Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.
No ei nyt ihan niin, että vilkku on 500 metriä ennen ympyrää päällä, jolloin kieltämättä tulee sellanen fiilis, että se on vaan unohtunut päälle, mutta kyllä toi helpottaa omassa arjessa huomattavasti liikennettä, kun vilkku laitetaan päälle vähän ennen tai juuri ympyrään tullessa. Riippuen ympyrän koosta.

En edes muista, milloin olisin tulkinnut tuon väärin siten, että auto onkin jatkanut vielä seuraavaan exitiin. Sitäkin on joskus tapahtunut, mutta hyvin harvoin. Toki jos sulla vilpittömästi on ihan päinvastainen kokemus, niin ymmärrän ettei sinne ympyrään silloinkaan viitsi riskillä lähteä.

Tosta idioottikommentista tosin tuli mieleen ne, jotka vilkuttaa VASEMMALLE. Ilmeisesti pitää näyttää kaikille, että nyt varmasti olen ympyrässä, mutta siitä huolimatta tulee kiire vaihtaa vilkun suuntaa poistuessa. Näistä tulee vahvasti sellanen olo, ettei niiden vilkkuihin oikein voi luottaa.
 
Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.

Varmasti alueellisia eroja, jos liikkuu ympyröissä joissa ei yleensä osata käyttää vilkkua, niin voihan se hämmentää.

Jos hän ei käytä vilkkua niin lähtökohtahan on että hän ei ole kääntymässä, jollon seuraa se että jäät odottamaan sitä että hän menee ohi.

Jos hän käyttää vilkkua niin varaudut siihen että kääntyy.

Toki alueilla missä ei sitä vilkkua ei pääsääntöisesti osata käyttää, joutuu käytännössä kyttään niitä vilkuttomiakin, ja vie resursseja muusta huomioimisesta.

Toki jos laajasti kuskeista tuntuu jotekin idiottimaiselta käyttää vilkkua ajoissa, niin se voi selittää sen kanssa nuukailua. Mutta hyvä rohkaiseva esimerkki lisää vilkun käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti alueellisia eroja, jos liikkuu ympyröissä joissa ei yleensä osata käyttää vilkkua, niin voihan se hämmentää.

Jos hän ei käytä vilkkua niin lähtökohtahan on että hän ei ole kääntymässä, jollon seuraa se että jäät odottamaan sitä että hän menee ohi.

Toki alueilla missä ei sitä vilkkua ei pääsääntöisesti osata käyttää, joutuu käytännössä kyttään niitä vilkuttomiakin, ja vie resursseja muusta huomioimisesta.

Toki jos laajasti kuskeista tuntuu jotekin idiottimaiselta käyttää vilkkua ajoissa, niin se voi selittää sen kanssa nuukailua. Mutta hyvä rohkaiseva esimerkki lisää vilkun käyttöä.

En tiedä missä ajelet, ainakin HKI ja TRE näitä miten sattuu vilkuttajia on riesaksi asti.

Tarkoitin tuolla aiemmalla kommentillani niitä jotka vilkuttava ympyrään ajaessa "koska silloinhan käännytään oikealle". Ihan kuin siinä voisi vasemmalle edes kääntyä. Rohkea on kaveri joka uskaltaa tuohon luottaen syöttää ympyrään toisen eteen.
 
Autokoulun kirjassa neuvottiin laittamaan vilkku oikealle ennen ympyrää, jos aikoo poistua ensimmäisestä exitistä. Tätä olen noudattanut likimain niin, että laitan vilkun päälle yhtä ajoissa kuin laittaisin ympyrättömään risteykseen saapuessa. Yhtään kertaa en muista, että oikealta seuraava ympyrään saapuja olisi jäänyt odottamaan katsoakseen käännynkö oikeasti ensimmäisestä pois.
 
Itse laitan ympyrään tullessa ehkä muutaman metrin ennen viivaa vilkun oikealle jos poistun suoraan seuraavasta. Tämä silloin jos näen että ei tarvitse itse pysähtyä muiden takia. Jos ruuhkaa ja pitää jäädä odottelemaan niin vetäisen vilkun päälle yleensä kun löytyy aukko liittyä ja poistua.

Iso osa luottaa ja jotkut jäävät odottelemaan että käännyn.
 
Yks tuttu otti joskus hirveet pultit kun ajoin liikenneympyrään vilkku päällä, tarkoituksena poistua heti seuraavasta. Siitäkin sitten kunnon riita aikaiseksi kun mun mielestä lain kirjain täyttyy ja tutun mielestä sitä ei missään nimessä saa käyttää kuin vasta poistuessa... Mun perustelu oli liikenteen nopeuttaminen ihan kaikkien osalta kun näkevät jo kaukaa että "toi kääntyy heti." Ei nyt niin paljon asia ole kiinnostanut että olisin TLL vilkaissut.
Oikein toimit, noita testataan ajokokeessakin (sain ite palautetta kun paineissa pistin vilkun viime tinkaan).

Itellä tuli tämmönen vastaan, että rouva kääntyi liikenneympyrästä ilman vilkkua, pisti sen kunniaksi vilkun oikealle päälle, ajoi seuraavasta risteyksestä suoraan ja laittoi sitten vilkun pois päältä.
 
Autokoulun kirjassa neuvottiin laittamaan vilkku oikealle ennen ympyrää, jos aikoo poistua ensimmäisestä exitistä. Tätä olen noudattanut likimain niin, että laitan vilkun päälle yhtä ajoissa kuin laittaisin ympyrättömään risteykseen saapuessa. Yhtään kertaa en muista, että oikealta seuraava ympyrään saapuja olisi jäänyt odottamaan katsoakseen käännynkö oikeasti ensimmäisestä pois.
Näin teen itsekin, mutta ettet muka muista yhtään kertaa kun seuraavasta tuleva ei olisi uskaltanut ajaa ympyrään ennen kuin käännyt pois? Kyllähän noita näkee päivittäin, vilkutti sitten ennen ympyrää ensimmäisestä poistuessa tai ympyrässä myöhemmästä liittymästä lähtiessä. Monet eivät osaa toisten vilkkuja katsella tai luota niihin. Toisaalta eihän se vilkku velvoita kääntymään, eli syypää kolariin on kuitenkin kolmion takaa tuleva, vaikka ympyrässä oleva olisi vilkuttanut jo kotipihasta asti.
 
En tiedä missä ajelet, ainakin HKI ja TRE näitä miten sattuu vilkuttajia on riesaksi asti.
Vai olisko marginaalisia vilkuttomiin verrattuna, saati jos lasketaan mukaan ne jotka liian myöhään vilkuttaa. Silti Mutuna väittäisin että vilkuttaminen ympyröissä on parantunut. Tämäkin varmaa paikka ja ehkä myös ajankohta riippuvaista.

Toinen mikä on auttanut, niin sivupeili vilkut, ne näkyvät paremmin tiukemmassa ympyrässä kuin jotkin perinteiset toteutukset.

Tarkoitin tuolla aiemmalla kommentillani niitä jotka vilkuttava ympyrään ajaessa "koska silloinhan käännytään oikealle".
Jep.

Ihan kuin siinä voisi vasemmalle edes kääntyä.
Se ei poista vilkunkäyttö velvollisuutta, vaan ympyrään tuleminen on poikkeus missä ei tarvi vilkkua käyttää.


Mutta aiheen aloittajalle iso kiitos asian esille ottamisesta, ilmeisesti homma on hanskassa nuorilla kuskeilla joille autkokoulu tuoreessa muistissa.

Esille nosto ehkä lisää vilkun käyttö myös kokeneilla kuljettajilla.

Rohkea on kaveri joka uskaltaa tuohon luottaen syöttää ympyrään toisen eteen.
No ei kai kukaan noin ajattele tekevänsä.

Ympyrässä, jos ei vilkuta, niin oletetaan jatkavan kääntymättä, annetaan esteetön tila, jos vilkuttaa niin varaudutaan siihen että kääntyy, ei ajeta alle.
Vilkun lisäksi kääntyvän kannattaa tuoda ne aikeet muillakin tavoi esille.

Eli ihan rhkeasti vilkku ajoissa päälle. Jos sen kytkee vasta kääntyessä, niin ei siitä ole muille ympyräalueella liikkuville mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on varmaan valoasioita kirottu useasti, mutta taidan silti listata itseä ärsyttäviä asioita.

- Ledit tai xenonit jälkiasennuksena heijastinumpioon. Laadukkailla ledeillä onneksi saa nykyään jo kohtuullisia valokuvioita ja ne ovat itselle täysin ok. Sama pätee projektoreihin. Sen sijaan yhä enemmän näkee myös valoja, jotka häikäisee aivan pirusti. Täällä alueella pyörii useampikin vanha Transporter, jossa on "hieman" paranneltu lähivaloja. Erityisesti yhden viininpunaisen yksilön lähivalot häikäisevät jo päivällä. Kerran itse satuin ajamaan ylikulkusillalla ja Transporter 10 metriä alempana ja hajavalon määrä häikäisi silti! Lisäksi yhdessä keltaisessa Transporterissa on jotkut tuning-umpiot, joiden valokuvion satuin näkemään kaupan seinää vasten. Valokuvio oli täysin symmetrinen pyöreä pallo ilman mitään rajausta. Ei siinä, valoteho oli niin heikko ja hotspot puuttui, ettei noilla näe varmaan 5 metriä enempää märässä syyskelissä, mutta häikäisee senkin edestä. Itse olen sitä mieltä, että tuollaisia valoja virittävät ovat joko tyhmiä tai kusipäitä. Tyhmiä, jos eivät ymmärrä, että valot voivat sokaista vastaantulijat ja eivätkä tarkasta niitä ja kusipäitä sitten, jos tietävät, että häikäisee, mutta eivät välitä.

- Xenonit tai ledit sumuvaloihin, joita käytetään yötä päivää. Onhan se hienon näköistä, kun ajetaan Bemarilla pelkät angel eyet ja sumarit päällä pimeässä. Fakta vain on, että monesti nuokin sumariviritykset häikäisevät älyttömästi. Ja kun angel eyes -valoista puhutaan, niin pahin oli vanha bemari, jossa oli punaiset ledit niissä. Aluksi luulin, että joku peruuttaa kovaa vauhtia maantietä, kun punaiset valot vain lähestyivät.

- Tehokkaat lisävalot, joita ei osata käyttää. Ajetaan aivan perseessä kiinni ja vaihdellaan pitkien ja lyhyiden välissä tai sitten vasta ihan ennen kohtaamista vaihdetaan lyhyille. Osa ei tunnu ymmärtävän, että lisävalot häikäisevät monta kertaa enemmän kuin auton vakiovalot ja ne pitää vaihtaa aiemmin lyhyille. Itsellä on tuollaisia tilanteita varten erillinen nappi kojelaudassa, jolla tehokkaimman lisävalon saa pois. Kerran muistan, kun ihan auton vakiovaloilla pitkällä suoralla tuli armoton valopallo vastaan ja vesisateessa en meinannut nähdä edes omaa kaistaa. Välkytin armottomasti pitkiä ja ei mitään reagointia ja vasta ehkä 200 metrin päässä löytyi lyhyet. Juuri ennen kohtaamista kuski löi vielä takaisin pitkät ja sokaisi kertaalleen kunnolla.

- Edelliseen voi myös lisätä seuraavan esimerkin. Eli näen, että mutkan takaa tulee toinen auto ja juuri ennen puiden takaa esiin tulemista sammutan omat lisävalot, etten häikäise. Parasta olisi, jos vastaantulija tekisi samoin. Näin molemmat välttyvät mutkan jälkeen häikäistymiseltä, mutta ei. Vastaantulija ei vaihdakaan lyhyille ja mutkan jälkeen suoralla lisävalot osoittavat suoraan silmiin. Itsellä on vielä niin tehokkaat lisävalot, että varmasti vastaantulija huomaa, että toinen sammutti pitkät. En tiedä, onko tuossa kyseessä ilmiö, että pitää esitellä omia lisävaloja ja kisata, kenellä on kirkkaimmat ja kuka sammuttaa valot vikana. Halogen-lisävaloilla tuota ilmiötä tapahtui hyvin harvoin, kun ne eivät ilmeisesti vaikuttaneet yhtä paljon lisävaloilta, eikä kisaamiselle ollut tarvetta. Ledeillä sen sijaan on arkipäivää.

- Ja jos nyt vielä jatkaa listaa, niin perä pimeänä ajavat eivät lopu koskaan. Kerran hirveässä lumimyrskyssä iltahämärässä ajaessa oli huvittavaa, miten paljon ääripäitä oli. Osa ajoi tunnollisesti ajovalot ja takasumuvalo päällä, mikä tuossa kelissä oli oikeasti tarpeen. Sitten Kia Riot ja Toyota Yarikset vetelivät perä kokonaan pimeänä :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on varmaan valoasioita kirottu useasti, mutta taidan silti listata itseä ärsyttäviä asioita.

- Ledit tai xenonit jälkiasennuksena heijastinumpioon. Laadukkailla ledeillä onneksi saa nykyään jo kohtuullisia valokuvioita ja ne ovat itselle täysin ok. Sama pätee projektoreihin. Sen sijaan yhä enemmän näkee myös valoja, jotka häikäisee aivan pirusti. Täällä alueella pyörii useampikin vanha Transporter, jossa on "hieman" paranneltu lähivaloja. Erityisesti yhden viininpunaisen yksilön lähivalot häikäisevät jo päivällä. Kerran itse satuin ajamaan ylikulkusillalla ja Transporter 10 metriä alempana ja hajavalon määrä häikäisi silti! Lisäksi yhdessä keltaisessa Transporterissa on jotkut tuning-umpiot, joiden valokuvion satuin näkemään kaupan seinää vasten. Valokuvio oli täysin symmetrinen pyöreä pallo ilman mitään rajausta. Ei siinä, valoteho oli niin heikko ja hotspot puuttui, ettei noilla näe varmaan 5 metriä enempää märässä syyskelissä, mutta häikäisee senkin edestä. Itse olen sitä mieltä, että tuollaisia valoja virittävät ovat joko tyhmiä tai kusipäitä. Tyhmiä, jos eivät ymmärrä, että valot voivat sokaista vastaantulijat ja eivätkä tarkasta niitä ja kusipäitä sitten, jos tietävät, että häikäisee, mutta eivät välitä.

- Xenonit tai ledit sumuvaloihin, joita käytetään yötä päivää. Onhan se hienon näköistä, kun ajetaan Bemarilla pelkät angel eyet ja sumarit päällä pimeässä. Fakta vain on, että monesti nuokin sumariviritykset häikäisevät älyttömästi. Ja kun angel eyes -valoista puhutaan, niin pahin oli vanha bemari, jossa oli punaiset ledit niissä. Aluksi luulin, että joku peruuttaa kovaa vauhtia maantietä, kun punaiset valot vain lähestyivät.

- Tehokkaat lisävalot, joita ei osata käyttää. Ajetaan aivan perseessä kiinni ja vaihdellaan pitkien ja lyhyiden välissä tai sitten vasta ihan ennen kohtaamista vaihdetaan lyhyille. Osa ei tunnu ymmärtävän, että lisävalot häikäisevät monta kertaa enemmän kuin auton vakiovalot ja ne pitää vaihtaa aiemmin lyhyille. Itsellä on tuollaisia tilanteita varten erillinen nappi kojelaudassa, jolla tehokkaimman lisävalon saa pois. Kerran muistan, kun ihan auton vakiovaloilla pitkällä suoralla tuli armoton valopallo vastaan ja vesisateessa en meinannut nähdä edes omaa kaistaa. Välkytin armottomasti pitkiä ja ei mitään reagointia ja vasta ehkä 200 metrin päässä löytyi lyhyet. Juuri ennen kohtaamista kuski löi vielä takaisin pitkät ja sokaisi kertaalleen kunnolla.

- Edelliseen voi myös lisätä seuraavan esimerkin. Eli näen, että mutkan takaa tulee toinen auto ja juuri ennen puiden takaa esiin tulemista sammutan omat lisävalot, etten häikäise. Parasta olisi, jos vastaantulija tekisi samoin. Näin molemmat välttyvät mutkan jälkeen häikäistymiseltä, mutta ei. Vastaantulija ei vaihdakaan lyhyille ja mutkan jälkeen suoralla lisävalot osoittavat suoraan silmiin. Itsellä on vielä niin tehokkaat lisävalot, että varmasti vastaantulija huomaa, että toinen sammutti pitkät. En tiedä, onko tuossa kyseessä ilmiö, että pitää esitellä omia lisävaloja ja kisata, kenellä on kirkkaimmat ja kuka sammuttaa valot vikana. Halogen-lisävaloilla tuota ilmiötä tapahtui hyvin harvoin, kun ne eivät ilmeisesti vaikuttaneet yhtä paljon lisävaloilta, eikä kisaamiselle ollut tarvetta. Ledeillä sen sijaan on arkipäivää.

- Ja jos nyt vielä jatkaa listaa, niin perä pimeänä ajavat eivät lopu koskaan. Kerran hirveässä lumimyrskyssä iltahämärässä ajaessa oli huvittavaa, miten paljon ääripäitä oli. Osa ajoi tunnollisesti ajovalot ja takasumuvalo päällä, mikä tuossa kelissä oli oikeasti tarpeen. Sitten Kia Riot ja Toyota Yarikset vetelivät perä kokonaan pimeänä :hammer:

Paljon on myös nykyään pitkät-automatiikkaa joka tunnistaa vastaan tulevan auton valot ja ottaa pitkät pois ja takaisin päälle sen mukaan. Tämä ei tietenkään voi havaita niitä valoja jos vastaantuleva lähestyy mutkan tai ylämäen takaa.

Itsellä tällainen ominaisuus autosta löytyy ja pakko myöntää että sen annan hyvin pitkälti pitkät hoitaa valtatieajossa. Ennen kun piti itse ottaa pitkät pois niin tuli paljon tunnollisemmin jo ennen kohtaamista otettua pois. Älkää ristiinnaulitko. Teknologia tekee meistä laiskan.
 
- Edelliseen voi myös lisätä seuraavan esimerkin. Eli näen, että mutkan takaa tulee toinen auto ja juuri ennen puiden takaa esiin tulemista sammutan omat lisävalot, etten häikäise. Parasta olisi, jos vastaantulija tekisi samoin. Näin molemmat välttyvät mutkan jälkeen häikäistymiseltä, mutta ei. Vastaantulija ei vaihdakaan lyhyille ja mutkan jälkeen suoralla lisävalot osoittavat suoraan silmiin. Itsellä on vielä niin tehokkaat lisävalot, että varmasti vastaantulija huomaa, että toinen sammutti pitkät. En tiedä, onko tuossa kyseessä ilmiö, että pitää esitellä omia lisävaloja ja kisata, kenellä on kirkkaimmat ja kuka sammuttaa valot vikana. Halogen-lisävaloilla tuota ilmiötä tapahtui hyvin harvoin, kun ne eivät ilmeisesti vaikuttaneet yhtä paljon lisävaloilta, eikä kisaamiselle ollut tarvetta. Ledeillä sen sijaan on arkipäivää.
Heh tuo on tuttua. Olen tosin ruvennut pelaamaan ns. kovalla kovaa vastaan, eli vaihdan itse lyhkäsille, vasta kun vastaantulija on vaihtanut.
Ennen olin herrasmies ja vaihdoin kuten sinä.
 
Paljon on myös nykyään pitkät-automatiikkaa joka tunnistaa vastaan tulevan auton valot ja ottaa pitkät pois ja takaisin päälle sen mukaan. Tämä ei tietenkään voi havaita niitä valoja jos vastaantuleva lähestyy mutkan tai ylämäen takaa.

Itsellä tällainen ominaisuus autosta löytyy ja pakko myöntää että sen annan hyvin pitkälti pitkät hoitaa valtatieajossa. Ennen kun piti itse ottaa pitkät pois niin tuli paljon tunnollisemmin jo ennen kohtaamista otettua pois. Älkää ristiinnaulitko. Teknologia tekee meistä laiskan.
Tuossakin oli ja on yhä isoja merkkikohtaisia eroja. Toki valotekniikka (ledi, xenon, laser) tuo erilaisen valokuvion ja sen terävyyden ja mahdollistaa valojen erilaiset herkkyydet koska toinen häikäisee enemmän kuin toinen jne. Edellinen Fiesta (täys ledit ilman muuttuvaa valokuviota tms) sytytteli led pitkät päälle huomattavasti herkemmin mutta ei aina sammuttanut niitä ihan niin kuin olisin itse ehkä halunnut kun taas Tesla (ledit jotka huhujen mukaan jossain vaiheessa aktivoitaisiin muuttuvalle valokuviolle) huomioi muut autot paremmin ja lyö lyhyille samantien kun näkyy perävaloja tai toista autoa valokeilan alueella.
 
Autokoulussakin nykyään neuvotaan, että vilkku päälle heti sisäänajettaessa, jos meinaat poistua heti ensimmäisestä. Näin minäkin sitten toimin ja oletan myös muiden toimivan samoin.

Ai nykyään? Niin opetettiin kyllä 90-luvun alussakin, enkä ole kuullut että mikään olisi tuossa muuttunut. Jos käännytään ekasta pois, niin silloin vilkku päälle jo ympyrään tultaessa.
 
Ai nykyään? Niin opetettiin kyllä 90-luvun alussakin, enkä ole kuullut että mikään olisi tuossa muuttunut. Jos käännytään ekasta pois, niin silloin vilkku päälle jo ympyrään tultaessa.
Voi olla että tuohon aikaa monella koulua käynneillä se on jäänyt ainoastaan teoriatunneilla kerrotuksi, vs nuoremmat on oikeasti ajotunneilla ajaneet ympyrästäkin. niin jäänyt paremmin mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Se legendaarinen, että ajat liikenneympyrässä ja poistut vasta vikasta liittymästä ja toka vikasta liittymästä meinaa autoa tulla syliin. Tai ei välttämättä tule, mutta ei hidasta vauhtia tarpeeksi niin pakko itse hidastaa ja katsoa tullaanko sieltä nyt sitten syliin vai ei. Varsinkin liikenneympyröissä, joissa 90% tulijoista poistuu jo tokassa liittymässä.

Vitutusta lisää, jos tämän tekee joku räppänä. Miksi kaahailla paskalla autolla, joka ei ole edes perus ripeä liikenteessä?
 
Taitaa olla se pysähtyminen tieliikennelaista kiinni, eikä paikkakunnasta.

Hiukan kaivelemalla selvisi, että liikenneympyrällä tarkoitetaan "liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta" ja risteyksessä pysäyttäminen on tieliikennelaissa kiellettyä.

Kolarin estämiseksi saa kyllä varmaan pysähtyä, ennen kuin joku ehtii tingata asiasta:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla se pysähtyminen tieliikennelaista kiinni, eikä paikkakunnasta.

Hiukan kaivelemalla selvisi, että liikenneympyrällä tarkoitetaan "liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta" ja risteyksessä pysäyttäminen on tieliikennelaissa kiellettyä.

Kolarin estämiseksi saa kyllä varmaan pysähtyä, ennen kuin joku ehtii tingata asiasta:kahvi:
Tuosta tuli mieleen, onko liikenne ympyrään meneminen kiellettyä jos ei mennessä voi olla varma että siitä pääsee jouhevasti läpi. :)

Esim tilanne, näet että ympyrässä ollut kääntyvä ajoneuvo on joutunut esim suojatien eteen pysähtyy, jos ajaisit ympyrään niin tietäisit että voit joutua pysähtyyn ympyrään. Joo, fiksua on olla menemättä mutta tyypillistä että ympyrään ajaetaan vaikka tiedetään ettei päästä pois.

Saako tyhjässä ympyrässä pysähtyä, täällä saa.
Missä ja jos Suomessa niin millaisessa ja onko se saaminen ihan virallinen juttu, vai jokin tapa mitä jotkut harrastaa.
Miksi ympyrään pysähdytään matkastajia kyytiin/pois, kuorman lastausta, kuinka pitkäksi aikaa ?
 
Jäi odottamaan jos liittymästä tuleva ajaisi ensin. Ei tuossa ollut mitään vakavaa, en vaan ollut ajatellut, että näinkin.
 
Kun ei vaivauduta lämmittämään autoa aamuisin. Sitten tukitaan liikenne sillä, että ikkunat on huurussa ja ei nähdä risteyksissä mihinkään suuntaan, eikä uskalleta lähteä liikkeelle. Tai sitten on tuulilasikin niin jäässä, että ajetaan 20km/h kun rajoitus on 50-60. Pikkasen järkeä saisi ihmiset käyttää talviaamuisin.
 
Överikirkkaista valoista täytyy sanoa, että on hämmentävää miten valaistulla kadulla voi vastaantulijan lyhyet miltei sokaista hetkeksi (harmaakaihia ei vielä pitäisi olla...). Toisissa on vaan kirkkaammat valot, IMO liiankin kanssa.
 
Kun ei vaivauduta lämmittämään autoa aamuisin. Sitten tukitaan liikenne sillä, että ikkunat on huurussa ja ei nähdä risteyksissä mihinkään suuntaan, eikä uskalleta lähteä liikkeelle. Tai sitten on tuulilasikin niin jäässä, että ajetaan 20km/h kun rajoitus on 50-60. Pikkasen järkeä saisi ihmiset käyttää talviaamuisin.
Tästä kans mallitapaus nämä tirkistysluukkukuskit, jotka mallintavat vapaa-ajan pukkariharrastuksiaan tekemällä lumeen ja jäähän pikkiriikkisen raon tuulilasiin kuskin puolelle. Repsikan puoli, takalasi ja sivuikkunat peitossa. Yksisilmäinen mummonikin näkee paremmin.
 
Överikirkkaista valoista täytyy sanoa, että on hämmentävää miten valaistulla kadulla voi vastaantulijan lyhyet miltei sokaista hetkeksi (harmaakaihia ei vielä pitäisi olla...). Toisissa on vaan kirkkaammat valot, IMO liiankin kanssa.


Tässä 8n simppeli testi, onko valot suunnattu päin helvettiä vai oikein;

1) suht tasaisella alustalla, aja noin 10 metrin päästä ajovalot päällä hiljalleen suoraan kohti seinää
2) seuraa valokuvion yläreunaa, oikein suunnattujen valojen kuvio NOUSEE alhaalta ylöspäin seinää lähestyttäessä.
3) 99% polaris paskoissa valokuvio laskee seinää kohti ajettaessa, koska suuntaus on tehtaalta lähtien päin helvettiä. Eli suunnattu suoraan eteenpäin, ei kohti edessä olevaa tietä.

Valojen umpiossa on yleensä myös 1.5% yms merkintä joka kertoo valon suuntauskulmasta...
 
Tästä kans mallitapaus nämä tirkistysluukkukuskit, jotka mallintavat vapaa-ajan pukkariharrastuksiaan tekemällä lumeen ja jäähän pikkiriikkisen raon tuulilasiin kuskin puolelle. Repsikan puoli, takalasi ja sivuikkunat peitossa. Yksisilmäinen mummonikin näkee paremmin.
Takalasia en itse ainakaan koskaan skrapaa, ja harvemmin tulee lämmitystäkään laitettua päälle.. Saatika takasivulaseja, jos niitä on.
En koe tarvetta koko takalasille tai taustapeilille.
Sivupeileistä näkee kaiken tarpeellisen, ja jos ei nää, on takana oleva aivan liian kiinni perseessä.
 
Hmm, toisaalta takana saattaa olla ihminen tai muu ylläri, jota ei näe muuten kuin takalasista. Pitkälle kyllä pärjää ilman, ja ennakointi auttaa paljon, mutta pieni vaiva se on silti pitää auton kaikki lasit puhtaina.
 
Hmm, toisaalta takana saattaa olla ihminen tai muu ylläri, jota ei näe muuten kuin takalasista. Pitkälle kyllä pärjää ilman, ja ennakointi auttaa paljon, mutta pieni vaiva se on silti pitää auton kaikki lasit puhtaina.
Harvemmin tulee takaperin ajettua paikkoihin, joihin ei aluksi olis edes toisesta sivuikkunasta nähnyt "yllärit".
Ihmiset taas näkee jommasta kummasta sivupeilistä, harvemmin ihmiset teleporttaa ylhäältä alas tai päinvastoin.
Avainsana on tosiaan ennakointi. Autonkuljettajan pään pitää pyöriä ja aivojen rekisteröidä paljon tietoa.

Entäs kun ei sitä takaikkunaa ole? Vakituistesti kun kolmea autoa ajan, niin vain tossa eukon autossa on takaikkkuna, josta ehkä vois jotaan nähdä.
Yhdessä ei ole ollenkaan(sorakuorma-auto), ja toisessa(paku) sellanen näppäimistön kokoinen ikkuna väliseinässä, sitä kun rupeaa tihrustamaan, varmasti jää jotain huomaamatta sivupeileistä.
 
Harvemmin tulee takaperin ajettua paikkoihin, joihin ei aluksi olis edes toisesta sivuikkunasta nähnyt "yllärit".
Ihmiset taas näkee jommasta kummasta sivupeilistä, harvemmin ihmiset teleporttaa ylhäältä alas tai päinvastoin.
Avainsana on tosiaan ennakointi. Autonkuljettajan pään pitää pyöriä ja aivojen rekisteröidä paljon tietoa.

Entäs kun ei sitä takaikkunaa ole? Vakituistesti kun kolmea autoa ajan, niin vain tossa eukon autossa on takaikkkuna, josta ehkä vois jotaan nähdä.
Yhdessä ei ole ollenkaan(sorakuorma-auto), ja toisessa(paku) sellanen näppäimistön kokoinen ikkuna väliseinässä, sitä kun rupeaa tihrustamaan, varmasti jää jotain huomaamatta sivupeileistä.
Joo, ei se siis kovin yleistä ole, mutta kai näen sen auton putsailun sen verran pienenä vaivana, että tulee hoidettua. Ennakoinnilla pärjää useimmiten, mutta taksia ajaessani välillä sekään ei riitä tai ennakointi vaan pettää, jolloin kaikista laseista on ollut hyötyä. Toisaalta on niitäkin kuskeja, joilla lasit on kiltisti putsattu, mutta ennakointi jäänyt yhtälöstä pois.
 
Ajelin tuossa pari tuntia sitten pimeätä kantatie 41:sta Huittisista kohti Turkua ja katselin mikä ihme edessä menee. Joo, traileri ja auto päällä. Trailerin ainoa valo oli vasemmanpuolinen äärivalo, muuten täysin pimeä. Luonnollisesti traileri kuormineen peitti myös vetoauton valot.

Oikeasti, mikä siinä kärryn valojen toimivuuden tarkistamisessa on niin vaikeaa?
 
Hmm, toisaalta takana saattaa olla ihminen tai muu ylläri, jota ei näe muuten kuin takalasista. Pitkälle kyllä pärjää ilman, ja ennakointi auttaa paljon, mutta pieni vaiva se on silti pitää auton kaikki lasit puhtaina.
Takalasia arvostaa jotkut ammattikuskitkin, siviileille kai enemmän kyse siitä että sitä kautta totuttu vilkuileen, joten se voi olla tärkeäkin juttu, siis ihan eteenpäinkin ajaessa.
Jos tottunut ajamaan "ilmantakalasia" (sitä kopissa olevaa tautapeiliä) niin sen merkitys paljon vähäisempi, sivupeilellä onnistuu asiat, niin eteenpäin ajo kuin peruuttaminenkin. Takalaista huolimatta pitää se takaosa jotekin varmistaa, ei siitä takalaista puhtaanakaan kaikkea näe, ja autokohtaisia eroja, ei kaikki ole Volvo C30 tyyppisiä.

Ilman takapesuria olevat farkku kuskit varmaan kokee turhtauttavaksi putsaamisen.

Jos tuossa haluaa siihen lähi taka näkyvyyteen panostaa, niin peruutuskamera, tosin moni haluaa panostaa enemmän siihen kojelautakameraan....
 
Taas oiotaan hei! Kyllä korpeaa kun vasemmalle kääntyvissä mutkissa jää 2m reunaan ohut luminen alue ja leikataan vastustajan kaistalle n. metrin verran. Sitten taas ei ole homma eikä mikään tiputtaa renkaat asfaltilta oikealle kääntyvissä mutkissa. Turvallista matkaa!

Stop-merkkien epäkunnioitus. Lähestyn risteysaluetta joka molemmista sivu väylistä tullaan stopin takaa. Ekat autot on seis ja molemmista suunnista seuraavat autot kiihdyttää eikä pysäytä, jotta ehtivät ennen minua tien yli. Siis auto tulossa niin lähellä että ei pysähdytä stopille, vaan äkkiä yli. Näistä pitäs ottaa kortit pois.
 
Aivan törkeää päin punaisia ajoa. Kaksi ekaa pääsee vihreällä, kaksi seuraavaa keltaisella, muuta kolme-neljä myös punaisella.. Ymmärrän (EN) että ekan auton täytyy varmistaa, että tielle pääsee, mutta toisenkin. Sitten tehdään Ensio Itkoset, eli Turvaväli, armeijan Ärrällä.
 
Harvemmin tulee takaperin ajettua paikkoihin, joihin ei aluksi olis edes toisesta sivuikkunasta nähnyt "yllärit".
Ihmiset taas näkee jommasta kummasta sivupeilistä, harvemmin ihmiset teleporttaa ylhäältä alas tai päinvastoin.
Avainsana on tosiaan ennakointi. Autonkuljettajan pään pitää pyöriä ja aivojen rekisteröidä paljon tietoa.

Jaa että takasivulasejako ei tarvitse puhdistaa? No ehkä maaseudulla ei tarvikaan, jos yhtään kaistanvaihtoa ei suoriteta.
 
Taas oiotaan hei! Kyllä korpeaa kun vasemmalle kääntyvissä mutkissa jää 2m reunaan ohut luminen alue ja leikataan vastustajan kaistalle n. metrin verran. Sitten taas ei ole homma eikä mikään tiputtaa renkaat asfaltilta oikealle kääntyvissä mutkissa. Turvallista matkaa!
Olen saanut jo useamman hämmentyneen ilmeen vastauksena väistöliikkeeseen ja tööttäykseen, kun vastaantulija tulee puoli autoa minun kaistallani mutkassa. Mutku muutki ajoi tuosta noin hei.
 
Aina ja ikuisesti on se perässäajo ärsyttänyt ja tämä talvi ei tee poikkeusta. Liukkailla keleillä alkaa valot jo kadota takapeilistä kun ajavat niin lähellä. Olipa kuinka 40 kympin tai 50 alue tahansa niin ei taida auto pysähtyä sekunnissa liukkaalla. Hyvä jos reagoida kerkeävät. Voi sitä aivosolujen puutosta.
 
Ajelin tuossa pari tuntia sitten pimeätä kantatie 41:sta Huittisista kohti Turkua ja katselin mikä ihme edessä menee. Joo, traileri ja auto päällä. Trailerin ainoa valo oli vasemmanpuolinen äärivalo, muuten täysin pimeä. Luonnollisesti traileri kuormineen peitti myös vetoauton valot.

Oikeasti, mikä siinä kärryn valojen toimivuuden tarkistamisessa on niin vaikeaa?

Vaikeeta tuntuu kyllä olevan koska tuntuu siltä että joka toisessa trailerissa ei toimi valot. Kiva ihmetellä että mitä toi hidastelee tossa ja sitten huomata että jaa sehän on kääntymässä, mutta kun ei vilkut toimi niin vaikeetahan se on muiden tietää mitä siellä touhutaan.
 
Stop-merkkien epäkunnioitus. Lähestyn risteysaluetta joka molemmista sivu väylistä tullaan stopin takaa. Ekat autot on seis ja molemmista suunnista seuraavat autot kiihdyttää eikä pysäytä, jotta ehtivät ennen minua tien yli. Siis auto tulossa niin lähellä että ei pysähdytä stopille, vaan äkkiä yli. Näistä pitäs ottaa kortit pois.
Ymmärsinkö oikein, että molempien stop-merkkien kohdalla oli pysähtyneenä auto, ja näiden perässä kiihdytti toiset autot tien yli pysähtymättä merkin kohdalla? Oliko ne olleet kuitenkin pysähtyneenä sen ekan auton perässä?

Jokaisenhan ei tarvitse erikseen pysähtyä sen stop-merkin kohdalle vaan riittää, että on pysähtynyt jonossa kohtaan mistä näkee selvästi risteävän liikenteen. Toki jos jouduit näiden takia jarruttamaan, niin meni väärin.
 
Hmm, toisaalta takana saattaa olla ihminen tai muu ylläri, jota ei näe muuten kuin takalasista. Pitkälle kyllä pärjää ilman, ja ennakointi auttaa paljon, mutta pieni vaiva se on silti pitää auton kaikki lasit puhtaina.
Nyt voin erehtyä pahasti, mutta ymmärtääkseni esim. pallovaloilla kääntyessä (samat vihreät kevyelle liikenteelle) juuri laajat katvealueet omaavat ajoneuvot ovat suuremmassa riskissä jyrätä pyöräilijä. Kyllä se on hyvä, jos voi tarkistaa sen kuolleen kulman, vaikka ennakointi onkin hyvien ajotapojen a ja o.
 
On se kumma et pakut, kuorkit yms. pärjää liikenteessä missä ei välttämättä ole muuta kuin sivulasit.

Ei yhtään kumma, kannattaa miettiä mitkä on mittasuhteet, peilien sijainti ja koko verrattuna henkilöautoon. Henkilöautollla kaistaa vaihtaessa joka kerta katsotaan se kuollut kulma, koska jos sitä ei tee niin ennen pitkää kyllä rytisee.
 
Ymmärsinkö oikein, että molempien stop-merkkien kohdalla oli pysähtyneenä auto, ja näiden perässä kiihdytti toiset autot tien yli pysähtymättä merkin kohdalla? Oliko ne olleet kuitenkin pysähtyneenä sen ekan auton perässä?

Jokaisenhan ei tarvitse erikseen pysähtyä sen stop-merkin kohdalle vaan riittää, että on pysähtynyt jonossa kohtaan mistä näkee selvästi risteävän liikenteen. Toki jos jouduit näiden takia jarruttamaan, niin meni väärin.
Se merkki koskee jokaista jonossa olevaa ja jokaisen tulee sen kohdalla pysähtyä erikseen.
 
On se kumma et pakut, kuorkit yms. pärjää liikenteessä missä ei välttämättä ole muuta kuin sivulasit.
Tämä pitänee paikkansa. Myös yllättävän huonolla näöllä, ilman silmälaseja, pärjää liikenteessä ihan hyvin. Itse en tietoisesti ajaisi silti hämärällä aurinkolasit päässä, vaikka jotkut niin ihan hyvin pärjäisivätkin. <-- pointti ei ole wittuilla, vaan alleviivata, että on hyvä jos näkee laajemmalle, ja pidän saavutettavaa hyötyä suurempana kuin skrapaamisesta aiheutunutta haittaa, erityisesti riskisuhteet huomioiden. Toki tässä varmasti yksilön tottumuksilla ja ajotaidolla on niin ikään paljon merkitystä. Mutta kyllä noitakin valitettavasti paljon näkee, että ison ajoneuvon katveeseen on jäänyt kevyen liikenteen edustaja, ja se siitä sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom