Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi? Se ei ole yksi tai kaksi kertaa kun joku kaistapää on provosoitunut valojen välkäyttämisestä.
Jos asiallisesti antaa merkin, niin ei kai siitä kukaan provosoidu.

Jos maltammattoman roikkuu toisen kontissa ja vilkuttelee valoja rajoitusten mukaan edellä ajavalle, eikä anna hänelle edes tilaa ja aikaa väistää, niin turha silloin odottaa ymmärrystä.

P.S.
Muistan kyllä yhden joka yhdestä valomerkistä veti herneen nenään.
 
Suosittelen autokoulua.

Jos kansanomaisesti risteyksessä on pelkkä STOP-merkki niin se ei rajoita / tarkoita pysäyttämispaikkaa mitenkään. Riittää että olet ollut pysähtyneenä vaikka 10-15m taaempana, esimerkiksi edellä olleen auton takana. Sen sijaan jos STOP-merkin kohdalla on tiessä maalattuna poikittainen viiva, se määrittelee missä kohtaa pitää pysähtyä.

Kotipoliisit, jotka eivät edes tunne liikennesääntöjä, ovat yleensä niitä parhaita kotipoliiseja.

:syes:
No kyllähän se STOP-merkki ilman pysäytysviivaa rajaa sen pysäyttämispaikan:
Tieliikennelaki sanoi:
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan.
Lähtökohtaisesti STOP-merkkiä käytetään paikoissa, joissa on erityisen huono näkyvyys risteävään liikenteeseen. 10-15 metrin päässä sellaisesta risteyksestä näkyvyys ei liene olennaisesti parempi?
 
Eilen motarilla meinas tulla rampista liittyvä kylkeen, sivusuunnassa varmaan noin metri jäi väliä ja siinä vaiheessa olin jo 1/3 auton verran väistänyt vasemmalle kaistalle. Oman auton edessä tyhjää tilaa varmaankin 200 metriä ja takanakin lähemmäs 100 metriä. Tottakai olisin voinut vaihtaa jo ajoissa vasemmalle kaistalle ja antaa näin liittyjälle tilaa, mutta kun liittyvä auto oli henkilöauto joka näytti jo saavan hyvin kiihdytettyä 100 km/h vauhtiin niin ajattelin että osaa tähdätä mun eteen tai taakse kun tilaa hyvin oli tarjolla.
 
No kyllähän se STOP-merkki ilman pysäytysviivaa rajaa sen pysäyttämispaikan:

Lähtökohtaisesti STOP-merkkiä käytetään paikoissa, joissa on erityisen huono näkyvyys risteävään liikenteeseen. 10-15 metrin päässä sellaisesta risteyksestä näkyvyys ei liene olennaisesti parempi?

Sanopa muuta. Pysähtyneenä pitää olla stop-merkin kohdalla siten, että näkyvyys risteävään liikenteeseen on hyvä. Huomioiden paikat joihin noita pistetään, niin 10-15 metriä taaempana ko. ehdon täyttymisen osoittaminen poliisisedälle voi olla pikkaisen vaikeaa.


Sellaiseen kohtaan josta on hyvä näkeämä.

Suosittelen ajamaan enemmän jos sinisilmäisyyttänne kuvittelette, että jokaikinen STOP-merkki on esimerkiksi sellaisessa paikassa ettet näe minnekään ennen kuin sen kohdalta. Näin ei todellakaan ole.
 
Sellaiseen kohtaan josta on hyvä näkeämä.

Suosittelen ajamaan enemmän jos sinisilmäisyyttänne kuvittelette, että jokaikinen STOP-merkki on esimerkiksi sellaisessa paikassa ettet näe minnekään ennen kuin sen kohdalta. Näin ei todellakaan ole.
Lähtökohtaisesti ne sijoitetaan sellaisiin paikkoihin, joissa kuljettajalta vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta. Lähtökohtaisesti se pysäyttäminen tulisi tehdä jotakuinkin merkin kohdalla.
 
Jos asiallisesti antaa merkin, niin ei kai siitä kukaan provosoidu.

Jos maltammattoman roikkuu toisen kontissa ja vilkuttelee valoja rajoitusten mukaan edellä ajavalle, eikä anna hänelle edes tilaa ja aikaa väistää, niin turha silloin odottaa ymmärrystä.

P.S.
Muistan kyllä yhden joka yhdestä valomerkistä veti herneen nenään.
Asiallinen kaveri harvemmin roikkuu vasurilla kilometrikaupalla alinopeutta. Ihan puhdasta ongelmien kerjäämistä tuollainen vilkuttelu, kun 99 % ajasta sillä tulpalla on joku henkinen vamma sen sijaan, että olis vain "unohtunut" kaistalle. Samoihin aikoihin jos on työmatkaliikenteessä päivittäin, niin tulee tietyt rekkarit ja kokovartalokyrvät tutuksi.
 
Lähtökohtaisesti ne sijoitetaan sellaisiin paikkoihin, joissa kuljettajalta vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta. Lähtökohtaisesti se pysäyttäminen tulisi tehdä jotakuinkin merkin kohdalla.

Lähtökohtaisesti se ei ole pakko, toisin kuin alunperin lainaamani nimimerkki virheellisesti väitti; "... jokaisen tulee sen kohdalla pysähtyä erikseen.".
 
Lähtökohtaisesti se ei ole pakko, toisin kuin alunperin lainaamani nimimerkki virheellisesti väitti; "... jokaisen tulee sen kohdalla pysähtyä erikseen.".
Jos kansanomaisesti risteyksessä on pelkkä STOP-merkki niin se ei rajoita / tarkoita pysäyttämispaikkaa mitenkään. Riittää että olet ollut pysähtyneenä vaikka 10-15m taaempana, esimerkiksi edellä olleen auton takana.
Kyllä sinä sitä paskaa suustas pukkasit ihan samalla tavalla.
 
Asiallinen kaveri harvemmin roikkuu vasurilla kilometrikaupalla alinopeutta. Ihan puhdasta ongelmien kerjäämistä tuollainen vilkuttelu, kun 99 % ajasta sillä tulpalla on joku henkinen vamma sen sijaan, että olis vain "unohtunut" kaistalle. Samoihin aikoihin jos on työmatkaliikenteessä päivittäin, niin tulee tietyt rekkarit ja kokovartalokyrvät tutuksi.

Tämä, joka päivä näen tuusulan motarilla valkoisen bemarin mitä ajaa sellainen +60v seniili kyrpä ukko vasenta kaistaa mittarin mukaan tasan 100km/h.

Joka kerta se antaa tilaa kun tulen taakse ja vilkautan valoja (hyvissä ajoin) mutta auta armiasta jos siinä takana on joku muu joka ei vilkuta valoja, siinä ajellaan sitten taas possujunassa alinopeutta moottoritiellä ohituskaistalla :facepalm:
 
Nää vasemman kaistan tulpat on kyllä rasauttavia. Itse olen todennut, että aivan turha niille on mitään valoja vilkutella - vetäisen vaan oikealta reilua vauhtia ohi jos vaan on tilaa ja se about turvallisesti onnistuu. Aivan vitun laitonta, tiedän, mutta eipä oikeastaan kiinnosta.

Puhun siis nyt näistä tapauksista, jotka ajelevat siinä vasemmalla ihan selkeästi ali rajoituksen kilometritolkulla, enkä mistään "tämä tyyppi ei aja nyt tarpeeksi kovaa ylinopeutta minua miellyttääkseen" - seteistä.
 
En tajua mikä hinku ihmisillä on "auttaa" kiihdytyskaistoilla. Liityin isommalle tielle ihan peilijäiseltä lyhyehköltä rampilta. Yksi auto oli tulossa, sen takana täysin tyhjää, joten aika rauhaksiin kiihdyttelin että auto ehtisi ohi, ja hyppäisin sitten isommalle tielle ja kunnolla kaasua. Lopputuloksena kiihdytyskaistan lähestyessä loppuaan mulla on ehkä 50kmh vauhtia kun odottelen että jannu menisi ohi, sekin on tiputtanut vauhtinsa siihen samaan ja sopivasti vauhdit on tasoittuneet niin että mennään kylki kylkeä vasten ja taakse päästäkseni jouduin polkemaan vielä lisää jarrua.

Jannu oli vielä tilanteen alkaessa niin lähellä, että on vaatinut ihan reilua jarrua että on päätynyt siihen viereen jarruttelemaan.
 
En tajua mikä hinku ihmisillä on "auttaa" kiihdytyskaistoilla. Liityin isommalle tielle ihan peilijäiseltä lyhyehköltä rampilta. Yksi auto oli tulossa, sen takana täysin tyhjää, joten aika rauhaksiin kiihdyttelin että auto ehtisi ohi, ja hyppäisin sitten isommalle tielle ja kunnolla kaasua. Lopputuloksena kiihdytyskaistan lähestyessä loppuaan mulla on ehkä 50kmh vauhtia kun odottelen että jannu menisi ohi, sekin on tiputtanut vauhtinsa siihen samaan ja sopivasti vauhdit on tasoittuneet niin että mennään kylki kylkeä vasten ja taakse päästäkseni jouduin polkemaan vielä lisää jarrua.

Jannu oli vielä tilanteen alkaessa niin lähellä, että on vaatinut ihan reilua jarrua että on päätynyt siihen viereen jarruttelemaan.

Onhan tuo nyt aika selvä tapaus. Kuskilla on täysin väärä käsitys liikennelaista. Siis jo se alkutilanne että väistää liittyjää toiselle kaistalle. Loput hoitaa sitten todennäköisyydet kun jannu reagoi sinun tekemiseesi kaiken eikä keskity omaan ajamiseensa.
 
Eilen motarilla meinas tulla rampista liittyvä kylkeen, sivusuunnassa varmaan noin metri jäi väliä ja siinä vaiheessa olin jo 1/3 auton verran väistänyt vasemmalle kaistalle. Oman auton edessä tyhjää tilaa varmaankin 200 metriä ja takanakin lähemmäs 100 metriä. Tottakai olisin voinut vaihtaa jo ajoissa vasemmalle kaistalle ja antaa näin liittyjälle tilaa, mutta kun liittyvä auto oli henkilöauto joka näytti jo saavan hyvin kiihdytettyä 100 km/h vauhtiin niin ajattelin että osaa tähdätä mun eteen tai taakse kun tilaa hyvin oli tarjolla.
En tajua mikä hinku ihmisillä on "auttaa" kiihdytyskaistoilla. Liityin isommalle tielle ihan peilijäiseltä lyhyehköltä rampilta. Yksi auto oli tulossa, sen takana täysin tyhjää, joten aika rauhaksiin kiihdyttelin että auto ehtisi ohi, ja hyppäisin sitten isommalle tielle ja kunnolla kaasua. Lopputuloksena kiihdytyskaistan lähestyessä loppuaan mulla on ehkä 50kmh vauhtia kun odottelen että jannu menisi ohi, sekin on tiputtanut vauhtinsa siihen samaan ja sopivasti vauhdit on tasoittuneet niin että mennään kylki kylkeä vasten ja taakse päästäkseni jouduin polkemaan vielä lisää jarrua.

Jannu oli vielä tilanteen alkaessa niin lähellä, että on vaatinut ihan reilua jarrua että on päätynyt siihen viereen jarruttelemaan.

Tässäpä hienosti saman asian kaksi eri puolta. Eli siinä motarilla ajavan kannattaisi pitää oma nopeutensa vakiona ja olla näin helposti ennakoitavissa sieltä kiihdytyskaistalta tulevalle että voi asettua joko etu- tai takapuolelle. Kiihdyttäjän pitää sitten nopeusmittarin tuijottamisen sijaan vahdata sivuikkunaa ja peiliä ja katsoa liikenteen seasta sopiva väli johon pujahtaa.

Itse olen havainnut että aika usein se moottoritiellä ajava alkaa jarruttelemaan kun tulen kiihdytyskaistalla "liian lähelle", niin se on usein sujuvampaa antaa vaan reilusti kaasua ja mennä siinä kiihdytyskaistalla ohi ja liittyä etupuolelle.
 
Tässäpä hienosti saman asian kaksi eri puolta. Eli siinä motarilla ajavan kannattaisi pitää oma nopeutensa vakiona ja olla näin helposti ennakoitavissa sieltä kiihdytyskaistalta tulevalle että voi asettua joko etu- tai takapuolelle. Kiihdyttäjän pitää sitten nopeusmittarin tuijottamisen sijaan vahdata sivuikkunaa ja peiliä ja katsoa liikenteen seasta sopiva väli johon pujahtaa.
Itse ajelen melkein aina vakkarilla kun mahdollista eli motarilla käytännössä aina, ja kuitenkin moni motarille liittyvä sopeuttaa nopeutensa juuri siihen rinnalle vaikka sekä edessä että takana olisi reilusti tilaa. :facepalm:
 
Minullakin on meinannut tulla auto kylkeen rampilta. Oli vielä kello lähellä puoltayötä ja minä olin näköetäisyydellä ainot auto ajamassa koko motaria. Ja herra tulee sieltä kylki edellä minun kylkeä kohti. Pakkohan siinä oli sitten väistää viereiselle kaistalle kun erotti jo toisen silmät sivuikkunasta. Ei silti kyllä tulisi mieleenkään alkaa vaihtaa kaistaa liittyjien takia ellei ole jokin muukin syy.

Tuosta liittymisestä niin näkisin että moni hipoo ainakin taakse liittyessä läheltä koska monet autoilijat eivät anna letkassa yhtään tilaa. Varmaan juuri vakkarin takia ja liian pienien turvavälien. Siihen letkaan olisi paljon helpompaa liittyä jos turvavälit olisivat asiallisia. Nämä eteen liittyvät ovat ihan oma tapauksensa sitten.

Saadisti kirjoitti tuosta nopeuden sovittamisesta rinnalle, itse teen sitä yleensä koska autossa ei riitä tehot etenkään liukkaan aikaan. Liityn tällöin aina taakse toki. Olisiko siinä yksi syy?
 
Kyllä sinä sitä paskaa suustas pukkasit ihan samalla tavalla.

Risteyksessä oleva STOP-merkki ei mitenkään rajoita tai tarkoita pysähtymispaikkaa. Pysähtymispaikka voi vaihdella huomattavasti kulloisenkin STOP-merkillisen risteyksen näkemäesteiden mukaan. STOP-merkki itsessään ei ole pysähtymispaikka eikä juuri sen kohdalla tarvitse pysähtyä. Voit ajaa vaikka 5m siitä ohitse ennen kuin pysähdyt.
 
Minullakin on meinannut tulla auto kylkeen rampilta. Oli vielä kello lähellä puoltayötä ja minä olin näköetäisyydellä ainot auto ajamassa koko motaria. Ja herra tulee sieltä kylki edellä minun kylkeä kohti. Pakkohan siinä oli sitten väistää viereiselle kaistalle kun erotti jo toisen silmät sivuikkunasta. Ei silti kyllä tulisi mieleenkään alkaa vaihtaa kaistaa liittyjien takia ellei ole jokin muukin syy.

Tuosta liittymisestä niin näkisin että moni hipoo ainakin taakse liittyessä läheltä koska monet autoilijat eivät anna letkassa yhtään tilaa. Varmaan juuri vakkarin takia ja liian pienien turvavälien. Siihen letkaan olisi paljon helpompaa liittyä jos turvavälit olisivat asiallisia. Nämä eteen liittyvät ovat ihan oma tapauksensa sitten.

Saadisti kirjoitti tuosta nopeuden sovittamisesta rinnalle, itse teen sitä yleensä koska autossa ei riitä tehot etenkään liukkaan aikaan. Liityn tällöin aina taakse toki. Olisiko siinä yksi syy?

Kaikissa autoissa riittää tehot kiihdyttämään normaaleissa moottoritien rampeissa moottoritien vauhtiin, 100-120km/h. Eri asia on jollei kuljettaja uskalla kuolemanpelkoisena kierrättää autonsa moottoria esimerkiksi yli 3500rpm tai ei uskalla painaa kaasua enempää kuin mitä painaa lähiöissä / kotipihalla / kaupoilla käydessään.

Ajoin joskus dösää mm. Tuusulan moottoritien vartta pitkin. Siinä on niitä "pitkänmatkan" dösäreitä mm. Maantiekylän liittymässä jossa dösäri oli siis liittymäristeyksessä, normaaliautoilijoiden kiihdytyskaistan alussa. Dösäriltä saa (sai) puolitäyden linja-autonkin 100km/h nopeuteen ellei eteen tullut näitä mummeleita, mammeleita ja muita tahvoja, jotka "ei vain onnistu kiihdyttäminen koska ei oo 500hv tehoa" -tyyppejä.

:hmm:
 
Kaikissa autoissa riittää tehot kiihdyttämään normaaleissa moottoritien rampeissa moottoritien vauhtiin, 100-120km/h. Eri asia on jollei kuljettaja uskalla kuolemanpelkoisena kierrättää autonsa moottoria esimerkiksi yli 3500rpm tai ei uskalla painaa kaasua enempää kuin mitä painaa lähiöissä / kotipihalla / kaupoilla käydessään.

Liukkaan aikaan ei riitä pito eikä tehot. Kesällä kyllä onnistuu yleensä. Paitsi silloin kun on erehtynyt ajamaan näiden viime hetkellä kiihdyttävien perässä. Silloin loppuu tehot. Monet ikävä kyllä harrastavat tätä rampilla.
 
Risteyksessä oleva STOP-merkki ei mitenkään rajoita tai tarkoita pysähtymispaikkaa. Pysähtymispaikka voi vaihdella huomattavasti kulloisenkin STOP-merkillisen risteyksen näkemäesteiden mukaan. STOP-merkki itsessään ei ole pysähtymispaikka eikä juuri sen kohdalla tarvitse pysähtyä. Voit ajaa vaikka 5m siitä ohitse ennen kuin pysähdyt.
Tästä keskusteltiin aiemmin, muistaakseni ns varmaa kommenttia ei tullut.
Muistakkseni yksiperustelu oli, jos jonossa joutuu pysähtyyn niin kyse ei ole stop merkkiin pysähtyminen ja sillä perusteltiin sitä että pitää vielä uduestaan pysähtyä.

Toinen perustelu oli se että sillä ei ole merkitystä pysähtyyko muut, vai ei, kunhan stopmerkin takia pysähtyy laintarkoittamalla tavalla, eli joko sillä viivalla, tai sen puutteessa kohtaan missä hyvä näkyvyys vaaratta.

Koska juttu lähti liikkeelle siitä että stop merkin takaa oli tullut jono sukkana (jono oli ensin ollut pysähtynyt). niin siihen vastaus vähän toinen kuin jossain erikois tapauksessa missä olisi joku 15m alue missä hyvä näkyvyy, eikä paikassa olisi sitä viivaa. Jossa kaksi auto mahtuisi yhtäaikaan peräkkäin pysähtymään STOP merkkiin, jälkimmäinen jäi ilman varmaa vastausta.

Onko joku saanut tuollaisessa tapauksessa sakkoa siitä ettei ole noudattuna STOP merkkiä ja saanut sen kaadettua oikeudessa. Jos tälläinen lähde löytyy, niin sitten epäilevätkin uskoo, jos vielä voi perustella miksi se pätee myös nykylainaikaan (sanat vähän vaihtuneet)
 
Vuodenajasta riippumatta näkee näitä 60 ajavia rampilla vaikka olisi suorakin ramppi. Sitten kun aikovat liittyä niin kiihdyttävät 100 tai ainakin lähelle. Usein näkee näillä vaarallisia liittymisiä myös. Siinä joutuu sitten itsekin ongelmiin ellei ole huomannut hidastelijaa ajoissa ja jättänyt tarkoituksella extrapitkää väliä.
 
Kaikissa autoissa riittää tehot kiihdyttämään normaaleissa moottoritien rampeissa moottoritien vauhtiin, 100-120km/h. Eri asia on jollei kuljettaja uskalla kuolemanpelkoisena kierrättää autonsa moottoria esimerkiksi yli 3500rpm tai ei uskalla painaa kaasua enempää kuin mitä painaa lähiöissä / kotipihalla / kaupoilla käydessään.
Varmaan totta, mutta aina ei mene hyvin.

Rampilla voi olla matalarajoitus, jyrkkä mutka, lisäksi voi olla huono näkyvyys, rampilla ei voi ennakoida.
Lyhyet kiihdystyskaista ei helpota. Huonolla kelillä loppu voi olla todella huono.

Mutta ongelma syntyy yleensä niistä umpisurkeista turvaväleistä ja vaaranpaikat "nopeista" liikkeistä.

Nopeusrajoituksista vielä, joku kertoi että rampinrajoitus on voimassa siihen saakka kun motarilla tulee rajoitusmerkki, no kaise yleisrajoitus sentäs tulee voimaan kun kaistaa vaihtaa. Mutta jos kuskina pitää valita ylinopeuslappu vai liikennevirtaan sovitettu nopeus, kaistanvaihdon ajaksi, niin valitsen jälkimmäisen.

Ja arveluttavaa se jääräpäisesti väistämättäoleminenkin silloin kun rampiltatulijalla on ongelmia, motarilla saa ohittaa, joten ei siihenkään voi vedota jääräpäisyydestä. Tämä siis silloin jos ongelmia, normaalisti riittää ne kunnon turvavälit, tasainen rajoitustenmukainen nopeus.


Vuodenajasta riippumatta näkee näitä 60 ajavia rampilla vaikka olisi suorakin ramppi. Sitten kun aikovat liittyä niin kiihdyttävät 100 tai ainakin lähelle. Usein näkee näillä vaarallisia liittymisiä myös. Siinä joutuu sitten itsekin ongelmiin ellei ole huomannut hidastelijaa ajoissa ja jättänyt tarkoituksella extrapitkää väliä.
Se totta että joillain kuskeilla on ongelmia kiihdytellä, liittyvät sokkona kauan ennen kiihdytyskaistan päättymistä riittävällä ajokelilläkin. Mutta monessapaikkaa nuo harvinaisia verrattuna niihin määriin missä rampilta tullaa jonossa, useampi auto tunkee samaan väliin, osa dynaamisista koukkii nopeilla liikkeilla sulkuviivan kautta parin kaista yli keskimmäiselle kaistalle.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä viimeisen vuoden aikana on liikennekulttuuri muuttunut jotenkin todella huolestuttavasti. Osa ajaa vain suoraan eteenpäin tyhjää tuijottaen seuraamatta lainkaan muuta liikennettä.
Mielestäni liikennekulttuurin huolestuttavin käänne on se, että niin monella on katse kännykässä kun pitäisi ajaa. Omien havaintojeni perusteella tämä on eniten nuorten kuskien ongelma eli sitä mukaa kun tämä uusi sukupolvi pääsee ratin taakse niin tämä tulee vain yleistymään.
 
Risteyksessä oleva STOP-merkki ei mitenkään rajoita tai tarkoita pysähtymispaikkaa. Pysähtymispaikka voi vaihdella huomattavasti kulloisenkin STOP-merkillisen risteyksen näkemäesteiden mukaan. STOP-merkki itsessään ei ole pysähtymispaikka eikä juuri sen kohdalla tarvitse pysähtyä. Voit ajaa vaikka 5m siitä ohitse ennen kuin pysähdyt.
Älä nyt vaihda maalitolppien paikkoja vaikka satuit jo oman maalin tekemään. Sä selittelit ihan omiasi siitä, että pelkkä pysähdys mihin tahansa paikkaan riittää, kun vaatimuksena oikeasti on pysähtyminen paikkaan, josta risteävän liikenteen näkee. Kuten sanoin, niin 10-15 metriä heikon näkyvyyden paikassa risteyksestä poispäin voi olla tekemätön paikka selittää poliisille mikset pysähtynyt (uusiksi). Mut ihan sama, kommentoin sun selittelyjäs vain sen takia, kun jeesustelit toiselle, että ei osaa sääntöjä, mutta itse kirjoitat myös ihan soopaa.
 
Itse ajan päivittäin stop risteyksestä jossa ensimmäisen pysähdyttyä stop merkille (kesällä viivalle) näkee ihan hyvin toisena olevana risteyksen liikenteen. Ei todellakaan tulisi mieleenkään auton mitan vuoksi kiihdyttää ja pysähtyä uudelleen ja taas kiihdyttää jos poikkitien liikenne vain mahdollistaa ajamaan toisen perässä tielle. Jos joskus sakot saan niin koitan muistaa tänne ilmoitella.
Itseasiassahan stop merkki muuttuu kolmioksi kun olet pysähtynyt, eikö?
Tässä kohtaa Tosin vanha kuva näköjään kun risteyksessä ei enää ole vastaantulijoita.
 
Viimeksi muokattu:
Syystä että? Mites talvella?
Viiva määrää pysähtymispaikan, johon kuuluu pysähtyä. Ajat viivan läpi pysähtymättä niin sakot saat, jos poliisi jaksaa puuttua. Talvella mennään sen mukaan, että näkyykö viiva vai ei. Jos ei näy, niin sitten pitää pysähtyä sellaisessa paikassa, että näkee risteävän liikenteen. Ei tästä pidä tehdä liian vaikeaa.
 
Nimenomaan. Jos olen kyseisessä risteyksessä toisena autona stopin takana ajan surutta sen perässä risteävälle tielle koska olen jo ollut pysähtyneenä ennen viivaa ja näen risteävän liikenteen.
 
Nimenomaan. Jos olen kyseisessä risteyksessä toisena autona stopin takana ajan surutta sen perässä risteävälle tielle koska olen jo ollut pysähtyneenä ennen viivaa ja näen risteävän liikenteen.
Sä et nyt taida ymmärtää mitä tarkoittaa "pysäytettävä viivan kohdalle".
 
Tuossa itseasiassa sitten toinen stop risteys missä käyttäydyn eritavalla. Stop Tuossa googlen kamera hämää korkeudellaan ja vasemmalle on itseasiassa pieni nyppylä jonka taakse henkilöauto voi jäädä katveeseen ja kaarteeseen. Pysähdyn aina vaikka edellä menevä lähtisikin.
 
Sä et nyt taida ymmärtää mitä tarkoittaa "pysäytettävä viivan kohdalle".
Ja talvi liukkaalla säännöstä ei tarvitse välittää? Olen varmaan jotenkin vanha, mutta joskus oppinut että se viiva on viimeinen kohta pysähtyä. Voi myös pysähtyä ennen sitä kohtaan jossa näkee risteävän liikenteen. Btw aika moni ei ole huomannut uutta risteyksenjättösääntöä. Jos yksi kaista kääntyy ja käännyttävällä tiellä on kaksi+ kaistaa voi mennä mille kaistalle vaan. (risteyksessä kaistaa vaihtava väistää)
 
Ja talvi liukkaalla säännöstä ei tarvitse välittää? Olen varmaan jotenkin vanha, mutta joskus oppinut että se viiva on viimeinen kohta pysähtyä. Voi myös pysähtyä ennen sitä kohtaan jossa näkee risteävän liikenteen. Btw aika moni ei ole huomannut uutta risteyksenjättösääntöä. Jos yksi kaista kääntyy ja käännyttävällä tiellä on kaksi+ kaistaa voi mennä mille kaistalle vaan. (risteyksessä kaistaa vaihtava väistää)
Jos viiva näkyy, pysähdyt keula viivan kohdalla. Jos ei näy, pysähdyt paikkaan josta näkee. "Yllättäen" molemmissa tapauksista täysjärkiset pysähtyvät suurinpiirtein samaan kohtaan. Edelleen, turha tehdä tästä mitenkään vaikeaa. Eihän tuo aiempi keskustelu koskenut edes tarkkaa pysähtymispaikkaa vaan Hoo Lee Fukin väärää väitettä siitä, että pelkkä stop-merkki ei mitenkään määrää sitä paikkaa mihin pitää pysähtyä.
 
Jos viiva näkyy, pysähdyt keula viivan kohdalla. Jos ei näy, pysähdyt paikkaan josta näkee. "Yllättäen" molemmissa tapauksista täysjärkiset pysähtyvät suurinpiirtein samaan kohtaan. Edelleen, turha tehdä tästä mitenkään vaikeaa. Eihän tuo aiempi keskustelu koskenut edes tarkkaa pysähtymispaikkaa vaan Hoo Lee Fukin väärää väitettä siitä, että pelkkä stop-merkki ei mitenkään määrää sitä paikkaa mihin pitää pysähtyä.
Se maaginen sana pysähtyy. Kun olen jo pysähtynyt edellä menevän takana, tulkitsen että olen stopin tarkoituksen täyttänyt ja se on käytännössä kolmio.
 
Se maaginen sana pysähtyy. Kun olen jo pysähtynyt edellä menevän takana, tulkitsen että olen stopin tarkoituksen täyttänyt ja se on käytännössä kolmio.
Tulkitse ihan miten haluat, mutta et sä sen viivan kohdalla ole pysähtynyt, jos siinä on toinen autokin ollut välissä.

e: Tokihan aina löytyy niitäkin vajakkeja, jotka jättää valojen viivaan pari autonmittaa väliä....
 
Säännöt on siis muuttuneet vuoden -97 jälkeen. No enpä ole sakkoja saanut stop merkin takia. Mopolla sain joskus sakot kyydittämisestä kun se oli silloin no no.
Ja nuo vajakit mitkä mainitsit varsinkin kääntyviin liikennevaloihin ärsyttää. Miten voi olla niin vaikeaa ajaa anturin kohdalle että ne valot voisi joskus jopa vaihtua sujuvasti. Vaihtuuhan ne ajallisesti jossain vaiheessa, mutta...
 
Säännöt on siis muuttuneet vuoden -97 jälkeen. No enpä ole sakkoja saanut stop merkin takia. Mopolla sain joskus sakot kyydittämisestä kun se oli silloin no no.
Ja nuo vajakit mitkä mainitsit varsinkin kääntyviin liikennevaloihin ärsyttää. Miten voi olla niin vaikeaa ajaa anturin kohdalle että ne valot voisi joskus jopa vaihtua sujuvasti. Vaihtuuhan ne ajallisesti jossain vaiheessa, mutta...
Eivät ole. Jostain syystä liikennemerkit puuttuvat vuoden 1981 tieliikenneasetuksen verkkoversiosta, mutta ainakin tieliikenneasetuksen muutoksessa 328/1994 stop-merkin määritelmä viivan osalta kuuluu seuraavasti: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle."

Olet siis vain ajellut niin kuin muutkin liikennesääntöjä tuntemattomat, ja alkanut jossain vaiheessa kuvittelemaan, että teet oikein. Tällainen omien liikennesääntöjen keksiminen tuntuu olevan valitettavan yleistä.
 
Tässä kun oli parikin ihmettelyä miksi rampista on joku ajamassa tien ainoan auton kylkeen, niin todennäköisin selitys on kuollut kulma. Useista rampeista kiihdytellessä voi päätietä kulkeva auto jäädä näppärästi kuolleeseen kulmaan. Autokoulussa sain demonstraation kuinka peilien väliseen katveeseen saa perävaunullisen rekankin piiloon. Itse vilkaisen aina sivulle ennenkuin kaista vaihtuu, ja on siellä välillä ollut auto mitä en ole peileistä havainnut lainkaan. Tästä syystä aina korpeaa kun näkee sankareita jotka vasemmalla kaistalla matelevat 3km/h ”lujempaa” kuin ohittamansa ajoneuvot.
 
Ajelin tuossa pari tuntia sitten pimeätä kantatie 41:sta Huittisista kohti Turkua ja katselin mikä ihme edessä menee. Joo, traileri ja auto päällä. Trailerin ainoa valo oli vasemmanpuolinen äärivalo, muuten täysin pimeä. Luonnollisesti traileri kuormineen peitti myös vetoauton valot.

Oikeasti, mikä siinä kärryn valojen toimivuuden tarkistamisessa on niin vaikeaa?

Ei siinä tarkistamisessa mitään vaikea ole, mutta itsekin olen joskus vetänyt pimeää kärryä kun on sattunut tarvitsemaan. Siinä kohtaa kun inspis iskee, ei aleta vaihtelemaan mitään johtosarjoja tai pistokkeita. Paremmalla aikaa sitten korjailin moiset.
 
Älkää tehkö liian vaikeaa siitä stoppiristeyksen läpi ajosta. Puolissa risteyksistä et näe stopin tai viivan takaa yhtään mitään, itse ajan sinne mistä näkee. Sitten toinen puolisko risteyksistä vasuriin menijä ei näe mitään mutta oikealle kääntyjällä on kilsan verran näkyvyyttä väistettäviin autoihin.

Itse tuntemattomalla paikalla vaivaudun pysäyttämään noissa, tutussa paikassa himmaan ennen lätkää pyöräilijöiden ym varalta ja valuttelen d päällä kunnes näkyvyys on täysin tarkistettu. Eipä noita poliiseja paljoa näy liikenteessä niin turha vaivata päät sillä mihin pysähtyy, käyttää sen enegian siihen että katsoo mitä stop-lätkän takana tapahtuu.
 
Eilen motarilla meinas tulla rampista liittyvä kylkeen, sivusuunnassa varmaan noin metri jäi väliä ja siinä vaiheessa olin jo 1/3 auton verran väistänyt vasemmalle kaistalle. Oman auton edessä tyhjää tilaa varmaankin 200 metriä ja takanakin lähemmäs 100 metriä. Tottakai olisin voinut vaihtaa jo ajoissa vasemmalle kaistalle ja antaa näin liittyjälle tilaa, mutta kun liittyvä auto oli henkilöauto joka näytti jo saavan hyvin kiihdytettyä 100 km/h vauhtiin niin ajattelin että osaa tähdätä mun eteen tai taakse kun tilaa hyvin oli tarjolla.

Motari mainittu. Liittyvän velvollisuus on liittyä muita häiritsemättä. Ongelma tässä oli 100 % vain ja ainoastaan liittyjän ajotaidottomuudessa.
 
Ei siinä tarkistamisessa mitään vaikea ole, mutta itsekin olen joskus vetänyt pimeää kärryä kun on sattunut tarvitsemaan. Siinä kohtaa kun inspis iskee, ei aleta vaihtelemaan mitään johtosarjoja tai pistokkeita. Paremmalla aikaa sitten korjailin moiset.
Huollestuttavaa tai jätit jotain oleellista kertomatta.
 
Motari mainittu. Liittyvän velvollisuus on liittyä muita häiritsemättä. Ongelma tässä oli 100 % vain ja ainoastaan liittyjän ajotaidottomuudessa.

Jokaisella tiellä missä on kiihdytyskaistoja, tai useampia kaistoja yhteen suuntaan on sillä KAISTAN VAIHTAJALLA velvollisuus vaihtaa kaistaa muita häiritsemättä, joka päivä työmatkalla 35km edestaikaisin, useampi auto vaihtaa kaistaa niin että joudun itse jarruttamaan etten aja perään, tai muuten vain reagoimaan väistämällä tms kun ängetään siihen eteen vaikka nopeuseroa on 20-30km/h eikä sitä paskaa saada kiihtymään 5-vaihteella :facepalm:

Liikenne on nykyään niin perseestä että ihmettelen ettei siitä puhuta enempää, kameroista kyllä jaksetaan nurista.
 
Motari mainittu. Liittyvän velvollisuus on liittyä muita häiritsemättä. Ongelma tässä oli 100 % vain ja ainoastaan liittyjän ajotaidottomuudessa.
Mitäs teet jos ei ole kunnon turvavälejä, joten mitäs teet, joten liikenteen jonoutuessa erittäin iso ongelman aiheuttajia on ne jo motarilla ajavat. (tässä en kommentoi niitä tapauksia missä kiihdytyskaistalta tulia onnistuu kiilaan tunnin ainoaan motarilla ajavaan.
 
@pulatunnus Kuten sanottu, ajotaidottomien osuus on liikenteessä liian suuri.

Tuo kuvaamasi muna-kana tilanne johtuu useimmiten siitä, että motarilla ajaa pari ajotaidotonta jotka pomppii kaistalta toiselle. Huomioimatta muiden nopeutta, ja ohittavat esimerkiksi rekkoja 101 km/h mittarinopeudella. Tähän päälle vielä vasemmalla kaistalla patologisesti nataavat kuljettajat, jolloin vasemman kaistan sujuva käyttö on menetetty kokonaan.
Tällöin sekä vasen että oikea kaista pumppaa näiden ajotaidottominen takia ja turvavälien noudattaminen tuhoutuu tuohon jonojen huojuntaan.
 
Tuo kuvaamasi muna-kana tilanne johtuu useimmiten siitä, että motarilla ajaa pari ajotaidotonta jotka pomppii kaistalta toiselle. Huomioimatta muiden nopeutta, ja ohittavat esimerkiksi rekkoja 101 km/h mittarinopeudella. Tähän päälle vielä vasemmalla kaistalla patologisesti nataavat kuljettajat, jolloin vasemman kaistan sujuva käyttö on menetetty kokonaan.
Tällöin sekä vasen että oikea kaista pumppaa näiden ajotaidottominen takia ja turvavälien noudattaminen tuhoutuu tuohon jonojen huojuntaan.
Rajoitusten mukaan ajaminen tuskin on syys pieniin turvaväleihin, osa kaistan vaihtajista toki myös käyttää liianpieniä turvaväleijä. motarilla menaa aivan liianusein jono jossa vain ensimmäisellä on asiallinen turvaväli.

Kyse ei ole parista ajotaidottomasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 834
Viestejä
4 583 386
Jäsenet
75 509
Uusin jäsen
EvilVinyl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom