Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
31
Kaukovalojen käyttö ärsyttää. Varsinkin uudemmissa autoissa tuntuu olevan tosi kirkkaat kaukovalot, jotka oikeasti häikäisee pimeällä jo kaukaa. Aikaisemmin lyhyille valoille vaihto olisi suotavaa. Vanhemmissa autoissa taas tuntuu kaukovalot olevan paljon heikommat, joten samaa ongelmaa ei ole.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Eilen meinasin taas saada tämän kolmion takaata tulevan kylkeeni :facepalm:

Screenshot_20230213_064046_Maps.jpg



Mielenosoitus torvi + valot ja lähti seuraamaan, pysäytin rampin reunaan ja 15s keskustelun jälkeen idiootti ymmärsi että hänellä on kolmio = hän väistää. Ei ollut kuullemma koskaan aikasemmin nähnyt sitä:facepalm:

Mitähän ihmiset tuolla auton ratissa oikein tekee?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Kokonaisuudessaan turvallisinta olisi, että se jonon eka joko a) ajaisi kuten muut tai b) päästäisi muut ohi jonon kerryttyä. Siis sen sijaan, että keskittyisi keksimään tekosyitä miksi juuri itsellä on oikeus olla se joustamaton paskiainen liikenteessä.
Luonnollisesti näin, mutta niin tämä, kuin se turvavälikin taitaa kuulua kategoriaan yksisarvisen veri jne.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 336
Matkamökeillä saa useimmiten ajaa satasta, mutta paljon niitä näkee ajettavan 80km/h. Ilmeisesti polttoaineen kulutus nousee jonkin verran nopeutta nostettaessa.
Se polttoaineen kulutus nousee autolla kuin autolla merkittävästi, kun nopeus nostetaan tuosta n. 80km/h sinne 100km/h tai yli.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 233
No nuo ajoneuvot lähes säännöllisesti ajavat suurinta sallittua.

Kylläpä kompastuit nolosti nyt.
Rekat on rajoitettu ~90kmh ja traktori ei juuri kuuttakymmentä kovempaa mene edes alamäkeen. Satkun alueella ehkä vielä matkailuautot, käytännön syistä harvemmin nekään. Isojen vaunujen (matkailu/hevos) vetäjät ei eletyn elämän perusteella usein pysy edes siinä 80kmh kyydissä.

Vai oliko tämä sarkasmia jota en aamuun ymmärtänyt?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Rekat on rajoitettu ~90kmh ja traktori ei juuri kuuttakymmentä kovempaa mene edes alamäkeen. Satkun alueella ehkä vielä matkailuautot, käytännön syistä harvemmin nekään. Isojen vaunujen (matkailu/hevos) vetäjät ei eletyn elämän perusteella usein pysy edes siinä 80kmh kyydissä.

Vai oliko tämä sarkasmia jota en aamuun ymmärtänyt?
Sitä et ymmärtänyt, että on aika iso ero siinä, jos ajoneuvon käyttötarkoitus ja lainsäädäntö vaatii muuta kuin kyltin osoittaman vauhdin, ja siinä, että nutaa täysin kyvykkäällä ajoneuvolla muuta liikennettä häiriten silkkaa omahyvyyttään.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 510
Rekat on rajoitettu ~90kmh ja traktori ei juuri kuuttakymmentä kovempaa mene edes alamäkeen. Satkun alueella ehkä vielä matkailuautot, käytännön syistä harvemmin nekään. Isojen vaunujen (matkailu/hevos) vetäjät ei eletyn elämän perusteella usein pysy edes siinä 80kmh kyydissä.

Vai oliko tämä sarkasmia jota en aamuun ymmärtänyt?
Unohtamatta autoja joilla 100-120kmh ei ole järkevää tai edes mahdollista. Juu ei missään tapauksessa kovin yleistä mutta kesäisin yleisempää että liikkeellä on autokantaa jotka eivät kulje 120kmh tai hädintuskin pystyvät 120kmh. Itsellä ollut omistuksessa 4-5 autoa ja tälläkin hetkellä 2kpl autoa joilla pääsee kyllä 120kmh mutta kierrokset ovat silloin niin tapissa ettei vanhan auton rääkkääminen vain ole järkevää. Noilla ajellessa saa onneksi hyvin paljon enemmän ymmärrystä mutta kyllä sitä välillä on jengillä töötti soinutja valot vilkkuneet aiempina vuosina. Nyt bensan hintojen nousun myötä tullut hiukan enemmän ymmärrystä kun en ajakaan motarilla 100kmh tai 120kmh.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Unohtamatta autoja joilla 100-120kmh ei ole järkevää tai edes mahdollista. Juu ei missään tapauksessa kovin yleistä mutta kesäisin yleisempää että liikkeellä on autokantaa jotka eivät kulje 120kmh tai hädintuskin pystyvät 120kmh. Itsellä ollut omistuksessa 4-5 autoa ja tälläkin hetkellä 2kpl autoa joilla pääsee kyllä 120kmh mutta kierrokset ovat silloin niin tapissa ettei vanhan auton rääkkääminen vain ole järkevää. Noilla ajellessa saa onneksi hyvin paljon enemmän ymmärrystä mutta kyllä sitä välillä on jengillä töötti soinutja valot vilkkuneet aiempina vuosina. Nyt bensan hintojen nousun myötä tullut hiukan enemmän ymmärrystä kun en ajakaan motarilla 100kmh tai 120kmh.
Asiassa ei ole mitään epäselvää, saa ajaa alle sallitun, mutta ainoat kenet oikeasti näen pysähtyvän tiensivuun ja päästävän jonon ohi on museoajoneuvot, muut vetää letkaa perässä rystyset valkoisena rattia puristaen ja huutaen "MINULLA ON OIKEUS!". Varsinkin karavaanarit on pahin syöpä kun ajavat kymmenen letkassa tappituntumalla, ylämäkeen mennään 60km/h ja alamäkeen satasta :facepalm:

Kesällä itseä ei myöskään hidastelijat haittaa koska ajan 99% ajoista prätkällä jolloin ohitus kuin ohitus on ohi sekunneissa...
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 233
Sitä et ymmärtänyt, että on aika iso ero siinä, jos ajoneuvon käyttötarkoitus ja lainsäädäntö vaatii muuta kuin kyltin osoittaman vauhdin, ja siinä, että nutaa täysin kyvykkäällä ajoneuvolla muuta liikennettä häiriten silkkaa omahyvyyttään.
Kyllä mä sen ymmärrän. Mutta en mä siitä jaksa ainakaan nykyään suuttua, jos joku ajaa jostain syystä hieman hitaammin. Kunhan nyt pitää ainakin vauhtinsa tasaisen hitaana, eikä esim. ohituskaistalla/pitkällä suoralla nosta nopeutta.

Näistä hitaammista ei kuitenkaan olla pääsemässä eroon jo niiden teknisten syiden takia. Ja fakta on, että lähivuosikymmeninä tuolla tulee olemaan aina vain enemmän harmaapäisiä kuskeja, joiden on ehkä ihan hyvä ajaa hieman rauhallisemmin. Hatunnosto heille, jotka pysähtyvät antamaan tietä kiireisemmille, mutta eipä sekään taida olla ainakaan rekalla mikään ihan yksinkertainen temppu, vaan vaatii aika paljon tilaa ja näkyvyyttä taakse.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Sun vieressä bussi, takapuskurissa volvo ja silti se sitten pääsi sen "bussin" läpi koukkaamaan kahden kaistan kautta sun ohi :think: Törppö ja torkku kohtas, syntyi vaaratilanne. Ei näin.
Meni ohi oliko joku kuuskaistainen pätkä, vai mistä kiersi, mutta jos ketjussa mutistaan rajoitustenmukaan ajavista tientukoista, nyt jo vakkarilla ylinopeutta-ajavista tientukoista (oletus että todellinen oli tikkarin pintaan).

Jos ylinopeutta-ajava tulee konttiin vilkutteleen valoja, niin ei kuullosta siltä että vilkuttelia on se hyvis, mihin se tarinan kertoja siitä väistää jos kontissa joku tuuppaa ja vieressä bussi, ja vaseammalla ei ole kuin piennarta.

Jos lähdetään hakemaan konsteja millä voisi väistää, niin joku bussi hiljentää, tai jos ei tee niin, niin sitten kuski hiljentää itse ja vaihtaa bussin taakse, jos siellä tilaa. Vähemmän hämminkiä ja usein vähemmän häiriötä jos jatketaan eteenpäin, kunnes on turvallista vaihtaa kaistaa bussin eteen, kannttaa olla varovainen, mahdollisesti se valojen valojen vilkuttelia voi tunkea sinne samaa väliin.

Moni toki valitsee konstivalikoimasta suuremman ylinopeuden, näissä toki muistettava se että ne tuuppaajat tuskin tulee kiittään ja kantamaan vastuuta mahdollisista seuraukseista, siirtyvät vain seuraavaan kiusaksi. Tilaa anatavat vain palkitsevat heidän öykkärikäytöstä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Rajoitukset on veivattu niin alas että käytännössä aina ja koko ajan voi vetää +10-20 päälle, joskus hyvin harvoin kelin takia ei viitsi rajoitusta lujempaa ajaa. Se että pitäisi ajaa rajoitusta hitaammin vaatii todella poikkeuksellista keliä kuten sellaista rankkasadetta että pyyhkijät ei ehdi vettä siirtämään ja motarilla ei näe edes kaistaviivoja ellei aja luokkaa 50km/h, sanomattakin on selvää että tälläinen poikkeustilanne on yleensä hyvin lyhytkestoinen.
Turvallinen nopeus yleensä arvioidaan kovasti yläkanttiin.

Suomessa on paljon teitä joissa 80 rajoitus mutta se oikea tilanne nopeus on enemmän tai vähemmän alempi, ja on myös pätkiä joissa 80 talvirajoitukset kesällä satku ja kesällä hyvällä kelillä satku on ihan ok. Mutta se ei todellakaan tarkoita että talvikelillä 80 olisi aina sopiva tilanne nopeus. Näkvyys voi olla heikko, yhdessä liukkauden kanssa ne "sallitut" nopeudet voi olla rajusti alle tikarrinopeuden. Hyvällä näkyvyydellä tienpinta voi olla sellainen että nopeutta joutuu pitää alle tikkarin, monilla pätkillä muuta kanssautoiliat ovat liiallisen nopeuden takia ajelleet ihan omia uri ja jos itse meinaa omalla autolla ajelle edes omalla kaistalla, niin turvallinen nopeus ei välttämmättä kovinkaan suuri.

Moni puoltaa muuttuvia nopeusrajoituksia, ajatuksena että niillä voisi leikata niin pahimipia ylöspäin menneitä arvioita ja näin kaventaa nopeuseroja.

Kannattaa myös muistaa että ajoneuvoja on moneenlähtöön, jos itsellä alla auto joka tuttu, ja hyvä takapuolituntuma ja auto vielä hyvillä talvo-ajo ominaisuuksilla, niin joo, hyvä ja kiva juttu, Monilla vieraampi auto eikä sitä tuntumaa, niin ei hyvä kuski lähde mutulla ulosmittaan mahdollisia hyviä talviajo ominaisuuksia.

Ymmärrän että yhdistelmä, tuttu auto, tuttu tie, kireä aikataulu, niin herkästi ärsyttää jos muut ottaa vähän varovaisemmin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Rinnakkaiset kaistat ovat samaa tietä. 80 alkaa, kun tie vaihtuu. Ramppi on oma tiensä. Missä kohtaa se alkaa, ei ole tarkkaan määritelty.
Näissä autoketjuissa on opetettu vähän toisin, että se vaihtuu kun käännytään toiselle tielle, eli se erkanemiskaista, poistumis ramppi millä sitä kutsutkin on sitä samaa tietä, kunnes riesteys.
Se määritellään sillä kaistojen eroamismerkillä, jotka on joka rampissa siinä kohtaa missä kaista eroaa päätiestä.
Lehdissä on opetettu varsin kirjavasti, mm että siitä missä se erkanemis merkki.

Jos ko merkin kohdalle tullessa rajoitus on ollut yli 80, niin on toki muutenkin hyvä kohta tuohon mennessä laskea nopeus sen alle ja usein noissa kohdin on tikkarri, jos se arkanemismerkillä muuttuisi yleisrajoitukseksi, niin miksi niihin lätkitään 80 merkkejä.
Jos sitä ennen rajoitus on ollut alle 80, niin en tuon merkin kohdalla kovin herkästi lähtisi nopeutta nostamaan.

Tästä oli juttu mm silloin mikä on rajoitus kun liittytään moottoritielle, ja silloin vakuuttavasti kerrottiin että se rajoitus mikä rampilla ollut voimassa aina siihen asti kun seuraava merkki muuta kertoo, onneksi monessa paikkaa on rampilla sama rajoitus kun motarilla. Näissä myös muistaisin säännön/ohjeen/opetuksen että se nopeus sovitetaan motarin liikennevirranmukaan, tolkkua käyttäen noiden välillä sitten.



Asiassa ei ole mitään epäselvää, saa ajaa alle sallitun, mutta ainoat kenet oikeasti näen pysähtyvän tiensivuun ja päästävän jonon ohi on museoajoneuvot, muut vetää letkaa perässä rystyset valkoisena rattia puristaen ja huutaen "MINULLA ON OIKEUS!". Varsinkin karavaanarit on pahin syöpä kun ajavat kymmenen letkassa tappituntumalla, ylämäkeen mennään 60km/h ja alamäkeen satasta :facepalm:
En tiedä missäpäin liikkut, karavaanarit on toki silmiinpistäviä, kun osa ajaa pitkiä vetoja ja mielikuva pinnassa heti kun kaukaa sellaisen näkee. Aloin miettiin että koska sellainen on suoranaisesti tiensivuun väistänyt vain sen takia että muut pääsisi ohi, olen nähnyt, mutta taitaa olla ikaa. Tosin ei ne rakat ja bussitkaan väistä , vähän sellaista kalustoa että kynnys aika korkealla ja menevät kuitenkin sen verran lujaa ettei hyöty järisyttävä. Jos joku mikä väistää, niin tie kunnossa pito.

Museoautoista tiedä, moneen lähtöön, joista osa nautiskelee ajamisesta omaan tahtiinsa , väistää sitten jos pitää mottia jäähdytellä.

Jos on ajannut hitaammilla ajoneuvoilla, niin ei se väisätäminen ihan vaivatonta ole, ja jos keskarin, vilkuttelun, välinpitämättömyyden sijaan kiittäisi toisen viitseliäisyydestä, niin ehkä tekee myös toiste.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
En tiedä missäpäin liikkut, karavaanarit on toki silmiinpistäviä, kun osa ajaa pitkiä vetoja ja mielikuva pinnassa heti kun kaukaa sellaisen näkee. Aloin miettiin että koska sellainen on suoranaisesti tiensivuun väistänyt vain sen takia että muut pääsisi ohi, olen nähnyt, mutta taitaa olla ikaa. Tosin ei ne rakat ja bussitkaan väistä , vähän sellaista kalustoa että kynnys aika korkealla ja menevät kuitenkin sen verran lujaa ettei hyöty järisyttävä. Jos joku mikä väistää, niin tie kunnossa pito.

Museoautoista tiedä, moneen lähtöön, joista osa nautiskelee ajamisesta omaan tahtiinsa , väistää sitten jos pitää mottia jäähdytellä.

Jos on ajannut hitaammilla ajoneuvoilla, niin ei se väisätäminen ihan vaivatonta ole, ja jos keskarin, vilkuttelun, välinpitämättömyyden sijaan kiittäisi toisen viitseliäisyydestä, niin ehkä tekee myös toiste.
Pääkaupunkiseudun kehillä rekat on oikeita kusipäitä, mutta tuolla maantiellä pitkänmatkan kuskit tuntuu osaavaan liikenteen pelisäännöt hyvin. Pitkänmatkan bussit harvoin on tientukkona ja muutenkin ammattiautoilijat osaa siellä kyllä ajaa muita huomioiden.

Pahin on se "pihtiputaan mummo" joka käy kerran kuussa kylillä ja näiden väliin sitten karavaanarit ja muut keharit jotka ajaa kympin alle ilman syytä kunnes tulee ohituskaista ja vedetään +30km/h...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Pääkaupunkiseudun kehillä rekat on oikeita kusipäitä, mutta tuolla maantiellä pitkänmatkan kuskit tuntuu osaavaan liikenteen pelisäännöt hyvin. Pitkänmatkan bussit harvoin on tientukkona ja muutenkin ammattiautoilijat osaa siellä kyllä ajaa muita huomioiden.
Koulutettujen ammattilaisten voisi olettaa ja niiltä voisi myös vaatia.

Jos jätetään kunnossapito ammattilaiset, niin en nyt muista törmänneeni rekkakuskiin joka olisi väistänyt jonon takia tiensivuun. Vaikka nykyään heillä säännöllinen koulutus, niin esim turvavälit on liianmonelle tuntematon käsite.

Muistelen että joku karavaanari on väistänyt jonon takia tiensivuun, voi toki olla ette muista syistä, mutta ainakin näytti siltä. Ohistukaista osuuksilla useampikin himmannut vauhtia, vastineeksi osa jatakannut sillä millä vehje kulkee.

Kaukoliikenteen bussikuskit on osittain myös koulutettu asiakaspalveluun ja se tosiaan näkyy myös liikenteessä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista. Ja noissa ajoneuvoissa riittää kohtuudella vauhtia ja potkua maantienopeuksiin. Lähiliikenteen bussit, jos eksyneet isommalle tiellä, niin no...



Edit:
Kommentilla en odota sitä että rekat lähtisi väistämään pysäkeille, päinvastoin, vähemmän harmia jos eivät niin tee.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Koulutettujen ammattilaisten voisi olettaa ja niiltä voisi myös vaatia.

Jos jätetään kunnossapito ammattilaiset, niin en nyt muista törmänneeni rekkakuskiin joka olisi väistänyt jonon takia tiensivuun. Vaikka nykyään heillä säännöllinen koulutus, niin esim turvavälit on liianmonelle tuntematon käsite.

Muistelen että joku karavaanari on väistänyt jonon takia tiensivuun, voi toki olla ette muista syistä, mutta ainakin näytti siltä. Ohistukaista osuuksilla useampikin himmannut vauhtia, vastineeksi osa jatakannut sillä millä vehje kulkee.

Kaukoliikenteen bussikuskit on osittain myös koulutettu asiakaspalveluun ja se tosiaan näkyy myös liikenteessä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista. Ja noissa ajoneuvoissa riittää kohtuudella vauhtia ja potkua maantienopeuksiin. Lähiliikenteen bussit, jos eksyneet isommalle tiellä, niin no...



Edit:
Kommentilla en odota sitä että rekat lähtisi väistämään pysäkeille, päinvastoin, vähemmän harmia jos eivät niin tee.
Juu en minäkään odota että rekka väistää, mutta usein rekat näyttää vilkulla että tie auki.

Ruotsissa ja norjassa karavaanarit antaa usein tilaa, suomessa näkee ehkä kerran kesässä...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 510
Koulutettujen ammattilaisten voisi olettaa ja niiltä voisi myös vaatia.

Jos jätetään kunnossapito ammattilaiset, niin en nyt muista törmänneeni rekkakuskiin joka olisi väistänyt jonon takia tiensivuun. Vaikka nykyään heillä säännöllinen koulutus, niin esim turvavälit on liianmonelle tuntematon käsite.

Muistelen että joku karavaanari on väistänyt jonon takia tiensivuun, voi toki olla ette muista syistä, mutta ainakin näytti siltä. Ohistukaista osuuksilla useampikin himmannut vauhtia, vastineeksi osa jatakannut sillä millä vehje kulkee.

Kaukoliikenteen bussikuskit on osittain myös koulutettu asiakaspalveluun ja se tosiaan näkyy myös liikenteessä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista. Ja noissa ajoneuvoissa riittää kohtuudella vauhtia ja potkua maantienopeuksiin. Lähiliikenteen bussit, jos eksyneet isommalle tiellä, niin no...



Edit:
Kommentilla en odota sitä että rekat lähtisi väistämään pysäkeille, päinvastoin, vähemmän harmia jos eivät niin tee.
Juu jos ajelen itse hitaammilla peleillä niin aina kun tulee sopiva ohituspaikka niin himmaan vauhtia sen kympin pari että jengi pääsee ohi.

Mutta Kehäteillä nuo rekat ovat kyllä paikoin niin kusipäitä. Esim viime pe oli neljän rekan letka jotka ohittelivat vuoroin toisiaan sen parin kmh:n nopeuserolla iltapäiväruuhkassa. Eivätkä tykänneet kun tyrkkäsin auton sopivaan rakoon ja kehtasin kiihdyttää rinnalle ennen kuin pääsevät taas ajamaan rinnakkain kahta kaistaa. Ilmeisesti kiire laivaan tms tekosyitä.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
603
Tämä ei varsinaisesti ärsytä, päinvastoin.

Ajelin aamulla töihin normisti, meitä oli kolme siinä letkassa. Letkan vetäjä pakukuski ajoi ihan siedettävää 85km/h vauhtia mittarin mukaan mutta meidän välissä olevaa kaveria se kävi pännimään ja veti ohitse.

Tästä pakukuski suivaantui ja lähti jahtaamaan tätä ohittelijaa, siellä mentiin sitten pitkän pätkää 100km/h 80-alueella kunnes alkoi kamerapönttö lähestymään ja tiputin vauhtia. Nämä sankarit eivät ilmeisesti pöntöstä tienneet tms. ja katselin turvallisen matkan päästä kun kamera räpsähteli kuin punaisella matolla. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Vittu että sieppaa kyllä lukea kommentteja täällä. Vai että on 10km/h alle maksiminopeusrajotuksen ajavat kehareita, paikka ei kuuluis ratin taakse ja oletettavaa olisi että kaikki ajaa lainvastaista ylinopeutta?
Vetäkääpä peilit niiden elitististen nassujenne eteen ja kattelkaa tovi.

Tiet ei oo mitään vitun bensalenkkareiden valtakuntaa, jonne ei muka ois mitään asiaa jos ei osaa vetää ns. vitun täysii. Vaan ne on ihan kaikelle kansalle tarkotettuja siirtymäväyliä, jossa ajoluvan saaneet ihmiset voivat suorittaa siirtymiä liikennesääntöjen mukaan. Ensiarvoinen huomioitava asia liikenteessä on turvallisuus ja toissijasena tulee ehkä jonkun vitun oman elämän Kimi Räikkösen kaks minuuttia matka-ajassa. Voisitte vitun 'keharit' takoa sen aika helvetin syvälle kalloonne.

Liikenteessä on aika todella kirjava valikoima eri kokemustason kuskeja, eri suorituskyvyn autoja, eri ajanhallintakykyä omaavia tyyppejä ja varsinkin noiden kombinaatioita. KAIKKI nuo ihan vitun yhtäläisellä oikeudella siellä tiellä liikenteessä. Se nopeusrajoituskyltti ei ole mikään pakkonopeusmäärite, se on MAKSIMInopeusrajoitus kyseiselle tienpätkälle. Sitä ei ole pakko ajaa. Poliisi kyllä puuttuu huomattavaa alinopeutta ajaviin niiden ollessa turvallisuusriski, mutta joku helvetin 10km/h ei sitä todellakaan ole.

Sen sijaan mikä on turvallisuusriski, niin te ylinopeutta ajavat kusipäät.
Arvaattekin varmaan mikä syy ylikorostuu usein kuolemaan johtavissa liikenneonnettomuuksissa päihteiden ohella? Jokainen niistä on lähtökohtasesti aivan vitun turha. Samalla voitte miettiä, että kuinka usein syyksi kirjataan joku helvetin alinopeus.
Muutama sata tonnia on tullu varmaan elämässä ajeltua, enkä ole kertaakaan elämässä nähnyt vaaratilannetta sen takia että joku ajaa lievää "alinopeutta", vaikka moisia kuskeja on tullutkin nähtyä. Sen sijaan joka ikinen vaaratilanne on liittynyt teihin kyrpiin, jotka posotatte selkeästi nopeusrajotusta korkeampaa vauhtia. Ite ajelen rajotusten mukaan, mutta silti teitä spedejä aina ilmaantuu perseeseen nuohoamaan ja suorittamaan ihan vitun olemattomien turvavälien manööveriohituksia, missä useinkin kävis huonosti ellei ite reagois normaalista maksiminopeusajosta limitterillä. Teidän kyrpien takia tuolla liikenteessä saa oikeasti pelätä, vaikka mitään epäluottamusta omiin ajotaitoihin ei ole.

Sit saa tulla tänne lukemaan, että kuinka sääntöjä noudattavat lainkuuliaiset kansalaiset on kehareita ja pitäis bannata ratin takaa? Vetäkääs ny vittu päähänne ja harkitkaa ehkä pientä asennemuutosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Aikamoista tekstiä, kun puhe oli siitä, että alinopeutta syystä tai syyttä ajavat saisivat paremmin ottaa huomioon muut autoilijat. Ohitustilanteissa sattuu paljon onnettomuuksia ja vaaratilanteita ja jokainen alinopeutta ajava auto lisää ohitusten määrää. Vasurilla turhaan roikkuminen provosoi täysin varmasti muita. Aikaisemminkin olen useampaa kertaa todennut, että yksittäiselle mulkulle perseessä ei juuri kukaan voi mitään, mutta jos niitä on jatkuvasti, niin kannattanee suosiolla tarkastella sitä omaa tekemistä. Yllä olevaan liittyen erityisesti muistutan, että kun on niitä oikeuksia niin täytyy muistaa myös ne velvollisuudet, Tieliikennelaki 729/2018 3 § Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
202
Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa ylinopeutta, jotta sinä saisit ajaa vapaasti 90 lasissa siinä 80 km/h alueella. Ja entä ne sun perässä tulevat 95 km/h ajavat sitten? Eikö pitäisi ajaa samantien 95 mittarissa, jotta hekin saisivat ajaa haluamaansa nopeutta ilman tientukkeita? Tai satkua ajavat?

Saa ne hitaammat kuskit ärsyttää, en mä sitä. Kyllä muakin välillä ärsyttää. Erityisesti silloin kun oon lähtenyt liian myöhään liikkeelle syystä tai toisesta. En vain allekirjoita, että nopeusrajoitusta (suurinta sallittua) noudattavilla kuljettajilla olis joku velvollisuus päästää ylinopeuta ajavat ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa ylinopeutta, jotta sinä saisit ajaa vapaasti 90 lasissa siinä 80 km/h alueella. Ja entä ne sun perässä tulevat 95 km/h ajavat sitten? Eikö pitäisi ajaa samantien 95 mittarissa, jotta hekin saisivat ajaa haluamaansa nopeutta ilman tientukkeita? Tai satkua ajavat?

Saa ne hitaammat kuskit ärsyttää, en mä sitä. Kyllä muakin välillä ärsyttää. Erityisesti silloin kun oon lähtenyt liian myöhään liikkeelle syystä tai toisesta. En vain allekirjoita, että nopeusrajoitusta (suurinta sallittua) noudattavilla kuljettajilla olis joku velvollisuus päästää ylinopeuta ajavat ohi.
Mitä ylinopeutta se on, jos pyydetään ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta sen sijaan, että kaivetaan nenää -10 km/h :think: Mut eihän nopeus ole edes tässä hommassa se pointti, vaan vähimmän haitan aiheuttaminen kanssa-autoilijoille. Jostain syystä osalla porukasta alkaa tässä kohtaa hakkaamaan rajoittimeen, kun eivät ymmärrä sääntöjenkin mukaan ajaen voivansa olla merkittävästi haitaksi liikenteen sujuvuudelle.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Itse kuljen tuolla tien päällä yleensä niin, että laitan vakkaariin +10 km/h rajoituksesta. Jos saavutan toisen auton, niin pudotan nopeuteni samaan kuin edelläajava, paitsi jos tämä edellä ajava ajaa alinopeutta. Alinopeutta ajavat ohitan. Kaikki ohitukseni ovat siis alinopeutta ajavien syytä.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
202
Mitä ylinopeutta se on, jos pyydetään ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta sen sijaan, että kaivetaan nenää -10 km/h :think: Mut eihän nopeus ole edes tässä hommassa se pointti, vaan vähimmän haitan aiheuttaminen kanssa-autoilijoille. Jostain syystä osalla porukasta alkaa tässä kohtaa hakkaamaan rajoittimeen, kun eivät ymmärrä sääntöjenkin mukaan ajaen voivansa olla merkittävästi haitaksi liikenteen sujuvuudelle.
Ei se olekaan ylinopeutta se. Muakin välillä ärsyttää kun minä ja mahdollisesti jokunen muu takana haluttais ajaa edes sitä suurinta sallittua, mutta eipä sillä hitaammin liikkuvalla ole mitään velvoitetta nostaa nopeutta. Kivahan se tietty olis, niin saisin minäkin painaa haluamaani nopeutta.

Enkä pidä jokusen minuutin pidempää ajomatkaa merkittävänä haittana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Ei se olekaan ylinopeutta se. Muakin välillä ärsyttää kun minä ja mahdollisesti jokunen muu takana haluttais ajaa edes sitä suurinta sallittua, mutta eipä sillä hitaammin liikkuvalla ole mitään velvoitetta nostaa nopeutta. Kivahan se tietty olis, niin saisin minäkin painaa haluamaani nopeutta.

Enkä pidä jokusen minuutin pidempää ajomatkaa merkittävänä haittana.
Niin, vaihtoehdoksihan tarjottiin, että jos ei osaa/pysty/halua ajaa rajoituksen mukaan kuten muut, niin antaa sitten jonon kasvettua tilaa vaikka pysäkin kautta. Mutta tämähän ei tietysti missään nimessä käy...
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Aikamoista tekstiä, kun puhe oli siitä, että alinopeutta syystä tai syyttä ajavat saisivat paremmin ottaa huomioon muut autoilijat.
Aikamoista, indeed. Paria viime sivua ku lukee, ni kyllä täällä lynkataan hyvin maltillista alinopeutta ajavia omahyväisiksi kehareiksi ja maksiminopeusrajotuksen sijaan haluttaisiin, että jengi vetäis ylinopeutta.
Ei oo kyllä mitään vitun muiden huomioimattomuutta, jos ajaa jossai 80-120 tiellä kympin alle. Jos jollakulla tunnin työmatka muka venyy puoleentoista tuntiin, ku kasikympin tiellä ajetaan mittarin mukaan yli seittemääkymppiä, ja hermot menee niin että pitää ajaessa ottaa oikein foorumille kuvaa, niin varmaan löytyy syyllinen myöhästymiseen kyllä ihan kännykän kakkoskamerasta eikä mistään muualta.
Niinku ei jumalauta nyt.

Yllä olevaan liittyen erityisesti muistutan, että kun on niitä oikeuksia niin täytyy muistaa myös ne velvollisuudet, Tieliikennelaki 729/2018 3 § Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
Joo, velvollisuudet on tosiaan ihan noudattaa niitä helvetin liikennesääntöjä. Otetaan vaikka vielä quote uusiks, kun ei sisälukutaitoa löydy:
Se nopeusrajoituskyltti ei ole mikään pakkonopeusmäärite, se on MAKSIMInopeusrajoitus kyseiselle tienpätkälle. Sitä ei ole pakko ajaa. Poliisi kyllä puuttuu huomattavaa alinopeutta ajaviin niiden ollessa turvallisuusriski, mutta joku helvetin 10km/h ei sitä todellakaan ole.
Tästä on ihan kokemusta, että polisiit on tutun pysäyttäny ja kysellyt muun ohella juuri luokan 10km/h alinopeudesta. Tutun todettua, että ajaa omasta mielestään sopivalla tilannenopeudella, toivotti kyybelit peukun myötä hyvää päivänjatkoa.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
202
Niin, vaihtoehdoksihan tarjottiin, että jos ei osaa/pysty/halua ajaa rajoituksen mukaan kuten muut, niin antaa sitten jonon kasvettua tilaa vaikka pysäkin kautta. Mutta tämähän ei tietysti missään nimessä käy...
Myönnän kyllä, että 70 km/h mittarissa kasikympin alueella on turhauttavaa ja olis tosi kiva jos annettaisiin tilaa. En vain koe sitä velvollisuudeksi, jotta minä saisin ajaa haluamaani nopeutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Tästä on ihan kokemusta, että polisiit on tutun pysäyttäny ja kysellyt muun ohella juuri luokan 10km/h alinopeudesta. Tutun todettua, että ajaa omasta mielestään sopivalla tilannenopeudella, toivotti kyybelit peukun myötä hyvää päivänjatkoa.
Eli poliisikin on katsonut, että mitä helvettiä tuo "tuttu" puuhaa :D Sääntöjä osaa "tuttus" noudattaa, mutta velvollisuuksien puoleen on vielä vähän treenattavaa. Sun tarina ei valitettavasti kerro monenko auton letkaa "tuttus" sillä hetkellä veti, kun poliisisetä otti mukavaan "mitävittuasäpuuhaat" jutustelutuokioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Myönnän kyllä, että 70 km/h mittarissa kasikympin alueella on turhauttavaa ja olis tosi kiva jos annettaisiin tilaa. En vain koe sitä velvollisuudeksi, jotta minä saisin ajaa haluamaani nopeutta.
Tilan antamista silloin kun aiheuttaa jonoutumista kutsutaan ihan kohteliaisuudeksi. Taisi olla 80-luvulla, kun karavaanareille tätä pysäkkitemppua opetettiin ihan TV:ssä urakalla. Silloin tietysti autojen kiihtyvyys ja tehot oli mitä oli, niin ohittaminen oli pääosin hankalampaa ja vaunujen nopeus seilasi mäkien mukaan.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Myönnän kyllä, että 70 km/h mittarissa kasikympin alueella on turhauttavaa ja olis tosi kiva jos annettaisiin tilaa. En vain koe sitä velvollisuudeksi, jotta minä saisin ajaa haluamaani nopeutta.
Tämä. Se on maantiellä ohittajan ongelma milloin pääsee ohi, ei kenenkään tarvitse tien sivuun vetää tai vauhtiaan kiihdyttää, jos joku perässä on tyytymätön liikennevirran vauhtiin. Päinvastoin jos roikutaan perseessä niin laske vielä vähän vauhtia!

Mutta sitten jos kaistoja on kaksi samaan suuntaan, niin pitäisi ymmärtää antaa tilaa, viimeistään kun takaa tulija vasemmalla kaistalla ajaa niin lähellä että tyhmempikin tajuaa että se haluaa ohi. Tai suhautan häkkisen lailla oikealta ohi vaarantaen liikenteen.
:sangry:
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Eli poliisikin on katsonut, että mitä helvettiä tuo "tuttu" puuhaa :D Sääntöjä osaa "tuttus" noudattaa, mutta velvollisuuksien puoleen on vielä vähän treenattavaa. Sun tarina ei valitettavasti kerro monenko auton letkaa "tuttus" sillä hetkellä veti, kun poliisisetä otti mukavaan "mitävittuasäpuuhaat" jutustelutuokioon.
Poliisit pysäytti palaneen jarruvalon takia, vauhdista kysyminen tuli esiin sivuhuomiona. Tosiaan kehaisivat selityksen jälkeen, kun aika harvinaista on nykyään toi ihmisten kyky arvioida omaa tilannenopeuttaan. Perässä ei ollut minkäänlaista letkaa, kovempaa ajavat ohittivat ohituskaistan kautta, niin kuin asiaan kuuluu.
Mitä helvettiä sä ajat takaa tolla sulle tuntemattoman tapahtumankulun teorisoimisella ja tutun lainausmerkkailulla? Voisitko mennä paskapostaamaan vaikka räbään tai ylikselle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
107
Joko tämä Ilta-Sanomien juttu kaahariohittajasta videokuvan kera on ollut täällä? Joo, ohittaja teki väärin, mutta eipä ohitettukaan tainnut helpottaa ohittamista, kun videolla ohitettavan nopeus nousi koko ajan tasaisesti ylöspäin.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Huomautus - jätä perusteettomat aiheettoman vihjailut pois, menee provosoinnin puolelle
Poliisit pysäytti palaneen jarruvalon takia, vauhdista kysyminen tuli esiin sivuhuomiona. Tosiaan kehaisivat selityksen jälkeen, kun aika harvinaista on nykyään toi ihmisten kyky arvioida omaa tilannenopeuttaan. Perässä ei ollut minkäänlaista letkaa, kovempaa ajavat ohittivat ohituskaistan kautta, niin kuin asiaan kuuluu.
Mitä helvettiä sä ajat takaa tolla sulle tuntemattoman tapahtumankulun teorisoimisella ja tutun lainausmerkkailulla? Voisitko mennä paskapostaamaan vaikka räbään tai ylikselle.
Autossa jotain paskana ja ajaa hiljaa. Tuohan on nyt ihan itsestään selvä signaali poliiseille katsoa, onko kuskilla kaikki muumit laaksossa tai onko kuski nauttinut vähän vahvempaa tavaraa. Kun en ollut oikeasti varma, että onko "tuttu" tuttu vai sinä itse niin pistin lainausmerkit. Hyvin tuttu tuntuu "tutun" tarina olevan ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Joko tämä Ilta-Sanomien juttu kaahariohittajasta videokuvan kera on ollut täällä? Joo, ohittaja teki väärin, mutta eipä ohitettukaan tainnut helpottaa ohittamista, kun videolla ohitettavan nopeus nousi koko ajan tasaisesti ylöspäin.

Jos tuon videon kärrykuskilla oli nopeus kohdallaan, niin tämä on kyllä jännä ilmiö, ei voi kun ihmetellä, että miksi vitussa. Viime reissulla tuonne pohjois-pohjanmaan perukoille kun kuskasin kahta kelkkaa avokärryssä ja maantiellä joka paikkaan se rajoitus+9km/h, niin eikö perkele pitänyt ohi päästä siihen eteen jarruttelemaan. Ei ollut ihan helppoa alitehoisella veturilla tulla takaisin jatkamaan omaa vauhtia, mutta kolmannen kerran jälkeen ei enää ohi tullut, siis se yksi ja sama auto sai vauhtia tasaisin väliajoin ohituksen verran ja vähintään se 300km tultiin samaa matkaa.

Edit. pitipä vikaista toi video, on siinä kyllä kaksi perkelettä tien päällä yhtä aikaa ja vieläpä peräkkäin...
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Autossa jotain paskana ja ajaa hiljaa. Tuohan on nyt ihan itsestään selvä signaali poliiseille katsoa, onko kuskilla kaikki muumit laaksossa tai onko kuski nauttinut vähän vahvempaa tavaraa. Kun en ollut oikeasti varma, että onko "tuttu" tuttu vai sinä itse niin pistin lainausmerkit. Hyvin tuttu tuntuu "tutun" tarina olevan ;)
Tota, joo, poliisien työtehtäviin kuuluu satojen muiden tehtävien ohella valvoa myös autojen tieliikennekelpoisuutta. Tiensä päähän tulleet valot on aika yleinen asia, jonka takia ihmisiä pysäytellään, kun ei tule ihan helposti kuskille ilmi. Emmä tiedä mitä helvetin tekemistä sillä on joidenki muumilaaksojen kanssa...?
Ja joo, on ihan hyvinkin tuttu, kun istuin samassa autossa, tunnen jopa nimeltä. Mitähän lennokkaita johtopäätöksiä sä siitä voisit vielä vetää?
Onks kaikki ok? Räbä vielki hukassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Tota, joo, poliisien työtehtäviin kuuluu satojen muiden tehtävien ohella valvoa myös autojen tieliikennekelpoisuutta. Tiensä päähän tulleet valot on aika yleinen asia, jonka takia ihmisiä pysäytellään, kun ei tule ihan helposti kuskille ilmi. Emmä tiedä mitä helvetin tekemistä sillä on joidenki muumilaaksojen kanssa...?
Ja joo, on ihan hyvinkin tuttu, kun istuin samassa autossa, tunnen jopa nimeltä. Mitähän lennokkaita johtopäätöksiä sä siitä voisit vielä vetää?
Katso vaikka muutama jakso poliisit-sarjaa, niin ymmärrät miksi teidät pysäytettiin. Samasta syystähän porukka kanssa-autoilijoista soittelee myös häkeen, kun on epävarmaa menoa tai muuta häikkää.
Onks kaikki ok? Räbä vielki hukassa?
Mites olis, jos keskittyisit ihan asiaan?
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Katso vaikka muutama jakso poliisit-sarjaa, niin ymmärrät miksi teidät pysäytettiin. Samasta syystähän porukka kanssa-autoilijoista soittelee myös häkeen, kun on epävarmaa menoa tai muuta häikkää.
Mites olis, jos keskittyisit ihan asiaan?
Mitä helvettiä. Ei se pysäyttämisen syy ole ollut missään vaiheessa epäselvää ja olen sen viesteissäni tuonut ihan selkeästi esille. Voisitko jo vähä opetella sitä sisälukutaitoa?

Sä tässä oot viimiset x viestiä offtopic-röllänny jotain täysin takaloosteristas revittyä teoreemaa tapahtumasta, sen syistä tai ihmisten muumilaaksotasoista, vaikka et tiedä tapahtumista yhtään mitään. Sun käsittämättömän tason bullshit-heittelyt derailaa keskustelua ihan huolella. Ei oikeesti tuu mieleen pitää lättyä kiinni asioista, joista et ihan oikeasti tiedä?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Joko tämä Ilta-Sanomien juttu kaahariohittajasta videokuvan kera on ollut täällä? Joo, ohittaja teki väärin, mutta eipä ohitettukaan tainnut helpottaa ohittamista, kun videolla ohitettavan nopeus nousi koko ajan tasaisesti ylöspäin.

Kyllähän tässä ohittaja valitsi ohitushetken huonosti, mutta ohitetun kommentit puhelimessa kertoo kyllä miten kartalla hän on liikenteestä.

"Yhtäkkiä ilmestyi keulan eteen", kukaan ei yhtäkkiä vaan ilmesty takaa keulan eteen jos yhtään katselee peileihin.
"Piti päästä ohi yhden kärryn ohi", no tämähän se on se järkevin hetki ohittaa, kun edessä menee vain yksi hitaampi ajoneuvo ja siitä pääsee yhdellä ohituksella eroon.

Lisäksi tosiaan kiihdytys 72->80km/h kesti ensin lähes 20s, sitten kun ohittaja ilmesyi yllättäen eteen niin nopeus nousi 80->85km/h neljässä sekunnissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Mitä helvettiä. Ei se pysäyttämisen syy ole ollut missään vaiheessa epäselvää ja olen sen viesteissäni tuonut ihan selkeästi esille. Voisitko jo vähä opetella sitä sisälukutaitoa?
Niin, auto pysäytettiin, kun valo oli rikki ja muutenkin epäilyttävän hiljaa mentiin. Perusstoppi, jolla napataan nappailleet ja muuten sekaisin olevat. Ei se poliisi ihan juttua haastaakseen siitä nopeudesta kysynyt. Ei se ole positiivinen asia, että tuttus herätti huomiota liikenteessä poikkeavasti käyttäytyvänä niin paljon, että pysäytettiin. Ainoa hyvä asia kertomuksessa oli ohituskaista.
Sä tässä oot viimiset x viestiä offtopic-röllänny jotain täysin takaloosteristas revittyä teoreemaa tapahtumasta, sen syistä tai ihmisten muumilaaksotasoista, vaikka et tiedä tapahtumista yhtään mitään. Sun käsittämättömän tason bullshit-heittelyt derailaa keskustelua ihan huolella. Ei oikeesti tuu mieleen pitää lättyä kiinni asioista, joista et ihan oikeasti tiedä?
Keskitys nyt vaan asiaan ja käytöstapoihin.
 

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
124
Myönnän kyllä, että 70 km/h mittarissa kasikympin alueella on turhauttavaa ja olis tosi kiva jos annettaisiin tilaa. En vain koe sitä velvollisuudeksi, jotta minä saisin ajaa haluamaani nopeutta.
Oishan se kivaa varmaan juu, jos annettaisiin tilaa. Mutta mikä siinä ohittamisessa on niin vaikeaa. Onko se siinä rahoitusyhtiön Riiossa, vai missä se ongelma on? Jos vastaantulevaa liikennettä on niin paljon, ettei ole ohituspaikkaa, niin taitaa tieosuudella olla muutenkin paljon liikennettä.
Huvittavimpia on nuo possujonossa yksi auto kerrallaan ohittelijat, jotka 200km myöhemmin ovat 4 auton mittaa pidemmällä. No onhan heistä se hyöty, että kaikki jonossa ajajat saivat jarrut herkisteltyä ja jarrulevyt kiiltäviksi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Tämä. Se on maantiellä ohittajan ongelma milloin pääsee ohi, ei kenenkään tarvitse tien sivuun vetää tai vauhtiaan kiihdyttää, jos joku perässä on tyytymätön liikennevirran vauhtiin. Päinvastoin jos roikutaan perseessä niin laske vielä vähän vauhtia!
No, meitä on moneen junaan.
Pari viikkoa sitten vedin henkilöautolla kärriä jossa oli 300kg:n moottorikelkka. Kärrin rengas sanoi sopimuksen irti kahden taajaman välillä ja vararengasta ei ollut, rengaskauppaan 30km matkaa. Käytin auton paikkapullon + kompressoria, silti vaan suhina kuului mutta joku paine siellä renkaassa pysyi.
En lähtenyt tuolla yhdistelmällä tien päälle sillä asenteella että määrään muiden vauhdin, ajoin 30km/h alle rajoituksen ja päästin jonon ohi jokaisella bussipysäkillä. Itse aiheutin "tulpan" liikennevirrassa ja minun kuuluu joustaa, en todellakaan oleta että tämä olisi muiden kuin minun ongelma?
Veikkaan että moni oli tyytyväinen tähän ratkaisuun? Saman pitäisi päteä muihinkin "rajoittuneilla" kyvyillä ajaviin, johtui vauhti sitten kalustosta tai kuskista.
Muiden huomioon ottaminen olisi suotavaa myös liikenteessä, ajoit miten tahansa.
Tuolla sinun asenteella on varmaan aika raskasta ajaa...
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
779
Ei alle suositusnopeutta ajajissa ole mitään vikaa ja suotavaakin että kukin ajavat ajaa itselleen sopivaa nopeutta. Normi henkilöautosta pääsee niin helposti kuitenkin ohi.
Ohitus ongelmalliset ajat luulevat että ovat kiireellisimpiä kuin todellisudessa ovat.
Autokoulussa taidetaan aika huonosti opettaa miten tapahtuu oikeaoppinen ohitus?
Toisaalta lain mukaan ohittaessa ei saisi ajaa ylinopeutta :cautious: koita siinä sitten tehdä "turvallinen" ohitus nopeasti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 516
Viestejä
4 193 673
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom