Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
Olisiko mahdollista, että vika on kulttuurissa eli toisin sanoen useimpien autoilijoiden käytöstä pitäisi saada muutettua?

Virossa suojatiesäännöt on käsitteekseni pitkälti samankaltaiset kuin Suomessa. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen siellä kulttuuri oli mitä oli, mutta viranomaisten toteuttaman ryhtiliikkeen ansiosta ainakin Tallinnassa nykyään autot pysähtyvät monikaistaisellakin tiellä suojatien eteen jo reilusti ennen kuin jalankulkijana on astumassa varsinaiselle ajoradan suojatielle. Esteetön kulku toteutuu siis hyvin ja muutos on mahdollinen.

Poliisi: Vielä on paljon parannettavaa autoilijoiden suojatiekäyttäytymisessä

"- Ruotsissa ja Virossa suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle annetaan esteetön kulku eikä suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ohiteta pysähtymättä. Meillä se saatetaan tehdä jopa reippaalla ylinopeudella, Maksimainen toteaa.

Päiväaikaan yksin liikkuvat pienet koululaiset peittyvät täysin suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton taakse, isommista ajoneuvoista puhumattakaan.

- Suojatien täytyy saada meidän kuljettajien käyttäytymisessä se erityisasema, mikä suojatielle kuuluu, Maksimainen toteaa."


Pahoittelut maksumuurista, mutta kyllähän jokaisella itseään kunnioittavalla tekkiläisellä on maksumuurin murtaja käytössä.
Tässä on kyllä kohta missä pitäisi saada Suomessakin iso muutos aikaiseksi. Kameravalvonta ja valvonta yleensäkkin vaan on kallista että saataisiin kaikki kiinni. Ehkä oliisi voisi twitterissä kehottaa kaikkia kansalaisia toimittamaan laadukasta videomateriaalia suojateiltä ja videoiden perusteella voisi automaatti lähetellä sakkoja. Mitä ärsyttävämpi keino suojatiemulkkujen mielestä, sen parempi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Tässä on kyllä kohta missä pitäisi saada Suomessakin iso muutos aikaiseksi. Kameravalvonta ja valvonta yleensäkkin vaan on kallista että saataisiin kaikki kiinni. Ehkä oliisi voisi twitterissä kehottaa kaikkia kansalaisia toimittamaan laadukasta videomateriaalia suojateiltä ja videoiden perusteella voisi automaatti lähetellä sakkoja. Mitä ärsyttävämpi keino suojatiemulkkujen mielestä, sen parempi.
Voisiko hihnaliven kaltainen suojatielive nousta hitiksi ja saada asian ns. pöydälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Niin no, poliisit voisivat keskittyä tällaisiin asioihin enemmän, mutta kun rahankiilto silmissä mittailevat mielummin nopeuksia moottoriteillä.
Olen ihan sata varma, että jos rahaa haluttaisiin tehdä lappuja kirjoittamalla, niin ihan taatusti tekevät rahaa enemmän suojatiekyttäämisellä, kuin jollain onnettomilla motaritutkauksilla. Mallia esim. tallinnasta, ei tartte pelätä, että juniori jää suojatiellä auton alle.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Olisiko mahdollista, että vika on kulttuurissa eli toisin sanoen useimpien autoilijoiden käytöstä pitäisi saada muutettua?

Virossa suojatiesäännöt on käsitteekseni pitkälti samankaltaiset kuin Suomessa. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen siellä kulttuuri oli mitä oli, mutta viranomaisten toteuttaman ryhtiliikkeen ansiosta ainakin Tallinnassa nykyään autot pysähtyvät monikaistaisellakin tiellä suojatien eteen jo reilusti ennen kuin jalankulkijana on astumassa varsinaiselle ajoradan suojatielle. Esteetön kulku toteutuu siis hyvin ja muutos on mahdollinen.

Poliisi: Vielä on paljon parannettavaa autoilijoiden suojatiekäyttäytymisessä

"- Ruotsissa ja Virossa suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle annetaan esteetön kulku eikä suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ohiteta pysähtymättä. Meillä se saatetaan tehdä jopa reippaalla ylinopeudella, Maksimainen toteaa.

Päiväaikaan yksin liikkuvat pienet koululaiset peittyvät täysin suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton taakse, isommista ajoneuvoista puhumattakaan.

- Suojatien täytyy saada meidän kuljettajien käyttäytymisessä se erityisasema, mikä suojatielle kuuluu, Maksimainen toteaa."


Pahoittelut maksumuurista, mutta kyllähän jokaisella itseään kunnioittavalla tekkiläisellä on maksumuurin murtaja käytössä.
Kyllä. Juuri tästä olen monta kertaa täällä maininnut. Aina kun autoilijoiden käytöksellä saataisiin askel turvallisempaa suojatiehen, keskimäärinen kävelijä uskaltaa mennä aiemmin suojatielle. Tämä taas ruokkii autoilijoita entisestään parantamaan käyttäytymistään. Nykyinen norkoilukulttuuri ruokkii päinvastaista toimintaa.

Paljon parannusta on tapahtunut 10-15 vuoden takaiseen, mutta kokonaisuutena suojatiekäyttäytyminen on Suomessa kaikilta osin lapsenkengissä. Omakohtaisesti nykyisen kulttuurin kruunaa se kun todistin Suomessa poliisimaijan ainoastaan vilkuttavan pitkiä suojatiegiljotiinin ylittäneelle autolle samalla kun itse pysähtyivät vierelle. Jonossa ajettiin useammat punaiset ja poliiseilla ei ollut ainakaan suuri kiire minnekään kun ajelivat muun liikenteen mukana. Toki on pieni mahdollisuus, että suorittivat jotain muuta valvonta kuin liikenteen mutta en vaan jaksa uskoa.

Virossa, Saksassa ja Beneluxmaissa kävelijät eivät norkoile suojatien edessä ja autoilijat antavat poikkeuksetta tietä. Suojatie vetää liikennettä kuten tasa-arvoinen autotieristeys jos kaikki osapuolet osaavat asiansa. Tälläisen sujuvan kulttuurin toivoisin näkevän Suomessa.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Norjassa on kova suojatiekuri verrattuna Suomeen, mutta ihan yhtä paljon siellä jäi jalankulkijoita auton alle vuosittain Suomeen verrattuna, kun asiaa selvittelin. Norjassa ne jalankulkijat sitten pomppivat autojen eteen myös suojateiden ulkopuolella olettaen autoilijoiden väistävän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Ensin pitäisi kitkeä pois nämä jotka paukuttaa pysähtymättä ohi suojatien kun jalankulkija on sinne selkeästi menossa. Tämä onnistuisi esimerkiksi hommaamalla poliiseja liikenteeseen.

Tämän jälkeen kitketään nämä norkoilijat ja viittovat mummot pois, tosin ne vähenee varmasti samantien kun autoilijat oppisi ajamaan.

Nykyisessään muodossaan suojatiet ovat puolittain täysin turhia mikä näkyy tosta @Antti Alien videolta, @Jetula :lle voin kyllä vahvistaa että ei tosiaan paljoa vaadi itsensä tappaminen munkaan kävelymäärillä. Jossei antin asenteellakaan löydy tilaa (eli määrätietoisesti ns. nilkka suorana alle ja viimehetkellä omaharkinta haluaako sairaalaan vai ei), niin ei sitä löydy kenellekkään muullekkaan. Tuon selkeämmäksi ei voi käytös muuttua. Vai pitääkö vetää housut kinttuun tms että huomio kiinnittyy?

Itse pysähdyn joka ikiseen jalankulkijaan joka on menossa selkeästi kohti suojatietä vaikka tulisi kauempaakin. Sen sijaan ne 5m päässä venaavat norkoilijat ovat saaneet odottaa, siitä kerkeää ajamaan 3 kertaa ennenkuin nämä kaverit ehtivät suojatielle. Mutta nämä ovat jo vähemmistöä vs määrätietoiset jalankulkijat.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kyllähän jalankulkijoiden turvallisuuden eteen on paljon tehty vuosikymmenien aikana. Liikennevalot lähes kylässä kuin kylässä nopeudet pudotettu 50km/h -> 30 km/h. Näin hidastettu liikennettä. Pikkukaupungeissa ei olle iso ongelma, mutta isommissa ruuhkauttaa liikennettä.

Tehtiin mitä tahansa lakeja/liikennesääntöjä, aina löytyy heitä, jotka niitä noudata ja usein autoilijat eivät vaan kerkiä kaikkea havaita. Meillä on noi uudet peltipoliisit, joilla pystyään valvomaan myös muuta liikennettä.
Sitten on näitä, jotka surutta painavat jalankulkijoina päin punaista, kuten autoilijoissakin ja toisaalla sitten huudetaan oikeuksiensa perään.
Minusta pääasia on ettei lapsille opeteta, että suojatie on turvallinen paikka ylittää tie, vaikka se on turvallisin paikka se tehdä. On lastenlaulu "Muista aina vaara liikenteessä..."

Veikkaan, että harvassa on yli 30 vuotiaat, jotka eivät koskaan olisi punaisia päin menneet tai tehneet muuta liikennevirhettä. Koska olen halunnut sairaalareisujani vähemmäksi, pyrin aina varomaan välillä omien "oikeuksieni" kustannuksella muuta liikennettä. Silti jotain voi sattua, pari kertaa on ollut todella lähellä jäädä pyöräilijän alle... tulevat pahimmillaan todella kovaa ja äänettömästi.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Jos Virossa on niin hieno liikennekulttuuri, niin miksi vitussa kaikki sikäläiset raksaukot ajelevat täällä kuin tuli perseen alla? Kerran vuodessa näkee Virolaisen auton ajavan tikkaria tai alle, jolloin kuski on joko kännissä, tai kontti on täynnä varastettuja työkaluja tai piriä. Konstaapeli Maksimaisen satunnaiset kännireissut tallinnaan eivät ole kummoinen lähde.

Tilastokeskuksen ja tämän baltic timesin artikkelin mukaan jalankulkijoiden onnettomuuslukemat ovat Suomessa ja Virossa määrällisesti samaa luokkaa , mutta naapurissa on vain 1 330 000 asukasta (Kuolleet ja loukkaantuneet 2020 Fi 329 kpl, Est 283 kpl, vähentynyt edellisvuodesta 27 kpl):

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 269
On kieltämättä muutamankin kerran ollut jo melkein huvittavaa, millaisella nopeudella jossain Kehä I:llä/Länsiväylällä Helsingin suuntaan virolainen paku välähtää ohi. Noita on näkynyt sen verran säännöllisesti samoihin aikoihin samaan suuntaan menossa, että niillä on ilmeisesti kiire lautalle. Ekat kerrat luulin vielä, että on varmaan joku takaa-ajo käynnissä, muttei sieltä ikinä partiota perästä kuulunut. :D
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 227
Virossa on huomattavasti sujuvampi liikenne kuin täällä, eikä sellaista nysväystä, vatulointia, päämäärätöntä, epävarmaa etenemistä ja tien tukkimista, mikä on tyypillistä suurimmalle osalle suomalaisia kuljettajia. Meinaa aina hermot mennä, kun tulee Baltian reissulta takaisin Suomeen, ennen kuin taas tottuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
En tajua tuota viron suojatien ihannointia, helposti 1/3 ajaa päälle kuin ei mitään. Polarisaatio jyrkempi kuin suomesss ja muutenkin jos tilaa tehdään niin usein viime tipassa ”lähes liinat kiinni”. Tietä tekevien kohdilla selvinnnee paremmin hengissä kuin suomessa, mutta ne muut, ikinä ei voi ennustaa mitä tapahtuu :).
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Virossa on huomattavasti sujuvampi liikenne kuin täällä, eikä sellaista nysväystä, vatulointia, päämäärätöntä, epävarmaa etenemistä ja tien tukkimista, mikä on tyypillistä suurimmalle osalle suomalaisia kuljettajia. Meinaa aina hermot mennä, kun tulee Baltian reissulta takaisin Suomeen, ennen kuin taas tottuu.
Kuitenkin siellä kuolee enemmän porukkaa liikenteessä kuin Suomessa suhteutettuna väkimäärään.

Ehkä se dynaaminen ajokulttuuri ei olekaan ihan vaaraton. :confused:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Olisiko nuo "asia X on paremmin maassa Y kuin meillä" ainakin osittain vahvistusharhan ja pienen otannan tulosta? ;)
 

tyy

Liittynyt
24.02.2021
Viestejä
7
Perille aina ennättää, ihan rauha vaan. Paitsi jos on niin dynaaminen, ettei pääsekään perille.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
366
Suojatiekeskusteluun liittyen:



Tässä yksi valitettava onnettomuus, joka olisi vältetty, jos ammattiautoilija olisi noudattanut tieliikennelakia. Virheitä tapahtuu, mutta myös asenteilla on väliä:

"Kuljettaja oli arvioinut, että nainen ja koira eivät ole astumassa suojatielle. Juutiselle kerrottiin hänen sanoneen, ettei uskonut kävelijän tulevan, koska 'näkeehän ihminen nyt sen, että bussi on tulossa'. Risteyksen tuntumassa oli myös lumikasa."
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Suojatiekeskusteluun liittyen:



Tässä yksi valitettava onnettomuus, joka olisi vältetty, jos ammattiautoilija olisi noudattanut tieliikennelakia. Virheitä tapahtuu, mutta myös asenteilla on väliä:

"Kuljettaja oli arvioinut, että nainen ja koira eivät ole astumassa suojatielle. Juutiselle kerrottiin hänen sanoneen, ettei uskonut kävelijän tulevan, koska 'näkeehän ihminen nyt sen, että bussi on tulossa'. Risteyksen tuntumassa oli myös lumikasa."
Isomman oikeudella päälle vaan, kyllähän se nyt näkee että täältä tulee mää. Ja kehtaa vielä ääneen sanoa tuollaista. Ei saatana. :darra:
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Suojatiekeskusteluun liittyen:



Tässä yksi valitettava onnettomuus, joka olisi vältetty, jos ammattiautoilija olisi noudattanut tieliikennelakia. Virheitä tapahtuu, mutta myös asenteilla on väliä:

"Kuljettaja oli arvioinut, että nainen ja koira eivät ole astumassa suojatielle. Juutiselle kerrottiin hänen sanoneen, ettei uskonut kävelijän tulevan, koska 'näkeehän ihminen nyt sen, että bussi on tulossa'. Risteyksen tuntumassa oli myös lumikasa."
Sehän siinä onkin kun tuolla liikkuu myös näkövammaisia, kuulovammaisia sekä lapsia ja vanhuksia. Päälle vaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Suojatiekeskusteluun liittyen:



Tässä yksi valitettava onnettomuus, joka olisi vältetty, jos ammattiautoilija olisi noudattanut tieliikennelakia. Virheitä tapahtuu, mutta myös asenteilla on väliä:

"Kuljettaja oli arvioinut, että nainen ja koira eivät ole astumassa suojatielle. Juutiselle kerrottiin hänen sanoneen, ettei uskonut kävelijän tulevan, koska 'näkeehän ihminen nyt sen, että bussi on tulossa'. Risteyksen tuntumassa oli myös lumikasa."
Todella ikävä tapahtuma toivottavasti toimii varoittavana esimerkkinä, autoilijoille sekä jalankulkijoille.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 227
Kuitenkin siellä kuolee enemmän porukkaa liikenteessä kuin Suomessa suhteutettuna väkimäärään.

Ehkä se dynaaminen ajokulttuuri ei olekaan ihan vaaraton. :confused:
Niin. En väittänytkään että näin olisi, vaan sanoin, että liikenne on siellä sujuvampaa. Asioilla on monta puolta.

Olisiko nuo "asia X on paremmin maassa Y kuin meillä" ainakin osittain vahvistusharhan ja pienen otannan tulosta? ;)
Kyllä minullakin on empiirisiä havaintoja siitä, että Virossa nykyään noudatetaan suojatiesääntöä tarkemmin kuin Suomessa. Silloin kun ajelin ja kävelin Virossa ensimmäisiä kertoja noin 30 vuotta sitten Viron itsenäistyttyä Neuvostoliitosta asia oli täysin päinvastoin. Muutos on dramaattinen.

Paremmus tai huonommuus riippuu siitä, miltä kannalta asiaa tarkastelee ja minkä näkee tärkeäksi.

Olen samaa mieltä, että näitä suomalaisen kulttuurin erityispiirteitä liikenteessä tai muiltakaan osa-alueilta ei välttämättä huomaa/tiedosta, ellei ole ollut pitkiä aikoja toisenlaisessa kulttuurissa, jolloin pystyy katsomaan asioita ulkopuolisena. Olen itse elänyt elämästäni tähän mennessä 10 vuotta muualla kuin Suomessa. Lyhyemmässäkin ajassa ehtii jo kyllä syntyä jonkinlainen mielikuva suomalaisen ajokulttuurin erityispiirteistä (vatulointi jne.), jotka aikaisemmassa viestissäni mainitsin.

Uskon, että suomalaisessa ajokulttuurissa olisi varaa lisätä sujuvuutta turvallisuuden siitä kärsimättä. Mielestäni yleinen ongelma on se, että monet eivät ajaessaan keskity ensisijaisesti siihen ajamiseen ja yhteispeliin, vaan miettivät ja puuhaavat jotain muuta, josta aiheutuu sekä vatulointia, epämääräisyyttä, että turvattomuutta.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Niin. En väittänytkään että näin olisi, vaan sanoin, että liikenne on siellä sujuvampaa. Asioilla on monta puolta.
Ok, eli sujuva liikenne jonka seurauksena enemmän ruumiita. Onko se sen arvoista sitten? Kai se on niin kauan kunnes joku omasta perheestä on ruumiina kun dynaamiset kuskit ajelee.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 227
Ok, eli sujuva liikenne jonka seurauksena enemmän ruumiita. Onko se sen arvoista sitten? Kai se on niin kauan kunnes joku omasta perheestä on ruumiina kun dynaamiset kuskit ajelee.
Näet jostain syystä viesteissäni merkityksiä, mitä en ole kirjoittanut. Jos olisit lukenut viestini loppuun saakka, olisit nähnyt, että mielestäni suomalaisessa ajokulttuurissa olisi varaa kasvattaa sekä sujuvutta että turvallisuutta. Valitettavasti en tiedä, miten tällaisen muutoksen (lisää keskittymistä ajamiseen) saisi aikaan.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Näet jostain syystä viesteissäni merkityksiä, mitä en ole kirjoittanut. Jos olisit lukenut viestini loppuun saakka, olisit nähnyt, että mielestäni suomalaisessa ajokulttuurissa olisi varaa kasvattaa sekä sujuvutta että turvallisuutta. Valitettavasti en tiedä, miten tällaisen muutoksen (lisää keskittymistä ajamiseen) saisi aikaan.
No sanotaanko nyt näin, että virolaiset eivät osaa ajaa. Se siitä sujuvuudesta. Sen lisäksi vielä tappavat enemmän porukkaa liikenteessä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Autoilijalle: opettele ajamaan!
Jalankulkijalle: opettele näkemään!
Itse muotoilisin ton toisin
Autoilijalle: Huomioi, että jalankulkija ei välttämättä näe sinua vaikka niin luulet. Tossa opaskoira jäi luultavasti lumipenkan taakse, eikä bussinkuljettaja koiraa (jonka viimeistään pitäisi toimia varoituksena) nähnyt.

Tuli tosta mieleen voisiko näkövammaisille kehittää päähän laitettavaa "varoitusmerkkiä", jotta autoilivat osaisivat olla erityisen varovaisia, tässähän pelkkästään opaskoira ei riittänyt jäädessään? lumipenkkojen taakse.

Jalankulkijalle: Vaikka säännöt niin sanoo, aivan kaikki autoilijat eivät silti pysähdy . Aina ei kannata niistä oikeuksistaan kiinni pitää. Kokemuksesta voin sanoa, ettei sairaalassa niin kivaa ole maata, vaikka siellä hyvää hoitoa saakin.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Itse muotoilisin ton toisin
Autoilijalle: Huomioi, että jalankulkija ei välttämättä näe sinua vaikka niin luulet. Tossa opaskoira jäi luultavasti lumipenkan taakse, eikä bussinkuljettaja koiraa (jonka viimeistään pitäisi toimia varoituksena) nähnyt.

Tuli tosta mieleen voisiko näkövammaisille kehittää päähän laitettavaa "varoitusmerkkiä", jotta autoilivat osaisivat olla erityisen varovaisia, tässähän pelkkästään opaskoira ei riittänyt jäädessään? lumipenkkojen taakse.

Jalankulkijalle: Vaikka säännöt niin sanoo, aivan kaikki autoilijat eivät silti pysähdy . Aina ei kannata niistä oikeuksistaan kiinni pitää. Kokemuksesta voin sanoa, ettei sairaalassa niin kivaa ole maata, vaikka siellä hyvää hoitoa saakin.
No tässä kyseisessä keississä ainoa perseilijä oli bussikuski. Näki jalankulkijan ja veti vaan päälle koska ei se nyt alle tuu vaikka minä olen väistämisvelvollinen. Tollaiset on sitten bussien rateissa. Ei hyvin mene, ei.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Itse muotoilisin ton toisin
Autoilijalle: Huomioi, että jalankulkija ei välttämättä näe sinua vaikka niin luulet. Tossa opaskoira jäi luultavasti lumipenkan taakse, eikä bussinkuljettaja koiraa (jonka viimeistään pitäisi toimia varoituksena) nähnyt.

Tuli tosta mieleen voisiko näkövammaisille kehittää päähän laitettavaa "varoitusmerkkiä", jotta autoilivat osaisivat olla erityisen varovaisia, tässähän pelkkästään opaskoira ei riittänyt jäädessään? lumipenkkojen taakse.

Jalankulkijalle: Vaikka säännöt niin sanoo, aivan kaikki autoilijat eivät silti pysähdy . Aina ei kannata niistä oikeuksistaan kiinni pitää. Kokemuksesta voin sanoa, ettei sairaalassa niin kivaa ole maata, vaikka siellä hyvää hoitoa saakin.
Ei, vaan autoilijoiden pitäisi alkaa vaan noudattamaan liikennesäääntöjä. Näin yksinkertaista se on. Mitään muuta ei tarvita.

Ja jotta välinpitämättömät kusipäät saadaan niitä sääntöjä noudattamaan niin sitten kunnon valvonta ja rangaistukset suojatiesääntojen rikkomisesta.

Että esim. kortti lähtisi automaattisesti kuivumaan (ja sen saisi takaisin vasta kun on käynyt tietyn ajan jälkeen autokoulun teoriakokeen ja inssiajon uudestaan, ei pelkästään odottamalla kuukauden) jos suojatiesääntöjä rikkoo ja jokaisesta suojatiesäännön rikkomuksesta olisi edes yli 10% mahkut jäädä kiinni niin kyllä se käytös alkaisi muuttua.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ei, vaan autoilijoiden pitäisi alkaa vaan noudattamaan liikennesäääntöjä. Näin yksinkertaista se on. Mitään muuta ei tarvita.

Ja jotta välinpitämättömät kusipäät saadaan niitä sääntöjä noudattamaan niin sitten kunnon valvonta ja rangaistukset suojatiesääntojen rikkomisesta.

Että esim. kortti lähtisi automaattisesti kuivumaan (ja sen saisi takaisin vasta kun on käynyt tietyn ajan jälkeen autokoulun teoriakokeen ja inssiajon uudestaan, ei pelkästään odottamalla kuukauden) jos suojatiesääntöjä rikkoo ja jokaisesta suojatiesäännön rikkomuksesta olisi edes yli 10% mahkut jäädä kiinni niin kyllä se käytös alkaisi muuttua.
Niin kauan kuin nykytilanne on voimassa, ei noissa em. "ohjeissani" hirveästi vikaa olle? Valitettavasti en usko, että aivan lähiaikoina toivomaasi tilaan 100%:sti tullaan pääsemään.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
No tässä kyseisessä keississä ainoa perseilijä oli bussikuski. Näki jalankulkijan ja veti vaan päälle koska ei se nyt alle tuu vaikka minä olen väistämisvelvollinen. Tollaiset on sitten bussien rateissa. Ei hyvin mene, ei.
Joo selkeästi bussikuskin vika. Aikataulun laatijan epäsuorasta osuudesta? on vaikea sanoa mitään.
Reaalimaailmassa noita silti tapahtuu ja ainakin näkevät ja kuulevat voivat omalla varovaisella toiminnalla niiden riskiä omalta kohdaltaan vähentää.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Joo selkeästi bussikuskin vika. Aikataulun laatijan epäsuorasta osuudesta? on vaikea sanoa mitään.
Reaalimaailmassa noita silti tapahtuu ja ainakin näkevät ja kuulevat voivat omalla varovaisella toiminnalla niiden riskiä omalta kohdaltaan vähentää.
Toki pitää varovainen olla liikenteessä. Olisin itsekin päässyt useamman kerran auton alle jos en olisi ollut hereillä. Siellä kuitenkin liikkuu myös esimerkiksi lapsia, niin autoilijan harteille se suurin vastuu kumminkin kuuluu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Niin kauan kuin nykytilanne on voimassa, ei noissa em. "ohjeissani" hirveästi vikaa olle?
Valitettavasti en usko, että aivan lähiaikoina toivomaasi tilaan 100%:sti tullaan pääsemään.
Koko ajatusmallisi on täysin nurinkurinen, ja "ohjeissasi" on todella paljon vikaa.

Koska meillä on kusipäitä liikenteessä, niin alat vaatimaan että liikennesääntöjä noudattavien ihmisten pitää muuttaa toimintatapaansa että kusipäät huomioisivat heidät paremmin.

Ja kuvittelet, että et saa kusipäitä muuttamaan toimintatapojaan mutta saat ne muut ihmiset muuttamaan toimintatapojaan jotta kusipäät voivat jatkaa perseilyään, tai sitten voit syyllistää sääntöjä noudattavia ihmisiä jos he eivät muuta toimintatapojaan kusipäiden takia.

Paljon järkevämpää on vaan laittaa ne kusipäät kuriin. Kunnollinen valvonta, nollatoleranssi ja kortti pois toimii tähän eriinomaisesri (ja jos jatkaa ajamistaan ilman korttia niin auto takavarikkoon)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 215
Ehkä oliisi voisi twitterissä kehottaa kaikkia kansalaisia toimittamaan laadukasta videomateriaalia suojateiltä ja videoiden perusteella voisi automaatti lähetellä sakkoja. Mitä ärsyttävämpi keino suojatiemulkkujen mielestä, sen parempi.
Melkoinen uho päällä :D Ajatko autolla tai onko sinulla korttia?

Onko se nyt oikeasti niin suuri ongelma? Asun Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa eikä minulla kyllä ole edes vuosittain mitään ongelmaa suojateiden ylittelyssä kun vähän pitää silmiä auki. Liikenne toimii parhaiten yhteispelillä ja maalaisjärjellä.
Kyllä mäkin varmaan saisin tilanteita aikaiseksi jos rynnisin väkisin varsinkin nyt liukkailla keleillä suoraan suojateille yhtään katsomatta, mutta se taitaisi jo kuulua "minulla on oikeus" tai "tyhmät ihmiset" -ketjuun.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Melkoinen uho päällä :D Ajatko autolla tai onko sinulla korttia?

Onko se nyt oikeasti niin suuri ongelma? Asun Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa eikä minulla kyllä ole edes vuosittain mitään ongelmaa suojateiden ylittelyssä kun vähän pitää silmiä auki. Liikenne toimii parhaiten yhteispelillä ja maalaisjärjellä.
Kyllä mäkin varmaan saisin tilanteita aikaiseksi jos rynnisin väkisin varsinkin nyt liukkailla keleillä suoraan suojateille yhtään katsomatta, mutta se taitaisi jo kuulua "minulla on oikeus" tai "tyhmät ihmiset" -ketjuun.
Sama uhrien syyllistäminen jatkuu.

Juuri tänne postattiin uutinen tapauksesta jossa sinunlaisesi asenteet omava bussikuski oli ajanut sokean päälle, aiheuttaen tälle huomattavat vammat ja tappaen tämän opaskoiran, ja perustelu oli ettei uskonut, että se tulee sieltä bussin eteen.

Että jospa vaan nyt itse tekisit oman osuutesi turvallisemman liikenteen eteen ja kävisit palauttamassa sen ajokorttisi, myisit autosi ja tyytyisit kulkemaan pelkästään taksilla ja julkisilla, jos asenne liikenteeseen on tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 215
Melkoista tekstiä. Mistä tällainen näin kärkäs kannanotto kumpuaa?

Tarkennatko mitä tarkoitat "minunlaisilla asenteilla"?

On hieno ajatus jos uskot tosiaan olevasi itse aina suoritustasoltasi täydellinen ja toteuttavan reaalimaailmassa näitä oppejasi horjumatta.
However teoria ja käytäntö ovat aina kaksi eri asiaa eivätkä kohtaa 100% kuin täydellisessä maailmassa ja sellaisessa emme valitettavasti elä. Totta kai kukin meistä haluaa välttää mahdollisimman paljon onnettomuuksia, mutta osa sitä on toisten huomioiminen vaikkei oikeassa olisikaan. Hauskaa että osan aivot eivät vain pysty sitä rekisteröimään vaan kaikki pitää tehdä lakikirja kädessä vaikka se tarkoittaisi päin seinää ajamista.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Koko ajatusmallisi on täysin nurinkurinen, ja "ohjeissasi" on todella paljon vikaa.

Koska meillä on kusipäitä liikenteessä, niin alat vaatimaan että liikennesääntöjä noudattavien ihmisten pitää muuttaa toimintatapaansa että kusipäät huomioisivat heidät paremmin.

Ja kuvittelet, että et saa kusipäitä muuttamaan toimintatapojaan mutta saat ne muut ihmiset muuttamaan toimintatapojaan jotta kusipäät voivat jatkaa perseilyään, tai sitten voit syyllistää sääntöjä noudattavia ihmisiä jos he eivät muuta toimintatapojaan kusipäiden takia.

Paljon järkevämpää on vaan laittaa ne kusipäät kuriin. Kunnollinen valvonta, nollatoleranssi ja kortti pois toimii tähän eriinomaisesri (ja jos jatkaa ajamistaan ilman korttia niin auto takavarikkoon)
Musta tuntuu, että tahallasi et halua ymmärtää. Minä olen enemmän huolissani omasta ja muiden terveydestä. Enkä siis usko, että lähitulevaisuudessa päästään tilanteeseen (niillä resursseilla mitä meillä on oikeasti käytettävissä), että tuolla liikenteessa olisi 100% turvallista liikkua. Meillä on ollut vuosikemmeniä aikaa päästä nollatoleranssiin, eikä siinä ole onnistuttu.

Jos joku haluaa (valitettavasti heitäkin löytyy) itseään vahingoittaa, toivottavasti edes tekee sen sellaisissa paikoissa, etteivät muut joudu siitä kärsimään ainakaan terveytensä kustannuksella.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Musta tuntuu, että tahallasi et halua ymmärtää. Minä olen enemmän huolissani omasta ja muiden terveydestä. Enkä siis usko, että lähitulevaisuudessa päästään tilanteeseen (niillä resursseilla mitä meillä on oikeasti käytettävissä), että tuolla liikenteessa olisi 100% turvallista liikkua. Meillä on ollut vuosikemmeniä aikaa päästä nollatoleranssiin, eikä siinä ole onnistuttu.

Jos joku haluaa (valitettavasti heitäkin löytyy) itseään vahingoittaa, toivottavasti edes tekee sen sellaisissa paikoissa, etteivät muut joudu siitä kärsimään ainakaan terveytensä kustannuksella.
Siinä olen kyllä samaa mieltä että ei mitään nollatoleranssia tule ikinä Suomeen. Sehän tarkoittaisi sitä että perseilijöiden pitäisi ottaa vastuuta. Ei se käy päinsä. Sen sijaan rangaistaan kaikkia muita. Se on se maan tapa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onko se nyt oikeasti niin suuri ongelma? Asun Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa eikä minulla kyllä ole edes vuosittain mitään ongelmaa suojateiden ylittelyssä kun vähän pitää silmiä auki.
Vinkkinä Ylen uutisen jalankulkijalle. Kantsiko olla sokea nih. Pitäis nähdä että bussi tulee päälle sillä oletuksella, että jalankulkija kyllä väistää.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
En nyt jaksa googletella tms. Mut mulle ainakin pentuna opetettiin, että ennenkuin ylitetään tietä suojatiellä, niin katsotaan vasemmalla ja oikealle, sitten vasta yli jos ei tule autoja...
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ei sanottu tietenkään. Enkä mä sillä nyt meinannut, et jalankulkijan pitää aina tarkistaa tuleeko autoa, vaan autoilijan vastuulla on tarkistaa tuleeko jalankulkijaa. Itsehän aina pysähdyn päästääkseni jalankulkijan/pyörää taluttavan henkilön suojatien yli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 215
Vinkkinä Ylen uutisen jalankulkijalle. Kantsiko olla sokea nih. Pitäis nähdä että bussi tulee päälle sillä oletuksella, että jalankulkija kyllä väistää.
Joo-o, jos on näkövammainen niin kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta. Virhe tapahtui mutta kenenkään tilannetta se ei paranna että jalankulkijalla oli "oikeus".
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joo-o, jos on näkövammainen niin kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta. Virhe tapahtui mutta kenenkään tilannetta se ei paranna että jalankulkijalla oli "oikeus".
Ei, tilanne ei parane tippaakaan niin pitkään, kun suurin osa autoilijoista pitää kevyen liikenteen oikeuksia "oikeuksina". Tilanne alkaa parantua vasta sitten, kun niitä oikeuksia aletaan kunnioittaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Joo-o, jos on näkövammainen niin kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta. Virhe tapahtui mutta kenenkään tilannetta se ei paranna että jalankulkijalla oli "oikeus".
Jaa vaikka katsomalla kahteen kertaan, että tuleeko siellä autoa? :facepalm:

Jatkuvasti jatkat tuota uhrin syyllistämistä, kun kyseessä on aivan ilmiselvä tilanne, että sokea jalankulkija toimi tasan oikein ja syy oli 100% kusipäisessä bussikuskissa.

Ei, vaan tosiasiassa ja lain mukaan sen kellä on väistämisvelvollisuus pitää lähestyä risteystä tai suojatietä erityisestä varovaisuutta noudattaen että aina pystyy väistämisvelvollisuuttaan noudattamaan, sääolosuhteista tms. huolimatta. Jos tätä ennakointia ei osaa, tai erityisesti, jos ei asennevammansa takia halua tehdä, ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Tätä mä en koskaan tuu käsittämään. Pysäytetään se kahden tonnin painoinen peltilehmä suojatielle "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se jalankulkija väistäisi sitä autoa. Laki on epälooginen, ei ajan hengen mukainen ja tällaiset räikeät virheet tulisi poistaa.
Jos tuota ei käsitä, niin kannattaisi olla koskaan astumatta sen kahden tonnin painoisen peltilehmän rattiin. Sitten ei tarvisi myöskään sitä minnekään pysäytellä, ja päästöt on vielä pienemmät.

Se myös ehkä opettaa ajattelemaan asioita vähän toisestakin näkökulmasta, ehkä jossain vaiheessa voisit sittenkin alkaa käsittämään.
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Jostain kumman syystä osa ihmisistä ei tajua sitä, et miks lait on laadittu sellasiks ku ne nykyään on :confused:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
En nyt jaksa googletella tms. Mut mulle ainakin pentuna opetettiin, että ennenkuin ylitetään tietä suojatiellä, niin katsotaan vasemmalla ja oikealle, sitten vasta yli jos ei tule autoja...
Meilläpäin tämä opetettiin valtaväylin yms ylityksissä, joissa ei ole suojatietä. Siellä opetus onkin ihan paikallaan.

Suojatien kohdalla tuo pitäisi opettaa autoilijoille muodossa: "katso ensin oikeaan, sitten vasempaan ja vielä kerran oikeaan. Sitten suojatien yli voi ajaa, jos ketään ei tule"
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 410
En nyt jaksa googletella tms. Mut mulle ainakin pentuna opetettiin, että ennenkuin ylitetään tietä suojatiellä, niin katsotaan vasemmalla ja oikealle, sitten vasta yli jos ei tule autoja...
Meilläpäin tämä opetettiin valtaväylin yms ylityksissä, joissa ei ole suojatietä. Siellä opetus onkin ihan paikallaan.
Nyt kikkailet yhden sanan kanssa, tai sitten kiinnostaa tietää missä päin ei ole opetettu suojatie ylityksiä.

Siis toivon että tuossa tartuit tuohon "jos ei tule autoja", ja teilläpäin opetettiin myös että ensin katsotaan tuleeko autoja ym.
Sanottiinko niin näkövammaisillekin?
Hehe, näkövammaisella, on muita aisteja. Puoli tuntemani ovat kyllä esimerkillisiä ja mielestäni autoilijoille "helppoja" havaita kun ovat aikeissa suojatietä ylittää.

Kommenttisasi varmaan viittaisit tuohon linkattuun Ylen uutiseen ja bussikuski/näkövammainen.

Se nyt ihan oma juttunsa, ja siinä ei mitään tekemistä jalankulkijan näkökyvyn kanssa.

Vaan "amattikuskin" pahasta asenne vammasta jutun mukaan havaitsi jalankulkijan, ja aikaakin olisi ollut antaa esteetön pääsy.

"ammattikuskin" osaamattomuutta jos ei tunnistanut näkövammaisuutta, siis ymmärsin että ainakin opaskoira mukana ja kuvittelen että varustus sen mukainen. Uutisesta ymmärsin että kuski havaitsi parivaljoakin kuitenkin. Ei sillä että tämän olisi pitänyt vaikuttaa mihinkään tavallisella kuskilla. (tilaa antaa siitä riiippumatta).

Hämmentävää, amatööri ajokorttiinkin on vaatimukset, ja ammattikuljettajalla sen lisäksi kovemmat vaatimukset ja kokemusta ja sen myötä kykyä ennakoida ja varutua .

(Kommentoin Ylen jutun luoman mielikuvan perusteella)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 112
Nyt kikkailet yhden sanan kanssa, tai sitten kiinnostaa tietää missä päin ei ole opetettu suojatie ylityksiä.

Siis toivon että tuossa tartuit tuohon "jos ei tule autoja", ja teilläpäin opetettiin myös että ensin katsotaan tuleeko autoja ym.

Hehe, näkövammaisella, on muita aisteja. Puoli tuntemani ovat kyllä esimerkillisiä ja mielestäni autoilijoille "helppoja" havaita kun ovat aikeissa suojatietä ylittää.

Kommenttisasi varmaan viittaisit tuohon linkattuun Ylen uutiseen ja bussikuski/näkövammainen.

Se nyt ihan oma juttunsa, ja siinä ei mitään tekemistä jalankulkijan näkökyvyn kanssa.

Vaan "amattikuskin" pahasta asenne vammasta jutun mukaan havaitsi jalankulkijan, ja aikaakin olisi ollut antaa esteetön pääsy.

"ammattikuskin" osaamattomuutta jos ei tunnistanut näkövammaisuutta, siis ymmärsin että ainakin opaskoira mukana ja kuvittelen että varustus sen mukainen. Uutisesta ymmärsin että kuski havaitsi parivaljoakin kuitenkin. Ei sillä että tämän olisi pitänyt vaikuttaa mihinkään tavallisella kuskilla. (tilaa antaa siitä riiippumatta).

Hämmentävää, amatööri ajokorttiinkin on vaatimukset, ja ammattikuljettajalla sen lisäksi kovemmat vaatimukset ja kokemusta ja sen myötä kykyä ennakoida ja varutua .

(Kommentoin Ylen jutun luoman mielikuvan perusteella)
"Ammattikuskeja" ei pahemmin nykyään enää ole. Kuljettajakoulutuksen Berneröinti lopetti myös uusille järjenkäytön opetuksen muutamia vuosia sitten.

Aina välillä kun on Turussa liikkeellä ilman autoa, niin vaikka kuinka päättäväisen näköisesti menee kohta suojatietä ilman näköesteitä, niin suurin osa autoista menee ensin hidastamatta, myös bussit ja varsinkin taksit. Tyypillisesti etenen tasaista kävelyvauhtia suoraan kohti suojatietä katsoen suoraan lähestyvään autokuskiin ja pysähdyn vasta askelta ennen kuin jäisi alle. Tämäkään ei monesti herätä reaktiota auton ratissa, eikä seuraavan auton ratissa, eikä sitä seuraavan. Tyypillisesti koko jonossa ei löydy yhtään autoa joka hidastaisi, kun ensimmäinen ei niin tehnyt.

Itse taas kun päästän kaikki kävelijät joka kerta vapaasti yli, niin pääsen näkemään taustapeilistä hämmentyneitä ilmeitä vähän väliä.

Oma mielipide on että kaikki ajokortit pitäisi käydä uusimassa ajokokeella vaikka 5 vuoden välein. Siellä ei mene läpi ne "en nähnyt kävelijää" meriselitykset.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 410
Itse taas kun päästän kaikki kävelijät joka kerta vapaasti yli, niin pääsen näkemään taustapeilistä hämmentyneitä ilmeitä vähän väliä.
Aiemmin oli kirjoituksia tapakulttuurin muuttamisesta, se on ihan meistä jokaisesta kiinni.

Auton ratissa toimia kuten sinä, ja ei se matkantekoa useinkaan hidasta, pysähty ei tarvi kuin "jalankulku ruuhkassa", vähän löysätä vauhtia ja tuoda aie jalankulkijalla tiettäväksi, niin hän on jo yli ennenkuin autolla lähellä suojatietä.

Jalankulkina voi myös paljon tehdä, en ehdota että näpäärää puhelinja ja syöksyy auton eteen, vaan katsoo se sopivan välin ja tekee aikeet selkeästi (näkyväksi).

Vähintään yhtätärkeänä pidän sitä että jos ei olla juuri nyt ylittämässä, niin sekin tehdään selväki, ei hiippailla siinä suojatien reunassa. Jos on autolla ja tuollaisen hiipparin näkee, niin silloinkin pysähty antamaan vapaa esteetön mahdollisuus ylittää.


(sopiva väli varmaan saa väärin tulkintoja, en nyt osannut paremmin, mutta ajatus se ettei kiirehditä ensimmäiselle konepellille)

Oma mielipide on että kaikki ajokortit pitäisi käydä uusimassa ajokokeella vaikka 5 vuoden välein. Siellä ei mene läpi ne "en nähnyt kävelijää" meriselitykset.
En tuollaista kannata.
Mutta määräajoin voisi olla jaettuna tai ainakin saatavilla "vihkonen/kirjanen" jossa päivitettäisiin ja tarkennettaisiin sääntöjä ja muita ajamiseen liittyviä osaamis asioita.
Ja en näkisi huonona jos verkossa olisi asiallisia kunnollisia testi/koe luenteisia itse opiskelu mahdollisuuksia.

Edit.
Ajatuksestasi sellainen että jos poliisin pitää huomauttaa niin jonkin aikarajan puitteissa pitäisi kerrata ajantasaiset säännöt/ohjeet ja jollain oneline kokeella tarksitetaan että niin myös tehty. (jos ei verkko testi onnistu, niin jollain konttorilla). Koskee myös automaatti valvontaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 269
Melkoista tekstiä. Mistä tällainen näin kärkäs kannanotto kumpuaa?

Tarkennatko mitä tarkoitat "minunlaisilla asenteilla"?

On hieno ajatus jos uskot tosiaan olevasi itse aina suoritustasoltasi täydellinen ja toteuttavan reaalimaailmassa näitä oppejasi horjumatta.
However teoria ja käytäntö ovat aina kaksi eri asiaa eivätkä kohtaa 100% kuin täydellisessä maailmassa ja sellaisessa emme valitettavasti elä. Totta kai kukin meistä haluaa välttää mahdollisimman paljon onnettomuuksia, mutta osa sitä on toisten huomioiminen vaikkei oikeassa olisikaan. Hauskaa että osan aivot eivät vain pysty sitä rekisteröimään vaan kaikki pitää tehdä lakikirja kädessä vaikka se tarkoittaisi päin seinää ajamista.
Kyse ei ole siitä, että kukaan kuvittelisi olevansa 100 % ajasta täydellinen ja virheetön kuski – olen itsekin ollut tilanteessa, jossa ilman äkkijarrutusta ja/tai jalankulkijan valppautta jalankulkijalle olisi voinut käydä huonosti, koska kuljettajana muuhun asiaan keskittyneenä se suojatien sijainti on tullut kohdalleni yllätyksenä.

Kyse on siis asenteesta. On siis kuskeja, jotka toimivat lähes aina oikein, mutta jotka varmasti joskus ovat mokanneet, mutta on kuskeja joilla on asenneongelma. Siis että koko suojatien konsepti on kokonaan sivuutettu, ja asenne ohjaa vaarallista ja piittaamatonta käytöstä.

Totta kai kyse on yhteispelistä ja siitä, että joskus omasta oikeudestaan on pakko joustaa, jotta ei käy pahasti, mutta kyllä joidenkin autoilijoiden tapa lähestyä suojatietä kertoo asenteesta eikä yksittäisestä virheestä. Siis ei edes huomioida, että nyt ollaan alueella, jossa on useampia suojateitä ja potentiaalisesti myös jalankulkijoita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 215
Ymmärrän, mutta silloin puhutaan ihan eri asiasta kuin mitä hkultakala tuossa minulle ragesi. Voin olla sitä mieltä että taloudellisempaa olisi jos jalankulkija väistäisi autoa ilman että ajelisin tahallani suojatielle tulevien päälle tai jättäisin päästämättä yli.

Varmaan tässäkin ryhmässä on niitä joiden mielestä esim maahanmuuttajat tulisi teloittaa mutteivät he silti kulje pitkin pihoja pahoinpitelemässä ei-arjalaisia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 913
Viestejä
4 213 514
Jäsenet
70 979
Uusin jäsen
Nivustaive

Hinta.fi

Ylös Bottom