Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
374
Tilannetta voisi verrata kaupan kassajonoon. Sinulla on vain yksi ostos ja edessäsi olevalla on täysi ostoskärry, eikö olisi hienoa jos edessä olevalla olisi pelisilmää ja hän antaisi sinun mennä ensin? Mutta kun ei, kaikkien on toimittava ensimmäisenä jonossa olevan ehdoilla, koska hän haluaa noudattaa sääntöjä ja ei varmasti tykkää jos kiilaat hänen edelleen vaikka se ei ajallisesti merkitse hänelle mitään. Hän näkee vain oman napansa ja häntä ei kiinnosta se että muiden asiointi kaupassa olisi sujuvaa.
Eihän tässä analogiassa ollut yhtään mitään järkeä. Kassajonon kärrykaverin asiointiaika pidentyy jokaisesta jonossa etuilijasta. Toki se yhden parsan ostaja jos "tällai nopeasti vaan" ostaa omansa sitä ennen, ok, mutta jokainen jonossa etuilija varastaa aikaa kärryjonottajalta. Kuinka monen on OK ohittaa kärryveikko? Pelisilmäähän se vain on, että päästetään pari parsakaveria edelle. Pari tyyppiä? Viisi? Kymmenen? Pääseekö kärrykaveri koskaan itse maksamaan ostoksiaan? Tämä ei mitenkään päin vertaudu liikenteeseen jossa hitaammin ajava ohitetaan, jolloin hitaammin ajavan matka-aika ei pitene mikrosekunnillakaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Tottakai jonoa voi syntyä ajonopeudesta riipumatta, on vaan pirun paljon mukavampaa jos jono etenee edes nopeusrajoituksen mukaista nopeutta.
Jonon mukavuus/rasittavuus riippuu monista tekijäistä.

Joitain ärsyttää jonot, ei niinkään se onko vauhti rajoitusten mukaan vai yli, vaan ne takavalot saa jonkun ärsytys bitin kääntyyn, siitä taaasen voi helposti seurata muita "jono ongelmia".

Tämäkin on toki joidenkin mielestä tuomittavaa ja toimintaan pitää puuttua siitä huolimatta että 5km/h tunnissa kovempaa ajava ei edes teoriassa vaaranna tai vaikuta hitaammin ajavan ajosuoritteeseen millään tavalla.
Tämä nyt riippuu asiayhteydestä. Jos puhutaan siitä että näkee horosontissa takavalot, niin pieni nopeuden muutos voi olla "isojuttu", toinen lisää, toinen sovittaa tilanteeseen.

+ tai - 5km/h erot liikenne virrassa eri ajoneuvojen välillä on ihan normaalia, jopa vakkarilla voi se vauhti pumpata sen verran että ääripäiden eroa muutaman km/h verran. siihen sitten päällä eri kuljettajien tavoitellun nopeuden asetus. jos tavoittelet jotain +/- 2,5km vaihtelua niin menee jos hyvin ideaaliksi.

Jonossa, riippuen jonossa olijoiden taidoista, niin jotkut saa jo kolmenauton jonon hännille mahtavan pumppauksen.

Jos ylinopeudella tarkoitetaan +10km/h mittarin mukaan, niin käytännössä kaikilla Suomessa ajamillani valtateillä toimitaan näin, ja korostan että en vaadi tai halua että muut tekevät näin, haluaisin vain sujuvuutta liikumiseeni.
Ketjussa on ollut lähestymistapoja missä halutaan että kaikki ajaisivat ylinopeutta, siis jotain ärsytystä siitä että joku ajaa rajoitusten mukaan.

- Jos halutaan nopeuseroja tasata, niin eikä se lähde sieltä ylinopeuksista. Suurin turvallisuus vaikutus.
- Niin pitkään kun liikenteessä on erilaisia ajoneuvoja, niitä ajaa ihmiset, niin on nopeuseroja. Jos satasen alueella saavutat 80km/ ajavan ajoneuvon, niin sen nopeuden nyt vaan joutuu sovittaan sen mukaan, ei sen pitäisi olla vaikeaa.

- Jos haluat jollekkin pätkälle suuremman korkeimman sallitun rajoituksen, niin se kai sitten ihan eriasia, keskustelu ko pätjän rajoituksista. Muuttuvat rajoitukset on yksi konsti pätkille joissa korkeampi rajoitus välillä olisi perusteltu ja hyödyksi.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
304
Kiertoliittymässä ajaessa ei tarvitse huomioida juuri muuta kuin sen suojatien tyhjänä oleminen mistä aikoo poistua. Korttia pois, jos ei siihen kykene. Siitä olen samaa mieltä, että siinä pitäisi olla tilaa yhdelle autolle jäädä odottamaan niin ettei koko ympyrä mene tukkoon, mutta sekin lienee paikkakohtaista ja joissain paikoissa sillä sujuvoitetaan seuraavia risteyksiä, kun ei tule tasaista virtaa autoja.
En tiedä miten itse ajat mutta kyllä täällä päin ainakin on tapana että huomioidaan myös muut autoa ajavat siellä ratin takana eikä pelkästään väistellä jalankulkijoita tuurilla. Ei kaikki autot poistu heille ensimmäisestä liittymästä. Kaikki huomiointi ja ennakointi on kuitenkin pois siitä keskivertopotista mitä normaali ihminen pystyy prosessoimaan yhden sekunnin aikana, joka on tolkuttoman pitkä aika kun auto liikkuu kohti suojatietä. Jos sieltä kuolleesta kulmasta joku paahtaa suojatielle pyörällä tuhatta ja sataa niin siinä jää tosi vähän aikaa reagoida ellet pidä katsettasi kokoajan kelvissä ja sitten et taas välttämättä näe autojen suuntamerkkejä sun muita kun koitat kurkkia. Liittymän yli ei näe mitään koska siihen on kasattu joku kukkula mihin on istutettu mitälie taidepuita.

Ainakin tuossa esimerkkinä miettimässäni kohdassa on koulun ja kaupan piha yhtenä liittymänä eli liikenne melko vilkasta tiettyinä aikoina, ja lähes päivittäin siinä voi todistaa äkkijarrutuksia ja kerran oli aamulla ambulanssikin kun auto oli töytäissyt pyöräilijää. Ehkä meitä "kortti pois" kuskeja on sitten liikaa tässä maassa mutta luulin että liikenteessä mennään aina sen huonoimman kuljettajan ehdoilla kuten nopeusrajoitustenkin suhteen, eli yritetään tehdä noista turvallisia. Tietysti se tilannenopeus on tässäkin ratkaisevana, jos kaikki sen osaisivat ottaa huomioon, mutta ei.

Ennen tuossa oli vaan normaali risteys jossa näkyvyys oli hyvä jokaiseen suuntaan, ja ainoastaan asuinalueelta tulevat kirosivat joskus vasemmalle kääntymistä kun autoja tuli paljon.

Seuraavissa risteyksissä ruuhkaongelmaa ei enää ole ollut joten sen takia tuota ei ole kyhätty kyllä.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 033
En tiedä miten itse ajat mutta kyllä täällä päin ainakin on tapana että huomioidaan myös muut autoa ajavat siellä ratin takana eikä pelkästään väistellä jalankulkijoita tuurilla. Ei kaikki autot poistu heille ensimmäisestä liittymästä. Kaikki huomiointi ja ennakointi on kuitenkin pois siitä keskivertopotista mitä normaali ihminen pystyy prosessoimaan yhden sekunnin aikana, joka on tolkuttoman pitkä aika kun auto liikkuu kohti suojatietä. Jos sieltä kuolleesta kulmasta joku paahtaa suojatielle pyörällä tuhatta ja sataa niin siinä jää tosi vähän aikaa reagoida ellet pidä katsettasi kokoajan kelvissä ja sitten et taas välttämättä näe autojen suuntamerkkejä sun muita kun koitat kurkkia. Liittymän yli ei näe mitään koska siihen on kasattu joku kukkula mihin on istutettu mitälie taidepuita.

Ainakin tuossa esimerkkinä miettimässäni kohdassa on koulun ja kaupan piha yhtenä liittymänä eli liikenne melko vilkasta tiettyinä aikoina, ja lähes päivittäin siinä voi todistaa äkkijarrutuksia ja kerran oli aamulla ambulanssikin kun auto oli töytäissyt pyöräilijää. Ehkä meitä "kortti pois" kuskeja on sitten liikaa tässä maassa mutta luulin että liikenteessä mennään aina sen huonoimman kuljettajan ehdoilla kuten nopeusrajoitustenkin suhteen, eli yritetään tehdä noista turvallisia. Tietysti se tilannenopeus on tässäkin ratkaisevana, jos kaikki sen osaisivat ottaa huomioon, mutta ei.

Ennen tuossa oli vaan normaali risteys jossa näkyvyys oli hyvä jokaiseen suuntaan, ja ainoastaan asuinalueelta tulevat kirosivat joskus vasemmalle kääntymistä kun autoja tuli paljon.

Seuraavissa risteyksissä ruuhkaongelmaa ei enää ole ollut joten sen takia tuota ei ole kyhätty kyllä.
Tässä tulee sellainen fiilis, että liian moni tosiaan ei ajattele sitä yksinkertaisinta ratkaisua tähän ongelmaan. Ehkä samasta syystä kuin tuo jo jonkin aikaan elänyt keskustelu ajonopeuksista ja jonoista, eli ei millään haluta olla se hitain osa liikennettä.

Ratkaisu mitä tarkoitan on tietenkin sopiva tilannenopeus. Liikenneympyrän suojatie/pyörätien jatke ei ole mikään ongelma jos ajaa sellaisella nopeudella että ehtii tarkistamaan sen ihan kunnolla katsomalla, sen sijaan että olisi huolissaan siitä että se hidastaminen olisi synti.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
En tiedä miten itse ajat mutta kyllä täällä päin ainakin on tapana että huomioidaan myös muut autoa ajavat siellä ratin takana eikä pelkästään väistellä jalankulkijoita tuurilla. Ei kaikki autot poistu heille ensimmäisestä liittymästä. ...
Kiertoliittymässä harvoin on siellä "ympyrässä" suojateitä, jos olet kääntymässä seuraavasta ulostulosta pois, olet oikealla kaistalla, niin vilkku (tee aikeesi selväkti), ja sen että tie on vapaa kääntyä, eli jos se suojatie/pyörätien jatke, niin se vie liki kaiken huomion, ja miksei kuuluisi ? jos edessä ei muita ajoneuvoja, ja ollaan kohta kääntymässä.

- Suurin riskipaikka on se kevyt liikenne.
- Tuossa vaiheessa omalla ajoreitillä muut riski pieniä, seuraava risteys on minun poistumista varten, ja vasta sen jälkeen seuraavan liittyjän paikka. takaa tai vasemmalta ei pitäisi ketään olla tulossa, ainakaan hätäisesti. Takanatuleva pitää huolen turvavälistä jne.
- Jos oikealta pyrkkii joku kaksipyöräinen, harheileva käveliä, niin joissain ympyröissä mahdollista, se tarkistaminen toivottavasti on rutiinissa jo muissa risteyksissä.


Jos ympyrä on kaksikaistainen, niin ehkä parempi pudottaa lisää vauhtia, jotta voi varmistaa sisemmän kaista liikenteen ja siellä menevien aikeet. Uhraamatta sen kevyenliikenteen väylän vahtimista, se että vasemmalta joku kolhasee on pienempi paha kuin henkilövahingot. (lisäksi alempi nopeus pienentää vahinko riskiä)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
Sanoin mittarin mukaan 10km/h yli rajoituksen, tuosta saat sitten vähentää mittarivirheen joka tietyillä autovalmistajilla voi olla jopa 8km/h.
Moottoritie on hyvä paikka ajaa alle rajoituksen, siellä on helppoa ohittaa. Tosin viimeksi kun ajoin motaria alle 100km/h vauhtia niin yksi auto meinasi ajaa perään, tämä on onneksi melko harvinaista.
Edit. Motarilla näkee nykyisin paljon alle rajoituksen ajavia, ja en tarkoita tätä negatiivisena asiana. Jos ei ole kiire niin on fiksua ajaa 100km/h sen 120km/h sijaan, aika iso ero polttoaineen kulutuksessa. Toisena ilmiönä hitaammin ajavat sähköautot, toimintamatka kasvaa kummasti jos ajaa satasta 120km/h sijaan. Motarille onneksi mahtuu ja ohi pääsee jos haluaa...
Yhtälailla tuo aiheuttaa ohittelua jos takaatuleva ei halua mukautua edellä ajavan vauhtiin. Ajallinen säästö on marginaalinen jollain 5km/h ylinopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 714
Yhtälailla tuo aiheuttaa ohittelua jos takaatuleva ei halua mukautua edellä ajavan vauhtiin. Ajallinen säästö on marginaalinen jollain 5km/h ylinopeudella.
Se jonohan ei tosiaan muodostu sen takia että joku ajaa ”liian hiljaa”, vaan sen takia että kovempaa ajavat tulee siihen takapuskuriin roikkumaan.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
570
Se jonohan ei tosiaan muodostu sen takia että joku ajaa ”liian hiljaa”, vaan sen takia että kovempaa ajavat tulee siihen takapuskuriin roikkumaan.
Eivätkä älyä mennä ohi. Väliä kuuluu pitää joko kunnolla tai ajaa ohi, suurin osa tielläliikkujista on vain matkustajia jotka seurailevat edellämenijää vaikka sillalta alas. Tästä esimerkkinä, läksin Haminasta pikkutunneilla öljykuormassa ja yksi hiivatti seurasi Juvalle asti perseessä vaikka on ohituskaistoja ylämäissä joissa vauhtini hiipui yms. Lopulta pysäytin yhdistelmän keskelle kaistaa (aamuyö, ei muuta liikennettä) ja odotin niin kauan että lammas hitaasti ja varoen siirtyi edelleni. Ei se takanatulija muuten haittaa, mutta kun peilistä häikäisee. Yön pimeydessä kun ajetaan, sopiva väli edellämenijään on kilometrin luokkaa ellei aikomusta ohittaa ole.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 714
Itse ajelen usein pimeään aikaan sekä B-pakulla että rajoitetulla C-kortillisella. Tosiaan noita peileistä silmiin pyrkiviä perässäroikkujia riittää, ihan molemmilla autoilla ja kaikilla nopeuksilla.

Hassusti myös tuo rajoittamaton paku tuntuu olevan monille punainen vaate, ensin on ihan pakko ajaa perseeseen kiinni ja sitten yrittää mielenosoituksellisesti koukata motarilla tai kehällä oikean kautta ohi , vaikka itselläni olisi kuinka paljon vauhtia tahansa. Sitten onkin kiva jäädä siihen eteen jumittamaan alkuperäistä hitaammalla nopeudella, tyytyväisenä räikkösmäisen komeasta ohituksesta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Mielestäni hauskaa, että valitetaan ihmisistä jotka eivät aja sillä sakkorajalla jatkuvasti, samalla kun kerrotaan itse ajelevan runsasta alinopeutta ajoittain.

Ajatella ettei keskustelu etene mihinkään.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
570
Mielestäni hauskaa, että valitetaan ihmisistä jotka eivät aja sillä sakkorajalla jatkuvasti, samalla kun kerrotaan itse ajelevan runsasta alinopeutta ajoittain.

Ajatella ettei keskustelu etene mihinkään.
Viittaatko nopeusrajoitettuihin ajoneuvoihin? Ne ajavat useammin ylinopeudella kuin -ali, enenevissä määrin suurinta sallittua tosin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Viittaatko nopeusrajoitettuihin ajoneuvoihin? Ne ajavat useammin ylinopeudella kuin -ali, enenevissä määrin suurinta sallittua tosin.
En, vaan henkilöihin, joita ärsyttää kun ihmiset eivät aja sakkorajalla jatkuvasti kun muuten syntyy jono, liikenne ei suju jne. yms. mitä nyt keksitäänkään syyksi milloinkin ja samaan hengenvetoon todetaan, että itse ajellaan runsasta alinopeutta silloin kun siltä tuntuu.. Vähän kärjistettynä ehkä, mutta anyway.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
De jure kyllä, de facto ei. Sallittu maksiminopeus on se mihin valvova taho ei puutu.
Tuossa varmaan tarkoitettiin sitä, että alarajaa ei ole, vaan pitäisi olla ihan ok ajaa esim. 70km/h 80 alueella, eikä sitä pitäisi tulkita muiden tienkäyttäjien huomiotta jättämiseksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuossa varmaan tarkoitettiin sitä, että alarajaa ei ole, vaan pitäisi olla ihan ok ajaa esim. 70km/h 80 alueella, eikä sitä pitäisi tulkita muiden tienkäyttäjien huomiotta jättämiseksi.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku ajaa alle suurinta sallittua, silloin olisi vain hyvä katsoa niitä peilejä ja varmistaa helpommat ohitukset, eikä vetää 50 auton possujunaa maantiellä "koska minulla on oikeus" tai mitä nämä hermannit aina tekee moottoritiellä että kun itse ajat mittarissa 130km/h ja saavutat sitä 100km/h ajavaa niin se hyppää eteen että pääsee rekasta ohi :facepalm:

Jos ei ole kiire tai haluaa säästää bensaa/sähköä niin katsoisivat edes peleihin eikä olisi muiden edessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 040
Tuossa varmaan tarkoitettiin sitä, että alarajaa ei ole, vaan pitäisi olla ihan ok ajaa esim. 70km/h 80 alueella, eikä sitä pitäisi tulkita muiden tienkäyttäjien huomiotta jättämiseksi.
Jos luit viestejä tarkemmin, huomasit varmaan, että olen samaa mieltä kanssasi.

Paitsi että alaraja on kyllä olemassa nykyään, tai ainakin mahdollisuus miniminopeuden määräämiselle.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 714
Sen rekan saa ohittaa vaikka toisella rekalla, eikä siihen vaikuta se lähestyykö joku rs octavia horisontista 150km tunnissa. Jossain vaiheessa muuten tiesi että jos takana tötöilee joku Skoda valoja vilkutellen ja hauista pullistellen, niin ohituksen jälkeen sen perässä oli RS.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Paitti että muutamat rekat lähtevät ohittamaan vaikka OLET jo vilkkupäällä ohittamassa molempia. Mulukut. Sitten hyppäät jarrulle ja ihmettelet ammattikuskeja.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
205
Mikä ihmeen alinopeus?
”liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla

Ajamalla suurinta sallittua nopeutta tai hieman sen alle (muistetaan että se on suurin sallittu, ei määrätty nopeus), ei ajeta alinopeutta.

Joo, ymmärrän, että merkittävä osa autoilijoista ajaa ainakin jonkin verran yli suurimman sallitun tiedostaen, ettei siitä todennäköisesti koskaan sakoteta. Älkää nyt kuitenkaan lähtekö oikeasti heittelemään hatusta mitään lukuja ihan vaan korostaaksenne omaa narratiivia, jos ne on sellaisia että jokainen autoileva ihminen ymmärtää ne paskapuheeksi. Menee kaikki uskottavuus argumentoinnilta. Ihan sama onko se tarkoituksellinen vai huonosta argumentointikyvystä johtuva olkinukke, mutta se ei vaan edistä hyvää keskustelua tai väittelyä.

Se että ajaako 75 km/h, 80 km/h tai vaikka 85 km/h ei vaikuta ihan hirveästi matka-aikaan, joten jos rajoitusten mukaan ajava autoilija saa verenpaineen merkittävästi nousemaan tai stressitasot erityisen korkealle, niin kannattaa varmaan harkita jotain mielen harjoitteita.

Mulla on itelläni yleensä vakkarissa joku +10% rajoituksesta, jotta ei tarvii stressata kameroista ja sitten paikkakohtaisesti saatan vähän polkasta lisää. Emmä kuitenkaan koe, että mä voisin alkaa vaatimaan muita ajamaan ylinopeutta vaan sen takia, että ite haluun ajaa nopeempaa. Mä pääsen perille - ja yleensä vielä suht samassa ajassa - vaikka ajaisinkin joitain pätkiä tieliikennelain mukaisesti jonkun perässä. Joskus jos oon lähtenyt myöhässä liikkeelle, niin vituttaa jos ei ole tilaa yrittää kiriä niitä muutamaa minuuttia. Siinä hetkessä saatan kirota sitä edellä ajavaa, jonka tieliikennelain mukainen ajotapa estää mua itseäni rikkomasta sitä, mutta viimeistään hetken päästä taas muistan, että se syy siihen vitutukseen löytyy taas epäonnistuneesta ajanhallinnasta.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
205
Paitti että muutamat rekat lähtevät ohittamaan vaikka OLET jo vilkkupäällä ohittamassa molempia. Mulukut. Sitten hyppäät jarrulle ja ihmettelet ammattikuskeja.
Nää ärsyttää oli kyseessä sitten rekka tai henkilöauto. En tiedä tajuaako nää kuskit, että kun ne ei tarkkaile sitä ympäristöään valmiiksi lähestyvää ohitusta varten, niin ne vaarantaa siinä niin mun, itsensä, kuin myös molempien kyytiläisten turvallisuuden. Jos ne havainnois muuta liikennettä paremmin ja lähtis ohittamaan ajoissa, niin mä voisin laskea mun nopeutta hallitummin ilman, että tarvii polkea jarrua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
Mulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku ajaa alle suurinta sallittua, silloin olisi vain hyvä katsoa niitä peilejä ja varmistaa helpommat ohitukset, eikä vetää 50 auton possujunaa maantiellä "koska minulla on oikeus" tai mitä nämä hermannit aina tekee moottoritiellä että kun itse ajat mittarissa 130km/h ja saavutat sitä 100km/h ajavaa niin se hyppää eteen että pääsee rekasta ohi :facepalm:

Jos ei ole kiire tai haluaa säästää bensaa/sähköä niin katsoisivat edes peleihin eikä olisi muiden edessä.
Mitä se jonon ensimmäinen voi sille ettei se toinen ohita?

Sun mielestä 100km/h ajavan pitäisi jarruttaa, mutta itse et ole valmis nostamaan jalkaa kaasulta että se ehtisi alta pois?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mitä se jonon ensimmäinen voi sille ettei se toinen ohita?

Sun mielestä 100km/h ajavan pitäisi jarruttaa, mutta itse et ole valmis nostamaan jalkaa kaasulta että se ehtisi alta pois?
Jos ajaa 120 alueella 100 ei tosiaan ole kiire minnekään, silti näillä idiooteilla on aina joku pakottava tarve tulla eteen kun olen itse siirtynyt jo vasemmalle kaistalle, eli aloittanut ohittamisen mutta en vielä ehtinyt rinnalle.
 

Mtv

Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
4
Jos ei ole ruuhkatilannetta ja vasemmalla kaistalla nitkutellaan samaa nopeutta kuin oikealla kaistalla (valtaväylät & motarit). Moottoritiellä 92kmh kulkeva ajoneuvoyhdistelmä ohittaa 90kmh kulkevaa rekkaa...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ajoin moottoritiellä törkeästi minua ohittamassa olevan eteen. Viisi tai kuusi kertaa. Taakse tuli selvällä nopeuserolla autoilija, mutta jäi jostain käsittämättömästä syystä roikkumaan vasemmalle 50 metrin päähän ja jatkoi siitä olemattomalla nopeuserolla. Aina kun tuli omalla kaistalla ohitettavia perä edellä vastaan, polkaisin vähän lisää vauhtia tehdäkseni eroa vasemmalla roikkuneeseen. Siitä se välimatka sitten taas hiljalleen pieneni ja sama homma toistui uudelleen. Huomasin tyypin sivupeilissä Tampereelle ajellessa Toijalan liittymän kohdalla, ja Lempäälän Ideaparkin kohdalla ohitus oli vihdoin valmis. Matkaa kertyi n. 30 km ja tuolloinkaan ei olisi varmaan tullut valmista, mutta tuossa alkoi olla molemmilla kaistoilla liikennettä, joten jäin vain oikealle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
De jure kyllä, de facto ei. Sallittu maksiminopeus on se mihin valvova taho ei puutu.
Ei, se että jotain ei valvota, saati ei aina rangaista ei tee siitä sallittua saati tavoiteltavaa.

Se on totta että joinain aikoina joillain tieosuuksilla keskinopeudet ylittää korkeimman sallitun, se ei tarkoita että aina ja joka paikassa, saati että olisi tavoiteltavaa, riippuen tie osuudesta niin voi johtaa siihen että rajoituksia lasketaan, ja tehdään muita järjestelyjä jotta nopeudet oikeasti pysyisi halutussa.

On tieosuuksia joissa joissain oloissa korkeammat rajoitukset olisi ihan perusteltavia, siihen on ratkaisu muuttuvat rajoitukset.
Koska kaikki kuljettajat ei osaa sitä nopeutta sovittaa tilanteen mukaan, vaan toimivat sillä ajatuksella että tikkarinopeus on minimi tavoite, joillain se minimi tavoite on ns korkein sallittu + "puuttumis" kynnys + korjaus.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku ajaa alle suurinta sallittua,
Eli sallittua. Joillain on sitäkin vastaa.

Mutta ajaa mitä vauhtia tahansa niin ilman muuta tärkeää että seuraa muutaliikennettä, ja jos joku aikoo ohittaa, niin tekee siitä omalta osaltaan turvallista.

Se että jotkut ehdottelee että rajoitusten mukaan ajavien pitäisi alkaa antamaa tilaa tapa "rikolliselli" että he voisivat jatkaa touhuaan, niin siinä vaatimuksessa joku raja.

Tuo on eri asia kuin se että ajelee , toivottavasti hyvästä syystä, reilusti alle rajoitusten olosuhteissa joissa keskiverto ajoneuvolla ja kuskilla sopiva, turvallinen vauhti olisi tikkarinopeus, niin siinä toivottavaa että välillä näkee vähän enemmän vaivaa nopeampien ohituksen helpottamisessa.



Tästä esimerkkinä, läksin Haminasta pikkutunneilla öljykuormassa ja yksi hiivatti seurasi Juvalle asti perseessä vaikka on ohituskaistoja ylämäissä joissa vauhtini hiipui yms. Lopulta pysäytin yhdistelmän keskelle kaistaa (aamuyö, ei muuta liikennettä) ja odotin niin kauan että lammas hitaasti ja varoen siirtyi edelleni. Ei se takanatulija muuten haittaa, mutta kun peilistä häikäisee. Yön pimeydessä kun ajetaan, sopiva väli edellämenijään on kilometrin luokkaa ellei aikomusta ohittaa ole.
No on sekin saavutus että peileistä näkyi.

Mutta tuossa ilmeisesti edellämenevän vauhti on ollut sopivaa siihen asti kun edellämeniä menohalut loppu keskelle kaistaa. (voi toki muitakin syitä olla perässä roikkumiseen)

Sen on toki hyvä että siinä tilanteessa ohitti erittäin varovasti.

Sitä en kyllä tajua miksi siellä kontissa pitää olla, en nyt tarkoita että kilometri pitäisi olla, mutta muutamasatametriä luulisi olevan paljon mukavampaa, ehkä vanha adaptiivinen vakkari joka ei kykene asiallisiin etäisyyksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Se on totta että joinain aikoina joillain tieosuuksilla keskinopeudet ylittää korkeimman sallitun, se ei tarkoita että aina ja joka paikassa, saati että olisi tavoiteltavaa, riippuen tie osuudesta niin voi johtaa siihen että rajoituksia lasketaan, ja tehdään muita järjestelyjä jotta nopeudet oikeasti pysyisi halutussa.
Tämä onkin se mielenkiintoinen osuus.
Esim. oman asuntoni vierestä kulkee pienehkö kaksisuuntainen autotie, molemmilla puolilla kulkee kevyen liikenteen väylä. Viimeiset 20 vuotta rajoitus tuolla tiellä on ollut 30km/h, ihmiset noudattavat tuota rajoitusta melko huonosti koska tie sijaitsee käytännössä keskellä metsää ja liikenne on todella vähäistä, tuo nopeusrajoitus onkin ollut hyvä vitsin aihe paikallisten keskuudessa.
Viime vuonna tien varteen valmistui uusi päiväkoti ja nopeusrajoitus nostettin 40km/h, samaan aikaan uuden päiväkodin kohdalla ollut hidastetöyssy poistettiin.
Laitoin tästä mielestäni asiallisen kyselyn kaupungin liikenneinsinöörille ja sain vastauksena lähinnä v**uilua, en kuulemma tiedä mistään mitään (no da, miksi muuten kysyisin?) ja nyt tie on jossain tietyssä luokassa jne. On vaan helvetin absurdia että ensi ajetaan vuosikymmeniä keskellä metsää 30km/h ja sitten kun olisi syytä ajaa hiljaa niin rajoitus onkin 40km/h?
Rajoitus on rajoitus, jokainen aivoilla varustettu ihminen kuitenkin tietää että sillä ei ole mitään tekemistä todellisen, liikenneympäristöltä vaadittavan nopeuden kanssa.
Edit. typot
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 024
Ja vitut, aina joku uuno on perseessä kiinni, oli vauhti mikä vaan. Jos olet tuollaisen harhan itsellesi kehittänyt suosittelen tutustumaan:

Mutta se ei ole ongelma, jos päästää nopeamman ohi. Ainakaan itsellä ei ole ikinä ollut ongelmana perässä roikkuvat. Jos nopeampi tulee taakse, niin annan tilaa. En koe egoni siitä kärsivän.

Jonoa ei ole ilman sitä ensimmäistä hidasta.

Toki raskaan kaluston perässä oleva hinaaja tekee jonon myös. Jos ei ole kiire, niin pysähtykööt kahville.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Ja vitut, aina joku uuno on perseessä kiinni, oli vauhti mikä vaan. Jos olet tuollaisen harhan itsellesi kehittänyt suosittelen tutustumaan:

On tuossa "tutkimuksessa" jotain asiaakin mutta hei nyt oikeasti, miten pahasti värittynyt asenne on tutkijan tekijällä jos kommentti sisältää tämän? (suora lainaus)
"Liikenteessä palaute tulee valitettavan usein sakon tai ikkunaan iskeytyvän jalankulkijan muodossa, joten ajotaitoaan ei välttämättä joudu koskaan sen tarkemmin miettimään."
Molemmat edellä mainitut tapaukset ovat toki valitettavia mutta asian voisi ilmaista myös järkevästi.
Kuinka moni meistä oikeasti tuntee/tietää autoilijan joka on saanut jalankulkijan lentämään tuililasiin? Entä saanut ylinopeus sakkoja? Melko normaalia Ylen toimintaa, lainataan vain "sopivia" tutkijoita, pääasia että saadaan ajettua omaa agendaa...
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Mutta se ei ole ongelma, jos päästää nopeamman ohi. Ainakaan itsellä ei ole ikinä ollut ongelmana perässä roikkuvat. Jos nopeampi tulee taakse, niin annan tilaa. En koe egoni siitä kärsivän.

Jonoa ei ole ilman sitä ensimmäistä hidasta.

Toki raskaan kaluston perässä oleva hinaaja tekee jonon myös. Jos ei ole kiire, niin pysähtykööt kahville.
No minäpä kerron esimerkin tältä päivältä. Ajan Kehä II nopeusrajoitusten 80 mukaan. Liikennettä on. Ohi ei pääse. Perseessä sniffaa joku 5 m päässä. Alkaa vituttaa. Päästän ohi. Liimautuu toisen perseeseen, matkaa 3 m siihen nyt. Ei pääse minnekään vaikka hiostaa nyt sitä jo 1 m päässä. Eikä hyödyttäisikään, koska seuraava auto jo tukkii reitin.

No sitten tavattiin tämä ohittelija taas liikennevaloissa. Ei päässyt oikeasti nopeammin, kuin perseilytilastoihin. Jonne lippalakki päässä tollottaa kännyä ja varmaan Tinderöi samalla. Stna näitä tolloja!
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
No minäpä kerron esimerkin tältä päivältä. Ajan Kehä II nopeusrajoitusten 80 mukaan. Liikennettä on. Ohi ei pääse. Perseessä sniffaa joku 5 m päässä. Alkaa vituttaa. Päästän ohi. Liimautuu toisen perseeseen, matkaa 3 m siihen nyt. Ei pääse minnekään vaikka hiostaa nyt sitä jo 1 m päässä. Eikä hyödyttäisikään, koska seuraava auto jo tukkii reitin.

No sitten tavattiin tämä ohittelija taas liikennevaloissa. Ei päässyt oikeasti nopeammin, kuin perseilytilastoihin. Jonne lippalakki päässä tollottaa kännyä ja varmaan Tinderöi samalla. Stna näitä tolloja!
Jotenkin tuttua. Tosin se on sanottava että välillä liikennevalojen sykli tekee ihanat että pääset tyyliin kilometrin päähän 20kmh alinopeutta ajavasta ja sankari saa kiinni koska risteävä liikenne ja/tai ylipäätään liikennevalot eivät osu sykliin vaikka ajat rajoitusten mukaan. Viimeksi tänään sai ihmetellä 30kmh 50kmh alueella ajavaa jonka ohitin ikuisuus sitten ja yhtäkkiä on kontissa 30kmh rajoituksella kun menohaluja löytyykin yhtäkkiä.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Jotenkin tuttua. Tosin se on sanottava että välillä liikennevalojen sykli tekee ihanat että pääset tyyliin kilometrin päähän 20kmh alinopeutta ajavasta ja sankari saa kiinni koska risteävä liikenne ja/tai ylipäätään liikennevalot eivät osu sykliin vaikka ajat rajoitusten mukaan. Viimeksi tänään sai ihmetellä 30kmh 50kmh alueella ajavaa jonka ohitin ikuisuus sitten ja yhtäkkiä on kontissa 30kmh rajoituksella kun menohaluja löytyykin yhtäkkiä.
Eiköhän se keskinopeus ole päiväaikana ainakin reilusti alle 30km/h liikennevaloistetuilla kaduilla. Jos ei aja punaisia vasten siis. Mutta mitä useampi pakoputkireikä autossa perspuolella, sen kiireempi :p
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
Eiköhän se keskinopeus ole päiväaikana ainakin reilusti alle 30km/h liikennevaloistetuilla kaduilla. Jos ei aja punaisia vasten siis. Mutta mitä useampi pakoputkireikä autossa perspuolella, sen kiireempi :p
Keskinopeuksista en tiedä kun en ole koskaan mittaillut mutta tämä tapahtui ihan lähiössä missä 30-60kmh rajoitukset. Ensin vedellään 60kmh alueella 40kmh kun on tyhjää tietä ilman risteävää liikennettä, sitten yhtäkkiä taas ihanasti 30kmh päiväkoteja ja runsaasti jalankulkijoita omaavilla alueilla otetaan kiinni hidastamatta ja hinataan perseesä minkä keritään. Kertoo paljon jos oma 115hp purkki on se "nopea" kulkine tuolla alueella ja joutuu pintakaasulla vetämään suurimman osan koska jengi ei tajua katsoa esim mihin 30kmh rajoitus loppuu (tuntuu että tuo rajoituksen loppumisen merkki on jotain mustaa magiaa jota kukaan ei tajua).
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Keskinopeuksista en tiedä kun en ole koskaan mittaillut mutta tämä tapahtui ihan lähiössä missä 30-60kmh rajoitukset. Ensin vedellään 60kmh alueella 40kmh kun on tyhjää tietä ilman risteävää liikennettä, sitten yhtäkkiä taas ihanasti 30kmh päiväkoteja ja runsaasti jalankulkijoita omaavilla alueilla otetaan kiinni hidastamatta ja hinataan perseesä minkä keritään. Kertoo paljon jos oma 115hp purkki on se "nopea" kulkine tuolla alueella ja joutuu pintakaasulla vetämään suurimman osan koska jengi ei tajua katsoa esim mihin 30kmh rajoitus loppuu (tuntuu että tuo rajoituksen loppumisen merkki on jotain mustaa magiaa jota kukaan ei tajua).
Veikkaan, että liikenteessä on niin paljon huonoja kuskeja, että tälleen käy. Osa ei välitä hevon vittujakaan, osalla ei ole ajokorttia eikä kiinnosta hankkia edes. Tai jos onkin, niin ei muuten liikennesäännöt kiinnosta.
Sitten meillä on maahanmuuttajia jotka eivät välttämättä ole ajaneet ennen ajokortin saamista yhtään metriä autolla. Siinäpä varsinainen aikapommi kanssa.

Tämä yhdistettynä poliisin olemattomaan valvontaan aiheuttaa sen, että nykyään punaiset valot ovat lähinnä ohjeelliset ja jarrut ovat vauhdin surma.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
Veikkaan, että liikenteessä on niin paljon huonoja kuskeja, että tälleen käy. Osa ei välitä hevon vittujakaan, osalla ei ole ajokorttia eikä kiinnosta hankkia edes. Tai jos onkin, niin ei muuten liikennesäännöt kiinnosta.
Sitten meillä on maahanmuuttajia jotka eivät välttämättä ole ajaneet ennen ajokortin saamista yhtään metriä autolla. Siinäpä varsinainen aikapommi kanssa.

Tämä yhdistettynä poliisin olemattomaan valvontaan aiheuttaa sen, että nykyään punaiset valot ovat lähinnä ohjeelliset ja jarrut ovat vauhdin surma.
Niin paljon kun haluaisin vedota että viesti on rasismia tai ties mitä paskaa... Pakko sanoa että pelotti niin perkeleesti kun myin Model 3 Performanceni ja ajettiin toisaalle PK-seudulla ja kuskina oli kuulema linja-autoa suhaileva tyyppi. En ole kovin monta kertaa pelännyt kyydissä yhtä paljon. Ei se nopeus mutta se liikennesäännöistä piittaamattomuus. Stop merkki ei merkinnyt mitään, liikennevalot vain olivat random valoja ja etuajo-oikeus tuntui olevan joka risteyksessä ihan missä vain. Nopeutta ei tosiaan liikaa mutta kyvyttömyyttä niin paljon että oli pakko pistää erittäin tiukkaa viestiä autoliikkeelle että nyt loppuu sankarin käyttö autojen siirtelyssä ja/tai lähtee samantien ilmoitus poliisille ajokyvyttömyydestä.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Niin paljon kun haluaisin vedota että viesti on rasismia tai ties mitä paskaa... Pakko sanoa että pelotti niin perkeleesti kun myin Model 3 Performanceni ja ajettiin toisaalle PK-seudulla ja kuskina oli kuulema linja-autoa suhaileva tyyppi. En ole kovin monta kertaa pelännyt kyydissä yhtä paljon. Ei se nopeus mutta se liikennesäännöistä piittaamattomuus. Stop merkki ei merkinnyt mitään, liikennevalot vain olivat random valoja ja etuajo-oikeus tuntui olevan joka risteyksessä ihan missä vain. Nopeutta ei tosiaan liikaa mutta kyvyttömyyttä niin paljon että oli pakko pistää erittäin tiukkaa viestiä autoliikkeelle että nyt loppuu sankarin käyttö autojen siirtelyssä ja/tai lähtee samantien ilmoitus poliisille ajokyvyttömyydestä.
Ajokorttiluokka harvemmin korreloi älykkyysosamäärään, aika pienellä kapasiteetilla pääsee jo munailemaan vaikka BCDE.
Puhumattakaan empatiasta ja sympatiasta, ei ois varmaan liikenteessäkään ihan turhia taitoja
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
570
No minäpä kerron esimerkin tältä päivältä. Ajan Kehä II nopeusrajoitusten 80 mukaan. Liikennettä on. Ohi ei pääse. Perseessä sniffaa joku 5 m päässä. Alkaa vituttaa. Päästän ohi. Liimautuu toisen perseeseen, matkaa 3 m siihen nyt. Ei pääse minnekään vaikka hiostaa nyt sitä jo 1 m päässä. Eikä hyödyttäisikään, koska seuraava auto jo tukkii reitin.

No sitten tavattiin tämä ohittelija taas liikennevaloissa. Ei päässyt oikeasti nopeammin, kuin perseilytilastoihin. Jonne lippalakki päässä tollottaa kännyä ja varmaan Tinderöi samalla. Stna näitä tolloja!
Ymmärrän enemmän kuin hyvin. Minulla on huono asenne liikenteeseen ja en epäröi pysäyttää koko kaistaa tuollaisessa tilanteessa. Tajusin lopettaa ammatikseni ajamisen, en kadu päätöstä. Joka päivä vitutti. Ja keskimäärin 700km päivässä. Ajakoot ne ketkä viihtyvät jonossa, nyt saa suhailla jonosta loitontuen tai sen takana, eikä vaikuta kotiintulopäivään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Rajoitus on rajoitus, jokainen aivoilla varustettu ihminen kuitenkin tietää että sillä ei ole mitään tekemistä todellisen, liikenneympäristöltä vaadittavan nopeuden kanssa.
Varmasti on osuuksia joissa rajoituksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa, tai ainakin maalikkona siltä tuntuu.

Mutta se tiedetään ettei kuljattaja pysty sopivaa nopeutta arvioimaan, ja miksi pystyisikään, joten ei sitä voi pelkästään kuljettajan harteilla jättää. Se ei tarkoita etteikö kuljettajalla olisi silti vastuu siitä nopeudesta.

Varsinkin niissä kohteissa joissa rajoitus tuntuu matalalta, niin olisi eduksi jos kuljettajalle jotenkin pystyttäisiin viestiin sen syyt ja taustat.

Kannatan muuttuvia rajoituksia, niissä on ongelmansa, niiden kaveriksi "navigaattoreihin", kameretolppa varoittimiin, itse autoihin jne. tuki tämän hetken rajoituksen näyttämiseen. Ymmärtääkseni varsin kattavasta data on saatavissa.


Alla oleva tuntuu ketjussa toistuva, vaikka alaskin ammuttu, joten kevennys.
Jonoa ei ole ilman sitä ensimmäistä hidasta.
Vai olisko nopein


Ratamoottoriurheilussa, juoksussa, pyöräilyssä jne. se jonon ensimmäinen yleensä kisan voittaja, nopein


Tajusin lopettaa ammatikseni ajamisen,
Peukku tästä.

Nykyään ainakin joissain isommissa organisaatoissa panostetaan koulutukseen , mikä on hyvä. Kuskeja tarvitaan. Se sitten oma lukunsa kuinka haasteellista se on.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 344
Jonne lippalakki päässä tollottaa kännyä ja varmaan Tinderöi samalla. Stna näitä tolloja!
Minulla on poikkeuksellisen tarkka kaukonäkö. Optikkokin ihmetteli sitä, lähinäköön tosin on ”luku”lasit

Katson usein vastaantulevia kuskeja kaupungissa, jos vaikka on joku tuttu. Väittäisin että yli puolella 15-25 vuotiaista on kännykkä kädessä tai sylissä, usein katse on alas. Toinen suuri käyttäjäryhmä on 30-50 vuotiaat miehet. Samanikäisillä naisilla ei näy niin paljon laitteita.

Onko tämä sitten ongelma? Väittäisin että ei. Yllättävän vähän mitään sattuu. Toki kerran pari vuodessa saa lukea uutista vakavasta onnettomuudesta jossa kännykkä vei huomion. Tyyliin näin:


Jonkun tutkimuksen mukaan kännykän käyttö nelinkertaistaa onnettomuusriskin. Eihän se tuossakaan kovin suuri ole mutta se kannattaa tiedostaa.

Uudehkoissa autoissa olevat törmäyksen estot ym. toki auttavat.

Itse en lue viestejä enkä vastaa puheluihin kun ajan kaupungissa. Oma valinta, en ole mikään kiinteistövälittäjä tai vastaava että pitäisi aina vastata - eikä ole Tinderiä! Olisi tuossa autossa joku handsfreekin mutta en ole vielä puhelinta parittanut siihen.

Ai niin, kerran meinasin jäädä suojatiellä auton alle Turussa Puutarhakadulla. Olin puolivälissä suojatietä jo. Katsekontaktin otto kuljettajaan pelasti, näin että nuori nainen ei katsonut tielle vaan puhelinta jonka näin selvästi kädessä (olisko navigoinut). Hän huomasi minut kun oli jo suojatien pällä, näin ilmeestä että säikähti. Ei ehtinyt jarruttaa ollenkaan. Voin vaan kuvitella mitä olisi tapahtunut jos paikallani olisi ollut lapsi tai vanhus.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Ai niin, kerran meinasin jäädä suojatiellä auton alle Turussa Puutarhakadulla. Olin puolivälissä suojatietä jo. Katsekontaktin otto kuljettajaan pelasti, näin että nuori nainen ei katsonut tielle vaan puhelinta jonka näin selvästi kädessä (olisko navigoinut). Hän huomasi minut kun oli jo suojatien pällä, näin ilmeestä että säikähti. Ei ehtinyt jarruttaa ollenkaan. Voin vaan kuvitella mitä olisi tapahtunut jos paikallani olisi ollut lapsi tai vanhus.
En nyt tajua mitä voi kuvitella. Ymmärsin ettei väistöä, ei iho kosketusta tullut, niin suojatiellä samassa paikkaa ei kai iällä väliä. Jos törmäys niin lapsi kai yleensä selviää paremmin kuin aikuinen saati vanhus.

Yleistäen vanhukset ja alempien luokkien lapset varmistaa turvallisen ylittämisen, ennen ylitystä ja osa sen aikana, tosin myös välillä ajatukset vie ja liikenne unohtuu, jos siis sitä kuvitellaan miten ylittää suojatietä.

Suojatiet , suojatie turvallisuus on yksi syy miksi kattonopeuksia lasketaan taajamissa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 344
En nyt tajua mitä voi kuvitella. Ymmärsin ettei väistöä, ei iho kosketusta tullut, niin suojatiellä samassa paikkaa ei kai iällä väliä. Jos törmäys niin lapsi kai yleensä selviää paremmin kuin aikuinen saati vanhus.
Niin tarkoitin että lapsi tai vanhus ei olisi välttämättä ehtinyt reagoida että kuski ei pysähdy. Mun mielestä autoilija lähtökohtaisesti väistää jalankulkijaa joka on astunut jo suojatielle.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
@kuoris näin se on ihan määritetty ajojärjestykseen, että autoilija on velvollinen antamaan suojatietä ylittävälle tietä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Niin tarkoitin että lapsi tai vanhus ei olisi välttämättä ehtinyt reagoida että kuski ei pysähdy.
Lapset on opetettu ylittämään suojatie, ja on tuoreessa muistissa, ja vanhusten pitkäiän salaisuus on myös se että osaavat ylittää suojatien hengissä.

Eli ylittävät suojatien kun se on turvallista, eivät siis hyppää sinne ja vasta siellä ala tarkkailla kuskien sometusta.

(siis se vanha, varmista ettei tule ajoneuvoja ja jos tulee niin varmista että antavat esteettömän pääsyn ja varsinkin neli tai useampi kaistaisilla ylittämisen aikana ei kukaan toisen takaa hurauta päälle)

Mun mielestä autoilija lähtökohtaisesti väistää jalankulkijaa joka on astunut jo suojatielle.
Kyllä, ajoneuvon kuljettaja kuuluu antaa esteettömän kulun suojatielle pyrkijällä kaveliälle tai siellä jo olevalle.
(edit täsmennys käveliä)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
205
Lapset on opetettu ylittämään suojatie, ja on tuoreessa muistissa, ja vanhusten pitkäiän salaisuus on myös se että osaavat ylittää suojatien hengissä.

Eli ylittävät suojatien kun se on turvallista, eivät siis hyppää sinne ja vasta siellä ala tarkkailla kuskien sometusta.

(siis se vanha, varmista ettei tule ajoneuvoja ja jos tulee niin varmista että antavat esteettömän pääsyn ja varsinkin neli tai useampi kaistaisilla ylittämisen aikana ei kukaan toisen takaa hurauta päälle)
Sulla on tosi hyvä, vaikkakin välillä hieman naivi asenne liikenteen realiteetteihin.

Suuri osa suojatien ylittävistä lapsista joita havainnoin kyllä ylittävät sen turvallisesti. Kuitenkin jatkuvasti näkee lapsia, jotka säntäilevät tielle syistä, joita mä en ehkä enää aikuisilla aivoillani osaa ajatella.

Jos esimerkin kuljettaja on vaikka nostanut jalan kaasulta ja tuijottaa navigaattoria puhelimesta, niin se saattaa näyttäytyä siltä, että kävelijä on havaittu ja ollaan antamassa tilaa. Tällaisessa tilanteessa se vanhus ei välttämättä kykene havainnoimaan sitä puhelimeen tuijottavaa kuljettajaa, eikä toisaalta enää kerkeä reagoimaan.



Mä niin toivon, että jos törmään tällaiseen tilanteeseen, niin tajuaisin ottaa rekkarin ylös palautetta varten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 125
Lapset on opetettu ylittämään suojatie, ja on tuoreessa muistissa, ja vanhusten pitkäiän salaisuus on myös se että osaavat ylittää suojatien hengissä.
Minulla on tästä aiheesta käytännön kokemusta ja lapset opetuksesta huolimatta pääsevät tien yli lähinnä tuurilla.

Kyllä niille opetetaan, mutta opetusta ei sisäistetä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Minulla on tästä aiheesta käytännön kokemusta ja lapset opetuksesta huolimatta pääsevät tien yli lähinnä tuurilla.

Kyllä niille opetetaan, mutta opetusta ei sisäistetä.
Ok, tuossa varmaan alueellisia eroja, ja ehkä se lähtee jo lapsuudesta että se on oikein ja sallittua mikä ei ylitä rangaistuskynnystä.

Kommenttini perus siihen että jos lähestyt suojatietä, niin ne nuorimmat koululaiset on heitä jotka ei hurauta pyörällä suojaiten yli, ehkä jopa taluttavat, jotka katsovat tuleeko auto ja varmistavat että se myös antaa tilaa. Samaa myös vanhuksilla.

Jäi ehkä vähän epäselväki, ne lapset on myös heitä jotka voivat tehdä arvaamattomia, jos antaa ajoneuvolla tilaa niin menevät vähän liiankin reippaasti yli, kiljotiini riski silloin suuri.

Sitten kun sen puhelimen saa kouluun mukaan, niin siitä ikä -< vanhukset missä ei tiirailla kuskien käyttäytymistä.

Lyheysti
Suojatie onnettomuus tarvitsee yleensä kaksi virhettä, se vammaatuottava / tappava ajoneuvokuski ja siltä ylittäjältä jäänyt varmistamatta että turvallista ylittää.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Kyllä, ajoneuvon kuljettaja kuuluu antaa esteettömän kulun suojatielle pyrkijällä tai siellä jo olevalle.
Jos hän on kävelijä niin kyllä. Muuten tuo sääntö on yllättävän monelta hakusessa jos liikutaan esim. pyörällä/sähköpotkulaudalla.
Meillä lapsille onkin yritetty opettaa sääntöjä jo pienestä pitäen. Jo ekaluokkalainen ymmärtää tilanteen jossa hän ei ole polkupyörällä etuajo-oikeutettu vaikka lähestyykin suojatietä, osalla aikuista tämä on vielä hieman hakusessa ja sääliksi käy näitä "tuurilla" suojatielle syöksyviä.
Edit. Ja siis toki suojatielle ajavia pyöriäkin kuuluu väistää tietyissä tilanteissa, oletan että täällä kirjoittelevista suurin osa tunnistaa tilanteet oikein...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
Vitun apinat jotka "korjaavat" autojaan. Jo toinen auto putkeen missä on sotkettu sähköjärjestelmiä mankkojen asennuksen takia niin perkeleesti. Johdot miljoonassa osassa liittimillä kiinni, muoveja paskottu ja lyöty kasaan jollain tököteillä ja sähköteipillä. Aina saa hakata päätä seinään noiden kanssa. Tekisivät prkl kunnolla kun näkevät vaivan varusteita asentaessaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 214 966
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom