Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 120
Jos sä vihdintiellä näet valot ja ne vaihtuu punaiseksi ja alat rullaamaan ja hidastelemaan ettei tarvitse pysähtyä olet täysi koko vartalo kyrpä. Ensinnäki valot on niin pitkät että sun pitää madella satoja metrejä ja tuolla menee helsingin päässä melkein 50000 autoa vuorokaudessa ja sunlainen urpo kun sinne tulee matelemaan ja bensaa säästämään niin ei ihme että ruuhkat on valtavat!
Johan menee taloudellisen ajon perusteet tunteisiin. Kaasun keventäminen ja moottorijarrutus nyt luulisi olevan kaikille tuttu asia. Vähän kun saa ajokokemusta alle, niin alkaa tunnistamaan milloin kannattaa tehdä pieni extra jottei joudu pysähtymään ja sekin lähinnä sen takia, että olet arvioinut 1-3s väärin valojen vaihtumisen. Valot kun tuppaa pelaamaan samalla logiikalla samoihin kellonaikoihin. Mutta ainakin se selkeni miksi joidenkin mielestä ilmoitetut polttoaineen kulutukset ovat paljon alakanttiin ja toisten mielestä ei.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
803
Johan menee taloudellisen ajon perusteet tunteisiin. Kaasun keventäminen ja moottorijarrutus nyt luulisi olevan kaikille tuttu asia. Vähän kun saa ajokokemusta alle, niin alkaa tunnistamaan milloin kannattaa tehdä pieni extra jottei joudu pysähtymään ja sekin lähinnä sen takia, että olet arvioinut 1-3s väärin valojen vaihtumisen. Valot kun tuppaa pelaamaan samalla logiikalla samoihin kellonaikoihin. Mutta ainakin se selkeni miksi joidenkin mielestä ilmoitetut polttoaineen kulutukset ovat paljon alakanttiin ja toisten mielestä ei.
Tämä tässä. Luulisi tosiaan jokaisen ymmärtävän, että siihen töksähtelevän hidastelun ja älyvapaan survomisen väliin mahtuu se fiksumpikin ajotapa, jossa hyödynnetään auton liike-energiaa ja moottorijarrutusta taloudellisen ajon näkökulmasta haittaamatta kuitenkaan liikenteen sujuvuutta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Johan menee taloudellisen ajon perusteet tunteisiin. Kaasun keventäminen ja moottorijarrutus nyt luulisi olevan kaikille tuttu asia. Vähän kun saa ajokokemusta alle, niin alkaa tunnistamaan milloin kannattaa tehdä pieni extra jottei joudu pysähtymään ja sekin lähinnä sen takia, että olet arvioinut 1-3s väärin valojen vaihtumisen. Valot kun tuppaa pelaamaan samalla logiikalla samoihin kellonaikoihin. Mutta ainakin se selkeni miksi joidenkin mielestä ilmoitetut polttoaineen kulutukset ovat paljon alakanttiin ja toisten mielestä ei.
Mä olen +25v tuota vihdintietä sahannut edes takas ja vihreään aaltoon pääsee joko niin että ajat 40km/h tai +100km/h, eli toisinsanoen sä tarpeettomasti hidastelet satoja metrejä jos ajat hetkenkään rajoitusten mukaan 60km/h ja sitten alat himmailemaan ettei tarvitse valoihin pysähtyä.

Mä kyllä ymmärrän mitä pysähtelyn välttämisellä haetaan mutta vihdintie ruuhka-aikana on väärä paikka ruveta matelemaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 120
Mä olen +25v tuota vihdintietä sahannut edes takas ja vihreään aaltoon pääsee joko niin että ajat 40km/h tai +100km/h, eli toisinsanoen sä tarpeettomasti hidastelet satoja metrejä jos ajat hetkenkään rajoitusten mukaan 60km/h ja sitten alat himmailemaan ettei tarvitse valoihin pysähtyä.

Mä kyllä ymmärrän mitä pysähtelyn välttämisellä haetaan mutta vihdintie ruuhka-aikana on väärä paikka ruveta matelemaan.
Mitä voitat, kun ajat kaasutellen odottamaan ja istumaan punaisiin? Vihdintiellä on valot tyyliin joko satojen metrien tai kilometrien välein jolloin edes tielle mahtumisella ei voi perustella turhaa vähemmän optimaalista ajotapaa. Aika monta euroa olet tuprutellut taivaalle täysin turhaan 25v aikana.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mitä voitat, kun ajat kaasutellen odottamaan ja istumaan punaisiin? Vihdintiellä on valot tyyliin joko satojen metrien tai kilometrien välein jolloin edes tielle mahtumisella ei voi perustella turhaa vähemmän optimaalista ajotapaa. Aika monta euroa olet tuprutellut taivaalle täysin turhaan 25v aikana.
Sovit kyllä tähän lankaan kuin nyrkki silmään :tup:
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 484
Ei se kaasun keventäminen tai moottorijarrutus itselle ainakaan ole mitenkään ärsyttävät tekijä (olettaen, että sitä ei ruveta tekemään montaa kymmentä metriä aikaisemmin odottaakseen pääsevänsä vihreään aaltoon. Tämä, että madellaan matalalla nopeudella pintakaasulla (kävellenkin pääsisi ohitse) valoihin, että ei tarvitse ollenkaan pysähtyä, niin on todella ärsyttävä taktiikka.

Toivoisin, että nämä tällä tyylillä penninvenyttäjä jättäisivät suosilla auton vain talliin (tai ostamatta) ja siirtyy julkisiin tai muihin välineisiin. Enkä edes osaa sanoa, että ajattelevatko tällä tavoin ajavat ihmiset sitä taloudellista puolta vai onko se vain jotain opittua jostain.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
220
Mä en kans ymmärrä mikä siinä niin hiertää, että jos nään valojen edessäni vaihtuvan, niin nostan jalan kaasulta ja annan rullailla. Kunhan ei mene sellaiseksi ärsyttäväksi mateluksi ainakaan ruuhka-aikana. Se, että pari autoa perässä joutuu tekemään saman ja niitä ärsyttää, ei ole mulle syy lopettaa tota.

Harvemmin ajelen pitkiä pätkiä Vihdintietä ruuhka-aikaan, joten en ota siihen sen enempää kantaa, mutta siinäkin mä teen tätä. Jos ajan vasenta kaistaa ja vasemmalle kääntyville on alkamassa oma kaistansa, niin seuraan kyllä peileistä jos joku on takana. Vittumaista jos joku säästelee senttejä ja vasemmalle kääntyvän pitää roikkua ja madella siinä perässä, vaikka edessä siintäisi vihreät valot joista ei sen matelijan takia sitten ehdikään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 200
Nyt kun Vihdintie ja valoihin hidastelu mainittiin, niin pelisilmää pitäisi olla. Esimerkiksi tässä kohdassa minulle on tehty niin, että olisin menossa oikealle kääntyvälle kaistalle ja oikealle palaa vihreä nuolivalo, mutta edessäni oleva suoraan menevä näkee itelleen punaisen valon ja päättääkin aloittaa moottorijarrutuksen niin ajoissa, että en ehdi sillä kyseisellä vihreällä kääntymään. Ei siinä elämästä paljoa mene hukkaan mutta itse pyrin poikkeuksetta huomioimaan onko takanani autoja jos alan hidastaa vauhtia reilummin ennen valoristeystä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Kaksisuuntaisella tiellä ohittajan blokkaaminen kiihdyttämällä on kyllä jo ihan tieliikenteen vaarantamista.

Sellaiset torspot pitäisi ampua ja syöttää koirille... ja sen jälkeen ne koiratkin pitäisi ampua!
Ymmärsin että tuossa rajoitus nousee, jolloin luonnollista että nostetaan nopeuttaa korkeammaksi.

Se on sitten ajotaitoa jos huomaa että takana on menohaluja ja joku lähtee ohittamaan niin tekee sen ohittamisen turvalliseksi, tarvittaessa vähän löysää sitä kaasua, jos sieltä on useampi tulossa ja näyttää että ohituskaista ei riitä lailliseen turvalliseen ohitukseen.

Ohitusaikeen haistaa kyllä siitä että perässä tulia ennen ohituskaistan alkua kirii turvaväliä ja laittaan vilkun päälle ajoissa.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 834
Päätti sitten jossain muussa kulttuurissa ajotapansa oppinut kaveri tehdä u-käännöksen yksisuuntaisella ja yksikaistaisella rampilla. Siis ramppi, joka menee motarin yli ja liittyy sitten siihen moottoritiehen. Piti väistää jokseenkin kaiteeseen kiinni, että tämä älypää pääsi ohittamaan väärään ajosuuntaan ilman, että on autot rutussa.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
691
Ei se kaasun keventäminen tai moottorijarrutus itselle ainakaan ole mitenkään ärsyttävät tekijä (olettaen, että sitä ei ruveta tekemään montaa kymmentä metriä aikaisemmin odottaakseen pääsevänsä vihreään aaltoon. Tämä, että madellaan matalalla nopeudella pintakaasulla (kävellenkin pääsisi ohitse) valoihin, että ei tarvitse ollenkaan pysähtyä, niin on todella ärsyttävä taktiikka.

Toivoisin, että nämä tällä tyylillä penninvenyttäjä jättäisivät suosilla auton vain talliin (tai ostamatta) ja siirtyy julkisiin tai muihin välineisiin. Enkä edes osaa sanoa, että ajattelevatko tällä tavoin ajavat ihmiset sitä taloudellista puolta vai onko se vain jotain opittua jostain.
Kymmenet metrit ei ole mitään, voi olla sata metriä tai satoja metrejä, kun se riippuu autosta. CVT:n kanssa kokeilin joskus niin puhuttiin todellakin sadoista metreistä, kun se ei varsinaisesti himmaa, 60km/h oli vauhtia ja ennakoin ilman saattuetta liikenneympyrään.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
595
Ymmärsin että tuossa rajoitus nousee, jolloin luonnollista että nostetaan nopeuttaa korkeammaksi.

Se on sitten ajotaitoa jos huomaa että takana on menohaluja ja joku lähtee ohittamaan niin tekee sen ohittamisen turvalliseksi, tarvittaessa vähän löysää sitä kaasua, jos sieltä on useampi tulossa ja näyttää että ohituskaista ei riitä lailliseen turvalliseen ohitukseen.

Ohitusaikeen haistaa kyllä siitä että perässä tulia ennen ohituskaistan alkua kirii turvaväliä ja laittaan vilkun päälle ajoissa.
Lisäksi nopeuden lisääminen ohitettavana on laitonta. Siis vaikka se pysyy alle rajoituksen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Lisäksi nopeuden lisääminen ohitettavana on laitonta. Siis vaikka se pysyy alle rajoituksen.
Jos ohittaja käyttää vastaantulevien kaistaa.
Mutta tuossa kommentoin ohistukaistapätkiä, eli miten se menee jos kaksikaistaa samaan suuntaa, ymmärtääkseni ei ole suoranaisesti kielletty, tai siis ihan normaalisti voi käydä noin että ohitettava nostaa vauhtia, esim rajoituksen nousun jälkeen. (en tässä nyt kiusaamista tarkoita, ja kommentoin yleisesti 2-kaistaa samaan suuntaan tilannetta).

Mutta ns ohituskaista ei ole ihan tavallinen kaksikaistaa samaan suuntaan, vaikuttaako se ?

Toki hyvätapainen kuski auttaa, oli tai ei, usein toki se tuleva ohitettava lähtee nostaan sitä vauhtia vähän ennakkoon jo ennen merkkiä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Toivoisin, että nämä tällä tyylillä penninvenyttäjä jättäisivät suosilla auton vain talliin (tai ostamatta) ja siirtyy julkisiin tai muihin välineisiin. Enkä edes osaa sanoa, että ajattelevatko tällä tavoin ajavat ihmiset sitä taloudellista puolta vai onko se vain jotain opittua jostain.
Sinänsä ymmärrän nykyhinnoilla halun säästää polttoainemenoissa, itsekin jo viime kesänä koitin ajaa bensa-autollani (Porvoon) moottoritien puolesta vanhaa porvoontietä kymmeniä kilometrejä 40-80km/h nopeudella, ilmastointi helteillä pois päältä ja alamäissä vaihde vapaalla rullaten (manuaalivaihteinen kun oli), vähän testaten kuinka paljon saisin vähennettyä kulutusta, sen sijaan että paahdan moottoritietä tasaisella 123 km/h nopeudella vakkarilla. Ja noista ajoista bensan hinta on vielä kohonnut pilviin...

Silti, sellaista 20-30km/h matelua 50m ennen valoja... minulla siitä tulee mieleen se yksi sankari joka aikoinaan kieltäytyi käyttämästä koskaan vilkkuja koska halusi maksimoida vilkkuvalojen eliniän, jotta niitä ei joutuisi vaihtamaan.

Sinänsä tämä on avartava keskustelu, oikeasti luulin että himmailijoilla on jotain vikaa joko jarruissa, kytkimessä tai moottorissa, ja siksi välttelevät aktiivista jarruttamista ja pysähtymistä viimeiseen asti. Mainitsin jo miten yritin säästellä jarruja ja kytkintä Toyota Tercelilläni vuosikymmeniä sitten, ja nyt muistin että vanha Volkkarini alkoi joskus oikutella että moottori pysähtyi jos en painanut kaasua (esim. jos pysähdyin valoihin ja painoin pelkkää jarrua ja kytkintä), mikä myös aiheutti sen että minulla tuli tarve vältellä valoihin pysähtymistä, ja kaiketi silloin "himmailin" valoja lähestyttäessä.

Mutta yleisin syy siis nykyisin on ilmeisesti polttoainesäästö?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Mä en kans ymmärrä mikä siinä niin hiertää, että jos nään valojen edessäni vaihtuvan, niin nostan jalan kaasulta ja annan rullailla. Kunhan ei mene sellaiseksi ärsyttäväksi mateluksi ainakaan ruuhka-aikana. Se, että pari autoa perässä joutuu tekemään saman ja niitä ärsyttää, ei ole mulle syy lopettaa tota.
Sinänsä joo, mutta myönnän että pari kertaa on tullut mieleen, ja ehkä tehtyäkin, siten että vasemmalta kaistalta olen sitten vaihtanut oikealle kaistalle himmailijan eteen, odottamaan valoihin hänen eteensä.

Toistaiseksi tämä ei ole tuntunut aiheuttavan road rage-kohtauksia, mutta olen miettinyt etteivät monet himmailijat välttämättä pidä tuosta jos menee tarkat moottorijarrutuslaskelmat sen takia mönkään ja joutuukin käyttämään myös jarrua ennen valoja, ja onhan se hieman riskialtistakin, riippuen paljonko himmailijan ja valojen välissä on tilaa, ja saako himmailija yhtäkkiä päähänsä sittenkin nostaa nopeuttaan juuri kun joku vetää eteen...

Nää on näitä henkimaailman juttuja.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 285
Sinänsä joo, mutta myönnän että pari kertaa on tullut mieleen, ja ehkä tehtyäkin, siten että vasemmalta kaistalta olen sitten vaihtanut oikealle kaistalle himmailijan eteen, odottamaan valoihin hänen eteensä.

Toistaiseksi tämä ei ole tuntunut aiheuttavan road rage-kohtauksia, mutta olen miettinyt etteivät monet himmailijat välttämättä pidä tuosta jos menee tarkat moottorijarrutuslaskelmat sen takia mönkään ja joutuukin käyttämään myös jarrua ennen valoja, ja onhan se hieman riskialtistakin, riippuen paljonko himmailijan ja valojen välissä on tilaa, ja saako himmailija yhtäkkiä päähänsä sittenkin nostaa nopeuttaan juuri kun joku vetää eteen...
Tätä on kyllä hieman hankala ymmärtää. Aiheutat vaan mahdollisen vaaratilanteen ja sen, että molemmat joutuu todennäköisesti pysähtymään. Himmailu on mun mielestä ihan ok, jos sen tekee muut huomioiden, eli ei liian aikaisin ja niin ettei blokkaa kääntyviä. Etenkin näillä jäisillä keleillä se oikein toteutettuna säästää polttoaineen ja renkaiden lisäksi kaikkien aikaa, kun useamman ei tarvi raapia asfalttia paikallaanlähdöissä. Lisäksi tuntuu, että moni aloittaa sen nenänkaivuun heti, kun auto on paikallaan ja valojen vaihtuminen vihreäksi tulee täytenä yllätyksenä -> valojen välityskyky heikkenee.

Poikkeuksena tietysti se, jos moottorijarruttaja menee oikeasti ihan kävelyvauhtia vaikka valoihin on +100m tai jos valoissa ei ole ketään (ei-etuoikeutetussa valoristeyksessä) ja silti himmaillaan. Siinä kohtaa ohi vaan niin että rapa roiskuu.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Ymmärsin että tuossa rajoitus nousee, jolloin luonnollista että nostetaan nopeuttaa korkeammaksi.
En ole varma oliko, se on vähän paha paikka lähteä ohittamaan just jos rajoitus nousee (jolloin on luonnollista kaasuttaa). Luulin että kyseessä oli perushimmailija joka herää yhtäkkiä ajavansa alinopeutta koska joku lähtee ohittamaan.

Koko keskustelusta tulee mieleen taas autokulttuuri eri maissa. Puolassa en ainakaan haluaisi ajaa autolla, siellä ollaan todella aggressiivisia ja autoilijat (jopa ammattiautoilijat, taksit jne.) tekevät toisilleen pienistäkin mokista kurkunleikkauseleitä murhaavan tuijotuksen kera jne.

Toisessa ääripäässä on Thaimaa, jonka ajokulttuurissa näen (Suomeen verrattuna) sekä heikkouksia että vahvuuksia. Siellä ehkä hyvänä puolena on mielestäni varsin joustava suhtautuminen muihin tielläolijoihin. Tämä iski mieleeni kun eräällä 80 km/h kaksisuuntaisella maantiellä, missä oli leveät pientareet, yksi vastaantuleva auto sai päähänsä alkaa ohittaa hitaammin ajavia, vaikka olin tulossa vastaan. Hän teki sen suoralla tiellä jo hyvissä ajoin ennen kohtaamista, vilkauttaen minulle ja ohitettavalleen valoja.

Jostain syystä siellä tämä ei saanut minua kuitenkaan vilkuttelemaan valoja ja tööttäilemään raivon vallassa, vaan hitaasti vaan siirryin enemmän pientareelle ja hieman laskin nopeuttani, kuten teki myös ohitettava. Meitä oli sitten ohitustilanteessa siinä kolme auto rinnakkain kaksikaistaisella tiellä, enkä silti pelännyt tai raivonnut. Ehkä se ei mennyt ihan sääntöjen mukaan, mutta silti jotenkin jouhevasti ja muille tilaa antaen, ilman negatiivisia tunteita.

Suomessa olen enemmän iskostunut siihen että sääntöjä on noudatettava (ja pyrin itsekin tekemään niin parhaani mukaan), ja sääntöjen rikkojia kohti raivoan muiden mukana.

Toinen ero, joka ehkä on mielestäni negatiivisempi, on että jos esimerkiksi olet liittymässä tielle, ja etuajo-oikeutettuna sitä paahtaa toinen auto, hänen valojensa vilkahdus tarkoittaisi minulle Suomessa "annan tilaa, saat tulla eteeni", kun taas Thaimaassa ja varmaan monessa muussa maassa se on varoitus "Täältä tullaan! Älä missään nimessä pyri eteeni!".
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Tätä on kyllä hieman hankala ymmärtää. Aiheutat vaan mahdollisen vaaratilanteen ja sen, että molemmat joutuu todennäköisesti pysähtymään.
Riippuu paljonko siinä on sitä väliä. Tietenkin jos on vähän, aika vaarallista siinä on ennen valoja vaihtaa toisen eteen, mutta jos toinen ajaa puolet hitaammin kuin sinä ja muu liikenne ja väliä kuitenkin on reippaasti (ennen valoja), tuntuu monesti että turhaako siinä enää jää vasemmalle kaistalle, vaikka himmailijan moottorijarrutuslaskelmat siitä ehkä hieman häiriintyisivätkin koska laskettu välimatka lyhenee yhden auton pituuden verran.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 484
Sinänsä ymmärrän nykyhinnoilla halun säästää polttoainemenoissa, itsekin jo viime kesänä koitin ajaa bensa-autollani (Porvoon) moottoritien puolesta vanhaa porvoontietä kymmeniä kilometrejä 40-80km/h nopeudella, ilmastointi helteillä pois päältä ja alamäissä vaihde vapaalla rullaten (manuaalivaihteinen kun oli), vähän testaten kuinka paljon saisin vähennettyä kulutusta, sen sijaan että paahdan moottoritietä tasaisella 123 km/h nopeudella vakkarilla. Ja noista ajoista bensan hinta on vielä kohonnut pilviin...

Silti, sellaista 20-30km/h matelua 50m ennen valoja... minulla siitä tulee mieleen se yksi sankari joka aikoinaan kieltäytyi käyttämästä koskaan vilkkuja koska halusi maksimoida vilkkuvalojen eliniän, jotta niitä ei joutuisi vaihtamaan.

Sinänsä tämä on avartava keskustelu, oikeasti luulin että himmailijoilla on jotain vikaa joko jarruissa, kytkimessä tai moottorissa, ja siksi välttelevät aktiivista jarruttamista ja pysähtymistä viimeiseen asti. Mainitsin jo miten yritin säästellä jarruja ja kytkintä Toyota Tercelilläni vuosikymmeniä sitten, ja nyt muistin että vanha Volkkarini alkoi joskus oikutella että moottori pysähtyi jos en painanut kaasua (esim. jos pysähdyin valoihin ja painoin pelkkää jarrua ja kytkintä), mikä myös aiheutti sen että minulla tuli tarve vältellä valoihin pysähtymistä, ja kaiketi silloin "himmailin" valoja lähestyttäessä.

Mutta yleisin syy siis nykyisin on ilmeisesti polttoainesäästö?
En osaa sanoa, että johtuuko nykyinen ilmiö polttoainesäästöstä vai ollaanko mahdollisesti perillä muutama sadasosasekuntia nopeammin, kun ei tarvitse valoihin pysähtyä, vai jostain opitusta, mutta onhan tätä samaa ilmiötä ollut vuosikymmeniä mitä itse olen auto ratin takana ollut. Ei onneksi paljoa, mutta aina joskus harvoin saattaa törmätä tähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
646
Päätti sitten jossain muussa kulttuurissa ajotapansa oppinut kaveri tehdä u-käännöksen yksisuuntaisella ja yksikaistaisella rampilla. Siis ramppi, joka menee motarin yli ja liittyy sitten siihen moottoritiehen. Piti väistää jokseenkin kaiteeseen kiinni, että tämä älypää pääsi ohittamaan väärään ajosuuntaan ilman, että on autot rutussa.
Näitkö sen tekevän U-käännöksen? Mietin että miten tuollaisessa paikassa edes mahtuu tekemään sitä, jos kerran kahden auton rinnakkain ohituskin tekee jo tiukkaa. Ettei kyseinen sankari olisi jo ajanut motariakin väärään suuntaan ja sitten palannut siitä rampista?
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 834
Näitkö sen tekevän U-käännöksen? Mietin että miten tuollaisessa paikassa edes mahtuu tekemään sitä, jos kerran kahden auton rinnakkain ohituskin tekee jo tiukkaa. Ettei kyseinen sankari olisi jo ajanut motariakin väärään suuntaan ja sitten palannut siitä rampista?
Näin. Sen verran leveä kohta oli siinä, että pienellä säätämisellä sai auton ympäri. Katoin jo kauempaa, että mitä ihmettä nyt tapahtuu. Ja sit tosiaan piti pysähtyä ja vetää ihan laitaan, että mahduttiin ohi. Näytin kansainvälisillä käsimerkeillä kohdalla, että ei näin, mutta ei tainnut ymmärtää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Moni asia ärsyttää liikenteessä mutta on ajotavat parantuneet entisiin verrattuna. Tässä Karpon pätkässä näkyvä tyyli pakottaa ohitettava pientareelle ja ohittaa vastaantulijoista piittaamatta vaikuttaa aika hurjalta tavalta :beye: Ja ilmeisesti ollut vuosikymmeniä sitten ihan normaali tapa.

 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 697
Moni asia ärsyttää liikenteessä mutta on ajotavat parantuneet entisiin verrattuna. Tässä Karpon pätkässä näkyvä tyyli pakottaa ohitettava pientareelle ja ohittaa vastaantulijoista piittaamatta vaikuttaa aika hurjalta tavalta :beye: Ja ilmeisesti ollut vuosikymmeniä sitten ihan normaali tapa.

Hitto kun tuota alun katsoi niin muistui kyllä itselläkin pari moista tilannetta junnuajoilta mökkireissuilta. Ei ole moisia ohituksia tullut nähtyä vuosiin kuin leveäkaistaisilla pätkillä missä hitaammat yleensä vetävät kaistan laitaan jolloin ohi pääsee.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
399
Liikennevaloissa vähän väliä autojaan eteenpäin ryömittävät. Mikä halvattu tuossa on ideana?
No mitenkäs sitten liikennevalojen "aavistelijat". Eli nytkytetään sitä koslaa 3-4 kertaa eteenpäin "vauhtilähdön" toivossa, mikä kuitenkin päätyy jarrun painamiseen, kun ei se valo vieläkään vaihdu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 697
No mitenkäs sitten liikennevalojen "aavistelijat". Eli nytkytetään sitä koslaa 3-4 kertaa eteenpäin "vauhtilähdön" toivossa, mikä kuitenkin päätyy jarrun painamiseen, kun ei se valo vieläkään vaihdu.
Tiedän yhden sääntöjä ja turvallista ajotapaa hyvin noudattavan kuskin jotka pitävät auton kytkintuntumassa valoissa ja mäessä ollaan kytkimen luistatuksella. Kysyin miksi ja kerroin että se polttaa kytkimen hyvin nopeasti loppuun niin kuulema se on niin hankalaa muuten. Ei, en tajua mikä siinä on hankalaa ja oudommaksi asian tekee se että olen nähnyt miten hyvin kyseinen kuski ajaa muuten. Eli ei ole mikään pelokas 30kmh 80kmh rajoituksella ajelevia hissukka vaan ottaa paikkansa liikenteessä kuin ammattikuski, noudattaa sääntöjä, ei arkaile, ei tee yllättäviä epäloogisia liikkeitä, aka todella mainio kuski mutta kaasujalka ei vain ole lyijystä ja vaihteen vaihtaminen ei ole mallia fast&furious.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
220
Sinänsä joo, mutta myönnän että pari kertaa on tullut mieleen, ja ehkä tehtyäkin, siten että vasemmalta kaistalta olen sitten vaihtanut oikealle kaistalle himmailijan eteen, odottamaan valoihin hänen eteensä.

Toistaiseksi tämä ei ole tuntunut aiheuttavan road rage-kohtauksia, mutta olen miettinyt etteivät monet himmailijat välttämättä pidä tuosta jos menee tarkat moottorijarrutuslaskelmat sen takia mönkään ja joutuukin käyttämään myös jarrua ennen valoja, ja onhan se hieman riskialtistakin, riippuen paljonko himmailijan ja valojen välissä on tilaa, ja saako himmailija yhtäkkiä päähänsä sittenkin nostaa nopeuttaan juuri kun joku vetää eteen...

Nää on näitä henkimaailman juttuja.
Nää on varmaan taas näitä, että miten kukakin tilanteen näkee ja varsinkin tälleen keskustelussa tulkitsee, mutta aika vauhdilla saat mennä ja tiukan jarrutuksen tehdä jos mun eteen meinaat keretä. Joku siitä varmaan vois vetää herneen nenään, mutta itse lähinnä naureskilisin, että johan on kiire päästä samoihin valoihin yhtä lähtöruutua lähemmäs.

Vai tarkoititko, että olit jo valmiiksi vasemmalla kaistalla ja kiusallasi ajat eteen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 410
Melkosia ittensä kiusaajia sellaset jotka jättävät yli auton mittaisen raon jota sitten kytkimellä lipsuttelemalla kudotaan umpeen sentti sentiltä. Ei voi ymmärtää niin millään tuollaista.
No mitenkäs sitten liikennevalojen "aavistelijat". Eli nytkytetään sitä koslaa 3-4 kertaa eteenpäin "vauhtilähdön" toivossa, mikä kuitenkin päätyy jarrun painamiseen, kun ei se valo vieläkään vaihdu.
Nämä ovat ilmeisesti samoja mukamas hyviä ennakoivia kuskeja. Useimmiten tälläisellä ennakoijalla on keltainen kupu auton katolla, mistä voisi päätellä että jonkinlainen ennakointikyky ja muutenkin kyky toimia auton kanssa järkevästi liikenteessä olisi hallussa, mutta ei..
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Moni asia ärsyttää liikenteessä mutta on ajotavat parantuneet entisiin verrattuna. Tässä Karpon pätkässä näkyvä tyyli pakottaa ohitettava pientareelle ja ohittaa vastaantulijoista piittaamatta vaikuttaa aika hurjalta tavalta :beye: Ja ilmeisesti ollut vuosikymmeniä sitten ihan normaali tapa.
Heeeiii tuohan on juuri sama ilmiö mitä kommentoin positiivisesti nähneeni Thaimaassa. :) En tiennytkään että se on Suomessakin olllut joskus tapana...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 346
Näillä bensahinnoilla ei kyllä kohta enää pysähdytä suojatiellekkään ja vedetään punasista läpi jossei sieltä ketään tule.

Sinänsä alan itsekin vihdoin ymmärtämään tota liikennevaloihin himmailua.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 337
Näillä bensahinnoilla ei kyllä kohta enää pysähdytä suojatiellekkään ja vedetään punasista läpi jossei sieltä ketään tule.

Sinänsä alan itsekin vihdoin ymmärtämään tota liikennevaloihin himmailua.
Mä olenkin vuosikymmeniä ihmetellyt miksi meidän pitää seisoskella punaisissa valoissa vaikka kääntyisimme oikealle, eikä ketään näy missään. Ei edes huoli ilmastosta ole riittänyt asiaa korjaamaan, joten tuskin bensan hinnan nousukaan saa korjausta lakiin, tais sentään muuttua rikesakokettavaksi virheeksi. Harmi vaan, että pienituloiselle se rikesakkokin on iso.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Sinänsä joo, mutta myönnän että pari kertaa on tullut mieleen, ja ehkä tehtyäkin, siten että vasemmalta kaistalta olen sitten vaihtanut oikealle kaistalle himmailijan eteen, odottamaan valoihin hänen eteensä.
Riippuu paljonko siinä on sitä väliä. Tietenkin jos on vähän, aika vaarallista siinä on ennen valoja vaihtaa toisen eteen, mutta jos toinen ajaa puolet hitaammin kuin sinä ja muu liikenne ja väliä kuitenkin on reippaasti (ennen valoja), tuntuu monesti että turhaako siinä enää jää vasemmalle kaistalle, vaikka himmailijan moottorijarrutuslaskelmat siitä ehkä hieman häiriintyisivätkin koska laskettu välimatka lyhenee yhden auton pituuden verran.
2-kaistaa suuntaansa ja ajallaan vasemmalla kaistalla ja sitten päätetään vaihtaa oikealle kahden auton väliin ennen punaisena palavia valoja, sen takia kun joku ennakoi niitä valoja.

No ei kai tuollaisia paljon oikeasti ole, tästä tuli mieleen se selitys miksi ei pidetä turvavälejä, siihen aina joku kiilaa...
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 016
No mitenkäs sitten liikennevalojen "aavistelijat". Eli nytkytetään sitä koslaa 3-4 kertaa eteenpäin "vauhtilähdön" toivossa, mikä kuitenkin päätyy jarrun painamiseen, kun ei se valo vieläkään vaihdu.
Eilen sattui matkalle tällainen mallisuorittaja. Ehti nytkytellä autonsa puoliksi suojatien päälle, onneksi oli suojatielläkin punaiset niin ei blokannut ketään. :rofl2:
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 285
Mä olenkin vuosikymmeniä ihmetellyt miksi meidän pitää seisoskella punaisissa valoissa vaikka kääntyisimme oikealle, eikä ketään näy missään. Ei edes huoli ilmastosta ole riittänyt asiaa korjaamaan, joten tuskin bensan hinnan nousukaan saa korjausta lakiin, tais sentään muuttua rikesakokettavaksi virheeksi. Harmi vaan, että pienituloiselle se rikesakkokin on iso.
Tuo jenkkityylinen ns. vapaa-oikea on ihan tappavaa kevyelle liikenteelle. Jenkkilässä kevyttä liikennettä ei käytännössä ole, niin siellä se ei ole niin justiinsa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Mä olenkin vuosikymmeniä ihmetellyt miksi meidän pitää seisoskella punaisissa valoissa vaikka kääntyisimme oikealle, eikä ketään näy missään. Ei edes huoli ilmastosta ole riittänyt asiaa korjaamaan, joten tuskin bensan hinnan nousukaan saa korjausta lakiin, tais sentään muuttua rikesakokettavaksi virheeksi. Harmi vaan, että pienituloiselle se rikesakkokin on iso.
Jatkoin tuonne liikennesäännöt ja ajatavat ketjuub
Näitä vapaa oikea (vai millä nimellä ne on) risteyksiä on Suomeen tullut, ero jossain valtiossa olevista saa ajaa punaisia päin siinä että noissa ei ajeta punaisia päin, ovat siis ilman valoja, ja muilla valoilla tehdään se että pääsee myös ns vilkkaaseen aikaan.

Ei noita aivan kaikissa risteyksissä ole missä niistä voisi olla hyötyä.

Yritän keksi asiinsiltaa miten voisin ärsyntyyä muista, joten jatkoin liikennesäännöt ja ajotavat ketjuun
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 137
Tuo jenkkityylinen ns. vapaa-oikea on ihan tappavaa kevyelle liikenteelle. Jenkkilässä kevyttä liikennettä ei käytännössä ole, niin siellä se ei ole niin justiinsa.
Jep, en käsitä miten Suomessa joku haikailee tällaisen perään. Tässä on tosi hyvä video asiasta, kuinka 800m kävelymatka Houstonissa on yhtä helvettiä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
646
Tuo jenkkityylinen ns. vapaa-oikea on ihan tappavaa kevyelle liikenteelle. Jenkkilässä kevyttä liikennettä ei käytännössä ole, niin siellä se ei ole niin justiinsa.
Tuo on totta että jenkkilässä kulttuuri on täysin eri. Mutta en silti näe miten tämä eroaisi nykytilanteesta, jossa auto kääntyy oikealle vihreillä valoilla, tai jos ei ole liikennevaloja ollenkaan? Silloinkin auto on väistämisvelvollinen kevyeen liikenteeseen nähden, joten miksi sama sääntö ei toimisi tässäkin? Punaisilla valoilla kääntyessä kaiken lisäksi melkoisella varmuudella ne risteävän tien jalankulkijavalot ovat punaisena eikä vihreänä (koska risteävällä autoliikenteellä on vihreät). Joten eihän siinä olisi edes kevyttä liikennettä mitä väistää, ellei se tule punaisia päin jolloin syy on sen osapuolen joka tapauksessa.

Jenkkilässä vähän eri homma jos ei edes ole kevyenliikenteen väyliä eikä liikennevaloja niille, väistämissäännöistä puhumattakaan. Täällä on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 285
Tuo on totta että jenkkilässä kulttuuri on täysin eri. Mutta en silti näe miten tämä eroaisi nykytilanteesta, jossa auto kääntyy oikealle vihreillä valoilla, tai jos ei ole liikennevaloja ollenkaan? Silloinkin auto on väistämisvelvollinen kevyeen liikenteeseen nähden, joten miksi sama sääntö ei toimisi tässäkin? Punaisilla valoilla kääntyessä kaiken lisäksi melkoisella varmuudella ne risteävän tien jalankulkijavalot ovat punaisena eikä vihreänä (koska risteävällä autoliikenteellä on vihreät). Joten eihän siinä olisi edes kevyttä liikennettä mitä väistää, ellei se tule punaisia päin jolloin syy on sen osapuolen joka tapauksessa.

Jenkkilässä vähän eri homma jos ei edes ole kevyenliikenteen väyliä eikä liikennevaloja niille, väistämissäännöistä puhumattakaan. Täällä on.
Ennakoitavuus kärsii ja tärkeämpänä: vapaata oikeata käyttävä auto lähtökohtaisesti tarkkailee käännöksen turvallisuutta omasta näkökulmastaan, ts. tuleeko suoraan ajava auto, kevyen liikenteen jäädessä toissijaiseksi. Enemmän asioita mihin keskittyä -> keskitytään siihen mikä on oman turvallisuuden kannalta kriittisintä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
646
Ennakoitavuus kärsii ja tärkeämpänä: vapaata oikeata käyttävä auto lähtökohtaisesti tarkkailee käännöksen turvallisuutta omasta näkökulmastaan, ts. tuleeko suoraan ajava auto, kevyen liikenteen jäädessä toissijaiseksi. Enemmän asioita mihin keskittyä -> keskitytään siihen mikä on oman turvallisuuden kannalta kriittisintä.
Edelleenkään en näe tässä mitään eroa jos vertaa vaikkapa valottomaan risteykseen. Silloinkin kääntyjän pitää havainnoida risteävältä tieltä sekä autoliikenne että kevyt liikenne. Ja kuten tuossa aiemmassa viestissä jo mainitsin, jos valot ovat punaiset, niin ne ovat myös risteävän tien kevyelle liikenteelle punaiset.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 285
Edelleenkään en näe tässä mitään eroa jos vertaa vaikkapa valottomaan risteykseen. Silloinkin kääntyjän pitää havainnoida risteävältä tieltä sekä autoliikenne että kevyt liikenne.
Ero tulee siitä, että valolliset risteykset ovat aina lähtökohtaisesti sellaisia, mitkä ollaan nähty sen verran vaarallisiksi, että ohjausta tarvitaan. Ts. liikennettä on enemmän -> varomista on enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
646
Ero tulee siitä, että valolliset risteykset ovat aina lähtökohtaisesti sellaisia, mitkä ollaan nähty sen verran vaarallisiksi, että ohjausta tarvitaan. Ts. liikennettä on enemmän -> varomista on enemmän.
Editoin jo edelliseenkin viestiin, että ei tuossa edelleenkään ole kuin yksi liikennevirta jota pitää varoa.
1. käännyt oikealle vihreillä valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on vihreä => väistät kevyttä liikennettä
2. käännyt oikealle punaisilla valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on punainen => voit mennä jos mahdut risteävän tien autoliikennevirtaan liikennettä vaarantamatta
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 285
Editoin jo edelliseenkin viestiin, että ei tuossa edelleenkään ole kuin yksi liikennevirta jota pitää varoa.
1. käännyt oikealle vihreillä valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on vihreä => väistät kevyttä liikennettä
2. käännyt oikealle punaisilla valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on punainen => voit mennä jos mahdut risteävän tien autoliikennevirtaan liikennettä vaarantamatta
Kakkoskohta: "risteävän tien kevyellä liikenteellä on punainen". Kyllä, mutta kohtisuoralla tiellä kevlille on vihreä. Ja vaikka siinä kohtisuoralla ei kevyt liikenne saisikaan kulkea, niin joku saattaa silti siitä mennä, kun näkee että autoille palaa punainen. Tässä tapauksessa kevlin käyttäjä on toki väärässä, mutta palataan siihen, että ihmiset on ihmisiä ja siksi meidän turvaksi pitää kehitellä sääntöjä.

En myöskään menisi ihan takuuseen siitä, että risteävällä tiellä on aina kevlille valot, mutta tästä en ole ihan varma.

Mutta ei tämä ihan pelkästään oma mielipide ole. Asiasta on ihan akateemista tutkimustakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
646
En myöskään menisi ihan takuuseen siitä, että risteävällä tiellä on aina kevlille valot, mutta tästä en ole ihan varma.
En itse ole sellaista risteystä nähnyt missä ei olisi. Aika järjetöntähän se olisi jos autoille on valot kaikkiin suuntiin, mutta jalankulkijoille ei.

Mutta ei tämä ihan pelkästään oma mielipide ole. Asiasta on ihan akateemista tutkimustakin.
Epäilemättä on tutkittu, mutta ei tuota tutkimusta voi suoraan mielestäni suomalaiseen liikennekulttuuriin eikä -arkkitehtuuriin soveltaa. Täällä on täysin eri mentaliteetti ja arkkitehtuuri, kuten tuosta Houstonin videostakin hyvin huomaa. Jenkeissä autoilija on kuningas eikä siellä ole autokoulusta lähtien tolkutettu sitä, että jalankulkijoita väistetään aina ja pyöräilijöitäkin lähes aina.

Mutta tämä keskustelu menee sen verran ohi ketjun aiheen, että ehkä tämä jää osaltani tähän tai jatketaan sopivammassa threadissa. En ole itse muutenkaan mitenkään kiihkoilemassa tämän asian puolesta, että punaisella kääntyminen pitäisi saada Suomeen. Monissa paikoissa on nuolivalo erikseen, ja silloin kääntyminen on varmasti turvallista kaikille osapuolille. Olen vain sitä mieltä ettei se punaisilla oikealle kääntyminen suomalaisessa liikenneympäristössä olisi juurikaan sen vaarallisempaa kevyen liikenteen kannalta kuin nykysäännötkään.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 285
Mutta tämä keskustelu menee sen verran ohi ketjun aiheen, että ehkä tämä jää osaltani tähän tai jatketaan sopivammassa threadissa. En ole itse muutenkaan mitenkään kiihkoilemassa tämän asian puolesta, että punaisella kääntyminen pitäisi saada Suomeen. Monissa paikoissa on nuolivalo erikseen, ja silloin kääntyminen on varmasti turvallista kaikille osapuolille. Olen vain sitä mieltä ettei se punaisilla oikealle kääntyminen suomalaisessa liikenneympäristössä olisi juurikaan sen vaarallisempaa kevyen liikenteen kannalta kuin nykysäännötkään.
No toki, jos tosiaan aktiivisesti unohtaa sen kohtisuorasti tien ylittävän kevyen liikenteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
646
No toki, jos tosiaan aktiivisesti unohtaa sen kohtisuorasti tien ylittävän kevyen liikenteen.
Palaan vielä tämän viestin verran, koska nyt vasta hoksasin mitä tarkoitit kohtisuoralla. Joo, pakko myöntää että tuo on vaaratekijä kyllä, jos ennen risteystäkin on suojatie. Mutta jos tämä laki tulisi Suomeen, niin olettaisin että se sisältäisi myös vähintäänkin pysähtymisvelvoitteen eli käytännössä punainen valo olisi silloin stop-merkki samalla. Eli tämän voisi kyllä halutessaan toteuttaa suht turvallisesti, mutta olet ihan oikeassa, ongelmakohtia on. Ehkä tämä nyt riittää tästä aiheesta tässä ketjussa.
 
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
176
Monissa paikoissa on nuolivalo erikseen, ja silloin kääntyminen on varmasti turvallista kaikille osapuolille.
Ei muuten ole turvallista. Autoilijat kun ajaa, ja kevyt liikenne liikkuu miten sattuu täällä sääntö-Suomessa, jossa kuvitellaan ettei omaa tervettä järkeä tarvitse käyttää.

Liekö Ruotsissa edelleenkin voimassa se, että oikealle saa kääntyä punaisia päin kunhan sen tekee turvallisesti? Siellä siihen pystyttiin, täällä omaan napaan tuijottaminen voisi varmaan olla esteenä. Ihan se sama, joka aiheuttaa haitariliikkeen tiellä, jossa on ajoittain kaistaa yhteen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 285
Palaan vielä tämän viestin verran, koska nyt vasta hoksasin mitä tarkoitit kohtisuoralla. Joo, pakko myöntää että tuo on vaaratekijä kyllä, jos ennen risteystäkin on suojatie. Mutta jos tämä laki tulisi Suomeen, niin olettaisin että se sisältäisi myös vähintäänkin pysähtymisvelvoitteen eli käytännössä punainen valo olisi silloin stop-merkki samalla. Eli tämän voisi kyllä halutessaan toteuttaa suht turvallisesti, mutta olet ihan oikeassa, ongelmakohtia on. Ehkä tämä nyt riittää tästä aiheesta tässä ketjussa.
Joo, tuo voisi riittää ainakin siihen, että stop-merkillä saisi vaihdettua kuolemat ja vakavat loukkaantumiset lievempiin tapauksiin vs. täysin vapaa oikea. Ehkä toimisi, mutta itse olen vähän pessimistinen sen suhteen, kuinka hyvin autoilijat noudattavat noita kylttiohjeita ja säännön kunnollinen omaksuminen veisi paljon aikaa.

Lopputuloksena yhtälö on kuitenkin: "autoilijoiden säästetty aika" vs. "meilahdessa vietetty ylimääräinen aika + onnettomuuksien selvittelyt + sairauspoissaolot". Mun nähdäkseni tästä ei saa oikein mitenkään nettopositiivista, koska yksikin ylimääräinen onnettomuus on yhteiskunnalle aika kallis.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 179
Viestejä
4 309 418
Jäsenet
71 991
Uusin jäsen
kupla4ku

Hinta.fi

Ylös Bottom