Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
125
Itse olen nähnyt kun venäläinen tulee moottoritien kiihdytyskaistalla pakilla vastaan.. Ja oli vielä pitkä mutka tuossa kiihdytyskaistassa, että onnea vain valitsemallaan tiellä. Se oli vielä pahempi kuin tuo jarrutetaan kiihdytyskaistan päähän, yhtään vähättelemättä tuonkaan tempauksen vaarallisuutta.
Itselleni on tullut juurikin tuossa videon rampin yläpään mutkassa papparainen Toyotalla peruuttaen vastaan. Onneksi silloin oli kesäkeli.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään odottamaan omaa vuoronumeroa liittymiselle.

Eihän tässä oo sulla kun 70kmh vauhtia vasemmalle mennessä, hahmottaa aika hyvin että tuolla kialla on oikeasti oltu ihan pysähdyksissä.

En tiedä miten liukas ramppi on tuossa ollut mutta todennäköisesti itsellä olisi ollut tossa kohtaa rampin lopussa jo 80+ vauhtia jos vaan pitoja löytyy/ei ole ihan peilijäässä tie. Toki olisin varmaan himmannut tuon nähdessä mutta samalla tapaa olisin kiskassut ohi vaan.

Nää pitäs kyllä oikeasti karsia pois. Onneksi sentään näitä pysähtelijöitä ei paljoa näy.
Itse olisin jäänyt sinne kiihdytyskaistan alkuun kun tilanteen näki jo kaukaa, ja liittynyt ihan normaalisti n. 10 sekunnin päästä. Ihan niin kuin oma lisäperseily auttaisi jotenkin siihen, että joku teki virheen. Ja sitten pitäisi vielä onnitella siitä.
Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?

Kyllä näissä tilanteissa kannattaa omankin hyvinvoinnin vuoksi poistua mahdollisimman nopeasti paikalta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?
Jarrupolkimessa on muitakin asentoja kuin 0 ja 1.

Kyllä näissä tilanteissa kannattaa omankin hyvinvoinnin vuoksi poistua mahdollisimman nopeasti paikalta.
Tai mitä jos ei mene siihen tilanteeseen ollenkaan, vaan antaa muille (ja itselleen) tilaa purkaa se tilanne? Ei tarvitsisi liittyä moottoritielle 50 km/h nopeuksilla tuurilla toivoen, ettei takaa tule ketään, ja mahdollisesti aiheuttaa itse toisen tilanteen lisäksi vielä kolmattakin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 731
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään odottamaan omaa vuoronumeroa liittymiselle.
Varmaan uusi kuski joka ei uskaltanut kiihdyttää liittymässä tarpeeksi kovaan vauhtiin, ehkä osittain kelin takia. Ilmeisesti vain kokemuksella oppii sen että on paree saada se auto muun liikenteen nopeuteen ennen liittymistä.

Tänään oli Kehä III:lla vähän samanlainen tilanne, liittymään pyrki edessä rinnallani auto mutta ei se vaan saanut itsestään irti sen vertaa että olisi kiihdyttänyt muun liikenteen vauhtiin, päinvastoin alkoi painella jarrua jo liittymän alussa. Ilmeisesti kuvitteli että kunhan jonoon tulisi vähän isompi aukko, sitten kiihdytys nollasta kahdeksaankymppiin alle sekunnissa.

Mulle tuli aluksi melkein kiusaus itse hieman hidastaa että ehtisi edelleni, mutta onneksi huomasin ajoissa että sekin aikoo hidastaa joten jatkoin normaalivauhdilla. Suoraan ajavien tehtävänä lienee olla ajaa nopeusrajoitusten mukaan tasaista vauhtia ja pitää väliä edelläolevaan, liittymään tulijan tehtävänä on kiihdyttää samaan vauhtiin ja sitten mennä avoimeen väliin.

Veikkaan että kyseinen auto on siellä edelleen liittymässä, odottaen sopivaa rakoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vuoden jokaisena päivänä kahdelta ihmiseltä saisi ottaa kortin pois kun ajetaan Tuusulan mottoritiellä vasenta kaistaa alinopeutta eikä anneta tilaa.

Tänään taas nainen volvon ratissa OHITUSKAISTALLA junnaa samaa vauhtia oikealla olevan kanssa 90km/h, vilkautan valoja hyvissä ajoin että tee jotain ennen kuin olen siinä perseessä, ei tee mitään, vilkautan noin 5s myöhemmin uudestaan että olen tulossa kovempaa kuin te, tee jotain, ei tee! :facepalm: Tästä noin 5s ja olen tavoittanut tämän järjen jättiläisen ja vieläkään tämä ei tee mitään, nämä kaksi autoa blokkaa täysin molemmat kaistat, ketään ei ole edessä kilometriin ja molemmat ajaa rinta rinnan.

Oikealla oleva auto lähtee rampille pois motarilta niin nainen volvon ratissa ei vaihda kaistaa, ei tajua että moottoritiellä vasenta kaistaa ei ole tarkoitus ajaa kilometri tolkulla, noh menen oikealta ohi niin akka näyttää mulle keskisormea:facepalm: kun ei edes ymmärretä mikä meni väärin omassa käytöksessä ja vika on aina muissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Toiminut todella hyvin. Ei ole kolissut ja kovapäisempikin tajuaa antaa tilaa kun vain kääntää päälle.
Pitäisi normaalit turvavälit niin ei tarvisi pelätä mitään. Ihan oma vika.
On toki possujunailin vika, mutta kun noissa kolisee (pitkälti kai perus syy turvavälittomyys), niin ensimmäisenä syyllinen kai se väliin tunkia, ja vaihtoehtoisesti kaikki. harvoin se väliin tunkeva on syytön.

Jos ei henkilövahinkoja/seurauksia , niin rahaahan se vain on, mutta tuntuu muidenkin vakuutusmaksuissa. Ja on siitä omaakin vaivaa, jota harva haluaa jumpata jos voi välttää.

Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?

Kyllä näissä tilanteissa kannattaa omankin hyvinvoinnin vuoksi poistua mahdollisimman nopeasti paikalta.
Yleistäen, mitä aiemmin rampilla himmaa, niin sitä parempi, jos himmannut niin on vielä se pysähtymis kortti rampilla käytettävissä.
Jos kiihdytyskaistalle joudut pysähtyy, niin se on hyvin hankala tilanne päästä pois, varsinkin sitten jos tulee takaa niitä sankaraita jotka tuikkaavat takaa rinnalle. Talvella vielä korostuu liukkauden ja muiden hidasteiden takia, kesällä käytössä jopa leveä piannar.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Pitäisi normaalit turvavälit niin ei tarvisi pelätä mitään. Ihan oma vika.
Tämähän se, itsekkin välillä ajan liian lähellä jos lain oppikirjaan vertaa, mutta en ikinä niin miten tuolla liikenteessä kehillä porukka ajaa alle 10m päässä toisistaan, sitten kun laitat vilkun päälle niin vedetään vielä sekin väli kiinni :facepalm:

Tuollainen käytös saa samantien itsellä veren kiehumaan että jos sä jumalauta ajat siinä possujunassa niin mitä helvettiä se välin kiinni vetäminen edes auttaa:facepalm: Prätkällä toi on helppo kiertää ja kääntää peili samalla väärään asentoon niin siinä on vittumainen katsella taakse kun peilistä ei näe mitään. :tup:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
921
Ei kyllä lakkaa ärsyttämästä ohittamisen estäjät. Että kun lähdet ohi sitten se kaasu löytyy
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
291
Ei kyllä lakkaa ärsyttämästä ohittamisen estäjät. Että kun lähdet ohi sitten se kaasu löytyy
Itsekkyys on kyllä liikenteen pahin syöpä. Sen kun saisi poistettua ja juurrutettua kaikkien kalloon, että omalla itsekkyydellä ei pääse yhtään nopeammin perille niin olisi helppoa liikenteessä.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 061
Olen miettinyt tuota. Syy voi vaan olla, että nyt on leveä tie, minäkin uskallan ajaa vähän kovempaa?

Vai onko meidän laumakäyttäytymisessä? Pakko yrittää seurata, olla kärjessä, päästä eteen? Monesti motarilla, kun saa hitaamman kiinni, ei siitä tahdo ilman päiväsakkoja päästä ohi. Sitten kun vähän tulee eroa, se yhtä äkkiä on pieni paska peruutuspeilissä. Eli alkuun sillä on vaikeata, kun veri käskee juoksemaan ja ei millään tahtoisi luovuttaa kärki hevosen paikkaa, mutta sitten kun cappiä on tarpeeksi, voikin vaan relata, minähän olen vaan muina miehinä juoksentelemassa täällä pellolla ja en edes yrittänyt kisata. Miltä kuulostaa?
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Olen miettinyt tuota. Syy voi vaan olla, että nyt on leveä tie, minäkin uskallan ajaa vähän kovempaa?

Vai onko meidän laumakäyttäytymisessä? Pakko yrittää seurata, olla kärjessä, päästä eteen? Monesti motarilla, kun saa hitaamman kiinni, ei siitä tahdo ilman päiväsakkoja päästä ohi. Sitten kun vähän tulee eroa, se yhtä äkkiä on pieni paska peruutuspeilissä. Eli alkuun sillä on vaikeata, kun veri käskee juoksemaan ja ei millään tahtoisi luovuttaa kärki hevosen paikkaa, mutta sitten kun cappiä on tarpeeksi, voikin vaan relata, minähän olen vaan muina miehinä juoksentelemassa täällä pellolla ja en edes yrittänyt kisata. Miltä kuulostaa?
Mua ainakin talvella ärsyttää kun motarilta tullaan vasenta kaistaa ja liitytään 5 metrin päähän eteen heittämään paskaa tuulilasiin. Onko niin kiire oikeasti?
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 061
Mua ainakin talvella ärsyttää kun motarilta tullaan vasenta kaistaa ja liitytään 5 metrin päähän eteen heittämään paskaa tuulilasiin. Onko niin kiire oikeasti?
Tämä nyt ei liittynyt mitenkään minun kommenttiin vai väitinkö mielestäsi tekeväni niin? (off topic, mutta talvella ohittelen harvoin)
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 061
Tämä saitti, kun on tuon muokkauksen ja viestien poistojen osalta aika paska. Ei siis saa itse tehdä, jos käy joku näppisvirhe.
Olkoot paska siinä muistutuksena tästä.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Tämä nyt ei liittynyt mitenkään minun kommenttiin vai väitinkö mielestäsi tekeväni niin? (off topic, mutta talvella ohittelen harvoin)
Siis en missään nimessä :D Moni vaan tekee tuota, että tulee ohi ja jää siihen 5 metrin eteen heittämään paskaa. Jos laittaa vakkarista sen napsun lisää vauhtia, niin takana tuleva laittaa kaksi napsua lisää koska laumamentaliteetti ja pakko olla laumanjohtaja.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 290
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Autokoulussa ainakin 10 vuotta sitten opetettiin ennakoiva ajotyyli, että ei ajeta kaasu pohjassa punaisiin valoihin jarrua painamaan. Ehkä hieman kärjistäen näin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 393
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)?
Taloudellinen ajotapa, johon kuuluu myös liikennevaloissa pysähtymisen välttely, on jopa inssin läpäisyn edellytys. Toki kuvailemasi käytös ei ole sitä mitä tavoitellaan, mutta ajatus on sama.


Joka kerta, kun onnistuu liikennevalojen välillä olemaan pysähtymättä, säästää polttoainetta.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 290
Taloudellinen ajotapa, johon kuuluu myös liikennevaloissa pysähtymisen välttely, on jopa inssin läpäisyn edellytys. Toki kuvailemasi käytös ei ole sitä mitä tavoitellaan, mutta ajatus on sama.


Joka kerta, kun onnistuu liikennevalojen välillä olemaan pysähtymättä, säästää polttoainetta.
Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Tästä on vaikea syyttää kokrmattomampaa kuskia. Niin heidät opetetaan ajamaan. Oma maikka onneksi tajusi reaalimaailmasta jotakin ja sanoi että unohda nämä nämä ja nämä muuta tätä ja muista nämä asiat sujuvaa/turvallista taloudellista ajaessa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Ja tuosta on vielä typerämpää syyttää kitkarenkailijoita. Ne takanamenijät voivat yhtälailla ennakoida ja ottaa sen kaasun pois jalalta. Ilmeisesti armeijasta opittua että kiire odottamaan.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Komppaan muita. Taloudellista ajotapaa toitotetaan paljon ja sitä sitten luultavasti yritetään toteuttaa viimeiseen asti. Siinä vaan helposti unohtuu muun liikenteen huomiointi, eikä se taloudellisuuskaan ole aina taattu.

Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Välillä kun näkee just näitä, että ryömitetään jollain ykkösvaihteella viimeiset 20 metriä, eikä siltikään päästä liikkeestä jatkamaan matkaa. Siinä ei kyllä säästä se ensimmäinenkään, mutta saa vitutuksen aikaan sille seuraavalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Paikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Paikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.
Ärsyttäähän sekin, jos jollain pätkällä kaikki valot sattuvat sillä kertaa vaihtumaan mulle punaisiksi, mutta en mä sen takia vaihda julkisiin. Rohkenen väittää ettei kukaan pelkästään yksittäisen pienehkön vitutuksenaiheen takia vaihda julkisiin, joten pidetäänkö tämä yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vastakkainasetteluun liittyvä keskustelu tai piikittely muualla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
Ärsyttäähän sekin, jos jollain pätkällä kaikki valot sattuvat sillä kertaa vaihtumaan mulle punaisiksi, mutta en mä sen takia vaihda julkisiin. Rohkenen väittää ettei kukaan pelkästään yksittäisen pienehkön vitutuksenaiheen takia vaihda julkisiin, joten pidetäänkö tämä yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vastakkainasetteluun liittyvä keskustelu tai piikittely muualla.
Uskallan myös väittää, että tilastollisesti toisen kulkumuodon houkuttelevuuden laskeminen toisen suhteen saa ihmisiä vaihtamaan kulkumuotoa. Mutta eihän tästä vastakkainasettelua tarvitse tehdä.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 290
Ja tuosta on vielä typerämpää syyttää kitkarenkailijoita. Ne takanamenijät voivat yhtälailla ennakoida ja ottaa sen kaasun pois jalalta. Ilmeisesti armeijasta opittua että kiire odottamaan.
En puhu ennakoinnista vaan tien tukkimisesta. Kilometrejä takana sen verran että osaan kyllä itsekin ennakoida.

Paikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.
No tuo nyt on huonon ajamistavan tueksi annetuista perusteluista huonoin...LOL
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
No tuo nyt on huonon ajamistavan tueksi annetuista perusteluista huonoin...LOL
Niin mikä? Turhia pysähdyksiä välttävä taloudellinen ajotapa? Vai tahallisesti väärin tahalliseksi tulkittu etenemistä haittaava ja siten autoilua vähentävä hidastelu?
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 290
Niin mikä? Turhia pysähdyksiä välttävä taloudellinen ajotapa? Vai tahallisesti väärin tahalliseksi tulkittu etenemistä haittaava ja siten autoilua vähentävä hidastelu?
Sun logiikalla siis kaupunkiajossa saa törttöillä ja hidastaa liikennettä, kun seurauksena on se että osa kyllästyy takkuilevaan liikenteeseen ja siirtyy joukkoliikenteeseen. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 731
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Tänään näin yhden tällaisen Vihdintiellä, mutta ei minua haitannut koska olin onneksi ohituskaistalla. Ihmettelin että kovin hitaasti ajaa 50 m ennen (punaisia) valoja.

Tuosta jonkinlainen variaatio ovat tyypit jotka jostain syystä valoissa jättävät edellä olevaan autoon 3-5 metrin välin, ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.

Ennen tämä harmitti hieman enemmän kun oli manuaalivaihteinen, nyt "automaattivaihteisella" (tai siis sähköauto jossa on yksi vaihde eteen) ei niin paljoa, höllään sitten jarrua ja annan ryömiä perässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
Sun logiikalla siis kaupunkiajossa saa törttöillä ja hidastaa liikennettä, kun seurauksena on se että osa kyllästyy takkuilevaan liikenteeseen ja siirtyy joukkoliikenteeseen. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Ymmärsit väärin.

Rautalankaa: viestissä #19 101 en perustele mitenkään mainittua ajotapaa, vaan sen sijaan kerron mihin se johtaa.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 290
Tuosta jonkinlainen variaatio ovat tyypit jotka jostain syystä valoissa jättävät edellä olevaan autoon 3-5 metrin välin, ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. :) Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 290
Ymmärsit väärin.

Rautalankaa: viestissä #19 101 en perustele mitenkään mainittua ajotapaa, vaan sen sijaan kerron mihin se johtaa.
Jo no ensin väitit havaintoa tekaistuksi ja sen jälkeen sanoit sen johtavan päästöjen vähenemiseen. Mutta annetaan hei olla, toi on aika offtopikkia.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 731
Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. :) Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.
Joskus olen spekuloinut että näillä hidastelijoilla on jarrut tai kytkin lopussa, ja yrittävät viimeiseen asti vältellä jarruttamista tai kytkimen käyttöä.

Kun nyt satuin muistamaan että joskus nuoruudessa minulla oli tuollainen tilanne ekalla autollani, Toyota Tercel:llä. :D Kerran jarrut olivat niin kuluneet ja pitivät kovaa ääntä että halusin vältellä jarruttamista ja yrittää maksimoida moottorijarrutus, ja kerran ilmeisesti kytkinlevyt yllättäen pettivät kesken ajon ja alkoivat luistaa pahasti että halusin pitää jonkinlaisen vauhdin koko ajan päällä enkä koskaan täysin pysähtyä...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. :) Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.
Paikasta kiinni kannattaako. Vihdintie hyvä esimerkki missä vain idiootti ajelee odotamaan kaasutellen, kun voi rullailla valoihin ja päästä pysähtymättäkin. Näkyy varmaan kolmena eurona aika äkkiä per 100km.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Paikasta kiinni kannattaako. Vihdintie hyvä esimerkki missä vain idiootti ajelee odotamaan kaasutellen, kun voi rullailla valoihin ja päästä pysähtymättäkin. Näkyy varmaan kolmena eurona aika äkkiä per 100km.
Jos sä vihdintiellä näet valot ja ne vaihtuu punaiseksi ja alat rullaamaan ja hidastelemaan ettei tarvitse pysähtyä olet täysi koko vartalo kyrpä. Ensinnäki valot on niin pitkät että sun pitää madella satoja metrejä ja tuolla menee helsingin päässä melkein 50000 autoa vuorokaudessa ja sunlainen urpo kun sinne tulee matelemaan ja bensaa säästämään niin ei ihme että ruuhkat on valtavat!
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 469
Toi on myös omasta mielestä yksi ärsyttävä toimintatapa, että madellaan valoihin. Ehkä siinä siinä tapauksessa olisi syytä jättää koko auto parkkiin tai siirtyä vaihtoehtoisiin välineisiin, jos muutaman sentin takia pitää yrittää säästää polttoainetta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
Olen miettinyt tuota. Syy voi vaan olla, että nyt on leveä tie, minäkin uskallan ajaa vähän kovempaa?

Vai onko meidän laumakäyttäytymisessä? Pakko yrittää seurata, olla kärjessä, päästä eteen? Monesti motarilla, kun saa hitaamman kiinni, ei siitä tahdo ilman päiväsakkoja päästä ohi. Sitten kun vähän tulee eroa, se yhtä äkkiä on pieni paska peruutuspeilissä. Eli alkuun sillä on vaikeata, kun veri käskee juoksemaan ja ei millään tahtoisi luovuttaa kärki hevosen paikkaa, mutta sitten kun cappiä on tarpeeksi, voikin vaan relata, minähän olen vaan muina miehinä juoksentelemassa täällä pellolla ja en edes yrittänyt kisata. Miltä kuulostaa?
Kuulostaa juurikin siltä mitä se näyttää liikenteessä olevan. Yhdistettynä vielä joidenkin kuskien asenteeseen "Tuleeko se sieltä minusta ohi!!!??!", tästä syntyy just tämä turha ohittamisen estotarve.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 703
Motarilla toi nyt ei ole edes samalla tavalla ongelma, mutta ohituskaistoilla on, koska sitä kaistaa on rajallisesti. Sais mun puolesta lisätä erikseen ohituskaistojen alkuun kyltin, että jos et aio ohittaa, niin älä kiihdytä vauhtia tms. Vaihtoehtoisesti ohituskaistaosuuksilla sen oikean kaistan rajoitus voisi olla 80 ja vasemman 100 niin se voisi antaa vähän osviittaa, että siinä on osuus, minkä tarkoituksena ei ole säästää siltä jonoa keräävältä hinaajalta 10 sekuntia matka-aikaa sen hetken 100km/h ajelun muodossa, vaan päästää sieltä se jono takaa ohi, joka häviää alinopeutta hinatessa kollektiivisesti minuutteja tai tunteja jokaisen hinaajan takia...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Tänään näin yhden tällaisen Vihdintiellä, mutta ei minua haitannut koska olin onneksi ohituskaistalla. Ihmettelin että kovin hitaasti ajaa 50 m ennen (punaisia) valoja.
Jos ei estä muuta liikennettä, niin ei se kai mikään ongelma, päinvastoin. Tosin jos tietää että joutuu pysähtyyn, niin ei keinotekoisesti kannata madella, riittää että himmailee vain "moottorijarrulla", millainen sitten onkaan alla
(Jos siis ei ole erityisestä tarvetta kiirehtiä pysähtyyn). Tästä kai se johtuu miksi osaa ärsyttää, jos joku akku vehje kerää energiaa vähän tiukemmin, joku vanha automaatti suurinpiirtein vapaalla.

Tuosta jonkinlainen variaatio ovat tyypit jotka jostain syystä valoissa jättävät edellä olevaan autoon 3-5 metrin välin, ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Tässä ehkä voi toivoa että on huomannut esim. takana tilanteen minkä takia katsonut parhaaksi kiriä välin kiinni, se kai niitä ns hyviä tapoja.
Mutta jos ei mitään syytä, niin ehkä joku arviointi virhe, tai tekemisen puutetta, silloin kyllä haittaa itseensä ja muita.

ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Riippuu vähän miksi ensimmäinen on lähtenyt kuroon , tosin veikkaan että ainakaan osa ei hoksaa mistä kyse, joten vain ihan omaa puuhastelua aikansa kuluksi.

Moni varmaan joskus nähnyt tilanteen missä jonon etuosa hoksaa tiivistämis tarpeen, mutta perällä joku uneksia ei liikahda, ehkä tässä syy miksi kaikki tekee saman, vaikka ei tietäisi miksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Nykyisellä start/stop tekniikalla siihen valoihin pysähtyminen ei edes kuluta niin paljon polttoainetta kun moottoria ei käytetä tyhjäkäynnillä, toki vielä jää se liikkeellelähtö. No Hybridillä matelu se vasta turhaa on kun päästään liikkeelle sähköllä.

Nämä nyt sellaisia että älkää nyt herrajumala ruuhkassa yrittäkö mitään pisaralla pisimälle kisaa vaan reippaasti seis, reippaasti liikkeelle niin risteys vetää eniten autoja läpi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Nämä nyt sellaisia että älkää nyt herrajumala ruuhkassa yrittäkö mitään pisaralla pisimälle kisaa vaan reippaasti seis, reippaasti liikkeelle niin risteys vetää eniten autoja läpi.
Veikkaan että tämä taasen näitä keskusteluita joissa kuvitellaan tilanteet eri lailla.

Joku kuvittelee että tarkoittaa että nopasti viivalle, edellä olevan puskuriin, ja vastaavasti rullaamalla puhumisen varmaan kuvittelet tarkoittavan jotain erityistä matelua, viivyttelyä.

Nopeasti viivalle voi jossain valoissa suunnissa, toimia, lähinnä jostain muista syistä kun itse se ajotapata. Pysähtymään kiirehtimistä noin muuten kannattaa vältellä, jos joutusasti haluaa liikkua.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
412
Vkloppuna Tuusulan väylää Pohjoiseen, kääntyminen kehä3, Itä/Länsi kaistat.
Ite menossa Länteen, edellä meni VW itäänpäin, kunnes tämä tampio tajusi metri ennen kaidetta ajavansa väärään suuntaan ja päätti tehdä 90asteen käännöksen eteeni.
VW pomppasi lumikasan yli suoraan eteeni 60km/h vauhdissa.
Onneksi siinä kohtaa oli toinen taksikaista mille pääsi väistämään.

Hienoa aiheuttaa todellinen vaaratilanne liikenteeseen versus ajat väärää reittiä 5min ja käännyt seuraavasta liittymästä oikeaan suuntaan.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
686
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Kävelijän perässä ajaessakin on nopeampi vauhti, mistäkö tiedän...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 731
Motarilla toi nyt ei ole edes samalla tavalla ongelma, mutta ohituskaistoilla on, koska sitä kaistaa on rajallisesti. Sais mun puolesta lisätä erikseen ohituskaistojen alkuun kyltin, että jos et aio ohittaa, niin älä kiihdytä vauhtia tms. Vaihtoehtoisesti ohituskaistaosuuksilla sen oikean kaistan rajoitus voisi olla 80 ja vasemman 100 niin se voisi antaa vähän osviittaa, että siinä on osuus, minkä tarkoituksena ei ole säästää siltä jonoa keräävältä hinaajalta 10 sekuntia matka-aikaa sen hetken 100km/h ajelun muodossa, vaan päästää sieltä se jono takaa ohi, joka häviää alinopeutta hinatessa kollektiivisesti minuutteja tai tunteja jokaisen hinaajan takia...
Kaksisuuntaisella tiellä ohittajan blokkaaminen kiihdyttämällä on kyllä jo ihan tieliikenteen vaarantamista.

Sellaiset torspot pitäisi ampua ja syöttää koirille... ja sen jälkeen ne koiratkin pitäisi ampua!
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 731
Hienoa aiheuttaa todellinen vaaratilanne liikenteeseen versus ajat väärää reittiä 5min ja käännyt seuraavasta liittymästä oikeaan suuntaan.
Olen ollut nuorena talvella kaverin kyydissä, meidän piti ajella Kehä 3:sta itään ja Tikkurilaan.

Kun tuli Tikkurilan ramppi, sanoin hänelle "hei pitikö meidän kääntyä tästä..."? Olisi pitänyt jättää sanomatta koska hänen reaktionsa oli kääntää 80 km/h nopeudessa auto jyrkästi kohti ramppia, vaikka olimme siitä jo melkein ohi.

Kehän ja rampin väliseen lumivalliin sitten jämähdimme, ja yritimme irti varmaan tunnin ajan kunnes joku kuorma-auto pysähtyi auttamaan vetämään auton takaisin tielle, ja saimme jatkettua matkaa (auto ei tuntunut ottaneen damagea). Moni ohiajaja kyllä ilkkui sinä aikana, olimme ilkut ansainneet...

Silloin vain hokasin sen kuinka erilaisia kuskit voivat olla. Minulla on tullut vastaavia tilanteita mutta en koskaan saa päähäni yrittää riskialtista äkkikäännöstä, vaan missaan risteyksen suosiolla ja palaan seuraavasta.

On noita sattunut, en minä nyt synnytyslaitokselle ole kiiruhtamassa joten parin minuutin lisäkiekka ei tunnu missään. Ja vaikka olisinkin, kovin ikävää se kinoksessakin synnyttäminen olisi, huono alku uuden ihmispoloisen elämälle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 781
Viestejä
4 297 556
Jäsenet
71 699
Uusin jäsen
Arksi

Hinta.fi

Ylös Bottom