Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Huomautus - henkilökohtaisuuksiin meneminen
Ei pidä.

Arvaanko oikein että liukkaan kelin ajosi on tullut ajettua simulaattorilla? Vaikka vaikuttaa enemmän siltä että tuo "vankka kokemuksen ääni" tulee jostain sega rallystä.

Arvasit ihan päin persettä.
Kilometrejä on sen verran takana auton ratissa ja liukkaalla ajelua että kokemukseen perustan näkemykseni. Kun ajoin kortin niin tuollaisia simulaattoreita ei vielä ollut edes käytössä/olemassa autokoulukäytössä. Ehkä sinustakin joskus kehittyy vielä tarpeeksi taitava kuljettaja.
 
Moottori-lehti on eri mieltä kesärenkaan pidosta lumella:


Ehkä sielläkin on sitten vain huonoja kuskeja.

Ei pidä olla typerä ja ajatella, että jos verrokkina on nasta/kitkarengas niin kesärengas pärjäisi näille. Tiellä on pysytty ensilumet kesärenkailla ilman ongelmia. Yleensä Etelä-Suomessa ainakin isot tiet ovat sulina ja sivutiet ehkä lumen peitossa jos nekään. Harvemmin ensilumi edes jää kunnolla maahan.
 
Ei pidä olla typerä ja ajatella, että jos verrokkina on nasta/kitkarengas niin kesärengas pärjäisi näille. Tiellä on pysytty ensilumet kesärenkailla ilman ongelmia. Yleensä Etelä-Suomessa ainakin isot tiet ovat sulina ja sivutiet ehkä lumen peitossa jos nekään. Harvemmin ensilumi edes jää kunnolla maahan.
No kuitenkin yllättävissä tilanteissa sen pidon merkitys korostuu ihan eri tavalla kuin suoraa tietä lumella ajaessa.
 
Ei pidä olla typerä ja ajatella, että jos verrokkina on nasta/kitkarengas niin kesärengas pärjäisi näille. Tiellä on pysytty ensilumet kesärenkailla ilman ongelmia. Yleensä Etelä-Suomessa ainakin isot tiet ovat sulina ja sivutiet ehkä lumen peitossa jos nekään. Harvemmin ensilumi edes jää kunnolla maahan.
Piti vielä lainata kohta testistä

"Suurin osa autoilijoista on toki vastuuntuntoisia ja käyttää asianmukaisia renkaita vuodenajasta riippumatta, mutta mukaan mahtuu myös tietämättömiä tai vastuuttomia, jotka voivat rengasvalinnoillaan asettaa itsensä ja kanssaliikkujat todelliseen vaaraan.
Testimme mukaan kesärenkaita ei pidä missään tapauksessa käyttää liukkaalla kelillä: pito on sanoinkuvaamattoman huono. "
 
No kuitenkin yllättävissä tilanteissa sen pidon merkitys korostuu ihan eri tavalla kuin suoraa tietä lumella ajaessa.

Eihän kukaan tätä kiistänytkään. Aina voidaan spekuloida oliko talvirenkaat kuluneet ja siksi auto ojassa tai oliko kuski vain tunari ja siksi auto ojassa. Yllättäviä tilanteita on monenlaisia esim. Hirvi/peurakolateissa pimeällä kuski monesti ei kerkeä tekemään yhtään mitään ennen törmäystä ja näissä tilanteissa on ihan sama mitkä renkaat on alla.
 
Piti vielä lainata kohta testistä

"Suurin osa autoilijoista on toki vastuuntuntoisia ja käyttää asianmukaisia renkaita vuodenajasta riippumatta, mutta mukaan mahtuu myös tietämättömiä tai vastuuttomia, jotka voivat rengasvalinnoillaan asettaa itsensä ja kanssaliikkujat todelliseen vaaraan.
Testimme mukaan kesärenkaita ei pidä missään tapauksessa käyttää liukkaalla kelillä: pito on sanoinkuvaamattoman huono. "

Omien havaintojeni perusteella todella paljon isompi riski liikenteessä on ihmisten ajotaidot eikä se mitkä renkaat autossa on alla ensilumilla. Lähes joka päivä tämä tulee todettua liikenteessä ja havaintoja on on vuosikymmenien ajalta. Oletko "vastuullinen" autoilija ja asennat talvirenkaat elokuussa ensimmäisten aamupakkasten saavuttua, jos et niin miksi et, eikö mustajää pelota?
 
Tulee mieleen kun joskus vuosia sitten olin ostanut syksyllä uudet kesärenkaat ja ensilumi satoi. Vanhat nasta talvirenkaat joissa vielä pintaa ihan hyvin oli muutamien kilometrien päässä joten jouduin ajamaan kesärenkailla lumella. Yllätys oli että kesärenkaat piti ensilumella paremmin.
 
Et väistänyt turhaan vaan olet tuossa väistämisvelvollinen. Oikealle kääntyessä pitää havainnoida ja ennakoida takaoikealta, suoraan oikealta ja vastaantulevat suojatielle menevät kevyen liikenteen väylän käyttäjät.

Tuolla, että onko jokin suojatie merkattu pyörätienjatkeeksi ei kannata vaivata enempää päätä liikenteessä vaan mennä normaalien väistämissääntöjen mukaan.
Mä olen tätä samaa miettinyt. Kysyjähän sanoi että myös pyöräilijä kääntyi oikealle silloin kun hän päätyi kääntyvän autoilijan väistettäväksi. Niin se tosiaan taitaa olla, että autoilija pelkästään on väistämisvelvollinen. Tosin vahingon sattuessa pyöräilijäkin saattaa osan syystä joutua kantamaan, jos suuntamerkkiä näyttämättä tekee rivakan 90 asteen käännöksen suoraan kääntyvän auton eteen.

Väistämissäännöistä on säännöllisesti kuvien kanssa esityksiä ja opetuksia uutisissa. Niissä aina jätetään täysin pois tämä @dot1q :n kertoma esimerkki. On silti yleinen tilanne autoilijan kannalta.
 
Tosin vahingon sattuessa pyöräilijäkin saattaa osan syystä joutua kantamaan, jos suuntamerkkiä näyttämättä tekee rivakan 90 asteen käännöksen suoraan kääntyvän auton eteen.
Tämäpä hyvinkin. Vaikka autoilijalla olisikin väistämisvelvollisuus, niin sen toisen osapuolen pitää myös antaa autoilijalle tarpeeksi aikaa reagoida tilanteeseen.
 
Omien havaintojeni perusteella todella paljon isompi riski liikenteessä on ihmisten ajotaidot eikä se mitkä renkaat autossa on alla ensilumilla. Lähes joka päivä tämä tulee todettua liikenteessä ja havaintoja on on vuosikymmenien ajalta. Oletko "vastuullinen" autoilija ja asennat talvirenkaat elokuussa ensimmäisten aamupakkasten saavuttua, jos et niin miksi et, eikö mustajää pelota?
Omien havaintojen mukaan jopa superkuskit ajavat ketjukolareita kun se tekniikka ei pysähdykään 0.5 sekunnissa. Käyttäisin ennemmin sanaa asenne kuin taidot. Se asenne on 80% sellainen että roikutaan takapuskurissa ja liitytään 2 metrin eteen keulasta takaisin. Ei siinä tarvitse kiinnittää huomioita renkaisiin ym., kun suurin osa riskeistä tulee ihmisten asenteista.
 
Tänään nähtyä. Tie, jossa 50 rajoitus ja ei voi ohittaa. Kaveri vetää mittarin mukaan tasan 50 ja kerää pikku hiljaa pitkän letkan taakse.
Tie vaihtuu peräti 3 kaistaiseksi, mutta rajoitus putoaa 40, kun ollaan kaupungissa. Nyt se tyyppi vetää surutta 60 kilsaa tunnissa ja melkein päiväsakko rajalla.
Kertokaa minulle, minkälainen ajatusmaailma on tällä kuskilla? Huomasiko hän edes tai ajatteleeko toimineensa mitenkään ihmeellisesti.
 
Omien havaintojen mukaan jopa superkuskit ajavat ketjukolareita kun se tekniikka ei pysähdykään 0.5 sekunnissa. Käyttäisin ennemmin sanaa asenne kuin taidot. Se asenne on 80% sellainen että roikutaan takapuskurissa ja liitytään 2 metrin eteen keulasta takaisin. Ei siinä tarvitse kiinnittää huomioita renkaisiin ym., kun suurin osa riskeistä tulee ihmisten asenteista.


Mistä tiedät että kyse on asenteesta? Voiko olla että huono kuljettaja ei vain huomannut sinua ja tuli siihen keulan eteen rampista osaamattomuuttaan? Puskurissa roikkujista ei kannata välittää senkun antaa olla vaan ja keskittyy vaan siihen omaan ajamiseen.
 
Tänään nähtyä. Tie, jossa 50 rajoitus ja ei voi ohittaa. Kaveri vetää mittarin mukaan tasan 50 ja kerää pikku hiljaa pitkän letkan taakse.
Tie vaihtuu peräti 3 kaistaiseksi, mutta rajoitus putoaa 40, kun ollaan kaupungissa. Nyt se tyyppi vetää surutta 60 kilsaa tunnissa ja melkein päiväsakko rajalla.
Kertokaa minulle, minkälainen ajatusmaailma on tällä kuskilla? Huomasiko hän edes tai ajatteleeko toimineensa mitenkään ihmeellisesti.

Ihan peruskuski. Luultavasti jutteli päivän uutisista siellä autossa tai kännykkä korvalla tiennyt mistään mitään.
 
Kertokaa minulle, minkälainen ajatusmaailma on tällä kuskilla? Huomasiko hän edes tai ajatteleeko toimineensa mitenkään ihmeellisesti.
Tuo tien leveys aiheuttaa optisen harhan ja vaikuttaa vauhdintuntuun. Jos ja kun ajatus ei ole nopeudessa, liikenteessä ja liikennemerkeissä, vaan mitä pizzantäytettä ostaisi, kuinka Janika töissä on mulkku, tai pahimmassa tapauksessa tekstiviestin näpyttelyssä (jolloin ohjauskin seilaa), niin leveällä tiellä nopeus helposti nousee verrattuna kapeaan ränniin. Sama ilmiö osaselittää miksi Corollavajakit kiihdyttävät maantien ohituskaistalla.
 
Mistä tiedät että kyse on asenteesta? Voiko olla että huono kuljettaja ei vain huomannut sinua ja tuli siihen keulan eteen rampista osaamattomuuttaan? Puskurissa roikkujista ei kannata välittää senkun antaa olla vaan ja keskittyy vaan siihen omaan ajamiseen.

Eikun puhuin nyt ihan arkielämän motarikäyttäytymisestäkin. Joka viides osaa oman arvioni mukaan olla roikkumatta takana ja liittyä tarpeeksi kauas eteen. En mistään yksittäistapauksista.
 
Kyllä kyllä, mutta on ollut ihan oikeudessa asti sellaisia tapauksia, joissa väistämisvelvollisuus ei ole pätenyt koska tilanne on syntynyt niin yllättäen. Esimerkiksi pyörällä eteen kääntyminen ilman suuntamerkkiä voi olla moinen.

Liikenne ei ole koskaan toiminut siten, että vain yhdellä osapuolella on velvollisuuksia.
 
Eikun puhuin nyt ihan arkielämän motarikäyttäytymisestäkin. Joka viides osaa oman arvioni mukaan olla roikkumatta takana ja liittyä tarpeeksi kauas eteen. En mistään yksittäistapauksista.

Missä päin Suomea tällaista tapahtuu? Pääkaupunkiseudulla liikennekäyttäytyminen on siistiytynyt lähiaikoina huomattavasti. Olisiko syy polttoaineiden kallistuminen jolloin ajetaan mielummin tasaista about nopeusrajoituksen mukaan eikä isoja nopeusetoja pääse syntymään. Toit esimerkkitapauksen niin oletin että tämä on niitä yleisiä tapoja miten tämä meinitsemasi asenne ilmenee liikenteessä.

Toki jos 80% autoilijoista käyttäytyy niin kuin kuvailet, niin siellä päin on massiivinen ongelma autoilussa.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Arvasit ihan päin persettä.
Kilometrejä on sen verran takana auton ratissa ja liukkaalla ajelua että kokemukseen perustan näkemykseni. Kun ajoin kortin niin tuollaisia simulaattoreita ei vielä ollut edes käytössä/olemassa autokoulukäytössä.


Ehkä sinustakin joskus kehittyy vielä tarpeeksi taitava kuljettaja.
Koska en ole nähnyt sinun ajavan niin arvaus piti tehdä kirjoittamasi perusteella, josta kyllä jää aika selkeä kuva siitä ettei aiheesta ole mitään käsitystä.

Toivottavasti kehittyy, sen verran paljon on tullut opetettua ammattikuljettajia nimenomaan ajamaan liukkaalla työn merkeissä. Omat kilometrit on kohta 3 miljoonan kohdalla ja niistäkin tietty osa jääradalla ja rengastestien merkeissä.
 
Kolme kertaa sai tänään huudattaa torvea muiden sekoilun takia, ensimmäinen nukahti valoihin, mutta lähti lyhyestä torvesta nopeasti liikkeelle. Toinen lähti vihreillä liikkeelle, mutta pysähtyi yht'äkkiä keskelle risteystä, ketään ei missään? Kolmas seisoi liikenneympyrän edessä uskaltamatta mennä sinne, laskin kahdeksan auto PERÄKKÄIN jotka meni suoraan ja kaikilla hienosti vilkku päällä (eli olisi voinnut mennä) kunnes laitoin torven taas töihin ja johan päästiin liikkeelle :facepalm:
 
Kyllä mun kesärenkaat ainakin pitää. Sulla on huonot renkaat tai et vain osaa ajaa.
Kerran ajoin mökille vaihtamaan renkaita niin, että oli juuri liukkaat yllättänyt ja motari aivan jäässä. Ajettiin 120km/h rajoituksella lahden motaria 60km/h jonossa. Perillä olikin jo lunta maassa, ja kieli keskellä suuta sai ajella. 20km/h vauhdissa kun varovaisesti jarrutteli, niin ABS rutisi. Sitten vaihdettiin alle 5 vuotiaat nastat, ja tuntui kuin olisi hiekkapaperia laitettu renkaan ja tien väliin.

Kesärenkaat oli puoli vuotta vanhat nokialaiset. Niillä ei tehnyt mitään talviolosuhteissa, enkä olisi todellakaan halunnut tuotatakaan reissua niillä ajaa. Oli stressaavin ajomatka mitä olen ikinä kokenut, varsinkin kun olosuhdemuutos tuli niin puskista. Ensin oli sula tie ja 120km/h mittarissa, sitten yhtäkkiä alkoi tuntumaan kuinka auto liukui pitkin tietä sivuttain. Motarilla, 120km/h nopeudessa rajoituksen mukaan ajaessa.

Eli kesärenkailla ei todellakaan pärjää talvikeleillä "kunhan ajaa rajoituksen mukaan".
 
Kesärenkailla ei tee lumisella tiellä yhtään mitään. Pitoa ei riitä edes 20 vauhtiin, se kuvio kun menee tukkoon niin kuski muuttuu matkustajaksi, kuten moottorin jutussa sanottiin.

Jossain etelän sulilla pääteillä varmaan pärjää ensilumen sadettuakin, mutta sentin lumikerros tiellä niin ojaan mennään, kokemusta on.
 
Kesärenkailla ei tee lumisella tiellä yhtään mitään. Pitoa ei riitä edes 20 vauhtiin, se kuvio kun menee tukkoon niin kuski muuttuu matkustajaksi, kuten moottorin jutussa sanottiin.

Jossain etelän sulilla pääteillä varmaan pärjää ensilumen sadettuakin, mutta sentin lumikerros tiellä niin ojaan mennään, kokemusta on.
Pitää lumella, jos sitä ei ole. Ei ihmetytä, jos talvi aina yllättää tietyn osan autoilijoista.
 
Jos kesärenkailla pärjääminen näyttää tuolta, niin olen kernaasti pärjäämättä ja ruuvaan talvitenkaat alle. Viime vuonna musta jää pääsi yllättämään kesärenkailla ja ei niillä oikeasti mitään tehnyt.
Samalla tosta videosta näkee et potaskaa puhuu ne jotka sanoo, että neliveto lähtee paremmin kesärenkailla liikkeelle liukkaissa olosuhteissa kun vajaaveto talvirenkailla.



Tänään joku muni renaultillaan ilman valoja vesisateessa motarin vasemmalla kaistalla itsestään vaikka oikea kaista oli 2km matkalla tyhjä sen edessä, mistä noita oikein ilmestyy. Väläyttelin pitkiä jos se siirtyisi oikealle, mutta ei. Ajoin sitten oikealta ohi ja katsoin taustapeilistä niin ainakin 3km ajoi vasemmalla kaistalla...
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä täysin järjetöntä ajaa edes lumipolanteella kesärenkailla.

Viime vuonna Rovaniemellä pääsi vähän ns. talvi yllättämään niin jäin etuveto passatilla kiinni rengasliikkeen pihaan. Siis keskelle pihaa loppui etenemiskyky kovalla muhkuraisella lumipolanteella kesärenkailla.
 
Ajelin tuossa aiemmin illalla Turusta kohti Säkylää ja about näillä paikkeilla huomasin, että vastaantulevien kaistalla oli jokin suurehko tumma möykky. Luulin ensin puunoksaksi mutta sehän olikin rekasta tms. irronnut lokasuoja kiinnitysrautoineen.

Oli pakko heittää ympäri ja käydä nakkaamassa romu pöpelikköön. Tuollaista ei ole maantienopeuksissa mahdollista havaita ajoissa jos on vastaantulijoita ja joutuu siksi ajamaan lyhyillä valoilla.
 
Eihän kukaan tätä kiistänytkään. Aina voidaan spekuloida oliko talvirenkaat kuluneet ja siksi auto ojassa tai oliko kuski vain tunari ja siksi auto ojassa. Yllättäviä tilanteita on monenlaisia esim. Hirvi/peurakolateissa pimeällä kuski monesti ei kerkeä tekemään yhtään mitään ennen törmäystä ja näissä tilanteissa on ihan sama mitkä renkaat on alla.
Joo, niissä tilanteissa saattaa olla ihan sama, mitkä renkaat oli alla tai sitten parhaimmassa tapauksessa nimenomaan renkaat tekee sen ratkaisevan eron pahemman ja lievemmän onnettomuuden välillä. Kun yllättävässä tilanteessa tehdään väistöliikkeitä, alkaa sillä renkaallakin olla jotain väliä.

Oletko siis joutunut lumen tultua kesärenkailla tilanteisiin, joissa pitoa ja renkaiden käyttäytymistä ääritilanteissa kunnolla mitataan? Olen siis itsekin ajellut kesärenkailla lumikeleillä renkaita vaihtamaan ilman ongelmia, mutten sitä tieten tahtoen vuosittaiseksi tavaksi ottaisi.
 
Ajelin tuossa aiemmin illalla Turusta kohti Säkylää ja about näillä paikkeilla huomasin, että vastaantulevien kaistalla oli jokin suurehko tumma möykky. Luulin ensin puunoksaksi mutta sehän olikin rekasta tms. irronnut lokasuoja kiinnitysrautoineen.

Oli pakko heittää ympäri ja käydä nakkaamassa romu pöpelikköön. Tuollaista ei ole maantienopeuksissa mahdollista havaita ajoissa jos on vastaantulijoita ja joutuu siksi ajamaan lyhyillä valoilla.
Hyvä, että siivosit pois.

Tosin ärsyttämisen aihetta en ymmärtänyt, kun voinut juuri sinun edellä ajaneesta autosta pudota, kuljettajan huomaamatta..
Nimimerkillä: Itsellä oli kerran viittävaille putoava lokasuoja, huomasin vasta kun seuraavaksi pysähdyin.
Ajon aikana kyllä mittaristoon tuli "Äärivalo häiriö"(äärivalon johto poikki, kun oli lokasuojan kiinnitysputkessa kiinni).
Tuo häiriöilmoitus ei sen enempää murhetta aiheuttanut, kun äärivaloja nyt muutenkin menee usein pimeäksi ilman näkyvää vikaa.
 
Tosin ärsyttämisen aihetta en ymmärtänyt
Ei se varsinaisesti ärsyttänytkään, en vain keksinyt muutakaan aihetta minne olisin asiasta kirjoittanut ja uutta en viitsinyt moisen takia aloittaa.

Vaikka toisaalta jokin "liikenteestä yleisesti" ketju voisi olla ihan hyvä.
 
Kesärenkailla ei tee lumisella tiellä yhtään mitään. Pitoa ei riitä edes 20 vauhtiin, se kuvio kun menee tukkoon niin kuski muuttuu matkustajaksi, kuten moottorin jutussa sanottiin.

Jossain etelän sulilla pääteillä varmaan pärjää ensilumen sadettuakin, mutta sentin lumikerros tiellä niin ojaan mennään, kokemusta on.
Ainoat "kesärenkaat" mitkä tiedän pitävän lumella edes jotenkin auttavasti on

ckvhjqwwu079b01n6wnjt8waj-michelin-crossclimate-2-eur.full.png



Mutta en mä noillakaan kyllä koko talvea lähtisi ajamaan.
 
Joo, niissä tilanteissa saattaa olla ihan sama, mitkä renkaat oli alla tai sitten parhaimmassa tapauksessa nimenomaan renkaat tekee sen ratkaisevan eron pahemman ja lievemmän onnettomuuden välillä. Kun yllättävässä tilanteessa tehdään väistöliikkeitä, alkaa sillä renkaallakin olla jotain väliä.

Oletko siis joutunut lumen tultua kesärenkailla tilanteisiin, joissa pitoa ja renkaiden käyttäytymistä ääritilanteissa kunnolla mitataan? Olen siis itsekin ajellut kesärenkailla lumikeleillä renkaita vaihtamaan ilman ongelmia, mutten sitä tieten tahtoen vuosittaiseksi tavaksi ottaisi.

En ole joutunut ensi lumen tultua kesärenkailla ääritilanteeseen. Tämä johtuu varmaan siitä että ennakointi ja varovaisuus on entistä enempi läsnä em. tilanteessa. Mites jos renkaat ovat mielestäsi erittäin tärkeä osa turvallisuutta, niin uusitko renkaat vähintään 6-vuoden välein, koska vanhenevat silloin kansainvälisen kätännön mukaan, vaikka pintaa olisi vielä hyvin jäljellä?

"Kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta".
 
Kerran ajoin mökille vaihtamaan renkaita niin, että oli juuri liukkaat yllättänyt ja motari aivan jäässä. Ajettiin 120km/h rajoituksella lahden motaria 60km/h jonossa. Perillä olikin jo lunta maassa, ja kieli keskellä suuta sai ajella. 20km/h vauhdissa kun varovaisesti jarrutteli, niin ABS rutisi. Sitten vaihdettiin alle 5 vuotiaat nastat, ja tuntui kuin olisi hiekkapaperia laitettu renkaan ja tien väliin.

Kesärenkaat oli puoli vuotta vanhat nokialaiset. Niillä ei tehnyt mitään talviolosuhteissa, enkä olisi todellakaan halunnut tuotatakaan reissua niillä ajaa. Oli stressaavin ajomatka mitä olen ikinä kokenut, varsinkin kun olosuhdemuutos tuli niin puskista. Ensin oli sula tie ja 120km/h mittarissa, sitten yhtäkkiä alkoi tuntumaan kuinka auto liukui pitkin tietä sivuttain. Motarilla, 120km/h nopeudessa rajoituksen mukaan ajaessa.

Eli kesärenkailla ei todellakaan pärjää talvikeleillä "kunhan ajaa rajoituksen mukaan".

Mökki sijaitsi missä? Puhuin omasta kokemuksesta Etelä-Suomessa, jänkhällä asiat on toisin kun ensilumi tulee Etelä-Suomessa.
 
Asiaton käytös - keskustelun sotkeminen ja toistuvat henkilökohtaisuudet ketjussa
Koska en ole nähnyt sinun ajavan niin arvaus piti tehdä kirjoittamasi perusteella, josta kyllä jää aika selkeä kuva siitä ettei aiheesta ole mitään käsitystä.

Toivottavasti kehittyy, sen verran paljon on tullut opetettua ammattikuljettajia nimenomaan ajamaan liukkaalla työn merkeissä. Omat kilometrit on kohta 3 miljoonan kohdalla ja niistäkin tietty osa jääradalla ja rengastestien merkeissä.


:rofl: :rofl: :rofl:

Etkä vieläkään pysy tiellä jos kesätassut alla ensilumella.
 
Itekin joutunut kerran ajamaan lumella kesärenkailla ja välillä jouduin ottaa reunakivetyksestä apua pysähdykseen.
 
En kyllä ymmärrä, miten joku voi sanoa tavallisten kesärenkaiden pitävän lumella. Jo muutama sentti märkää lunta, niin kuvio on niin tukossa, ettei etuveto meinaa lähteä liikkeelle edes tasaisella. Kyllä hävetti kerran takatalven iskiessä, kun ajoin 3km päähän vaihtamaan talvirenkaita takaisin ja jäin kolme kertaa sutimaan ja yhdet liikennevalot ehtivät vaihtua punaisiksi juuri, kun sain auton liikkeelle (olin ensimmäinen valoissa). Pysähtyminen kesärenkailla lumella on myös oma operaationsa ja jarrut kannattaa painaa pohjaan jo, kun mäki alkaa. Jos haluaa kääntyä jarruttaessa, niin se pitää unohtaa. Kahdet eri lähes uudet kesärenkaat kokeiltu lumella ja molemmat yhtä surkeita, käytännössä kelvottomia. Tuurilla voi päästä ehjänä perille, jos ajaa todella varovasti mutkat ja ei tarvitse pysähtyä matkalla välissä. Sitten jos asfaltti pilkottaa edes vähän loskan alta urissa, niin pitoa on heti paljon enemmän.

Jäällä uudehkot kesärenkaat, joiden kumiseos ei ole kivikovaa, tuntuvat pitävän hyvin. Joskus suorastaan yllättynyt, miten hyvin auto pysähtyy ja lähtee mäestä liikkeelle, vaikka tie kimaltelee ja on jaloille liukas. Kerran taas vedin komeat pannut kaupan pihalla, kun kesärenkailla en huomannut mitään, mutta autosta astuessa jalat liukuivat heti eri suuntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Jep jos ei pysy tiellä tai hallitse autoa kesäkumeilla ensilumella niin on suotavaa että hetimiten ensi pakkasten uhatessa uudet nastat alle, mieluiten joka vuosi uudet vielä turvallisuuden maksimoimiseksi.

Kerran olen joutunut ajamaan lumikelillä vajaan viiden kilometrin matkan talvirenkaita vaihtamaan. Tiellä pysyttiin nopeuden ollessa jotain 20-30 km/h välillä, mutta ei niillä suhteellisen tuoreilla Continentaleilla voinut puhua pidosta. Onneksi oltiin syrjäkylillä ilta-aikaan eikä muita tiellä liikkujia ollut läsnä.

Autoja roplatessa kesäkumeilla on tullut tehtyä monet pihatiesiirtymät, mutta samaan lopputulokseen olen päätynyt. Kesärenkaiden pito talvikeleillä on olematonta.

Olkiukkoilusi ja piittaamattomuutesi kertoo aivan tarpeeksi persoonastasi. Minullehan on aivan se ja sama, jos sinä tai joku muu kaltaisesi ylimielinen "keskivertoa parempi kuljettaja" päätyy peltilehmineen männyn ympärille, mutta kun siellä tiellä liikkuu moni muukin.
 
Pitäiskö näihin "kokemuksiin" lisätä vielä milloin on kortin saanut? Muutenhan kaikki muu kuin tm testivoittaja talvirenkaat uutena joka syksy on vain kusipäistä toimintaa.
 
Mökki sijaitsi missä? Puhuin omasta kokemuksesta Etelä-Suomessa, jänkhällä asiat on toisin kun ensilumi tulee Etelä-Suomessa.
Lahden seudulla, matka alkoi pk-seudulta. Mäntsälän kohdalla muuttui motari luistinradaksi ihan varoittamatta.

Kyllähän minäkin tuosta reissusta selvisin perille asti, mutta en silti sanoisi, että kesärenkailla "pärjää" kun talvi yllättää. Nytkin on viikon ollut +10c päivisin ja märkää, tänä aamuna -2c. Jos näissä olosuhteissa meinaa lähteä klo 6 jälkeen töihin ajelemaan joka päivä, niin kyllä talvirenkaat alkaa olemaan ihan perustellut etelässäkin.
 
Jep jos ei pysy tiellä tai hallitse autoa kesäkumeilla ensilumella niin on suotavaa että hetimiten ensi pakkasten uhatessa uudet nastat alle, mieluiten joka vuosi uudet vielä turvallisuuden maksimoimiseksi.
Selityksiä sille miksi renkaiden vaihto aina myöhästyy riittää, mutta vähän arveluttavaa että alkaa mollaan kuskeja/auton haltijoita jotka vaihtaa talvirenkaat ajoissa.

Talven ensimmäiset liukkaat on niitä vaarallisempia joilloin tuntuu peltia rytisevän oikein uralla vuodesta toiseen. Ne on sittä liukasta jäätä, lunta, sohjoa, mitä nyt milloinkin sattuu.


Sitä voi paikaita ajoitaidoilla, eli jättäa auton parkkiin jos alla kesärenkaat.

Jos lähtee siitä huolimatta liikenteeseen, niin siinä ensimmäinen virhe ja loput on sitten virheen paikkailua.

Jos se nopeuden sovittaa, vetää kehällä jotain 10-30km/h talvirenkaiden seassa, joo, ehkä voi kehua ajotaitoja, mutt se että on se on jokavuotinen tapa niin se on joka vuotinen virhe mistä ei ole ottanut opiksi.

Turvallisuus edellä, mutta ympäristötietoinen optimoi nastarenkaiden alle laiton viimetippaan, vähemmän tarkka/laiskempi käyttää syys/keveäkautena laadukkaita nastattomia talvirenkaita.

Keskivertoa keskimääräistä parempi kuski selittelee myhästymisä syksyllä ties millä ja keväällä sillä että työkaverin serkun kaima oli postannus jostain lapista kuvan lumisesta metsätiestä.
 
Kerro nyt toki ilman vakkaria ajavalle kuinka se nopeus pidetään tasaisena koko ajon ajan kun auto hyytyy ylämäkiin? Pitäisi ajaa ylinopeutta niihin ylämäkiin ettei vauhti rommaisi ylämäessä. Osta uusi auto on ainoa keino minusta.
Autoissa on ns kaasupoljin, se on sitten automalli kohtaista miten helppoa sillä on vauhti pitää tasaisena, joilla vaikeampaa, toisilla helpompaa, jos ei automaatti niin vaihteita pitää kuljettajan vaihdella.

Koska tuossa puhetta siitä että osalla kuljettajilla vauhti vaihtelee tien muotojen mukaan, niin sekin on kuljettaja kohtaista ja osalla kuljettaja+auto kohtaista.

Vakkareissakin on eroja kuinka tasaisen vauhdin ne pitää
 
Viimeksi muokattu:
Pitäiskö näihin "kokemuksiin" lisätä vielä milloin on kortin saanut? Muutenhan kaikki muu kuin tm testivoittaja talvirenkaat uutena joka syksy on vain kusipäistä toimintaa.
Ei, koska "kortti ollut jo 50 vuotta ilman yhtään sakkoa eikä ole talvikaan yllättänyt", kertomatta jää että ajellaan kauppaan lauantaisin 10km päähän, jos keli sallii. Siinä kun toinen vetää 23000km joka kuukausi täysperää ja kaikille silti joskus vahinkoja sattuu.
 
Kyllähän niillä kesänakeilla lumessakin selviää mutta en kyllä lähtis huvikseen liikenteeseen. Joskus tuli jotain autonrotteloa siirreltyä kesäpyörillä jäisellä tiellä, 50kmh pystyi ajelemaan 70 alueella reunaviivan päällä kun muuten koitti kokoajan perä tulla rinnalle.

Kyllä silti samaisella koslalla pääsi tienvarsiparkista pois ja loivan ylämäen ihan helvetinmoisella sutimisella (luokkaa nelonen silmässä ja kaasu pohjassa), eli kyllähän niillä kesäpyörillä lumessakin etenee kun osaa kikkailla. Muun liikenteen seassa en kauheasti ajelis.
 
Kyllä silti samaisella koslalla pääsi tienvarsiparkista pois ja loivan ylämäen ihan helvetinmoisella sutimisella (luokkaa nelonen silmässä ja kaasu pohjassa), eli kyllähän niillä kesäpyörillä lumessakin etenee kun osaa kikkailla. Muun liikenteen seassa en kauheasti ajelis.
Osaatko sanoa mihin tämä perustuu (siis tuo helvetinmoinen sutiminen kesärenkailla)? joku lämpöjuttu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom