Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Kyllähän tuollainen kevyt lumi muodostaa helpolla tiehen hierottuna ihan saatanan liukkaan paikan, esim. liikenneympyrässä. Toissa päivänä ihmettelin suola-autoa kylvämässä tavaraa auton mittarin näyttäessä +2. Paria mutkaa myöhemmin meinas mennä auto risteyksestä suoraan, kun oli ihan peilijäätä koko "märkä" pinta. Ts. yleensä kunnossapito tietää varsin hyvin mitä tekee.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 321
Joskus olen kuullut väitteen, että suolausta tehdään pohjimmiltaan raskaan liikenteen takia. Rekat ja linja-autot kun ei käytä nastoja niin niillä on ongelmia suolaamattomalla tiellä. Ja siellä vähän korkeammalla istuessa kurakaan ei välttämättä likaa tuulilasia niin paljon.
Onko niiden renkaat sitten niin paljon huonommat? En itsekään käytä nastarenkaita, mutta jos raskaan liikenteen ajokit käyttää jotain keskieuroopan all-season renkaita niin niillä voisi ollakin ongelmia.
Ihme ettei niitä pakoteta käyttämään oikeita talvirenkaita, vaan rasitetaan yhteiskuntaa ja ympäristöä suolalla sen sijaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 321
Pitää tietysti aurat tuoda, on vain sitten loskaa aurattavana, eikä jäistä polannetta.
Tässä tapauksessa tien pinta oli ollut kuiva ja tasainen, ja sen päällä lunta. Ei jäätä. Ymmärrän kyllä että tie ei välttämättä olisi ollut kuiva ilman aiempaa suolausta, mutta tässä kohtaa suolaus oli mielestäni ylimalkaista.

Kyllähän tuollainen kevyt lumi muodostaa helpolla tiehen hierottuna ihan saatanan liukkaan paikan, esim. liikenneympyrässä. Toissa päivänä ihmettelin suola-autoa kylvämässä tavaraa auton mittarin näyttäessä +2. Paria mutkaa myöhemmin meinas mennä auto risteyksestä suoraan, kun oli ihan peilijäätä koko "märkä" pinta. Ts. yleensä kunnossapito tietää varsin hyvin mitä tekee.
Ympyrät sun muut ymmärrän, olisi pitänyt tarkentaa että ajelin moottoritiellä
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
762
Tässä tapauksessa tien pinta oli ollut kuiva ja tasainen, ja sen päällä lunta. Ei jäätä. Ymmärrän kyllä että tie ei välttämättä olisi ollut kuiva ilman aiempaa suolausta, mutta tässä kohtaa suolaus oli mielestäni ylimalkaista.
Äkkiä se lumi kuitenkin tallaantuu jääksi, kun ei ilmeisesti montaa astetta pakkasta ollut, kerran suolaa laittoivat. Suola estää sen lumen tarraantumisen asfalttiin.

Onko niiden renkaat sitten niin paljon huonommat? En itsekään käytä nastarenkaita, mutta jos raskaan liikenteen ajokit käyttää jotain keskieuroopan all-season renkaita niin niillä voisi ollakin ongelmia.
Ihme ettei niitä pakoteta käyttämään oikeita talvirenkaita, vaan rasitetaan yhteiskuntaa ja ympäristöä suolalla sen sijaan.
Lain mukaan vain vetävillä akseleilla oltava talvikumit. Monissa renkaissa on kyllä ne tarvittavat hyväksynnät talvirenkaiksi, vaikka eivät ole kummoisia pidoltaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Ympyrät sun muut ymmärrän, olisi pitänyt tarkentaa että ajelin moottoritiellä
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 015
Mielikuva etuvetojen paremmuudesta talviajossa tulee varmaan vanhoista Saabeista yms. vehkeistä. Isohko pata vetävien pyörien päällä ja hyvä maavara sekä renkaat mallia pullakumit, niin kyllähän tuolla etenee vaikka missä.
Tässä on kyllä perää. Esim oma Pontiacin transportti 3.8 v6 myllyllä ja mehumaija laatikolla etenee erittäin hyvin talvella verrattuna muihin talouden etuvetoihin. Piirun leveämpi akselivälikin auttaa ohjaukseen, mutta ei tosiaan ole etenemisongelmaa paksummassakaan pöperössä kun on painoa keulalla. Auton käytöskin on rauhallisempaa kuin pikkukipoilla vaikkei mikään fullsize olekaan kyseessä.

Pihastakin pääsi vielä 20-30cm hangen läpi peruuttamalla ulos lievään ylämäkeen kun oli viimetalvena se vähän isompi lumimyräkkä.
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.
Jep, tuo hupsista saatana kun käy lievässä muodossa kerran jossain 60-100 vauhdissa niin muistaa kyllä vähän aikaa. Itselle tuo on pahimmillaan käynyt 50 vauhdissa jäisellä vitostiellä paskoilla kitkoilla ja siitä vielä sai oikastua kun ei panikoinut jarrulla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 825
Tässä on kyllä perää. Esim oma Pontiacin transportti 3.8 v6 myllyllä ja mehumaija laatikolla etenee erittäin hyvin talvella verrattuna muihin talouden etuvetoihin. Piirun leveämpi akselivälikin auttaa ohjaukseen, mutta ei tosiaan ole etenemisongelmaa paksummassakaan pöperössä kun on painoa keulalla. Auton käytöskin on rauhallisempaa kuin pikkukipoilla vaikkei mikään fullsize olekaan kyseessä.

Pihastakin pääsi vielä 20-30cm hangen läpi peruuttamalla ulos lievään ylämäkeen kun oli viimetalvena se vähän isompi lumimyräkkä.
Jep, tuo hupsista saatana kun käy lievässä muodossa kerran jossain 60-100 vauhdissa niin muistaa kyllä vähän aikaa. Itselle tuo on pahimmillaan käynyt 50 vauhdissa jäisellä vitostiellä paskoilla kitkoilla ja siitä vielä sai oikastua kun ei panikoinut jarrulla.
Tämä nyt menee jo hiukan OT:ksi mutta itsellä taas 50/50 painojakauma ja kapeampi akseliväli, manuaali ja kevyt auto (eli sun pontiacin vastakohta :D)=menee kyllä niin nätisti vs mitä odotin. Kertaakaan en ole jäänyt kiinni mihinkään (tai edes meinannut jäädä) ja päässyt todella syvässä hangessakin vaikka on madallettu yms. Tuo rauhallisuus taas riippuu kuskista :D. Kyllähän tuon saa kulkemaan tosi nätisti ja pehmeästi ja pienenkin luisun tuntee. Aka on siis helvetin vaarallinen auto koska hivelee kuskin egoa ja antaa helvetinmoisen itseluottamuksen kunnes se taito ei sitten riitäkkään (saanut prkl muistutella asiasta itseä välillä esim sohjossa 100kmh suhaillessa). Itse tosin hyppään aika herkästi kaasulle ja käännän autoa kaasulla (en tarkoita sivuluisua vaan sitä että saadaan perä hiukan elämään ja auto kääntymään nätimmin) ja rampeilla saattaa sutia vielä 100kmh vauhdeissa helposti vaikka alla ihan uudet kitkat. Mielikuvat ovat vahvoja ja monesti vanhaan dataan perustuvia. Ihan sama kuin manuaali vs automaatti, bensa vs diesel yms väittelyissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 321
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.
Näin se varmasti on.

Ärsyttää vaan suunnattomasti kun ei näe mitään ja auto hakee loskassa uraa jatkuvasti.

Ja tosiaan aikaisemmin toiseen suuntaan mennessä ei ollut ongelmia, suorastaan mukavaa ajella vitivalkoisella lumella :D noh sellaista on ajella täällä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
307
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 015
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
Nää on kyllä ihan uskomattomia tarinoita ja enitenhän järkyttää se, että nää on ihan totisinta totta. Hämeenlinnan Tiiriön rampissa ilmiö oikein kulminoituu kun on jyrkkä kurvi ennen liittymistä ja saa hieman nähdä ns. vaivaa että peruspurkki kiihtyy siihen 80-100 nopeuteen. Eihän näissä auta kun pitää itse väliä ja toivoa että muut tajuaa rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 825
Nää on kyllä ihan uskomattomia tarinoita ja enitenhän järkyttää se, että nää on ihan totisinta totta. Hämeenlinnan Tiiriön rampissa ilmiö oikein kulminoituu kun on jyrkkä kurvi ennen liittymistä ja saa hieman nähdä ns. vaivaa että peruspurkki kiihtyy siihen 80-100 nopeuteen. Eihän näissä auta kun pitää itse väliä ja toivoa että muut tajuaa rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.
Tämä... Pari liitymää työmatkalla ovat noita tiukan kurvin ramppeja ja todennut että vedän suosiolla sinne vasemmalle kaistalle kilsan verran ennen liittymää ettei tule sitten liittymän kohdalla ylläreitä jarrutusten tai paniikki kaistanvaihtojen kanssa. Omalla autolla tuli monesti vain jätettyä väli edellä ajavaan ja painettua mutkaan varrsin rajuilla nopeuksilla perus tallaajaan ja liityttyä nopeus siinä rajoituksella tai pari km yli. Hienointa tuossa taas oli se että jengi ei ollut tottunut että kukaan liittyisi tuossa kohtaa sillä vauhdilla ja seisoivat jarrulla/vaihtelivat kaistaa ihan kuin olisin liittynyt tielle sen 60kmh 100kmh alueella.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 321
rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.
En ole tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta nykyäänhän on velvollisuus ennakoida ja sen kautta välttää vaaraa ja vahinkoa. Tämän pykälän perusteella sanoisin että se on nykyään sallittua.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 292
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
Joka päiväistä Tuusulan motarilla, pitäisi varmaan joskus vetää lantikalla 100km/h tuollaisen perseeseen niin oppiskohan se?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 299
Joka päiväistä Tuusulan motarilla, pitäisi varmaan joskus vetää lantikalla 100km/h tuollaisen perseeseen niin oppiskohan se?
Se on ainakin varma että ei opi ennenkuin se kerran kiilataan/kilkataan kaiteeseen/ojaan. Ja tolla iällä tapahtuva "kunnon" accidentti olettavasti myöskin pelon takia lopettaa sen ajamisen kokonaan eli win-win.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 031

Kun katsoo ton videon, niin kyllä mua lievästi kylmäisi istua tuon ranskalaisen kopin sisällä sen pysähtyessä ihan randomilla, kun vastaan tulee omaa kaistaansa ajava rekka (kuvassa koppi on siis pysähtynyt). Siinä ei tarvi kun osua yksi niistä monista silmät seisoen 70km/h neljänkympin alueella ajavista Transit-kuskeista taakse samaan aikaan, niin tulee aika pahaa jälkeä.

1674202140223.png


e. ei nyt varsinaisesti siis kanssa-autoilija, koska ihmistä ei tämän laitoksen ratista löydy.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 051

Kun katsoo ton videon, niin kyllä mua lievästi kylmäisi istua tuon ranskalaisen kopin sisällä sen pysähtyessä ihan randomilla, kun vastaan tulee omaa kaistaansa ajava rekka (kuvassa koppi on siis pysähtynyt). Siinä ei tarvi kun osua yksi niistä monista silmät seisoen 70km/h neljänkympin alueella ajavista Transit-kuskeista taakse samaan aikaan, niin tulee aika pahaa jälkeä.



e. ei nyt varsinaisesti siis kanssa-autoilija, koska ihmistä ei tämän laitoksen ratista löydy.
Voi kuvitella mikä riesa on tuo, kun on esim kerännyt ensin hitautensa takia jonoa taakse, ja sitten vielä lisäksi pysähtyy aivan random paikkaan.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 007

Kun katsoo ton videon, niin kyllä mua lievästi kylmäisi istua tuon ranskalaisen kopin sisällä sen pysähtyessä ihan randomilla, kun vastaan tulee omaa kaistaansa ajava rekka (kuvassa koppi on siis pysähtynyt). Siinä ei tarvi kun osua yksi niistä monista silmät seisoen 70km/h neljänkympin alueella ajavista Transit-kuskeista taakse samaan aikaan, niin tulee aika pahaa jälkeä.
No ei sillä nyt ole suurta väliä 70 km/h perään ajettaessa onko se bussin nopeus 5-12 km/h, vai jarruvaloja vilkuttaen pyähtyneenä. Jälkimmäisen saattaa transitkuski jopa huomata aiemmin.

Mutta en kyllä näkisi noita mielellään tuolla tavoin yleisen autoliikenteen seassa. Eihän noi matelijat juuri ketään hyödytä ikuisuuden kestävällä matkallaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 015
Mää luulin että noita hidastelijoita piisaa jo muutenkin niin tuodaan vielä tommonen nelipyöränen bajamaja tukkimaan liikennettä? No, ei onneksi kummonen pätkä ole mitä liikennöi mutta mahtaisi vituttaa jos vaikka asuisi tuolla ja saisi päivittäin ihmetellä tuon vekottimen liikkumista ja kanssa-autoilijoiden luovia ratkaisuja ohi pääsemiseksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 051
Roboihin liittyen tämä oli aika ironinen tapaus, automatiikka oli pois päältä, niin ihminen ajoi kolarin :D
Vai ajoiko :hmm:

Minusta vähän tuntuu että automatiikka ajoi sen kolarin. Koko paska projekti olisi kuopattu jos olisi myönnetty että kävi näin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Vai ajoiko :hmm:

Minusta vähän tuntuu että automatiikka ajoi sen kolarin. Koko paska projekti olisi kuopattu jos olisi myönnetty että kävi näin.
No jos se jollain joystikilla sitä ajaa, niin äkkiähän pieni hupsis käy. Ainakin autopeleissä :D En mä sitä niinkään epäile, mutta se nosti kulmia, että väittivät automatiikan olevan (täysin) off kun mennään manuaalina - luulis nyt edes törmäykset estävän?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
121
Tieliikennelaki sanoi:
20 §
Ajoneuvojen välinen etäisyys


Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.


Taajaman ulkopuolella on moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi turvallisuutta vaarantamatta ajaa niiden väliin.


Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla. (17.12.2020/1040)
Noin sanotaan tieliikennelaissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 027
Meneehän joku mummo polkupyörälläkin hitaasti, muttei se mitään sakotyskynnystä täytä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 321
Meneehän joku mummo polkupyörälläkin hitaasti, muttei se mitään sakotyskynnystä täytä.
Jos se mummo ajaa keskellä tietä ja on 2 metriä leveä niin en olisi niin varma etteikö sakotuskynnys ylity. Ekasta kerrasta varmaankin vain varoitus, mutta toistuvasta tapahtumasta varmasti sakot
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
7 225
Vaihteeksi meinasi joku tulla liikenneympyrässä kylkeen, jarrutin varmuuden vuoksi. Porukka tulee ympyrään 40-50km/h eikä katso vasemmalle ollenkaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 825
Poliisit jotka eivät tunne liikennesääntöjä. Pe-la yönä kaverin kanssa Kehä1:stä ajaessa nousi liittymästä poliisiauto jääden ajamaan kaverin auton rinnalle ollen tekemättä mitään elettäkään kiihdyttääkseen tai jarruttaakseen kun kaveri ajoi vakkarilla 80kmh GPS:nopeutta. Kaveri teki mitä laki sanoo ja piti vauhtinsa kunnes alkoi liityntäkaista jo loppua ja mitään ei muutu. Poliisit vain ajoivat rinnalla kunnes liittymäkaista loppui, ajoivat pientareella tovin kohti bussipysäkkiä ja siinä vaiheessa päätti kaveri tehdä laittomuuksia ja vaihtoi kaistaa vasemmalle kaistalle ja poliisi liittyi kehälle ennen bussipysäkin loppumista ja siitä äkkiä ylinopeutta "karkuun". Teki mieli soittaa poliisit poliisin perään... Oli vissiin kiire vuoronvaihtoon läheiselle asemalle tms.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 031
Tuntuu, että viimeaikoina on yleistynyt kolmion takaa eteen ajaminen. Tai sitten mulla on ollut vaan paska säkä. Viimeksi tänään sai jarruttaa niin että ABS:kin pääsi töihin, kun tutusta risteyksestä tuli kahden auton vanavedessä kolmas, joka ei olisi ehtinyt, ellen olisi jarruttanut. Tuokin risteys on vieläpä sellainen, että siinä joutuu ihan kieli keskellä suuta katsomaan myös kevyen liikenteen ennen ajoradalle liittymistä. Tämä kaveri olisi kolannut mahdolliset pyöräilijät edestään komeassa kaaressa, koska siihen hän ei voinut ehtiä keskittyä yhtään. Sitten jäi kuudenkympin tiellä eteeni ajamaan ~55km/h mittarinopeutta.

Samanlaisia tilanteita useita viimeisten kuukausien sisällä, niin että saa vähintäänkin hidastaa merkittävästi peräänajon välttämiseen. Tarvii varmaan oikeasti hankkia se dashcam ennenkuin kolauttaa jotain perään tuollaisessa tilanteessa. Siinä taitaa helposti jäädä itse syytetyn penkille :rage:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 640
Päivittäin on ongelmia, mutta tässä tapauksessa tasa-arvoisen risteyksen kanssa. Se ei vaan tunnu kanssa-autoilijoilla mennä jakeluun, päivittäin soi torvi kun porukka ajelee laput silmillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 292
Juu, täytyy varmaan ostaa tuohon landcruiseriin täysmetallinen vinssipuskuri.

Viime vuonna lukuisia kertoja suoraan eteen ja kerran se jopa osui.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 640
Päivittäin on ongelmia, mutta tässä tapauksessa tasa-arvoisen risteyksen kanssa. Se ei vaan tunnu kanssa-autoilijoilla mennä jakeluun, päivittäin soi torvi kun porukka ajelee laput silmillä.
Ja jottei olisi epäselvää että missä, niin Vantaan Hämevaarassa. Ennen oli läpiajokielto Rajatorpantieltä Lintuvaaraan Hämeenkyläntietä pitkin, mutta se on poistettu jo tovi sitten. Jokainen risteys "kylällä" on tasa-arvoinen eli yhdessäkään risteyksessä ei ole kolmiota. Kolmenkympin alue koko alueella voimassa:


Hämevaara_kartta.png


Ongelma itsellä on lähinnä Viikatetien ja Hämeenkyläntien risteys, kun kanssa-autoilijat tulevat Rajatorpantien suunnasta. Ennen risteystä on tasa-arvoista risteystä kuvaava liikennemerkki, mutta joko sitä ei tunneta tai siitä ei välitetä, koska joka ikinen aamu vuodesta tuossa soi töötti, kun joku meinaa tulla kylkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330

Olisi kiva nähdä kuski ja kysyä että mitä vittua oikein ajattelit?

Kun yaris tulee liikenneympyrään niin reitti on selvä, ei, siinä se seisoo ja kunnes reitti ei ole selvä lähdetään liikkeelle! :facepalm:

Tuollaisilta kuskeilta pitäisi ottaa kortti pois, pysyvästi.
Matkailuautohan se suurin idiootti tuossa oli, kun keskikaistalta vetäs nollat taulussa melkein Yarikseen? Toki tunnistan kyllä Yariksen tyylisen lähestymistavan, helvetin rasittavaa himmailua, jos latu on vapaa. Tässä varsinkin oikeanpuoleisen ei tarvitse väistää mitään (ympyrässä valkoinen sulkuviiva ko. neljänneksen kohdalla) ja silti arvotaan vaikka kuinka*:

*Ymmärrettävää, koska matka-auton "poistumiatyyli" on vahva tuossakin kohtaa.

e: Tässä mun esimerkissä olisi siis tietysti pitänyt tehdä koko ympyrästä irroitettu oikealle kääntyvien kaista. Toisessa kohtaa samassa ympyrässä on näin tehty, jostain syystä tässä ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 292
Matkailuautohan se suurin idiootti tuossa oli, kun keskikaistalta vetäs nollat taulussa melkein Yarikseen? Toki tunnistan kyllä Yariksen tyylisen lähestymistavan, helvetin rasittavaa himmailua, jos latu on vapaa. Tässä varsinkin oikeanpuoleisen ei tarvitse väistää mitään (ympyrässä valkoinen sulkuviiva ko. neljänneksen kohdalla) ja silti arvotaan vaikka kuinka*:

*Ymmärrettävää, koska matka-auton "poistumiatyyli" on vahva tuossakin kohtaa.
Öö, yaris tulee kolmion takaa, yaris väistää kaikkia :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 330
Öö, yaris tulee kolmion takaa, yaris väistää kaikkia :facepalm:
Yarishan oli jo kaistalla ennen kuin matkailuauto lähti syöksymään. Ei se matkailuauto kylkeen saa ajaa, jos on väärälle kaistalle eksynyt.

e: Tilannehan olisi eri, jos matkailuauto olisi näyttänyt vilkkua aiemmin kuin rattia kääntäessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 292
Yarishan oli jo kaistalla ennen kuin matkailuauto lähti syöksymään. Ei se matkailuauto kylkeen saa ajaa, jos on väärälle kaistalle eksynyt.

e: Tilannehan olisi eri, jos matkailuauto olisi näyttänyt vilkkua aiemmin kuin rattia kääntäessä.
Asuntoautolla näkyy vilkku 6s kohdalla, ennen kuin yaris on edes liikahtanut, yaris tulee kolmion takaata joten jos hän ei ehdi alta pois ennen kuin toinen tulee niin allekkaan ei saa ajaa ja tuossahan ei ole sulkuviivaa missään...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
5 231
Molemmathan tuossa ajaa väärin. Sisäkaistassa ihan selvä merkki suoraan ja vetää siitä oikealle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 292
Molemmathan tuossa ajaa väärin. Sisäkaistassa ihan selvä merkki suoraan ja vetää siitä oikealle.
Se vaihtaa kaistaa, vilkku päällä. Onko jossain kielletty vaihtaa kaistaa tuossa kohtaan? Yaris sensijaan meinaa ajaa kolmion takaata suoraan kylkeen vaikka asuntoauto näyttää vilkkua että kääntyy pois :facepalm:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
5 231
Se vaihtaa kaistaa, vilkku päällä. Onko jossain kielletty vaihtaa kaistaa tuossa kohtaan? Yaris sensijaan meinaa ajaa kolmion takaata suoraan kylkeen vaikka asuntoauto näyttää vilkkua että kääntyy pois :facepalm:
Ei se kaistaa vaihda vaan poistuu sisemmältä vastoin maalauksia ja tod näk opastuksiakin. Ja periaattessahan se Yaris kerkesi siihen kaistalle ensin, jolloin vaihtaja väistää. Hölmöläisten takia kannattaa kuitenkin ennakoida eikä änkeä tuommoiseen paikkaan.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
461
Taitaa matkailuaut
Se vaihtaa kaistaa, vilkku päällä. Onko jossain kielletty vaihtaa kaistaa tuossa kohtaan? Yaris sensijaan meinaa ajaa kolmion takaata suoraan kylkeen vaikka asuntoauto näyttää vilkkua että kääntyy pois :facepalm:
Kaistaa saa vaihtaa siinä kohtaa, muttei saa kääntyä ryhmittymättä (TLL §21 ja §22). Toki tämä on aivan normaalia ajotapaa, josta ei rangaista. Sitä voisi ennakoida.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
198 818
Viestejä
3 571 738
Jäsenet
63 311
Uusin jäsen
Kytiksellä

Hinta.fi

Ylös Bottom