Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nykissä tuli käytyä viime viikolla ja siellä taksin kyydissä näki melkoisia suorituksia kuskilta. Motarilla veti pientareen kautta ohituksia seisoviin jonoihin ja tunki aika kovalla nopeudella nippa nappa auton välisiin rakoihin töötti pohjassa ja lopussa lukkojarrutuksella ettei osunut edellä ajavan puskuriin. :D Täällä tommoinen suoritus olisi Iltalehdessä suoraan. Isossa maailmassa tuo solidaarisuus on vähän eri tasolla, ei siellä kukaan edes reagoinut mitenkään vihamielisesti tuomoseen meininkiin. Tööttiä käytetään kommunikointiin.

Lisättäköön vielä että taksikuskilla oli lähes koko aika puhelin korvalla. Katteli myös samalla tubevideoita omasta luurista. Silti matka otti midtowniin JFKlta puolisen toista tuntia.
Itse ajelin just Nykin ja New Orleansin välillä pari viikkoa. Liikennehän tuolla periaatteessa toimii helkkarin hyvin, jos on mahdollisuus valita omat reittinsä ruuhkahuippujen ulkopuolelta. Muutamia paikallisia erikoisuuksia oli siellä täällä, missä kaahattiin ihan luupäinä ja meno oli kuin Suomesta, mutta pääasiassa todella kohteliasta ja jouhevaa liikennekäyttäytymistä. Ja jalankulkijoita, kuten muitakin tielläliikkujia huomioitiin hitosti paremmin kuin täällä. Esim kuusikaistaisella (yhteen suuntaan) kehätiellä sai turistinakin tietä vaikka kuinka myöhässä olisi ollut kaistanvaihtohommien kanssa. Sama juttu jos liikennevaloissa uhkaat jäädä väärälle kaistalle, niin vilkulla pääsi aina vaihtamaan.

Pimeässä ajaminen oli ainoa aluksi kuumottavampi juttu, koska katuvalojahan pienemmillä teillä ei ole, ja se pimeys on todellakin pimeää. Hurjimpana pätkänä syheröinen vuoristotie säkkipimeässä, kun porukkaa tulee tauotta vastaan 50-60 mph, ja omassa perässä samanmoisia menijöitä. Varsinaisesti perseessä roikkuminen ei tuntunut olevan Suomen kaltainen ongelma. Ja rekathan tuolla laskettelee)’helposti sen 70+ mailia tunnissa, eli 110-115 km/h. Ja ohittelevat ihan reteästi kaiken aikaa, vaikka liikenne olisi kuinka ruuhkautunut.
 
Pimeällä ohittaminen on näemmä vaikeaa. Vastaan tuli kolmen auton mittainen possujuna, josta keskimmäinen kävi toisella kaistalla asti kurkkimassa tilaa. Jos olisi lähtenyt ohi tuolloin, olisi ehtinyt hyvin. Sen sijaan palasikin hetkeksi omalle kaistalleen keräämään rohkeutta, ja keksi aloittaa ohituksen kun etäisyyttä oli n. 200 metriä. Onneksi tielle mahtui kolme rinnakkain.
Pimeällä, märällä on vaikeampia arvioida sitä etäisyyttä. Jos siis oletetaan että jossain "valtatiellä" ajellaan.
Tosin jos on kyky ja taito keskeyttää ohitus jos ei ole turvallista, niin miksi sitten lähteä myöhemmin ohittaan. Jos ei jossain pohjanmaalla tai HKI-Pori tiellä, missä suoria joissa vastaantulian näkyminen ei tarkoita etteikö voisi ohittaa turvallisesti.
 
Turun seudulla liikkuu valkoinen Tesla Model 3 jonka ajovaloissa on pakko olla jotain vikaa. Apparin puolen ajovalo ainakin häikii joka kerta kun tulee vastaan, vuorokaudenajasta riippumatta. Rekisteri taisi päättyä 229 jos oikein näin. Eikä mun mielestä ole mikään yleinen M3 juttu koska en ole muissa havainnut vastaavaa, vaikka niitä tänäänkin muutaman näin.

Tämä nyt ei suoraan mene ketjun aiheeseen mutta jos joku sattuu ko. auton ja/tai kuskin tietämään, niin voisi vinkata asiasta.
 
Oman kokemuksen perusteella ainakin kolmasosa tai puolet model kolmosista on tuollaisia eli valkoisia ja lähivalot häikäisee pahasti. Ärsyttää.
Seuraavan kerran kun tulee vastaan niin yrittäkääs katsoa onko kromiset vai mustat listat ikkunoiden yms ympärillä. 2020 ja vanhemmat olivat kromilla ja uudemmat mustaa ja niissä matrix ledit. Olisi kiinnostava tietää mikä noissa niin häikäisee kun itse en ole moista havainnut paitsi nykyisellä kipolla joka on niin matala että mikä tahansa auto häikäisee. Saati jos vastaan tulee tai takana ajaa joku maasturi tai paku jolloin ajelet sokeana.
 
Juu nuo model 3:sen ajovalot häikäisevät kivasti pimeällä. Samoiten Skoda superbien ja Octavioiden. Kun ovat tehtaalta päin vittua säädetyt. Meidänkin 2020 Octaviassa näytti lähivalot aivan liian ylös, kunnes viimeinkin saatiin säädätettyä ne. Nyt eivät enää häikäise.
 
Päivän kikkihiiri-suoritus: auto kääntyi risteyksessä oikealle ja jäi keskikorokkeellisen suojatien eteen väistämään kummastakin suunnasta suojatietä ylittämään lähteviä kävelijöitä. Seuraava autoilija totesi kaistanleveyden riittävän ja lähti suojatien eteen pysähtyneen auton ja keskikorokkeen välistä ohittamaan. Huomasi kuitenkin virheensä ja peruutteli sitten hieman takaisin päin ja jäi kiltisti odottelemaan suojatien tyhjenemistä.
 
Katson naftin raon johon saan autoni tungettua kunhan taempana oleva auto ei kiihdytä ja näytän vilkun varsin viimetingassa ettei ehdi kuroa sitä rakoa kiinni ja tuikkaan väliin. Paikoin ainoa keino vaihtaa kaistaa jos et halua odottaa pidempään että tulee joku joka tekee sitä tilaa. Tuokin tosin riippuu siitä millä autolla on liikenteessä. Nykyisellä saa helpommin tilaa kuin esim edellisellä kirkkaan oranssilla Teslalla sai ja hot hatchit jäivät joko Teslan ja MX-5:n välimaastoon tai olivat ulkonäöstä riippuen melkein yhtä vittumaisia kuin Tesla, tilaa ei vain haluttu antaa jos oli yhtään provokatiivisempi ulkomuoto.

Hauska kuulla, että teillä on kiire... seisomaan punaisiin valoihin :tup:

P.S. nyt olen nähnyt jonnen/veetin autossa lelussa bemarissaan vanteissa sellaiset siniset valot jotka "loimottavat".
Mahtaa olla aikamoinen pillu polliisimagneetti :cool:
 
Itellä ei kyllä oo ollu mitään ongelmaa vaihtaa kaistaa millään autolla ainakaan niin, että johtuis siitä autosta. Pk-seudulla on sen verran kiireisiä kuskeja ja pienet turvavälit jossain kehäteillä, että vähän saa aina vähän sillai vilkku ratin käännöksen yhteydessä vaihtaa kaistaa. Osa sellasilla sporttisimman/premiumimman tuntusilla tai olosilla autoilla ajajista saattaa kokea toki, että heitä blokataan auton takia, jos ennakkoasenne on sellanen, että muut kuskit haluaa kisata tai kadehtisi jotenkin sitä autoa, mutta noin ei yleensä ole asia. Aika harvassa on liikenteessä ne provosoituvat kuskit.
 
Kyllä eilen taas stadissa näki kun vedettiin välejä kiinni että tähän ette ainkaan tule. Esim jos kaksi kaistaa kapenee yhdeksi vaikka tietyön takia, niin kyllä mä voin tarvittaessa taivuttaa ton pakun vaikka 45 asteen kulmassa siihen rakoon jos ei muuten onnistu.
 
Toinen hauska ilmiö on että dösille ei anneta tietä pois pysäkiltä saati sitten muuten. Esim ruuhka-aikana voisi jättää ne dösät blokkaamatta sinne pysäkille ihan samalla tavalla kuin risteyksiä ei saa blokata jonolla.
 
Nyt menee ihmetykseni puolelle, että ei aina vilkkua näytä käyttävän edes ns. "ammattikuskit". Ihme muoti vai mikä lie villitys.
Ja punaisia päin ajellaan entistä röyhkeämmin.

Valvonta puuttuu...
 
Nyt menee ihmetykseni puolelle, että ei aina vilkkua näytä käyttävän edes ns. "ammattikuskit". Ihme muoti vai mikä lie villitys.
Ja punaisia päin ajellaan entistä röyhkeämmin.

Valvonta puuttuu...
Täysin samaa mieltä tuosta röyhkeyden lisääntymisestä. Suurin osa toki vieläkin ihan ok mutta ne pahimmat ovat vain pahentuneet.

Ja valvontaa nyt ei ole ollenkaan. Isänpäivänä nyt oli hyvin maijoja ja sivareita liikenteessä mutta eipä noita kovin usein nää tekemässä liikennevalvontaa enää. Kamerat korvanneet "valvonnallaan". Kerran olen nähnyt puhallusratsian 10v sisällä. Ja isänpäivänä kääntyivät perään tuntemattomasta syystä ja seurasivat himan parkkikselle, pysähtyivät ja tarkistivat vissiin tiedot, ajoivat pois ja jäivät vielä perus 30s-1min väijylle jos lähden ajamaan. Ja ajelin vielä niin prkl:een kiltisti ja joka sääntöä noudattaen koska arvasin että poliisia liikkeellä (en kuitenkaan ylivarovasti ettei herää ihmettely miksi moinen) joten ei mitään hajua miksi kääntyivät perään.
 
Tässä parin vuoden sisään on tullut pari uutta ärsyttäjäryhmää, sähköautoilijat senttejä laskemassa ja jonoja vetämässä sekä mustat miehet takseissaan vailla liikennesääntöjen hallintaa tai ajo-osaamista...
 
Viime keväänä näin kun taas joku painoi ikivanhoilla keltaisilla (eli punainen paloi jo selkeästi kun ylitti viivan) ison risteyksen yli.

Voi sitä nautinnon määrää kun sattui olemaan siiviili kyttä-auto jonottolemassa siinä kans. Vetäs samantien valot vilkkumaan ja perään.
 
Tässä parin vuoden sisään on tullut pari uutta ärsyttäjäryhmää, sähköautoilijat senttejä laskemassa ja jonoja vetämässä sekä mustat miehet takseissaan vailla liikennesääntöjen hallintaa tai ajo-osaamista...
Aika usein se on taksi jos ajaminen on epämääräistä reilulla alinopeudella.
 
"Poliisi ällistyi: Liki 20 autoilijaa ajoi kännykkää selaten suojatielle"


Saisi antaa kunnolla turpaan näille liikenteessä puhelinta tuijottaville, kunnon kusipäitä.
Juttu on siinä määrin mielenkiintoinen, että otsikko eroaa sisällöstä. Jonossa kyllä uskon kännykkää suojatien nurkilla selattavan ahkerasti, mutta että ihan suojatien päälle. Ei tuossa niin lukenut (muualla kuin otsikossa).

Tuo suojatie on kyllä kokonaisuudessaan väärässä paikassa ilman valoja, Siinä on ajokaistojen lisäksi vilkkaat bussipysäkit sotkemassa menoa. Varmaan olis alikulku tms. jos ei olisi suojellussa ympäristössä. Lisäksi kun ruuhkaisia risteyksiä on molempiin suuntiin, niin suurtorin alueella on aina jonoja, johon "giljotiini" pääsee helposti syntymään. Ainoa lohtu, että nopeudet ovat hyvin pieniä. 50 metriä molempiin suuntiin on valo-ohjattu suojatie, että kenties tuon ilkeäis ottaa pois (paitsi että Akademin rantaruotsalaiset vetäis herneen nenuun).
 
Juttu on siinä määrin mielenkiintoinen, että otsikko eroaa sisällöstä. Jonossa kyllä uskon kännykkää suojatien nurkilla selattavan ahkerasti, mutta että ihan suojatien päälle. Ei tuossa niin lukenut (muualla kuin otsikossa).
Olis kyllä kiva jos linkkien postaajat lukisivat linkkaamasan jutun :)
HS.fi sanoi:
Suurin osa poliisin edellisessä valvontaiskussaan kirjoittamista sakoista liittyi siihen, että kuljettaja selasi kännykkäänsä ajon aikana.

Toki tuo on vaarallista mm taajamissa jossa voi niitä kulkijoita tupsahtaa muualtakin kuin suojatieltä, no toivotaan että noilla oli kunnon turvavälit.

Tuo suojatie on kyllä kokonaisuudessaan väärässä paikassa ilman valoja, Siinä on ajokaistojen lisäksi vilkkaat bussipysäkit sotkemassa menoa. Varmaan olis alikulku tms. jos ei olisi suojellussa ympäristössä. Lisäksi kun ruuhkaisia risteyksiä on molempiin suuntiin, niin suurtorin alueella on aina jonoja, johon "giljotiini" pääsee helposti syntymään. Ainoa lohtu, että nopeudet ovat hyvin pieniä. 50 metriä molempiin suuntiin on valo-ohjattu suojatie, että kenties tuon ilkeäis ottaa pois (paitsi että Akademin rantaruotsalaiset vetäis herneen nenuun).
Se toki harmi että ajotaidottomien takia joudutaan rekentamaan massiivisia ratkaisuja.
En erityisesti tuota tunne, mutta en yllättyisi jos tuossa välillä vilkasta jalankulkua, välillä rauhallisempaa, enkä luota jalankulkijoiden valojen kunnioitukseen.
Silta tai tunneli, vaatis ehkä aitaamista.... voisi olla ihan hyvä. jos vielä niin ettei tarvis siltaa tunnellia. Purkaa sitten tilapäisesti, jos jotain tapahtumaa että pitäisi olla auki.

50 metriä molempiin suuntiin on valo-ohjattu suojatie, että kenties tuon ilkeäis ottaa pois (paitsi että Akademin rantaruotsalaiset vetäis herneen nenuun).
Googlen kartalla vilasin, niin jos en ihan sekoile, niin satametriä. Ehkä väärässä suojatiessä.


Edit
Tuosta hesarista poiminta
HS.fi sanoi:
Auto ohittaa suojatien eteen pysähtyneen toisen auton samalla kun jalankulkija on ylittämässä suojatietä. Salon mukaan tällaisista tilanteista autoilijalta lähtee kortti saman tien hyllylle.
En tiedä kuinka tarkkaan pysähtymistä katsovat, mutta ihan kunnon rankkua autoilijalle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on jatkuva härdelli päällä varsinkin ruuhka-aikaan. Valtavasti busseja ja autotkin yleensä vaihtelee kaistoja/ryhmittyy. Tuolla vaarallisella suojatiellä on vähän vähemmän käyttöä, kun kaikki järkeä omaavat käyttää niitä valo-ohjattuja (joko joen puolellla tai toisessa suunnassa siinä risteyksessä, missä jäi se tyttö bussin alle). Mutta varmasti ihan tarpeeksi kuitenkin. Arkeologian takia tuo on varmaan "pyhimmästä" päästä alueita, mihin ei varmasti saa kaivaa jos ei ole ihan pakko. Ja siltaa jos ehdottaisit, niin no... ehkä sun irrotettua päätä esitettäisiin joulurauhan julistuksen yhteydessä.

e: Taitaa se parveke just näkyä poliisin videon vasemmassa laidassa.
e2: Vanha Suurtori – Wikipedia

Näköjään autoille ehdotettu 1 km tunnelia. Fiksumpi tuokin olis ollut kuin täysin järjetön toriparkki.
 
Ameriikan automaassa tuonkaltaiset ongelmat oli poikkeuksetta ratkaistu stop-merkeillä. Itseasiassa vähän paikkakunnasta riippuen kaikki liikenteen vaarapaikat oli ratkaistu stop-merkeillä. Eikä kukaan kitissyt tai ajellut niistä läpi.
 
Ameriikan automaassa tuonkaltaiset ongelmat oli poikkeuksetta ratkaistu stop-merkeillä. Itseasiassa vähän paikkakunnasta riippuen kaikki liikenteen vaarapaikat oli ratkaistu stop-merkeillä. Eikä kukaan kitissyt tai ajellut niistä läpi.
Ainakin Kaliforniassa jengi vetelee ns. rolling stopeja, ja melkoisilla vauhdeilla. Suomessa stoppeja ei viljellä aivan joka nurkalla, niin täällä niitä kunnioitetaan ehkä vähän paremmin. Itse olen aina se outolintu kun oikeasti pysähdyn niihin jenkkien stoppeihin.
 
Ameriikan automaassa tuonkaltaiset ongelmat oli poikkeuksetta ratkaistu stop-merkeillä. Itseasiassa vähän paikkakunnasta riippuen kaikki liikenteen vaarapaikat oli ratkaistu stop-merkeillä. Eikä kukaan kitissyt tai ajellut niistä läpi.
Ainakin Kaliforniassa jengi vetelee ns. rolling stopeja, ja melkoisilla vauhdeilla. Suomessa stoppeja ei viljellä aivan joka nurkalla, niin täällä niitä kunnioitetaan ehkä vähän paremmin. Itse olen aina se outolintu kun oikeasti pysähdyn niihin jenkkien stoppeihin.

Liiallinen stop-merkkien viljely johtaa merkin tehon menetykseen. Samoin kuten Suomessa turhien tietyönopeusrajoitusten.
 
Liiallinen stop-merkkien viljely johtaa merkin tehon menetykseen. Samoin kuten Suomessa turhien tietyönopeusrajoitusten.
Se on totta että kuljettaja kaipaa jotain rakenteita , pelkät merkit ja viivat ei riitä.

Tuohon voisi keksi esim kavennus, kunnon korotus, tolpat. Tehokas valvonta, pysäytys heti.
 
Tuohon voisi keksi esim kavennus, kunnon korotus, tolpat. Tehokas valvonta, pysäytys heti.
Ei kyllä tuohon paikkaan. Se on täysin tukossa jo muutenkin ja vaihtoehtoisia reittejä ei ole (ja nekin vähät mitä löytyy on myös tukossa). En taida valehdella, jos sanon, että tärkeimpiä joukkoliikennereittejä myös.
 
Ei kyllä tuohon paikkaan. Se on täysin tukossa jo muutenkin ja vaihtoehtoisia reittejä ei ole (ja nekin vähät mitä löytyy on myös tukossa). En taida valehdella, jos sanon, että tärkeimpiä joukkoliikennereittejä myös.
Jotain epätoivoista sarkasmia yritin :)
Jatkoa, joukkoliikenteella kokonaan, jos ei parikaistaa niille riitä.

Mutta ihan oikeasti, kuljettajat vaatii sitä että on rakenteellisia juttua, joten sitten niitä pitää tehdä.

Valoja epäsuorasti toivottiin artikkelissa, se taisi olla sun ehdotus että suojatie pois, ja siihen sitten lisäsin että aita, ettei jalankulkijat pompi tielle. Jos siis tahtotila että autot liikkuu.
 
Tuo suojatie on kyllä kokonaisuudessaan väärässä paikassa ilman valoja, Siinä on ajokaistojen lisäksi vilkkaat bussipysäkit sotkemassa menoa. Varmaan olis alikulku tms. jos ei olisi suojellussa ympäristössä. Lisäksi kun ruuhkaisia risteyksiä on molempiin suuntiin, niin suurtorin alueella on aina jonoja, johon "giljotiini" pääsee helposti syntymään. Ainoa lohtu, että nopeudet ovat hyvin pieniä. 50 metriä molempiin suuntiin on valo-ohjattu suojatie, että kenties tuon ilkeäis ottaa pois (paitsi että Akademin rantaruotsalaiset vetäis herneen nenuun).


Tästä olen kyllä jokseenkin täysin eri mieltä, alueen hyvin tuntevana (asunut monta vuotta vieressä).

Normaali, hyvin näkyvä suojatie, pelkästään kävelyliikennettä, jossa kohonnut riski giljotiinille ainoastaan osaamattomien autoilijoiden osalta. Turun vilkkain katu saa aikaan sen, että aina tapahtuu.

Tuossa suojatie on hyvinkin tarpeellinen. Rannan puoleinen valo-ohjattu kevyen liikenteen ylitys on yleensä täysin tukossa kaikesta kevyestä liikenteestä, joten valo-ohjaamaton suojatie on paikallaan siirtämässä kävelyliikennettä sinne. Tuosta liikkuu läpi koko kaakkoisen Turun alueen kevyt liikenne keskustan suuntaan, koko yliopisto, sairaala, tiedekeskus ja päälle vielä Tuomiokirkon turistit ym.

Valot eivät toimisi, koska autoille ei olisi tilaa. Viereinen valo-ohjattu risteys ei juurikaan välitä kävelijöitä läpi.

Alikulkua ei voisi kovin halvalla tai helpolla rakentaa. Koko Turun suurin läpikulkutie jouduttaisiin sulkemaan. Haastavaa kun jäljelle jäisi vain yksi läpikulkutie.

Valvonnalla yleensä tyhmemmätkin oppii.
 
Taidat olla ÅA:n kavereita? Kyllä tuo suojatie on vaan tasan väärässä paikassa mistä tahansa muusta kuin ÅA:n näkökulmasta katsottuna. Joen viereistä suojatietä on mahdollista leventää niin paljon, että koko virta mahtuu siitä yli. Eihän se nykyäänkään ole kuin "vain" bussin levyinen. Varmaan sitä vähän levennettiin siinä kohtaa, kun tuomiokirkon liittymän liikenne loppui joskus 90/00 tienoilla.
 
Tästä olen kyllä jokseenkin täysin eri mieltä, alueen hyvin tuntevana (asunut monta vuotta vieressä).

Normaali, hyvin näkyvä suojatie, pelkästään kävelyliikennettä, jossa kohonnut riski giljotiinille ainoastaan osaamattomien autoilijoiden osalta. Turun vilkkain katu saa aikaan sen, että aina tapahtuu.

Tuossa suojatie on hyvinkin tarpeellinen. Rannan puoleinen valo-ohjattu kevyen liikenteen ylitys on yleensä täysin tukossa kaikesta kevyestä liikenteestä, joten valo-ohjaamaton suojatie on paikallaan siirtämässä kävelyliikennettä sinne. Tuosta liikkuu läpi koko kaakkoisen Turun alueen kevyt liikenne keskustan suuntaan, koko yliopisto, sairaala, tiedekeskus ja päälle vielä Tuomiokirkon turistit ym.

Valot eivät toimisi, koska autoille ei olisi tilaa. Viereinen valo-ohjattu risteys ei juurikaan välitä kävelijöitä läpi.

Alikulkua ei voisi kovin halvalla tai helpolla rakentaa. Koko Turun suurin läpikulkutie jouduttaisiin sulkemaan. Haastavaa kun jäljelle jäisi vain yksi läpikulkutie.

Valvonnalla yleensä tyhmemmätkin oppii.
Jos noin vilkas niin tuo mieleen valojen tarpeen. Ajatukseni oli että siinä ei ole yleensä vilkasta, mutta välillä purskeita.

Jostain sairaasta syystä olen innoissani aidasta ja ylityspaikkojen yhdistämisestä, eli tuo pois, ja viereisten ylityspaikkojen levennystä. ja välille aita ettei hypitä vilkkaalle kadulle. Jos ja kun se silta/tunneli ei ilmeisesti käy.
Kevyt liikenne tehokasta ja turvallista, HA autoilu tehokasta, julkinen liikenne tehokasta
 
Ainakin Kaliforniassa jengi vetelee ns. rolling stopeja, ja melkoisilla vauhdeilla. Suomessa stoppeja ei viljellä aivan joka nurkalla, niin täällä niitä kunnioitetaan ehkä vähän paremmin. Itse olen aina se outolintu kun oikeasti pysähdyn niihin jenkkien stoppeihin.
Mississippin itäpuolella noihin kyllä suhtauduttiin liikuttavan tunnollisesti. Etenkin tiheällä kaupunkialueella.
 
Taidat olla ÅA:n kavereita? Kyllä tuo suojatie on vaan tasan väärässä paikassa mistä tahansa muusta kuin ÅA:n näkökulmasta katsottuna. Joen viereistä suojatietä on mahdollista leventää niin paljon, että koko virta mahtuu siitä yli. Eihän se nykyäänkään ole kuin "vain" bussin levyinen. Varmaan sitä vähän levennettiin siinä kohtaa, kun tuomiokirkon liittymän liikenne loppui joskus 90/00 tienoilla.

Taidat tehdä itsestäsi vaan typerän tuollaisella arvailulla?

Valo-ohjatun risteyksen leventäminen voisi olla yksi vaihtoehto. Mutta siitä seuraa se, että kaikki ihmiset tunkevat yhteen ylityspaikkaan ja itse sinne vievät kadut tunkeutuvat. Nyt tuolle kolmannelle suojatielle on oikea tarve, ja sen ideakin on siinä, että kävelijöitä jaetaan kolmelle kulkuväylälle.
 
Taidat tehdä itsestäsi vaan typerän tuollaisella arvailulla?

Valo-ohjatun risteyksen leventäminen voisi olla yksi vaihtoehto. Mutta siitä seuraa se, että kaikki ihmiset tunkevat yhteen ylityspaikkaan ja itse sinne vievät kadut tunkeutuvat. Nyt tuolle kolmannelle suojatielle on oikea tarve, ja sen ideakin on siinä, että kävelijöitä jaetaan kolmelle kulkuväylälle.
Avaatko nyt vähän niitä reittejä ja liikennemääriä.

Vajaalla mututiedolla niin joenranta , tuomiokirkon takaa ja Hämeenkatu on vilkkaita, en hahmota miksi tuonne keskelle menisivät, joten ääni menee vielä Kvarkille.

ÅA: vaki kai nyt mahtuutuohon valoristeykseen, fiksuna nyt muutenkin valitsevat valoristeyksen.


Edit:
Katsoin katunäkymiä, useammalta vuodelta, yhdestä löysin jotain eläkelläis turisteja jotka tuon ylitti, valoristeykset käytössä, tosin niistä kyllä ihan väljää.
 
Viimeksi muokattu:
Taidat tehdä itsestäsi vaan typerän tuollaisella arvailulla?
Ei, vaan tuosta vuosikymmenet liikkuneena mun on hankala hahmottaa, että tuo risteys olisi oikeasssa kohdassa kenellekään muulle kuin ÅA:n kulkijoille.
Valo-ohjatun risteyksen leventäminen voisi olla yksi vaihtoehto. Mutta siitä seuraa se, että kaikki ihmiset tunkevat yhteen ylityspaikkaan ja itse sinne vievät kadut tunkeutuvat. Nyt tuolle kolmannelle suojatielle on oikea tarve, ja sen ideakin on siinä, että kävelijöitä jaetaan kolmelle kulkuväylälle.
Näinhän sä väität, mutta kun tuo valoton suojatie johtaa käytännössä pussinperään. Ei tuo ole suoraviivaisen liikkumisen reitillä suurimmalle osalle porukasta.
 
Ei, vaan tuosta vuosikymmenet liikkuneena mun on hankala hahmottaa, että tuo risteys olisi oikeasssa kohdassa kenellekään muulle kuin ÅA:n kulkijoille.
Näinhän sä väität, mutta kun tuo valoton suojatie johtaa käytännössä pussinperään. Ei tuo ole suoraviivaisen liikkumisen reitillä suurimmalle osalle porukasta.
Valitettavasti uskomuksesi on virheellinen.

Kyseisellä torilla järjestetään ympäri vuoden yleisötapahtumia jotka tarvitsevat tuohon ylityspaikan. Siitä on myös kulku jokirantaan ja ravintoloihin. En tiedä mistä olet ÅAn keksinyt, ilmeisesti heillä on jotain tiloja läheisissä rakennuksissa?

Justiinsa muuten ajoin tuosta autolla. Ihan nornaali, erittäin hyvin ja kauas näkyvä suojatie. En ymmärrä miten tuo voi iheuttaa sulle vaikeuksia.
 
Valitettavasti uskomuksesi on virheellinen.

Kyseisellä torilla järjestetään ympäri vuoden yleisötapahtumia jotka tarvitsevat tuohon ylityspaikan. Siitä on myös kulku jokirantaan ja ravintoloihin. En tiedä mistä olet ÅAn keksinyt, ilmeisesti heillä on jotain tiloja läheisissä rakennuksissa?

Justiinsa muuten ajoin tuosta autolla. Ihan nornaali, erittäin hyvin ja kauas näkyvä suojatie. En ymmärrä miten tuo voi iheuttaa sulle vaikeuksia.
Yleisötapahtumia varten sen on odotettu olevan, jolloin se voisi olla käytössä yleisötapahtumien aikaan, muuten suljettu.
Valoilla siis muuten osoitetaan että autot voi mennä sen enempää ihmettelemättä.
 
Puhkiraiskattu Mazda mikälie meinasi ajaa kylkeen 30km/h alueella. Luulisi noilla nopeuksilla olevan aikaa katsoa molempiin suuntiin sieltä kolmion takaa. Toisesta suunnasta ei tullut ketään.

Mistälie muropaketista kaivanut korttinsa.

Edellinen tiistailta. Tänään meinasin ajaa edellä ajavan perään, kun laittoikin jarrut lukkoon tasoristeyksen kohdalla.
 
Valitettavasti uskomuksesi on virheellinen.

Kyseisellä torilla järjestetään ympäri vuoden yleisötapahtumia jotka tarvitsevat tuohon ylityspaikan. Siitä on myös kulku jokirantaan ja ravintoloihin. En tiedä mistä olet ÅAn keksinyt, ilmeisesti heillä on jotain tiloja läheisissä rakennuksissa?
No kerros nyt kuka siitä jokirantaan kulkee? Sehän vaatii, että 99 % kulkijoista tekisi L-koukkauksen sen sijaan, että menisivät kirkon puolelta suoraviivaisesti. Yleisötapahtumien aikana tuo kulku suojatielle on muuten monesti blokattukin :tup: Lisäksi hyvin harva tapahtuma on molemmin puolin tietä järjestetty juuri sen takia, että tien ylitys on perseestä/ruuhkainen. Sä muka asunut sielläpäin ja et tiedä missä siinä on ÅA :D Katso kartasta, ei tartte ettiä viittä metriä ko. suojatiestä kauemmas.
Justiinsa muuten ajoin tuosta autolla. Ihan nornaali, erittäin hyvin ja kauas näkyvä suojatie. En ymmärrä miten tuo voi iheuttaa sulle vaikeuksia.
Eihän tässä minusta ollut kyse vaan siitä, että suojatien paikka on typerä ja riskialtis kuten jutun videostakin näki. Siinä on jatkuvaa jonoa toisella kaistalla jolloin giljotiini pääsee helposti syntymään. Täysin turhaa riskinluontia, kun vaihtoehtoiset suojatiet ovat riittävän lähellä.
 
Törmännyt nyt mielenkiintoiseen ilmiöön. Onko yleistä että viereisen kaistan kuskit jäävät ns. antamaan tilaa siihen takakontin vähän taakse viereiselle kaistalle jos vilkku on päällä sinne liittyäkseen? Kaupunkinopeuksissa. Kun tuntuu olevan kahdenlaisia kuskeja, niitä jotka ampaisevat takaa kaasu pohjassa sinne kaistalle minne meinaa liittyä ilman vilkkua, ja sitten näitä "ylikohteliaita", jotka ajavat varovasti ja antavat jopa tilaa jäämällä odottamaan. Tulee vain vähän hankala fiilis kun periaatteessa oletan että menevät ohi, ja sitten liittyisin normaalisti sellaiseen väliin mihin sopii menemään. Nämä kaahaajat aiheuttavat sen että liittymisessä pitää olla tarkkana, jotenkin epämukavaa liittyä sellaisen eteen joka jää hidastelemaan niin lähelle viereiselle kaistalle.
 
Ei kai tuossa ole kuin sinun ja sen toisen välisestä tulkintaerosta mikä on "sopiva" väli liittyä. Pk-seudulla se väli on hyvinkin pieni ja epävarmuudelle ei juuri sijaa jää. Sanoisin, että jos auto siihen mahtuu ja jätät menemättä toisen antaessa tietä, niin aiheutat pahemman tilanteen kuin vähän "väkisin" änkemällä. Siis ainakin, jos kaistanvaihtoja tarvitsee kaikkien päästä tekemään suht nopeasti johonkin suuntaan.
 
Törmännyt nyt mielenkiintoiseen ilmiöön. Onko yleistä että viereisen kaistan kuskit jäävät ns. antamaan tilaa siihen takakontin vähän taakse viereiselle kaistalle jos vilkku on päällä sinne liittyäkseen? Kaupunkinopeuksissa. Kun tuntuu olevan kahdenlaisia kuskeja, niitä jotka ampaisevat takaa kaasu pohjassa sinne kaistalle minne meinaa liittyä ilman vilkkua, ja sitten näitä "ylikohteliaita", jotka ajavat varovasti ja antavat jopa tilaa jäämällä odottamaan. Tulee vain vähän hankala fiilis kun periaatteessa oletan että menevät ohi, ja sitten liittyisin normaalisti sellaiseen väliin mihin sopii menemään. Nämä kaahaajat aiheuttavat sen että liittymisessä pitää olla tarkkana, jotenkin epämukavaa liittyä sellaisen eteen joka jää hidastelemaan niin lähelle viereiselle kaistalle.
Jos mä näen että kaistanvaihtaja laittaa vilkun päälle niin en mä ala jarruttamaan sen takia, korkeintaan nostan jalan kaasulta ja jos ei siihen auton mentävään rakoon uskalla mennä niin niin jatkan matkaani. Jos pk-seudulla kaikki alkaisi jarruttelemaan ja antamaan tilaa metrittäin lisää niin tuolla ei liiku ketään, liikenne vaatii pelisilmää ja selviä ja nopeita päätöksiä
 
Jos mä näen että kaistanvaihtaja laittaa vilkun päälle niin en mä ala jarruttamaan sen takia, korkeintaan nostan jalan kaasulta ja jos ei siihen auton mentävään rakoon uskalla mennä niin niin jatkan matkaani. Jos pk-seudulla kaikki alkaisi jarruttelemaan ja antamaan tilaa metrittäin lisää niin tuolla ei liiku ketään, liikenne vaatii pelisilmää ja selviä ja nopeita päätöksiä
Vielä paremmin menisi jos sinne jättäisi isomman tilan kuin autonmentävän. Sujuvuutta ilman äkkipäätöksiä.
 
Paitsi valoista kiihdytystilanteessa, jolloin höngin niskaan edellä menijän peräluukussa kun ei täällä osata reagoida valojen vaihtumiseen tai kiihdyttää, on mun edessä aina rako johon voi mennä, joten mun eteen vaihdetaan kaistaa useasti.

Minä avaan väliä jarruttamalla, jos autoni etummainen osa on taaempana kuin vilkuttavan kaistanvaihtajan auton takimmainen osa. Taasen jos ollaan osittain rinnakkain, niin vaihtakoon sitten johonkin mun taakse tai sovitelkoon itsensä siihen väliin kiihdyttämällä.

Kaistaa itse vaihtaessa laitan vilkun ajoissa jos on paljon tilaa, mutta pieniin väleihin on sujahdettava aloittamalla vilkutus kaistanvaihdon kanssa samaan aikaan, ettei väliä ehditä vetää kiinni.
 
Törmännyt nyt mielenkiintoiseen ilmiöön. Onko yleistä että viereisen kaistan kuskit jäävät ns. antamaan tilaa siihen takakontin vähän taakse viereiselle kaistalle jos vilkku on päällä sinne liittyäkseen? Kaupunkinopeuksissa. Kun tuntuu olevan kahdenlaisia kuskeja, niitä jotka ampaisevat takaa kaasu pohjassa sinne kaistalle minne meinaa liittyä ilman vilkkua, ja sitten näitä "ylikohteliaita", jotka ajavat varovasti ja antavat jopa tilaa jäämällä odottamaan. Tulee vain vähän hankala fiilis kun periaatteessa oletan että menevät ohi, ja sitten liittyisin normaalisti sellaiseen väliin mihin sopii menemään. Nämä kaahaajat aiheuttavat sen että liittymisessä pitää olla tarkkana, jotenkin epämukavaa liittyä sellaisen eteen joka jää hidastelemaan niin lähelle viereiselle kaistalle.
Jos oikein ymmärsin, niin jos viereisellä kaistalla joku vilkuttaa kaistanvaihtoaikeissa eteeni, niin aikeen havaittua löysätään vauhtia.
Jos siinä yhden auton tila, eli turvaväliä riittävästi, jos turvaväli "tilapäisesti" liian lyhyt, niin jarrutetaan, tässä siis oletus että jonoa edessä ja takana ja kaistan vaihtaja on etupuolelle tähtäämässä.
Jos tarkoitit että kaistan vaihtajat jäävät odottamaan sopivaa tilaa, niin jos tilaa ei ole, ei edes niukkaa, niin periaatteessa pitäisi odottaa, mutta noin moraalisesti jos joku vetelee alimittaisilla turvaväleillä, niin en moito jos sellaiseen varovaisuutta ja ennustettavasti tunkee

, niitä jotka ampaisevat takaa kaasu pohjassa sinne kaistalle minne meinaa liittyä ilman vilkkua
Ehkä ovat heitä jotka ajavat välit kiinni jos joku käyttää vilkkua. no ehkä vain osaamattomuutta.

Haitta ja vaara / riski muulle liikenteelle on toki iso.
 
Vielä paremmin menisi jos sinne jättäisi isomman tilan kuin autonmentävän. Sujuvuutta ilman äkkipäätöksiä.
Ruuhkassa kun ajetaan niin en mä nyt jumalauta ala mitään kymmenien metrien väliä pitämään kaupunkinopeuksissa :facepalm:

Kehälläkin tilaa on varmasti reilusti tulla siihen eteen jos osaa, mutta 90% kaistan vaihtajista ei osaa joten niitä varten en todellakaan ala hiljentämään, tiedätkö mitä pumppaava liike tuolla kehällä tarkoittaa, auto pudottaa yht'äkkiä 10km/h nopeutta nopeasti jarruttamalla kun haluaa sujuvuutta ja antaa tilaa, kilometrin päässä takana jono pysähtyy kun aaltoliike pääse sinne asti...
 
Ruuhkassa kun ajetaan niin en mä nyt jumalauta ala mitään kymmenien metrien väliä pitämään kaupunkinopeuksissa :facepalm:
Tuosta voi maalailla monenlaisia mielikuvia, mutta jos tarkoittaa että ajellaan toisen kontissa, hyvä jos edes kymmenenmetriä löytyy, ja ei mitään halua antaa sitä tilaa asiallisesti vilkulla kaistaa vaihtavalle, niin ehkä tuollainen tapa sopii otsikon alle.

Jos se väli on asiallinen, joku vilkulla asiallisesti osoittaa kaistan vaihdon, niin jos silloin osoittaa ajoissa kaasun nostolla huomaamisen, niin siinä ei häviä itse mitään, päinvastoin.

tässä nyt oletus etelän kaupunkinopeuksista, missä jonot etenee reippaasti 30-40km/h
Ja vaikka eteen kiilaaminen on sinänsä "törkeää" ja otsikkoon kuuluu, niin ensimäisen version eteen kiilaamista kutsun lähinnä sitä saa mitä tilaa, ilmeisesti myös sitä haluavat, kannattaa silloin varautua siihen että takana joku roikkuu.

Jos mä näen että kaistanvaihtaja laittaa vilkun päälle niin en mä ala jarruttamaan sen takia, korkeintaan nostan jalan kaasulta ja jos ei siihen auton mentävään rakoon uskalla mennä niin niin jatkan matkaani. Jos pk-seudulla kaikki alkaisi jarruttelemaan ja antamaan tilaa metrittäin lisää niin tuolla ei liiku ketään, liikenne vaatii pelisilmää ja selviä ja nopeita päätöksiä
Kunnon turvaväleillä meno tasaisempaa, ei tarvi jarruttaa, toki joutuu hiljentään mutta sitä vähemmän jos reakoi heti kun havaitsee kaistanvaihto aikeet., ja jonossa se pumppaus kasvaa sitä enemmän, mitä vähemmän asiallisia turvavälejä.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän tossa ylempänä Dr. Who sanoikin, että nostaa jalkaa kaasulta tarvittaessa. Ja sen pitäisi mielestäni riittää useammissa tilanteissa, pitää sellaista väliä edellä ajavaan että siihen ruuhkanopeuksissa pääsee ja tarpeen mukaan nostaa jalan kaasulta. Jarruttelu ennemminkin yllättäviin tilanteisiin. En itsekään jossain kehillä kaistaa vaihtaessa oleta, että toinen jarruttelee vuokseni, vaan ennakoin paikan ja pyrin siirtymään sinne niin, ettei ajosta muilla kaistoilla tule nykivää, mikä taas pahentaisi ruuhkia.
 
Tänään taas Kehä 3 Honda-kuskilla hermo pinteessä, väljä jono oikealla kaistalla matelee sen 80 mittarinopeutta, ajan vasenta kaistaa 95 mittarissa kunnes takana alkaa ajovalot vilkkua.

Jatkan matkaa rauhassa välittämättä mitä takana tapahtuu ja seuraavaksi tullaan oikealta ohi suurielkeisesti torvi pohjassa ja 50cm päästä keulasta eteen ja avataan oikein ikkuna ja näytetään keskisormea :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom