Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
@kuubalainen ja tuosta syystä mökki kutsuukin itseä vasta tänään. Ei tuohon hv ruuhkaan jaksanut lähteä kun optio oli muuhunkin.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
@kuubalainen ja tuosta syystä mökki kutsuukin itseä vasta tänään. Ei tuohon hv ruuhkaan jaksanut lähteä kun optio oli muuhunkin.
Sehän se olisi ollut hyvä ratkaisu. Varmaan itsekin olisimme niin tehneet, mutta halutaan jo sunnuntaina takaisin kotiin, niin piti jo eilen lähteä.
Turvallista mökkireissua, ja välttykäänne urpoilta liikenteessä. :D
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
610
Eilen pääsiäisliikenteessä oli, noh, liikennettä. Kymmeniä, kymmeniä ja kymmeniä autoja jonossa, kaikki suunnilleen sitä suurinta sallittua ajaen. Horisonttiin asti autoa auton perään, eli ellet aio ohittaa n. viittäkymmentä autoa yhtä monen kilometrin matkalla, kun vastaan tulee sama määrä autoja, on yhdenkään ohittaminen vähän turhaa. Tuli taas ihmeteltyä näitä joiden on pakko ohittaa vain siksi, että (uskoisin ainakin tämän olevan syynä, muuta en keksi) pidän tarpeeksi hyvää turvaväliä edelläni ajavaan, enkä aja aivan puskurissa kiinni. Autossani on adaptiivinen vakkari, ja pidän sitä sillä etäisyysasetuksella joka sattuu täsmäämään tiehen merkittyjen "Muista turvaväli!" -merkintöjen kanssa. Muutaman kerran takanani olleen piti päästä vain minun ohitseni, ja jäädä sitten siihen. Tämä ei siis ärsytä eikä haittaa lainkaan, vaan lähinnä ihmetyttää että miksi ruuhkaliikenteessä tehdä tarpeettomia ohituksia tiukoissa paikoissa. Kaikki ohittaneet olivat korkeilla SUVeilla liikenteessä, joten aivan varmasti näkivät yhtä kauas kuin minäkin, että jonoa oli niin kauas kuin kuin maapallon kaarevuus antoi nähdä. Yksi näistä sankareista oli mamma Lexuksen ratissa, joka välillä kävi (liioittelematta) metrin päässä takapuskurissa, ja lopulta ohitti, vain pysähtyäkseen kilometrin päässä keskelle tietä odottamaan että pääsee kääntymään vasemmalle. Tämä oli ehkä älyttömin homma eilisessä, siis mitä ihmettä. Ajan täysin normaalisti, provosoimatta, adaptiivinen vakkari päällä (joka kiihdyttää aika rivakasti jos jono kiihdyttää). En edes ymmärrä miten jonotilanteessa voi edes "provosoida" vain ajamalla, jarruja väläyttelemättä? Nämä on näitä mysteereitä joita vaimon kanssa naureskeltiin ja ihmeteltiin.

Ei-ruuhkatilanteissa taajamien ulkopuolella ajan kyllä reippaasti, ja usein mittarissa vähintään se +10 sallittua, kunhan ei ole ihmeemmin liikennettä. Pyrin aina sopeutumaan tilanteeseen, eli ruuhkajonoissa tiedostan että ohittelu on turhaa, kun taas satojen kilometrien matkalla lähden hyvinkin pienellä kynnyksellä mittarimaksimia ajavan yksinäisen auton ohitse. Jos teen virheitä, pyrin aina oppimaan niistä. En roiku kenenkään puskurissa, enkä varsinkaan lähde ketään "opettamaan". Pyrin aina parantamaan ja kehittämään itseäni, joten näitä eilisen tilanteista jäi niin monttu auki että en oikein keksi mitä minun kuuluisi tehdä toisin parantaakseni kokonaistilannetta. Ihan siihen edellä ajavan puskuriin en kuitenkaan lähtisi. :)
Vittumaisinta noissa ohittelijoissa on se, että moni lähtee ohi aivan liian pienessä raossa tai muuten uhkarohkeasti. Sitten saa ite olla painamassa jarrua kun ohittaja on rinnalla ja vastaantulija lähenee uhkaavasti eikä ohittaja suostu painamaan jarrua ja palaamaan paikalleen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Sehän se olisi ollut hyvä ratkaisu. Varmaan itsekin olisimme niin tehneet, mutta halutaan jo sunnuntaina takaisin kotiin, niin piti jo eilen lähteä.
Turvallista mökkireissua, ja välttykäänne urpoilta liikenteessä. :D
En jaksa uskoa että vältymme. Tänään todennäköisesti noilla kaksikaistaisilla enemmän näitä eri vauhteja ajavia, alinopeutta ajavia ja muita mukavia. Ja prkl pitäisi vielä tuo cruisekin uudelleenkouluttaa ettei tarvitse suhata ilman vakkaria.

Yksi ärsytys on autoilijat jotka ei prkl vaan pysähdy jos näkyvyys suojatielle heikko ja/tai viereisellä kaistalla pysähtynyt auto tms milloin laki vaatii pysähtymään. Ei yksi, ei kaksi tai edes kolme kerta kun joku meinaa jäädä alle tai meinaan itse saada jonkun konttiin kun teen kuten pitää. Itse kiinnitän noihin vielä toki korostetusti huomiota koska tuttu lensi 40kmh päälle ajaneen auton konepellille ja siitä katuun kun käveli suojatiellä jossa toinen auto pysähtyi.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Yksi ärsytys on autoilijat jotka ei prkl vaan pysähdy jos näkyvyys suojatielle heikko ja/tai viereisellä kaistalla pysähtynyt auto tms milloin laki vaatii pysähtymään. Ei yksi, ei kaksi tai edes kolme kerta kun joku meinaa jäädä alle tai meinaan itse saada jonkun konttiin kun teen kuten pitää. Itse kiinnitän noihin vielä toki korostetusti huomiota koska tuttu lensi 40kmh päälle ajaneen auton konepellille ja siitä katuun kun käveli suojatiellä jossa toinen auto pysähtyi.
Nää on kyllä sellasia, että pitäis voida dashcamin videoiden perusteella sakottaa ihan tuntuvasti vaikka ajoneuvon haltijaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Pääsiäisliikenteessä oli n. kolme autoa ja silti pitää ajaa 140 km/h takapuskuriin kiinni ja jäädä siihen.

Yksi ohitti muutama minuutti jälkeeni toisen auton ja välimatkaa oli tuossa välissä useita satoja metrejä. Pakko oli ajaa minut uudelleen kiinni, mutta ohi ei voi mennä. Lopulta tajusi kun 60 km/h alueen vaihduttua 100 km/h alueeksi en alkanutkaan kiihdyttämään vaan jäin rullailemaan eteen. Kännykkä vielä oli korvalla.

Vielä tiukempi kärpänen ei suostunut ohittamaan edes ohituskaistalla. Tie oli sopivan tyhjä, joten suoritin käänteisen ohituksen. Piti tosin jarruttaa 50 km/h asti, kun vasemmalle vaihtaessani vierellä alettiin vaan jarruttamaan.

Huoh.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
610
Pääsiäisliikenteessä oli n. kolme autoa ja silti pitää ajaa 140 km/h takapuskuriin kiinni ja jäädä siihen.

Yksi ohitti muutama minuutti jälkeeni toisen auton ja välimatkaa oli tuossa välissä useita satoja metrejä. Pakko oli ajaa minut uudelleen kiinni, mutta ohi ei voi mennä. Lopulta tajusi kun 60 km/h alueen vaihduttua 100 km/h alueeksi en alkanutkaan kiihdyttämään vaan jäin rullailemaan eteen. Kännykkä vielä oli korvalla.

Vielä tiukempi kärpänen ei suostunut ohittamaan edes ohituskaistalla. Tie oli sopivan tyhjä, joten suoritin käänteisen ohituksen. Piti tosin jarruttaa 50 km/h asti, kun vasemmalle vaihtaessani vierellä alettiin vaan jarruttamaan.

Huoh.
Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa? Miten meni noin niinkun omasta mielestä? Jos takana tuleva roikkuu puskurissa ja sumarin väläyttely tai reilu hidastaminen ei auta, niin tuo vaan hämmentää toista jos vaihtelet vasurille ja siellä alat jarruttelemaan. Oisit hidastanu siinä omalla kaistallas ja heittäny vilkulla vinkkiä että nyt ois suotava mennä ohi kun kaistakin sitä varten on vieressä vapaana.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Toi vasemmalle siirtyminen ja hiljentäminen on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Itselle tulee vaan mieleen et onko kännissä/hullu niin väkisinkin jarruttaa. Toinen on ettei oikealta ohiteta. jäänyt jotenkin selkärankaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 980
Vielä tiukempi kärpänen ei suostunut ohittamaan edes ohituskaistalla. Tie oli sopivan tyhjä, joten suoritin käänteisen ohituksen. Piti tosin jarruttaa 50 km/h asti, kun vasemmalle vaihtaessani vierellä alettiin vaan jarruttamaan.
Yleensä, kun toinen auto tekee jotain ihan päätöntä, on syytä himmata itsekin, jos ei tiedä mistä on kyse. Kaistanvaihto ja jarrutus on yleensä varma merkki, että edessä on jotain yllättävää väistettävää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa? Miten meni noin niinkun omasta mielestä? Jos takana tuleva roikkuu puskurissa ja sumarin väläyttely tai reilu hidastaminen ei auta, niin tuo vaan hämmentää toista jos vaihtelet vasurille ja siellä alat jarruttelemaan. Oisit hidastanu siinä omalla kaistallas ja heittäny vilkulla vinkkiä että nyt ois suotava mennä ohi kun kaistakin sitä varten on vieressä vapaana.
Toi vasemmalle siirtyminen ja hiljentäminen on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Itselle tulee vaan mieleen et onko kännissä/hullu niin väkisinkin jarruttaa. Toinen on ettei oikealta ohiteta. jäänyt jotenkin selkärankaan.
Suosittelen kummallekin autokoulusta kertaustunteja ennen kuin lähdette liikenteeseen millään ajoneuvolla. Ties mitä muita kuvitteellisia liikennesääntöjä noudatatte. Oikealta saa ohittaa, jos samaan suuntaan kulkee yli yksi kaista, paitsi moottoritiellä, paitsi sielläkin jos ohitettavat ajoneuvot ajavat jonossa, kaistoilla on opastusmerkkejä eri suunnille tai ohittaja käyttää linja-autokaistaa. Tarkkailkaas nyt kumpikin omaa ajoanne kaupunkiliikenteessä ja laskekaa, montako kertaa ohitatte muita oikealta yhden ajokerran aikana.

Ennen tuota tempausta olin: vilkutellut sumuvaloa kahteen otteeseen, toinen kerta ohituskaistan aikana, tarjoillut tuulilasinpesunestettä ja hidastanut rullaillen. Lopputuloksena vähän kauemmas jäämistä ja taas kohta 10 metrin päähän palaaminen.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 842
Kaksi päivää sitten viimeksi oli minullakin perässäroikkuja. Kun tuli hetkeksi taajama-alue niin nostin jalan kaasulta. Tippui vauhti 5 kilometriin tunnissa ennenkuin älysi mennä ohi tyhjällä tiellä. Sitten toki kaasutti horisonttiin ylinopeutta kun ärsyyntyi hidastelustani.

Mut kyl muute toimii hitaammalla sytyttävillekin. Silloin harmimpi juttu jos on useampi auto takana, en tietty tee silloin näin.

Edit bonus:

Samalla reissulla joku nero yritti estää takaisinliittymiseni oikealle ohituksen jälkeen moottoritiellä. Tapana on jättää reilu väli ohitettavaan monenkin syyn takia. No tämä teiden ritari vetäisi tietenkin sen ohitettavan eteen ja painoi kaasua saaden melkein minut kiinni kun vilkutin liittymistä takaisin. Sen jälkeen liittyi pois toki puolen kilometrin päästä rampille. Siksi oli kiire ohittaa.
Jälkimmäisessä jouduin painamaan reilusti kaasua kun alkoi valot kadota takapeilistä hipoen perääni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa?
Oikealta ohi ajaminen kaistaa vaihtamatta ei ole sama asia, kuin oikealta ohittaminen.

En näe mitään ongelmaa tuossa mitä @Antti Alien teki. Jos puskurissa roikkuja ei muuten ymmärrä mennä ohi ja muuta liikennettä ei ole, niin mikä tuossa on isoin riski? Se, että se uuno siellä takana hämmentyy eikä menekään ohi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Antti, kokeile rohkeasti bussipysäkkiä tai muuta sopivaa pysähdyspaikkaa seuraavalla kerralla.
Sopiva pysähdyspaikka on oma piha, jos kokee muut liikenteessä olevat pelkiksi esteiksi, joiden pitäisi väistää pois tieltä. En nyt kuitenkaan ihan heti keksi, miksi bussipysäkille väistäminen olisi erilainen tapaus kuin toiselle samansuuntaiselle kaistalle väistäminen. Tietysti jos ei yhtään osaa liikennesääntöjä ja ajelee vain tottumuksen ja oletusten perusteella, se voi tuntua paremmalta vaihtoehdolta.

edit: Hei, opin uusia liikennesääntöjä. Vanha tieliikenneasetus kielsi pysäyttämästä bussipysäkille muutoin kuin ajoneuvoon nousemista tai siitä poistumista varten. Uusi tieliikennelaki sallii pysäyttämisen mistä tahansa syystä, kunhan ei estä linja-autoliikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 980
Kai sä nyt sen verran hitaasti osaat ajaa pysäkin tai pysähtymispaikan läpi, että toinen pääsee ohi ja et oikeasti pysähdy :D
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
187
Hämmentyisin kyllä, jos edessä oleva auto tekisin tuollaisen liikkeen. Kyllähän siinä ensimmäinen reaktio olisi, että jokin este edessä ja jarrua. Vilkulla ja rauhallisella kaistanvaihdolla voisi olla selkeämpi tilanne takana olevalle. Toivottavasti en törmää tuohon tilanteeseen ts. olen muistanut pitää riittävän turvavälin.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
250
Oma paras(pahin) aivopieru oli kerran kun istuin punaisissa valoissa ja soitin puhelun handsfreen kautta. Puhelin tuuttasi pari kertaa ja heti kun puhelun vastaanottaja vastasi niin aivot tulkitsi tämän niin että nyt saa mennä. Keskellä risteystä ihmettelin että miksi sieltä sivulta auto tulee punaisia päin kunnes tajusin että mulla ne punaset edelleen palaa. Oli kyllä tuuria matkassa että ei käynyt mitään.
Itsekkin kerran ajatuksissani ajoin suoraan risteyksen läpi, päin punaisia siis. Melko "jännä" fiilis, kun keskellä risteystä tajuaa, että punaiset palaa, mutta ei enää ehdi mitään tekemään. Onneksi tällöin oli hyvin hiljainen sunnuntaiaamu, eikä muuta liikennettä.

Yleisesti ottaen ei nykyään juuri tee mieli muita kuin aivan pakollisia ajoja ajaa. Bensan hinta on yksi syy, mutta tähän ketjuun sopivammin iso syy myös se, että lähes aina siellä liikenteessä on joku törttöilemässä ja verenpaineet nousee. Tuntuu, että vilkun käyttäminen on jotenkin kallista - joka kerta on näitä, jotka eivät sitä vilkkua saa sitten missään tilanteessa päälle. Eniten itseä ärsyttävät joko järjetöntä ylinopeutta ajavat tai takapuskurissa roikkujat. Useimmiten nämä vielä yhdistyvät. Monella ei ole mitään käsitystä turvaväleistä ja satasen alueella on pakko pamahtaa järjetöntä ylinopeutta siihen perään roikkumaan.

Tietysti itsekkin teen virheitä - en nyt kuitenkaan yllä kerrotun kaltaisia punaisia päin ajoja kuin tuon kerran, mutta pienempiä. Se on liikenteessä ärsyttävää, ettei oikein pysty pahoittelemaan jos käy pieni kämmi.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 027
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:

ohjaus.JPG

Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
 
Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
136
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:



Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Lisätään tähän ne toopet, jotka keksivät joko sinisen tai punaisen ominaisuudessa pysäköidä niille sijoilleen
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kun tulet kolmion takaata, sinulla on väistämisvelvollisuus :facepalm: Eiku sieltä VAG-hermanni suoraan eteen ja poks, sen verran osuin sopivasti että vastapuolen rengaskulmat oli mielenkiintoiset ja hinurilla lähti pois, Toyotassa menee puskuri ja kaarilevike uusiksi, muuten ei mitään:psmoke:
20220417_150645.jpg
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:



Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Samaan kategoriaan menevät kuskit, jotka väkisin kääntyvät yhden auton levyiseksi auratulle tielle, osaamatta ensin tehdä itselleen tilaa päästämällä sieltä kapealta tieltä tulossa olevaa pois. Samat ihmiset ovat arvatenkin niitä, jotka ovesta kulkiessa joko tukkivat väkisin yhtäaikaa toisen kanssa oviaukosta tai sitten jäävät hölmistyneenä seisomaan heitä päin aukeavan oven eteen tukoksi.

Yksi risteys tässä lähellä on muutaman kerran tänä talvena ollut sellainenkin, että kummallakaan risteävistä teistä ei mahdu kuin yksi auto kerrallaan kulkemaan. Pitäisi siis osata tehdä puolikas käännös ensin risteykseen, jotta toinen auto mahtuu kääntymään pois edestä. Voin kertoa, että peruutusvaihde on ollut talvella kovassa käytössä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 270
Yleensä, kun toinen auto tekee jotain ihan päätöntä, on syytä himmata itsekin, jos ei tiedä mistä on kyse. Kaistanvaihto ja jarrutus on yleensä varma merkki, että edessä on jotain yllättävää väistettävää.
Tässä tarinassa joku roikku kontissa, tarinnassa ei ole merkkejä että se takanatulia jotain olisi varonut, vaan päinvastoin.

Kontissa roikkujia on liikenteessä ja siinä alkaa ideat alkaa käymää huonoiksi, mutta jos kaistaa vaihtamalla kontissa roikkuja poistu paikalta, niin ainakin kertojan mukaan tilanne laukesi sillä. Tosin voi olettaa että se roikkuja teki saman sitten seuraavan kohdalla.

Jos on kaksi kaistaa suuntaansa, jollain vähän isommalla tiellä, niin yleensä ne kyllä menee ohi, jos tarpeeksi hiljentää, jos tässä oli kyse näistä valta/kantateiden ohituskaistoissa, niin sellaiselle väistö tarina olisi kyllä aika hurja, tosin niin oli kyllä roikkujan sitkeys. (satkun ohituskaisttalla saa olla kyllä tarkkana ettei aiheuta vaaratilannetta jos ohituskaistalle vaihtaa jostain kuudesta kympistä.)
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 691
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:



Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.

Tähän samaan menee ne jotka vasemmalle kääntyessään risteyksessä alkaa kääntämään liian aikaisin ja koukkaa vastaantulevan kaistan kautta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 980
Tässä tarinassa joku roikku kontissa, tarinnassa ei ole merkkejä että se takanatulia jotain olisi varonut, vaan päinvastoin.

Kontissa roikkujia on liikenteessä ja siinä alkaa ideat alkaa käymää huonoiksi, mutta jos kaistaa vaihtamalla kontissa roikkuja poistu paikalta, niin ainakin kertojan mukaan tilanne laukesi sillä. Tosin voi olettaa että se roikkuja teki saman sitten seuraavan kohdalla.

Jos on kaksi kaistaa suuntaansa, jollain vähän isommalla tiellä, niin yleensä ne kyllä menee ohi, jos tarpeeksi hiljentää, jos tässä oli kyse näistä valta/kantateiden ohituskaistoissa, niin sellaiselle väistö tarina olisi kyllä aika hurja, tosin niin oli kyllä roikkujan sitkeys. (satkun ohituskaisttalla saa olla kyllä tarkkana ettei aiheuta vaaratilannetta jos ohituskaistalle vaihtaa jostain kuudesta kympistä.)
Kannattaa muistaa, että ei me olla tässä kuultu kuin toisen osapuolen kertomus... Jos se perässätulija mielestään ajoi normaalin ajosuoritteen ja edessä tehdään kaikki mahdolliset kevätjuhla-liikkeet näennäisesti ilman järkevää syytä, niin aika luontevalta tuntuisi olla varovainen silloin kun toinen vaihtaa vielä kaistaa jne.. Sattuuko perskärpäset aina yhdelle vai yksi häröilijä monelle, siinäpä pulma.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 553
- Vilkun käyttämättä jättämiset ja eräillä saksalaismerkillä törttöilevät onkin taidettu jo käsitellä mutta siitä huolimatta ne ärsyttävät minuakin.
Tämä. Arvostan bemarikuskeja kun he ajavat reippaasti eivätkä jää eteen teiden tukoksi. Mutta kun kaikkien tavoitteena on sujuva ja dynaaminen liikenne voisi edes liikenneympyrässä vilkuttaa (ulosmennessä!) niin ei tarvitse seuraavassa ympyrän liitymässä olevan odotella turhaan. Vilkkua ja usvaa putkeen io-techin bimmeristit! :)
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
757
Tämä. Arvostan bemarikuskeja kun he ajavat reippaasti eivätkä jää eteen teiden tukoksi. Mutta kun kaikkien tavoitteena on sujuva ja dynaaminen liikenne voisi edes liikenneympyrässä vilkuttaa (ulosmennessä!) niin ei tarvitse seuraavassa ympyrän liitymässä olevan odotella turhaan. Vilkkua ja usvaa putkeen io-techin bimmeristit! :)
Omissa empiirisissä tutkimuksissani olen kyllä todennut MB-kuskien syyllistyvän vilkutta kääntämiseen vähintään kaksin kerroin todennäköisemmin kuin BMW-kuskit.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
321
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:



Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Saattaa olla että jotkut eivät vaan hahmota sitä omaa autoa apukuskin puolelta missä se on menossa. Siksi ei käännytä heti kun pystyy vaan pikkuhiljaa. Tulee monesti kaupungissa vastaan tilanteitakin että vedetään mutkia leveäksi, jos on kanttari apukuskin puolella ja ei tiedetä missä kohtaa pitäisi alkaa kääntymään.
1650363486587.png

Toinen mikä ajolinjoissa monesti ärsyttää on allaoleva (oikeanpuoleinen) rallilinja. Ei ryhmittäydytä sille puolelle minne käännytään, vaan koukataan vastakkaiselta puolelta tietä.
1650363127355.png
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 270
Kannattaa muistaa, että ei me olla tässä kuultu kuin toisen osapuolen kertomus... Jos se perässätulija mielestään ajoi normaalin ajosuoritteen ja edessä tehdään kaikki mahdolliset kevätjuhla-liikkeet näennäisesti ilman järkevää syytä, niin aika luontevalta tuntuisi olla varovainen silloin kun toinen vaihtaa vielä kaistaa jne.. Sattuuko perskärpäset aina yhdelle vai yksi häröilijä monelle, siinäpä pulma.
Jep, menin kerrotuntarinan mukaan, sillä voi olla jotain totuus perää, tai sitten ei.

Kontissa roikkuja on toki niin yleinen ryhmä liikenteessä, ja niistä joku pieni osa siellä roikkuu, oli vauhtimikä tahansa,
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Poliisin ohittaminen, possujuna ajaa kehä 3 60km/h kolmen kaistan leveydeltä kun ketään ei uskalla mennä poliisin ohi :facepalm:

Muutamalla kaistan vaihdolla ohi koko junasta vakkarilla 90km/h ja en saannut sakkoja:nb:

On se helvetti vaikeeta
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
652
Vaikka pitkän talven jälkeen on mahtavaa könytä takaisin moottoripyörän selkään niin muistakaahan rakkaat motoristit pitää se järki mukana hommassa.

Tuli eilen iltalenkillä todistettua niin päättömiä nopeuksia taajama-alueella muutaman moottoripyörän toimesta että oksat pois.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703


Helsingin poliisin varsin selkeät linjaukset, toivottavasti näistä pidetään kiinni.

Se olis hyvä jos vielä olis käytännössä valvontaa. On typerää, että pääosa liikennevalvonnasta on jotain kameraperustaista valvontaa jossain kehäteillä, missä se +10km harvoin on edes mahdollinen eikä vaaranna ketään ja sit taajamissa saa ajaa miten lystää eikä poliiseja käytännössä edes näy koskaan missään. Paljon parempi olisi, jos poliisi keskittyisi rikkeisiin nimenomaan taajamissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999


Helsingin poliisin varsin selkeät linjaukset, toivottavasti näistä pidetään kiinni.

Miten vitussa tuosta on saatu noin vaikeaa?? Ja sitten noista kahdesta eri tilanteesta jos poimitaan esimerkkinä vaikka tuo on suojatiellä ja joutuu pysähtymään tai väistämään ajoneuvoa vs giljotiinin jos ohittaa pysäyttämättä ja jalankulkija....ei vaan ymmärrä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 336
Ihailtavaa whataboutismia. Pyöräilijäthän aina auton eteen syöksyessään vaarantaa autoilijan hengen :facepalm:

Tarkista myös ketjun otsikko.
Ne myös vaarantaa oman turvallisuuden lisäksi ihan yleisen liikenneturvallisuuden sillä toilailullaan ja siihen tulisi puuttua siinä missä autoilijoidenkin tötöilyyn.


Helsingin poliisin varsin selkeät linjaukset, toivottavasti näistä pidetään kiinni.

Kävisköhän toi 1 kohta noihin 20kmh nussuttaviin eläkeläisiin/kännykän räplääjiin jotka näkee 5m eteenpäin ja tukkii kaupungin liikenteen ja niihin vasemman kaistan tulppaajiin useampikaistasilla teillä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Kävisköhän toi 1 kohta noihin 20kmh nussuttaviin eläkeläisiin/kännykän räplääjiin jotka näkee 5m eteenpäin ja tukkii kaupungin liikenteen ja niihin vasemman kaistan tulppaajiin useampikaistasilla teillä.
Ei vaan kohta 1 suojatieperseilyssä auton ratissa on vähemmän vaarallinen jolloin maksettavaa vähemmän.

Vieläkin typerää pelleilyä. Ei pitäisi vaikuttaa lainkaan onko kulkijaa vai ei, kun ratista ei sitä näe giljotiinipaikoissa. Pitäisi olla aina törkeä ja kortti pois.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
594
Ei vaan kohta 1 suojatieperseilyssä auton ratissa on vähemmän vaarallinen jolloin maksettavaa vähemmän.

Vieläkin typerää pelleilyä. Ei pitäisi vaikuttaa lainkaan onko kulkijaa vai ei, kun ratista ei sitä näe giljotiinipaikoissa. Pitäisi olla aina törkeä ja kortti pois.
Taulukon "giljotiiniin" taitaa mahtua kaikki lain määrittämän pysähtymispakon tilanteet. Luultavasti tuossa pitää olla näkyvyyden ja nopeuden sellainen, ettei kukaan olisi voinut jäädä alle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 270
Miten vitussa tuosta on saatu noin vaikeaa?? Ja sitten noista kahdesta eri tilanteesta jos poimitaan esimerkkinä vaikka tuo on suojatiellä ja joutuu pysähtymään tai väistämään ajoneuvoa vs giljotiinin jos ohittaa pysäyttämättä ja jalankulkija....ei vaan ymmärrä.
Ei kai tuo ole vaikeaa, jos siinä mielestäsi liikaa esimerkkejä, niin osalla kuskeja asiat on vaikeampia kuin toisille. ja ei siitä haittaa kenellekkään että jotain esimerkkiä mistä kohtaa seurauksia kaivetaan -> ehkä sitten ollaan huolellisempia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ei kai tuo ole vaikeaa, jos siinä mielestäsi liikaa esimerkkejä, niin osalla kuskeja asiat on vaikeampia kuin toisille. ja ei siitä haittaa kenellekkään että jotain esimerkkiä mistä kohtaa seurauksia kaivetaan -> ehkä sitten ollaan huolellisempia.
No onhan toi nyt ihan perkeleen vaikea taulukko ja siihen sitten vielä kaikki tulkinnat kentällä päälle ja noista sitten saadaan aivan valtava vääntö aikaiseksi. Jos välttämättä tarvitaan jotain taulukkoa ja eritellä noi kaksi eri tilannetta toisistaan, niin ensimmäiseen voidaan kaikkiin laittaa surutta vähintään toi vakava piittaamattomuus joka kohtaan ja giljotiinihommaan törkeät kaikkiin, kävisi aivan hyvin molempiin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 270
No onhan toi nyt ihan perkeleen vaikea taulukko ja siihen sitten vielä kaikki tulkinnat kentällä päälle ja noista sitten saadaan aivan valtava vääntö aikaiseksi. Jos välttämättä tarvitaan jotain taulukkoa ja eritellä noi kaksi eri tilannetta toisistaan, niin ensimmäiseen voidaan kaikkiin laittaa surutta vähintään toi vakava piittaamattomuus joka kohtaan ja giljotiinihommaan törkeät kaikkiin, kävisi aivan hyvin molempiin.
Toki helppoa kentällä jos olisi vain yksi rangaistus, mutta ihmiset tekee virheitä, osa virheistä on vaarallisempia kuin osa. ja hiljaa ohittaminen ja samalla katsominen on ihan eri asia kuin pimeästä suuremmalla nopeudella ohittaminen . Ehkä poliisi voi printata tuon taskuun, jos menee vaikeaksi.

Kuljettajalle riittää että tiedostaa vaaranpaikat ja sen että noista virheistä voi tulla rangaistuksen, ei tarvi ulkoa muistaa viimeistä saraketta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Toki helppoa kentällä jos olisi vain yksi rangaistus, mutta ihmiset tekee virheitä, osa virheistä on vaarallisempia kuin osa. ja hiljaa ohittaminen ja samalla katsominen on ihan eri asia kuin pimeästä suuremmalla nopeudella ohittaminen . Ehkä poliisi voi printata tuon taskuun, jos menee vaikeaksi.

Kuljettajalle riittää että tiedostaa vaaranpaikat ja sen että noista virheistä voi tulla rangaistuksen, ei tarvi ulkoa muistaa viimeistä saraketta.
Ei vaan noi rangaistukset silti mene minun suureen päähän ja tämän perusteella tuo giljotiini on se isompi hyihyi: on suojatiellä ja joutuu pysähtymään tai väistämään ajoneuvoa vs giljotiinin jos ohittaa pysäyttämättä ja jalankulkija on suojatiellä tai valmistautuu menemään sinne. Kuitenkin molemmissa noissa on autoilijalla se väistämisvelvollisuus ja pysähtymispakko tai ainakin ensimmäisen kohdalla reilumpi hiljentäminen. Se, että et näe sen auton taakse, onko siellä kulkijaa/valmistautujaa tiellä vai ei, ei voi tehdä tuosta mitenkään suurempaa rikosta kuin se, että jalankulkija joutuu suojatiellä ollessaan vielä väistämään ajoneuvoa. Ja ei, en ole sitä mieltä, että giljotiinissa olisi liian kova rangaistus.

Totta kai virheitä tehdään, ihan kaikessa, jopa minäkin teen. Ei noita rangaistuksia jne. tässä tapauksessa tiellä liikkujan tarvitse tietää/muistaa, on toki hyvä jos hahmottaa suuruusluokan, mutta kyllä sen sitten poliisi/oikeuslaitos aikanaan hoitaa ja ilmoittaa.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 842
Minusta voisi nyt antaa sakkoja liukuhihnalta näille nastoilla ajaville kun on +15 lämmintä. Jos on niin pakko käyttää nastoja niin käyttäkööt sitten välikelin renkaita myös ettei tarvitse ropistella kesäkeleissä pölyä ilmaan kuukausikaupalla. Tuntuu niin käsittämättömälle kun 80% ohiajavista ropistelee kun on t-paita jo päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 980
Ei se vaadi kuin varjoisan pihatien, niin on edelleen 10 senttiä jäätä. Ja yöpakkasia vielä löytyy. Viikon-parin päästä on vasta sakkojen aika jos kelit jatkuu samanlaisena eli jäät sulaa vauhdilla.

Itse tykkään kitkoista juuri sen takia ettei tule kiire koskaan kumpaankaan suuntaan. Ei se lumisade vappuna mikään harvinaisuus ole…
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Ei se vaadi kuin varjoisan pihatien, niin on edelleen 10 senttiä jäätä. Ja yöpakkasia vielä löytyy. Viikon-parin päästä on vasta sakkojen aika jos kelit jatkuu samanlaisena eli jäät sulaa vauhdilla.

Itse tykkään kitkoista juuri sen takia ettei tule kiire koskaan kumpaankaan suuntaan. Ei se lumisade vappuna mikään harvinaisuus ole…
Ainoa mikä on niin tuo pitoero on tajuton. Nimimerkillä kerran kolarissa ollut kun oma ei pysähtynyt talvinakeilla kun edellä oleva pysähtyi vaikka omat renkaat olivat tuoreet. Joutuu oikeasti huomioimaan aika isosti. Toinen on että tuntuvat sulavan alle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Pikaisesti katsottuna vielä Jyväskylän korkeudella on 15vrk säässä luvassa yöpakkasia ja sateita, meillä Oulun seudulla vielä todennäköisemmin. Nyt tiet ovat olleet kuivalla asfaltilla, mutta eipä ole tullut vettäkään. Voi olla aamuisin hieman lipsakka kesärenkailla, jos illalla satelee ja yöksi vetää pakkaselle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 270
Ei vaan noi rangaistukset silti mene minun suureen päähän ja tämän perusteella tuo giljotiini on se isompi hyihyi: on suojatiellä ja joutuu pysähtymään tai väistämään ajoneuvoa vs giljotiinin jos ohittaa pysäyttämättä ja jalankulkija on suojatiellä tai valmistautuu menemään sinne.
Taulukossa giljotiinista, sakka, vakava piittaamattomuus, törkeä liikenneturvallisuus vaarantaminen.

Jos haluat kaikkiin kohtiin saman rangaistuksen, niin sitten siinä ei olisi mitään eroa ajatko päiten, vai ajatko varoen, mutta et noudata tiukasti sääntöä.

Sakko on toki aika kova rangaistus, mutta jos siinä syntyy henkilövahinkoja, niin ehkä parempi että käydään vähän tarkemmin läpi että onko siinä ollut mitä taustalla.

Se miksi giljotiini on suurempi hyihyi johtuu siitä että se on vaarallinen jalankulkijalle, joidenkin ajoneuvojen takaa jalankulkijan on vaikea havaita vaaranpaikkaan, esim jakeluautot, bussit jne. Joten on turvallisuuden kannalta säädetty että autoilijan on pysähdyttävä. Lisäksi se jalankulkija voi olla turvallisuuden tunteessa kun hänelle on annettu tilaa ja saattaa lähteä varomattomasti loikkiin tietä yli.

Jos ei näköesteitä, niin jalankulkija ennen ylitys pystyy katsomaan onko turvallista ylittää ja on näkyvyys kokoajan. Taulukon mukaan sakkoa tulee jos kuski ei anna sitä esteetöntä pääsyä, eli aika kovaa rankkua siitä voi jo siitä saada.
Taulukon mukaan voi saada jo liikennevirhemaksun silloin jos hidastaa ja lipuu suojatien yli, eli ei jää odottaan onko jalankulkia menossa yli vai ei. Eli jo on ollut varovainen, mutta ei ole kunnolla antanut esteetöntä pääsyä. Tässä kai kyse siitä että noita lappuja helpompi kirjoitella.


Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.
Tiettävästi Suomessa on vielä paljon paikkoja missä tarvitaan talvirenkaita ja he jotka tuollaisissa paikoissa liikkuvat, ehkä myös nastoja käyttävät , eli sen osalta syitää pisaa eteläjä ja länsisuomea myöten.

Teiden sulattaminen on vähän yliampuva ratkaisu.

Mutta en usko että nuo kuskit joilla on tarvetta on ongelma, vaan ongelma on ne kuskit jotka ajalee etelän taajamissa joissa tiet on paljaita, ehkä jossain voi olla sulamisvesiä asfaltilla.
Muistettava että ei tässä montaa päivää lumipyryistä ja pääsiäisestä ole, jos vähän ajoa, niin ei se nyt muutamaan päivään kaadu.

Eiköhän kaikki valveutuneet enemmän ajavat ole ne renkaat jo etelässä alkuviikosta vaihtaneet, jos viikonloppuna ollut talvikumeille tarvetta, osa jo aikoja sitten tosin joutuivat jalkapeliin tai vaihtamaan uudestaan talvikumit alle.


(Nastattomilla ei niin kiirettä, mutta jos vain kahdet renkaat ja talvikumeina nastat, niin osalla nyt vaikeita aikoja kun liukkaat jatku näin pitkään)


Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.
Keväällä se ongelma että tiet pehmenee päivällä, joten sille hyvälle renkaalle on enemmän tarvetta ja ei se poistu vaikka sitä hinkkaisi parikertaa päivässä, ja jos ei oma tie, niin mistä sinne nyt jonkin saa edes touhuaan sen takia että joku on tullut väärillä varusteilla. Liika jään ja lumen poisto ei tee tiestä välttämättä kesrengas kelpoista. Muistettava että vain osa suomen teistä on kestopäällystettyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 980
Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.
Sinäkö sen parannetun tiehuollon maksat josssain perämetsässä? Kerro samalla millä päivämäärällä tien pitää olla sula, jotta huolto on riittävää. Joku kuusien varjostama pätkä notkossa, niin se on jäässä hyvässä lykyssä vielä kuukauden päivät.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 673
Viestejä
4 292 501
Jäsenet
71 686
Uusin jäsen
Bliblop

Hinta.fi

Ylös Bottom