Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Kommentoinkin aiheesta tonne ajotavat ja liikennesäännöt ketjuun, mutta siis lähtökohdat esim Suomi vs USA on hyvin erilaiset tuolle punasella oikealle kääntyminen - liikennesäännölle. Suomessa kaupunkirakenne on hyvin erilainen kuin jenkeissä. Ruutukaava-aluetta on vähän ja se on tyypillisesti liikennevalojen osalta kaupunkikeskustat käsittävää aluetta eli siirtymät tällaisilla alueilla ovat suhteellisen lyhyitä siinä missä jenkeissä voidaan ajaa yhden kaupungin sisälläkin kymmeniä kilometreja. Valtaosa Suomen autolla suoritettavasta liikennesuoritteesta ajetaan maanteitä, kehäteitä ja motareita pitkin ja kaupunkialueillakin on selkeitä runkoväyliä. Se aika mitä punasissa valoissa vietetään oikealle kääntymistä odotellessa on täysin mitätöntä ja niitä tapauksia yksittäiseen ajosuoritteeseen ei montaa osu, ellei ole joku pakettikuriiri, joka suhaa jossain kantakaupunkialueella, joten jo ihan siitä syystä tuolle ei oikeasti ole täällä tarvetta, vaikka myönnän itsekin, että aika-ajoin mahdollisuus tuolle nopeuttaisi omaa senkertaista ajosuoritetta.

Tohon voidaan vielä lisätä sellanen käytännön liikenneinfra, missä yleensä useampikaistainen alue sisältää kääntyvien kaistat erikseen omilla nuolivaloillaan ja muuten kaikki kääntyjät käyttää monessa paikassa sitä samaa kaistaa, jolloin siinä jonossa odotettaisiin suoraanmeneviäkin, niin tarve tuolle vähenee entisestään. Esim losissa oli koko kaupunki pääosin ruutukaavaa suht leveällä katuverkolla ja kaikissa paikoissa käytännössä kadunvarsipysäköinti, joka sitten katkesi sinne risteyksen lähelle, jolloin sielä oli se paikka koukata oikealle valoista, vaikkei varsinaista erillistä kääntyvien kaistaa ollutkaan.

Sit otetaan tuohon vielä nää keissit, että tosiaan siinä autoilijalla olis kääntyessään usein "kolmio" poikittaiselle kevyelle liikenteelle ja pitäis muistaa väistää kääntyessäkin sitä kevyttä liikennettä ja nää ei valottomissa risteyksissäkään toteudu monellakaan kuskilla ja sit vielä pitää tarkkailla ajoradan liikenne eri suuntiin samalla, niin sairaalareissuja tosta seuraisi.

Ei siis taida olla oikein perusteita tuolle lain päivitykselle, vaikka mukava ominaisuushan tuo paikoin olisi. Itsellä on arjessa pientaloalueelta lähdettäessä ennen kehäteille tai motareille siirtymisiä 1kpl risteyksiä, josta haluan ehkä n. 80% ajokerroista kääntyä oikealle, ja yleensä perille kohteeseen ajettaessa noita valoja työpaikalle, sukulaisille, isoihin kauppakeskuksiin, terveysasemille, jne mennessä on 0kpl lisää. Jokainen voi miettiä, että montako käännyn oikealle tilannetta omassa liikkumisessaan valoristeysten osalta osuu ja jos vaikka minuutin säästäisi, että vaikuttaako se siihen arkeen mitenkään. Veikkaan, että suht harvassa on henkilöt, joilla se matka-aika esim minuuteissa kauheasti lisääntyisi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 729
Mä olenkin vuosikymmeniä ihmetellyt miksi meidän pitää seisoskella punaisissa valoissa vaikka kääntyisimme oikealle, eikä ketään näy missään. Ei edes huoli ilmastosta ole riittänyt asiaa korjaamaan, joten tuskin bensan hinnan nousukaan saa korjausta lakiin, tais sentään muuttua rikesakokettavaksi virheeksi. Harmi vaan, että pienituloiselle se rikesakkokin on iso.
Siitä olisiko tuo hyvä vai huono käytäntö voidaan toki keskustella, mutta eikös nykyautot yleensä sammuta moottorin pysähdyttäessä? Eli valoissa seisominen ja siitä kiihdyttäminen kyllä varmaan vähentäisi energiankulutusta minimaalisesti, ja kaiketi tuollaisessa tapauksessa joutuisi joka tapauksessa pysähtymään lähes kokonaan, tarkistaakseen että tuleeko sieltä risteävältä tieltä mitään jotta voi mennä punaisia vastaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 729
2-kaistaa suuntaansa ja ajallaan vasemmalla kaistalla ja sitten päätetään vaihtaa oikealle kahden auton väliin ennen punaisena palavia valoja, sen takia kun joku ennakoi niitä valoja.

No ei kai tuollaisia paljon oikeasti ole, tästä tuli mieleen se selitys miksi ei pidetä turvavälejä, siihen aina joku kiilaa...
Jos kerran ajaa niin perin hitaasti ja matkaa on vielä ihan rutosti valoihin jo pysähtyneisiin, miksi se haittaa ohitettavaa vaikka siinä joku ehtisikin valoihin odottamaan edelle sinne 50-80m päähän? Ohittelenhan minä Vihdintielle eksyneitä mopoautojakin jotka samalla tavalla ajavat muuhun liikenteeseen verrattuna kovin hitaasti. En tee kyseistä kaistanvaihtoa aggressiivisesti tai pieneen rakoon, enkä tee mitään "jarrutustestiä" takana olevaan, kettuillakseni hänelle.

En muista että kukaan olisi tuosta saanut tähän mennessä rattiraivoa, ehkä eivät itsekään kokeneet niin pahaksi harmitukseksi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 729
Jep, en käsitä miten Suomessa joku haikailee tällaisen perään. Tässä on tosi hyvä video asiasta, kuinka 800m kävelymatka Houstonissa on yhtä helvettiä.
Juu, tuolta samalta tubettajalta katsoin aiemmin toisen videon joka teki minulle tutuksi käsitteen "stroad", eli jotain joka ei ole katu (street) tai tie (road), vaan jotain niiden välimaastosta.

Kanadassa työmatkalla vuokra-autolla ajaessani taisin nuo "stroad":it panna merkille alitajunnassani, ihmetellen miten vaarallisesti sieltä ajetaan suoraan pihoilta vilkkaan ja nopean liikenteen sekaan, ja kuinka karseaa siellä olisi yrittää kävellä tai pyöräillä. Nyt niille löytyi nimikin.

Kun on noita tuben törmäyskameravideoita katsellut, aika paljon just tapahtuu tuollaisia sivutörmäyksiä suurella nopeudella tuollaisilla toisiaan risteävillä "stroadeilla", just noita että joku pyrkii tielle jonkun kaupan pihasta, tai hidastaa voimakkaasti päästäkseen pois tieltä jollekin pihalle.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 729
Jep, en käsitä miten Suomessa joku haikailee tällaisen perään. Tässä on tosi hyvä video asiasta, kuinka 800m kävelymatka Houstonissa on yhtä helvettiä.
Aloin miettiä mikä Suomessa olisi tuollaista "stroad":ia eniten vastaava. Aloin miettiä nelikaistaista Vihdintietä... mutta eihän siinä kävelijät tai pyöräilijät joudu ajamaan tien sivussa, vaan kävely- ja pyörätiet on erotettu kokonaan autotiestä missä on turvallista edetä vaikka jalkaisin.

Eli juu, en kyllä kaipaa tuollaisia "stroadeja" Suomeen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 729
Punaisilla valoilla kääntyessä kaiken lisäksi melkoisella varmuudella ne risteävän tien jalankulkijavalot ovat punaisena eikä vihreänä (koska risteävällä autoliikenteellä on vihreät).
Aiemmin mainitulla Kanadan työmatkalla ihmettelin kanadalaiselle isännällemme vähän tuota "punaisiin kääntymisen" logiikkaa, koska se oli minulle aivan uusi juttu. Hänen mielestään se on erinomainen juttu, ja perusteli sitä juuri sillä että jos kerran risteävältä tieltä vasemmalta ei tule ketään, miksi ei voisi yhtä hyvin ajaa punaisia päin ja kääntyä oikealle?

Vastakysymykseni oli että miksi ei sitten samantien saisi ajaa punaisia päin suoraan, tai jopa kääntyä vasemmalle? "No ei tietenkään jos sieltä tulee joku auto risteävältä tieltä!". No mutta, jos ei kerran tule, sama perustelu kuin tuossa oikealle kääntymisessä? Eli punaisia päin saisi aina ajaa jos olisi sitä mieltä ettei risteäviltä teiltä tai muualtakaan ole ketään muuta tulossa?

Oli sillä reissulla paljon muutakin minulle uutta, eräällä tiellä viereisen auton kuski sai rattiraivokohtauksen minua kohtaan ja ihmettelin mitä hän oikein vauhkoaa (olin palaamassa lentoasemalta hotellille kun olin käynyt heittämässä yhden työkaverin lentoasemalle). Hotellilla kollega arveli että olin tainnut ajaa kaistaa joka on tarkoitettu vain kimppakyytiä ajaville, ja minä olin paluumatkalla yksin autossa.

No, en kyllä silloin tiennyt mitään tuollaisesta "kimppakyytikaistoista"... Jos siellä joku liikennemerkki oli, en kai sitten ymmärtänyt sen tarkoitusta. Kyseinen kanadalainen varmaan kirjoitti vastaavanlaiseen foorumiin minun törttöilystäni liikenteessä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 729
Editoin jo edelliseenkin viestiin, että ei tuossa edelleenkään ole kuin yksi liikennevirta jota pitää varoa.
1. käännyt oikealle vihreillä valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on vihreä => väistät kevyttä liikennettä
2. käännyt oikealle punaisilla valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on punainen => voit mennä jos mahdut risteävän tien autoliikennevirtaan liikennettä vaarantamatta
Suomessa tuo on yleensä hoidettu oikealle kääntyville erillisillä valoilla, tai jopa että vain eteenpäin ajaville on valot ja oikealle kääntyvillä erillinen kaista ja kolmio.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Jos kerran ajaa niin perin hitaasti ja matkaa on vielä ihan rutosti valoihin jo pysähtyneisiin, miksi se haittaa ohitettavaa vaikka siinä joku ehtisikin valoihin odottamaan edelle sinne 50-80m päähän? harmitukseksi.
Kommentoin sitä että sieltä vasemmalta kaistalta vaihdetaan siihen oikealle toisen eteen, koska ennakoi valoja.

Jos siinä ajellaan kahta kaistaa suuntaansa, ja tulee tarve vaihtaa kaistaa, esim tulevan ajoreitin takia, niin sitten toimitaan sen mukaan. jos siinä neljän kympin vauhdissa on sitä toista satametriä edellä, niin ei kai siinä mitään syytä odotella että toinen pääsee rinnalle ja ohi.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 930
Tulipa sit ensimmäistä kertaa nähtyä tämäkin, punainen ford pakitteli puolisen tuntia sit vastaan rampin vasenta laitaa kun liityin kehä 1 lännen suunnasta tuusulanväylälle kohti pohjoista. Onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä niin ehdin väistää.

Toivottavasti tuo kyseinen urpo syntyy torakaksi seuraavassa elämässä.

E. Siis tässä
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 729
Tulipa sit ensimmäistä kertaa nähtyä tämäkin, punainen ford pakitteli puolisen tuntia sit vastaan rampin vasenta laitaa kun liityin kehä 1 lännen suunnasta tuusulanväylälle kohti pohjoista. Onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä niin ehdin väistää.

Toivottavasti tuo kyseinen urpo syntyy torakaksi seuraavassa elämässä.

E. Siis tässä
Aika paha paikka kyllä, tuttu paikka, autot menevät 80 ramppiin.

Pakostakin epäilen että pakittaja on oppinut liikennekulttuurin jossain muualla kuin Suomessa tai pohjoismaissa. Vaikea vaan kuvitella että joku saisi päähänsä tehdä noin Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä tiellä.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Tänään vähän ärsytti kanssa-autoilijan tilannetajun puute. Pieni juttu, mutta olin tulossa risteykseen, jossa pääsee kääntymään nuolivaloilla, tai menemään suoraan. Olin kääntymässä oikealle, ja olin yhden auton perässä keskikaistalla odottamassa että pääsisin vaihtamaan oikeanpuoleiselle kaistalle. Noh, tämä arjen sankari oli jättänyt reilun autonmitallisen verran väliä edessään olevaan autoon, niin kukaan ei päässyt vaihtamaan sinne oikealle kaistalle. Siinä kohdassa siis missä odotin, ajoväylä oli niin kapea että siitä ei vielä mahtunut vaihtamaan kaistaa. Jos tämä edessäni oleva auto olisi vähän edes ajatellut että liikenteessä on muitakin, tai katsonut että minulla on vilkku päällä, niin olisi helpottanut suunnattomasti minun ja takanani tulevien elämää kun olisimme voineet vaihtaa kaistaa ja päästä kääntymään. Nuolivihreä siis paloi, mutta eihän sinne päässyt.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tänään vähän ärsytti kanssa-autoilijan tilannetajun puute. Pieni juttu, mutta olin tulossa risteykseen, jossa pääsee kääntymään nuolivaloilla, tai menemään suoraan. Olin kääntymässä oikealle, ja olin yhden auton perässä keskikaistalla odottamassa että pääsisin vaihtamaan oikeanpuoleiselle kaistalle. Noh, tämä arjen sankari oli jättänyt reilun autonmitallisen verran väliä edessään olevaan autoon, niin kukaan ei päässyt vaihtamaan sinne oikealle kaistalle. Siinä kohdassa siis missä odotin, ajoväylä oli niin kapea että siitä ei vielä mahtunut vaihtamaan kaistaa. Jos tämä edessäni oleva auto olisi vähän edes ajatellut että liikenteessä on muitakin, tai katsonut että minulla on vilkku päällä, niin olisi helpottanut suunnattomasti minun ja takanani tulevien elämää kun olisimme voineet vaihtaa kaistaa ja päästä kääntymään. Nuolivihreä siis paloi, mutta eihän sinne päässyt.
Ja sitä torvea ei osata käyttää?

Vituttaa kun jonon ensimmäinen sekoilee, mutta se ettei kukaan uskalla soittaa torve vituttaa vielä enemmän, siinä ollaan sitten jonossa kuin köyhäntalon porsaat.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
163
Ja sitä torvea ei osata käyttää?

Vituttaa kun jonon ensimmäinen sekoilee, mutta se ettei kukaan uskalla soittaa torve vituttaa vielä enemmän, siinä ollaan sitten jonossa kuin köyhäntalon porsaat.
Torveahan saa laillisesti tööttäillä vain ohituksissa valoisaan aikaan taajaman ulkopuolella ja silloin kun sen käyttö vaaran välttämiseksi on tarpeen.
edit: lakia muutettu tuon ajan suhteen, nyt saa yölläkin sitä käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Torveahan saa laillisesti tööttäillä vain ohituksissa valoisaan aikaan taajaman ulkopuolella ja silloin kun sen käyttö vaaran välttämiseksi on tarpeen.
Sillä torvella voi myös herätellä sitä nukkuvaa siinä risteyksessä :facepalm:

Ei tarvitse pitää pohjassa, vaan pari nopeaa niin varmasti olisi liikkunut sen verran että tilaa olisi tullut ja jono purkautunut ja risteys vetänyt taas vähän useamman auton.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
163
Sillä torvella voi myös herätellä sitä nukkuvaa siinä risteyksessä :facepalm:

Ei tarvitse pitää pohjassa, vaan pari nopeaa niin varmasti olisi liikkunut sen verran että tilaa olisi tullut ja jono purkautunut ja risteys vetänyt taas vähän useamman auton.
Voi toki, eri asia taas sitten onko se sallittua..
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Voi toki, eri asia taas sitten onko se sallittua..
En yhtään ihmettele että Suomessa liikenne on mitä on jos ihmiset miettii saanko painaa torvea kun toinen seisoo risteyksessä edessä :facepalm:

Oletko joskus kuullut että joku on saanut sakon tuollaisesta?

Toinen tämä nopeusrajoitukset, ajetaan tasan mittarin mukaan, mielummin hieman alle ja kameran kohdalla vielä kymppi pois, sitten ihmetellään kun valot vilkkuu takana kun ei ymmäretä että se hieman alle mittarin mukaan on 10km/h alle suurimman sallitun ja lopulta kun kameran kohdalla 80 tiellä nopeus on "varuksi" pudotettu 60km/h niin itsellä alkaa kyllä otsasuoni sykkimään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 137
Maalaisjärjen käyttö on aina sallittua. Jos tuollaisessa tilanteessa saisin sakot, riitauttaisin asian ja lähtisin hakemaan maalaisjärkeä vaikka sitten oikeuden kautta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Maalaisjärjen käyttö on aina sallittua. Jos tuollaisessa tilanteessa saisin sakot, riitauttaisin asian ja lähtisin hakemaan maalaisjärkeä vaikka sitten oikeuden kautta.
Mutta kun laki sanoo että ei saa käyttää ja muut aku ankan parhaat, niin suomalainen ei vahingossakaan lakia riko :facepalm:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Sillä torvella voi myös herätellä sitä nukkuvaa siinä risteyksessä :facepalm:
Se ei kai vaarallista jos edellä olevalla kestää hetki pidempään.


Ei tarvitse pitää pohjassa, vaan pari nopeaa niin varmasti olisi liikkunut sen verran että tilaa olisi tullut ja jono purkautunut ja risteys vetänyt taas vähän useamman auton.
Miksi kaksi , jos tarve vain vähän herätellä, niin eikö yksi niin lyhyt kun voi riitä ?

Mututuntumalla tuntuu että osa herättelijöistä on sen torvenpäällä jo silloin kun keltainen juuri sammunut, on vähän pilannut valoissa torvien käyttö kulttuurin.

Kommenttini sävystä huolimatta en vastusta, vaan kannatan sitä että jos siinä valoissa joku on nukahtanut, eikä näytä muilla konsteilla heräilevän, niin kannatan kyllä pientä äänimerkkiä, ainakin ns valveilla olo aikaan. Omalla pienellä otanalla harvoin kukaan totaali nukahtaneita äänimerkkiä vaativia on, ja jos joskus ollut, niin esim. joku sellainen nuoli risteys jossa nuolisuunta voi aidosti jäädä huomaatta jos ei tarkkana/tunne kuviota. Osa jumiin jääneistä on sitten niitä jotka yrittävät, mutta homma epäonnistuu, jossa torveilu on sitten lähinnä päänaukomista.

Niin, ja toki ärsyttää ne tilanteet missä jäädään aidosti kupeksiin vihreisiin lyhyissä valoissa. Pahimissa voi sitten tulla useamman minuutin viive omaan matkantekoon. (tässä kai oli totaali jumittanut)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Ja sitä torvea ei osata käyttää?

Vituttaa kun jonon ensimmäinen sekoilee, mutta se ettei kukaan uskalla soittaa torve vituttaa vielä enemmän, siinä ollaan sitten jonossa kuin köyhäntalon porsaat.
Noh, en minä takaa katsoen voinut varmaksi sanoa ennen kuin pääsin siihen viereiselle kaistalle. Kun keskikaistalle vaihtui vihreä, se alkoi valumaan hiljalleen eteenpäin, ja pääsin siinä vaihtamaan kaistaa, ja siinä vasta kunnolla huomasin minkälaisen välin se oli jättänyt. Ja koska se oli jo vähän valunut siinä (kun pääsin lopulta vaihtamaan kaistaa), taisi siinä olla aika reilukin väli. Siinä oli korkea auto sen edessä, niin sen arjen sankarin takaa en pystynyt varmuudella sanomaan oliko se kuinka lähellä. Toki tööttiä osaan painaa, mutta haluan että se on sitten varma keissi. :)
 
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
176
Olin kääntymässä oikealle, ja olin yhden auton perässä keskikaistalla odottamassa että pääsisin vaihtamaan oikeanpuoleiselle kaistalle.
Alkoiko se oikeanpuoleisin kaista vasta siitä vai oliko vaan joku muu este ettei sille voinut vaihtaa jo aiemmin? Töötättiinkö takanasi? Ellei, niin et muodostanut häiritsevää tien tuketta eli ei hätää.
 
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
176
Toinen tämä nopeusrajoitukset, ajetaan tasan mittarin mukaan, mielummin hieman alle ja kameran kohdalla vielä kymppi pois, sitten ihmetellään kun valot vilkkuu takana kun ei ymmäretä että se hieman alle mittarin mukaan on 10km/h alle suurimman sallitun ja lopulta kun kameran kohdalla 80 tiellä nopeus on "varuksi" pudotettu 60km/h niin itsellä alkaa kyllä otsasuoni sykkimään.
Siellä takana valoja vilkutteleva kuuluu yleensä siihen toiseen puolikkaaseen ajokansaa, joka ajaa reteesti mittarinopeutta nopeusrajoitus +10-15 km/h paitsi kun polkaisee jarrua hieman ennen valvontakameraa. Tämä porukka on tod.näk. enemmistönä myös vasemmalla (ohitus) kaistalla vielä 100m ennen sen loppumista että pääsisi vielä 1-2 jonossa ajavasta autosta ohi.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Tulipa sit ensimmäistä kertaa nähtyä tämäkin, punainen ford pakitteli puolisen tuntia sit vastaan rampin vasenta laitaa kun liityin kehä 1 lännen suunnasta tuusulanväylälle kohti pohjoista. Onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä niin ehdin väistää.

Toivottavasti tuo kyseinen urpo syntyy torakaksi seuraavassa elämässä.

E. Siis tässä
Samassa kohtaa on pari kertaa tultu oikeaa kaistaa hirveää kyytiä ohi ja tungettu pieneen väliin just ennen kun ne kaistat rampin lopussa yhdistyy, vähän mun makuun liian isolla riskillä. Toisella kerralla erään "ammatti"autoilijaryhmän edustaja kyseessä, vieläpä tila-autolla. Ei mahdu kaaliin, että miksi ollaan valmiita ottamaan niin iso riski, että liikenne tökkää siinä kaistoja vaihdellessa ja ajetaan jonkun perään tai ulos.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Alkoiko se oikeanpuoleisin kaista vasta siitä vai oliko vaan joku muu este ettei sille voinut vaihtaa jo aiemmin? Töötättiinkö takanasi? Ellei, niin et muodostanut häiritsevää tien tuketta eli ei hätää.
Se kaista alkoi about siitä joo, ja nuolivihreä syttyi ehkä 20s ennen suoraan menevien vihreitä. Myös isot lumivallit vähän blokkasivat sitä kaistan alkua. Ei siinä kukaan tööttäillyt, eikä kellään sen kummempaa hätää. Pointtinahan tässä oli tosiaan se miten jotkut eivät vaan havainnoi yhtään ympärillä tapahtuvia asioita, eikä ole sellaista ajantasaista tilannetajua. Sitä vaan mietitään omia eikä katsella ympärille, vaikka liikenteessä yhdessä kaikki ollaan.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
685
Samassa kohtaa on pari kertaa tultu oikeaa kaistaa hirveää kyytiä ohi ja tungettu pieneen väliin just ennen kun ne kaistat rampin lopussa yhdistyy, vähän mun makuun liian isolla riskillä. Toisella kerralla erään "ammatti"autoilijaryhmän edustaja kyseessä, vieläpä tila-autolla. Ei mahdu kaaliin, että miksi ollaan valmiita ottamaan niin iso riski, että liikenne tökkää siinä kaistoja vaihdellessa ja ajetaan jonkun perään tai ulos.
Jos ei ite tarvi maksaa niin kyyti on paikotellen sitä luokkaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 729
Tänään iltapäivällä klo 14:30-15:30 Helsingin Kehä I:llä kaksi tapausta:

1. Itäänpäin mennessä Tuusulantien paikkeilla, tielle tulee joku hidas työmaakone, ajaa ehkä viittäkymppiä (80 km/h rajoitus).
Sen taakse jääneet, minä myös, ohittavat sen vaihtamalla vasemmalle kaistalle... mutta yksi Toyota lähteekin ohittamaan oikealta, käyttäen kohta päättyvää kaistaa (bussikaista? Siinä aika tarkalleen Tuusulanväylän yläpuolella itäänpäin ajaessa).
Onneksi huomasin koska olin aikeissa vaihtaa vasemmalta kaistalta takaisin samalle kaistalle työmaakoneen eteen, kun hänkin oli kaasuttamassa samalle kaistalle oikealta päättyvältä kaistalta jolle oli hetkeksi vaihtanut.


2. Takaisin länteen tullessa, vähän tuosta länteen, Kehä-tielle on Pakilasta (Teboil-liittymästä) tulossa yksi pieni auto.
Ajaa kyllä varovasti ja hitaasti varmaan 60 km/h. Hän on aika paljon edessäni oikealla liittymäkaistalla joten varmuudeksi hieman höllennän kaasua jotta hän ehtii hyvin eteeni, varsinkin kun takalaudassanikin on jonoa kiinni joten ei hän sinne heti mahtuisi. Oletan että hän nostaisi nopeuttaan ehtiäkseen kunnolla eteeni.
Hän ei vaan tunnu nostavan nopeuttaan ja kaista uhkaa loppua, mutta lopulta tulee kuin tulee eteeni.
Mutta se vauhti jää edelleen jonnekin max 65 km/h paikkeille (80 km/h rajoitus, tie kuiva ja keli hyvä, valoisaa ja pilvistä).


No siinä sitten madellaan jono hänen takanaan, kunnes hän lopulta vaihtaa taas oikealle, muistaakseni kääntyi Helsinkiin tai Kannelmäkeen.
Kaistanvaihtokin on tuossa outo, ajaa pitkän aikaa kahdella kaistalla eikä tietenkään käytä vilkkua. Ei ollut mopoauto jos joku sitä epäilee hitauden syyksi, joku pieni vanha aasialaisauto, veikataan nyt vaikka Honda tms.

Sinänsä minun ei kai olisi pitänyt hiljentää päästääkseni häntä eteeni, olisi vaan pitänyt jatkaa 80 km/h kaistallani ja antaa hänen päättää mitä tekee, yrittääkö nostaa nopeuttaan muun liikenteen mukaiseksi vai hiljentääkö ja jumittaa liittymäkaistan loppuun. Oletin väärin hänen nostavan nopeuttaan kun huomaa etten ole aikeissa pyrkiä väkipakolla hänen rinnalleen/eteen, mutta kun ei niin ei.


Tätä ei ehkä saisi ääneen sanoa mutta molemmissa tapauksissa ratissa oli (=näytti olevan; saatan tietenkin olla väärässäkin) jokin muu kuin kantasuomalainen. Kun nyt tuli tuossa aiemmin uumoiltua oliko toisessa viestissä Kehällä pakittanut mahdollisesti sisäistänyt liikennekulttuurin jossain muualla. ihan vain koska minun on vaikea kuvitella miten kukaan Suomen liikennekulttuuria ikänsä ammentanut menisi tekemään sellaista.

En sano tätä väittäen että me suomalaiset olisimme ylivertaisia kuskeja, viittaan vain mahdollisiin eri maiden välisiin liikennekulttuurieroihin.
Törttöilinhän minäkin aikoinaan Kanadassa Montrealin seudulla, ajaen yksinäni kimppakyytikaistalla, aiheuttaen sydämentykytyksiä paikallisille autoilijoille. Kun ei tiedä niin ei tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Tänään iltapäivällä klo 14:30-15:30 Helsingin Kehä I:llä kaksi tapausta:

1. Itäänpäin mennessä Tuusulantien paikkeilla, tielle tulee joku hidas työmaakone, ajaa ehkä viittäkymppiä (80 km/h rajoitus).
Sen taakse jääneet, minä myös, ohittavat sen vaihtamalla vasemmalle kaistalle... mutta yksi Toyota lähteekin ohittamaan oikealta, käyttäen kohta päättyvää kaistaa (bussikaista? Siinä aika tarkalleen Tuusulanväylän yläpuolella itäänpäin ajaessa).
Onneksi huomasin koska olin aikeissa vaihtaa vasemmalta kaistalta takaisin samalle kaistalle työmaakoneen eteen, kun hänkin oli kaasuttamassa samalle kaistalle oikealta päättyvältä kaistalta jolle oli hetkeksi vaihtanut.
Tässähän ei nyt varsinaisesti tapahtunut muuta, kuin että kaksi autoa meinasi vaihtaa kaistaa samalle kaistalle samaan aikaan? Tuo ei ole bussikaista, eikä kehällä päde moottorietien kaistasäännöt.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Tässähän ei nyt varsinaisesti tapahtunut muuta, kuin että kaksi autoa meinasi vaihtaa kaistaa samalle kaistalle samaan aikaan?
Kuvaillut tilanteet vähän haasteellisempia, kun joutuu kyttään useampaa kaistaa ettei käy kuten tuossa uhkasi. Lisä haastetta tuo se että kaikkia ei käytä vilkkua ajoissa.

Ja esimerkki ettei tuossa kannata ajatella että vasemmalta tuleva väistää.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Vanha tuttu ärsytyksen kohde. Tiellä yksi auto (minä), ja mersukuski onnistuu säätämään nopeuden niin, että ollaan lähes rinnakkain kiihdytyskaistan loppuessa. Sieltä sitten ilman vilkkua eteen ja pui nyrkkiä kun tööttäsin. Nopeusero oli vielä ihan huomattava ennen katkoviivan alkamista, minun taakse liittyminen ei selvästi ollut vaihtoehto.

 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Vanha tuttu ärsytyksen kohde. Tiellä yksi auto (minä), ja mersukuski onnistuu säätämään nopeuden niin, että ollaan lähes rinnakkain kiihdytyskaistan loppuessa. Sieltä sitten ilman vilkkua eteen ja pui nyrkkiä kun tööttäsin. Nopeusero oli vielä ihan huomattava ennen katkoviivan alkamista, minun taakse liittyminen ei selvästi ollut vaihtoehto.

Mä siirryn tollasissa tilanteissa vasemmalle kaistalle turvaan. Samalla helpottuu toi Mersun liittyminen.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Sakon arvoista suorittamista.
Voi olla, en ole koskaan saanut, mutta noin minä yleensä toimin. En muista, että kukaan olisi töötännyt tai osoittanut muuta ärtyneisyyden merkkejä.

Itselle kävi kerran vastaavassa paikassa olin jo kaistan päässä ja vauhtia sanotaan nyt sallittu määrä. Niin muistaakseni sivuvaunu motoristi luultavasti kuvitteli, että teen lukkojarrutuksen ja vedän metsään, en tehnyt vaan väistin niin paljon kuin pientareelle pystyi.
No hän siihen mahtui rinnalleni väistettyäni. Joten näytin hänelle peukkua. Noissa voi siis käydä huonostikin...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Voi olla, en ole koskaan saanut, mutta noin minä yleensä toimin. En muista, että kukaan olisi töötännyt tai osoittanut muuta ärtyneisyyden merkkejä.

Itselle kävi kerran vastaavassa paikassa olin jo kaistan päässä ja vauhtia sanotaan nyt sallittu määrä. Niin muistaakseni sivuvaunu motoristi luultavasti kuvitteli, että teen lukkojarrutuksen ja vedän metsään, en tehnyt vaan väistin niin paljon kuin pientareelle pystyi.
No hän siihen mahtui rinnalleni väistettyäni. Joten näytin hänelle peukkua. Noissa voi siis käydä huonostikin...
Noissa vaan on se että jengi olettaa tuon takia että juu kyllä ne väistää ja se kerta kun onkin sitten tilanne ettei ole tilaa minne väistää tai väistät kiireellä suoraan takaa kovempaa tulevan eteen niin ollaan taas isolla riskillä menossa. On todella yleistä että nyrkki heiluu, töötti soi tai valot vilkkuvat kun ajan kruise päällä jotta saa vauhtinsa sopimaan että ajaa eteeni tai taakseni enkä väistä kuten olettavat. Tuntuvat myös odottavan että lyön liinat kiinni jos tulevat liittymässä kolmion takaa kun parin liittymän kaistat yhtyvät ja tuloksena että paniikissa lyövät jarrut viimetingassa kiinni tai vetävät melkein kylkeen. Jälkimmäisiin on 90% tilanteista yhdistettävissä nopeus joka on reilusti alle rajoituksen. Ajan itse 80kmh liittymää kohti ja sankarit vetävät kolmion takaa eteen sen 50kmh ja parhaimmillaan brake chekkaavat kun olen yhtäkkiä niin lähellä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Noissa vaan on se että jengi olettaa tuon takia että juu kyllä ne väistää ja se kerta kun onkin sitten tilanne ettei ole tilaa minne väistää tai väistät kiireellä suoraan takaa kovempaa tulevan eteen niin ollaan taas isolla riskillä menossa. On todella yleistä että nyrkki heiluu, töötti soi tai valot vilkkuvat kun ajan kruise päällä jotta saa vauhtinsa sopimaan että ajaa eteeni tai taakseni enkä väistä kuten olettavat. Tuntuvat myös odottavan että lyön liinat kiinni jos tulevat liittymässä kolmion takaa kun parin liittymän kaistat yhtyvät ja tuloksena että paniikissa lyövät jarrut viimetingassa kiinni tai vetävät melkein kylkeen. Jälkimmäisiin on 90% tilanteista yhdistettävissä nopeus joka on reilusti alle rajoituksen. Ajan itse 80kmh liittymää kohti ja sankarit vetävät kolmion takaa eteen sen 50kmh ja parhaimmillaan brake chekkaavat kun olen yhtäkkiä niin lähellä.
Kyllä autoilijat osaavat katsoa, onko siinä tilaa ja silloin ei tietenkään siirrytä toiselle kaistalle, mutta silloin kyllä pidän vauhtini tasaisena jättäen eteen tilaa liittyä ja arvioin mitä se liittyjä aikoo tehdä. Ton tekee ihan enempiä miettimättä,
tossa näki selvästi, että se on sieltä tulossa eikä vaan meinannut ja kuvaajakin sen tajusi toimien fiksusti, paitsi töötti oli kyllä aivan turha, ellei se sitten aivan mahdottoman paljon häntä henkisesti helpottanut :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Kyllä autoilijat osaavat katsoa, onko siinä tilaa ja silloin ei tietenkään siirrytä toiselle kaistalle, mutta silloin kyllä pidän vauhtini tasaisena jättäen eteen tilaa liittyä ja arvioin mitä se liittyjä aikoo tehdä. Ton tekee ihan enempiä miettimättä,
tossa näki selvästi, että se on sieltä tulossa eikä vaan meinannut ja kuvaajakin sen tajusi toimien fiksusti, paitsi töötti oli kyllä aivan turha, ellei se sitten aivan mahdottoman paljon häntä henkisesti helpottanut :)
Ei, autoilijat eivät ole tarpeeksi fiksuja. Voin sanoa että melkein päivittäin tulee työmatkalla noita vasemmalle eteen vaihtavia ja joutuu lyömään jarruja päälle ettei aja perään vaikka oma vauhti on gps:n mukaan kilometrilleen rajoituksen mukainen vasemmalla kaistalla (iso osa työmatkaa Kehä1:stä). Bonuksena, tuo että arvioit itse tilannetta on myös riski, samaa meinaan tekee se toinen kuski. Se on ihana lyödä kunnon paniikkijarrutusta (okei ei nyt YLEENSÄ ihan noin pahasti mutta kuitenkin varsin yllättävää, nopeaa ja agressiivista hidastamista missä riski saada joku konttiin) kun liittyjä sekä oikeaa kaistaa menevät päättävät jarruttaa samaan aikaan. Ottaen huomioon että ajan aktiivivakkari päällä joka tykkää jättää selkeästi isomman turvavälin kuin keskiverto kuskit samalla tiellä niin tuo on varsin perseestä. Melkein joka viikko on jossain kohdassa kolari liittymän kohdalla ja Kehä seisoo.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Ei, autoilijat eivät ole tarpeeksi fiksuja. Voin sanoa että melkein päivittäin tulee työmatkalla noita vasemmalle eteen vaihtavia ja joutuu lyömään jarruja päälle ettei aja perään vaikka oma vauhti on gps:n mukaan kilometrilleen rajoituksen mukainen vasemmalla kaistalla (iso osa työmatkaa Kehä1:stä). Bonuksena, tuo että arvioit itse tilannetta on myös riski, samaa meinaan tekee se toinen kuski. Se on ihana lyödä kunnon paniikkijarrutusta (okei ei nyt YLEENSÄ ihan noin pahasti mutta kuitenkin varsin yllättävää, nopeaa ja agressiivista hidastamista missä riski saada joku konttiin) kun liittyjä sekä oikeaa kaistaa menevät päättävät jarruttaa samaan aikaan. Ottaen huomioon että ajan aktiivivakkari päällä joka tykkää jättää selkeästi isomman turvavälin kuin keskiverto kuskit samalla tiellä niin tuo on varsin perseestä. Melkein joka viikko on jossain kohdassa kolari liittymän kohdalla ja Kehä seisoo.
Joo Kehä1:llä sattuu kolareita eniten, mutta on siellä niitä autojakin. Jos ajat kehällä rajoitusten mukaan ja jätät oikeat turvavälit, minulla ei ole mitään ongelmaa liittyä sinun eteen tai taakse. Enkä siis käytännössä koskaan pysähdy sinne rampille. Arpojat (menenkö vain en) ovat ne kaikkein vaarallisimmat. Toki kehäll' on heitäkin ja niistä luulen useimpien kolareiden johtuvan + liian lyhyet turvavälit. Kehä 1 ei pitäisi vasta kortin saaneen koskaan mennä.

Aikoinaan sain puolisoni tosi vihaiseksi kun esittelin, että kiertelet rauhallisimpi teitä, ennekuin opit ajamaan. Onneksi sentään uskoi.
no nyt kun on minua parempi kuski on kyllä myöntänyt että olin oikeassa :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Joo Kehä1:llä sattuu kolareita eniten, mutta on siellä niitä autojakin. Jos ajat kehällä rajoitusten mukaan ja jätät oikeat turvavälit, minulla ei ole mitään ongelmaa liittyä sinun eteen tai taakse. Enkä siis käytännössä koskaan pysähdy sinne rampille. Arpojat (menenkö vain en) ovat ne kaikkein vaarallisimmat. Toki kehäll' on heitäkin ja niistä luulen useimpien kolareiden johtuvan + liian lyhyet turvavälit. Kehä 1 ei pitäisi vasta kortin saaneen koskaan mennä.

Aikoinaan sain puolisoni tosi vihaiseksi kun esittelin, että kiertelet rauhallisimpi teitä, ennekuin opit ajamaan. Onneksi sentään uskoi.
no nyt kun on minua parempi kuski on kyllä myöntänyt että olin oikeassa :)
Juu mutta muista, me jotka kirjoittelemme tänne olemme edes hiukan kiinnostuneita autoista. Tuo tarkoittaa että edes mietimme näitä asioita toisin kuin moni muu kuski tuolla. Tänäänkin ajeli edellä Kia joka veteli kahta kaistaa tasan keskeltä ilmeisesti koska auto oli juuri pesty ja halusi vältellä märkiä kohtia tiessä aiheuttaen pari kolme vaaratilannetta parin kilometrin matkalla. Poistui tieltä sivukadulle juuri kun olin soittamassa poliisit perään.

Mitä tuohon Kehä1:n tms välttämiseen kortin saatua... en allekirjoita. Liian usein näkee näitä sankareita jotka pelkäävät ja se johtuu pääasiassa kokemuksen puutteesta juuri kortin saatuaan. Oma autokoulumaikka pisti meikäläisen Kehä1:lle ensimmäisellä ajotunnilla ja vaikka olin taajamassa ajellut monta tuhatta kilometriä (ei sovi kysyä missä tai miksi mutta vuonna miekka ja kivi) niin kyllä tuo kuumotti. Ajelin aivan hiljaa ja maikka käskytti polkemaan kaasua jos aion liittyä kehälle ja opetti hyvin yksiselitteiseksi että autokoulu on yksi juttu... tosielämä aivan toinen ja pahinta mitä voit tehdä on ajaa autokoulun pikkuautolla pikkuteitä varovasti, ylirauhallisesti ja ehkä peläten jonka jälkeen ajella hyvin vähän. Oli kovin tyytyväinen kun kerroin että tulisin ajelemaan pääosan ajoistani MK3 farkku Mondeolla (siihen aikaan varsin iso kippo) heti kortin saatuani. Sanoi että kun osaat ajaa isolla, osaat ajaa pienelläkin. Tämä on omalla ja tuttujen kohdalla pätenyt erittäin hyvin. Exän ensimmäinen "arkiauto" oli MK8 Fiesta ST ja autokoulumaikka vain totesi että pirun hyvä kippo opetella ja vittumaisin osuus tulee kun joutuu ajamaan ns "normimallilla". Kyseinen exä on yhä yksi kolmesta ihmisestä kenen kyydissä voisin vaikka nukkua kun auto on täysin poikittain ja vaaratilanteita on huomattavasti vähemmän kuin keskimääräisellä kuskilla. Yksi luottohenkilöistä on ammattikuski, yksi entinen kauppamies joka suhaili kymmeniä ja kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa pitkin poikin maata ja kolmas on tuo exä joka on ammentanut oppejaan itseltä ja ammattikuskeilta ja autonhallintaa sieltä ja täältä junnuajoilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 104
Mä siirryn tollasissa tilanteissa vasemmalle kaistalle turvaan. Samalla helpottuu toi Mersun liittyminen.
En väistä koskaan tuollaisessa. Painakoot kaasua jos eteen haluaa tai jarrua ja liittyköön taakse.

Aiemmin väistin ja annoin tilaa, mutta se on turhaa ja opetetaan kanssakulkijat vain toimimaan väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 290
En väistä koskaan tuollaisessa. Painakoot kaasua jos eteen haluaa tai jarrua ja liittyköön taakse.

Aiemmin väistin ja annoin tilaa, mutta se on turhaa ja opetetaan kanssakulkijat vain toimimaan väärin.
Ei saisi väistää. Sen lisäksi että se on laitonta, on se vaarallista. Siellä nimittäin vasenta ohituskaistaa tuleva voi joutua tekemään äkkijarrutuksen, joka etenkin talvella voi tuottaa onnettomuuden.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Ite ainakin mieluummin rikon lakia kun kolhin omaa tonnin pommia ja otan kolaririskin.

Vakkarilla kun ajelen niin ei jaksa olla jalka jarrun päällä valmiina reagoimaan jos mummo päättää liittyä keulaan. Helpompi mennä vasurilla jos sielä on tilaa. Jos ei oo tilaa niin jatkan vakkarilla ja en reagoi ajamisellani mitenkään liittyjään.

Itse liittyessä huomaan monesti että vasurille väistetään, hauska osuus onkin sitten kun tuo vasemmalle väistäjä tajuaa että kelasin sen 110/130 rampin loppuun ja ei ois tarvinnu väistää. Mutta mieluummin väistää kun ryttää peltiä ja vaarantaa henkensä
Ei saisi väistää. Sen lisäksi että se on laitonta, on se vaarallista. Siellä nimittäin vasenta ohituskaistaa tuleva voi joutua tekemään äkkijarrutuksen, joka etenkin talvella voi tuottaa onnettomuuden.
Autossa on peili ja kuolleet kulmat näkee ikkunasta.

En ymmärrä miksi joku olettaisi että liittyjää väistetään, mutta tyhmää se väistäminen ei silti ole jos näyttää siltä että toinen tulee kylkeen.

Tuo toiminnan ruokkiminen toki tossa munkin tavassa huonoa, mutta ei toisaalta ole mun ongelma jos porukalle on toi liittyminen ja ajaminen noin vaikeaa. Itse en aio kärsiä muiden kolaroimisista jos ne voi välttää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Ite ainakin mieluummin rikon lakia kun kolhin omaa tonnin pommia ja otan kolaririskin.

Vakkarilla kun ajelen niin ei jaksa olla jalka jarrun päällä valmiina reagoimaan jos mummo päättää liittyä keulaan. Helpompi mennä vasurilla jos sielä on tilaa. Jos ei oo tilaa niin jatkan vakkarilla ja en reagoi ajamisellani mitenkään liittyjään.

Itse liittyessä huomaan monesti että vasurille väistetään, hauska osuus onkin sitten kun tuo vasemmalle väistäjä tajuaa että kelasin sen 110/130 rampin loppuun ja ei ois tarvinnu väistää. Mutta mieluummin väistää kun ryttää peltiä ja vaarantaa henkensä
Autossa on peili ja kuolleet kulmat näkee ikkunasta.

En ymmärrä miksi joku olettaisi että liittyjää väistetään, mutta tyhmää se väistäminen ei silti ole jos näyttää siltä että toinen tulee kylkeen.

Tuo toiminnan ruokkiminen toki tossa munkin tavassa huonoa, mutta ei toisaalta ole mun ongelma jos porukalle on toi liittyminen ja ajaminen noin vaikeaa. Itse en aio kärsiä muiden kolaroimisista jos ne voi välttää.
Tajuan tottakai pointin mitä ajat takaa mutta tuo tavan ruokinta on tuo pahin asia. Ihmiset tottuvat että tilaa annetaan vaikka itse ajaisi miten ja tadaa kolareita alkaa kerääntyä. Vähän sama kuin suoralla tiellä pyöräilijöille tilan antaminen. Niin monta kertaa saanut polkea jarrua kun pyöräilijä vetää täyttä vauhtia eteen suojatiellä missä olisi itse väistämisvelvollinen ja joko edellä ajava jarruttaa antaen tietä tai itse jarruttelen abs huutaen kun sankari vetää eteen ja heristään nyrkkiä ja näyttää sentteriä. Tottakai itsekin väistän mutta vasta jos muuta optiota kolarin välttämiseksi ei ole. Lisäksi pidän silmällä liittymiä ja aika usein vaihdan vasemmalle kaistalle jo reilusti ennen liittymää jolloin en joudu tekemään nopeita kaistanvaihtoja vaan olen jo valmiiksi vasemmalla kaistalla jos siellä tilaa on ja takana ei ei ole kukaan nopeampi kontissa. Lisäksi tuo mentaliteetti että ei ole minun kolari voi kostautua. Väistät itse vasemmalle kaistalle liian vikkelään ja joku onkin yhtäkkiä kontissa tai kyljessä ja tadaa syy onkin sinun vs sankarin joka vaihtaisi kaistaa kylkeesi. Riski kolarista on yhä olemassa mutta syyllinen vaihtuukin maagisesti jos kolari tapahtuu.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Mitä tuohon Kehä1:n tms välttämiseen kortin saatua... en allekirjoita. Liian usein näkee näitä sankareita jotka pelkäävät ja se johtuu pääasiassa kokemuksen puutteesta juuri kortin saatuaan.
Mun pontti on, että Kehä 1 on suomen vaarallisin tie, jos mitataan kolareiden määrällä. Siellä on muistaakseni pahimmillaan 4-kaistaa yhteen suuntaan. Kuskin taso sellainen, että ratti kääntyy kun pää kääntyy. Vaihteita vaihtaessa pitää niitä välillä katsoa => Aivan hullua mennä Kehä 1:lle opettelemaan ruuhka-aikana.
Arvaa sainko kehuja :) , kun hän kertoi ikävästä insistä kun ei meinannut antaa hänelle korttia ja erehdyin sanomaan rehellisenä, että mä en olisi sitä sulle vieläkään antanut kun pelotti olla kyydissä.

Kehällä pitää kyetä hallitsemaan auto ilman mitää ajamiseen liittyvää miettimistä. Sitten on edellytykset havaita ja ennenkaikkea reagoida äkillisiin tilanteisiin.
Oma autokoulumaikka pisti meikäläisen Kehä1:lle ensimmäisellä ajotunnilla ja vaikka olin taajamassa ajellut monta tuhatta kilometriä (ei sovi kysyä missä tai miksi mutta vuonna miekka ja kivi) niin kyllä tuo kuumotti.
Oletan opettajan nähneen, että osasit käyttää auton hallintalaitteita ja hän oli siinä tukenasi.

En väistä koskaan tuollaisessa. Painakoot kaasua jos eteen haluaa tai jarrua ja liittyköön taakse.

Aiemmin väistin ja annoin tilaa, mutta se on turhaa ja opetetaan kanssakulkijat vain toimimaan väärin.
Toivotaan, ettei me satuta vastakkain, mäkään en jarruta jos olen kaistan päässä vaan liityn. Kolisee sitten tai ei, kuten tossa aiemmin jo kerroin. Onneksi on vähän paikkoja jossa on pakko sinne asti vetää, ilman että voi aiemmin liittyä.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Mun pontti on, että Kehä 1 on suomen vaarallisin tie, jos mitataan kolareiden määrällä. Siellä on muistaakseni pahimmillaan 4-kaistaa yhteen suuntaan. Kuskin taso sellainen, että ratti kääntyy kun pää kääntyy. Vaihteita vaihtaessa pitää niitä välillä katsoa => Aivan hullua mennä Kehä 1:lle opettelemaan ruuhka-aikana.
Arvaa sainko kehuja :) , kun hän kertoi ikävästä insistä kun ei meinannut antaa hänelle korttia ja erehdyin sanomaan rehellisenä, että mä en olisi sitä sulle vieläkään antanut kun pelotti olla kyydissä.

Kehällä pitää kyetä hallitsemaan auto ilman mitää ajamiseen liittyvää miettimistä. Sitten on edellytykset havaita ja ennenkaikkea reagoida äkillisiin tilanteisiin.

Oletan opettajan nähneen, että osasit käyttää auton hallintalaitteita ja hän oli siinä tukenasi.


Toivotaan, ettei me satuta vastakkain, mäkään en jarruta jos olen kaistan päässä vaan liityn. Kolisee sitten tai ei, kuten tossa aiemmin jo kerroin. Onneksi on vähän paikkoja jossa on pakko sinne asti vetää, ilman että voi aiemmin liittyä.
Vaarallisin, en tiedä. En ole tutkinut tilastoja. Tosiasia on kuitenkin että jos PK-seudulla ajelee niin se pitää hallita oli vaarallinen tai ei. Jokainen oppilas vietiin Kehälle ekan parin ajotunnin aikana ellei sattunut kuskia jolla autonhallinta oli jotain aivan olematonta. Kuskeja on niin niin joka lähtöön. Otetaan esimerkkinä broidi jonka olen antanut tasan kerran ajaa omaa autoani ja voi jumalauta että pelotti. Ei meinannut kaistalla pysyä vaikka siirteli mm autoja työkseen liikkeestä toiseen ja alla oli viritelty Focus ST diesel jossa oli tehon lisäksi mukavasti vääntöä joten voin sanoa että paskat meinasi tulla ja totesin kohteeseen päästyä että annas avaimet tänne, sä et aja enää metriäkään meikäläinen kyydissä. Eli skaala kuskeissa on todella laaja näistä täysin kaheleista jotka vetävät ihan miten sattuu minä minä asenteella siihen ettei osata pitää automaattivaihteista kippoa kaistalla ilman että joku on apparin paikalla puuttumassa tilanteeseen.

Ja juu, toki maikka tajusi että autoa on tullut ajeltua ja siinä missä muut jäivät säätelemään ensimmäisellä tunnilla vielä peilejään itsellä oli mäkilähdön onnistumisen jälkeen suunta suoraan liikenteeseen ja sen jälkeen mentiinkin jo tunnin lopulla Kehän liittymään ja kaasu pohjassa kaikki mitä 1.6l vapari Fokkerista lähti.

Ja mitä sinun toimintaan liittymäkaistan päässä. Tosiaan toivotaan ettei mekään satuta samaan liittymään jos ruuhkaa. En aio säätää ja vääntää ja kääntää vaan ajan kuten pitää. Jos kykenen välttämään onnettomuuden niin vältän sen mutta ihan turha valittaa jos kolahtaa kun päätät ajaa väistämisevelvollisena kylkeen koska en aio tuossa kaistan päättyessä alkaa vaihtamaan omaaa nopeutta jotta toiselle jää joko mahdollisuus runtata se kaasu pohjaan ja ajaa edelle tai jarruttaa ja ajaa taakseni. Niin monta tilannetta saanut seurata kun molemmat jarruttavat ja yhtäkkiä kaista loppuukin ja molemmat ovat 80 alueella 30-40kmh vauhdeissa ja takana tulevat seisovat jarrulla ketjukolarin partaalla ettei liikaa huvita olla se joka rohkaisee moiseen käytökseen.

EDIT: Ja mitä suomen vaarallisimpaan tiehen tulee niin jos Kehäteistä pitäisi valita vaarallisin niin valitsisin kyllä enemmänkin Kehä3:n ja PK-seudun vaarallisimmaksi pääväyläksi Länsiväylän. Länärillä kun nuo nopeuserot ja kuskien ajotapaerot ovat niin tapissaan vs esim Itä-väylä. Länärillä on nuo varovaiset ja ne isolla rahalla hankitut BMW/Audi/Mersu/tms kuskit jotka kokevat omistavansa tien ja tilanteita tuntuu olevan jatkuvasti kun joku puikkelehtii ja haluaa ajaa ruuhka-aikanakin 150kmh+ jatkuvasti. Itä-väylällä on ne pari moista mutta pääasiassa tasaisempi liikennevirta ja ajotapa paria poikkeusta lukuunottamatta. Kehä 1 vs Kehä 3 aivan sama. Kehä 3:lla tuntuu löytyvän ne "normaalit" ja ne totaali sekopäät jotka näkevät koko tien vain pujotteluratana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Ja mitä sinun toimintaan liittymäkaistan päässä. Tosiaan toivotaan ettei mekään satuta samaan liittymään jos ruuhkaa. En aio säätää ja vääntää ja kääntää vaan ajan kuten pitää. Jos kykenen välttämään onnettomuuden niin vältän sen mutta ihan turha valittaa jos kolahtaa kun päätät ajaa väistämisevelvollisena kylkeen koska en aio tuossa kaistan päättyessä alkaa vaihtamaan omaaa nopeutta jotta toiselle jää joko mahdollisuus runtata se kaasu pohjaan ja ajaa edelle tai jarruttaa ja ajaa taakseni. Niin monta tilannetta saanut seurata kun molemmat jarruttavat ja yhtäkkiä kaista loppuukin ja molemmat ovat 80 alueella 30-40kmh vauhdeissa ja takana tulevat seisovat jarrulla ketjukolarin partaalla ettei liikaa huvita olla se joka rohkaisee moiseen käytökseen.
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Auto vaan ei enää pysähdy, enkä minä enää siinä vaiheessa voi sitä hel**tin pientä sivupeiliä,( josta huomattavasti vaikeampi hammottaa nopeutesi) , katso vaan minun pitää katsoa eteenpäin ja keskittyä ohjaamaan sitä autoa, etten ajaudu kaistan päästä ulos. Nyt jos mä jarruttaisin ja sinäkin sen teksit törmäisimme, mutta kun sä näet, että eihän toi enää voi pysähtyä vaan sen on pakko tulla eteen 99.9% autoilijoista jarruttaa sen verran että mahdun.

Mä luotan että se terve järki estää sen päätiellä olevan estämästä liittymistäni ja hän vähän jarruttaa ei siinä paljon tarvise sun vautiasi pudottaa, mutta mulla ei siis enää ole aikaa muuhun kuin sen loppuvan kaistan pään tarkkailuun.

Itse en siis estele liittymistä se on typerää, vaarallista ja myöskin laitonta. Tossa videolla oleva tapaus, jos olisi kolariin johtanut kuvaajakin olis saanut sakot liikenteen vaarantamisesta (veikkaan, että ajoi ylinopeutta).

EDIT: Ja mitä suomen vaarallisimpaan tiehen tulee niin jos Kehäteistä pitäisi valita vaarallisin niin valitsisin kyllä enemmänkin Kehä3:n ja PK-seudun vaarallisimmaksi pääväyläksi Länsiväylän. Länärillä kun nuo nopeuserot ja kuskien ajotapaerot ovat niin tapissaan vs esim Itä-väylä. Länärillä on nuo varovaiset ja ne isolla rahalla hankitut BMW/Audi/Mersu/tms kuskit jotka kokevat omistavansa tien ja tilanteita tuntuu olevan jatkuvasti kun joku puikkelehtii ja haluaa ajaa ruuhka-aikanakin 150kmh+ jatkuvasti. Itä-väylällä on ne pari moista mutta pääasiassa tasaisempi liikennevirta ja ajotapa paria poikkeusta lukuunottamatta. Kehä 1 vs Kehä 3 aivan sama. Kehä 3:lla tuntuu löytyvän ne "normaalit" ja ne totaali sekopäät jotka näkevät koko tien vain pujotteluratana.
Toi on tuurista kiinni ketä milloinkin kohtaamme. Toi mun Kehä1 vaarallisempana tieto on vanha, ja nythän se on aiemmaa turvallisempi joten tilanne voi olla eri nyt. Vaarallinen se on edelleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 721
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Auto vaan ei enää pysähdy, enkä minä enää siinä vaiheessa voi sitä hel**tin pientä sivupeiliä,( josta huomattavasti vaikeampi hammottaa nopeutesi) , katso vaan minun pitää katsoa eteenpäin ja keskittyä ohjaamaan sitä autoa, etten ajaudu kaistan päästä ulos. Nyt jos mä jarruttaisin ja sinäkin sen teksit törmäisimme, mutta kun sä näet, että eihän toi enää voi pysähtyä vaan sen on pakko tulla eteen 99.9% autoilijoista jarruttaa sen verran että mahdun.

Mä luotan että se terve järki estää sen päätiellä olevan estämästä liittymistäni ja hän vähän jarruttaa ei siinä paljon tarvise sun vautiasi pudottaa, mutta mulla ei siis enää ole aikaa muuhun kuin sen loppuvan kaistan pään tarkkailuun.
Täh? Käsitinkö oikein, että noudatat tarkoituksella ajotapaa joka tuottaa jatkuvasti vakavia vaaratilanteita ja samaan aikaan luotat siihen, että muut väistävät koska kaikilla muilla on tervettä järkeä ja paremmat taidot? Mitä ihmettä juuri luin? Ainakin jotain otsikon mukaista.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
739
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Auto vaan ei enää pysähdy, enkä minä enää siinä vaiheessa voi sitä hel**tin pientä sivupeiliä,( josta huomattavasti vaikeampi hammottaa nopeutesi) , katso vaan minun pitää katsoa eteenpäin ja keskittyä ohjaamaan sitä autoa, etten ajaudu kaistan päästä ulos. Nyt jos mä jarruttaisin ja sinäkin sen teksit törmäisimme, mutta kun sä näet, että eihän toi enää voi pysähtyä vaan sen on pakko tulla eteen 99.9% autoilijoista jarruttaa sen verran että mahdun.

Mä luotan että se terve järki estää sen päätiellä olevan estämästä liittymistäni ja hän vähän jarruttaa ei siinä paljon tarvise sun vautiasi pudottaa, mutta mulla ei siis enää ole aikaa muuhun kuin sen loppuvan kaistan pään tarkkailuun.

Itse en siis estele liittymistä se on typerää, vaarallista ja myöskin laitonta. Tossa videolla oleva tapaus, jos olisi kolariin johtanut kuvaajakin olis saanut sakot liikenteen vaarantamisesta (veikkaan, että ajoi ylinopeutta).


Toi on tuurista kiinni ketä milloinkin kohtaamme. Toi mun Kehä1 vaarallisempana tieto on vanha, ja nythän se on aiemmaa turvallisempi joten tilanne voi olla eri nyt. Vaarallinen se on edelleen.
Liittymästä liittyjä tulee kolmion takaa. Sinä joka tulet motarille suhteutat nopeutesi motarilla liikkuviin. Mikäli tulet kylkeen niin silloin se on sinun syysi, koska et noudattanut väistämisvelvollisuutta. En ole kokenut, että Kehä olisi edes vaarallinen paikka vaikka siellä on tullut ajettua nelisen vuotta suhtsäännöllisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)
Ei vaan valinta on sinun kun yrität väkisin väistämisvelvollisena siihen pääväylälle vaikka sinun olisi aikoja sitten ollut mahdollisuus ja ennen kaikkea velvollisuus sovittaa oma nopeutesi siten että, yhä väistämisvelvollisena voit turvallisesti liittyä pääväylään.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
610
Rampeissa eniten vituttaa siinä edessä mateleva auto joka ei osaa kiihdyttää ajoissa liittymistä varten. Itelle jää vaihtoehdoksi joko A) hiihtää perässä samaa 50km/h joka on todella paska vaihtoehto, tai B) madella rampin alussa selvästi edellä menevää hitaammin ja siten kasvattaa väliä, jonka jälkeen polkee lapun lattiaan, kun on edessä tilaa tarpeeks oikean liittymisnopeuden saamiseks ja riittävästi aikaa havainnoida tiellä kulkevaa liikennettä ilman pelkoa edessä menevän perseeseen törmäämisestä. Paska vaihtoehto tämäkin, koska rampin alussa sun takana voi olla joku painavalla / tehottomalla kalustolla ja oikeasti tartteis sen koko rampin pituuden siihen kiihdytykseen.

Ramppien kohdalla tiellä kulkevissa eniten vituttaa riittämättömät turvavälit kun ajetaan aivan edellä menevän perseessä kiinni. Vaikeuttaa liittymistä ihan saatanasti, kun vaikka miten katot peileistä ja olan yli, että ton säiliöauton perään pääsee lipumaan nätisti, niin siellä onkin joku urpo roikkumassa 10m säiliön takapuskurista eikä sitä nää ennen kun se koko kombo on käytännössä siinä sun rinnalla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 762
Viestejä
4 296 890
Jäsenet
71 699
Uusin jäsen
Arksi

Hinta.fi

Ylös Bottom