vastaantulevassa?
Ei tuossa siitä enään olut kyse, vaan siitä että omaiset yritti rahastaa ylimääräistä ja hävisivät sen oikeuden käynnin ja vakuutusyhtiöt perii sitten oikeudenkäynti kuluja.Eli jos vastaan tulee auto ja sitä ohittamassa oleva auto (tai siis mikä tahansa tien levyinen juttu) 80 kympin alueella, niin vika on vastaantulevassa?
Kiitos tiedosta. Tämä on hyvä tietää.
Jos vaikka ajelen niin, että minulla on lastia koko kaksikaistaisen 80km/h tien leveydeltä, niin ei se ole minun vika, jos siihen lastiin joku törmää.
Ymmärrät sitten varmaan myös sen, jos saat tempauksestasi 60 päiväsakkoa. Saman määrän voi saada esimerkiksi törkeästä rattijuopumuksesta.Kiitos tiedosta. Tämä on hyvä tietää.
Jos vaikka ajelen niin, että minulla on lastia koko kaksikaistaisen 80km/h tien leveydeltä, niin ei se ole minun vika, jos siihen lastiin joku törmää.
Välillä sen aina jotenkin unohtaa miten yleistä kännykän räpläys ajon aikana on, mutta sitten jollakin ajomatkalla sattuu katse taas kiinnittymään johonkin vieressä tai vastaan ajavaan autoon, jonka kuskin silmät ei ole ollenkaan tiessä, eikä toinen käsi ratissa, vaan huomio ja käsi on siellä sylin suunnassa sitä kännykkää räpläämässä, useiden sekuntien ajan kerrallaan.
Ennen ruokalähettejä ihmettelyn aihe oli taksikuskit. Joitakin matkoja työporukalla aina välillä tehtiin ja yritettiin tosissaan katsoa että menikö yksikään risteys matkalla lain mukaan mutta niitä tuli harvoin. Ja tämä siis ennen taksiuudistusta paikallisen väestön kaluston kyydissä.Täällä Oulussa ruokalähetit ajavat järjestään kännykkä joko kädessä tai tuulilasilla ja siellä näkyy videopuhelut sun muut somettamiset/viestittelyt aina olevan käynnissä 100% ajasta. Ihan sama missä ajavat. Heitä ei myöskään kiinnosta parkkeeraamisen säännöt (ovat jatkuvasti taksitolpalla tiellä siihen kellonaikaan, kun siinä saa olla vain taksit), eikä moottoriajoneuvolla ajo kielletty - liikennemerkit. Monesti saa jännittää, että osaavatko edes väistämisvelvollisuuksia.
Tuossa kommentoit taksikuskeja?Paikallisessa väestössä oli mätiä munia ennen uudistustakin oma osansa. Samalla lailla niitä on kaikissa ammateissa aina ollut valitettavasti :/
Kannattaa varmaan ajaa siinä oikeella jos joku tulee nopeemmin ohi.On se toi kehä 3 vain hieno paikka, ajan vasenta kaistaa cruisella 92km/h mittarissa, todellinen 86-87km/h. Silti oikealta tullaan ohi mielenosoitus torven kanssa, kunnes kameran kohdalla jouduin itse ohittamaan tämän saman sankarin oikealta kun polki jarrua, siitähän se riemu repesi ja valot vilkkui ja torvi lauloi.
Kannattaa varmaan ajaa siinä oikeella jos joku tulee nopeemmin ohi.
Itsekin ajat siellä ylinopeutta vai onko se vain sinun yksinoikeus?Miksi? Miksi väistäisin autoa joka haluaa ajaa kehällä ylinopeutta?
No ajoit itsekin ylinopeutta ja sit moralisoit sitä, jos joku toinen kokee sopivaksi hieman kovemman ylinopeuden.Miksi? Miksi väistäisin autoa joka haluaa ajaa kehällä ylinopeutta?
Se on kyllä hienoa kun ajaa jonossa ja takaa tullaan oikealta ohi että pääsee edelle jonossa.
No ajoit itsekin ylinopeutta ja sit moralisoit sitä, jos joku toinen kokee sopivaksi hieman kovemman ylinopeuden.
Ehkä, mutta toisaalta siitä oikealta voi aivan hyvin mennä ohi ilman mitään mielenosoituksia.Kannattaa varmaan ajaa siinä oikeella jos joku tulee nopeemmin ohi.
Niin eli sanot yllä ettet aiokaan väistää jos joku ajelee kovempaa, niin kumpis tässä nyt moralisoi . Sanoin vaan että tilaa vois antaa, jos joku tulee takaa kovempaa.Mene ajamaan kehälle tasan 80km/h toisekseen, jos hitaampi tulee eteen, en hinkuta takapuskurissa kiinni valot vilkkuen ja mene oikealta ohi torvi soiden.
Minä en moralisoi nopeutta, sen teet sinä. Minä moralisoin tapaa miten ihmiset tuolla käyttäytyy, varsinkin kun kehällä saa ajaa vasenta kaistaa vaikka 60km/h
Mutta miksi? Ei kehä ole moottoritie. Saa ajaa mitä kaistaa tahansa, eikä vasemmanpuoleisin kaista ole ohituskaista. Miksi muiden pitäisi väistää jos joku päättääkin ajaa liikennevirtaa nopeammin? Ihan siis aidosti ihmettelen ja kysyn, en vinoile.Niin eli sanot yllä ettet aiokaan väistää jos joku ajelee kovempaa, niin kumpis tässä nyt moralisoi . Sanoin vaan että tilaa vois antaa, jos joku tulee takaa kovempaa.
En mä ikinä väistä kehällä jos joku tulee takaata kovempaa, sama toisin päin, jos saavutan jotain, siirryn oikealle kaistalle ja menen ohi ilman draamaa, niin ne kehät on tarkoitettu käytettäväksi.Niin eli sanot yllä ettet aiokaan väistää jos joku ajelee kovempaa, niin kumpis tässä nyt moralisoi . Sanoin vaan että tilaa vois antaa, jos joku tulee takaa kovempaa.
Ajat kehällä tunnetusti provosoivalla tavalla ja moralisoit tänne, kuinka ihmiset provosoituneina ajaa typerästi Muistaakseni ollaan tästä keskusteltu vuonna miekka ja kilpi jo aiemmin, joten tyydyn toteamaan, etten edelleenkään ymmärrä miksi. Pääsee paljon vähemmällä, kun vasurilla ajaa korostetusti muut huomioiden ja jos haluaa nollat taulussa mennä, niin sitten oikeaa reiluin turvavälein.Toki jos mä ajan kehällä keskellä yötä kahden muun kanssa niin ajan varmaan oikealla kaistalla, mutta ruuhka-aikana aina vasenta kaistaa niin ei tarvitse välittää rampilta tulijoita tai niille menijöitä...