Rinnakkaiset kaistat ovat samaa tietä. 80 alkaa, kun tie vaihtuu. Ramppi on oma tiensä. Missä kohtaa se alkaa, ei ole tarkkaan määritelty.
Näissä autoketjuissa on opetettu vähän toisin, että se vaihtuu kun käännytään toiselle tielle, eli se erkanemiskaista, poistumis ramppi millä sitä kutsutkin on sitä samaa tietä, kunnes riesteys.
Se määritellään sillä kaistojen eroamismerkillä, jotka on joka rampissa siinä kohtaa missä kaista eroaa päätiestä.
Lehdissä on opetettu varsin kirjavasti, mm että siitä missä se erkanemis merkki.
Jos ko merkin kohdalle tullessa rajoitus on ollut yli 80, niin on toki muutenkin hyvä kohta tuohon mennessä laskea nopeus sen alle ja usein noissa kohdin on tikkarri, jos se arkanemismerkillä muuttuisi yleisrajoitukseksi, niin miksi niihin lätkitään 80 merkkejä.
Jos sitä ennen rajoitus on ollut alle 80, niin en tuon merkin kohdalla kovin herkästi lähtisi nopeutta nostamaan.
Tästä oli juttu mm silloin mikä on rajoitus kun liittytään moottoritielle, ja silloin vakuuttavasti kerrottiin että se rajoitus mikä rampilla ollut voimassa aina siihen asti kun seuraava merkki muuta kertoo, onneksi monessa paikkaa on rampilla sama rajoitus kun motarilla. Näissä myös muistaisin säännön/ohjeen/opetuksen että se nopeus sovitetaan motarin liikennevirranmukaan, tolkkua käyttäen noiden välillä sitten.
Asiassa ei ole mitään epäselvää, saa ajaa alle sallitun, mutta ainoat kenet oikeasti näen pysähtyvän tiensivuun ja päästävän jonon ohi on museoajoneuvot, muut vetää letkaa perässä rystyset valkoisena rattia puristaen ja huutaen "MINULLA ON OIKEUS!". Varsinkin karavaanarit on pahin syöpä kun ajavat kymmenen letkassa tappituntumalla, ylämäkeen mennään 60km/h ja alamäkeen satasta
En tiedä missäpäin liikkut, karavaanarit on toki silmiinpistäviä, kun osa ajaa pitkiä vetoja ja mielikuva pinnassa heti kun kaukaa sellaisen näkee. Aloin miettiin että koska sellainen on suoranaisesti tiensivuun väistänyt vain sen takia että muut pääsisi ohi, olen nähnyt, mutta taitaa olla ikaa. Tosin ei ne rakat ja bussitkaan väistä , vähän sellaista kalustoa että kynnys aika korkealla ja menevät kuitenkin sen verran lujaa ettei hyöty järisyttävä. Jos joku mikä väistää, niin tie kunnossa pito.
Museoautoista tiedä, moneen lähtöön, joista osa nautiskelee ajamisesta omaan tahtiinsa , väistää sitten jos pitää mottia jäähdytellä.
Jos on ajannut hitaammilla ajoneuvoilla, niin ei se väisätäminen ihan vaivatonta ole, ja jos keskarin, vilkuttelun, välinpitämättömyyden sijaan kiittäisi toisen viitseliäisyydestä, niin ehkä tekee myös toiste.