Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Säälittävintä tässä uutisoinnissa on se, että vissiin jokin idioottimainen lakisääteinen "suoja" vaatii peittämään idiootin auton tunnukset, tässä tapauksessa yrityksen logot kyljistä. Olisihan se liian soiva opetus, että kaikki pääsisivät katsomaan kuinka Vesiurakointi Putkisen Matti Putkinen sekoilee liikenteessä.
Eikös se mennyt niin että saat toki julkaista mutta riski on siinä että jos tarinassa tuleekin yhtään muuta kuin faktaa voi firma alkaa oikeustoimiin mainehaitan yms perusteella. Turha siis toimittajan riskeerata.
 
Ärsyttää kun jengi ohittaa ja tulee ihan eteen lennättää sitä paskaa tuulilasiin. Tänäänkin pidin reipasta väliä edellä olevaan ettei tarvis käyttää koko lasinpesunestesäiliötä yhdellä duunimatkalla niin sehän tarkoittaa sitä että hidastelen ja ohi on päästävä.

Tämä siis ihan kaksikaistaisella moottoritiellä eikä hirveästi liikennettä.

Olisi voinut sitä ohituskaistaa ajaa pidemmällekin ja sitten vasta liittyä oikealle, teen itse aina näin. Erityisesti moottoripyöräilijänä arvostan.
 
Huh. Jos jotain olen oppinut, niin olen liikenteessä aina sillä oletuksella että paku-ukko haluaa tappaa jos ei minut, niin ainakin jonkun siellä liikenteessä. Sillä on aina jumalaton kiire, eikä se ei piittaa juurikaan liikennesäännöistä (tai mistään muustakaan). Juu tiedän, työtään vain tekevät, on aina kiire koska työnantaja on perseestä jne, mutta voi hyvän tähden niitä saa varoa kun vetelevät kuin heikkopäiset. Vaikka kuinka on kiire niin pitäisi pitää mielessä että siinä on ihmishenki aika heikoilla kun vetelee pakulla päälle. Tästä videosta taas opin että voi kristus mikä määrä noita mainosvideoita iltaroskan videoiden alussa onkaan.

Ja se on käsittämätöntä, että nämä kyseiset pakut ei lainkaan mieti että siinä koko ajan ajellaan firman mainos kyljessä. Vaikka nyt ei mihinkään tällaiseen videoon koskaan päätyisikään, niin koko ajan siitä yrityksestä annetaan heikkoa mielikuvaa ajelemalla ympäriinsä kuin kaistapäiset.. Jos olisin firman omistaja, niin aika tarkkaan ohjeistaisin ettei tuollaista näkyvyyttä annettaisi firmasta.
 
Ärsyttää kun jengi ohittaa ja tulee ihan eteen lennättää sitä paskaa tuulilasiin. Tänäänkin pidin reipasta väliä edellä olevaan ettei tarvis käyttää koko lasinpesunestesäiliötä yhdellä duunimatkalla niin sehän tarkoittaa sitä että hidastelen ja ohi on päästävä.

Tämä siis ihan kaksikaistaisella moottoritiellä eikä hirveästi liikennettä.

Olisi voinut sitä ohituskaistaa ajaa pidemmällekin ja sitten vasta liittyä oikealle, teen itse aina näin. Erityisesti moottoripyöräilijänä arvostan.
Tää on kyllä outo ilmiö. Muistan kun joskus nuorena ja salskeana kuulin että on perseestä jos liitytään liian aikaisin takaisin kaistalle / vaihdetaan kaistaa toisen eteen, koska siinä lentää rapaa ja kiveä toisen tuulilasiin. Miten sitten reagoin tähän? No sen jälkeen aloin jättämään reilua väliä ohitettavaan ettei kanssa-autoilijaa vituttaisi/haittaisi. Ehkä tässä on se ero ihmistyyppien välillä -- jotkut ajattelee muita ihmisiä ja kokonaisuutta, jotkut taas pelkästään itseään (== eivät ajattele mitään/ollenkaan koska ei kiinnosta edes ajatella ajattelemista). En tässä itseäni jalustalle mitenkään nosta, mutta en silti näe mitään syytä miksi ylipäätään pitäisi muutaman metrin päähän liittyä toisen eteen ilman pakottavaa tarvetta. Nojuu, jos sitä osaisi lukea ajatuksia, niin ehkä ottaisi vain enemmän kupoliin.
 
Ärsyttää kun jengi ohittaa ja tulee ihan eteen lennättää sitä paskaa tuulilasiin. Tänäänkin pidin reipasta väliä edellä olevaan ettei tarvis käyttää koko lasinpesunestesäiliötä yhdellä duunimatkalla niin sehän tarkoittaa sitä että hidastelen ja ohi on päästävä.

Tämä siis ihan kaksikaistaisella moottoritiellä eikä hirveästi liikennettä.

Olisi voinut sitä ohituskaistaa ajaa pidemmällekin ja sitten vasta liittyä oikealle, teen itse aina näin. Erityisesti moottoripyöräilijänä arvostan.
Hyvä uskoisena kuvittelen että osalla on vaikea arvioida sitä etäisyyttä taaksepäin, tuntuuhan se monella olevan vaikeaa arvioida eteenkin päin.
Joilla vanhemilla voi olla vielä iskostunut oppi että vasen kaista on ohituskaista jossa ei saa olla, siis ajettava oikeaa kaistaa niin paljonkin kun pystyy.

Mutta samaa mieltä ihan turhaa ja tarpeetonta , varsinkin nelikaistaisella tiellä jossa ei tarvi edes vastaantulijoita väistellä

Säälittävintä tässä uutisoinnissa on se, että vissiin jokin idioottimainen lakisääteinen "suoja" vaatii peittämään idiootin auton tunnukset, tässä tapauksessa yrityksen logot kyljistä. Olisihan se liian soiva opetus, että kaikki pääsisivät katsomaan kuinka Vesiurakointi Putkisen Matti Putkinen sekoilee liikenteessä.
Se ei tuo mitään lisäarvoa, jos ei uteliaisuuden tyydyttämistä lasketa. Lisäksi kuvaaja ei tiedä ajaako siinä nyt omistajan/haltia saati edustaako sen arvoja.
 
Tää on kyllä outo ilmiö. Muistan kun joskus nuorena ja salskeana kuulin että on perseestä jos liitytään liian aikaisin takaisin kaistalle / vaihdetaan kaistaa toisen eteen, koska siinä lentää rapaa ja kiveä toisen tuulilasiin. Miten sitten reagoin tähän? No sen jälkeen aloin jättämään reilua väliä ohitettavaan ettei kanssa-autoilijaa vituttaisi/haittaisi. Ehkä tässä on se ero ihmistyyppien välillä -- jotkut ajattelee muita ihmisiä ja kokonaisuutta, jotkut taas pelkästään itseään (== eivät ajattele mitään/ollenkaan koska ei kiinnosta edes ajatella ajattelemista). En tässä itseäni jalustalle mitenkään nosta, mutta en silti näe mitään syytä miksi ylipäätään pitäisi muutaman metrin päähän liittyä toisen eteen ilman pakottavaa tarvetta. Nojuu, jos sitä osaisi lukea ajatuksia, niin ehkä ottaisi vain enemmän kupoliin.
Hienoimmillaan tämä ilmiö on kello 2 aamuyöllä ja se ohittava auto on sen pätkän ainoa toinen kuski ja seuraava auto ohituskaistalla on varmaan 50km päässä. Silti pitää heti siihen eteen päästä.
 
Hienoimmillaan tämä ilmiö on kello 2 aamuyöllä ja se ohittava auto on sen pätkän ainoa toinen kuski ja seuraava auto ohituskaistalla on varmaan 50km päässä. Silti pitää heti siihen eteen päästä.

Tyhjällä tiellä voi onneksi itse siirtyä samalla vähän asemmalle odottamaan että vesisuihku loppuu.

Hyvällä tuurilla edellä ajanut täti-ihminen keksii syyn siihen miksi joku siirtyy tyhjällä tiellä ajamaan puoliksi vasemmalle kaistalle.
 
50-alueella vauhtia 35km/h, liikenneympyrässä 10km/h, kääntymään ryhmittyessä 1/4 autosta suoraan ajavien kaistalla. Voisi olla ajankohtaista luopua ajamisesta...
 
Ärsyttää kun jengi ohittaa ja tulee ihan eteen lennättää sitä paskaa tuulilasiin. Tänäänkin pidin reipasta väliä edellä olevaan ettei tarvis käyttää koko lasinpesunestesäiliötä yhdellä duunimatkalla niin sehän tarkoittaa sitä että hidastelen ja ohi on päästävä.

Tämä siis ihan kaksikaistaisella moottoritiellä eikä hirveästi liikennettä.

Olisi voinut sitä ohituskaistaa ajaa pidemmällekin ja sitten vasta liittyä oikealle, teen itse aina näin. Erityisesti moottoripyöräilijänä arvostan.

Tää on sitä nykypäivän "nollat taulussa" ajamista. Kaikenlainen automatiikka (ajovalot helpoin esimerkki) ja yleisesti "helppo ajaminen" saavat ihmiset keskittymään liikenteessä aivan liikaa ihan muihin asioihin kuin liikenteeseen. Korostuu Teslan autopilot -tyyppisessä touhussa. Tätä selitellään sitten "ajattelemattomuutena" kun totuus on silkkaa hölmöyttä, osin typeryyttä. Tuskin kukaan liikenteessä pitää siitä, että "heitetään rapapaskat tuulilasille" mutta silti eivät osaa (!!!) itse toimia toisin. Aika surullista.

Lisäksi pk-seudulla jos jätät edelläajavaan "rapa/turvavälin" eli normaalia liikennettä 2x pidemmän välin niin siitä välistä tulee muille paikka johon liittyä, tunkea, tulla ja esimerkiksi ohituskiire loppuu usein siihen. Tähän liittyy myös se, kuinka itketään kun raskas kalusto ei pidä turvaväliä - ei varmaan kun turvaväliin tunkee kaikki ja aina pitäisi jarrutella lisää että turvaväli muodostuisi uudestaan vain, että siihen tunkee jälleen 2-3 viime hetken henkilöautoilijaa lisää. Nimimerkillä HSL-bussia aikanaan 5v ajanut. Käsite turvaväli on mahdotonta yhtälö pk-seudun ruuhkaidiotismin seassa.
 
En mä tiedä ärsyttääkö, mutta huvitti kun paikallinen yango-kuski veti laput silmillä kanttareiden yli kun ei hahmotuskyky riittänyt ajamaan keskeltä väylää! :facepalm:Hyvä pauke lähti skeidasta ja varmasti pyöränkulmat ja vanteet paskana.

Toki mitäpä voit odottaa ryssäfirmalta ja maahanmuuttaja kuskilta...


20230218_083113.jpg


Sama paikka kesällä

Screenshot_20230218_090222_Maps.jpg
 
En mä tiedä ärsyttääkö, mutta huvitti kun paikallinen yango-kuski veti laput silmillä kanttareiden yli kun ei hahmotuskyky riittänyt ajamaan keskeltä väylää! :facepalm:Hyvä pauke lähti skeidasta ja varmasti pyöränkulmat ja vanteet paskana.

Eihän tuossa ole edes mitään haitallisia kanttareita, vaan tuollaisia visuaalisia rajauksia. Itse ajan noiden yli päivittäin liikenneympyröissä/kiertoliittymissä. En kyllä ymmärärrä miksi noita on pitänyt rakennella, kai halutaan vaan väriä harmaaseen liikenteeseen.

Vai ajoiko se nimenomaan tuon oikealla puolella näkyvän yli?
 
Eihän tuossa ole edes mitään haitallisia kanttareita, vaan tuollaisia visuaalisia rajauksia. Itse ajan noiden yli päivittäin liikenneympyröissä/kiertoliittymissä. En kyllä ymmärärrä miksi noita on pitänyt rakennella, kai halutaan vaan väriä harmaaseen liikenteeseen.
Mitähän kohtaa sä et hahmottanut? Yango ajoi tuolta oikealta +10cm kanttareista yli?!

Screenshot_20230218_090222_Maps~2.jpg
 
Oli niin paskasti rajattu kuva, ettei hahmottanut. Eipä tuokaan vielä vanteita särje, alle 5 cm on nousua.

Molemmat kuvat on samasta suunnasta ja näkyy samat asiat?

+10cm tuossa on nousua, kuva hämää ja on 10v vanha niin asfaltti painunut lisää ja varmasti särkee kun renkaat linkussa tuohon veti kauhean paukkeen kanssa...
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Molemmat kuvat on samasta suunnasta ja näkyy samat asiat?

+10cm tuossa on nousua, kuva hämää ja on 10v vanha niin asfaltti painunut lisää ja varmasti särkee kun renkaat linkussa tuohon veti kauhean paukkeen kanssa...

Jäljistä äkkiseltään näkee et ei ole kummonen linkku ollut ja muutenkin talvella ei varmaan kummonen "nousu".

Taisi jutussa olla vähän lapin lisää toiseen potenssiin.
 
Jäljistä äkkiseltään näkee et ei ole kummonen linkku ollut ja muutenkin talvella ei varmaan kummonen "nousu".

Taisi jutussa olla vähän lapin lisää toiseen potenssiin.
Noh, asun tuossa 100m päässä ja tein lumitöitä kun kun kuulin pamauksen ja sen verran autoista tiedän ettei varmasti selvinnyt tuosta ilman vauroita.

Tuo lumikuva on otettu noin puolituntia sen jälkeen kun yango siitä ajoi ja siksi ei näytä niin pahalta kun satanut jo "umpeen"...
 
Eihän tuossa ole edes mitään haitallisia kanttareita, vaan tuollaisia visuaalisia rajauksia. Itse ajan noiden yli päivittäin liikenneympyröissä/kiertoliittymissä. En kyllä ymmärärrä miksi noita on pitänyt rakennella, kai halutaan vaan väriä harmaaseen liikenteeseen.
Rekka ja bussikuskien helpompi mennä noista. Ei tarkoitettu B korttiajoon, ei vaikka kyljessä lukisi Yandex. sen enempää kuin nuo muutkaan jakajat.
 
Rekka ja bussikuskien helpompi mennä noista. Ei tarkoitettu B korttiajoon, ei vaikka kyljessä lukisi Yandex. sen enempää kuin nuo muutkaan jakajat.

Minä en tarkoittanut kuvassa oikealla puolella olevaa todellista koroketta, vaan tuota ympyrässä olevaa kiveystä, jossa ei ole korotusta.
 
Minä en tarkoittanut kuvassa oikealla puolella olevaa todellista koroketta, vaan tuota ympyrässä olevaa kiveystä, jossa ei ole korotusta.
Kyllä sitä ympyrässäolevaa tarkoitin, ne on tehty raskasta liikennettä varten, jotka eiväet oikein taivu noista muuten läpi. Vähän haasta toki hakea optimia, jos isokorotus niin kävisi enemmän raskaanliikenteen renkailla ja myös itse pinnalle/reunalle ja jos taasen matalampil tai ihan viivalla, niin entistä useampi B kuski ajalisi niiden kautta.

Nuo oikealla olevat korokkeet/jakajat ei ole tarkoitettu rekoilla/busseilla yliajettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sitä ympyrässäolevaa tarkoitin, ne on tehty raskasta liikennettä varten, jotka eiväet oikein taivu noista muuten läpi. Vähän haasta toki hakea optimia, jos isokorotus niin kävisi enemmän raskaanliikenteen renkailla ja myös itse pinnalle/reunalle ja jos taasen matalampil tai ihan viivalla, niin entistä useampi B kuski ajalisi niiden kautta.

Nuo oikealla olevat korokkeet/jakajat ei ole tarkoitettu rekoilla/busseilla yliajettavaksi.

No minusta olisi vaan ihan hyvä, että siinä olisi vaan sitä asfalttia joka paikassa, ja jokainen ajoneuvo sitten valitsee ajolinjansa kuten haluaa. Ihmettelen siis sitä, että pitänyt tuollaista kivetystä laittaa tuohon sisäreunaan. Eipä tuosta toki suurempaa harmia ole kun voi ajaa ihan normaalisti yli, mutta turhaa rahan haaskaamista tuollainen.

Oulu-Pohjois-Pohjanmaa-–-Google-Maps.png
 
No minusta olisi vaan ihan hyvä, että siinä olisi vaan sitä asfalttia joka paikassa, ja jokainen ajoneuvo sitten valitsee ajolinjansa kuten haluaa. Ihmettelen siis sitä, että pitänyt tuollaista kivetystä laittaa tuohon sisäreunaan. Eipä tuosta toki suurempaa harmia ole kun voi ajaa ihan normaalisti yli, mutta turhaa rahan haaskaamista tuollainen.
Jos se olisi asfalttia ja jokin viiva, niin B kuljettajat todennäköisesti oikoisivat sen yli. tuskin se olisi poikkeus, jos vertaa noihin muihiin viivoihin.
ja jokainen ajoneuvo sitten valitsee ajolinjansa kuten haluaa.
Se nimenomaan tarkoitettu rakennettu niitä ajoneuvoja varten jotka ei ulommalla kehällä taivu.
Se ei ole tarkoitattu henkilöautoille. niillä on tarkoitus aja sitä asfaltoitua kaistaa, niin myös muut odottaa. ja se vähän niiden ympyröiden idea.

Tuolla haetaan kustannusäätöjä, vs se että tehdään niin iso härdelli että raskasliikenne mahtuu.

On toki kuskeja joihin ei tehoa kun se puolenmetriäkorkea kivetys.

Joissa "ympyröissä" on jopa vaativimpia kuljetuksia varten suoraan ympyrän keskeltä menevä tila. koska joukkoon mahtuu koska minä voin, koska minä uskallan, niin tiepitäjä sitten joutuu rakentelee esteitä joista sitten kiusaa oikeasti sitä tilaa tarvitseville.
 
Jos se olisi asfalttia ja jokin viiva, niin B kuljettajat todennäköisesti oikoisivat sen yli. tuskin se olisi poikkeus, jos vertaa noihin muihiin viivoihin.

Se nimenomaan tarkoitettu rakennettu niitä ajoneuvoja varten jotka ei ulommalla kehällä taivu.
Se ei ole tarkoitattu henkilöautoille. niillä on tarkoitus aja sitä asfaltoitua kaistaa, niin myös muut odottaa. ja se vähän niiden ympyröiden idea.

Tuolla haetaan kustannusäätöjä, vs se että tehdään niin iso härdelli että raskasliikenne mahtuu.

On toki kuskeja joihin ei tehoa kun se puolenmetriäkorkea kivetys.

Joissa "ympyröissä" on jopa vaativimpia kuljetuksia varten suoraan ympyrän keskeltä menevä tila. koska joukkoon mahtuu koska minä voin, koska minä uskallan, niin tiepitäjä sitten joutuu rakentelee esteitä joista sitten kiusaa oikeasti sitä tilaa tarvitseville.

Sinulla näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää, taas. Tuossa liikenneympyrässä ei tarvittaisi ollenkaan sitä kallista kiveystä, vain asfalttia senkin tilalla. Valtion rahaa säästyisi ja kaikki voisivat edelleen ajaa ongelmitta, niin henkilöautot kuin raskas liikennekin.
 
Sinulla näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää, taas. Tuossa liikenneympyrässä ei tarvittaisi ollenkaan sitä kallista kiveystä, vain asfalttia senkin tilalla. Valtion rahaa säästyisi ja kaikki voisivat edelleen ajaa ongelmitta, niin henkilöautot kuin raskas liikennekin.
Jos siinä on asfalttia, niin se toki halvempi kuin kivetys ja huollon kannalta helpompi.
Noita kiveyksiä joudutaan tekemään sen takia että kuljettajat ajaisivat sitä oikeaa reittiä, eivätkä oikoisi keskeltä. Kuljettavat halua ympäristöä joka ohjaa ns toimimaan oikein. jos se olisi tasainen asfaltti, niin ei se sulkuvii tehoa.

Eli tarpeen on synnytäneet ne B kortilla oikovat kuskit (nä tässä nyt ei ole pointti se korrtti, vaan se millä ajoneuvolla ajetaan)
 
Jos siinä on asfalttia, niin se toki halvempi kuin kivetys ja huollon kannalta helpompi.
Noita kiveyksiä joudutaan tekemään sen takia että kuljettajat ajaisivat sitä oikeaa reittiä, eivätkä oikoisi keskeltä. Kuljettavat halua ympäristöä joka ohjaa ns toimimaan oikein. jos se olisi tasainen asfaltti, niin ei se sulkuvii tehoa.

Eli tarpeen on synnytäneet ne B kortilla oikovat kuskit (nä tässä nyt ei ole pointti se korrtti, vaan se millä ajoneuvolla ajetaan)

Kuten postaamastani kuvasta voit todeta, kiveys on pelkkä koriste ilman mitän funktiota. Mutta nyt saa riittä tällä kertaa, saat jatkaa mielikuvitusleikkejäsi yksin.
 
Kivetys liikenneympyrässä on yleensä joko valituista ulkonäkösyistä tai siksi, että isommat kuljetukset selviävät ympyrästä helpommin.
 
Kuten postaamastani kuvasta voit todeta, kiveys on pelkkä koriste ilman mitän funktiota. Mutta nyt saa riittä tällä kertaa, saat jatkaa mielikuvitusleikkejäsi yksin.
- raskasliikenne ei ole yhtä ketterä kuin henkilöautot, sitä varten noihin ympyröihin sisäreunaan on tehty mm kivetys jos ja kun perä oikeisee, niin sille on tilaa. Ei se ole mielikuvitusta.

- Teknisesti voisi asfaltoida senkin osuuden, ilman kivetyksiä, ja maalata valkoinen viiva, siitä seurasi se että pienmpien autojen kuski eivät huomanneet viivaa ja oikoivat. Kivitys tuntuu selkeämmältä ja ymmärtääkseni huomattavasti vähemmän oijotaan.

Toki edelleenkin oikojia, esim talvella voi nähdä henkilöauton jäljet kivityksen yli.
 
Jos laitat pelkkää asfalttia ilman sulkuviivoja, niin siinä on jo kahdeksan metriä leveä ajorata, eli kaksi kaistaa.
 
Pieni kiveys auttaa myös hillitsemään pahimmat/enimmät hurjastelut pois ja pitää ympyrän helpommin ennakoitavana kaikille. Keskikiveyksen päältä voi ajaa, mutta ei se välttämättä kovin hyvää tee, jos tekee sen yli 40km/h.
 
Pieni kiveys auttaa myös hillitsemään pahimmat/enimmät hurjastelut pois ja pitää ympyrän helpommin ennakoitavana kaikille. Keskikiveyksen päältä voi ajaa, mutta ei se välttämättä kovin hyvää tee, jos tekee sen yli 40km/h.
Eipä tuo kovin paljoa tunnu auttavan ainakaan PK-seudulla. Sanoisin että 90% autoilijoista oikoo noista ihan vain ajamalla käytännössä suoraan läpi. Itse olen niitä harvoja jotka oikeasti kiertävät ympyrässä eivätkä aja suoraan.
 
Tää on kyllä outo ilmiö. Muistan kun joskus nuorena ja salskeana kuulin että on perseestä jos liitytään liian aikaisin takaisin kaistalle / vaihdetaan kaistaa toisen eteen, koska siinä lentää rapaa ja kiveä toisen tuulilasiin. Miten sitten reagoin tähän? No sen jälkeen aloin jättämään reilua väliä ohitettavaan ettei kanssa-autoilijaa vituttaisi/haittaisi. Ehkä tässä on se ero ihmistyyppien välillä -- jotkut ajattelee muita ihmisiä ja kokonaisuutta, jotkut taas pelkästään itseään (== eivät ajattele mitään/ollenkaan koska ei kiinnosta edes ajatella ajattelemista). En tässä itseäni jalustalle mitenkään nosta, mutta en silti näe mitään syytä miksi ylipäätään pitäisi muutaman metrin päähän liittyä toisen eteen ilman pakottavaa tarvetta. Nojuu, jos sitä osaisi lukea ajatuksia, niin ehkä ottaisi vain enemmän kupoliin.
Ja tuohon vielä että miksi pitää kaksi kaistasella tiellä yleensäkkään tulla siihen väliin ennen kuin taas lähtee seuraavaa ohittamaan.
 
Eipä tuo kovin paljoa tunnu auttavan ainakaan PK-seudulla. Sanoisin että 90% autoilijoista oikoo noista ihan vain ajamalla käytännössä suoraan läpi. Itse olen niitä harvoja jotka oikeasti kiertävät ympyrässä eivätkä aja suoraan.

Voi siitä läpi ajaa, mutta kyllä se vauhti on hieman hitaampaa vs. koko ympyrä asfalttia. Sitä hain lähinnä.
 
Voi siitä läpi ajaa, mutta kyllä se vauhti on hieman hitaampaa vs. koko ympyrä asfalttia. Sitä hain lähinnä.
Osa niistä oikojista on asennetta, , hei katso, pystyin ajaan ympyrän hiljentämättä. Jos yleistää pitäisi niin ehkä noinpäin, ja ulkokehää asfalttiapitkin menevät sovittaa vauhtia paremmin.

Vertaa nämä joille tavis hidastöyssyt ei saa vähentämään vauhtia päinvastoin.
 
Osa niistä oikojista on asennetta, , hei katso, pystyin ajaan ympyrän hiljentämättä. Jos yleistää pitäisi niin ehkä noinpäin, ja ulkokehää asfalttiapitkin menevät sovittaa vauhtia paremmin.

Vertaa nämä joille tavis hidastöyssyt ei saa vähentämään vauhtia päinvastoin.
Tuus @Dr. Who kertomaan miten ympyrässä kuuluu ajaa.
 
Eipä tuo kovin paljoa tunnu auttavan ainakaan PK-seudulla. Sanoisin että 90% autoilijoista oikoo noista ihan vain ajamalla käytännössä suoraan läpi. Itse olen niitä harvoja jotka oikeasti kiertävät ympyrässä eivätkä aja suoraan.
Se kivetys on yhtälailla ajorataa kuin se asfaltti, vain urpot kiertää, prot vetää suoraan :).
 
En tiedä/muista onko laissa mainintaa että onko virallista ajorataa vai ei mutta itse kierrän nuo jos yhtään autoa näkyvillä ihan vain yleisen selkeyden ja ennalta-arvattavuuden vuoksi. Idea ympyrässä on kuitenkin tuoda myös sitä turvallisuutta mm. laskemalla ajonopeutta hetkellisesti antaen osapuolille aikaa reagoida ja lukea liikennettä. Toki jos joku hinaa kontissa eikä muita kulkijoita lähellä niin kyllä nuo ympyrät taipuvat kiertäenkin 40kmh+ vaikka reitillä olisi ohittavana enemmän kuin yksi, kaksi tai kolme ulosmenoa ympyrästä.
 
Viimeksi muokattu:
Lainaapa laista ko. kohta, hiljaista on kun itse asiantuntijatkin ovat sanoneet että ajorataa se on kuten asfalttikin. Mukulakivikadulla ei tuolla logiikalla saisi ajaa lainkaan...
Nyt puhutaan kiertoliittymistä joihin on keskelle tehty kiveyksellä raskaalle liikenteellä tilaa "oikoa".
Ne ei ole tarkoitus että niistä varatavasten ajellaan, vaan jos ajoneuvo tarvii tilaa, niin perä voi sieltä oikoa.

Mukulakivikaduilla ajamisen kanssa ei ole mitään tekemistä. toki kivikaduilla voi olla tie "maalauksia" jotka tehty kivillä, asfaltti kaduilla on kivillä tehtyjä reunoja, eikä niitä aina ole valkoisella maalilla maalattu. Siis varsin matalia, matala se noissa kirtoliittymissäkin.

Joku viittasi suomalaisuuteen, on toki vinoilua että joka-asiaan halutaan yksityikohtainen laki ja rangaistus. Sitten seuraavana päivänä vinoillaan sääntösuomea. Tuskin se suuresti muuttaisi jos virkamiesvoimin mietittäisiin ajoneuvon akselivälit ja ymäyränsäteet ja takat mitat kirjoihin että milloin rangastavaa jos takarengas ylittää kiveyksen reunana.

Tai voisihan sinne kaistalle laittaa jonkun vain busseille ja tiettyä pipdemmille ajoneuvoyhdistelmille ja kamera kerään virheaksuille osoiteitietoja.


Eihän noissa autoilijoiden oikomisessa ole muusta kyse kuin siitä ettei jakseta kääntää, tai siitä että halutaan vetää sukkana (nopeammin) yli. Kyllä ne kuskit ymmärtää että se ei ole ympyrän idea ja että tapa heikentää turvallisuutta. Muutaman kilometrin päästä ollaan sitten rajoitustenmukaan ajavan kontissa tuuppimassa ja sometetaan miten ärsyttäviä kuskeja tiet täynnä.


Jos joku nyt lähtee saivarteleen ja sillä perusteella vartavasten ajelee kivetetylläsisäkehällä, ne tekee huolellisesti kaistanvaihdot kuten pitää, ajoissa vilkkua, väistää muita , ja koska ei harrasta kaistapujottelua, niin ajaa sisäkaistalla ainakin 10s, pienemmissä ympyröissä voi tarkoittaa ylimääräistä kierrosta. Onneksi tuore laki sallii risteyksessä kääntyessä ryhmittymisen suoraan sisemmälle kaistalla, mikä oli suuri helpotus tällä harrastukselle. säästää monesti yhden kierroksen (vaikka ei eihan tätävarten tullutkaan)
 
En tiedä/muista onko laissa mainintaa että onko virallista ajorataa vai ei mutta itse kierrän nuo jos yhtään autoa näkyvillä ihan vain yleisen selkeyden ja ennalta-arvattavuuden vuoksi. Idea ympyrässä on kuitenkin tuoda myös sitä turvallisuutta mm. laskemalla ajonopeutta hetkellisesti antaen osapuolille aikaa reagoida ja lukea liikennettä. Toki jos joku hinaa kontissa eikä muita kulkijoita lähellä niin kyllä nuo ympyrät taipuvat kiertäenkin 40kmh+ vaikka reitillä olisi ohittavana enemmän kuin yksi, kaksi tai kolme ulosmenoa ympyrästä.
Näin minäkin teen, jos autoja ja muuta liikennettä niin kierrän mutta en tee asiasta ongelmaa jos vaikka toisen puolen renkaat siitä kivetyksen päältä menee, mutta kyllä tietyissä ympyröissä vedän surutta suoraan jos ei muuta liikennettä, kun niissä ei ole edes jalankulkijoille ylitystä.

Keskusteluhan lähti aikanaan siitä kun kritisoin että jos kaksi autoa yrittää kääntyä liittymästä pois ja se estyy jalankulkijan takia niin kolmas ei käytä tuota kivetysosaa ja kierrä näiden kahden ohi. Ruuhka-aikana kun jalankulkijoita ja autoja paljon niin tuolla saadaan satojen metrien jonot aikaan kun ei käytetä koko ajokaistan leveyttä hyödyksi.

Kannattaa joskus käydä vaikka lontoossa ajamassa niin näkee mikä on ruuhka ja miten ruuhkassa ajetaan ja käytetään tila hyödyksi. Varsinkin motoristit ja pyöräilijät ei ole turhaan seisomassa jonossa ja pidentämässä sitä.
 
Keskusteluhan lähti aikanaan siitä kun kritisoin että jos kaksi autoa ....
Taisi lähteä Yndex kuskin töröilystä tai oikeastaan tästä
Eihän tuossa ole edes mitään haitallisia kanttareita, vaan tuollaisia visuaalisia rajauksia. Itse ajan noiden yli päivittäin liikenneympyröissä/kiertoliittymissä. En kyllä ymmärärrä miksi noita on pitänyt rakennella, kai halutaan vaan väriä harmaaseen liikenteeseen.

Siis siitä mitävarten ne on rakennettu.
 
Taisi lähteä Yndex kuskin töröilystä tai oikeastaan tästä
Tästä on varmaan vuosi aikaa kun kritisoin ekan kerran tuota ympyrän keskellä olevaa kivetystä ja sitä kun ruuhka-aikana sitä ei käytetä hyödyksi.

Tuo yango kuskihan veti liikenteenjakajan päältä...

Joo, puhutaan kahdesta asiasta, mutta edelleen olen sitä mieltä että kivetystä käytän jos ruuhkassa tarvetta...
 
Tästä on varmaan vuosi aikaa kun kritisoin ekan kerran tuota ympyrän keskellä olevaa kivetystä ja sitä kun ruuhka-aikana sitä ei käytetä hyödyksi.
Totta, vuosien saatossa on liikenne ketjuissa ympyröistä ja niissä ajoista usein puhuttu. ja myönnän en katsonut aloittavan postaajan kommenttihistoriaa vuosien taakse.

En ole tuomistsemassa jos sen kautta väistetään varovaisesti ja ennustettavasti este. Muistaa vaan sitten varo noita dynaamisia kuskeja ennen "kaistanvaihtoa".
 
Kuinka moni täällä on kuullut, että nykyään pitäisi laittaa hätävilkut päälle, kun havaitsee takaa lähestyvän hälytysajoneuvon? Minä kuulin asiasta ensimmäisen kerran 20s sitten luettuani tämän uutisen.

Viime vuonna voimaan astuneen uuden ohjeistuksen mukaan autoilijan tulee laittaa hätävilkut päälle, mikäli hälytysajossa oleva hälytysajoneuvo lähestyy autoilijan takaa. Teolla autoilija osoittaa huomanneensa lähestyvän hälytysajoneuvon.
 
Kuinka moni täällä on kuullut, että nykyään pitäisi laittaa hätävilkut päälle, kun havaitsee takaa lähestyvän hälytysajoneuvon? Minä kuulin asiasta ensimmäisen kerran 20s sitten luettuani tämän uutisen.

Jos moinen on totta niin ei kyllä info ole ainakaan liikkunut liiemmin. Pidän aina hyvin itseni kartalla uutisista yms ja en ole koskaan kuullutkaan moisesta. Onko jollain antaa faktaa tuleeko noin toimia?
 
Jos moinen on totta niin ei kyllä info ole ainakaan liikkunut liiemmin. Pidän aina hyvin itseni kartalla uutisista yms ja en ole koskaan kuullutkaan moisesta. Onko jollain antaa faktaa tuleeko noin toimia?
Siis ohjehan tuo oli kait, ei laki.

Eipä ole itsellekään tullut vastaan ja taidan jatkossakin laittaa vilkun pientareelle/sille suunnalle mihin väistän, hätävilkkujen kanssa vaikea viestiä jossain useampikaistaisella tiellä mihin on ryhmittymässä ja tekemässä tilaa.
 
Kuinka moni täällä on kuullut, että nykyään pitäisi laittaa hätävilkut päälle, kun havaitsee takaa lähestyvän hälytysajoneuvon? Minä kuulin asiasta ensimmäisen kerran 20s sitten luettuani tämän uutisen.

Kyllähän tästä on muutamaan otteeseen uutisoitu. Itse olen välillä laiska seuraamaan uutisia, mutta useampaan kertaan osui silmään viime vuoden puolella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 809
Viestejä
4 582 784
Jäsenet
75 509
Uusin jäsen
EvilVinyl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom