Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
No ei ne kulmahousut osaa missään muussakaan tilanteessa käyttäytyä. Oli sentään ruudussa, monesti ne jättää autot suoraan kaupan ovien eteen. Jaksavat kuitenkin ihmetellä omaa epäsuosiotaan jatkuvasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Luulen ton johtuvan siitä, että auton kyljet likaantuu jo yhden reissun aikana, eikä kuljettaja halua autoaan joka päivä konepestä. Niihin kylkiin helosti takkinsa sitten parkkipaikoilla likaa. => kylkien pesupaikoille vois olla kysyntää?

Toi ilmanpaineletku on yleensä niin pitkä, että ongelma ollee useimmiten se, ettei viitsisi sitä ulos vetää?
Toisekseen aika monissa (ellei jopa kaikissa) autoissa on vakiona mukan kompressori, jolla rengasta voi täyttää ja paineet tarkistaa. Myönnän toki itsekin välillä huoltoasemalla niitä tarkistavani. Liekkö laiskuutta vai tottumista vanhaan tapaan.
Missä autoissa tällaisia vakiona? Ei ole vielä tullut yhtäkään vastaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Yleinen varuste, jos autoon on ruksittu vararenkaan sijasta paikkaussarja. Käytetyissä autoissa tuurista kiinni löytyykö enää.
Olisiko se kuitenkin vaan täyttöpullo eikä täysverinen 12 voltin kompressori joka täyttää yhtä rengasta puoli tuntia ja jonka muovisylinteri on yhtä kertakäyttöinen kuin paikkapullo? Samaa kamaa minkä voi tyhjentää hätätilanteessa renkaaseen jos autolla tarvitsee vaan päästä ajamaan lyhyt matka rengasliikkeen pihaan.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Olisiko se kuitenkin vaan täyttöpullo eikä täysverinen 12 voltin kompressori joka täyttää yhtä rengasta puoli tuntia ja jonka muovisylinteri on yhtä kertakäyttöinen kuin paikkapullo? Samaa kamaa minkä voi tyhjentää hätätilanteessa renkaaseen jos autolla tarvitsee vaan päästä ajamaan lyhyt matka rengasliikkeen pihaan.
Siinä esim Skodan paikkaussarja manuaalissa:
paikkaussarja.jpg

Itse nähnyt Skodassa (omassa ja vanhempien), BMW:ssä ja Mazdassa tuommosen kompuran. Oisko kaverin Kiassakin ollut.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Siinä esim Skodan paikkaussarja manuaalissa:


Itse nähnyt Skodassa (omassa ja vanhempien), BMW:ssä ja Mazdassa tuommosen kompuran. Oisko kaverin Kiassakin ollut.
Aika kaukana on joku (pikkuautojen) paikkaussarja siitä, että "jopa kaikissa autoissa on vakiona mukana kompressori, jolla voi paineet tarkistaa".

Ottaen huomioon sen, että keskustelu lähti siitä kuinka jotkut pesevät autoaan ilmapaikan edessä tukkien sen muilta.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Aika kaukana on joku (pikkuautojen) paikkaussarja siitä, että "jopa kaikissa autoissa on vakiona mukana kompressori, jolla voi paineet tarkistaa".

Ottaen huomioon sen, että keskustelu lähti siitä kuinka jotkut pesevät autoaan ilmapaikan edessä tukkien sen muilta.
Jopa kaikissa vai aika monissa? Kannattaisi varmaan vastata sille joka niistä kompuroista alunperin puhui.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
No ei ne kulmahousut osaa missään muussakaan tilanteessa käyttäytyä. Oli sentään ruudussa, monesti ne jättää autot suoraan kaupan ovien eteen. Jaksavat kuitenkin ihmetellä omaa epäsuosiotaan jatkuvasti.
Noh, kyseinen sakki on tehnyt ihan oman autopaikan mun nykyisen kodin pelastustielle. Onhan se tyhmää maksella kymmeniä euroja autopaikasta joka on vielä parinsadan metrin kävelymatkan päässä kun voi ihan hyvin seisottaa autoa suoraan talon oven edessä ilmaiseksi. Parkkipate käy välillä laputtamassa mutta eipä niillä lipuilla ole mitään vaikutusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Jos tielle tulee uusi (kääntyvä) kaista ja jo olemassa olevat kaistat siirtyvät samalla yhden kaistan verran sivulle, niin mistä tietää miten kaistat jatkuvat, jos kaistamerkinnät on lumen alla? Alla kuva selventämään tilannetta. Tässä lähellä on tuommoinen kohta, ja varmaan 90% autoilijoista ajaa punaisten nuolten mukaisesti kaistat suoraksi. Kun itse tietää miten kaistat menee, niin aina saa varoa jos on joku siinä vieressä ajamassa. Moni ajaa nuo kaistat suoraksi kyllä vaikka kaistamerkinnät olisi näkyvissäkin, eli taitaa osittain johtua vaan yleisestä havainnoinnin puutteesta.

Meneekö aina niin, että uuden kaistan alkaessa kääntyvä kaista on se uusi kaista?

Eikö noissa tilanteissa pitäis olla tällainen liikennemerkki, joka esim. Koskelantiellä on: Google Maps ?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Jos tielle tulee uusi (kääntyvä) kaista ja jo olemassa olevat kaistat siirtyvät samalla yhden kaistan verran sivulle, niin mistä tietää miten kaistat jatkuvat, jos kaistamerkinnät on lumen alla? Alla kuva selventämään tilannetta. Tässä lähellä on tuommoinen kohta, ja varmaan 90% autoilijoista ajaa punaisten nuolten mukaisesti kaistat suoraksi. Kun itse tietää miten kaistat menee, niin aina saa varoa jos on joku siinä vieressä ajamassa. Moni ajaa nuo kaistat suoraksi kyllä vaikka kaistamerkinnät olisi näkyvissäkin, eli taitaa osittain johtua vaan yleisestä havainnoinnin puutteesta.

Meneekö aina niin, että uuden kaistan alkaessa kääntyvä kaista on se uusi kaista?
Tässä on kyllä liikennesuunnitelukin selvästi mokannut. Tie pitäisi laittaa jo aiemmin kaartamaan oikealle siten, että tuota vasenta kaistaa ei pysy ajamaan suoraan tuonne kääntymiskaistalle.

... ja nyt Tampere (jossa liikennesuunnittelu on muutenkin todella pahasti pielessä) on innostunut tekemään oikein urakalla tälläisi ratkaisuita, joissa suoraan menevien kaista mutkittelee itse tien mennessä suoraan, kierrellen oikealla olevia bussipysäkkejä ja vasemmalle menevien kääntymiskaistoja. Ja luonnollisesti ihmiset ajaa näissä suoraan bussipysäkkien tai kääntymiskaistojen läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Mop

Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
459
Noh, kyseinen sakki on tehnyt ihan oman autopaikan mun nykyisen kodin pelastustielle. Onhan se tyhmää maksella kymmeniä euroja autopaikasta joka on vielä parinsadan metrin kävelymatkan päässä kun voi ihan hyvin seisottaa autoa suoraan talon oven edessä ilmaiseksi. Parkkipate käy välillä laputtamassa mutta eipä niillä lipuilla ole mitään vaikutusta.
Peruna pakoputkeen, renkaat tyhjiksi, rengaslukko. Pelastustie on todennäköisesti piha-alueella, joten eikun pelaamaan jalkapalloa kyseisen auton viereen. Ilmoitustaululle heippalappuja pelastustiellä pysäköivästä idiootista. Eiköhän näillä toimenpiteillä saa asian ymmärrettäväksi kenelle tahansa.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Jes! Olin väärässä.


"Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen mukaan Turunväylän onnettomuuden syynä olivat aivan liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden. "
"Tieliikennekeskuksen mukaan huono näkyvyys ei kuitenkaan saanut juurikaan autoilijoilta alentamaan nopeuksiaan, vaikka esimerkiksi elektronisten liikennemerkkien suurimpia sallittuja nopeuksia pudotettiin. "
(Tämä viimeinen kommentti ei yllätä ketään, koska niitä nopeuksia tiputellaan jatkuvasti ilman näkyvää syytä ja "Paikoin liukasta" lukee marraskuusta huhtikuuhun ruuduissa.. )
Tässä olennaisin. :kahvi:

Liikennekeskuksesta arvioidaan, että kehnot talvikelit ovat muuttuneet Etelä-Suomessa niin harvinaisiksi, että monelta autoilijalta on kadonnut tuntuma ja kokemus varovaisesta ajotavasta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Noh, kyseinen sakki on tehnyt ihan oman autopaikan mun nykyisen kodin pelastustielle. Onhan se tyhmää maksella kymmeniä euroja autopaikasta joka on vielä parinsadan metrin kävelymatkan päässä kun voi ihan hyvin seisottaa autoa suoraan talon oven edessä ilmaiseksi. Parkkipate käy välillä laputtamassa mutta eipä niillä lipuilla ole mitään vaikutusta.
Jos on virallisella pelastustiellä "soita" palokuntaan ja kysy sieltä ohjeita. Luulen, että poliisikin tulee sakottamaan kovakaloisempia en ole varma.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Hinaus pois ja lasku omistajalle. Muutaman kerran toistaa, jos tarvis.
Siis tuota pelastustielle pysäköintiä kommentoit ?

Miten pitää toimia oikeaoppisesti, jos oletetaan että pysäköijä on hankala, oikeutensa tunteva, mutta mistää välittämätön.

Jos auton omistaa esim rahoitusyhtiö, tai joku muu, mutta ei halita eikä pysäköijä, niin miten saa rahat. Voiko sen auton viedä kaniin ja onko se pitävä konsti ?

Oletus että auton haltija tai pysäköijä ei maksa mitään laskuja, jos ei aivan pakko, ja sama tietenkin omistajan kohdalla, miksi se maksaisi muiden hölmöilyjä, jos ei pakko.

Mitkä ovat hinaajan (ja hinaajan tilaajan) vastuut ja riskit, jos siis pysäköijä, haltija tai omistaja alkaa hankalaski.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Siis tuota pelastustielle pysäköintiä kommentoit ?

Miten pitää toimia oikeaoppisesti, jos oletetaan että pysäköijä on hankala, oikeutensa tunteva, mutta mistää välittämätön.

Jos auton omistaa esim rahoitusyhtiö, tai joku muu, mutta ei halita eikä pysäköijä, niin miten saa rahat. Voiko sen auton viedä kaniin ja onko se pitävä konsti ?

Oletus että auton haltija tai pysäköijä ei maksa mitään laskuja, jos ei aivan pakko, ja sama tietenkin omistajan kohdalla, miksi se maksaisi muiden hölmöilyjä, jos ei pakko.

Mitkä ovat hinaajan (ja hinaajan tilaajan) vastuut ja riskit, jos siis pysäköijä, haltija tai omistaja alkaa hankalaski.
Miksi niitä rahoja pitäisi (väkisin) saada takaisin? Ei se hinaus niin paljoa maksa ettei kiusaa voi tehdä taloyhtiön kustannuksella. Toki laskutus helpottunee, jos kyse on omistusasunnosta.

Sinällään pelastustiellä hinautus onnistuu ihan ilmaiseksikin:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Tänään aamulla edellä ajava auto veteli ilman mitään hidastamista täysin punaisia päin (ei millään vanhoilla vihreillä). Onneksi jalankulkijat tajusivat väistää eikä sivuteiltä tullut autoja eteen. Seuraavissa valoissa ajoin rinnalle ja katsoin että nuori poika selaili puhelinta ahkerasti. Ei tainnut edes tajuta mitä tapahtui.

Viime viikolla todistin viereisellä kaistalla peräänajon. Nuori nainen tekstaili luurillaan ja ei ilmeisesti tajunnut kuinka edellä jono oli pysähtynyt ja rysäytti opelin peräkoukkuun. Valoisa keli ja sula tie.

Kun olen jalankulkijana ja katson ohiajavia autoja, niin taitaa melkein puolet mennä puhelin kädessä liikenteessä.

Voisi kyllä nostaa tuomioita ajonaikaisen puhelimen käytöstä. Vaikka sellainen vuoden ajokielto ja kovat sakot, niin jos vähän pelko tuosta motivoisi pitämään puhelimen taskussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Tänään aamulla edellä ajava auto veteli ilman mitään hidastamista täysin punaisia päin (ei millään vanhoilla vihreillä). Onneksi jalankulkijat tajusivat väistää eikä sivuteiltä tullut autoja eteen. Seuraavissa valoissa ajoin rinnalle ja katsoin että nuori poika selaili puhelinta ahkerasti. Ei tainnut edes tajuta mitä tapahtui.

Viime viikolla todistin viereisellä kaistalla peräänajon. Nuori nainen tekstaili luurillaan ja ei ilmeisesti tajunnut kuinka edellä jono oli pysähtynyt ja rysäytti opelin peräkoukkuun. Valoisa keli ja sula tie.

Kun olen jalankulkijana ja katson ohiajavia autoja, niin taitaa melkein puolet mennä puhelin kädessä liikenteessä.

Voisi kyllä nostaa tuomioita ajonaikaisen puhelimen käytöstä. Vaikka sellainen vuoden ajokielto ja kovat sakot, niin jos vähän pelko tuosta motivoisi pitämään puhelimen taskussa.
Mitä, eikö täällä juuri viime viikolla (?) todettu ettei puhelimen käyttö ajon aikana häiritse ollenkaan ihmisiä!?

/sarkasmi
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
Mitä, eikö täällä juuri viime viikolla (?) todettu ettei puhelimen käyttö ajon aikana häiritse ollenkaan ihmisiä!?

/sarkasmi
Kukaan ei todennut, etteikö tekstaaminen ajaessa olisi todella vaarallista ja häiritsisi liikenteeseen keskittymistä. Ainoa toteama oli, että puhelimeen puhuminen häiritsee yhtä paljon oli käytössä sitten handsfree tai ei.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Kukaan ei todennut, etteikö tekstaaminen ajaessa olisi todella vaarallista ja häiritsisi liikenteeseen keskittymistä. Ainoa toteama oli, että puhelimeen puhuminen häiritsee yhtä paljon oli käytössä sitten handsfree tai ei.
Joo, eipä tuo handsfree muuta keskittymistä paljoakaan, ainakaan jos automaatti auto, tai cruisailee taajaman ulkopuolella, ettei tarvitse kokoajan keppiä heiluttaa.

Mutta siinä onkin keskittymiskyky aivan toista luokkaa kun päivittää twitteriä ja face samalla kun sukkuloi stadin ruuhkissa. Ei ihme että pelti rytisee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Olipas jännä episodi.
Kävin kaupassa perus ruuhka-aikaan ja pois kävellessä katsoin että jaahas, k-lataus sähköautopaikalla oli hieno Outlander phev joka ei ollut latauksessa. Ajattelin että jäänpä kerrankin katsomaan kuka tuuhio on ominut latauspaikan enkä vaan tuhise itsekseni. Sieltä laahustikin puolen tunnin päästä hamevähemmistöiltä näyttävä ryhmä ja kuljettaja oli juuri kortin saanut nuorimies. Kyselin ystävällisesti että ymmärtääkö tämä että latauspaikka ei ole varattu sähköauton pysäköintiin vaan siinä pitäisi oikeasti ladata. Oltiin härskisti kehdattu vetäistä latausruutuun kun kauempaa ei jaksettu kävellä ja paikat olivat täynnä. Selityksiä piisasi ja sitten alkoi huuto kun ei voitu millään ymmärtää että latausruutu ei ole varattu hänen sähköautolleen pelkästään pysäköintiin, eikä toiminnan oikeutukseksi käy täysi akku tai vieressä oleva tyhjä paikka. Jos ei lataa ei varmaankaan tartte jättää autoaan k-latauspaikalle. Minä, oletettu sähköautoilija jäin ilman latausta kun paikka oli viety täysin turhaan.
Perästä päin tämä henkilö ajoi vielä minut kiinni kun kävelin omalle autolleni ja yritti sylkeä päälle auton ikkunasta. Mikä saa ihmiset noin raivostumaan ja käyttäytymään typerästi vaikka he olivat yksiselitteisesti väärässä?
Itse olisin tarjonnut monoa peiliin/ikkunaan tai kylkeen jos tollein aletaan hyppimään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Itse olisin tarjonnut monoa peiliin/ikkunaan tai kylkeen jos tollein aletaan hyppimään.
Juu, tämä kannattaa kun tietää että vastapuolella on 99,99% todennäköisyydellä vähintään puukko - luultavasti pistooli autossa mukana.

/realistinen rasismi

Tota sylkemistä kyllä näin korona-aikana hieman miettisin; ensinnäkin päin sylkeminen tahallaan taisi täyttää ne surullisen kuuluisat kunnianloukkauksen merkit. Sekä näin tautiaikana saattaa johtaa muihinkin toimenpiteisiin jos sairastaa tautia. Toki jo pelkkä epäilys ja käytös riittää syyksi pidättämiseen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Yksi mikä ei nyt ärsytä mutta aiheuttaa ihmetystä, on ihmiset ketä ajaa talvellakin ikkuna raollaan. Eivät ainakaan näkyvästi polta tupakkia, joten en keksi mitään hyvää syytä tähän toimintaan. Ellei yhdistävä tekijä ole sitten lämmityslaitteen vikaantuminen?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Yksi mikä ei nyt ärsytä mutta aiheuttaa ihmetystä, on ihmiset ketä ajaa talvellakin ikkuna raollaan. Eivät ainakaan näkyvästi polta tupakkia, joten en keksi mitään hyvää syytä tähän toimintaan. Ellei yhdistävä tekijä ole sitten lämmityslaitteen vikaantuminen?
Ymmärrän kyllä, miten tuo voi näyttää vähän hölmöläisen hommalta, mutta ainakin taksia ajaessa tulee päivittäin ajeltua välillä ihan kaikkikin ikkunat raollaan. Yksi syy on itsensä virkistäminen, kun siinä pitkän päivän istuu samassa kopissa, ja toinen syy etenkin nyt pandemian aikana liittyy auton tuulettamiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ymmärrän kyllä, miten tuo voi näyttää vähän hölmöläisen hommalta, mutta ainakin taksia ajaessa tulee päivittäin ajeltua välillä ihan kaikkikin ikkunat raollaan. Yksi syy on itsensä virkistäminen, kun siinä pitkän päivän istuu samassa kopissa, ja toinen syy etenkin nyt pandemian aikana liittyy auton tuulettamiseen.
Ja yksi syy on mahdollisen kosteuden poistaminen näin talvella, kun et saa ilmastointia päälle, esim. hieman kuumempaa jaloille ja takaikkunoita auki, niin todella nopeasti kuivaa, eikä lasit huurru siinä samalla vaikka olis puhallukset kokonaan sinne kuskin jalkatilaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Vaikka siinä napissa AC palaakin, niin kompura menee pois päältä jossain -5 paikkeilla eikä ole käytössä sen kylmemmässä.
Kummasti ne ikkunat silti alkaa nopeasti huurtumaan, kun napista painaa ilmastoinnin pois -15 asteessa ja äänestäkin kuulee helposti kompuran käynnistyvän kun nappia painaa uudestaan ja huurujen poistuessa nopeasti sen jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Jha
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
Vaikka siinä napissa AC palaakin, niin kompura menee pois päältä jossain -5 paikkeilla eikä ole käytössä sen kylmemmässä.
Onko tosiaan näin kaikissa autoissa? Itse olen ollut huomaavinani, että ikkunat ovat alkaneet huurtumaan kun olen joskus pakkasilla sen AC:n laittanut pois päältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Kummasti ne ikkunat silti alkaa nopeasti huurtumaan, kun napista painaa ilmastoinnin pois -15 asteessa ja äänestäkin kuulee helposti kompuran käynnistyvän kun nappia painaa uudestaan ja huurujen poistuessa nopeasti sen jälkeen.
Onko tosiaan näin kaikissa autoissa? Itse olen ollut huomaavinani, että ikkunat ovat alkaneet huurtumaan kun olen joskus pakkasilla sen AC:n laittanut pois päältä.
Suosittelen vaikka lukemaan oman auton ohjekirjaa tai googlettamaan, en tunne sen tarkemmin järjestelmiä ja miksi se "AC" -15 pakkasessa tekisi jotain eri tavalla, vaikka kompura ei pyörikään. Kuivattimenkin kai pitäisi olla jo jäässä 0° paikkeilla eikä tehdä juuri mitään?
Itse en ole huomannut mitään eroja vaikka yli -10 pakkasella, oli ilmastointi päällä tai ei. Tuntuu enemmän placebolta, mutta jos joku tietää paremmin niin kertokoon.

Monissa autoissa automatiikka estää ilmastoinnin toimimisen pakkasella, mutta ilmastointilaite lähtee kuitenkin toimimaan helposti, kun auto on jonkin aikaa esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa.
Ongelma on vain se, ettei ilmastointi suostu käynnistymään pakkasessa. Auto olisi siis saatava hetkeksi lämpimään.
Useimmissa uusissa autoissa automaatti-ilmastointi toimii vain silloin, kun ulkolämpötila on yli plus viisi astetta.


 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Kummasti ne ikkunat silti alkaa nopeasti huurtumaan, kun napista painaa ilmastoinnin pois -15 asteessa
Kompuran osalta, ainakin osassa toimii. Jos ei automatiikka niin usein suositellaan ainakin määräajoin käyttämäänkin.

Huurtumisesta, jos alkaa nopeasti huurtuun, niin sille kai joku syy, mikä hyvä selvittää.

Pakkasella kun otetaan kuivaa ilmaa sisään, joka lämmitetään ja puhalletaan kopin kautta pihalle, niin ei rutikuivassa ilmassa ole paljoa kuivattavaa.

Jos on kantanut vettä sisälle ja sulkee ilmanvaihdon siisääntulot, ja alkaa ilmaa lämittää niin sitoo toki vettä joka voi tiivistyä kylmiin ikkunapontoihin, no ehkä kananttaa vähän aikaista venttiilä, tai jos ne rikki niin ikkunaa.

Edit: Lumessa voi toki ilmanvaihto imasta vähän vettä lumen muodossa, mutta ne nopeasti puhallettu pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Onko tosiaan näin kaikissa autoissa? Itse olen ollut huomaavinani, että ikkunat ovat alkaneet huurtumaan kun olen joskus pakkasilla sen AC:n laittanut pois päältä.
placeboa.

tai sitten ilmastointilaite ohjaa ilmat ja lämmöt eri tavalla kun ac on painettuna.

mutta ei se huurteenpoisto kompuran avulla tosiaankaan voi toimia pakkasella. ihan fysikaalinen fakta. tän tietää jos on yhtään perillä miten kylmäkoneet toimii.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 696
Kummasti ne ikkunat silti alkaa nopeasti huurtumaan, kun napista painaa ilmastoinnin pois -15 asteessa ja äänestäkin kuulee helposti kompuran käynnistyvän kun nappia painaa uudestaan ja huurujen poistuessa nopeasti sen jälkeen.
Toki se toimii, vaikka ulkona olisi -15, kunhan auto on hallissa. :D

Hihi, vitsi, vitsi....
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Noh hyvin on pysyny auto lämpimänä ja ikkunat sulana ni samapa tuo toimiiko vai ei :smoke:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Joo, siis kompura ei todellakaan pyöri pakkasella noissa autoissa, mutta ei sen oikeastaan tarvitsekaan. Jos olette yhtään perillä fysiikasta ja siitä miten tuo auton puhallinjärjestelmä toimii, niin ymmärrätte varmaankin, että auto imee ilmaa ulkoa ja puhaltaa sitä autoon sisälle. Kesäaikanahan toi ilmastointi poistaa ilmankosteutta kondension toimesta, mutta se poistaa sen siitä ulkoilmasta. Talvella tuo ikkunoiden huurtuminen johtuu siitä, että sisällä ilmankosteus nousee sen verran, että kastepiste siinä kylmän ikkunapinnan välittömässä läheisyydessä ylittyy. Ulkoilmassa on pakkasella todella vähän kosteutta, joten kun se puhalletaan autoon sisälle lämppärin läpi ei siinä edes ole tarvetta kompuran poistaa sitä kosteutta, koska siinä ulkoilmassa ei juurikaan ole mitään kosteutta. Lasien huurustumisen estäminen on yhdistelmä sitä, että lasia lämmitetään -> lasin välittömässä läheisyydessä ei ole kylmää ilmaa, jossa kosteus tiivistyy ja siitä, että autossa olevan positiivisen paineen seurauksena ilmaa siirtyy hytistä ulos ja diffuusion seurauksena auton sisällä oleva kosteus vähenee. Toivottavasti selvensi asiaa. Mullakin on ilmastointi päällä ympäri vuoden, mutta ei se kompura sielä kylmällä pyöri.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 032
Omalla kohdalla tulee talvisin suhteellisen usein käytettyä manuaalisesti ilmastointia, mutta hyvä toki jos automaattinen toimii kohdallasi.
Ei se kompura lähde riittävän kylmässä päälle, oli ilmastointi manuaalinen tai automaattinen. Siellä järjestelmässä on lämpötila-anturi haistelemassa voiko kompuraa kytkeä päälle vai ei ja jos ei, on ihan sama mitä nappeja käyttäjä painelee.

Toki siis oletuksena tässä on se, että ilmastointi on ehjä ja esim. noita antureita ei ole ohitettu ranettamalla tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Mitä, eikö täällä juuri viime viikolla (?) todettu ettei puhelimen käyttö ajon aikana häiritse ollenkaan ihmisiä!?

/sarkasmi
Varmaan häiritsee, mutta vähän eroa on siinäkin ajatko saharan autiomaassa vai keskellä singaporen ruuhkia. Tarvittava keskittymisen määrä ei ole ihan vakio.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Varmaan häiritsee, mutta vähän eroa on siinäkin ajatko saharan autiomaassa vai keskellä singaporen ruuhkia. Tarvittava keskittymisen määrä ei ole ihan vakio.
Eikö me nyt Suomessa kuitenkin olla?

Tosiasia on se että riski jäädä kiinni on olematon, niin siksi näpytellään sitä puhelinta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuli nähtyä innovatiivinen uusi tapa itsensä pussittamiseen. Tapahtui vieläpä kaksi kertaa alle 10 kilometrin matkalla, kahden eri tomppelin toimesta.

Ensimmäinen ajeli viimeisenä kolmen auton possujunassa, joka suoritti melko pienellä nopeuserolla ohitusta. Kun ensimmäinen oli jo melkein ohitettavan rinnalla, tämä viimeisenä ajellut sankari keksi vaihtaa oikealle ja kiihdyttää ensimmäisen viereen aivan kiinni ohitettavaan. Siinä sitten sai odotella, että kaksi muuta olivst suorittaneet ohituksensa, ennen kuin pääsi takaisin vasemmalle kaistalle ohittamaan itse.

Toinen neropatti liittyi rampista auton taakse, jota olin juuri ohittamassa. Jälleen välimatkaa ainakin metri, ehkä puolitoista. Siinä odotteli, kunnes pääsin ohi ja sitten liimautui minun perääni.

Olikohan näissä kyseessä joku oikealta ohittamis -yritys ilman minkäänlaista kykyä arvioida etäisyyksiä, vai mitä hemmettiä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Tuli nähtyä innovatiivinen uusi tapa itsensä pussittamiseen. Tapahtui vieläpä kaksi kertaa alle 10 kilometrin matkalla, kahden eri tomppelin toimesta.

Ensimmäinen ajeli viimeisenä kolmen auton possujunassa, joka suoritti melko pienellä nopeuserolla ohitusta. Kun ensimmäinen oli jo melkein ohitettavan rinnalla, tämä viimeisenä ajellut sankari keksi vaihtaa oikealle ja kiihdyttää ensimmäisen viereen aivan kiinni ohitettavaan. Siinä sitten sai odotella, että kaksi muuta olivst suorittaneet ohituksensa, ennen kuin pääsi takaisin vasemmalle kaistalle ohittamaan itse.

Toinen neropatti liittyi rampista auton taakse, jota olin juuri ohittamassa. Jälleen välimatkaa ainakin metri, ehkä puolitoista. Siinä odotteli, kunnes pääsin ohi ja sitten liimautui minun perääni.

Olikohan näissä kyseessä joku oikealta ohittamis -yritys ilman minkäänlaista kykyä arvioida etäisyyksiä, vai mitä hemmettiä?
Eiköhän nämä ole näitä perus taliaivoja joiden toilailua saa seurata motarilla päivittäin.

Vakkari, turvaväli, ennakointi tai liikennesääntöjen noudattaminen harvoin on hallussa näillä tapauksilla.

Edelleen raivostuttavin pussittajatyyppi ovat silti ns. työmatkalaiset eli nämä jotka junttaavat vakkarilla menemään (olen myös itse tällainen), mutta ohitukset voi kestää sitten saatanan kauan. Mikään ei ole ärsyttävämpää kun vasemmalla roikkuva vakkarihermanni, joka edistyy ohituksessaan 20m 10km matkalla. Ei ole kerta eikä eka kun näiden kanssa saa tallata kaasua ennen rekkaa ja "oikealta ohi" kun siinä rinnallakin voi kestää useampi minuutti. Sitten rekan jälkeen takasin oikealle, 15km päästä ollaan taas samassa tilanteessa kun on uudelleen saavuttanut minut.:)

Tiedän että vasurilla ajavan velvollisuuksiin ei kuulu ohituksen helpottaminen tai muukaan pussituksen esto, mutta voisi niitä aivoja käyttää silti. Toisaalta, mitäpä se multa on pois, minä en ole pussiin jäämässä vaan vedän eteen ja lisään vauhtiajos yhtään epäilyttää pussiinjäänti. Mutta en kyllä itse vakkari päällä moista pussitusta kehtaa harrastaa (muutakuin normaalivauhtisten ohituksien kanssa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
632
Olikohan näissä kyseessä joku oikealta ohittamis -yritys ilman minkäänlaista kykyä arvioida etäisyyksiä, vai mitä hemmettiä?
Melko varmasti kyllä ainakin tuossa ensimmäisessä, ja näitä näkee ihan säännöllisesti. Tuskin on etäisyyden arvioinnista kyse, vaan siitä että kuvittelee oikean kaistan olevan tyhjä ja vasemmalla kaistalla olevien jumittavan ihan muuten vaan (toki tätäkin tapahtuu joskus). Kuskin paikalta ei vaan näe välttämättä sitä oikealla olevaa ohitettavaa, joten se johtaa sitten hätähousuilla tuollaiseen lopputulokseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Melko varmasti kyllä ainakin tuossa ensimmäisessä, ja näitä näkee ihan säännöllisesti. Tuskin on etäisyyden arvioinnista kyse, vaan siitä että kuvittelee oikean kaistan olevan tyhjä ja vasemmalla kaistalla olevien jumittavan ihan muuten vaan (toki tätäkin tapahtuu joskus). Kuskin paikalta ei vaan näe välttämättä sitä oikealla olevaa ohitettavaa, joten se johtaa sitten hätähousuilla tuollaiseen lopputulokseen.
Miten niin ei motarilla näe, ne kuitekin sen verran suoria että muutaman satametriä näkee vaikka rekka ohittelisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
632
Miten niin ei motarilla näe, ne kuitekin sen verran suoria että muutaman satametriä näkee vaikka rekka ohittelisi.
No motarilla varmaan näkee, jos oma turvaväli eteenpäin on kunnossa. Mutta ei tuossa mainittu motarista mitään, voi olla myös joku pienempi tie ja jos tuo kolmen jono on suht pienillä väleillä ja edessä vähänkin isompi auto (esim. paku), niin et sä kuskina sinne oikealle kaistalle kovin pitkälle eteenpäin näe.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
No motarilla varmaan näkee, jos oma turvaväli eteenpäin on kunnossa. Mutta ei tuossa mainittu motarista mitään, voi olla myös joku pienempi tie ja jos tuo kolmen jono on suht pienillä väleillä ja edessä vähänkin isompi auto (esim. paku), niin et sä kuskina sinne oikealle kaistalle kovin pitkälle eteenpäin näe.
Tyhmänä oletin motarin olevan kyseessä... onhan niitä kaksikaistaa suuntaansa teitä muitakin, no yleensä kai niissäkin näkee ajallisesti aika pitkälle.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
No motarilla varmaan näkee, jos oma turvaväli eteenpäin on kunnossa. Mutta ei tuossa mainittu motarista mitään, voi olla myös joku pienempi tie ja jos tuo kolmen jono on suht pienillä väleillä ja edessä vähänkin isompi auto (esim. paku), niin et sä kuskina sinne oikealle kaistalle kovin pitkälle eteenpäin näe.
Kyseessä oli siis Tampereen ohitustie, eli moottoritie. Kaikki osapuolet olivat tavallisen kokoisia henkilöautoja ja välimatkaa viimeisen ja ensimmäisen välillä korkeintaan 50 metriä. Ainoa tapa olla näkemättä oikealla kaistalla olevaa olisi tuijottaa edessään olevan auton takapuskuria ja sitten yllättyä, kun toisella kaistallakin oli auto. Tämä on tietysti ihan mahdollinen skenaario.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Lähinnä havainto tältä päivää, edellä oleva ajaa 80km/h alueella 75km/h. Kun rajoitus vaihtuu 60km/h (kaksi taulua melkein peräkkäin), niin tämä jatkaa edelleen 75km/h vauhtia.
Ei tullut katsottua, minkä näköinen kuljettaja siellä henkilöautossa oli.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Lähinnä havainto tältä päivää, edellä oleva ajaa 80km/h alueella 75km/h. Kun rajoitus vaihtuu 60km/h (kaksi taulua melkein peräkkäin), niin tämä jatkaa edelleen 75km/h vauhtia.
Ei tullut katsottua, minkä näköinen kuljettaja siellä henkilöautossa oli.
Näitä emäkyrpiä on valtatiet pullollaan. Valitettavan usein näiden hapentuhlaajien kaasupolkimesta löytyy yllättäen liikevaraa myös silloin, kun vasemmalle puolelle ilmestyy ohittava kanssa-autoilija.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 343
Viestejä
4 195 073
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom