Täällä on varmaan valoasioita kirottu useasti, mutta taidan silti listata itseä ärsyttäviä asioita.
- Ledit tai xenonit jälkiasennuksena heijastinumpioon. Laadukkailla ledeillä onneksi saa nykyään jo kohtuullisia valokuvioita ja ne ovat itselle täysin ok. Sama pätee projektoreihin. Sen sijaan yhä enemmän näkee myös valoja, jotka häikäisee aivan pirusti. Täällä alueella pyörii useampikin vanha Transporter, jossa on "hieman" paranneltu lähivaloja. Erityisesti yhden viininpunaisen yksilön lähivalot häikäisevät jo päivällä. Kerran itse satuin ajamaan ylikulkusillalla ja Transporter 10 metriä alempana ja hajavalon määrä häikäisi silti! Lisäksi yhdessä keltaisessa Transporterissa on jotkut tuning-umpiot, joiden valokuvion satuin näkemään kaupan seinää vasten. Valokuvio oli täysin symmetrinen pyöreä pallo ilman mitään rajausta. Ei siinä, valoteho oli niin heikko ja hotspot puuttui, ettei noilla näe varmaan 5 metriä enempää märässä syyskelissä, mutta häikäisee senkin edestä. Itse olen sitä mieltä, että tuollaisia valoja virittävät ovat joko tyhmiä tai kusipäitä. Tyhmiä, jos eivät ymmärrä, että valot voivat sokaista vastaantulijat ja eivätkä tarkasta niitä ja kusipäitä sitten, jos tietävät, että häikäisee, mutta eivät välitä.
- Xenonit tai ledit sumuvaloihin, joita käytetään yötä päivää. Onhan se hienon näköistä, kun ajetaan Bemarilla pelkät angel eyet ja sumarit päällä pimeässä. Fakta vain on, että monesti nuokin sumariviritykset häikäisevät älyttömästi. Ja kun angel eyes -valoista puhutaan, niin pahin oli vanha bemari, jossa oli punaiset ledit niissä. Aluksi luulin, että joku peruuttaa kovaa vauhtia maantietä, kun punaiset valot vain lähestyivät.
- Tehokkaat lisävalot, joita ei osata käyttää. Ajetaan aivan perseessä kiinni ja vaihdellaan pitkien ja lyhyiden välissä tai sitten vasta ihan ennen kohtaamista vaihdetaan lyhyille. Osa ei tunnu ymmärtävän, että lisävalot häikäisevät monta kertaa enemmän kuin auton vakiovalot ja ne pitää vaihtaa aiemmin lyhyille. Itsellä on tuollaisia tilanteita varten erillinen nappi kojelaudassa, jolla tehokkaimman lisävalon saa pois. Kerran muistan, kun ihan auton vakiovaloilla pitkällä suoralla tuli armoton valopallo vastaan ja vesisateessa en meinannut nähdä edes omaa kaistaa. Välkytin armottomasti pitkiä ja ei mitään reagointia ja vasta ehkä 200 metrin päässä löytyi lyhyet. Juuri ennen kohtaamista kuski löi vielä takaisin pitkät ja sokaisi kertaalleen kunnolla.
- Edelliseen voi myös lisätä seuraavan esimerkin. Eli näen, että mutkan takaa tulee toinen auto ja juuri ennen puiden takaa esiin tulemista sammutan omat lisävalot, etten häikäise. Parasta olisi, jos vastaantulija tekisi samoin. Näin molemmat välttyvät mutkan jälkeen häikäistymiseltä, mutta ei. Vastaantulija ei vaihdakaan lyhyille ja mutkan jälkeen suoralla lisävalot osoittavat suoraan silmiin. Itsellä on vielä niin tehokkaat lisävalot, että varmasti vastaantulija huomaa, että toinen sammutti pitkät. En tiedä, onko tuossa kyseessä ilmiö, että pitää esitellä omia lisävaloja ja kisata, kenellä on kirkkaimmat ja kuka sammuttaa valot vikana. Halogen-lisävaloilla tuota ilmiötä tapahtui hyvin harvoin, kun ne eivät ilmeisesti vaikuttaneet yhtä paljon lisävaloilta, eikä kisaamiselle ollut tarvetta. Ledeillä sen sijaan on arkipäivää.
- Ja jos nyt vielä jatkaa listaa, niin perä pimeänä ajavat eivät lopu koskaan. Kerran hirveässä lumimyrskyssä iltahämärässä ajaessa oli huvittavaa, miten paljon ääripäitä oli. Osa ajoi tunnollisesti ajovalot ja takasumuvalo päällä, mikä tuossa kelissä oli oikeasti tarpeen. Sitten Kia Riot ja Toyota Yarikset vetelivät perä kokonaan pimeänä