Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kun vaihdan motarilta (100 tai 120 kmh rajoitus) ulosmenokaistalle, niin onko rajoitus 80 vai motarin rajoituksen mukainen risteykseen saakka?
Rinnakkaiset kaistat ovat samaa tietä. 80 alkaa, kun tie vaihtuu. Ramppi on oma tiensä. Missä kohtaa se alkaa, ei ole tarkkaan määritelty.
 
Kun vaihdan motarilta (100 tai 120 kmh rajoitus) ulosmenokaistalle, niin onko rajoitus 80 vai motarin rajoituksen mukainen risteykseen saakka?

Paikat missä nyt itsellä arkisin tulee vastaavia tilanteita niin kaikissa on kyl tikkari lyhyehkön matkan päässä kertomassa nopeusrajoituksen. Veikkaisin kyl et 80 on aika turvallinen valinta kun on kaista vaihtunut kunnes muuten liikennemerkein osoitetaan.
 
Tänään ajelin pitkää pätkää 80km/h rajoituksella 80km/h ja ohi meni useampi auto vauhdilla, kunnes oltiin peräkkäin seisomassa jonossa, kun palokunta sulki tien rekan kolaroitua henkilöauton kanssa.

Oliko tämä kasitiellä jossain Eurajoen paikkeilla? Tulin Turusta päin kolaripaikalle. Aika moni teki u-käännöksen kun näki jonon. Kyllä siitä kohtuu nopeasti pääsi kun toinen kaista oli käytössä.
 
Oliko tämä kasitiellä jossain Eurajoen paikkeilla? Tulin Turusta päin kolaripaikalle. Aika moni teki u-käännöksen kun näki jonon. Kyllä siitä kohtuu nopeasti pääsi kun toinen kaista oli käytössä.
Turusta Huittisiin päin jonkun matkaa Alastarolta eteenpäin.
 
Hitaat autot on tosi helppo ohittaa. Mulle on ainakin täysin ok jos joku haluaa ajaa vaikka 70 mittarinopeutta 80-alueella. Joillain voi olla tähän ihan hyvät syytkin.

Kyllä se syy on nimenomaan siinä, että sieltä perästä ei mennä ohi, eikä jätetä turvaväliä että muut pääsisivät ohi. Jonoa ei edes synny ilman sitä toista/kolmatta/n:ttä autoa.
No, esimerkiksi Turun ohikulkutie silloin kun se oli enimmäkseen kaksikaistainen. Aamu- ja iltapäiväruuhkissa oli usein traktoreita matkalla työmaalle. Pitkät jonot perässä. Ei näyttänyt helpolta ohitus. Tai Saaristotie viikonlopun meno- ja paluuliikenteessä.

Yksinkertainen kysymys: Syntyykö jonoa ilman sitä ensimmäistä muita hitaammin kulkevaa ajoneuvoa? Kyllä vai ei?
 
Kuinkahan monta kertaa valitan samasta asiasta: nutailijat.

Eli ajan 94km suuntaansa työmatkaa per päivä johon kuuluu puolet maantietä ja puolet motaria. Tässä viime aikoina kun vähän sataa lunta niin maantievauhdit putoaa 60-70km/h, se saa näkemään punaista kun pitäisi töihin suht ajoissa keretä.

Jos ei huonossa säässä osaa lähteä aiemmin niin vikaa on kyllä selvästi itsessä eikä niinkään muissa autoilijoissa.

Typerimpiä autoilijoita on ne, jotka ajaa aina samaa nopeutta säästä riippumatta. Vaarallisia huonossa säässä, tientukkoja hyvässä säässä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei huonossa säässä osaa lähteä aiemmin niin vikaa on kyllä selvästi itsessä eikä kiinkään muissa autoilijoissa.

Typerimpiä autoilijoita on ne, jotka ajaa aina samaa nopeutta säästä riippumatta. Vaarallisia huonossa säässä, tientukkoja hyvässä säässä.
Ja kuinka monta kertaa on sanottu että suomessa on jo valmiiksi talvirajoitukset ja lumi/vesisade ei ole syy hiljentää entisestään nopeutta kuten hyvin usein maantiellä tapahtuu. Totta kai jos näkyvyys heikko ja tiellä kymmenen senttiä lunta, mutta noin on ehkä kerran talvessa kun hidastelijoita milloin mistäkin riittää koko ajan.

Typerimpiä autoilijoita on ne, jotka ajaa aina samoissa peloissa päivästä riippuen.
 
Ja kuinka monta kertaa on sanottu että suomessa on jo valmiiksi talvirajoitukset ja lumi/vesisade ei ole syy hiljentää entisestään nopeutta kuten hyvin usein maantiellä tapahtuu. Totta kai jos näkyvyys heikko ja tiellä kymmenen senttiä lunta, mutta noin on ehkä kerran talvessa kun hidastelijoita milloin mistäkin riittää koko ajan.

Typerimpiä autoilijoita on ne, jotka ajaa aina samoissa peloissa päivästä riippuen.
Nopeusrajoitus ei ole kuin suurin sallittu nopeus. Todellinen ajonopeus sitten ajoneuvon ja olosuhteiden mukaisesti.
 
Ei. Jono syntyy siitä, että siihen hitaan ajoneuvon perään jäädään liian lähelle.
Skenaariossasi on kuitenkin edelleen jonon kärjessä se muita hitaampi ajoneuvo. Mitäpä jos liikenteessä olisi vain niitä jonon toisia ja kolmansia autoja, jotka eivät uskalla ohittaa, mutta ajavat samaa nopeutta, eikä ohitustarvetta ole. Syntyykö jonoa?
 
Nopeusrajoitus ei ole kuin suurin sallittu nopeus. Todellinen ajonopeus sitten ajoneuvon ja olosuhteiden mukaisesti.
Rajoitukset on veivattu niin alas että käytännössä aina ja koko ajan voi vetää +10-20 päälle, joskus hyvin harvoin kelin takia ei viitsi rajoitusta lujempaa ajaa. Se että pitäisi ajaa rajoitusta hitaammin vaatii todella poikkeuksellista keliä kuten sellaista rankkasadetta että pyyhkijät ei ehdi vettä siirtämään ja motarilla ei näe edes kaistaviivoja ellei aja luokkaa 50km/h, sanomattakin on selvää että tälläinen poikkeustilanne on yleensä hyvin lyhytkestoinen.
 
Skenaariossasi on kuitenkin edelleen jonon kärjessä se muita hitaampi ajoneuvo. Mitäpä jos liikenteessä olisi vain niitä jonon toisia ja kolmansia autoja, jotka eivät uskalla ohittaa, mutta ajavat samaa nopeutta, eikä ohitustarvetta ole. Syntyykö jonoa?

Tämmöistä skenaariota ei oikeasta maailmasta löydy. Osa ajaa hitaammin, koska eivät ajoneuvollaan pysty, osa ei ehkä uskalla kelin/näkökyvyn tmv. takia ja se heille suotakoon. Siksi syyllistä ei mun mielestä vaan voi hakea siitä hitaasta autosta, jonka taakse se varsinainen jono muodostuu. Ongelma on edelleen se, että taakse jäädään ilman turvaväliä (=muodostetaan jono) ja estetään kaikilta se sujuva/turvallinen ohittaminen.

Jos vastaantulevaa liikenne on kovin vilkasta ja/tai keli on niin huono, ettei ohi todella pääse, niin sitten purraan hammasta, pysähdytään kahville, toivotaan että ensimmäinen auto kääntyy tmv.
 
Tämmöistä skenaariota ei oikeasta maailmasta löydy. Osa ajaa hitaammin, koska eivät ajoneuvollaan pysty, osa ei ehkä uskalla kelin/näkökyvyn tmv. takia ja se heille suotakoon. Siksi syyllistä ei mun mielestä vaan voi hakea siitä hitaasta autosta, jonka taakse se varsinainen jono muodostuu. Ongelma on edelleen se, että taakse jäädään ilman turvaväliä (=muodostetaan jono) ja estetään kaikilta se sujuva/turvallinen ohittaminen.

Jos vastaantulevaa liikenne on kovin vilkasta ja/tai keli on niin huono, ettei ohi todella pääse, niin sitten purraan hammasta, pysähdytään kahville, toivotaan että ensimmäinen auto kääntyy tmv.
Tarpeetonta inttämistä, myönnetään. Mutta pointtini oli, että juurisyy on se ensimmäinen hidastelija, ei ne seuraavat. Ilman sitä ei jonoja olisi.
 
Tarpeetonta inttämistä, myönnetään. Mutta pointtini oli, että juurisyy on se ensimmäinen hidastelija, ei ne seuraavat. Ilman sitä ei jonoja olisi.

Myönnetään joo, vähän juupaseipäs-väittelyä tämä on. Tuota tilannetta ei valitettavasti taideta ikinä saavuttaa.
 
Jos joskus saadaan aikaiseksi järkevät turvavälit, vaikka sakottamalla jos ei muuten, niin sitten ei ole tuolla tienpäällä mitään ongelmaa. Ohitukset onnistuu, ne hitaammat ei häiritse enää ja meno muuttuu muutenkin aika paljon rennommaksi.
 
Screenshot_20230211_112448_Maps.jpg


Punainen ympyrä kolmio, sininen auto ajoi suoraan ja keltainen auto tuli vilkun kanssa ja kops.E

Sinisen auton vika koska kolmion vaikutus on edessä näkyvällä tien osuudella vielä voimassa oli poliisin virallinen tuomio.
En häpeile myöntää, että minä olen ainakin ajanut tällaisessa risteyksessä aina ns. päin helvettiä. Tälläkin noita on ainakin yksi, ja oma tulkinta on aina ollut että tuo ei oikeastaan ole edes risteys, koska suoraanhan tuossa ajetaan ja kaistat vain liittyvät toisiinsa, ja kaistan vaihtaja sitten väistää. Onneksi ei ole koskaan kolahtanut, mutta pitää olla jatkossa tarkempi.
 
Jos joskus saadaan aikaiseksi järkevät turvavälit, vaikka sakottamalla jos ei muuten, niin sitten ei ole tuolla tienpäällä mitään ongelmaa. Ohitukset onnistuu, ne hitaammat ei häiritse enää ja meno muuttuu muutenkin aika paljon rennommaksi.
Tosin suurin osa ei osaa ohittaa tinkimättä juuri siitä turvavälistä, eli jos sen ihmeen näkisi että kaikki aina pitäisi riittävän turvavälin ilman lainausmerkkejä, niin homma toimisi. Oletan että itseajavat autot yleistyvät ennen tuota ja vain oikeasti ratissa taitavat(lähes riskittömät) kuskit saavat jossain vaiheessa luvan ajaa itse.
 
Tosin suurin osa ei osaa ohittaa tinkimättä juuri siitä turvavälistä, eli jos sen ihmeen näkisi että kaikki aina pitäisi riittävän turvavälin ilman lainausmerkkejä, niin homma toimisi.

Totta, mutta aina hetkellisesti se turvaväli lyhenee jos/kun joudut tilanteen tullen väliin tulemaan. Mutta kokonaisuudessaan se sujuvoittaa ohittelua ja vähentää/laskee ylinopeuksia, kun ei tartte sillä ainoalla pitkällä suoralla vetää koko letkasta ohi nilkka suorana.
 
Totta, mutta aina hetkellisesti se turvaväli lyhenee jos/kun joudut tilanteen tullen väliin tulemaan. Mutta kokonaisuudessaan se sujuvoittaa ohittelua ja vähentää/laskee ylinopeuksia, kun ei tartte sillä ainoalla pitkällä suoralla vetää koko letkasta ohi nilkka suorana.
Kokonaisuudessaan turvallisinta olisi, että se jonon eka joko a) ajaisi kuten muut tai b) päästäisi muut ohi jonon kerryttyä. Siis sen sijaan, että keskittyisi keksimään tekosyitä miksi juuri itsellä on oikeus olla se joustamaton paskiainen liikenteessä.
 
Kokonaisuudessaan turvallisinta olisi, että se jonon eka joko a) ajaisi kuten muut tai b) päästäisi muut ohi jonon kerryttyä. Siis sen sijaan, että keskittyisi keksimään tekosyitä miksi juuri itsellä on oikeus olla se joustamaton paskiainen liikenteessä.

Juuri näin. Ei ole mitään hyväksyttävää syytä ajella alinopeutta ja näin vaarantaa liikennettä.
 
VInkkinä niille jotka kokoajan näkee edessään jonoja: te olette niitä jotka ei aja muun liikenteen tahtiin ja muutama muu vastaava sankari on siellä mukana jonottamassa, josta syntyy tuo virheoletus siitä mitä vauhtia muut ajaa. Ne jotka ajaa sitä keskimääräistä muun liikenteen nopeutta saa yleensä ajella ilman muita lähistöllä, kun eivät kokoajan kiirehdi tekemään jonoja.

Sitten kun joka matkalla teistä mennään ohi yhtä monta kertaa kuin itse ohitatte muita, voi sanoa ajavansa muun liikenteen tahtiin.
 
VInkkinä niille jotka kokoajan näkee edessään jonoja: te olette niitä jotka ei aja muun liikenteen tahtiin ja muutama muu vastaava sankari on siellä mukana jonottamassa, josta syntyy tuo virheoletus siitä mitä vauhtia muut ajaa. Ne jotka ajaa sitä keskimääräistä muun liikenteen nopeutta saa yleensä ajella ilman muita lähistöllä, kun eivät kokoajan kiirehdi tekemään jonoja.

Sitten kun joka matkalla teistä mennään ohi yhtä monta kertaa kuin itse ohitatte muita, voi sanoa ajavansa muun liikenteen tahtiin.

Olipa fiksu kommentti. Eli mielestäsi se ylimielinen minä-minä-ihminen, joka ajattelee että hänellä on oikeus ajaa alinopeutta, määrittelee sen nopeuden, mitä kaikkien muiden pitäisi ajaa? Ja sen jälkeen kaikki muut, jotka haluaisivat ajaa sitä sallittua nopeutta, ovatkin syyllisiä jonoihin? Hienoa. Ei kai tällainen kommentti voi olla kuin tahallinen trollaus?
 
Olipa fiksu kommentti. Eli mielestäsi se ylimielinen minä-minä-ihminen, joka ajattelee että hänellä on oikeus ajaa alinopeutta, määrittelee sen nopeuden, mitä kaikkien muiden pitäisi ajaa? Ja sen jälkeen kaikki muut, jotka haluaisivat ajaa sitä sallittua nopeutta, ovatkin syyllisiä jonoihin? Hienoa. Ei kai tällainen kommentti voi olla kuin tahallinen trollaus?
Koska keksit sen sisällön päästäsi niin kerro toki jos oli.
 
Kaukovalojen käyttö ärsyttää. Varsinkin uudemmissa autoissa tuntuu olevan tosi kirkkaat kaukovalot, jotka oikeasti häikäisee pimeällä jo kaukaa. Aikaisemmin lyhyille valoille vaihto olisi suotavaa. Vanhemmissa autoissa taas tuntuu kaukovalot olevan paljon heikommat, joten samaa ongelmaa ei ole.
 
Eilen meinasin taas saada tämän kolmion takaata tulevan kylkeeni :facepalm:

Screenshot_20230213_064046_Maps.jpg



Mielenosoitus torvi + valot ja lähti seuraamaan, pysäytin rampin reunaan ja 15s keskustelun jälkeen idiootti ymmärsi että hänellä on kolmio = hän väistää. Ei ollut kuullemma koskaan aikasemmin nähnyt sitä:facepalm:

Mitähän ihmiset tuolla auton ratissa oikein tekee?
 
Kokonaisuudessaan turvallisinta olisi, että se jonon eka joko a) ajaisi kuten muut tai b) päästäisi muut ohi jonon kerryttyä. Siis sen sijaan, että keskittyisi keksimään tekosyitä miksi juuri itsellä on oikeus olla se joustamaton paskiainen liikenteessä.

Luonnollisesti näin, mutta niin tämä, kuin se turvavälikin taitaa kuulua kategoriaan yksisarvisen veri jne.
 
Matkamökeillä saa useimmiten ajaa satasta, mutta paljon niitä näkee ajettavan 80km/h. Ilmeisesti polttoaineen kulutus nousee jonkin verran nopeutta nostettaessa.

Se polttoaineen kulutus nousee autolla kuin autolla merkittävästi, kun nopeus nostetaan tuosta n. 80km/h sinne 100km/h tai yli.
 
No nuo ajoneuvot lähes säännöllisesti ajavat suurinta sallittua.

Kylläpä kompastuit nolosti nyt.

Rekat on rajoitettu ~90kmh ja traktori ei juuri kuuttakymmentä kovempaa mene edes alamäkeen. Satkun alueella ehkä vielä matkailuautot, käytännön syistä harvemmin nekään. Isojen vaunujen (matkailu/hevos) vetäjät ei eletyn elämän perusteella usein pysy edes siinä 80kmh kyydissä.

Vai oliko tämä sarkasmia jota en aamuun ymmärtänyt?
 
Viimeksi muokattu:
Rekat on rajoitettu ~90kmh ja traktori ei juuri kuuttakymmentä kovempaa mene edes alamäkeen. Satkun alueella ehkä vielä matkailuautot, käytännön syistä harvemmin nekään. Isojen vaunujen (matkailu/hevos) vetäjät ei eletyn elämän perusteella usein pysy edes siinä 80kmh kyydissä.

Vai oliko tämä sarkasmia jota en aamuun ymmärtänyt?
Sitä et ymmärtänyt, että on aika iso ero siinä, jos ajoneuvon käyttötarkoitus ja lainsäädäntö vaatii muuta kuin kyltin osoittaman vauhdin, ja siinä, että nutaa täysin kyvykkäällä ajoneuvolla muuta liikennettä häiriten silkkaa omahyvyyttään.
 
Rekat on rajoitettu ~90kmh ja traktori ei juuri kuuttakymmentä kovempaa mene edes alamäkeen. Satkun alueella ehkä vielä matkailuautot, käytännön syistä harvemmin nekään. Isojen vaunujen (matkailu/hevos) vetäjät ei eletyn elämän perusteella usein pysy edes siinä 80kmh kyydissä.

Vai oliko tämä sarkasmia jota en aamuun ymmärtänyt?
Unohtamatta autoja joilla 100-120kmh ei ole järkevää tai edes mahdollista. Juu ei missään tapauksessa kovin yleistä mutta kesäisin yleisempää että liikkeellä on autokantaa jotka eivät kulje 120kmh tai hädintuskin pystyvät 120kmh. Itsellä ollut omistuksessa 4-5 autoa ja tälläkin hetkellä 2kpl autoa joilla pääsee kyllä 120kmh mutta kierrokset ovat silloin niin tapissa ettei vanhan auton rääkkääminen vain ole järkevää. Noilla ajellessa saa onneksi hyvin paljon enemmän ymmärrystä mutta kyllä sitä välillä on jengillä töötti soinutja valot vilkkuneet aiempina vuosina. Nyt bensan hintojen nousun myötä tullut hiukan enemmän ymmärrystä kun en ajakaan motarilla 100kmh tai 120kmh.
 
Unohtamatta autoja joilla 100-120kmh ei ole järkevää tai edes mahdollista. Juu ei missään tapauksessa kovin yleistä mutta kesäisin yleisempää että liikkeellä on autokantaa jotka eivät kulje 120kmh tai hädintuskin pystyvät 120kmh. Itsellä ollut omistuksessa 4-5 autoa ja tälläkin hetkellä 2kpl autoa joilla pääsee kyllä 120kmh mutta kierrokset ovat silloin niin tapissa ettei vanhan auton rääkkääminen vain ole järkevää. Noilla ajellessa saa onneksi hyvin paljon enemmän ymmärrystä mutta kyllä sitä välillä on jengillä töötti soinutja valot vilkkuneet aiempina vuosina. Nyt bensan hintojen nousun myötä tullut hiukan enemmän ymmärrystä kun en ajakaan motarilla 100kmh tai 120kmh.

Asiassa ei ole mitään epäselvää, saa ajaa alle sallitun, mutta ainoat kenet oikeasti näen pysähtyvän tiensivuun ja päästävän jonon ohi on museoajoneuvot, muut vetää letkaa perässä rystyset valkoisena rattia puristaen ja huutaen "MINULLA ON OIKEUS!". Varsinkin karavaanarit on pahin syöpä kun ajavat kymmenen letkassa tappituntumalla, ylämäkeen mennään 60km/h ja alamäkeen satasta :facepalm:

Kesällä itseä ei myöskään hidastelijat haittaa koska ajan 99% ajoista prätkällä jolloin ohitus kuin ohitus on ohi sekunneissa...
 
Sitä et ymmärtänyt, että on aika iso ero siinä, jos ajoneuvon käyttötarkoitus ja lainsäädäntö vaatii muuta kuin kyltin osoittaman vauhdin, ja siinä, että nutaa täysin kyvykkäällä ajoneuvolla muuta liikennettä häiriten silkkaa omahyvyyttään.

Kyllä mä sen ymmärrän. Mutta en mä siitä jaksa ainakaan nykyään suuttua, jos joku ajaa jostain syystä hieman hitaammin. Kunhan nyt pitää ainakin vauhtinsa tasaisen hitaana, eikä esim. ohituskaistalla/pitkällä suoralla nosta nopeutta.

Näistä hitaammista ei kuitenkaan olla pääsemässä eroon jo niiden teknisten syiden takia. Ja fakta on, että lähivuosikymmeninä tuolla tulee olemaan aina vain enemmän harmaapäisiä kuskeja, joiden on ehkä ihan hyvä ajaa hieman rauhallisemmin. Hatunnosto heille, jotka pysähtyvät antamaan tietä kiireisemmille, mutta eipä sekään taida olla ainakaan rekalla mikään ihan yksinkertainen temppu, vaan vaatii aika paljon tilaa ja näkyvyyttä taakse.
 
Sun vieressä bussi, takapuskurissa volvo ja silti se sitten pääsi sen "bussin" läpi koukkaamaan kahden kaistan kautta sun ohi :think: Törppö ja torkku kohtas, syntyi vaaratilanne. Ei näin.

Meni ohi oliko joku kuuskaistainen pätkä, vai mistä kiersi, mutta jos ketjussa mutistaan rajoitustenmukaan ajavista tientukoista, nyt jo vakkarilla ylinopeutta-ajavista tientukoista (oletus että todellinen oli tikkarin pintaan).

Jos ylinopeutta-ajava tulee konttiin vilkutteleen valoja, niin ei kuullosta siltä että vilkuttelia on se hyvis, mihin se tarinan kertoja siitä väistää jos kontissa joku tuuppaa ja vieressä bussi, ja vaseammalla ei ole kuin piennarta.

Jos lähdetään hakemaan konsteja millä voisi väistää, niin joku bussi hiljentää, tai jos ei tee niin, niin sitten kuski hiljentää itse ja vaihtaa bussin taakse, jos siellä tilaa. Vähemmän hämminkiä ja usein vähemmän häiriötä jos jatketaan eteenpäin, kunnes on turvallista vaihtaa kaistaa bussin eteen, kannttaa olla varovainen, mahdollisesti se valojen valojen vilkuttelia voi tunkea sinne samaa väliin.

Moni toki valitsee konstivalikoimasta suuremman ylinopeuden, näissä toki muistettava se että ne tuuppaajat tuskin tulee kiittään ja kantamaan vastuuta mahdollisista seuraukseista, siirtyvät vain seuraavaan kiusaksi. Tilaa anatavat vain palkitsevat heidän öykkärikäytöstä.
 
Rajoitukset on veivattu niin alas että käytännössä aina ja koko ajan voi vetää +10-20 päälle, joskus hyvin harvoin kelin takia ei viitsi rajoitusta lujempaa ajaa. Se että pitäisi ajaa rajoitusta hitaammin vaatii todella poikkeuksellista keliä kuten sellaista rankkasadetta että pyyhkijät ei ehdi vettä siirtämään ja motarilla ei näe edes kaistaviivoja ellei aja luokkaa 50km/h, sanomattakin on selvää että tälläinen poikkeustilanne on yleensä hyvin lyhytkestoinen.
Turvallinen nopeus yleensä arvioidaan kovasti yläkanttiin.

Suomessa on paljon teitä joissa 80 rajoitus mutta se oikea tilanne nopeus on enemmän tai vähemmän alempi, ja on myös pätkiä joissa 80 talvirajoitukset kesällä satku ja kesällä hyvällä kelillä satku on ihan ok. Mutta se ei todellakaan tarkoita että talvikelillä 80 olisi aina sopiva tilanne nopeus. Näkvyys voi olla heikko, yhdessä liukkauden kanssa ne "sallitut" nopeudet voi olla rajusti alle tikarrinopeuden. Hyvällä näkyvyydellä tienpinta voi olla sellainen että nopeutta joutuu pitää alle tikkarin, monilla pätkillä muuta kanssautoiliat ovat liiallisen nopeuden takia ajelleet ihan omia uri ja jos itse meinaa omalla autolla ajelle edes omalla kaistalla, niin turvallinen nopeus ei välttämmättä kovinkaan suuri.

Moni puoltaa muuttuvia nopeusrajoituksia, ajatuksena että niillä voisi leikata niin pahimipia ylöspäin menneitä arvioita ja näin kaventaa nopeuseroja.

Kannattaa myös muistaa että ajoneuvoja on moneenlähtöön, jos itsellä alla auto joka tuttu, ja hyvä takapuolituntuma ja auto vielä hyvillä talvo-ajo ominaisuuksilla, niin joo, hyvä ja kiva juttu, Monilla vieraampi auto eikä sitä tuntumaa, niin ei hyvä kuski lähde mutulla ulosmittaan mahdollisia hyviä talviajo ominaisuuksia.

Ymmärrän että yhdistelmä, tuttu auto, tuttu tie, kireä aikataulu, niin herkästi ärsyttää jos muut ottaa vähän varovaisemmin.
 
Rinnakkaiset kaistat ovat samaa tietä. 80 alkaa, kun tie vaihtuu. Ramppi on oma tiensä. Missä kohtaa se alkaa, ei ole tarkkaan määritelty.
Näissä autoketjuissa on opetettu vähän toisin, että se vaihtuu kun käännytään toiselle tielle, eli se erkanemiskaista, poistumis ramppi millä sitä kutsutkin on sitä samaa tietä, kunnes riesteys.
Se määritellään sillä kaistojen eroamismerkillä, jotka on joka rampissa siinä kohtaa missä kaista eroaa päätiestä.
Lehdissä on opetettu varsin kirjavasti, mm että siitä missä se erkanemis merkki.

Jos ko merkin kohdalle tullessa rajoitus on ollut yli 80, niin on toki muutenkin hyvä kohta tuohon mennessä laskea nopeus sen alle ja usein noissa kohdin on tikkarri, jos se arkanemismerkillä muuttuisi yleisrajoitukseksi, niin miksi niihin lätkitään 80 merkkejä.
Jos sitä ennen rajoitus on ollut alle 80, niin en tuon merkin kohdalla kovin herkästi lähtisi nopeutta nostamaan.

Tästä oli juttu mm silloin mikä on rajoitus kun liittytään moottoritielle, ja silloin vakuuttavasti kerrottiin että se rajoitus mikä rampilla ollut voimassa aina siihen asti kun seuraava merkki muuta kertoo, onneksi monessa paikkaa on rampilla sama rajoitus kun motarilla. Näissä myös muistaisin säännön/ohjeen/opetuksen että se nopeus sovitetaan motarin liikennevirranmukaan, tolkkua käyttäen noiden välillä sitten.



Asiassa ei ole mitään epäselvää, saa ajaa alle sallitun, mutta ainoat kenet oikeasti näen pysähtyvän tiensivuun ja päästävän jonon ohi on museoajoneuvot, muut vetää letkaa perässä rystyset valkoisena rattia puristaen ja huutaen "MINULLA ON OIKEUS!". Varsinkin karavaanarit on pahin syöpä kun ajavat kymmenen letkassa tappituntumalla, ylämäkeen mennään 60km/h ja alamäkeen satasta :facepalm:

En tiedä missäpäin liikkut, karavaanarit on toki silmiinpistäviä, kun osa ajaa pitkiä vetoja ja mielikuva pinnassa heti kun kaukaa sellaisen näkee. Aloin miettiin että koska sellainen on suoranaisesti tiensivuun väistänyt vain sen takia että muut pääsisi ohi, olen nähnyt, mutta taitaa olla ikaa. Tosin ei ne rakat ja bussitkaan väistä , vähän sellaista kalustoa että kynnys aika korkealla ja menevät kuitenkin sen verran lujaa ettei hyöty järisyttävä. Jos joku mikä väistää, niin tie kunnossa pito.

Museoautoista tiedä, moneen lähtöön, joista osa nautiskelee ajamisesta omaan tahtiinsa , väistää sitten jos pitää mottia jäähdytellä.

Jos on ajannut hitaammilla ajoneuvoilla, niin ei se väisätäminen ihan vaivatonta ole, ja jos keskarin, vilkuttelun, välinpitämättömyyden sijaan kiittäisi toisen viitseliäisyydestä, niin ehkä tekee myös toiste.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä missäpäin liikkut, karavaanarit on toki silmiinpistäviä, kun osa ajaa pitkiä vetoja ja mielikuva pinnassa heti kun kaukaa sellaisen näkee. Aloin miettiin että koska sellainen on suoranaisesti tiensivuun väistänyt vain sen takia että muut pääsisi ohi, olen nähnyt, mutta taitaa olla ikaa. Tosin ei ne rakat ja bussitkaan väistä , vähän sellaista kalustoa että kynnys aika korkealla ja menevät kuitenkin sen verran lujaa ettei hyöty järisyttävä. Jos joku mikä väistää, niin tie kunnossa pito.

Museoautoista tiedä, moneen lähtöön, joista osa nautiskelee ajamisesta omaan tahtiinsa , väistää sitten jos pitää mottia jäähdytellä.

Jos on ajannut hitaammilla ajoneuvoilla, niin ei se väisätäminen ihan vaivatonta ole, ja jos keskarin, vilkuttelun, välinpitämättömyyden sijaan kiittäisi toisen viitseliäisyydestä, niin ehkä tekee myös toiste.

Pääkaupunkiseudun kehillä rekat on oikeita kusipäitä, mutta tuolla maantiellä pitkänmatkan kuskit tuntuu osaavaan liikenteen pelisäännöt hyvin. Pitkänmatkan bussit harvoin on tientukkona ja muutenkin ammattiautoilijat osaa siellä kyllä ajaa muita huomioiden.

Pahin on se "pihtiputaan mummo" joka käy kerran kuussa kylillä ja näiden väliin sitten karavaanarit ja muut keharit jotka ajaa kympin alle ilman syytä kunnes tulee ohituskaista ja vedetään +30km/h...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom