Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mitäs teet jos ei ole kunnon turvavälejä, joten mitäs teet, joten liikenteen jonoutuessa erittäin iso ongelman aiheuttajia on ne jo motarilla ajavat. (tässä en kommentoi niitä tapauksia missä kiihdytyskaistalta tulia onnistuu kiilaan tunnin ainoaan motarilla ajavaan.

Turvavälin pitäminen on mahdottomuus koska väliin ängetään koko ajan, varsinkin ruuhka aikana mitkään 100m turvavälit on mahdottomuus, kun jo 10m väliin ihmiset tunkee.

Toinen on se että ihmiset ei oikeasti osaa yhtään hahmottaa mihin se auto kannattaa sijoittaa jonossa vaan kaista vaihdetaan ja vilkkut tulee päälle siinä vaiheessa kun ollaan jo toisella kaistalla.

Ei tästä ole kuin pari päivää niin kehä kolmosella ajan vasenta kaistaa erään hermannin perässä mikä ajaa puoli auton mittaa oikealla olevan edellä, mutta samaa vauhtia ja ketään ei ole edessä ainakaan seuraavan kilometrin matkalla.

Sitten alkaa se haparointi ja jo tässä vaiheessa arvaan että se haluaisi vaihtaa kaistaa oikealle ja nostan jalan kaasulta, no vilkku syttyy ja lähtee kääntämään, niin että se oikealla oleva painaa torvea ja jarrua ettei tule kolaria, no sitten painaa se mun edessä oleva jarrua lisää ja nopeus putoaa siitä 80 ->60 ja vilkku koko ajan päällä ja väkisin änkee sen oikealla olevan taakse jarruvalot palaen niin että nyt kaksi jonoa ajaa enää 40km/h. :facepalm:

kun oikea ratkaisu olisi ollut katsoa se kuollut kulma, todeta että jaa, siinä on auto, painaa kaasua ja mennä sen eteen, eikä aiheuttaa valtavaa hässäkkää pudottamalla nopeus 80 tiellä 40km/h että voi vaihtaa kaistaa väkisin sen taakse:facepalm:
 
Rajoitusten mukaan ajaminen tuskin on syys pieniin turvaväleihin, osa kaistan vaihtajista toki myös käyttää liianpieniä turvaväleijä. motarilla menaa aivan liianusein jono jossa vain ensimmäisellä on asiallinen turvaväli.

Kyse ei ole parista ajotaidottomasta.

ja motarilla vasemman kaistan jono on melkein aina sen ensimmäisen vika joka hyvin usein on lähtenyt ohittamaan sitä rekkaa ajamalla 120 alueella 100km/h, eikä ymmärrä sitä asiaa että aiheuttaa valtavan jonon taakse kun ei malta odottaa hetken että nopeammat menee ohi.
 
ja motarilla vasemman kaistan jono on melkein aina sen ensimmäisen vika joka hyvin usein on lähtenyt ohittamaan sitä rekkaa ajamalla 120 alueella 100km/h, eikä ymmärrä sitä asiaa että aiheuttaa valtavan jonon taakse kun ei malta odottaa hetken että nopeammat menee ohi.
Turvavälin valitsee se perässätulia. Jos edessä menevä ajaa tasaista nopeutta niin ei pitäisi olla vaikeaa.
 
Ei tästä ole kuin pari päivää niin kehä kolmosella ajan vasenta kaistaa erään hermannin perässä mikä ajaa puoli auton mittaa oikealla olevan edellä, mutta samaa vauhtia ja ketään ei ole edessä ainakaan seuraavan kilometrin matkalla.
Nää on sellaisia kuskeja joilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä sen oman auton ympärillä on. Ei seurata muuta liikennettä, ei katsella peilejä. Ollaan matkustajia vaikka istutaankin kuskin penkillä.
 
Jos oletetaan että siellä vasemmalla kaistalla olisi vaikkapa 20 auton jono hyvillä 50 metrin turvaväleillä menossa rekan ohi 100km/h 120km/h alueella, niin kyllähän siinä käy niin että oikealla kaistalla joku tahvo ihmettelee että mikähän se tuo jono tuossa on kun nuin matelee ja painelee oikeata kaistaa sinne rekan persauksiin ja puikkaa sieltä johonkin turvaväliin itse sekaan.
 
Tässä oikein sellainen malliesimerkki mitä näkee päivittäin, hauskinta asiassa on se että kuten niin monesti, kiihdytyskaista jatkuu satoja ja taas satoja metrejä niin pakko päästä siinä ensimmäisen 10m matkalla sinne motarille



Tuolta videon harmaan auton kuskilta toivottavasti otettu kortti pois, tappaa vielä jonkun.
 
Jos edessä olija pomppaa 120 alueella 100km/h vauhdilla muiden eteen niin mitäpä meinaat siinä tapahtuvan.
Sillä nopeudella ei ole merkitystä. (*

Eteenpompaaminen on tyhmää, mutta edelleen se perässä tulia valitsee sen turvavälin.

Ja usein ne turvavälit on hukassa kesärajoituksilla 120km/h etenevässä jonossa


(*
Hitaammat nopeudet, niin pienemmät turvavälit voi riittää, mutta ei se juttu tässä.
 
Kehä 3 on itse asiassa otollinen pätkä mennä seuraamaan sitä osaamattomuutta, mistä täälläkin usein kerrotaan. Juuri näitä tapauksia, joille valkenee 3-tien kohdalla itään mentäessä, että oho olen vasemmalla kaistalla ja pitäisi Hämeenlinnaan päästä joten jarrutellaan ja hyökätään kolmen kaistan läpi. Eihän sitä voi kiertää seuraavan liittymän kautta? Tai 100 km/h alueella mennään reilusti alle, tai ainakin epätasaisesti, ja 60 km/h työmaalla tullaankin 90 km/h ohi, kunnes jarrutellaan, koska pitääkin päästä Vihdintielle.
 
Kehä 3 on itse asiassa otollinen pätkä mennä seuraamaan sitä osaamattomuutta, mistä täälläkin usein kerrotaan. Juuri näitä tapauksia, joille valkenee 3-tien kohdalla, että oho olen vasemmalla kaistalla ja pitäisi Hämeenlinnaan päästä joten jarrutellaan ja hyökätään kolmen kaistan läpi. Eihän sitä voi kiertää seuraavan liittymän kautta? Tai 100 km/h alueella mennään reilusti alle, tai ainakin epätasaisesti, ja 60 km/h työmaalla tullaankin 90 km/h ohi, kunnes jarritellaan, koska pitääkin päästä Vihdintielle.

ja Tuusulan moottoritiellä kukaan ei aja vasemmalla kaistalla 100km/h, ei edes sunnuntaisin ja ilman valon vikutusta tilaa ei tajuta antaa. Ihmiset ei ymmärrä liikennesääntöjä, ei kiinnosta.
 
Tässä oikein sellainen malliesimerkki mitä näkee päivittäin, hauskinta asiassa on se että kuten niin monesti, kiihdytyskaista jatkuu satoja ja taas satoja metrejä niin pakko päästä siinä ensimmäisen 10m matkalla sinne motarille



Tuolta videon harmaan auton kuskilta toivottavasti otettu kortti pois, tappaa vielä jonkun.


No ei kyllä katsonut yhtään.. ja liittymisnopeuskin aivan liian alhainen. Ehkä jonkinlainen ajokoe tietyin aikavälein olisi paikallaan tai ainakin niille, jotka ovat jääneet kiinni liikennerikkeistä.. :hmm:

Nostan itse joskus kaasulta, jos joku on rampilla kiihdyttämässä rinnalle tai jo edellä, en koe sen olevan itseltäni pois.
 
Tässä oikein sellainen malliesimerkki mitä näkee päivittäin, hauskinta asiassa on se että kuten niin monesti, kiihdytyskaista jatkuu satoja ja taas satoja metrejä niin pakko päästä siinä ensimmäisen 10m matkalla sinne motarille



Tuolta videon harmaan auton kuskilta toivottavasti otettu kortti pois, tappaa vielä jonkun.

Tässä toinen

 
Kaistan vaihtajan tehtävä on seurata tilannetta sivupeilistä ja sivuikkunasta ja varmistaa että kaistanvaihto tapahtuu turvallisesti.
Älä ? ;-)
Ei nyt ollut tuosta kyse vaan turvaväleistä, jos joku tötöilee niin ei silti itse tarvi tötöillä.

Se on ihan sama millä nopeudella se eteen vaihtaa, se turvaväli pidetään (*. Väliaikasti voi tinkiä, mutta tässä nyt siitä puhe että jonoissa monella alueella ne turvavälit on onnettomia, ja se että jossain vaiheessa joku on eteen vaihtanut ei ole syys luopua turvaväleistä siitä eteenpäin.


(*
Juu, en tarkoita että vauhti pitää nostaa , vaan pidettävä riittävä.
 


Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Taas ongelmana näyttää olevan, että siltä rampilta liitytään aivan liian hiljaa, olisi kannattanut jättää väliä siihen säiliöautoon ja kelata enemmän nopeutta ennen liittymistä.
Onkohan tämä hyvinkin yleinen ongelma, itse ei tule hyvin paljoa motareita ajettua, toki useamman kerran vuoteen kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä oikein sellainen malliesimerkki mitä näkee päivittäin, hauskinta asiassa on se että kuten niin monesti, kiihdytyskaista jatkuu satoja ja taas satoja metrejä niin pakko päästä siinä ensimmäisen 10m matkalla sinne motarille



Tuolta videon harmaan auton kuskilta toivottavasti otettu kortti pois, tappaa vielä jonkun.


Eilen viimeksi ihan vastaava tilanne Pirkkalan ABC:n kohdilla. Ihan tyylipuhtaasti olisi rampilta tuleva Toyota pyyhkäissyt mut vasemmalle kaistalle, ellen olisi itse sinne mennyt.

Eihän tuolla nykyään uskalla ajaa selvinpäin.
 
Itse käsitin että tilanne oli se, että joku puskee toiselta kaistalta eteen suunnilleen metrin päähän puskurista niin että takaa tuleva joutuu tekemään hätäjarrutuksen. Siinä ei paljon pysty turvaväliksi yhtäkkiä muuttumaan. Toki jos tulee takaa 120km/h ja kilometrin päässä edessä joku vaihtaa kaistaa 100km/h vauhdissa, niin kyllähän siinä on aikaa havaita että perävalot lähestyy uhkaavasti ja höllätä kaasua.
 
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?

Tuossa tulee vastuukysymykset esiin. Toki, jos tietää varmasti, että kaista on tyhjä, niin sitten vaihto on ihan hyvä vaihtoehto. Teen tätä itse joskus. Aika usein se näkyvyys rampille ei kuitenkaan ole sellainen, että vaihdon voisi tehdä hyvissä ajoin. Silloin jos ei ole tarkkaan seurannut vasemman kaistan tilannetta, niin vaihdolla voi saada aikaan vielä pahempia tilanteita. Syyllinen ei silloin ole se rampilta tuleva muumi, vaan sinä itse, joka hyvää hyvyyttäsi annoit muumille tilaa.
 
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Olisi tietysti voinut ja ehkä olisi ollut syytäkin, mutta noin periaatteessa laki kieltää moisen. Moottoritiellä ohituskaista on vain ohittamista varten, eikä siellä saa muuten ajella.
 
Tuossa tulee vastuukysymykset esiin. Toki, jos tietää varmasti, että kaista on tyhjä, niin sitten vaihto on ihan hyvä vaihtoehto. Teen tätä itse joskus. Aika usein se näkyvyys rampille ei kuitenkaan ole sellainen, että vaihdon voisi tehdä hyvissä ajoin. Silloin jos ei ole tarkkaan seurannut vasemman kaistan tilannetta, niin vaihdolla voi saada aikaan vielä pahempia tilanteita. Syyllinen ei silloin ole se rampilta tuleva muumi, vaan sinä itse, joka hyvää hyvyyttäsi annoit muumille tilaa.

Tiesin toki tämän, kunhan mietin just ennakoida tilanteen kehittymistä. Ei se kivaa ole, jos joku ajaa päälle, vaikka itse syytön olisikin.
 
Oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi? Se ei ole yksi tai kaksi kertaa kun joku kaistapää on provosoitunut valojen välkäyttämisestä.
+1 tälle! Ohitin eilen viimeksi autoletkaa moottoritiellä 100km/h rajoituksen alla 110km/h vakkarissa, taksi liimautui takaluukkuun - alkoi vilkutella valoja ja painoi tööttiä. Melkein provosoiduin, tai sen verran provosoiduinkin että laskin nopeuden 100km/h. Päästin toki taksin ohi kun oli "madellut" letkan ohi. Taksi kiihdytti ohi ja seuraavasta liittymästä ylös! :D Todellinen ammattiautoilija...
 
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Olisi tietysti voinut ja ehkä olisi ollut syytäkin, mutta noin periaatteessa laki kieltää moisen. Moottoritiellä ohituskaista on vain ohittamista varten, eikä siellä saa muuten ajella.
Eihän se olisi tuossa edes auttanut, kun valkoisen auton kuski päätti vetää suoraan vasemmalle kaistalle 60km/h, vaikka hänellä ei edes ollut ketään ohitettavana.

Lisäksi tuo kiihdytyskaista jatkuu noin kilometrin ennen kuin kääntyy toiselle tielle, joten ei ole sanomatta selvää, että kaikki tulevat sieltä liittymään tielle jota ajoin, joten entistä turhempi paikka vaihdella kaistaa varmuuden vuoksi. Esimerkiksi jonon kärjessä oleva rekka ei edes motarille liittynyt. Ja jos meinaakin liittyä, niin siinä kilometrin matkalla luulisi ehtivän kiihdyttää tavoitevauhtiin ja katsomaan ihan rauhassa mihin väliin tunkee.

Kun näin valkoisen auton osoittavan aikeensa liittyä tielle vilkuttamalla, tarkistin peilit ja kuolleen kulman varmuuden vuoksi, kaistaa aloin vaihtamaan heti perään kun näin hänen tulevan surutta eteen. Ei tuossa kerennyt paljon enempää ennakoimaan, kun tuon toopen kaistanvaihto oli mallia vilkku 0,5s ja sulkuviivan yli suoraan ohituskaistalle.
 
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Taas ongelmana näyttää olevan, että siltä rampilta liitytään aivan liian hiljaa, olisi kannattanut jättää väliä siihen säiliöautoon ja kelata enemmän nopeutta ennen liittymistä.
Onkohan tämä hyvinkin yleinen ongelma, itse ei tule hyvin paljoa motareita ajettua, toki useamman kerran vuoteen kuitenkin.

MIKSI!?

Siinä on 800m sitä vitun kiihdytyskaistaa, valkoisen auton olisi pitänyt odottaa kiltisti vuoroa eikä lähteä MINÄ MINÄ asenteella sooloilemaan!

Liikenteessä on säännöt ja etuajo-oikeudet ihan hyvästä syystä se joka ei niitä noudata on se ongelman juurisyy
 

Liitteet

  • sdfgafg.JPG
    sdfgafg.JPG
    88,9 KB · Luettu: 114
Jos noin tekee niin on parempi olla se vauhti siellä missä pitää kun vasemmalle vetää. Tulee itse joskus tehtyä mutta niin että pysyn sen sekunnin tms tuossa keskikaistalla että ehdin katsomaan tuleeko takaa joku kovempaa. Tänään edessä oleva himmaili siinä vähän alle 60kmh kehälle liittyessä koko rampin matkan (suora ramppi eli ei voi vedota mutkanopeuksiin tms) ja ramppi takana täynnä sankarin takia letkaksi kertyneitä autoja joten ei oikein voinut liikaa hidastellakaan sopivan välin avaamiseksi ihan yleisen sujuvuuden kannalta. Kaista aukesi ja arvasin että tulee vaihtamaan kaistaa samantien vaikka vilkku ei ollutkaan vielä päällä. Olin koko kiihdytyskaistan varmistellut ettei takaa tule ketään hyvältä matkalta ja runttasin kaasu pohjassa suoraan tuonne vasemmalle kaistalle sinne vajaaseen 90kmh että pääsee rauhassa ohi ja himmasin sitten hitaasti sinne kamerarajoille ja koko operaatio oli ohi ennen kuin sankari oli edes ehtinyt kiihdyttää yhtään päätellen vauhdista millä jäi taakse himmaamisen jälkeenkin. Eihän noin saisi tehdä mutta prkl kun ei sitä kaasua löydetä vaikka alla oli isomoottorinen katumaasturi. Pitää kyllä ihmetellä miksi pitää ostaa niitä isokoneisia tarvittaessa ripeitäkin autoja joilla sitten ajetaan noin.
 
Jep. Kyllä tossa voi sanoa ihan suoraan että valkoisen auton kuski oli idiootti ja rikkoi sääntöjä ja hyviä tapoja. Aina voi jälkikäteen spekuloida mitä kuvaaja olisi voinut tehdä eri tavalla, mutta tässä tapauksessa se olisi ollut lähinnä että ilman hyvää syytä etukäteen pudottaa nopeus 120->80 ihan vaan siltä varalta että sieltä rekan takaa sattuisi joku ponkaisemaan typerästi eteen, tai tehdä varmuuden vuoksi "turha" kaistanvaihto tilanteessa jossa ohituskaistan ei pitäisi olla missään tapauksessa tarpeellista jos jokainen kuski noudattaisi sääntöjä ja ajaisi järkevästi.
 
Tuossa tulee vastuukysymykset esiin. Toki, jos tietää varmasti, että kaista on tyhjä, niin sitten vaihto on ihan hyvä vaihtoehto. Teen tätä itse joskus. Aika usein se näkyvyys rampille ei kuitenkaan ole sellainen, että vaihdon voisi tehdä hyvissä ajoin. Silloin jos ei ole tarkkaan seurannut vasemman kaistan tilannetta, niin vaihdolla voi saada aikaan vielä pahempia tilanteita. Syyllinen ei silloin ole se rampilta tuleva muumi, vaan sinä itse, joka hyvää hyvyyttäsi annoit muumille tilaa.

Tuossa missä rekka ja liuta henkilöautoja tulee niin ohittaminen kai on sallittua, toki ohittaessa kaistan vaihdossa on riskit ja vastuut.



Tuossa videossa tosin nähtävissä tulevia vaaratilanteita, joten niiden ennakointi hyvä aloittaa ajoissa.



Kummassakin ramppivideossa ensimmäinen henkilöautokuski veteli suolkuviivan yli, rekan perässä tulia vielä varsin voimakkain ja yllättävin liikkein, vilkusta pisteet, eli jotain päässä liikku ja tahallinen harkittu sikailu.



Kummassakin videossa, mutta varsinkin rekkaversiossa rampiltatulijat mokanneet jo rampilla, neljälle ei turvavälejä ja ajauduttu rekantaakse pussiin, nuo hankaloittivat rekan tilanentta, jos sillä olisi ollut suunnitelmia vaihtaa kaistaa.



Kuvaaja otti turvavälin, eikä lähtenyt sikaileen ja oli veidon perusteella ehkä asemissa missä normioloissa olisi voinut kuvitella pääsevänsä vakkarilla nätisti ohi.

Mitähän ainetta säiliörekka kuljetti.
 
Oh... yksi pirun ärsyttävä asia sähköautoilijan näkökulmasta. Sähköautojen latauspisteille esim kauppojen parkkihalleissa pysäköivät sähköautokuskit. Ei latausta varten ja auto seisoo silti parkissa jopa reilusti yli tunnin. Parhain mitä nähnyt oli tähän mennessä autoilija jota kuulutettiin siirtämään autonsa latauspisteeltä ja tuloksena oli että kaupasta tullessa autoa oli siirretty mutta ajettu samaan paikkaan tällä kertaa niin vinoon että vei kaksi latauspistettä tilaa ja nyt autossa oli kuski sisällä mutta auto ei latauksessa. 25min myöhemmin ulkoa tullessa auto samalla paikalla kuski yhä sisällä. En tiennyt että VW on kehittänyt jo langattoman latauksen autoihinsa. Ihan kun noita latauspistokkeita olisi ruuhka-aikoina muutenkaan liikaa, itsekin sain viimeisen vapaan.
 
Eteenpompaaminen on tyhmää, mutta edelleen se perässä tulia valitsee sen turvavälin.

Ei ei ei. Ei pidä paikkansa. Se joka siihen eteen tulee, silläkin sarpanssilla on velvollisuuksia. Ei pelkkiä vapauksia hypätä eteen ihan milloin tahansa.
Perässä tulijan tehtävä on ajaa ennakoitavasti koska ajaa staattista rataa. Kaistan vaihtaja on velvollinen katsomaan että tilaa jää ja nopeus on vastaava kuin muulla liikenteellä - eikä oman tahtinen.

Väität tuossa että vain perässä tulijalla on velvollisuuksia. Höpö löpö juttu.
 
Jep. Kyllä tossa voi sanoa ihan suoraan että valkoisen auton kuski oli idiootti ja rikkoi sääntöjä ja hyviä tapoja. Aina voi jälkikäteen spekuloida mitä kuvaaja olisi voinut tehdä eri tavalla, mutta tässä tapauksessa se olisi ollut lähinnä että ilman hyvää syytä etukäteen pudottaa nopeus 120->80 ihan vaan siltä varalta että sieltä rekan takaa sattuisi joku ponkaisemaan typerästi eteen, tai tehdä varmuuden vuoksi "turha" kaistanvaihto tilanteessa jossa ohituskaistan ei pitäisi olla missään tapauksessa tarpeellista jos jokainen kuski noudattaisi sääntöjä ja ajaisi järkevästi.

Jos tuossa tilanteessa en olisi voinut vaihtaa vasemmalle, niin en kyllä olisi uskaltanut hirmu vauhtierolla painaa rampilta tulijoiden ohikaan.
 
Oh... yksi pirun ärsyttävä asia sähköautoilijan näkökulmasta. Sähköautojen latauspisteille esim kauppojen parkkihalleissa pysäköivät sähköautokuskit. Ei latausta varten ja auto seisoo silti parkissa jopa reilusti yli tunnin. Parhain mitä nähnyt oli tähän mennessä autoilija jota kuulutettiin siirtämään autonsa latauspisteeltä ja tuloksena oli että kaupasta tullessa autoa oli siirretty mutta ajettu samaan paikkaan tällä kertaa niin vinoon että vei kaksi latauspistettä tilaa ja nyt autossa oli kuski sisällä mutta auto ei latauksessa. 25min myöhemmin ulkoa tullessa auto samalla paikalla kuski yhä sisällä. En tiennyt että VW on kehittänyt jo langattoman latauksen autoihinsa. Ihan kun noita latauspistokkeita olisi ruuhka-aikoina muutenkaan liikaa, itsekin sain viimeisen vapaan.
Tähän liittyen olen joskus ihmetellyt miten se järki joillakin oikein siellä päässä kulkee. Paras oli kun näin jonkun Teslakuskin pysäköivän parkkihallin viimeisessä nurkassa olevalle laturille vailla aikomusta ladata. Oven eteenkin olisi saanut auton parkkiin, mutta varmaan kivempi pysäköidä semmoiseen vihreään ruutuun.
 
Jos tuossa tilanteessa en olisi voinut vaihtaa vasemmalle, niin en kyllä olisi uskaltanut hirmu vauhtierolla painaa rampilta tulijoiden ohikaan.
Sitten et ymmärrä liikennesääntöjä. Lähtökohtaisesti sen motarin oikealla kaistalla ajavan ei kuulu tehdä väistötoimenpiteitä rampilta tulijoiden takia. Niistä painetaan vakkarilla ohi. Jos tuossa olisi ollut esim. puoli kilometriä enempi välimatkaa tilanteeseen ja rekka olisi ehtinyt liittyä kaistalle niin silloin vasta olisi ollut aiheellista vaihtaa itsekin kaistaa etukäteen ja ohittaa edelleen sillä vakkarilla.
 
Oh... yksi pirun ärsyttävä asia sähköautoilijan näkökulmasta. Sähköautojen latauspisteille esim kauppojen parkkihalleissa pysäköivät sähköautokuskit. Ei latausta varten ja auto seisoo silti parkissa jopa reilusti yli tunnin. Parhain mitä nähnyt oli tähän mennessä autoilija jota kuulutettiin siirtämään autonsa latauspisteeltä ja tuloksena oli että kaupasta tullessa autoa oli siirretty mutta ajettu samaan paikkaan tällä kertaa niin vinoon että vei kaksi latauspistettä tilaa ja nyt autossa oli kuski sisällä mutta auto ei latauksessa. 25min myöhemmin ulkoa tullessa auto samalla paikalla kuski yhä sisällä. En tiennyt että VW on kehittänyt jo langattoman latauksen autoihinsa. Ihan kun noita latauspistokkeita olisi ruuhka-aikoina muutenkaan liikaa, itsekin sain viimeisen vapaan.

Jos tuosta voisi jakaa parkkisakkoja.. eikös sellaisen ehdon voisi lisätä jollain lisämerkinnällä P-tauluun? :hmm:
 
Jos tuosta voisi jakaa parkkisakkoja.. eikös sellaisen ehdon voisi lisätä jollain lisämerkinnällä P-tauluun? :hmm:
Vaikea sanoa. Ja onhan noita tarinoita joissa johtoja on revitty autoista (en ole kokeillut vaatiiko irroittaminen minkälaista voimaa) ja toisekseen kesti se itselläkin ensimmäisen ABC-latauksen kanssa tovi että sai rekisteröityä ja lisättyä kortit ja yleistä säätämistä yms (tuo latauksen maksullisuus tuli siis ainakin itselle varoittamatta enkä siis ollut asentanut tai rekisteröitynyt) ilman että auto oli latauksessa ja jo siinä ajassa sai pahoja katseita parilta kuskilta kun muut latauspaikat olivat täynnä. Eli miten sitten kehittäisit oikeat sanamuodot ja miten niitä voisi fiksusti valvoa ilman että joku laskee sekunttikellolla että onko auto tarpeeksi nopeasti latauksessa tai miten monta minuuttia auto saa olla johdossa sen jälkeen kun akku on täysi yms yms.
 
Sitten et ymmärrä liikennesääntöjä. Lähtökohtaisesti sen motarin oikealla kaistalla ajavan ei kuulu tehdä väistötoimenpiteitä rampilta tulijoiden takia. Niistä painetaan vakkarilla ohi.

No itsesuojeluvaisto sanoo, että on eri asia pyyhkäistä rampilla olevan jonon ohi esim. 20km/h vautierolla varrattuna 50km/h vauhtieroon.
En ala asiasta kinaamaan.
 
Jos joka tilanteessa oletat että muut eivät kuitenkaan noudata sääntöjä ja teet ennakoivasti väistöliikkeitä niin olet itsekin riskitekijä muulle sellaiselle liikenteelle joka toimii normien mukaisesti ja olettaa sinunkin toimivan loogisesti.
 
Jos joka tilanteessa oletat että muut eivät kuitenkaan noudata sääntöjä ja teet ennakoivasti väistöliikkeitä niin olet itsekin riskitekijä muulle sellaiselle liikenteelle joka toimii normien mukaisesti ja olettaa sinunkin toimivan loogisesti.

No kerää tähän ne riskiliikkeet, joista olen kertonut. :)
 
No itsesuojeluvaisto sanoo, että on eri asia pyyhkäistä rampilla olevan jonon ohi esim. 20km/h vautierolla varrattuna 50km/h vauhtieroon.
En ala asiasta kinaamaan.


Jos nyt otetaan vaikka tuo edellinen tilanne esimerkiksi, niin jos sinä olisit ajanut tuossa kuvaajan perässä ja huomannut että nyt on pelottava letka tulossa rampilta ja väistänyt ennakoivasti vasemmalle kaistalle menemättä kuitenkaan kuvaajan ohitse koska olisit joutunut ajamaan ylinopeutta, niin sinulla ja kuvaajalla olisi sitten edessä vakava vaaratilanne siinä kun valkoinen auto puskikin rekan takaa kuvaajan eteen. Siinä kun kuvaaja joutui hölläämään kaasua tai jopa vähän jarruttamaan ja sitten väistämään vasemmalle, niin olisitte aika lailla vierekkäin siinä tilanteessa ja tilaa väistämiselle ei olisi.
 
Jos nyt otetaan vaikka tuo edellinen tilanne esimerkiksi, niin jos sinä olisit ajanut tuossa kuvaajan perässä ja huomannut että nyt on pelottava letka tulossa rampilta ja väistänyt ennakoivasti vasemmalle kaistalle menemättä kuitenkaan kuvaajan ohitse koska olisit joutunut ajamaan ylinopeutta, niin sinulla ja kuvaajalla olisi sitten edessä vakava vaaratilanne siinä kun valkoinen auto puskikin rekan takaa kuvaajan eteen. Siinä kun kuvaaja joutui hölläämään kaasua tai jopa vähän jarruttamaan ja sitten väistämään vasemmalle, niin olisitte aika lailla vierekkäin siinä tilanteessa ja tilaa väistämiselle ei olisi.

Olenko kertonyt jostain pelottavista tilanteista liikenteessä, en tietääkseni.
Olen kirjoittanut lähinnä yleisellä tasolla miten itse pyrin ennakoimaan.
Mutta jos nyt takerrutaan tähän tilanteeseen, en olisi vaihtanut vasemmalle ja ajanut valkoisen auton rinnalle pussittaen tämän itseni ja liittyvien väliin.
 
Ei ei ei. Ei pidä paikkansa. Se joka siihen eteen tulee, silläkin sarpanssilla on velvollisuuksia. Ei pelkkiä vapauksia hypätä eteen ihan milloin tahansa.
Perässä tulijan tehtävä on ajaa ennakoitavasti koska ajaa staattista rataa. Kaistan vaihtaja on velvollinen katsomaan että tilaa jää ja nopeus on vastaava kuin muulla liikenteellä - eikä oman tahtinen.

Väität tuossa että vain perässä tulijalla on velvollisuuksia. Höpö löpö juttu.
En väittä, vaan tuolla "tyhmää" sanalla tarkoitin että se teki virheen.

Perässätulia tekee virheen, jatkuvan virheen, jos ei ota sitä turvaväliä, se on hyvin tärkeää. Ja ihan omissa käsisissä, ei siitä voi muita syyttää.

Tuossa uudemmassa ramppivideossa kuvajaa otti sen turvavälin, eikä jäänyt sen edelläolevan kontiin. Saatto vähän tunteet kiristyä mutta ei antanut sen häiritä ajoa, kypsän kuskin merkki.
 
Jos tuossa tilanteessa en olisi voinut vaihtaa vasemmalle, niin en kyllä olisi uskaltanut hirmu vauhtierolla painaa rampilta tulijoiden ohikaan.
Kyllä minä olisin ajanut ihan normaalisti, pahinta on juuri se että ruvetaan jarruttelemaan jos ehkä sieltä joku tulee ja sitten haitariliike on valmis
 
Tässä ketjua selailtuani tuli mieleen Rovaniemellä jokunen viikko sitten eteen tullut esimerkki siitä kuinka liikennesäännöt moottoritiellä totaalisesti unohtuvat (sikäli kun ovat olleet hallussa ensinkään) ja vaaratilanteita syntyy silkasta kohteliaisuudesta.

Tieosuus on siitä jännä että rajoitus on 60km/h ja rampit joko tiukkoja, lyhyitä tai molempia. Olin liittymässä muiden joukkoon, katselin jonosta foortinmentävän välin jonkun Nissanin takaa, jolloin tämä nissanipappa joka oli puoli autonmittaa edellä hoksasi oranssin väläyksen silmäkulmassaan ja jarrutti.

Tästä seurasi tottakai se että välit menivät umpeen koko letkassa ja nopeus putosi johonkin helevetin neljäänkymppiin siitä huimasta kuudestakympistä. En heti hoksannut polkaista tallaa lattiaan, jokunen sekunti meni ihmetellessä ja kun aloin kiihdyttää niin pappa kiihdytti rinnalla. Jarrutin niin tämä saatana teki samoin. Kiihdytyskaista (joka jatkuu suoraan seuraavaan liittymään) läheni loppuaan ja viitoin ukolle että anna nyt mennä äläkä minua toljota ja viimein ukko kai totesi että samapa se on jatkaa matkaa. Itse jouduin menemään seuraavasta liittymästä sisään.

Vastaavia sattuu toisinaan täälläpäin, ei ymmärretä että liittyjä sovittaa nopeutensa ja katsoo välinsä sillä välin kun muut ajavat tasaisesti rajoitusten mukaan mieluusti jättäen näitä liittyjälle sopivia välejä eikä ruveta jarruttelemalla antamaan tilaa eikä suljeta niitä välejä siksi kun vituttaa katsella vanhan focuksen perävaloja audin ratin takaa.
Nelostie on villi länsi, jossa toiset ovat vaarallisen kohteliaita, jotkut sokeita, kolmannet arkoja ja aina välillä joku ottaa tyypit tonnin bimmerillä tai on muuten vaan kusipää.
 
^Tästä on monesti ollut juttua. Lähtökohta on se, että isompaa tietä ajava EI ala tekemään yhtään mitään muuta kuin pitää oman kaistansa ja tasaisen nopeuden. Sillä konstilla liittyjän on kaikkein helpointa arvioida mihin kohtaan kotteronsa tuikkaa.
 
En väittä, vaan tuolla "tyhmää" sanalla tarkoitin että se teki virheen.

Perässätulia tekee virheen, jatkuvan virheen, jos ei ota sitä turvaväliä, se on hyvin tärkeää. Ja ihan omissa käsisissä, ei siitä voi muita syyttää.

Tuossa uudemmassa ramppivideossa kuvajaa otti sen turvavälin, eikä jäänyt sen edelläolevan kontiin. Saatto vähän tunteet kiristyä mutta ei antanut sen häiritä ajoa, kypsän kuskin merkki.
Olen mielelläni epäkypsä kuski, kun eteeni tulee alle 0.5 sekunnin päähän joku tällainen "tyhmä". Hän on siinä kohtaa ITSE turvavälin valinnut. Niin minäkin. Enkä sitä muuta mihinkään. Se mun turvaväli on siihen samaan autoon nähden edelleen sama, kun ennen tuon riemuidiootin eteentuloa (itselleni tuota eteen hypännyttä ei ole olemassa).
 
Olen mielelläni epäkypsä kuski, kun eteeni tulee alle 0.5 sekunnin päähän joku tällainen "tyhmä". Hän on siinä kohtaa ITSE turvavälin valinnut. Niin minäkin. Enkä sitä muuta mihinkään. Se mun turvaväli on siihen samaan autoon nähden edelleen sama, kun ennen tuon riemuidiootin eteentuloa (itselleni tuota eteen hypännyttä ei ole olemassa).

Tuossa vaan valitettavasti joutuu maksumieheksi kun "riemuidiootti" jarruttaakin ja et ehdi tuolla 0,5s välillä itse estämään peräänajoa.
 
Jep. Sepä tuossa vituttaa, kun oikeasti jengi tulee siihen eteen. Auton etäisyys mittari näyttää samantien >0.5. No dashcamit auttaa minkä auttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 671
Viestejä
4 601 611
Jäsenet
75 682
Uusin jäsen
SilentVortex

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom