Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oishan se kivaa varmaan juu, jos annettaisiin tilaa. Mutta mikä siinä ohittamisessa on niin vaikeaa. Onko se siinä rahoitusyhtiön Riiossa, vai missä se ongelma on? Jos vastaantulevaa liikennettä on niin paljon, ettei ole ohituspaikkaa, niin taitaa tieosuudella olla muutenkin paljon liikennettä.
Huvittavimpia on nuo possujonossa yksi auto kerrallaan ohittelijat, jotka 200km myöhemmin ovat 4 auton mittaa pidemmällä. No onhan heistä se hyöty, että kaikki jonossa ajajat saivat jarrut herkisteltyä ja jarrulevyt kiiltäviksi.
En koe ohittamista vaikeeks, joten en tiiä. Onhan se aina kiva, jos joku sattuu olemaan kohteliaalla päällä vaikka jonkun kuorman tai ajoneuvon suorituskykyyn liittyvän hidastelun johdosta. Ei tossa nyt sen kummempaa toivetta ole muille autoilijoille. Se nyt vaan oli tollanen toteamus.

Joskus on sellaisia pätkiä, että juuri niiden harvojen hyvien ohituspaikkojen kohdalla tulee joku just vastaan. Ne on sellasia pätkiä, joiden kohdalla kysyisin ennemmin, että mikä siinä ohittamisessa on niin tärkeetä, että pitää ottaa niinkin iso riski.

En tiiä onko Kiassa erityisesti jokin sellainen ominaisuus, joka ohitusta vaikeuttaisi, enkä tiedä miten rahoitusyhtiö liittyy tähän mahdolliseen ominaisuuteen, joten tähän en osaa vastata. Jos jonkin tietyn rahoitusyhtiön autoissa on tällaisia yleisesti tunnettuja ominaisuuksia, niin otan mielelläni lisätietoa vastaan.
 
Huomautus: Jätetään henkilökohtaisuudet pois keskustelusta
Niin, auto pysäytettiin, kun valo oli rikki ja muutenkin epäilyttävän hiljaa mentiin. Perusstoppi, jolla napataan nappailleet ja muuten sekaisin olevat. Ei se poliisi ihan juttua haastaakseen siitä nopeudesta kysynyt. Ei se ole positiivinen asia, että tuttus herätti huomiota liikenteessä poikkeavasti käyttäytyvänä niin paljon, että pysäytettiin. Ainoa hyvä asia kertomuksessa oli ohituskaista.
Keskitys nyt vaan asiaan ja käytöstapoihin.
Hassua ku et ite huomaa, et skippaat iha mainittuja tosiasioita ja heität jonku oman teoreeman ikäänku totuutena siihen päälle.

Kerrohan mulle, että mistä sä tiedät polisiin motiivit meidän seuruetta paremmin, ku pollari ne meinaan ite meille mainitsi? Sieltä poliisitelkkariohjelmastako ihan opit?

Tiivistit aikasemman keskustelusisällön vituiks. Penäät jotai lakipykälän noudatusvelvollisuutta, mitä ei oo missää vaiheessa rikottu. Pädet kuinka kuvittelet tietäväs miksi poliisi on seurueemme pysäyttänyt ja mitä he ovat autoilusta ja meistä olettaneet, vaikka et oo ollu paikalla saatika keskustellut tilanteessa. Heität jotai psyykoottis-tier läppää jostain "tuttuudesta". Ja sitte moralisoit, et kuinka seurueen touhu ei ole hyvä kun kiinnittää poliisien huomiota jollain helvetin loppuunpalaneella valolla, mikä on aika saatanan yleistä ja vakavuudessaan jotai puhallusratsiaan ajamisen veroista.
Sitte kuitenkin loppuun penäät, että pitäis keskittyä "asiaan" ja uliset jotai helvetin käytöstapoja..? :D
Jumalauta, että voi ihminen olla keila. Voisitko ihan itse keskittyä asiaan, ja ehkä mieluiten vain jos oot ollu paikalla.
 
Itse kerroit että vaan suhina kuului -> tässä kohtaa voi päätellä että tällä kertaa toimivuus tuli jo selväksi -> kärry parkkiin ja rengas auton kontissa mukaan korjattavaksi.
Kyllä, suhinaa kuului kun huomasin renkaan olevan vajaa ja pysähdyin.
Laitoin "litkut" ja painetta renkaaseen, ajoin 5km ja totesin että suhinaa ei enää kuulu. Mitä tuossa meni nyt väärin?
Tiedät kyllä kuinka tuo aine toimii, ei se paikallaan olevaa rengasta välttämättä paikkaa, vuoto oli muutenkin melko pientä.
Edit. Ja koko 30km ajoin silti varovasti, koska näin pitää toimia jos käytät tuon paikkausaineen. Jonon päästin ohi, koska en aja minä ensin asenteella...
Edit.2. Esittämäsi vaihtoehto ei olisi tullut muutenkaan kyseeseen. En jätä yli 20k€ arvoista kärriä+kelkkaa pimeälle tienpenkalle. Joko se varastetaan tai joku vajaakuntoinen kuski törmää siihen...
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin taas pitkän matkaa tuollaista ohituskaista tietä.
Vaimon kanssa ihmeteltiin oikein olan takaa. Miten tämä on mahdollista? Kaveri ja näitä oli joka ohituskaistan kohdalle oma, kerää kunnon jonon taakseen ajamalla mittarin tasan 80 km/h. Alkaa ohituskaista, niin 100km/h et tahdo päästä ohi. Nostan hädissäni 110km/h ja rukoilen, ettei ole tutkaa, kun tuo syö lompakkoa, mutta ei sentään vie korttia.

Nuo ohituskaistatiet on kyllä täysin sopimattomat Suomalaisille luonteen piirteille. Pitäisi lailla kieltää. Kaiteen erottama nelikaistatie pakolliseksi näillä nykyisille luonnottomille teille. Ei edes paljon vaatisi.

Sitten on vielä tuo poikkeus hirvitys eli leväkaistatie Koskenkylä - Kouvola. Sen suunnittelija pitäisi nostaa johonkin kirkontorniin häkkiin roikkumaan. Kerran tuli kolme autoa rinnakkain vastaan. Rekkaa ohitettiin, vaikka vastaan tuli autoja ja suurin sankari ohitti vielä tuota ohittajaa. Jos kerran tehtiin oikein extra leveä, niin miksei kaidetta keskelle ja kaksi kaistaa suuntaansa?
 
Kyllä, suhinaa kuului kun huomasin renkaan olevan vajaa ja pysähdyin.
Laitoin "litkut" ja painetta renkaaseen, ajoin 5km ja totesin että suhinaa ei enää kuulu. Mitä tuossa meni nyt väärin?

Olisiko kenties tästä saanut hieman eri kuvan tapahtumista:

Käytin auton paikkapullon + kompressoria, silti vaan suhina kuului

Ei tuossa mitään ongelmaa ole jos ajat paikatulla renkaalla joka pitää ilmaa. Jostain syystä muutama viesti sitten ei vielä pitänyt ja joku selittämätön asia sai sinut ajamaan paljon normaalia hitaammin täysin toimivalla renkaalla. Mikä tuossa nyt meni väärin?
 
Vittu että sieppaa kyllä lukea kommentteja täällä. Vai että on 10km/h alle maksiminopeusrajotuksen ajavat kehareita, paikka ei kuuluis ratin taakse ja oletettavaa olisi että kaikki ajaa lainvastaista ylinopeutta?
Vetäkääpä peilit niiden elitististen nassujenne eteen ja kattelkaa tovi.

Tiet ei oo mitään vitun bensalenkkareiden valtakuntaa, jonne ei muka ois mitään asiaa jos ei osaa vetää ns. vitun täysii. Vaan ne on ihan kaikelle kansalle tarkotettuja siirtymäväyliä, jossa ajoluvan saaneet ihmiset voivat suorittaa siirtymiä liikennesääntöjen mukaan. Ensiarvoinen huomioitava asia liikenteessä on turvallisuus ja toissijasena tulee ehkä jonkun vitun oman elämän Kimi Räikkösen kaks minuuttia matka-ajassa. Voisitte vitun 'keharit' takoa sen aika helvetin syvälle kalloonne.

Liikenteessä on aika todella kirjava valikoima eri kokemustason kuskeja, eri suorituskyvyn autoja, eri ajanhallintakykyä omaavia tyyppejä ja varsinkin noiden kombinaatioita. KAIKKI nuo ihan vitun yhtäläisellä oikeudella siellä tiellä liikenteessä. Se nopeusrajoituskyltti ei ole mikään pakkonopeusmäärite, se on MAKSIMInopeusrajoitus kyseiselle tienpätkälle. Sitä ei ole pakko ajaa. Poliisi kyllä puuttuu huomattavaa alinopeutta ajaviin niiden ollessa turvallisuusriski, mutta joku helvetin 10km/h ei sitä todellakaan ole.

Sen sijaan mikä on turvallisuusriski, niin te ylinopeutta ajavat kusipäät.
Arvaattekin varmaan mikä syy ylikorostuu usein kuolemaan johtavissa liikenneonnettomuuksissa päihteiden ohella? Jokainen niistä on lähtökohtasesti aivan vitun turha. Samalla voitte miettiä, että kuinka usein syyksi kirjataan joku helvetin alinopeus.
Muutama sata tonnia on tullu varmaan elämässä ajeltua, enkä ole kertaakaan elämässä nähnyt vaaratilannetta sen takia että joku ajaa lievää "alinopeutta", vaikka moisia kuskeja on tullutkin nähtyä. Sen sijaan joka ikinen vaaratilanne on liittynyt teihin kyrpiin, jotka posotatte selkeästi nopeusrajotusta korkeampaa vauhtia. Ite ajelen rajotusten mukaan, mutta silti teitä spedejä aina ilmaantuu perseeseen nuohoamaan ja suorittamaan ihan vitun olemattomien turvavälien manööveriohituksia, missä useinkin kävis huonosti ellei ite reagois normaalista maksiminopeusajosta limitterillä. Teidän kyrpien takia tuolla liikenteessä saa oikeasti pelätä, vaikka mitään epäluottamusta omiin ajotaitoihin ei ole.

Sit saa tulla tänne lukemaan, että kuinka sääntöjä noudattavat lainkuuliaiset kansalaiset on kehareita ja pitäis bannata ratin takaa? Vetäkääs ny vittu päähänne ja harkitkaa ehkä pientä asennemuutosta.
Varmaan se ottaa hermoon jos ei kyvyt riitä. Siitä huolimatta pitäisi osata olla kohtelias, erityisesti liikenteessä.
 
Olisiko kenties tästä saanut hieman eri kuvan tapahtumista:



Ei tuossa mitään ongelmaa ole jos ajat paikatulla renkaalla joka pitää ilmaa. Jostain syystä muutama viesti sitten ei vielä pitänyt ja joku selittämätön asia sai sinut ajamaan paljon normaalia hitaammin täysin toimivalla renkaalla. Mikä tuossa nyt meni väärin?
Paikattu rengas ei ole täysin toimiva, se on väliaikainen korjaus, jossa rajoitetaan suurinta nopeutta. Pullon kyljessä on yleensä mainittu maksimi 50-80 km/h. Ainakin ensimmäiset 10km monesti tuohon viiteenkymppiin.
 
Joko tämä Ilta-Sanomien juttu kaahariohittajasta videokuvan kera on ollut täällä? Joo, ohittaja teki väärin, mutta eipä ohitettukaan tainnut helpottaa ohittamista, kun videolla ohitettavan nopeus nousi koko ajan tasaisesti ylöspäin.

Joo, kyllä tuossa näkee selvästi että ohitus oli kyllä huomattu jo etukäteen kun sen aikana piti tahallaan kiihdyttää. Mielipuolinen ohitus on toki isompi rike kuin pelkkään nusukiihdytykseen rajoittuva ohituksen estoyritys, mutta samaan aikaan voidaan sanoa että paska ohitus voi selittyä pelkällä typeryydellä. Ohituksen estäminen on aina ilkivaltaista eikä kukaan voi väittää ettei tietäisi sitä kielletyksi.
 
Joo, kyllä tuossa näkee selvästi että ohitus oli kyllä huomattu jo etukäteen kun sen aikana piti tahallaan kiihdyttää. Mielipuolinen ohitus on toki isompi rike kuin pelkkään nusukiihdytykseen rajoittuva ohituksen estoyritys, mutta samaan aikaan voidaan sanoa että paska ohitus voi selittyä pelkällä typeryydellä. Ohituksen estäminen on aina ilkivaltaista eikä kukaan voi väittää ettei tietäisi sitä kielletyksi.

Mielestäni (jo aloitetun) ohituksen haittaaminen on kyllä niitä isompia/törkeimpiä rikkeitä mitä liikenteessä voi tehdä, jos ei lasketa suoraan pääleajoa/tahallaan törmäämistä.

Siinä oikeasti tahallisesti vaarannetaan toisen henkeä.


Ja jos taas ei oikeasti huomaa että joku on tulossa ohi - on havainnontikyky sillä tasolla, että asiaa auton rattiin ei pitäisi olla.
 
Mielestäni (jo aloitetun) ohituksen haittaaminen on kyllä niitä isompia/törkeimpiä rikkeitä mitä liikenteessä voi tehdä, jos ei lasketa suoraan pääleajoa/tahallaan törmäämistä.
En ole lainkaan eri mieltä. Mielipuolinen sokea ohittaminen kuuluu tosin samaan joukkoon.

Jos nyt tuosta yhdestä tapauksesta pitää tarkemmin analysoida, niin päin vittua ohittaminen tapahtui skaalan härskimmän pään tapaan, ohituksen estely aika miedosti.
 
Ajelin taas pitkän matkaa tuollaista ohituskaista tietä.
Vaimon kanssa ihmeteltiin oikein olan takaa. Miten tämä on mahdollista? Kaveri ja näitä oli joka ohituskaistan kohdalle oma, kerää kunnon jonon taakseen ajamalla mittarin tasan 80 km/h. Alkaa ohituskaista, niin 100km/h et tahdo päästä ohi. Nostan hädissäni 110km/h ja rukoilen, ettei ole tutkaa, kun tuo syö lompakkoa, mutta ei sentään vie korttia.

Nuo ohituskaistatiet on kyllä täysin sopimattomat Suomalaisille luonteen piirteille. Pitäisi lailla kieltää. Kaiteen erottama nelikaistatie pakolliseksi näillä nykyisille luonnottomille teille. Ei edes paljon vaatisi.

Ohituskaistat ovat kustannustehokkain ja hyvä keino sujuvoittaa liikennettä esimerkiksi mutkateiden vaarasuomessa. Toimivaksi nuo saataisiin laittamalla kamerat tai pari jokaiselle ohituspätkälle. Joskus Porin suunnilla poliisit tutkasivat ohituskaitsteillä ruuhka-aikaan. Siinä oli tosi helppo vetää koko pitkästä letkasta ohi 110 kmh gps:llä vakkarissa.

Poliisi alkaa sakottamaan vasta 11 km/h tai tätä ylemmistä nopeuksista. Tutkaajat käytännössä huomattavasti korkeammista. Ohitukselle ei kamerasta ole siis mitään haittaa.

Letkaa 5-10 km/h alle rajoitusten kerryttävä tyhmemmän kansanosan edustaja ei sakkorajoista keskimäärin ymmärrä. Kamera ohituspätkällä estää juuri parhaiten tuollaisten pataluhtien kiihdyttely-yritykset. Kuten ylläolevasta keskustelusta voi päätellä, ei niiden täytteen poistamiseen liikenteessä keinoja löydy, mutta niiden hallitsemiseen jotain vielä olisi.
 
En ole lainkaan eri mieltä. Mielipuolinen sokea ohittaminen kuuluu tosin samaan joukkoon.

Jos nyt tuosta yhdestä tapauksesta pitää tarkemmin analysoida, niin päin vittua ohittaminen tapahtui skaalan härskimmän pään tapaan, ohituksen estely aika miedosti.
Tuosta tapauksesta olisi kiva nähdä kuvaajan autosta pidempi pätkä, mutta epäilen että tämä kuvaaja on juuri sellainen perus toyota kuski joka ajaa kympin alle joka paikassa ja toimii liikenteessä kotipoliisina ja ei itse näe omassa käytöksessä mitään vikaa...

Haastattelussa mainitsee monta kertaa ettei ole kiire mihinkään, silti nopeus nousee 72->86?! Myös lopussa kun ohittanut auto kääntyy pois ja kuvaaja oikein nauraa kun hyöty oli monta sekunttia niin kappas, nopeus on 80km/h eli tahallaan ajanut kovempaa kuin aikaisemmin 72 että pääsee vähän mieltään osoittamaan ja todistamaan että ohituksesta ei ollut mitään hyötyä.

En mä esimerkiksi ohita sen takia että saisin ajaa ylinopeutta, ohitan sen takia että saan ajaa vakkarilla sitä omaa tasaista nopeutta. 90% tuolla liikenteessä olevista ei osaa ajaa tasaisesti vaan ylämäessä vauhti hyytyy ja alamäessä mennään 20km/h ylinopeutta, sellaisen perässä on tosi vittumainen ajaa.
 
Tämä nopeuden seilaaminen on vittumaista. Eilen taas kehä kolmosella Tikkurilan suuntaan Petikon ja Tuupakan välillä nopeus heitteli auton adaptiivisen vakkarin mukaan 68-90 välillä samalla kaistalla ennenkuin kyllästyin siihen pumppaamiseen ja ajoin ohi ja jatkoin vakkarilla 88 mittarissa.
 
En lähtisi noista nopeuden vaihteluista vielä tekemään sitä johtopäätöstä, että tarkoituksena olisi ollut vaikeuttaa ohitusta. Todennäköisesti ei edes ollut tietoinen ohittajasta ennenkuin suhahti ohi. Kyllä kuljettajan täytyy katse pitää edessä, eikä reaaliajassa seurata mitä takana tapahtuu.
 
En lähtisi noista nopeuden vaihteluista vielä tekemään sitä johtopäätöstä, että tarkoituksena olisi ollut vaikeuttaa ohitusta. Todennäköisesti ei edes ollut tietoinen ohittajasta ennenkuin suhahti ohi. Kyllä kuljettajan täytyy katse pitää edessä, eikä reaaliajassa seurata mitä takana tapahtuu.

Kyllä mulle autokoulussa opetettiin että on yhtä tärkeää seurata peilejä kuin katsoa eteenpäin, jotta tiedät mitä ympärillä tapahtuu.
 
Aika hankala se ohittajaa on missata auton lähellä, jos peilit on säädetty oikein. Väkisinhän sen liikkeen näkee sivusilmällä :think: Eipä se tuohon olisi muuta vaikuttanut kuin ehkä muutaman metrin tuonut jarrulla lisää tilaa ohittajalle.

Maanteillä olen ihmetellyt noita ajokaistasta katsottuna oikealle kaartavia pätkiä, joissa ei välttämättä ole viivoitusta kieltämästä ohitusta. Varsinkin just tuollaisen kärryllisen vehkeen ohittaminen jättää jäätävän aukon näkyvyyteen. Vastakkaisesta suunnasta tullessa tuollainen ohituspaikka on tietysti mitä mainioin, kun näkyvyyttä riittää. Esim. tässä on hyvä ohittaa Rauman suuntaan, Turun suuntaan näkyvyys paikoittain ihan nolla.
 
Screenshot_20230211_112448_Maps.jpg


Punainen ympyrä kolmio, sininen auto ajoi suoraan ja keltainen auto tuli vilkun kanssa ja kops.

Sinisen auton vika koska kolmion vaikutus on edessä näkyvällä tien osuudella vielä voimassa oli poliisin virallinen tuomio.
Oon ehkä vähän myöhässä tässä, mutta asia herätteli aika paljon keskustelua, joten ajattelin että voisin ihan käytännön selvitystyöstä asiaan liittyen. Asia käsiteltiin ensin vanhan tieliikennelain aikaan ja tämän jälkeen uuden tieliikennelain aikaan ely-keskuksen, liikenne- ja viestintäministeriön sekä traficomin kautta jonka lisäksi asiassa tarkasteltiin väyläviraston ohjeistusta liikennemerkkien käytöstä. Lopulta tämä teeveestäkin tuttu Jussi Pohjonen traficomilta soitti minulle. Oma ongelmani tapahtui siis kehä 1 vallikalliosta kohti leppävaaraa tulevalla tunneliin vievällä liittymäkaistalla, jossa ylhäällä on kärkikolmio ja kaistanvaihtaja meinasi tulla kylkeen.

Kärkikolmio on voimassa risteysalueella ja kuvankin esimerkin kaltaisissa paikoissa, joissa kolmion takaa tuleva liittymäkaista yhdistyy tiehen on tuo sulkuviiva maalattu tarkoituksella rajaamaan tuota risteysaluetta. Vastaus jonka sain oli yksiselitteisesti se, että viimekädessä kaistaa vaihtavalla ei ole mitään päälleajo-oikeutta kärkikolmiosta riippumatta, vaan kaistanvaihtajalla on tieliikennelaissa selvästi ilmoitettu väistämisvelvollisuus, jolloin tuollaisessa paikassa kärkikolmio ei tee omaa kaistaa jatkavaa autoilijaa väistämisvelvolliseksi. Mulla on tämä asia sähköpostissa kirjallisena keskusteluna eri tahojen kanssa käytynä eikä poliisi voi tuollaisessa tilanteessa mitään lainvastaista lausua. Itseasiassa oma vääntöni alkoi yhteydenotolla poliisiin, jonka vastaus oli tyyliä: "kyllä oikeus sitten ratkaisee syyllisen ja syyttömän" jonka jälkeen edistin asian selvitystyötä ja sain epäselviä vastauksia ensin myös muilta tahoilta. Ilmoitin tämän jälkeen, että koska tienliikennelaissa on myös selonottovelvollisuus kirjattuna, ettei autoilija voi vedota asioissa tietämättömyyteensä, niin tällöin asiaan on saatava yksiselitteinen vastaus.

Noh, kaikki saavat vääntää asiaa miten haluavat, mutta oma keissini ei perustu mutu-tuntumaan vaan käytännön selvitystyöhön. Kärkikolmion sijoitteluhan ei perinteisesti edes ollut tieliikennelain mukaan mitenkään perusteltua liittymäkaistoille jne, sillä kyseessä ei ole risteys, etenkään, jos kaistat jatkuvat omina kaistoinaan. Tuossa esimerkkikuvan paikassakin (paikka itselläni tiedossa, sillä asuin joskus lähistöllä) ei kärkikolmio ole suinkaan edes tarkoitettu poikittaisen liikenteen kaistanvaihdon väistämisvelvollisuuden kumoamiseen, vaan palauttamaan kevyen liikenteen käyttäjien selkeä etu-ajo oikeus, sillä normaalissa risteyksessä saapuvan auton tulosuuntaan liikkuva kevyt liikenne ylittäisi ajoväylän ja auto kääntyisi pyörätienjatkeen yli ja nyt kun autoille on tehty "ohituskaista" tuonne kaksikaistaiselle osuudelle, niin saadaan sama ajojärjestys kevytliikenne etuajo-oikeutettuna.
 
Oon ehkä vähän myöhässä tässä, mutta asia herätteli aika paljon keskustelua, joten ajattelin että voisin ihan käytännön selvitystyöstä asiaan liittyen. Asia käsiteltiin ensin vanhan tieliikennelain aikaan ja tämän jälkeen uuden tieliikennelain aikaan ely-keskuksen, liikenne- ja viestintäministeriön sekä traficomin kautta jonka lisäksi asiassa tarkasteltiin väyläviraston ohjeistusta liikennemerkkien käytöstä. Lopulta tämä teeveestäkin tuttu Jussi Pohjonen traficomilta soitti minulle. Oma ongelmani tapahtui siis kehä 1 vallikalliosta kohti leppävaaraa tulevalla tunneliin vievällä liittymäkaistalla, jossa ylhäällä on kärkikolmio ja kaistanvaihtaja meinasi tulla kylkeen.

Kärkikolmio on voimassa risteysalueella ja kuvankin esimerkin kaltaisissa paikoissa, joissa kolmion takaa tuleva liittymäkaista yhdistyy tiehen on tuo sulkuviiva maalattu tarkoituksella rajaamaan tuota risteysaluetta. Vastaus jonka sain oli yksiselitteisesti se, että viimekädessä kaistaa vaihtavalla ei ole mitään päälleajo-oikeutta kärkikolmiosta riippumatta, vaan kaistanvaihtajalla on tieliikennelaissa selvästi ilmoitettu väistämisvelvollisuus, jolloin tuollaisessa paikassa kärkikolmio ei tee omaa kaistaa jatkavaa autoilijaa väistämisvelvolliseksi. Mulla on tämä asia sähköpostissa kirjallisena keskusteluna eri tahojen kanssa käytynä eikä poliisi voi tuollaisessa tilanteessa mitään lainvastaista lausua. Itseasiassa oma vääntöni alkoi yhteydenotolla poliisiin, jonka vastaus oli tyyliä: "kyllä oikeus sitten ratkaisee syyllisen ja syyttömän" jonka jälkeen edistin asian selvitystyötä ja sain epäselviä vastauksia ensin myös muilta tahoilta. Ilmoitin tämän jälkeen, että koska tienliikennelaissa on myös selonottovelvollisuus kirjattuna, ettei autoilija voi vedota asioissa tietämättömyyteensä, niin tällöin asiaan on saatava yksiselitteinen vastaus.

Noh, kaikki saavat vääntää asiaa miten haluavat, mutta oma keissini ei perustu mutu-tuntumaan vaan käytännön selvitystyöhön. Kärkikolmion sijoitteluhan ei perinteisesti edes ollut tieliikennelain mukaan mitenkään perusteltua liittymäkaistoille jne, sillä kyseessä ei ole risteys, etenkään, jos kaistat jatkuvat omina kaistoinaan. Tuossa esimerkkikuvan paikassakin (paikka itselläni tiedossa, sillä asuin joskus lähistöllä) ei kärkikolmio ole suinkaan edes tarkoitettu poikittaisen liikenteen kaistanvaihdon väistämisvelvollisuuden kumoamiseen, vaan palauttamaan kevyen liikenteen käyttäjien selkeä etu-ajo oikeus, sillä normaalissa risteyksessä saapuvan auton tulosuuntaan liikkuva kevyt liikenne ylittäisi ajoväylän ja auto kääntyisi pyörätienjatkeen yli ja nyt kun autoille on tehty "ohituskaista" tuonne kaksikaistaiselle osuudelle, niin saadaan sama ajojärjestys kevytliikenne etuajo-oikeutettuna.

Laitahan se dokumentti jakoon missä näin sanotaan niin laitan hanskalokeroon talteen...
 
Laitahan se dokumentti jakoon missä näin sanotaan niin laitan hanskalokeroon talteen...

Liikenneviraston ohjeistuksen mukaan kärkikolmiota ei pitäisi rampilla olla lainkaan, jos se aloittaa uuden kaistan, joka jatkuu seuraavaan liittymään saakka. Tällöin myös sulkuviivan kaistojen välissä pitäisi jatkua vähintään 30 metriä siitä, kun kaistat jo muuten ovat fyysisesti rinnakkain.

Joka tapauksessa kaistanvaihtaja on aina osaltaan väistämisvelvollinen eli vaikka rampilla olisi kärkikolmio, se ei tarkoita, että päätien suunnassa kaistanvaihtajalla olisi minkäänlaista päälleajo-oikeutta kärkikolmion takaa saapuneen suhteen.

Uudenmaan ELY-keskus arvioi tämän sulkuviivan pidentämistarpeen ennen kärkikolmion poistoa. Kyseessä on erittäin vilkasliikenteisen tunnelin suuaukko, jolloin muutokset vaativat erityistä harkintaa. Uudenmaan ELY-keskus tekee mahdolliset muutokset talven jälkeen, kun tiemerkintöjä on taas mahdollista tehdä.

Ystävällisin terveisin, Arja

Liikenteen asiakaspalvelu

Tuossa on elykeskukselta lopulta saamani viesti koskien tuota lepuskin tunnelin keissiä. En näe oleellista eroa tuonne esiin otettuun esimerkkiin, sillä kummassakin tapauksessa tullaan kolmion takaa omalle kaistalleen.
 
Vuosia (5-7v??? sitten) sitten TM selvitteli asiaa myöskin noita kaikkia mahdollisia virastoja sis. liikenneministeriö myöden käyttäen tätä paikkaa esimerkkinä: Google Maps
Silloin lopputulos oli että oikeaa tulija väistää vasemmalta->oikealle menevää (koska kolmio) ja väittäisin että silloin useita vuosia sitten tuo sulkuviiva alue ei ollut noin iso kuin nyt vaan kaistat "yhdistyivät" heti ja tämä oli se selvitystyön "hedelmä" eli ELY lienee tuossakin käynyt maalisutinsa kanssa selvittelyn jälkeen.

Tuo sinunkin saamasi 30m viittaa vahvasti siihen että jos kolmio löytyy niin väistämisvelvollisuus päättyy vasta risteyksen jälkeen ja he ovat päätyneet käyttämään 30m sulkua jotta risteys olisi "varmasti päättynyt"... Eli tulkinta on pitkälle sama kuin mihin TM päätyi vuosia sitten. Lätinät "ei saa ajaa päälle" kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kolmion käyttö on about täysin retardia ja aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa liittyjälle, kolmio lienee laitettu osin sen takia että jos talvella kaista aurataan umpeen niin "kaistat eivät lähde kaartamaan" vaan se kolmion takaa tuleva kaista on 'poikki' ja väistään joutuu, mutta täysin hullu perustelu tämäkin on ja jotenkin muuten ko. tilanne lainsäädännössä pitää pystyä kattamaan.

Huomaa nyt samalla että sinäkään eikä nuo virastot sitä lakia lopulta tulkitse. Asia käy hyvin ilmi tuosta 30metristä, kukaan taho ei Suomessa tiedä kuinka pitkälle risteysalue jatkuu, KO:n päätökseen mukaan oliko se nyt 12m vai 8m päässä tiestä ollut kelvi kuului tiehen ja kääntyvä väistää, mutta kukaan ei tiedä mikä on tilanne jos kelvi on 15m, 25m, 40m päässä, näihin sitten liikennevirasto kehittelee omia ohjeitaan (kelviä ei rakenneta tuollaisen oudon matkan päähän, jos rakennetaan niin löydään autoille toinen kolmio ennen kelviä jne) ja näin pyritään pesemään omia käsiä epäselvän lain aiheuttamista hässäköistä kun kukaan ei tiedä varmaksi mikä on lopputulos.
 
Viimeksi muokattu:
Ohituskaistat ovat kustannustehokkain ja hyvä keino sujuvoittaa liikennettä esimerkiksi mutkateiden vaarasuomessa. Toimivaksi nuo saataisiin laittamalla kamerat tai pari jokaiselle ohituspätkälle. Joskus Porin suunnilla poliisit tutkasivat ohituskaitsteillä ruuhka-aikaan. Siinä oli tosi helppo vetää koko pitkästä letkasta ohi 110 kmh gps:llä vakkarissa.

Poliisi alkaa sakottamaan vasta 11 km/h tai tätä ylemmistä nopeuksista. Tutkaajat käytännössä huomattavasti korkeammista. Ohitukselle ei kamerasta ole siis mitään haittaa.

Letkaa 5-10 km/h alle rajoitusten kerryttävä tyhmemmän kansanosan edustaja ei sakkorajoista keskimäärin ymmärrä. Kamera ohituspätkällä estää juuri parhaiten tuollaisten pataluhtien kiihdyttely-yritykset. Kuten ylläolevasta keskustelusta voi päätellä, ei niiden täytteen poistamiseen liikenteessä keinoja löydy, mutta niiden hallitsemiseen jotain vielä olisi.
Paitsi, että ohituskaistojakaan ei voi poliisien vähäisen määrän takia tehdä ilman keskikaiteita. Ajeleppa joskus viikonloppuiltana tai -yönä Jyväskylästä Ouluun. Väki vetää väärään suuntaan niitä kaistoja.
 
Päteekö tämä mielestäsi myös taajamissa?
Taajamissahan tuo homma on ihan 1x2 mitä siellä taulussa lukee. Välillä mennään nelikaistaisella risteyksettömällä pätkällä 40 km/h, toisessa ajetaan 60 km/h ja vaaranpaikkoja vaikka millä mitalla. Ilmeisesti paikalliset tekijät saavat päättää näistä, kun vaihtelu on suurta. Vai liekö sitten kyse siitä, että joku ei ole vuosikymmenten aikana jaksanut päivitellä uusiin säädöksiin ja nopeuksiin.
 
Taajamissahan tuo homma on ihan 1x2 mitä siellä taulussa lukee. Välillä mennään nelikaistaisella risteyksettömällä pätkällä 40 km/h, toisessa ajetaan 60 km/h ja vaaranpaikkoja vaikka millä mitalla. Ilmeisesti paikalliset tekijät saavat päättää näistä, kun vaihtelu on suurta. Vai liekö sitten kyse siitä, että joku ei ole vuosikymmenten aikana jaksanut päivitellä uusiin säädöksiin ja nopeuksiin.
Ainakin täällä isolla kylällä nuo rajoitukset on mielestäni suht johdonmukaisia. 30km/h aluerajoitus on yleinen pienillä asunkaduilla ja isommillakin jos on tasa-arvoisia risteyksia, paljon suojateitä ja koulu/päiväkoti lähistöllä. Toki mailma näyttää monesti ratin takaa ihan erilaiselta, kuin tennarit jalassa.

Jotta ei mene ihan ohi aiheen, niin henk.koht. eniten kanssa-autoilijoissa vituttaa se pumppaaminen. Miten voi olla niin helvetin vaikeaa pitää se ajonopeus ede suht tasaisena, etenkin kun vakkari alkaa olla jo vakio varuste.

Toinen on suojatien eteen pönöttämään jäävät jalankulkijat, tosin heitä on vähän vaikea siitä syyttää, kun katselee tuota kanssa-autoilijoiden liikennekäyttäytymistä ja tilannenopeuksia. Silti voisi sen verran olla pelisilmää, että kun näkee että se suojatietä lähestyvä auto alkaa jo hidastaa ja on selkeästi nähnyt sen jalankulkijan, niin uskaltautuu ylittämään sitä suojatietä. Tosin osa varmaan pitää itseään niin helvetin tärkeinä ihmisinä, että koko mailman tuleekin pysähtyä, kun he tulevat.
 
Ainakin täällä isolla kylällä nuo rajoitukset on mielestäni suht johdonmukaisia. 30km/h aluerajoitus on yleinen pienillä asunkaduilla ja isommillakin jos on tasa-arvoisia risteyksia, paljon suojateitä ja koulu/päiväkoti lähistöllä. Toki mailma näyttää monesti ratin takaa ihan erilaiselta, kuin tennarit jalassa.
Ajan suht paljon eri kaupungeissa ja aluella, joten siinä on tullut vastaan aika voimakastakin vaihtelua tulkinnoissa. Rapauttaa kummasti porukan nopeusrajoituksen arvostusta, kun täysin turhassa paikassa on naurettavan alhainen rajoitus. Jää ne aidot vaaran paikat sitten huomaamatta, kun on tasapaksua yleisaluetta koko homma. Yleisrajoitusalueet ovat varmaan halvempia toteuttaa ja ylläpitää kuin tosissaan järkevät ja kohdennetut rajoitukset. Samaa osastoa kuin pysäköintirajoitusten esittäminen jossain hevon kuusessa kilometrin päässä.
 
Kyllähän tässä ohittaja valitsi ohitushetken huonosti, mutta ohitetun kommentit puhelimessa kertoo kyllä miten kartalla hän on liikenteestä.

"Yhtäkkiä ilmestyi keulan eteen", kukaan ei yhtäkkiä vaan ilmesty takaa keulan eteen jos yhtään katselee peileihin.
"Piti päästä ohi yhden kärryn ohi", no tämähän se on se järkevin hetki ohittaa, kun edessä menee vain yksi hitaampi ajoneuvo ja siitä pääsee yhdellä ohituksella eroon.

Lisäksi tosiaan kiihdytys 72->80km/h kesti ensin lähes 20s, sitten kun ohittaja ilmesyi yllättäen eteen niin nopeus nousi 80->85km/h neljässä sekunnissa.

Kyl nää kojelautakamerahermannit on lähtökohtaisesti juuri sitä tiettyä taloyhtiön / naapuruston kotipoliisi-kyttääjäsakkia. Mielenkiintoa, sisältöä, mielekästä ajankäyttöä muuten tyhjään elämään tuo se, että pääsee kyttäilemään sekä taltioimaan muiden virheitä. Ja samaan aikaan itse ei tehdä missään mitään virheitä, määritetään "oikea" ylinopeus tietyissä paikoissa, vaikkapa ohistuskaistoilla ym ym. Näille vuoden kohokohta on saada spämmättyä jokin kojelautakameran videopätkä uutissivustolle.

Nopeuden noston lisäksi kannattaa katsoa sitä videon hidastettua osuutta tarkkaan, kiihdyttämisen lisäksi tää kojelautakamerahermanni jopa antaa oman autonsa valua keskemmälle tietä heti kun näkee että joku on tulossa ohitse. Sen sijaan että antaisi tilaa ohjaamalla oikealle. Ei paljoa, mutta kuitenkin. En pysty timestamppia linkkaamaan, koska iltapaskasivuston video, jostain 0:45 alkaen jos tarkkaan katsoo.
 
Keskinopeuskamerat kun vaan saataisiin Suomeen, kuten Norjassa, niin suurin kusipäisyys liikenteessä varmasti jäisi pois. Ei estä hitaamman ohittamista, mutta asennevamma alkaa nopeasti käymään lompakon päälle. Palsternakka nysväilee kaiken muun kanssa kuin toimivien ratkaisujen.
 
Kyllähän tässä ohittaja valitsi ohitushetken huonosti, mutta ohitetun kommentit puhelimessa kertoo kyllä miten kartalla hän on liikenteestä.

"Yhtäkkiä ilmestyi keulan eteen", kukaan ei yhtäkkiä vaan ilmesty takaa keulan eteen jos yhtään katselee peileihin.
"Piti päästä ohi yhden kärryn ohi", no tämähän se on se järkevin hetki ohittaa, kun edessä menee vain yksi hitaampi ajoneuvo ja siitä pääsee yhdellä ohituksella eroon.

Lisäksi tosiaan kiihdytys 72->80km/h kesti ensin lähes 20s, sitten kun ohittaja ilmesyi yllättäen eteen niin nopeus nousi 80->85km/h neljässä sekunnissa.
Jos uskotaan tarinaan, tai siis lähestytään kerrotun mukaan, niin kärry kuski on ajellut liikenteen mukaan, videosta ei voi suoraan sanoa etteikö se olisi mahdollista, nopeuden vaihtelu siis liikennevirran mukaan.

Ohitettava tarinan mukaan tuli yllättäen, eli siis havaitsi liian myöhään, se toki mahdollista jos takana ei tapahdu mitään mielenkiintoista niin reaktioaika takana/sivusta tuleviin tapahtumiin voi olla huomattavasti pidempi kuin edestä satametriä ja kauempana olevia tapahtuamia. Vastaantuliatkaan , joilla parempi näkymä, eivät kovinkaan aikaisin reakoineet.

Jos ohittaja ei ole antannut ajoissa merkkiä aikeistaan, niin yllärrihän se voi olla, vielä isompi jos ohitus tapahtuu paikassa missä ei sellaista edes voi odottaa.

Voidaan toki keksi ihan oma tarina, ohittaja tehnyt aikeensa näkyväksi, mm vilkuttanut ajoissa ja kärrykuskilla 10s aikaa havaita ja ymmärtää aikeet ja kärrykuski ei ole varoittanut ymmärettävästi vastaantulijoista, yrittänyt kiihdyttää, joko helpottaakseen ohituksen keskeytystä, tai estääkseen. Mutta se ei nyt oikein mene yksiin tarinan kanssa

Se miksi ohittaja ei keskeyttänyt ohitusta on mysteeri, kaarre sen verran loiva että olisi luullut näkevän vastaantulijat ajoissa, Jutussa haastateltu poliisi viestitti että joilla on vain pakonomainen tarve ohittaa kärrykuskit, eli tahallinen.
 
...
Tuo sinunkin saamasi 30m viittaa vahvasti siihen että jos kolmio löytyy niin väistämisvelvollisuus päättyy vasta risteyksen jälkeen ja he ovat päätyneet käyttämään 30m sulkua jotta risteys olisi "varmasti päättynyt"... E....
Jossain liikenne ketjussa joku avasi tuota ajoneuvo yhdistelmän pituuden pohjalta, muistaakseni viittasi johonkin oikeuden päätökseen. Päätös oli sen verran vanha että sen jälkeen tullut pidempiä yhdistelmiä, muistelen että kolmion takaa kannattaa ottaa varman päälle, eikä jumittua vanhoihin mittoihin. Hataramieluva oliko kirjoitus ennen vai jälkeen tuoreimman ison laki päivityksen.

Ketjussa aimmin joku postasi piiroksen missä kolmion takaa oli ajettu kaistan vaihtajan perään, jos kaistan vaihtaja oli asiallisesti aikeensa ilmaissut, niin saahan siinä peräänajaja selitellä itsensä vapaaksi vuolaasti oli kolmio tai ei.

Monessa paikkaa voisi toimia toisin päin paremmin, liittyvä, oikealta kaartaen tulia ilman kolmiota ja suoraan ajavat sitten väisteli niitä. Ajatus se että suoraan ajajan on paljon helpompi havainnoida ja sovittaa itsensä liittyvien väliin, kuin toisin päin. Jos siis liittymä missä liikennevirtojen kannalta homma toimisi.
 
Kyl nää kojelautakamerahermannit on lähtökohtaisesti juuri sitä tiettyä taloyhtiön / naapuruston kotipoliisi-kyttääjäsakkia.
Niin, kun tarkoitetaan keltaisen lehdistön vasikoita ja "sisällöntuottajia". Moisen laitteen käyttö sen sijaan alkaa olla liki tarpeellista. Itse olen välttänyt siitä syystä, että pelkään houkuttelevani rosvon. Joko joku kusituppo luulee sitä varastamisen arvoiseksi ja paskoo kaksi ikkunaa tai sitten pelkää tulleensa nähdyksi varastaessaan viereisestä autosta 30 euron lisävaloa.
 
Aika monesti nämä videot tuppaa loppumaan tai alkamaan väärästä kohtaa. Tässäkin ohitusvideossa olisi kiva nähdä mitä tapahtui 30 sekunnin aikana ennen videon aloitusta. Ihan aitoja hulluja on liikenteeessä, mutta suurimmalla osalla on sentään joku laukaiseva tekijä siihen tekemiseen.
 
Aika monesti nämä videot tuppaa loppumaan tai alkamaan väärästä kohtaa. Tässäkin ohitusvideossa olisi kiva nähdä mitä tapahtui 30 sekunnin aikana ennen videon aloitusta. Ihan aitoja hulluja on liikenteeessä, mutta suurimmalla osalla on sentään joku laukaiseva tekijä siihen tekemiseen.
Tämä...
 
Ainakin täällä isolla kylällä nuo rajoitukset on mielestäni suht johdonmukaisia. 30km/h aluerajoitus on yleinen pienillä asunkaduilla ja isommillakin jos on tasa-arvoisia risteyksia, paljon suojateitä ja koulu/päiväkoti lähistöllä. Toki mailma näyttää monesti ratin takaa ihan erilaiselta, kuin tennarit jalassa.

Jotta ei mene ihan ohi aiheen, niin henk.koht. eniten kanssa-autoilijoissa vituttaa se pumppaaminen. Miten voi olla niin helvetin vaikeaa pitää se ajonopeus ede suht tasaisena, etenkin kun vakkari alkaa olla jo vakio varuste.

Toinen on suojatien eteen pönöttämään jäävät jalankulkijat, tosin heitä on vähän vaikea siitä syyttää, kun katselee tuota kanssa-autoilijoiden liikennekäyttäytymistä ja tilannenopeuksia. Silti voisi sen verran olla pelisilmää, että kun näkee että se suojatietä lähestyvä auto alkaa jo hidastaa ja on selkeästi nähnyt sen jalankulkijan, niin uskaltautuu ylittämään sitä suojatietä. Tosin osa varmaan pitää itseään niin helvetin tärkeinä ihmisinä, että koko mailman tuleekin pysähtyä, kun he tulevat.

Eniten vitutusta/vaaratilanteita kaupunkiliiikenteessä aiheuttaa autoilijat jotka päästävät pyöräilijöitä suojateillä menemään. Tämä saa tietämättömällä aikaan illuusion että auton tulee väistää pyörää, eteenkin pyöräilijänä vaarallista. Usein myös aiheuttaa giljotiineja nelikaistaisilla väylillä.
 
Eniten vitutusta/vaaratilanteita kaupunkiliiikenteessä aiheuttaa autoilijat jotka päästävät pyöräilijöitä suojateillä menemään. Tämä saa tietämättömällä aikaan illuusion että auton tulee väistää pyörää, eteenkin pyöräilijänä vaarallista. Usein myös aiheuttaa giljotiineja nelikaistaisilla väylillä.

Tämä. Melkein joka aamu työmatkalla tapahtuu tässä.


Tässä siis tulen itse pyörällä kuvan suunnasta tien oikealla puolella olevaa pyörätietä ja haluan mennä suoraan tuon edessä poikittain näkyvän tien yli kuvassa hiukan kauempana oleva pyörätien jatkeen yli, ja oikealta ilman kolmiota suoraan tulevat (eli etuajo-oikeudelliset) autot alkavat hidastaa ja pysähtyä. (Ja sama sitten töistä tullesta toiseen suuntaan.)

Periaatteesta en mene pyörällä ensin yli etten opeta autoille väärää käyttäytymistä vaan viiton autoille että menkääpäs siitä ja odotan kunnes ei ole autoja tulossa.
Ja usein sen jälkeen kun kolme ekaa autoa lopulta tajuaa mennä(toinen ja kolmas auto heti ekan auton perässä), sitten neljäs auto alkaa taas hidastamaan ja pysähtymään eikä tajua mennä letkan jatkeena :facepalm:

Ja usein, jos se neljäs auto olisi tajunnut mennä heti toisen ja kolmannen perässä, olisin hyvin ehtinyt mennä sen neljännen auton jälkeen, mutta kun se nutaa siinä niin sitten risteykseen saapuu taas lisää autoja joiden edestä en ehdikään.

Ja tuossa kohdassa on nimenomaan tuollainen giljotiinipaikka, oikealta tulee kaksi kaistaa, eli jos pysähtyneen auton vierestä toista kaistaa tuleva auto ei pysähtyisikään, voisi tulla hengenlähtö jos sitä tietä lähtisin pysähtyneen auton edestä ohittamaaan.

Todella ärsyttää että nuo "ylikohteliaat idiootit" ei edes tajua sitä kuinka paljon vaaraa liikenteelle aiheuttavat. Ja että "kohteliaisuudellaan" myös vaan hidastavat minun pääsemistäni tien yli.

Tosin joskus jos esim. itselläni on kiire, sitten en jaksa odotella noita ylikohteliaiden idioottien ajamien autojen menemistä vaan hyppään pyörän selästä pois ja ylitän tien sitten taluttaen pyörää(mutta tämän teen siis tyypillisesti VAIN jos auto alkaa itse hidastamaan/pysähtymään ensin, en ala ottamaan risteystä normaalisti lähestyviltä autoilta etuajo-oikeutta itselleni vaihtamalla ylläri-ninjana jalankulkijaksi).
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Melkein joka aamu työmatkalla tapahtuu tässä.


Tässä siis tulen itse pyörällä kuvan suunnasta tien oikealla puolella olevaa pyörätietä ja haluan mennä suoraan tuon edessä poikittain näkyvän tien yli kuvassa hiukan kauempana oleva pyörätien jatkeen yli, ja oikealta ilman kolmiota suoraan tulevat (eli etuajo-oikeudelliset) autot alkavat hidastaa ja pysähtyä. (Ja sama sitten töistä tullesta toiseen suuntaan.)

Periaatteesta en mene pyörällä yli etten opeta autoille väärää käyttäytymistä vaan viiton autoille että menkääpäs siitä ja odotan kunnes ei ole autoja tulossa.
Ja usein sen jälkeen kun kolme ekaa autoa lopulta tajuaa mennä(toinen ja kolmas auto heti ekan auton perässä), sitten neljäs auto alkaa taas hidastamaan ja pysähtymään eikä tajua mennä letkan jatkeena :facepalm:

Ja usein, jos se neljäs auto olisi tajunnut mennä heti toisen ja kolmannen perässä, olisin hyvin ehtinyt mennä sen neljännen auton jälkeen, mutta kun se nutaa siinä niin sitten risteykseen saapuu taas lisää autoja joiden edestä en ehdikään.

Ja tuossa kohdassa on nimenomaan tuollainen giljotiinipaikka, oikealta tulee menee kaksi kaistaa, eli jos pysähtyneen auton vierestä toista kaistaa tuleva auto ei pysähtyisikään, voisi tulla hengenlähtö jos sitä tietä lähtisin pysähtyneen auton edestä ohittamaaan.

Todella ärsyttää että nuo "ylikohteliaat idiootit" ei edes tajua sitä kuinka paljon vaaraa liikenteelle aiheuttavat. Ja että "kohteliaisuudellaan" myös vaan hidastavat minun pääsemistäni tien yli.

Tosin joskus jos esim. itselläni on kiire, sitten en jaksa odotella noita ylikohteliaiden idioottien ajamien autojen menemistä vaan hyppään pyörän selästä pois ja ylitän tien sitten taluttaen pyörää(mutta tämän teen siis tyypillisesti VAIN jos auto alkaa itse hidastamaan/pysähtymään ensin, en ala ottamaan risteystä normaalisti lähestyviltä autoilta etuajo-oikeutta itselleni vaihtamalla ylläri-ninjana jalankulkijaksi).
Tuossa voisi toimia niinkin että jos näet autojen olevan päästämässä sinua yli, niin taluta yli ja mene ensin. Jos siis jo tiedät että muuten tulee väärinkäsityksiä.
 
Eniten vitutusta/vaaratilanteita kaupunkiliiikenteessä aiheuttaa autoilijat jotka päästävät pyöräilijöitä suojateillä menemään. Tämä saa tietämättömällä aikaan illuusion että auton tulee väistää pyörää, eteenkin pyöräilijänä vaarallista. Usein myös aiheuttaa giljotiineja nelikaistaisilla väylillä.
Tämä myös, etenkin kun suurin osa pyöräilijöistä tuntuu olevan ihan täysiä kusipäitä tai vajakkeja. Joko itsekkäästi rikotaan liikennesääntöjä ja ei kunnioiteta muita tielläliikkujia, ajellaan jalkakäytävillä jne. tai sitten ollaan niin vitun vätipäitä, että ei osata edes auttavasti niitä liikennesääntöjä ja liikennemerkkejä ja ajetaan jalkakäytävillä. Itsellä on jo niin mitta täynnä noita stadin tsygäilijöitä, että kun saa taas lukea, että joku on jäänyt auton ruhjomaksi, laitan skumpan jäihin.

Voin vaan kuvitella mikä itku ja parku siitä tulisi, jos joku alkaisi ajelemaan autolla baanalla tai pyöräteillä, mutta näiden spandex sankarien mielestä on ihan ok suhailla jalkakäytävällä, koska ei uskalla ajaa ajotiellä, pelkää että pyörät menee sporakiskojen väliin, koska ajelee tässä muutkin jne. paskaa. Niin kun nämä olisi niiden jalankulkijoiden syytä, joiden liikenneturvallisuuden vaarantavat. Tähän lisätään vielä totaalinen valvonan puute ja kaupungin rikollisen huolimaton kaupunkipyöräparkkien sijoittelu. Kuka vittu kuvittele, että on ok sijoittaa se pyöräparkki sille puolelle katua jossa ei ole pyörätietä ja on vähemmän tilaa muutenkin, noh kaupungin virkamies tietenkin. Ei perkele, että sapettaa. Ihan samaa sakkia näiden sähköpotkulautojen kanssa.

Nyt on viimeisin vitsaus ollut nämä postin kolmipyöräiset sähkömopot. Tämän vuoden aikana meinannut jo kahdesti jäädä jalkakäytävällä sellaisen alle. Eihän ne kuulu edes pyörätielle, jalkakäytävistä nyt puhumattakaan.

Pahoittelut OT:stä ja räntistä. Lopetan tästä aiheesta tähän.
 
En koe ohittamista vaikeeks, joten en tiiä. Onhan se aina kiva, jos joku sattuu olemaan kohteliaalla päällä vaikka jonkun kuorman tai ajoneuvon suorituskykyyn liittyvän hidastelun johdosta. Ei tossa nyt sen kummempaa toivetta ole muille autoilijoille. Se nyt vaan oli tollanen toteamus.
Ei edellisen viestin pitänyt olla mikään "hyökkäys". Aivan samaa mieltä. Olisi varmaan kohteliasta, mutta en lähtisi sellaista edellyttämään jos kyseessä ei ole poikkeuksellisen hitaasti etenevä ajoneuto
Joskus on sellaisia pätkiä, että juuri niiden harvojen hyvien ohituspaikkojen kohdalla tulee joku just vastaan. Ne on sellasia pätkiä, joiden kohdalla kysyisin ennemmin, että mikä siinä ohittamisessa on niin tärkeetä, että pitää ottaa niinkin iso riski.
Niimpä, näillä pätkillä niitä jonoja saattaa olla useampiakin, niin ei siinä juuri pääse matka-ajassa voittamaan, kun hetken päästä on seuraavan jonon päässä.
En tiiä onko Kiassa erityisesti jokin sellainen ominaisuus, joka ohitusta vaikeuttaisi, enkä tiedä miten rahoitusyhtiö liittyy tähän mahdolliseen ominaisuuteen, joten tähän en osaa vastata. Jos jonkin tietyn rahoitusyhtiön autoissa on tällaisia yleisesti tunnettuja ominaisuuksia, niin otan mielelläni lisätietoa vastaan.
Rio nyt tuli esimmäisenä autona mieleen, josssa on n. 80hv. Jos sen on vielä rahoituksella hankkinut, niin ehkä silloin ei ole ollut mahdollisuutta paremmin dynaamiseen ajotapaan ja ohittamiseen soveltuvan auton hankintaan. Tämä siis oli ihan vain pohdintaa mikä siinä ohittamisessa voisi olla vaikeaa. Jos joku kokee, että hitaampien pitäisi "väistää" nopeampia. Pitäisikö myös jalankulkijoiden antaa nopeammin eteneville pyöräilijöille esteetön kulku, vaikka hieman rikkoisivat sääntöjä polkemalla jalkakäytävällä:rolleyes:

Juurisyy tähän liikenteen jonoutumiseen taitaa olla liikennemäärien kasvu ja väyläverkoston heikolla tolalla oleva kehitys. Ohituskaistojen rakentaminen sinne ja tänne tuntuisi olevan vähän purkkapaikkaus tuohon liikennemäärien kasvun tuomaan ongelmaan.
 
Rio nyt tuli esimmäisenä autona mieleen, josssa on n. 80hv.
Olet ehkä käsittänyt automarkkinat hieman väärin. Tuon koko- ja hintaluokan ajoneuvoissa tosiaan on viime vuosina ollut perusmoottorien teho tuota luokkaa. Minullakin on moinen eläkeläismalli. Niissä on kuitenkin yleisesti tarjolla kalliimpia moottori- ja voimalinjapaketteja, joilla varustettuna nämä tuhannen kilon pikkuautot ovat ihan suht dynaamisia. Lisäksi kokoluokasta huolimatta useimpien inhimillisen hintaisten henkilöautomallien hitain versio on yleensä aika hidas.
 
Rio nyt tuli esimmäisenä autona mieleen, josssa on n. 80hv. Jos sen on vielä rahoituksella hankkinut, niin ehkä silloin ei ole ollut mahdollisuutta paremmin dynaamiseen ajotapaan ja ohittamiseen soveltuvan auton hankintaan. Tämä siis oli ihan vain pohdintaa mikä siinä ohittamisessa voisi olla vaikeaa. Jos joku kokee, että hitaampien pitäisi "väistää" nopeampia. Pitäisikö myös jalankulkijoiden antaa nopeammin eteneville pyöräilijöille esteetön kulku, vaikka hieman rikkoisivat sääntöjä polkemalla jalkakäytävällä:rolleyes:
Laiskalla autolla hölmöily on vaikeampaa / harrastaa "dynaamista ajotapaa". eli ehkä se vähän rahoittaa menohaluja.

Sitä en tajunnut miten rahoitusmuoto siihen vaikuttaa, rahoituksen saa monenlaiseen purkkiin, myös niihin tehokkaisiin ja joidenkin mielestä ne pahimmat tapa töhöt ajelee niillä vuokra/velkakärryillä.
 
Jos joku kokee, että hitaampien pitäisi "väistää" nopeampia. Pitäisikö myös jalankulkijoiden antaa nopeammin eteneville pyöräilijöille esteetön kulku, vaikka hieman rikkoisivat sääntöjä polkemalla jalkakäytävällä:rolleyes:
Eihän kyse ole "väistämisestä" vaan siitä, että hitaammin ajavan soisi käyttää järkeään. Jos muodostaa jonoa, niin päästää jonon menemään. Jalankulkijoihin analogia olisi se, että lauma tepastelisi koko kevyenväylän leveydeltä ja eivät tee elettäkään antaakseen tilaa pyörille. Ei tuollaista hyvällä katsottaisi. Jostain syystä auto kun tulee alle, niin samanlainen huomaavaisuus on täysin kerettiläistä.
 
Kojelautakamera kuvasi vaarallisen tilanteen Turun moottoritiellä – Valtterin autosta meinasi tulla hodari

Tähän kyllä törmää todella usein, että ei malteta edes odottaa sulkuviivan päättymistä ennen kaistan vaihtamista/liittymistä, tai vaihtoehtoisesti heti sulkuviivan päätyttyä painetaan motarille 70kmh, vaikka kiihdytyskaistaa olis vielä 200metriä.
Huh. Jos jotain olen oppinut, niin olen liikenteessä aina sillä oletuksella että paku-ukko haluaa tappaa jos ei minut, niin ainakin jonkun siellä liikenteessä. Sillä on aina jumalaton kiire, eikä se ei piittaa juurikaan liikennesäännöistä (tai mistään muustakaan). Juu tiedän, työtään vain tekevät, on aina kiire koska työnantaja on perseestä jne, mutta voi hyvän tähden niitä saa varoa kun vetelevät kuin heikkopäiset. Vaikka kuinka on kiire niin pitäisi pitää mielessä että siinä on ihmishenki aika heikoilla kun vetelee pakulla päälle. Tästä videosta taas opin että voi kristus mikä määrä noita mainosvideoita iltaroskan videoiden alussa onkaan.
 
Se ottaa kovasti pattiin kun olet menossa ympyrään ja katsot että vasemmalta on tulossa auto, mutta hän laittaakin vilkun päälle vasta kun on kääntymässä siitä ekasta pois. Jos olisi aikaisemmin laittanut vilkun niin minä olisin saanut vain mennä mutta joudun tekemään ylimääräisen pysähdyksen kun olen valmis väistämään vasemmalta tulijaa mutta ei kun se ei osaa käyttää vilkkua..turha vissiin ennakoida mitään
 
Se ottaa kovasti pattiin kun olet menossa ympyrään ja katsot että vasemmalta on tulossa auto, mutta hän laittaakin vilkun päälle vasta kun on kääntymässä siitä ekasta pois. Jos olisi aikaisemmin laittanut vilkun niin minä olisin saanut vain mennä mutta joudun tekemään ylimääräisen pysähdyksen kun olen valmis väistämään vasemmalta tulijaa mutta ei kun se ei osaa käyttää vilkkua..turha vissiin ennakoida mitään
Paikkaan puuttuvan indikaation näiden puolesta indikoimalla näille keskisormea.
 
Aamulla ajellessani kohtia Turkua, näillä paikkeilla eteen juoksi 5-6 peuran lauma. Ei siinä mitään, kyllä mä ne näin ajoissa ja hyppäsin jarrun päälle, mutta kun mun takapuskurissa oli joku kiireisempi kyttäämässä ohituspaikkaa (olihan mulla 80kmh alueella vauhtia gepsin mukaan vain 85), niin sille tuli jo oikeasti kiire saada kopperonsa pysähtymään :lol:

Ilmeisesti ihmisen pitää ajaa pari kertaa peurakolari ennen kuin oppii ajattelemaan.
 
Kojelautakamera kuvasi vaarallisen tilanteen Turun moottoritiellä – Valtterin autosta meinasi tulla hodari

Tähän kyllä törmää todella usein, että ei malteta edes odottaa sulkuviivan päättymistä ennen kaistan vaihtamista/liittymistä, tai vaihtoehtoisesti heti sulkuviivan päätyttyä painetaan motarille 70kmh, vaikka kiihdytyskaistaa olis vielä 200metriä.

Säälittävintä tässä uutisoinnissa on se, että vissiin jokin idioottimainen lakisääteinen "suoja" vaatii peittämään idiootin auton tunnukset, tässä tapauksessa yrityksen logot kyljistä. Olisihan se liian soiva opetus, että kaikki pääsisivät katsomaan kuinka Vesiurakointi Putkisen Matti Putkinen sekoilee liikenteessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 815
Viestejä
4 582 896
Jäsenet
75 509
Uusin jäsen
EvilVinyl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom