Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tähänkin ratkaisu olisi riittävät turvavälit. Kaistaa pitäisi pystyä vaihtamaan ihan mihin tahansa kahden auton väliin, ilman että kenenkään tarvitsee erikseen alkaa tekemään tilaa, ja yhdellä ylimääräisellä autollakin pitäisi eteen ja taakse jäädä vielä minimivaatimukset täyttävä rako, jos etäisyys oli alunperin riittävä. Kaistanvaihdon jälkeen voi sitten hissukseen kasvatella välit takaisin. Vaan ei, kivempi jarrun kanssa tehdä tilaa (tai vetää kaasulla se juuri ja juuri yhden auton mittainen rako kokonaan kiinni).

Tykkään, mutta kun jotkut ajaa kehää 75 km:h ja joskus jopa vasenta kaistaa. Näin se tulee aina menemään. Se, että minä tässä päivittelen sitä, on sama kuin, että vituttaa kun aurinko nousee.
 
Tykkään, mutta kun jotkut ajaa kehää 75 km:h ja joskus jopa vasenta kaistaa. Näin se tulee aina menemään. Se, että minä tässä päivittelen sitä, on sama kuin, että vituttaa kun aurinko nousee.
Tämä on käsitelty jo aiemmin täällä, mutta ei vasemmalla, keskellä tai missä vaan ajavat pitäisi Kehällä olla mikään ongelma. Koitat arvioida parhaiten vetävän kaistan ja menet ohi, jos edessä joku ajaa 75 km/h ja siltä tuntuu.
 
Ruuhka-aika. Kaksi kaistaa, joista vasemmanpuoleinen on kääntyville ja oikeanpuoleinen suoraan ajaville. Oikeanpuoleisella kaistalla satojen metrien jonot ja vasen kaista tyhjä.

Tesla-kuski kiihdyttää vasenta kaistaa jonon ohi aivan kaistan loppuun saakka ja eikun vilkku päälle ja tunkemaan jonon sekaan valon vaihduttua vihreäksi.

Olikohan sillä kiire lataamaan patteriautoaan vai muuten vaan "minä-minä" asenteella liikenteessä? :hmm:
 
Eihän sitä aina edes tiedä satojen metrien päästä että toinen kaista päättyy esim ekaa kertaa reittiä ajessa.

Tälläisissa risteyksissä ärsyttää ne ainaiset samat rekisterinumerot, jotka ovat aamusta toiseen vilkuttamassa ekakerta-kortin varjolla. Nämä tunnistaa siitä, että jos heidän taakse tulee kääntyvä, eivät anna tilaa vaan jäävät itsepintaisesti odottamaan että joku väistää.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän sitä aina edes tiedä satojen metrien päästä että toinen kaista päättyy esim ekaa kertaa reittiä ajessa.
Ite annan käytönnössä aina tietä, jos joku haluaa vaihtaa kaistaa. Jos nopeusero kaistojen välillä on tyyliin 100km/h, niin sitten en ehkä vedä lukkojarrua ;) Mutta toi on äärimmäisen hyvä pointti, että jos et ole paikallinen, niin et tiedä paikallisia tapoja tai liikennejärjestelyjä, joten hyvä antaa kaikille kiltisti tilaa eikä alkaa opettamaan. Ja jos annan tietä, niin oma matkani saattaa hidastua sekunnin tai jos päästän jonollisen ohi, niin ehkä pari minuuttia, ei ole omat aikataulut minuuttipeliä :)
 
Ruuhka-aika. Kaksi kaistaa, joista vasemmanpuoleinen on kääntyville ja oikeanpuoleinen suoraan ajaville. Oikeanpuoleisella kaistalla satojen metrien jonot ja vasen kaista tyhjä.

Tesla-kuski kiihdyttää vasenta kaistaa jonon ohi aivan kaistan loppuun saakka ja eikun vilkku päälle ja tunkemaan jonon sekaan valon vaihduttua vihreäksi.

Olikohan sillä kiire lataamaan patteriautoaan vai muuten vaan "minä-minä" asenteella liikenteessä? :hmm:
Vähän paistaa läpi että auton merkki tai voimalinja oli se ärsytyksen aiheuttaja. ;)

Satojen metrien jonon kanssa ilman tietoa mitä ämpäreitä siellä jonotetaan, voisi käydä kenelle vaan, ei liity mitenkään "pattereihin".
 
Vähän paistaa läpi että auton merkki tai voimalinja oli se ärsytyksen aiheuttaja. ;)
Eipä se olisi minusta ollut yhtään hyväksyttävämpää, vaikka se olisikin ollut polttomoottoriauto. Nyt se vaan sattui olemaan Tesla. ;)

Satojen metrien jonon kanssa ilman tietoa mitä ämpäreitä siellä jonotetaan, voisi käydä kenelle vaan, ei liity mitenkään "pattereihin".
Tuo selitys ontuu, eiköhän kysessä ollut ihan paikallisia.

Minusta oikea tapa olisi ollut kääntyä kaistalta vasemmalle eikä alkaa vaihtaa kaistaa sulkuviivan yli risteysalueella, niin että koko jono saa odottaa.
 
Nykissä tuli käytyä viime viikolla ja siellä taksin kyydissä näki melkoisia suorituksia kuskilta. Motarilla veti pientareen kautta ohituksia seisoviin jonoihin ja tunki aika kovalla nopeudella nippa nappa auton välisiin rakoihin töötti pohjassa ja lopussa lukkojarrutuksella ettei osunut edellä ajavan puskuriin. :D Täällä tommoinen suoritus olisi Iltalehdessä suoraan. Isossa maailmassa tuo solidaarisuus on vähän eri tasolla, ei siellä kukaan edes reagoinut mitenkään vihamielisesti tuomoseen meininkiin. Tööttiä käytetään kommunikointiin.

Lisättäköön vielä että taksikuskilla oli lähes koko aika puhelin korvalla. Katteli myös samalla tubevideoita omasta luurista. Silti matka otti midtowniin JFKlta puolisen toista tuntia.
 
Pimeällä ohittaminen on näemmä vaikeaa. Vastaan tuli kolmen auton mittainen possujuna, josta keskimmäinen kävi toisella kaistalla asti kurkkimassa tilaa. Jos olisi lähtenyt ohi tuolloin, olisi ehtinyt hyvin. Sen sijaan palasikin hetkeksi omalle kaistalleen keräämään rohkeutta, ja keksi aloittaa ohituksen kun etäisyyttä oli n. 200 metriä. Onneksi tielle mahtui kolme rinnakkain.
 
Pimeällä ohittaminen on näemmä vaikeaa. Vastaan tuli kolmen auton mittainen possujuna, josta keskimmäinen kävi toisella kaistalla asti kurkkimassa tilaa. Jos olisi lähtenyt ohi tuolloin, olisi ehtinyt hyvin. Sen sijaan palasikin hetkeksi omalle kaistalleen keräämään rohkeutta, ja keksi aloittaa ohituksen kun etäisyyttä oli n. 200 metriä. Onneksi tielle mahtui kolme rinnakkain.
Nämä on ihme empijöitä. Samaan kategoriaan menee se, kun on ajamassa 80 vauhtia tiellä ja tulee risteys, josta joku aikoo kääntyä samaan suuntaan. Se lähestyy risteystä, hidastaa, tuijottaa kohti, pysähtyy kolmion taakse ja tuijottaa lisää kohti. Kerää rohkeutta ja sitten päättää tulla eteen ja joudun jarruttamaan takana. Jos olisi tuon hidastamisen aikana päättänyt tulla eteen niin olisi hyvin kerennyt eikä tarvitsisi jarruttaa takana. Toinen ja parempi vaihtoehto, jos autoilu jännittää olisi odottaa, että menen ensin ohi ja kääntyä sitten rauhassa tyhjälle tielle.
 
Nämä on ihme empijöitä. Samaan kategoriaan menee se, kun on ajamassa 80 vauhtia tiellä ja tulee risteys, josta joku aikoo kääntyä samaan suuntaan. Se lähestyy risteystä, hidastaa, tuijottaa kohti, pysähtyy kolmion taakse ja tuijottaa lisää kohti. Kerää rohkeutta ja sitten päättää tulla eteen ja joudun jarruttamaan takana. Jos olisi tuon hidastamisen aikana päättänyt tulla eteen niin olisi hyvin kerennyt eikä tarvitsisi jarruttaa takana. Toinen ja parempi vaihtoehto, jos autoilu jännittää olisi odottaa, että menen ensin ohi ja kääntyä sitten rauhassa tyhjälle tielle.

Vanhukset ja syvyysnäön heikkeneminen. Tai muuten vaan heikompilahjainen jolla ei niin vahva hahmottamiskyky. Yleensä nämä joutuu vielä ohittamaan ekan mahdollisuuden tullen.
 
Joku ajoi moottoritiellä tosi lähellä perässä menemättä kuitenkaan ohi. Sitten alkoi sataa ja autoni päätti laittaa täydet valot päälle. Ilmeisesti perässä oleva ei ainakaan heti huomannut että lisäjarruvalo ei syttynyt ja pelästyi pahanpäiväisesti, sillä välimatkaa tuli nopeasti reilusti lisää.

Tuli vain mieleeni, että jos perässäajajalla olisi ollut sellaista taipumusta, niin tuo olisi voinut laukaista jonkinlaisen tieraivotilanteen.
 
Nykissä tuli käytyä viime viikolla ja siellä taksin kyydissä näki melkoisia suorituksia kuskilta. Motarilla veti pientareen kautta ohituksia seisoviin jonoihin ja tunki aika kovalla nopeudella nippa nappa auton välisiin rakoihin töötti pohjassa ja lopussa lukkojarrutuksella ettei osunut edellä ajavan puskuriin. :D Täällä tommoinen suoritus olisi Iltalehdessä suoraan. Isossa maailmassa tuo solidaarisuus on vähän eri tasolla, ei siellä kukaan edes reagoinut mitenkään vihamielisesti tuomoseen meininkiin. Tööttiä käytetään kommunikointiin.

Lisättäköön vielä että taksikuskilla oli lähes koko aika puhelin korvalla. Katteli myös samalla tubevideoita omasta luurista. Silti matka otti midtowniin JFKlta puolisen toista tuntia.
Itse ajelin just Nykin ja New Orleansin välillä pari viikkoa. Liikennehän tuolla periaatteessa toimii helkkarin hyvin, jos on mahdollisuus valita omat reittinsä ruuhkahuippujen ulkopuolelta. Muutamia paikallisia erikoisuuksia oli siellä täällä, missä kaahattiin ihan luupäinä ja meno oli kuin Suomesta, mutta pääasiassa todella kohteliasta ja jouhevaa liikennekäyttäytymistä. Ja jalankulkijoita, kuten muitakin tielläliikkujia huomioitiin hitosti paremmin kuin täällä. Esim kuusikaistaisella (yhteen suuntaan) kehätiellä sai turistinakin tietä vaikka kuinka myöhässä olisi ollut kaistanvaihtohommien kanssa. Sama juttu jos liikennevaloissa uhkaat jäädä väärälle kaistalle, niin vilkulla pääsi aina vaihtamaan.

Pimeässä ajaminen oli ainoa aluksi kuumottavampi juttu, koska katuvalojahan pienemmillä teillä ei ole, ja se pimeys on todellakin pimeää. Hurjimpana pätkänä syheröinen vuoristotie säkkipimeässä, kun porukkaa tulee tauotta vastaan 50-60 mph, ja omassa perässä samanmoisia menijöitä. Varsinaisesti perseessä roikkuminen ei tuntunut olevan Suomen kaltainen ongelma. Ja rekathan tuolla laskettelee)’helposti sen 70+ mailia tunnissa, eli 110-115 km/h. Ja ohittelevat ihan reteästi kaiken aikaa, vaikka liikenne olisi kuinka ruuhkautunut.
 
Pimeällä ohittaminen on näemmä vaikeaa. Vastaan tuli kolmen auton mittainen possujuna, josta keskimmäinen kävi toisella kaistalla asti kurkkimassa tilaa. Jos olisi lähtenyt ohi tuolloin, olisi ehtinyt hyvin. Sen sijaan palasikin hetkeksi omalle kaistalleen keräämään rohkeutta, ja keksi aloittaa ohituksen kun etäisyyttä oli n. 200 metriä. Onneksi tielle mahtui kolme rinnakkain.
Pimeällä, märällä on vaikeampia arvioida sitä etäisyyttä. Jos siis oletetaan että jossain "valtatiellä" ajellaan.
Tosin jos on kyky ja taito keskeyttää ohitus jos ei ole turvallista, niin miksi sitten lähteä myöhemmin ohittaan. Jos ei jossain pohjanmaalla tai HKI-Pori tiellä, missä suoria joissa vastaantulian näkyminen ei tarkoita etteikö voisi ohittaa turvallisesti.
 
Turun seudulla liikkuu valkoinen Tesla Model 3 jonka ajovaloissa on pakko olla jotain vikaa. Apparin puolen ajovalo ainakin häikii joka kerta kun tulee vastaan, vuorokaudenajasta riippumatta. Rekisteri taisi päättyä 229 jos oikein näin. Eikä mun mielestä ole mikään yleinen M3 juttu koska en ole muissa havainnut vastaavaa, vaikka niitä tänäänkin muutaman näin.

Tämä nyt ei suoraan mene ketjun aiheeseen mutta jos joku sattuu ko. auton ja/tai kuskin tietämään, niin voisi vinkata asiasta.
 
Oman kokemuksen perusteella ainakin kolmasosa tai puolet model kolmosista on tuollaisia eli valkoisia ja lähivalot häikäisee pahasti. Ärsyttää.
Seuraavan kerran kun tulee vastaan niin yrittäkääs katsoa onko kromiset vai mustat listat ikkunoiden yms ympärillä. 2020 ja vanhemmat olivat kromilla ja uudemmat mustaa ja niissä matrix ledit. Olisi kiinnostava tietää mikä noissa niin häikäisee kun itse en ole moista havainnut paitsi nykyisellä kipolla joka on niin matala että mikä tahansa auto häikäisee. Saati jos vastaan tulee tai takana ajaa joku maasturi tai paku jolloin ajelet sokeana.
 
Juu nuo model 3:sen ajovalot häikäisevät kivasti pimeällä. Samoiten Skoda superbien ja Octavioiden. Kun ovat tehtaalta päin vittua säädetyt. Meidänkin 2020 Octaviassa näytti lähivalot aivan liian ylös, kunnes viimeinkin saatiin säädätettyä ne. Nyt eivät enää häikäise.
 
Päivän kikkihiiri-suoritus: auto kääntyi risteyksessä oikealle ja jäi keskikorokkeellisen suojatien eteen väistämään kummastakin suunnasta suojatietä ylittämään lähteviä kävelijöitä. Seuraava autoilija totesi kaistanleveyden riittävän ja lähti suojatien eteen pysähtyneen auton ja keskikorokkeen välistä ohittamaan. Huomasi kuitenkin virheensä ja peruutteli sitten hieman takaisin päin ja jäi kiltisti odottelemaan suojatien tyhjenemistä.
 
Katson naftin raon johon saan autoni tungettua kunhan taempana oleva auto ei kiihdytä ja näytän vilkun varsin viimetingassa ettei ehdi kuroa sitä rakoa kiinni ja tuikkaan väliin. Paikoin ainoa keino vaihtaa kaistaa jos et halua odottaa pidempään että tulee joku joka tekee sitä tilaa. Tuokin tosin riippuu siitä millä autolla on liikenteessä. Nykyisellä saa helpommin tilaa kuin esim edellisellä kirkkaan oranssilla Teslalla sai ja hot hatchit jäivät joko Teslan ja MX-5:n välimaastoon tai olivat ulkonäöstä riippuen melkein yhtä vittumaisia kuin Tesla, tilaa ei vain haluttu antaa jos oli yhtään provokatiivisempi ulkomuoto.

Hauska kuulla, että teillä on kiire... seisomaan punaisiin valoihin :tup:

P.S. nyt olen nähnyt jonnen/veetin autossa lelussa bemarissaan vanteissa sellaiset siniset valot jotka "loimottavat".
Mahtaa olla aikamoinen pillu polliisimagneetti :cool:
 
Itellä ei kyllä oo ollu mitään ongelmaa vaihtaa kaistaa millään autolla ainakaan niin, että johtuis siitä autosta. Pk-seudulla on sen verran kiireisiä kuskeja ja pienet turvavälit jossain kehäteillä, että vähän saa aina vähän sillai vilkku ratin käännöksen yhteydessä vaihtaa kaistaa. Osa sellasilla sporttisimman/premiumimman tuntusilla tai olosilla autoilla ajajista saattaa kokea toki, että heitä blokataan auton takia, jos ennakkoasenne on sellanen, että muut kuskit haluaa kisata tai kadehtisi jotenkin sitä autoa, mutta noin ei yleensä ole asia. Aika harvassa on liikenteessä ne provosoituvat kuskit.
 
Kyllä eilen taas stadissa näki kun vedettiin välejä kiinni että tähän ette ainkaan tule. Esim jos kaksi kaistaa kapenee yhdeksi vaikka tietyön takia, niin kyllä mä voin tarvittaessa taivuttaa ton pakun vaikka 45 asteen kulmassa siihen rakoon jos ei muuten onnistu.
 
Toinen hauska ilmiö on että dösille ei anneta tietä pois pysäkiltä saati sitten muuten. Esim ruuhka-aikana voisi jättää ne dösät blokkaamatta sinne pysäkille ihan samalla tavalla kuin risteyksiä ei saa blokata jonolla.
 
Nyt menee ihmetykseni puolelle, että ei aina vilkkua näytä käyttävän edes ns. "ammattikuskit". Ihme muoti vai mikä lie villitys.
Ja punaisia päin ajellaan entistä röyhkeämmin.

Valvonta puuttuu...
 
Nyt menee ihmetykseni puolelle, että ei aina vilkkua näytä käyttävän edes ns. "ammattikuskit". Ihme muoti vai mikä lie villitys.
Ja punaisia päin ajellaan entistä röyhkeämmin.

Valvonta puuttuu...
Täysin samaa mieltä tuosta röyhkeyden lisääntymisestä. Suurin osa toki vieläkin ihan ok mutta ne pahimmat ovat vain pahentuneet.

Ja valvontaa nyt ei ole ollenkaan. Isänpäivänä nyt oli hyvin maijoja ja sivareita liikenteessä mutta eipä noita kovin usein nää tekemässä liikennevalvontaa enää. Kamerat korvanneet "valvonnallaan". Kerran olen nähnyt puhallusratsian 10v sisällä. Ja isänpäivänä kääntyivät perään tuntemattomasta syystä ja seurasivat himan parkkikselle, pysähtyivät ja tarkistivat vissiin tiedot, ajoivat pois ja jäivät vielä perus 30s-1min väijylle jos lähden ajamaan. Ja ajelin vielä niin prkl:een kiltisti ja joka sääntöä noudattaen koska arvasin että poliisia liikkeellä (en kuitenkaan ylivarovasti ettei herää ihmettely miksi moinen) joten ei mitään hajua miksi kääntyivät perään.
 
Tässä parin vuoden sisään on tullut pari uutta ärsyttäjäryhmää, sähköautoilijat senttejä laskemassa ja jonoja vetämässä sekä mustat miehet takseissaan vailla liikennesääntöjen hallintaa tai ajo-osaamista...
 
Viime keväänä näin kun taas joku painoi ikivanhoilla keltaisilla (eli punainen paloi jo selkeästi kun ylitti viivan) ison risteyksen yli.

Voi sitä nautinnon määrää kun sattui olemaan siiviili kyttä-auto jonottolemassa siinä kans. Vetäs samantien valot vilkkumaan ja perään.
 
Tässä parin vuoden sisään on tullut pari uutta ärsyttäjäryhmää, sähköautoilijat senttejä laskemassa ja jonoja vetämässä sekä mustat miehet takseissaan vailla liikennesääntöjen hallintaa tai ajo-osaamista...
Aika usein se on taksi jos ajaminen on epämääräistä reilulla alinopeudella.
 
"Poliisi ällistyi: Liki 20 autoilijaa ajoi kännykkää selaten suojatielle"


Saisi antaa kunnolla turpaan näille liikenteessä puhelinta tuijottaville, kunnon kusipäitä.
Juttu on siinä määrin mielenkiintoinen, että otsikko eroaa sisällöstä. Jonossa kyllä uskon kännykkää suojatien nurkilla selattavan ahkerasti, mutta että ihan suojatien päälle. Ei tuossa niin lukenut (muualla kuin otsikossa).

Tuo suojatie on kyllä kokonaisuudessaan väärässä paikassa ilman valoja, Siinä on ajokaistojen lisäksi vilkkaat bussipysäkit sotkemassa menoa. Varmaan olis alikulku tms. jos ei olisi suojellussa ympäristössä. Lisäksi kun ruuhkaisia risteyksiä on molempiin suuntiin, niin suurtorin alueella on aina jonoja, johon "giljotiini" pääsee helposti syntymään. Ainoa lohtu, että nopeudet ovat hyvin pieniä. 50 metriä molempiin suuntiin on valo-ohjattu suojatie, että kenties tuon ilkeäis ottaa pois (paitsi että Akademin rantaruotsalaiset vetäis herneen nenuun).
 
Juttu on siinä määrin mielenkiintoinen, että otsikko eroaa sisällöstä. Jonossa kyllä uskon kännykkää suojatien nurkilla selattavan ahkerasti, mutta että ihan suojatien päälle. Ei tuossa niin lukenut (muualla kuin otsikossa).
Olis kyllä kiva jos linkkien postaajat lukisivat linkkaamasan jutun :)
HS.fi sanoi:
Suurin osa poliisin edellisessä valvontaiskussaan kirjoittamista sakoista liittyi siihen, että kuljettaja selasi kännykkäänsä ajon aikana.

Toki tuo on vaarallista mm taajamissa jossa voi niitä kulkijoita tupsahtaa muualtakin kuin suojatieltä, no toivotaan että noilla oli kunnon turvavälit.

Tuo suojatie on kyllä kokonaisuudessaan väärässä paikassa ilman valoja, Siinä on ajokaistojen lisäksi vilkkaat bussipysäkit sotkemassa menoa. Varmaan olis alikulku tms. jos ei olisi suojellussa ympäristössä. Lisäksi kun ruuhkaisia risteyksiä on molempiin suuntiin, niin suurtorin alueella on aina jonoja, johon "giljotiini" pääsee helposti syntymään. Ainoa lohtu, että nopeudet ovat hyvin pieniä. 50 metriä molempiin suuntiin on valo-ohjattu suojatie, että kenties tuon ilkeäis ottaa pois (paitsi että Akademin rantaruotsalaiset vetäis herneen nenuun).
Se toki harmi että ajotaidottomien takia joudutaan rekentamaan massiivisia ratkaisuja.
En erityisesti tuota tunne, mutta en yllättyisi jos tuossa välillä vilkasta jalankulkua, välillä rauhallisempaa, enkä luota jalankulkijoiden valojen kunnioitukseen.
Silta tai tunneli, vaatis ehkä aitaamista.... voisi olla ihan hyvä. jos vielä niin ettei tarvis siltaa tunnellia. Purkaa sitten tilapäisesti, jos jotain tapahtumaa että pitäisi olla auki.

50 metriä molempiin suuntiin on valo-ohjattu suojatie, että kenties tuon ilkeäis ottaa pois (paitsi että Akademin rantaruotsalaiset vetäis herneen nenuun).
Googlen kartalla vilasin, niin jos en ihan sekoile, niin satametriä. Ehkä väärässä suojatiessä.


Edit
Tuosta hesarista poiminta
HS.fi sanoi:
Auto ohittaa suojatien eteen pysähtyneen toisen auton samalla kun jalankulkija on ylittämässä suojatietä. Salon mukaan tällaisista tilanteista autoilijalta lähtee kortti saman tien hyllylle.
En tiedä kuinka tarkkaan pysähtymistä katsovat, mutta ihan kunnon rankkua autoilijalle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on jatkuva härdelli päällä varsinkin ruuhka-aikaan. Valtavasti busseja ja autotkin yleensä vaihtelee kaistoja/ryhmittyy. Tuolla vaarallisella suojatiellä on vähän vähemmän käyttöä, kun kaikki järkeä omaavat käyttää niitä valo-ohjattuja (joko joen puolellla tai toisessa suunnassa siinä risteyksessä, missä jäi se tyttö bussin alle). Mutta varmasti ihan tarpeeksi kuitenkin. Arkeologian takia tuo on varmaan "pyhimmästä" päästä alueita, mihin ei varmasti saa kaivaa jos ei ole ihan pakko. Ja siltaa jos ehdottaisit, niin no... ehkä sun irrotettua päätä esitettäisiin joulurauhan julistuksen yhteydessä.

e: Taitaa se parveke just näkyä poliisin videon vasemmassa laidassa.
e2: Vanha Suurtori – Wikipedia

Näköjään autoille ehdotettu 1 km tunnelia. Fiksumpi tuokin olis ollut kuin täysin järjetön toriparkki.
 
Ameriikan automaassa tuonkaltaiset ongelmat oli poikkeuksetta ratkaistu stop-merkeillä. Itseasiassa vähän paikkakunnasta riippuen kaikki liikenteen vaarapaikat oli ratkaistu stop-merkeillä. Eikä kukaan kitissyt tai ajellut niistä läpi.
 
Ameriikan automaassa tuonkaltaiset ongelmat oli poikkeuksetta ratkaistu stop-merkeillä. Itseasiassa vähän paikkakunnasta riippuen kaikki liikenteen vaarapaikat oli ratkaistu stop-merkeillä. Eikä kukaan kitissyt tai ajellut niistä läpi.
Ainakin Kaliforniassa jengi vetelee ns. rolling stopeja, ja melkoisilla vauhdeilla. Suomessa stoppeja ei viljellä aivan joka nurkalla, niin täällä niitä kunnioitetaan ehkä vähän paremmin. Itse olen aina se outolintu kun oikeasti pysähdyn niihin jenkkien stoppeihin.
 
Ameriikan automaassa tuonkaltaiset ongelmat oli poikkeuksetta ratkaistu stop-merkeillä. Itseasiassa vähän paikkakunnasta riippuen kaikki liikenteen vaarapaikat oli ratkaistu stop-merkeillä. Eikä kukaan kitissyt tai ajellut niistä läpi.
Ainakin Kaliforniassa jengi vetelee ns. rolling stopeja, ja melkoisilla vauhdeilla. Suomessa stoppeja ei viljellä aivan joka nurkalla, niin täällä niitä kunnioitetaan ehkä vähän paremmin. Itse olen aina se outolintu kun oikeasti pysähdyn niihin jenkkien stoppeihin.

Liiallinen stop-merkkien viljely johtaa merkin tehon menetykseen. Samoin kuten Suomessa turhien tietyönopeusrajoitusten.
 
Liiallinen stop-merkkien viljely johtaa merkin tehon menetykseen. Samoin kuten Suomessa turhien tietyönopeusrajoitusten.
Se on totta että kuljettaja kaipaa jotain rakenteita , pelkät merkit ja viivat ei riitä.

Tuohon voisi keksi esim kavennus, kunnon korotus, tolpat. Tehokas valvonta, pysäytys heti.
 
Tuohon voisi keksi esim kavennus, kunnon korotus, tolpat. Tehokas valvonta, pysäytys heti.
Ei kyllä tuohon paikkaan. Se on täysin tukossa jo muutenkin ja vaihtoehtoisia reittejä ei ole (ja nekin vähät mitä löytyy on myös tukossa). En taida valehdella, jos sanon, että tärkeimpiä joukkoliikennereittejä myös.
 
Ei kyllä tuohon paikkaan. Se on täysin tukossa jo muutenkin ja vaihtoehtoisia reittejä ei ole (ja nekin vähät mitä löytyy on myös tukossa). En taida valehdella, jos sanon, että tärkeimpiä joukkoliikennereittejä myös.
Jotain epätoivoista sarkasmia yritin :)
Jatkoa, joukkoliikenteella kokonaan, jos ei parikaistaa niille riitä.

Mutta ihan oikeasti, kuljettajat vaatii sitä että on rakenteellisia juttua, joten sitten niitä pitää tehdä.

Valoja epäsuorasti toivottiin artikkelissa, se taisi olla sun ehdotus että suojatie pois, ja siihen sitten lisäsin että aita, ettei jalankulkijat pompi tielle. Jos siis tahtotila että autot liikkuu.
 
Tuo suojatie on kyllä kokonaisuudessaan väärässä paikassa ilman valoja, Siinä on ajokaistojen lisäksi vilkkaat bussipysäkit sotkemassa menoa. Varmaan olis alikulku tms. jos ei olisi suojellussa ympäristössä. Lisäksi kun ruuhkaisia risteyksiä on molempiin suuntiin, niin suurtorin alueella on aina jonoja, johon "giljotiini" pääsee helposti syntymään. Ainoa lohtu, että nopeudet ovat hyvin pieniä. 50 metriä molempiin suuntiin on valo-ohjattu suojatie, että kenties tuon ilkeäis ottaa pois (paitsi että Akademin rantaruotsalaiset vetäis herneen nenuun).


Tästä olen kyllä jokseenkin täysin eri mieltä, alueen hyvin tuntevana (asunut monta vuotta vieressä).

Normaali, hyvin näkyvä suojatie, pelkästään kävelyliikennettä, jossa kohonnut riski giljotiinille ainoastaan osaamattomien autoilijoiden osalta. Turun vilkkain katu saa aikaan sen, että aina tapahtuu.

Tuossa suojatie on hyvinkin tarpeellinen. Rannan puoleinen valo-ohjattu kevyen liikenteen ylitys on yleensä täysin tukossa kaikesta kevyestä liikenteestä, joten valo-ohjaamaton suojatie on paikallaan siirtämässä kävelyliikennettä sinne. Tuosta liikkuu läpi koko kaakkoisen Turun alueen kevyt liikenne keskustan suuntaan, koko yliopisto, sairaala, tiedekeskus ja päälle vielä Tuomiokirkon turistit ym.

Valot eivät toimisi, koska autoille ei olisi tilaa. Viereinen valo-ohjattu risteys ei juurikaan välitä kävelijöitä läpi.

Alikulkua ei voisi kovin halvalla tai helpolla rakentaa. Koko Turun suurin läpikulkutie jouduttaisiin sulkemaan. Haastavaa kun jäljelle jäisi vain yksi läpikulkutie.

Valvonnalla yleensä tyhmemmätkin oppii.
 
Taidat olla ÅA:n kavereita? Kyllä tuo suojatie on vaan tasan väärässä paikassa mistä tahansa muusta kuin ÅA:n näkökulmasta katsottuna. Joen viereistä suojatietä on mahdollista leventää niin paljon, että koko virta mahtuu siitä yli. Eihän se nykyäänkään ole kuin "vain" bussin levyinen. Varmaan sitä vähän levennettiin siinä kohtaa, kun tuomiokirkon liittymän liikenne loppui joskus 90/00 tienoilla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 648
Viestejä
4 683 754
Jäsenet
76 633
Uusin jäsen
Volmari^^

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom