Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajelin tuossa aiemmin illalla Turusta kohti Säkylää ja about näillä paikkeilla huomasin, että vastaantulevien kaistalla oli jokin suurehko tumma möykky. Luulin ensin puunoksaksi mutta sehän olikin rekasta tms. irronnut lokasuoja kiinnitysrautoineen.

Oli pakko heittää ympäri ja käydä nakkaamassa romu pöpelikköön. Tuollaista ei ole maantienopeuksissa mahdollista havaita ajoissa jos on vastaantulijoita ja joutuu siksi ajamaan lyhyillä valoilla.
Hyvä, että siivosit pois.

Tosin ärsyttämisen aihetta en ymmärtänyt, kun voinut juuri sinun edellä ajaneesta autosta pudota, kuljettajan huomaamatta..
Nimimerkillä: Itsellä oli kerran viittävaille putoava lokasuoja, huomasin vasta kun seuraavaksi pysähdyin.
Ajon aikana kyllä mittaristoon tuli "Äärivalo häiriö"(äärivalon johto poikki, kun oli lokasuojan kiinnitysputkessa kiinni).
Tuo häiriöilmoitus ei sen enempää murhetta aiheuttanut, kun äärivaloja nyt muutenkin menee usein pimeäksi ilman näkyvää vikaa.
 
Tosin ärsyttämisen aihetta en ymmärtänyt
Ei se varsinaisesti ärsyttänytkään, en vain keksinyt muutakaan aihetta minne olisin asiasta kirjoittanut ja uutta en viitsinyt moisen takia aloittaa.

Vaikka toisaalta jokin "liikenteestä yleisesti" ketju voisi olla ihan hyvä.
 
Kesärenkailla ei tee lumisella tiellä yhtään mitään. Pitoa ei riitä edes 20 vauhtiin, se kuvio kun menee tukkoon niin kuski muuttuu matkustajaksi, kuten moottorin jutussa sanottiin.

Jossain etelän sulilla pääteillä varmaan pärjää ensilumen sadettuakin, mutta sentin lumikerros tiellä niin ojaan mennään, kokemusta on.
Ainoat "kesärenkaat" mitkä tiedän pitävän lumella edes jotenkin auttavasti on

ckvhjqwwu079b01n6wnjt8waj-michelin-crossclimate-2-eur.full.png



Mutta en mä noillakaan kyllä koko talvea lähtisi ajamaan.
 
Joo, niissä tilanteissa saattaa olla ihan sama, mitkä renkaat oli alla tai sitten parhaimmassa tapauksessa nimenomaan renkaat tekee sen ratkaisevan eron pahemman ja lievemmän onnettomuuden välillä. Kun yllättävässä tilanteessa tehdään väistöliikkeitä, alkaa sillä renkaallakin olla jotain väliä.

Oletko siis joutunut lumen tultua kesärenkailla tilanteisiin, joissa pitoa ja renkaiden käyttäytymistä ääritilanteissa kunnolla mitataan? Olen siis itsekin ajellut kesärenkailla lumikeleillä renkaita vaihtamaan ilman ongelmia, mutten sitä tieten tahtoen vuosittaiseksi tavaksi ottaisi.

En ole joutunut ensi lumen tultua kesärenkailla ääritilanteeseen. Tämä johtuu varmaan siitä että ennakointi ja varovaisuus on entistä enempi läsnä em. tilanteessa. Mites jos renkaat ovat mielestäsi erittäin tärkeä osa turvallisuutta, niin uusitko renkaat vähintään 6-vuoden välein, koska vanhenevat silloin kansainvälisen kätännön mukaan, vaikka pintaa olisi vielä hyvin jäljellä?

"Kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta".
 
Kerran ajoin mökille vaihtamaan renkaita niin, että oli juuri liukkaat yllättänyt ja motari aivan jäässä. Ajettiin 120km/h rajoituksella lahden motaria 60km/h jonossa. Perillä olikin jo lunta maassa, ja kieli keskellä suuta sai ajella. 20km/h vauhdissa kun varovaisesti jarrutteli, niin ABS rutisi. Sitten vaihdettiin alle 5 vuotiaat nastat, ja tuntui kuin olisi hiekkapaperia laitettu renkaan ja tien väliin.

Kesärenkaat oli puoli vuotta vanhat nokialaiset. Niillä ei tehnyt mitään talviolosuhteissa, enkä olisi todellakaan halunnut tuotatakaan reissua niillä ajaa. Oli stressaavin ajomatka mitä olen ikinä kokenut, varsinkin kun olosuhdemuutos tuli niin puskista. Ensin oli sula tie ja 120km/h mittarissa, sitten yhtäkkiä alkoi tuntumaan kuinka auto liukui pitkin tietä sivuttain. Motarilla, 120km/h nopeudessa rajoituksen mukaan ajaessa.

Eli kesärenkailla ei todellakaan pärjää talvikeleillä "kunhan ajaa rajoituksen mukaan".

Mökki sijaitsi missä? Puhuin omasta kokemuksesta Etelä-Suomessa, jänkhällä asiat on toisin kun ensilumi tulee Etelä-Suomessa.
 
Asiaton käytös - keskustelun sotkeminen ja toistuvat henkilökohtaisuudet ketjussa
Koska en ole nähnyt sinun ajavan niin arvaus piti tehdä kirjoittamasi perusteella, josta kyllä jää aika selkeä kuva siitä ettei aiheesta ole mitään käsitystä.

Toivottavasti kehittyy, sen verran paljon on tullut opetettua ammattikuljettajia nimenomaan ajamaan liukkaalla työn merkeissä. Omat kilometrit on kohta 3 miljoonan kohdalla ja niistäkin tietty osa jääradalla ja rengastestien merkeissä.


:rofl: :rofl: :rofl:

Etkä vieläkään pysy tiellä jos kesätassut alla ensilumella.
 
Itekin joutunut kerran ajamaan lumella kesärenkailla ja välillä jouduin ottaa reunakivetyksestä apua pysähdykseen.
 
En kyllä ymmärrä, miten joku voi sanoa tavallisten kesärenkaiden pitävän lumella. Jo muutama sentti märkää lunta, niin kuvio on niin tukossa, ettei etuveto meinaa lähteä liikkeelle edes tasaisella. Kyllä hävetti kerran takatalven iskiessä, kun ajoin 3km päähän vaihtamaan talvirenkaita takaisin ja jäin kolme kertaa sutimaan ja yhdet liikennevalot ehtivät vaihtua punaisiksi juuri, kun sain auton liikkeelle (olin ensimmäinen valoissa). Pysähtyminen kesärenkailla lumella on myös oma operaationsa ja jarrut kannattaa painaa pohjaan jo, kun mäki alkaa. Jos haluaa kääntyä jarruttaessa, niin se pitää unohtaa. Kahdet eri lähes uudet kesärenkaat kokeiltu lumella ja molemmat yhtä surkeita, käytännössä kelvottomia. Tuurilla voi päästä ehjänä perille, jos ajaa todella varovasti mutkat ja ei tarvitse pysähtyä matkalla välissä. Sitten jos asfaltti pilkottaa edes vähän loskan alta urissa, niin pitoa on heti paljon enemmän.

Jäällä uudehkot kesärenkaat, joiden kumiseos ei ole kivikovaa, tuntuvat pitävän hyvin. Joskus suorastaan yllättynyt, miten hyvin auto pysähtyy ja lähtee mäestä liikkeelle, vaikka tie kimaltelee ja on jaloille liukas. Kerran taas vedin komeat pannut kaupan pihalla, kun kesärenkailla en huomannut mitään, mutta autosta astuessa jalat liukuivat heti eri suuntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Jep jos ei pysy tiellä tai hallitse autoa kesäkumeilla ensilumella niin on suotavaa että hetimiten ensi pakkasten uhatessa uudet nastat alle, mieluiten joka vuosi uudet vielä turvallisuuden maksimoimiseksi.

Kerran olen joutunut ajamaan lumikelillä vajaan viiden kilometrin matkan talvirenkaita vaihtamaan. Tiellä pysyttiin nopeuden ollessa jotain 20-30 km/h välillä, mutta ei niillä suhteellisen tuoreilla Continentaleilla voinut puhua pidosta. Onneksi oltiin syrjäkylillä ilta-aikaan eikä muita tiellä liikkujia ollut läsnä.

Autoja roplatessa kesäkumeilla on tullut tehtyä monet pihatiesiirtymät, mutta samaan lopputulokseen olen päätynyt. Kesärenkaiden pito talvikeleillä on olematonta.

Olkiukkoilusi ja piittaamattomuutesi kertoo aivan tarpeeksi persoonastasi. Minullehan on aivan se ja sama, jos sinä tai joku muu kaltaisesi ylimielinen "keskivertoa parempi kuljettaja" päätyy peltilehmineen männyn ympärille, mutta kun siellä tiellä liikkuu moni muukin.
 
Pitäiskö näihin "kokemuksiin" lisätä vielä milloin on kortin saanut? Muutenhan kaikki muu kuin tm testivoittaja talvirenkaat uutena joka syksy on vain kusipäistä toimintaa.
 
Mökki sijaitsi missä? Puhuin omasta kokemuksesta Etelä-Suomessa, jänkhällä asiat on toisin kun ensilumi tulee Etelä-Suomessa.
Lahden seudulla, matka alkoi pk-seudulta. Mäntsälän kohdalla muuttui motari luistinradaksi ihan varoittamatta.

Kyllähän minäkin tuosta reissusta selvisin perille asti, mutta en silti sanoisi, että kesärenkailla "pärjää" kun talvi yllättää. Nytkin on viikon ollut +10c päivisin ja märkää, tänä aamuna -2c. Jos näissä olosuhteissa meinaa lähteä klo 6 jälkeen töihin ajelemaan joka päivä, niin kyllä talvirenkaat alkaa olemaan ihan perustellut etelässäkin.
 
Jep jos ei pysy tiellä tai hallitse autoa kesäkumeilla ensilumella niin on suotavaa että hetimiten ensi pakkasten uhatessa uudet nastat alle, mieluiten joka vuosi uudet vielä turvallisuuden maksimoimiseksi.
Selityksiä sille miksi renkaiden vaihto aina myöhästyy riittää, mutta vähän arveluttavaa että alkaa mollaan kuskeja/auton haltijoita jotka vaihtaa talvirenkaat ajoissa.

Talven ensimmäiset liukkaat on niitä vaarallisempia joilloin tuntuu peltia rytisevän oikein uralla vuodesta toiseen. Ne on sittä liukasta jäätä, lunta, sohjoa, mitä nyt milloinkin sattuu.


Sitä voi paikaita ajoitaidoilla, eli jättäa auton parkkiin jos alla kesärenkaat.

Jos lähtee siitä huolimatta liikenteeseen, niin siinä ensimmäinen virhe ja loput on sitten virheen paikkailua.

Jos se nopeuden sovittaa, vetää kehällä jotain 10-30km/h talvirenkaiden seassa, joo, ehkä voi kehua ajotaitoja, mutt se että on se on jokavuotinen tapa niin se on joka vuotinen virhe mistä ei ole ottanut opiksi.

Turvallisuus edellä, mutta ympäristötietoinen optimoi nastarenkaiden alle laiton viimetippaan, vähemmän tarkka/laiskempi käyttää syys/keveäkautena laadukkaita nastattomia talvirenkaita.

Keskivertoa keskimääräistä parempi kuski selittelee myhästymisä syksyllä ties millä ja keväällä sillä että työkaverin serkun kaima oli postannus jostain lapista kuvan lumisesta metsätiestä.
 
Kerro nyt toki ilman vakkaria ajavalle kuinka se nopeus pidetään tasaisena koko ajon ajan kun auto hyytyy ylämäkiin? Pitäisi ajaa ylinopeutta niihin ylämäkiin ettei vauhti rommaisi ylämäessä. Osta uusi auto on ainoa keino minusta.
Autoissa on ns kaasupoljin, se on sitten automalli kohtaista miten helppoa sillä on vauhti pitää tasaisena, joilla vaikeampaa, toisilla helpompaa, jos ei automaatti niin vaihteita pitää kuljettajan vaihdella.

Koska tuossa puhetta siitä että osalla kuljettajilla vauhti vaihtelee tien muotojen mukaan, niin sekin on kuljettaja kohtaista ja osalla kuljettaja+auto kohtaista.

Vakkareissakin on eroja kuinka tasaisen vauhdin ne pitää
 
Viimeksi muokattu:
Pitäiskö näihin "kokemuksiin" lisätä vielä milloin on kortin saanut? Muutenhan kaikki muu kuin tm testivoittaja talvirenkaat uutena joka syksy on vain kusipäistä toimintaa.
Ei, koska "kortti ollut jo 50 vuotta ilman yhtään sakkoa eikä ole talvikaan yllättänyt", kertomatta jää että ajellaan kauppaan lauantaisin 10km päähän, jos keli sallii. Siinä kun toinen vetää 23000km joka kuukausi täysperää ja kaikille silti joskus vahinkoja sattuu.
 
Kyllähän niillä kesänakeilla lumessakin selviää mutta en kyllä lähtis huvikseen liikenteeseen. Joskus tuli jotain autonrotteloa siirreltyä kesäpyörillä jäisellä tiellä, 50kmh pystyi ajelemaan 70 alueella reunaviivan päällä kun muuten koitti kokoajan perä tulla rinnalle.

Kyllä silti samaisella koslalla pääsi tienvarsiparkista pois ja loivan ylämäen ihan helvetinmoisella sutimisella (luokkaa nelonen silmässä ja kaasu pohjassa), eli kyllähän niillä kesäpyörillä lumessakin etenee kun osaa kikkailla. Muun liikenteen seassa en kauheasti ajelis.
 
Kyllä silti samaisella koslalla pääsi tienvarsiparkista pois ja loivan ylämäen ihan helvetinmoisella sutimisella (luokkaa nelonen silmässä ja kaasu pohjassa), eli kyllähän niillä kesäpyörillä lumessakin etenee kun osaa kikkailla. Muun liikenteen seassa en kauheasti ajelis.
Osaatko sanoa mihin tämä perustuu (siis tuo helvetinmoinen sutiminen kesärenkailla)? joku lämpöjuttu?
 
Osaatko sanoa mihin tämä perustuu (siis tuo helvetinmoinen sutiminen kesärenkailla)? joku lämpöjuttu?
En ole kokeillut mutta voisi TEORIASSA olla lämpö mutta vaikea uskoa TAI keskipakovoimat jotka heittävät lumen pois kuviosta.
 
Viimeksi pidemmällä taipaleella kokeilin ajella kesärajoituksilla klassisessa ysiviisletkassa. Käsittämättömän stressaavaa ajamista! Peilistä voi katsella isomman auton etumaskia tai pienemmän kuskin nenäkarvoja. Välillä on itsemurhapommittaja rinnalla tuplakeltaisilla ylämäkeen. Normaalisti 1-3 dynaamista ohitusta ja matka jatkuisi omalla tasaisella vauhdilla horisonttiin (seuraavan letkanpätkään asti, heh). Kokemuksesta viisastuneena taidan jatkossakin kuitenkin suosia ohittelua, vähemmän stressaavaa se taitaa olla kuin tuollaisessa 75-95 km/h sahaavassa klassikossa, vaikka ei ohittaminenkaan oudommalla reitillä stressivapaata ole. Varsinkin kun possujunan sääntö numero uno lienee max auton mittainen väli edellä ajavaan.

Toinen juttu. Talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan. Kelit ovat vielä +10 joten on suuri houkutus ajaa maanteillä kesänopeuksilla. Tekkipalkkaa pienemmällä ansiotasolla operoidessa kiinnostus sakkojen ottamiseen on minimaalista, joten ajelen n. 90 km/h. Joskus perään kertyy väkeä. Tulee ohituskaista tai muu syy ja rajoitus nousee. Yksin ajellessa ajaisin loogisesti n. 110 km/h. Mites kun takana on yksi, kaksi tai entä enemmän autoja. Pääsisikö rajoituksen muuttuessa kiihdyttäessä tähän ketjuun ohituskaistakiihdyttäjänä tai muulla tittelillä? Pitäisikö pitää sama nopeus rajoituksesta huolimatta, oudolla pätkällä ties mihin asti. Seuraavaan tikkariin asti odottamalla saisi kunnian nukkuja, ei seuraa rajoituksia? Parhaassa tapauksessa ohituskaistalla nopeampi pääsisi ohi ilman sakkorajan kolkuttamista ja jatkaisi matkoihinsa. Aika usein vain jonopaikat vaihtuvat, alkaa haitariliike ohittaneen hakiessa nopeuttaan ilman vetoautoa tai joku muu vähemmän miellyttävä skenaario. Esim. kohta edesaä menevä, ylämäkiin 60 km/h hyytyvä raskas liikenne ja meikäläinen miettimässä kolme ohituspaikkaa myöhemmin rekan ohittamisen olevan helpompaa ilman välissä olevia n kpl sinut juuri ohittanutta nutaajaa, joista kaikki ovat unohtaneet kiireensä.

Ilmoitetut nopeudet todellisia nopeuksia.
 
Viimeksi pidemmällä taipaleella kokeilin ajella kesärajoituksilla klassisessa ysiviisletkassa. Käsittämättömän stressaavaa ajamista! Peilistä voi katsella isomman auton etumaskia tai pienemmän kuskin nenäkarvoja. Välillä on itsemurhapommittaja rinnalla tuplakeltaisilla ylämäkeen. Normaalisti 1-3 dynaamista ohitusta ja matka jatkuisi omalla tasaisella vauhdilla horisonttiin (seuraavan letkanpätkään asti, heh). Kokemuksesta viisastuneena taidan jatkossakin kuitenkin suosia ohittelua, vähemmän stressaavaa se taitaa olla kuin tuollaisessa 75-95 km/h sahaavassa klassikossa, vaikka ei ohittaminenkaan oudommalla reitillä stressivapaata ole. Varsinkin kun possujunan sääntö numero uno lienee max auton mittainen väli edellä ajavaan.
Tuttu tuska. Monesti tulee ohitettua ihan vain siksi, että pääsee eroon perälautaan liimautuneesta kuskista. Anteeksi vain, jonon seuraava. Harvoin saa nauttia jonossa ajamisesta siten, että turvaväli takana on kunnossa.

Toinen juttu. Talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan. Kelit ovat vielä +10 joten on suuri houkutus ajaa maanteillä kesänopeuksilla. Tekkipalkkaa pienemmällä ansiotasolla operoidessa kiinnostus sakkojen ottamiseen on minimaalista, joten ajelen n. 90 km/h. Joskus perään kertyy väkeä. Tulee ohituskaista tai muu syy ja rajoitus nousee. Yksin ajellessa ajaisin loogisesti n. 110 km/h. Mites kun takana on yksi, kaksi tai entä enemmän autoja. Pääsisikö rajoituksen muuttuessa kiihdyttäessä tähän ketjuun ohituskaistakiihdyttäjänä tai muulla tittelillä? Pitäisikö pitää sama nopeus rajoituksesta huolimatta, oudolla pätkällä ties mihin asti. Seuraavaan tikkariin asti odottamalla saisi kunnian nukkuja, ei seuraa rajoituksia? Parhaassa tapauksessa ohituskaistalla nopeampi pääsisi ohi ilman sakkorajan kolkuttamista ja jatkaisi matkoihinsa. Aika usein vain jonopaikat vaihtuvat, alkaa haitariliike ohittaneen hakiessa nopeuttaan ilman vetoautoa tai joku muu vähemmän miellyttävä skenaario. Esim. kohta edesaä menevä, ylämäkiin 60 km/h hyytyvä raskas liikenne ja meikäläinen miettimässä kolme ohituspaikkaa myöhemmin rekan ohittamisen olevan helpompaa ilman välissä olevia n kpl sinut juuri ohittanutta nutaajaa, joista kaikki ovat unohtaneet kiireensä.

Ilmoitetut nopeudet todellisia nopeuksia.
Jos haluat päästä eroon perässäsi olevasta jonosta, jää ajamaan ohituskaistalla samaa nopeutta kuin siihenkin asti. Jos ei takana oleva jono haittaa, nosta nopeutta. Kunniakirjoja jaetaan vasta siitä, jos ajaisit hitaammin muutoin ja ylinopeutta ohituskaistalla.
 
Harvoin saa nauttia jonossa ajamisesta siten, että turvaväli takana on kunnossa.

Niin ja tälle voisi hallitus/poliisi joskus tehdäkin jotain eikä vain hyväksyä. Sakkoja vaan liukuhihnalta jakamaan. Yli puolet kuskeista ajaa (ilmeisesti?) ilman mitään käsitystä siitä että vaarantavat edellämenevän terveyden.
 
Niin ja tälle voisi hallitus/poliisi joskus tehdäkin jotain eikä vain hyväksyä. Sakkoja vaan liukuhihnalta jakamaan. Yli puolet kuskeista ajaa (ilmeisesti?) ilman mitään käsitystä siitä että vaarantavat edellämenevän terveyden.
Tästä on väännetty ennenkin AA:n kanssa, mutta pakko kommentoida taas siitä, että kummasti se perskärpänen sattuu aina samoille tahoille... Yliherkkyyttä tulkinnassa vai tien tukkona olemista?
 
Tästä on väännetty ennenkin AA:n kanssa, mutta pakko kommentoida taas siitä, että kummasti se perskärpänen sattuu aina samoille tahoille... Yliherkkyyttä tulkinnassa vai tien tukkona olemista?
Just joo, kuvastaa hyvin ajatusmaailmaa. Keksitkö hyvän tekosyyn mikä oikeuttaa perseessä ajamisen?
 
Tästä on väännetty ennenkin AA:n kanssa, mutta pakko kommentoida taas siitä, että kummasti se perskärpänen sattuu aina samoille tahoille... Yliherkkyyttä tulkinnassa vai tien tukkona olemista?

Itse näen tätä myös ihan jatkuvasti. Etenkin kaksikaistaisilla teillä, jota suuri osa suomen tieverkosta edustaa. Se ei ainakaan mua haittaa ollenkaan, jos joku ajaa 75km/h 80-alueella, menen ohi heti kun on mahdollista. Ongelma on, kun siihen perään rakentuu se laput silmillä ajavien rykäelmä olemattomin turvavälein. Ei siinä auta vaikka itse ajaisi (haluaisi ajaa) +20km/h yli liikennevirran, jos edessä on tällaisten taunojen muodostama possujuna, koska sen ohittaminen vaatii yleensä melkein koko jonon ohittamista kerrallaan. Joskus näissä tilanteissa on vaan pakko hyväksyä se, että tuosta ei ohi pääse liikennettä vaarantamatta, ja himmailla siihen 75km/h:n nopeuteen. Ja jos/kun tässä jättää sen oikean turvavälin, niin se kyllä lähes poikkeuksetta täyttyy jonkun Audin toimesta, joka tulkitsee, että mitäs tässä hidastellaan ja haluaa osaksi tätä possujunaa.

Näitä muodostelmia näkee ihan joka kerta, kun lähtee ajamaan esim. Tampereelta Turun suuntaan (missä ei ole motarin jälkeen ollenkaan ohituskaistoja) sekä muilla vastaavilla teillä.
 
Viimeksi muokattu:
Samoin näen itse jatkuvasti tällaisia maantiellä peräkanaa tilanteita. Jotain itsepetosta pakko olla jos väittää etteikö tämä olisi aivan liian yleinen ilmiö. Tai se oma kuva "turvavälistä" on 20m maantienopeuksissa.
 
Missähän kohtaa liikenne on mennyt sellaiseksi että vaikka tulen takaata vasenta kaistaa, tai oikeaa huomattavasti kovempaa niin se edellä/rampilla oleva kuvittelee että vilkku päälle ja eteen on hyvä tulla 2m ennen, että kyllä se väistää?

Tätä näkee nykyään päivittäin tuolla kehillä ja motareilla ja lopputulos kun painan torvea enkä antanutkaan tulla siihen eteen on valojen vilkuttelu ja mielenosoitus, mutta fakta siitä että kaistan vaihtaja/rampilta tulija on väistämisvelvollinen ei muistu millään mieleen? :facepalm:
 
Tästä on väännetty ennenkin AA:n kanssa, mutta pakko kommentoida taas siitä, että kummasti se perskärpänen sattuu aina samoille tahoille... Yliherkkyyttä tulkinnassa vai tien tukkona olemista?
Ajo sitten PK, Turku, Tampere, Vaasa, Oulu suunnalla, niin tuskin mistään noista. Vaan siitä että on huolissaan noiden ajotavasta.

Jos ajelee, kaksikaistaisia teitä ja vähän seurailee vastaantulevia (* jonoja, niin sen voi havainnoida niistä ja tuskin vastaantulijana on niiden syntymistä edesauttanut.

Se on kyllä totta että jossain pätkillä tuntuu olevan käytössä paljon lyhyemmät välit, joku paikallinen juttu.

Väitän kyllä edelleen että itsekkin voi siihen vaikuttaa, jos itse pitää asiallista turvaväliä eteen ja vähän siinä tasaa jonon nopeutta, niin _vähemmän_ niitä ihan kontissa roikkujia.

(*
nelikaistaisilla, . jos jounoutumista , ja ajat nopeampaa sisempää kaistaa, niin siinä voi seurata ulomman kaista turvavälejä, pahimilla alueilla ei voi laskea että useampaan kilometriin löytyy edes välttävää väliä mihin palata ilman "kiilailua".
 
Väitän kyllä edelleen että itsekkin voi siihen vaikuttaa, jos itse pitää asiallista turvaväliä eteen ja vähän siinä tasaa jonon nopeutta, niin _vähemmän_ niitä ihan kontissa roikkujia.
Joskus kyllä, useinkaan taas ei. Vedin tuossa taas Suomea ristiin rastiin parin tuhannen kilometrin verran viikon ajan, ja kun tällaisen possujunan kohtasi, jätin aina tietysti turvavälin, jos sitä jonoa ei järkevästi päässyt ohittamaan. Useimmiten meni muutama minuutti, että takaa tulee Herra/Rouva Kiireinen, ja katsoo että minä olen se ongelma tässä plus kymmenen auton possujunassa kun en aja aivan edessä kulkevan peräkontissa kiinni, ja ohittaa minut tilaisuuden tullen. Hra/Rva Kiireinen jatkaa possujunan jatkona seuraavan takapuskurissa kuten muutkin possujunahenkilöt kun ei sitä letkaa pääse ohittamaankaan. Jätän jälleen järkevän turvavälin, ja sama rumba toistuu 5-10min välein. Ei tämä toki päivääni pilannut eikä se millään muotoa haitannut, mutta on se tässä tullut vuosikymmenien aikana huomattua miten siihen konttiin niitä roikkujia tulee. Tuntuu että enemmän jättävät turvaväliä, jos itse roikun edelläajavan kontissa, koska ehkä minut nähdään silloin "dynaamisena ratkaisijana". Jos pitää turvavälin, on silloin se hidastelija, jolloin perässä pitää roikkua, ja raivokkaasti ohittaa. Näkeehän tuota, jatkuvasti.

Mitenkään omaa kilpeäni kiillottamatta, pidän aina hyvät turvavälit, mutta en myöskään jää tarpeettomasti hidastelemaan. Turvavälejä pitämällä helpottaa sekä omia (näkee paremmin edessä olevan auton takaa onko vastaantulevaa liikennettä, sekä voin kiihdyttää ohitusnopeuteen jo omalla kaistallani) että muiden ohituksia (kiireisemmät/tyhmänrohkeat pääsevät minun ja edelläajan auton väliin turvallisesti, eikä koko tieosuutta tarvitse ajella vastaantulevien kaistalla).
 
Tästä on väännetty ennenkin AA:n kanssa, mutta pakko kommentoida taas siitä, että kummasti se perskärpänen sattuu aina samoille tahoille... Yliherkkyyttä tulkinnassa vai tien tukkona olemista?
Kyllä se tuntuu aika monelle osuvan. Mäkin ajelen kuitenkin aika reippaasti, aina 5-10kmh yli tikkarin ja talvirajoilla usein se satkukin lasissa 80kmh alueella jos olosuhteet sallii.

Talvikelissä ei niinkään, mutta kesäkeleillä tuo ~90/110 todellista ei tunnu piisaavan ja perseessä kyllä välillä roikkuu joku. Usein kyllä aika kiiresiä kavereita ja eivät siellä kauaa roiku. Sitten jos letkan perässä joutuu ajelemaan niin tuntuu kontissa roikkuvan aika moni, mutta nämäkään tilanteet ei kauaa kestä kun ajelen letkasta jossain ohi.

Mäkin ymmärrän varsin hyvin jos väliaikaisesti joku ajelee lähempänä, kun esim on selkeästi ohitusaikeissa, mutta pidempää roikkumista en tajua.

Tovi sitten tuli ajeltua motaria ~130kmh oikeaa vauhtia ja joku paahtoi skeidalla perässä, oikealla aina jätti väliä, vasemalla roikkui aivan puskurissa kiinni. Tätä jatkui n. 70km matkan kunnes kääntyi pois.
 
Tästä on väännetty ennenkin AA:n kanssa, mutta pakko kommentoida taas siitä, että kummasti se perskärpänen sattuu aina samoille tahoille... Yliherkkyyttä tulkinnassa vai tien tukkona olemista?
Vai olisiko niin, että n. joka toisella autoilijalla on kyllä perskärpänen jatkuvasti perässä, mutta se perskärpästen populaatio ei tietysti itse näe siinä mitään erikoista, ja suurin osa muista ei tiedä yhtään mitä takana tapahtuu :hmm:
 
Just joo, kuvastaa hyvin ajatusmaailmaa. Keksitkö hyvän tekosyyn mikä oikeuttaa perseessä ajamisen?
En, mutta ketjussa on nähty tosi monta hyvää tekosyytä ja koottua selitystä sille, miksi on siinä kaistan tukkona. Ja yhtä monta selitystä miksi oma käytös ei suinkaan voi olla osasyyllinen siihen, että omakohtaisesti kärsii merkittävästi ko. ongelmasta. Ihan kuin ne kaikki perskärpäset yrittäis kertoa jotain :think: Toki, ihan aitojakin perskärpäsiä löytyy, mutta näin paljon Etelä-Suomen alueella liikkuvana ongelma ei ole siinä määrin tullut vastaan, että yleisellä tasolla pitäisi ärsyyntyä tai alkaa tekemään em. sirkustemppuja. On täällä eräs A-luokan mallioppilas kehuskellut ohituskaistan aikana tekemäänsä käänteistä ohitusta vasurin kautta...
 
Vai olisiko niin, että n. joka toisella autoilijalla on kyllä perskärpänen jatkuvasti perässä, mutta se perskärpästen populaatio ei tietysti itse näe siinä mitään erikoista, ja suurin osa muista ei tiedä yhtään mitä takana tapahtuu :hmm:
Kirjoititko sä vahingossa sen totuuden, että jonon etumaiset autot ei tiedä mitä takana tapahtuu :D Perskärpästoleranssissa on varmasti eroja, mutta jos transitin valot näkyy metrin päässä takalasista, niin ei tulkinnassa ole epäselvyyttä. Vilkasliikenteisellä motarilla tulkinnanvara kasvaa melkoisesti mikä on perskärpästoimintoa ja mikä ei. Muuttuvassa tilanteessa turvavälin suuruudessa tapahtuu ihan varmasti sellaista elämistä, että herkempi sielu voi ahdistua.
 
Kummasti noita perskärpäsiä ja ohittelijoita riittää nyt talvirajoituksella kun ajelee 80 alueella todellista 90, jotkut vaan ei halua ilmeisesti ajaa takana ja sakotusrajan alapuolella. Menkööt sitten ohi kunhan ei vaaranna muita, älyäisivät jättää kuitenkin turvaväliä niin ohituskin onnistuisi paremmin jos niin haluavat.
 
Kirjoititko sä vahingossa sen totuuden, että jonon etumaiset autot ei tiedä mitä takana tapahtuu :D Perskärpästoleranssissa on varmasti eroja, mutta jos transitin valot näkyy metrin päässä takalasista, niin ei tulkinnassa ole epäselvyyttä. Vilkasliikenteisellä motarilla tulkinnanvara kasvaa melkoisesti mikä on perskärpästoimintoa ja mikä ei. Muuttuvassa tilanteessa turvavälin suuruudessa tapahtuu ihan varmasti sellaista elämistä, että herkempi sielu voi ahdistua.
Jos jonon etummaiset tarkoittaa kaikkia jonossa olevia autoja viimeistä lukuunottamatta, niin kyllä, juuri sitä tarkoitin. Samoin jos kahden auton mittaista, kymmeniä kilometrejä peräkkäin ajavaa rykelmää pidetään jonona.

Pieneen mieleeni ei ihan mahdu näkemyksesi siitäkään, että hitaampi nopeus olisi jonkinlainen peruste ajaa lähempänä, siis ajassa mitattuna. Perskärpänen varmaan kertoo itselleen, että edellä ajava alkaa ajamaan nopeammin jos tulee mahdollisimman lähelle hiillostamaan. Itse toki hidastan, jos turvaväli ei pysy.

Pitää varmaan teettää puskuritarra: "Jos ei turvaväli nopeuden mukaan, niin nopeus turvavälin".
 
mutta jos transitin valot näkyy metrin päässä takalasista, niin ei tulkinnassa ole epäselvyyttä. Vilkasliikenteisellä motarilla tulkinnanvara kasvaa melkoisesti mikä on perskärpästoimintoa ja mikä ei. Muuttuvassa tilanteessa turvavälin suuruudessa tapahtuu ihan varmasti sellaista elämistä, että herkempi sielu voi ahdistua.

Liikenteessä on niitä kuskeja jotka aivan tietoisesti ns tuuppaavat edellä olevaa, yksittäisiä eroja, mutta sen toiminnan taustalla ei ole niinkään se että edellä oleva olisi töppäillyt, ajaisi jotenkin huonosti saati väärin, vaan lähinnä se että tuuppija haluaa että edellä oleva mene v*ttuun, jotta tuuppia voi jatkaa p*erseilyään seuraavan kontissa.



Edelläolevalla en kiellä että osassa tapauksia on voinut edeltää esim se että edellä oleva on vaihtanut kaistaa tuuppijan eteen, mutta sen ei nyt ole mikään syy lähteä sikaileen , ehdoin tahdoin lisävaraantaa.



Vilkasliikenteisellä motarilla tulkinnanvara kasvaa melkoisesti mikä on perskärpästoimintoa ja mikä ei. Muuttuvassa tilanteessa turvavälin suuruudessa tapahtuu ihan varmasti sellaista elämistä, että herkempi sielu voi ahdistua.

Jos joku vaihtaa taakana olevaan turvaväliin, ja ottaa sen jälkeen sen tilan, niin en usko että tuollaiset tiltantee kriitikoilla mielessä, vaan ne missä jäädään roikkuun sinne konttiin.

Jos "elämisellä" tarkoitat sitä että jollain roikkujalla se "turvavälillä" parhaimillaan sidettävä, välillä paljon lyhyempi, niin edellä menevälle osaavalla kuskille se on ihan tarpeetonta ylimääräistä tressiä, eli vie tarpeettomasti huomiota, eli se roikkuja vaarantaa tarpeettomasti turvallisuutta.

Uskon että monesti kyse ihan ajattelemattomuudesta, jolloin joku pieni vinkki normalisoi tilanteen.
 
En myöskään ymmärrä näitä ketkä roikkuu puskurissa ilman selvää halua mennä ohi. Oli se sitten joku asennevamma tai ihan vain ymmärtämärtömyyttä, niin kyllähän siinä molempien turvallisuus on uhattuna. Myös sen perässähiihtäjän. Jos ei ole selkeästi aikomusta mennä ohi niin jättäkää reilu väli. Valotolppien välinen etäisyys on hyvä nyrkkisääntö jos on huono arvioimaan etäisyyksiä.


Sitten yks asia mikä ärsyttää aika paljon on valtatieltä mökkitielle kääntyvät, jotka jättävät vilkun ihan viime tinkaan. Eli puskista syttyy edellä ajavan jarruvalo ilman näkyvää syytä ja vilkku kytketään sitten jossain kävelyvauhdissa. Käyttäkää sitä vilkkua mieluusti ennen jarrutusta niin siihen osaa takana ajavakin varautua.
 
En myöskään ymmärrä näitä ketkä roikkuu puskurissa ilman selvää halua mennä ohi. Oli se sitten joku asennevamma tai ihan vain ymmärtämärtömyyttä, niin kyllähän siinä molempien turvallisuus on uhattuna. Myös sen perässähiihtäjän. Jos ei ole selkeästi aikomusta mennä ohi niin jättäkää reilu väli. Valotolppien välinen etäisyys on hyvä nyrkkisääntö jos on huono arvioimaan etäisyyksiä.
Tai vielä parempi -- pidetään hyvä turvaväli juuri silloinkin kun aiotaan mennä ohi. Näkee paljon paremmin ohitettavan ohitse onko vastaantulevien kaistalla liikennettä, ja samalla pystyy helposti ja turvallisesti kiihdyttämään jo omalla kaistalla, ohitettavan perässä, jolloin itse ohitustapahtuma on nopea kuin pirinarkin viiden sormen alennus kioskin tiskillä.

Sitten yks asia mikä ärsyttää aika paljon on valtatieltä mökkitielle kääntyvät, jotka jättävät vilkun ihan viime tinkaan. Eli puskista syttyy edellä ajavan jarruvalo ilman näkyvää syytä ja vilkku kytketään sitten jossain kävelyvauhdissa. Käyttäkää sitä vilkkua mieluusti ennen jarrutusta niin siihen osaa takana ajavakin varautua.
Tätä en kyllä ymmärrä itsekään.
- Vilkku? Aa, meinaa kääntyä. So simple.
- Jarruvalot? Jahas, onko siellä sairaskohtaus, peura tiellä, hätäjarrutus, pieni lapsi ylittämässä tietä, joulupukki hädässä, vai mitä.
 
Autokoulussa aikoinaan opettaja sanoi että vilkku päälle niin ajoissa että rupiaa hävettää.
Välillä tuntuu siltä, että edelleen kuvitellaan, että paras tapa vaihtaa kaistaa ruuhkassa on tehdä ns. yllätyshyökkäys, jolloin viereisellä kaistalla ajava ei ehdi vetää rakoa umpeen ;) Tosielämässä jos laittaa vilkun päälle, niin valtavan suuri enemmistä tekee tilaa kaistanvaihdolle - jos siellä nyt on joku mulkku, joka kuvittelee voittavansa "kisan" ja kuroo raon umpeen, niin seuraavaan rakoon pääsee jo lähes 100% varmuudella, koska kaksi mulkkua peräkkäin on aika harvinaista.
 
Välillä tuntuu siltä, että edelleen kuvitellaan, että paras tapa vaihtaa kaistaa ruuhkassa on tehdä ns. yllätyshyökkäys, jolloin viereisellä kaistalla ajava ei ehdi vetää rakoa umpeen ;) Tosielämässä jos laittaa vilkun päälle, niin valtavan suuri enemmistä tekee tilaa kaistanvaihdolle - jos siellä nyt on joku mulkku, joka kuvittelee voittavansa "kisan" ja kuroo raon umpeen, niin seuraavaan rakoon pääsee jo lähes 100% varmuudella, koska kaksi mulkkua peräkkäin on aika harvinaista.
Ajeletko paljon PK-seudulla kehäteillä ruuhkassa? Etenkin kesällä perjantai iltapäivisin.
 
Ajeletko paljon PK-seudulla kehäteillä ruuhkassa? Etenkin kesällä perjantai iltapäivisin.
Ajelen kehällä (Kehä I) päivittäin. Kehällä on kyllä edelleen tiettyä asenneongelmaa, eli vilkunkaan kanssa ei aina saa heti tilaa, mutta siinä on yleensä kyllä syynä suuret nopeuserot kaistojen välillä, jolloin tilan antamisessakin pitää olla vähän tarkempana. Silloin kun molemmat/kaikki kaistat matelevat, niin mielestäni tilaa tulee helposti.
 
Ajelen kehällä (Kehä I) päivittäin. Kehällä on kyllä edelleen tiettyä asenneongelmaa, eli vilkunkaan kanssa ei aina saa heti tilaa, mutta siinä on yleensä kyllä syynä suuret nopeuserot kaistojen välillä, jolloin tilan antamisessakin pitää olla vähän tarkempana. Silloin kun molemmat kaistat matelevat, niin mielestäni tilaa tulee helposti.
Tuossa on myös eroja missä kohdassa Kehää ajaa. Espoon pää vai Itäkeskuksen pää ja toki kumpaan suuntaan. Itsellä ainakin kokemukset siitä että jos näytät vilkkua niin aika monta autoa joudut monesti odottelemaan. Helpommin kattoo sopivan raon ja lyö vilkun päälle ja täyttää raon. Onneksi ollut pääasiassa pieniä autoja eli raonkaan ei tarvitse olla niin kummoinen.
 
Tuossa on myös eroja missä kohdassa Kehää ajaa. Espoon pää vai Itäkeskuksen pää ja toki kumpaan suuntaan. Itsellä ainakin kokemukset siitä että jos näytät vilkkua niin aika monta autoa joudut monesti odottelemaan. Helpommin kattoo sopivan raon ja lyö vilkun päälle ja täyttää raon. Onneksi ollut pääasiassa pieniä autoja eli raonkaan ei tarvitse olla niin kummoinen.
Joo, tosiaan paremmin tilaa saa oikeassa kaupunkiympäristössä kuin kehällä, joka on enemmän "moottoritiemäinen".
 
Ajelen kehällä (Kehä I) päivittäin. Kehällä on kyllä edelleen tiettyä asenneongelmaa, eli vilkunkaan kanssa ei aina saa heti tilaa, mutta siinä on yleensä kyllä syynä suuret nopeuserot kaistojen välillä, jolloin tilan antamisessakin pitää olla vähän tarkempana. Silloin kun molemmat/kaikki kaistat matelevat, niin mielestäni tilaa tulee helposti.
Tähänkin ratkaisu olisi riittävät turvavälit. Kaistaa pitäisi pystyä vaihtamaan ihan mihin tahansa kahden auton väliin, ilman että kenenkään tarvitsee erikseen alkaa tekemään tilaa, ja yhdellä ylimääräisellä autollakin pitäisi eteen ja taakse jäädä vielä minimivaatimukset täyttävä rako, jos etäisyys oli alunperin riittävä. Kaistanvaihdon jälkeen voi sitten hissukseen kasvatella välit takaisin. Vaan ei, kivempi jarrun kanssa tehdä tilaa (tai vetää kaasulla se juuri ja juuri yhden auton mittainen rako kokonaan kiinni).
 
Tähänkin ratkaisu olisi riittävät turvavälit. Kaistaa pitäisi pystyä vaihtamaan ihan mihin tahansa kahden auton väliin, ilman että kenenkään tarvitsee erikseen alkaa tekemään tilaa, ja yhdellä ylimääräisellä autollakin pitäisi eteen ja taakse jäädä vielä minimivaatimukset täyttävä rako, jos etäisyys oli alunperin riittävä. Kaistanvaihdon jälkeen voi sitten hissukseen kasvatella välit takaisin. Vaan ei, kivempi jarrun kanssa tehdä tilaa (tai vetää kaasulla se juuri ja juuri yhden auton mittainen rako kokonaan kiinni).

Ketjussa on ollut kommentteja ettei noita perässä roikkujia ole kuin harvojen perässä jotka lähinnä itse sen aiheuttaneet.

Tosin, muistettava että ei kaikki kommentoijat ajele etelässä, saati kehällä. jossain harvemmin asutulla alueella väljempää, ja niitä nelikaistaisi teitä ole kuin kylän pääkadulla, ja jounoutumista lähinnä jonkin tapahtuman jälkeen.

Itsellä ainakin kokemukset siitä että jos näytät vilkkua niin aika monta autoa joudut monesti odottelemaan. Helpommin kattoo sopivan raon ja lyö vilkun päälle ja täyttää raon.
En nyt ihan varma mitä tarkoitat.
Käytät vilkkua, saat sen tilan, vs jää kyttään rakoa mihin mahtuu ja tuikkaa siihen.
Vai tarkoitatko että kyttää sitä sopivaa rakoa, kytkee vilkun ajoissa ja vaihtaa siihen mihin tähtäsi.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjussa on ollut kommentteja ettei noita perässä roikkujia ole kuin harvojen perässä jotka lähinnä itse sen aiheuttaneet.

Tosin, muistettava että ei kaikki kommentoijat ajele etelässä, saati kehällä. jossain harvemmin asutulla alueella väljempää, ja niitä nelikaistaisi teitä ole kuin kylän pääkadulla, ja jounoutumista lähinnä jonkin tapahtuman jälkeen.


En nyt ihan varma mitä tarkoitat.
Käytät vilkkua, saat sen tilan, vs jää kyttään rakoa mihin mahtuu ja tuikkaa siihen.
Vai tarkoitatko että kyttää sitä sopivaa rakoa, kytkee vilkun ajoissa ja vaihtaa siihen mihin tähtäsi.
Katson naftin raon johon saan autoni tungettua kunhan taempana oleva auto ei kiihdytä ja näytän vilkun varsin viimetingassa ettei ehdi kuroa sitä rakoa kiinni ja tuikkaan väliin. Paikoin ainoa keino vaihtaa kaistaa jos et halua odottaa pidempään että tulee joku joka tekee sitä tilaa. Tuokin tosin riippuu siitä millä autolla on liikenteessä. Nykyisellä saa helpommin tilaa kuin esim edellisellä kirkkaan oranssilla Teslalla sai ja hot hatchit jäivät joko Teslan ja MX-5:n välimaastoon tai olivat ulkonäöstä riippuen melkein yhtä vittumaisia kuin Tesla, tilaa ei vain haluttu antaa jos oli yhtään provokatiivisempi ulkomuoto.
 
Tuokin tosin riippuu siitä millä autolla on liikenteessä.

Tuohon uskon, joskus ajanut rytätyllä autolla (*, niin jäi olo että sellaisen haluan, tuntu että tilaa sai todella helposti, siis ihan rauhallisestikkin, vilkku päälle ja rauhallisesti kaistanvaihto. En nyt woltti, kebab kuskien aikaan tiedä toimiiko enään.

Boomerit kertoo että PK seudulla toimi paikallisten rekisterikilpien aikaan paljon paremmin, tiedä sitten oliko urbaanilegentaa.

Muistaakseni oli juuri sellainen näköinen, jota itsekkin varoisin edelleen.
 
Mikä siinä on, että moottoritiellä vaihdellaan kaistaa kuin kaupungin keskustassa. Annoin kunnian yhdelle V70 kuskille nauttia tästä hänen ihan itse valitsemastaan 5 metrin turvavälistä just niin pitkälle että se tajusi lähteä kehä ykkösen rampista helvettin. Olisi edes käyttänyt vilkkua tilan pyytämiseksi, mutta vitut. Suoraan vaan eteen ja alle. Vilkku päälle lopuksi mestarillisen kaistan vaihdon merkiksi. Aploodeja hänelle.
Kun kerran tyyppi käyttää sitä ajokorttia pelkkään ässäarvan raaputtamiseen, niin sais pysyä siellä kioskilla raaputtamassa niitä arpoja ja liikkua sinnekin taksilla. Sekuntiakaan nopeammin ei päässyt perille tuolla perseilyllään, kaikki kaistat veti aamulla yhtä hitaasti.

Ilmeisesti minun olisi "kuulunut" jarruttaa vasemmalla kaistalla. Ja luoda turvaväli uudestaan. Samalla koko vasen kaista olisi saanut painaa jarrua Kirkkiksen risteykseen asti. Ei kiitos. Peräänajoja syntyy vähemmästäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 485
Viestejä
4 670 914
Jäsenet
76 631
Uusin jäsen
Volmari^^

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom