Ite oon huomannu, että ilman valoja liian hitaasti ajavat harmittaa. Myös liian lähelle taakse hakeutuvat harmittaa, ja myöskin ne jotka ajaa valoissa liian lähelle taakse. Liian paskoilla autoilla ajavat harmittaa myös hieman, ja ne jotka ajelevat muuten vain liian hitaasti, kuten esimerkiks 30km/h, neljänkympin alueella. Moottoripyöräillessä harmittaa öpaut samat kuin autoillessa, mutta enemmän ne, jotka ajaa liian lähellä selän takana. Aiheuttavat vaarantunnetta niin edelläajavalle moottoripyöräilijälle. Parikertaa nähny tienpäällä kun vastaantulija tehny ramboliikkeitä autollaan, ja ajanut törmäyskurssille, ja siitä sitten vetässy takaisin omalle kaistalleen. Sekin haittaa. Silloinkin haittaa, jos itse ajan vähintään vallitsevaa nopeutta, tai hieman yli, ja joku silti tulee perään kiinni ihan vain härnätäkseen, tai lähteäkseen ohittelemaan. Myös turhaan takana härnäävät valojavilkuttelevat hullut haittaavat. Kerran joku pakettiautoilija ajoi Rauman suunnasta ja jo kaukaa vetäs isolla tiellä törmäyskurssille, vilkutteli valoja ja kaahaili kaistapäisesti. Oli mentävä tienlaitaan siksi aikaa. Olen jo kauemman (yli 20-vuotta) ajellu, ja aina joskus, vaikkakin harvoin siellä näkyy suorastaan hulluja olevan tienpäällä. Myös selkeästi huumeiset, sekä päihtyneet jokseenki haittailee. Hätänumeroon on hyvä soitella jos se toinen tielläliikkuja on täysin ulkona hyvästä käytöksestä ja aiheuttaa vaaraa, kuten toi yksi teki ajellessaan törmäyskurssille, ja paukuttaessaan pitkiä valoja kohti samanaikaisesti.
Viimeksi muokattu: