Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pääkaupunkiseudun kehillä rekat on oikeita kusipäitä, mutta tuolla maantiellä pitkänmatkan kuskit tuntuu osaavaan liikenteen pelisäännöt hyvin. Pitkänmatkan bussit harvoin on tientukkona ja muutenkin ammattiautoilijat osaa siellä kyllä ajaa muita huomioiden.
Koulutettujen ammattilaisten voisi olettaa ja niiltä voisi myös vaatia.

Jos jätetään kunnossapito ammattilaiset, niin en nyt muista törmänneeni rekkakuskiin joka olisi väistänyt jonon takia tiensivuun. Vaikka nykyään heillä säännöllinen koulutus, niin esim turvavälit on liianmonelle tuntematon käsite.

Muistelen että joku karavaanari on väistänyt jonon takia tiensivuun, voi toki olla ette muista syistä, mutta ainakin näytti siltä. Ohistukaista osuuksilla useampikin himmannut vauhtia, vastineeksi osa jatakannut sillä millä vehje kulkee.

Kaukoliikenteen bussikuskit on osittain myös koulutettu asiakaspalveluun ja se tosiaan näkyy myös liikenteessä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista. Ja noissa ajoneuvoissa riittää kohtuudella vauhtia ja potkua maantienopeuksiin. Lähiliikenteen bussit, jos eksyneet isommalle tiellä, niin no...



Edit:
Kommentilla en odota sitä että rekat lähtisi väistämään pysäkeille, päinvastoin, vähemmän harmia jos eivät niin tee.
 
Koulutettujen ammattilaisten voisi olettaa ja niiltä voisi myös vaatia.

Jos jätetään kunnossapito ammattilaiset, niin en nyt muista törmänneeni rekkakuskiin joka olisi väistänyt jonon takia tiensivuun. Vaikka nykyään heillä säännöllinen koulutus, niin esim turvavälit on liianmonelle tuntematon käsite.

Muistelen että joku karavaanari on väistänyt jonon takia tiensivuun, voi toki olla ette muista syistä, mutta ainakin näytti siltä. Ohistukaista osuuksilla useampikin himmannut vauhtia, vastineeksi osa jatakannut sillä millä vehje kulkee.

Kaukoliikenteen bussikuskit on osittain myös koulutettu asiakaspalveluun ja se tosiaan näkyy myös liikenteessä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista. Ja noissa ajoneuvoissa riittää kohtuudella vauhtia ja potkua maantienopeuksiin. Lähiliikenteen bussit, jos eksyneet isommalle tiellä, niin no...



Edit:
Kommentilla en odota sitä että rekat lähtisi väistämään pysäkeille, päinvastoin, vähemmän harmia jos eivät niin tee.

Juu en minäkään odota että rekka väistää, mutta usein rekat näyttää vilkulla että tie auki.

Ruotsissa ja norjassa karavaanarit antaa usein tilaa, suomessa näkee ehkä kerran kesässä...
 
Koulutettujen ammattilaisten voisi olettaa ja niiltä voisi myös vaatia.

Jos jätetään kunnossapito ammattilaiset, niin en nyt muista törmänneeni rekkakuskiin joka olisi väistänyt jonon takia tiensivuun. Vaikka nykyään heillä säännöllinen koulutus, niin esim turvavälit on liianmonelle tuntematon käsite.

Muistelen että joku karavaanari on väistänyt jonon takia tiensivuun, voi toki olla ette muista syistä, mutta ainakin näytti siltä. Ohistukaista osuuksilla useampikin himmannut vauhtia, vastineeksi osa jatakannut sillä millä vehje kulkee.

Kaukoliikenteen bussikuskit on osittain myös koulutettu asiakaspalveluun ja se tosiaan näkyy myös liikenteessä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista. Ja noissa ajoneuvoissa riittää kohtuudella vauhtia ja potkua maantienopeuksiin. Lähiliikenteen bussit, jos eksyneet isommalle tiellä, niin no...



Edit:
Kommentilla en odota sitä että rekat lähtisi väistämään pysäkeille, päinvastoin, vähemmän harmia jos eivät niin tee.
Juu jos ajelen itse hitaammilla peleillä niin aina kun tulee sopiva ohituspaikka niin himmaan vauhtia sen kympin pari että jengi pääsee ohi.

Mutta Kehäteillä nuo rekat ovat kyllä paikoin niin kusipäitä. Esim viime pe oli neljän rekan letka jotka ohittelivat vuoroin toisiaan sen parin kmh:n nopeuserolla iltapäiväruuhkassa. Eivätkä tykänneet kun tyrkkäsin auton sopivaan rakoon ja kehtasin kiihdyttää rinnalle ennen kuin pääsevät taas ajamaan rinnakkain kahta kaistaa. Ilmeisesti kiire laivaan tms tekosyitä.
 
Tämä ei varsinaisesti ärsytä, päinvastoin.

Ajelin aamulla töihin normisti, meitä oli kolme siinä letkassa. Letkan vetäjä pakukuski ajoi ihan siedettävää 85km/h vauhtia mittarin mukaan mutta meidän välissä olevaa kaveria se kävi pännimään ja veti ohitse.

Tästä pakukuski suivaantui ja lähti jahtaamaan tätä ohittelijaa, siellä mentiin sitten pitkän pätkää 100km/h 80-alueella kunnes alkoi kamerapönttö lähestymään ja tiputin vauhtia. Nämä sankarit eivät ilmeisesti pöntöstä tienneet tms. ja katselin turvallisen matkan päästä kun kamera räpsähteli kuin punaisella matolla. :D
 
Viimeksi muokattu:
Vittu että sieppaa kyllä lukea kommentteja täällä. Vai että on 10km/h alle maksiminopeusrajotuksen ajavat kehareita, paikka ei kuuluis ratin taakse ja oletettavaa olisi että kaikki ajaa lainvastaista ylinopeutta?
Vetäkääpä peilit niiden elitististen nassujenne eteen ja kattelkaa tovi.

Tiet ei oo mitään vitun bensalenkkareiden valtakuntaa, jonne ei muka ois mitään asiaa jos ei osaa vetää ns. vitun täysii. Vaan ne on ihan kaikelle kansalle tarkotettuja siirtymäväyliä, jossa ajoluvan saaneet ihmiset voivat suorittaa siirtymiä liikennesääntöjen mukaan. Ensiarvoinen huomioitava asia liikenteessä on turvallisuus ja toissijasena tulee ehkä jonkun vitun oman elämän Kimi Räikkösen kaks minuuttia matka-ajassa. Voisitte vitun 'keharit' takoa sen aika helvetin syvälle kalloonne.

Liikenteessä on aika todella kirjava valikoima eri kokemustason kuskeja, eri suorituskyvyn autoja, eri ajanhallintakykyä omaavia tyyppejä ja varsinkin noiden kombinaatioita. KAIKKI nuo ihan vitun yhtäläisellä oikeudella siellä tiellä liikenteessä. Se nopeusrajoituskyltti ei ole mikään pakkonopeusmäärite, se on MAKSIMInopeusrajoitus kyseiselle tienpätkälle. Sitä ei ole pakko ajaa. Poliisi kyllä puuttuu huomattavaa alinopeutta ajaviin niiden ollessa turvallisuusriski, mutta joku helvetin 10km/h ei sitä todellakaan ole.

Sen sijaan mikä on turvallisuusriski, niin te ylinopeutta ajavat kusipäät.
Arvaattekin varmaan mikä syy ylikorostuu usein kuolemaan johtavissa liikenneonnettomuuksissa päihteiden ohella? Jokainen niistä on lähtökohtasesti aivan vitun turha. Samalla voitte miettiä, että kuinka usein syyksi kirjataan joku helvetin alinopeus.
Muutama sata tonnia on tullu varmaan elämässä ajeltua, enkä ole kertaakaan elämässä nähnyt vaaratilannetta sen takia että joku ajaa lievää "alinopeutta", vaikka moisia kuskeja on tullutkin nähtyä. Sen sijaan joka ikinen vaaratilanne on liittynyt teihin kyrpiin, jotka posotatte selkeästi nopeusrajotusta korkeampaa vauhtia. Ite ajelen rajotusten mukaan, mutta silti teitä spedejä aina ilmaantuu perseeseen nuohoamaan ja suorittamaan ihan vitun olemattomien turvavälien manööveriohituksia, missä useinkin kävis huonosti ellei ite reagois normaalista maksiminopeusajosta limitterillä. Teidän kyrpien takia tuolla liikenteessä saa oikeasti pelätä, vaikka mitään epäluottamusta omiin ajotaitoihin ei ole.

Sit saa tulla tänne lukemaan, että kuinka sääntöjä noudattavat lainkuuliaiset kansalaiset on kehareita ja pitäis bannata ratin takaa? Vetäkääs ny vittu päähänne ja harkitkaa ehkä pientä asennemuutosta.
 
Aikamoista tekstiä, kun puhe oli siitä, että alinopeutta syystä tai syyttä ajavat saisivat paremmin ottaa huomioon muut autoilijat. Ohitustilanteissa sattuu paljon onnettomuuksia ja vaaratilanteita ja jokainen alinopeutta ajava auto lisää ohitusten määrää. Vasurilla turhaan roikkuminen provosoi täysin varmasti muita. Aikaisemminkin olen useampaa kertaa todennut, että yksittäiselle mulkulle perseessä ei juuri kukaan voi mitään, mutta jos niitä on jatkuvasti, niin kannattanee suosiolla tarkastella sitä omaa tekemistä. Yllä olevaan liittyen erityisesti muistutan, että kun on niitä oikeuksia niin täytyy muistaa myös ne velvollisuudet, Tieliikennelaki 729/2018 3 § Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
 
Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa ylinopeutta, jotta sinä saisit ajaa vapaasti 90 lasissa siinä 80 km/h alueella. Ja entä ne sun perässä tulevat 95 km/h ajavat sitten? Eikö pitäisi ajaa samantien 95 mittarissa, jotta hekin saisivat ajaa haluamaansa nopeutta ilman tientukkeita? Tai satkua ajavat?

Saa ne hitaammat kuskit ärsyttää, en mä sitä. Kyllä muakin välillä ärsyttää. Erityisesti silloin kun oon lähtenyt liian myöhään liikkeelle syystä tai toisesta. En vain allekirjoita, että nopeusrajoitusta (suurinta sallittua) noudattavilla kuljettajilla olis joku velvollisuus päästää ylinopeuta ajavat ohi.
 
Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa ylinopeutta, jotta sinä saisit ajaa vapaasti 90 lasissa siinä 80 km/h alueella. Ja entä ne sun perässä tulevat 95 km/h ajavat sitten? Eikö pitäisi ajaa samantien 95 mittarissa, jotta hekin saisivat ajaa haluamaansa nopeutta ilman tientukkeita? Tai satkua ajavat?

Saa ne hitaammat kuskit ärsyttää, en mä sitä. Kyllä muakin välillä ärsyttää. Erityisesti silloin kun oon lähtenyt liian myöhään liikkeelle syystä tai toisesta. En vain allekirjoita, että nopeusrajoitusta (suurinta sallittua) noudattavilla kuljettajilla olis joku velvollisuus päästää ylinopeuta ajavat ohi.
Mitä ylinopeutta se on, jos pyydetään ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta sen sijaan, että kaivetaan nenää -10 km/h :think: Mut eihän nopeus ole edes tässä hommassa se pointti, vaan vähimmän haitan aiheuttaminen kanssa-autoilijoille. Jostain syystä osalla porukasta alkaa tässä kohtaa hakkaamaan rajoittimeen, kun eivät ymmärrä sääntöjenkin mukaan ajaen voivansa olla merkittävästi haitaksi liikenteen sujuvuudelle.
 
Itse kuljen tuolla tien päällä yleensä niin, että laitan vakkaariin +10 km/h rajoituksesta. Jos saavutan toisen auton, niin pudotan nopeuteni samaan kuin edelläajava, paitsi jos tämä edellä ajava ajaa alinopeutta. Alinopeutta ajavat ohitan. Kaikki ohitukseni ovat siis alinopeutta ajavien syytä.
 
Mitä ylinopeutta se on, jos pyydetään ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta sen sijaan, että kaivetaan nenää -10 km/h :think: Mut eihän nopeus ole edes tässä hommassa se pointti, vaan vähimmän haitan aiheuttaminen kanssa-autoilijoille. Jostain syystä osalla porukasta alkaa tässä kohtaa hakkaamaan rajoittimeen, kun eivät ymmärrä sääntöjenkin mukaan ajaen voivansa olla merkittävästi haitaksi liikenteen sujuvuudelle.
Ei se olekaan ylinopeutta se. Muakin välillä ärsyttää kun minä ja mahdollisesti jokunen muu takana haluttais ajaa edes sitä suurinta sallittua, mutta eipä sillä hitaammin liikkuvalla ole mitään velvoitetta nostaa nopeutta. Kivahan se tietty olis, niin saisin minäkin painaa haluamaani nopeutta.

Enkä pidä jokusen minuutin pidempää ajomatkaa merkittävänä haittana.
 
Ei se olekaan ylinopeutta se. Muakin välillä ärsyttää kun minä ja mahdollisesti jokunen muu takana haluttais ajaa edes sitä suurinta sallittua, mutta eipä sillä hitaammin liikkuvalla ole mitään velvoitetta nostaa nopeutta. Kivahan se tietty olis, niin saisin minäkin painaa haluamaani nopeutta.

Enkä pidä jokusen minuutin pidempää ajomatkaa merkittävänä haittana.
Niin, vaihtoehdoksihan tarjottiin, että jos ei osaa/pysty/halua ajaa rajoituksen mukaan kuten muut, niin antaa sitten jonon kasvettua tilaa vaikka pysäkin kautta. Mutta tämähän ei tietysti missään nimessä käy...
 
Aikamoista tekstiä, kun puhe oli siitä, että alinopeutta syystä tai syyttä ajavat saisivat paremmin ottaa huomioon muut autoilijat.
Aikamoista, indeed. Paria viime sivua ku lukee, ni kyllä täällä lynkataan hyvin maltillista alinopeutta ajavia omahyväisiksi kehareiksi ja maksiminopeusrajotuksen sijaan haluttaisiin, että jengi vetäis ylinopeutta.
Ei oo kyllä mitään vitun muiden huomioimattomuutta, jos ajaa jossai 80-120 tiellä kympin alle. Jos jollakulla tunnin työmatka muka venyy puoleentoista tuntiin, ku kasikympin tiellä ajetaan mittarin mukaan yli seittemääkymppiä, ja hermot menee niin että pitää ajaessa ottaa oikein foorumille kuvaa, niin varmaan löytyy syyllinen myöhästymiseen kyllä ihan kännykän kakkoskamerasta eikä mistään muualta.
Niinku ei jumalauta nyt.

Yllä olevaan liittyen erityisesti muistutan, että kun on niitä oikeuksia niin täytyy muistaa myös ne velvollisuudet, Tieliikennelaki 729/2018 3 § Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
Joo, velvollisuudet on tosiaan ihan noudattaa niitä helvetin liikennesääntöjä. Otetaan vaikka vielä quote uusiks, kun ei sisälukutaitoa löydy:
Se nopeusrajoituskyltti ei ole mikään pakkonopeusmäärite, se on MAKSIMInopeusrajoitus kyseiselle tienpätkälle. Sitä ei ole pakko ajaa. Poliisi kyllä puuttuu huomattavaa alinopeutta ajaviin niiden ollessa turvallisuusriski, mutta joku helvetin 10km/h ei sitä todellakaan ole.
Tästä on ihan kokemusta, että polisiit on tutun pysäyttäny ja kysellyt muun ohella juuri luokan 10km/h alinopeudesta. Tutun todettua, että ajaa omasta mielestään sopivalla tilannenopeudella, toivotti kyybelit peukun myötä hyvää päivänjatkoa.
 
Niin, vaihtoehdoksihan tarjottiin, että jos ei osaa/pysty/halua ajaa rajoituksen mukaan kuten muut, niin antaa sitten jonon kasvettua tilaa vaikka pysäkin kautta. Mutta tämähän ei tietysti missään nimessä käy...
Myönnän kyllä, että 70 km/h mittarissa kasikympin alueella on turhauttavaa ja olis tosi kiva jos annettaisiin tilaa. En vain koe sitä velvollisuudeksi, jotta minä saisin ajaa haluamaani nopeutta.
 
Tästä on ihan kokemusta, että polisiit on tutun pysäyttäny ja kysellyt muun ohella juuri luokan 10km/h alinopeudesta. Tutun todettua, että ajaa omasta mielestään sopivalla tilannenopeudella, toivotti kyybelit peukun myötä hyvää päivänjatkoa.
Eli poliisikin on katsonut, että mitä helvettiä tuo "tuttu" puuhaa :D Sääntöjä osaa "tuttus" noudattaa, mutta velvollisuuksien puoleen on vielä vähän treenattavaa. Sun tarina ei valitettavasti kerro monenko auton letkaa "tuttus" sillä hetkellä veti, kun poliisisetä otti mukavaan "mitävittuasäpuuhaat" jutustelutuokioon.
 
Myönnän kyllä, että 70 km/h mittarissa kasikympin alueella on turhauttavaa ja olis tosi kiva jos annettaisiin tilaa. En vain koe sitä velvollisuudeksi, jotta minä saisin ajaa haluamaani nopeutta.
Tilan antamista silloin kun aiheuttaa jonoutumista kutsutaan ihan kohteliaisuudeksi. Taisi olla 80-luvulla, kun karavaanareille tätä pysäkkitemppua opetettiin ihan TV:ssä urakalla. Silloin tietysti autojen kiihtyvyys ja tehot oli mitä oli, niin ohittaminen oli pääosin hankalampaa ja vaunujen nopeus seilasi mäkien mukaan.
 
Myönnän kyllä, että 70 km/h mittarissa kasikympin alueella on turhauttavaa ja olis tosi kiva jos annettaisiin tilaa. En vain koe sitä velvollisuudeksi, jotta minä saisin ajaa haluamaani nopeutta.
Tämä. Se on maantiellä ohittajan ongelma milloin pääsee ohi, ei kenenkään tarvitse tien sivuun vetää tai vauhtiaan kiihdyttää, jos joku perässä on tyytymätön liikennevirran vauhtiin. Päinvastoin jos roikutaan perseessä niin laske vielä vähän vauhtia!

Mutta sitten jos kaistoja on kaksi samaan suuntaan, niin pitäisi ymmärtää antaa tilaa, viimeistään kun takaa tulija vasemmalla kaistalla ajaa niin lähellä että tyhmempikin tajuaa että se haluaa ohi. Tai suhautan häkkisen lailla oikealta ohi vaarantaen liikenteen.
:sangry:
 
Eli poliisikin on katsonut, että mitä helvettiä tuo "tuttu" puuhaa :D Sääntöjä osaa "tuttus" noudattaa, mutta velvollisuuksien puoleen on vielä vähän treenattavaa. Sun tarina ei valitettavasti kerro monenko auton letkaa "tuttus" sillä hetkellä veti, kun poliisisetä otti mukavaan "mitävittuasäpuuhaat" jutustelutuokioon.
Poliisit pysäytti palaneen jarruvalon takia, vauhdista kysyminen tuli esiin sivuhuomiona. Tosiaan kehaisivat selityksen jälkeen, kun aika harvinaista on nykyään toi ihmisten kyky arvioida omaa tilannenopeuttaan. Perässä ei ollut minkäänlaista letkaa, kovempaa ajavat ohittivat ohituskaistan kautta, niin kuin asiaan kuuluu.
Mitä helvettiä sä ajat takaa tolla sulle tuntemattoman tapahtumankulun teorisoimisella ja tutun lainausmerkkailulla? Voisitko mennä paskapostaamaan vaikka räbään tai ylikselle.
 
Joko tämä Ilta-Sanomien juttu kaahariohittajasta videokuvan kera on ollut täällä? Joo, ohittaja teki väärin, mutta eipä ohitettukaan tainnut helpottaa ohittamista, kun videolla ohitettavan nopeus nousi koko ajan tasaisesti ylöspäin.

 
Huomautus - jätä perusteettomat aiheettoman vihjailut pois, menee provosoinnin puolelle
Poliisit pysäytti palaneen jarruvalon takia, vauhdista kysyminen tuli esiin sivuhuomiona. Tosiaan kehaisivat selityksen jälkeen, kun aika harvinaista on nykyään toi ihmisten kyky arvioida omaa tilannenopeuttaan. Perässä ei ollut minkäänlaista letkaa, kovempaa ajavat ohittivat ohituskaistan kautta, niin kuin asiaan kuuluu.
Mitä helvettiä sä ajat takaa tolla sulle tuntemattoman tapahtumankulun teorisoimisella ja tutun lainausmerkkailulla? Voisitko mennä paskapostaamaan vaikka räbään tai ylikselle.
Autossa jotain paskana ja ajaa hiljaa. Tuohan on nyt ihan itsestään selvä signaali poliiseille katsoa, onko kuskilla kaikki muumit laaksossa tai onko kuski nauttinut vähän vahvempaa tavaraa. Kun en ollut oikeasti varma, että onko "tuttu" tuttu vai sinä itse niin pistin lainausmerkit. Hyvin tuttu tuntuu "tutun" tarina olevan ;)
 
Joko tämä Ilta-Sanomien juttu kaahariohittajasta videokuvan kera on ollut täällä? Joo, ohittaja teki väärin, mutta eipä ohitettukaan tainnut helpottaa ohittamista, kun videolla ohitettavan nopeus nousi koko ajan tasaisesti ylöspäin.


Jos tuon videon kärrykuskilla oli nopeus kohdallaan, niin tämä on kyllä jännä ilmiö, ei voi kun ihmetellä, että miksi vitussa. Viime reissulla tuonne pohjois-pohjanmaan perukoille kun kuskasin kahta kelkkaa avokärryssä ja maantiellä joka paikkaan se rajoitus+9km/h, niin eikö perkele pitänyt ohi päästä siihen eteen jarruttelemaan. Ei ollut ihan helppoa alitehoisella veturilla tulla takaisin jatkamaan omaa vauhtia, mutta kolmannen kerran jälkeen ei enää ohi tullut, siis se yksi ja sama auto sai vauhtia tasaisin väliajoin ohituksen verran ja vähintään se 300km tultiin samaa matkaa.

Edit. pitipä vikaista toi video, on siinä kyllä kaksi perkelettä tien päällä yhtä aikaa ja vieläpä peräkkäin...
 
Autossa jotain paskana ja ajaa hiljaa. Tuohan on nyt ihan itsestään selvä signaali poliiseille katsoa, onko kuskilla kaikki muumit laaksossa tai onko kuski nauttinut vähän vahvempaa tavaraa. Kun en ollut oikeasti varma, että onko "tuttu" tuttu vai sinä itse niin pistin lainausmerkit. Hyvin tuttu tuntuu "tutun" tarina olevan ;)
Tota, joo, poliisien työtehtäviin kuuluu satojen muiden tehtävien ohella valvoa myös autojen tieliikennekelpoisuutta. Tiensä päähän tulleet valot on aika yleinen asia, jonka takia ihmisiä pysäytellään, kun ei tule ihan helposti kuskille ilmi. Emmä tiedä mitä helvetin tekemistä sillä on joidenki muumilaaksojen kanssa...?
Ja joo, on ihan hyvinkin tuttu, kun istuin samassa autossa, tunnen jopa nimeltä. Mitähän lennokkaita johtopäätöksiä sä siitä voisit vielä vetää?
Onks kaikki ok? Räbä vielki hukassa?
 
Tota, joo, poliisien työtehtäviin kuuluu satojen muiden tehtävien ohella valvoa myös autojen tieliikennekelpoisuutta. Tiensä päähän tulleet valot on aika yleinen asia, jonka takia ihmisiä pysäytellään, kun ei tule ihan helposti kuskille ilmi. Emmä tiedä mitä helvetin tekemistä sillä on joidenki muumilaaksojen kanssa...?
Ja joo, on ihan hyvinkin tuttu, kun istuin samassa autossa, tunnen jopa nimeltä. Mitähän lennokkaita johtopäätöksiä sä siitä voisit vielä vetää?
Katso vaikka muutama jakso poliisit-sarjaa, niin ymmärrät miksi teidät pysäytettiin. Samasta syystähän porukka kanssa-autoilijoista soittelee myös häkeen, kun on epävarmaa menoa tai muuta häikkää.
Onks kaikki ok? Räbä vielki hukassa?
Mites olis, jos keskittyisit ihan asiaan?
 
Katso vaikka muutama jakso poliisit-sarjaa, niin ymmärrät miksi teidät pysäytettiin. Samasta syystähän porukka kanssa-autoilijoista soittelee myös häkeen, kun on epävarmaa menoa tai muuta häikkää.
Mites olis, jos keskittyisit ihan asiaan?
Mitä helvettiä. Ei se pysäyttämisen syy ole ollut missään vaiheessa epäselvää ja olen sen viesteissäni tuonut ihan selkeästi esille. Voisitko jo vähä opetella sitä sisälukutaitoa?

Sä tässä oot viimiset x viestiä offtopic-röllänny jotain täysin takaloosteristas revittyä teoreemaa tapahtumasta, sen syistä tai ihmisten muumilaaksotasoista, vaikka et tiedä tapahtumista yhtään mitään. Sun käsittämättömän tason bullshit-heittelyt derailaa keskustelua ihan huolella. Ei oikeesti tuu mieleen pitää lättyä kiinni asioista, joista et ihan oikeasti tiedä?
 
Joko tämä Ilta-Sanomien juttu kaahariohittajasta videokuvan kera on ollut täällä? Joo, ohittaja teki väärin, mutta eipä ohitettukaan tainnut helpottaa ohittamista, kun videolla ohitettavan nopeus nousi koko ajan tasaisesti ylöspäin.

Kyllähän tässä ohittaja valitsi ohitushetken huonosti, mutta ohitetun kommentit puhelimessa kertoo kyllä miten kartalla hän on liikenteestä.

"Yhtäkkiä ilmestyi keulan eteen", kukaan ei yhtäkkiä vaan ilmesty takaa keulan eteen jos yhtään katselee peileihin.
"Piti päästä ohi yhden kärryn ohi", no tämähän se on se järkevin hetki ohittaa, kun edessä menee vain yksi hitaampi ajoneuvo ja siitä pääsee yhdellä ohituksella eroon.

Lisäksi tosiaan kiihdytys 72->80km/h kesti ensin lähes 20s, sitten kun ohittaja ilmesyi yllättäen eteen niin nopeus nousi 80->85km/h neljässä sekunnissa.
 
Mitä helvettiä. Ei se pysäyttämisen syy ole ollut missään vaiheessa epäselvää ja olen sen viesteissäni tuonut ihan selkeästi esille. Voisitko jo vähä opetella sitä sisälukutaitoa?
Niin, auto pysäytettiin, kun valo oli rikki ja muutenkin epäilyttävän hiljaa mentiin. Perusstoppi, jolla napataan nappailleet ja muuten sekaisin olevat. Ei se poliisi ihan juttua haastaakseen siitä nopeudesta kysynyt. Ei se ole positiivinen asia, että tuttus herätti huomiota liikenteessä poikkeavasti käyttäytyvänä niin paljon, että pysäytettiin. Ainoa hyvä asia kertomuksessa oli ohituskaista.
Sä tässä oot viimiset x viestiä offtopic-röllänny jotain täysin takaloosteristas revittyä teoreemaa tapahtumasta, sen syistä tai ihmisten muumilaaksotasoista, vaikka et tiedä tapahtumista yhtään mitään. Sun käsittämättömän tason bullshit-heittelyt derailaa keskustelua ihan huolella. Ei oikeesti tuu mieleen pitää lättyä kiinni asioista, joista et ihan oikeasti tiedä?
Keskitys nyt vaan asiaan ja käytöstapoihin.
 
Myönnän kyllä, että 70 km/h mittarissa kasikympin alueella on turhauttavaa ja olis tosi kiva jos annettaisiin tilaa. En vain koe sitä velvollisuudeksi, jotta minä saisin ajaa haluamaani nopeutta.
Oishan se kivaa varmaan juu, jos annettaisiin tilaa. Mutta mikä siinä ohittamisessa on niin vaikeaa. Onko se siinä rahoitusyhtiön Riiossa, vai missä se ongelma on? Jos vastaantulevaa liikennettä on niin paljon, ettei ole ohituspaikkaa, niin taitaa tieosuudella olla muutenkin paljon liikennettä.
Huvittavimpia on nuo possujonossa yksi auto kerrallaan ohittelijat, jotka 200km myöhemmin ovat 4 auton mittaa pidemmällä. No onhan heistä se hyöty, että kaikki jonossa ajajat saivat jarrut herkisteltyä ja jarrulevyt kiiltäviksi.
 
Tämä. Se on maantiellä ohittajan ongelma milloin pääsee ohi, ei kenenkään tarvitse tien sivuun vetää tai vauhtiaan kiihdyttää, jos joku perässä on tyytymätön liikennevirran vauhtiin. Päinvastoin jos roikutaan perseessä niin laske vielä vähän vauhtia!
No, meitä on moneen junaan.
Pari viikkoa sitten vedin henkilöautolla kärriä jossa oli 300kg:n moottorikelkka. Kärrin rengas sanoi sopimuksen irti kahden taajaman välillä ja vararengasta ei ollut, rengaskauppaan 30km matkaa. Käytin auton paikkapullon + kompressoria, silti vaan suhina kuului mutta joku paine siellä renkaassa pysyi.
En lähtenyt tuolla yhdistelmällä tien päälle sillä asenteella että määrään muiden vauhdin, ajoin 30km/h alle rajoituksen ja päästin jonon ohi jokaisella bussipysäkillä. Itse aiheutin "tulpan" liikennevirrassa ja minun kuuluu joustaa, en todellakaan oleta että tämä olisi muiden kuin minun ongelma?
Veikkaan että moni oli tyytyväinen tähän ratkaisuun? Saman pitäisi päteä muihinkin "rajoittuneilla" kyvyillä ajaviin, johtui vauhti sitten kalustosta tai kuskista.
Muiden huomioon ottaminen olisi suotavaa myös liikenteessä, ajoit miten tahansa.
Tuolla sinun asenteella on varmaan aika raskasta ajaa...
 
Ei alle suositusnopeutta ajajissa ole mitään vikaa ja suotavaakin että kukin ajavat ajaa itselleen sopivaa nopeutta. Normi henkilöautosta pääsee niin helposti kuitenkin ohi.
Ohitus ongelmalliset ajat luulevat että ovat kiireellisimpiä kuin todellisudessa ovat.
Autokoulussa taidetaan aika huonosti opettaa miten tapahtuu oikeaoppinen ohitus?
Toisaalta lain mukaan ohittaessa ei saisi ajaa ylinopeutta :cautious: koita siinä sitten tehdä "turvallinen" ohitus nopeasti.
 
No, meitä on moneen junaan.
Pari viikkoa sitten vedin henkilöautolla kärriä jossa oli 300kg:n moottorikelkka. Kärrin rengas sanoi sopimuksen irti kahden taajaman välillä ja vararengasta ei ollut, rengaskauppaan 30km matkaa. Käytin auton paikkapullon + kompressoria, silti vaan suhina kuului mutta joku paine siellä renkaassa pysyi.
En lähtenyt tuolla yhdistelmällä tien päälle sillä asenteella että määrään muiden vauhdin, ajoin 30km/h alle rajoituksen ja päästin jonon ohi jokaisella bussipysäkillä. Itse aiheutin "tulpan" liikennevirrassa ja minun kuuluu joustaa, en todellakaan oleta että tämä olisi muiden kuin minun ongelma?
Veikkaan että moni oli tyytyväinen tähän ratkaisuun? Saman pitäisi päteä muihinkin "rajoittuneilla" kyvyillä ajaviin, johtui vauhti sitten kalustosta tai kuskista.
Muiden huomioon ottaminen olisi suotavaa myös liikenteessä, ajoit miten tahansa.
Tuolla sinun asenteella on varmaan aika raskasta ajaa...
Eli lähdit muiden sekaan ajamaan rikkoituneella renkaalla kärrissä jossa painava lasti? Nyt ei ole kyllä mitään asiaa kommentoida muiden asenteita.
 
Eli lähdit muiden sekaan ajamaan rikkoituneella renkaalla kärrissä jossa painava lasti? Nyt ei ole kyllä mitään asiaa kommentoida muiden asenteita.
Kyllä, laitoin renkaaseen paikkavaahdon ja täytin sen kompuralla. Seurasin että paine pysyy jollain tavalla ennen ajoon lähtöä, tarkistin ja tarvittaessa lisäsin painetta tuolla siirtymällä. Miksi luulet että tuollainen setti on nykyisin lähes kaikissa autoissa? Aivan, koska ei ole vararengasta.
Jos epäilet tuotteen toimivuutta niin ole yhteydessä auto/rengasvalmistajiin.

Ps. Ajoin 50km/h 60-80 alueella. Silti en ollut edes hitain, koska jonoa veti kaistalla seilaava vanhuksen ajama Toyota.
Tiedä sitten mikä asenne on tässä kohdin oikea?

Ps.2. Vaahtoa en siis käyttänyt runkovikaiseen tai repeytyneeseen renkaaseen, ulkopuolelta rengas oli ehjä mutta vuoto oli oli äänen perusteella venttiilin kohdalla. Tämäkin muuten lukee niissä ohjeissa...
 
Kyllä, laitoin renkaaseen paikkavaahdon ja täytin sen kompuralla. Seurasin että paine pysyy jollain tavalla ennen ajoon lähtöä, tarkistin ja tarvittaessa lisäsin painetta tuolla siirtymällä. Miksi luulet että tuollainen setti on nykyisin lähes kaikissa autoissa? Aivan, koska ei ole vararengasta.
Jos epäilet tuotteen toimivuutta niin ole yhteydessä auto/rengasvalmistajiin.

Ps. Ajoin 50km/h 60-80 alueella. Silti en ollut edes hitain, koska jonoa veti kaistalla seilaava vanhuksen ajama Toyota.
Tiedä sitten mikä asenne on tässä kohdin oikea?
Itse kerroit että vaan suhina kuului -> tässä kohtaa voi päätellä että tällä kertaa toimivuus tuli jo selväksi -> kärry parkkiin ja rengas auton kontissa mukaan korjattavaksi.
 
Oishan se kivaa varmaan juu, jos annettaisiin tilaa. Mutta mikä siinä ohittamisessa on niin vaikeaa. Onko se siinä rahoitusyhtiön Riiossa, vai missä se ongelma on? Jos vastaantulevaa liikennettä on niin paljon, ettei ole ohituspaikkaa, niin taitaa tieosuudella olla muutenkin paljon liikennettä.
Huvittavimpia on nuo possujonossa yksi auto kerrallaan ohittelijat, jotka 200km myöhemmin ovat 4 auton mittaa pidemmällä. No onhan heistä se hyöty, että kaikki jonossa ajajat saivat jarrut herkisteltyä ja jarrulevyt kiiltäviksi.
En koe ohittamista vaikeeks, joten en tiiä. Onhan se aina kiva, jos joku sattuu olemaan kohteliaalla päällä vaikka jonkun kuorman tai ajoneuvon suorituskykyyn liittyvän hidastelun johdosta. Ei tossa nyt sen kummempaa toivetta ole muille autoilijoille. Se nyt vaan oli tollanen toteamus.

Joskus on sellaisia pätkiä, että juuri niiden harvojen hyvien ohituspaikkojen kohdalla tulee joku just vastaan. Ne on sellasia pätkiä, joiden kohdalla kysyisin ennemmin, että mikä siinä ohittamisessa on niin tärkeetä, että pitää ottaa niinkin iso riski.

En tiiä onko Kiassa erityisesti jokin sellainen ominaisuus, joka ohitusta vaikeuttaisi, enkä tiedä miten rahoitusyhtiö liittyy tähän mahdolliseen ominaisuuteen, joten tähän en osaa vastata. Jos jonkin tietyn rahoitusyhtiön autoissa on tällaisia yleisesti tunnettuja ominaisuuksia, niin otan mielelläni lisätietoa vastaan.
 
Huomautus: Jätetään henkilökohtaisuudet pois keskustelusta
Niin, auto pysäytettiin, kun valo oli rikki ja muutenkin epäilyttävän hiljaa mentiin. Perusstoppi, jolla napataan nappailleet ja muuten sekaisin olevat. Ei se poliisi ihan juttua haastaakseen siitä nopeudesta kysynyt. Ei se ole positiivinen asia, että tuttus herätti huomiota liikenteessä poikkeavasti käyttäytyvänä niin paljon, että pysäytettiin. Ainoa hyvä asia kertomuksessa oli ohituskaista.
Keskitys nyt vaan asiaan ja käytöstapoihin.
Hassua ku et ite huomaa, et skippaat iha mainittuja tosiasioita ja heität jonku oman teoreeman ikäänku totuutena siihen päälle.

Kerrohan mulle, että mistä sä tiedät polisiin motiivit meidän seuruetta paremmin, ku pollari ne meinaan ite meille mainitsi? Sieltä poliisitelkkariohjelmastako ihan opit?

Tiivistit aikasemman keskustelusisällön vituiks. Penäät jotai lakipykälän noudatusvelvollisuutta, mitä ei oo missää vaiheessa rikottu. Pädet kuinka kuvittelet tietäväs miksi poliisi on seurueemme pysäyttänyt ja mitä he ovat autoilusta ja meistä olettaneet, vaikka et oo ollu paikalla saatika keskustellut tilanteessa. Heität jotai psyykoottis-tier läppää jostain "tuttuudesta". Ja sitte moralisoit, et kuinka seurueen touhu ei ole hyvä kun kiinnittää poliisien huomiota jollain helvetin loppuunpalaneella valolla, mikä on aika saatanan yleistä ja vakavuudessaan jotai puhallusratsiaan ajamisen veroista.
Sitte kuitenkin loppuun penäät, että pitäis keskittyä "asiaan" ja uliset jotai helvetin käytöstapoja..? :D
Jumalauta, että voi ihminen olla keila. Voisitko ihan itse keskittyä asiaan, ja ehkä mieluiten vain jos oot ollu paikalla.
 
Itse kerroit että vaan suhina kuului -> tässä kohtaa voi päätellä että tällä kertaa toimivuus tuli jo selväksi -> kärry parkkiin ja rengas auton kontissa mukaan korjattavaksi.
Kyllä, suhinaa kuului kun huomasin renkaan olevan vajaa ja pysähdyin.
Laitoin "litkut" ja painetta renkaaseen, ajoin 5km ja totesin että suhinaa ei enää kuulu. Mitä tuossa meni nyt väärin?
Tiedät kyllä kuinka tuo aine toimii, ei se paikallaan olevaa rengasta välttämättä paikkaa, vuoto oli muutenkin melko pientä.
Edit. Ja koko 30km ajoin silti varovasti, koska näin pitää toimia jos käytät tuon paikkausaineen. Jonon päästin ohi, koska en aja minä ensin asenteella...
Edit.2. Esittämäsi vaihtoehto ei olisi tullut muutenkaan kyseeseen. En jätä yli 20k€ arvoista kärriä+kelkkaa pimeälle tienpenkalle. Joko se varastetaan tai joku vajaakuntoinen kuski törmää siihen...
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin taas pitkän matkaa tuollaista ohituskaista tietä.
Vaimon kanssa ihmeteltiin oikein olan takaa. Miten tämä on mahdollista? Kaveri ja näitä oli joka ohituskaistan kohdalle oma, kerää kunnon jonon taakseen ajamalla mittarin tasan 80 km/h. Alkaa ohituskaista, niin 100km/h et tahdo päästä ohi. Nostan hädissäni 110km/h ja rukoilen, ettei ole tutkaa, kun tuo syö lompakkoa, mutta ei sentään vie korttia.

Nuo ohituskaistatiet on kyllä täysin sopimattomat Suomalaisille luonteen piirteille. Pitäisi lailla kieltää. Kaiteen erottama nelikaistatie pakolliseksi näillä nykyisille luonnottomille teille. Ei edes paljon vaatisi.

Sitten on vielä tuo poikkeus hirvitys eli leväkaistatie Koskenkylä - Kouvola. Sen suunnittelija pitäisi nostaa johonkin kirkontorniin häkkiin roikkumaan. Kerran tuli kolme autoa rinnakkain vastaan. Rekkaa ohitettiin, vaikka vastaan tuli autoja ja suurin sankari ohitti vielä tuota ohittajaa. Jos kerran tehtiin oikein extra leveä, niin miksei kaidetta keskelle ja kaksi kaistaa suuntaansa?
 
Kyllä, suhinaa kuului kun huomasin renkaan olevan vajaa ja pysähdyin.
Laitoin "litkut" ja painetta renkaaseen, ajoin 5km ja totesin että suhinaa ei enää kuulu. Mitä tuossa meni nyt väärin?

Olisiko kenties tästä saanut hieman eri kuvan tapahtumista:

Käytin auton paikkapullon + kompressoria, silti vaan suhina kuului

Ei tuossa mitään ongelmaa ole jos ajat paikatulla renkaalla joka pitää ilmaa. Jostain syystä muutama viesti sitten ei vielä pitänyt ja joku selittämätön asia sai sinut ajamaan paljon normaalia hitaammin täysin toimivalla renkaalla. Mikä tuossa nyt meni väärin?
 
Vittu että sieppaa kyllä lukea kommentteja täällä. Vai että on 10km/h alle maksiminopeusrajotuksen ajavat kehareita, paikka ei kuuluis ratin taakse ja oletettavaa olisi että kaikki ajaa lainvastaista ylinopeutta?
Vetäkääpä peilit niiden elitististen nassujenne eteen ja kattelkaa tovi.

Tiet ei oo mitään vitun bensalenkkareiden valtakuntaa, jonne ei muka ois mitään asiaa jos ei osaa vetää ns. vitun täysii. Vaan ne on ihan kaikelle kansalle tarkotettuja siirtymäväyliä, jossa ajoluvan saaneet ihmiset voivat suorittaa siirtymiä liikennesääntöjen mukaan. Ensiarvoinen huomioitava asia liikenteessä on turvallisuus ja toissijasena tulee ehkä jonkun vitun oman elämän Kimi Räikkösen kaks minuuttia matka-ajassa. Voisitte vitun 'keharit' takoa sen aika helvetin syvälle kalloonne.

Liikenteessä on aika todella kirjava valikoima eri kokemustason kuskeja, eri suorituskyvyn autoja, eri ajanhallintakykyä omaavia tyyppejä ja varsinkin noiden kombinaatioita. KAIKKI nuo ihan vitun yhtäläisellä oikeudella siellä tiellä liikenteessä. Se nopeusrajoituskyltti ei ole mikään pakkonopeusmäärite, se on MAKSIMInopeusrajoitus kyseiselle tienpätkälle. Sitä ei ole pakko ajaa. Poliisi kyllä puuttuu huomattavaa alinopeutta ajaviin niiden ollessa turvallisuusriski, mutta joku helvetin 10km/h ei sitä todellakaan ole.

Sen sijaan mikä on turvallisuusriski, niin te ylinopeutta ajavat kusipäät.
Arvaattekin varmaan mikä syy ylikorostuu usein kuolemaan johtavissa liikenneonnettomuuksissa päihteiden ohella? Jokainen niistä on lähtökohtasesti aivan vitun turha. Samalla voitte miettiä, että kuinka usein syyksi kirjataan joku helvetin alinopeus.
Muutama sata tonnia on tullu varmaan elämässä ajeltua, enkä ole kertaakaan elämässä nähnyt vaaratilannetta sen takia että joku ajaa lievää "alinopeutta", vaikka moisia kuskeja on tullutkin nähtyä. Sen sijaan joka ikinen vaaratilanne on liittynyt teihin kyrpiin, jotka posotatte selkeästi nopeusrajotusta korkeampaa vauhtia. Ite ajelen rajotusten mukaan, mutta silti teitä spedejä aina ilmaantuu perseeseen nuohoamaan ja suorittamaan ihan vitun olemattomien turvavälien manööveriohituksia, missä useinkin kävis huonosti ellei ite reagois normaalista maksiminopeusajosta limitterillä. Teidän kyrpien takia tuolla liikenteessä saa oikeasti pelätä, vaikka mitään epäluottamusta omiin ajotaitoihin ei ole.

Sit saa tulla tänne lukemaan, että kuinka sääntöjä noudattavat lainkuuliaiset kansalaiset on kehareita ja pitäis bannata ratin takaa? Vetäkääs ny vittu päähänne ja harkitkaa ehkä pientä asennemuutosta.
Varmaan se ottaa hermoon jos ei kyvyt riitä. Siitä huolimatta pitäisi osata olla kohtelias, erityisesti liikenteessä.
 
Olisiko kenties tästä saanut hieman eri kuvan tapahtumista:



Ei tuossa mitään ongelmaa ole jos ajat paikatulla renkaalla joka pitää ilmaa. Jostain syystä muutama viesti sitten ei vielä pitänyt ja joku selittämätön asia sai sinut ajamaan paljon normaalia hitaammin täysin toimivalla renkaalla. Mikä tuossa nyt meni väärin?
Paikattu rengas ei ole täysin toimiva, se on väliaikainen korjaus, jossa rajoitetaan suurinta nopeutta. Pullon kyljessä on yleensä mainittu maksimi 50-80 km/h. Ainakin ensimmäiset 10km monesti tuohon viiteenkymppiin.
 
Joko tämä Ilta-Sanomien juttu kaahariohittajasta videokuvan kera on ollut täällä? Joo, ohittaja teki väärin, mutta eipä ohitettukaan tainnut helpottaa ohittamista, kun videolla ohitettavan nopeus nousi koko ajan tasaisesti ylöspäin.

Joo, kyllä tuossa näkee selvästi että ohitus oli kyllä huomattu jo etukäteen kun sen aikana piti tahallaan kiihdyttää. Mielipuolinen ohitus on toki isompi rike kuin pelkkään nusukiihdytykseen rajoittuva ohituksen estoyritys, mutta samaan aikaan voidaan sanoa että paska ohitus voi selittyä pelkällä typeryydellä. Ohituksen estäminen on aina ilkivaltaista eikä kukaan voi väittää ettei tietäisi sitä kielletyksi.
 
Joo, kyllä tuossa näkee selvästi että ohitus oli kyllä huomattu jo etukäteen kun sen aikana piti tahallaan kiihdyttää. Mielipuolinen ohitus on toki isompi rike kuin pelkkään nusukiihdytykseen rajoittuva ohituksen estoyritys, mutta samaan aikaan voidaan sanoa että paska ohitus voi selittyä pelkällä typeryydellä. Ohituksen estäminen on aina ilkivaltaista eikä kukaan voi väittää ettei tietäisi sitä kielletyksi.

Mielestäni (jo aloitetun) ohituksen haittaaminen on kyllä niitä isompia/törkeimpiä rikkeitä mitä liikenteessä voi tehdä, jos ei lasketa suoraan pääleajoa/tahallaan törmäämistä.

Siinä oikeasti tahallisesti vaarannetaan toisen henkeä.


Ja jos taas ei oikeasti huomaa että joku on tulossa ohi - on havainnontikyky sillä tasolla, että asiaa auton rattiin ei pitäisi olla.
 
Mielestäni (jo aloitetun) ohituksen haittaaminen on kyllä niitä isompia/törkeimpiä rikkeitä mitä liikenteessä voi tehdä, jos ei lasketa suoraan pääleajoa/tahallaan törmäämistä.
En ole lainkaan eri mieltä. Mielipuolinen sokea ohittaminen kuuluu tosin samaan joukkoon.

Jos nyt tuosta yhdestä tapauksesta pitää tarkemmin analysoida, niin päin vittua ohittaminen tapahtui skaalan härskimmän pään tapaan, ohituksen estely aika miedosti.
 
Ajelin taas pitkän matkaa tuollaista ohituskaista tietä.
Vaimon kanssa ihmeteltiin oikein olan takaa. Miten tämä on mahdollista? Kaveri ja näitä oli joka ohituskaistan kohdalle oma, kerää kunnon jonon taakseen ajamalla mittarin tasan 80 km/h. Alkaa ohituskaista, niin 100km/h et tahdo päästä ohi. Nostan hädissäni 110km/h ja rukoilen, ettei ole tutkaa, kun tuo syö lompakkoa, mutta ei sentään vie korttia.

Nuo ohituskaistatiet on kyllä täysin sopimattomat Suomalaisille luonteen piirteille. Pitäisi lailla kieltää. Kaiteen erottama nelikaistatie pakolliseksi näillä nykyisille luonnottomille teille. Ei edes paljon vaatisi.

Ohituskaistat ovat kustannustehokkain ja hyvä keino sujuvoittaa liikennettä esimerkiksi mutkateiden vaarasuomessa. Toimivaksi nuo saataisiin laittamalla kamerat tai pari jokaiselle ohituspätkälle. Joskus Porin suunnilla poliisit tutkasivat ohituskaitsteillä ruuhka-aikaan. Siinä oli tosi helppo vetää koko pitkästä letkasta ohi 110 kmh gps:llä vakkarissa.

Poliisi alkaa sakottamaan vasta 11 km/h tai tätä ylemmistä nopeuksista. Tutkaajat käytännössä huomattavasti korkeammista. Ohitukselle ei kamerasta ole siis mitään haittaa.

Letkaa 5-10 km/h alle rajoitusten kerryttävä tyhmemmän kansanosan edustaja ei sakkorajoista keskimäärin ymmärrä. Kamera ohituspätkällä estää juuri parhaiten tuollaisten pataluhtien kiihdyttely-yritykset. Kuten ylläolevasta keskustelusta voi päätellä, ei niiden täytteen poistamiseen liikenteessä keinoja löydy, mutta niiden hallitsemiseen jotain vielä olisi.
 
En ole lainkaan eri mieltä. Mielipuolinen sokea ohittaminen kuuluu tosin samaan joukkoon.

Jos nyt tuosta yhdestä tapauksesta pitää tarkemmin analysoida, niin päin vittua ohittaminen tapahtui skaalan härskimmän pään tapaan, ohituksen estely aika miedosti.
Tuosta tapauksesta olisi kiva nähdä kuvaajan autosta pidempi pätkä, mutta epäilen että tämä kuvaaja on juuri sellainen perus toyota kuski joka ajaa kympin alle joka paikassa ja toimii liikenteessä kotipoliisina ja ei itse näe omassa käytöksessä mitään vikaa...

Haastattelussa mainitsee monta kertaa ettei ole kiire mihinkään, silti nopeus nousee 72->86?! Myös lopussa kun ohittanut auto kääntyy pois ja kuvaaja oikein nauraa kun hyöty oli monta sekunttia niin kappas, nopeus on 80km/h eli tahallaan ajanut kovempaa kuin aikaisemmin 72 että pääsee vähän mieltään osoittamaan ja todistamaan että ohituksesta ei ollut mitään hyötyä.

En mä esimerkiksi ohita sen takia että saisin ajaa ylinopeutta, ohitan sen takia että saan ajaa vakkarilla sitä omaa tasaista nopeutta. 90% tuolla liikenteessä olevista ei osaa ajaa tasaisesti vaan ylämäessä vauhti hyytyy ja alamäessä mennään 20km/h ylinopeutta, sellaisen perässä on tosi vittumainen ajaa.
 
Tämä nopeuden seilaaminen on vittumaista. Eilen taas kehä kolmosella Tikkurilan suuntaan Petikon ja Tuupakan välillä nopeus heitteli auton adaptiivisen vakkarin mukaan 68-90 välillä samalla kaistalla ennenkuin kyllästyin siihen pumppaamiseen ja ajoin ohi ja jatkoin vakkarilla 88 mittarissa.
 
En lähtisi noista nopeuden vaihteluista vielä tekemään sitä johtopäätöstä, että tarkoituksena olisi ollut vaikeuttaa ohitusta. Todennäköisesti ei edes ollut tietoinen ohittajasta ennenkuin suhahti ohi. Kyllä kuljettajan täytyy katse pitää edessä, eikä reaaliajassa seurata mitä takana tapahtuu.
 
En lähtisi noista nopeuden vaihteluista vielä tekemään sitä johtopäätöstä, että tarkoituksena olisi ollut vaikeuttaa ohitusta. Todennäköisesti ei edes ollut tietoinen ohittajasta ennenkuin suhahti ohi. Kyllä kuljettajan täytyy katse pitää edessä, eikä reaaliajassa seurata mitä takana tapahtuu.

Kyllä mulle autokoulussa opetettiin että on yhtä tärkeää seurata peilejä kuin katsoa eteenpäin, jotta tiedät mitä ympärillä tapahtuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom