Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 050
Siis miten voi ajaa alinopeutta, jos omallakin kaistalla muu liikenne tulee perä edellä vastaan? Pitäisikö mun sen 90-95 sijaan ajaa 110 (satasen alueella), että saavuttaisin edelläajavan pari sekuntia aiemmin?
Ei tainnut ihan parista sekunnista olla kyse, jos se toinen auto ehti vielä sinun eteesikin kaikkien peliliikeiden jälkeen. Kokemuspohjaisesti 99,99% autoista myös odottaa hetken kiltisti ennen mitään hasardia toimenpidettä. Mutta lyhyt vastaus on kyllä, älä aja ruuhkassa alle rajoituksen ilman syytä. Toimintasi on ihan samaa töpeksimistä kuin punaisiin valoihin hiljakseen rullailijoilla, jotka samalla epähuomiossa blokkaa pitkäksi aikaa pääsyn ryhmittymään kääntyvien kaistalle.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
3 209
Mutta lyhyt vastaus on kyllä, älä aja ruuhkassa alle rajoituksen ilman syytä.
Tämä on mahdotonta paristakin syystä.
1. Jos pitää turvavälin toisinkuin perälampaat, siihen 5m päähän eteen liittyvä aiheuttaa efektin että pitää hetkeksi hiljentää että saa turvavälin takaisin.
2. Ennakoiva ajotapa, jota kaikkien tulisi hyödyntää, ei mene niin että tehdään kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Se nojaa siihen että ihmiset ennakoisivat ja pitäisivät turvavälejä. Mutta minäminä kärsimättömät kuskit monesti pilaavat tämän suuttumalla mitättömistä asioista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 050
Tämä on mahdotonta paristakin syystä.
1. Jos pitää turvavälin toisinkuin perälampaat, siihen 5m päähän eteen liittyvä aiheuttaa efektin että pitää hetkeksi hiljentää että saa turvavälin takaisin.
2. Ennakoiva ajotapa, jota kaikkien tulisi hyödyntää, ei mene niin että tehdään kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Se nojaa siihen että ihmiset ennakoisivat ja pitäisivät turvavälejä. Mutta minäminä kärsimättömät kuskit monesti pilaavat tämän suuttumalla mitättömistä asioista.
Miten tämä liittyy siihen, että joku tukkii vasurin, kun edessä on satoja metrejä tilaa :rofl2: Se on kumma miten ennakointiin pyrkivät kuskit eivät tunnu kykenemään ennakoimaan omasta toiminnastaan aiheutuvaa haittaa liikenteen sujuvuudelle. Sielläkö se minäminä-peikko oikeasti piilottelee? Ei ajotyyliä voi pitää joka tilanteessa samanlaisena vaan täytyy huomioida muut. Kuten jo kirjoitin, nakkikioski-analogia sopii tähän tilanteeseen. Älä jatka toimintaa, josta ei ole muuta seurausta kuin nenä poskelle.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 205
Sehän riippuu ihan tilanteesta. Kyllä satasen alueella saa mittariin ajaa ainakin sen 100 jos edellä ajavaan on 20km matkaa. Voihan sitä ennakoida kun tietää että jossain kohtaa tulee kuorma-autoa, rekkaa vastaan mutta ei sen takia tarvitse alinopeutta ajaa jos se ei ole näkyvissä. Jos sitten taas on hidas ajoneuvo näkyvissä eikä ole menossa sen ohi, niin mielummin ajaa sitä yhdeksääkymppiä ja jää vähän kauemmas että halukkaat pääsevät ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 050
Niin no tässä tapauksessa halukkaat ei nimenomaan päässeet ohi, kun se paska oli "parkkeerattu" ohitukseen käytettävälle kaistalle.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
125
Kyllähän se vähän kyrsii, kun joku matelee vasenta kaistaa mittarin mukaan suurinta sallittua sen pari hassua km/h nopeemmin kuin oikean kaistan jono. Rationaalisesti ajatellen matka-aika ei juurikaan pitene, mutta tää onkin näitä tunnepuolen juttuja. Se kymmenenkin kilsaa tunnissa nopeempaa ajaminen tuntuu ajallisesti merkittävämmältä mitä se oikeasti on. Tai toisaalta se ajatus, että mä voisin ajaa nopeempaa, ellei toi yks idiootti "tukkis kaistaa".
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
541
Tosiaan stadin sisääntulo- ja kehäteillähän ei ruuhka-aikaan ole mitään ohituskaistoja, jos on kahden-kolmen kaistan täydeltä autoja. Jossain perä-köyriössä asiat sit erikseen.

Lisäksi toi koukkiminen oikealta ohi, takas vasemmalle keulaa hipoen ja seuraavan auton edestä oikean kaistan yli rampille ei kyllä etenkään talviaikaan sujuvoita liikennettä pätkääkään. Tai pääseehän sillä sinne rampille roikkumaan seuraavan ”hidastelijan” perään.

En vielä ole kohdannut kylttiä missä määrättäisiin 110 km/h ruuhka-aikana tai muutenkaan miniminopeudeksi satasen alueella. Kai se kyltti on jossain Audin kojelaudassa sit…
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
541
Kehäteillä ei ole ohituskaistoja ollenkaan, oli se sitten tyhjä tai täynnä autoja.
Nimenomaan. Ja samalla periaatteella noi sisääntulotiet ruuhka-aikaan käytännössä toimii. Enhän mä nyt aja oikeaa kaistaa ja aina rampin tullessa vastaan tunge väkisin keskelle tai vasemmalle kaistalle välttääkseni joutumasta rampille. Esim Kehä kakkosen ja ykkösen kohdalla usein liki seisoo kaksi oikean puolimmaista kaistaa iltapäivällä Stadiin päin, jos aikoo ajaa niistä liittymistä ohi niin hittoako sitä koukkimaan vasen-oikea-väliä ihan formalapelinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 050
Tosiaan stadin sisääntulo- ja kehäteillähän ei ruuhka-aikaan ole mitään ohituskaistoja, jos on kahden-kolmen kaistan täydeltä autoja. Jossain perä-köyriössä asiat sit erikseen.
Vasemmalta kaikki kuitenkin pääsääntöisesti kiltisti pyrkii ohi ja tiedät sen hyvin itsekin. Nopeuserot kaistojen välillä ovat yleensä huomattavia. Yli neljäkaistaiset ovat toki oma villi läntensä ja liikennevirrat riippuu paljolti ko. kohdilla olevista liittymistä.
Lisäksi toi koukkiminen oikealta ohi, takas vasemmalle keulaa hipoen ja seuraavan auton edestä oikean kaistan yli rampille ei kyllä etenkään talviaikaan sujuvoita liikennettä pätkääkään. Tai pääseehän sillä sinne rampille roikkumaan seuraavan ”hidastelijan” perään.
Tämä ei mitenkään poista sitä faktaa, että sinun käytös johti tuollaisen tilanteen syntymiseen. Ihan oman turvallisuudenkaan kannalta ei ole mitään järkeä provota toisia tahallaan. Oikealla kaistalla saa ajaa todella rauhassa. Vasemmallakin menee hyvin, kun ei jää tulpaksi joko ajamalla kovempaa tai väistämällä tarvittaessa.
En vielä ole kohdannut kylttiä missä määrättäisiin 110 km/h ruuhka-aikana tai muutenkaan miniminopeudeksi satasen alueella. Kai se kyltti on jossain Audin kojelaudassa sit…
Niin se tarina muuttuu. Vielä viimeksi ajoit alle rajoituksen :) Pakun meikkipeiliin katsomisen paikka? Syytät muita, mutta samalla kerroit ajaneesi 90-95. Kyltin sijainnista en tiedä, mutta ei se kovin montaa päivää ota havaita mikä nopeusjakauma yleensä vallitsee milläkin kaistalla. 90-95 kerää letkaa jo oikeallakin, jos ei ole rekkoja seassa.

e: Korjaus, luin väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 465
Ei tainnut ihan parista sekunnista olla kyse, jos se toinen auto ehti vielä sinun eteesikin kaikkien peliliikeiden jälkeen. Kokemuspohjaisesti 99,99% autoista myös odottaa hetken kiltisti ennen mitään hasardia toimenpidettä. Mutta lyhyt vastaus on kyllä, älä aja ruuhkassa alle rajoituksen ilman syytä. Toimintasi on ihan samaa töpeksimistä kuin punaisiin valoihin hiljakseen rullailijoilla, jotka samalla epähuomiossa blokkaa pitkäksi aikaa pääsyn ryhmittymään kääntyvien kaistalle.
Jos ollaan siinä tarinassa missä pakukuski saavuttaa edelläajavaa jonoa, on 100-300 metrin päässä jonon päätä 80 tai satkun alueella. niin lähinnä kuullostaa taitavalta kuskilta jos viimeistään siinä vaiheessa ennakoi asiaa.

Lisäksi jos oikealla kaistalla ei ole tilaa väistää, niin kuullostaa osaavalta kuskilta jos ei lähde sinne tunkemaan.

Jos mennään edelleen tarinassa missä joku liimautuu konttiin ja koukkaa oikealta, tarinan mukaan ilmeisen pienen välinkautta, niin syyttävä sormi osoittaa koukkijaa, (no riippumatta pakukuskin ajotaidoista)

Tarina voi olla totta tai keksitty, ja voimme keksiä toisen tarinan.

Paku kuski ajelee vasenta kaistaa hitaammin kuin edellä menevä jono, hitaammin kuin rajoitus ja kelisallisi, oikealla kaistalla on hyvin tilaa, takaa tulee nopeampi auto, niin pakukuski junnaa menemään tietukkeena, turvavälin päässä takana tuleva vaihtaa asiallisesti kaistaa oikealle, etenee siellä turvallisesti rajoitusten mukaan ja joskus myöhemmin vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle, reilun turvavälin päästä.

Takana tulia antaa ennen omaa kaistanvaihtoa oikealle asiallisen valomerkin, varmistaakseen ettei toimenpide yllättä pakukuskia.

Jos pakukuski saa tuosta jonkin vihareaktion, niin syyttävä sormi osoittaa pakukuskia.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 644
Tämän päivän VMP palkinto meni merccelin renkikuskille. Ajeli 100 todellista motarilla, meillä oli 2 sekuntia etäisyyttä. Se lähti ohittamaan rekkaa (tyhjälatu edessä) ja tiputti nopeuden mittari 90 kohdalle.
Mikä näitä avohoidokkeja vaivaa.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
801
Olipa kiva yrittää liittyä jonkun tollon Tesla Model 3 kuskin takana moottoritielle. Yöllä kymmenen jälkeen neljä autoa ja tämä pöljä ensin matelee 50km/h kun kiihdytyskaistan katkoviivat ovat jo alkaneet. Takaa lähestyy skoda ja sitä ohittava focus, niin tämä sankari sitten yhtäkkiä löytääkin sen kaasupolkimen (soitin jo torvea perässä, että paina nyt sitä kaasua) ja yrittää väkisillä kiilata skodan edelle, mutta kiihdytyskaista loppuikin kesken kun se Model 3 ei ollutkaan sitten niin suorituskykyinen, kuin tämä idiootti luuli. Joutui sitten painamaan liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän ja antautumaan skodan taakse.

Tällä välin minä sitten olin jo kiihdyttänyt focuksen perään ohittaakseni skodan ja teslan, kun tämä teslan kuski oli aivan täys uuno. Sinne jäi sitten ajamaan lopulta noin 80km/h moottoritielle toimintasädettä säästelemään kuivalla tiellä. Kyllä täytyy olla käsittämättömän surkea kuljettaja, jos ei dual motor tesla model 3:sella kerkeä, kun minä olisin 130 heppasella octavialla kerennyt moitteettomasti, saatikka alla olleella BMW:llä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Olipa kiva yrittää liittyä jonkun tollon Tesla Model 3 kuskin takana moottoritielle. Yöllä kymmenen jälkeen neljä autoa ja tämä pöljä ensin matelee 50km/h kun kiihdytyskaistan katkoviivat ovat jo alkaneet. Takaa lähestyy skoda ja sitä ohittava focus, niin tämä sankari sitten yhtäkkiä löytääkin sen kaasupolkimen (soitin jo torvea perässä, että paina nyt sitä kaasua) ja yrittää väkisillä kiilata skodan edelle, mutta kiihdytyskaista loppuikin kesken kun se Model 3 ei ollutkaan sitten niin suorituskykyinen, kuin tämä idiootti luuli. Joutui sitten painamaan liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän ja antautumaan skodan taakse.

Tällä välin minä sitten olin jo kiihdyttänyt focuksen perään ohittaakseni skodan ja teslan, kun tämä teslan kuski oli aivan täys uuno. Sinne jäi sitten ajamaan lopulta noin 80km/h moottoritielle toimintasädettä säästelemään kuivalla tiellä. Kyllä täytyy olla käsittämättömän surkea kuljettaja, jos ei dual motor tesla model 3:sella kerkeä, kun minä olisin 130 heppasella octavialla kerennyt moitteettomasti, saatikka alla olleella BMW:llä.
Tämähän on perinteinen ns. turboaudin ajotapa. Kun liikenteessä ei ole ketään muuta kuin minä itse, on kiva paskoa liikenne.

Jotkut ovat vain unessa ja vähälahjaisia, osa nauttii siitä. Ehkä kotona vaimo nalkuttaa tms.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 805
Olipa kiva yrittää liittyä jonkun tollon Tesla Model 3 kuskin takana moottoritielle. Yöllä kymmenen jälkeen neljä autoa ja tämä pöljä ensin matelee 50km/h kun kiihdytyskaistan katkoviivat ovat jo alkaneet. Takaa lähestyy skoda ja sitä ohittava focus, niin tämä sankari sitten yhtäkkiä löytääkin sen kaasupolkimen (soitin jo torvea perässä, että paina nyt sitä kaasua) ja yrittää väkisillä kiilata skodan edelle, mutta kiihdytyskaista loppuikin kesken kun se Model 3 ei ollutkaan sitten niin suorituskykyinen, kuin tämä idiootti luuli. Joutui sitten painamaan liinat kiinni kiihdytyskaistan päähän ja antautumaan skodan taakse.

Tällä välin minä sitten olin jo kiihdyttänyt focuksen perään ohittaakseni skodan ja teslan, kun tämä teslan kuski oli aivan täys uuno. Sinne jäi sitten ajamaan lopulta noin 80km/h moottoritielle toimintasädettä säästelemään kuivalla tiellä. Kyllä täytyy olla käsittämättömän surkea kuljettaja, jos ei dual motor tesla model 3:sella kerkeä, kun minä olisin 130 heppasella octavialla kerennyt moitteettomasti, saatikka alla olleella BMW:llä.
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.

Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
144
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.

Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Saako kysyä, onko minkä verran kilometrejä sinulla takana, minkälaisella kalustolla?
 
Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
16
Olen ajamassa länsiväylällä. Edessä ja takana ei ole ketään moneen sataan metriin. Musat soi ja elämä hyvin. Näen rampilla auton, joka on kohta liittymässä selvästi hitaammin mitä itellä on mittarissa, joten tasavauhtii vaan eteenpäin ohi sen miettimättä. Olin jo ohi siis, ennenkuin katkoviivat alkoi hänelle. Nämä rampit jatkuu monissa kohdissa bussikaistana seuraavaan ramppiin asti, joten tilaa on. Hetken kuluttua tämä seinästä kimmonnu vahinko Teslassaan onkin painaa oikealta ohi ja vaihtaa parin atomin päästä suoraan eteen ja jää munimaan siihen. Kaikki mahollinen loskakurapaska peittää koko mun tuulilasin välittömästi. Ei auttanut kuin päästää kaasusta irti ja laittaa pissapoika töihin. Töötti sai ehkä syvää hierontaa myös. Hieno suoritus, mahtava kiihtyvyys, toivottavasti pääsi turvallisesti perille. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 050
Ei kai sitä nyt voinut vielä mutkassa painaa kaasua, että ei lähde lapasesta :D Noita "unisia" kyllä näkee silloin tällöin, heräävät taajamanopeuden loppumiseen vähän myöhässä. Bussikaistalta pois "hätä" on myös tuttu ilmiö, poliisi voi olla jokaisessa puskassa (joskus ne taitaa näitä kyllä ihan oikeastikin kytätä, mutta ei ns. perusliittymissä).
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 471
Ei kai sitä nyt voinut vielä mutkassa painaa kaasua, että ei lähde lapasesta :D Noita "unisia" kyllä näkee silloin tällöin, heräävät taajamanopeuden loppumiseen vähän myöhässä. Bussikaistalta pois "hätä" on myös tuttu ilmiö, poliisi voi olla jokaisessa puskassa (joskus ne taitaa näitä kyllä ihan oikeastikin kytätä, mutta ei ns. perusliittymissä).
Ei tosiaan pitäisi olla väliä, vaikka jatkaa rauhassa bussikaistaa jonkin hetken, mutta vielä hauskempaa toi sekoilu on niillä osuuksilla, joissa ei edes ole bussikaistaa. Pari iltaa sitten sitten liityin Omenasta Länsiväylälle Hankoa kohti, ja edessä oleva alkuun kyllä kiihdytti kohti 80 km/h, mutta heti viereisen kaistan katkoviivojen alettua löikin jarrut ja hidasti hyvin jyrkästi, koska halusi just metrilleen siinä liittyä sinne Länsiväylän sekaan, vaikka tätä liityntäkaistaa olisi jatkunut aivan hyvin Suomenojalle saakka. En tiedä, mikä logiikka on juuri siinä usein ruuhkaisimmassa kohdassa väkisin viedä se auto muiden sekaan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
971
Ärsytin itseäni. Ajoin ehkä liian liki 40km/h alueella, edellä ajava ajoi isohkoon lätäkköön ja laittoi vilkun päälle samalla hetkellä. Koitin siinä tihrustaa jotain kuravesien välistä ja huomasin pyörää taluttavan henkilön lähestyvän suojatietä, en hidastanut vaan jatkoin matkaa.

Noh, olisi pitänyt pysähtyä ja pitää enemmän väliä. Kukaan ei kuitenkaan jäänyt alle tai saanut kuraa päällensä.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
801
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.

Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Ei minulla ollut ongelmaa. Väistin skodaa ja fordia niinkuin lain mukaan minulla oli velvollisuus väistää. Seurasin tilannetta kokoajan. Kiihdytin sitten fordin perään odottamaan, että pääsemme yhdessä skodasta ja Teslasta ohi.
Tarina kertoo lähinnä Teslakuskin sekoilusta ja miten hän oli aiheuttaa onnettomuuden. On minullakin miljoona kilometriä alla, henkilöautoilla pelkästään ja Oulun kaupungin alueella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 045
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.

Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Jos sata autoilijaa osaa käyttää kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen ja yksi ei, kuka on se ongelman aiheuttaja.

Sama kuin nämä kehillä ajavat ameebat joiden on pakko ajaa vasenta kaistaa samaa vauhtia oikean kaistan kanssa, 10km/h alinopeutta ja varuiksi vielä jarrutellaan kameran kohdalla! :facepalm:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 805
Jos sata autoilijaa osaa käyttää kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen ja yksi ei, kuka on se ongelman aiheuttaja.

Sama kuin nämä kehillä ajavat ameebat joiden on pakko ajaa vasenta kaistaa samaa vauhtia oikean kaistan kanssa, 10km/h alinopeutta ja varuiksi vielä jarrutellaan kameran kohdalla! :facepalm:
Etkö ottanut huomioon sijaintia? Ei Oulussa kukaan osaa ajaa kiihdytyskaistoilla ja jos sitä ei osaa ennakoida, niin kuuluu itsekin niiden osaamattomien joukkoon.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 644

Ei se niin vaikeeta ole. Yllä oikein hyvä video moottoritielle liittymisestä, vois Lohjalla ja Oulussakin jengi katsoa tämän KOKO videon. Lopussa eritoten hyvää asiaa tiiviistä letkasta. Ei ole pakko ajaa sopulina tappituntumalla oikeaa kaistaa pitkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 457
Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Mittarivauhtia sinne 134-135 tienoille. Kortinlähtönopeuksia harvemmin tulee ajettua, mutta Suomen nopeusrajoitukset on niin pienet että käytännössä mihinkään suoritukseen ei pysty rajoitusten sisällä.
 

Satelite

Tukijäsen
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 105
Erittäin hyvä näkyvyys. Ajan noista paikoista usein autolla, eikä ole mitään ongelmia havaita pyöräilijöitä. Autoilijan kannalta näkyvyys on ehkä hieman rajattu, jos pää kääntyy vain oikealle.
Jos suojatiellä tuo käy ja itse poljet eikä ole pyörätien jatkeeksi merkattu niin ei tarvii edes ihmetellä miksi autoilijat meinaa ajaa päälle kun olet itse väistämisvelvollinen.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
541
Mittarivauhtia sinne 134-135 tienoille. Kortinlähtönopeuksia harvemmin tulee ajettua, mutta Suomen nopeusrajoitukset on niin pienet että käytännössä mihinkään suoritukseen ei pysty rajoitusten sisällä.
Onko useinkin semmon suoritusolo liikenteessä ajaessa? Ootko vaikka Dirt Rallya tai My Summer Caria kokeillut vaihtoehtona?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Ei minulla ollut ongelmaa. Väistin skodaa ja fordia niinkuin lain mukaan minulla oli velvollisuus väistää. Seurasin tilannetta kokoajan. Kiihdytin sitten fordin perään odottamaan, että pääsemme yhdessä skodasta ja Teslasta ohi.
Tarina kertoo lähinnä Teslakuskin sekoilusta ja miten hän oli aiheuttaa onnettomuuden. On minullakin miljoona kilometriä alla, henkilöautoilla pelkästään ja Oulun kaupungin alueella.
Näitä riittää. Yleensä jos esim. Poikkimaantiellä, Kainuuntiellä tai Kuusamontiellä havaitsee valoista ns. "höyryveturikiihdytyksiä" tekeviä ja jopa reilusti alle rajoituksenkin ajavia kuskeja, niin yllätys, suunta on jostain syystä usein moottoritielle. Sitten kun joutuu tällaisen taakse tai jopa parin kolmenkin auton päähän rampille, saa varautua aina lähestulkoon mihin tahansa.
Olisi oikeastaan kiintoisaa tietää missä rampissa tuo Teslakuskin sekoilu tapahtui, että pelättiinkö siellä kabiinissa ulosajoa neulansilmästä vai oliko sittenkin kyse "aivan pakollisesta ja välittömästä" tekstiviestiin, whatsappiin, messengeriin tms. vastaamisesta ajon aikana. Näitä pakkomielteisiä hetipaikallavastaajia näkee nimittäin yllättävän paljon. Tuossa jokunen päivä sitten eräs tapaus päätti tulla vastaan vasemmalle kääntyen hieman "vanhoilla vihreillä" puhelimen loimottaessa ratin takana tai sylissä naamaa kohti.

Eilen pistettiin vielä paremmaksi, pääsin tekemään oikein kunnon brake checkin XC90:n kanssa kun tuolta Kangaskontiontieltä tultiin kolmion takaa suoraan eteen mitään katsomatta Maikkulantielle vasemmalle kääntyen, ajoin itse Maikkulantietä Kainuuntien suuntaan. Oli niin nopea tilanne että en ehtinyt edes havainnoida oliko siellä jälleen kerran texstaus menossa kesken ajon vaiko jotain muuta härdelliä jota ei pitäisi olla käynnissä ajon aikana. Ei montaa metriä jäänyt kyllä väliä, mutta sainpas hidastettua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
801
Kaakkurin rampista pohjoisen suuntaan. Kiihdytys kun ei alkanut edes mutkan jälkeen pitkään aikaan teslalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Kaakkurin rampista pohjoisen suuntaan. Kiihdytys kun ei alkanut edes mutkan jälkeen pitkään aikaan teslalla.
Vaikuttaa textaamiselta, tai sitten voi liittyä siihen kun Teslassa on ihan kaikki toiminnot kätketty julmetun kosketusnäyttövalikkohärdellin taakse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
330
Se on talvi taas.

Maantiet senkun kapenevat, kun jengi ajaa keskiviivaa hipoen. Puolet ajattelemattomuuttaan, välinpitämättömyyttään tai - ehkäpä ihan vaan tyhmyyttään - ja toinen puoli siksi, ettei sinne yli metrin leveän tienreunan >10 cm paksuun lumipatjaan moni rohkene enää mennä kyntämään uraa maantienopeuksilla.

Mutkissa näkyy paljaat keskiviivat, kun ajetaan keskellä tietä. Formulaverta suonissa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
694
Tuli myös kiihdytyskaistalle lähestyessä eteen 3 auton letka jotka ajoi noin 30 alle rajoituksen. No vaikka oli auto takana, jätin 200 sadan metrin välin näihin sankareihin ja sain liityttyä normaalisti kun edellä jarru valot vilkkuu
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
532
Joka kerta kun tulee pikku lumipyry niin osa autoilijoista laskevat nopeutta oikein reippaasti. Itse sen sijaan pääsisin iha normaalia nopeutta etenemään sen enempää hidastelematta. Noh oikealla asenteella ja adaptiivisella vakkarilla selviää aika hyvin hermot. Sitä vaan mietin kun ollaan Suomessa ja pohjoisessa valtiossa jossa pohjoiset olosuhteet mutta silti tulee yllätyksenä keli joillekin.

Kai se on sitten osittain autosta ja rengastuksesta kiinni, osa kun ei panosta autoon sitten tippaakaan vaan pienellä kinnerillä ajellaan halvimmilla renkailla helvetin huonoilla valoilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 977
Juu tänään oli vähän enempi tullut lunta maahan niin johan köröteltiin 60km/h @ 80km/h rajoitusalueella Lahden uutta kehätietä. Varmaan autossa jotain vikaa tai kesärenkaat/pohjoismaiset "kitkat" alla. Suoralla tasaisella tiellä piiiitkä jono tuon takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 220
Juu tänään oli vähän enempi tullut lunta maahan niin johan köröteltiin 60km/h @ 80km/h rajoitusalueella Lahden uutta kehätietä. Varmaan autossa jotain vikaa tai kesärenkaat/pohjoismaiset "kitkat" alla. Suoralla tasaisella tiellä piiiitkä jono tuon takia.
Nokitan, kehä II:llä joku neropatti veto oman auton mittariin mukaan 52 eli about 48 ja poliisin tutkalla 45 :). Vieressä toinen mätisäkki max 55 todellista, siinä meni kätevästi iso osa kehästä katsoen noiden kahden kädettömän kääpiön nussintaa. Ei vaan ymmärrä, jos ei osaa ajaa niin olisiko mitään että jättäisi sen auton kotiin. Keli oli siis ihan normaali talvikeli, ihan hyvin olisi voinut ajaa vaikka 100 tuossa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 735
Olihan tuolla liukasta mutta kun tajusi oikeissa paikoissa olla varovainen niin kyllä nauratti vetää se 80kmh ainoana autona vasemmalla kaistalla. Vissiin pelotti sen kaistojen välisen vallin ylitys tms. On kyllä autonhallinta /rohkeus kadonnut kun ajonvakautukset yms tulivat. Mahtava lisä ja ehdottomasti hyvä asia kun tulivat mutta monella ei ole enää mitään konseptia miltä tuntuu kun se auto oikeasti lähtee käsistä.

Itsekin tajusin miten paljon sitä onkaan unohtanut kun tajusi että autona on pieni, turvaton, takaveto "urheiluauto" ilman ajoapuja. Mutta äkkiä se auton elämiseen reagointi tuli takaisin ja oikein nätisti on mennyt kaikkialle mihin on halunnut.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
694
Joo oli kans tämmöinen köröttelijä edessä no ajattelin etten ohita kun ei ole kiire. No sitten menin ohi kun mentiin 30-35 viidenkympin alueella ja ei oikein muita autoja. Ja alkoi valojen vilkuttelu
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
188
Joo oli kans tämmöinen köröttelijä edessä no ajattelin etten ohita kun ei ole kiire. No sitten menin ohi kun mentiin 30-35 viidenkympin alueella ja ei oikein muita autoja. Ja alkoi valojen vilkuttelu
Tuota valojen vilkuttelua en ymmärrä. Siis jos ohittaja ei tehnyt ohitusta sulkuviivojen kohdalla, tai aiheuttanut vaaratilannetta kenellekään, niin miten se on tältä ohitettavalta pois? En vaan käsitä. Joku vastaavissa tilanteissa vilkutteleva voisi valistaa tyhmempää (minua).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Täällä körötteli myös joku 30 km/h 50 km/h rajoitusalueella, kun tiessä oli pari mutkaa. Ei paljon ärsyttänyt, kun kyseinen pätkä on vajaan kilometrin mittainen, mutta se vähän ihmetytti kun tien suoristuttua ja rajoituksen vaihduttua 30 km:iin/h köröttelijän nopeus nousikin sinne viiteenkymppiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Se on talvi taas.

Maantiet senkun kapenevat, kun jengi ajaa keskiviivaa hipoen. Puolet ajattelemattomuuttaan, välinpitämättömyyttään tai - ehkäpä ihan vaan tyhmyyttään - ja toinen puoli siksi, ettei sinne yli metrin leveän tienreunan >10 cm paksuun lumipatjaan moni rohkene enää mennä kyntämään uraa maantienopeuksilla.

Mutkissa näkyy paljaat keskiviivat, kun ajetaan keskellä tietä. Formulaverta suonissa?
Näitä on ns. mielenkiintoista kohdata peräkärryn kanssa, kun sieltä tullaan mutkan takaa vastaan niska kyyryssä vasemman puolen renkaat keskiviivan päällä, ellei jopa ylikin. Todella yleinen tapa tuolla vähän syrjemmällä. Ja soratieosuuksilla myös kesäaikaan.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 644
Joka kerta kun tulee pikku lumipyry niin osa autoilijoista laskevat nopeutta oikein reippaasti. Itse sen sijaan pääsisin iha normaalia nopeutta etenemään sen enempää hidastelematta. Noh oikealla asenteella ja adaptiivisella vakkarilla selviää aika hyvin hermot. Sitä vaan mietin kun ollaan Suomessa ja pohjoisessa valtiossa jossa pohjoiset olosuhteet mutta silti tulee yllätyksenä keli joillekin.

Kai se on sitten osittain autosta ja rengastuksesta kiinni, osa kun ei panosta autoon sitten tippaakaan vaan pienellä kinnerillä ajellaan halvimmilla renkailla helvetin huonoilla valoilla.
Aamulla vein lasta kouluun, tällainen kuvailemasi lumipelkoinen Golf kuski ryhmittyi 4-kaistaisessa risteyksessä yli renkaan leveydeltä viereiselle kaistalle. Koska hänen vasemmalla puolella oli tallaamatonta lunta. Olisin melkein mahtunut ohi sieltä.
Jätti 2 auton mittaa edellä menevään väliä, ehkä pelkäsi ettei hänen ajonopeudella (10km/h) auto pysähdy liukkaalla lumella. (Vittuilen, kyllä).
Ajoin sitten niin oikealla, että varmasti näki vasemman ajovaloni oikeasta sivupeilistä, kun juuri kuvaamallasi tavalla ajoi vastaantulevien kaistalla mutkan "ulkokaareteessa". 45 km/h mittaria ja 50 km/h alue.
Olis aika opetella ajamaan liukkaalla tai soittaa taksi.
Vastaantulevat siinä sitten väistivät tätä lumipelkoista.

Edit: tänään ensimmäinen auton käynnistyksen jälkeen tehtävä asia etelärannikolla, oli ottaa sutimisen esto pois päältä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 095
Viimeisen vuorokauden aikana satanut varmaan 10-15 cm lunta. Lisäksi urat ovat paikoin peilijäässä ja satoipa äsken vielä jäistä tihkua. Silti tänään bongannut kaksi autoa kesärenkailla. Toinen oli omassa pihassa vähän aikaan parkissa ja toinen oli jäänyt jumiin isohkon tien ylämäkeen ja tukki koko kaistan. Tuota on vaikea käsittää, kun monta viikkoa ollut jo talvikelejä ja nyt on hyvillä kitkarenkaillakin todella liukasta ajaa.

Vastapainoksi tuntui olevan useita, jotka köröttelivät jo liioitellun varovasti, eli tyyliin 20 km/h 40 tai 50 -alueella. Yksi onnistui silti vetämään kolmion takaa törkeästi toisen auton eteen ja kolari oli lähellä. Toinen köröttelijä taas näytti liikenneympyrässä vilkkua joka puolelle ja ajoi muutenkin omituisesti. Ja toki pimeän tultuakin lumipyryssä näki näitä, jotka ajelivat päiväajovaloilla perä pimeänä. Nuo ovat lähes aina joko japanilaisia tai korealaisia autoja.

Ja se ei nyt varsinaisesti kenenkään vika ollut, mutta se ärsytti, kun käytin auton itsepalvelupesulassa ja juuri sillä välin tie oli suolattu ja jo aivan loskainen ja kurainen. Ei ollut eka kerta, kun noin käy. Jotenkin aina huono ajoitus auton pesulle. Onneksi pikkuteitä pujotellen pääsi puhtaana kotiin :D
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
609
Täällä satanut melkein 30cm vuorokauteen ja kyllä tuolla liikenteessä aika rauhakseen mentiin. Kaikilla säilyi maltti ja en nyt yhtään idioottia tavannut.

Ajoin siis kahteen otteeseen valtatietä 30km täällä itäisessä Suomessa ja jonnii verran kaupungilla/lähiöissä.

Hyvä kanssa autoilijat :thumbsup:

Ajattelin vaan että väliin tämmöinen pieni kannustus ettei kaikki ole ihan paskaa.

edit. Joo siis näin kyllä muutaman näitä köröttelijöitä mutta eipä tuo minua haitannut. Ajaa kuin uskaltaa. Aika puurossa oli risteysalueet jne. kun ei nuo aurat ihan vissiin pysy perässä tällä sateella.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
192 790
Viestejä
3 488 624
Jäsenet
62 210
Uusin jäsen
heisenberg_wern

Hinta.fi

Ylös Bottom