Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aika hankala se ohittajaa on missata auton lähellä, jos peilit on säädetty oikein. Väkisinhän sen liikkeen näkee sivusilmällä :think: Eipä se tuohon olisi muuta vaikuttanut kuin ehkä muutaman metrin tuonut jarrulla lisää tilaa ohittajalle.

Maanteillä olen ihmetellyt noita ajokaistasta katsottuna oikealle kaartavia pätkiä, joissa ei välttämättä ole viivoitusta kieltämästä ohitusta. Varsinkin just tuollaisen kärryllisen vehkeen ohittaminen jättää jäätävän aukon näkyvyyteen. Vastakkaisesta suunnasta tullessa tuollainen ohituspaikka on tietysti mitä mainioin, kun näkyvyyttä riittää. Esim. tässä on hyvä ohittaa Rauman suuntaan, Turun suuntaan näkyvyys paikoittain ihan nolla.
 
Screenshot_20230211_112448_Maps.jpg


Punainen ympyrä kolmio, sininen auto ajoi suoraan ja keltainen auto tuli vilkun kanssa ja kops.

Sinisen auton vika koska kolmion vaikutus on edessä näkyvällä tien osuudella vielä voimassa oli poliisin virallinen tuomio.
Oon ehkä vähän myöhässä tässä, mutta asia herätteli aika paljon keskustelua, joten ajattelin että voisin ihan käytännön selvitystyöstä asiaan liittyen. Asia käsiteltiin ensin vanhan tieliikennelain aikaan ja tämän jälkeen uuden tieliikennelain aikaan ely-keskuksen, liikenne- ja viestintäministeriön sekä traficomin kautta jonka lisäksi asiassa tarkasteltiin väyläviraston ohjeistusta liikennemerkkien käytöstä. Lopulta tämä teeveestäkin tuttu Jussi Pohjonen traficomilta soitti minulle. Oma ongelmani tapahtui siis kehä 1 vallikalliosta kohti leppävaaraa tulevalla tunneliin vievällä liittymäkaistalla, jossa ylhäällä on kärkikolmio ja kaistanvaihtaja meinasi tulla kylkeen.

Kärkikolmio on voimassa risteysalueella ja kuvankin esimerkin kaltaisissa paikoissa, joissa kolmion takaa tuleva liittymäkaista yhdistyy tiehen on tuo sulkuviiva maalattu tarkoituksella rajaamaan tuota risteysaluetta. Vastaus jonka sain oli yksiselitteisesti se, että viimekädessä kaistaa vaihtavalla ei ole mitään päälleajo-oikeutta kärkikolmiosta riippumatta, vaan kaistanvaihtajalla on tieliikennelaissa selvästi ilmoitettu väistämisvelvollisuus, jolloin tuollaisessa paikassa kärkikolmio ei tee omaa kaistaa jatkavaa autoilijaa väistämisvelvolliseksi. Mulla on tämä asia sähköpostissa kirjallisena keskusteluna eri tahojen kanssa käytynä eikä poliisi voi tuollaisessa tilanteessa mitään lainvastaista lausua. Itseasiassa oma vääntöni alkoi yhteydenotolla poliisiin, jonka vastaus oli tyyliä: "kyllä oikeus sitten ratkaisee syyllisen ja syyttömän" jonka jälkeen edistin asian selvitystyötä ja sain epäselviä vastauksia ensin myös muilta tahoilta. Ilmoitin tämän jälkeen, että koska tienliikennelaissa on myös selonottovelvollisuus kirjattuna, ettei autoilija voi vedota asioissa tietämättömyyteensä, niin tällöin asiaan on saatava yksiselitteinen vastaus.

Noh, kaikki saavat vääntää asiaa miten haluavat, mutta oma keissini ei perustu mutu-tuntumaan vaan käytännön selvitystyöhön. Kärkikolmion sijoitteluhan ei perinteisesti edes ollut tieliikennelain mukaan mitenkään perusteltua liittymäkaistoille jne, sillä kyseessä ei ole risteys, etenkään, jos kaistat jatkuvat omina kaistoinaan. Tuossa esimerkkikuvan paikassakin (paikka itselläni tiedossa, sillä asuin joskus lähistöllä) ei kärkikolmio ole suinkaan edes tarkoitettu poikittaisen liikenteen kaistanvaihdon väistämisvelvollisuuden kumoamiseen, vaan palauttamaan kevyen liikenteen käyttäjien selkeä etu-ajo oikeus, sillä normaalissa risteyksessä saapuvan auton tulosuuntaan liikkuva kevyt liikenne ylittäisi ajoväylän ja auto kääntyisi pyörätienjatkeen yli ja nyt kun autoille on tehty "ohituskaista" tuonne kaksikaistaiselle osuudelle, niin saadaan sama ajojärjestys kevytliikenne etuajo-oikeutettuna.
 
Oon ehkä vähän myöhässä tässä, mutta asia herätteli aika paljon keskustelua, joten ajattelin että voisin ihan käytännön selvitystyöstä asiaan liittyen. Asia käsiteltiin ensin vanhan tieliikennelain aikaan ja tämän jälkeen uuden tieliikennelain aikaan ely-keskuksen, liikenne- ja viestintäministeriön sekä traficomin kautta jonka lisäksi asiassa tarkasteltiin väyläviraston ohjeistusta liikennemerkkien käytöstä. Lopulta tämä teeveestäkin tuttu Jussi Pohjonen traficomilta soitti minulle. Oma ongelmani tapahtui siis kehä 1 vallikalliosta kohti leppävaaraa tulevalla tunneliin vievällä liittymäkaistalla, jossa ylhäällä on kärkikolmio ja kaistanvaihtaja meinasi tulla kylkeen.

Kärkikolmio on voimassa risteysalueella ja kuvankin esimerkin kaltaisissa paikoissa, joissa kolmion takaa tuleva liittymäkaista yhdistyy tiehen on tuo sulkuviiva maalattu tarkoituksella rajaamaan tuota risteysaluetta. Vastaus jonka sain oli yksiselitteisesti se, että viimekädessä kaistaa vaihtavalla ei ole mitään päälleajo-oikeutta kärkikolmiosta riippumatta, vaan kaistanvaihtajalla on tieliikennelaissa selvästi ilmoitettu väistämisvelvollisuus, jolloin tuollaisessa paikassa kärkikolmio ei tee omaa kaistaa jatkavaa autoilijaa väistämisvelvolliseksi. Mulla on tämä asia sähköpostissa kirjallisena keskusteluna eri tahojen kanssa käytynä eikä poliisi voi tuollaisessa tilanteessa mitään lainvastaista lausua. Itseasiassa oma vääntöni alkoi yhteydenotolla poliisiin, jonka vastaus oli tyyliä: "kyllä oikeus sitten ratkaisee syyllisen ja syyttömän" jonka jälkeen edistin asian selvitystyötä ja sain epäselviä vastauksia ensin myös muilta tahoilta. Ilmoitin tämän jälkeen, että koska tienliikennelaissa on myös selonottovelvollisuus kirjattuna, ettei autoilija voi vedota asioissa tietämättömyyteensä, niin tällöin asiaan on saatava yksiselitteinen vastaus.

Noh, kaikki saavat vääntää asiaa miten haluavat, mutta oma keissini ei perustu mutu-tuntumaan vaan käytännön selvitystyöhön. Kärkikolmion sijoitteluhan ei perinteisesti edes ollut tieliikennelain mukaan mitenkään perusteltua liittymäkaistoille jne, sillä kyseessä ei ole risteys, etenkään, jos kaistat jatkuvat omina kaistoinaan. Tuossa esimerkkikuvan paikassakin (paikka itselläni tiedossa, sillä asuin joskus lähistöllä) ei kärkikolmio ole suinkaan edes tarkoitettu poikittaisen liikenteen kaistanvaihdon väistämisvelvollisuuden kumoamiseen, vaan palauttamaan kevyen liikenteen käyttäjien selkeä etu-ajo oikeus, sillä normaalissa risteyksessä saapuvan auton tulosuuntaan liikkuva kevyt liikenne ylittäisi ajoväylän ja auto kääntyisi pyörätienjatkeen yli ja nyt kun autoille on tehty "ohituskaista" tuonne kaksikaistaiselle osuudelle, niin saadaan sama ajojärjestys kevytliikenne etuajo-oikeutettuna.

Laitahan se dokumentti jakoon missä näin sanotaan niin laitan hanskalokeroon talteen...
 
Laitahan se dokumentti jakoon missä näin sanotaan niin laitan hanskalokeroon talteen...

Liikenneviraston ohjeistuksen mukaan kärkikolmiota ei pitäisi rampilla olla lainkaan, jos se aloittaa uuden kaistan, joka jatkuu seuraavaan liittymään saakka. Tällöin myös sulkuviivan kaistojen välissä pitäisi jatkua vähintään 30 metriä siitä, kun kaistat jo muuten ovat fyysisesti rinnakkain.

Joka tapauksessa kaistanvaihtaja on aina osaltaan väistämisvelvollinen eli vaikka rampilla olisi kärkikolmio, se ei tarkoita, että päätien suunnassa kaistanvaihtajalla olisi minkäänlaista päälleajo-oikeutta kärkikolmion takaa saapuneen suhteen.

Uudenmaan ELY-keskus arvioi tämän sulkuviivan pidentämistarpeen ennen kärkikolmion poistoa. Kyseessä on erittäin vilkasliikenteisen tunnelin suuaukko, jolloin muutokset vaativat erityistä harkintaa. Uudenmaan ELY-keskus tekee mahdolliset muutokset talven jälkeen, kun tiemerkintöjä on taas mahdollista tehdä.

Ystävällisin terveisin, Arja

Liikenteen asiakaspalvelu

Tuossa on elykeskukselta lopulta saamani viesti koskien tuota lepuskin tunnelin keissiä. En näe oleellista eroa tuonne esiin otettuun esimerkkiin, sillä kummassakin tapauksessa tullaan kolmion takaa omalle kaistalleen.
 
Vuosia (5-7v??? sitten) sitten TM selvitteli asiaa myöskin noita kaikkia mahdollisia virastoja sis. liikenneministeriö myöden käyttäen tätä paikkaa esimerkkinä: Google Maps
Silloin lopputulos oli että oikeaa tulija väistää vasemmalta->oikealle menevää (koska kolmio) ja väittäisin että silloin useita vuosia sitten tuo sulkuviiva alue ei ollut noin iso kuin nyt vaan kaistat "yhdistyivät" heti ja tämä oli se selvitystyön "hedelmä" eli ELY lienee tuossakin käynyt maalisutinsa kanssa selvittelyn jälkeen.

Tuo sinunkin saamasi 30m viittaa vahvasti siihen että jos kolmio löytyy niin väistämisvelvollisuus päättyy vasta risteyksen jälkeen ja he ovat päätyneet käyttämään 30m sulkua jotta risteys olisi "varmasti päättynyt"... Eli tulkinta on pitkälle sama kuin mihin TM päätyi vuosia sitten. Lätinät "ei saa ajaa päälle" kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kolmion käyttö on about täysin retardia ja aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa liittyjälle, kolmio lienee laitettu osin sen takia että jos talvella kaista aurataan umpeen niin "kaistat eivät lähde kaartamaan" vaan se kolmion takaa tuleva kaista on 'poikki' ja väistään joutuu, mutta täysin hullu perustelu tämäkin on ja jotenkin muuten ko. tilanne lainsäädännössä pitää pystyä kattamaan.

Huomaa nyt samalla että sinäkään eikä nuo virastot sitä lakia lopulta tulkitse. Asia käy hyvin ilmi tuosta 30metristä, kukaan taho ei Suomessa tiedä kuinka pitkälle risteysalue jatkuu, KO:n päätökseen mukaan oliko se nyt 12m vai 8m päässä tiestä ollut kelvi kuului tiehen ja kääntyvä väistää, mutta kukaan ei tiedä mikä on tilanne jos kelvi on 15m, 25m, 40m päässä, näihin sitten liikennevirasto kehittelee omia ohjeitaan (kelviä ei rakenneta tuollaisen oudon matkan päähän, jos rakennetaan niin löydään autoille toinen kolmio ennen kelviä jne) ja näin pyritään pesemään omia käsiä epäselvän lain aiheuttamista hässäköistä kun kukaan ei tiedä varmaksi mikä on lopputulos.
 
Viimeksi muokattu:
Ohituskaistat ovat kustannustehokkain ja hyvä keino sujuvoittaa liikennettä esimerkiksi mutkateiden vaarasuomessa. Toimivaksi nuo saataisiin laittamalla kamerat tai pari jokaiselle ohituspätkälle. Joskus Porin suunnilla poliisit tutkasivat ohituskaitsteillä ruuhka-aikaan. Siinä oli tosi helppo vetää koko pitkästä letkasta ohi 110 kmh gps:llä vakkarissa.

Poliisi alkaa sakottamaan vasta 11 km/h tai tätä ylemmistä nopeuksista. Tutkaajat käytännössä huomattavasti korkeammista. Ohitukselle ei kamerasta ole siis mitään haittaa.

Letkaa 5-10 km/h alle rajoitusten kerryttävä tyhmemmän kansanosan edustaja ei sakkorajoista keskimäärin ymmärrä. Kamera ohituspätkällä estää juuri parhaiten tuollaisten pataluhtien kiihdyttely-yritykset. Kuten ylläolevasta keskustelusta voi päätellä, ei niiden täytteen poistamiseen liikenteessä keinoja löydy, mutta niiden hallitsemiseen jotain vielä olisi.
Paitsi, että ohituskaistojakaan ei voi poliisien vähäisen määrän takia tehdä ilman keskikaiteita. Ajeleppa joskus viikonloppuiltana tai -yönä Jyväskylästä Ouluun. Väki vetää väärään suuntaan niitä kaistoja.
 
Päteekö tämä mielestäsi myös taajamissa?
Taajamissahan tuo homma on ihan 1x2 mitä siellä taulussa lukee. Välillä mennään nelikaistaisella risteyksettömällä pätkällä 40 km/h, toisessa ajetaan 60 km/h ja vaaranpaikkoja vaikka millä mitalla. Ilmeisesti paikalliset tekijät saavat päättää näistä, kun vaihtelu on suurta. Vai liekö sitten kyse siitä, että joku ei ole vuosikymmenten aikana jaksanut päivitellä uusiin säädöksiin ja nopeuksiin.
 
Taajamissahan tuo homma on ihan 1x2 mitä siellä taulussa lukee. Välillä mennään nelikaistaisella risteyksettömällä pätkällä 40 km/h, toisessa ajetaan 60 km/h ja vaaranpaikkoja vaikka millä mitalla. Ilmeisesti paikalliset tekijät saavat päättää näistä, kun vaihtelu on suurta. Vai liekö sitten kyse siitä, että joku ei ole vuosikymmenten aikana jaksanut päivitellä uusiin säädöksiin ja nopeuksiin.
Ainakin täällä isolla kylällä nuo rajoitukset on mielestäni suht johdonmukaisia. 30km/h aluerajoitus on yleinen pienillä asunkaduilla ja isommillakin jos on tasa-arvoisia risteyksia, paljon suojateitä ja koulu/päiväkoti lähistöllä. Toki mailma näyttää monesti ratin takaa ihan erilaiselta, kuin tennarit jalassa.

Jotta ei mene ihan ohi aiheen, niin henk.koht. eniten kanssa-autoilijoissa vituttaa se pumppaaminen. Miten voi olla niin helvetin vaikeaa pitää se ajonopeus ede suht tasaisena, etenkin kun vakkari alkaa olla jo vakio varuste.

Toinen on suojatien eteen pönöttämään jäävät jalankulkijat, tosin heitä on vähän vaikea siitä syyttää, kun katselee tuota kanssa-autoilijoiden liikennekäyttäytymistä ja tilannenopeuksia. Silti voisi sen verran olla pelisilmää, että kun näkee että se suojatietä lähestyvä auto alkaa jo hidastaa ja on selkeästi nähnyt sen jalankulkijan, niin uskaltautuu ylittämään sitä suojatietä. Tosin osa varmaan pitää itseään niin helvetin tärkeinä ihmisinä, että koko mailman tuleekin pysähtyä, kun he tulevat.
 
Ainakin täällä isolla kylällä nuo rajoitukset on mielestäni suht johdonmukaisia. 30km/h aluerajoitus on yleinen pienillä asunkaduilla ja isommillakin jos on tasa-arvoisia risteyksia, paljon suojateitä ja koulu/päiväkoti lähistöllä. Toki mailma näyttää monesti ratin takaa ihan erilaiselta, kuin tennarit jalassa.
Ajan suht paljon eri kaupungeissa ja aluella, joten siinä on tullut vastaan aika voimakastakin vaihtelua tulkinnoissa. Rapauttaa kummasti porukan nopeusrajoituksen arvostusta, kun täysin turhassa paikassa on naurettavan alhainen rajoitus. Jää ne aidot vaaran paikat sitten huomaamatta, kun on tasapaksua yleisaluetta koko homma. Yleisrajoitusalueet ovat varmaan halvempia toteuttaa ja ylläpitää kuin tosissaan järkevät ja kohdennetut rajoitukset. Samaa osastoa kuin pysäköintirajoitusten esittäminen jossain hevon kuusessa kilometrin päässä.
 
Kyllähän tässä ohittaja valitsi ohitushetken huonosti, mutta ohitetun kommentit puhelimessa kertoo kyllä miten kartalla hän on liikenteestä.

"Yhtäkkiä ilmestyi keulan eteen", kukaan ei yhtäkkiä vaan ilmesty takaa keulan eteen jos yhtään katselee peileihin.
"Piti päästä ohi yhden kärryn ohi", no tämähän se on se järkevin hetki ohittaa, kun edessä menee vain yksi hitaampi ajoneuvo ja siitä pääsee yhdellä ohituksella eroon.

Lisäksi tosiaan kiihdytys 72->80km/h kesti ensin lähes 20s, sitten kun ohittaja ilmesyi yllättäen eteen niin nopeus nousi 80->85km/h neljässä sekunnissa.

Kyl nää kojelautakamerahermannit on lähtökohtaisesti juuri sitä tiettyä taloyhtiön / naapuruston kotipoliisi-kyttääjäsakkia. Mielenkiintoa, sisältöä, mielekästä ajankäyttöä muuten tyhjään elämään tuo se, että pääsee kyttäilemään sekä taltioimaan muiden virheitä. Ja samaan aikaan itse ei tehdä missään mitään virheitä, määritetään "oikea" ylinopeus tietyissä paikoissa, vaikkapa ohistuskaistoilla ym ym. Näille vuoden kohokohta on saada spämmättyä jokin kojelautakameran videopätkä uutissivustolle.

Nopeuden noston lisäksi kannattaa katsoa sitä videon hidastettua osuutta tarkkaan, kiihdyttämisen lisäksi tää kojelautakamerahermanni jopa antaa oman autonsa valua keskemmälle tietä heti kun näkee että joku on tulossa ohitse. Sen sijaan että antaisi tilaa ohjaamalla oikealle. Ei paljoa, mutta kuitenkin. En pysty timestamppia linkkaamaan, koska iltapaskasivuston video, jostain 0:45 alkaen jos tarkkaan katsoo.
 
Keskinopeuskamerat kun vaan saataisiin Suomeen, kuten Norjassa, niin suurin kusipäisyys liikenteessä varmasti jäisi pois. Ei estä hitaamman ohittamista, mutta asennevamma alkaa nopeasti käymään lompakon päälle. Palsternakka nysväilee kaiken muun kanssa kuin toimivien ratkaisujen.
 
Kyllähän tässä ohittaja valitsi ohitushetken huonosti, mutta ohitetun kommentit puhelimessa kertoo kyllä miten kartalla hän on liikenteestä.

"Yhtäkkiä ilmestyi keulan eteen", kukaan ei yhtäkkiä vaan ilmesty takaa keulan eteen jos yhtään katselee peileihin.
"Piti päästä ohi yhden kärryn ohi", no tämähän se on se järkevin hetki ohittaa, kun edessä menee vain yksi hitaampi ajoneuvo ja siitä pääsee yhdellä ohituksella eroon.

Lisäksi tosiaan kiihdytys 72->80km/h kesti ensin lähes 20s, sitten kun ohittaja ilmesyi yllättäen eteen niin nopeus nousi 80->85km/h neljässä sekunnissa.
Jos uskotaan tarinaan, tai siis lähestytään kerrotun mukaan, niin kärry kuski on ajellut liikenteen mukaan, videosta ei voi suoraan sanoa etteikö se olisi mahdollista, nopeuden vaihtelu siis liikennevirran mukaan.

Ohitettava tarinan mukaan tuli yllättäen, eli siis havaitsi liian myöhään, se toki mahdollista jos takana ei tapahdu mitään mielenkiintoista niin reaktioaika takana/sivusta tuleviin tapahtumiin voi olla huomattavasti pidempi kuin edestä satametriä ja kauempana olevia tapahtuamia. Vastaantuliatkaan , joilla parempi näkymä, eivät kovinkaan aikaisin reakoineet.

Jos ohittaja ei ole antannut ajoissa merkkiä aikeistaan, niin yllärrihän se voi olla, vielä isompi jos ohitus tapahtuu paikassa missä ei sellaista edes voi odottaa.

Voidaan toki keksi ihan oma tarina, ohittaja tehnyt aikeensa näkyväksi, mm vilkuttanut ajoissa ja kärrykuskilla 10s aikaa havaita ja ymmärtää aikeet ja kärrykuski ei ole varoittanut ymmärettävästi vastaantulijoista, yrittänyt kiihdyttää, joko helpottaakseen ohituksen keskeytystä, tai estääkseen. Mutta se ei nyt oikein mene yksiin tarinan kanssa

Se miksi ohittaja ei keskeyttänyt ohitusta on mysteeri, kaarre sen verran loiva että olisi luullut näkevän vastaantulijat ajoissa, Jutussa haastateltu poliisi viestitti että joilla on vain pakonomainen tarve ohittaa kärrykuskit, eli tahallinen.
 
...
Tuo sinunkin saamasi 30m viittaa vahvasti siihen että jos kolmio löytyy niin väistämisvelvollisuus päättyy vasta risteyksen jälkeen ja he ovat päätyneet käyttämään 30m sulkua jotta risteys olisi "varmasti päättynyt"... E....
Jossain liikenne ketjussa joku avasi tuota ajoneuvo yhdistelmän pituuden pohjalta, muistaakseni viittasi johonkin oikeuden päätökseen. Päätös oli sen verran vanha että sen jälkeen tullut pidempiä yhdistelmiä, muistelen että kolmion takaa kannattaa ottaa varman päälle, eikä jumittua vanhoihin mittoihin. Hataramieluva oliko kirjoitus ennen vai jälkeen tuoreimman ison laki päivityksen.

Ketjussa aimmin joku postasi piiroksen missä kolmion takaa oli ajettu kaistan vaihtajan perään, jos kaistan vaihtaja oli asiallisesti aikeensa ilmaissut, niin saahan siinä peräänajaja selitellä itsensä vapaaksi vuolaasti oli kolmio tai ei.

Monessa paikkaa voisi toimia toisin päin paremmin, liittyvä, oikealta kaartaen tulia ilman kolmiota ja suoraan ajavat sitten väisteli niitä. Ajatus se että suoraan ajajan on paljon helpompi havainnoida ja sovittaa itsensä liittyvien väliin, kuin toisin päin. Jos siis liittymä missä liikennevirtojen kannalta homma toimisi.
 
Kyl nää kojelautakamerahermannit on lähtökohtaisesti juuri sitä tiettyä taloyhtiön / naapuruston kotipoliisi-kyttääjäsakkia.
Niin, kun tarkoitetaan keltaisen lehdistön vasikoita ja "sisällöntuottajia". Moisen laitteen käyttö sen sijaan alkaa olla liki tarpeellista. Itse olen välttänyt siitä syystä, että pelkään houkuttelevani rosvon. Joko joku kusituppo luulee sitä varastamisen arvoiseksi ja paskoo kaksi ikkunaa tai sitten pelkää tulleensa nähdyksi varastaessaan viereisestä autosta 30 euron lisävaloa.
 
Aika monesti nämä videot tuppaa loppumaan tai alkamaan väärästä kohtaa. Tässäkin ohitusvideossa olisi kiva nähdä mitä tapahtui 30 sekunnin aikana ennen videon aloitusta. Ihan aitoja hulluja on liikenteeessä, mutta suurimmalla osalla on sentään joku laukaiseva tekijä siihen tekemiseen.
 
Aika monesti nämä videot tuppaa loppumaan tai alkamaan väärästä kohtaa. Tässäkin ohitusvideossa olisi kiva nähdä mitä tapahtui 30 sekunnin aikana ennen videon aloitusta. Ihan aitoja hulluja on liikenteeessä, mutta suurimmalla osalla on sentään joku laukaiseva tekijä siihen tekemiseen.
Tämä...
 
Ainakin täällä isolla kylällä nuo rajoitukset on mielestäni suht johdonmukaisia. 30km/h aluerajoitus on yleinen pienillä asunkaduilla ja isommillakin jos on tasa-arvoisia risteyksia, paljon suojateitä ja koulu/päiväkoti lähistöllä. Toki mailma näyttää monesti ratin takaa ihan erilaiselta, kuin tennarit jalassa.

Jotta ei mene ihan ohi aiheen, niin henk.koht. eniten kanssa-autoilijoissa vituttaa se pumppaaminen. Miten voi olla niin helvetin vaikeaa pitää se ajonopeus ede suht tasaisena, etenkin kun vakkari alkaa olla jo vakio varuste.

Toinen on suojatien eteen pönöttämään jäävät jalankulkijat, tosin heitä on vähän vaikea siitä syyttää, kun katselee tuota kanssa-autoilijoiden liikennekäyttäytymistä ja tilannenopeuksia. Silti voisi sen verran olla pelisilmää, että kun näkee että se suojatietä lähestyvä auto alkaa jo hidastaa ja on selkeästi nähnyt sen jalankulkijan, niin uskaltautuu ylittämään sitä suojatietä. Tosin osa varmaan pitää itseään niin helvetin tärkeinä ihmisinä, että koko mailman tuleekin pysähtyä, kun he tulevat.

Eniten vitutusta/vaaratilanteita kaupunkiliiikenteessä aiheuttaa autoilijat jotka päästävät pyöräilijöitä suojateillä menemään. Tämä saa tietämättömällä aikaan illuusion että auton tulee väistää pyörää, eteenkin pyöräilijänä vaarallista. Usein myös aiheuttaa giljotiineja nelikaistaisilla väylillä.
 
Eniten vitutusta/vaaratilanteita kaupunkiliiikenteessä aiheuttaa autoilijat jotka päästävät pyöräilijöitä suojateillä menemään. Tämä saa tietämättömällä aikaan illuusion että auton tulee väistää pyörää, eteenkin pyöräilijänä vaarallista. Usein myös aiheuttaa giljotiineja nelikaistaisilla väylillä.

Tämä. Melkein joka aamu työmatkalla tapahtuu tässä.


Tässä siis tulen itse pyörällä kuvan suunnasta tien oikealla puolella olevaa pyörätietä ja haluan mennä suoraan tuon edessä poikittain näkyvän tien yli kuvassa hiukan kauempana oleva pyörätien jatkeen yli, ja oikealta ilman kolmiota suoraan tulevat (eli etuajo-oikeudelliset) autot alkavat hidastaa ja pysähtyä. (Ja sama sitten töistä tullesta toiseen suuntaan.)

Periaatteesta en mene pyörällä ensin yli etten opeta autoille väärää käyttäytymistä vaan viiton autoille että menkääpäs siitä ja odotan kunnes ei ole autoja tulossa.
Ja usein sen jälkeen kun kolme ekaa autoa lopulta tajuaa mennä(toinen ja kolmas auto heti ekan auton perässä), sitten neljäs auto alkaa taas hidastamaan ja pysähtymään eikä tajua mennä letkan jatkeena :facepalm:

Ja usein, jos se neljäs auto olisi tajunnut mennä heti toisen ja kolmannen perässä, olisin hyvin ehtinyt mennä sen neljännen auton jälkeen, mutta kun se nutaa siinä niin sitten risteykseen saapuu taas lisää autoja joiden edestä en ehdikään.

Ja tuossa kohdassa on nimenomaan tuollainen giljotiinipaikka, oikealta tulee kaksi kaistaa, eli jos pysähtyneen auton vierestä toista kaistaa tuleva auto ei pysähtyisikään, voisi tulla hengenlähtö jos sitä tietä lähtisin pysähtyneen auton edestä ohittamaaan.

Todella ärsyttää että nuo "ylikohteliaat idiootit" ei edes tajua sitä kuinka paljon vaaraa liikenteelle aiheuttavat. Ja että "kohteliaisuudellaan" myös vaan hidastavat minun pääsemistäni tien yli.

Tosin joskus jos esim. itselläni on kiire, sitten en jaksa odotella noita ylikohteliaiden idioottien ajamien autojen menemistä vaan hyppään pyörän selästä pois ja ylitän tien sitten taluttaen pyörää(mutta tämän teen siis tyypillisesti VAIN jos auto alkaa itse hidastamaan/pysähtymään ensin, en ala ottamaan risteystä normaalisti lähestyviltä autoilta etuajo-oikeutta itselleni vaihtamalla ylläri-ninjana jalankulkijaksi).
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Melkein joka aamu työmatkalla tapahtuu tässä.


Tässä siis tulen itse pyörällä kuvan suunnasta tien oikealla puolella olevaa pyörätietä ja haluan mennä suoraan tuon edessä poikittain näkyvän tien yli kuvassa hiukan kauempana oleva pyörätien jatkeen yli, ja oikealta ilman kolmiota suoraan tulevat (eli etuajo-oikeudelliset) autot alkavat hidastaa ja pysähtyä. (Ja sama sitten töistä tullesta toiseen suuntaan.)

Periaatteesta en mene pyörällä yli etten opeta autoille väärää käyttäytymistä vaan viiton autoille että menkääpäs siitä ja odotan kunnes ei ole autoja tulossa.
Ja usein sen jälkeen kun kolme ekaa autoa lopulta tajuaa mennä(toinen ja kolmas auto heti ekan auton perässä), sitten neljäs auto alkaa taas hidastamaan ja pysähtymään eikä tajua mennä letkan jatkeena :facepalm:

Ja usein, jos se neljäs auto olisi tajunnut mennä heti toisen ja kolmannen perässä, olisin hyvin ehtinyt mennä sen neljännen auton jälkeen, mutta kun se nutaa siinä niin sitten risteykseen saapuu taas lisää autoja joiden edestä en ehdikään.

Ja tuossa kohdassa on nimenomaan tuollainen giljotiinipaikka, oikealta tulee menee kaksi kaistaa, eli jos pysähtyneen auton vierestä toista kaistaa tuleva auto ei pysähtyisikään, voisi tulla hengenlähtö jos sitä tietä lähtisin pysähtyneen auton edestä ohittamaaan.

Todella ärsyttää että nuo "ylikohteliaat idiootit" ei edes tajua sitä kuinka paljon vaaraa liikenteelle aiheuttavat. Ja että "kohteliaisuudellaan" myös vaan hidastavat minun pääsemistäni tien yli.

Tosin joskus jos esim. itselläni on kiire, sitten en jaksa odotella noita ylikohteliaiden idioottien ajamien autojen menemistä vaan hyppään pyörän selästä pois ja ylitän tien sitten taluttaen pyörää(mutta tämän teen siis tyypillisesti VAIN jos auto alkaa itse hidastamaan/pysähtymään ensin, en ala ottamaan risteystä normaalisti lähestyviltä autoilta etuajo-oikeutta itselleni vaihtamalla ylläri-ninjana jalankulkijaksi).
Tuossa voisi toimia niinkin että jos näet autojen olevan päästämässä sinua yli, niin taluta yli ja mene ensin. Jos siis jo tiedät että muuten tulee väärinkäsityksiä.
 
Eniten vitutusta/vaaratilanteita kaupunkiliiikenteessä aiheuttaa autoilijat jotka päästävät pyöräilijöitä suojateillä menemään. Tämä saa tietämättömällä aikaan illuusion että auton tulee väistää pyörää, eteenkin pyöräilijänä vaarallista. Usein myös aiheuttaa giljotiineja nelikaistaisilla väylillä.
Tämä myös, etenkin kun suurin osa pyöräilijöistä tuntuu olevan ihan täysiä kusipäitä tai vajakkeja. Joko itsekkäästi rikotaan liikennesääntöjä ja ei kunnioiteta muita tielläliikkujia, ajellaan jalkakäytävillä jne. tai sitten ollaan niin vitun vätipäitä, että ei osata edes auttavasti niitä liikennesääntöjä ja liikennemerkkejä ja ajetaan jalkakäytävillä. Itsellä on jo niin mitta täynnä noita stadin tsygäilijöitä, että kun saa taas lukea, että joku on jäänyt auton ruhjomaksi, laitan skumpan jäihin.

Voin vaan kuvitella mikä itku ja parku siitä tulisi, jos joku alkaisi ajelemaan autolla baanalla tai pyöräteillä, mutta näiden spandex sankarien mielestä on ihan ok suhailla jalkakäytävällä, koska ei uskalla ajaa ajotiellä, pelkää että pyörät menee sporakiskojen väliin, koska ajelee tässä muutkin jne. paskaa. Niin kun nämä olisi niiden jalankulkijoiden syytä, joiden liikenneturvallisuuden vaarantavat. Tähän lisätään vielä totaalinen valvonan puute ja kaupungin rikollisen huolimaton kaupunkipyöräparkkien sijoittelu. Kuka vittu kuvittele, että on ok sijoittaa se pyöräparkki sille puolelle katua jossa ei ole pyörätietä ja on vähemmän tilaa muutenkin, noh kaupungin virkamies tietenkin. Ei perkele, että sapettaa. Ihan samaa sakkia näiden sähköpotkulautojen kanssa.

Nyt on viimeisin vitsaus ollut nämä postin kolmipyöräiset sähkömopot. Tämän vuoden aikana meinannut jo kahdesti jäädä jalkakäytävällä sellaisen alle. Eihän ne kuulu edes pyörätielle, jalkakäytävistä nyt puhumattakaan.

Pahoittelut OT:stä ja räntistä. Lopetan tästä aiheesta tähän.
 
En koe ohittamista vaikeeks, joten en tiiä. Onhan se aina kiva, jos joku sattuu olemaan kohteliaalla päällä vaikka jonkun kuorman tai ajoneuvon suorituskykyyn liittyvän hidastelun johdosta. Ei tossa nyt sen kummempaa toivetta ole muille autoilijoille. Se nyt vaan oli tollanen toteamus.
Ei edellisen viestin pitänyt olla mikään "hyökkäys". Aivan samaa mieltä. Olisi varmaan kohteliasta, mutta en lähtisi sellaista edellyttämään jos kyseessä ei ole poikkeuksellisen hitaasti etenevä ajoneuto
Joskus on sellaisia pätkiä, että juuri niiden harvojen hyvien ohituspaikkojen kohdalla tulee joku just vastaan. Ne on sellasia pätkiä, joiden kohdalla kysyisin ennemmin, että mikä siinä ohittamisessa on niin tärkeetä, että pitää ottaa niinkin iso riski.
Niimpä, näillä pätkillä niitä jonoja saattaa olla useampiakin, niin ei siinä juuri pääse matka-ajassa voittamaan, kun hetken päästä on seuraavan jonon päässä.
En tiiä onko Kiassa erityisesti jokin sellainen ominaisuus, joka ohitusta vaikeuttaisi, enkä tiedä miten rahoitusyhtiö liittyy tähän mahdolliseen ominaisuuteen, joten tähän en osaa vastata. Jos jonkin tietyn rahoitusyhtiön autoissa on tällaisia yleisesti tunnettuja ominaisuuksia, niin otan mielelläni lisätietoa vastaan.
Rio nyt tuli esimmäisenä autona mieleen, josssa on n. 80hv. Jos sen on vielä rahoituksella hankkinut, niin ehkä silloin ei ole ollut mahdollisuutta paremmin dynaamiseen ajotapaan ja ohittamiseen soveltuvan auton hankintaan. Tämä siis oli ihan vain pohdintaa mikä siinä ohittamisessa voisi olla vaikeaa. Jos joku kokee, että hitaampien pitäisi "väistää" nopeampia. Pitäisikö myös jalankulkijoiden antaa nopeammin eteneville pyöräilijöille esteetön kulku, vaikka hieman rikkoisivat sääntöjä polkemalla jalkakäytävällä:rolleyes:

Juurisyy tähän liikenteen jonoutumiseen taitaa olla liikennemäärien kasvu ja väyläverkoston heikolla tolalla oleva kehitys. Ohituskaistojen rakentaminen sinne ja tänne tuntuisi olevan vähän purkkapaikkaus tuohon liikennemäärien kasvun tuomaan ongelmaan.
 
Rio nyt tuli esimmäisenä autona mieleen, josssa on n. 80hv.
Olet ehkä käsittänyt automarkkinat hieman väärin. Tuon koko- ja hintaluokan ajoneuvoissa tosiaan on viime vuosina ollut perusmoottorien teho tuota luokkaa. Minullakin on moinen eläkeläismalli. Niissä on kuitenkin yleisesti tarjolla kalliimpia moottori- ja voimalinjapaketteja, joilla varustettuna nämä tuhannen kilon pikkuautot ovat ihan suht dynaamisia. Lisäksi kokoluokasta huolimatta useimpien inhimillisen hintaisten henkilöautomallien hitain versio on yleensä aika hidas.
 
Rio nyt tuli esimmäisenä autona mieleen, josssa on n. 80hv. Jos sen on vielä rahoituksella hankkinut, niin ehkä silloin ei ole ollut mahdollisuutta paremmin dynaamiseen ajotapaan ja ohittamiseen soveltuvan auton hankintaan. Tämä siis oli ihan vain pohdintaa mikä siinä ohittamisessa voisi olla vaikeaa. Jos joku kokee, että hitaampien pitäisi "väistää" nopeampia. Pitäisikö myös jalankulkijoiden antaa nopeammin eteneville pyöräilijöille esteetön kulku, vaikka hieman rikkoisivat sääntöjä polkemalla jalkakäytävällä:rolleyes:
Laiskalla autolla hölmöily on vaikeampaa / harrastaa "dynaamista ajotapaa". eli ehkä se vähän rahoittaa menohaluja.

Sitä en tajunnut miten rahoitusmuoto siihen vaikuttaa, rahoituksen saa monenlaiseen purkkiin, myös niihin tehokkaisiin ja joidenkin mielestä ne pahimmat tapa töhöt ajelee niillä vuokra/velkakärryillä.
 
Jos joku kokee, että hitaampien pitäisi "väistää" nopeampia. Pitäisikö myös jalankulkijoiden antaa nopeammin eteneville pyöräilijöille esteetön kulku, vaikka hieman rikkoisivat sääntöjä polkemalla jalkakäytävällä:rolleyes:
Eihän kyse ole "väistämisestä" vaan siitä, että hitaammin ajavan soisi käyttää järkeään. Jos muodostaa jonoa, niin päästää jonon menemään. Jalankulkijoihin analogia olisi se, että lauma tepastelisi koko kevyenväylän leveydeltä ja eivät tee elettäkään antaakseen tilaa pyörille. Ei tuollaista hyvällä katsottaisi. Jostain syystä auto kun tulee alle, niin samanlainen huomaavaisuus on täysin kerettiläistä.
 
Kojelautakamera kuvasi vaarallisen tilanteen Turun moottoritiellä – Valtterin autosta meinasi tulla hodari

Tähän kyllä törmää todella usein, että ei malteta edes odottaa sulkuviivan päättymistä ennen kaistan vaihtamista/liittymistä, tai vaihtoehtoisesti heti sulkuviivan päätyttyä painetaan motarille 70kmh, vaikka kiihdytyskaistaa olis vielä 200metriä.
Huh. Jos jotain olen oppinut, niin olen liikenteessä aina sillä oletuksella että paku-ukko haluaa tappaa jos ei minut, niin ainakin jonkun siellä liikenteessä. Sillä on aina jumalaton kiire, eikä se ei piittaa juurikaan liikennesäännöistä (tai mistään muustakaan). Juu tiedän, työtään vain tekevät, on aina kiire koska työnantaja on perseestä jne, mutta voi hyvän tähden niitä saa varoa kun vetelevät kuin heikkopäiset. Vaikka kuinka on kiire niin pitäisi pitää mielessä että siinä on ihmishenki aika heikoilla kun vetelee pakulla päälle. Tästä videosta taas opin että voi kristus mikä määrä noita mainosvideoita iltaroskan videoiden alussa onkaan.
 
Se ottaa kovasti pattiin kun olet menossa ympyrään ja katsot että vasemmalta on tulossa auto, mutta hän laittaakin vilkun päälle vasta kun on kääntymässä siitä ekasta pois. Jos olisi aikaisemmin laittanut vilkun niin minä olisin saanut vain mennä mutta joudun tekemään ylimääräisen pysähdyksen kun olen valmis väistämään vasemmalta tulijaa mutta ei kun se ei osaa käyttää vilkkua..turha vissiin ennakoida mitään
 
Se ottaa kovasti pattiin kun olet menossa ympyrään ja katsot että vasemmalta on tulossa auto, mutta hän laittaakin vilkun päälle vasta kun on kääntymässä siitä ekasta pois. Jos olisi aikaisemmin laittanut vilkun niin minä olisin saanut vain mennä mutta joudun tekemään ylimääräisen pysähdyksen kun olen valmis väistämään vasemmalta tulijaa mutta ei kun se ei osaa käyttää vilkkua..turha vissiin ennakoida mitään
Paikkaan puuttuvan indikaation näiden puolesta indikoimalla näille keskisormea.
 
Aamulla ajellessani kohtia Turkua, näillä paikkeilla eteen juoksi 5-6 peuran lauma. Ei siinä mitään, kyllä mä ne näin ajoissa ja hyppäsin jarrun päälle, mutta kun mun takapuskurissa oli joku kiireisempi kyttäämässä ohituspaikkaa (olihan mulla 80kmh alueella vauhtia gepsin mukaan vain 85), niin sille tuli jo oikeasti kiire saada kopperonsa pysähtymään :lol:

Ilmeisesti ihmisen pitää ajaa pari kertaa peurakolari ennen kuin oppii ajattelemaan.
 
Kojelautakamera kuvasi vaarallisen tilanteen Turun moottoritiellä – Valtterin autosta meinasi tulla hodari

Tähän kyllä törmää todella usein, että ei malteta edes odottaa sulkuviivan päättymistä ennen kaistan vaihtamista/liittymistä, tai vaihtoehtoisesti heti sulkuviivan päätyttyä painetaan motarille 70kmh, vaikka kiihdytyskaistaa olis vielä 200metriä.

Säälittävintä tässä uutisoinnissa on se, että vissiin jokin idioottimainen lakisääteinen "suoja" vaatii peittämään idiootin auton tunnukset, tässä tapauksessa yrityksen logot kyljistä. Olisihan se liian soiva opetus, että kaikki pääsisivät katsomaan kuinka Vesiurakointi Putkisen Matti Putkinen sekoilee liikenteessä.
 
Säälittävintä tässä uutisoinnissa on se, että vissiin jokin idioottimainen lakisääteinen "suoja" vaatii peittämään idiootin auton tunnukset, tässä tapauksessa yrityksen logot kyljistä. Olisihan se liian soiva opetus, että kaikki pääsisivät katsomaan kuinka Vesiurakointi Putkisen Matti Putkinen sekoilee liikenteessä.
Eikös se mennyt niin että saat toki julkaista mutta riski on siinä että jos tarinassa tuleekin yhtään muuta kuin faktaa voi firma alkaa oikeustoimiin mainehaitan yms perusteella. Turha siis toimittajan riskeerata.
 
Ärsyttää kun jengi ohittaa ja tulee ihan eteen lennättää sitä paskaa tuulilasiin. Tänäänkin pidin reipasta väliä edellä olevaan ettei tarvis käyttää koko lasinpesunestesäiliötä yhdellä duunimatkalla niin sehän tarkoittaa sitä että hidastelen ja ohi on päästävä.

Tämä siis ihan kaksikaistaisella moottoritiellä eikä hirveästi liikennettä.

Olisi voinut sitä ohituskaistaa ajaa pidemmällekin ja sitten vasta liittyä oikealle, teen itse aina näin. Erityisesti moottoripyöräilijänä arvostan.
 
Huh. Jos jotain olen oppinut, niin olen liikenteessä aina sillä oletuksella että paku-ukko haluaa tappaa jos ei minut, niin ainakin jonkun siellä liikenteessä. Sillä on aina jumalaton kiire, eikä se ei piittaa juurikaan liikennesäännöistä (tai mistään muustakaan). Juu tiedän, työtään vain tekevät, on aina kiire koska työnantaja on perseestä jne, mutta voi hyvän tähden niitä saa varoa kun vetelevät kuin heikkopäiset. Vaikka kuinka on kiire niin pitäisi pitää mielessä että siinä on ihmishenki aika heikoilla kun vetelee pakulla päälle. Tästä videosta taas opin että voi kristus mikä määrä noita mainosvideoita iltaroskan videoiden alussa onkaan.

Ja se on käsittämätöntä, että nämä kyseiset pakut ei lainkaan mieti että siinä koko ajan ajellaan firman mainos kyljessä. Vaikka nyt ei mihinkään tällaiseen videoon koskaan päätyisikään, niin koko ajan siitä yrityksestä annetaan heikkoa mielikuvaa ajelemalla ympäriinsä kuin kaistapäiset.. Jos olisin firman omistaja, niin aika tarkkaan ohjeistaisin ettei tuollaista näkyvyyttä annettaisi firmasta.
 
Ärsyttää kun jengi ohittaa ja tulee ihan eteen lennättää sitä paskaa tuulilasiin. Tänäänkin pidin reipasta väliä edellä olevaan ettei tarvis käyttää koko lasinpesunestesäiliötä yhdellä duunimatkalla niin sehän tarkoittaa sitä että hidastelen ja ohi on päästävä.

Tämä siis ihan kaksikaistaisella moottoritiellä eikä hirveästi liikennettä.

Olisi voinut sitä ohituskaistaa ajaa pidemmällekin ja sitten vasta liittyä oikealle, teen itse aina näin. Erityisesti moottoripyöräilijänä arvostan.
Tää on kyllä outo ilmiö. Muistan kun joskus nuorena ja salskeana kuulin että on perseestä jos liitytään liian aikaisin takaisin kaistalle / vaihdetaan kaistaa toisen eteen, koska siinä lentää rapaa ja kiveä toisen tuulilasiin. Miten sitten reagoin tähän? No sen jälkeen aloin jättämään reilua väliä ohitettavaan ettei kanssa-autoilijaa vituttaisi/haittaisi. Ehkä tässä on se ero ihmistyyppien välillä -- jotkut ajattelee muita ihmisiä ja kokonaisuutta, jotkut taas pelkästään itseään (== eivät ajattele mitään/ollenkaan koska ei kiinnosta edes ajatella ajattelemista). En tässä itseäni jalustalle mitenkään nosta, mutta en silti näe mitään syytä miksi ylipäätään pitäisi muutaman metrin päähän liittyä toisen eteen ilman pakottavaa tarvetta. Nojuu, jos sitä osaisi lukea ajatuksia, niin ehkä ottaisi vain enemmän kupoliin.
 
Ärsyttää kun jengi ohittaa ja tulee ihan eteen lennättää sitä paskaa tuulilasiin. Tänäänkin pidin reipasta väliä edellä olevaan ettei tarvis käyttää koko lasinpesunestesäiliötä yhdellä duunimatkalla niin sehän tarkoittaa sitä että hidastelen ja ohi on päästävä.

Tämä siis ihan kaksikaistaisella moottoritiellä eikä hirveästi liikennettä.

Olisi voinut sitä ohituskaistaa ajaa pidemmällekin ja sitten vasta liittyä oikealle, teen itse aina näin. Erityisesti moottoripyöräilijänä arvostan.
Hyvä uskoisena kuvittelen että osalla on vaikea arvioida sitä etäisyyttä taaksepäin, tuntuuhan se monella olevan vaikeaa arvioida eteenkin päin.
Joilla vanhemilla voi olla vielä iskostunut oppi että vasen kaista on ohituskaista jossa ei saa olla, siis ajettava oikeaa kaistaa niin paljonkin kun pystyy.

Mutta samaa mieltä ihan turhaa ja tarpeetonta , varsinkin nelikaistaisella tiellä jossa ei tarvi edes vastaantulijoita väistellä

Säälittävintä tässä uutisoinnissa on se, että vissiin jokin idioottimainen lakisääteinen "suoja" vaatii peittämään idiootin auton tunnukset, tässä tapauksessa yrityksen logot kyljistä. Olisihan se liian soiva opetus, että kaikki pääsisivät katsomaan kuinka Vesiurakointi Putkisen Matti Putkinen sekoilee liikenteessä.
Se ei tuo mitään lisäarvoa, jos ei uteliaisuuden tyydyttämistä lasketa. Lisäksi kuvaaja ei tiedä ajaako siinä nyt omistajan/haltia saati edustaako sen arvoja.
 
Tää on kyllä outo ilmiö. Muistan kun joskus nuorena ja salskeana kuulin että on perseestä jos liitytään liian aikaisin takaisin kaistalle / vaihdetaan kaistaa toisen eteen, koska siinä lentää rapaa ja kiveä toisen tuulilasiin. Miten sitten reagoin tähän? No sen jälkeen aloin jättämään reilua väliä ohitettavaan ettei kanssa-autoilijaa vituttaisi/haittaisi. Ehkä tässä on se ero ihmistyyppien välillä -- jotkut ajattelee muita ihmisiä ja kokonaisuutta, jotkut taas pelkästään itseään (== eivät ajattele mitään/ollenkaan koska ei kiinnosta edes ajatella ajattelemista). En tässä itseäni jalustalle mitenkään nosta, mutta en silti näe mitään syytä miksi ylipäätään pitäisi muutaman metrin päähän liittyä toisen eteen ilman pakottavaa tarvetta. Nojuu, jos sitä osaisi lukea ajatuksia, niin ehkä ottaisi vain enemmän kupoliin.
Hienoimmillaan tämä ilmiö on kello 2 aamuyöllä ja se ohittava auto on sen pätkän ainoa toinen kuski ja seuraava auto ohituskaistalla on varmaan 50km päässä. Silti pitää heti siihen eteen päästä.
 
Hienoimmillaan tämä ilmiö on kello 2 aamuyöllä ja se ohittava auto on sen pätkän ainoa toinen kuski ja seuraava auto ohituskaistalla on varmaan 50km päässä. Silti pitää heti siihen eteen päästä.

Tyhjällä tiellä voi onneksi itse siirtyä samalla vähän asemmalle odottamaan että vesisuihku loppuu.

Hyvällä tuurilla edellä ajanut täti-ihminen keksii syyn siihen miksi joku siirtyy tyhjällä tiellä ajamaan puoliksi vasemmalle kaistalle.
 
50-alueella vauhtia 35km/h, liikenneympyrässä 10km/h, kääntymään ryhmittyessä 1/4 autosta suoraan ajavien kaistalla. Voisi olla ajankohtaista luopua ajamisesta...
 
Ärsyttää kun jengi ohittaa ja tulee ihan eteen lennättää sitä paskaa tuulilasiin. Tänäänkin pidin reipasta väliä edellä olevaan ettei tarvis käyttää koko lasinpesunestesäiliötä yhdellä duunimatkalla niin sehän tarkoittaa sitä että hidastelen ja ohi on päästävä.

Tämä siis ihan kaksikaistaisella moottoritiellä eikä hirveästi liikennettä.

Olisi voinut sitä ohituskaistaa ajaa pidemmällekin ja sitten vasta liittyä oikealle, teen itse aina näin. Erityisesti moottoripyöräilijänä arvostan.

Tää on sitä nykypäivän "nollat taulussa" ajamista. Kaikenlainen automatiikka (ajovalot helpoin esimerkki) ja yleisesti "helppo ajaminen" saavat ihmiset keskittymään liikenteessä aivan liikaa ihan muihin asioihin kuin liikenteeseen. Korostuu Teslan autopilot -tyyppisessä touhussa. Tätä selitellään sitten "ajattelemattomuutena" kun totuus on silkkaa hölmöyttä, osin typeryyttä. Tuskin kukaan liikenteessä pitää siitä, että "heitetään rapapaskat tuulilasille" mutta silti eivät osaa (!!!) itse toimia toisin. Aika surullista.

Lisäksi pk-seudulla jos jätät edelläajavaan "rapa/turvavälin" eli normaalia liikennettä 2x pidemmän välin niin siitä välistä tulee muille paikka johon liittyä, tunkea, tulla ja esimerkiksi ohituskiire loppuu usein siihen. Tähän liittyy myös se, kuinka itketään kun raskas kalusto ei pidä turvaväliä - ei varmaan kun turvaväliin tunkee kaikki ja aina pitäisi jarrutella lisää että turvaväli muodostuisi uudestaan vain, että siihen tunkee jälleen 2-3 viime hetken henkilöautoilijaa lisää. Nimimerkillä HSL-bussia aikanaan 5v ajanut. Käsite turvaväli on mahdotonta yhtälö pk-seudun ruuhkaidiotismin seassa.
 
En mä tiedä ärsyttääkö, mutta huvitti kun paikallinen yango-kuski veti laput silmillä kanttareiden yli kun ei hahmotuskyky riittänyt ajamaan keskeltä väylää! :facepalm:Hyvä pauke lähti skeidasta ja varmasti pyöränkulmat ja vanteet paskana.

Toki mitäpä voit odottaa ryssäfirmalta ja maahanmuuttaja kuskilta...


20230218_083113.jpg


Sama paikka kesällä

Screenshot_20230218_090222_Maps.jpg
 
En mä tiedä ärsyttääkö, mutta huvitti kun paikallinen yango-kuski veti laput silmillä kanttareiden yli kun ei hahmotuskyky riittänyt ajamaan keskeltä väylää! :facepalm:Hyvä pauke lähti skeidasta ja varmasti pyöränkulmat ja vanteet paskana.

Eihän tuossa ole edes mitään haitallisia kanttareita, vaan tuollaisia visuaalisia rajauksia. Itse ajan noiden yli päivittäin liikenneympyröissä/kiertoliittymissä. En kyllä ymmärärrä miksi noita on pitänyt rakennella, kai halutaan vaan väriä harmaaseen liikenteeseen.

Vai ajoiko se nimenomaan tuon oikealla puolella näkyvän yli?
 
Eihän tuossa ole edes mitään haitallisia kanttareita, vaan tuollaisia visuaalisia rajauksia. Itse ajan noiden yli päivittäin liikenneympyröissä/kiertoliittymissä. En kyllä ymmärärrä miksi noita on pitänyt rakennella, kai halutaan vaan väriä harmaaseen liikenteeseen.
Mitähän kohtaa sä et hahmottanut? Yango ajoi tuolta oikealta +10cm kanttareista yli?!

Screenshot_20230218_090222_Maps~2.jpg
 
Oli niin paskasti rajattu kuva, ettei hahmottanut. Eipä tuokaan vielä vanteita särje, alle 5 cm on nousua.

Molemmat kuvat on samasta suunnasta ja näkyy samat asiat?

+10cm tuossa on nousua, kuva hämää ja on 10v vanha niin asfaltti painunut lisää ja varmasti särkee kun renkaat linkussa tuohon veti kauhean paukkeen kanssa...
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Molemmat kuvat on samasta suunnasta ja näkyy samat asiat?

+10cm tuossa on nousua, kuva hämää ja on 10v vanha niin asfaltti painunut lisää ja varmasti särkee kun renkaat linkussa tuohon veti kauhean paukkeen kanssa...

Jäljistä äkkiseltään näkee et ei ole kummonen linkku ollut ja muutenkin talvella ei varmaan kummonen "nousu".

Taisi jutussa olla vähän lapin lisää toiseen potenssiin.
 
Jäljistä äkkiseltään näkee et ei ole kummonen linkku ollut ja muutenkin talvella ei varmaan kummonen "nousu".

Taisi jutussa olla vähän lapin lisää toiseen potenssiin.
Noh, asun tuossa 100m päässä ja tein lumitöitä kun kun kuulin pamauksen ja sen verran autoista tiedän ettei varmasti selvinnyt tuosta ilman vauroita.

Tuo lumikuva on otettu noin puolituntia sen jälkeen kun yango siitä ajoi ja siksi ei näytä niin pahalta kun satanut jo "umpeen"...
 
Eihän tuossa ole edes mitään haitallisia kanttareita, vaan tuollaisia visuaalisia rajauksia. Itse ajan noiden yli päivittäin liikenneympyröissä/kiertoliittymissä. En kyllä ymmärärrä miksi noita on pitänyt rakennella, kai halutaan vaan väriä harmaaseen liikenteeseen.
Rekka ja bussikuskien helpompi mennä noista. Ei tarkoitettu B korttiajoon, ei vaikka kyljessä lukisi Yandex. sen enempää kuin nuo muutkaan jakajat.
 
Rekka ja bussikuskien helpompi mennä noista. Ei tarkoitettu B korttiajoon, ei vaikka kyljessä lukisi Yandex. sen enempää kuin nuo muutkaan jakajat.

Minä en tarkoittanut kuvassa oikealla puolella olevaa todellista koroketta, vaan tuota ympyrässä olevaa kiveystä, jossa ei ole korotusta.
 
Minä en tarkoittanut kuvassa oikealla puolella olevaa todellista koroketta, vaan tuota ympyrässä olevaa kiveystä, jossa ei ole korotusta.
Kyllä sitä ympyrässäolevaa tarkoitin, ne on tehty raskasta liikennettä varten, jotka eiväet oikein taivu noista muuten läpi. Vähän haasta toki hakea optimia, jos isokorotus niin kävisi enemmän raskaanliikenteen renkailla ja myös itse pinnalle/reunalle ja jos taasen matalampil tai ihan viivalla, niin entistä useampi B kuski ajalisi niiden kautta.

Nuo oikealla olevat korokkeet/jakajat ei ole tarkoitettu rekoilla/busseilla yliajettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom