Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ite oon huomannu, että ilman valoja liian hitaasti ajavat harmittaa. Myös liian lähelle taakse hakeutuvat harmittaa, ja myöskin ne jotka ajaa valoissa liian lähelle taakse. Liian paskoilla autoilla ajavat harmittaa myös hieman, ja ne jotka ajelevat muuten vain liian hitaasti, kuten esimerkiks 30km/h, neljänkympin alueella. Moottoripyöräillessä harmittaa öpaut samat kuin autoillessa, mutta enemmän ne, jotka ajaa liian lähellä selän takana. Aiheuttavat vaarantunnetta niin edelläajavalle moottoripyöräilijälle. Parikertaa nähny tienpäällä kun vastaantulija tehny ramboliikkeitä autollaan, ja ajanut törmäyskurssille, ja siitä sitten vetässy takaisin omalle kaistalleen. Sekin haittaa. Silloinkin haittaa, jos itse ajan vähintään vallitsevaa nopeutta, tai hieman yli, ja joku silti tulee perään kiinni ihan vain härnätäkseen, tai lähteäkseen ohittelemaan. Myös turhaan takana härnäävät valojavilkuttelevat hullut haittaavat. Kerran joku pakettiautoilija ajoi Rauman suunnasta ja jo kaukaa vetäs isolla tiellä törmäyskurssille, vilkutteli valoja ja kaahaili kaistapäisesti. Oli mentävä tienlaitaan siksi aikaa. Olen jo kauemman (yli 20-vuotta) ajellu, ja aina joskus, vaikkakin harvoin siellä näkyy suorastaan hulluja olevan tienpäällä. Myös selkeästi huumeiset, sekä päihtyneet jokseenki haittailee. Hätänumeroon on hyvä soitella jos se toinen tielläliikkuja on täysin ulkona hyvästä käytöksestä ja aiheuttaa vaaraa, kuten toi yksi teki ajellessaan törmäyskurssille, ja paukuttaessaan pitkiä valoja kohti samanaikaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdintie välillä Haagan liikenneympyrä - Kehä III. Kaksi kaistaa samaan suuntaan, 60 km/h rajoitus. Mikä ihme siinä on, että vaikka liikkuu ruuhkien ulkopuolella, niin pienelläkin määrällä autoja molemmat kaistat on aina pakko tukkia rinnakkain hitaasti kiihdyttäen ja alle nopeusrajoituksen ajaen. Vaikka olisi kolme autoa samassa kohdassa menossa, niin kaksi änkee valoihin rinnakkain ja kiihdyttää 0-50 km/h 30 sekunnissa niin, ettei kolmas takana pääse yhtään kovempaa ja sitten junnataan alinopeutta...
 
Eihän se olisi tuossa edes auttanut, kun valkoisen auton kuski päätti vetää suoraan vasemmalle kaistalle 60km/h, vaikka hänellä ei edes ollut ketään ohitettavana.

Lisäksi tuo kiihdytyskaista jatkuu noin kilometrin ennen kuin kääntyy toiselle tielle, joten ei ole sanomatta selvää, että kaikki tulevat sieltä liittymään tielle jota ajoin, joten entistä turhempi paikka vaihdella kaistaa varmuuden vuoksi. Esimerkiksi jonon kärjessä oleva rekka ei edes motarille liittynyt. Ja jos meinaakin liittyä, niin siinä kilometrin matkalla luulisi ehtivän kiihdyttää tavoitevauhtiin ja katsomaan ihan rauhassa mihin väliin tunkee.

Kun näin valkoisen auton osoittavan aikeensa liittyä tielle vilkuttamalla, tarkistin peilit ja kuolleen kulman varmuuden vuoksi, kaistaa aloin vaihtamaan heti perään kun näin hänen tulevan surutta eteen. Ei tuossa kerennyt paljon enempää ennakoimaan, kun tuon toopen kaistanvaihto oli mallia vilkku 0,5s ja sulkuviivan yli suoraan ohituskaistalle.
Olisit vain rohkeasti jatkanut samalla kaistalla mistä video alkaa, aivan sama mitä valkoinen auto perseilee tai mitä rekka tekee niin sinulla olisi ollut vapaa kaista.
Nyt aivan turhaan reagoit jonkun muun hölmöilyyn...
 
Mikäs tarve tässä kuvaajalla oli vaihtaa kaistaa?
Motarille liittymässä taas perä kanaa autoja kun ei tajuta ettei se edellä oleva raskas-ajoneuvo välttämättä kiihdy samaan tahtiin ja ei osata pitää mitään välejä. Sitten liittymiskaistalla klassinen ohitan edellä olevan heti kun tilaisuus tarttuu vaikka ei ole nopeutta riittävästi. Tosin mitä tuo valkoinen auto vaihtaa kaistaa kahteen kertaan jos edellä olevalla ei ollut edes vilkkuja (ai niin, oletti että liittymässä päätielle joten pakko päästä ohi keinolla millä hyvänsä). Unohtamatta että tuo kalansilmälinssi vääritää etäisyydet ja sieltä oletettavasti aika hidas auto tulee kaistalle eteen kun nopeus tippuu 124->68, olisi varmaan joutunut vetämään kummallakin kaistalla jarrut pohjaan. Joka tapauksessahan tuossa olisi pitänyt reagoida tuon valkoisen auton hölmöilyyn, nyt teki sitten tuplahölmöt.
 
Viimeksi muokattu:
Motarille liittymässä taas perä kanaa autoja kun ei tajuta ettei se edellä oleva raskas-ajoneuvo välttämättä kiihdy samaan tahtiin ja ei osata pitää mitään välejä. Sitten liittymiskaistalla klassinen ohitan edellä olevan heti kun tilaisuus tarttuu vaikka ei ole nopeutta riittävästi. Tosin mitä tuo valkoinen auto vaihtaa kaistaa kahteen kertaan jos edellä olevalla ei ollut edes vilkkuja (ai niin, oletti että liittymässä päätielle joten pakko päästä ohi keinolla millä hyvänsä). Unohtamatta että tuo kalansilmälinssi vääritää etäisyydet ja sieltä oletettavasti aika hidas auto tulee kaistalle eteen kun nopeus tippuu 124->68, olisi varmaan joutunut vetämään kummallakin kaistalla jarrut pohjaan. Joka tapauksessahan tuossa olisi pitänyt reagoida tuon valkoisen auton hölmöilyyn, nyt teki sitten tuplahölmöt.
Jatkamalla alkuperäistä kaistaa ei olisi tarvinnut jarruttaa, raskas yhdistelmä jatkoi omaa kaistaansa ilman vilkkua, miksi väistää sitä tai perässä tulevaa possujonoa kun keskellä oli kuitenkin tyhjä kaista? Valkoinen auto vaihtoi kaksi kaistaa kerralla (huonoa toimintaa tämäkin tuolla nopeuserolla) mutta eihän tuo blokannut kuvaajan ajamaa kaistaa millään tavalla?
Kun katsoin videon ensimmäisen kerran niin näin tilanteen kuvaajan kulmasta lähinnä klassisena "kouluttamisena". Tuon valkoisen auton kuljettaja teki virheen, ehkä yliarvioi auton suorituskyvyn tai unohti katsoa peileistä takaa tulevaa liikennettä? Sen ei kuitenkaan pitäisi laukaista mitään raivoa tai opettamisen halua muissa autoilijoissa.
Onneksi uudessa tieliikennelaissa otetaan myös tämä huomioon, ennakointivelvollisuus on myös etuajo-oikeutetulla, päälleajo-oikeutta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä olisin ajanut ihan normaalisti, pahinta on juuri se että ruvetaan jarruttelemaan jos ehkä sieltä joku tulee ja sitten haitariliike on valmis
Kuka mitenkin, ei siinä kuitenkaan mitään jarrutestiä tarvitse tehdä, jos nyt vähän nostaa. Kyllä se nopeasti takaa tulevakin on aiheuttanut liittyville tai kaistaa vaihtaville arviointivirheitä.

Todennäköisesti tuossa valkoisen auton tapauksessa kävi juuri niin.
 
Jatkamalla alkuperäistä kaistaa ei olisi tarvinnut jarruttaa, raskas yhdistelmä jatkoi omaa kaistaansa ilman vilkkua, miksi väistää sitä tai perässä tulevaa possujonoa kun keskellä oli kuitenkin tyhjä kaista? Valkoinen auto vaihtoi kaksi kaistaa kerralla (huonoa toimintaa tämäkin tuolla nopeuserolla) mutta eihän tuo blokannut kuvaajan ajamaa kaistaa millään tavalla?
Kun katsoin videon ensimmäisen kerran niin näin tilanteen kuvaajan kulmasta lähinnä klassisena "kouluttamisena". Tuon valkoisen auton kuljettaja teki myös hölmön virheen, ehkä yliarvioi auton suorituskyvyn tai unohti katsoa peileistä takaa tulevaa liikennettä? Sen ei kuitenkaan pitäisi laukaista mitään raivoa tai opettamisen halua muissa autoilijoissa.
Onneksi uudessa tieliikennelaissa otetaan myös tämä huomioon, ennakointivelvollisuus on myös etuajo-oikeutetulla, päälleajo-oikeutta ei ole.
Ai Tzitin olisi pitänyt olla selvännäkijä, että olisi tiennyt tuon valkoisen vaihtavan kaistaa toistamiseen jolloin huikealla nopeuserolla ja pienellä välillä olisi päässyt jatkamaan suoraan ilman jarruttelua kun eteen tulee auto todella hiljaisella nopeudella :btooth: Edelleen tuossa puhutaan jostakin 14-20m välistä tuossa kohdin kun valkoinen auto vaihtaa kaistaa ja siinä on joku 45km/h nopeusero autoilla, unohtamatta että vielä sulkuviivan yli tekee kaistanvaihdon. Eihän tuossa ole ketään koulutettu vaan valkoinen auto tekee kasan ihan älyttömiä ratkaisuja, joita vaikea ennakoida kenenkään. Mutta joo ainahan näille löytyy joku puolustaja ja vika on vain videon postaajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ai Tzitin olisi pitänyt olla selvännäkijä, että olisi tiennyt tuon valkoisen vaihtavan kaistaa toistamiseen jolloin huikealla nopeuserolla ja pienellä välillä olisi päässyt jatkamaan suoraan ilman jarruttelua kun eteen tulee auto todella hiljaisella nopeudella :btooth: Edelleen tuossa puhutaan jostakin 14-20m tuossa kohdin kun valkoinen auto vaihtaa kaistaa ja siinä on joku 45km/h nopeusero autoilla, unohtamatta että vielä sulkuviivan yli tekee kaistanvaihdon.
Katsotaanko me samaa videota?
Kuvaaja itse vaihtoi kaistaa tuon valkoisen auton perään joka liittyi liikenteseen todella mielenkiintoisella tavalla, miksi?
Välillä on parempi jos ei tee mitään, pidä oma kaista jos et muuta osaa.
 
Katsotaanko me samaa videota?
Kuvaaja itse vaihtoi kaistaa tuon valkoisen auton perään joka liittyi liikenteseen todella mielenkiintoisella tavalla, miksi?
Välillä on parempi jos ei tee mitään, pidä oma kaista jos et muuta osaa.
Videollahan selvästi näkyy että Tzit oli aloittanut kaistanvaihdon aiemmin, valkoinen auto sitten tekee taas toisen yllättävän ja todella nopean kaistanvaihdon ja tulee toistamiseen eteen. Aikaleima 08:04:53-08:04:55

Tzit yritti ennakoida, mutta edellä oleva oli aika ennalta arvaamaton kaveri, kun puhutaan edelleen tuon kaltaisista nopeuseroista ja noin pienellä välimatkalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tänäänkin muutama ajeli 35km/h@50 alueella kun on niin liukasta. Menisivät bussilla jos pelottaa.
 
Jatkamalla alkuperäistä kaistaa ei olisi tarvinnut jarruttaa, raskas yhdistelmä jatkoi omaa kaistaansa ilman vilkkua, miksi väistää sitä tai perässä tulevaa possujonoa kun keskellä oli kuitenkin tyhjä kaista? Valkoinen auto vaihtoi kaksi kaistaa kerralla (huonoa toimintaa tämäkin tuolla nopeuserolla) mutta eihän tuo blokannut kuvaajan ajamaa kaistaa millään tavalla?
Kun katsoin videon ensimmäisen kerran niin näin tilanteen kuvaajan kulmasta lähinnä klassisena "kouluttamisena". Tuon valkoisen auton kuljettaja teki virheen, ehkä yliarvioi auton suorituskyvyn tai unohti katsoa peileistä takaa tulevaa liikennettä? Sen ei kuitenkaan pitäisi laukaista mitään raivoa tai opettamisen halua muissa autoilijoissa.
Onneksi uudessa tieliikennelaissa otetaan myös tämä huomioon, ennakointivelvollisuus on myös etuajo-oikeutetulla, päälleajo-oikeutta ei ole.
En tiedä kuvajaan näkemystä, mutta rampilta tul iauto eteen, joten näytti siltä että päätti ohittaa, ymmärettävää, ohitus päätös tehty aiemmin ja ohitus alkanut kun näkyi että se edellä oleva alkoi toikkaroimaan vielä yhden kaistan verran vasemalle. Vaikutti ihan rauhallisella toiminnallata ettei alkanut peruun ohitusta ja palaamaan oikealle kaistalle.

mm. Rampilta näky ennen ohitus alkamista kolme muutakin töttöä jotka tulivat tiiviissä jonossa, ja jonosta taisi tulla lisääautoja tuolle oikealle kaistalle, joten lisää vaaranpaikkoja jos olisi sille jäänyt.

Se ei ollut odotettavaa, että se valkoisen auton kuski sulkuviivan yli vetää, mutta ei tavatonta, mutta se oli vielä yllättävämpi ja vähemmän odotettu veto että se valkoinen vaihto vielä tyhjältä kaistalla yhden pykälän. Ehkä odotti että rekka jyrää kylkeen.

Kuvaaja näytti kyllä pitäneen maltin ja hiljentäneen saadakseen turvaväliä. Kerrotun mukana oli tarkistanut tilanteet myös takaapäin.
 
Saattaa olla, että valkoisen auton kuljettaja yritti väistää takaa tuleevaa vaihtamalla kaistaa toistamiseen.
 
Tänäänkin muutama ajeli 35km/h@50 alueella kun on niin liukasta. Menisivät bussilla jos pelottaa.
Varmaan samat sankarit sitten lumisateiden alla leikkaavat todella rajusti mutkissa, jolloin lopputulos on se että mutkissa on kummallakin kaistalla yksi yhteinen ajoura.
 
Videollahan selvästi näkyy että Tzit oli aloittanut kaistanvaihdon aiemmin, valkoinen auto sitten tekee taas toisen yllättävän ja nopean kaistanvaihdon ja tulee toistamiseen eteen. Aikaleima 08:04:53-08:04:55
Lisää tuo kuvailemasi kohta klipistä tähän koska itse näen tillanteen toisin, epäilen että puhutaan jostain muusta kuin samasta videosta?
Aivan päivänselvä virhe kahdelta osapuolelta. Toinen ryntää motarille liian hiljaisella vauhdilla vaihtaen pari kaistaa vasemmalle, toinen ajaa 130km/h yrittäen (tarpeettomasti) sovittaa oman vauhtinsa tähän ja vielä varmuuden vuoksi valitsee saman kaistan vaikka voisi mennä ohi oikealta?
 
Lisää tuo kuvailemasi kohta klipistä tähän koska itse näen tillanteen toisin, epäilen että puhutaan jostain muusta kuin samasta videosta?
Aivan päivänselvä virhe kahdelta osapuolelta. Toinen ryntää motarille liian hiljaisella vauhdilla vaihtaen pari kaistaa vasemmalle, toinen ajaa 130km/h yrittäen (tarpeettomasti) sovittaa oman vauhtinsa tähän ja vielä varmuuden vuoksi valitsee saman kaistan vaikka voisi mennä ohi oikealta?
Kerrankin video missä kuski ainakin yrittää toimia hyvin.

Kuka olisi uskaltanut tuon esityksen jälkeen ajaa hiljentämättä tuon valkoisenauton ja rekan välistä.

Kaistalle jäädessä olisi joutunut joka tapauksessa hiljentään, rampilta oli tulossa vielä kolme tötöilää, kuvajaa sai omalta osaltaan tilanteen rauhallisesti purettua.


Joka siis on motarilla laitonta.
No ei ihan aina laitonta, mutta silloin kun saa, niin varovaisuutta, kuvan tilanteessa ehkä sitten kun tilanne rahoittunut ja ohitus tarve vielä olemassa.
 
Varmaan samat sankarit sitten lumisateiden alla leikkaavat todella rajusti mutkissa, jolloin lopputulos on se että mutkissa on kummallakin kaistalla yksi yhteinen ajoura.
Turhia tällaiset päätelmät. Itseäni ärsyttää puskurissa roikkujat, menisivät ohi tai jättäisivät sitten vähän väliä. Tai sitten menisivät sillä bussilla.
Tänään oli tähän liittyen mielenkiintoinen tapaus, ajoin 80km/h alueella ~85km/h todellista nopeutta. Takaa tuleva henkilöautoilija saavuttaa nopeasti ja jää roikkumaan hyvin lähelle taakse.
Tulee pitkä suora, ei mitään, roikkuu edelleen perässä. Tiputan nopeuden ~65km/h. Ei edelleen suostu menemään ohi. Jatkan ~75km/h todellista nopeutta.
Tulee toinen suora, ei vieläkään mene ohi. Tälleen jatkettiin n. 5km, kunnes takanaolija kääntyi pois.
 
Lisää tuo kuvailemasi kohta klipistä tähän koska itse näen tillanteen toisin, epäilen että puhutaan jostain muusta kuin samasta videosta?
Aivan päivänselvä virhe kahdelta osapuolelta. Toinen ryntää motarille liian hiljaisella vauhdilla vaihtaen pari kaistaa vasemmalle, toinen ajaa 130km/h yrittäen (tarpeettomasti) sovittaa oman vauhtinsa tähän ja vielä varmuuden vuoksi valitsee saman kaistan vaikka voisi mennä ohi oikealta?
Joo samat sanat :btooth: Ainoa selkeä virhe valkoisen auton ajajalta, tämän enempää en ala rautalangasta vääntämään.

IMGUR, suurikokoinen tiedosto
 
Lisää tuo kuvailemasi kohta klipistä tähän koska itse näen tillanteen toisin, epäilen että puhutaan jostain muusta kuin samasta videosta?
Aivan päivänselvä virhe kahdelta osapuolelta. Toinen ryntää motarille liian hiljaisella vauhdilla vaihtaen pari kaistaa vasemmalle, toinen ajaa 130km/h yrittäen (tarpeettomasti) sovittaa oman vauhtinsa tähän ja vielä varmuuden vuoksi valitsee saman kaistan vaikka voisi mennä ohi oikealta?
No nyt alkaa olemaan aika paksua soopaa.

Helppohan se on analysoida näitä videoita ja miettiä miten olisi parhaiten tilanteesta selvitty, kun ne on katsonut suurennuslasin kanssa 10 otteeseen freimi kerrallaan. Usein vaan tuntuu unohtuvan, että sitä samaa mahdollisuutta ei ole ratissa itse tilanteessa. Reaktioaikoihin menee helposti sekunti. Ennen kaistanvaihto pitää tarkistaa peilit ja kuollut kulma.

Aloin vaihtamaan kaistaa, koska mun eteen liittyi motarilla auto about 50km/h mua hitaammalla vauhdilla. Lähdin ohittamaan, en antamaan tilaa liittyjille. Valkoinen auto lähtee liittymään ennen kuin minä vaihdan kaistaa. Mistä mä olisin tähän kaistaanvaihtoon ryhtyessä tiennyt, että tämä liittyjä hyppääkin suoraan vasemmalle kaistalle?

En edes töötäännyt tai mennyt puskuriin hiillostamaan, joten aika vääristynyt käsitys liikenteestä saa olla, että tästä tilanteesta leipoo musta kouluttajaa ja syyllistä. Tai että edes kysyy miksen vaan jatkanut suoraan oikealta ohi. 10 metriä edessä olevan takanako se päätös vaihtaa kaistaa vasta tehdään, siihen asti odotellaan josko se edessä oleva vaikka itse lähtisikin siitä pois?

Ja huom, video on kuvattu kesärajoituksien aikaan
 
Viimeksi muokattu:
Motarilla saat ajaa oikealta ohi. Ohittaminen oikealta on sitä vastoin kielletty. Ohiajamisessa ei tapahdu kaistanvaihtoa, ohituksessa tapahtuu kaistanvaihto.
Laki ei tunne tuollaista eroa. Päinvastoin: laki sallii moottoritiellä ohittamisen kaistaa vaihtamatta jos liikenne jonoutuu tai ajokaistoilla on opastusmerkit eri suunnille.
 
Varmaan samat sankarit sitten lumisateiden alla leikkaavat todella rajusti mutkissa, jolloin lopputulos on se että mutkissa on kummallakin kaistalla yksi yhteinen ajoura.
Tämä on kyllä mukavaa hiljaisemmalla tiellä missä 80km/h rajoitus. Pakko hiljentää kun joku tulee vastaan.
 
Turhia tällaiset päätelmät. Itseäni ärsyttää puskurissa roikkujat, menisivät ohi tai jättäisivät sitten vähän väliä. Tai sitten menisivät sillä bussilla.
Tänään oli tähän liittyen mielenkiintoinen tapaus, ajoin 80km/h alueella ~85km/h todellista nopeutta. Takaa tuleva henkilöautoilija saavuttaa nopeasti ja jää roikkumaan hyvin lähelle taakse.
Tulee pitkä suora, ei mitään, roikkuu edelleen perässä. Tiputan nopeuden ~65km/h. Ei edelleen suostu menemään ohi. Jatkan ~75km/h todellista nopeutta.
Tulee toinen suora, ei vieläkään mene ohi. Tälleen jatkettiin n. 5km, kunnes takanaolija kääntyi pois.
Itse ajan turvavälin päässä edellä ajavasta, takana tullaan 5m päässä ~100km/h vauhdissa. Pitäisi olla ledbar takalasissa ettei pysty roikkumaan takakontissa...
 
Satasen alueella on aina ajoittain edessä ajoneuvoja, jotka syystä tai toisesta ajavat alle suurimman sallitun nopeuden, kuten raskaat ajoneuvot, ruumisautot, muut erikoistapaukset ja tietty ne, jotka eivät ole huomanneet nopeusrajoituksen muuttuneen 80->100. Nämä ei vielä aiheuta harmaita hiuksia, koska heistä pääsee yleensä aika pian ohi joko sopivalla tieosuudella tai ohituskaistalla. MUTTA sitten on ne sankarit, jotka jäävät siihen "alinopeutta" ajavan ajoneuvon perään ajamaan sitä 80km/h, _eivätkä jätä sellaista turvaväliä, joka mahdollistaisi yksittäisten autojen ohituksen_. Siihen perään jää roikkumaan lisää ajoneuvoja ja kohta on kasassa sellainen tusinan auton letka. Vaikkei yleensä ole hermot kireällä ajaessa, niin jotenkin tällainen useaan muuhun autoilijaan suoraan vaikuttava toiminta saa puremaan hammasta.

Samalla tavalla ärsyttää missä tahansa muualla ajattelemattomuuttaan, itsekkyyttään tai kusipäisyyttään tapahtuva sujuvan liikenteen sabotointi. Vasemman kaistan tukkiminen, liian hidas ohittaminen, liian ahtaisiin väleihin tunkeminen, eteen leikkaaminen hitaammalla vauhdilla jne.

Lisäksi kaupunkiajossa, kun yksi kaista on suljettu ja ajetaan pitkään sen kaistojen yhdistymisestä kertovan merkin jälkeen jonottavan letkan kärkeen istumaan vilkku päällä kiilaamaan jonon kärkeen. Näitä kusipäitä enemmän ärsyttää ehkä se, että niitä päästetään ihan liian kiltisti kiilaamaan sen jonon kärkeen. On tietysti riskialtista lähteä ajamaan edelläajavan takapuskurissa kiinni niin, ettei siihen väliin pääse syntymään sellaista rakoa, johon nämä ihmisperseet häikäilemättä pääsevät tunkemaan, mutta jos olen yhtään hereillä, niin en varmasti päästä yhtäkään sellaista kuljettajaa edelleni, joka on selkeästi ajanut useita kymmeniä metrejä sen jonon ohi, koska juuri heitä ei millään kiinnostaisi jonottaa.

Onpa kiva ketju. Pääsee vähän purkamaan niitä harvoja asioita, jotka tuolla tien päällä aiheuttaa verenpaineen nousua.
 
...jos olen yhtään hereillä, niin en varmasti päästä yhtäkään sellaista kuljettajaa edelleni, joka on selkeästi ajanut useita kymmeniä metrejä sen jonon ohi, koska juuri heitä ei millään kiinnostaisi jonottaa.
Ts. estät ohjeiden mukaan toimivia kuljettajia vaihtamasta kaistaa? Koska sellainenhan ohjeistus on, että kumpikin kaista käytetään hyväksi siihen asti, jossa toinen kaista päättyy. Siitä sitten vetoketjuperiaatteella vuorottelemalla eteenpäin. Ei se niiden "ohittajien" vika ole, että sinä olet päättänyt istua jonossa otsasuoni pullottaen.
 
Ts. estät ohjeiden mukaan toimivia kuljettajia vaihtamasta kaistaa? Koska sellainenhan ohjeistus on, että kumpikin kaista käytetään hyväksi siihen asti, jossa toinen kaista päättyy. Siitä sitten vetoketjuperiaatteella vuorottelemalla eteenpäin. Ei se niiden "ohittajien" vika ole, että sinä olet päättänyt istua jonossa otsasuoni pullottaen.

Tällä periaatteella minä olen tuolla toiminut. Mietin mielessäni nimenomaan tilannetta, jossa tuo jono on jo muodostunut ja sitä lähdetään ohittamaan. Huomaan nyt, ettei se tuosta aiemmasta muotoilusta kovin hyvin välity.
 
Sopivalla turvavälillä ja vetoketjuperiaatteella tuossa säästettäisiin paljon katkenneita verisuonia. Eri asia, jos jonosta nimenomaan lähdetään ohittamaan tätä letkaa vain liittyäkseen uudelleen kaistojen yhdistyessä.
 
Suomalaiset ovat jonottajakansaa. Mutta onhan tuo pelkkää mulkkuutta ja itsekkyyttä jos vaikkapa motarilla on tietyömerkit ja varoitukset että kaista päättyy ja näkee että oikea kaista seisoo jo paikallaan ja lähdet tuossa tilanteessa vielä puskemaan sitä tyhjää vasenta kaistaa jonon ohi kohti kärkeä. Ei ainakaan heru mitään myötätuntoa antaa vetoketjua moiselle.

Näitä näki esimerkiksi usein viime kesänä kun motaria Turusta Raisioon rempattiin.
 
Suomalaiset ovat jonottajakansaa. Mutta onhan tuo pelkkää mulkkuutta ja itsekkyyttä jos vaikkapa motarilla on tietyömerkit ja varoitukset että kaista päättyy ja näkee että oikea kaista seisoo jo paikallaan ja lähdet tuossa tilanteessa vielä puskemaan sitä tyhjää vasenta kaistaa jonon ohi kohti kärkeä. Ei ainakaan heru mitään myötätuntoa antaa vetoketjua moiselle.

Näitä näki esimerkiksi usein viime kesänä kun motaria Turusta Raisioon rempattiin.

Tästä taas toisena esimerkkinä Helsingin motarilla vähän paimion jälkeen turkuun päin tehtiin siltaremonttia jossa pätkä toista kaistaa pois käytössä. Ensimmäiset kaista päättyy merkit oli joku 2km ennen kyseistä kohtaa ja siellä jo ihmiset panikoivat ja tekivät ihme siirtymisiä oikealle kaistalle. Itse ajelin aina vasenta kaistaa melkein loppuun asti ja ei ollut koskaan ongelmia liittyä oikealle kaistalle kun siellä oli tyyliin rekan mentäviä koloja. Parempi ne tyhjät kolot sieltä on täyttää autoilla niin sujuvoittaa kaikkien menemistä.
 
+1 tälle! Ohitin eilen viimeksi autoletkaa moottoritiellä 100km/h rajoituksen alla 110km/h vakkarissa, taksi liimautui takaluukkuun - alkoi vilkutella valoja ja painoi tööttiä. Melkein provosoiduin, tai sen verran provosoiduinkin että laskin nopeuden 100km/h. Päästin toki taksin ohi kun oli "madellut" letkan ohi. Taksi kiihdytti ohi ja seuraavasta liittymästä ylös! :D Todellinen ammattiautoilija...

Tällaisesta kannattaisi melkein ottaa yhteys taksitarkastajaan, jos on taksista joko identifikaatiotieto selvillä.
 
Tällaisesta kannattaisi melkein ottaa yhteys taksitarkastajaan, jos on taksista joko identifikaatiotieto selvillä.
Helpommin sanottu kuin tehty nykyään. Liian isolla osalla puljuja ei ole edes yhteystietoja mihin tehdä valitus. Yangon kuski syljeskeli kohti joten sain yhteyden kiertoteiden kautta heidän yhteen päällikköön joka sanojensa mukaan otti homman hoitaakseen. Tiedä sitten mitä todellisuudessa tapahtui. Ensin ei kuulema mahdollista selvittää kuka kuski oli kyseessä, sitten oli että rikosilmoitusta vastaan jne jne ja nosti päällikkö kerrallaan niin alkoi sitä reaktiotakin tulla. Tai ainakin sen esittämistä jos ei muuta.
 
Aamulla työmatkalla hernerokkasumu ja sadoista vastaantulevista autoista oli yhdellä (taka)sumuvalot päällä. Osaamattomuutta, tietämättömyyttä vai laiskuutta?
 
Nyt menee kategoriaan mikä huvittaa kanssa autoilijoissa, mutta voi jotain ärsyttääkin. Näin viime viikolla kiertoliittymässä autoilijan, jonka lisävalot oli ilmeisesti kytketty oikean puolen etusumareihin, sillä hänen kääntyessään oikealle myös lisävalot menivät päälle. :lol:
 
Suomalaiset ovat jonottajakansaa. Mutta onhan tuo pelkkää mulkkuutta ja itsekkyyttä jos vaikkapa motarilla on tietyömerkit ja varoitukset että kaista päättyy ja näkee että oikea kaista seisoo jo paikallaan ja lähdet tuossa tilanteessa vielä puskemaan sitä tyhjää vasenta kaistaa jonon ohi kohti kärkeä. Ei ainakaan heru mitään myötätuntoa antaa vetoketjua moiselle.

Näitä näki esimerkiksi usein viime kesänä kun motaria Turusta Raisioon rempattiin.
Mieluummin mulkku ja itsekäs kuin idiootti tukkimassa liikennettä. Tänne aiemminkin kirjoittanut, että se kaista on ihan kaikille vapaa ja sitä saa (/pitää) käyttää. Ihan turha siitä on itkeä, jos kaistoja käytetään tehokkaasti. Korostuu tietysti liikennevalojen läheisyydessä, valoista pitää saada maksimit läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Mieluummin mulkku ja itsekäs kuin idiootti tukkimassa liikennettä. Tänne aiemminkin kirjoittanut, että se kaista on ihan kaikille vapaa ja sitä saa (/pitää) käyttää. Ihan turha siitä on itkeä, jos kaistoja käytetään tehokkaasti. Korostuu tietysti liikennevalojen läheisyydessä, valoista pitää saada maksimit läpi.
Tunnettu tosiasia että jos kaksi kaistaa rinnan ja ne yhtyvät yhdeksi, niin se rinnan meno heikentää tehokkuutta, läpäivisykykyä., aiheuttaa varratilanteita jne. (jos siis jonoutumista).

Se missä tehostaa on esim valoristeys, jossa ennen valoja kaksi kaistaa jonkin matkan päässä valojen jälkeen toinen päättyy ja sen jälkeen yksi kaista vetaa yli päässeet, silloin tehostaa kun valot ylitetään kaksi rinnan, kun valoissa on sen verran jonoa että yhdessä pötkössä ei yhtämoni pääsisi.


Aiemmin kritisoitu kerto lähinnä ensimmäisestä ja siinä taaempana jonossa olevat käytti toista kaistaa ohittamiseen, paransivat tieten omaa asemaa jonossa, muiden kustannuksella.
 
Tunnettu tosiasia että jos kaksi kaistaa rinnan ja ne yhtyvät yhdeksi, niin se rinnan meno heikentää tehokkuutta, läpäivisykykyä., aiheuttaa varratilanteita jne. (jos siis jonoutumista).
Missäs tämä ”tunnettu tosiasia” on kerrottu? Siinä oikeassa jonossa 2 km tukekohdasta? Siellä jonossa on niin paljon tyhjää välissä, että oikeaoppisesti ajettuna rinnakkainmeno varmasti parantaa läpimenoa. Jopa kateellisten estelijöiden Suomessa. Ja ennen kaikkea tasainen jakautuminen auttaa turvallisuutta, kun se hidas jono ei ala merkittävästi ennen kaistan loppumisesta kertovia merkintöjä.
 
Missäs tämä ”tunnettu tosiasia” on kerrottu? Siinä oikeassa jonossa 2 km tukekohdasta? Siellä jonossa on niin paljon tyhjää välissä, että oikeaoppisesti ajettuna rinnakkainmeno varmasti parantaa läpimenoa. Jopa kateellisten estelijöiden Suomessa. Ja ennen kaikkea tasainen jakautuminen auttaa turvallisuutta, kun se hidas jono ei ala merkittävästi ennen kaistan loppumisesta kertovia merkintöjä.
Jos on jono, niin vetoketju kohdalla joudutaan toisessa tai molemmissa jonossa hiljentää, mistä seuraa pumpaavaa liike. lisääntyy vaaratilanteet ym, ilman että saavutetaan mitää hyötyä.

Sama-ajoneuvo määrä menee läpi, mutta hitaammin ja vaarallisemmin.

Kerrotussa tapauksessa ei ollut katkoja jonossa, vaan sain käsityksen että olisi ihan yhksimittainen jono.
 
Jos on jono, niin vetoketju kohdalla joudutaan toisessa tai molemmissa jonossa hiljentää, mistä seuraa pumpaavaa liike. lisääntyy vaaratilanteet ym, ilman että saavutetaan mitää hyötyä.

Sama-ajoneuvo määrä menee läpi, mutta hitaammin ja vaarallisemmin.

Kerrotussa tapauksessa ei ollut katkoja jonossa, vaan sain käsityksen että olisi ihan yhksimittainen jono.
Asia on kyllä ihan päinvastoin kuin luulet, googletteles zipper merger. Esim. Zipper Merge - MnDOT
 
Asia on kyllä ihan päinvastoin kuin luulet, googletteles zipper merger. Esim. Zipper Merge - MnDOT
Tuo olisi tietenkin optimaalinen tapa, mutta vaatisi toteutuakseen sen, että liikennettä olisi tasaisesti kummallakin kaistalla ja ne kaistat siis sitten yhdistyisivät mahdollisimman myöhään, eikä siten että vasemmalta rynnitään oikealle mahdollisimman aikaisin.

Suomessa harvemmin vaan on merkittävästi liikennettä kummallakin kaistalla, vaan yleensä kyse on siitä, että liikenne on vain oikealla kaistalla, ja sitten tie kapenee, vauhti hidastuu ja liikenne jonoutuu. Sitten sieltä tulee joku dynaamisen ajon sankari, joka näkee vapaan vasemman kaistan, vetelee jonon ohi ja tukkii väkisin väliin, hidastaen koko takanaan olevan jonon etenemistä ja lopuksi onnittelee itseään kun ajoi mielestään oikein eikä jäänyt jonottamaan.
 
Toi zipper hässäkkä vaatisi, että olisi edes auton mittaiset välit ajoneuvoilla. Eipä ole, joten onnistumisprosentti on heikko.

Koko Zipper mergen idea onkin siis siinä että aletaan venyttää sitä väliä edellä ajavaan että mahtuu yhdistämään kun kaista loppuu. Samalla täsmäytetään vauhti samaksi muiden kanssa ettei tarvitse humppapumppaa tehdä molemmilla kaistoilla. Suomessa muutamat lyö mieluummin kaasun polkimen konehuoneen puolelle ja tähää yhdistymispisteessä jatkuvalle kaistalle. Ja sitten onkin letkajenkka käynnissä.

Jos joskus katsotte, miten kehä 2 ramppiin ajetaan apinan raivolla kiilaten sulkuviivan yli, ymmärrätte mitä tarkoitan. Näillä samoilla kiilaajilla olisi ollut sieltä Perkkaalta saakka viisi kaistaa millä ennakoida tulevaa erkanemista. Eipä ennakoi, koska ajotaito puuttuu
 
Ei ongelma edelleenkään ole vasemman kaistan käyttäjät vaan ne pikkusieluiset kyttääjät siellä oikealla, jotka ei itse uskalla käyttää täysin vapaata vasuria. Dynaamisen ajon sankareilla ei ole minkäänmoista tekemistä asian kanssa, pelkkä kätevä tekosyy perustella miksi menee sopulilauman mukana. Vilkku päälle ja fiksusti ajavasta jonosta löytyy helpolla tila ilman kenenkään kärsimättä. Suurimmat heilunnat tulee siitä, kun pikkusieluinen jonottaja kaasuttaa välin kiinni ja jarruttaa sen jälkeen voimakkaasti.

e: Eikös se kuitenkin olisi kiva saada vetoketju-toimimaan myös Suomessa? Moni tuntuu keskittyvän ihan päinvastaiseen. Vasurin käyttökielto tuskin on järkevä ratkaisu.
 
Taas vaihteeksi näytti siltä että autoilija meinaa pyyhkäistä suojatiellä nenän edestä. Ei pitäisi olla näkyvyydestäkään kiinni kun oli 2x valoa ja 2x heijastinta käytössä.
 
Ei ongelma edelleenkään ole vasemman kaistan käyttäjät vaan ne pikkusieluiset kyttääjät siellä oikealla, jotka ei itse uskalla käyttää täysin vapaata vasuria. Dynaamisen ajon sankareilla ei ole minkäänmoista tekemistä asian kanssa, pelkkä kätevä tekosyy perustella miksi menee sopulilauman mukana. Vilkku päälle ja fiksusti ajavasta jonosta löytyy helpolla tila ilman kenenkään kärsimättä. Suurimmat heilunnat tulee siitä, kun pikkusieluinen jonottaja kaasuttaa välin kiinni ja jarruttaa sen jälkeen voimakkaasti.

e: Eikös se kuitenkin olisi kiva saada vetoketju-toimimaan myös Suomessa? Moni tuntuu keskittyvän ihan päinvastaiseen. Vasurin käyttökielto tuskin on järkevä ratkaisu.
Ongelma on
1. niissä, jotka liittyvät yhteen jonoon reilusti ennen kaistojen yhdistymistä
2. niissä, jotka ohittavat jo liittyneet

Tavoite on saada yhdistyneeseen jonoon autot siten, että joka toinen on oikealta kaistalta ja joka toinen vasemmalta. Jo liittyneiden ohittaminen rikkoo tämän, mikä toisaalta johtuu liian aikaisesta liittymisestä.

Tilanteesta riippuen ongelmaa voi yrittää korjata ajamalla päättyvällä kaistalla jatkuvan kaistan nopeutta oman vuoronumeron mukaisen autojen välin kohdalla ja suorittamalla liittyminen vasta kaistan päättyessä. Todennäköisesti samalla vetää mukanaan pari autoa liittymään oikein ja homma toimii ainakin muutaman auton verran niin kuin pitäisi.
 
Vetoketjuperiaate on hyvä jos liikennettä tosiaan riittää molemmille kaistoille. Mutta jos on vaikkapa oikealla kaistalla on 500m jonoa joka liikkuu tasaisen hitaasti eteenpäin niin siitä ei ole mitään iloa että joku oman elämänsä tähtikuski ohittaa koko jonon ja tunkee väliin.
 
Ongelma on
1. niissä, jotka liittyvät yhteen jonoon reilusti ennen kaistojen yhdistymistä
2. niissä, jotka ohittavat jo liittyneet

Tavoite on saada yhdistyneeseen jonoon autot siten, että joka toinen on oikealta kaistalta ja joka toinen vasemmalta. Jo liittyneiden ohittaminen rikkoo tämän, mikä toisaalta johtuu liian aikaisesta liittymisestä.

Tilanteesta riippuen ongelmaa voi yrittää korjata ajamalla päättyvällä kaistalla jatkuvan kaistan nopeutta oman vuoronumeron mukaisen autojen välin kohdalla ja suorittamalla liittyminen vasta kaistan päättyessä. Todennäköisesti samalla vetää mukanaan pari autoa liittymään oikein ja homma toimii ainakin muutaman auton verran niin kuin pitäisi.
Ei 2. ole mikään ongelma. Jos 1.:t ovat niin saatanan typeriä, että ottavat vuoronumeron 576. tarjolla olevan 24. sijasta, niin ei se sen myöhemmin saapuvan vika ole. Tyhjää kaistaa ajetaan lähes sen päähän tilanteeseen sopivalla nopeudella ja sit sovitetaan nopeus toiseen kaistaan ja vilkulla sopivaan väliin. Sun kommentin jälkeen ymmärrän kyllä paremmin miksi joku hiihtää tyhjällä vasurilla toisen jonon rinnalla ilman aikomusta vaihtaa kaistaa. Hieman outoa tuo touhu. Edeenkään tilanteessa ei ole mitään vuoronumeroita, jokaisella on vapaus valita paikkansa. Miksi tuo etuilee ei ole oikea kysymys vaan miksi et itse mene, jos/kun on tilaa.
 
Ei 2. ole mikään ongelma. Jos 1.:t ovat niin saatanan typeriä, että ottavat vuoronumeron 576. tarjolla olevan 24. sijasta, niin ei se sen myöhemmin saapuvan vika ole. Tyhjää kaistaa ajetaan lähes sen päähän tilanteeseen sopivalla nopeudella ja sit sovitetaan nopeus toiseen kaistaan ja vilkulla sopivaan väliin. Sun kommentin jälkeen ymmärrän kyllä paremmin miksi joku hiihtää tyhjällä vasurilla toisen jonon rinnalla ilman aikomusta vaihtaa kaistaa. Hieman outoa tuo touhu. Edeenkään tilanteessa ei ole mitään vuoronumeroita, jokaisella on vapaus valita paikkansa. Miksi tuo etuilee ei ole oikea kysymys vaan miksi et itse mene, jos/kun on tilaa.
Eihän. Vetoketju menee rikki, jos ei liitytä vetoketjun edellyttämillä "jokatoinen"-vuoronumeroilla. Tämä on tietysti pitkälti seurausta kohdasta 1, mutta asiaa pahennetaan huomattavasti kohdalla 2.
 
Eihän. Vetoketju menee rikki, jos ei liitytä vetoketjun edellyttämillä "jokatoinen"-vuoronumeroilla. Tämä on tietysti pitkälti seurausta kohdasta 1, mutta asiaa pahennetaan huomattavasti kohdalla 2.
Nyt en kyllä enää tajua mistä puhut. Eihän vetoketjukohdassa tapahtuvalla toiminnalla ole mitään yhteyttä siihen miten jonoihin saavutaan :confused: Mielestäni tässä jonoihin saapumisesta puhuttiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 799
Viestejä
4 582 628
Jäsenet
75 508
Uusin jäsen
bnfiq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom