Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Harvemmin tulee takaperin ajettua paikkoihin, joihin ei aluksi olis edes toisesta sivuikkunasta nähnyt "yllärit".Hmm, toisaalta takana saattaa olla ihminen tai muu ylläri, jota ei näe muuten kuin takalasista. Pitkälle kyllä pärjää ilman, ja ennakointi auttaa paljon, mutta pieni vaiva se on silti pitää auton kaikki lasit puhtaina.
Joo, ei se siis kovin yleistä ole, mutta kai näen sen auton putsailun sen verran pienenä vaivana, että tulee hoidettua. Ennakoinnilla pärjää useimmiten, mutta taksia ajaessani välillä sekään ei riitä tai ennakointi vaan pettää, jolloin kaikista laseista on ollut hyötyä. Toisaalta on niitäkin kuskeja, joilla lasit on kiltisti putsattu, mutta ennakointi jäänyt yhtälöstä pois.Harvemmin tulee takaperin ajettua paikkoihin, joihin ei aluksi olis edes toisesta sivuikkunasta nähnyt "yllärit".
Ihmiset taas näkee jommasta kummasta sivupeilistä, harvemmin ihmiset teleporttaa ylhäältä alas tai päinvastoin.
Avainsana on tosiaan ennakointi. Autonkuljettajan pään pitää pyöriä ja aivojen rekisteröidä paljon tietoa.
Entäs kun ei sitä takaikkunaa ole? Vakituistesti kun kolmea autoa ajan, niin vain tossa eukon autossa on takaikkkuna, josta ehkä vois jotaan nähdä.
Yhdessä ei ole ollenkaan(sorakuorma-auto), ja toisessa(paku) sellanen näppäimistön kokoinen ikkuna väliseinässä, sitä kun rupeaa tihrustamaan, varmasti jää jotain huomaamatta sivupeileistä.
Takalasia arvostaa jotkut ammattikuskitkin, siviileille kai enemmän kyse siitä että sitä kautta totuttu vilkuileen, joten se voi olla tärkeäkin juttu, siis ihan eteenpäinkin ajaessa.Hmm, toisaalta takana saattaa olla ihminen tai muu ylläri, jota ei näe muuten kuin takalasista. Pitkälle kyllä pärjää ilman, ja ennakointi auttaa paljon, mutta pieni vaiva se on silti pitää auton kaikki lasit puhtaina.
Harvemmin tulee takaperin ajettua paikkoihin, joihin ei aluksi olis edes toisesta sivuikkunasta nähnyt "yllärit".
Ihmiset taas näkee jommasta kummasta sivupeilistä, harvemmin ihmiset teleporttaa ylhäältä alas tai päinvastoin.
Avainsana on tosiaan ennakointi. Autonkuljettajan pään pitää pyöriä ja aivojen rekisteröidä paljon tietoa.
Olen saanut jo useamman hämmentyneen ilmeen vastauksena väistöliikkeeseen ja tööttäykseen, kun vastaantulija tulee puoli autoa minun kaistallani mutkassa. Mutku muutki ajoi tuosta noin hei.Taas oiotaan hei! Kyllä korpeaa kun vasemmalle kääntyvissä mutkissa jää 2m reunaan ohut luminen alue ja leikataan vastustajan kaistalle n. metrin verran. Sitten taas ei ole homma eikä mikään tiputtaa renkaat asfaltilta oikealle kääntyvissä mutkissa. Turvallista matkaa!
On se kumma et pakut, kuorkit yms. pärjää liikenteessä missä ei välttämättä ole muuta kuin sivulasit.Jaa että takasivulasejako ei tarvitse puhdistaa? No ehkä maaseudulla ei tarvikaan, jos yhtään kaistanvaihtoa ei suoriteta.
Ajelin tuossa pari tuntia sitten pimeätä kantatie 41:sta Huittisista kohti Turkua ja katselin mikä ihme edessä menee. Joo, traileri ja auto päällä. Trailerin ainoa valo oli vasemmanpuolinen äärivalo, muuten täysin pimeä. Luonnollisesti traileri kuormineen peitti myös vetoauton valot.
Oikeasti, mikä siinä kärryn valojen toimivuuden tarkistamisessa on niin vaikeaa?
Ymmärsinkö oikein, että molempien stop-merkkien kohdalla oli pysähtyneenä auto, ja näiden perässä kiihdytti toiset autot tien yli pysähtymättä merkin kohdalla? Oliko ne olleet kuitenkin pysähtyneenä sen ekan auton perässä?Stop-merkkien epäkunnioitus. Lähestyn risteysaluetta joka molemmista sivu väylistä tullaan stopin takaa. Ekat autot on seis ja molemmista suunnista seuraavat autot kiihdyttää eikä pysäytä, jotta ehtivät ennen minua tien yli. Siis auto tulossa niin lähellä että ei pysähdytä stopille, vaan äkkiä yli. Näistä pitäs ottaa kortit pois.
Nyt voin erehtyä pahasti, mutta ymmärtääkseni esim. pallovaloilla kääntyessä (samat vihreät kevyelle liikenteelle) juuri laajat katvealueet omaavat ajoneuvot ovat suuremmassa riskissä jyrätä pyöräilijä. Kyllä se on hyvä, jos voi tarkistaa sen kuolleen kulman, vaikka ennakointi onkin hyvien ajotapojen a ja o.Hmm, toisaalta takana saattaa olla ihminen tai muu ylläri, jota ei näe muuten kuin takalasista. Pitkälle kyllä pärjää ilman, ja ennakointi auttaa paljon, mutta pieni vaiva se on silti pitää auton kaikki lasit puhtaina.
On se kumma et pakut, kuorkit yms. pärjää liikenteessä missä ei välttämättä ole muuta kuin sivulasit.
Se merkki koskee jokaista jonossa olevaa ja jokaisen tulee sen kohdalla pysähtyä erikseen.Ymmärsinkö oikein, että molempien stop-merkkien kohdalla oli pysähtyneenä auto, ja näiden perässä kiihdytti toiset autot tien yli pysähtymättä merkin kohdalla? Oliko ne olleet kuitenkin pysähtyneenä sen ekan auton perässä?
Jokaisenhan ei tarvitse erikseen pysähtyä sen stop-merkin kohdalle vaan riittää, että on pysähtynyt jonossa kohtaan mistä näkee selvästi risteävän liikenteen. Toki jos jouduit näiden takia jarruttamaan, niin meni väärin.
Tämä pitänee paikkansa. Myös yllättävän huonolla näöllä, ilman silmälaseja, pärjää liikenteessä ihan hyvin. Itse en tietoisesti ajaisi silti hämärällä aurinkolasit päässä, vaikka jotkut niin ihan hyvin pärjäisivätkin. <-- pointti ei ole wittuilla, vaan alleviivata, että on hyvä jos näkee laajemmalle, ja pidän saavutettavaa hyötyä suurempana kuin skrapaamisesta aiheutunutta haittaa, erityisesti riskisuhteet huomioiden. Toki tässä varmasti yksilön tottumuksilla ja ajotaidolla on niin ikään paljon merkitystä. Mutta kyllä noitakin valitettavasti paljon näkee, että ison ajoneuvon katveeseen on jäänyt kevyen liikenteen edustaja, ja se siitä sitten.On se kumma et pakut, kuorkit yms. pärjää liikenteessä missä ei välttämättä ole muuta kuin sivulasit.
... pysäytysviivan taakse TAI kohtaan, josta on hyvä näkemä risteysalueelle. Tulkitsin keskustelukumppanisi tarkoittavan jälkimmäistä vaihtoehtoa.Se merkki koskee jokaista jonossa olevaa ja jokaisen tulee sen kohdalla pysähtyä erikseen.
On se kumma et pakut, kuorkit yms. pärjää liikenteessä missä ei välttämättä ole muuta kuin sivulasit.
Meinaatko että isoissa ei tarvii tietää mitä siellä kuolleessa kulmassa tapahtuu? Tai muutenkin 30m taaempana, kun joku roikkuu siellä kärryn takana piilossa?Ei yhtään kumma, kannattaa miettiä mitkä on mittasuhteet, peilien sijainti ja koko verrattuna henkilöautoon. Henkilöautollla kaistaa vaihtaessa joka kerta katsotaan se kuollut kulma, koska jos sitä ei tee niin ennen pitkää kyllä rytisee.
Yllätys yllätys se näkyvyys ei ole yhtä hyvä kuin henkilöautossa ja koko voi olla kymmenkertainen.Aika usein kylläkin kuorma-autot jyrää jalankulkijoita sekä pyöräilijöitä. Itsekin olisin jo useamman kerran päässyt kuorma-auton alle jos en olisi jalankulkijana ollut hereillä.
En väittänyt ettei se 360 näkyvyys olisi parempi, vaan vähemmälläkin pärjää ja vahinkoja sattuu.
Meinaatko että isoissa ei tarvii tietää mitä siellä kuolleessa kulmassa tapahtuu? Tai muutenkin 30m taaempana, kun joku roikkuu siellä kärryn takana piilossa?
ihan niin kuin perus pakussa ne peilit ois jotkut maagiset ja näyttää kaiken mitä sivulla tapahtuu...
Oon meinaan aika eri mieltä. Kertoo vaan ettet oo isoilla ajanut.
Yllätys yllätys se näkyvyys ei ole yhtä hyvä kuin henkilöautossa ja koko voi olla kymmenkertainen.
En väittänyt ettei se 360 näkyvyys olisi parempi, vaan vähemmälläkin pärjää ja vahinkoja sattuu.
Kyllä se webasto sulattaa ne ja pyyhin lumet samalla pois kun etulaseistakin, jos sattuu olemaan.Edelleen se on vaan laiskuutta jos ei jaksa putsata autonsa ikkunoita. Ei siinä mitään, käy vaikka salilla pari kuukautta niin jaksaa ehkä putsata autoa jatkossa.
Pitää vähän tarkentaa omaa kommenttia. Kuten tuossa Teeristi jo kommentoikin, tarkoitin ettei kaikkien jonossa tarvi yksitellen pysähtyä, jos näkyvyys edellä olevan takaa on hyvä. Tämä ei näemmä kuitenkaan pidä paikkaansa ainakaan, jos kohdassa on pysäytysviiva. Liikenneturvan sivuilta: "Merkille (Pakollinen pysäyttäminen -liikennemerkki) saapuvan ajoneuvon on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja sen lisäksi pysäytettävä. Pysäyttäminen tapahtuu pysäytysviivalle tai jos sitä ei ole, niin kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan."Se merkki koskee jokaista jonossa olevaa ja jokaisen tulee sen kohdalla pysähtyä erikseen.
Kyllä se webasto sulattaa ne ja pyyhin lumet samalla pois kun etulaseistakin, jos sattuu olemaan.
Se ei vaan auta siinä pakussa vaikka kuinka raapii peltiä, niin ei siihen tule lasia.
Kiitos tästä; oma muistikuvani oli kuin olikin väärä.Pitää vähän tarkentaa omaa kommenttia. Kuten tuossa Teeristi jo kommentoikin, tarkoitin ettei kaikkien jonossa tarvi yksitellen pysähtyä, jos näkyvyys edellä olevan takaa on hyvä. Tämä ei näemmä kuitenkaan pidä paikkaansa ainakaan, jos kohdassa on pysäytysviiva. Liikenneturvan sivuilta: "Merkille (Pakollinen pysäyttäminen -liikennemerkki) saapuvan ajoneuvon on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja sen lisäksi pysäytettävä. Pysäyttäminen tapahtuu pysäytysviivalle tai jos sitä ei ole, niin kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan."
Jos viivaa ei ole, pysäytyskohta on enemmän tulkinnanvarainen. Tuon liikenneturvan tekstin perusteella voisi kaksi pysähtyä peräkkäinkin, mutta muutamassa paikassa todettiin, että jokaisen pitää pysähtyä erikseen. Niissä ei kuitenkaan puhuttu koskeeko pysäytysviivaa vai kumpaakin tilannetta.
Pitää vähän tarkentaa omaa kommenttia. Kuten tuossa Teeristi jo kommentoikin, tarkoitin ettei kaikkien jonossa tarvi yksitellen pysähtyä, jos näkyvyys edellä olevan takaa on hyvä. Tämä ei näemmä kuitenkaan pidä paikkaansa ainakaan, jos kohdassa on pysäytysviiva. Liikenneturvan sivuilta: "Merkille (Pakollinen pysäyttäminen -liikennemerkki) saapuvan ajoneuvon on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja sen lisäksi pysäytettävä. Pysäyttäminen tapahtuu pysäytysviivalle tai jos sitä ei ole, niin kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan."
Jos viivaa ei ole, pysäytyskohta on enemmän tulkinnanvarainen. Tuon liikenneturvan tekstin perusteella voisi kaksi pysähtyä peräkkäinkin, mutta muutamassa paikassa todettiin, että jokaisen pitää pysähtyä erikseen. Niissä ei kuitenkaan puhuttu koskeeko pysäytysviivaa vai kumpaakin tilannetta.
Kysy Eskolta palstaan en näissä asioissa luota, puolet kerroista Esko vastaa ihan eri asiaan, kuin mitä on kysytty tai jättää vastauksen perustelematta. Ja nytkään ei oikeastaan vastannut edes kysymykseen; mitä tarkoittaa sillä, että stop merkki koskee kaikkia? Ei tässä kukaan väittänyt, että kunhan eka pysähtyy niin muut voi mennä vauhdilla perään vaan siitä, että voiko kaksi pysähtynyttä autoa lähteä liikkeelle samaan aikaan, jos taaempikin on pysähtynyt kohtaan mistä näkee risteävän liikenteen.Pitääkö jokaisen jonossa pysähtyä stop-merkille?
Stop-merkille pysähtyminen askarruttaa lukijaa. Esko selventää.www.iltalehti.fi
Ei yksinkertaista asiaa voi enää yksinkertaisemmin kertoa.
Alla olevaa vastausta tarkoitit.Pitääkö jokaisen jonossa pysähtyä stop-merkille?
Stop-merkille pysähtyminen askarruttaa lukijaa. Esko selventää.www.iltalehti.fi
Ei yksinkertaista asiaa voi enää yksinkertaisemmin kertoa.
Siitä ei ole kiistelty, korostettu että koskee, siitä on kinattu jos stopmerkin kohdalla on sitä laintarkoittaamaa näkyvyyttä sen verran hyvin että pysäytyksen mahtuu hoitaa kaksi peräkkäin.Stop-merkki koskee jokaista autoa erikseen.
Eli se toisena oleva auto jättää mielestäsi stop-merkin huomioimatta, mikäli hän ei ensimmäisen auton lähdettyä liiku eteenpäin, vaan jää odottamaan omaa vuoroaan samaan kohtaan mihin aiemmin pysähtyi liikennetilanteen, eli ensimmäisen pysähtyneen auton vuoksi? Kohtaan, josta siis kuitenkin näkee risteävän liikenteen?Jos kaksi autoa peräkkäin on stop merkillä, vain se ensimmäinen on pysäyttänyt liikennemerkin takia. Toinen on pysähtynyt liikennetilanteen takia toisen auton taakse eikä tätä lasketa stopin noudattamiseksi.
Meinaatko että isoissa ei tarvii tietää mitä siellä kuolleessa kulmassa tapahtuu? Tai muutenkin 30m taaempana, kun joku roikkuu siellä kärryn takana piilossa?
Ihan niin kuin perus pakussa ne peilit ois jotkut maagiset ja näyttää kaiken mitä sivulla tapahtuu...
Oon meinaan aika eri mieltä. Kertoo vaan ettet oo isoilla ajanut.
Yllätys yllätys se näkyvyys ei ole yhtä hyvä kuin henkilöautossa ja koko voi olla kymmenkertainen.
En väittänyt ettei se 360 näkyvyys olisi parempi, vaan vähemmälläkin pärjää ja vahinkoja sattuu.
Kyllä, se on edelleenkin siihen pysähtynyt sen liikennetilanteen takia. Odottaminen ei ole sama kuin pysähtyminen. Pakollinen pysähtyminen ei pakota odottelemaan tietyn verran aikaa, vain ja ainoastaan että pysähdytään vauhdista ennen matkan jatkumista + ajojärjestys toki.Eli se toisena oleva auto jättää mielestäsi stop-merkin huomioimatta, mikäli hän ei ensimmäisen auton lähdettyä liiku eteenpäin, vaan jää odottamaan omaa vuoroaan samaan kohtaan mihin aiemmin pysähtyi liikennetilanteen, eli ensimmäisen pysähtyneen auton vuoksi? Kohtaan, josta siis kuitenkin näkee risteävän liikenteen?
Ajattelen nyt siis tilannetta, jossa sopiva kohta pysähtyä on vasta merkin jälkeen. En nyt puhelimella onnistunut nopeasti google mapsista löytämään tämmöstä paikkaa, mutta on näitäkin vastaan tullut.Kyllä, se on edelleenkin siihen pysähtynyt sen liikennetilanteen takia. Odottaminen ei ole sama kuin pysähtyminen. Pakollinen pysähtyminen ei pakota odottelemaan tietyn verran aikaa, vain ja ainoastaan että pysähdytään vauhdista ennen matkan jatkumista + ajojärjestys toki.
Se tietenkin on tulkinnanvaraista että kuinka kaukana merkistä pysähdys lasketaan liittyvän merkkiin. Tulkinnoissa siinä kohtaa hyvin selkeää olisi jos välissä olisi vaikka toinen risteys tai vaikka toinen pysähtynyt ajoneuvo siellä merkillä.
Jep. Autokoulussa opetetaan hyvin tarkkaan, että kuollut kulma pitää tarkistaa. Jos ikkunoista ei näe, kuollutta kulmaa ei voi tarkistaa, ja katvealue kasvaa. Mielelläni kuvittelen, millaisia vastauksia ajo-opettajilla olisi näihin "vähemmälläkin pärjää" ja "ennakointi riittää" -filosofioihin. En usko, että näitä väittelyitä todellisuudessa juurikaan käydään ajo-opettajien kanssa, koska asetelma osaamisen ja ammattitaidon puolesta (eli kummalla niitä on) on niin ilmiselvä.Tässä oli nyt kysymys siitä, että henkilöautoissa olisi pakkasella syytä rapata/sulattaa myös takasivulasit, koska niitähän tarvitsee kaistanvaihdon näkyvyydessä. Tiedän kyllä, että osa ei katso muuta kuin peiliä, ja siksi tuolla kaupungilla saa aina joskus väistellä näitä tunareita.
Sitten tähän keskusteluun jostakin syystä tuotiin kuorma-autot ja pakettiautot. Totesin noita ajaneena, että ajoneuvojen mittasuhteet ovat erilaiset, peilit ovat isommat ja ne ovat eri kohdassa. Jokainen esim. rekkaa ajanut tietää, että niistä peileistä näkee aivan eri tavalla kuin henkilöauton peileistä, se näkyvyys on aivan huikea kun vertaa henkilöautoon. Tämä on kuitenkin sivuseikka, koska on monenlaisia henkilöautoista poikkeavia ajoneuvoja joissa vain joudutaan tekemään kompromisseja. Se ei muuta sitä tosiseikkaa, että henkilöautossa kaistaa vaihdettaessa tulee peilien katsomisen lisäksi tarkistaa kuollut kulma, ja siihen tarvitaan myös takasivuikkunan näkökenttää.
Se tietenkin on tulkinnanvaraista että kuinka kaukana merkistä pysähdys lasketaan liittyvän merkkiin. Tulkinnoissa siinä kohtaa hyvin selkeää olisi jos välissä olisi vaikka toinen risteys tai vaikka toinen pysähtynyt ajoneuvo siellä merkillä.
Ei sinne viivalle pysähdytä, vaan ennen sitä. Viimeistään sinne. Tulkinnanvara on siinä että mikä on liian kaukana siitä.Minusta tulkinnanvaraa on aika vähän. Stop merkillä voi olla joko pysäytysviiva, johon tulee pysähtyä jokaisen vaikka olisit jonossa toisena ja jonon ensimmäinen olisi viivalla seissyt.
Tai,
stop merkin kohdalla kun tieliikennelaki sanoo että liikennemerkin vaikutusalue alkaa merkin kohdalta.
Tai,
"Mikäli pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan."
E: lisätty lainausmerkit
Kyllä käydään. Yleensä ne jotka eivät asioista oikeasti tiedä, luulevat tietävänsä parhaiten.En usko, että näitä väittelyitä todellisuudessa juurikaan käydään ajo-opettajien kanssa, koska asetelma osaamisen ja ammattitaidon puolesta (eli kummalla niitä on) on niin ilmiselvä.
Ei sinne viivalle pysähdytä, vaan ennen sitä. Viimeistään sinne. Tulkinnanvara on siinä että mikä on liian kaukana siitä.
Unohdin uuden TLL:n muuttuneet sanamuodot. Aiemminhan tuo oli niin kuin muistelin.Nimenomaa viivalle pysähdytään jos sellainen on tiehen merkitty, se ei ole mikään "viimeistään pysähdys"
Lainaus trafilta:
"
Pitääkö pysähtyä stop-merkin vai pysäytysviivan kohdalle?
Pakollinen pysäyttäminen -liikennemerkillä (stop-merkki) osoitetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle --
-- Pysäyttäminen tapahtuu pysäytysviivalle tai jos sitä ei ole, niin kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan.
"
Se ajoneuvo kohtaista millaisia kuoleita kulmia on ja miten ne voi tarkistaa.Jep. Autokoulussa opetetaan hyvin tarkkaan, että kuollut kulma pitää tarkistaa. Jos ikkunoista ei näe, kuollutta kulmaa ei voi tarkistaa, ja katvealue kasvaa. Mielelläni kuvittelen, millaisia vastauksia ajo-opettajilla olisi näihin "vähemmälläkin pärjää" ja "ennakointi riittää" -filosofioihin. En usko, että näitä väittelyitä todellisuudessa juurikaan käydään ajo-opettajien kanssa, koska asetelma osaamisen ja ammattitaidon puolesta (eli kummalla niitä on) on niin ilmiselvä.
En pysty ottamaan kantaa laintulkintaan, mutta jos saavun risteykseen STOP merkin suunnalta, pysähdyn, siis pysähdyn kokonaan paikkaan mistä voin nähdä ristevän tien lain vaatimalla tavalla ja jatkan kun voin sen tehdä turvallisesti. Niin miksi toimisin väärin, tai jopa laittomasti, jos edellinen olisi ajanut joku toinen tolvana, joka olisi edelläni pysähtynyt johonkin toiseen kohtaan.Kyllä, se on edelleenkin siihen pysähtynyt sen liikennetilanteen takia. Odottaminen ei ole sama kuin pysähtyminen. Pakollinen pysähtyminen ei pakota odottelemaan tietyn verran aikaa, vain ja ainoastaan että pysähdytään vauhdista ennen matkan jatkumista + ajojärjestys toki.
Ymmärsinkö oikein, että molempien stop-merkkien kohdalla oli pysähtyneenä auto, ja näiden perässä kiihdytti toiset autot tien yli pysähtymättä merkin kohdalla? Oliko ne olleet kuitenkin pysähtyneenä sen ekan auton perässä?
Jokaisenhan ei tarvitse erikseen pysähtyä sen stop-merkin kohdalle vaan riittää, että on pysähtynyt jonossa kohtaan mistä näkee selvästi risteävän liikenteen. Toki jos jouduit näiden takia jarruttamaan, niin meni väärin.
Oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi? Se ei ole yksi tai kaksi kertaa kun joku kaistapää on provosoitunut valojen välkäyttämisestä.MIKSI ihmiset ei vilkuta valoja aikasemmin näille tulpille, vaan ajetaan siinä 2m päässä vaikka utsjoelle asti!!!!
Se merkki koskee jokaista jonossa olevaa ja jokaisen tulee sen kohdalla pysähtyä erikseen.
Sanopa muuta. Pysähtyneenä pitää olla stop-merkin kohdalla siten, että näkyvyys risteävään liikenteeseen on hyvä. Huomioiden paikat joihin noita pistetään, niin 10-15 metriä taaempana ko. ehdon täyttymisen osoittaminen poliisisedälle voi olla pikkaisen vaikeaa.Suosittelen autokoulua.
Jos kansanomaisesti risteyksessä on pelkkä STOP-merkki niin se ei rajoita / tarkoita pysäyttämispaikkaa mitenkään. Riittää että olet ollut pysähtyneenä vaikka 10-15m taaempana, esimerkiksi edellä olleen auton takana. Sen sijaan jos STOP-merkin kohdalla on tiessä maalattuna poikittainen viiva, se määrittelee missä kohtaa pitää pysähtyä.
Kotipoliisit, jotka eivät edes tunne liikennesääntöjä, ovat yleensä niitä parhaita kotipoliiseja.