Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En nyt sano, että tuossa puimurihommassa välttämättä olisi kännykän räpläys tai joku siihen liittyvä juttu taustalla, mutta en kyllä olisi tippaakaan yllättynyt jos olisi ollut. Kuinkahan helvetin monet onnettomuudet oikeasti nykyään johtuu siitä?

Välillä sen aina jotenkin unohtaa miten yleistä kännykän räpläys ajon aikana on, mutta sitten jollakin ajomatkalla sattuu katse taas kiinnittymään johonkin vieressä tai vastaan ajavaan autoon, jonka kuskin silmät ei ole ollenkaan tiessä, eikä toinen käsi ratissa, vaan huomio ja käsi on siellä sylin suunnassa sitä kännykkää räpläämässä, useiden sekuntien ajan kerrallaan. Samaten maanteillä ja motareilla huomaa seilaavaa ajamista, joka nykyään 95% tapauksista on rattijuopumuksen sijasta somejuopumusta. Aina näitä havainnoidessaan rupeaa kuumottamaan jotenkin ihan helvetisti, että ei vittu ihan sama kuinka täydellisesti tai varovaisesti itse ajaa, niin koska tahansa saattaa silti lähteä itseltä ja/tai perheeltä henki jos/kun joku vastaantulija on niin urpo, että uppoutuu johonkin tuikitärkeään WhatsApp-sössötykseen maantienopeuksissa.

Eipä siinä, ymmärrän kyllä sinänsä sen "nopeasti nyt tässä vähän vaan" ja jos joku väittää, että ei *koskaan* räplää ajaessaan kännykkäänsä, luultavasti valehtelee. Itse olen ottanut periaatteeksi sen, että viestejä tmv. en todellakaan lähettele ja kännykkä on aina autossa ollessa tuulilasissa kiinni. Tällöin sitä ei tule houkutusta räplätä sitä kun pitää kurotella ärsyttävästi ja jos joskus vaikka jotain biisiä tai podcastia ajaessa vaihtaakin, niin katse pysyy kuitenkin siellä tien suunnalla koko ajan. Saisi kyllä nuo ääniohjaukset oikeasti kehittyä niin luotettaviksi, että ei tarvitsi koskea kännykään ollenkaan.
 
Välillä sen aina jotenkin unohtaa miten yleistä kännykän räpläys ajon aikana on, mutta sitten jollakin ajomatkalla sattuu katse taas kiinnittymään johonkin vieressä tai vastaan ajavaan autoon, jonka kuskin silmät ei ole ollenkaan tiessä, eikä toinen käsi ratissa, vaan huomio ja käsi on siellä sylin suunnassa sitä kännykkää räpläämässä, useiden sekuntien ajan kerrallaan.

Tämä. Peräkkäisinä päivinä tällä viikolla Yangon autoilijat sekoilleet ja molemmat räpläsivät kännykkää. Toinen kehä 1 vasen kaista ja nopeus seilaa 60-100km/h välillä kaistan reunasta reunaan. Menin oikealta ohi ja vähän... värikkäämpi kaverihan siellä ajeli kuten noita tavallisesti. Toinen ajoi kotikadulla aivan keskellä tietä vastaan kännykkää katsoen. Töötti pohjaan ja väistin jalkakäytävälle. En ole varma olisiko mahtunut ohi jos olisin tielle jäänyt. Onkohan kyseessä kulttuuriero vai onko se Yangon kuljettaja-appi yksinkertaisesti niin susipaska että vaatii jatkuvaa kännykän naputtelua?
 
Täällä Oulussa ruokalähetit ajavat järjestään kännykkä joko kädessä tai tuulilasilla ja siellä näkyy videopuhelut sun muut somettamiset/viestittelyt aina olevan käynnissä 100% ajasta. Ihan sama missä ajavat. Heitä ei myöskään kiinnosta parkkeeraamisen säännöt (ovat jatkuvasti taksitolpalla tiellä siihen kellonaikaan, kun siinä saa olla vain taksit), eikä moottoriajoneuvolla ajo kielletty - liikennemerkit. Monesti saa jännittää, että osaavatko edes väistämisvelvollisuuksia.
 
Täällä Oulussa ruokalähetit ajavat järjestään kännykkä joko kädessä tai tuulilasilla ja siellä näkyy videopuhelut sun muut somettamiset/viestittelyt aina olevan käynnissä 100% ajasta. Ihan sama missä ajavat. Heitä ei myöskään kiinnosta parkkeeraamisen säännöt (ovat jatkuvasti taksitolpalla tiellä siihen kellonaikaan, kun siinä saa olla vain taksit), eikä moottoriajoneuvolla ajo kielletty - liikennemerkit. Monesti saa jännittää, että osaavatko edes väistämisvelvollisuuksia.
Ennen ruokalähettejä ihmettelyn aihe oli taksikuskit. Joitakin matkoja työporukalla aina välillä tehtiin ja yritettiin tosissaan katsoa että menikö yksikään risteys matkalla lain mukaan mutta niitä tuli harvoin. Ja tämä siis ennen taksiuudistusta paikallisen väestön kaluston kyydissä.
 
Paikallisessa väestössä oli mätiä munia ennen uudistustakin oma osansa. Samalla lailla niitä on kaikissa ammateissa aina ollut valitettavasti :/
 
Paikallisessa väestössä oli mätiä munia ennen uudistustakin oma osansa. Samalla lailla niitä on kaikissa ammateissa aina ollut valitettavasti :/
Tuossa kommentoit taksikuskeja?

Ko ammatissa on ja on ollut niitä erottuvia, osaavia kuljettajia. ihan kärkijoukkoon tiellä liikkujista. Toki muutama ei riitä nostaan koko alaa maineeseen.

Paikallisia eroja, mutta syntynyt mielikuva enemminkin sellainen että ammattikunta oli/on luonut sellaisen enemmän tai vähemmän paikallisen tulkinnan ajotavasta, ja liikennesäännöistä.
 
On se toi kehä 3 vain hieno paikka, ajan vasenta kaistaa cruisella 92km/h mittarissa, todellinen 86-87km/h. Silti oikealta tullaan ohi mielenosoitus torven kanssa, kunnes kameran kohdalla jouduin itse ohittamaan tämän saman sankarin oikealta kun polki jarrua, siitähän se riemu repesi ja valot vilkkui ja torvi lauloi. :facepalm:
 
On se toi kehä 3 vain hieno paikka, ajan vasenta kaistaa cruisella 92km/h mittarissa, todellinen 86-87km/h. Silti oikealta tullaan ohi mielenosoitus torven kanssa, kunnes kameran kohdalla jouduin itse ohittamaan tämän saman sankarin oikealta kun polki jarrua, siitähän se riemu repesi ja valot vilkkui ja torvi lauloi. :facepalm:
Kannattaa varmaan ajaa siinä oikeella jos joku tulee nopeemmin ohi.
 
Se on kyllä hienoa kun ajaa jonossa ja takaa tullaan oikealta ohi että pääsee edelle jonossa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Se on kyllä hienoa kun ajaa jonossa ja takaa tullaan oikealta ohi että pääsee edelle jonossa. :D

Jono oli kyllä näin perjantaina väljä, mutta lähinnä se että kun ajan tarkasti sitä vauhtia ettei kamera välähdä koko ajan niin sitten nämä hätähousut menee hirveää vauhtia ohi ja heti perään oikein hypätään jarrulle ja vauhtia 70km/h kameran kohdalöa niin että pääsen heti uudestaan ohi ei vain mene mun jakeluun!

Toisekseen, mulle on ihan sama vaikka joku ajaisi 120km/h mutta en mä ala väistämään ja siitä on turha osoittaa mieltä!
 
No ajoit itsekin ylinopeutta ja sit moralisoit sitä, jos joku toinen kokee sopivaksi hieman kovemman ylinopeuden.

Mene ajamaan kehälle tasan 80km/h :facepalm: toisekseen, jos hitaampi tulee eteen, en hinkuta takapuskurissa kiinni valot vilkkuen ja mene oikealta ohi torvi soiden.

Minä en moralisoi nopeutta, sen teet sinä. Minä moralisoin tapaa miten ihmiset tuolla käyttäytyy, varsinkin kun kehällä saa ajaa vasenta kaistaa vaikka 60km/h:facepalm:
 
Mene ajamaan kehälle tasan 80km/h :facepalm: toisekseen, jos hitaampi tulee eteen, en hinkuta takapuskurissa kiinni valot vilkkuen ja mene oikealta ohi torvi soiden.

Minä en moralisoi nopeutta, sen teet sinä. Minä moralisoin tapaa miten ihmiset tuolla käyttäytyy, varsinkin kun kehällä saa ajaa vasenta kaistaa vaikka 60km/h:facepalm:
Niin eli sanot yllä ettet aiokaan väistää jos joku ajelee kovempaa, niin kumpis tässä nyt moralisoi :D. Sanoin vaan että tilaa vois antaa, jos joku tulee takaa kovempaa.
 
Niin eli sanot yllä ettet aiokaan väistää jos joku ajelee kovempaa, niin kumpis tässä nyt moralisoi :D. Sanoin vaan että tilaa vois antaa, jos joku tulee takaa kovempaa.
Mutta miksi? Ei kehä ole moottoritie. Saa ajaa mitä kaistaa tahansa, eikä vasemmanpuoleisin kaista ole ohituskaista. Miksi muiden pitäisi väistää jos joku päättääkin ajaa liikennevirtaa nopeammin? Ihan siis aidosti ihmettelen ja kysyn, en vinoile.
 
Niin eli sanot yllä ettet aiokaan väistää jos joku ajelee kovempaa, niin kumpis tässä nyt moralisoi :D. Sanoin vaan että tilaa vois antaa, jos joku tulee takaa kovempaa.
En mä ikinä väistä kehällä jos joku tulee takaata kovempaa, sama toisin päin, jos saavutan jotain, siirryn oikealle kaistalle ja menen ohi ilman draamaa, niin ne kehät on tarkoitettu käytettäväksi.

Moottoritie on sitten erikseen...

Toki jos mä ajan kehällä keskellä yötä kahden muun kanssa niin ajan varmaan oikealla kaistalla, mutta ruuhka-aikana aina vasenta kaistaa niin ei tarvitse välittää rampilta tulijoita tai niille menijöitä...
 
Toki jos mä ajan kehällä keskellä yötä kahden muun kanssa niin ajan varmaan oikealla kaistalla, mutta ruuhka-aikana aina vasenta kaistaa niin ei tarvitse välittää rampilta tulijoita tai niille menijöitä...
Ajat kehällä tunnetusti provosoivalla tavalla ja moralisoit tänne, kuinka ihmiset provosoituneina ajaa typerästi :confused: Muistaakseni ollaan tästä keskusteltu vuonna miekka ja kilpi jo aiemmin, joten tyydyn toteamaan, etten edelleenkään ymmärrä miksi. Pääsee paljon vähemmällä, kun vasurilla ajaa korostetusti muut huomioiden ja jos haluaa nollat taulussa mennä, niin sitten oikeaa reiluin turvavälein.
 
Ajat kehällä tunnetusti provosoivalla tavalla ja moralisoit tänne, kuinka ihmiset provosoituneina ajaa typerästi :confused: Muistaakseni ollaan tästä keskusteltu vuonna miekka ja kilpi jo aiemmin, joten tyydyn toteamaan, etten edelleenkään ymmärrä miksi. Pääsee paljon vähemmällä, kun vasurilla ajaa korostetusti muut huomioiden ja jos haluaa nollat taulussa mennä, niin sitten oikeaa reiluin turvavälein.
En tuosta nyt ihan kauheen suurta provokaatiota löytänyt. Vauhtia ollut yli rajoituksen ja se on ollut tasaista. Provosoituminen on tässä aika puhtaasti takaa tulleen omaa mielenvikaa.

Itse kyllä annan tilaa, kunhan tulee sellainen rako johon voi oikealle kaistalle vaihtaa ilman että tarvitsee vaihtaa kenenkään nenän eteen tai konttiin kiinni. Se käsitys sopivasta tilasta ilmeisesti eroaa aika paljon pahimpien sekopäiden käsityksestä, kun kontiin on tultu väläyttelemään valoja ja keikkumaan puolelta toiselle (se ei vaikuta mun ajamiseen, en perseile pelkästään sen takia että joku takana yrittää "käskeä"). Onneksi noita mänttejä löytyy todella vähän.
 
Miksi? Miksi väistäisin autoa joka haluaa ajaa kehällä ylinopeutta? :facepalm:
Öö, no jos haluat ottaa muut huomioon etkä olla kusipää? Jos joku koukkaa oikealta ohi niin silloin sun ois kannattanut olla siinä oikealla antamassa tietä.

Kyllä vitutti, kun edellistä edeltävällä työmatkalla Prius-kuskilla oli joka-aamuisena tapana vetää pelkästään vasemmalla kaistalla tasan rajoituksen mukaan todellista, eli tismalleen samaa vauhtia tai pari kmh kovempaa kuin oikea kaista. Sitten perässä aina kilometrin jono. Mitähän helvettiä siellä päässä liikkui, varmaan joku kotipoliisiasenne, että kun laki ei salli minulle ylinopeutta, niin eväänpä sen kaikilta muiltakin.

Pari kertaa pääsin oikealta ohi roiskuttamaan kivet ja ravat lasille, ja nautin siitä. Useimmiten jonottelin oikean kaistan vauhtia taaempana, näköhavaiten tai muuten vaan tietäen miksi jonotellaan.
 
En tuosta nyt ihan kauheen suurta provokaatiota löytänyt. Vauhtia ollut yli rajoituksen ja se on ollut tasaista. Provosoituminen on tässä aika puhtaasti takaa tulleen omaa mielenvikaa.
Jos ja kun siinä oli tilaa toisen ohittaa oikealta ja itsekin sanoo ettei väistä, niin jos tuo ei ole provoilua niin mikä on? Nopeus auttaa vain siihen, että provosoituvia on vähän vähemmän.
Tuolla kehällä tuntuu olevan melkoset keharien kokoontumisajot päällä aika usein. Jossei 87 vasurilla riitä niin ei se vika ainakaan siinä vasurin ajelijassa ole.
Ei auton nopeus sitä määrää provoaako toisia vai ei. Nakkikioskillakin viaton saa helposti nenänsä poskelle, jos ei sopeuta käytöstään vallitsevaan tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ja kun siinä oli tilaa toisen ohittaa oikealta ja itsekin sanoo ettei väistä, niin jos tuo ei ole provoilua niin mikä on? Nopeus auttaa vain siihen, että provosoituvia on vähän vähemmän.
Se on provosointia kun ajaa niin miten laki sanoo, aasia kunnossa :tup:

Kumma kun itse en provosoidu siitä kun ohitan jonkun oikealta, eli olisiko se vika sittenkin siellä ärsyyntyjässä...


:sidea:

Ymmärtäisin jos jumittaisin oikealla ajavan kanssa vierekkäin, mutta kun ajan kovempaa kuin oikea kaista, selkeästi ja tasaista nopeutta.
 
Se on provosointia kun ajaa niin miten laki sanoo, aasia kunnossa :tup:
No sä löysit kehän käytännöistä poiketen ajamalla kaverin, joka hiiltyi sinun toimintaasi ja sinä hiillyit sen toimintaan. Eiköhän provosointi puolin ja toisin nyt ole aika selviö? Hetkeksi oikealle ja kaveri olisi jatkanut matkaansa ilman välikohtausta. Ihan turhia tööttäilyjä ja vaaratilanteita, jotka pystyy omaa ajotyyliä sopeuttamalla välttämään.
 
No sä löysit kehän käytännöistä poiketen ajamalla kaverin, joka hiiltyi sinun toimintaasi ja sinä hiillyit sen toimintaan. Eiköhän provosointi puolin ja toisin nyt ole aika selviö? Hetkeksi oikealle ja kaveri olisi jatkanut matkaansa ilman välikohtausta. Ihan turhia tööttäilyjä ja vaaratilanteita, jotka pystyy omaa ajotyyliä sopeuttamalla välttämään.
Aika vahvaa victim blamingiä..
 
No sä löysit kehän käytännöistä poiketen ajamalla kaverin, joka hiiltyi sinun toimintaasi ja sinä hiillyit sen toimintaan. Eiköhän provosointi puolin ja toisin nyt ole aika selviö? Hetkeksi oikealle ja kaveri olisi jatkanut matkaansa ilman välikohtausta. Ihan turhia tööttäilyjä ja vaaratilanteita, jotka pystyy omaa ajotyyliä sopeuttamalla välttämään.
Minähän en ole missään vaiheessa provosoitunut tai provosoinut ketään...

Jos siitä menee hermo että joku ajaa vasenta kaistaa muiden mukana niin kannattaa palauttaa kortti, tulee muuten aika vaikea elämä...

Lähinnä naurattaa nämä oman elämänsä vataset jotka kaahaa jonossa ja kameran kohdalla poljetaan jarrua ja ajetaan 70km/h sekoittaen kaikkien liikennettä...
 
Lähinnä naurattaa nämä oman elämänsä vataset jotka kaahaa jonossa ja kameran kohdalla poljetaan jarrua ja ajetaan 70km/h sekoittaen kaikkien liikennettä...
Sehän onkin parasta, että jos jonoutuneessa tilanteessa joku yrittää ohitella ja roikkuu puskurissa indikoiden ohitushalukkuutta, niin väistät oikealle ja roikut sitten sen puskurissa viestien että miten menee noin niin kuin omasta mielestä.
 
Aika vahvaa victim blamingiä..
Jos moralisoi toisten käytöstä, niin varmaan on hyvä katsoa miten se omakin käytös vaikuttaa?
Minähän en ole missään vaiheessa provosoitunut tai provosoinut ketään...
Kehällä vasurilla, vieressä oikealla tilaa ja nopeampi takana. Et väistä. Miten et voi hahmottaa, että ko. ajotyyli on hyvin provosoiva? Ja yleensä noissa sattuu ja tapahtuu kuten tälläkin kertaa. Ihan turhaan.
 
Sehän onkin parasta, että jos jonoutuneessa tilanteessa joku yrittää ohitella ja roikkuu puskurissa indikoiden ohitushalukkuutta, niin väistät oikealle ja roikut sitten sen puskurissa viestien että miten menee noin niin kuin omasta mielestä.
En mä ala tuolla liikenteessä ketään provosoimaan roikkumalla puskurissa kiinni :facepalm: alentua juntin tasolle, jos juntti ei tajua, juntti ei tajua ja jotkut meistä on enemmän tai vähemmän juntteja...
 
Jos ja kun siinä oli tilaa toisen ohittaa oikealta ja itsekin sanoo ettei väistä, niin jos tuo ei ole provoilua niin mikä on? Nopeus auttaa vain siihen, että provosoituvia on vähän vähemmän.
Ei auton nopeus sitä määrää provoaako toisia vai ei. Nakkikioskillakin viaton saa helposti nenänsä poskelle, jos ei sopeuta käytöstään vallitsevaan tilanteeseen.
Ei se mitään provoilua ole, kehällä aika harvoin on tilaa väistää oikealle ilman että joutuu tiputtelemaan vakkaria pois tms, kiinnostus siihen on aika pieni jos kuitenkin oma vauhti on jo siellä sakkorajalla. Ja kuten sanottu niin oikealta voi ihan rauhassa hipsiä ohitse jos siellä on tilaa.

Kyllähän minäkin aina oikelle väistän jossei tarvitse omaan vauhtiin koskea, mutta ne tilanteet on vähän harvassa noilla ruuhkateillä.
 
Tämmöinen samanlainen vasemmalla junnailu on hyvin tuttua Tampereellakin. Erityisesti Lielahti-Elovainio välillä. Oman elämänsä ylinopeuspoliisit(rajoituksien puitteissa ja alle ajavat) omistavat sen vasemman kaistan nopeammin ajavilta ja tahallisesti aiheuttavat päänvaivaa.
 
Tämmöinen samanlainen vasemmalla junnailu on hyvin tuttua Tampereellakin. Erityisesti Lielahti-Elovainio välillä. Oman elämänsä ylinopeuspoliisit(rajoituksien puitteissa ja alle ajavat) omistavat sen vasemman kaistan nopeammin ajavilta ja tahallisesti aiheuttavat päänvaivaa.
Nyt oli kyse kuitenkin kehätiestä ja kirjoittajan vakkari 92 km/h.
 
On vähän eri asia ajaa vasemmalla kaistalla oikeaa kovempaa tai niin, että oikealtq pääsee ohi, kuin jumittaa oikealla ajavan rinnalla.

Teidän mielestä on varmaan myös provosointia, kun ei tyhjällä motarilla anna tilaa liittyvälle autolle kaistaa vaihtamalla, kerta siihen olisi mahdollisuus?
 
Tämmöinen samanlainen vasemmalla junnailu on hyvin tuttua Tampereellakin. Erityisesti Lielahti-Elovainio välillä. Oman elämänsä ylinopeuspoliisit(rajoituksien puitteissa ja alle ajavat) omistavat sen vasemman kaistan nopeammin ajavilta ja tahallisesti aiheuttavat päänvaivaa.
Joo ja sitten junkataan kilometritolkulla jonkun rinnalla ajaen 60kmh 70 alueella.
 
En mä ikinä väistä kehällä jos joku tulee takaata kovempaa, sama toisin päin, jos saavutan jotain, siirryn oikealle kaistalle ja menen ohi ilman draamaa, niin ne kehät on tarkoitettu käytettäväksi.

Moottoritie on sitten erikseen...

Toki jos mä ajan kehällä keskellä yötä kahden muun kanssa niin ajan varmaan oikealla kaistalla, mutta ruuhka-aikana aina vasenta kaistaa niin ei tarvitse välittää rampilta tulijoita tai niille menijöitä...

Aina olen miettinyt, mitä näiden vasemman kaistan junnaajien mielessä liikkuu. Ei mitään ajatusta sille, että ärsyttää muita ja aiheuttaa vaaraa liikenteessä. "koska olen oikeassa"
 
Jännä miten usein victim blamingiä onnistutaan käyttämään tämän aiheen ympärillä..

Lähinnä itse mietin, oliko vain provo?
Tiedostaa, että hänen käytös saa muita ihmisiä hermostumaan ja sitten heitä toimimaan tavalla, joka aiheuttaa itselleen ja muille vaaraa liikenteessä?
 
Lähinnä itse mietin, oliko vain provo?
Tiedostaa, että hänen käytös saa muita ihmisiä hermostumaan ja sitten heitä toimimaan tavalla, joka aiheuttaa itselleen ja muille vaaraa liikenteessä?

Jos mä ajan siinä harvassa jonossa huomattavasti kovempaa kuin oikean kaistan possujuna ajaa niin en vittu ala vaihtamaan kaistaa jonkun takia joka haluaa ajaa vielä kovempaa.

Vaaran tuossa tilanteessa aiheuttaa vain ja ainoastaan tämä mielenosoittaja.

Olette te kyllä sellaisia idiootteja että en yhtään ihmettele että tuolla sattuu ja tapahtuu joka päivä.

Jos 80 alueella 87 ei riitä niin vittu lähde aikasemmin niin ehdit! :facepalm:
 
Täällä Oulussa ruokalähetit ajavat järjestään kännykkä joko kädessä tai tuulilasilla ja siellä näkyy videopuhelut sun muut somettamiset/viestittelyt aina olevan käynnissä 100% ajasta. Ihan sama missä ajavat. Heitä ei myöskään kiinnosta parkkeeraamisen säännöt (ovat jatkuvasti taksitolpalla tiellä siihen kellonaikaan, kun siinä saa olla vain taksit), eikä moottoriajoneuvolla ajo kielletty - liikennemerkit. Monesti saa jännittää, että osaavatko edes väistämisvelvollisuuksia.
Tämä on kyllä aikalailla totta. Mutta jalkakäytävillä ajaa yhtä paljon wolttikuskit ja taksikuskit. Molemmilla ryhmillä kunnioitus kevyttä liikennettä kohtaan keskimäärin nolla. Lisätään vielä kiinteistönhuollon ja katuhuollon urpot.
 
Jos mä ajan siinä harvassa jonossa huomattavasti kovempaa kuin oikean kaistan possujuna ajaa niin en vittu ala vaihtamaan kaistaa jonkun takia joka haluaa ajaa vielä kovempaa.

Vaaran tuossa tilanteessa aiheuttaa vain ja ainoastaan tämä mielenosoittaja.

Olette te kyllä sellaisia idiootteja että en yhtään ihmettele että tuolla sattuu ja tapahtuu joka päivä.

Jos 80 alueella 87 ei riitä niin vittu lähde aikasemmin niin ehdit! :facepalm:
Kysyn täältä että haittaako itseäsi jos vasemmalle tulee joku ajamaan vaikka 80 pienellä mittarivirheellä eteesi? Oletan ettei.

Oletan että ketjussa on monia joita se harmittaisi myös.

Oletan myös että joskus se 80 kuski, tosin ilman mittarivirhettä olen minä. Ei vaan kiinnosta kovin paljoa jos joku hermostuu ettei muut noudata sen hermostujan itse keksimiä sääntöjä, samalla kun itseä ei kiinnosta noudattaako se hermostuja itse keksimiään sääntöjä tyhjällä tiellä tilanteissa joissa se ei vaikuta muihin.
 
Kysyn täältä että haittaako itseäsi jos vasemmalle tulee joku ajamaan vaikka 80 pienellä mittarivirheellä eteesi? Oletan ettei.

Oletan että ketjussa on monia joita se harmittaisi myös.

Oletan myös että joskus se 80 kuski, tosin ilman mittarivirhettä olen minä. Ei vaan kiinnosta kovin paljoa jos joku hermostuu ettei muut noudata sen hermostujan itse keksimiä sääntöjä, samalla kun itseä ei kiinnosta noudattaako se hermostuja itse keksimiään sääntöjä tyhjällä tiellä tilanteissa joissa se ei vaikuta muihin.
En mä ikinä väistä kehällä jos joku tulee takaata kovempaa, sama toisin päin, jos saavutan jotain, siirryn oikealle kaistalle ja menen ohi ilman draamaa, niin ne kehät on tarkoitettu käytettäväksi.

Moottoritie on sitten erikseen...

Toki jos mä ajan kehällä keskellä yötä kahden muun kanssa niin ajan varmaan oikealla kaistalla, mutta ruuhka-aikana aina vasenta kaistaa niin ei tarvitse välittää rampilta tulijoita tai niille menijöitä...
 
Yleensä mulla on kyllä tapana antaa kehälläkin tilaa takaa kovempaa tuleville, kunhan on vain semmonen väli, ettei itse tarvi jarrutella oikealla kaistalla. Joskus menin pienempiinkin väleihin, mutta kun muutaman kerran se puskurissa roikkunut ei halunnutkaan ohi vaan tarvitsi jonkun eteensä osaakseen säädellä nopeutta ja pussitti mut sitten oikealle kaistalle hitaamman perään, niin aloin katselemaan välit sen mukaan, etten itse jää sinne jumiin.

Kehällä oman poikkeuksensa aiheuttaa myös se, että vasen ja oikea kaista voi mennä eri suuntiin. Jos oon kehä 1:llä itään päin kääntymässä lahden motarille, niin ajan toki painotetummin vasemmalla kaistalla. Jos taas länteen mennessä menossa turun motarille, niin ei ole ongelmaa ajella vähän aikaa siellä oikella jonossa, vaikka vasen kaista menisikin kovempaa. Mutta jos oon leppävaaran kohdalla vasemmalla kaistalla ja kääntymässä 3km päästä vasemmalle otaniemeen, niin kiireisemmät saa sitten etsiä ohituspaikan oikealta.

Kehä 2 voikin sitten ajaa päädystä päätyyn sitä kaistaa miltä meinaa poistua.
 
Yleensä mulla on kyllä tapana antaa kehälläkin tilaa takaa kovempaa tuleville, kunhan on vain semmonen väli, ettei itse tarvi jarrutella oikealla kaistalla.
Tässä aikalailla koko homman pointti ja ajelee vielä vähintään sen rajotuksen verran. Jossei miellytä takaatulevia niin oikealta pääsee ohi jos osaa alkuunkaan ajaa.
 
Jos vauhtia on rajoituksen verran, ei vasemmalta kaistalta tarvitse siirtyä minnekään, jos oikealla kaistalla ei ole selvää rakoa. Se ylinopeutta ajava voi työntää keskarinsa vaikka takapuoleensa, kumma kyllä olisi nähtävästi kohteliasta väistää lakia rikkovia typeryksiä, mutta näiden typerysten ei tarvitse osoittaa kohteliaisuutta ajamalla lakien mukaan.
 
Jos vauhtia on rajoituksen verran, ei vasemmalta kaistalta tarvitse siirtyä minnekään, jos oikealla kaistalla ei ole selvää rakoa.
Aloittajan mukaan jonotilanne oli väljä, ja eiköhän siellä riittävä rako ollut väistämiseen, kun sieltä ohikin pääsi, joka vaatii huomattavasti isomman raon kuin väistäminen.
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Jos vauhtia on rajoituksen verran, ei vasemmalta kaistalta tarvitse siirtyä minnekään, jos oikealla kaistalla ei ole selvää rakoa. Se ylinopeutta ajava voi työntää keskarinsa vaikka takapuoleensa, kumma kyllä olisi nähtävästi kohteliasta väistää lakia rikkovia typeryksiä, mutta näiden typerysten ei tarvitse osoittaa kohteliaisuutta ajamalla lakien mukaan.
Ei lailla ja nopeudella ole tän kanssa mitään tekemistä. Ethän sä kolmion takaa eteen tulevan kylkeenkään vedä tahallaan, että oppii ajamaan. Jostain syystä kun asia kääntyy nopeuteen, niin joustavan liikenteen konsepti on osalle porukasta ihan no-go. Ehdoin tahdoin lähdetään blokkaamaan ties minkä hullun ajamista ja sit valitetaan täällä, kun se hullu vähemmän yllättäen kilahti. Johonkin useamman auton mälliin kun päätyy, niin ei siinä paljoa ole lohtua kuka oli oikeassa ja kuka aiheutti mitäkin.

e: Ehkä joustavan liikenteen sijasta vois ennemmin puhua itsesuojeluvaistosta.
 
Viimeksi muokattu:
Jooh ei ole laitonta hinailla vasurilla kehäteillä. Kusipäistä kylläkin.
Täällä tuntuu olevan paljon tyyppejä joille napsahtaa automaattisesti kuvitteelliset poliisin oikeudet mikäli toinen tielläliikkuja ajaa hiemankaan ylinopeutta, mä ainakin väistän oikealle aina kun se on mahdollista koska ei ole multa pois jos joku haluaa riskeerata oman ajokorttinsa.

Tästä tähteä rintaan tekkilän sheriffeille:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 617
Viestejä
4 595 025
Jäsenet
75 685
Uusin jäsen
Reolink

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom