Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Tuossa tulee vastuukysymykset esiin. Toki, jos tietää varmasti, että kaista on tyhjä, niin sitten vaihto on ihan hyvä vaihtoehto. Teen tätä itse joskus. Aika usein se näkyvyys rampille ei kuitenkaan ole sellainen, että vaihdon voisi tehdä hyvissä ajoin. Silloin jos ei ole tarkkaan seurannut vasemman kaistan tilannetta, niin vaihdolla voi saada aikaan vielä pahempia tilanteita. Syyllinen ei silloin ole se rampilta tuleva muumi, vaan sinä itse, joka hyvää hyvyyttäsi annoit muumille tilaa.
Tiesin toki tämän, kunhan mietin just ennakoida tilanteen kehittymistä. Ei se kivaa ole, jos joku ajaa päälle, vaikka itse syytön olisikin.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
684
Oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi? Se ei ole yksi tai kaksi kertaa kun joku kaistapää on provosoitunut valojen välkäyttämisestä.
+1 tälle! Ohitin eilen viimeksi autoletkaa moottoritiellä 100km/h rajoituksen alla 110km/h vakkarissa, taksi liimautui takaluukkuun - alkoi vilkutella valoja ja painoi tööttiä. Melkein provosoiduin, tai sen verran provosoiduinkin että laskin nopeuden 100km/h. Päästin toki taksin ohi kun oli "madellut" letkan ohi. Taksi kiihdytti ohi ja seuraavasta liittymästä ylös! :D Todellinen ammattiautoilija...
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
866
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Olisi tietysti voinut ja ehkä olisi ollut syytäkin, mutta noin periaatteessa laki kieltää moisen. Moottoritiellä ohituskaista on vain ohittamista varten, eikä siellä saa muuten ajella.
Eihän se olisi tuossa edes auttanut, kun valkoisen auton kuski päätti vetää suoraan vasemmalle kaistalle 60km/h, vaikka hänellä ei edes ollut ketään ohitettavana.

Lisäksi tuo kiihdytyskaista jatkuu noin kilometrin ennen kuin kääntyy toiselle tielle, joten ei ole sanomatta selvää, että kaikki tulevat sieltä liittymään tielle jota ajoin, joten entistä turhempi paikka vaihdella kaistaa varmuuden vuoksi. Esimerkiksi jonon kärjessä oleva rekka ei edes motarille liittynyt. Ja jos meinaakin liittyä, niin siinä kilometrin matkalla luulisi ehtivän kiihdyttää tavoitevauhtiin ja katsomaan ihan rauhassa mihin väliin tunkee.

Kun näin valkoisen auton osoittavan aikeensa liittyä tielle vilkuttamalla, tarkistin peilit ja kuolleen kulman varmuuden vuoksi, kaistaa aloin vaihtamaan heti perään kun näin hänen tulevan surutta eteen. Ei tuossa kerennyt paljon enempää ennakoimaan, kun tuon toopen kaistanvaihto oli mallia vilkku 0,5s ja sulkuviivan yli suoraan ohituskaistalle.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Taas ongelmana näyttää olevan, että siltä rampilta liitytään aivan liian hiljaa, olisi kannattanut jättää väliä siihen säiliöautoon ja kelata enemmän nopeutta ennen liittymistä.
Onkohan tämä hyvinkin yleinen ongelma, itse ei tule hyvin paljoa motareita ajettua, toki useamman kerran vuoteen kuitenkin.
MIKSI!?

Siinä on 800m sitä vitun kiihdytyskaistaa, valkoisen auton olisi pitänyt odottaa kiltisti vuoroa eikä lähteä MINÄ MINÄ asenteella sooloilemaan!

Liikenteessä on säännöt ja etuajo-oikeudet ihan hyvästä syystä se joka ei niitä noudata on se ongelman juurisyy
 

Liitteet

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 562
Jos noin tekee niin on parempi olla se vauhti siellä missä pitää kun vasemmalle vetää. Tulee itse joskus tehtyä mutta niin että pysyn sen sekunnin tms tuossa keskikaistalla että ehdin katsomaan tuleeko takaa joku kovempaa. Tänään edessä oleva himmaili siinä vähän alle 60kmh kehälle liittyessä koko rampin matkan (suora ramppi eli ei voi vedota mutkanopeuksiin tms) ja ramppi takana täynnä sankarin takia letkaksi kertyneitä autoja joten ei oikein voinut liikaa hidastellakaan sopivan välin avaamiseksi ihan yleisen sujuvuuden kannalta. Kaista aukesi ja arvasin että tulee vaihtamaan kaistaa samantien vaikka vilkku ei ollutkaan vielä päällä. Olin koko kiihdytyskaistan varmistellut ettei takaa tule ketään hyvältä matkalta ja runttasin kaasu pohjassa suoraan tuonne vasemmalle kaistalle sinne vajaaseen 90kmh että pääsee rauhassa ohi ja himmasin sitten hitaasti sinne kamerarajoille ja koko operaatio oli ohi ennen kuin sankari oli edes ehtinyt kiihdyttää yhtään päätellen vauhdista millä jäi taakse himmaamisen jälkeenkin. Eihän noin saisi tehdä mutta prkl kun ei sitä kaasua löydetä vaikka alla oli isomoottorinen katumaasturi. Pitää kyllä ihmetellä miksi pitää ostaa niitä isokoneisia tarvittaessa ripeitäkin autoja joilla sitten ajetaan noin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 537
Jep. Kyllä tossa voi sanoa ihan suoraan että valkoisen auton kuski oli idiootti ja rikkoi sääntöjä ja hyviä tapoja. Aina voi jälkikäteen spekuloida mitä kuvaaja olisi voinut tehdä eri tavalla, mutta tässä tapauksessa se olisi ollut lähinnä että ilman hyvää syytä etukäteen pudottaa nopeus 120->80 ihan vaan siltä varalta että sieltä rekan takaa sattuisi joku ponkaisemaan typerästi eteen, tai tehdä varmuuden vuoksi "turha" kaistanvaihto tilanteessa jossa ohituskaistan ei pitäisi olla missään tapauksessa tarpeellista jos jokainen kuski noudattaisi sääntöjä ja ajaisi järkevästi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 590
Tuossa tulee vastuukysymykset esiin. Toki, jos tietää varmasti, että kaista on tyhjä, niin sitten vaihto on ihan hyvä vaihtoehto. Teen tätä itse joskus. Aika usein se näkyvyys rampille ei kuitenkaan ole sellainen, että vaihdon voisi tehdä hyvissä ajoin. Silloin jos ei ole tarkkaan seurannut vasemman kaistan tilannetta, niin vaihdolla voi saada aikaan vielä pahempia tilanteita. Syyllinen ei silloin ole se rampilta tuleva muumi, vaan sinä itse, joka hyvää hyvyyttäsi annoit muumille tilaa.
Tuossa missä rekka ja liuta henkilöautoja tulee niin ohittaminen kai on sallittua, toki ohittaessa kaistan vaihdossa on riskit ja vastuut.



Tuossa videossa tosin nähtävissä tulevia vaaratilanteita, joten niiden ennakointi hyvä aloittaa ajoissa.



Kummassakin ramppivideossa ensimmäinen henkilöautokuski veteli suolkuviivan yli, rekan perässä tulia vielä varsin voimakkain ja yllättävin liikkein, vilkusta pisteet, eli jotain päässä liikku ja tahallinen harkittu sikailu.



Kummassakin videossa, mutta varsinkin rekkaversiossa rampiltatulijat mokanneet jo rampilla, neljälle ei turvavälejä ja ajauduttu rekantaakse pussiin, nuo hankaloittivat rekan tilanentta, jos sillä olisi ollut suunnitelmia vaihtaa kaistaa.



Kuvaaja otti turvavälin, eikä lähtenyt sikaileen ja oli veidon perusteella ehkä asemissa missä normioloissa olisi voinut kuvitella pääsevänsä vakkarilla nätisti ohi.

Mitähän ainetta säiliörekka kuljetti.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 562
Oh... yksi pirun ärsyttävä asia sähköautoilijan näkökulmasta. Sähköautojen latauspisteille esim kauppojen parkkihalleissa pysäköivät sähköautokuskit. Ei latausta varten ja auto seisoo silti parkissa jopa reilusti yli tunnin. Parhain mitä nähnyt oli tähän mennessä autoilija jota kuulutettiin siirtämään autonsa latauspisteeltä ja tuloksena oli että kaupasta tullessa autoa oli siirretty mutta ajettu samaan paikkaan tällä kertaa niin vinoon että vei kaksi latauspistettä tilaa ja nyt autossa oli kuski sisällä mutta auto ei latauksessa. 25min myöhemmin ulkoa tullessa auto samalla paikalla kuski yhä sisällä. En tiennyt että VW on kehittänyt jo langattoman latauksen autoihinsa. Ihan kun noita latauspistokkeita olisi ruuhka-aikoina muutenkaan liikaa, itsekin sain viimeisen vapaan.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 191
Eteenpompaaminen on tyhmää, mutta edelleen se perässä tulia valitsee sen turvavälin.
Ei ei ei. Ei pidä paikkansa. Se joka siihen eteen tulee, silläkin sarpanssilla on velvollisuuksia. Ei pelkkiä vapauksia hypätä eteen ihan milloin tahansa.
Perässä tulijan tehtävä on ajaa ennakoitavasti koska ajaa staattista rataa. Kaistan vaihtaja on velvollinen katsomaan että tilaa jää ja nopeus on vastaava kuin muulla liikenteellä - eikä oman tahtinen.

Väität tuossa että vain perässä tulijalla on velvollisuuksia. Höpö löpö juttu.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Jep. Kyllä tossa voi sanoa ihan suoraan että valkoisen auton kuski oli idiootti ja rikkoi sääntöjä ja hyviä tapoja. Aina voi jälkikäteen spekuloida mitä kuvaaja olisi voinut tehdä eri tavalla, mutta tässä tapauksessa se olisi ollut lähinnä että ilman hyvää syytä etukäteen pudottaa nopeus 120->80 ihan vaan siltä varalta että sieltä rekan takaa sattuisi joku ponkaisemaan typerästi eteen, tai tehdä varmuuden vuoksi "turha" kaistanvaihto tilanteessa jossa ohituskaistan ei pitäisi olla missään tapauksessa tarpeellista jos jokainen kuski noudattaisi sääntöjä ja ajaisi järkevästi.
Jos tuossa tilanteessa en olisi voinut vaihtaa vasemmalle, niin en kyllä olisi uskaltanut hirmu vauhtierolla painaa rampilta tulijoiden ohikaan.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
866
Oh... yksi pirun ärsyttävä asia sähköautoilijan näkökulmasta. Sähköautojen latauspisteille esim kauppojen parkkihalleissa pysäköivät sähköautokuskit. Ei latausta varten ja auto seisoo silti parkissa jopa reilusti yli tunnin. Parhain mitä nähnyt oli tähän mennessä autoilija jota kuulutettiin siirtämään autonsa latauspisteeltä ja tuloksena oli että kaupasta tullessa autoa oli siirretty mutta ajettu samaan paikkaan tällä kertaa niin vinoon että vei kaksi latauspistettä tilaa ja nyt autossa oli kuski sisällä mutta auto ei latauksessa. 25min myöhemmin ulkoa tullessa auto samalla paikalla kuski yhä sisällä. En tiennyt että VW on kehittänyt jo langattoman latauksen autoihinsa. Ihan kun noita latauspistokkeita olisi ruuhka-aikoina muutenkaan liikaa, itsekin sain viimeisen vapaan.
Tähän liittyen olen joskus ihmetellyt miten se järki joillakin oikein siellä päässä kulkee. Paras oli kun näin jonkun Teslakuskin pysäköivän parkkihallin viimeisessä nurkassa olevalle laturille vailla aikomusta ladata. Oven eteenkin olisi saanut auton parkkiin, mutta varmaan kivempi pysäköidä semmoiseen vihreään ruutuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 537
Jos tuossa tilanteessa en olisi voinut vaihtaa vasemmalle, niin en kyllä olisi uskaltanut hirmu vauhtierolla painaa rampilta tulijoiden ohikaan.
Sitten et ymmärrä liikennesääntöjä. Lähtökohtaisesti sen motarin oikealla kaistalla ajavan ei kuulu tehdä väistötoimenpiteitä rampilta tulijoiden takia. Niistä painetaan vakkarilla ohi. Jos tuossa olisi ollut esim. puoli kilometriä enempi välimatkaa tilanteeseen ja rekka olisi ehtinyt liittyä kaistalle niin silloin vasta olisi ollut aiheellista vaihtaa itsekin kaistaa etukäteen ja ohittaa edelleen sillä vakkarilla.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Oh... yksi pirun ärsyttävä asia sähköautoilijan näkökulmasta. Sähköautojen latauspisteille esim kauppojen parkkihalleissa pysäköivät sähköautokuskit. Ei latausta varten ja auto seisoo silti parkissa jopa reilusti yli tunnin. Parhain mitä nähnyt oli tähän mennessä autoilija jota kuulutettiin siirtämään autonsa latauspisteeltä ja tuloksena oli että kaupasta tullessa autoa oli siirretty mutta ajettu samaan paikkaan tällä kertaa niin vinoon että vei kaksi latauspistettä tilaa ja nyt autossa oli kuski sisällä mutta auto ei latauksessa. 25min myöhemmin ulkoa tullessa auto samalla paikalla kuski yhä sisällä. En tiennyt että VW on kehittänyt jo langattoman latauksen autoihinsa. Ihan kun noita latauspistokkeita olisi ruuhka-aikoina muutenkaan liikaa, itsekin sain viimeisen vapaan.
Jos tuosta voisi jakaa parkkisakkoja.. eikös sellaisen ehdon voisi lisätä jollain lisämerkinnällä P-tauluun? :hmm:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 562
Jos tuosta voisi jakaa parkkisakkoja.. eikös sellaisen ehdon voisi lisätä jollain lisämerkinnällä P-tauluun? :hmm:
Vaikea sanoa. Ja onhan noita tarinoita joissa johtoja on revitty autoista (en ole kokeillut vaatiiko irroittaminen minkälaista voimaa) ja toisekseen kesti se itselläkin ensimmäisen ABC-latauksen kanssa tovi että sai rekisteröityä ja lisättyä kortit ja yleistä säätämistä yms (tuo latauksen maksullisuus tuli siis ainakin itselle varoittamatta enkä siis ollut asentanut tai rekisteröitynyt) ilman että auto oli latauksessa ja jo siinä ajassa sai pahoja katseita parilta kuskilta kun muut latauspaikat olivat täynnä. Eli miten sitten kehittäisit oikeat sanamuodot ja miten niitä voisi fiksusti valvoa ilman että joku laskee sekunttikellolla että onko auto tarpeeksi nopeasti latauksessa tai miten monta minuuttia auto saa olla johdossa sen jälkeen kun akku on täysi yms yms.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Sitten et ymmärrä liikennesääntöjä. Lähtökohtaisesti sen motarin oikealla kaistalla ajavan ei kuulu tehdä väistötoimenpiteitä rampilta tulijoiden takia. Niistä painetaan vakkarilla ohi.
No itsesuojeluvaisto sanoo, että on eri asia pyyhkäistä rampilla olevan jonon ohi esim. 20km/h vautierolla varrattuna 50km/h vauhtieroon.
En ala asiasta kinaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 537
Jos joka tilanteessa oletat että muut eivät kuitenkaan noudata sääntöjä ja teet ennakoivasti väistöliikkeitä niin olet itsekin riskitekijä muulle sellaiselle liikenteelle joka toimii normien mukaisesti ja olettaa sinunkin toimivan loogisesti.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Jos joka tilanteessa oletat että muut eivät kuitenkaan noudata sääntöjä ja teet ennakoivasti väistöliikkeitä niin olet itsekin riskitekijä muulle sellaiselle liikenteelle joka toimii normien mukaisesti ja olettaa sinunkin toimivan loogisesti.
No kerää tähän ne riskiliikkeet, joista olen kertonut. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 537
No itsesuojeluvaisto sanoo, että on eri asia pyyhkäistä rampilla olevan jonon ohi esim. 20km/h vautierolla varrattuna 50km/h vauhtieroon.
En ala asiasta kinaamaan.

Jos nyt otetaan vaikka tuo edellinen tilanne esimerkiksi, niin jos sinä olisit ajanut tuossa kuvaajan perässä ja huomannut että nyt on pelottava letka tulossa rampilta ja väistänyt ennakoivasti vasemmalle kaistalle menemättä kuitenkaan kuvaajan ohitse koska olisit joutunut ajamaan ylinopeutta, niin sinulla ja kuvaajalla olisi sitten edessä vakava vaaratilanne siinä kun valkoinen auto puskikin rekan takaa kuvaajan eteen. Siinä kun kuvaaja joutui hölläämään kaasua tai jopa vähän jarruttamaan ja sitten väistämään vasemmalle, niin olisitte aika lailla vierekkäin siinä tilanteessa ja tilaa väistämiselle ei olisi.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Jos nyt otetaan vaikka tuo edellinen tilanne esimerkiksi, niin jos sinä olisit ajanut tuossa kuvaajan perässä ja huomannut että nyt on pelottava letka tulossa rampilta ja väistänyt ennakoivasti vasemmalle kaistalle menemättä kuitenkaan kuvaajan ohitse koska olisit joutunut ajamaan ylinopeutta, niin sinulla ja kuvaajalla olisi sitten edessä vakava vaaratilanne siinä kun valkoinen auto puskikin rekan takaa kuvaajan eteen. Siinä kun kuvaaja joutui hölläämään kaasua tai jopa vähän jarruttamaan ja sitten väistämään vasemmalle, niin olisitte aika lailla vierekkäin siinä tilanteessa ja tilaa väistämiselle ei olisi.
Olenko kertonyt jostain pelottavista tilanteista liikenteessä, en tietääkseni.
Olen kirjoittanut lähinnä yleisellä tasolla miten itse pyrin ennakoimaan.
Mutta jos nyt takerrutaan tähän tilanteeseen, en olisi vaihtanut vasemmalle ja ajanut valkoisen auton rinnalle pussittaen tämän itseni ja liittyvien väliin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 590
Ei ei ei. Ei pidä paikkansa. Se joka siihen eteen tulee, silläkin sarpanssilla on velvollisuuksia. Ei pelkkiä vapauksia hypätä eteen ihan milloin tahansa.
Perässä tulijan tehtävä on ajaa ennakoitavasti koska ajaa staattista rataa. Kaistan vaihtaja on velvollinen katsomaan että tilaa jää ja nopeus on vastaava kuin muulla liikenteellä - eikä oman tahtinen.

Väität tuossa että vain perässä tulijalla on velvollisuuksia. Höpö löpö juttu.
En väittä, vaan tuolla "tyhmää" sanalla tarkoitin että se teki virheen.

Perässätulia tekee virheen, jatkuvan virheen, jos ei ota sitä turvaväliä, se on hyvin tärkeää. Ja ihan omissa käsisissä, ei siitä voi muita syyttää.

Tuossa uudemmassa ramppivideossa kuvajaa otti sen turvavälin, eikä jäänyt sen edelläolevan kontiin. Saatto vähän tunteet kiristyä mutta ei antanut sen häiritä ajoa, kypsän kuskin merkki.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos tuossa tilanteessa en olisi voinut vaihtaa vasemmalle, niin en kyllä olisi uskaltanut hirmu vauhtierolla painaa rampilta tulijoiden ohikaan.
Kyllä minä olisin ajanut ihan normaalisti, pahinta on juuri se että ruvetaan jarruttelemaan jos ehkä sieltä joku tulee ja sitten haitariliike on valmis
 
Liittynyt
07.03.2021
Viestejä
137
Tässä ketjua selailtuani tuli mieleen Rovaniemellä jokunen viikko sitten eteen tullut esimerkki siitä kuinka liikennesäännöt moottoritiellä totaalisesti unohtuvat (sikäli kun ovat olleet hallussa ensinkään) ja vaaratilanteita syntyy silkasta kohteliaisuudesta.

Tieosuus on siitä jännä että rajoitus on 60km/h ja rampit joko tiukkoja, lyhyitä tai molempia. Olin liittymässä muiden joukkoon, katselin jonosta foortinmentävän välin jonkun Nissanin takaa, jolloin tämä nissanipappa joka oli puoli autonmittaa edellä hoksasi oranssin väläyksen silmäkulmassaan ja jarrutti.

Tästä seurasi tottakai se että välit menivät umpeen koko letkassa ja nopeus putosi johonkin helevetin neljäänkymppiin siitä huimasta kuudestakympistä. En heti hoksannut polkaista tallaa lattiaan, jokunen sekunti meni ihmetellessä ja kun aloin kiihdyttää niin pappa kiihdytti rinnalla. Jarrutin niin tämä saatana teki samoin. Kiihdytyskaista (joka jatkuu suoraan seuraavaan liittymään) läheni loppuaan ja viitoin ukolle että anna nyt mennä äläkä minua toljota ja viimein ukko kai totesi että samapa se on jatkaa matkaa. Itse jouduin menemään seuraavasta liittymästä sisään.

Vastaavia sattuu toisinaan täälläpäin, ei ymmärretä että liittyjä sovittaa nopeutensa ja katsoo välinsä sillä välin kun muut ajavat tasaisesti rajoitusten mukaan mieluusti jättäen näitä liittyjälle sopivia välejä eikä ruveta jarruttelemalla antamaan tilaa eikä suljeta niitä välejä siksi kun vituttaa katsella vanhan focuksen perävaloja audin ratin takaa.
Nelostie on villi länsi, jossa toiset ovat vaarallisen kohteliaita, jotkut sokeita, kolmannet arkoja ja aina välillä joku ottaa tyypit tonnin bimmerillä tai on muuten vaan kusipää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 045
^Tästä on monesti ollut juttua. Lähtökohta on se, että isompaa tietä ajava EI ala tekemään yhtään mitään muuta kuin pitää oman kaistansa ja tasaisen nopeuden. Sillä konstilla liittyjän on kaikkein helpointa arvioida mihin kohtaan kotteronsa tuikkaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 191
En väittä, vaan tuolla "tyhmää" sanalla tarkoitin että se teki virheen.

Perässätulia tekee virheen, jatkuvan virheen, jos ei ota sitä turvaväliä, se on hyvin tärkeää. Ja ihan omissa käsisissä, ei siitä voi muita syyttää.

Tuossa uudemmassa ramppivideossa kuvajaa otti sen turvavälin, eikä jäänyt sen edelläolevan kontiin. Saatto vähän tunteet kiristyä mutta ei antanut sen häiritä ajoa, kypsän kuskin merkki.
Olen mielelläni epäkypsä kuski, kun eteeni tulee alle 0.5 sekunnin päähän joku tällainen "tyhmä". Hän on siinä kohtaa ITSE turvavälin valinnut. Niin minäkin. Enkä sitä muuta mihinkään. Se mun turvaväli on siihen samaan autoon nähden edelleen sama, kun ennen tuon riemuidiootin eteentuloa (itselleni tuota eteen hypännyttä ei ole olemassa).
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 488
Olen mielelläni epäkypsä kuski, kun eteeni tulee alle 0.5 sekunnin päähän joku tällainen "tyhmä". Hän on siinä kohtaa ITSE turvavälin valinnut. Niin minäkin. Enkä sitä muuta mihinkään. Se mun turvaväli on siihen samaan autoon nähden edelleen sama, kun ennen tuon riemuidiootin eteentuloa (itselleni tuota eteen hypännyttä ei ole olemassa).
Tuossa vaan valitettavasti joutuu maksumieheksi kun "riemuidiootti" jarruttaakin ja et ehdi tuolla 0,5s välillä itse estämään peräänajoa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 191
Jep. Sepä tuossa vituttaa, kun oikeasti jengi tulee siihen eteen. Auton etäisyys mittari näyttää samantien >0.5. No dashcamit auttaa minkä auttaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
672
Ite oon huomannu, että ilman valoja liian hitaasti ajavat harmittaa. Myös liian lähelle taakse hakeutuvat harmittaa, ja myöskin ne jotka ajaa valoissa liian lähelle taakse. Liian paskoilla autoilla ajavat harmittaa myös hieman, ja ne jotka ajelevat muuten vain liian hitaasti, kuten esimerkiks 30km/h, neljänkympin alueella. Moottoripyöräillessä harmittaa öpaut samat kuin autoillessa, mutta enemmän ne, jotka ajaa liian lähellä selän takana. Aiheuttavat vaarantunnetta niin edelläajavalle moottoripyöräilijälle. Parikertaa nähny tienpäällä kun vastaantulija tehny ramboliikkeitä autollaan, ja ajanut törmäyskurssille, ja siitä sitten vetässy takaisin omalle kaistalleen. Sekin haittaa. Silloinkin haittaa, jos itse ajan vähintään vallitsevaa nopeutta, tai hieman yli, ja joku silti tulee perään kiinni ihan vain härnätäkseen, tai lähteäkseen ohittelemaan. Myös turhaan takana härnäävät valojavilkuttelevat hullut haittaavat. Kerran joku pakettiautoilija ajoi Rauman suunnasta ja jo kaukaa vetäs isolla tiellä törmäyskurssille, vilkutteli valoja ja kaahaili kaistapäisesti. Oli mentävä tienlaitaan siksi aikaa. Olen jo kauemman (yli 20-vuotta) ajellu, ja aina joskus, vaikkakin harvoin siellä näkyy suorastaan hulluja olevan tienpäällä. Myös selkeästi huumeiset, sekä päihtyneet jokseenki haittailee. Hätänumeroon on hyvä soitella jos se toinen tielläliikkuja on täysin ulkona hyvästä käytöksestä ja aiheuttaa vaaraa, kuten toi yksi teki ajellessaan törmäyskurssille, ja paukuttaessaan pitkiä valoja kohti samanaikaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 120
Vihdintie välillä Haagan liikenneympyrä - Kehä III. Kaksi kaistaa samaan suuntaan, 60 km/h rajoitus. Mikä ihme siinä on, että vaikka liikkuu ruuhkien ulkopuolella, niin pienelläkin määrällä autoja molemmat kaistat on aina pakko tukkia rinnakkain hitaasti kiihdyttäen ja alle nopeusrajoituksen ajaen. Vaikka olisi kolme autoa samassa kohdassa menossa, niin kaksi änkee valoihin rinnakkain ja kiihdyttää 0-50 km/h 30 sekunnissa niin, ettei kolmas takana pääse yhtään kovempaa ja sitten junnataan alinopeutta...
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 040
Eihän se olisi tuossa edes auttanut, kun valkoisen auton kuski päätti vetää suoraan vasemmalle kaistalle 60km/h, vaikka hänellä ei edes ollut ketään ohitettavana.

Lisäksi tuo kiihdytyskaista jatkuu noin kilometrin ennen kuin kääntyy toiselle tielle, joten ei ole sanomatta selvää, että kaikki tulevat sieltä liittymään tielle jota ajoin, joten entistä turhempi paikka vaihdella kaistaa varmuuden vuoksi. Esimerkiksi jonon kärjessä oleva rekka ei edes motarille liittynyt. Ja jos meinaakin liittyä, niin siinä kilometrin matkalla luulisi ehtivän kiihdyttää tavoitevauhtiin ja katsomaan ihan rauhassa mihin väliin tunkee.

Kun näin valkoisen auton osoittavan aikeensa liittyä tielle vilkuttamalla, tarkistin peilit ja kuolleen kulman varmuuden vuoksi, kaistaa aloin vaihtamaan heti perään kun näin hänen tulevan surutta eteen. Ei tuossa kerennyt paljon enempää ennakoimaan, kun tuon toopen kaistanvaihto oli mallia vilkku 0,5s ja sulkuviivan yli suoraan ohituskaistalle.
Olisit vain rohkeasti jatkanut samalla kaistalla mistä video alkaa, aivan sama mitä valkoinen auto perseilee tai mitä rekka tekee niin sinulla olisi ollut vapaa kaista.
Nyt aivan turhaan reagoit jonkun muun hölmöilyyn...
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 016
Mikäs tarve tässä kuvaajalla oli vaihtaa kaistaa?
Motarille liittymässä taas perä kanaa autoja kun ei tajuta ettei se edellä oleva raskas-ajoneuvo välttämättä kiihdy samaan tahtiin ja ei osata pitää mitään välejä. Sitten liittymiskaistalla klassinen ohitan edellä olevan heti kun tilaisuus tarttuu vaikka ei ole nopeutta riittävästi. Tosin mitä tuo valkoinen auto vaihtaa kaistaa kahteen kertaan jos edellä olevalla ei ollut edes vilkkuja (ai niin, oletti että liittymässä päätielle joten pakko päästä ohi keinolla millä hyvänsä). Unohtamatta että tuo kalansilmälinssi vääritää etäisyydet ja sieltä oletettavasti aika hidas auto tulee kaistalle eteen kun nopeus tippuu 124->68, olisi varmaan joutunut vetämään kummallakin kaistalla jarrut pohjaan. Joka tapauksessahan tuossa olisi pitänyt reagoida tuon valkoisen auton hölmöilyyn, nyt teki sitten tuplahölmöt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 040
Motarille liittymässä taas perä kanaa autoja kun ei tajuta ettei se edellä oleva raskas-ajoneuvo välttämättä kiihdy samaan tahtiin ja ei osata pitää mitään välejä. Sitten liittymiskaistalla klassinen ohitan edellä olevan heti kun tilaisuus tarttuu vaikka ei ole nopeutta riittävästi. Tosin mitä tuo valkoinen auto vaihtaa kaistaa kahteen kertaan jos edellä olevalla ei ollut edes vilkkuja (ai niin, oletti että liittymässä päätielle joten pakko päästä ohi keinolla millä hyvänsä). Unohtamatta että tuo kalansilmälinssi vääritää etäisyydet ja sieltä oletettavasti aika hidas auto tulee kaistalle eteen kun nopeus tippuu 124->68, olisi varmaan joutunut vetämään kummallakin kaistalla jarrut pohjaan. Joka tapauksessahan tuossa olisi pitänyt reagoida tuon valkoisen auton hölmöilyyn, nyt teki sitten tuplahölmöt.
Jatkamalla alkuperäistä kaistaa ei olisi tarvinnut jarruttaa, raskas yhdistelmä jatkoi omaa kaistaansa ilman vilkkua, miksi väistää sitä tai perässä tulevaa possujonoa kun keskellä oli kuitenkin tyhjä kaista? Valkoinen auto vaihtoi kaksi kaistaa kerralla (huonoa toimintaa tämäkin tuolla nopeuserolla) mutta eihän tuo blokannut kuvaajan ajamaa kaistaa millään tavalla?
Kun katsoin videon ensimmäisen kerran niin näin tilanteen kuvaajan kulmasta lähinnä klassisena "kouluttamisena". Tuon valkoisen auton kuljettaja teki virheen, ehkä yliarvioi auton suorituskyvyn tai unohti katsoa peileistä takaa tulevaa liikennettä? Sen ei kuitenkaan pitäisi laukaista mitään raivoa tai opettamisen halua muissa autoilijoissa.
Onneksi uudessa tieliikennelaissa otetaan myös tämä huomioon, ennakointivelvollisuus on myös etuajo-oikeutetulla, päälleajo-oikeutta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Kyllä minä olisin ajanut ihan normaalisti, pahinta on juuri se että ruvetaan jarruttelemaan jos ehkä sieltä joku tulee ja sitten haitariliike on valmis
Kuka mitenkin, ei siinä kuitenkaan mitään jarrutestiä tarvitse tehdä, jos nyt vähän nostaa. Kyllä se nopeasti takaa tulevakin on aiheuttanut liittyville tai kaistaa vaihtaville arviointivirheitä.

Todennäköisesti tuossa valkoisen auton tapauksessa kävi juuri niin.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 016
Jatkamalla alkuperäistä kaistaa ei olisi tarvinnut jarruttaa, raskas yhdistelmä jatkoi omaa kaistaansa ilman vilkkua, miksi väistää sitä tai perässä tulevaa possujonoa kun keskellä oli kuitenkin tyhjä kaista? Valkoinen auto vaihtoi kaksi kaistaa kerralla (huonoa toimintaa tämäkin tuolla nopeuserolla) mutta eihän tuo blokannut kuvaajan ajamaa kaistaa millään tavalla?
Kun katsoin videon ensimmäisen kerran niin näin tilanteen kuvaajan kulmasta lähinnä klassisena "kouluttamisena". Tuon valkoisen auton kuljettaja teki myös hölmön virheen, ehkä yliarvioi auton suorituskyvyn tai unohti katsoa peileistä takaa tulevaa liikennettä? Sen ei kuitenkaan pitäisi laukaista mitään raivoa tai opettamisen halua muissa autoilijoissa.
Onneksi uudessa tieliikennelaissa otetaan myös tämä huomioon, ennakointivelvollisuus on myös etuajo-oikeutetulla, päälleajo-oikeutta ei ole.
Ai Tzitin olisi pitänyt olla selvännäkijä, että olisi tiennyt tuon valkoisen vaihtavan kaistaa toistamiseen jolloin huikealla nopeuserolla ja pienellä välillä olisi päässyt jatkamaan suoraan ilman jarruttelua kun eteen tulee auto todella hiljaisella nopeudella :btooth: Edelleen tuossa puhutaan jostakin 14-20m välistä tuossa kohdin kun valkoinen auto vaihtaa kaistaa ja siinä on joku 45km/h nopeusero autoilla, unohtamatta että vielä sulkuviivan yli tekee kaistanvaihdon. Eihän tuossa ole ketään koulutettu vaan valkoinen auto tekee kasan ihan älyttömiä ratkaisuja, joita vaikea ennakoida kenenkään. Mutta joo ainahan näille löytyy joku puolustaja ja vika on vain videon postaajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 040
Ai Tzitin olisi pitänyt olla selvännäkijä, että olisi tiennyt tuon valkoisen vaihtavan kaistaa toistamiseen jolloin huikealla nopeuserolla ja pienellä välillä olisi päässyt jatkamaan suoraan ilman jarruttelua kun eteen tulee auto todella hiljaisella nopeudella :btooth: Edelleen tuossa puhutaan jostakin 14-20m tuossa kohdin kun valkoinen auto vaihtaa kaistaa ja siinä on joku 45km/h nopeusero autoilla, unohtamatta että vielä sulkuviivan yli tekee kaistanvaihdon.
Katsotaanko me samaa videota?
Kuvaaja itse vaihtoi kaistaa tuon valkoisen auton perään joka liittyi liikenteseen todella mielenkiintoisella tavalla, miksi?
Välillä on parempi jos ei tee mitään, pidä oma kaista jos et muuta osaa.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 016
Katsotaanko me samaa videota?
Kuvaaja itse vaihtoi kaistaa tuon valkoisen auton perään joka liittyi liikenteseen todella mielenkiintoisella tavalla, miksi?
Välillä on parempi jos ei tee mitään, pidä oma kaista jos et muuta osaa.
Videollahan selvästi näkyy että Tzit oli aloittanut kaistanvaihdon aiemmin, valkoinen auto sitten tekee taas toisen yllättävän ja todella nopean kaistanvaihdon ja tulee toistamiseen eteen. Aikaleima 08:04:53-08:04:55

Tzit yritti ennakoida, mutta edellä oleva oli aika ennalta arvaamaton kaveri, kun puhutaan edelleen tuon kaltaisista nopeuseroista ja noin pienellä välimatkalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 432
Tänäänkin muutama ajeli 35km/h@50 alueella kun on niin liukasta. Menisivät bussilla jos pelottaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 590
Jatkamalla alkuperäistä kaistaa ei olisi tarvinnut jarruttaa, raskas yhdistelmä jatkoi omaa kaistaansa ilman vilkkua, miksi väistää sitä tai perässä tulevaa possujonoa kun keskellä oli kuitenkin tyhjä kaista? Valkoinen auto vaihtoi kaksi kaistaa kerralla (huonoa toimintaa tämäkin tuolla nopeuserolla) mutta eihän tuo blokannut kuvaajan ajamaa kaistaa millään tavalla?
Kun katsoin videon ensimmäisen kerran niin näin tilanteen kuvaajan kulmasta lähinnä klassisena "kouluttamisena". Tuon valkoisen auton kuljettaja teki virheen, ehkä yliarvioi auton suorituskyvyn tai unohti katsoa peileistä takaa tulevaa liikennettä? Sen ei kuitenkaan pitäisi laukaista mitään raivoa tai opettamisen halua muissa autoilijoissa.
Onneksi uudessa tieliikennelaissa otetaan myös tämä huomioon, ennakointivelvollisuus on myös etuajo-oikeutetulla, päälleajo-oikeutta ei ole.
En tiedä kuvajaan näkemystä, mutta rampilta tul iauto eteen, joten näytti siltä että päätti ohittaa, ymmärettävää, ohitus päätös tehty aiemmin ja ohitus alkanut kun näkyi että se edellä oleva alkoi toikkaroimaan vielä yhden kaistan verran vasemalle. Vaikutti ihan rauhallisella toiminnallata ettei alkanut peruun ohitusta ja palaamaan oikealle kaistalle.

mm. Rampilta näky ennen ohitus alkamista kolme muutakin töttöä jotka tulivat tiiviissä jonossa, ja jonosta taisi tulla lisääautoja tuolle oikealle kaistalle, joten lisää vaaranpaikkoja jos olisi sille jäänyt.

Se ei ollut odotettavaa, että se valkoisen auton kuski sulkuviivan yli vetää, mutta ei tavatonta, mutta se oli vielä yllättävämpi ja vähemmän odotettu veto että se valkoinen vaihto vielä tyhjältä kaistalla yhden pykälän. Ehkä odotti että rekka jyrää kylkeen.

Kuvaaja näytti kyllä pitäneen maltin ja hiljentäneen saadakseen turvaväliä. Kerrotun mukana oli tarkistanut tilanteet myös takaapäin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Saattaa olla, että valkoisen auton kuljettaja yritti väistää takaa tuleevaa vaihtamalla kaistaa toistamiseen.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 016
Tänäänkin muutama ajeli 35km/h@50 alueella kun on niin liukasta. Menisivät bussilla jos pelottaa.
Varmaan samat sankarit sitten lumisateiden alla leikkaavat todella rajusti mutkissa, jolloin lopputulos on se että mutkissa on kummallakin kaistalla yksi yhteinen ajoura.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 040
Videollahan selvästi näkyy että Tzit oli aloittanut kaistanvaihdon aiemmin, valkoinen auto sitten tekee taas toisen yllättävän ja nopean kaistanvaihdon ja tulee toistamiseen eteen. Aikaleima 08:04:53-08:04:55
Lisää tuo kuvailemasi kohta klipistä tähän koska itse näen tillanteen toisin, epäilen että puhutaan jostain muusta kuin samasta videosta?
Aivan päivänselvä virhe kahdelta osapuolelta. Toinen ryntää motarille liian hiljaisella vauhdilla vaihtaen pari kaistaa vasemmalle, toinen ajaa 130km/h yrittäen (tarpeettomasti) sovittaa oman vauhtinsa tähän ja vielä varmuuden vuoksi valitsee saman kaistan vaikka voisi mennä ohi oikealta?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 590
Lisää tuo kuvailemasi kohta klipistä tähän koska itse näen tillanteen toisin, epäilen että puhutaan jostain muusta kuin samasta videosta?
Aivan päivänselvä virhe kahdelta osapuolelta. Toinen ryntää motarille liian hiljaisella vauhdilla vaihtaen pari kaistaa vasemmalle, toinen ajaa 130km/h yrittäen (tarpeettomasti) sovittaa oman vauhtinsa tähän ja vielä varmuuden vuoksi valitsee saman kaistan vaikka voisi mennä ohi oikealta?
Kerrankin video missä kuski ainakin yrittää toimia hyvin.

Kuka olisi uskaltanut tuon esityksen jälkeen ajaa hiljentämättä tuon valkoisenauton ja rekan välistä.

Kaistalle jäädessä olisi joutunut joka tapauksessa hiljentään, rampilta oli tulossa vielä kolme tötöilää, kuvajaa sai omalta osaltaan tilanteen rauhallisesti purettua.


Joka siis on motarilla laitonta.
No ei ihan aina laitonta, mutta silloin kun saa, niin varovaisuutta, kuvan tilanteessa ehkä sitten kun tilanne rahoittunut ja ohitus tarve vielä olemassa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 348
Varmaan samat sankarit sitten lumisateiden alla leikkaavat todella rajusti mutkissa, jolloin lopputulos on se että mutkissa on kummallakin kaistalla yksi yhteinen ajoura.
Turhia tällaiset päätelmät. Itseäni ärsyttää puskurissa roikkujat, menisivät ohi tai jättäisivät sitten vähän väliä. Tai sitten menisivät sillä bussilla.
Tänään oli tähän liittyen mielenkiintoinen tapaus, ajoin 80km/h alueella ~85km/h todellista nopeutta. Takaa tuleva henkilöautoilija saavuttaa nopeasti ja jää roikkumaan hyvin lähelle taakse.
Tulee pitkä suora, ei mitään, roikkuu edelleen perässä. Tiputan nopeuden ~65km/h. Ei edelleen suostu menemään ohi. Jatkan ~75km/h todellista nopeutta.
Tulee toinen suora, ei vieläkään mene ohi. Tälleen jatkettiin n. 5km, kunnes takanaolija kääntyi pois.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 016
Lisää tuo kuvailemasi kohta klipistä tähän koska itse näen tillanteen toisin, epäilen että puhutaan jostain muusta kuin samasta videosta?
Aivan päivänselvä virhe kahdelta osapuolelta. Toinen ryntää motarille liian hiljaisella vauhdilla vaihtaen pari kaistaa vasemmalle, toinen ajaa 130km/h yrittäen (tarpeettomasti) sovittaa oman vauhtinsa tähän ja vielä varmuuden vuoksi valitsee saman kaistan vaikka voisi mennä ohi oikealta?
Joo samat sanat :btooth: Ainoa selkeä virhe valkoisen auton ajajalta, tämän enempää en ala rautalangasta vääntämään.

IMGUR, suurikokoinen tiedosto
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 698
Viestejä
4 222 429
Jäsenet
71 099
Uusin jäsen
Korpim1

Hinta.fi

Ylös Bottom