Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 366
Katso ihan minkä tahansa vakuutusyhtiön tilasto korvattavista vahingoista. Tai poliisin jos satut löytämään.

Aika avuttomia tapauksia tuolla näkee. Se ettei osaaminen riitä edes vilkun käyttöön, on vain yksi osoitus kehnoista ajotaidoista.
Tulis äkkiä mieleen että voisko olla niin, että paljon ajavat ostaa jonkun vähän keskimääräistä paremman auton?
Ei ole kovin mukava ajella vaikka jollain Renault Meganella 30tkm vuosi työmatkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 435
paljon ajavat ostaa jonkun vähän keskimääräistä paremman auton?
Ylipäätään sellaiset ihmiset, joita ajaminen ja autot kiinnostavat, ostavat jonkin vähän paremman - tai ainakin mielenkiintoisemman - auton. Ne, joille ajaminen on pakkopullaa, ostavat jonkin "järkevän" kauppakassin tms. kopperon. Tämä taas heijastuu myös ajamisessa ja osittain myös ajotaidoissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 996
mutta joku 80 alueella 100km/h nopeus ohittaessa ei ketään vaaranna. Parempi vain olla vähemmän aikaa vastaantulijan kaistalla.
Tuollaista ajatusta joskus jossain liikenne ketjussa esitetty. Jos lisäät nopeutta, niin riskit kasvaa paljon enemmän, jarrutusmatka kasvaa ^2 , jne. Näkökenttä kapanee ym. Eli taitaa käydä päinvastoin.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
113
Tuollaista ajatusta joskus jossain liikenne ketjussa esitetty. Jos lisäät nopeutta, niin riskit kasvaa paljon enemmän, jarrutusmatka kasvaa ^2 , jne. Näkökenttä kapanee ym. Eli taitaa käydä päinvastoin.
Näinhän ne opettavat autokoulussa. Mutta kun olen ajanut erilaisilla autoilla, tehoa 6hp/1000kg - 300hp/1000kg niin turvallisimmin ohitukset sujuvat mitä enemmän tehoa on, kaasua polkaistaan sen verran tuntuvasti, että ohitettavan rinnalla ollessa jalan voi jo nostaa polkimelta pois ja ohitus kesti vain hetken, omalle kaistalle palatessa on jo riittävän kaukana ohitettavan edellä eikä rapa lennä hänen lasiin. Ei tietenkään kuulu tällöinkään lähteä pieneen väliin vaikka tietäisi että ehtii. Ja jonoa ei kannata ohittaa rajulla vauhdilla, ei ehdi reagoimaan jos joku jonossa olijoista päättää lähteä ohittamaan myös.

Kaikki mitä sanot pitää paikkaansa, riskit kasvavat. Monikin varmasti on tahtomattaankin joutunut tilanteeseen, kun on ohittamassa noudattaen nopeusrajoitusta ja tapahtuu jotain poikkeavaa, esim ohitettava yllättäen kiihdyttää. Näin ei käy kun polkaisee kerralla riittävän nopeuseron. Poliisi sakottakoon, muiden moitteista viis veisaan. Ei ole vielä sakottanut vaikka kolmas miljoona jo alkanut mittarissa. (Tuskin tulee ikinään 3 täyteen koska nykyisin ajelen vain pikkuautoilla, siitä nauttien)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 596
Näinhän ne opettavat autokoulussa. Mutta kun olen ajanut erilaisilla autoilla, tehoa 6hp/1000kg - 300hp/1000kg niin turvallisimmin ohitukset sujuvat mitä enemmän tehoa on, kaasua polkaistaan sen verran tuntuvasti, että ohitettavan rinnalla ollessa jalan voi jo nostaa polkimelta pois ja ohitus kesti vain hetken, omalle kaistalle palatessa on jo riittävän kaukana ohitettavan edellä eikä rapa lennä hänen lasiin. Ei tietenkään kuulu tällöinkään lähteä pieneen väliin vaikka tietäisi että ehtii. Ja jonoa ei kannata ohittaa rajulla vauhdilla, ei ehdi reagoimaan jos joku jonossa olijoista päättää lähteä ohittamaan myös.

Kaikki mitä sanot pitää paikkaansa, riskit kasvavat. Monikin varmasti on tahtomattaankin joutunut tilanteeseen, kun on ohittamassa noudattaen nopeusrajoitusta ja tapahtuu jotain poikkeavaa, esim ohitettava yllättäen kiihdyttää. Näin ei käy kun polkaisee kerralla riittävän nopeuseron. Poliisi sakottakoon, muiden moitteista viis veisaan. Ei ole vielä sakottanut vaikka kolmas miljoona jo alkanut mittarissa. (Tuskin tulee ikinään 3 täyteen koska nykyisin ajelen vain pikkuautoilla, siitä nauttien)
Ja ei tuo oikeastaan vaadi edes tolkutonta tehoreserviä että pääsee ohi kohtuu normaalisti. Nykyinen kippo on vain vapari 1.6l 115hp (toki kevyessä kopassa) ja hyvin silläkin ohi pääsee. Vaatii vain sitä että uskaltaa polkea sitä kaasua toisin kuin 90% kanssakuskeista joille puolikaasu on jo aivan liikaa ja vaihdetta ei missään nimessä voi vaihtaa pienemmälle tai konetta kierrättää yli 2000rpm jos diesel ja 3000rpm jos bensa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 877
Puuttumiskynnys pitäisi olla nimenomaan se 1km/h, koska mittauksissa otetaan kuitenkin aina se 3km/h mittauskompensaatio ja jokaisesta autosta löytyy jarrupoljin, jota voi käyttää ellei hoksannut ennakoida alemmalle rajoitusalueelle siirtymistä. Nykyään noi alkupään ylitykset on vieläpä niitä hallinnollisia maksuja, eli halvalla pääsee, jos on oikeasti kiire.
Puuttumiskynnys on niin ylinopeuksissa kuin rattijuopumuksissa järkevää pitää riittävän korkealla, jottei poliisin arvokasta aikaa menisi vähäisten rikkomusten selvittelyyn vaan törkeämmät tapaukset otetaan ensisijaisesti pois liikenteestä. Jos kynnys on liian alhainen syntyy ristiriita sen suhteen, ettei valvonta riitä tavoittamaan kuin murto-osan tekijöistä.

Ideaalissa maailmassa poliisilla olisi tietysti riittävästi resursseja niin, että puuttumiskynnys olisi matala.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 637
Näinhän ne opettavat autokoulussa. Mutta kun olen ajanut erilaisilla autoilla, tehoa 6hp/1000kg - 300hp/1000kg niin turvallisimmin ohitukset sujuvat mitä enemmän tehoa on, kaasua polkaistaan sen verran tuntuvasti, että ohitettavan rinnalla ollessa jalan voi jo nostaa polkimelta pois ja ohitus kesti vain hetken, omalle kaistalle palatessa on jo riittävän kaukana ohitettavan edellä eikä rapa lennä hänen lasiin. Ei tietenkään kuulu tällöinkään lähteä pieneen väliin vaikka tietäisi että ehtii. Ja jonoa ei kannata ohittaa rajulla vauhdilla, ei ehdi reagoimaan jos joku jonossa olijoista päättää lähteä ohittamaan myös.

Kaikki mitä sanot pitää paikkaansa, riskit kasvavat. Monikin varmasti on tahtomattaankin joutunut tilanteeseen, kun on ohittamassa noudattaen nopeusrajoitusta ja tapahtuu jotain poikkeavaa, esim ohitettava yllättäen kiihdyttää. Näin ei käy kun polkaisee kerralla riittävän nopeuseron. Poliisi sakottakoon, muiden moitteista viis veisaan. Ei ole vielä sakottanut vaikka kolmas miljoona jo alkanut mittarissa. (Tuskin tulee ikinään 3 täyteen koska nykyisin ajelen vain pikkuautoilla, siitä nauttien)
Jalka pois kaasulta kun mennään keskiviivan yli taitanee olla niitä virheitä joita auton käytöstä ymmärtämättömät tekee. Tuossa tulee tien liukkaimman kohdan, joka on vielä koholla, yli menevän sivutaisliikkeen lisäksi painonsiirto pois takarenkailta. Edes modernien autojen ajonvakautus ei pysty estämään perän karkaamista kun ylitetään rajat lisävauhdin avustamana. Ensin keula, jonne hidastuksen luoma painonsiirto laskeutuu tien keskikohdan hyppyrin taakse tiukasti katuun, kohtaan missä pitoakin on normaalisti aloittaa ohjausliikkeen takaisin tien mukaiseksi. Samaan aikaan hidastuksen keventämä perä menee sivuttaispitoa hakien hyppyriin, jossa kohtaa on myös tien kaikki pöly ja roska pinnassa.

Ehkä tarkoitit että kiihdytys loppuu tuossa kohtaa, mutta ei sentään mennä moottorijarrulle? Virheitä kertyy useampi samaan hetkeen niin käy hassuja.

Jätän itse ohitukset vain paikkoihin missä marginaalia löytyy ohittaa rajoituksen mukaan ja ohituksen peruminen on ensisijainen juttu jos ohitettava vaikka kiihdyttää yllättävästi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 596
Jalka pois kaasulta kun mennään keskiviivan yli taitanee olla niitä virheitä joita auton käytöstä ymmärtämättömät tekee. Tuossa tulee tien liukkaimman kohdan, joka on vielä koholla, yli menevän sivutaisliikkeen lisäksi painonsiirto pois takarenkailta. Edes modernien autojen ajonvakautus ei pysty estämään perän karkaamista kun ylitetään rajat lisävauhdin avustamana. Ensin keula, jonne hidastuksen luoma painonsiirto laskeutuu tien keskikohdan hyppyrin taakse tiukasti katuun, kohtaan missä pitoakin on normaalisti aloittaa ohjausliikkeen takaisin tien mukaiseksi. Samaan aikaan hidastuksen keventämä perä menee sivuttaispitoa hakien hyppyriin, jossa kohtaa on myös tien kaikki pöly ja roska pinnassa.

Ehkä tarkoitit että kiihdytys loppuu tuossa kohtaa, mutta ei sentään mennä moottorijarrulle? Virheitä kertyy useampi samaan hetkeen niin käy hassuja.

Jätän itse ohitukset vain paikkoihin missä marginaalia löytyy ohittaa rajoituksen mukaan ja ohituksen peruminen on ensisijainen juttu jos ohitettava vaikka kiihdyttää yllättävästi.
OLETAN että tarkoitettu että himmataan kiihdytys siihen pisteeseen että nopeus pysyy muttei laske ennen kuin on palattu omalle kaistalle. Kun on tarpeeksi tehoa niin on jo PAKKO himmata jos et halua olla ohituksen lopussa se 180kmh lasissa. Yhtään tehokkaammissa autoissa tuo tulee yllättävän nopeasti vastaan. En tykkää ajella ylinopeutta mutta kerran tuli Tesla Model 3 Performancella ajettua mutkatietä hiukan rajummin ja koska mittari ei ole suoraan silmien edessä niin vauhdin tarkistaminen ei aina onnistu nopeammin ajaessa heti. Mutkan loputtua ja hetken suoralla kiihdytyksen jälkeen himmasin ja huomasin että vauhtia oli 170kmh. Yksi syy lisää palata juurille ja poistaa kaikki teho ja pitää hauskaa kipolla jossa 100kmh tuntuu jo joltain. Syy miksi en ole prätkää hankkinut on juurikin tuo helppo vauhdin keruu. Ihan sama mitä teet niin vauhtia on samantien se 150kmh+.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 290

En ymmärrä miksi pitää ajaa näin? Ja selvennyksen vuoksi kun täällä kirjottelee kaikenmaailman Veetit (kts porvoon kuolonkolari), ajonopeus oli maltillinen, koska jo kaukaa näki, että Postnordin auto tulee vauhdilla ja on menossa oikealle, joten turha kiihdyttää sen eteen, mersumies oli nähtävästi tästä eri mieltä. Tuli myös kaukaa nopeasti koska ei ollut rampille lähtiessä edes takana.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 996
Näinhän ne opettavat autokoulussa.
Siis mitä ja missä autokoulussa opetetaan.

Mutta kun olen ajanut erilaisilla autoilla, tehoa 6hp/1000kg - 300hp/1000kg niin turvallisimmin ohitukset sujuvat mitä enemmän tehoa on, kaasua polkaistaan sen verran tuntuvasti, että ohitettavan rinnalla ollessa jalan voi jo nostaa polkimelta pois ja ohitus kesti vain hetken, omalle kaistalle palatessa on jo riittävän kaukana ohitettavan edellä eikä rapa lennä hänen lasiin.
Aika tehoton auto jos ei rinnalla päästyä ole saavuttanut ohitusnopeutta.

Mutta jos pähkäillään turvallisuutta, niin liiketeho taitaa niitä riskejä lisätä. Liian tehoton auto ei välttämättä lisää niinkään riskiä, vaan enemmän kyse siitä että sillä se ohituksen aloittaminen haasteellisempaa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
726

En ymmärrä miksi pitää ajaa näin? Ja selvennyksen vuoksi kun täällä kirjottelee kaikenmaailman Veetit (kts porvoon kuolonkolari), ajonopeus oli maltillinen, koska jo kaukaa näki, että Postnordin auto tulee vauhdilla ja on menossa oikealle, joten turha kiihdyttää sen eteen, mersumies oli nähtävästi tästä eri mieltä. Tuli myös kaukaa nopeasti koska ei ollut rampille lähtiessä edes takana.
Mersumiehen tekoa en puolustele, olihan sulla tuossa mittarinopeutta jo lähemmäksi 80km/h mersun tullessa ohi, mutta en oikein ymmärrä tuota perusteluasi olla kiihdyttämättä tavoitenopeuteen rampilla. Omaan silmään tuo näyttää siltä, että jos olisi ripeästi kiihdytetty tavoitenopeuteen jo rampilla, niin ajolinjat ei Postnordin auton kanssa olisi edes ristenneet. Ja mistä näit, että Postnordin auto on menossa oikealle? Videon perusteella se laittoi vilkun päälle vasta 10m edessäsi renkaiden mennessä jo kaistaviivan yli.

Tuossa kohdassa näkee joka päivä niitä, jotka koittavat liittyä kehän liikennevirtaan yli 20km/h hiljemmalla vauhdilla. Vielä kun paikassa sekä liitytään tielle, että poistutaan sieltä, niin isot nopeuserot sekoittavat pakkaa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 290
sen nyt osasi arvata postnordin tulosta oikeaa kaistaa ilman vilkkuakin, ja tuossa "keskikaistalla" liikenne ei soljunut 80kmh nopeutta joten turha kiihdyttää ja jarruttaa. Tuo oikea kaista kun tuohon aikaan oli vielä bussikaista, eli sillä ajelevat oletettavasti ovat tulossa oikealle kohti tuusulaa. Jos tuossa kiihdyttelisi niin joutuisi jarruttamaan tai ajamaan bussikaistaa jos aikoo päästä keskikaistalle. Kyllä tottakai pitää kiihdyttää tavoitenopeuteen kiihdytyskaistalla, se on selvä, perseestä muuten liittyä esim. motarille, mutta pitää myös passata nopeus mahdollisen jonon mukaan.. Edellä oli jonon välit suht tiukat, turha änkeä sinne ja takaa oli tulossa kiireinen jakeluauto, turha senkään eteen tunkea joten tuossa järkevintä oli ajaa rauhallisesti. Eipä muutenkaan ollut kiire työajalla mihinkään, vapaa-aika sitten erikseen:)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 996
Mersumiehen tekoa en puolustele, olihan sulla tuossa mittarinopeutta jo lähemmäksi 80km/h mersun tullessa ohi, mutta en oikein ymmärrä tuota perusteluasi olla kiihdyttämättä tavoitenopeuteen rampilla. Omaan silmään tuo näyttää siltä, että jos olisi ripeästi kiihdytetty tavoitenopeuteen jo rampilla, niin ajolinjat ei Postnordin auton kanssa olisi edes ristenneet. Ja mistä näit, että Postnordin auto on menossa oikealle? Videon perusteella se laittoi vilkun päälle vasta 10m edessäsi renkaiden mennessä jo kaistaviivan yli.

Tuossa kohdassa näkee joka päivä niitä, jotka koittavat liittyä kehän liikennevirtaan yli 20km/h hiljemmalla vauhdilla. Vielä kun paikassa sekä liitytään tielle, että poistutaan sieltä, niin isot nopeuserot sekoittavat pakkaa.
Postnord laittoi vilkun vastan kaistanvaihdon aloittamisen jälkeen.
Sitä en tiedä miten kuvaavan auton kuski on nähnyt tilanteet, videon perusteella näytti sovittaneen vauhtia muuhun liikennevirtaan sisempien kaistojen mukaan.

Palsatalla taasen on puhuttu sen puolesta ettei ajeta (vaihdeta kaistaa) nopeammin ajavien eteen, ja jos ja kun tilaa on ollut, niin se varmaan ihan hyvä tapa. Videon perusteella voisi arvella että Postnord paketti auto ajoi enemmän tai vähemmän selkeästi ylinopeutta.

Vauhtia kuvaajalla ilmeisesti rajoituksen mukaan, vähän alle korkeimman sallitun.

Videosta ei selvinnyt oliko pakettiatuon jälkeen tyhjää, jos oli, niin en kuvaajaa leimaisi, piristävää ettei kuvaajat töppäile sikana vs se mitä kuvaavat.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 290
:confused:
Tossahan on tyhjää kaistaa niin pitkälle kuin kuvassa näkyy

Joo, mersu perseili kyllä ihan huolella, mutta oli tuo sinun liittymässä ajokin aika hidasta.
tyhjä kaista on bussikaistaa, ei sitä ole tarkoitus ajaa ja hidasta tai ei, mulla painui kaasu melkein pohjaan postnordin mentyä, mutta valitettavasti autossa on ompelukoneen moottori ja kameran nopeus taitaa tulla pikku viiveellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853

En ymmärrä miksi pitää ajaa näin? Ja selvennyksen vuoksi kun täällä kirjottelee kaikenmaailman Veetit (kts porvoon kuolonkolari), ajonopeus oli maltillinen, koska jo kaukaa näki, että Postnordin auto tulee vauhdilla ja on menossa oikealle, joten turha kiihdyttää sen eteen, mersumies oli nähtävästi tästä eri mieltä. Tuli myös kaukaa nopeasti koska ei ollut rampille lähtiessä edes takana.
Kaikki kolmehan tuossa urpoili, kuvaaja ajaa alinopeutta ja mistä sä tiesit että postnord on menossa oikealle? Oliko vilkku päällä? Mersu melkein kaiteeseen ja pakun kylkeen kun hermostui edessä hitaammin ajavasta ja paku ei näytä vilkkua.

Toisin sanoen jonon eka (kuvaaja) painaa kaasua enemmän ja pitää katseen etusektorilla, kaistalla tilaa edessä ei mitään syytä ajaa alinopeutta.

asdgf.JPG


Joka päivä ajan tuosta ja joka päivä se neljän ruuhkan pullonkaula saadaan tuohon sen takia kun ihmiset painaa jarrua, ei kaasua. Eli yritetään tulla liikennevirtaan alinopeutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853
tyhjä kaista on bussikaistaa, ei sitä ole tarkoitus ajaa ja hidasta tai ei, mulla painui kaasu melkein pohjaan postnordin mentyä, mutta valitettavasti autossa on ompelukoneen moottori ja kameran nopeus taitaa tulla pikku viiveellä.
Bussikaista alkaa vasta tuolta 500m päästä! Bussikaistalla saa myös ajaa, joskin ei jatkuvasti! :facepalm:
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 290
Kaikki kolmehan tuossa urpoili, kuvaaja ajaa alinopeutta ja mistä sä tiesit että postnord on menossa oikealle? Oliko vilkku päällä? Mersu melkein kaiteeseen ja pakun kylkeen kun hermostui edessä hitaammin ajavasta ja paku ei näytä vilkkua.

Toisin sanoen jonon eka (kuvaaja) painaa kaasua enemmän ja pitää katseen etusektorilla, kaistalla tilaa edessä ei mitään syytä ajaa alinopeutta.



Joka päivä ajan tuosta ja joka päivä se neljän ruuhkan pullonkaula saadaan tuohon sen takia kun ihmiset painaa jarrua, ei kaasua. Eli yritetään tulla liikennevirtaan alinopeutta.
kunhan nyt vaan tiesin, että on tulossa, liikenteessä on hyvä osata ennakoida toisten liikkeitä. Kuka tässä jarrua painoi? Oma nopeus oli jo samaa luokkaa kuin keskikaista jonne olin menossa, ja heti kun paku jonka halusin antaa mennä ohi (koska työajossa ja kiire) laitoin kaasun melkein pohjaan, se että videolla nopeus ei kiihdy ei tarkoita etteikö se todellisuudessa kiihdy. Jos ei hermo kestä ajella pari sataa metriä 78kmh 80 alueella niin varmaan kannattaa tarkistaa oma lääkitys.. Ja vasemmalta olisi päässyt ohi, ei tarvetta ajaa itseään melkein kaiteeseen ja siitä pakun kylkeen. Ei paku "urpoillut", tuskin ajoi paljon ylinopeutta, ihan normi kiireinen meno, en näe suurta ongelmaa. En myös itsestäni käyttäisi sanaa urpoilu, melko täydellisyyteen tavoitteleva elämänasenne sulla jos kaikki on urpoilua paitsi se miten sinä ilmeisesti toimit.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
447
Mun mielestä tuossa on tilanne se, että kuvaaja liittyy alas tuolta rampista ihan normaalisti, mahdollisesti alinopeutta, mutta sehän ei ole kiellettyä. Ei näy taaksepäin tästä, mutta ihan hyvään väliin näyttäisi liittyvän.
Postnordin auto myös ajaa ja vaihtaa kaistaa ihan siististi, vaikkakin kyllä ilman vilkkua. Todennäköisesti ei edes juurikaan ylinopeutta (koska kuvaaja vähän alinopeudella).
Tuolta kuvaajan takaa sitten tulee tuo oman elämänsä pikkudirika joka ei voi ajaa kenenkään takana vaan ohi pitää päästä vaikka mistä välistä.
Tilanne meinaa tulla siitä, että postnordin kuski ei näe oikealta kovaa syöksyvää idioottia mersukuskia. Mersukuski ei luultavasti postnordin kaistanvaihtamista, tai sen aikomista edes nähnyt.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
3 035
Näyttää tyypilliseltä eteläsuomen käytökseltä. Siellä kun ajelin viimeksi niin huomasi että raha haisi, ja egot olivat samoin ihan eri tasoa kuin keskisuomessa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
936
Kaikki kolmehan tuossa urpoili, kuvaaja ajaa alinopeutta ja mistä sä tiesit että postnord on menossa oikealle? Oliko vilkku päällä? Mersu melkein kaiteeseen ja pakun kylkeen kun hermostui edessä hitaammin ajavasta ja paku ei näytä vilkkua.

Joka päivä ajan tuosta ja joka päivä se neljän ruuhkan pullonkaula saadaan tuohon sen takia kun ihmiset painaa jarrua, ei kaasua. Eli yritetään tulla liikennevirtaan alinopeutta.
Ei tuo ole vielä alinopeutta, ei lähelläkään. 80 taitaa olla rajoitus ja kuvaajalla on ~73km/h. Takanatulevalle liittyjälle sen ei ikinä pitäisi olla ongelma.

Oikea tapa liittyä on se, että jättää edellä olevaan sen verran pitkää turvaväliä, että ehtii saada autonsa siihen riittävään nopeuteen. Sama ongelma on myös lakalaivan liittymässä pirkanmaalla. Joskus osa liittyy motarille lyhyellä kiihdytyskaistalla liian hiljaa ja pahimmillaan sinne yrittää liittyä pitkä jono minimaalisin turvavälein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853
kunhan nyt vaan tiesin, että on tulossa, liikenteessä on hyvä osata ennakoida toisten liikkeitä. Kuka tässä jarrua painoi? Oma nopeus oli jo samaa luokkaa kuin keskikaista jonne olin menossa, ja heti kun paku jonka halusin antaa mennä ohi (koska työajossa ja kiire) laitoin kaasun melkein pohjaan, se että videolla nopeus ei kiihdy ei tarkoita etteikö se todellisuudessa kiihdy. Jos ei hermo kestä ajella pari sataa metriä 78kmh 80 alueella niin varmaan kannattaa tarkistaa oma lääkitys.. Ja vasemmalta olisi päässyt ohi, ei tarvetta ajaa itseään melkein kaiteeseen ja siitä pakun kylkeen. Ei paku "urpoillut", tuskin ajoi paljon ylinopeutta, ihan normi kiireinen meno, en näe suurta ongelmaa. En myös itsestäni käyttäisi sanaa urpoilu, melko täydellisyyteen tavoitteleva elämänasenne sulla jos kaikki on urpoilua paitsi se miten sinä ilmeisesti toimit.
Mä en tästä enempää ala vääntämään, videosta näkee selvästi että kaikkia kolmea tuohonkin urpoiluun tarvittiin...

Sen verran tuohon videon loppuun että jos kerta ei ollut kiire niin miksi se kaasu piti sitten painaa pohjaan kun tilanne oli kaikista vaarallisin ja tie edessä ei ollut selvä, tuossa oli oikeasti iso kolarin vaara ja sinä olisit ollut siellä samassa kasassa kaasupohjassa. :facepalm:



asdfg.JPG
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 367
Mersu ei siis ole osannut lainkaan lukea liikennettä, jos on ihan tieten tahtoen kiihdytellyt rampilta tuollaiseen tilanteeseen. Ampunut vaan silmät kiinni ja varmaan yllättynyt, kun meinaa vetää Postnordia ja kaidetta päin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853
Mersu ei siis ole osannut lainkaan lukea liikennettä, jos on ihan tieten tahtoen kiihdytellyt rampilta tuollaiseen tilanteeseen. Ampunut vaan silmät kiinni ja varmaan yllättynyt, kun meinaa vetää Postnordia ja kaidetta päin.
Juu, merukuski tuossa on täysin idiootti vailla mitään ymmärrystä, silti tuo paketti koostuu näistä kolmesta autosta.

Kuvajaa antaa takaata tulevalle tietä kiihdytyskaistalla ja pakukuski vaihtaa kaistaa ilman vilkkua kun ei näe kuvaajan takaata tullutta ohjusta.

Näissä kannattaa aina muistaa se että tuosta kolmesta kun otat kenet tahansa pois, koko tilannetta ei olisi syntynyt, tai jos joku kolmesta olisi toiminut toisin.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 290
Oikea ajojärjestys olisi ollut: 1. kuvaaja, 2. Postnord, 3. Mersu.

Kuvaajan epävarmojen otteiden vuoksi menikin päinvastoin.
epävarmoista en tiedä, tilanne oli se, että oman auton puutteet suorituskyvyssä johti osin siihen päätökseen, että en ehdi kiihdyttää pakun eteen ja sitten olisin ajellut ylinopeutta, ihan turhaa bensan kuluttamista kun ehti hyvin antaa sen mennä, takana ei ollut ketään, tuo mese tuli todella kovaa jostain taakse. Ja aiempaan kommenttiin, kaasu pohjaan 6 vaihteella tarkoittaa ihan normaalia kiihtymistä ei kolariin ajamista vaikka nuo olisi kolaroineet.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
62
En nyt ymmärrä, miksi kuvaajan olisi pitänyt tunkea postnordin eteen väkisin? Mitä iloa siitä kenellekkään olisi ollut?? Ihmeellisiä ongelmia joillakin ja niiden projisointi jos jokin ärsyttäisi, jos mikään itseäni liikenteessä onnistuisi ärsyttämään. Liikenteessä liikkuminen on maailman helpoin juttu ja jos on aikaa ja jaksamista ärsyyntyä siitä, voisi mennä vaikka töihin paineita päästelemään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 971
On kyllä mielenkiintoista, kun toi tilanne saadaan väännettyä sellaiseksi, että kuvaaja olisikin jotenkin ongelmallinen. Tullaan liittymästä omalle eteenpäin jatkuvalle kaistalle 80 rajoituksella n. 70 todellista nopeutta, ei vaihdeta kaistaa vasemmalle, koska sieltä tulee nopeampi ajoneuvo, jolloin kaistan vaihtaminen olisikin kiellettyä ja sitten sieltä tulee bemarisankari. Kuvaajan toiminnassa ei ole mitään vikaa kyllä tässä keississä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
On kyllä mielenkiintoista, kun toi tilanne saadaan väännettyä sellaiseksi, että kuvaaja olisikin jotenkin ongelmallinen.
Tämä on universaali fakta, mikäli saatat näkyville minkä tahansa videon tai kuvan liikenteestä, niin kuvaajan toiminnassa on AINA jotakin valittamista.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
3 035
Oikea ajojärjestys olisi ollut: 1. kuvaaja, 2. Postnord, 3. Mersu.

Kuvaajan epävarmojen otteiden vuoksi menikin päinvastoin.
Perustelut olisi ihan kiva kuulla. Yleensä liityn kyllä itse taakse jos on normaalia nopeutta menevä auto melkein rinnalla. Poikkeus siinä tilanteessa jos se alkaa jarrutella vierellä ollessa, yrittäen "helpottaa" minun liittymistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
476
Ei kuvaajaa todellakaan voi mistään väärästä toiminnasta syyttää (ja itseäkin on häirinnyt kun joka ikisestä dashcam-videosta saadaan väännettyä kuvaajan toiminta jollain tapaa virheelliseksi), mutta omaankin silmään GPS-nopeutta katsoessa liittyminen näyttää hitaanpuoleiselta... Ja ei, ei se oikeuta mersukuskin suorittamaan liikenteen vaarantamiseen mutta kai asiasta voi silti keskustella :) Tosin en tiedä kuinka hitaalla ajoneuvolla oli liikenteessä, mutta tuo vauhti siltä että joku 60-heppainen vanha pakettiauto täyteen lastattuna ja peräkärry perässä?
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
381
Nää kiihdytyskaistaa muiden tielle liittyvien ohi oikealta tai vasemmalta pyyhkivät räikköset on kyllä vihoviimeistä perseenspaskaa kehäteiden sisällä. Siis että tullaan samaa ramppia, mutta sitten päätetään että mulla on täältä imusta tulevana lupa ton edellä menevän rinnalle vaikka se olisikin tulossa samalle kaistalle. Sen sijaan että liityttäisiin kiltisti siinä järjestyksessä missä sieltä rampilta tullaankin.

Extrahauskoja tapauksia kun itse ajaa isolla umpikoppisella autolla, ja yrität sitten arvailla että minnehän tuollainen videon ohjus singahti kun olet itse vaihtamassa kaistaa. Tai se viime kesän prätkäsankari, kuka ajoi niin lähellä perässä että ei peileistä näkynyt ja sitten sieltä singahti ohitukseen oikean kautta. Jos en olisi tiennyt sen jossain siellä olevan, niin aika varmasti olisin lanannut kaistaa vaihtaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853
Videon tilanteessa kuvaaja antaa takaata tulevalle tilaa jos et ymmärtänyt oikein?

"Kuvajaa antaa takaata tulevalle tietä kiihdytyskaistalla ja pakukuski vaihtaa kaistaa ilman vilkkua kun ei näe kuvaajan takaata tullutta ohjusta."
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
381
En nyt ymmärrä, miksi kuvaajan olisi pitänyt tunkea postnordin eteen väkisin? Mitä iloa siitä kenellekkään olisi ollut?? Ihmeellisiä ongelmia joillakin ja niiden projisointi jos jokin ärsyttäisi, jos mikään itseäni liikenteessä onnistuisi ärsyttämään. Liikenteessä liikkuminen on maailman helpoin juttu ja jos on aikaa ja jaksamista ärsyyntyä siitä, voisi mennä vaikka töihin paineita päästelemään.
Tämmöset tilanteet missä vaihdetaan päittäin kaistoja toisen auton kanssa on just selllaisia missä täytyy havainnoida molempien nopeutta, sijaintia ja muuta liikennettä, että miten päin se paikkojen vaihto tehdään. Perusjuttuja liikenteessä, etenkin pk-seudun liikennevirrassa, mutta just niitä asioita mitä oppii ainoastaan kokemuksen kautta.

Tai sit voi ostaa bemarin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853
On kyllä mielenkiintoista, kun toi tilanne saadaan väännettyä sellaiseksi, että kuvaaja olisikin jotenkin ongelmallinen. Tullaan liittymästä omalle eteenpäin jatkuvalle kaistalle 80 rajoituksella n. 70 todellista nopeutta, ei vaihdeta kaistaa vasemmalle, koska sieltä tulee nopeampi ajoneuvo, jolloin kaistan vaihtaminen olisikin kiellettyä ja sitten sieltä tulee bemarisankari. Kuvaajan toiminnassa ei ole mitään vikaa kyllä tässä keississä.
Kuvaaja yksin ei ole ongelma, kuten ei mersukuski tai postnord paku, mutta kaikki yhdessä saivat tuon hässäkän aikaiseksi.

Itse jos näen kuvan tilanteen missä baana auki niin painan kaasua enkä ala miettimään jotain takaata tulevaa pakettiautoa ja ajamaan 10km/h alle nopeausrajoituksen kiihdytyskaistalla...

asdgf.JPG
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
381
Videon tilanteessa kuvaaja antaa takaata tulevalle tilaa jos et ymmärtänyt oikein?

"Kuvajaa antaa takaata tulevalle tietä kiihdytyskaistalla ja pakukuski vaihtaa kaistaa ilman vilkkua kun ei näe kuvaajan takaata tullutta ohjusta."
Eihän anna, vaan se Lewis Hamilton vetää sieltä oikealta ihan omatoimisesti koska iskee ralli-ikä päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853
epävarmoista en tiedä, tilanne oli se, että oman auton puutteet suorituskyvyssä johti osin siihen päätökseen, että en ehdi kiihdyttää pakun eteen ja sitten olisin ajellut ylinopeutta, ihan turhaa bensan kuluttamista kun ehti hyvin antaa sen mennä, takana ei ollut ketään, tuo mese tuli todella kovaa jostain taakse. Ja aiempaan kommenttiin, kaasu pohjaan 6 vaihteella tarkoittaa ihan normaalia kiihtymistä ei kolariin ajamista vaikka nuo olisi kolaroineet.
Kyllähän näistä viesteistä nyt valitettavasti paistaa läpi se että hyvää tahdottiin, mutta omalla käytöksellä ja bensan minimiaalisella säästämisellä aiheutettiin yllättävä tilanne ja ihmiset halusi hitaammasta kuskista mahdollisimman nopeasti ohi...

Siksi painakaa kaasua kiihdytyskaistalla, mä saan meidän hybridi yariksella vaikka 100 tuohon vauhtia jos haluan...
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
793
Kuvaaja yksin ei ole ongelma, kuten ei mersukuski tai postnord paku, mutta kaikki yhdessä saivat tuon hässäkän aikaiseksi.

Itse jos näen kuvan tilanteen missä baana auki niin painan kaasua enkä ala miettimään jotain takaata tulevaa pakettiautoa ja ajamaan 10km/h alle nopeausrajoituksen kiihdytyskaistalla...

Baana auki = alle 150m matkaa noissa nopeuksissa mennä ohi kyseisessä tilanteessa. Hyvin luettu tilanne merssu kuskilta, joka on ainoa töhöilijä tilanteessa ja aiheutti ihan itse omilla toimillaan vaaratilanteen kun kiire ilman mitään oikeaa syytä. :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853
Baana auki = alle 150m matkaa noissa nopeuksissa mennä ohi kyseisessä tilanteessa. Hyvin luettu tilanne merssu kuskilta, joka on ainoa töhöilijä tilanteessa ja aiheutti ihan itse omilla toimillaan vaaratilanteen kun kiire ilman mitään oikeaa syytä. :smoke:
Kuvaajalla on baana auki :facepalm:

Kerrohan missä olen kehunut mersun temppua tai syyttänyt kuvaajaa.


Edelleen:

"Juu, merukuski tuossa on täysin idiootti vailla mitään ymmärrystä, silti tuo paketti koostuu näistä kolmesta autosta.

Kuvajaa antaa takaata tulevalle tietä kiihdytyskaistalla ja pakukuski vaihtaa kaistaa ilman vilkkua kun ei näe kuvaajan takaata tullutta ohjusta.

Näissä kannattaa aina muistaa se että tuosta kolmesta kun otat kenet tahansa pois, koko tilannetta ei olisi syntynyt, tai jos joku kolmesta olisi toiminut toisin. "
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 778
Paikka ja tapahtunut suoritus on kyllä malliesimerkki siitä miksi pitää keskittyä vain omaan tekemiseen eikä alkaa säätää "tietä" antamisen kanssa. Todennäköisesti paku tähtäs kaistanvaihdosta kuvaajan taakse, koska etanavauhdista huolimatta tuli rinnalle vasta niin myöhään. Mersukuskin suoritus oli melkoinen, toki ymmärrän hänen ohitushalun kyllä siinä mielessä, että hitaat liittyjät keskimäärin aiheuttavat aikamoisen sekamelskan, kun niska jäykkänä mummo/pappa pistää auton pääväylälle.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
568
Siinä oli kuvaajalla 80km/h alueen alkaessa vauhtia vain rapiat 60kmh. Ehkä voisi pikkuisen kiriä vauhtia, niin ei Mersu/Audi/BMW -kuskit niin häiriinny ;)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 971
Kuvaaja yksin ei ole ongelma, kuten ei mersukuski tai postnord paku, mutta kaikki yhdessä saivat tuon hässäkän aikaiseksi.

Itse jos näen kuvan tilanteen missä baana auki niin painan kaasua enkä ala miettimään jotain takaata tulevaa pakettiautoa ja ajamaan 10km/h alle nopeausrajoituksen kiihdytyskaistalla...

No siis tuossa tilanteessahan on 2 vaihtoehtoa, joko jatketaan haluttua kaistaa, jolloin päästään tonne tuusulanväylälle samaa kaistaa. Tällöin 71km/h eli joku 76 tms mittarinopeus on aikalailla sen rajotuksen holleilla, eli mistään älyttömästä alinopeudesta nyt ei sentään voida syytellä. Jos kuski haluaakin tuossa jatkaa kehä 3 pitkin eli vaihtaa pykälän tai pari vasemmalle, niin tällöinhän toimitaan ihan oikein, että ennen kaistanvaihtoa katsotaan tuleeko sieltä takaa joku, jota pitäisi väistää. Tässä tapauksessa takaa tulee paku selkeällä nopeuserolla, jolloin on ihan oikein toimittu, ettei kaistaa vaihdeta tämän eteen.

Jos siis mietitään tilannetta, mistä toi mersukuski poistetaan yhtälöstä, niin mitkä on vaihtoehdot:

1) Kuvaaja haluaa tuusulanväylälle: Kuvaaja tulee rampista liittymiskaistalle, joka jatkuu omana kaistanaan erkanemiskaistaksi seuraavaan liittymään. Kuvaaja ei ole väistämisvelvollinen ketään kohti, sillä ei vaihda kaistaa. Kuvaaja ajaa kaistallaan nopeusrajoitusta noudattaen eli ei ainakaan ylinopeutta. On makuasia onko 10km/h alinopeus nyt erityisen tuomittavaa, muilla kaistoilla on tilaa ja nopeampi pääsee ohi toista kaistaa kuten kuuluu. Kuvaajan ohitse tulee vasemmalta auto, joka vaihtaa kaistaa kuvaajan edessä. Ei minkään valtakunnan epävarmuutta, ongelmaa tai rikoksia tai rikkeitä.

2) Kuvaaja haluaa jatkaa kehä 3 eli vaihtaa kaistaa vasemmalle vähintään 1 kaistan verran: Kuvaaja tulee rampista liittymiskaistalle, joka jatkuu omana kaistanaan erkanemiskaistaksi seuraavaan liittymään. Kuvaaja haluaa vaihtaa kaistaa ja sovittaa nopeutensa suhteellisen hyvin kehä 3 muuhun liikenteeseen nopeusrajoitusta noudattaen. Yleinen nopeus kehällä vaikuttaa videon perusteella olevan lähelle tuota kuvaajan n. 70km/h todellista nopeutta. Kaistan vaihtaja on väistämisvelvollinen, näkee takaa tulevan nopeamman ajoneuvon, tekee päätöksen, että kaistaa vaihdetaan tämän jälkeen sopivaan väliin. Ei minkään valtakunnan epävarmuutta, ongelmaa, tai rikoksia tai rikkeitä.

Jos ajat kiihdytyskaistaa useampikaistaiselle tielle ja haluat vaihtaa kaistaa, niin tällöin nimenomaan annetaan nopeammin takaa tulevalle tietä, se on se miten tuossa pitääkin toimia, ei mikään ongelma. Vai häiritseekö nyt alinopeutta ajavat niin paljon, että tästä pitää vääntämällä vääntää ongelmaa, etenkin kun paikka ja liikennetilanne on sellainen, että kaistojen puolesta kyllä jokainen pääsee sitten vaihtamaan kaistaa ja ajamaan halutessaan kovempaakin.
Siinä oli kuvaajalla 80km/h alueen alkaessa vauhtia vain rapiat 60kmh. Ehkä voisi pikkuisen kiriä vauhtia, niin ei Mersu/Audi/BMW -kuskit niin häiriinny ;)
Tiesitkös muuten, että 80km/h alueen alkaessa on se ensimmäinen paikka missä saa ajaa kovempaa, kuin se edellinen rajoitus. Jos tuossa on nyt ennen sitä 80 lätkää vaikkapa 50 rajoitus niin tuossa kohdin on menty jo ylinopeutta. Lisäksi vauhti on mittarivirheen puitteissa ihan rajoituksen mukainen siinä vaiheessa, kun itse liittymisasioita pitää miettiä, eli sen merkin jälkeen nopeutta on otettu ihan asiallinen määrä vaikka kiihdytys olisikin ollut rauhallisempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 853
Paikka ja tapahtunut suoritus on kyllä malliesimerkki siitä miksi pitää keskittyä vain omaan tekemiseen eikä alkaa säätää "tietä" antamisen kanssa. Todennäköisesti paku tähtäs kaistanvaihdosta kuvaajan taakse, koska etanavauhdista huolimatta tuli rinnalle vasta niin myöhään. Mersukuskin suoritus oli melkoinen, toki ymmärrän hänen ohitushalun kyllä siinä mielessä, että hitaat liittyjät keskimäärin aiheuttavat aikamoisen sekamelskan, kun niska jäykkänä mummo/pappa pistää auton pääväylälle.
Tämähän se, halutaan hyvää antamalla tilaa, mutta kun liikenteessä se ei toimi niin että kaikki vain jarruttaa ja antaa tilaa,(kuten on huomattu mitä käy kun auto antaa tilaa suojatietä ylittävälle pyöräilijälle, halutaan hyvää mutta aiheutetaan vain vaaraa) vaan liikenteessä mennään sääntöjen mukaan ja siksi itse pidän aina huolta että rampilla mulla on nopeutta enemmän kuin liityttävällä tiellä olevilla jos se vain on mahdollista kuten kuvassa, tällä varmistan sen että pääsen siihen väliin mihin ajattelin eikä tarvitse pelätä takana tulijaa.

asdgf.JPG


 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 290
takana ei ollut ketään joten oli hyvää aikaa antaa tilaa ja koska siinä on muutenkin väistämisvelvollinen niin en ymmärrä miksi olisi pitänyt kirittää eteen? Mersukuski taisi tulla jostain vanhoilla vihreillä perään vauhdista päätellen. Mersu olisi voinut ohittaa vasemmalta, ei oikealta. Ei tuossa mitään etanavauhtia menty. Itse pidän omistuisena tätä todistelun tarvetta muiden osapuolien toimista kun mersu nyt oli ainoa jolla ei ollut mitään järkeä ajamisessaan. Ei sekään ole syy ajaa noin että joku ajaisi liian hiljaa jota tässä ei kukaan ajanut.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
726
Tiesitkös muuten, että 80km/h alueen alkaessa on se ensimmäinen paikka missä saa ajaa kovempaa, kuin se edellinen rajoitus. Jos tuossa on nyt ennen sitä 80 lätkää vaikkapa 50 rajoitus niin tuossa kohdin on menty jo ylinopeutta. Lisäksi vauhti on mittarivirheen puitteissa ihan rajoituksen mukainen siinä vaiheessa, kun itse liittymisasioita pitää miettiä, eli sen merkin jälkeen nopeutta on otettu ihan asiallinen määrä vaikka kiihdytys olisikin ollut rauhallisempi.
Tähän voisi tarkentaa sen verran, että 250m ennen 80-kylttiä on taajaman päättymisestä kertova merkki.

Edit: toinen tarkennus: taajaman päättymisestä kertovan merkin jälkeen rampilla on 60-kyltti, eli ennen tuota 80-kylttiä on rajoitus 60km/h.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 346
Viestejä
3 393 384
Jäsenet
60 739
Uusin jäsen
ile01

Hinta.fi

Ylös Bottom